HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                Nieuwsoverzicht van 01 t/m 10 augustus 2017                                        

donderdag 10 augustus 2017
Vandaag weer eens een dagje richting het zuiden van Brabant met o.a. een bezoekje aan het natuurgebied De Grote Peel. Bij terugkomst besloten het diner maar eens heel bescheiden te houden: op naar de friettent in Brakel. 
Het was daar wel heel erg druk en dus koers naar de plaatselijke Chinees in Giessen. Ook daar was de queu behoorlijk lang, zo lang dat wachten geen optie was.
Maar dan! In het centrum van Andel een frietwagen met slechts drie wachtenden voor me. Dat is 'm dus geworden vandaag, geen culinair hoogstandje maar gewoon lekker ordinair friet eten!

Van de sluiswachter begreep ik dat vandaag zes beroepsvaarders waren geschut. De zevende zag ik, dat was de Joli-L die naar Aalst ging. Dat was makkelijker gezegd dan gedaan, want het schip bleek te diep te steken en moest dus wachten op de vloed.

Werfweekend Vreeswijk      
Gisteren plaatste ik al het aanplakbiljet van dit weekend van 2 en 3 september a.s. Nu ook de uitnodigingsbrief voor schippers van spitsen, pousseurs en Canal du Nord-schepen. eerst in het Nederlands, dan in het Frans. 

 

                                   terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

woensdag 09 augustus 2017      
Vanochtend vroeg, heel vroeg voor mij, zag ik drie hotelschepen tegelijk richting Merwede schutten: de Vita Nova, Jacob en Amicitia. Daarna werd het voor mij heel rustig, wij vertrokken naar Zaltbommel om te winkelen, een stadswandeling te maken en eenvoudig te lunchen. Tegen 14.00 uur kwamen we weer terug, de Orion was toen bijna volledig (je zou van dit stijlfiguur zeggen dat het een oxymoron is) geladen bij de fabriek van Covaco.

"Lang" hoefde ik niet te wachten, ruim twee uur, op beroepsvaart. Rond 16.30 uur schutte de Zeester samen met de duwer Njord. De Zeester kwam eerst binnen, een recreant moest wachten op de Njord.

   

Daarna bleef het weer rustig tot om 19.00 uur de Avelingen langs kwam. Ik gebruikte net mijn diner en dus geen foto. Hiermee was voor mij de sluisdag voorbij, veel vaart verwacht ik overigens niet meer.

Een kikker bevrijd  
De pad van voorbije maandag was geen pad, geen blad maar een kikker. Vanmiddag heb ik het diertje bevrijd uit zijn benarde positie in de put en vrijgelaten langs de kant van de sluis. Navorsing leerde me dat "mijn" kikker gewoon een groene kikker was. 

   

Werfweekend Vreeswijk       
Twee en drie september wordt het Werfweekend in Vreeswijk gehouden. Dit keer met vooral aandacht voor spitsen, pousseurs en Canal du Nordschepen. Hieronder de poster van deze dagen, morgen kom ik op dit weekeinde nog terug!

Hezenbergersluis      
Opnieuw nam Hans de Weerd in de vakantie een kijkje bij dit sluisje in de buurt van Hattem. Eerder al kreeg ik van hem foto's die hij in juli 2015 maakte, onderstaande foto komt uit die serie. 

 De Hezenbergersluis is onderdeel van het in 1829 geopende Apeldoorns Kanaal. Maar lang voordat het Kanaal voor het scheepvaartverkeer wordt opengesteld, bestaat er al een gegraven waterweg op ongeveer dezelfde route langs de oostkant van de Veluwe: de Grift. 

   

De Grift ontstaat ten zuidwesten van Apeldoorn en deze beek is al omstreeks 1370 vergraven, onder leiding van de abt van klooster Monnikhuizen bij Arnhem. De Grift voert het water af van een groot aantal sprengbeken die vanaf het Veluwemassief stromen en is belangrijk voor transport voor de lokale papierindustrie en koperfabrieken. Deze oude watergang wordt al genoemd in 1470. In 1619 wordt er een plan opgesteld om de Grift beter bevaarbaar te maken. 

Het duurt dus nog even voordat dit plan door middel van het Apeldoorns Kanaal is uitgevoerd: het kanaal opent ruim twee eeuwen later. In 1868 wordt het kanaal van Apeldoorn doorgetrokken tot Dieren. Door de opkomst van spoorwegen en wegverkeer begin twintigste eeuw vermindert het belang van het kanaal. 

   

Vanaf 1962 worden al gedeelten gesloten en in 1982 sluit het gehele kanaal. In 1997 draagt Rijkswaterstaat het kanaal over aan het Waterschap Veluwe en dient het voor aanvoer en afvoer van water. In 2009 is er weer een stukje kanaal bevaarbaar gemaakt: van Hattem tot de Hezenbergersluis. 

   

Achter de woning bij de sluis ligt nog een stukje van de oude Grift. Dat dient nu als wateromloop van het Apeldoorns kanaal. Bij een bepaalde waterhoogte stort het water vanuit het Kanaal over een stuw naar de Grift en daarbij wordt energie opgewekt.

Zoals het gezegd is de Hezenbergersluis onderdeel van het Apeldoorns Kanaal. In dat kanaal liggen nog meer sluizen, een aantal daarvan zijn in één overzicht gevangen door de camera. 

Op de tweede foto van dit item lijkt het alsof het sluiswachters/bedieningshuisje in het water staat. Dat lijkt niet alleen zo, het is zo!! Het huisje maakt deel uit van de IJssel Biënnale 2017.
"Anne ten Ham maakte een installatie bij de Hezenbergersluis; een aantrekkelijke toeristisch bezienswaardigheid op een verstilde plek, pal tussen de Veluwe en de uiterwaarden. De opmerkelijke schaal van het sluishuisje in samenhang met het woonhuis, de loods en de functie van sluis en brug maken het tot een bijzondere plek. Door de ingreep van Anne ten Ham lijkt deze attractie te worden bedreigd door een overstroming. Om het sluiswachtershuisje legt ze een waterbassin aan waardoor het idee wordt opgeroepen dat dit monument ten onder gaat. Het belang om het te beschermen tegen teloorgang maakt ze zo eens te meer duidelijk." (bron IJssel Biënnale 2017) Concreet ziet dit kunstwerk er als hieronder uit.

   

                              terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 08 augustus 2017
      
Een schrille tegenstelling met gisteren. Waarschijnlijk door het weer gaf het schutten nu een veel rustiger beeld. Wel kwamen er nog genoeg recreanten, maar lang niet zoveel als gisteren.
Vanochtend rond 07.30 uur schutte de Enja die van Sluis Engelen kwam. Ruim een uur later de Patria die op weg was naar Rotterdam. Geen foto's van deze schepen, ze kwamen voor mij te vroeg.
Daarna zag ik nog één schip passeren, de Silas, die ook al uit de buurt van Engelen kwam en nu naar Gorinchem ging.

Laat in de middag leek de RWS 72 richting sluis te komen. Leek, want het schip ging rechtdoor het Munnikenland in, draaide daar en ging richting Waal, waarschijnlijk terug naar Tiel waar de patrouille was gestart.

Meer schepen niet vandaag, niet echt veel dus of liever gezegd echt niet veel.

Hassailt 2017
   
Van 27 t/m 30 juli werden in Hasselt de Sail-dagen gehouden. Om de 5 jaar wordt dit evenement georganiseerd, op de website ervan valt alles erover te lezen. 

Van dit evenement kreeg ik een flink aantal foto's, leuk omdat er toch behoorlijk wat bekende schepen aanwezig waren. Maar de YE 47 en de Fourage III op de rechter foto hieronder zag ik nog niet eerder.

   

Een mooi rijtje schepen met helemaal links de Nieuwe-Zorg en ernaast de Imperator.

   

Een mooi overzicht met net een groot containerschip dat langs komt.

Dan een rijtje bekenden (denk ik). vanaf links de Res Nova, Risico en Buiten Verwachting. Ernaast een zicht op de ingang van Hasselt.

   

Aan de wal was trouwens ook voldoende te genieten. Oude ambachten en in dit geval het met de hand maken van een nieuwe mast, een flink karwei.

   

Er zijn nog genoeg foto's over voor een tweede serie, waarschijnlijk zal die morgen volgen. Zeker als het weer zo blijft.

Dag van Eerde     
Ruim 34 km was deze tocht die in Nijnsel startte en richting Eerde ging. Bijna de gehele route was over onverhard terrein uitgezet en dus was het genieten van de natuur. Maar toch ook van wat kleine waterwerken, stuwen in dit geval. In de Beeksche Waterloop  lagen de eerste twee. Dit beekje is zo'n 20 km lang en het is een zijriviertje van de Dommel.

   

Dan de Biezenloop, een beekje die begint op de grens van Veghel en St. Oedenrode en een stuk parallel aan de Zuid-Willemsvaart loopt. Het is een zijrivier van de Aa. Ook in dit beekje een aantal stuwtjes, hieronder staan er twee van.  

   

                                 terug naar boven              naar Nieuwsoverzicht         

maandag 07 augustus 2017      
Wat er allemaal aan de hand was vanochtend weet ik niet, verwarrend was het wel toen ik achter elkaar en in dezelfde minuut deze twee mededelingen van een stremming van de Wilhelminasluis kreeg. Nog verwarrender was dat ondertussen gewoon werd geschut. Later hoorde ik ook nog dat om 6.00 uur geen sluiswachter aanwezig was en dat pas veel later met schutten werd begonnen.

   

Rond 09.40 uur bleven de slagbomen toch wel erg lang naar beneden, maar daar bleek wel een reden voor te zijn! Storing 2017-21 was een feit! Op een klein stukje na was de brug naar beneden, niet ver genoeg om het brugproces af te maken.

De bekende taferelen ontstonden weer. Auto's die draaiden, mensen die zich lieten afzetten, achteruit rijdende vrachtwagens, en gemopper en gemopper. Door de kettinkjes op de deuren konden fietsers en voetgangers ook niet aan de overkant komen en en masse kozen die voor gewoon onder de slagbomen door en de brug overgaan.
Over deze brugstoring ontving ik ook twee mededelingen, dit keer met een tussentijd van een half uur.

   

Later arriveerden de mannen van Istimewa, maar toen deed de brug het alweer geloof ik.

   

Al die tijd was het schutten gewoon doorgegaan en op zeker moment, met de Maasdeuren nog dicht, ging de brug in een proefdraai omhoog. Het commentaar van kijkers was kostelijk. Door de beugel kon nog: "Hij hep op ut verkeerde knoppie gedrukt." De rest houd ik maar voor me.

Prachtige dag met volop drukte     
Mooi weer en hoewel het maandag was toch een flinke drukte in de sluis. Na de Mathia om 07.00 uur bleef het voor de beroepsvaart even rustig, recreanten zorgden echter voor genoeg volle schuttingen. 
Mijn eerste foto daarvan was vanaf het Waalhoofd met een de sluis invarende Vita Nova en erachter een andere hotelschip.

Dat andere hotelschip bleek de Amicitia te zijn. Ook schutte nog de Belgische Germaine uit Merksen mee.

   

Al met al leverde het een behoorlijk gevulde sluis op. Ik wandelde naar de Maashoofden, maar koos toch voor een foto vanaf de brug om een beter overzicht te verkrijgen.

De schutting terug was ook al vol, flink vol. De Alfa Mea was nu ook uit het Zwaluwnest, achter de oostelijke Maasremming, vertrokken en in de sluis kreeg het een flink aantal recreanten mee.

In verschillende schuttingen, maar niet lang na elkaar, kwamen nog twee hotelschepen langs. Eerst was dat de Jacob en nummer vier en daarmee de laatste van de hotelschepen vandaag was de Noorderzon.

   

In een andere schutting viel me een recreant op. Het scheepje leek me een oud dienstvaartuig en dus zette ik deze Tarra op de foto. Naspeuren leverde op dat het scheepje als Urk in dienst was gesteld bij Rijkswaterstaat Dienst der Zuiderwerken. Nu vaart het al een tijd als recreant met de naam Tarra. Meer erover is hier te lezen.

   

Op het einde van de dag, tenminste voor mij, nog twee vrachtschepen. De eerste was de Werkendamse Shalom, de tweede was de Audrey. De laatste kwam niet schutten, maar ging rechtdoor het Munnikenland in.

   

Vanochtend zag ik in het Munnikenland een grote bak liggen. Met moeite kon ik de naam lezen, Berkel, en ook het laadvermogen van 3513 ton. Het bakbeest dobberde daar rustig. Verder was er toen niets te zien bij de fabrieken daar.

Is dit een pad?
Liever blijf ik op afstand van dergelijke beestjes en ja, ik weet dat ze niets doen. Het diertje zit in een niet meer gebruikte afvoerpijp en kijkt zo te zien rustig de wereld in. Of is het geen pad, maar een blaadje? 

                              terug naar boven               naar Nieuwsoverzicht 

zondag 06 augustus 2017     
Wat een happening daar in Twente bij het Europees Kampioenschap Voetbal (Dames) waarbij Nederland in de finale de beker verdiende en ook kreeg. Gewoon leuk om te zien dit damesvoetbal van dit niveau. Denkelijk hebben heel veel mensen gekeken, want het was bijzonder rustig op de weg.

   

Biesbosch     
Vanochtend maar weer eens het rondje Biesbosch gedaan. Op de heenweg de route via de weg langs de (Nieuwe) Merwede gekozen. Vanaf die weg hadden we prachtig zicht op het water en dus ook op de Beate Jaegers die juist passeerde.

Niet veel later voor de tweede keer gestopt, maar nu omdat mijn betere helft me opmerkzaam maakte, ik moest tenslotte op de weg letten, op een bijzonder natuurverschijnsel aan de overkant. Een wolk met een slurf, een (beginnende) windhoos?

We namen de afslag Spieringsluis met het plan daar even te gaan wandelen. Het was alsof daar net twintig bussen met dagjes-mensen waren gearriveerd, zo druk was het. Het leek op Valkenburg op een zonnige dag. We hielden het al snel voor gezien en gingen verder naar het Biesboschmuseum.

   

We hebben daar zeker een half uur heel rustig en ongestoord op een bankje gezeten met zicht op een prachtig stukje natuur.

Brasserie De Buurman     
Misschien wel de laatste keer dat Anton van Rijswijk zijn zondagse voetstappen richting de bouw van een nieuwe fortwachters-woning bij de Batterij onder Poederoijen zette. De woning annex Brasserie is zo goed als klaar. 

   

Anton smaakte het genoegen een rondleiding door het pand te krijgen en hij liep daarmee vooruit op de opening die op donderdag 17 augustus van 13.00 - 18.00 uur zal plaatsvinden. Iedereen die een kijkje wil nemen die middag is welkom volgens biljetten op het publicatiebord bij de ingang van het terrein.

                                   terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht 

zaterdag 05 augustus 2017        
Zaterdag, vakantie en onbestendig weer. Driemaal aanleiding voor recreanten om een dagje rust te houden en dat werd dan ook gedaan. De gehele dag was er weliswaar vaart en moest er worden geschut, maar volle schuttingen waren zeldzaam.
De eerste foto was voor de Groot en Grut 3 (?), de bemanning maakte zo te zien goed en dankbaar gebruik van het rustmoment in de sluis. De boot hoort thuis in Woudrichem en is een zgn. St. Ayles skiff.

Vandaag ook twee slepers/duwers, de Joy-Tug en de Dreumes. Vooral de laatste deed zijn naam eer aan. 

   

Halverwege de middag bleek er een flinke wijziging te hebben plaatsgevonden in de Maashaven. De Inspé II had nu een plekje tegen de remming, de Alfa Mea en Inspé IV lagen nog achter de remming.

Later in de middag kwam de Inspé II schutten, maar de reis ging niet ver. In de Waalhaven hield het schip halt, misschien gaat het vanavond of morgen weer verder.

   

Aan het einde van de middag wandelden we naar het Mansvelder Gemaal en op de terugweg had ik goed zicht op De Rib en op de kade bij de fabriek van De Heus in Andel. Links lag daar nog steeds de Amare, rechts de twee Mystique-delen van gisteren.

Meer valt er eigenlijk niet te melden van de scheepvaart in en bij de sluis. 

Natuurbossen
    
Boswachter Bart Pörtzgen retweette een bericht van Ongerepte-Natuur.nl (@OngerepteNatuur): "Dergelijke borden zouden ook standaard bij ingang van Nederlandse natuurbossen moeten staan. natuurbos = geen boomcontroles en beheer."  Erbij stond onderstaande foto met Duitse tekst.

Wel, als dergelijke borden ook in ons land gaan worden ingevoerd, dan houd ik me aanbevolen voor een exemplaar. Je wilt niet weten hoeveel dood hout er uit de bomen naast de parkeerplaats bij de sluis valt als er harde wind is. Met die prachtige en majestueuze bomen is niets mis, wel met het onderhoud en beheer.

Fluvius Tamar    
Deze coaster maakte in januari van dit jaar de eerste reis onder de naam Fluvius Tamar. De reis ging van Eemshaven naar Pasajes in Spanje. De kapitein van het schip meldde dat het 90 meter lange schip in hoog tempo water maakte.

Het watermaken ging zo snel dat de bemanningsleden niet meer de reddingsvlotten konden bereiken. Zij wisten gelukkig veilig aan boord te komen van een schip dat ter assistentie naderbij was gekomen.

   

Het schip werd gelicht en foto's van het schip in de huidige toestand kreeg ik toegezonden. Het schip heeft dus ruim een half jaar op de zeebodem in Het Kanaal bij Ramsgate gelegen.

Op de site van Koopvaardij vond ik onderstaande foto van de Fluvius Tamar toen het op het punt stond uit te varen.

Dan nog even terugkomen op......    
Op 2 augustus jl. plaatste ik een foto van de Devyanta in de buurt van Sluis Empel. Joost Roeland wist me te vertellen dat het scheepje op de voorgrond het slepertje/duwertje Saskia is.  Dit scheepje wordt o.a. gebruikt om personeel van en naar de losponton in de Koornwaard in Empel te brengen. Deze Koornwaard wordt ondieper gemaakt t.b.v. flora en fauna. 

Dan plaatste ik gisteren een foto van een gemaal waarvan ik de naam schuldig moest blijven. Ook hier gaf Joost Roeland de oplossing: het is het Gemaal Gewande.

                                    terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 04 augustus 2017    
Genoten heb ik gisteren van de Nederlandse dames in hun halve finale tegen Engeland. Niet omdat het spel zo goed was, maar meer door het enthousiasme en de inzet waarmee werd gespeeld. Dat verdient een vlag dacht ik en sinds vanochtend hangt dus een voetbalvlag bij ons in top.

Schepen vooral in de middag      
Vanochtend weinig te doen en daarom in het Munnikenland gekeken naar de Liesbeth die daar werd geladen. Anja, die oorspronkelijk mee was gegaan naar de fabriek, was nergens meer te ontdekken.

Later op de dag twee schepen van hetzelfde type. De Johanna, die uit Gorinchem kwam, die meerdaagse reizen met passagiers maakt en de ex-spits Zeearend die vaak voor rondvaarten wordt ingezet. 

   

De dag was al een flink eind gevorderd toen de Statum de sluis inkwam met de grote bak Tim voor zich. Het spul kwam van Rotterdam en was op weg naar Veghel.

   

Al tegen het einde van de middag opeens drukte. Eerst was het een koppelverband van de Mystique (116 m lang) dat mocht schutten. De RMS Laar moest daardoor een schutting overslaan, de recreant mocht wel mee.

In de sluis werd afgekoppeld en behoedzaam manoeuvrerend ging deel 2 (de duwer) naast deel 1 (de geduwde) liggen.

   

Deel 1 ging na het schutten als eerste de sluis uit, het ging langzaam maar de motor had power genoeg om zelfstandig de fabriek van De Heus in Andel te bereiken. 

   

Daarna ging eerst de recreant de sluis uit en vervolgens de duwer. Die bleef rustig achter het voorste deel aanvaren.

   

Aan de andere kant van de brug ben ik een foto gaan maken van het losse koppelverband op weg naar Andel na een reis die in de buurt van Büstringen (Duitsland) was begonnen.

In de Waalhaven lag al die tijd de RMS Laar te dobberen. De coaster was op weg naar de steenfabriek in Nederhemert om daar stenen te laden die vervolgens naar Engeland worden getransporteerd.

   

Het blijft toch een geweldig gezicht om zo'n coaster voor je keuken te zien langsschuiven. Ik waagde er nog een foto aan.

Zodra de sluis leeg was kwam tijdens dezelfde brugopening vanaf de Maas de Distinta de sluis in. Het schip was op een reis die in 's Hertogenbosch was begonnen en zou eindigen in Werkendam.

Een behoorlijke storing       
Gisteren bleken een aantal monitoren in het wachtgebouw geen beelden meer te leveren. Hieronder de foto die ik ervan kreeg.

Drie auto's bijna de gehele dag op de sluis om de boel weer aan de gang te krijgen. 's Middags vertelde een van de monteurs dat het probleem was opgelost: er was een computer kapot. Nieuwe computer en probleem uit de wereld. 
Aardig om te zien was er zoal aan slogans op de diverse wagens stonden. ""Oplossing voor beveiliging", "Security Solutions" en "Electricity ....... under Control". Wel, met zoveel kennis aanwezig moet zo'n probleem inderdaad op te lossen zijn.

Wat is dat 1     
Ineens viel me vandaag op dat de toegang tot de bruggetjes op de sluisdeuren door een ketting onmogelijk is gemaakt. Het blijkt te gaan om een veiligheidsmaatregel. In de komende tijd dus waarschijnlijk een hekwerk om de gehele sluis heen om kijkers te weren. Misschien een goed idee om alvast de bordjes "Verboden Toegang" weer terug te brengen.
Afijn, we wachten maar af. In ieder geval is de afzetting niet gebeurd met dat foeilelijke rood/wit afzetlint.

   

Wat is dat 2     
Vanmiddag zag ik tegen de heg om de westelijke parkeerplaats dit liggen. Het bewoog niet. Weet iemand misschien wat ik heb gezien?

Wat is dat 3      
Ook nu weer een vraag. Dit gemaal staat ergens in de buurt van Empel. Kan iemand me vertellen welk gemaal dit is?

   

                              terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

donderdag 03 augustus 2017    
Vanochtend niet veel gedaan met de paar schepen die passeerden, maar rond 15.00 uur leek het druk te worden. In de sluis op dat moment de Cheyenne, de Titania en twee recreanten.

Die Cheyenne zag ik gisteren nog bij Veghel liggen en nu ging het schip naar Werkendam. De Titania kwam ook van de Zuid-Willemsvaart, maar dit schip bleef in de Waalhaven voor een overnachting.

   

Daarna kwam van de Waalkant een oude en mij onbekende sleper binnen, de Cinchona (033.50297). Veel kon ik er niet over vinden, maar de Vereniging De Binnenvaart kende het schip uit 1926.

In de Maashaven was intussen de Anja gearriveerd en met de Inspé II, Inspé IV en de Alfa Mea op de achtergrond moest het even wachten. Na het schutten ging Anja tegen Liesbeth aanliggen voor een paar uur. Ik begreep dat de reis vanavond weer wordt voortgezet. Een korte reis, want beide schepen gaan dan naar het Munnikenland naar de fabriek van Covaco.

   

In die Waalhaven dobberde al een tijdje de prachtige Recht door Zee. Veel kon ik niet vinden over dit schip, het Register van Varend Erfgoed Nederland bracht uitkomst. Het schip uit 1909 kent een behoorlijk bewogen geschiedenis en die is leuk en interessant om te lezen.

Nog twee schepen kwamen voor 18.00 uur langs. De eerste was de Jan die uit Helmond kwam en naar Gorinchem ging. De laatste, voor mij in ieder geval, was het varend hotelschip Waterland die eveneens naar Gorinchem ging, maar deze reis was begonnen in 's Hertogenbosch.

   

Daarna hoorde of zag ik geen enkel schip meer schutten. Een rustige avond voor de sluiswachter dus. 

Wisseling van de wacht?    
Vanmiddag waren er, hoorde ik, wat problemen met de monitoren waarop de sluiswachter het schutproces en de omgeving in de gaten kan houden.
Echt een klusje voor EPC dacht ik en dat klopte, want er stond een EPC-wagen bij het wachtgebouw. Niet veel later zag ik de EPC man vertrekken en een half uur, schat ik, later arriveerde een monteur van Istimewa, van Electricity ........ under Control.
Nu begreep ik uit de woorden van de omgevingsmanager van Volker Infra Limburg Nat (o.i.d.) dat er per 1 juli een andere aannemer voor het onderhoud was, ik neem aan dus ook andere onderaannemers. Dus exit EPC en welkom Istimewa?

Schepen op de Maas - Slot 
Vandaag de laatste foto's van een serie die ik in gedeelten plaatste. Alle foto's zijn gemaakt door Hans de Weerd tijdens één van zijn wandeltochten vanuit Den Bosch.

Hierboven de bekende Francisca, hieronder De Hoop en de Eendracht.

   

Vlak achter elkaar en in de buurt van Sluis Empel passeerden de Orion en de Adelaar.

   

De laatste foto is voor en van de oude(re) sleper Stef die stroomopwaarts ging. Op de achtergrond een stukje van de Orion. 

                            terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

woensdag 02 augustus 2017    
Vandaag vrijaf genomen en zo kwam ik terecht in het Land van Maas en Waal. Na een bezoekje aan Batenburg reden we over de dijk verder naar Appeltern om daar rustig te wandelen in de bekende "Tuinen van Appeltern". Onderweg slechts één schip gezien, geen foto. Langs het stoomgemaal De Tuut en alweer geen foto. 
Wel een foto van de Heusdense Eendracht die bij thuiskomst in de Waalhaven dobberde in afwachting van een schutting. Aan de oostremming lag de Liesbeth die van de Zuid-Willemsvaart was gekomen.

   

De Eendracht moest wachten op de Deo Favente die uit Den Bosch was gekomen en die na het schutten achter de Liesbeth in de Waalhaven bleef liggen. 

Presentjes van Piet Lobregt   
Piet, een Brakelse fotograaf, is voor zijn Facebook-pagina "Scheepvaart op Waal en Maas" zeer regelmatig op pad. Nu was hij weer eens in de buurt van de sluis waar hij op de Afgedamde Maas het drijvend eiland van de Con Zelo, Noordzee en ik meen Steur op de foto zette. Deze schepen liggen tegenover Rijswijk.

Ook was Piet in Andel waar hij goed zicht had op het drijvend dorpje tegen de bakken van Van der Ven aan in de Poederoijense Hoek. Daar zag hij de Res Nova, Res Nova en de Storm.

Schepen op de Maas    
Een voortzetting van het item van gisteren over de schepen die Hans de Weerd fotografeerde in de buurt van Sluis Empel. Als eerste vandaag de Dimar.

Daarna de flink geladen Noordendiep en de Zalmvisser die de andere kant opging, misschien wel naar Heerewaarden zand halen.

   

Ook met de geladen Devyanta kwam een bekende van de sluis voorbij.

De Noordendiep kwam gelijk met Hans bij Sluis Empel aan met de Juliam op de achtergrond. Dat met containers geladen schip moest deze schutting voorbij laten gaan.

   

Er resten nu nog een paar schepen van de uitgebreide serie schepen die Hans op zijn JBZ-tocht 19 voorbij zag komen. Zeer waarschijnlijk zal ik die morgen plaatsen.

Magazine Landleven   
De naam van een blad dat maandelijks verschijnt en inspiratie geeft voor Buiten wonen & Buiten leven. Mijn zwager in Gouda (bedankt Jos)
maakte me erop attent dat in de 22e jaargang nummer 7 een aardig artikel stond over een boer in ruste, Sieb Kinderman, die als hobby heeft het fotograferen van poldergebouwtjes. Op de foto over twee pagina's hieronder zit hij voor het gemaaltje in de polder van Gytsjerk, een gemaaltje dat in een enigszins trieste staat verkeert.

Kriskras toerde Sieb Kinderman door zijn "heitelân": van Lauwersmeer tot Stavoren en van Lemmer tot Oude Bildtzijl. Het liefst op de fiets. Hieronder een gemaaltje in de polder van de ouderlijke boerderij, net buiten het dorpje Munein.
Ernaast een foto van het gemaaltje in Jirnsum dat de in 1947 afgebrande molen verving.

   

Een geweldig artikel om te lezen over de bevlogenheid van Sieb Kinderman. Voor dit verhaal alleen al is het kopen van het blad verantwoord.
                                  terug naar boven                  naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 01 augustus 2017      
Nu geef ik het op, het is volop vakantietijd en dat blijkt ook uit de vele recreanten en de weinige beroepsvaarders die de Wilhelminasluis op een dag passeren. Zelf neem ik ook wat meer "vakantie" in die zin dat ik me wat meer bezig ga houden met wat sluis- en/of watergerelateerde onderwerpen.
Maar ook vandaag natuurlijk wel beelden van passerende schepen. De Franse Reynald was een verrassing. Het schip kwam van Veghel en ging geloof ik naar Amsterdam. 

Veel later op de dag nummer twee, de geladen Titania. Ook al een bekende die dit keer op een reis was van Sliedrecht richting de Zuid-Willemsvaart.  

Vanmiddag nam ik een kijkje in het Munnikenland en daar zag ik de bak Merwede bij de kraan liggen. Erachter lag de Galactica die geladen van Amsterdam was gekomen.

   

Dan miste ik in ieder geval de kleine duwer Walrus II met een bak voor zich en dat was het wat mij betreft voor vandaag.  

Dat was toen         
Vanmiddag zat ik wat in papieren te bladeren toen ik ineens iets zag van Mijn album.nl. Daar heb ik al lang geleden een viertal fotoseries geplaatst van o.a. de Biesboschsluis in Werkendam en de Spieringsluis in de Biesbosch. De foto's blijken er nog steeds te staan en misschien is er eens een kijkje nemen wel leuk. Klik maar op de naam van een sluis hierboven.   

   

De twee andere sluizen, waar een flink aantal foto's van zijn te zien, zijn Sluis Engelen en Sluis St. Andries bij Rossum.

   

Rondje Zandhaas                                
Afgelopen zaterdag nam Anton van Rijswijk deel aan een wandeltocht van 50 km vanuit Santpoort-Zuid. Ook nu weer zag hij onderweg situaties die mij interesseren. Allereerst waren dat een flink aantal schepen en arken in het Zijkanaal B naast de A9.

   

 Later op de tocht voerde de route een stukje langs het Noordzeekanaal waar net de Orion 4 (1942) uit IJmuiden langskwam.

Meer foto's van deze tocht zijn te zien op de Facebook-pagina van AndelWandelt.

Schepen op de Maas
En dan vooral schepen die Hans de Weerd een tijdje terug zag in de buurt van Sluis Empel, te beginnen met de Nobis.

De volgenden waren de Miranda en de Brisant die elkaar vlak ervoor waren gepasseerd.

   

De Johanna Adriana is dit jaar al een flink aantal keren door de sluis gekomen. Nu werd het schip gespot op de Maas waar het geladen op weg was naar het zandgat bij Gewande om daar te worden gelost.

   

Voor de Thalassini gold hetzelfde, maar dan omgedraaid. Hans zag het schip liggen terwijl het werd gelost en de Johanna Adriana op de achtergrond arriveerde. Later kwam hij de geloste Thalassini tegen.

   

De laatste foto van vandaag is voor de losse duwer Alina, ook al een bekende van de Wilhelminasluis.

                               terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht     

Top