HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
21 t/m 30 september
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                                 Nieuwsoverzicht van 01 t/m 10 augustus 2018                                                         
vrijdag 10 augustus 2018     
Vandaag maar weer eens een snipperdag genomen en dus ontbreken foto's van schepen in de sluis. Wel maakte ik, voordat we weggingen, foto's van de twee schepen die in het Munnikenland lagen.

Bij de kraan werd de Portofino gelost en erachter zag ik de C'est la Vie die werd geladen. Vanochtend vroeg kwam de C'est la Vie leeg door de sluis.

In beide havens lagen maar weinig schepen (meer) vakantie te houden. In de Maashaven, in het Zwaluwnest, lagen de Prinses Margriet (links) en de Sanne, twee Brakelse schepen.

Links op de achtergrond van de foto hierboven is een schip te zien dat aan de punt van De Plaat ligt. dat blijkt de Iris te zijn die van Rotterdam kwam en die ik bij thuiskomst net de sluis zag uitvaren. Zou dit een klipper kunnen zijn?

Dan nog dit........
Voorbije woensdag passeerde de Wittekop de sluis. Ik schreef toen: "
Achter de slepers kwam een eveneens oud scheepje de sluis uit. Mijn non-kennis van scheepstypen moge bekend zijn en dus kan ik aan deze mooie en uitermate goed onderhouden Wittekop, dat was echt de naam, ook geen typenaam geven. Iemand?"

De schipper van de Wittekop reageerde zelf. Hij vertelde: "Het is een "grundel", gebouwd op de werf van Kooijman en De Vries in Deil in 1985." Ik moet bekennen dat ik het scheepje ouder had ingeschat. 
Ineens herinnerde ik me ooit eerder een grundel te hebben gezien. Enig zoekwerk leverde een foto op uit 2010 van een Baarda Grundel, de Breevaart. Zouden de Breevaart en de Wittekop familie van elkaar zijn?

De Schuttevaer        
Het blad verschijnt in deze zomermaanden één keer per twee weken en nu was dit weer zover. Zoals altijd speciale aandacht voor de rubriek Rivieren, Kanalen & Meren en ook nu weer werd dat beloond.

Het schip dat als eerste aan de orde komt is de Navitas (022.05069), in 1980 gebouwd bij scheepswerf Welgelegen in Harlingen. Als laatste voer de Navitas vanuit Werkendam, maar nu is het verkocht naar Earnewald en vaart het als Noardewijn (Noordenwind). Komt mijn Fries-zijn toch weer van pas!

De tweede is de Axioma (023.16051) , deze werd eveneens in 1980 gebouwd maar nu bij Jac. den Breejen in Hardinxveld. Het schip kwam in de vaart als Stormvogel, maar kreeg later de namen Valiant, Montanara en La Mattananza voordat het in 2010 ging varen als Axioma. 

Nu vaart het als Somnium en heeft het Werkendam als thuishaven. In mijn archief vond ik een foto van de La Mattanza met hetzelfde Europanummer. Vergissing van mij waarschijnlijk, maar toch maar een foto van deze La Mattanza.

 De andere schepen in deze rubriek zijn onbekenden voor me.

                          terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

donderdag 09 augustus 2018    
Nooit geweten dat ik verheugd zou kunnen zijn over een regenbui. Nu was dat vanochtend meer een buitje en pas vanmiddag was sprake van loodrecht naar beneden vallende regen in flinke hoeveelheden.
Minder blij was ik over de schepen die voorbijkwamen. Ook de recreanten lieten het flink afweten. Het schutten van de Climax die uit Den Bosch kwam was dan ook een dankbaar intermezzo.  

Een hele tijd later passeerde de Rhine Princess, een cruiseschip dat van Heusden kwam.

   

Thuishaven van de Jantina (022.03079) is West-Graftdijk, dat stond achterop het schip duidelijk te lezen. De Jantina kwam uit Oosterhout en was naar ik hoorde op weg naar Woudrichem.

   

Daarna weer "echte" vaart, de Maasstroom 11 die van de fabriek van De Heus kwam.

   

Voor zich had de duwer twee bakken, voorop de Marit en daarachter de Liz. Reisdoel waarschijnlijk Rotterdam.

Daarna zag ik nog één schip en wel de Rehoboth. De komst van dit schip werd zeer op prijs gesteld. Waarom? Kijk maar hieronder.

Storing zonder nummer    
 Zo rond half vijf zag ik dat de Waaldeuren niet helemaal dichtgingen, waarbij het leek alsof deur H1, de oostelijke Waaldeur, te vroeg stopte met dichtgaan. Even later zag ik dat de andere deur weer openging, waarbij deur H1 bleef staan.

Natuurlijk wandelde ik op mijn gemak naar de Waalkant en inderdaad waren er problemen. Maar het lukte de sluiswachter door een kunstgreep, resetten?, weer te kunnen schutten en de schepen de sluis uit te laten. 

Daarna leek alles in orde, hoewel het schutten regelmatig werd onderbroken door de deur H1. Daarom kwam de komst van de Rehoboth als geroepen. Het schip werd verzocht bij het invaren boven de drempel even flink gas te geven, zodat eventuele obstakels zouden worden weggeblazen. Het lukte, want daarna waren de problemen over!
Wat de situatie nu is, weet ik niet. Er zijn ook geen schepen meer en dus kan ik niet zien of er gewoon wordt geschut. Ik neem aan van wel. Straks ga ik nog even navragen hoe alles gaat.

                                terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht        

woensdag 08 augustus 2018      
Vanochtend vroeg opende ik mijn krant, het Algemeen Dagblad, en tot mijn verbazing stond er weer een artikel in over de vele storingen van de Wilhelminasluis. Aan het woord vooral Joop van Belle, belangenbehartiger Koninklijke BLN-Schuttevaer. 
Zijn uitspraak "Het is de bedoeling dat de steigers deze maand opnieuw begaanbaar zijn" wekt grote verbazing. Dat wil ik dan wel eens zien, zijn al die bordjes "Verboden Toegang" en "Levensgevaarlijk" dan een farce? Zijn alle tekenen van het behoorlijk achterstallig onderhoud dan in een maand, nu nog maar drie weken trouwens, weggewerkt? Eerst zien, dan geloven. 

Op de voorbeelden die Rijkswaterstaat noemt zal ik maar niet ingaan. Alleen dit. Een softwareprobleem is toch een groot probleem? Zoals een sluiswachter me ooit zei: "We zijn in staat een mens op de maan te zetten en ook nog veilig te laten terugkeren. Zouden we dan niet de software up-to-date en goed werkend kunnen houden?
Afijn, genoeg hierover. Ik begreep van Jan Vos dat ook het Brabants Dagblad aandacht aan deze zaak besteedde. Jammer dat de scans die hij me stuurde te klein zijn, maar de strekking ervan was hetzelfde als het artikel in het AD.
Terug naar de realiteit van vandaag. Opvallend wel dat een monteur van VolkerRail vandaag weer bezig was op de sluis. Dit keer zag ik hem bij de roerklep op het oostelijk Maashoofd. Geen idee wat er aan de hand was, er werd gewoon geschut.

De hele dag ben ik op de sluis geweest en het eerste schip dat kwam schutten was de Zeearend. Deze voormalige spits heb ik maar fotoloos laten passeren. Maar voor de tweede, de Initia, ging ik toch echt de sluis op.

In de sluis lagen op dat moment al een aantal recreanten die door de sluiswachter naar dezelfde kant werden gedirigeerd. De 110 m van de Initia zouden dan aan de andere kant kunnen afmeren.  

   

Vanaf de brug kreeg ik goed zicht op de situatie in de sluis. Echt veel ruimte bleef er niet over.

In het rijtje recreanten ook een trio oude slepers, alledrie uit Friesland. De Lara uit Marsum, een dorpje ten westen van Leeuwarden, was de eerste die de sluis uitkwam.

 De Ideaal uit Balk was de tweede en ook deze sleper zag ik al eerder de sluis passeren.

De derde was een onbekende voor me. Het was de Wieta uit Leeuwarden.

Meerdere van dit soort schepen bij elkaar geeft toch altijd een aardig beeld. In dit geval in de Waalhaven. Links op de foto is een rijtje wachtende recreanten te zien, het was druk met dat soort scheepjes.

Achter de slepers kwam een eveneens oud scheepje de sluis uit. Mijn non-kennis van scheepstypen moge bekend zijn en dus kan ik aan deze mooie en uitermate goed onderhouden Wittekop, dat was echt de naam, ook geen typenaam geven. Iemand?

Zo'n twee uur later de derde en volgens mij ook laatste beroepsvaarder van vandaag. Het was de Patria die in Rotterdam was geladen en nu op weg was naar Helmond.

Meer heb ik eigenlijk niet te melden en ik ga ook geen krampachtige poging doen nog iets te vinden. Morgen weer, als de regen het maken van foto's dan tenminste mogelijk maakt.

                        terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht 

dinsdag 07 augustus 2018      
Hoewel het een vakantiedag was kon ik het toch niet laten het wel en wee van de sluis in de gaten te houden. Dat begon vanochtend vroeg al bij het lezen van het AD/Rivierenland. In de streekbijlage stond een artikel over de Wilhelminasluis. Hoewel ik het niet met alles eens ben en sommige betitelingen ietwat denigrerend vind, kan ik me wel vinden in de strekking ervan.

Ook vandaag weer zag ik personeel van Istimewa en VolkerRail op de sluis bezig en dan in het bijzonder op het westelijk Maashoofd (H4). Onderwerp was de rioolschuif.
Nu wilde ik geen foto's maken vandaag en dus heb ik een foto uit het archief opgeduikeld met de betiteling van de apparaten die op de vier sluishoofden staan. De foto hieronder toont het westelijk Waalhoofd. Het apparaat in alle gevallen het dichtst bij de sluis is de rioolschuif.

 Maar goed, de problemen bestaan dus nog steeds en ik kon dan ook storing 2018-28 aan het totaal toevoegen. Een kleine storing gezien de tijd, maar deze telt zeker mee.

De volgende foto is een scan van een blad dat in februari 2017 verscheen, zeer waarschijnlijk een itgave van Rijkswaterstaat. 

Wel, kinderziektes lijkt me zo langzamerhand geen goede betiteling van de voortdurende problemen. Maar op dit moment (16.30 uur) zie ik geen auto's meer van monteurs en dus neem ik aan dat alles nu onder controle is. We zullen zien.

                                 terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

maandag 06 augustus 2018    
Voor nogal wat mensen was de vakantie weer voorbij en die gingen aan het werk. Hoewel mijn vakantie nog wel een paar weken duurt, heb ik toch een groot deel van de dag op de sluis doorgebracht. Het begin was saai getuige deze melding.

De storing bleek te worden veroorzaakt door een rioolschuif in het westelijk Maashoofd, waar geen beweging in viel te krijgen. Daarom volgde ik het sluisgebeuren even niet totdat de volgende melding binnenkwam, waaruit bleek dat Storing 2018-27 ook weer voorbij was.

Voorbij was het echter allemaal nog niet, maar daarover straks meer. Mijn aandacht ging vooral naar de schepen die passeerden, waarvan de oude sleper Commerijn de eerste was. In dezelfde schutting ging ook een ex-vissersschip uit Chester mee, de Bayona CH 65 van IJm Baks uit Woudrichem.

   

Nummer 3 was de Inspé II voor wie misschien de vakantie ook wel voorbij was. Met dit schip schutte ook de Roosanne uit Dordrecht mee, Er is vast wel iemand die kan vertellen welk type schip dat is.

   

Brugge is de thuishaven voor de Belgische Big Dil die vervolgens langskwam.  Deze Big Dil kwam van de Zuid-Willemsvaart en was net als meer schepen vandaag op weg naar Rotterdam. 

Niet veel later de Spes Salutis die de andere kant opging. Het schip kwam van Amsterdam en was op weg naar Oss.

Dan de Santiago die van het drijvend dorp tegenover Wijk en Aalburg kwam en nu naar Rotterdam ging. De Engelina die daarna passeerde kwam van Helmond en ging bij Gorinchem het kanaal op.

   

De krachtpatser Friso was de volgende, dit keer had de duwer Johannes voor zich die was opgehaald in Veghel. Reisdoel nu was de Rotterdamse haven. 

Ook uit het eerder genoemde drijvend dorpje kwamen de La Vida en de Loreley. Het leek erop dat het duo naast elkaar de sluis in zou komen, maar er werd toch losgekoppeld. Naar mij werd verteld waren beide schepen op reis naar Rotterdam. 

De geladen Silke, die ooit zo'n mooie Friese vlag voorop had staan, lag al te wachten in de Waalhaven. Het schip schijnt toch nog in Friesland thuis te horen en wel in het pittoreske Makkum. 

Op de foto hierboven is bovenaan nog net een stukje van een grote bak te zien. De bak werd geduwd door de Taurus en het zou me niet verbazen als dit transport ook op weg was naar Rotterdam. 

Het werd mijn laatste schip, de warmte won het van mijn zin foto's te maken. Vanuit huis zag ik nog wel de Padua en veel later, rond 19.00 uur, de Mirage. Daar houd ik het bij voor vandaag, morgen maar weer eens een vakantiedag opnemen.

Storing (niet) voorbij     
Ondanks de aanwezigheid van twee monteurs bleek het probleem nog niet helemaal te zijn verholpen. De Maasdeuren gingen dan ook net niet helemaal dicht.

Het probleem bleek in de rioolschuif te zitten die te vast zat om goed te functioneren. Een warm werkje om dat op te lossen.

   

Een kraan werd te hulp geroepen om het karwei te klaren. Wat precies werd gedaan weet ik niet, maar in ieder geval werd later op de dag het sein "Probleem opgelost"  gegeven. 

Nu maar hopen dat de oplossing lang werkt, zodat storing 2018-28 lang op zich laat wachten. 

                                          terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

zondag 05 augustus 2018     
Al vrij snel na opening van de sluis om 10 uur vertrokken wij voor weer eens een dagje in het diepere Brabantse. Mijn idee was maar een vrije dag te nemen wat betreft de website, maar daarin kwam ik bedrogen uit. 
Tijdens een ietwat verlate lunchstop raadpleegde ik mijn IPhone en zag ik o.a. een melding van vaarweginformatie.nl.

Tja dacht ik, wat zou er aan de hand zijn. Iets in de voorhaven en in dit geval de Maashaven, dat was duidelijk. Ook was me helder dat de sluis was gestremd en ik bij terugkomst me geen zorgen hoefde te maken over het niet kunnen passeren van de brug.
Hoe anders bleek de realiteit toen ik tegen vier uur op de sluis terugkwam vanaf Zaltbommel. Vanuit de verte, de voorseinen knipperden opvallend, zag ik de rode lichten bij de brug knipperen en de verkeersregelaars staan. 
Toch dacht ik, ik gok het en reed naar de stopstreep op de parallelweg. Een verkeersregelaar zei voordat ik zelf iets kon vragen: "Voorzichtig doorrijden meneer en geniet van het legaal door rood rijden!" Kijk, dat zijn nog eens opmerkingen.

Voor alle duidelijkheid, bovenstaande foto maakte ik toen we al veilig thuis waren. Het leek alsof de klus bijna was geklaard door de monteurs van Istimewa, want even later stonden alle verkeersregelaars bij elkaar, waarschijnlijk om te evalueren. 

Natuurlijk trok deze storing behoorlijk wat bekijks. Op de foto de westzijde van de sluis aan de Maaskant, maar ook de andere sluishoofden waren "bezet".

Al snel erna ging de brug omhoog en even later ook weer naar beneden. Geen problemen en dus leek alles opgelost.

Opvallend trouwens dat in deze vakantietijd meer fietsers stonden te wachten dan auto's en ook dat geen enkele vrachtwagen tijd stond te verliezen.

In de Waalhaven was de coaster Amy veroordeeld tot wachten, maar na de eerste brugdraai mocht ze de sluis inkomen. Zoals gewoonlijk kwam de coaster uit Engeland, buurt van Felixstowe, en ging het nu naar de steenfabriek in Nederhemert. 
Op de foto ligt ook de Franse Almeira nog in de Waalhaven te wachten, maar die moet de andere kant op.

Het sein veilig werd gegeven door de monteurs en zo meldde ook vaarweginformatie.nl deze storing af. Van mij kreeg deze lang-durige storing de naam 2018-26.
Het valt trouwens nog mee, want ik kreeg ook de melding dat Sluis Hintham in het Maximakanaal vandaag was gestremd van 08.48 u. - 18.00 u. En dat voor een spiksplinternieuwe sluis in verhouding tot de oude Wilhelminasluis.

Alles verliep gladjes voor de Amy. Ook voor mij, want ik had niet verwacht een schip op de foto te krijgen vandaag.

Blauwalg in de Afgedamde Maas       

Vanochtend vroeg kwam een Twitterbericht binnen van de Wijkagenten Aalburg (@wa_altena01) over het gevaar van blauwalg. In die tweet stond: "#WijkenAalburg #Veen Net bericht van Rijkswaterstaat dat in de #Afgedamde Maas blauwalg geconstateerd is. Er zijn bij RWS meerdere meldingen gekomen. De site zwemwater.nl is geactualiseerd."
Natuurlijk zocht ik direct die site van zwemwater.nl op en daar zag ik dat de volgende stranden gevaar liepen: De Hooge Waard, Badstrand Veen, De Neswaarden, Rietschoof, Wijksche Waard en Strandbad Well. Op de kaart zijn die van links naar rechts aangegeven door een pictogram.

Op de genoemde website staat een verklaring van de betekenis van het pictogram:
"
Als voor een zwemplek een waarschuwing geldt, wil dat zeggen dat zwemmen op die plek slecht kan zijn voor de gezondheid. U mag er wel zwemmen, u moet zelf beoordelen of er een risico is voor de gezondheid (bijvoorbeeld in het geval van algenbloei).
Op een bord bij de zwemwaterlocatie wordt uitgelegd waarom er een waarschuwing is gegeven. Jonge kinderen en ouderen, die het meest kwetsbaar zijn, kunnen beter een andere zwemplek kiezen.
Op het strand wordt bij een waarschuwing een oranje of gele vlag gehesen."

                                   terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 04 augustus 2018      
Ontzettend warm, maar het tropenrooster hoefde ik niet in te schakelen. Er kwamen nl. slechts twee schepen langs vandaag, eerst de Climax die ik nog miste ook. Maar veel later de Zwijndrechtse Stella Maris die ik gezien het Europanummer 023.15834 nog niet kende. Dat bleek trouwens pas toen ik bezig was aan deze update. 

Natuurlijk heb ik meteen gekeken of ik ook foto's had van het schip als Polaris. Dat was zo en de keuze was snel gemaakt. Op de foto uit april 2014 schut het schip richting Maas.

Meer schepen kwamen dus niet, maar in de Waalhaven zag ik vanochtend vroeg de Franse Almeira (018.22430) uit Bethune en de luxe motor (?) De Vooruitgang (023.27077) liggen. De Almeira bleef de hele dag liggen, De Vooruitgang vertrok al snel. 

   

Gaat het echt gebeuren?          
In augustus 2015 werden opeens de steigers in de voorhavens van de sluis tot verboden gebied verklaard. Terecht overigens, hoewel het op een heel knullige manier bekend werd gemaakt.
Later, deze foto komt uit augustus 2016, kreeg de afzetting een professionelere "look".

Dat het geen overbodige maatregel was, bleek wel uit de foto's die ik van schippers kreeg en die overduidelijk lieten zien dat er een gevaarlijke situatie was ontstaan door onderhoud niet adequaat te laten plaatsvinden. 

   

De sluiswachters waarschuwden schippers die in een van de voorhavens wilden afmeren voor het gevaar van de bolders. Dat dit niet zomaar gebeurde blijkt uit een filmpje dat ik van een schipper kreeg die wilde afmeren in de Waalhaven.
Via deze link is te zien dat ik niet overdrijf en dit was in 2017, meer dan een jaar geleden!! Het zal niet beter zijn geworden, maar gelukkig zijn er geen ongelukken gebeurd tot nu toe.  
Waarom nu dit bericht? Wel, van een over het algemeen juist ingelichte bron kreeg ik te horen dat in augustus gaat worden begonnen met het in orde maken van de steigers. Nu maar hopen, dat dit augustus 2018 is!

Hoge nood        
Nogal wat wandelaars, maar ook bemanningsleden van een scheepje zonder hygiënische outillage, komen hier tot de ontdekking dat een toilet toch wel zeer welkom zou zijn.
In het begin stelden wij ons toilet op aanvraag beschikbaar, maar door wat slechte ervaringen zijn we hiermee gestopt. We verwijzen nu naar het wachtgebouw, tenslotte is Rijkswaterstaat een instelling voor algemeen belang.
Dit verhinderde en verhindert niet dat personen op een andere manier hun natuurlijke behoefte doen. Zo hurkte al eens een vrouw (dame was het zeker niet) achter in onze tuin om verlicht haar route vervolgen, maar ook dacht een man in onze tuin zijn blaas te kunnen lozen. Talloos de keren dat zowel vrouwen als mannen met hun broek op de enkels hurkten naast de containers. 

Ik kom op deze situaties door een foto die ik kreeg van een stomverbaasde bezoeker van de sluis die zag hoe een man tegen de heg van de B & B Aan de Sluis stond te plassen. Nog geen tien meter verderop stonden bomen, maar die ontsprongen de dans.
Ik beloofde de gulle gever van de foto deze ook te plaatsen op voorwaarde dat ik de man in kwestie onherkenbaar zou laten zijn. Hij stemde daarmee in.
Maar: iedereen die onbespied een plas of groter denkt te kunnen doen op de Wilhelminasluis e.o. komt bedrogen uit. De talloze camera's op de sluis en bij de bewoners registreren alles meedogenloos. 
Zelf overweeg ik vanaf nu dergelijke foto's te plaatsen zonder de plasser/-ster (of erger) onherkenbaar te maken.

                                 terug naar boven                  naar Nieuwsoverzicht 

 vrijdag 03 augustus 2018    
Helemaal niets van gemerkt, maar gisteravond was er een storing. Geen idee wat er aan de hand was, maar wel dat deze 2018-25 is! Lang duurde het overigens niet. Categorie kleine storingen dus.

Vandaag een dag als de laatste tijd steeds. Vakantierooster heeft toch invloed op de schepen, recreatievaart een dikke voldoende, beroepsvaart een mager zesje. Maar ........... toch weer een interessante dag.
Vanuit Heusden kwam het passagiersschip Poseidon, veel mensen namen niet de moeite aan dek te komen.

   

Bij Covaco in het Munnikenland lag een mij onbekend Duits schip. Het was de Sinn van de Gebr. Väth Rederei. In de loop van de middag verdween de Sinn richting Amsterdam.

Op weg naar Woudrichem haalden we net voor De Klerk de WR 35 in, een Staverse kotter en een prachtig scheepje. Terug op de sluis zagen we in de Waalhaven de Titania liggen die daar gisteravond na het schutten was gebleven. 

   

Halverwege de ochtend een kijkje genomen bij het Esmeer. Een spijkerbroek blijkt dan al snel veel te warm te zijn, dus al te lang duurde onze wandeling daar niet. Wel zagen we een prachtig rijtje slepers liggen, o.a. de Luus, Commerijn en Jantje. Even verderop bleek de jachthaven heel goed te zijn bezet. Dat die niet allemaal aan het varen zijn. Hoe was die spreuk ook alweer, Navigare necesse est?

   

In de sluis zag ik nog de Risico uit Hendrik Ido Ambacht die van Den Bosch was gekomen.

De Friese Friso uit Grouw (Grou) was de laatste voor mij. De stevige duwer was met de bak Henk uit Meppel op pad van Veghel richting het Rotterdamse.

Dat was alles voor deze warme dag! Morgen maar weer eens kijken, maar ja, zaterdag is recreantendag. Ik verwacht dus niet veel beroepsvaart.

                               terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

donderdag 02 augustus 2018   
Vanochtend ontving ik van Joost Roeland een duidelijke foto van de R.V.E. 21 waarover ik gisteren al schreef. De foto werd gemaakt op de Wereld Havendagen in Rotterdam in september 2016.

Zelf keek ik vanochtend op de website van de Koninklijke Roeiersvereeniging Eendracht in Rotterdam. Op die site o.a. een geweldig filmpje dat heel duidelijk maakt wat het werk van de roeiers inhoudt. 


Schepen vandaag      
Rustig dagje weer waarop ik tot nu toe alle beroepsschepen zag passeren. Het waren er (06.00-17.00 uur) slechts vier. De eerste schutting liet het duo Alida uit Terneuzen en Zuiderzee uit Ens, een dorpje in de Noordoostpolder, zien. Beide schepen kwamen van de Zuid-Willemsvaart, maar waar de Alida in Gorinchem bleef, ging de Zuiderzee door naar de Europoort. 

 Een tijdje later liep ik naar de brug in een gloeiende zon om een foto te maken van de Quo Vadis die ook al van de Zuid-Willemsvaart kwam. Maar het reisdoel was hier meen ik Werkendam.

Weer een tijd later een schip dat nog niet in mijn archief voorkwam, de Initia uit Werkendam. Het 110m-schip kwam van de Veense Putten waar het Belgische bagger had gestort. Nu ging het schip weer naar België voor een nieuwe lading hoorde ik. 

Daarna droogde de "stroom" schepen volledig op. Zelf had ik ook geen lust meer opnieuw de hitte in te gaan, dus dat kwam goed uit. Wel gingen we met de airco aan even kijken bij o.a. het Munnikenland. Daar lagen nog steeds de Providentia en West-Europa. Maar in tegenstelling tot gisteren was er nu volop activiteit op beide schepen.

Eigenlijk is dit alles voor vandaag of er moet nog iets heel interessants komen schutten. Zo niet, op naar de koelkast!

                                    terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

woensdag 01 augustus 2018           
Geen schip te zien vanochtend, logisch in deze vakantietijd. Geen probleem dus om maar weer eens op pad te gaan en in dit geval was dat naar Bronbeek in Arnhem. We gingen daar een afspraak maken voor een familielid voor het vieren daar van zijn verjaardag. Om 11.00 uur gingen we de Kumpulan in waar op de mat stond "Selamat Andang", dat betekent zoiets als "Van harte welkom"!
De ontvangst was dan ook hartelijk, koffie met spekkoek heel goed, sfeer perfect en het museum heel interessant. 
Nu zijn we wel vaker op Bronbeek geweest, maar nog steeds maakt de sfeer daar een enorme indruk op ons. 

We hadden er moeite mee na een paar uur te vertrekken, maar gaandeweg de route gingen we over in een gewone vakantiemodus. Even werd dat onderbroken door ons bezoekje aan de begraafplaats op de Grebbeberg. Indrukwekkend en stil makend. 
In Ochten brachten we nog een bezoek aan de plaatselijk MacDonalds, maar daarna gingen we toch linea directa naar huis. Maar bij het Gedenkteken stopten we voor het maken van twee foto's. De eerste was voor de West-Europa die geladen van de Maasvlakte was gekomen en nu vooraan lag te wachten. 

Achteraan lag de gisteren al aangekomen Providentia eveneens te wachten. Er was geen activiteit te bespeuren. 

In de sluis zag ik wel wat recreanten, maar geen beroepsvaart. Tenminste tot ca. 18.00 uur toen de Aletta, die geladen van Rotterdam kwam, schutte. Misschien wel op weg naar Veghel.
Geen foto van de Aletta, maar iets eerder wel van de R.V.E. 21, een stukje Varend Erfgoed van de Roeiers Vereniging de Eendracht uit Rotterdam.
Nu spreken de bronnen elkaar een beetje tegen, maar ik houd het op de site van Varend Erfgoed. Deze vlet R.V.E. 21 werd in 1961 gebouwd in Sliedrecht en deed tot 1971 dienst. Het werd vooral ingezet bij het afmeren van zeeschepen in de Rotterdamse haven.
Daarna belandde het in de recreatieve sector.

Bij dit soort scheepjes ga ik altijd even googelen en zo kwam ik ook een aardig filmpje tegen van slechts 22 seconden. De R.V.E passeert daar een brug in Gouda.


                           terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht


             
 

Top