HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                               Nieuwsoverzicht van 01 t/m 10 december 2016                                           


zaterdag 10 december 2016  
Gewoonlijk is er in deze periode zeker op zaterdag weinig te doen. Vandaag was dat niet anders. De kleine Wilma van de fa. Koek uit Sleeuwijk was rond 13.00 uur de eerste. Ik maakte een foto van het duwertje ondanks de toen al behoorlijk heersende mist/nevel.

In de Maashaven zag ik de daar weekeinde houdende Brakelse Sanne liggen. Aan de achtergrond van deze foto is goed te zien dat het zicht zeer matig was. Ook Piet Lobregt, fotograaf van vooral schepen op de Waal had er net als ik behoorlijk last van. 

Daarna passeerden de F50, ook al van de fa. Koek, en de Marja. De laatste was op een reis van Rotterdam naar Weert. Wel zag ik de Avenir passeren die ook van Rotterdam kwam, maar Helmond als bestemming had.

Meer kwam niet voorbij vandaag, een schrale oogst. Maar niet schraler dan op andere zaterdagen in de winterperiode.

Waalroute deel 2         
Vandaag de laatste serie foto's die de helft van AndelWandelt donderdag maakte. De helft omdat het loopduo deze keer gesplitst op pad was, daartoe door omstandigheden gedwongen. 
De eerste foto van deze serie is bij Zaltbommel gemaakt en toont een typisch rivierenlandschap. Links op de foto het Bunkerstation van Slurink. 

De meeste schepen die op de Waal varen zie je niet bij of in de Wilhelminasluis. Dat geldt niet voor de Cotrans 9, maar zeker wel voor de Eiltank 121. Dit Duitse schip zou wel in de sluis passen, maar het heeft hier en verderop niets te zoeken.

   

De met containers geladen Theodela is weer een onbekende, maar de met zand geladen Risico komt hier regelmatig. Niet als het zo zwaar geladen is, want dan komt het niet over de Waaldrempel van de sluis.

   

De Laguna is dan weer een onbekende hier. Gezien de lengte, 110 m., zou het hier net kunnen schutten.

De volgene twee zijn twee volledig onbekenden, de Valinta en de Petran. De eerste zag ik ooit bij Covaco in het Munnikenland lossen, maar bij mijn weten kwam het nog nooit door de sluis.
De Petran kwam nog nooit door de sluis, dat weet ik zeker. Het schip is nl. 135 m lang en daarmee een stuk groter dan de kolk van de sluis.

   

De laatste van deze serie is een goede bekende, maar met lede ogen zie ik het schip nu vaak de route over de Waal kiezen. Deze Monico was een trouwe passant op weg naar de thuishaven Hedel.
Misschien neemt het schip het zekere voor het onzekere i.v.m. de toch vele storingen in het bijna voorbije jaar. Hoewel, de Sluis St. Andries blinkt ook niet uit in betrouwbaarheid.

Nogmaals de brand bij Neptune Shipyards           
Hans de Weerd stak op weg naar huis na zijn Waalroute de Afgedamde Maas over met de pont Aalst-Veen. Daarbij had hij terugkijkend goed zicht op de enorme ravage bij de scheepswerf.
Eenmaal op afstand op de tweede foto ziet alles er opgeruimd en bedrijvig uit.

   

Mobiele Verkeersleiders            
In Nederland zijn ca. 100 Mobiele Verkeersleiders die de 33 patrouillevaartuigen en 10 Rhibs van Rijkswaterstaat samen met een bemanning runnen. Maar wat doet zo'n mobiele verkeersleider eigenlijk?
Ik kwam een simpel en misschien daarom wel aardig filmpje tegen waarin wat taken duidelijk worden gemaakt, maar ongetwijfeld is hun takenpakket veel uitgebreider en worden ze zeer multifunctioneel ingezet. Toch eens zoeken naar andere filmpjes.


                      terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 09 december 2016  
Vandaag een goed geslaagde poging gedaan om alle passerende schepen te zien. Bij de Climax, de eerste vandaag, lukte het niet, maar die kwam dan ook om 06.00 uur en direct na opening de sluis in. Nummer 2 ontging me niet om 11.00 uur. Het schip was op een reis van Spijk naar Heerewaarden om opnieuw zand te laden. Op de achtergrond ligt nog steeds de Festina Lente.

Een uur later de Alwi-B die van Den Bosch kwam en naar Gorinchem ging. Vanwege de koffie een foto vanuit huis. Een half uurtje later de Prinses Margriet die na het schutten in de Waalcamping weekeinde bleef houden.

   

Omdat de Panta-Rhei schutte tegen 13.00 uur liep ik naar het Waalhoofd. Daar zag ik ook dat de Tesco 8 vertrok uit het Munnikenland. 

   

Weer een half uur later miste ik de Spes Salutis in de sluis, maar vanaf de dijk voor Andel, ter hoogte van het strandje, zag ik het schip in volle vaart richting Heerewaarden gaan.

Niet lang erna eindelijk weer eens de duwer Jamaica die nu op pad was vanuit Veghel naar Rotterdam met de bak Symen uit Meppel. 

Ruim twee uur later, bijna 16.00 uur, de Gouderakse Madjoe die van Rotterdam kwam. Het was mijn laatste schip, het werd te donker erna. De Mira Sanro en ook tegen 18.00 uur de Be-An, die op weg was naar Oirschot, hoorde en zag ik passeren. Te donker voor een foto.

Foto's op de Wilhelminasluis        
Vanmiddag bewees de sluis alweer dat ze toch echt wel fotogeniek is. Een bruidspaar kwam foto's maken op het Maashoofd en natuurlijk maakte ik mijn eigen serie van het paar.

   

Lieveheersbeestjes                 
Al eerder kwam ik met foto's van een enorme hoeveelheid lieveheersbeestjes die elkaar leken te hebben opgezocht. Bij het anders indelen van mijn houtvoorraad vanmiddag bleek ik een volk van deze insecten ruw in hun winters onderkomen te hebben gestoord. Traag bewogen de beestjes zich, op zoek naar een andere beschutte plek.

   

Waalroute       
Door omstandigheden neemt AndelWandelt morgen niet deel aan de Tocht naar de Nieuwe Wildernis vanuit en naar Lelystad. Hans de Weerd, morgen andere besognes, liep als alternatief gisteren een Waalroute, terwijl Anton van Rijswijk morgen in Lelystad gaat lopen. Zo houden de mannen het aantal gelopen kilometers op gelijk niveau.

Hans vertelde me over zijn Waaltocht dat de route ging vanuit Andel, langs de Nieuwendijk en over de fietsdijk naar Brakel. Overvaren (zie de foto hierboven) en via de dijk langs Herwijnen, Hellouw, Haaften en Tuil  naar de Bommelse brug en erover.

Daarna over de dijk via Zaltbommel, Gameren, Nieuwaal en Zuilichem. Dan via de Meidijk naar Aalst en daar overgevaren, vervolgens via de dijk naar huis. Zijn motto vandaag was "doorkachelen en geen gestruin".
Onderweg maakte hij foto's, o.a. van de Bommelse brug, waarbij soms ware kunstuitingen. 

   

Natuurlijk gingen er ook een aantal schepen op de foto. Het mts Cypria bijvoorbeeld en de bekende Gerrit-B. De laatste was zo te zien zo zwaar geladen dat een passage van de Wilhelminasluis tot de onmogelijkheden behoorde.

   

Het mts Somtrans V zou hier wel kunnen schutten, maar die was hier nog nooit.

Vanaf de Bommelse brug zag Hans de bekende Mayenne passeren. Ook op de tweede foto hieronder staat dat schip, maar de aandacht gaat daarop meer uit naar de met containers geladen Semper Fi (Altijd Trouw). 

   

Dan de laatste foto van deze serie, de rest bewaar ik voor een volgende keer. Afgebeeld is de P 98 die in vliegende vaart op weg is naar een belangrijke afspraak, denk ik.

                             terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

donderdag 08 december 2016    
Net als gisteren eerst een foto van de opnieuw prachtige ochtendlucht, zij het dat de kleur geel nu overheerste. Het leek alsof in de verte een flinke brand woedde! Over een brand trouwens straks meer.

De Elisabeth was de eerste die op de foto ging. Zeker omdat in de laatste Schuttevaer dit schip in de rubriek "Kielzog" van Henriette Driesen-Joanknecht centraal stond.

   

Schipper Dirk Smitsman vaart sinds 1978 op deze Dortmunder en heeft in 1989 het schip overgenomen van zijn baas. Hij gaat het nu geleidelijk overdoen aan zijn neef Cornelis Smitsman, die met zijn vrouw voorop de Terra Maris voer. Dirk blijft meevaren tot de definitieve overdracht. Voordat zijn neef aan boord kwam, voer hij met personeel.
Wel toevallig dat vandaag de Elisabeth langskwam. Hoewel, toeval bestaat niet.

De Merwestroom zag ik in de Waalhaven, hoewel ik daar de Tesco 8 verwachtte, maar die bleek het Munnikenland te zijn ingegaan. Geen foto van beide schepen op dat moment. Later wel, want op weg naar Heusden haalden we de Merwestroom in.
In Heusden, vlak voor de voormalige fabriek van Jonkerfris, haalden we de Navitas in. Dat werd dus weer een foto.

   

Op de weg terug naar huis reden we eerst naar het Munnikenland, want die Tesco 8, een onbekende voor me, wilde ik toch wel graag op de foto hebben. Het schip werd op dat moment geladen.

Dan aandacht voor twee oudjes. Eerst was dat de Tripang (1913) die kwam schutten en tegelijk zag ik de Festina Lente (1909) in de Waalhaven liggen. Beide schepen hebben hun plekje in de rubriek "Schepen >100 jaar" op deze site.

   

Passeerde de Tripang rond 14.00 uur, het wachten daarna duurde lang want pas tegen 16.00 uur kwam de Naomi. Het schip dat nog onbekend was voor me kwam van Rotterdam.

Een fikse brand    
Brand bij Neptune Shipyards in Aalst kreeg ik gisteren iets voor 21.00 uur binnen via Whatsapp. Al snel volgde het eerste filmpje en ook foto's. De eerste twee foto's hieronder zijn van een Verkeersleider van RWS, maar ik weet niet van wie precies.

   

De brand bleek in een loods te woeden waarbij sprake was van een grote brand. Het zal druk geweest zijn met kijkers op de dijk bij Veen. Vanaf die dijk heb je een uitstekend zicht op de scheepswerf. Hieronder een opname van 16 augustus jl. met daaronder een foto die ik vanochtend maakte op weg naar Heusden. Ik zou zeggen: zoek de verschillen rechts van de hoge loodsen.

De volgende twee foto's, eerst weer van 16 augustus jl. en van vanochtend, zijn iets ingezoomd gemaakt. 

We reden nog een stukje verder en kregen schuin naar achteren een beter zicht op de enorme ravage. Wat een ramp! Wie filmpjes van de brand wil bekijken kan hier of hier klikken.

Bijzondere bezoekers        
Opeens was ie daar, een aerodynamische hightech ligfiets die met een flinke vaart de sluis op ging en niet veel later terugkwam en moeiteloos de toch stevige helling bedwong. De fietser verdween richting Giessen.

Skyline in/van Rotterdam          
Prachtig deze foto die is genomen vanaf een binnenvaartschip. Nu kom ik tegenwoordig niet vaak meer in die stad, maar het STC (Scheepvaart- en Transport College) herken ik wel links. Natuurlijk zie ik ook de Euromast en is de Erasmusbrug niet te missen. Maar hoe al die andere hoge gebouwen heten? Ik heb geen idee.

                               terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

woensdag 07 december 2016    
Het was niet echt vroeg toen ik vanochtend voor het eerst naar buiten keek, maar het beeld dat ik voorgeschoteld kreeg deed me alles even vergeten. Wat een prachtige lucht daar boven Poederoijen met de sluis op de voorgrond.

Een selectie       
Vandaag wederom een selectie gemaakt uit de passerende schepen, maar dat betekent ook dat meer schepen op de foto's gingen dan niet. De Liesveld die op weg was naar Poederoijen om daar een schip te verlossen van een lading zand wel. Ook de Avenir die we tegen kwamen toen we over de Maasdijk in Andel reden.

   

Terug op de sluis volgde een duo-schutting van de Panta-Rhei met de Merwestroom. Te leuk om zo te laten passeren, duo-schuttingen komen de laatste tijd toch al niet vaak meer voor.

Net na het middaguur de Alblasserdamse Jannelien die uit 's Hertogenbosch kwam. Straks kom ik nog op dit schip terug.

   

Vanochtend weer eens iets anders geprobeerd, het maken van een panoramafoto met mijn iPhone. Het lukte wel, alleen zijn zowel de Casa-Nova als de Loreley enigszins vertekend. Geen succes dus.

Rouwvlaggen         
Ineens viel het me op vanmiddag, de Jannelien met een rouwvlag achterop als teken dat in de familie zich een treurige gebeurtenis heeft voorgedaan. Er zijn twee soorten rouwvlaggen, de Protestantse en de Rooms-Katholieke. 

   

Lang geleden schreef ik al eens over deze rouwvlaggen voor schepen. Twee binnenvaarders reageerden toen door te melden dat zeker vroeger deze vlag bleef hangen tot die helemaal was versleten.

Sluis bij Kornwerderzand       
Al eerder plaatste ik foto's van deze sluis en nu weer. Aanleiding daartoe is een enthousiaste tweet van de Provincie Fryslân (@provfryslan):
"Steun Tweede Kamer aan verbreding #sluis Kornwerderzand op #Afsluitdijk. Belangrijke stap voor de afronding van de totaal financiering". Erbij zat een prachtige luchtfoto van het sluiscomplex.

Nogmaals (de loods) Phoenix      
Twee ras-Woerkummers keken vanmiddag bij het puin waar o.a. een betonnen balk ligt met de naam Phoenix erop. Eén van de twee, Marcel, blijft bij zijn mening dat het de restanten zijn van een voormalig uitwateringssluisje. Zijn compaan Cees laat alles nog in het midden. Ze stuurden me deze foto's.

       

Op de middelste foto lijkt het inderdaad dat daar vroeger een afvoerwatertje heeft gelopen, maar dat kan toeval zijn. Op de rechterfoto zie ik geen resten van wat ooit een uitlaat was. Nee, het gaat hier noch om een sluisje, noch om een oude aanlegplaats. 

   

Hierboven twee opnamen van het puin dat her en der op de oever van het water tegenover De Klerk en Rijswijk ligt. Goed te zien wat het ooit is geweest is niet mogelijk. Mijn goede vriend Anton is gaan kijken en kwam met een aantal foto's terug. 
Hierboven verschillend puin op ook nog verschillende plaatsen. Hieronder de plek waar het allemaal mee is begonnen. Op de voorgrond van de rechterfoto lijkt links het restant van een schoorsteen te liggen. 

   

Ietsje verderop lijken inderdaad restanten van een oude uitlaat te liggen. Het "Phoenixpuin" kan ik daarbij onmogelijk een plekje geven. 

   

In ieder geval is door deze zoektocht wel een oude uitlaat ontdekt, er is dus eigenlijk een zoektocht bijgekomen!

Misschien ligt de oplossing van de vraag over Phoenix ergens in het Streekarchief in Tiel. Misschien ook komt Slot Loevestein met het definitieve antwoord. Zelf ga ik er vooralsnog vanuit dat het om het puin van de oude treinloods Phoenix gaat. Wordt vervolgd misschien. Als mijn bezoek aan het archief in Tiel iets oplevert, zal ik dat hier melden.

                             terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht
   

dinsdag 06 december 2016  
Vandaag alleen maar eens foto's gemaakt van schepen die hier niet zo vaak komen of die me opvielen. Dat was het geval met de Patria, die bij Covaco in het Munnikenland had geladen, en de Vios die samen schutten.

Wij wandelden een uurtje naar het Munnikenland en terug. Net wilden we aan de koffie beginnen toen de grote Werkendamse Mutatie (110 m) de sluis inkwam.

Een leuk intermezzo was de passage van de oude sleper Jacoba (1918) uit Woudrichem of in dokter Tinustaal "Woerkum". Die laatste naam stond ook achterop de oude maar oh zo mooie sleper met een weergaloos geluid.

   

Met een flinke tussenpoos zag ik daarna de Cornelia en in de al invallende schemer de Zwolse Mintaka.

   

Tijdens onze wandeling zagen we in het Munnikenland de Belgische Bryan tegen een duwbak liggen die net werd gelost. Bij de laadplek lag de Pax te wachten tot het kon worden gelost. 

   

Op de terugweg nam ik een foto vanuit een ander gezichtspunt. De Bryan lag tegen de Transit-10 aan en die twee vertrokken niet veel later. Vooraan lag ook een bak, de Vliet, die er al een aantal dagen ligt.

Sluis Asperen       
Vandaag in het AD-Rivierenland een aardig artikel over het onderhoud van de sluizen bij Asperen dat nu op een bijzondere manier is geregeld door de inzet van MBO-leerlingen.

   

Sluis 3 bij Tilburg in het Wilhelminakanaal       
Een tweet van Verkeersleider Joost (@VLW_Joost) trok mijn aandacht:
"Sluis 3 in #Tilburg is een zogenaamde tweetraps-bajonet #sluis #Wilhelminakanaal #Rijkswaterstaat #Rijksmonumen".
Een tweetraps-bajonetsluis, dat zei me helemaal niets. Een prachtige website over de waterkant van Tilburg bracht uitkomst:
"Aangezien het verval ten westen van Tilburg groot is, werd hier destijds evenals bij de oude sluis I te Oosterhout, gekozen voor de bouw van een gekoppelde tweetraps bajonetsluis.
De oude Sluis III bestaat uit twee schutkolken achter elkaar. In 2 x 2,5 meter wordt het relatief grote hoogteverschil van 5 meter overbrugd. Sluizen hebben ook een functie in het waterbeheer. Daarom wordt er naast de meeste sluizen ook een spuisluis aangelegd. Hiermee kan overtollig water worden afgelaten."

   

Natuur in De Struikwaard e.o.     
Er was nog een tweet die vanochtend mijn aandacht trok en wel eentje van Bart Pörtzgen (@BartBoswachter):
"Mooie insektenwand bij de #Struikwaard. Als je goed kijkt ziet je dat diverse gaten al bezet zijn (dichtgemetseld)".
De Struikwaard ligt tegen de Wilhelminasluis aan, net ten westen ervan en strekt zich uit tot de fietsdijk. Het gebied wat dan komt is in gebruik als landbouwgebied, hoewel er ook een strook voor patrijzen is aangelegd.

   

Tijdens onze wandeling vanochtend zagen we net na de ingang naar Covaco ook een aardig natuurverschijnsel. Mijn betere helft houdt het erop dat het elfenbankjes zijn. Meestal heeft ze gelijk en ik betitel ze ook maar zo, hoewel ik de foto ter verificatie toch nog naar kenner Bart Boswachter stuur.

   

                                 terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

maandag 05 december 2016    
Voordat ik goed en wel wakker was, passeerden al drie schepen. De Albatros en Merwede samen en iets er achteraan de Elisabeth. Daarna duurde het erg lang voordat ik een schip zag, maar dit kan ook komen doordat ik andere bezigheden had.
Wel nam ik eerst het traditionele kijkje in het Munnikenland. Tegen de casco's aan lag daar de geloste Dadan. Later op de dag maakte ik ook nog een foto van het casco vanaf de andere kant.

   

Bij Covaco lag ook nog de Maris Stella te laden. Veel later zouden de Pax en de Patria ook naar de fabriek gaan.

's Middags opeens een onbekend schip voor me, de Romanos. Het kwam uit Aalst en was op weg naar Gouda.

   

Voordat het donker werd, zag ik alleen nog de Patria die zoals eerder gezegd naar het Munnikenland ging.

Toch weer kleine storingen                 
Zowel bij het schutten van de Romanos als de Patria vertoonde deur H3, oostelijke Maasdeur, kuren. Het leek alsof de deur dicht was, maar dat was niet zo. Beide keren kon de deur worden overgehaald toch maar te doen wat werd verwacht. Hoe het daarna ging heb ik niet meegekregen, het was te donker om het te zien.

Nog een losplaats        
Plaatste ik gisteren wat foto's van de losplaats in Nederhemert-Noord, dit keer twee opnamen van de losplaats bij Hedel. Het kraanschip Weert ontdeed daar de Zeeuwse Marlea uit Terneuzen van een lading zand. 

   

De Fortwachterswoning            
Bij de Batterij onder Poederoijen, onderdeel van de Hollandse Waterlinie, wordt een fortwachterswoning gebouwd. Ook daar neemt Anton van Rijswijk wekelijks een kijkje om de vorderingen in de gaten te houden. Zondag was hij er voor de tweede keer.

Hij schreef: "Eerst ben ik wezen kijken hoe het er met de nieuwbouw van de fortwachterswoning voorstaat. Op de balken is een vloer gelegd en daarop liggen en lopen ik weet niet hoeveel pijpen, buizen enzovoorts. Een heel kleurenpalet, zal wel voor iedere energiebron een andere kleur zijn. Lijkt me dat alles onder en in de definitieve vloer komt te zitten."

   

Een zoektocht naar Phoenix         
Opeens was daar die prachtige foto van Mooi Woudrichem (@FotoWoudrichem) met de volgende tekst:
"Wie weet waarvan resten bouwwerk aan Afgedamde Maas (tegenover De Klerk) zijn, inclusief betonblok met inscriptie Phoenix? (Zie pijl) #dtv

Natuurlijk ben ik gaan zoeken naar de herkomst van dit materiaal en zo kwam ik terecht op de website van Collectie Gelderland en dan in het bijzonder bij foto's uit de collectie van Slot Loevestein. Ik vond daar een aantal opnamen waarop het huisje Phoenix stond afgebeeld.
Op beide foto's staat het bijna in het midden. 

   

Dit huisje, eigenlijk een loods, was gebouwd om het treintje in te stallen, dat werd gebruikt om afgegraven grond uit het Munnikenland te vervoeren naar de losplaats in de Waal bij de lange krib net na het parkeerterrein van Slot Loevestein. Rails van dit oude spoorlijntje zijn nog steeds in het wegdek bij het parkeerterrein te zien.

Deze loods Phoenix stond ongeveer op de plaats waar nu een bankje staat, ongeveer in het midden van de linkerfoto hieronder.

   

Verder is er nu weinig meer dat herinnert aan het spoorlijntje en het gebouwtje Phoenix. Al lang geleden is Phoenix gesloopt. Zou het kunnen zijn dat het puin ervan is gebruikt om afkalving van de Maasoevers tegen te gaan?

Langs die oever van het Munnikenland liggen ook nog een heel stel betonnen platen, uitgestrekt over een behoorlijke afstand. Wie weet was dat een mooie oplossing om het puin van Phoenix op een makkelijke manier kwijt te raken. 
Er was/is trouwens ook nog een steenfabriek met de naam Phoenix, wie weet bouwde die ooit die loods. Klinkt allemaal plausibel, maar of dit het ware verhaal is van Phoenix?

   

Sluis Engelen        
Officiële naam ervan is de Henriëttesluis. Ooit een druk bezochte sluis, maar sinds de komst van het Máximakanaal vaak stil. Alleen schepen die in Den Bosch moeten zijn maken nog gebruik van deze sluis, de weg naar Veghel en Helmond gaat door dat nieuwe Máximakanaal.

                       terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

zondag 04 december 2016  
Geen verandering in de voorhavens van de sluis, zij het dat de Inspé IV in de loop van de middag vertrok. Ook bij De Rib in Andel bleef alles hetzelfde als gisteren, maar het Munnikenland had nu wel een bezoeker. Nog wel een schip dat ik nog niet kende, de Dadan.

Schepen die AndelWandelt op de Maastocht zag    
Zo zou deze update wel erg weinig foto's van schepen bevatten en daarom heb ik wat opnamen uit de Maastocht van AndelWandelt gekozen. De eerste twee zijn de Safini en de La Vida die ik dezelfde dag door de Wilhelminasluis zag komen, samen nog wel.

   

Bij Nederhemert-Noord lag de Hamaritha, ook al een bekende.

De volgende twee zijn eveneens bekenden van de sluis. De Spes Salutis die momenteel bijna iedere dag schut, de tweede is de Navitas.

   

Daarna opnieuw een bekende, zij het dat deze spits, de Vite niet echt vaak hier is te zien.

Datzelfde geldt voor de duwer Blizzard die nu met twee bakken van De Heus onderweg was.

Er is ook plek in deze serie voor wat grote(re) schepen, zoals de Reminke en de Josette.

   

Het blijft eentonig, hoewel het wel te verwachten is dat hier in de buurt vooral bekende schepen varen. Dat zijn de Westgeul en de Goede Hoop namelijk ook.

   

Zelfs de Vliestroom van de Kustwacht is een bekende voor de Wilhelminasluis. Het schip vaart hier ter hoogte van Well.

De volgende twee schepen zagen Hans de Weerd & Anton van Rijswijk op de Bergsche Maas, het mts Maaspoort en de met containers geladen Issaskar. Opnieuw bekenden van de sluis.

   

Het wordt nu echt eentonig, want ook de Dimar en zeker de Merwestroom kennen we hier heel goed.

   

Ik sluit deze serie met een werkscheepje. Zeker en vast zou ik de naam moeten weten, maar helaas! Mijn gebrekkige scheepsherkenning wreekt zich hier opnieuw! Het scheepje, geladen met hout, blijft dus onbekend ............. voorlopig.

Losplaats in Nederhemert-Noord          
Op sommige plaatsen in de regio worden schepen van hun lading zand ontdaan, zonder dat ze aan de wal hoeven te komen. Er is dan altijd wel hulp nodig van een kraanschip of een schip met een kraan. 

Dit gebeurt bijv. op de Poederoijense Bol, maar ook in Wijk en Aalburg. Vandaag een paar foto's van de losplaats in Nederhemert-Noord waar de Galina ervoor zorgt dat de Johanna Adriana het zand kwijtraakt.

   

Een simpele manier om het probleem van een ontbrekende kraan op de wal te omzeilen. Op de foto hieronder ligt de eerder genoemde Hamaritha rechts. De steigerende Johanna Adriana die wordt gelost is goed te zien.

Mansvelder Gemaal         
Natuurlijk nam Anton van Rijswijk vandaag zijn wekelijks kijkje naar de vorderingen van de grote restauratie van het oude Mansvelder Gemaal. Zelf zegt hij over dit bezoek:

"Een week verder en dus weer richting het Mansvelder Gemaal, maar voor ik er goed en wel ben word ik bij de Poederoijense Hoek terug geroepen door Arie van Ooijen. Natuurlijk voor een  praatje waarin hij vertelde dat er bij het gemaal niet zoveel veranderd is. Dat verwacht ik zelf ook niet. Niet dat ze daar stil zitten, maar het gaat hem in kleine details zitten die me dan ineens opvallen. 

   

Zoals de ijzeren balken in het lagere deel, opnieuw geverfd en dat zie ik nu pas hoewel het al veel eerder gedaan is. Zo ook met de open voegen van de hoge voorgevel en het hang- en sluitwerk van de kozijnen aan de achterzijde."

                           terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht 

zaterdag 03 december 2016    
Misschien heb ik even een keer niet opgelet, maar ik zag vandaag geen schip passeren. Geen beroepsvaart, geen recreatievaart, geen kano, noppes, nada, niente, zero, nul! In de buurt van de sluis was wel het een en ander veranderd. 
Zo lag bij de Prinses Margriet in de Waalhaven nu ook de Inspé IV. 

In de Maashaven lag de gisteren gearriveerde Diademar, maar het Munnikenland was leeg en bleef leeg. Wel was bij De Rib in Andel een verandering, daar was de duwcombinatie Sterna+Suzette, daarover hieronder meer, aangekomen en die lag nu voor de duwbak Sophie.

   

Vaste duw-combinaties       
In het nabije verleden kwamen dergelijke vaste combinaties als de Sterna en de Suzette met regelmaat door de sluis. Tegenwoordig zie ik ze zelden meer. De Rheine met de Panta-Rhei is eigenlijk de enige, die komt nog wel eens in het Munnikenland. Op de foto hieronder vaart die combinatie na het verlaten van de sluis in de Waalhaven op 30 oktober 2012.

Twee andere bekende combinaties waren de Bever met de Noortje en de Hendrik met de Robinson. De foto's zijn van resp. 13 mei 2008 en 11 januari 2007. De Hendrik is de enige in deze opsomming die niet duwde maar sleepte.

   

Dat het vaste combinaties waren/zijn bleek wel uit de namen van de Portus 2+Portus combinatie. De duwer van de Emmanuel ben ik even kwijt, ik meen dat het de Kathy was. De foto's zijn resp. van 29 december 2006 en 23 mei 2007.

   

 De Haai+Christina zag ik vaak, op de foto van 26 december 2011 ligt de combinatie bij de fabriek van toen nog Schouten in het Munnikenland. Later zag ik de Christina ook met een andere duwer daar lossen.

Heel bekend was hier de Falcon+Salvé-combinatie, maar ook de Anda II+Anda-combinatie kwam vaak door de sluis. Foto's zijn van 3 oktober 2008 en 16 augustus 2009.

   

Dan de laatste twee combinaties die ik in mijn archief heb. Eerst de Henja+Internos-combinatie op 15 april 2008, ernaast de Boreas+ Susanna-combinatie. Ik denk dat een aantal combinaties is gesloopt, het sleepschip in ieder geval, maar welke combinaties precies is mij onbekend. Misschien dat iemand licht in deze zaak kan geven?.

   

Opnieuw EPC in actie            
Voor de zoveelste dag achter elkaar waren monteurs van EPC op deur H3, de oostelijke Maasdeur, aan het werk. Of de problemen nu zijn opgelost? Geen idee. Ik zag wel de deuren een paar keer open en dicht gaan, misschien is alles nu in orde. Hopen maar!

De Merwedebrug      
Johan van Dalen stuurde me een foto van het werk aan de Merwedebrug. Zoals in het nieuws kwam is de verwachting dat volgende week vrijdag de brug weer wordt geopend voor vrachtverkeer, ik meen tot 50 ton. Wel zullen dan nog vier nachtelijke afsluitingen voor het vrachtverkeer volgen, maar de precieze data daarvan zijn nog niet bekend.

                                terug naar boven                 naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 02 december 2016          
Een aangename vrijdag met voldoende vaart om van een vruchtbare dag te spreken. Niet alle schepen zag ik, maar de meesten toch wel. Voor mij begon het met de Navare uit Terneuzen die samen met een recreant richting Merwede ging. In de Waalhaven kwam de ontmoeting met twee andere schepen.
 

Die twee schepen waren de Chaperon uit Nieuwveen, een dorpje in het hart van de Randstad, en de Eendracht uit Heusden.

   

De Caspara zag ik ook nog schutten, maar de volgende Patria ontmoette ik toevallig toen ik op weg was naar Heusden. Op de foto van de Patria is op de achtergrond de ingang van het Esmeer te zien.

   

Na een genoeglijk uurtje in Heusden reden we over de Maasdijk terug naar huis. In de verte zagen we de RWS 73 met blauw zwaailicht richting sluis gaan en vanaf De Rib maakte ik een foto van het schip. We waren op tijd op de sluis om dit schip te zien schutten, hoewel toen het blauwe licht uit was.

In de sluis bleef het vooralsnog rustig, maar wel zag ik de Rotterdamse Jan en een poosje later de Atlas, een meetvaartuigje, schutten. Het laatste scheepje droeg aan de zijkant de naam van een website mee en natuurlijk nam ik daar een kijkje op.

   

De laatste foto vandaag was voor de Piet Hein die om ca. 17.00 uur kwam schutten, de duisternis won toen al flink terrein op het daglicht.

EPC gaat stug door          
Wat er precies aan de hand is weet ik niet, maar ik zie nu al enkele dagen personeel van EPC aan het werk op de oostelijke Maasdeur (H3). Het lijkt met de schuif te maken te hebben, maar ook dat is niet zeker.
Wel zeker is dat de mannen ondanks het kille weer behoorlijk actief zijn.

AndelWandelt en de Maastocht    

Inderdaad was de tocht uitgebreid zoals ik gisteren al vermoedde, tot zelfs 45 km!! De mannen namen behoorlijk wat foto's, waarvan vandaag alleen de bezochte gemalen/gemaaltjes aan de orde komen. Andere foto's volgen morgen, alsook het verslag ervan.
Zo was daar allereerst De Baanbreker in het dorpje Well aan de Maas.

   

 Een eind verderop wachtte het Gemaal Groenendaal. Deze ligt aan de Bokhovenseweg in de Maasdijk tussen Bokhoven en Hedikhuizen in de gemeente Heusden. Het gemaal hoort bij het Waterschap Aa en Maas.

   

De derde is een klein gemaaltje in het dorp Herpt, eveneens behorend tot de gemeente Heusden. Een modern gemaaltje waarbij het schril afsteekt bij het mooie gebouw van De Baanbreker. Hoewel dit een subjectieve beoordeling is natuurlijk.

Welke sluis was dit?    
Afgelopen dinsdag plaatste ik een foto met twee geopende bruggen. De vraag erbij was welke sluis, op de foto niet zichtbaar, bij dit complex hoorde. Hieronder die foto nog een keer.

Zelf ben ik al heel vaak over deze bruggen gegaan als ik op familiebezoek in Friesland ging. Het complex ligt in de Afsluitdijk bij Kornwerderzand en de sluis, goed zichtbaar op de foto hieronder, is de Lorentzsluis. Dat antwoord zocht ik.

Er kwamen 65 oplossingen binnen, 58 per Contactformulier, 4 per email en 3 per WhatsAp. Verreweg de meesten hadden het goed, maar toch waren er nog 11 foute antwoorden. Tussen de 54 goede inzenders hebben we geloot, waarbij mijn betere helft de winnaar uit de hoge hoed trok. 

   

De winnaar heeft al bericht gehad, het is Erwin Zorn. De verdiende chocoladeletter gaat dus morgen naar zijn adres.

                         terug naar boven              naar Nieuwsoverzicht

donderdag 01 december 2016  
Als ik zo terug lees op de site dan zijn we toch vaak op pad. Er gaan al veel uren verloren omdat het zo laat licht wordt en 's middags al vroeg weer donker, maar regelmatig weg zijn van de sluis erbij geteld geeft een vertekend beeld van het aantal passanten.
Voor we ons ontbijt hadden genuttigd, passeerden al drie schepen, de Spes Salutis en de Safini samen met de La Vida. Net na het ontbijt, ik kon dus naar buiten, passeerde de Ostrea op weg naar Rotterdam.
Hierbij moet ik aantekenen dat het toen al bijna 11.00 uur was.

   

Daarna ons vertrek en zoals gewoonlijk namen we eerst een kijkje in het Munnikenland maar daar gebeurde weinig. Bij terugkomst, zo net na 15.00 uur, reden we er weer langs. Nu zag ik de Presto liggen laden.

Eenmaal thuis hoefde ik niet lang te wachten op de Maasstroom 7 die van Andel kwam en nu naar Dordrecht ging.

Een uurtje later een duo-schutting van de Amsterdamse Casa-Nova en de Veere, ook al een Amsterdammer. De eerste bleef in de Waalhaven overnachten, de Veere ging door naar Gorinchem. 

   

Hoewel ik de moed al bijna had opgegeven, het begon donker te worden, kon ik vanuit huis nog net een foto nemen van (een stuk van) de Diademar die op pad was om zand te halen.

Info over een luxe motor                   
In maart schreef ik er al eens over en ook zette ik deze vraag elders in een rubriek op deze site. Een antwoord is echter nog steeds niet binnengekomen, daarom nu nog maar een keer.

Een goede kennis van mij kocht een jaar of 25 geleden een luxe motor van een zekere Vriens. De afmetingen van het schip waren ca. 28 x 5 m. en zeker is dat een Benz motor voor de voortstuwing zorgde.
Deze Vriens gebruikte het schip toen als woning, het lag net binnen de Merwedesluis in Gorinchem. Helaas moest Vriens naar een verzorgingstehuis en dus kwam het schip te koop.
Mijn kennis vraagt zich af of dit schip later de Disponibel werd, maar zeker ook wat er met het schip is gebeurd nadat hij het na een aantal maanden doorverkocht. Zelf weet hij niet meer de naam van de koper of van het schip toen. 

Eén antwoord kwam binnen in maart en wel van Schipper Willem: "In mijn beleving heeft er binnen de Merwedesluis te Gorinchem een luxe motor gelegen van Van Meeteren die later naar het verzorgingshuis is gegaan en niet lang erna is overleden.
Al snel is het scheepje erna weggehaald, echter lijkt het mij een ander schip als deze foto's laten zien."


Schepen bij de fabriek            
Een foto uit vervlogen tijd van een drietal schepen bij de veevoederfabriek in Andel. Of deze schepen bij Schouten of Bouman lagen, laat ik in het midden. dat weet ik nl. niet. Ook de namen van de schepen moet ik schuldig blijven.
Maar een aardige foto is het wel, dus wie helpt en geeft de namen van deze schepen?

AndelWandelt en de Maastocht      
Onder m.i. heel wat aangenamere weersomstandigheden liep AndelWandelt op 30 april 2009 deze zelf gemaakte Maastocht van ca. 25 km. Vandaag stond deze tocht weer op het programma, maar de afstand is vergeleken met toen flink vergroot. Ga maar na: Vertrek is in Andel, in Veen oversteken met de pont, dan langs de Maas naar Well, Ammerzoden en Hedel om daar naar de andere kant te gaan. Vervolgens langs de Maas richting Heusden en dan via Wijk en Aalburg en Veen weer naar huis. Ruim 40 km!!

   

Bovenstaande foto's laten zien dat het heerlijk weer was op die 30e april 2009. Links zijn de mannen aan de koffie in Bokhoven waar een heerlijk terras is met zicht op de Maas.
Rechts is een paar uur later en dan zijn Anton en Hans overgegaan op Belgisch bier, resp. Kasteel en Duvel. Ze toonden daarmee aan dat ze over een vooruitziende blik beschikten, immers vanaf nu is de Belgische biercultuur door de Unesco gepromoveerd tot werelderfgoed! AndelWandelt wist toen al dit erfgoed op de juiste waarde te schatten.

Op deze laatste foto, genomen vanaf het terras in Bokhoven, passeert de Monico. Een schip dat heel vaak op vrijdag door de Wilhelminasluis kwam op weg naar huis in Hedel. De laatste tijd heb ik Monico hier niet meer gezien.
Morgen waarschijnlijk veel meer foto's van de Maastocht van vandaag!

                                      terug naar boven                 naar Nieuwsoverzicht

Top