HOME
Info Wilhelminasluis
Waaiersluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                                 Nieuwsoverzicht van 01 t/m 10 december 2018                                                  


maandag 10 december 2018      
Gisteren geen update van schepen etc., gewoon omdat er niets gebeurde. Ook niet bij De Rib en ook niet bij de fabriek van Covaco. Vandaag gebeurde er trouwens ook niet veel en door de regen nam ik de meeste foto's vanuit huis. 's Morgens van de bovenverdieping en later vanuit de keuken.

Hierboven het party-schip Princehof en hieronder de Friese Spes uit Leeuwarden. Het schip kwam uit het Munnikenland waar het gisteren was gearriveerd. 

Daarna een duo-schutting van de Maurice en de Leli. De Maurice ging bij Gorinchem naar binnen het kanaal op, gevolgd door de Leli die tot Arkel ging. 

De Leli bleek ook al een Fries schip te zijn, dit keer uit Lemmer. Voorop trots het Friese wapen.

Dan de Eben-Haëzer, een schip met dezelfde naam als mijn eerste lagere school in Den Helder. De school lag in de Visbuurt en ik zat er twee jaar op tot we verhuisden naar een andere wijk.

De Avontuur kwam van de Zuid-Willemsvaart en ging naar Gorinchem na een heel korte stop in de Waalhaven van de sluis.

   

Net voordat het donker werd mijn laatste schip. Het was de Ineke die uit Helmond kwam en het in de Waalhaven genoeg vond. 

Een kaart uit 1265     
Gisteren kreeg ik deze foto van deze regio rond 1265 toegestuurd. Er staan bekende namen op, Brakel en Pouderoijen. Maar Woderghem (Woudrichem), Risewijc (Rijswijk) en Ghisene (Giessen) klinken ook nog bekend. Maar dat eilandje, Cowert, zou daarop tegenwoordig de sluis liggen?

Sluis Sambeek      
De route van AndelWandelt afgelopen zaterdag kwam ook in de buurt van Sluis Sambeek. "In de buurt", want de foto's ervan waren niet echt spectaculair. Toch maar hier geplaatst.
 

Anton van Rijswijk en Hans de Weerd schromen normaliter niet om van de route af te wijken en wat extra kilometers te maken. Dit keer zat dat er niet in en maakten ze keurig de vastgestelde 40 km vol.

                                    terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 08 december 2018    
Veel regen vanochtend en vooralsnog alleen een recreant die schutte. Daarna was het stil en bleef het echt lange tijd stil tot de Gerard-José schutte om een lading die in Amsterdam was ingenomen naar de fabriek van De Heus te brengen. 

Op eigenlijk hetzelfde moment, slechts ietsje later, vertrok de Franse Reynald uit de Waalcamping waar het een paar dagen lag. De reis ging nu richting Rotterdam.

Een flinke tijd later, al halverwege de middag, kwam de Pax langs. Eigenlijk meteen erna kwam van de Maas de Tripang.

   

De Pax ging ook naar De Rib in Andel, de Tripang, toch een schip van 105 jaar oud, besloot na het schutten dat het genoeg was voor vandaag. Het zocht en vond dan ook een rustig plekje in de Waalhaven oost.

Weer een flinke tijd later, het begon al donker te worden, zag ik vanachter mijn bureau dat de brug omhoog ging en aan beide kanten een flinke rij wachtende auto's bleef groeien. Het was voor het partyschip Princehof uit Sleeuwijk.

De Princehof bleek als moederschip te behoren bij het groepje Groot en Grut-skiffs dat bezig was aan een rondje Land van Heusden en Altena. De afstand tussen de verschillende St Ayles-skiffs was behoorlijk, de duisternis sloeg toe, de vermoeidheid bij de roeiers waarschijnlijk ook. Foto's maken in deze voortschrijdende duisternis bleek lastig, maar toch plaats ik twee foto's om een beeld te schetsen van de vermoeienissen die de groep roeiers parten speelde.

   

Sommige roeiers/-sters roeiers herkende ik, maar ook herkenden sommige roeiers/-sters mij. Leuk natuurlijk. Samen met de sluiswachter bekeek ik dit sportieve gebeuren dat was opgezet om geld bijeen te roeien voor een goed doel.

Dat was toen        
Als ik deze foto uit 2000 bekijk, kan ik me voorstellen dat het wel eens fout gaat op de sluis, in die zin dat zich een storing voordoet. Rechts liggen aardig wat nieuwe buizen die werden gebruikt voor de nieuwe bekabeling.

Rond 2000 kreeg de Wilhelminasluis ook o.a. een nieuwe brug. Ik geloof dat die in België werd gemaakt, maar ik kan abuis zijn. Zeker is dat de brug via het water hier naartoe kwam. 

Toen de nieuwe brug eenmaal was geïnstalleerd en gebruiksgereed was gemaakt kon de oude worden afgebroken. Delen ervan bleven nog een aantal dagen op het westelijk parkeerterrein liggen.

Ook ik mis wel eens wat        
Groot was mijn verrassing gisteren toen ik een stremmingsbericht kreeg betreffende de Wilhelminasluis. Daar had ik niets van gemerkt en niemand vertelde er ook iets over. 
Later op de dag hoorde ik wel wat info en begreep ik het waarom van een stremming. maar eigenlijk bleek de stremming niet nodig te zijn.  Gewoonweg geen enkel schip had de intentie via de Wilhelminasluis de reis richting noord of zuid te plannen.

                                    terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

 vrijdag 07 december 2018      
Wat een nare dag met al die regen. Schepen liet ik maar passeren -dat waren er trouwens niet veel- tijdens de buien. Een cadeautje van een goede vriend was de schutting van de Belgische Jaguar die van Andel kwam. 
 

   

Voor een spits ging ik natuurlijk naar buiten, maar mijn camera liet ik thuis. Maar met de IPhone lukte het de Syndikum twee keer goed op de foto te krijgen.  

   

Een onbekende spits voor me, maar toch niet helemaal. Het bleek dat dit schip eerder door de Wilhelminasluis kwam, maar dan als Ab-Ovo.

Nog één schip kreeg ik op de foto, terwijl ik behaaglijk achter het raam zat. Het was de Chaperon.

Gemaal in het Munnikenland    
Vanmiddag raakte ik op de sluis in gesprek met een oude(re) man over het stoomgemaal dat ooit in het Munnikenland stond op de plaats waar nu ongeveer de fabriek van Covaco staat. Thuis wat foto's gezocht in mijn archief, o.a. een paar prachtige opnamen van A. de Bode, maar ook van Stefanie Rochat.
 

Het stoomgemaal speelt een bijrol op de foto's die vooral werden gemaakt voor de personen op de voorgrond. Via de Facebook-pagina "Ge komt uit Ael als ......." ga ik proberen te achterhalen wie zijn afgebeeld. 

   

Van het gemaal zijn ook wel opnamen bekend, een duidelijke foto bijvoorbeeld is deze die is genomen vanaf de sluis.

Andere foto's zijn heel onduidelijk en misschien daarom toch wel interessant.

   

Nog één foto met een groot gedeelte van een gezin erop. De personen zijn Geertrui, Mien, Artje en Janus Schaap.

Interessant onderwerp dat heel goed zou passen bij "Historie van de sluis" elders op deze website.

                                         terug naar boven                               naar Nieuwsoverzicht

donderdag 06 december 2018      
Een miezerige dag en in ieder geval geen weer om buiten foto's te maken. Met hulp van de Honda Insight lukte het toch om droog wat schepen op de foto te krijgen. De Jaguar bijvoorbeeld die uit Zeeland was gekomen en gisteren niet via de sluis naar Andel kon gaan vanwege de diepgang. Vandaag zag ik dat het schip bij De Heus werd gelost.
 

Ook in het Munnikenland viel vanuit de auto wat te zien. De Bonheur 2 kwam de Vlist ophalen om die naar Dordrecht te brengen. 

   

De Franse Reynald uit Bethune kwam ook om te lossen en kon dus de lege plaats van de Vlist innemen.

Later kwam daar de Spes, volgens mij een onbekend schip (023.12077), van Amsterdam, maar die moest in de wachtmodus. 

In de sluis toch ook een duo-schutting. Het viel me op hoe lang de Ventis, die naar Rotterdam ging, moest wachten. Toch maar een kijkje genomen en met mijn oude camera vastgelegd hoe de Xena uit Zaltbommel aansloot.

Later in de middag opeens een onbekende spits in de sluis. Het was de Modicum die een Franse geschiedenis kent.

In de Waalhaven moest de Wilhelmien, die een lading zand van Heerewaarden naar Arkel ging brengen, een flinke tijd wachten. Het waterniveau op de Waaldrempel was te laag.

Het naar buiten gaan rond 16.00 uur voor de foto van de Wilhelmien leverde nog een opname op. De Reynald kwam achteruit de Waalhaven in om een plekje te zoeken voor de nacht.

De Cornelis B bracht het aantal passanten vandaag op zeven. Hoewel het rond 16.30 uur al behoorlijk donker was, toch een foto van dit schip. Niet scherp, wel sfeervol, schutte dit schip op een reis van het Botlekgebied naar Helmond.

Gezien het feit dat de sluis nu nog vijf uur open is tot 22.00 uur zullen er vast nog schepen komen. Het zij zo, het is te donker en te nat om met mijn standaard de sluis op te gaan. Trouwens: ik heb er ook gewoon geen zin in.

Schuttevaer
Vandaag arriveerde de nieuwe Schuttevaer en direct ging ik naar de rubriek Rivieren, Kanalen en Meren. Daar zag ik als enige bekende de Cigno Minore.

   

De Cigno Minore (Italiaans voor Kleine Zwaan), uit Leeuwarden is verkocht naar Zwolle van waaruit het gaat varen met de naam Cetera. Als Cigno Minore zag ik het schip meermalen schutten, op de foto's hierboven op 21 juni 2015. 
Het schip werd in 1971 gebouwd en na eerst onder Duitse vlag te hebben gevaren kwam het in 1974 naar Nederland. Daar kreeg het de namen Amstel, Omega, Marjo R en Fiducie tot het vanaf 2008 tot 2015 als Virage, zie foto hieronder, ging varen.

                                  terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

woensdag 05 december 2018      
Op deze pakjesavond een terugblik naar 1991 toen Sinterklaas ook zijn opwachting in Andel maakte. Door de RWS Amer werd hij naar de toen nog bestaande Zeilschool gebracht, waarna zijn ronde door Andel begon.

   

Schepen      
Vanochtend vroeg de Ventis die van Amsterdam kwam. Ik heb geen foto gemaakt gezien het vroege uur. Bij daglicht passeerde de Geryvo en die ging, weliswaar vanuit huis, wel op de foto. Het schip ging richting Vianen.

Een tijdje later, zo rond 09.30 uur, de Kalithea die van Sliedrecht kwam en naar de regio Oss ging. De Kalithea kreeg in de sluis gezelschap van een recreant, de Mon Rêve. 

Een uur later, ca. 10.30 uur, de Eben Haëzer die waarschijnlijk op weg was naar Heerewaarden om daar zand te halen.  

Weer een uur later de Ineke die van Rotterdam kwam. Ineke ging richting het Maximakanaal.

De Wilhelmien was de volgende. Het schip kwam uit de buurt van Arkel en was nu op weg naar Hedel. 

De zevende en voor mij laatste vandaag was de sleper/duwer Gepke III. Dit schip had al een flinke reis achter de rug en ging nu naar Dordrecht.

Daarna werd het al snel donker. Conclusie: regen was vervelend vandaag, maar was vast niet de reden van zo weinig schepen.

Doorvaarthoogte brug     
Van een attente sluiswachter kreeg ik een schematische uitwerking van de berekening van de onderdoorvaarthoogte van een brug. Interessant, maar ik moet alles nog even goed bekijken. Vroeger, op het Lyceum in Den Helder, heb ik HBS-A gedaan, de taalkundig/economische kant. HBS-B had o.a. wiskunde in het pakket, "not my cup of tea!"

Morgen maar eens kijken of de dienstdoend sluiswachter, als hij wil, dit schema kan vertalen naar de situatie van de brug over de Wilhelminasluis.

                                           terug naar boven                         Naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 04 december 2018   
Het eerste schip miste ik door het vroege uur. Het tweede, de Eben Haëzer, miste ik vanwege een goede vriend die op bezoek was. De derde kon ik niet missen: de Vliestroom van de Kustwacht die rond 14.00 uur passeerde. Het schip kwam uit Hellevoetsluis en maakte een rondje om het Land van Heusden en Altena om vervolgens terug te keren naar de thuishaven.

Net na 16.00 uur kwam de volgende. Het was de Belgische Trickster uit Peruwelz, een stadje tegen de Franse grens in Henegouwen. Het schip kwam van De Heus in Andel en ging na een pauze in de Waalhaven verder naar de Botlek bij Rotterdam..

Op de volgende en voor mij ook laatste hoefde ik niet langer dan een uur te wachten, want de Wilhelmien schutte toen. Dit schip had geladen in Heerewaarden en het ging nu richting Gorinchem.

In het Munnikenland lagen twee schepen, de Verwachting dicht bij de weg en de 110m van de Helena Geertje.

De Helena Geertje (023.29466) kwam nog niet in mijn archief voor.

Wel zag ik dit schip met de naam Geertje Jacoba ooit, vandaag precies negen jaar geleden, de sluis passeren.

Wat is de waterhoogte    
Vanmiddag aan de sluiswachter gevraagd me nog één keer uit te leggen hoe ik de waterhoogte boven de Waaldrempel kan uitrekenen. Hij legde het dit keer uit aan de hand van een snelle maar zeer verhelderende schets.

De Waaldrempel van de sluis ligt 1.90 m onder/min NAP. De juiste waterhoogte komt aardig overeen met de waterhoogte bij Vuren. Als daar de waterhoogte 0.90 m boven/plus NAP is, krijg je de som 1.90 m + 0.90 m = 2.80 m.
Zou de waterhoogte bij Vuren 0.20 m onder/min NAP zijn, dan verandert de som in 1.90 m - 0.20 m = 1.70 m. Vanaf nu hoef ik alleen maar te kijken naar de peilschaal bij de Waalkant om te weten hoe hoog het water boven de drempel is. Makkie toch?
De waterhoogte bij Vuren is te vinden op de website van Vaarweginformatie.

                                terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

maandag 03 december 2018  
Het begon goed vandaag toen al snel na opening twee schepen schutten, waaronder de Niky die de nacht in de Waalhaven doorbracht. Het was nog veel te vroeg, te donker en te nat voor foto's. Later in de ochtend ging de Patria als eerste op de foto, het was toen het zevende schip dat schutte.
 

De volgende was de Spiegelgracht die op een reis van Maastricht naar Zwolle was.

Vervolgens bleef het stil, heel stil. Mijn aandacht verlegde ik naar het Munnikenland waar net begonnen was aan het lossen van de Vlist, een bak van ca. 90 m.

Nog in het begin van de middag zag ik de Verwachting naar het Munnikenland gaan.

Aan De Rib in Andel lag de Belgische Trickster, er was weinig activiteit bij.

Rond 17.00 uur de Tripang in de sluis, maar het was al te donker voor een foto. Het schip bleef in de Waalhaven overnachten.
Dat was al het nieuws van vandaag, niet veel.

Corneel
De naam van een tankspits die in ieder geval in 2010 nog actief was, maar later werd gesloopt. Niet bekend is in welk jaar dat was. De Corneel werd gebouwd in 1951 bij BV Bodeweges in Millingen a/d Rijn met de maten 38.50x5.05x2.65 m.
Het kwam in de vaart als Agate. Later werd het schip verlengd en kreeg toen de afmetingen 41.64x5.05x2.30 m.
De foto van de Corneel werd gemaakt in april 2010 op de Waal bij Hurwenen. Maker van de foto is Joost Roeland.

                                         terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

zondag 02 december 2018     
De sluis is in dit seizoen op zondag gesloten en dus gebeurt er meestal ook niets dat voor deze site interessant is. In de Waalhaven lag de Niky, bij Covaco in het Munnikenland de Patria en een bak die daar zonder dat ik het merkte was afgeleverd. 
Gebeurde er buiten niets, binnen was dat anders. Ondersteund door drankjes en hapjes was ik getuige van de 2-1 overwinning van Feyenoord op PSV. Geweldig! Alleen loopt Ajax denk ik nu drie punten in op PSV en dat is minder vertelde een "kenner" mij vanmiddag.

Laag water      
De hoogte van het water is natuurlijk heel belangrijk met het oog op de bevaarbaarheid van de wateren. Iedere dag krijg ik dan ook een overzicht binnen van waterhoogten op de Waal. Hieronder die van vandaag.

In het AD/Rivierenland stond afgelopen week een uiteenzetting over de belangrijkheid van het NAP. 

Al vaker merkte ik dat in de muur van mijn woning een peilmerk zit doordat soms ongenood oranje gejaste personen mijn tuin in komen om er meetwerk te verrichten. 

Hoewel werd gezegd dat ze "mijn" vaste punt zouden overnemen en bij een makkelijker toegankelijke plek zouden aanbrengen, zie ik met regelmaat dat metingen worden verricht met "mijn" peilmerk als uitgangspunt. Nu steun ik natuurlijk onze overheid door iedere keer weer deze personen toe te laten.

   

Her en der door ons land staan peilschalen opgesteld, zo ook op de Wilhelminasluis bij het westelijk Waalhoofd.

   

Van de mannen van AndelWandelt krijg ik met regelmaat een foto van dergelijke peilschalen die staan opgesteld waar een leek die niet zou verwachten. Hieronder bijvoorbeeld bij Herwijnen en bij Pijnacker.

   


AndelWandelt op pad  
Gisteren nam Anton van Rijswijk deel aan de eerste Winterserietocht van de wandelvereniging Prinses Marijke uit Geldermalsen. Een flink aantal foto's maakte Anton onderweg, waarbij een aantal die voor deze site interessant waren.
Om te beginnen een opname van het Dijkmagazijn bij Waardenburg. Past uitstekend bij de "Dijkwachtoefening" waar ik gisteren over schreef.

Foto's van sluizen en sluisjes zijn altijd interessant voor me. Dus ook dit sluisje, nu volkomen droog, in de Heesseltsche uiterwaarden. 

   

De route die Anton liep, zie hiervoor de Facebookpagina van AndelWandelt, voerde met regelmaat langs de boorden van de Waal. Daarom maakte Anton ook een flink aantal foto's van schepen die hij tegenkwam of waardoor hij werd ingehaald.
Het mts Dominica was de eerste die op de foto ging.

Ter hoogte van de Rijswaard (de uiterwaarden ter hoogte van Waardenburg/Neerijnen) voeren de Henrean en de Ingrid.

   

Het vierde schip vanaf dat punt was de Novum uit Kampen. 

Verder op de route, ergens op de Waalbandijk bij Opijnen, nam Anton ook een moment voor wat foto's. De Belgische Tortuga uit La Plaigne, geladen met containers, was natuurlijk een blikvanger.

Maar ook het koppelverband Privilege en de Taling moesten natuurlijk op de foto.

   

Van de Eiltank-familie werd de Eiltank 38 vastgelegd. Ook de Belgische Breydel uit Gent ging op die plek op de foto.

   

In de buurt van het prachtige dorpje Varik maakte Anton de laatste foto's. De route ging daarna het "binnenland" in. De eerste twee schepen waren bij Varik de Slot Amalienborg en de Anda. Op de eerste foto passeert de Anda net de Slot Amalienborg, ernaast staat de Anda alleen op de foto.

   

De laatste foto van Anton en dus ook die van mij op deze site vandaag is er eentje van de Jacobus Sr. 

                                     terug naar boven                                naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 01 december 2018  
Regen, regen en weer regen. Het werd dan ook niet druk in de sluis. Buiten het kraanschip Cama, nog een onbekende voor me, schutte alleen nog de Princehof. Bij dit schip was de regen echt teveel en daarom alleen een foto van die Cama. 

Buiten deze beroepsschepen zag ik alleen nog drie recreanten passeren. Een rustig dagje dus vandaag. Wel maakte ik nog een foto van de Patria die in het Munnikenland lag, wachtend tot het maandag wordt geladen.

Dijkwachtoefening        
Piet Lobregt keek gisteren verbaasd naar een bordje dat in de wegkant was geslagen met erop een foto van iets dat niet goed was op een dijk. Zelf merkte Piet op: "De dijkwacht was al in Zuilichem geweest, maar wat de foto zegt? Geen idee. In ieder geval is de foto niet van de situatie waar het bordje staat".  

Vandaag blijkt een grote oefening te zijn gehouden. Allerlei foto's bootsten daarbij een situatie na waarop actie mocht worden verwacht van de dijkwachten. Kijk maar eens op deze site of ook hier.

                          terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht                              

Top