HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier
Forum

                                 Nieuwsoverzicht van 01 t/m 10 april 2017                                              

maandag 10 april 2017       
Een gewone maandag waarop nogal wat mensen moeten of mogen werken. Het was te zien aan het aantal passanten van de sluis, want waar het gisteren zo druk was met recreanten, druppelden die vandaag binnen.
De beroepsvaart moest ook op gang komen, maar te vroeg voor mij passeerden de Marjan, Wilhelmien en de Arnold J. De laatste zelfs twee keer, maar dat komt omdat controle wordt uitgevoerd tussen Woudrichem en de sluis en tussen de sluis en Wijk en Aalburg.

   

Mijn eerste schip was de oude beurtmotor Augusta Maria. Het scheepje kwam nu van Nederhemert en hield in Woudrichem een pauze. Bij het uitvaren van de sluis ontmoette het de Deo Favente die de sluis in wilde op weg naar Heerewaarden.

Een tijdje later de Belgische Je-Pa uit Antwerpen in de sluis richting Merwede. Het was op een reis van Veghel naar Werkendam.

   

Iets na drie uur de Christiaan C die uit Werkendan kwam. Omdat ik toch op de brug was keek ik meteen naar het Zwaluwnest van de Maashaven waar de Venture lag. Deze was gelost in Andel.

   

"Toevallig" was ik op de sluis toen ik door de monding van de Waalhaven de Estero het Munnikenland in zag gaan. Hoewel de afstand groot was en er wat obstakels op het sluishoofd stonden, kreeg ik toch bijna het hele schip op de foto. De Estero kwam uit Vianen.

Het is nu 17.00 uur en ik heb al ruim twee uur geen schip meer in de sluis gezien. Voor vandaag stop ik er dus maar mee.

56e Bloesemtocht vanuit IJsselstein 2     
Vandaag deel 2 van de foto's die Anton van Rijswijk zaterdag jl. maakte op deze tocht. Te beginnen met twee opnamen van bruggen in het Merwedekanaal waarvan ik de naam met regelmaat hoor als schepen daarvan een opening willen hebben. Het zijn de Zwaanskuikenbrug en de Bolgerijnse brug.

   

Gemalen laat ik hier ook altijd aan de orde komen en daarom plaats voor het Gemaal D.W. het Lam. In de buurt ervan staat nog het oude gemaal, maar dat heeft tegenwoordig een totaal andere bestemming gekregen.

   

Van het Gemaal Autena in Vianen kreeg ik al eerder eens foto's van de mannen van AndelWandelt.

Ook op de route lag de Koninginnensluis in Vreeswijk waar Anton twee opnamen van maakte.

   

Het leuke bruggetje over het sluishoofd, de Emmabrug, was zeker ook een foto waard.

Een plaatje maakte de oude Veerhaven van Vreeswijk, in gebruik als haven voor de watersport maar ook als wachtplaats voor dienstvaartuigen.

De laatste foto is voor de Handelskade in hetzelfde dorp. Aan die kade lagen de Oreade en de Lodo.

Nog maar een keer vermelden dat alle foto's die Anton op deze tocht maakte staan op de Facebook-pagina van AndelWandelt.

          
                                 terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

zondag 09 april 2017     
Een prachtige dag en voor het eerst sinds lange tijd ook behoorlijk druk door nogal wat recreanten die wilden profiteren van dit mooie weer. De beroepsvaart werd vertegenwoordigd door één schip en wel de Semper Spera die geladen uit Gorinchem was vertrokken en nu richting Ravenstein ging.

Links op de foto hierboven de rust houdende Alfa Mea, rechts wat recreanten die uitvaren en daarachter de Semper Spera die gaat invaren. Een behoorlijk onduidelijke foto die ik recht tegen de felle zon in maakte vanuit het Munnikenland. Daarom hieronder de Semper Spera op een duidelijker foto, eveneens invarend vanuit de Waalhaven.

Alle recreanten van vandaag worden vertegenwoordigd door de Rosalott, de WR 74. Een schip met geschiedenis. Eigenaar Toin Nieuwenhuisen vertelde me een aantal jaren terug het volgende over zijn schip:
"Ik ben de eigenaar van de viskotter Rosalott, WR74, uit Geldrop. De boot heb ik gekocht van een visserman. De boot heeft officieel ingeschreven gestaan, dus daarom dat WR 74. 

De WR 74 heeft altijd onder SI klasse gevaren t/m 2005. Ik ben eigenaar sinds 2009. De boot is gebouwd in 1986. Alles is dan ook beroepsmatig aan boord, van de apparatuur tot de algehele techniek. De stuurhut is als op een beroepsschip met alle voorzieningen binnen handbereik. De leefruimte is van oorsprong zeer luxe uitgevoerd als dat van een jacht, alles massief teak. De achterste opbouw is de ingang naar de machine kamer. Deze is ook geheel professioneel uitgevoerd volgens eisen uit de beroepsvaart. De machinekamer is 6 x 4 meter. 
Het meest bijzondere van deze boot... alleen de romp is van staal gebouwd. Het dek en de opbouw is geheel van aluminium.. is gedaan voor de stabiliteit en het is ideaal voor onderhoud natuurlijk. 
Ik vaar zelf als sleepbootkapitein, wereldwijd... ik stel dus ook wel wat eisen aan mijn eigen boot... en ik bevestig dat dit een boot is die idd wel geschikt is voor het echte werk."

   

Vos Sympathy naar de sloop  
Van een goede vriend kreeg ik een aantal foto's van een groot transport dat onder begeleiding werd uitgevoerd. Het ging om de Vos Sympathy, een zgn. supplyer. 

Begeleid door de En Avant 4 en de En Avant 20 ging het schip naar 's Gravendeel om daar te worden verschroot.

   

Een schip met dergelijke afmetingen, 78 x 18m, komen natuurlijk nooit door de sluis, ook al omdat het gewoon niet past. Veel meer info en foto's over dit schip op de website van Tugspotters.

56e Bloesemtocht vanuit IJsselstein       
Geen deelname aan deze tocht van AndelWandelt, maar wel door de helft ervan. Anton van Rijswijk maakte onderweg een aantal foto's waarvan ik er vandaag en morgen een aantal plaats. Alle foto's van deze tocht komen trouwens op de Facebook-pagina van AndelWandelt.

Hierboven een oud dijkmagazijn op de Lekdijk nabij IJsselstein. Het gebouwtje stamt waarschijnlijk uit 1860. Alles over dit magazijn is te lezen op de site van Rijksmonumenten.
Hieronder links de Hoge Brug over de Grote Sluis in Vianen met ernaast die Grote Sluis met links erin de Rotterdamse Estero.

   

Er dichtbij kwam Anton niet, maar toch zag hij in de verte aan de overkant van het water het complex van de Beatrixsluizen.

Een bekend object natuurlijk was de Stuw bij Hagestein, maar dit keer vanuit een ander gezichtspunt. Rechts op de foto is de vispassage duidelijk te zien.

De nieuwe Fortwachterswoning       
Zondag en dus nam Anton van Rijswijk een kijkje bij de vorderingen van de bouw van een nieuwe Fortwachterswoning. Zijn bevindingen waren: "
Bij de nieuwbouw van de fortwachterswoning, de toekomstige brasserie, is al een flink gedeelte van het zwarte door hout afgedekt. Het meeste op beide kanten van het dak maar ook al aan een zijgevel en aan de voorkant."

   

Restauratie Mansvelder Gemaal     
Het tweede doel van Anton op de zondagse wandelingen het Gelderse in is het prachtige oude gemaal langs de N322.

Opnieuw laat ik Anton zelf aan het woord: "De restauratie lijkt toch wel voltooid want bij het Mansvelder Gemaal is er deze week niks meer veranderd.

   

 Zelfs het stukje slang voor watertoevoer stak vorige week ook al precies zo boven de grond. Verdere aansluiting naar binnen zal denk ik  echt wel het laatste zijn dat nog afgerond moet worden."

   

                          terug naar boven                 naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 08 april 2017      
Wat een heerlijke dag! Echt een dag om het water op te gaan en dat deden behoorlijk wat recreanten dan ook. Opnieuw liet de Binnenvaart het afweten, want het leek er lang op dat geen enkele beroepsvaarder zich in de sluis liet zien. "C'est la Vie" dacht ik en misschien dat dit hielp, want een half uur voor sluitingstijd schutte de C'est la Vie. Het schip had al een flinke reis achter de rug, want het was geladen in Amsterdam.

In de buurt van de sluis lagen nogal wat schepen. De Inspé bijvoorbeeld in het Munnikenland en in de loop van de middag arriveerde daar bij de fabriek van Covaco ook nog de La Vida.

   

In de Waalhaven van de sluis zag ik de Alfa Mea liggen, verder was en bleef het daar rustig.

In de Maashaven lagen twee schepen. Vanaf de brug zette ik daar de Sardonix en de Prinses Margriet op de foto. Later zag ik beide schepen nog een keer, maar nu vanaf De Rib in Andel.

   

Op De Rib was ik omdat ik had gezien dat bij de fabriek van De Heus de Hendrika en de Rotterdamse Venture lagen.

Bouwplannen op De Rib?!   
Op zoek naar een recente foto van de fabriek van De Heus kwam ik niet verder dan een opname van april 2014, toch alweer drie jaar geleden. Maar veel zal er niet zijn veranderd sinds  die tijd.

In februari 2011 ben ik op een voorlichtingsavond in het dorpshuis De Buitenhoff geweest om te luisteren en kijken naar de plannen van De Heus. Er werd me een dia-voorstelling voorgeschoteld, misschien was het wel een Power Point presentatie, over de veranderde aanblik na de verbouwingsplannen die er toen waren. Een paar van die foto's staan hieronder.

   

Zelfs was rekening met nieuwe aanplant gehouden, zodat na een tijdje je eigenlijk weinig meer van het veranderde beeld zag.

   

Deze foto's plaats ik nu weer een keer na ruim zes jaar, omdat ik een bericht kreeg van de Provincie. Het begin van dat bericht staat hieronder.

Maandag a.s. ga ik op het gemeentehuis van Woudrichem de beschikking en de bijbehorende stukken inzien. Ik kom erop terug.

Waar is dit?
    
Het werd weer eens tijd voor een quiz. Vanavond wordt in Andel de allereerste Dorpsquiz gehouden en ik sluit daar in het heel klein bij aan door een foto te plaatsen met daarbij de vraag: Waar vaar ik?
Uit de inzendingen zal de jury (me, myself and my guitar) bij meerdere goede oplossingen een winnaar/winnares kiezen. Inzendingen via het contactformulier of via wilhelminasluis@gmail.com.

Wat rijdt daar?   
Geen quizvraag, maar in de loop van de tijd is al heel wat bijzonders over de brug gepasseerd. Vanochtend stond ik toevallig met de camera in de buurt naar buiten te kijken toen een praalwagen van het Carnaval in twee delen langskwam. Ik weet er verder niets over, dus noch waar het vandaan kwam, noch waar het heenging. Maar leuk was het wel.

   

                                      terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

donderdag 06 april 2017  
Waar blijven al die schepen toch? Ook vandaag wonnen de recreanten het weer van de binnenvaart en daarvoor is het eigenlijk nog te vroeg in het jaar. Vanochtend passeerden het mts Maaspoort, de Deo Data die naar de Poederoijense Bol ging en de Sardonix die van Leerdam kwam en bij Heerewaarden zand ging halen. Die Sardonix zou in het begin van de avond weer terugkomen.
Mijn eerste foto was van een recreant en wel de Friese Doldrum uit Heerenveen. Van oorsprong is dit een tankscheepje, maar het is nu in gebruik als woonschip.

De tweede foto was voor een werkscheepje van Den Hertog Groenbeheer. Ik zag dit scheepje nog niet eerder, maar ik kon er ook geen info over vinden. Op het scheepje was geen naam te ontdekken.

Tegen 18.00 uur de Prinses Margriet die na het schutten in de Waalhaven bleef liggen. Dat was nummer vier van de binnenvaart.

Rectificatie nodig   
Op maandag 3 april jl. schreef ik over foto's die Hans de Weerd tijdens zijn Rondje Altena maakte het volgende bij een foto van wat mij arken leken: "
Als dit inderdaad in de Biesbosch is komt er van het "uitsterfbeleid" ook niet veel terecht, het zijn of lijken in ieder geval nieuwe arken."
Theo Oudshoorn, sluiswachter op de Biesboschsluis in Werkendam corrigeerde me: "
Geen nieuwe woonarken in de Biesbosch, maar varende tuinhuisjes". Hij wees daarbij op de website van Blokhutboot.
Hieronder een andere foto van die twee blokhutboten. Maar de foto ernaast, is dat dan misschien wel van een ark?

   

The-An schepen       
Verkeersleider Joost (@VLW_Joost) postte een prachtige foto op Twitter van twee The-An schepen die hij maakte vanaf de RWS 24. Iemand die op deze foto reageerde wist te vertellen dat het de 14 en de 6 waren. De The-An 6 zag ik hier wel, de 14 niet.

Bij Hoek van Holland     
Uit onverwachte hoek kreeg ik vanmiddag een aantal foto's toegestuurd die vanaf het water waren genomen van wel heel grote schepen. De juiste plaats weet ik niet, ook de namen van de schepen zijn me niet duidelijk.

   

Het kan zijn dat de naam van het derde schip Yang Ming is, maar wat mij betreft kan dat ook de naam van het bedrijf zijn.

                                terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

woensdag 05 april 2017  
Opnieuw, zeker in de middag, een wel heel rustige dag. Meer recreanten dan vrachtschepen passeerden vandaag de sluis. Vanochtend zag ik nog de Loreley, deVagari en de Wilhelmien en later ook nog de Casanova en de Variant. Ik maakte er geen foto's van omdat ik even wat andere besognes had. Wel was ik rond 15.30 uur bij de eerste schepen die 's middags voorbijkwamen. Het bleken meteen ook de laatste schepen vanmiddag te zijn. Het waren de Cornelis B en de C'est la Vie die beiden van Helmond kwamen en richting Gorinchem gingen. De C'est la Vie ging verder het Merwedekanaal op, Cornelis bleef in Gorinchem.

   

Hierna zag ik geen schip meer voorbijkomen en het is nu toch al 19.00 uur. Weinig foto's en daarom geput uit een voorraadje die ik gisteren kreeg aangereikt.

De Maasroute 2  
Vooral op de Bergsche Maas zette Hans de Weerd gisteren tijdens zijn Maasroute een aantal schepen op de foto. De meesten waren bekend, maar er zaten toch ook onbekenden tussen. De Belgische Faraday bijv oorbeeld.

De Nelly-V (023.13629) en de met zand geladen Werkendamse Panta-Rhei (023.12644) waren wel bekenden.

   

Ook de Arja (030.30021) is bekend van passages van de sluis. Momenteel (19.30 uur) komt de Ventjager vanaf de Waalkant de sluis in trouwens. Dat wordt ook geen foto.

Dan de Cylor, een Belgisch schip, en de bekende Grevelingen (023.12534). De laatste vaart voor de ingang van het haventje van Hedel.

   

In dat haventje lag het werkschip Weert (020.09039). Wat het daar precies deed is mij nu nog onduidelijk.

In hetzelfde haventje van Hedel lag ook de Sam-Sam (023.18533) uit Vinkeveen, een kraanschip. Op de tweede foto op de achtergrond de brug van Hedel.

   

De laatste foto van deze serie is van de bekende Zalmvisser uit Hardinxveld.

Henriëttesluis   
In de volksmond wordt deze sluis "Sluis Engelen" genoemd, een sluis die na de opening van het Maximakanaal behoorlijk wat klandizie heeft verloren. Alleen schepen die Den Bosch als bestemming hebben komen er nog doorheen.

Brug bij Hedel       
Hierboven kwam de brug bij Hedel aan de orde en ineens herinnerde ik me dat ik een heel stel scans kreeg van oude foto's van de brug die daar vroeger lag. Links een kaart uit 1916, rechts uit 1920. De brug is dan nog een schipbrug.

   

Tussen die serie foto's van kaarten ook een artikeltje uit een weekblad (neem ik aan) over de opening van een nieuwe brug bij Hedel in 1937.

                       terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 04 april 2017
    
Gisteravond toch gekeken bij het lossen van het constructiemateriaal vanaf de Infinitum. Twee kranen waren opgeroepen om dit karwei te klaren. Het vervoer naar het industrieterrein heb ik aan me voorbij laten gaan. 

   

Vanochtend leek het even spitsendag, want al vroeg passeerde de Oostenwind. De spits kwam van Gorinchem en ging richting Helmond.

   

Het volgende schip dat ik zag schutten was ook al een spits, in dit geval de Jaël die eerder al door Hans de Weerd in de buurt van Heusden werd gespot. Meer daarover straks. Jaël kwam van de Zuid-Willemsvaart en ging naar het Merwedekanaal.

De volgende was de Hei-Di die na het schutten in Andel bleef liggen. Het schip was de reis begonnen in Doornenburg.

Dan de bekende duwer Friso uit Grouw met de bak Sijmen uit Meppel voor zich. De combinatie kwam uit Veghel en was op weg om in de Rotterdamse Waalhaven te laden.

   

Opnieuw was het rustig vandaag, dit zijn dan ook bijna alle foto's die ik vandaag maakte. Omdat er steeds meer recreanten de sluis passeren, ruimte voor twee ervan. De eerste is de Doortje II die ik vanmiddag het Munnikenland in zag gaan. De tweede is een catamaran.

   

De Maasroute 
Hans de Weerd liep vandaag "deze "gouden" tocht in de achtertuin, waarbij na een mistig begin de Maas in het licht van een schijnwerper werd gezet. Bakentonnen veranderden van groen en rood in goudkleurige kunststukken." De foto hieronder toont duidelijk de schoonheid van deze ochtend.

Hans maakte veel meer foto's van dit prachtige natuurverschijnsel, maar toch ook van schepen. Eentje ervan was van de Jaël, de spits die ik later door de sluis zag komen. Die plaats ik nu alvast, de rest komt later.

Weer drie sluizen op afstand bediend       
Hieronder twee foto's van een van de drie sluizen die vanaf nu vanuit Tilburg worden bediend, Sluis Panheel.

   

De afgelopen maanden is hard gewerkt om de sluizen 15 en 16 op de Zuid-Willemsvaart en sluis Panheel op Kanaal Wessem-Nederweert geschikt te maken voor de bediening op afstand. Hiervoor is onder andere glasvezel aangelegd naar de sluizen. Daarna volgde het aansluiten van het systeem op de Bediencentrale Tilburg. De bediening en besturing, informatiesystemen (camera’s) en communicatiesystemen (denk aan de omroepinstallaties, de intercom, de praatpalen) zijn de afgelopen maanden ook vernieuwd.
Meer over dit onderwerp is hier te lezen. Hieronder Sluis 15 op een foto van Straatinfo, ernaast Sluis 16, foto van Open Water.

   

                          terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

maandag 03 april 2017       
Wederom een prachtige dag waarop al heel vroeg een schip schutte. Ik hoorde het alleen, maar een uurtje later werd het al beter, want toen hoórde en zág ik de Morgenster passeren. Dat schip lag een aantal dagen in de Maashaven.
De eerste foto was voor de Chasseur uit Maasbracht, een spits die naar Zwijndrecht ging. Op de Facebook-pagina "Spitsen typische binnenvaartschepen" heb ik meer foto's van deze Chasseur geplaatst. Met de Chasseur schutte de Arnold J die op de maandagse patrouilletocht was.

   

In het Munnikenland lag de Nivoma te lossen bij de fabriek van Covaco, de Desiré was verdwenen.

Het liep al tegen 12.00 uur toen de Prins Willem Alexander de sluis in kwam richting Heusden. 

Wij vertrokken daarna naar 's Hertogenbosch om daar een paar genoeglijke uurtjes door te brengen. Op de terugweg reden we langs Sluis Engelen en daar was het stil, heel stil. De Jo-An kwam er net vandaan en ging nu Den Bosch in.

Terug op de sluis was ik juist op tijd voor een aardig transport dat uit de buurt van Zwijndrecht kwam. Het werkponton Krammeroord werd geduwd door de IJsland.

   

De Friese Hilber uit Lemmer kwam van Oosterhout en ging richting Gorinchem om daar het Merwedekanaal op te gaan.

   

De Woudrichemse vissers kwamen van Andel en de Neeltje was juist op tijd om met de Zwaluw te schutten.

Dan een verrassing. Opeens was ze daar, de 105 m. lange Baden-Württemberg van de Reederei Schwaben uit Heilbronn. Het voor mij onbekende schip kwam van de steenfabriek in Aalst.

   

Het is nu 18.00 uur en ik vermoed daarom dat de Nomade mijn laatste schip is vandaag. Het schip dat in Andel was gelost, bleef na het schutten in de Waalhaven overnachten.
Later liet ik o.a. de Engelina en de Maasstroom 7 fotoloos passeren. De laatste kwam de bakken Carla en Louise in de Waalhaven leggen om vervolgens terug te schutten naar binnen om morgenochtend met een derde bak terug te komen. Zal wel te vroeg voor me zijn.

Wat vliegt daar?     
Genomen vanaf een schip op de Bergsche Maas dat afvarig was in de buurt van de grote Amerikaanse Motor. 

Bijzonder transport       
Net als vrijdag kwam vandaag een schip door de sluis met een bijzondere lading constructiemateriaal. Was het vrijdag de Juno, vandaag was het de Belgische Infinitum, een voor mij onbekend schip. Bij de fabriek van De Heus wordt het materiaal van boord gehaald met een kraan en dan gaat het per dieplader naar het bedrijventerrein van Giessen.
Toch maar een kijkje nemen daar straks, voor nu doe ik het met twee foto's die Arie van Tongerlo vrijdag met zijn telefoon maakte.

   

                          terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

zondag 02 april 2017  
Een prachtige dag deze eerste zondagse opening van de sluis in het vaarseizoen 2017. Om nu te zeggen dat er druk gebruik van werd gemaakt, nou nee. Een handvol recreanten zette de sluiswachtster (of is dat de vrouwelijke sluiswachter) aan het werk, waarbij om kwart over tien een recreant uit Waalwijk de eerste was. De naam van het scheepje ben ik vergeten, de foto ervan ben ik kwijt.

Nieuwbouw en restauratie       
Vandaag opnieuw een wekelijks kijkje bij de bouw van de Fortwachterswoning bij de Batterij onder Poederoijen. Anton: "
Zo te zien is bij de nieuwe fortwachterswoning het isoleren gereed, want behalve waar de ramen en deuren komen is alles afgewerkt met het zwarte doek. Het dak zal naar ik aannemen in het geheel zo worden als het gedeelte waar nu al hout opgelegd is."

   

De restauratie van het Mansvelder Gemaal lijkt bijna te zijn afgerond. "Over de restauratie valt te melden dat het onderste gedeelte van de gevel van de uitbouw aan de achterzijde met een kleur bewerkt is."

   

Anton gaat verder: "Ook bij wat deuren is dat het geval, want ze zien er allemaal hetzelfde uit wat kleur en accentuering betreft. Ze zijn tevens allemaal van hang- en sluitwerk voorzien. Ik ga er vanuit dat dit het laatste is dat nog gedaan moest worden. Het zal wel einde restauratie zijn."

Rondje Altena      
Hans de Weerd, meestal de helft van AndelWandelt, maakte vorige week een Rondje Altena, toch zo'n 60 km. Een aantal foto's uit zijn oeuvre van die tocht heb ik uit zijn produktie gehaald om hier te plaatsen. Een mooie actiefoto van de Limburgse Hulder uit Herten bijv.

Later tijdens de tocht zette Hans twee schepen op de foto, eerst de bekende Cotrans 8 en even later de Duitse Bernhard Dettmer.

   

Ook de Westgeul is een bekende van de sluis en zelfs de Cornelia zag ik hier ooit.

   

Aardig een foto waarop het rechter-schip bekend is. Het is de Belgische Yankee die de laatste tijd in ieder geval twee keer in de Veense Put is geweest om daar grond te storten om daarmee te voorkomen dat de landtong het water in glijdt. Het andere schip kan ik geen naam geven, misschien iemand anders wel?

Aardig twee foto's uit de Biesbosch. Eerst eentje van het bekende Pontje Steurgat over, jawel, het Steurgat. De andere foto vond ik door de kleuren gewoon leuk. Als dit inderdaad in de Biesbosch is komt er van het "uitsterfbeleid" ook niet veel terecht, het zijn of lijken in ieder geval nieuwe arken.

   

Van een heel andere orde dan het Pontje Steurgat is natuurlijk de Bergse Maas 10 van het Capelse Veer.

De Werkendamse Biesboschsluis was vorige week gestremd. Nu begrijp ik ook waarom, hier kan geen schip door.

   

Willem de Zwijger Wandeldag     
De andere helft van AndelWandelt, Anton van Rijswijk, trok gisteren naar Schoonhoven om deel te nemen aan de hierboven genoemde tocht, toch ook weer 42 km! Nog niet alle foto's heb ik goed bekeken, maar een paar ervan heb ik er toch al uitgehaald om nu te plaatsen. Allereerst een oud gebouw in Sluis dat een voormalig Rijksstoomgemaal bleek te zijn.

Onderweg kwam Anton ook langs een oud dieselgemaal dat de naam Dieselgemaal Langerak draagt. Er is een Stichting opgericht met dezelfde naam. Deze stichting is in 1996 opgericht en heeft als doelstelling initiatieven en maatregelen te nemen om – met eerbiediging van het historisch karakter – het instandhouden van, het juiste beheer voeren over en het onderhoud bevorderen van het gemaal. In dit kader heeft de stichting het achterstallige onderhoud weggewerkt en is in 2002 het scheprad en de totale watergang gerestaureerd.

   

Het is nu een historisch dieselgemaal, waarvan het gebouw en de inventaris uit 1939 komen en nog in oorspronkelijke staat zijn. Het gemaal is in bedrijf als de buitentemperatuur niet te laag is.

De twee helften van AndelWandelt gaan dus apart op pad. Omstandigheden nopen daartoe, de band tussen de twee lopers is nog uitstekend! Deze situatie zal hopelijk niet te lang duren en dan kunnen de mannen snel weer samen op pad. 
Meer foto's van deze tochten zijn te zien op de Facebook-pagina van AndelWandelt.

                             terug naar boven                 naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 01 april 2017       
Gelukkig geen enkele last gehad van mislukte 1 april-grappen, van gelukte trouwens ook niet. Het was een zaterdag als bijna alle andere zaterdagen op de sluis, weinig vaart. Wel zag ik nog de Nomade naar Andel gaan en daar zette ik het schip later dan ook op de foto.

Op De Rib ging het schip dat achter de bak Anita lag op de foto. Vanaf dezelfde plaats zag ik de Morgenster in de Maashaven van de sluis liggen waar het gisteren arriveerde.

De eend en de haas    
De Tripang is in ieder geval ook nog gepasseerd, maar andere schepen zag ik niet. Wel een verrassing toen ik vanochtend voor het eerst naar buiten keek. Onder mij zaten in de tuin een eend en een haas vrij dicht bij elkaar.

De eend bemerkte beweging achter zich en draaide haar kop om te kijken wat dit was. De haas -of was het een konijn- keek vrijpostig terug. De eend maakte daarop aanstalten te gaan staan, waarop de haas zeker een halve meter de lucht inging en daarna onmiddelijk in haastig tempo verdween. Meteen einde van wat een prachtige en bijzondere idylle leek te gaan worden.

RWS 71 in onderhoud      
Gezagvoerder Arco (@GZW_Arco) stuurde een tweet de wereld in: "
Vandaag de #RWS71 naar de werf in #Maassluis gebracht voor een gepland bezoek #onderhoudisnodig @Rijkswaterstaat @Rijksrederij" Erbij een leuke foto van het schip op het droge.

Nu is dit schip bekend van de passages van de Wilhelminasluis en meermalen zette ik het dan op de foto. Hieronder twee van die foto's uit mijn archief. Links richting Waal in de Waalhaven van de sluis, rechts dezelfde richting maar nog in de sluis.

   

Overdracht Munnikenland-project      
Opnieuw een tweet maar nu van WSRL (Waterschap Rivierenland) (@wsrivierenland). Daarin het bericht dat het Project Munnikenland eergisteren officieel is overgedragen aan de beheerders van het gebied.

Die overdracht was afgelopen donderdag 30 maart. Aan nogal wat partijen is het gebied overgedragen: Staatsbosbeheer, Waterschap Rivierenland, Slot Loevestein, gemeente Zaltbommel, Rijkswaterstaat Oost Nederland, Rijkswaterstaat Zuid Nederland West en Dunea.
Met een officieel tekenmoment op Slot Loevestein werd het in de afgelopen jaren veranderde gebied door de beheerders geaccepteerd en overgenomen. Zie verder het bericht van Waterschap Rivierenland.

   

                           terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

Top