HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                               Nieuwsoverzicht van 01 t/m 10 januari 2017                                           

  
dinsdag 10 januari 2017         
Nou, dat viel behoorlijk mee vandaag. Ervan uitgaand dat ik vanochtend vier schepen miste, staat de teller nu op 19 schepen en het is pas 16.00 uur. Wie weet een januari-record.
Toch begin ik niet met de foto van een schip, maar met eentje die vanaf een schip is gemaakt bij het naderen van de sluis in de Waalhaven. Wat een plezier moet het zijn om in zo'n mooie sluis en onder zo'n prachtige hemel te schutten.

Mijn eerste schip vandaag was de Casa-Nova die leeg van Veghel kwam en op weg was naar de Waalhaven in Rotterdam. 

   

Er zal wel een zeeschip zijn binnengekomen in Rotterdam, want die Waalhaven bleek populair te zijn vandaag. De Cornelis-B kwam er ook vandaan en was met de daar ingenomen lading op weg richting de Zuid-Willemsvaart.

Natuurlijk nam ik ook weer een kijkje in het Munnikenland, daar lag de La Primavera te lossen. Ik moest er trouwens twee keer naar toe, want de eerste keer bleek de accu leeg te zijn van de camera. Thuis gewisseld en toen wel klaar voor de foto.

Vanaf de dijk in de Poederoijense Hoek maakte ik opnamen van de schepen bij De Heus in Andel. De Franse Earthquake lag daar te lossen, maar ook de Maasstroom 11 lag er met een bak voor zich.

   

In de sluis was vervolgens de Urkse Elisabeth aan de beurt. Het lege schip kwam uit Utrecht en ging nu richting Heerewaarden, ik denk om opnieuw zand te laden. De Jero-D kwam van Antwerpen, maar was zo zwaar geladen dat het niet over de Waaldrempel kon. Wachten dus op hoog water.

   

Dan twee schepen die samen schutten richting Maas, de Confianza en de Tripang. Zouden die ook uit Rotterdam zijn gekomen uit die gewilde Waalhaven? De Tripang denk ik wel, de Confianza is een zandschip kreeg ik te horen.

Schepen bleven achter elkaar komen en binnen korte tijd kwam de Animo langs, waarna de Kladi vanaf de Waalzijde de sluis inkwam.

   

Dan de Sentinela, een schip dat ik hier niet vaak zie. Het kwam vandaag van Veghel en het was op weg naar Gorinchem.

Na zo'n drie uur wachten was het hoog water voldoende opgekomen om de Jetro-D veilig door de sluis te laten komen. Niet lang erna verliet de Franse Earthquake leeg De Rib in Andel om op reis te gaan naar Amsterdam.

   

Nog net voor 17.00 uur mijn twee laatste schepen, de Amare en de Carpio. Beide schepen kwamen van de Zuid-Willemsvaart en ik maak me sterk dat de Amare richting Rotterdam gaat en de Carpio richting Amsterdam.

Uit de oude doos        
Opnieuw een foto van enige tijd geleden. Afgebeeld is de Calypso die aan De Rib in Andel ligt bij de veevoederfabriek van Bouman.

Noordersluis dicht        
Van Flevo Vaarwegen (@FlevoVaarwegen) kwam via Twitter het volgende bericht binnen: "
Noordersluis complex #Lelystad 4 weken dicht voor scheepvaart: start 16-1, open in week van 13-2." Erbij zat een prachtige foto van die sluis in Lelystad. Meer info over de sluiting is hier te vinden.

                        terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

maandag 09 januari 2017       
Een wel heel magere oogst vandaag, maar dat lag geheel aan mij. Door omstandigheden gedwongen moesten we het grootste deel van de dag elders in het Brabantse doorbrengen. Wel maakte ik nog een foto van de al heel vroeg schuttende Bo Djovanny vanuit de Maashaven naar het Munnikenland om daar de bak Merwede op te halen. Het was nog behoorlijk mistig toen.

Net na terugkomst op de sluis aan het einde van de middag was het nog licht genoeg om de Carina te zien. De C'est la Vie die niet lang erna kwam schutte in het donker.

Meer scheepsfoto's helaas niet vandaag, morgen misschien een nieuwe kans.

AndelWandelt en de gelopen routes         
Zowel gisteren als zaterdag heb ik al al gemeld dat de mannen van AndelWandelt gescheiden op pad gingen. Hans de Weerd bleef uit veiligheid liever een beetje in de buurt, maar om toch kilometers te maken liep hij de Capretonroute.

Anton van Rijswijk koos er wel voor om naar Voorhout af te reizen om daar deel te nemen aan de geplande Tussen Strandwal en Strandtocht. Ook hij kreeg te maken met winterse omstandigheden, zij het dat het in het westen langs de kust minder besneeuwd en beijsd leek te zijn.

De foto's en verslagen van beide tochten heb ik samengevoegd. Hier staan de foto's en hier de verslagen.

                    terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

zondag 08 januari 2017     
Van de sluis valt niets, maar dan ook echt niets te melden. Maar goed, toch een foto van een schip en wel van de Zeelandia. Zag Hans de Weerd gisteren de Destiny op zijn Capretontocht, Anton van Rijswijk spotte op zijn "Tussen Strandwal en Strandtocht" de geladen Zeelandia in de Noordwijkervaart.

Nu is die Zeelandia een bekend schip voor de Wilhelminasluis, hoewel het hier niet echt vaak komt. In mijn archief twee foto's van het schip op resp. 3 november 2010 en 25 februari 2011.

   

Foto's van de twee gelopen tochten komen zsm op de site. De foto's ervan komen hier, het verslag ervan hier.

Een Batterij en een Gemaal        
Anton van Rijswijk neemt wekelijks een kijkje bij beide objecten, maar vandaag bleek zowel bij de Batterij onder Poederoijen als het Mansvelder Gemaal weinig, eigenlijk niets, te zijn veranderd.

In ieder geval hebben we nu foto's van beide objecten in de sneeuw, die ontbraken nog. De afgelopen weken is er niet aan gewerkt, morgen is de vakantie voorbij en dus zal volgende week zondag wel een flink verschil zijn te zien.

Stuw Grave      
De stuw blijft natuurlijk nog enige tijd "hot news" en de foto's ervan lijken steeds mooier te worden. Dit keer een foto van De Fotovlieger (@fotovlieger), een prachtige foto in het avondlicht, gemaakt met behulp van een vlieger. Een kijkje op de website van de Fotovlieger is een aanrader, de meest mooie foto's zijn daar te koop, maar ook worden op verzoek of in opdracht foto's gemaakt.

Over de schade komen ook steeds meer berichten naar buiten. Zo berichtte  Anton van Straten (@antonvanstraten) "Pont Maas wil geld van schipper! Lees hier maar eens hoe het zit met schadeverhalen". Hij verwijst naar de website van De Telegraaf.   
Ook het NRC besteedde er al flink aandacht aan. Kijk maar eens hier.

                               terug naar boven                naar Nieuwsoverzicht
    
zaterdag 07 januari 2017    
Natuurlijk is het overbodig om te zeggen dat er vandaag winterse omstandigheden heersten, ik meld het dan ook maar niet. Ondanks het weer was het voor een zaterdag druk. De meeste schepen kreeg ik op de foto, maar niet de Spes Nostra en de RWS 71. Ik zag ze trouwens wel. En nee, de eerste foto is niet van een schip, maar wel van een winterse sluis. Je zult er maar wonen!

Met de camera op de sneeuwstand was de Betsy-T de eerste die op de foto ging. Na het maken van die foto zag ik even later vanaf de brug dat de Sanne nu in de Waalhaven lag.

   

Direct na de Betsy-T, die naar De Rib in Andel leek te gaan, schutte de Werkendamse Con Amore.

Met tussenpozen passeerden daarna de Mijn Verlangen, op een reis van Veghel naar Rotterdam,  en weer veel later de spits Destiny die van Helmond kwam en vandaag niet verder ging dan Gorinchem.

   

Nog net voor het donker ook nog de Springer in de sluis. Na het maken van die foto zag ik in de Maashaven twee schepen liggen, de duwer Bo Djovanny en de Manna. Waar de Manna later kwam schutten, bleef de Springer in die Maashaven overnachten.

   

Meer zag ik niet en nu is het al behoorlijk donker. Morgen is de sluis dicht en dan dus maar eens kijken wat AndelWandelt aan foto's oplevert.

AndelWandelt gescheiden        
Maar dat gescheiden zijn is zeker niet voor altijd, zelfs alleen voor vandaag. Waar Anton van Rijswijk ondanks de slechte weersvoorspellingen toch richting Voorhout ging voor de "Tussen Strandwal en Strandtocht" koos Hans de Weerd voor een stukje veiligheid door vanuit huis de Capretonroute te lopen. Die bekende route dan wel in omgekeerde volgorde als op 3 november jl.
Het leverde toch een foto op van een schip dat ik later in de sluis zag schutten, nl. de spits Destiny. Op de voorgrond ligt de Doerak aan de passantensteiger in Andel. Waarschijnlijk doet de schipper ervan inkopen in Andel om daarna terug te gaan naar het Esmeer.

Maar weer de stuw in Grave        
Net als de voorbije (?) problemen bij de Merwedebrug trekken de moeilijkheden bij de stuw van Grave behoorlijk de aandacht. Terecht natuurlijk en misschien plaats ik morgen nog wel wat foto's die aan die aanvaring zijn gerelateerd.
Het NRC (@nrc) stuurde de volgende tweet de wereld in: "
De schade door de aanvaring bij de stuw bij Grave is enorm. Wie betaalt?" De krant verwijst daarbij naar een artikel op de website van het NRC.

                           terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 06 januari 2017    
Een opzienbarend stille en vooral koude dag. Vanochtend vroeg zag en hoorde ik geen schip passeren. De Maurice was in de loop van de ochtend de eerste die ik in de sluis zag. Het eerste schip echter dat op de foto ging was de Knarr die gisteravond schutte om naar het Munnikenland te geraken. Daar werd het vandaag geladen. Ervoor lag de bak Merwede inderdaad te lossen.

In de sluis was de Puck het tweede schip. Uren later de Betsy-T die bij het uitvaren de Knarr in de Waalhaven tegenkwam.

   

De Knarr stak behoorlijk diep, maar boven de Waaldrempel stond meer dan voldoende water om een veilige passage mogelijk te maken.

Weer uren later het vijfde en misschien wel laatste schip, eentje met een prachtige naam: La Providence.

   

Schepen op de Waal     
Een goede vriend van me was om met Màxima te spreken "Een beetje dom geweest" in Zaltbommel door zijn auto niet zo te parkeren dat het legaal werd bevonden. Een boete van 90 euro was het gevolg. Nu is die vriend een beetje eigenwijs en dus ging hij op de fiets, wel zo veilig natuurlijk, naar het vestingstadje om te kijken of die bon terecht was.
Op de terugweg ging hij over de Waaldijk weer richting Andel en maakte en passant wat foto's van schepen op de Waal. Zoals daar was de bekende Stella Maris.

Met tussenpozen gingen schepen op de foto. misschien wel als excuus om even uit te rusten. De En Avant III en de Sanitas waren in ieder geval de volgenden.

   

Weer een rustpost later waren het de Herkules II, met een grote bak voor zich, en de Taro die op de foto gingen.

   

Op een gegeven moment was het zicht op de Bommelse brug geweldig, zeker met die molen tussen de hangdraden.

Terug naar de schepen en dat waren in dit geval de Terra Mapis en de Subito. 

   

De Montanara was een mooi schip om deze serie te beëindigen. Of de boete terecht was? Ach, dat zal die vriend toch nooit toegeven.......denk ik.

De gehavende stuw bij Grave       
Op Twitter zag ik een aantal keren een schematische weergave van de situatie bij de stuw in Grave langskomen. Het is niet allemaal goed te lezen, maar hier (even naar beneden scrollen)  is alles duidelijker te zien.

Het NOS-journaal besteedde gisteren weer behoorlijk wat aandacht aan het gebeuren in Grave.

Verslaggeefster Lidwien Gevers was ter plaatse om uitleg te geven over wat staat te gebeuren, maar ook over de gevolgen nu.

   

De schade is enorm en belangrijk is dat Rijkswaterstaat hiervoor geen scenario had klaarliggen. Ergens las ik dat als noodgreep misschien een mobiele dijk in de Maas bij Grave wordt geplaatst of dat een damwand op zandzakken op de bodem wordt gemaakt.

   

De gevolgen zijn nu in ieder geval al rampzalig, schepen vallen droog, binnenvaart moet omvaren, schade aan oevers, dijken en sluis is nog niet te voorspellen, kortom: een ramp. (De foto's komen uit het NOS-journaal)

Ook op Twitter zag ik een prachtige foto langskomen van Sluis Grave en ook de Stuw erbij in betere tijden.

AndelWandelt toch op pad?   
Hoewel er alle aanwijzingen zijn op gladheid morgenochtend, lijkt AndelWandelt toch vroeg op pad te gaan om deel te nemen aan de "Tussen Strandwal en Strandtocht" vanuit en naar Voorhout. Alles over deze tocht nu al op de Facebook-pagina van AndelWandelt.
Morgen, uiterlijk zondag, zal een geschreven verslag en een fotoverslag van deze tocht ook op deze site staan.
 

                             terug naar boven         naar Nieuwsoverzicht 

donderdag 05 januari 2017 
Een dag met wel heel weinig foto's, maar dit keer ligt het volkomen aan mezelf. Vanochtend vroeg zag ik nog de Diademar uit de Maashaven vertrekken en de Destiny schutten, maar toen was het nog te donker.
Toen wij weer eens van de sluis vertrokken dieper het Brabantse in, zag ik in het Munnikenland dat de Grovan werd gelost. Later, toen we terugkwamen aan het einde van de middag, zag ik nog net tijdens het voorbijrijden de Grovan leeg weer vertrekken.

Materieel dat al een tijd in het Munnikenland ligt, bleek een andere plaats te hebben ingenomen. Zou die bak dan nu toch worden gelost?

Toen we net weer thuis waren zag ik een mij onbekende sleper passeren. Het was de Battle van Bakker Maritiem Service.

Net voor het donker passeerde de Titania die van Helmond kwam. Na het schutten bleef dit schip overnachten in de Waalhaven.

Direct erna schutte de grote Mirage, maar toen was het al te donker voor een foto. Of het druk is geweest? Ik heb geen idee. Of er opnieuw een storing is geweest? Ik zou het niet weten. Morgen maar weer meer tijd besteden aan de zo mooie sluis.

Oude(re) foto's van de sluis       
Anton van Rijswijk stuurde me een tijdje geleden een flink aantal foto's toe van wat langer geleden. Erbij zaten twee foto's van eind jaren '60 van de vorige eeuw. Een "gelikte" sluis en de opgang tot brug nummer drie in de historie van de sluis, een hefbrug.

   

Nogmaals Andels Fanfare Corps op de TV   
Iemand maakte me erop attent dat op de Facebookpagina van het Corps aflevering 1 van de 12-delige serie al is te zien. Iedere woensdag komt een aflevering op YouTube.

Aardig dat in die eerste aflevering al een schip voorkomt dat net daarvoor in de Wilhelminasluis is geschut. Iemand kan me vast vertellen welk schip het is. Zelf denk ik dat het de Monico is.

                          terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

woensdag 04 januari 2017      
Het wordt eentonig want opnieuw kan ik beginnen met een storing. Ook nu weer was het een van de Maasdeuren die om 15.40 uur zei "Doe het zelf maar". Einde oefening dus en de lichten gingen aan de buitenkant van de sluis op dubbel rood, in de sluis ging alles uit.

Heel vervelend voor de Patria die dacht vroeg in Gorinchem te kunnen zijn. Helaas, het wachten was op een monteur en die bleek niet echt in de buurt te zijn. Het storingsbericht kwam al snel op de Vaarweginformatie site van Rijkswaterstaat, zodat de overige scheepvaart in ieder geval was gewaarschuwd een andere route te kiezen.

Rond 16.45 uur arriveerde een monteur van EPC en slaagde die er binnen vijf minuten in de Maasdeuren dicht te krijgen, zodat de Patria kon ontsnappen. Daarna gingen de lichten van de sluis weer uit, ik denk dat de monteur toen op zoek ging naar de oorzaak van de storing.
Een klein uurtje later, ca. ca. 17.40 uur, zag ik de lichten weer aangaan, de stremming/storing 2017-02 zal dus wel voorbij zijn.

De Diademar was net op het punt waar de keuze moest worden gemaakt tussen Waal of Afgedamde Maas toen het verlossende bericht kwam. Het schip koos dan nu toch maar voor de tweede optie waarbij het in de Maashaven bleef overnachten..

De passanten vandaag  
Vanochtend vroeg miste ik schepen, maar aan het geluid te oordelen kunnen het er niet meer dan twee zijn geweest. Wel was ik paraat bij de twee volgende passanten, hoewel mijn ontbijt me binnen hield. Links de Fritske die had overnacht in de Maashaven en nu naar Rotterdam ging, rechts de Veere die zand ging halen in de buurt van Lith.

   

Daarna de Arja die van Werkendam kwam en ook naar de buurt van Lith ging om zand te halen.

Hoewel de Festina Lente samen met een recreant een tijdje moest wachten tot het verder kon naar Veghel werd het toch een duo-schutting. Het wachten was op de Distinta die van Rotterdam kwam en Oss als bestemming had.

Daarna nummer drie die op weg was naar de buurt van Lith om zand te halen, de Sardonix. Van Veghel kwam de Amare en die ging naar een van de Rotterdamse havens. 

   

Daarna weer een duo-schutting en die werd gevormd door de Shalom en de Maritiem. 

Bij het uitvaren zette ik beide schepen nog eens apart op de foto. Eerst de Shalom en dan de Maritiem die van Veen kwam.

   

Van Veghel kwam de Ostrea en dat schip was op weg naar Gorinchem. Dat was dus ook het reisdoel van de Patria, maar die werd zoals eerder is gemeld gevangen door de storing.

   

Andels Fanfare Corps
Heeft natuurlijk weinig met scheepvaart en/of water te maken maar het bericht is te leuk om niet hier te vertellen. Er is een TV-serie gemaakt over dit AFC die wordt uitgezonden op Omroep Brabant. AFC bestaat volgend jaar 125 jaar en alle facetten van dit Corps worden in de serie belicht. Op de foto van Teus van Tilborg komen leden van AFC over de rode loper in 't Buitenhoff voor de première.

De eerste aflevering wordt uitgezonden op a.s. zaterdag 7 januari om 18.45 uur op Omroep Brabant.

                                 terug naar boven          naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 03 januari 2017  
Hoe aardig de dag ook was, een storing vroeg toch altijd de meeste aandacht en dat was ook vandaag zo. Storing 2017-01 zal ik die maar noemen en die deed zich voor rond 14.40 uur en opnieuw waren de Maasdeuren de boosdoeners.

Zag het er vooralsnog naar uit dat de stand van de schakelaars ietwat zou moeten worden aangepast, gaande het proces werd duidelijk dat "iets" tussen de deuren de boosdoener was.

Duikers zouden dus soelaas moeten bieden en die arriveerden rond 17.25 uur. Nog geen twintig minuten later kon het mandje met daarin een verfomfaaide jerrycan naar boven worden gehaald. De sluis ging weer open en bevrijdde zo de wachtende schepen.

Een flinke storing dus om het jaar 20017 mee te starten. Gewoon domme pecht deze storing, kan overal gebeuren.

De schepen vandaag        
De dag begon zo mooi. Een paar schepen passeerden zonder dat ik het merkte, maar eentje ervan zag ik nog net vanuit de slaapkamer. Leuk dat de schipper ervan een foto maakte van de sluis in de vroege ochtend.
 

Bij de passage van de Fiat Voluntas een uurtje of twee later was ik paraat.

Het bleef daarna een poosje rustig en wij gingen op pad om de voorraad in de kelder aan te vullen. In het Munnikenland zagen we dat de Inspé werd gelost en de Serfra werd geladen.

Rond het middaguur de Mergus uit Zwijndrecht die zich richting Merwede liet schutten. 

   

Even later de Christiaan P van Paans en Van Oord in de sluis, terwijl de Antonia de volgende was. Deze Antonia lag vanochtend nog in het droogdok in Dordrecht en nu was het schip op weg naar De Rib in Andel waar het zo'n twee dagen blijft liggen. 

   

Daarna de eerder genoemde storing 2017-01, waardoor de C'est la Vie en de Titania tot wachten waren gedoemd in de Waalhaven. In de Maashaven was de Fritske gedoemd hetzelfde lot te ondergaan.

   

Nog eens de stuw bij Sluis Grave    
Met man en man wordt getracht de schade zo spoedig mogelijk te herstellen. De aanvaring en vooral de gevolgen ervan lijken wel trending topic op Twitter te zijn. De foto hieronder kwam ik meermalen tegen. 

Ook van de pompen die zijn ingezet om de schade zo klein mogelijk te houden kwam ik meermalen foto's tegen. Wie ze maakte kon ik niet ontdekken. Iedereen leek ze van iemand anders over te nemen.

   

In het NOS-journaal gisteravond zag ik een heel verhelderend filmpje waarin haarfijn werd uitgelegd hoe de problemen met de waterstand zijn gekomen. Klik maar hier voor dat filmpje en nog wat meer info erover.

Anton van Rijswijk op pad           
Hoewel het Nieuwjaarsdag was maakte Anton op 1 januari jl. toch zijn vaste zondagse wandeling richting de in aanbouw zijnde fortwachterswoning bij de Batterij onder Poederoijen en de restauratie van het oude Mansvelder gemaal. Hij schreef mij:
"Ook vanmiddag de wekelijkse wandeling naar het Gelderse gemaakt. Bij zowel de nieuwbouw van de fortwachterswoning als de restauratie van het Mansvelder gemaal zag het er nog precies zo uit als een week terug.  
Maar ik had ook niet
 anders verwacht, vakantietijd voor de bouwvakkers. Was er toch zodoende toch nog even op enkele foto's vast gelegd hoe het er bij de beide projecten op Nieuwjaarsdag 2017 uitziet."

   

                       terug naar boven                  naar Nieuwsoverzicht

maandag 02 januari 2016  
Een prachtige dag en ik hoorde iemand vertellen, een kenner!, dat dit weer een aantal weken zal aanhouden. Ik ben benieuwd.
Net als iedereen moet ook de scheepvaart op gang komen. De Experience was de eerste vandaag, het schip had de rustplaats achter de oostelijke Maasremming verlaten. Evenals de Wesu trouwens, maar die kwam niet schutten.
De Experience kwam te vroeg voor me, dus maar een foto van dat Zwaluwnest waar nu alleen nog de Sanne en Prinses Margriet liggen. 

Arnold J, het scheepje van Dunea, de duinwaterleiding, kwam op controletocht twee keer langs. Telt gewoon als twee schepen, die moeten we hier meer hebben. De Interverlina schutte iets later richting Maas.

   

Voor de enige duo-schutting zorgden de Puck, op een reis Rotterdam-Helmond, en de SC Agate. Omdat de laatste een toch wel bijzonder schip is hier er toch maar een aparte foto van gemaakt.

   

Dan de laatste alweer en dit keer heb ik geen schip gemist! De Destiny kwam van huis, aan de dode arm van de Afgedamde Maas, en was op weg naar de Europoort.

Problemen bij de Stuw Grave      
Om de boel te repareren ligt er behoorlijk groot materiaal bij de kapotgevaren stuw waar ik Oudjaarsdag al over schreef. 

Ook worden pompen van respectabele afmetingen aangevoerd om het niveau van het water in het Maas-Waalkanaal weer op niveau te krijgen. 

Veel meer over de reparatie van de stuw en het herstellen van de schade die ontstond als gevolg van die aanvaring is te vinden op een aparte pagina van Rijkswaterstaat. Klik maar hier.

Nogmaals de oude Fortwachterswoning        
Er is meer bekend over de oorspronkelijke fortwachterswoning, een foto ervan plaatste ik afgelopen woensdag al. Die foto plaats ik nu weer, want de namen van de personen erop zijn bekend.

Maartje van de Werken uit Poederoijen herkende in de man links haar opa Maarten van de Werken. Hij was fortwachter op die Batterij onder Poederoijen. In het midden staat zijn vrouw Adriana Lijntje van de Werken-Musterd en rechts een dochter van het paar. Haar naam is Catharina Arnolda, zij is in 1949 getrouwd met Hendrik Metz.
De naamgegevens komen van Corrie van Ooijen. Zij wist ook te vertellen dat op 11 december 1958 Frans Remus als laatste bewoner van de fortwachterswoning naar Woudrichem is vertrokken en dat vlak daarna het huis is afgebroken. Volgens Maartje van de Werken is de woning eind 1960 afgebroken, maar ze gaat nog navraag doen.
Alle info kwam binnen via plaatsing van de foto op de Facebook-pagina van de Stichting De Vier Heerlijkheden.

                     terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht 

       

Top