HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
21 t/m 30 september
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                Nieuwsoverzicht van 01 t/m 10 april 2018                                           


dinsdag 10 april 2018      
Het duurde weer tot ver in de middag voordat de vaart op gang kwam. De Zilvermeeuw 2 onttrok zich aan die malaise door rond 11.00 uur met een flink aantal passagiers te schutten.

In de Waalhaven lagen toen al twee recreanten te wachten. De eerste die binnenkwam was een onooglijk scheepje wat onderhoud betrof, maar wat een prachtige lijnen. Leek me een oud slepertje toe. De andere was een tot in de puntjes verzorgd schip, de Morgenstond uit Delfzijl. Alleen het echt mooie scheepje ging op de foto.

Vanaf het Gedenkteken, een wandelingetje is altijd goed, zag ik aan De Rib in Andel de Desire en Gendtia liggen.

Toch ook weer een schip dat ik hier nog niet eerder zag. In dit geval was dat een Duits schip van 105 m lang, de Annabell.

   

De Desire bleek uit Andel te zijn vertrokken om na het schutten in de Waalhaven te blijven liggen.

Dan zag ik na lange tijd weer eens de Heusdense Eendracht passeren. Net na het uitvaren was er een ontmoeting met de Friese Engelina uit Lioessens.

   

De Undine, die van de Europoort kwam, wilde ik eerst fotoloos laten passeren. Op het laatste moment koos ik toch voor een foto, maar dan vanachter mijn bureau gemaakt.

Schippers gezocht    
Vandaag kreeg ik de Stroming Courant, een maandelijks vakblad voor de scheepvaartbranche en -makelaardij, en met een lekker kopje koffie en in de zon nam ik het blad door. Al bladerend en lezend vielen me een paar artikelen op. Als eerste eentje over "schippers gezocht".

Met één van die pontjes ben ik ooit meegegaan, een belevenis om met zo'n klein bootje de drukke Waal over te steken van Dodewaard naar Druten vv. Een bijzondere naam trouwens op dat pontje: d'n Overkant.
De mannen van AndelWandelt zullen ongetwijfeld ook de andere twee pontjes kennen.

   

Nog een oproep  
Ook een tweede oproep trok mijn aandacht en dat vooral omdat ik nog niet zo lang geleden over het Zwarte Zwaantje schreef.

Het Zwarte Zwaantje stond op de nominatie om te worden gesloopt, maar daar stak een Stichting een stokje voor.

Het Zwarte Zwaantje heeft een connectie met deze streek, want ooit deed het dienst als Gorinchem V op het traject Gorinchem - Sleeuwijk vv. Ik denk dat het Zwarte Zwaantje nu zelf alle hulp kan gebruiken die wordt geboden.

   

Jason  
Van een heel andere orde is het interview met de schipper/eigenaar van de spits Jason, een bekende voor de Wilhelminasluis. De spits vaart vaak heen en weer tussen Amsterdam, Berry-au-Bac en Lieshout. Leuk interview om te lezen, probeer dus maar die krant te pakken te krijgen zou ik zeggen. Hieronder de Jason in maart 2017 richting noord.

Toeval of niet?
Schreef ik gisteren over het verenigingsblad van De Binnenvaart waarin veel aandacht was voor beurtvaarders, lees ik in de Stroming Courant een artikel over o.a. een Beurtvaartdag die op 9 juni a.s. wordt gehouden door de Stichting Katwijker Motor. Een kijkje op de website van deze Stichting is een aanrader!

Hoog water in 1984      
Opnieuw een prachtige foto die ik van Teun den Dekker kreeg. Kijkend vanaf Giessen richting Wilhelminasluis. De fietsdijk die in 1995 werd aangelegd is er dan nog niet, zodat het hele gebied onder water liep.
Aan de linkerkant zijn de meerpalen van de sluis te onderscheiden. Achter de hoge bomen links het wachtgebouw en daar rechts van de woning die ik nu bewoon. Prachtig plaatje en een mooie kans om te windsurfen.

                       terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

maandag 09 april 2018        
Wel, als het zo blijft kan de camera die ik nu gebruik een respectabele leeftijd bereiken. Wat een rust in de sluis. Daarbij weet ik dat ik niet alle passanten kan zien, de Albatros bijv. die vanochtend wel heel erg vroeg passeerde. Maar ook de Arnold J, een wel zeer bekende gast van de Wilhelminasluis.
Mijn eerste schutting was een aardige.  Eerst kwam rond 11.00 uur de sleper Dirk II, een onbekende voor me, de sluis in. Daarna de grote Bakesteyn die naar Heerewaarden ging en tot slot een recreant met lef.

Op de foto hierboven lijkt de recreant te dubben: wel of niet meegaan met deze schutting. Maar het scheepje kwam heel rustig toch verder en bespaarde zo een hele tijd. Ietsje eerder aan de koffie dus.

   

Vanaf de brug maakte ik nog een foto van de Dirk II apart, vooral omdat de sleper zal worden toegevoegd aan de rubriek Duwers-Slepers op deze site.

Ietsje voor 15.00 uur meldde zich de volgende. Het was de bekende Johanna Adriana, zeer waarschijnlijk op weg naar Heerewaarden om zand te halen na in Leerdam de oude lading te hebben gelost

Tot 19.00 uur zag ik nog één schip en wel de Zeeuwse Strick uit Terneuzen. Het schip kwam van de Zuid-Willemsvaart en was nu op weg naar Rotterdam. 

   

Nu net hoor ik dat de Anna eraan komt. De reis gaat van Gorinchem naar Heijen. Geen zin meer om naar buiten te gaan en daarom een archiefopname van dit schip van ongeveer twee jaar geleden.

Daarmee houd ik het voor gezien vandaag. Veel schepen zullen toch niet meer langskomen en mocht dit wel zo zijn, dan kan ik altijd weer even naar buiten gaan.

Vereniging de Binnenvaart     
Afgelopen zaterdag kwam het verenigingsblad van De Binnenvaart binnen. Nummer 2 van de 27e jaargang alweer! Opnieuw heel interessante verhalen in het blad, terwijl het toegevoegde boekje over "Beurtvaart" een juweeltje is! 

   

Natuurlijk kijk ik altijd meteen of Andel en/of de Wilhelminasluis in een van de verhalen voorkomt. Het blad opent met een uitgebreid artikel over Reders en Bevrachters (deel 22): J. & A. van der Schuyt.
Daarbij moest ik meteen denken aan een foto die ik lang geleden kreeg van Philip Jungerius en jawel, het bleek om dezefde rederij te gaan.
Op blz. 15 komt Andel/Wilhelminasluis zijdelings aan de orde. Het gaat dan over een schip dat in 1880 werd gebouwd en de naam Maasstroom kreeg. 
"Het zou heel goed een verwijzing kunnen zijn naar de Maas in Brabant, hoewel vermoedelijk niet de Bergsche Maas is bedoeld, want die moest toen nog gegraven worden. Het gaat dan naar alle waarschijnlijkheid om de Maas langs Andel.
Die rivier zou in 1904 de Afgedamde Maas worden, want vanaf dat jaar liep de Maas om waterstaatkundige redenen volledig gescheiden van Waal en Merwede verder naar het westen via de toen nieuwe Bergsche Maas. 
De hoofdroute van de firma van der Schuyt tussen Rotterdam en Den Bosch liep rond 1880 ongetwijfeld nog via het "Maasje" tussen Woudrichem en Well (ten oosten van Heusden)."
In de streek van de Wilhelminasluis is de "Bossche" boot legendarisch, schepen onderhielden de route van Den Bosch - Rotterdam vv volgens een vaste dienstregeling. Of er op deze ansichtkaart ook een beurtschip staat, ik zou het niet weten. Toepasselijk is de kaart echter zeker.

De kaart werd door mijn over-over-grootvader gestuurd aan mijn grootmoeder die toen in "Cornwerd onder Makkum in Friesland" woonde.  
De bekende fotograaf Tukker maakte ca. 100 jaar geleden een opname van twee beurtschepen aan De Rib in Andel. Helaas kan ik niet vaststellen wat de naam van de schepen is.

Nog meer bijzonder is de foto die werd gemaakt van soldaten van het 47e Landweer-Bataljon Jagers met detachementen Artillerie en Genie die op verlof gingen tijdens de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) vanaf de Nol in Rijswijk. Weinig herinnert op die plaats nu nog aan deze foto.

 De Afgedamde Maas  rond 1980       
Een vergelijkbare foto plaatste ik gisteren. Nu heel opvallend een flink aantal zeilboten in beeld, waarschijnlijk toebehorend aan de Zeilschool Holland die toen was gevestigd aan de Maasdijk in Andel.

                              terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

zondag 08 april 2018    
Over de beroepsvaart kan ik kort wezen vandaag. Alleen het passagiersschip Calypso uit Maassluis kwam voorbij en dat was al heel vroeg in de ochtend. Aan boord behoorlijk wat toeristen waarbij een flink stel dat zich al door de zon liet verwarmen.
Echt heel vroeg moet het schip vertrokken zijn uit Heusden en waar het in eerste instantie de Waal opging, leek het schip daarna tot inkeer te komen. Het keerde namelijk en ging toen naar Gorinchem.
 

Dat was alles voor vandaag, uitgezonderd een flink aantal recreanten natuurlijk. Daarbij zag ik geen bootjes die mijn aandacht lang konden vasthouden. 

Spes Nostra     
In de rubriek Kielzog op pagina 23 van de laatste Schuttevaer een goed artikel van Heere Heeresma jr. over de Spes Nostra en het schipperspaar ervan. Hieronder het begin van het artikel, de foto werd eveneens door Heere Heeresma jr. gemaakt.

Die Spes Nostra is een bekend schip voor de Wilhelminasluis en zo ook de schipper die altijd bereid is tot een praatje. Hieronder de Spes Nostra op een tweetal archiefopnamen uit 2008 en 2009.

   

Alleen voor dit artikel al zou je een exemplaar van de Schuttevaer aanschaffen, als je tenminste niet al een abonnement hebt. Bij drogisterij Verbeek in de Beatrixstraat in Andel is de Schuttevaer te koop.

Dan nog dit ............ 
Hoog water op de Afgedamde Maas! De witte woning links is De Zwaan. De blauwe kerk van Andel is links te onderscheiden en zeker ook de veevoederfabriek van Schouten of Bouman. De foto kreeg ik van Teun den Dekker.

                                      terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 07 april 2018     
Wat een prachtige dag! Mijn thermometer gaf vanmiddag 24 graden aan en daarom vond ik het aantal recreanten wat tegenvallen. Waarschijnlijk dat veel boten nog vaarklaar moeten worden gemaakt, want vanochtend heel vroeg was de rode lucht een opmaat tot een prachtige dag.

Ook vrij vroeg kwam de BGA Trans schutten, te vroeg in ieder geval om me buiten te vertonen. Nog net kreeg ik het achterste deel op de foto. De volgende was de Fasaly en die zag ik pas toen ik uit Woudrichem over de Maasdijk terug naar de sluis reed.

   

Daarna was het even wachten op de Maasbrachtse Anna die naar Gorinchem ging.

De bekende Tripang, toch al 105 jaar oud, was de volgende. Het schip kwam geladen van de Europoort en ging in Helmond lossen. Op de achtergrond van de foto is de Prinses Margriet te zien die weekeinde houdt in de Waalhaven.

   

 In de sluis moest de Tripang even geduld uitoefenen, want het wachten was op de Zilvermeeuw 2 die op een tocht Zwijndrecht - Zwijndrecht was met een flink aantal passagiers aan boord.

Meer schepen kwamen er niet vandaag en hoewel de recreanten niet alles konden goed maken, kwamen daarvan toch een stuk of dertig schutten.

Wilhelminasluis in 1982     
De foto is matig van kwaliteit, maar toch is goed te zien wat een plaatje de Wilhelminasluis in vroegere dagen was. Het talud ligt er ongelooflijk strak bij. Als je die aanblik vergelijkt met de huidige, krijg je bijna tranen in je ogen. Nu lijkt de sluis te worden teruggegeven aan de "natuur". Het veilig schutten lijkt nog een bijzaak te zijn. Foto komt van Teun den Dekker.

Ventura       
In de laatste Schuttevaer volop aandacht voor het drama met dit Belgische schip. De spontane hulpactie die via www.geef.nl was gestart (zie ook 28 maart) leverde binnen een week al € 20.000,-- op. De stand momenteel is bijna € 25.000,--.
Kaarten en/of brieven om Joseph en Esmeralda, het schipperspaar van de Ventura, te steunen kunnen worden gezonden aan: Bond van Eigenschippers Sint-Pieterskaai 74  8000 Brugge  België.
Hieronder twee opnamen van de Ventura in betere tijden in resp. 2007 en 2013 in de Wilhelminasluis.

   

                          terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 06 april 2018    
Een normale en gelijkmatig verlopende vrijdag. Zo nu en dan een schip, zo nu en dan miste ik ook een schip, en daaruit maakte ik een willekeurige keuze. De eerste schutting die ik zag, van de Rosalinde en de HKS1 leek me een goed begin van de dag.

De Rosalinde, die van Veghel kwam en onderweg was naar de Bomhaven in Dordrecht, was als eerste binnengekomen en mocht dus ook weer als eerste vertrekken. De HKS 1, die met schroot onderweg was, wachtte geduldig op zijn beurt.

   

Net voordat we boodschappen gingen doen, waren het peilvaartuigje Sonans en de Patria gepasseerd, maar daar kreeg ik geen foto van. Wel van de En Avant III die met een ponton op pad was. 

Wij gingen naar Heusden en onderweg stopten we ter hoogte van het strandje van Andel om te wachten op de En Avant III. 

   

Daarna kreeg ik nog maar één schip op de foto en wel de Christina die van de fabriek van De Heus in Andel kwam.

Schepen op de Gouwe      
Nu krijg ik regelmatig foto's toegestuurd van verschillende mensen en dat stel ik altijd zeer op prijs. Gisteren kreeg ik een aantal foto's van schepen van Jos van der Horst die ze maakte in de buurt van Waddinxveen langs de Gouwe. Bijzonder en leuk, want veel schepen die daar passeren zijn bekenden voor de Wilhelminasluis. Zo ook nu. 
Links de Noord en rechts resp. de mij onbekende Muguet, de zeker bekende Vanitas en dat geldt eveneens voor de Con Zelo. Leuk serietje waarvan ik er vanaf nu regelmatig meer van hoop te krijgen. 

Scheepsspottersplek bij Terneuzen     
Het lijkt Schiphol wel, een eigen plek voor spotters! Dat steekt wel schril af bij de wijze waarop je hier op de Wilhelminasluis aan foto's kunt komen. Sowieso moet je hier al drie "verboden toegang" bordjes passeren om op de brug te komen. Binnenkort toch maar eens een kijkje nemen in Terneuzen.

Op Facebook wordt deze plek flink afgekraakt, te lelijk, het lijkt wel een bunker, gehandicapten kunnen er niet komen, etc. Dan denk ik: waar op de wereld, nou ja nu moet ik wel voorzichtig zijn, waar in Nederland heb je een speciaal voor scheepsspotters ingerichte plek?
En dan blijkt er nog een dergelijke plek bij Terneuzen te zijn! Jaloersmakend toch!!

Munnikenland 1984       
Teun den Dekker stuurde me een aantal heel interessante foto's, waarvan hieronder eentje staat. Deze geeft een beeld van het hoge water in 1984 ten oosten van de Wilhelminasluis, richting het Munnikenland en de fabriek van Schouten. Het is daar behoorlijk druk met schepen!

                                     terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht 

donderdag 05 april 2018     
Net voordat we vanochtend vertrokken om weer eens het Brabantse in te gaan, maakte ik een foto van de Prinses Margriet die samen met de Belgische Michiel richting Merwede schutte. 

Meteen na vertrek al de eerste stop voor een opname van het Munnikenland waar het e.e.a. bij Covaco lag.

De Aquarius lag tegen de bak die werd gelost en daarvoor was de Damiate bijna klaar met laden. Deze Damiate kende ik trouwens nog niet en heb ik dus toegevoegd aan het D-album.  

   

Daarna was ik een flinke tijd niet op de sluis. Bij terugkomst was het rustig en moest ik behoorlijk lang wachten op een schip. Het was de Christiaan Willem die me rond 16.00 uur naar buiten riep.

   

Eigenlijk direct erna en ook van de Maaskant kwam de Eragon, een flink schip van 110 m die van Nederhemert kwam en richting Rotterdam ging.

   

Om 17.00 uur het en mijn laatste schip, de Xena uit Zaltbommel. Het schip kwam van Breda en ging naar de thuishaven.

Een excursie                       
Vandaag eindelijk weer eens een excursie en het was een flinke groep jeugdigen die in drie groepen het terrein en de sluis verkenden en er zo te zien alle ins en outs van meekregen. De eerste groep stond aan de oostkant voor het Maashoofd.

De tweede groep bekeek alles vanaf de brug, de derde groep kreeg uitleg aan de westkant voor het Maashoofd.

   

Opvallend de discipline waarmee de bordjes "Verboden Toegang" in acht werden genomen, complimenten. Deze groepen zijn de enigen die sinds de bordjes verschenen zijn ze respecteerden. Daar kunnen heel wat volwassenen een voorbeeld aan nemen.
De bus stond bovenaan geduldig te wachten. Later zag ik dezelfde groepen een stuk van de Hollandse Waterlinie verkennen.

   

De Wilhelminasluis was altijd al een dankbaar object om te bekijken. Hierboven kinderen van het Andelse Prinsentuin College die op 19 juni 2008 o.a. in het wachtgebouw uitleg kregen van sluiswachter Bert Maas. Verder mochten de kinderen overal op het complex komen.
Hieronder een groep van een heel andere orde op 23 februari 2011. De mannen kregen uitleg van sluiswachter Arie van Tongerlo. Gezien de oranje en gele jassen waren het mannen van Rijkswaterstaat en/of van bedrijven die voor Rijkswaterstaat werkten.

   

Nogmaals Sluis Hintham     
Van Joost Roeland kreeg ik nog een aantal foto's van de aanvaring van een bruggetje op een sluisdeur van Sluis Hintham. Of er alweer een bruggetje op de sluisdeur is aangebracht, weet ik niet.

   

In ieder geval zag het er toen Joost Roeland er een kijkje nam zo uit als de twee foto's hieronder.

   

In het begin van de middag kreeg ik van Joost bericht dat hij had gehoord dat een met containers geladen schip de onderkant van de Varkenshoekbrug, die zit in de A59, had geraakt. Hij stuurde een foto mee van de schade links van het naambordje. Wordt ongetwijfeld vervolgd. Wel een pechweek daar bij Sluis Hintham.

                                   terug naar boven                  naar Nieuwsoverzicht

woensdag 04 april 2018   
Eigenlijk een gewone dag, niet druk maar toch wel een voldoende aantal schepen om het bestaansrecht van de Wilhelminasluis te staven. Zo nu en dan maakte ik een foto, maar vooral vanochtend miste ik een paar aardige schuttingen. Bijvoorbeeld die van het grote mts Maaspoort. Wel maakte ik vanauit de bovenverdieping van onze woning een foto van de NP-498 die van Aalst kwam.

Een poosje later, ik kon me nog steeds niet buiten vertonen, kostte de Cornelis B me in de sluis twee foto's.

   

Vanzelfsprekend ook weer het traditionele kijkje in het Munnikenland. Daar lag de Knarr te laden, in de middag zou het schip door de sluis komen, terwijl ervoor de bak Vecht werd gelost.

   

In het begin van de middag de Grace de Dieu 1 in de sluis. Ik wandelde daarvoor naar het Waalhoofd waar ik en passant ook nog de eerder geschutte Ostrea zag liggen.

   

Ergens in de middag een aardige schutting waarvoor ik mij naar de brug begaf voor een goed overzicht.

Vooral de scheepjes naast de Allette trokken mijn aandacht. Het bleek de sleper Merwestroom te zijn die de recreant Mona naast zich vervoerde. Het verband was op weg naar Hedel, waar de Mona werd achtergelaten, en een poosje later zou dan ook de Merwestroom alleen terug schutten.

   

De Allette wachtte geduldig totdat het kleine spul was uitgevaren, alvorens zelf richting Maas te gaan.

Al vroeg stopte ik met het kijken naar de schepen die schutten, ook al omdat ineens een flinke regenbui boven de sluis losbarstte. Er bleven schepen komen, maar om te zeggen dat het druk was......mwah.

Brug bij Hedel       
Mooie foto's van een ochtend- of avondzon stel ik altijd zeer op prijs. Zo eentje als die ik vanochtend ontving van een schipper die oog had voor wat mooi is in de natuur. Afstevenend op de brug bij Hedel zag hij dit tafereel voor zich.

Nu kende Hedel in het verleden al wat verschillende bruggen en daar moest ik vanochtend ook aan denken. Een schipbrug bijv., waarvan hieronder twee opnamen van een schipbrug uit resp. 1916 en 1923.

   

Meer niet vandaag en misschien neem ik morgen wel een dagje vrijaf om andere dingen te doen. Er zijn immers veel meer mooie plekjes in ons land en zelfs in de regio om te bezoeken.

                              terug naar boven                                naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 03 april 2018  
Slappe dag, tot nu toe (18.00 uur) ongeveer zes schepen die passeerden. Ook recreanten kwamen maar mondjesmaat de sluis door. Voor mijzelf begon het met de Rehoboth die ik in eerste instantie vanaf De Rib op de foto kreeg.

Later kwam het schip de sluis in, maar bleef eigenlijk tussen de Maasdeuren liggen. Ik prevaleerde mijn koffie met en nam dus maar wat foto's vanachter mijn kopje.

De aandacht van de werkers aan boord van de Rehoboth ging uit naar de diverse lampen. Misschien een uitvloeisel van de schade van 31 maart toen de Windcat 4 de brug kuste.

   

Na gedane arbeid ging de Rehoboth de sluis uit en even later zag ik het schip in de verte verdwijnen. De foto nam ik recht tegen de zon in, het resultaat is voor mij bevredigend.

De Knarr kwam de sluis in, reisdoel was de fabriek van Covaco in het Munnikenland.

Het bleef rustig daarna hoorde ik toen ik terugkwam op de sluis. Alleen de La Guarda was gepasseerd. Toen ik naar buiten keek zag ik nog net de SC Sapphire de sluis uitvaren. Toch maar snel een foto gemaakt.

Na de eerste foto van deze update nam ik ook een foto van de kade bij de fabriek van De Heus. Er lagen toen de Niky, de Maasstroom 8 en twee bakken. 

 Nog één keer Dag van het Landschap    
Vooral omdat ik bij een tweet van Bart Pörtzgen (@BartBoswachter) een foto zag die richting de Struikwaard was gemaakt. Mooi om het beeld van die dag compleet te maken. De boswachter schreef erbij: "
De eerste twee groepen (ruim 50 bezoekers) zijn onderweg op de #Struikwaard #dagvanhetlandschap #dvhl2018 @Brab_Landschap@altenatuur"

Stremming Sluis Hintham    
Veel schepen die hier schutten komen van of gaan naar het Maximakanaal en krijgen daar te maken met Sluis Empel en Sluis Hintham. Vanochtend kwam het bericht dat i.v.m. een calamiteit Sluis Hintham was gestremd vanaf 11.33 uur.
Joost Roeland berichtte me en stuurde me een aantal foto's van deze calamiteit. Het bleek te gaan om een schip dat iets had geraakt bij het uitvaren en daardoor gedwongen was in de sluis te blijven liggen. 

Dat het bruggetje op de deuren was geraakt, was duidelijk te zien. maar of de deur ook was geraakt bleef voorlopig in het ongewisse totdat een kraan het bruggetje had verwijderd.

Daarna ging het snel. Na een korte controle werd de boel vrijgegeven en kon de scheepvaart vanaf 17.08 uur de sluis weer passeren. Op de laatste foto links de Arwen en rechts meen ik de Passage te herkennen.

AndelWandelt was gisteren op pad     

Er werd dus in de buurt gelopen en heel wat bekende plaatsen werden dan ook bezocht. Hieronder een aantal foto's die mij opvielen. Te beginnen met twee foto's van de Vierbansche Sluis.

   

Het tweede duo is ook goed te herkennen en plaatsen, nl. het gemaal Bruine Kil.

   

Wat onbekender is de oude machinehal van de stoomcentrale Vierbannen. Daar tegenover ligt een gerestaureerde keersluis.

   

Natuurlijk zou ik het volgende sluisje moeten kunnen duiden, maar op dit moment blijf ik het antwoord schuldig!

   

Het Verslag van deze tocht staat al online, de foto's komen zo snel mogelijk! Verder staan meer foto's op de Facebook-pagina van AndelWandelt

                                terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht     

maandag 02 april 2018    
Deze Tweede Paasdag begon iets voor 10.00 uur al goed toen ik in de Waalhaven de mij onbekende duwer Walvis zag geparkeerd. Natuurlijk wandelde ik naar het Waalhoofd om er een foto van te maken. 

Direct nadat de sluiswachter was gearriveerd gingen de Waaldeuren open om de Walvis de sluis in te laten. De duwer kwam van Rotterdan en ging naar de werf van Neptune Shipyards in Aalst.

   

Van de andere kant kwam een half uurtje later ook een duwer, maar nu een bekende en met een bak ervoor.

Het was de Friese Statum uit Grou die de bak Fritrans 1, eveneens uit Grou, voor zich had. Het transport kwam uit Den Bosch en ging naar Rotterdam om daar te laden.

Gezien het matige weer was het toch ietwat verwonderlijk dat er zoveel recreanten passeerden. Vaak waren het eenlingen, maar ik zag toch ook een schutting die serieus was. 

Tegen het middaguur het eerste en tot nu toe enige vrachtschip. De geladen Courage kwam van Rotterdam en ging de Maas op richting de sluizen bij Lith.

Het is nu 16.00 uur en het is genoeg voor vandaag. De mensen van het Brabants Landschap zijn aan het opruimen en ik doe maar met ze mee. Veel schepen zullen er toch niet meer komen en recreanten heb ik nu wel genoeg gezien. 

Dag van het Landschap    
Gisteren schreef ik er al over en het werd een succes vandaag. Vanochtend kwamen boswachters hiernaar toe en in no time hadden ze een banier en een kraampje staan. Daarna was het wachten op lopers voor de eerste groep die om 12.00 uur zou vertrekken

   

Het wachten werd beloond, want er kwamen zoveel enthousiastelingen op deze tocht af, dat de deelnemers in twee groepen werden gedeeld die alletwee met een eigen gids het terrein ingingen.

   

Ook voor de tweede groep, om 13.30 uur, waren er meer dan voldoende deelnmers, terwijl bij de derde groep, om 15.00 uur, het heel opvallend was dat er veel kinderen meeliepen. 
Al met al een zeer geslaagde dag voor de organisatie van Brabants Landschap en IVN.

                           terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

 zondag 01 april 2018          
Vandaag het begin van het vaarseizoen 2018 met de eerste zondagse opening van de sluis dit jaar. De eerste klant was een kleine recreant, de Duitse Spetter. Ik kreeg er geen goede foto van, daarom maar een opname van de tweede dit jaar. Dat was een Belgische recreant met de schitterende naam Tight Lines.
De totale score vandaag was een aantal van rond de tien, allemaal recreanten.

Schade gisteren  
Toch nog even terugkomen op de aanvaring van de Windcat 4 met de brug gisteren. Verkeersleider Rolph (@VLW_Rolph) stuurde een tweet de wereld in:
"
En het kan zo maar gebeuren dat je schade vaart aan een object van @Rijkswaterstaat. Het gebeurde vandaag bij  #Wilhelminasluis. De RWS72 met @VLW_Jos heeft een aansprakelijkheidsstelling opgemaakt en borg gesteld. Het betrof het onderdoorvaartlicht vd brug." Erbij zat een foto van de schade aan de onderdoorvaartlichten van de brug.

Dag van het Landschap     

De Struikwaard, het natuurgebied ten westen van de Wilhelminasluis, doet morgen, Tweede Paasdag, mee aan de Dag van het Landschap. Het Brabants Landschap en IVN organiseren dan een wandeling o.l.v. een gids door 14 natuurgebieden. 
De wandelingen gebeuren om 12.00 uur, 13.30 uur en 15.00 uur. Deelname is gratis en aanmelden is niet nodig.

Van de website van het Brabants Landschap:
"De Struikwaard bestaat uit een buiten- en binnendijks deel. Het eerste bestaat uit moeras(bos) en staat onder invloed van de Afgedamde Maas. Dit is ‘ruige’ natuur, waarboven buizerds zweven en wellicht ook een zeearend, want de Biesbosch (waar hij broedt) is vlakbij en er zitten genoeg watervogels, zijn prooien.  Het binnendijkse deel is een ‘akkerreservaat’ en het domein van de ernstig bedreigde patrijs. Door de aanleg van allerlei ‘landschapselementen’ gaat het hem hier voor de wind: bloemrijke akkerranden, lage heggen, takkenrillen en braakranden."
Zie verder de website van het Brabants Landschap: klik maar hier.

   

55e Kastelentocht
Anton van Rijswijk nam gisteren deel aan deze wandeltocht, waarbij hij voor de startlocatie Kasteel Doornenburg koos. 

Natuurlijk maakte Anton onderweg een flink aantal foto's en daaruit heb ik een selectie gemaakt. Maar eerst laat ik Anton aan het woord over deze tocht:
"
Het wordt voor S.V. Olympia Doornenburg al haar 55e Kasteeltocht maar voor mij is het vandaag pas de eerste keer dat ik er aan mee ga doen. Er is zelfs keus uit twee startplaatsen, zo is er in Doornenburg bij Kasteel Doornenburg een start / finish en in Herwen bij dorpshuis De Cluse.
Zelf ga ik voor Kasteel Doornenburg want het lijkt me wel gaaf om vanaf een kasteel te starten. Gezien deze keuze begin ik met mijn route in de Gemeente Lingewaard in de Gelderse Poort. Vanzelfsprekend is dat eerst Doornenburg en dan volgt Gendt met buurtschap Hulhuizen. Met de veerboot Willem gaat het over Pannerdensch Kanaal (Rijn) naar de streek ’t Gelders Eiland, in de gemeente Zevenaar.

   

Na de oversteek gaat het achtereenvolgens naar de plaatsen Pannerden, Tolkamer, Lobith, Herwen, Aerdt en nogmaals Pannerden.
Wederom word je weer met veerboot Willem het Pannerdensch Kanaal overgezet. Vervolgens is het linea recta terug naar Doornenburg, waar op de binnenplaats van Kasteel Doornenburg aan de mooie Kasteeltocht een einde komt.
Uiteindelijk wordt de afstand voor mij ietsjes korter dan de 42 kilometer die de routebeschrijving aangaf. In Tolkamer heb ik namelijk een pijl gemist, zodoende hier wat afgesneden en blijft de teller dus op 40 kilometer staan
."

   

Onderweg passeerde Anton dit oude sluisje met de toepasselijke naam Oude Waal. Hierover is veel te lezen en te zien. Klik maar hier en/of hier.  

Op de Waal spotte Anton heel wat schepen, waaronder de Emma die even later de Terzo tegenkwam.

   

Een stukje verderop passeerde de krachtpatser Veerhaven IX, terwijl verderop het passagiersschip Brabant lag afgemeerd.

   

Toch ook een bekend schip in deze serie en wel de Juliska.

Weer later zag Anton het passagiersschip Aurelia 1 en de Empressa.

   

Op de rechterfoto hierboven is op de achtergrond een passagiersschip te zien. Dat bleek de Rhein Symphony te zijn. 

Dit zijn de foto's die ik uit de reportage die Anton maakte selecteerde. Omdat het de moeite waard is alle foto's die Anton maakte te bekijken, kun je gaan naar de Facebook-pagina van AndelWandelt waar alle foto's op staan. 

                    terug naar boven              naar Nieuwsoverzicht

Top