HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                Nieuwsoverzicht van 01 t/m 10 januari 2018                                           

woensdag 10 januari 2018       
Natuurlijk vanochtend vroeg, nog voor de ramptoeristen een kijkje kwamen nemen, weer door het Munnikenland naar Slot Loevestein gereden. Het water stond opnieuw wat hoger dan gisteren. 

Omdat het regende besloten we niet naar Loevestein te wandelen maar om te draaien om weer dezelfde weg terug te gaan. En ja, het was natuurlijk kwajongenswerk, maar ik kon het niet laten om op het parkeerterrein een rondje te maken. Het water stond niet echt hoog, maar we waren wel door water omringd toen we weer richting het droge ploegden met een behoorlijk boeggolf. Gelukkig lekte de auto geen druppel.
Mijn betere helft dacht er het hare van en ik pieker nu nog hoe ik mijn opwelling goed kan maken.

Op de sluis is het hoge water natuurlijk ook opvallend, zo lijkt het water achter de westremming van de Waalhaven wel op een draaikom. Een flinke tanker zou achter die remming kunnen afmeren momenteel.

Van een schipper kreeg ik gisteren een flink aantal foto's van het hoge water. De meesten ervan gaan het archief in, maar een paar zijn te leuk om nu niet te plaatsen. Allereerst een kijkje op de weg naar Slot Loevestein, maar dan vanaf het water. Rechts o.a. de Wakkere Dijk waar de runderen en paarden nu lopen en de fabriek van Covaco.

Het punt bij Woudrichem waar Maas en Waal samenkomen en verdergaan als Merwede staat nu ook flink onder water.

Tot slot van dit item een zicht op Woudrichem met een wel heel lege historische haven. 

 Drukte vandaag      
Het was echt druk vandaag, zodat mijn volgorde van passanten niet helemaal chronologisch is. Het zij zo. Wel is zeker dat de duwer Frisian met de Johannes de eerste was die ik zag passeren, nog tijdens mijn ontbijt. Mee schutte de Spes Salutis.

   

De Eindhovense HKS 1 was de volgende, het schip was nog onbekend voor me en ging na het schutten het Merwedekanaal op.

Niet lang erna reden we naar het Munnikenland en kort na vertrek kon ik het niet laten een foto van deze HKS 1 te maken vanaf de brug. Later kwam het schip voorbij toen we op de weg naar Slot Loevestein reden.

   

Toen we op de sluis terugkwamen lag het Eros-koppelverband in de sluis. Dit keer geen schroot aan boord.

   

Met de La Girafe dacht ik  een Frans schip in de sluis te zien, maar het was toch echt een Nederlands schip. Dat niet alleen, het voerde als thuishaven Sneek en was daarmee ook nog eens een echte Fries.

De volgende foto, het was weer even droog, nam ik vanaf het Waalhoofd west van de Wanderer en de Sardonix. 

Welhaast zeker weet ik dat op dat moment in de Waalhaven al de Secunda en de Tripang lagen te wachten.

   

Een tijdje later was ik opnieuw op dat Waalhoofd maar nu om de Semper-Spera en de Deo Favente, die op een schutting lagen te wachten, op de foto te krijgen.      

   

De Catheli kwam net te laat om in die schutting hierboven mee te gaan. Na lang wachten kon het alleen richting Maas gaan. Ook de Victorie schutte alleen, maar wel de andere kant op.

   

Dan het laatste schip alweer, de grote Albatros die behoorlijk hoog op het water lag.

Aan de andere kant van de brug zag ik dat de Catheli een stop hield in de Maashaven. De Sanne lag daar achter de remming.

Dat was het voor vandaag, een drukke dag want 's morgens vroeg en ook in de avond [passeerden nog een aantal schepen.

                     terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht                          

dinsdag 09 januari 2018      
Gewoon opeens een echt drukke dag. Daarbij ook nog leuke schuttingen en we kunnen dus spreken van een geslaagde dag. Het lukte me ook weer een serie passanten vast te leggen en om te beginnen was dat de Watergeus die de bak HA13 voor zich had en samen met de Enja schutte.

De naam Enja schijnt het schip pas te hebben, daarvoor was de naam als ik het goed heb Joël. Kan kloppen want op de zijkant stond op een bord Zwolle, terwijl achterop de naam Maasbracht was aangebracht. 
De combinatie Watergeus+HA 13 was een vertrouwde, die zagen we hier al eerder.

   

De volgende schutting was ook al een opvallende. Voorop de Content die opzij moest om ruimte te maken voor een ponton met daarachter de Markerwaard, terwijl het hele spul werd geduwd door de kleine Europoort.

In het Munnikenland ook al een combinatie. Het was de mij nog onbekende duwer Spintore uit Werkendam die de bak Antverpia 78 voor zich had. Verderop werd de Maris Stella geladen.

In de sluis een duoschutting van de Utrechtse Avenir en de Fasaly uit Oudewater.

   

Een tijdje later de bekende Amare, na een uurtje gevolgd door het tweetal Patria en Sanne. Volgens mij zag ik later op de middag de Sanne in de Maashaven liggen. 

   

Lang hoefde ik niet te wachten op de volgende, want de Cornelis Adriana kwam al om de bocht van de Waalhaven. 

Meer foto's van schepen maakte ik niet, wel weet ik zeker dat ik er meer niet zag dan ik op de foto zette. Dat komt ook doordat ik een lang bezoek bracht aan het Munnikenland.

Munnikenland haalt het Journaal      
Volop aandacht in de media voor het Munnikenland, zelfs het Journaal had het als item. In ieder geval in het acht uur Journaal. Ik maakte er wat foto's van.

Hoog water vandaag      
Vandaag een flinke tijd in het Munnikenland doorgebracht, genietend van de beelden van het hoge water. Hieronder een aantal foto's bij elkaar van wat ik onderweg zoal zag.

Een paar foto's krijgen een aparte vermelding, vooral omdat ze ook ietwat apart zijn. Allereerst een zwanenpaar dat de weg wilde oversteken. Hoewel ik keurig en rustig wachtte, leek het mannetje even de aanval te openen. Vrouwlief kon hem echter moeiteloos overreden door te lopen. Leuk zo'n ontmoeting.

   

Achter de zwanen is links en rechts van de weg een stuk vangrail te zien. Daar ligt onder de weg een sluisje om af te wateren. Vandaag kolkte het water aan de binnenkant de sluis in en dat kwam er aan de andere kant weer bruisend uit.

   

Het oude sluisje bij de parkeerplaats was eveneens door water omringd en was met droge voeten niet te bereiken. Niet zo erg, want dit sluisje doet allang geen dienst meer maar ligt er alleen maar monumentaal te zijn.

Langs de Waal    
Ook daar natuurlijk erg zichtbaar hoog water. Teun den Dekker stuurde me twee foto's van het beeld gisteren tussen Gameren en Nieuwaal. 

   

Van Johan van Dalen kreeg ik een foto van water dat bij het boveneind (waar is dat?) van Brakel over de zomerdijk komt.  

Verder kreeg ik nog een flink aantal foto's toegestuurd waar ik morgen aandacht aan ga besteden. Nu als slot een kernachtige samenvatting van het Statusbericht nummer S5 van het Watermanagementcentrum Nederland.

De samenvatting van het bericht is: 
"Ten gevolge van aanzienlijke hoeveelheden neerslag in het gehele stroomgebied van de Rijn is de waterstand van de Rijn te Lobith in de afgelopen dagen opgelopen tot een stand van 14,52 m +NAP (7350 m3/s) op 9 januari 08:00 uur.
De top van de afvoergolf bevindt zich met ca. 7500 m3/s in de buurt van Ruhrort, op ongeveer 1 dag looptijd van de Nederlandse grens. De afvoer van de Neckar is sterk gedaald. De Main en de Moezel hebben nog steeds een hoge afvoer maar zijn sinds gisteren licht gaan dalen. De aanvoer vanuit het stroomgebied zorgt ervoor dat de waterstand bij Lobith in de komende 24 uur zal oplopen tot ca. 14,70 m +NAP (ca. 7500 m3/s) in de ochtend van woensdag 10 januari."

Rectificatie      
Gisteren meldde ik dat ik foto's van Woudrichem had gekregen van John Pruissen uit Nieuwendijk. Dat nu was niet correct, want John woont al lang en met veel plezier in Almkerk. Bij deze.

                       terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

maandag 08 januari 2018      
Afgezien van de bijna snerpende kou, vooral vol in de wind, was het een aangename dag met tal van verrassingen. Natuurlijk miste ik vanochtend wat schepen, maar de Zagri 15 zag ik dan tenminste, zij het vanachter mijn medium gekookt eitje.

   

Vanuit het Munnikenland kwam de Veere, die daar was geladen, met de kraan kranig omhoog. Misschien wel om bij De Heus in Andel de auto aan boord te nemen.

Een wel heel volle schutting was die met de Maasstroom 7 die de bak Vos 14 voor zich had en uit Rotterdam kwam. 

   

In de Waalhaven lag de Zagri 3 te wachten, die paste echt niet in de sluis bij het koppelverband van de Maasstroom.

In het Munnikenland zag ik nog net de Michiel vertrekken op weg naar de sluis. Zelf namen we een kijkje in het natuurgebied Munnikenland en vanaf de dijk zagen we op de Waal de Jutter. Ik kon het niet laten een foto van dit schip te nemen.  

   

Om terug naar huis te gaan kozen we de Maasdijk via Aalst en Poederoijen. Ergens onderweg bleken we ineens goed zicht te hebben op schepen op de Afgedamde Maas, nooit zo opgevallen. Maar nu met het hoge water steken de schepen aardig boven het landschap uit. Eerst de Zagri 3 en een stukje verder ook de Michiel.

   

Op de sluis bleek de grootste drukte voorbij te zijn, maar een duo-schutting van de Fiat Voluntas en de Merwestroom was natuurlijk goedmakend.

Voordat het donker werd zag ik nog één schip passeren en wel de Content, een oudere sleper.

Aan het einde van de middag werd het nog even druk met o.a. de RWS 73, Gretina en Maris Stella, maar het was te donker om nog foto's te maken.

Munnikenland          
Eigenlijk het gebied tegenover de Wilhelminasluis dat in de afgelopen jaren in het kader van "Ruimte voor de Rivier" flink op de schop is gegaan. In het gebied lopen ruim 120 Konikpaarden en een stuk of 60 Rode Geuzen. Ja, met hoog water moet dan wel worden gezorgd voor een droge plek voor al deze dieren. Dat gebeurde dan ook, want gisteren al liepen de dieren op een hoger stuk grond en Tanja de Bode van Free Nature maakte er een foto van.

Maar ook daar moesten de dieren verdwijnen en een goed heenkomen zoeken richting de Wakkere Dijk. Uit zichzelf zouden de dieren er niet naar toe gaan en daarom startte vanochtend de operatie om de dieren in veiligheid te brengen. De paarden gingen eerst, maar die tocht miste ik. Wel zag ik deze paarden later lopen in de buurt van de grote tribune van de Wakkere Dijk.

Natuurlijk reden we via Brakel naar dit punt om vanaf daar te zien hoe de paarden er hun plekje vonden. Op de linkerfoto is op de achtergrond de fabriek van Covaco te zien, dit ter oriëntatie.

   

Nee, mijn aandacht voor de operatie werd pas getrokken toen ik vanaf het Waalhoofd van de sluis over de weg aan de overkant, de enige plek die nog droog is, een stel runderen richting de Wakkere Dijk zag lopen.

Zo te zien hadden de dieren het naar de zin, want ze sjokten gemoedelijk en al gras etend in de juiste richting. Natuurlijk waren er doorlopers en achterblijvers, dus het duurde even voordat de hele kudde was verhuisd.

   

Na een tijdje wachten zag ik de "drijvers" aankomen, het teken dat de hele kudde nu in de goede richting aan het wandelen was.

   

Toen we later aan overkant gingen kijken bleken de Rode Geuzen al tevreden met hun droge plek aan het eten of gewoonweg niets aan het doen te zijn. De verhuisoperatie veroorzaakte zo te zien geen stress.

Woudrichem      
Heel aardig om te zien is altijd het moment waarop in de poort van Woudrichem aan de rivierkant de schotbalken worden aangebracht. Gezagvoerder Arco (@GZW_Arco) twitterde er vanaf de passerende RWS 71 over en plaatste er een foto bij.

Regio Woudrichem plaatste van het gebeuren in de Waterpoort ook een drietal foto's, zie hieronder.

       

Vandaag kreeg ik een aantal foto's van John Pruissen (Nieuwendijk) van de situatie in Woudrichem, waarbij ook een tweetal foto's van deze afsluiting. 

   

Het punt waar de Waal en de Maas samenkomen en als Merwede verdergaan komt nog net boven het water uit.

De Historische haven kende een metamorfose. De schepen die er gewoonlijk liggen, zijn een eind naar achteren gebracht aan een steiger die met de waterhoogte mee beweegt. Op de eigen plek zouden de mensen niet meer droog van boord kunnen gaan.

   

Verder was er in de haven weinig veranderd, wat er nu nog ligt, ligt aan steigers die meebewegen met de waterstand.

                                   terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht 

 zondag 07 januari 2018      
Natuurlijk geen, liever gezegd heel weinig, schepen gezien op deze zondag. Wel twee die in het Munnikenland lagen te wachten. Links de gisteren al gemelde Veere die -rechts- gezelschap had gekregen van de Belgische Michiel. 

Vanaf de plaats waar ik de foto hierboven maakte, zwenkte ik de camera iets naar links richting de Wilhelminasluis. Ook in dit gebied ten oosten van de sluis is goed te zien dat het water behoorlijk hoog begint te worden.

Eenmaal weer thuis na een tripje naar de zandgronden van Brabant wandelde ik naar het Waalhoofd. De peilschaal gaf een hoogte aan van +NAP 2.60 m. Het water achter de Waalhavenremming wordt ook steeds breder. Het schip rechts op de achtergrond is trouwens de Prinses Margriet.

   

Daarna liep ik verder naar De Struikwaard en die bleek nu echt onder water te staan. Bedwingers van de Pelgrimsroute zullen nu wel een probleem hebben, want door dit natuurgebied lopen is voorlopig onmogelijk.

   

Op de rechterfoto hierboven helemaal links ligt onze woning. We zijn nu door het water omsloten en vanaf de N322 is dat nog duidelijker te zien.

Vanaf die N322 kreeg ik een goed zicht richting het Munnikenland. De auto op de foto rijdt langs de Afgedamde Maas, erachter is het ondergelopen Munnikenland te zien.

Het blijft voor ons spectaculair om te zien hoe snel het beeld vanuit de achtertuin kan veranderen. Waar een paar dagen geleden nog jonge koeien liepen, heeft nu het water bezit genomen van het gebied.

Zaanse Natuurpadentocht van AndelWandelt      

Zoals bekend mag verondersteld bestaat AndelWandelt uit twee actieve lopers. Wel, de ene heeft een computer die dienst weigert, de ander een camera die niet altijd doet wat de bedoeling is. Niet echt belangrijk natuurlijk, want het gaat om het prestatief lopen en daarmee is niets aan de hand. Het heeft alleen gevolgen voor een weergave van de impressie van de tocht.

De mannen liepen langs de Zaan en zagen in de buurt van Wormer een bekende liggen, de Anmares. De foto is inderdaad niet best, maar het gaat tenslotte om een impressie. De foto's hieronder, van de Geertruida en de Sabre, zijn een stuk beter. 

   

De laatste foto uit deze serie is m.i. een juweeltje. Links de Blusboot van de Stichting Blusboot De Weer en rechts de Havendienstboot Zaandam.

Vandaag zal op de pagina's van AndelWandelt weinig zijn te zien of te lezen van en over deze tocht, maar in de loop van de komende week zal dat ongetwijfeld goed komen!

                       terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 06 januari 2018     
Weinig verwachtingen van scheepvaart op een dag als deze: begin januari en hoog water. Daarom werd ik al vrij vroeg verrast door de Pax die van de Zuid-Willemsvaart kwam en naar de Maashaven in Rotterdam ging. De Pax kwam te vroeg, of ik te laat, en daarom een archiefopname van het schip op 10 november 2009 als het net de sluis uit is in de Waalhaven.

Het eerste schip dat ik op de foto kreeg was de Oggy. Dit Belgische schip leek me onbekend, maar dat bleek toch niet zo te zijn. Hieronder het schip, dat van Vianen kwam en richting Veghel ging, eerst vanochtend en ernaast in augustus 2016.

   

Met de Dordtse Scaldia kwam wel een onbekend schip langs, dat dacht ik tenminste. Maar toen het dichterbij kwam kon het niet anders dan dit moest ooit de Prins van Oranje zijn! En dat was het, het Europanummer klopte: 023.11215. 

   

Hierboven tweemaal de Scaldia en hieronder het schip als Prins van Oranje. De Scaldia ging trouwens naar Gorinchem.

Halverwege de middag de coaster Amy die was geladen met stenen bij de steenfabriek in Nederhemert. Bijna nooit kan een dergelijk schip als het geladen is door de Wilhelminasluis, er is dan te weinig water op de drempel. Vandaag lukte het wel en dat was voor mij de eerste keer dat ik een coaster van de Maaskant zag komen. 

   

Daarmee waren de schepen op die zich lieten schutten. Toch nog foto's van schepen, want in het Munnikenland was de Amsterdamse Veere gearriveerd om te worden geladen.

Ook lag er nog de combinatie Jacoba-Petrus 2 die al eerder was gelost en gisteren al op de foto ging. Toch maar een foto van de combinatie genomen. Een tijdje later kon ik dat nog een keer doen, toen Jacoba door de monding van de Waalhaven kwam op weg naar de Merwede om zo in de Waalhaven in Rotterdam te geraken.

   

Hoog water        
Hoe vervelend het hoge water ook kan zijn voor veel mensen, het blijft een imposant gezicht om die watermassa te zien. Op de sluis worden we langzaam omsloten door water, omdat De Struikwaard, ten westen van de sluis en eigenlijk mijn achtertuin, nu langzaam is volgelopen. Ook bij de Waalhoofden is goed te zien dat het water hoger komt en de verwachting is dat er nog een kleine meter bijkomt.
 

Hoogwaterkering Kromme Nol   
Sluismeester Arie van Tongerlo reageerde gisteren op mijn twijfels over het moment waarop de hoogwaterkering Kromme Nol dichtgaat.
"Waterstand Maaszijde is vandaag ongeveer NAP+ 2.15m de kering gaat dicht bij NAP+3.42m, er moet nog flink wat bij komen voor die gesloten wordt.
Máár de komende 24 uur zal de waterstand stabiliseren en daarna weer rustig gaan zakken. (dit geldt alleen voor de Maaszijde)"

                            terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 05 januari 2018     
Zo stil als het de afgelopen dagen was, zo druk werd het vooral in de middag. 's Morgens was het niet veel en kon ik makkelijk een plekje inruimen voor de Niky die bij de fabriek van De Heus aan De Rib in Andel lag. Rond een uur of tien kwam een schip de haven binnen en laat dat nou diezelfde Niky zijn!

   

De ochtend was al een flink eind gevorderd toen de Geertruida van der Wees kwam schutten op weg naar Aalst.

Al een eindje in de middag kwam het Eros-koppelverband binnen, zoals gewoonlijk geladen met schroot. Na de foto hoefde ik me alleen maar om te draaien om de zalmschoonmaakmachine te zien die door de Geertruida van der Wees werd geduwd.

   

Wij gingen daarna naar het Munnikenland om het hoge water daar te aanschouwen, maar de eerste foto was voor de La Providence die bijna de Waalhaven indraaide. In de monding van die haven kwam de ontmoeting met de Eros-combinatie.

   

Verder rijdend richting Slot Loevestein kwamen we de coaster Amy tegen. Toen we bij het parkeerterrein van Loevestein draaiden en terugreden, zagen we die Amy net nog in de monding van de Waalhaven liggen.

   

Bij het Gedenkteken stopten we, ook omdat de brug al lange tijd open stond, om een foto te maken van de Jacoba die met de Petrus 2 bij de kraan lag. Op dat moment werd de combinatie gelost.

Wij konden niet naar huis vanwege de geopende brug en daarom kon ik op mijn gemak een foto nemen van het transport in de sluis. Na het schutten was het een mooi gezicht om de zalmschoonmaakmachine langs de toch ook grote Amy te zien varen.

   

Mijn laatste schip was een scheepje en dat is niet denigrerend bedoeld. Het was de oude maar mooie Res Nova. 

   

Hoog water         
Vanochtend passeerde de RWS 73 op een patrouilletocht die ging van Dordrecht en over Merwede en Bergsche Maas weer terug naar Dordrecht. Aan boord een vriendelijke bemanning die nog een groet overhad.

Via What's app kreeg ik een aantal foto toegestuurd die tijdens deze patrouille werden gemaakt. Hieronder eerst het al flink ondergelopen Munnikenland, eronder de camping in Wijk en Aalburg die zo te zien al flink last heeft van het hoge water. Als derde een foto van de hoogwaterkering Kromme Nol. Het zit er dik in dat deze kering bij dit hoge water niet dichtgaat. Dan moet het water zeker nog een meter hoger komen................ geloof ik.

Dan het hoge water bij de Heusdense Brug en het ondergelopen land bij de Amerikaanse motor. 

Ook twee foto's van het haventje van Genderen en als laatste de ondergelopen Overdiepse polder.

Hier bij de sluis hebben we nergens last van, gelukkig. Wel loopt De Plaat al aardig onder water. 

Wij kregen vanochtend bezoek van een jonge dame die in Gorinchem-Oost woont en besloot de overtocht over de Waal met de pont Brakel-Vuren te maken. Hoewel ze regelmatig die overtocht maakt, maakte zij nog nooit mee dat door het hoge water de hoge stoep moest worden gebruikt. Natuurlijk maakte zij van die twee overtochten een paar foto's.

Landmeters   
Nog niet zo lang geleden waren landmeters actief op het sluiscomplex. maar vandaag waren opnieuw twee mannen eigenlijk de gehele dag bezig met geheimzinnige metingen. 
 

                                     terug naar boven              naar Nieuwsoverzicht 

donderdag 04 januari 2018      
De storm is gaan liggen en veel schepen leken ook te blijven liggen. Vanochtend vroeg passeerde, in het donker, de Panta Rhei die van Leerdam kwam. Nummer twee was de bekende Prinses Margriet die een tijdje achter de remming in de Maashaven had doorgebracht.

De derde passant was het werkschip Zeus uit Follega die van Raamsdonksveer kwam. Follega ligt aan het Tjeukemeer, maar op het oranje bijbootje stond Abbega en dat ligt een heel eind verder, namelijk iets ten westen van IJlst. Rara.
Laat een van de eerdere namen van het schip Panta Rhei zijn, toeval?

De Spelevaert kwam ik tegen toen ik over de Maasdijk richting Veen reed. Het schip kwam van de Zuid-Willemsvaart en ging richting Rotterdam.

Erachter kwam een spits, de Medea. Deze kwam uit dezelfde richting, maar ging na het schutten bij Gorinchem het Merwedekanaal op.

Dan kwam voor mij de laatste voor vandaag al weer. Het was de Urker Gretina die van een zandgat tegenover Rossum was gekomen en nu op weg was naar Neptune Shipyard in Aalst. Het regende flink dus de foto kwam van binnen.

Niet lang erna een duo-schutting van de Christina uit Lelystad en de Prinses Margriet die na het schutten in de Maashaven bleef liggen. Ook zag ik nog, hoewel het al aardedonker was, rond 17.30 uur de Ineke vanaf de Maas komen. Meer niet: avond.

Hoog water     
Ook bij de Wilhelminasluis is het hoge water goed te merken. De peilschaal bij de Waalhoofden gaf 2 meter +NAP aan, het water achter de remming in de Waalhaven is dan ook behoorlijk breder geworden. 

   

Kraaien      
Het zijn nu niet direct de meest vriendelijke vogels, maar het optreden van een kraai vanmiddag was charmant. Zo leek het tenminste. Die kraai leek een cadeautje te hebben voor een kraai die iets hoger zat op een bruggetje naar de sluisremming. Het cadeautje werd waarschijnlijk niet op prijs gesteld, want na een status quo van ca. twee minuten vloog de kraai met het lekkere hapje weg.

                          terug naar boven                  naar Nieuwsoverzicht 

woensdag 03 januari 2018      
Een wel heel rustig dagje waarop ik drie schepen zag passeren. Vanochtend miste ik een schip, ik heb zelfs geen idee wie dat was. Later op de dag kwam de Titania, maar toen was ik in druk gesprek met een oud-collega. 
Maar voor de Cotrans 9, die van Zwijndrecht kwam en naar Heerewaarden ging, was ik paraat. Hoewel, de foto's van drie delen van het schip maakte ik vanuit huis, omdat we toen nog ons ontbijt nuttigden.

       

Laat in de middag nam ik een foto vanaf de brug van de Actief die van Rotterdam kwam.

Toch nog twee andere schepen op de foto en wel de Friese Iselmar en de Belgische Baraka uit Charleroi, die beiden bij de fabriek van Covaco lagen. Maar daarmee was de koek echt op. 

Westerstorm        
Het onstuimige weer zorgde voor een unieke gebeurtenis heb ik me laten vertellen. Alle vijf grote keringen, de Hartelkering, de Hollandsche IJsselkering, de Maeslantkering, de balgstuw bij Ramspol en de Oosterscheldekering gingen dicht. 

Hierboven de geopende Hartelkering, een situatie zoals deze kering bijna altijd kent. Hieronder een foto van dezelfde kering, maar dan in gesloten toestand zoals die vanmiddag tot stand kwam. De foto is gemaakt vanaf de RWS 73 (bedankt!).

Vanwege de harde wind kwam vanmiddag het volgende bericht binnen. Vanochtend ging de brug voor de Cotrans 9 wel omhoog, waarschijnlijk waaide het toen minder hard.

Weggepest? - 2
Gisteren meldde ik dat over de "zaak" van de vrouwelijke verkeersleider die op de Brandaris in Terschelling te maken kreeg met pestgedrag een artikel op de website van het Algemeen Dagblad was verschenen. Vandaag hoorde ik dat ook de website van de Leeuwarder Courant over deze onverkwikkelijke toestand een artikel kende. 

De #bringbackNicolette actie op Twitter loopt als een trein. Met al deze publiciteit kan het toch niet anders dan dat Rijkswaterstaat naar een oplossing zoekt en die ook vindt? De huidige situatie is eigenlijk te gek voor woorden.
De foto hierboven komt van de Facebookpagina van Nicolette van Berkel. Daarop ook een groot aantal van haar prachtige foto's.

Animo bijgewerkt   

En dan niet het schip zelf maar wel het artikel over dit schip uit 1907 in het Hoofdstuk Schepen >100 jaar.

                           terug naar boven               naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 02 januari 2018     
We kijken terug op een gewone dag waarin alles weer langzaam op gang kwam, ook de scheepvaart. Vanochtend vroeg kwam de Mai Pensato langs aan het begin, het schip lag een aantal dagen in Veen, van een lange reis naar Duisburg. Geen foto, het was nog behoorlijk donker.
De volgende was de Fasaly uit Oudewater, maar toen was het al 12 uur. Het schip had pech, want door problemen met een roerklep, het ding reageerde niet, ging deur H1 maar zeer moeizaam open. Steeds stopte de deur en bleef dan staan tot het water achter de waaierdeur gezakt was omdan weer een stukje verder open te gaan. 

   

Het probleem ontstond doordat het Maasniveau beduidend hoger was dan het Waalniveau, de sluis moet dan worden "omgezet" om goed te functioneren. Ik zal er nog wel eens op terug komen.
In ieder geval moest de Fasaly een tijdje in de sluis wachten totdat de deur ver genoeg open was.

   

Daarna maakte ik een wandelingetje naar het Gedenkteken, omdat bij de fabriek van Covaco vanuit Rotterdam de duw-combinatie Rheine+Panta-Rhei was aangekomen, een van de laatste van dergelijke combinaties.

Op de terugweg stopte ik een moment om foto's te maken van de twee schepen die aan De Rib in Andel lagen, het waren de Soraya en de Antonia die daar de voorbij feestelijke dagen afgemeerd waren. 

   

Wel leuk dat de Soraya na een paar uur het volgende schip was dat ik zag schutten. 

Tegen 16.00 uur kwam de Johanna van der Wees de sluis in, waarschijnlijk op weg naar Zwijndrecht.

   

Snel erna kwam de Juntos de hoek van de Waalhaven om. Het schip was geladen in Vlaardingen en ging naar Maashees. Voordat het schip was afgemeerd zag ik nog een schip aankomen, dat bleek de Pax te zijn die naar Veghel ging.

   

Na de Pax wandelde ik naar de brug om vanaf dat punt de twee schepen in de sluis op de foto te krijgen 

In de Maashaven lag op dat moment de Broedertrouw XIV, wachtend tot het kon schutten. Net als de Johanna van der Wees maakte ook deze duwer vandaag een rondje Land van Heusden en Altena vanuit Zwijndrecht. 

   

Het begon daarna al donker te worden en dus gaf ik de pijp aan Maarten.

Weggepest?        
Een van de verkeersleiders op de vuurtoren Brandaris op Terschelling is/was Nicolette van Berkel. Zij zit nu al geruime tijd thuis, omdat ze in een "pestvrije" omgeving wilde werken. Nadat ze de aanwezige problemen aankaartte bij haar meerderen was het resultaat dat zij nu al bijna twee jaar thuis zit. Op de site van het AD wordt aan deze zaak, n.a.v. het niet aangaan van de Brandaris, aandacht besteed in een flink artikel.

Op Twitter is een actie gaande met de titel #bringbackNicolette. Misschien dat hierdoor Rijkswaterstaat weer aandacht aan deze zaak gaat geven.
Nicolette van Berkel heeft veel volgers, vooral door de ontzettend mooie foto's die zij maakt en maakte, in het bijzonder die vanaf de vuurtoren. 

Dieren op de sluis      
Een boswachter vertelde me ooit dat ik als ik een roofvogel zag die het beste een buizerd kon noemen. Negen van de tien keer had ik dan wel gelijk. Dus............vanochtend zat deze buizerd op de peilkast voor de hoogte van het water in de sluis. Volgens mij had de vogel het koud want hij zat behoorlijk chagrijnig voor zich uit te kijken.

Ook vandaag een specht en een koolmees die zich beiden bijna simultaan te goed deden aan overheerlijke vogelpindakaas. De specht was een vrouwtje, want dezelfde boswachter leerde me dat mannetjes een rode vlek op het achterhoofd hebben.

                            terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

maandag 01 januari 2018        
Eigenlijk was ik niet van plan een update te plaatsen op deze eerste dag van het nieuwe jaar, maar ik kan het toch niet laten. Zeker niet omdat ik een aantal aardige foto's kreeg, o.a. van Joost Roeland. Hij zag op 27 december jl. dit schip op het Máximakanaal bij Den Bosch varen.

Het was de Juntos die op dat moment op weg was naar Veghel. Leuk, want drie dagen later zag ik het schip in de Wilhelminasluis passeren richting Rotterdam.

Drielsche Sluis 2
Eergisteren schreef ik over dit oude en vervallen sluisje in Aalst (Gelderland) dat zeer waarschijnlijk een gemeentelijk monument (Zaltbommel) zal gaan worden. 

Anton van Rijswijk reageerde er al snel op door het zenden van een aantal foto's die hij van deze sluis maakte toen hij er op een fietstocht op 1 mei 2012 langskwam. Ongetwijfeld moeten zijn foto's ook al in mijn archief zitten, maar ik kon ze nog niet vinden. Het is dus duidelijk tijd om mijn archief wat inzichtelijker te maken.

   

Weer een object waarvan de (eventuele) restauratie waard is om in de gaten te worden gehouden.

Zevendorpenwandeltocht      
AndelWandelt nam afgelopen zaterdag deel aan deze wandeltocht die was georganiseerd door De Vrijbuiters uit Wijk en Aalburg. Niet verwonderlijk dat de start en finish daarom in dit dorp waren gesitueerd.

Hans de Weerd schreef in zijn verslag van deze tocht o.a. : "De passage van zeven dorpen van de gemeente Aalburg staat op het programma. Voor ons wordt dat na 2012 en 2013 de 3e Zevendorpenwandeltocht. Tevens is het onze 350e gezamenlijke tocht die we als AndelWandelt ondernemen."          
Het verslag en
de foto's , allemaal van een titel voorzien, staan al op deze site. Heel leuk om te bekijken en te zien hoe mooi deze streek is.

                                           terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

Top