HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                               Nieuwsoverzicht van 01 t/m 10 februari 2017                                            


vrijdag 10 februari 2017         
Pas tegen 10.00 uur begon het te "lopen" vandaag. De Baracas kwam te vroeg voor me, maar de Pur-Sang die in de volgende schutting zat kreeg ik wel op de foto. Het schip was op weg naar de Rotterdamse Maashaven.

Daarna miste ik weer een paar schepen, de Chaperon, Michiel, Cotrans 9 en de Prinses Margriet. Die laatste zag ik later nog in de Waalhaven liggen, maar geen foto ervan dit keer. 
In de middag was het stil tot halverwege toen de Spes Salutis schutte op weg naar huis in Nederhemert.

Een klein uurtje later de Deo Favente die op weg was naar Zwijndrecht

   

Het begon al te schemeren toen de 110 meter van Bernadette de sluis in kwam, een onbekend schip voor me.

Bernadette kwam met split uit Duitsland en had die lading gelost in Nederhemert/Aalst en was nu op weg naar Rotterdam.

   

Het was het laatste schip voor me en misschien ook wel voor de sluis. In ieder geval geen foto's meer in deze winterse omstandigheden!

@FotoWoudrichem                
Boven dit artikel de Twitternaam van Mooi Woudrichem die als motto heeft "Elke dag een foto van Woudrichem en omstreken". De naam Mooi Woudrichem dekt dus niet helemaal de lading, maar dat neemt niet weg dat de foto's die via Twitter worden getoond vaak mooi en meestal opvallend zijn. Dit keer was de Wilhelminasluis aan de beurt. Oordeel zelf.

Is Grave al vergeten?         
De gebeurtenissen bij Grave zijn al bijna vergeten, je hoort er ook weinig meer over. Maar vandaag kwam alles weer even naar boven bij het zien van een foto die ik kreeg toegestuurd.
Naast de Transient rechts ligt een schip waarvan in Werkendam de tanks worden schoongemaakt en waarop laswerk aan dek wordt verricht. Het schip draagt geen naam, maar kenners zien daar de Maria Valentine zeker en vast in, het schip dat door de stuw van Grave voer. Waarom de naam eraf is? Geen idee.

                             terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

donderdag 09 februari 2017        
Al een aantal weken stond er een bord aan beide zijden van de brug in de N322 waarop stond: "Wilhelminasluis afgesloten, 15 februari van 19.00 - 22.00 uur". Al eerder schreef ik erover omdat het toch een verwarrende tekst is, immers is nu de sluis of de brug afgesloten.
Vandaag werd een bord met een andere tekst neergezet, maar duidelijker werd het niet echt voor buitenstaanders.

Wel duidelijk is dat niet de Wilhelminasluis voor de scheepvaart wordt afgesloten, die gaat immers al om 22.00 uur dicht. Het zal dus wel gaan over een wegafsluiting van de N322. Ik vermoed dat de afsluiting met de brug heeft te maken.

Scheepvaart vandaag               
Vanochtend was het nog redelijk druk, een stuk of zeven schepen kwamen langs. Vanmiddag echter was het hopeloos, geen enkel schip te bespeuren tot rond 17.00 uur de Cornelis B arriveerde.

In dezelfde schutting bleek ook de Werkendamse Seolto mee te gaan.

Vanaf de Maaskant kwam een half uurtje later de spits Despatch, het was toen al te donker voor een foto. Wel zag ik nog om 18.00 uur een duo-schutting van de Merwestroom en de Leidsegracht, maar daarna ging het luik dicht en was mijn zicht op de sluis verdwenen.

Batterij onder Poederoijen        
Plaats ik wekelijks foto's van de voortgang van de bouw van een fortwachterswoning bij deze Batterij, Het Kontakt besteedde er in de editie van deze week een groot artikel aan. De tekst is van Britta Alink, de foto van Lya Cattel.

Deze horecagelenheid lijkt me een mooi punt om naartoe te wandelen, daar een aangeklede koffie te gebruiken om vervolgens weer terug te wandelen naar de sluis. Wel alleen bij mooi weer natuurlijk! 

                                 terug naar boven                  naar Nieuwsoverzicht

woensdag 08 februari 2017      
SCHANDALIG!!! Een ander woord kan ik niet bedenken bij het zien van een kort filmpje dat werd gemaakt in de Waalhaven van de sluis en dat me vorige week werd toegestuurd. Er is te zien hoe slecht de bolders nog vast zitten op de remming en het wachten lijkt op een ongeluk ermee. Onvoorstelbaar dat niemand hier de verantwoordelijkheid voor lijkt te hebben, want deze situatie duurt maar voort.


Waar ik gisteren nog een warme douche uitdeelde aan RWS, moet ik nu toch echt een ijskoude in het vooruitzicht stellen. Al een flinke tijd geleden verscheen het eerste bordje met een waarschuwing, maar al snel kwam daar nog een bordje bij.

   

Vooralsnog bleef de steiger open, maar op een gegeven moment werden de remmingen provisorisch afgesloten met een hekwerkje van een pallet met het onvermijdelijke rood-witte afzetlint erop. 

Een tijdje later was het helemaal afgelopen, toen kwam er een heuse ketting met een aan duidelijkheid niets overlatende tekst erbij. Die laatste situatie bestaat nu al maanden. Maar moet er nu echt eerst een ongeluk gebeuren, voordat er iets gaat gebeuren? 

Schepen kwamen voorbij                
Vast en zeker heb ik vanochtend schepen gemist, de Spes Salutis bijvoorbeeld, maar veel zullen het er niet zijn. Het was in tegenstelling tot gisteren stil met schepen. Niet stil was het op de parkeerplaats waar een stel oranjegejaste mannen zich verzamelden en later de sluis opgingen. Inspectie nummer zoveel of een veldoriëntatie? Wie zal het zeggen.

Vooralsnog kwamen mondjesmaat schepen langs, zoals tijdens een duo-schutting van de Jantine en de Neeltje van de Woudrichemse vissers. Ging de Jantine naar Gorinchem, de vissers gingen door naar de Spieringsluis.

Een tijdje later de in het Munnikenland geladen Undine III die richting Zuid-Willemsvaart ging. In dezelfde schutting de Albatros die zand ging halen in Heerewaarden.

Halverwege de middag kwam de Zuiderklip terug van een reis naar Rotterdam, daarbij gadegeslagen door de oranje gejaste personen. 

Tegen het einde van de middag kwam de Maurice de sluis in op een reis die op de Zuid-Willemsvaart was begonnen, Veghel of Helmond vermoed ik zo. In de Maashaven zag ik toen de met zand geladen Integro liggen met de neus richting Zuid. Moet het misschien gaan lossen in Poederoijen? Misschien bij De Heus? Misschien heel ergens anders!

   

Welke vogel was dat?
Vanmiddag opeens een heftig gefladder bij een van de potjes pindakaas. Nu stond mijn toestel verkeerd ingesteld voor deze situatie en werd het een opname waarbij van vogelherkenning geen sprake kon zijn. Wel vermoed ik dat het een ekster was die er met het potje vandoor wilde gaan. Jammer voor hem, nu heb ik de potjes goed vastgezet met tape!

                                    terug naar boven                  naar Nieuwsoverzicht      

dinsdag 07 februari 2017 
Gaan we vaak dieper het Brabantse in, vandaag stuurde ik de auto richting Randstad. Het werd in Gouda toch een heel aangename dag die niet onderdeed voor de Brabantse avonturen. Wel miste ik daardoor opnieuw een groot deel van de dag de passanten in de sluis, maar dat was van veel geringer belang dan het zeer geslaagd bezoek.
Tegen 16.00 uur waren we weer terug op de sluis en ondanks de regen ging ik met een oude camera de Integro op de foto zetten. 

In de Waalhaven zag ik op datzelfde moment de spits Moshulu in alle rust in de Waalhaven liggen. Ik hoefde niet lang te wachten of aan de andere kant kwam de Tripang liggen om te wachten op een schutting.

   

Hoewel het slechts licht regende, zo'n vervelend druilerig en nat makend motregentje, en het zicht slecht was bleef ik toch voor de Concordia op de sluis. Het schip was gelost bij De Heus in Andel en was nu op weg naar Antwerpen.

Van dit schip kreeg ik een foto toegestuurd die afgelopen zomer werd gemaakt door Eric Janssen. Er kwam behoorlijk wat commentaar op en Eric Janssen zelf schreef erbij: "Rijnkade Arnhem. Even naar de overkant, tussen alle schepen door ...... op een rose plastic luchtbedje, om je wild van te schrikken!" Daar ben ik het helemaal mee eens!!!

Afijn, terug naar de Wilhelminasluis voor een laatste foto. Die is van de Merwestroom die vanuit de Waalhaven de sluis in gaat varen.

Geen slechte dag vandaag, want de Merwestroom was al nummer 18 en het is "pas" 18.00 uur. 

De douche         
In dit geval is dat een warme douche, een andere titel is de pluim van de week, die gaat naar medewerkers van Rijkswaterstaat. Een  aantal dagen geleden kwam bericht bij me binnen van Vaarweg Info dat de Wilhelminasluis gestremd zou worden.

   

Nu is dat "Ivm oefeningen" een nogal rekbare verantwoording. Immers, wat gaat worden geoefend, is daar materieel bij betrokken, etc. Ik dacht, ik vraag het aan Rijkswaterstaat zelf. Zo gezegd zo gedaan en via een formulier en een telefoonnummer legde ik dezelfde vraag twee keer bij RWS neer.
Op de telefonische vraag kreeg ik onmiddellijk schriftelijk antwoord (via email) dat binnen tien werkdagen een reactie zou volgen. Nou, zelfs binnen twee werkdagen kwam die reactie: 

Een wel zeer bevredigend antwoord en in in recordtijd wat mij betreft. Dan het door mij ingevulde formulier. Binnen twee werkdagen zou ik een reactie krijgen en die kreeg ik inderdaad:

Toch wel enigszins teleurstellend, maar het is wel een reactie binnen de gestelde tijd. Daarom toch de pluim van de week of de warme douche voor de medewerkers van Rijkswaterstaat.
Nu nog opheldering over de sluiting van de Wilhelminasluis op 15 februari a.s. van 19.00 - 22.00 uur waarover ik al op 13 januari berichtte.

Van een sluiswachter begreep ik dat het waarschijnlijk gaat om een afsluiting, geheel of gedeeltelijk, van de brug over de Wilhelminasluis. Als dat zo is, trek ik die warme douche weer in. Zo het bord lezend kan ik niet anders dan concluderen dat de sluis is gesloten voor schepen. Of RWS beeldvullend onder de warme douche kan, houd ik dus nog even open.

Met de Muziek mee deel 5      
Deel 5 van deze serie op Omroep Brabant over het wel en wee van het Andels Fanfare Corps is al via Youtube te bekijken. Dat heb ik natuurlijk ook gedaan en uit de bewegende beelden heb ik o.a. deze vastgelegd.

Afgebeeld is het prachtige centrum van Andel met de Romboutstoren prominent in het midden als blikvanger. Erachter het prachtige en architectonisch aandachttrekkende appartementengebouw De Poort te zien. 
In deze aflevering 5 ook een opname in de avonduren waarop de plaatselijk bekende Teus van Tilborg op de fiets op weg is naar de Buitenhoff om de nieuwe dirigent van AFC te interviewen.

Deze aflevering wordt a.s. vrijdag 10 februari om 18.55 uur uitgezonden op Omroep Brabant.

                          terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

maandag 06 februari 2017
Na een rustdag gisteren vandaag de draad weer opgepakt, zij het dat vanochtend nogal wat schepen schepen fotoloos en soms zelfs ongezien moesten passeren. Dus geen foto van de Energie (maar dat kwam later goed),  Zuiderklip, Albatros, Estrella, Blocq, maar wel eentje van de Amicitia, zij het alleen van het achterschip.

Na die Amicitia bleef het vooralsnog rustig in de sluis en dus ging ik op zoek naar schepen in de buurt. Het Munnikenland leverde een goede oogst op, vijf schepen zelfs!
Bij de laadpijp lag nog steeds de Anja en die begon al aardig vol te raken. Tegen het casco aan lag de Presto.

   

Op het moment dat ik bij het Gedenkteken was, arriveerde de Iselmar en die kwam achteruit naar de fabriek toe om te worden geladen.

Bij de kraan werd de Alcyon gelost, terwijl vooraan de Belgische Je-Pa rustig lag te wachten.

   

Daarna reed ik naar De Rib om een foto te maken van de Energie, die vanochtend vroeg was geschut en die voor de Concordia lag te lossen bij de fabriek van De Heus. In de vroege avond schutte de Energie weer naar "buiten", maar bleef overnachten in de Waalhaven.

Terug op de sluis was het nog steeds rustig, pas tegen 16.00 uur kwam weer een schip. Het was de Wanderer die naar Sliedrecht ging. Even daarna kwam de Prinses Margriet achteruit de Waalhaven in om daar te overnachten.

   

Een half uur later was daar opeens de Monico weer eens. Vorig jaar in ik meen augustus zag ik dit schip voor het laatst de sluis passeren. Het schip is van eigenaar veranderd en vaart nu rond met Gouda achterop als thuishaven.

De Fortwachterswoning       
Het verhaal van deze nieuwe Fortwachterswoning gaat door zolang Anton van Rijswijk daar iedere zondag een kijkje gaat nemen. Dit keer waren duidelijke veranderingen waarneembaar:
"Bij de nieuwbouw van de fortwachterswoning hoef je niet meer te gissen hoe hoog de woning gaat worden want de dakspanten en een nokbalk geven het exact aan."

Mansvelder Gemaal      
Voor dit oude gemaal geldt hetzelfde, want ook gisteren weer richtte Anton van Rijswijk zijn schreden naar dit project. Binnenkort zelf ook maar weer eens kijken, want het is al geruime tijd geleden dat ik daar was.

   

Nu hoop ik dat na de afronding van de restauratie er iets zinnigs met het gemaal en terrein gaat gebeuren. Er niets mee doen zal weer snel tot verpaupering leiden en dat zou toch wel heel jammer zijn.

Anton vertelt over zijn bezoek: "Bij het Mansvelder gemaal is er deze week weer flink aan de achterzijde aan de uitbouw gewerkt. Het dak, nog wel kaal, ligt er zelfs al op en de deuren hangen ook al. 

   

Verder zie je dat hier en daar nieuwe zinken regenpijpen zijn geplaatst."

Een sluisje         
Zomaar een sluisje bij de Drielse Wetering t.h.v. de Eendenkade. De foto van de overwoekerde sluis komt uit de serie van het Rondje Drielse Wetering 2 die AndelWandelt afgelopen vrijdag liep. Het Verslag ervan staat nu ook op de site!

 Nu liep AndelWandelt dit Rondje de eerste keer in december 2015 en ook toen ging dit sluisje op de foto. Gelukkig van de andere kant, waar het duidelijker tot zijn recht komt.

                               terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 04 februari 2017      
Een opmerkelijk zicht vanachter mijn bureau toen ik vanochtend het gordijn omhoog haalde. Het leek mij nog erg vroeg, maar voor me was op de parkeerplaats een groep mannen en vrouwen bezig met stretch-oefeningen of in ieder geval een soort van warming-up. Ik dacht nog: "Ze zullen toch niet koud zijn vertrokken en nu hier nog eens de warming-up doen?" Ongetwijfeld was het een loopgroep van Altena Road Runners, de atleten maakten een wel zeer wakkere indruk. Complimenten!

Bestond deze groep nog uit een redelijk aantal, dat kon niet worden gezegd van de passerende schepen. Ik zag er nl. maar eentje en meer zijn ook echt niet gepasseerd. Laat die ene, de Amore-Vici, nu net komen tijdens mijn koffiepauze.
Een foto vanachter de koffie dan maar en dan zelfs is te zien dat het schip een toch wel bijzondere lading had in het achterruim.

Natuurlijk stond ook weer de onvermijdelijke gang naar het Munnikenland op het programma en het leverde nog twee schepen op ook. Voorop lag de Alcyon en erachter de Anja die gisteren door de sluis kwam.

Tijdens de wandeling zag ik dat aan De Rib bij de fabriek van De Heus ook een schip lag, de Concordia. Omdat ik ook een foto vanaf De Rib wilde hebben, besloten we daar ook even te gaan kijken. Nu wel met de auto natuurlijk.

   

Vanaf De Rib had ik uitstekend zicht op de Variant en de Prinses Margriet die in de Maashaven van de sluis lagen.

Rondje Drielse Wetering 2          
De toevoeging "2" staat bij deze tocht van AndelWandelt omdat die al eerder is gelopen, zij het in tegengestelde richting. De mannen maakten weer behoorlijk wat foto's, maar eentje viel toch wel erg op. Hans en Anton schijnen nu een stamcafé te hebben gevonden die op hun lijf is geschreven. Geweldig de zelfkennis van de mannen, jammer dat ik er niets heb te zoeken.;-)

Onderweg, de Afgedamde Maas was nooit ver weg, zagen Anton en Hans heel wat schepen voorbijkomen of afgemeerd liggen. Bij de cementfabriek van Aalst/Nederhemert lagen de Secunda (links) en de Spido 2. Even later twee varende schepen bij elkaar, de Anja (zie hierboven) en de De Tijd zal 't Leren.

   

Verderop kwam hen de Zeemeeuw tegemoet, het tot voor gisteren onbekende schip voor me.

De wandelaars, beetje eufemistische benaming, beter is de lopers, zagen twee schepen die ik op de sluis volledig miste. Het waren de Casa-Nova en de Marjan.

   

Bij het veer Aalst-Veen kwam de Dependant voorbij met Veen op de achtergrond.

Twee gemalen/gemaaltjes             
Tijdens het Rondje Drielse Wetering kwamen de mannen ook langs een aantal gemaaltjes. Zo was daar het Gemaal De Rietschoof in de buurt van Aalst, al eerder kreeg ik daar foto's van.

   

Groter was het gemaal De Baanbreker, bij Wellseind, en ook veel interessanter om te zien.

   

                              terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 03 februari 2017          
Een gewone vrijdag, maar waar dan meestal het aantal schepen (zeer) gering is, was dat vandaag heel anders. Een aantal schepen miste ik nog, maar de meesten zag ik passeren. De Zeemeeuw bijv. die voor mij nieuw was. Onder deze naam tenminste, want het schip zag ik eerder meermalen als Spes-Mea schutten.

Deze Zeemeeuw kwam van Hedel. Hieronder links de Zeemeeuw in de sluis, ernaast nog eens als Spes-Mea, ik meen in juni 2013.

   

Bij het uitvaren kreeg de Zeemeeuw te maken met de Duitse spits Delta.

Wij gingen hierna naar de Bergsche Maas bij Heusden om te kijken of de emoe waar ik gisteren al over schreef er nog steeds was. En passant maakte ik een foto van de passerende Spes-Vera. Deze was met een lading zand onderweg van Lith naar Nieuwerkerk a/d IJssel.

Over die emoe later meer, eerst de schepen. In de sluis waren dat de De Tijd zal 't Leren die richting Rotterdam ging en de Anja.

   

Daarna gingen we opnieuw naar Heusden op pad, nu ook om wat inkopen te doen bij een paar gespecialiseerde winkels. Onze lunch bij Bakkertje Deeg paste daar naadloos in.
Maar ook nu weer zag ik schepen passeren met de Hoogwaterkering Kromme Nol op de achtergrond. Eerst was dat de Zalmvisser die op een reis was van Heerjansdam naar Heerewaarden om zand te halen, een echte Herenreis dus.

Een paar minuten later kwam daar de Dependant aan vanuit de richting Veghel om met een grote bocht onder de hoogwaterkering door te varen richting Wilhelminasluis. Het schip was een onbekende voor me.

Wij waren ruim op tijd op de sluis terug om die Dependant, op weg naar Werkendam, te zien schutten. Natuurlijk zocht ik op hoe het schip eerst heette, dat bleek de Reiziger te zijn. Hieronder de Dependant en rechts de Reiziger op een foto uit januari 2013.

   

Verder lezend in mijn gids Binnenvaart 2016, jaja een oud exemplaar, zag ik dat het schip daarvoor nog de naam Centina droeg en weer daarvoor de naam Everdina. Onder deze twee namen zag ik het schip ook in de buurt van de sluis of erin.

   

Vervolgens de Fiat Voluntas die zand ging halen in Heerewaarden en die bij het uitvaren langs de Variant kwam die in de Maashaven lag te rusten. De Variant was eerder in de sluis geschut.

   

Nog bij volop daglicht kwam de Renata voorbij op een reis die vanochtend in Rotterdam was begonnen. Het bleek mijn laatste schip voor vandaag te zijn, want de schemering was al aan het winnen toen de Tripang en de Eendracht schutten. Daarna ging mijn gordijn dicht en zal ik dus geen weet hebben van schepen die nu nog eventueel passeren.

Wat doet dat beest daar? deel 2  
Vanochtend reden we speciaal voor de emoe naar de hoogwaterkering Kromme Nol bij Wijk en Aalburg. Net als gisteren liep het dier daar heen en weer op dezelfde plaats als gisteren. Ik maakte opnieuw wat foto's.

Eenmaal weer thuis besloot ik contact op te nemen met de Dierenambulance-Altena, die zou immers gisteren bij het dier gaan kijken. Om de een of andere reden was dat niet gebeurd en die actie zou dan vandaag alsnog volgen. 

Een tijdje later gingen wij ook weer kijken, maar van de emoe was niets meer te zien. Naar huis dus maar weer. Een telefoontje naar de Dieren-ambulance leerde me dat nu wel daar was gekeken, maar dat de emoe er niet werd gezien. Wel kon mij worden verteld dat de eigenaar van de emoe, een agrariër uit de buurt, het dier had meegenomen. Hoe dat ging is niet bekend, maar in ieder geval is het verhaal over de ontsnapte emoe daarmee rond.

Rouwvlag          
Vanmiddag zag ik een schip passeren met achterop een rouwvlag. Met iemand stond ik te kijken naar het schutten en die iemand vroeg naar de betekenis ervan.

Ik legde hem uit dat deze vlag de protestantse rouwvlag is en dat er ook een katholieke variant van bestaat. Voor de periode waarop een dergelijke vlag wordt gevoerd bestonden (ongeschreven) regels, maar tegenwoordig wordt dat aan iedereen persoonlijk overgelaten.
Hieronder links de protestantse en rechts de katholieke variant.

   

                      terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

donderdag 02 februari 2017     
Een bijna ouderwetse dag! Gezien de laatste tijd was er nu voldoende te doen. Misschien was de iets hogere waterstaand daar debet aan, wie zal het zeggen. Hoe dan ook, de Providentia, op weg naar Rotterdam, was de eerste die schutte.

Daarna miste ik de Avontuur volledig, maar niet de Knarr die van Helmond kwam en de C'est la Vie die van Veghel kwam. Beide schepen gingen trouwens naar Dordrecht.

   

De Arwen miste ik vervolgens, ook al omdat ik o.a. naar het Munnikenland ging. Daar lag de Kon-Tiki bij de kraan de in Duitsland ingenomen lading te lossen terwijl verderop de Provolare werd geladen.

   

Op tijd was ik weer terug om de Deo Favente de sluis te zien passeren op een reis van Leerdam naar Lith. Intussen bleek ook de Giessenburg te zijn geschut, want die zag ik in de Maashaven liggen. 

   

Dan de Urker Pieternella die in Heerewaarden zand ging halen na een lading in ik meen Nieuwerkerk a/d IJssel te hebben gelost.

De schepen bleven maar komen, ook de Spes Nostra die naar Gorinchem ging. Wij gingen daarna richting Heusden waar we bij de Hoogwaterkering Kromme Nol de Pieternella zagen passeren.

   

Vanaf de andere kant van de Bergsche Maas zagen we eerst de met zand geladen Truon voorbijkomen en even later doemde onder de hoogwaterkering de Giessenburg op. 

   

Op de terugweg naar de sluis, via Nederhemert, Aalst en Poederoijen, zag ik dat in het Munnikenland het e.e.a. was veranderd. De Kon-Tiki was vertrokken en de Geryvo gearriveerd. Dat schip lag tegen het casco te wachten.

In de sluis werd het daarna even spitsentijd. Eerst was er de Mazzel en even later de Westropa. 

   

Nog twee schepen zag ik daarna voor het te donker werd voor foto's. Eerst was daar de Spes Salutis en even later ging de Albatros de andere kant op, de reis was nl. van Waalwijk naar Gorinchem.

   

Al met al geen slechte dag dus. Net voor 18.00 uur passeerde nog de Blocq, op weg naar Rotterdam. Of daarna geen schepen zijn gekomen weet ik niet. Het was mooi zo voor vandaag. 

Wat doet dat beest daar?        

Op het punt waar de Afgedamde Maas en de Bergsche Maas elkaar ontmoeten liep op het terrein bij de hoogwaterkering een dier heen en weer dat hier duidelijk niet thuis hoorde. Het leek een beetje in de war te zijn want het liep langs de waterkant te ijsberen.
Volgens mij was het een emoe die waarschijnlijk ergens was ontsnapt. Later begreep ik dat de gewaarschuwde dierenambulance die kant op ging om het beest te vangen.

                                 terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

woensdag 01 februari 2017              
Een behoorlijk kille dag, vooral door de wind. De schippers leken er vroeg ook al geen zin in te hebben, want pas tegen 09.30 uur kwam de Tripang als eerste schutten op een reis van de Maashaven in Rotterdam richting Veghel.
Een goede tweede was de Cornelis-B die direct erna kwam en die de Waalhaven in Rotterdam als reisdoel had.

   

Nog steeds geen lust om naar buiten te gaan, zodat ook nummer drie vanuit huis op de foto ging. Het was de Merwevlet van het bedrijf Cornet Nautica uit Werkendam. Jammer van die storende lantaarnpaal in het midden, ik kon die niet weghalen.

In het Munnikenland lag de Grovan, later zou daar ook nog de Provolare bijkomen. In de sluis was ruim na het middaguur de Maurice, van Lieshout richting het Merwedekanaal, de volgende.

   

Rond half drie een duo-schutting van de Marjan en de Hunter. De Marjan kwam van Gorinchem en ging zand halen in Heerewaarden, de Hunter was niet aan het recreëren neem ik aan, maar misschien wel op weg naar een werf of iets dergelijks.

Nog twee schepen zag ik tot het te donker werd. Halverwege de middag was dat de Albatros die ook zand ging halen in Heerewaarden, de laatste was de Patria die in de Waalcamping bleef overnachten.

   

Toch zeven beroepsvaarders door de sluis plus nog de schepen die tussen 18.00 en 22.00 uur komen. Gisteren waren dat er vier en als dat vandaag ook zo is kunnen we stellen dat 300 vrachtwagens niet de weg op hoefden!

De nooddam in Grave         
Via Twitter leerde ik dat er een filmpje circuleerde van de aanleg van de nooddam bij Grave. Een film die met een drone is opgenomen en die laat zien hoe de dam werd gemaakt, ook de matten komen duidelijk in beeld. Klik maar hier voor de film die gemaakt werd door VRALL. 

Groepsschuilplaatsen         
De groepsschuilplaats die op de sluis staat, het lijkt toch geen kunstobject te worden ivm de hoge kosten, is onderdeel van een linie die in de Eerste Wereldoorlog werd aangelegd. De mannen van AndelWandelt kwamen op hun Rondje Waterzigt 2 rond Dordrecht ook een aantal groepsschuilplaatsen tegen, maar deze komen uit de periode net voor de Tweede Wereldoorlog. 

   

Verspreid in het landschap ligt daar een flink aantal van deze schuilplaatsen in verschillende stadia van achteruitgang.

   

In totaal zijn op het Eiland van Dordrecht 65 groepsschuilplaatsen gebouwd, bijna 10% van het totaal aantal gebouwde van dit type in Nederland. Hiervan zijn er slechts 8 gesloopt en dus kom je die bouwsels volop tegen. 

   

Sinds juli 2015 is de linie van bunkers en groepsschuilplaatsen beschermd als gemeentelijk monument.

Verplaatsing van een kazemat      
Bij het artikel hierboven past goed de verplaatsing van een kazemat (meestal "bunker" genoemd) bij Vreeswijk. 
Deze kazemat Vreeswijk-Oost is het eerste object van de Nieuwe Hollandse Waterlinie (NHW) dat wordt verplaatst om ruimte te maken voor de verbreding van het Lekkanaal.
Het gaat in totaal om 3 kazematten (Vreeswijk-Oost, Schalkwijkse Wetering, Houtense Wetering), 1 schutsluis, 2 palengroepen en 1 duikerhoofd. Deze verdedigingswerken, gebouwd in 1936 vanwege de aanleg van het Lekkanaal en de bouw van de Prinses Beatrixsluis, komen oostelijk langs het verbrede kanaal in het landschap te liggen.

De verplaatsing is een unieke operatie en, mede door de omvang en het gewicht van de objecten, geen eenvoudige klus. Als eerste wordt de kazemat Vreeswijk-Oost verplaatst. Deze kazemat weegt 1.200 ton, zo’n 1.200.000 kg.
Deze kazemat gaat ongeveer 150 m zijwaarts over een speciaal aangelegde baan die vanwege het gewicht een goede fundering heeft gekregen. Publiek kan dit spektakel op 22 februari tussen 08.00 uur en 15.00 uur bijwonen. Het tijdschema en programma van activiteiten wordt later bekend gemaakt. In de ochtend is naar verwachting het meeste van de verplaatsing te zien.
Als je de berichtgeving hierover wilt volgen, kun je waarschijnlijk het beste hier terecht.

                        terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

 

Top