HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                Nieuwsoverzicht van 01 t/m 10 februari 2018                                           

zaterdag 10 februari 2018     
Drie schepen vandaag waarvan de eerste zo vroeg kwam dat ik de foto vanuit huis maakte. Het was de Far-Yskar die van Rotterdam kwam en ergens in de buurt van Cuijk halt hield.

   

De andere twee schepen miste ik volledig door z.b.b.h.h. Desalniettemin zag ik later toch nog een van die twee, namelijk de in de Waalhaven rustende Iris die een plekje daartoe vond achter de Prinses Margriet. Het derde schip was de Belgische Michel.

Rond de Biesbosch     
Gisteren meldde ik al het dagje uit in de Biesbosch van een groepje (ex)Rijkswaterstaters. Hans de Weerd was een van hen en hij leverde een aantal foto's die het waard zijn hier te worden geplaatst.

Allereerst hierboven een foto van de Zeus die net het veer Kop van 't Land passeerde. Links van het schip is net de pont te zien, op weg naar de Brabantse kant. Hieronder de aankomst van deze pont.

   

Er zijn daar behoorlijk grote schepen te spotten, meestal onbekenden. De Milagro en de Antonia waren er twee van.

   

De Scaldia, opvallend door de prachtige tekening op de boeg, is zeker wel hier bekend.

Dat gaat weer niet op voor het lange koppelverband van de Sirius (duwend) en de Orion.

   

De laatste van deze serie is het werkschip Jupiter uit Hardinxveld en dat was wel weer een bekende.

Ook een aantal kleine(re) scheepjes zag Hans liggen. De eerste daarvan was de Alle Wille van de fa. Van Aalsburg, de griendhouthandel waar ik laatst al over berichtte.

Daar in de buurt ook de Castor van het Nationaal Park De Biesbosch en de Crex van Staatsbosbeheer.

   

Onduidelijk voor mij is de eigenaar van de Lepelaar en ook een praam die een aantal schapen naar een andere plek vervoerde.

   

Een opvallende foto voor mij was de foto van een brug. Dat blijkt de Spoorbrug over het Wantij te zijn, vanuit Dordrecht gezien net voor de bekende Baanhoekbrug. Rechts op die foto een aantal van de hierboven vermelde scheepjes.

Ottersluis      
Gisteren plaatste ik ook al een foto van de Ottersluis, nu een paar meer. De Ottersluis hoor ik vaak genoemd in gesprekken, maar het is een sluis die ik nog nooit bezocht. Moet er toch maar eens van komen in het komende voorjaar.
De Ottersluis wordt altijd genoemd in de context van een groepje bij elkaar horende sluizen: Ottersluis, Helsluis, Spieringsluis, Biesboschsluis en Wilhelminasluis. De Wilhelminasluis is overgegaan naar Brabant, de twee andere Brabantse sluizen, Biesboschsluis en Spieringsluis, zijn bij "Holland" gebleven.
Leg dat maar eens uit. Lastig, zeker omdat ik heb begrepen dat het bedienend personeel van de Wilhelminasluis nog steeds onder "Holland" valt.

                                  terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 09 februari 2018
Vanochtend werd ik al heel vroeg wakker door het geluid van een schip, het bleek te worden veroorzaakt door de  Maasstroom 8 die met een flinke bak schutte. Daarna bleef het stil tot een uur of elf tot de Harja III uit Groningen zich meldde.

Van dezelfde kant kwam direct erna de Jannette uit Vreeswijk. Een schip dat ik nog niet kende onder deze naam. 

   

Eerder zag ik dit schip wel een aantal keren door de sluis komen met de prachtige naam Ancore Imparo. Een archieffoto.

Niet veel later de Anna in de sluis, varend richting de Zuid-Willemsvaart.

Halverwege de middag de Ventjager in de sluis, schuttend op weg naar de Poederoijense Bol om daar te lossen. Rond 18.00 uur zou het dan lege schip alweer terugkomen op weg naar Hardinxveld.
In de Waalhaven zag ik de al weekeinde houdende Prinses Margriet liggen.

   

Voor mij waren met de Seolto, die van Leerdam kwam, de schepen eigenlijk op.

   

Direct nadat de Seolto de sluis was uitgevaren kwam de Spes Nostra binnen. Echt de laatste voor me. Eigenlijk jammer, want in het beginnende donker kwam de coaster Amy langs, leeg op weg naar Aalst.

Pompen    
Gisteren schreef ik over het ballasten van de deuren. Daarbij werd duidelijk dat het nu vooral gebeurde door water in de deuren te pompen. Als het water echter zakt moet het water eruit worden gepompt en dat gebeurde vanmiddag bij deur H1, de oostelijke Waaldeur. Volgens de sluiswachter is die deur lek, want bij de deur H2 hoefde het leegpompem niet te gebeuren. 

Winterse buien       
Voor vanavond waren winterse buien voorspeld en voor de tweede keer dit seizoen zag ik dan ook een oranjegejast figuur zich van een belangrijke taak kwijten op de sluis.
Als een landbouwer zaad verspreidend deed deze goede man hetzelfde met zout. De twee parkeerterreinen en de paden langs de kolk werden zo voorbereid op de te verwachten sneeuwbui(en).

   

Zwarte Zwaantje 3       
Ook in de Scheepvaartkrant, nog steeds gratis af te halen op de Wilhelminasluis, aandacht voor het lot van de oude veerboot Gorinchem V. 

Düsseldorf    
Van Johan van Dalen kreeg ik een aantal foto's van een ponton met een aantal schitterende jachten erop. Het transport kwam van de beurs in Düsseldorf, of ze daar verkocht zijn? Geen idee!

Biesbosch Bevers    
Onder deze naam acteert een groep (ex)-werknemers van Rijkswaterstaat. Voor de 25e keer gingen zij voor een dagje de Biesbosch in om de betrekkingen goed te houden of aan te halen. Zelf noemen ze zich de "Magnificent 7" + 2, met hetzelfde gemak zou ik ze kunnen noemen "The dirty dozen" - 3! 
Vandaag één foto van het begin van deze dag op de Ottersluis. Misschien/waarschijnlijk volgen morgen nog een paar opnamen.

                                terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

donderdag 08 februari 2018     
Ietwat saaie dag waarop mijn wachten op een opvallende schutting tevergeefs bleek. Wel zag ik een aantal, een stuk of tien, schepen passeren, maar dat waren bijna allemaal schepen die je hier met regelmaat ziet. Toch maar een drietal foto's gemaakt, de Cotrans 10 en de Pieternella waren de eersten.

   

Nog één foto maakte ik daarna en wel van de Urker Babette, maar dat was dan echt alles voor vandaag.

Zwarte Zwaantje     
Even terugkomen op het artikel van gisteren over deze oude veerboot. AndelWandelt zag in mei 2015 tijdens een van de tochten, het Nieuwe Maasparcours, het schip nog in goede toestand liggen in een druk bezette haven in Rotterdam.
Verder "vond" ik mijn archief nog een foto van een bezoekje aan Gorinchem van de voormalige Gorinchem V, nu dus de Zwarte Zwaantje.
 

   

Al eerder verscheen een krantenartikel over de Zwarte Zwaantje, in welk jaar weet ik niet meer.

De foto hieronder toont de Zwarte Zwaantje bij de sloperij van de fa. Stolk. Wat er nu mee gaat gebeuren is dus nog onduidelijk. Slopen of restaureren. De economie trekt aan, dus wie weet worden gelden voor restauratie gevonden. 

Ballasttanks     
Gisteren en ook vanmorgen waren werknemers van VolkerRail op de sluis bezig aan de Maasdeuren. In ieder geval gisteren, toen waren trouwens beduidend meer mensen bezig aan deur H4. Mij werd verteld dat er ergens een lekkage in de deur zat, waardoor water niet alleen in de ballasttanks liep maar ook in de deur zelf.

   

De deuren kunnen worden geballast door in de tanks water te pompen. Zou dat bij hoog water niet gebeuren, dan zouden de deuren kunnen gaan drijven en uit de taats lopen. Dat moet worden voorkomen natuurlijk, vandaar dat computergestuurd water in de deuren kan worden gepompt.
Ouderen kunnen nog verhalen van het ballasten door gebruik te maken van ijzeren "broodjes" en zelfs, bij extreem hoog water heb ik me laten vertellen, trottoirbanden.

In de deur zijn de tanks goed te zien en er is trouwens ruimte genoeg voor monteurs om onderhoud te verrichten.

   

Om naar beneden in de deur te komen is bovenop de deur een mangat aangebracht, zodat via een trap de deur in kan worden gegaan. En later natuurlijk weer omhoog om eruit te gaan.

Programma AndelWandelt   

Het programma voor het tweede kwartaal van dit jaar is vastgesteld. De tochten die zijn gepland zijn hier te lezen.
Buiten deze gezamenlijke tochten onder de noemer AndelWandelt gaat zowel Anton van Rijswijk als Hans de Weerd ook nog alleen op pad.
                               terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

woensdag 07 februari 2018      
Weer een selectie gemaakt uit de passerende schepen. Het criterium daarbij was simpel "Ben ik op de sluis of niet". Bij de passage van de Via Nova, die van Veghel kwam en naar Sliedrecht ging, was dat het geval, zij het dat het tijdens mijn lunch was.

De volgende was de 110 m. Vitesse die in Nederhemert bij de Steenfabriek had gelost.

   

Veel later passeerde de Cotrans 9 die al een flinke dag achter zich had. Geladen bij Heerewaarden, gelost in Gorinchem en nu weer op weg naar Heerewaarden voor een nieuwe lading. 
In de Maashaven lag toen al de Cadenza, die van Oosterhout kwam, te wachten. Na het schutten ging het schip de Waal op.

   

Later in de middag zag ik eerst de Werkendamse Lineke aankomen die van Werkendam kwam. De schutting erna, maar wel dezelfde kant op, was voor de Volenta die op een reis was van Dordrecht naar Lieshout. 

   

De Volenta was een onbekend schip dacht ik. Want na even nakijken bleek ik het schip eerder te hebben gezien, zelfs ook onder de oudere naam Animato.

Een casco passeert      
Op Facebook zag ik een paar foto's die waren geplaatst door Ankie van Noorloos. Onderwerp was een casco dat in het bedrijf van haar en haar man, Van Noorloos Cascobouw, was gemaakt. Gisteravond ging dit aluminium casco, 26 m lang en 9 m. breed, vanaf het bedrijf in Werkendam over de weg naar de Biesboschhaven. 
De eerste vier foto's hieronder zijn van Ankie van Noorloos, de vijfde van Hannie Visser-Kieboom.

Het casco werd daar op een ponton geplaatst, waarbij de pech was dat de kraan kapot was en het karwei dus aanzienlijk langer duurde.

   

 Daarna kon vanmiddag onder begeleiding van de Willem en de Trekvogel de reis naar Oss beginnen. Het transport kwam ook door de Wilhelminasluis en ik maakte er een serie opnamen van. 

De Gorinchem V
Vanochtend al vrij vroeg las ik het AD toen ineens de foto van de Gorinchem V mijn aandacht trok. Met het schip, een varend erfgoed, is iets aan de hand. De tekst onder de foto verduidelijkte dat.

In mijn archief zit een foto waarop het schip door drie bokken wordt gelicht na te zijn gezonken door een bombardement door geallieerde vliegers bij Sleeuwijk in het najaar van 1944. Tot dat moment en ook later na het lichten was het in gebruik als veerboot van Gorinchem - Sleeuwijk vv.
In het Kringloopcentrum in Almkerk vond ik een paar jaar geleden een prachtige foto waarop deze Gorinchem V ook is te zien.

   

Ook in het mijn archief, geen idee meer wie me de foto gaf, een ansichtkaart met de Gorinchem V in volle actie met Gorinchem op de achtergrond.

                                 terug naar boven                  naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 06 februari 2018      
Het was druk in het begin van de ochtend, maar ik open deze dag met een foto van de spits Manna die gisteravond nog schutte. Met kunst- en vliegwerk is de foto, ondanks de duisternis die de sluis al in bezit had genomen, nog redelijk te noemen. De Manna ging trouwens naar Gorinchem.

Of het later nog druk bleef weet ik niet, wij vertrokken voor een dagje Brabant. We kwamen zo op de A59 terecht van Den Bosch naar Oss waarop we een zeiljacht inhaalden, heel bijzonder natuurlijk. 

Omdat ik reed, maakte mijn betere helft de foto's. Met een goed resultaat kan en durf ik te zeggen.

Toen we aan het einde van de middag al een poosje thuis waren, kwam de Far-Yskar schutten. Het Friese schip uit Stavoren kwam van de Waalhaven in Rotterdam en ging naar Veghel om daar de containers te lossen.

Daarna zag en hoorde ik nog de Babette en de sleper Walrus passeren, maar het was toen echt wel te donker voor een foto.

Schepen op de Waal       
Hans de Weerd, de helft van AndelWandelt, besloot een brief die hij wilde posten in Zaltbommel op de bus te doen. Een flink eind lopen natuurlijk en hij moest daarna nog terug ook. Om met een variatie op Asterix te spreken: "Rare jongens die Andelaren".

Heel vroeg, voor mij tenminste, vertrok hij en daardoor kon hij een aantal foto's maken van een opkomende prachtige zon. 

Maar hij maakte ook een flink aantal foto's van schepen die hij op de terugweg op de Waal zag varen.

   

Het waren bijna allemaal schepen die onbekend voor me waren. Toch zaten er twee schepen tussen die ik ken van de Wilhelminasluis, de Cotrans 8 en de Merwestroom. Maar het stel Niklas en Manouk II ken ik echt niet.

   

Een schip met zo'n prachtige naam, Stadt Aschaffenburg, verdient natuurlijk een grote foto.

Over de Formentera heb ik niets te melden, wel over de Hortensia 2 die op de zijkant flink reclame maakt voor Bunkerstation Heijmen.nl" uit Millingen aan de Rijn.  

   

Dan de krachtpatser Herkules X die Hans een stukje verderop zag.

   

De Wervelwind maakte op de zijkant ook al reclame, in dit geval voor Stolt Tankers

Weer later kreeg Hans de Kruier I en de Ingona voor de lens van zijn camera. Opnieuw een tweetal jaloersmakende schepen. Jammer dat we dergelijke schepen nooit door de Wilhelminasluis zien komen.

   

Daarna waren de schepen op, Hans koos voor een route die ietwat afweek van de route langs de Waal. Maar opnieuw slaagde hij erin een geweldige foto te maken. Dit keer niet van schepen, maar wel van een koppel zwanen dat majestueus rondzwom.

Reacties         

Gelukkig wordt er regelmatig gereageerd op de artikelen op deze site. Willem Waaierdeur, sluiswachter in al heel lang ruste, schreef over de desolate toestand waarin de Wakkere Dijk in het Munnikenland zich nu bevindt n.a.v. mijn artikel gisteren. 
"De Wakkere Dijk zal voorlopig nog wel een tijdje kaal blijven, althans voor wat de bomen betreft. Niet alleen is de grasmat behoorlijk geruïneerd, bij de jonge bomen is de schade enorm. De beschermpalen er omheen zijn veelal weggedrukt en de viervoeters hebben zich tegoed gedaan aan de schors van de stam. Ik vrees dat er tientallen, zo niet honderden bomen het loodje gelegd hebben."

Hans de Weerd, kenner van o.a. de Biesbosch, wist meer te vertellen over de fa. Van Aalsburg waarover ik al twee keer verhaalde. Hij schreef: "In de jaren negentig heeft de firma Van Aalsburg, als onderaannemer van Hakkers, heel wat zinkstukken gemaakt op de zate in Genderen vlak bij de jachthaven langs de Bergsche Maas.
De “oude” Van Aalburg had toen nog de leiding en ze werkten zes dagen in de week. Op zaterdag kwamen ook zijn dochters weleens mee en die stonden daar ook hun mannetje. Ze beheerden ook talloze grienden in de omgeving van Hellouw en in de Alblasserwaard."


                                       terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

maandag 05 februari 2018     
Zeker in de ochtend was het niet rustig, maar zelfs stil. Alleen rond 07.30 uur schutte de Albatros op weg naar Heerewaarden, maar daarna was het wachten tot 12.30 uur. Tegelijk arriveerden toen de Zuidenwind en de Sardonix in de Waalhaven, beiden op weg naar Heerewaarden.

Verder lette ik niet meer zo op deze twee schepen in de sluis, mijn lunch ging voor. Maar tot mijn verbazing zag ik dat nog een derde schip in de sluis lag. Dat bleek de Carpio te zijn die van Leerdam kwam en ook al naar Heerewaarden ging.

   

Het wachten op de volgende viel mee, want de BGATrans kwam al snel. Ook dit schip had Heerewaarden als reisdoel.

Voordat we wat zaken gingen afhandelen in Andel, reden we het Munnikenland in. Bij het passeren van de fabriek stopte ik een moment om een foto te maken van de Adrie-S die werd gelost. 
Later bij thuiskomst volgde een korte wandeling naar het Maashoofd voor de spits Manna die daar lag. De spits schutte pas rond 17.30 uur richting thuishaven Woudrichem. 

   

Dan kwam de Albatros alweer geladen terug uit Heerewaarden om nu te gaan lossen in Leerdam.

Op de foto hierboven is links al een werkvaartuig van Van den Herik, de Sientje, te zien die kwam schutten. Het vaartuig was vertrokken uit thuishaven Sliedrecht en ging bij Wijk en Aalburg de Maas op. 

   

Het begon al te schemeren toen de Urker Babette aankwam. Dit schip lag het weekeinde aan De Rib in Andel en was in alle vroegte vertrokken naar Heerewaarden. Daar was het waarschijnlijk snel geladen en ook het lossen bij Gorinchem moet snel zijn gegaan, want nu was het dus voor de tweede keer op weg naar Heerewaarden.

   

Dat was alles vandaag. Momenteel ligt de Manna in de sluis, maar het is te donker om een foto te maken.

Runderen en paarden      
Zoals ik hierboven al vertelde zijn we het Munnikenland in geweest. Op de Wakkere Dijk zagen we geen dieren meer lopen, maar verderop langs de weg was een kudde paarden vakkundig bezig een bosje te slopen.

Een stuk verder richting Slot Loevestein en ook onderweg zagen we runderen lopen op een bedenkelijk klein droog stukje. Bij de overgang naar het stuk met de verkeersdrempels kwam een kudde paarden poolshoogte nemen over de weg, samen met een paar runderen. 

Een vraag bijna opgelost     

Zaterdag jl. plaatste ik o.a. een foto van twee scheepjes tegen elkaar aangeschurkt, waarbij ik meldde dat ik geen idee had waar dit was en welke scheepjes het waren. 
Theo Oudshoorn reageerde door te vertellen dat het griendwerkbootje links van Van Aalsburg is en het vletje waarschijnlijk ook.  Ook vermeldde Theo de website van dit bedrijf. Leuke site met veel foto's, leuk om er een kijkje te nemen.

                            terug naar boven            naar Nieuwsoverzicht

zondag 04 februari 2018
  
Eigenlijk niets te melden van het wel en wee van de Wilhelminasluis. De sluis kent de seizoengebonden zondagse sluiting, maar dit keer lagen er ook geen rustende schepen in de twee havens. Toch vond ik in de buurt een tweetal schepen.

Natuurlijk had ik allang gezien welk schip alvast onder de kraan bij Covaco in het Munnikenland was gaan liggen. Maar zeg eens eerlijk, had U/jij dit schip ook al herkend? Hieronder kun je goed zien dat het de Papendrechtse Loreley is.

Na het maken van de twee foto's hierboven reden we naar De Rib in Andel. Bij de fabriek van De Heus lag nl. ook een schip.

Ook dit schip herkende ik direct, de Urker Babette die afgelopen vrijdag door de sluis kwam.

Winterserietocht Geldermalsen      
Anton van Rijswijk nam gisteren deel aan deze wandeling waarbij de naam dit keer ietwat overdreven lijkt. Zo slecht en koud was het gisteren toch niet. Afijn, Anton stuurde weer een flink aantal foto's waarvan een tweetal me direct opviel.

Nu dacht ik dat je gedurende de gehele wandeling de Waal wel kon ruiken, horen of zien, maar dat bleek tegen te vallen. Slechts één opname van een binnenvaartschip zat tussen de foto's. Het was de Europa die door Anton werd gespot.
Hoewel het eigenlijk niet kan, tel ik toch ook de kotter mee die in Haaften op het droge lag. 

De kilometers langs het water maakten duidelijk dat het nog steeds behoorlijk hoog water is. Een flink aantal foto's hadden dit natuurgeweld dan ook terecht als onderwerp.

   

Het heeft niets met de Wilhelminasluis te maken, is zelfs niet water-gerelateerd, maar ik moet ze toch plaatsen! Drie foto's van kerkgebouwen die ik wel heel bijzonder vind.
Reden om samen met mijn nog immer lieftallige echtgenote binnenkort een trip langs de dorpen te maken die Anton tijdens zijn wandeling bezocht. Hij noemde o.a. Hellouw, Haaften, Neerijnen, Waardenburg en Tuil.

       

                               terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 03 februari 2018       
Het was en bleef rustig vandaag, heel rustig in vergelijking met gisteren. Vanochtend schutte na een recreant alleen nog de sleper Dolfijn op weg naar Neptune Shipyard in Aalst. Deze schutting was iets te vroeg voor me, wel zag ik in de verte de Dolfijn ter hoogte van de Oude Silo in Andel varen. Daarom koos ik voor een archiefopname van deze duwer op 24 juli 2015. 

Daarna was de schutting van het koppelverband van Eros de volgende. Geladen met schroot ging het verband na het schutten bij Gorinchem naar binnen om richting Amsterdam te gaan.

   

Dan de Sea Charente, de coaster die gisteren naar de steenfabriek in Aalst ging, en nu, geladen met ruim 1600 ton "brickets" weer terugging naar Engeland. 

Dergelijke schuttingen blijven spectaculair om te zien, zeker omdat deze coaster en weinig ruimte overhoudt om tussen de hoofden te passeren, maar ook wat diepgang betreft behoorlijk wat water vraagt. Logisch dus dat ik niet de enige ben die zo'n schutting graag wil bekijken. 

   

Van Veghel kwam de Mordomia en volgens mij ging het schip richting Zwijndrecht. Het was meteen ook het laatste schip dat zich vandaag hier liet schutten. 

Schepen op de Oude Maas     
Van Anton van Rijswijk kreeg ik nog een aantal foto's van schepen op de Oude Maas die hij zag tijdens een van zijn wandel-tochten, in dit geval rond Rhoon. 
 

   

Zoals zo vaak is het ook nu weer zo dat de meeste schepen voor mij en de Wilhelminasluis onbekend zijn. Hierboven bijv. de Paradox en de Draga. Hieronder de coaster Lingeborg uit Delfzijl en daar geldt hetzelfde voor. 

Dan de Avenger en opnieuw een coaster. In dit geval was dat de Epsilongas.

   

De laatste foto is meteen ook de mooiste. Maar daarmee is de makke dat ik niet kan lezen welke twee scheepjes daar op een idyllisch plekje liggen. Eigenlijk doet de naam er ook niet toe, de foto is prachtig.

Feiten over de Wilhelminasluis   
Met een schipper sprak ik vanmiddag over verschillende dingen, ook o.a. over de afmetingen van de Wilhelminasluis. Waar hij het vandaan haalde weet ik niet, maar ineens kwam hij met wat gegevens over de sluis die ik nog niet eerder zag.
De maximale scheepsafmetingen blijken te zijn: lengte 110 m., breedte 12.50 m., maar met vergunning kan dat zelfs 12.70 m. zijn. Wel, dat heb ik echt nog nooit gehoord, laat staan gezien.

Dan iets dat ik zelf niet snap, ik probeer het dan ook maar niet: Toegelaten diepgang is 1.80 m. bij NAP, maar met vergunning 1.90 m. 
Verder blijkt de ruimte tussen de deuren 12.85 m. te zijn en de kolkbreedte 18.40 m. Verder nog iets over de drempeldiepte die aan de Maaszijde -2.50 m. is en aan de Waalzijde -1.90 m. 
Leuke gegevens waar ik verder niets mee kan, maar wel leuk om te weten. Zeker voor schippers begreep ik.

                                  terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 02 februari 2018     
Door omstandigheden gisteren geen update maar vandaag heb ik de draad weer opgepakt. Terecht, want het was een drukke en voor een vrijdag zeer drukke dag. Uit alle schepen die passeerden maakte ik weer een selectie, meestal volkomen willekeurig.
Zo kon ik de Belgische Tiësto niet zomaar laten passeren. 

Eerst was de naam van de Tiësto op de boeg in de kleuren van de Belgische vlag aangebracht, maar nu was het een ietwat saai grijs. Hoewel de twee puntjes op de "e" nog wel opvallen, haalt de naamsvermelding het niet bij de oude situatie.
De schipper vertelde me dat Rijkswaterstaat niet toestaat dat de naam van een schip in verschillende kleuren wordt aangebracht. Saai bedrijf toch dat Rijkswaterstaat of zit er een bepaalde reden achter? Wie het weet mag het zeggen.

   

Nee, dan is de boeg bij de Ostrea wel een uni-kleur met helemaal geen naam. Mag dat dan wel? De naam is wel duidelijk op de stuurhut vermeld, dus wat mij betreft oogt het zo uitstekend.

Mijn wandelingetje naar het Gedenkteken leverde toch behoorlijk wat op. De sleper Forever lag er met de bak Honte, verder naar achteren werd de Harja II geladen en nog verder lag de Inspé te rusten.

In dezelfde volgorde als hierboven de schepen nog eens apart op de foto.

       

Voor de Binger liep ik ondanks de miezerige regen even naar buiten om zo een foto te maken.

Vervolgens kwam een onbekende coaster naar de sluis. Het Friese schip uit Lemmer was uit Southampton vertrokken en ging naar de steenfabriek in Aalst. De coaster denkt morgen, met een diepgang van 3.50 meter, geladen ook te kunnen schutten. Wel, vandaag stond er ca. 4.00 meter op de drempel, dus waarschijnlijk lukt dat morgen.

Achtereenvolgens lieten de Sardonix en de Zeemeeuw zich schutten. 

   

Tot slot drie duo-schuttingen achter elkaar. Eerst de Urker Babette en de mij nog onbekende Erato uit Wessem.

In de Maashaven lagen toen al de met zand geladen Fiat Voluntas en de Friese Unitas te wachten.

De laatste schutting voor mij was daarna die met de mij nog onbekende Corma en de bekende Merwestroom. Later zag ik trouwens nog alleen de Pieternella schutten, de drukte was toen echt wel voorbij. 

                                  terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

Top