HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
21 t/m 30 september
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                 Nieuwsoverzicht van 11 t/m 20 juni 2018                                                       

woensdag 20 juni 2018    
Gisteravond passeerden nog twee schepen die hier niet zo vaak komen. Ik had er dan ook maar weinig foto's van, daarom toch maar naar buiten geweest voor de Estarium en de Grato.

   

Nu kende ik al een aantal Albatrossen, maar dit schip uit Werkendam (020.05838) was toch echt een vreemde voor me.

   

In de Waalhaven lag een andere vogel te wachten, nl. de Zeemeeuw.

   

Vervolgens namen rondvaartboten bezit van de sluis. Eerst kwam de Zeearend, met een aantal jolige passagiers, de sluis in en na wat recreanten volgde de Z8 met ruim 100 passagiers. De Zeearend ging richting Woudrichem om daarna terug te gaan naar Heusden, de Z8 was aan het bekende rondje Drimmelen - Drimmelen bezig. 

Het is altijd aardig om een schip in de sluis te zien met grote letters op de zijkant "Kustwacht". Het was de Vliestroom die in de Maashaven bleef liggen. 

Wat eerder hierboven voor de Albatros gold, ging ook op voor een Spes Salutis. Een aantal schepen met die naam zag ik al, maar deze (023.25564) was toch ook echt vreemd voor me.

   

Op de Marlina hoefde ik niet lang te wachten. Toen het schip in de sluis lag, werd omgeroepen dat het eten klaar stond. Dat hoef je tegen Nederlanders geen twee keer te zeggen en dus stroomde het dek in korte tijd leeg.

   

Toch ook weer een spits vandaag en dit keer was het de Jaël die kwam schutten op weg naar Gorinchem.

   

Terwijl ik de Jaël stond na te kijken zag ik een schip het Munnikenland ingaan. Het was de Navicella.

Tegelijkertijd kwam een sleper/duwer het Munnikenland uit, de For Ever. Waarschijnlijk heeft die een bak gebracht.

Voor vandaag waren dit wel de schepen, morgen maar weer eens kijken.

Een verrassing     
Op 20 juni 1905 was het zonnig en lekker warm, bewolking was er nauwelijks en er was slechts een zwakke wind. Ik kom hierop door een email die ik kreeg van Jannie en Bert van Tuil uit Hardinxveld-Giessendam. Bij het uitzoeken van spullen voor een rommelmarkt van de Ned. Hervormde kerk daar "vonden" ze een boek dat in deplorabele toestand leek te verkeren. Hieronder de voorkant en achterkant.

   

Ze konden het natuurlijk niet laten om er in te kijken en op de eerste pagina zagen ze dit staan geschreven.

Het derde boek in de historie van de Wilhelminasluis, wat een vondst! Via, via kwamen ze bij mij terecht met de vraag of ik iemand kende voor wie dit boek interessant was. Die kende ik en nu is het dus in mijn bezit, nadat ik het gisteren in Hardinxveld-Giessendam ophaalde.
Thuis zocht ik meteen 20 juni op, het boek bevat de gegevens van 30 maart t/m 24 september 1905,  en ik moest flink tellen. Op die dag passeerden 65 schepen/scheepjes, waaronder o.a. 11 vissersschuiten. Ook bleek de Aletta I vier keer te zijn geschut op de reizen Gorinchem - Heusden vv.
Opvallend het prachtige handschrift van de sluismeester waarmee alles minutieus is genoteerd. Een aanwinst dus!

                            terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 19 juni 2018    
Een ietwat winderige dag waarop vooral in de ochtend nogal wat schepen passeerden. Voor mij begon het met een duoschutting van de Wilhelmien en de Fiat Voluntas.  

Vanaf de brug waar ik was om de foto hierboven te maken, zag ik ik in de monding van de Waalhaven een schip richting het Munnikenland gaan. Een foto was snel gemaakt en het bleek de Leendert.G te zijn.

Omdat ik ook het schip op de foto wilde hebben dat in de Waalhaven lag, wandelde ik die kant op. Het bleek de Casa-Nova te zijn die niet veel later naar Rotterdam zou vertrekken.

Na een half uurtje de geladen Fortuna die van Dordrecht kwam en ging lossen bij Empel.

Daarna weer een duoschutting. Nu waren het de Ora et Labora en het passagiersschip Lady Anne die naar Dordrecht ging. 

Terwijl ik op het Waalhoofd stond zag ik dat de Patria klaar was met het laden in het Munnikenland bij Covaco en nu de bocht omkwam richting sluis.

Een tijdje wachten leverde de spits Moshulu op. Met de Safini vormde de spits de derde duoschutting van de dag. Beide schepen bleken overigens naar Gorinchem te gaan.

   

Net op tijd zag ik later dat in de sluis een oud vissersschip lag, in dit geval de WR 35. Ik zag deze Staverse kotter uit Wieringen nog niet eerder door de sluis komen.

Met de Zeeuwse Elionie uit Goes kwam een prachtig slank schip de sluis in.

   

De Prinses Margriet schutte vanuit de Maashaven en bleef daarna in de Waalhaven rusten. Voor mij was dit het laatste schip, hoewel er nog vier uren waren te gaan tot sluiting van de sluis.

Dat is niet goed    
Dat de steigers niet goed zijn, is allang bekend, maar de toestand ervan is toch echt wel heel slecht. Ook de onderdoorvaart-lichten van de brug lijken in de malaise te delen. De lampen staan niet meer zo als hoort, vooral die aan de Maaskant van de brug. Het euvel schijnt al in de reparatiekanalen te zitten.

Sfeervol beeld   
Ondanks het feit dat het onderhoud van de sluis te wensen overhoudt en het op sommige plekken niet om aan te zien is, kan de sluis toch ook een prachtig plaatje maken. Onderstaande foto illustreert dat! Een foto in het donker vanaf de Maaskant.

Ook elders storingen    
Mag de Wilhelminasluis dan soms te lijden hebben onder een storing, ook andere sluizen kunnen er wat van. Dit keer een foto van Sluis Engelen waar zich vandaag een storing voordeed. Niets bijzonders, maar wel het rijtje schepen dat aan de Bossche kant lag te wachten. Van achteren naar voren waren dat de Caan, Cascade, Carina en Corendijck!
Valt iets op? Jazeker!! De namen van de wachtende schepen beginnen allemaal met een "C". Toeval???
De foto werd gemaakt door Joost Roeland.
 

                                    terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

maandag 18 juni 2018      
Typisch een maandag, somber weer en alles leek wat langzamer te gaan. De eerste schutting was ook nog eens voor een visser die in een klein bootje op de Waal ging vissen. Geen foto van hem, ook niet van een aantal vrachtschepen die zich daarna meldden. De Ora et Labora, Wilhelmien, Arnold J, Albatros, Prinses Margriet, Amare en de Stern. Voor de Deo Gratia, die van Dordt kwam en naar Empel ging, was ik paraat.

Naast wat recreanten schutte de NP 480 mee. Deze werkboot kwam van Zeebrugge, was over de Noordzee naar Rotterdam gegaan en was nu bijna op de bestemming Aalst.

De rondvaartboot Z8 moest op deze schutting wachten voordat het de sluis in kon komen om het rondje Drimmelen - Bergsche Maas - Afgedamde Maas - Merwede - Biesbosch - Drimmelen af te maken. Na een tijdje sloot in de wachtrij de Fortuna aan die leeg van Empel kwam en nu een nieuwe lading baggerspecie in Dordrecht ging halen. 

Op de foto hierboven is links achterin de sluis een klein scheepje te zien. Het is de oude sleper Gerrie uit Opmeer. Bij het uitvaren kwam dit scheepje in de Waalhaven een ex-collega tegen, de Brutus uit Eindhoven. 
Over de Gerrie kwam ik behoorlijk wat info tegen op Kombuispraat, (wel even naar beneden scrollen) te mooi om daar geen aandacht voor te vragen. Als illustratie daarvoor hieronder een krantenartikel uit de beschrijving van 2010.


   

Het was al middag toen mijn betere helft en ik in Andel moesten zijn, een mooie gelegenheid om bij De Rib te kijken. Bij de fabriek van De Heus zou de Natacha moeten liggen. Wel zag ik daar de Mathia, maar van Natascha was niets te zien. Wel lag er ook de Inspé en daar zou Natacha wel eens naast kunnen liggen.

Vanaf de overkant, in de Poederoijense Hoek, was goed te zien dat de Natacha "verstopt" lag achter de Inspé. Vanaf die kant was de Franse Natacha goed te zien.

Niet lang nadat we weer op de sluis waren kwam de Leanke schutten. De duwer had nog een aardige reis voor de boeg, want de bestemming was Stein. De Crescendo (Nieuwveen) die iets na 17.00 uur kwam had ook een leuk reisje: naar Heijen.

   

Daarna was het niet lang wachten op de volgende, de Ora et Labora. Dit schip schutte vanochtend als eerste en kwam nu dus voor de tweede keer met een lading baggerspecie voor Empel. Een mooi moment om dit als het laatste schip te beschouwen, het liep tenslotte al tegen 18.00 uur.

                             terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

zondag  17 juni 2018      
Vandaag weer eens het Brabantse in getrokken en derhalve heb ik weinig meegekregen van de gebeurtenisen in en/of rond de sluis. Wel net na vertrek een foto gemaakt van de Rheine-Panta Rhei combinatie in het Munnikenland.

En passant ook een opname gemaakt van de Sanitas die ik gisteren voor het eerst zag.

Meer opnamen maakte ik niet vandaag en daarom wat ander nieuws.

Het Tranenbos            
Afgelopen vrijdag plaatste ik een artikel over het bruidspaar (50 jaar) Van Vuuren-Naaijen. Ze leerden elkaar kennen op de Sluisdijk tijdens het flaneren en flirten. Nogal wat stelletjes van toen zijn de bruidsparen van nu, maar natuurlijk ging er met een aantal verkeringen iets mis. Vandaar het Tranenbos dat destijds nog bij het Maashoofd was. Op de foto hieronder is dat bos(je), waar nogal wat verkeringen tot een einde kwamen, op de achtergrond te zien.

Het verhaal van het Tranenbos werd mij via email verteld door Willem Waaierdeur, maar ik opperde dat hij misschien zijn eigen ervaringen (een blauwtje gelopen) als waarheid voor vele anderen projecteerde. Willem reageerde:
"Verzinnen doe ik nooit iets, hooguit is het af en toe een tikkeltje aangedikt. Als je bodemonderzoek zou doen ter hoogte van het Tranenbos dan zou het zoutgehalte (van al die tranen) van de grond bovengemiddeld zijn. Tenminste als je bewijsmateriaal wilt hebben." Wel, zover wil ik niet gaan en ik geloof Willem na deze woorden. 
Hieronder nog twee opnamen met dat Tranenbos op de achtergrond. Links met een rustende Jaap Rochat, rechts de situatie gezien vanaf de Gelderse kant.

   

Rond 2000 werd de Wilhelminasluis opgestuwd in de vaart der volkeren en vond een enorme kaalslag plaats. De vrachtwagen rijdt op de oude weg, nu de parallelweg. In het midden van de foto het tracé van de huidige weg. Geen Tranenbos meer te bekennen, alleen links zijn wat bomen blijven staan. Van herplanten hadden ze toen denk ik nog niet gehoord.

Gebruikt Willem Waaierdeur deze site nogal eens om te mopperen op van alles en nog wat, dit keer deelde hij toch ook een compliment uit. Zijn reactie:
"
Ben trouwens een paar maanden naar mijn motor met zijspan aan het zoeken geweest. Maar ik heb hem terug dankzij uw rubriek van AndelWandelt. Die jongens zijn nog niet zo beroerd als ze eruit zien."
Willem duidt dan op deze foto die de mannen van AndelWandelt maakten tijdens hun 2e W.B. de Ringh Linietocht van 30 mei jl.

Afgelopen vrijdag sprak ik trouwens zijn huishoudster tijdens het boodschappen doen in de plaatselijke Spar. Zij vertelde me dat ze een foto van Willem Waaierdeur, overigens niet herkenbaar, had gevonden. Omdat zij en ik elkaar wekelijks in die Spar ontmoeten, had ze de foto voor me meegenomen. Hieronder staat hij op het oostelijk Maashoofd, een unieke opname!

AndelWandelt op pad        
De Nijmeegse Vierdaagse komt eraan en dus moeten Anton van Rijswijk en Hans de Weerd flink wat kilometers maken als training. Afgelopen zaterdag namen ze deel aan de 46e Grenswandeltocht vanuit en naar Zevenaar. een tocht met o.a. prachtige vergezichten door het golvende terrein.
Foto's en Verslag van deze tocht komen zeer binnenkort op deze site.

                       terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 16 juni 2018     
Mooie dag waarop het leek alsof geen enkel beroepsschip door de sluis zou komen. Dat viel mee, want halverwege de middag kwam de Confidentia schutten op een reis van Helmond naar Gorinchem. 
 

Daarvoor had ik gezien dat de Sanitas, met een lading die in Duitsland was ingenomen, door de Waalhaven naar de fabriek van Covaco in het Munnikenland was gegaan. Het schip was tot nu toe nog onbekend voor me.

Nog eerder zag ik in de Waalhaven de grote (110m) Alfa-Mea liggen. Ik begreep dat het schip morgen weer gaat vertrekken. 

Druk met recreanten was het ook zeker niet. Toch vandaag maar eens een paar ervan op de foto gezet. Eerst de De Havik, volgens een forum een hoogaarsjacht. Nooit van gehoord en misschien klopt dit wel niet. Datzelfde zou kunnen gelden voor de Aslan, die op een forum werd betiteld als een recreatie-sleper.

   

De Paapsud is een goede bekende van de sluis. Het is de ex-TM12 uit Termunsterzijl, een in 1932 gebouwd schip dat tot 1959 dienst deed als sleepboot. Daarna werd het omgebouwd voor de visserij. In 1970 stopte de visserij en ging het over naar de recreatievaart. Nu heeft de Paapsud Aalst als thuishaven.

   

Een uurtje voordat de sluis sloot meldde zich een offshore werkboot. Het was eentje uit de familie van de Windcats en in dit geval de Windcat 37. Opvallend was dat de bemanning truien droeg met het opschrift Windcat Workboats Crew. Wel netjes.

Meer valt er eigenlijk niet te melden van/over vandaag. Ook morgen zal het wel een rustige dag worden, tenslotte is het Vaderdag. Ik ben benieuwd of ik dit jaar wordt overgeslagen, ik hoop het natuurlijk niet.

                             terug naar boven                             naar Nieuwsoverzicht 

vrijdag 15 juni 2018     
Eigenlijk zo'n zelfde dag als gisteren, alleen leek het aantal passanten wat minder. Ook nu weer begin ik met een schip dat gisteravond passeerde en die onbekend voor me was. Het was de Menranda die in de regen langskwam. Toch wilde ik graag foto's van dit schip en daarom het maar vanuit huis geprobeerd.

   

De eerste die vandaag op de foto ging was de Anja die van Veghel was gekomen en op weg leek naar Dordrecht.

Het was een tijdje wachten op de volgende, de Dei Gratia. Het schip had bagger gelost in een put bij Gewande in de buurt van Rosmalen en was nu op weg om een nieuwe lading te halen. 

   

Weer lang wachten was het op de Corrente die naar Heerewaarden ging.

De Tripang kwam leeg van de Zuid-Willemsvaart en ging naar Rotterdam om daar weer te laden.

Het werd steeds stiller leek wel. De komst van de Mathia (022.03956), een onbekende voor me, was daarom zeer welkom. Het schip kwam, hoorde ik, uit het Duitse Adernach o.i.d. en ging nu naar De Heus in Andel.

   

De Mathia mocht dan voor mij onbekend zijn, onder een andere naam, Salire, kwam het eerder door de Wilhelminasluis. Hieronder twee opnamen van die Salire in resp. juli 2009 en oktober 2010.

   

Asjemenou.........  
Zonder veel begeleidende en/of verklarende tekst kreeg ik twee foto's toegestuurd die duidelijk waren gemaakt op de Biesboschsluis in Werkendam. De enige tekst die ik kon vinden was "
Vééééééél beter dan stinkende teer/bitumen op je dak…" en daarin heeft de zender van het bericht, sluiswachter Theo Oudshoorn, natuurlijk gelijk.
Misschien wel een goed idee deze foto's te bombarderen tot Foto van de Week bij Rijkswaterstaat. Wie trouwens meer wil weten van het gebruik van mos op het dak, moet hier maar eens een kijkje nemen.

   

Weer een 50-jarige bruiloft!  
Het Altena Nieuws van deze week berichtte o.a. over de 50-jarige bruiloft van het echtpaar Cor van Vuuren (Oudendijker) en Jozina Naaijen (Giessen). In dit huwelijk heeft de Wilhelminasluis een belangrijke rol gespeeld.

Zoals de maakster van de foto en de schrijfster van het artikel, Marjolein de Koning-Anker, schrijft:
"De liefde begon, zoals zoveel stelletjes uit die tijd, bij de sluis bij Andel. Daar kwamen op zondagmiddag de meisjes - Jozina: "samen met mijn vriendinnen" - en de jongens - Cor: "gewoon op mijn Sparta met andere jongens uit de buurt" - wandelen, zeg maar flaneren en bescheiden flirten. Het was dé plek waar je toen contact met elkaar maakte. En zo leerde dit echtpaar elkaar kennen."
Die weg naar de sluis zag er toen heel wat anders uit dan nu.

De weg werd aan beide zijden omzoomd door bomen en struiken. Je kon er veilig wandelen in die tijd tijd, want veel verkeer was er toen nog niet. De foto's hieronder zijn van het Gedenkteken, kijkend richting sluis.

   

Hieronder  een opname kijkend in de richting van Giessen. Links op de foto, waar de fietser wacht, was een bosschage. Een oudere inwoner van Andel, Willem Waaierdeur vertelde me eens dat dit bosje in de volksmond het "Tranenbos" werd genoemd. Dit omdat daar nogal wat verkeringen werden beëindigd. Die oude Willem heeft daar misschien ook wel een blauwtje gelopen en daarom dit verhaal verzonnen.

                              terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

donderdag 14 juni 2018    
Opnieuw beginnen met gisteravond toen de Harmonie langs kwam met een splinternieuw ponton -NP472- voor zich. Het spul van 12.40m breed was op weg naar Aalst. Opmerkelijk om te zien dat het transport geen enkele keer de muren van de sluishoofden raakte. De schipper van de Harmonie manoeuvreerde dan ook heel behoedzaam.

Hoewel het niet echt druk wilde worden liet ik toch een aantal schepen zonder foto passeren. Voor de Veere wandelde ik echter naar de brug, gewoon omdat ik dit schip al een tijdje niet had gezien.

Voor de C'est la Vie gold dat niet, maar op grond van de naam en kleur krijgt dit schip een plaatsje in deze update.

De Prinses Margriet komt bijna dagelijks langs, maar het plekje achter de oostelijke Maasremming met de Inspé aan De Rib in Andel op de achtergrond gaf de doorslag. 

Op grond van de fotocollage in het begin van de Harmonie en de NP 472 kwam het transport nu ook weer in aanmerking voor een foto. De schipper bleek te zijn vervangen door een aardige dame. Maar ook nu weer werd de schutting foutloos afgelegd.

   

Voor een spits ga ik zeker naar buiten, zelfs al zou het regenen. Vanmiddag was het gelukkig droog toen de Medea passeerde.

                        terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

woensdag 13 juni 2018    
Zonder dat het echt druk werd, passeerden vanochtend toch wat bekende schepen. Met tussenpozen werd zo de ochtend vol gemaakt. De Union 2, die aan het laden was in het Munnikenland bij Covaco, werd mijn eerste schip.

In de sluis, het was al middag, zag ik eerst de Nova Spes en even later de hier zeer bekende Prinses Margriet.

   

Nog later de Ora et Labora, waarschijnlijk weer op weg naar de omgeving van Empel met een lading bagger.

In het laatste deel van de middag een nieuwkomer en wel de Belgische Martcilino uit Antwerpen. Het schip kwam nu van Nederhemert en ging naar het Duitse Dortmund. 

   

Niet lang erna een duo-schutting van de Xena en de Corrente.

Op het Waalhoofd wachtte ik tot beide schepen gingen uitvaren. De Xena ging naar Bemmel, van de Corrente weet ik het niet.

   

Tegen het einde van de middag de tweede nieuwkomer van de dag, in dit geval was dat de Arie uit Maasbracht. Het schip kwam uit Rotterdam en de route moest nu leiden naar Veghel.
Dit keer een foto van een bemanningslid die ik bewust maakte. De jongeman op de foto vond zichzelf ook een foto waard en dat is natuurlijk ook zo. Maar ja, met die nieuwe AVG-wet kun je niet voorzichtig genoeg zijn.

   

Hoewel ik al gestopt was met het maken van foto's, heb ik nog één schip die het vermelden waard is. De Franse Alreima. De foto's kreeg ik toegestuurd, maar het schip bleek ik al van een eerdere passage te kennen. Het bijzondere aan deze Alreima is dat het een Canal du Nordschip is en die komen niet vaak door de sluis!

       

Trainingstocht AndelWandelt
Afgelopen zaterdag namen Hans de Weerd en Anton van Rijswijk deel aan een trainingstocht voor de Nijmeegse Vierdaagse. Start en finish van deze tocht van 55 km waren in Rotterdam. 
De foto's en het verslag van deze tocht staan online.

                               terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 12 juni 2018      
Een wel heel rustig dagje, misschien dat een storing aan Sluis Hintham daar mede debet aan was. Daarover straks meer. Ondanks de soms lange perioden van stilte kon ik toch nog een aantal schepen zien passeren.
Maar ik begin met twee foto's van gisteravond. Tijdens de storing aan de brug zag ik de Maurice en de Ostrea passeren. Waar de Maurice doorging, bleef de Ostrea in de Waalhaven overnachten.

   

Vandaag begin ik met een spits, de Franse Prodest, die samen met de Zuiderzee richting Merwede schutte. 

Beide schepen gingen bij Gorinchem het kanaal op, maar waar de Zuiderzee verder ging naar Amsterdam, ging de Prodest vooralsnog niet verder dan Gorinchem. 

   

De Werkendamse Orient kwam van de fabriek van De Heus in Andel en ook dit schip ging richting Gorinchem.

De rondvaartboot Columbus kwam van thuishaven Kerkdriel en maakte een uitstapje naar Gorinchem. Aan het einde van de middag kwam het schip weer terug om naar huis te gaan.

Dat was alles voor vandaag, een toch wel schamele oogst. Aandacht voor het Maximakanaal dan maar. 

Sluis Hintham in storing       
De sluis in het Maximakanaal lijkt nog storingsgevoeliger te zijn dan de Wilhelminasluis. Deze sluis komt, samen of apart van Sluis Empel, nogal eens voor in de storingsmeldingen van Vaarweginformatie. Ook vandaag was dat weer zo, toen ik om 10.14 uur een storingsmelding ontving. Vanaf 09.40 uur was de sluis gestremd.

Op de foto hierboven schepen, voorop de Iris met erachter recreanten en de André, aan de benedenzijde van de sluis, richting Sluis Empel en de Maas. Hieronder de bovenzijde van Sluis Hintham, richting Veghel, waar ook een aantal schepen ligt te wachten. Het voorste schip is de Alpha. Erachter de Picaro en daar weer achter de Wanderer en de HKS1. Beide foto's komen trouwens van Joost Roeland.

Wat er aan de hand was weet ik niet, maar pas om 17.10 uur kwam het bericht dat de stremming vanaf 15.55 uur was opgeheven.
In ieder geval kwamen nog berichten binnen van deze storing, anders dan bij de storing aan de brug van de Wilhelminasluis gisteren. Daarvan kwam geen enkele informatie.

                                  terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

maandag 11 juni 2018       
Opnieuw een mooie dag, maar anders dan gisteren was de beroepsvaart vandaag in de meerderheid. Het begon al vroeg met de Albatros, Ora et Labora en Fortuna. Later kwam de Lourens Sr en toen was ik wel paraat.
Ook Piet Lobregt zag de Lourens Sr maar dan vanaf de Poederoijense Bol met de Veense Putten op de achtergrond.

   

Dan zag ik de Caspara en de Tripang richting sluis komen vanaf de Merwede. De Caspara bleek echter het Munnikenland in te gaan, de Tripang kwam wel schutten. 

   

Bij Covaco werd het zo even druk, want even later kwam ook de Presto die tegen de Caspara ging liggen. De Forever lag daarvoor met de bak Rob die bijna was gelost. De combinatie zou dan ook niet veel later vertrekken.

   

Helemaal achteraan zag ik de Aurora tegen de palen liggen. Net op dat moment ging het schip draaien om te vertrekken richting Waal/Merwede.  

   

Vanaf de Maas kwam de Fortuna die vanochtend ook al schutte. 

Vervolgens achter elkaar de Dei Gratia en de Fide-Deo uit Wichmond. Wichmond? Nooit van gehoord, maar het is een dorpje in Gelderland, niet ver van Zutphen. Heb ik me laten vertellen.

   

De schipper van de Merwestroom was gewend even van boord te gaan met zijn hondjes. Helaas is dat nu niet meer mogelijk omdat de bruggetjes tussen vaste wal en schip een no-go-zone is geworden. 

In het begin noemde ik Piet Lobregt al bij een foto van de Lourens Sr. Maar hij stuurde meer foto's, o.a. van de Scaldia en de patrouilleboot van Dunea. Veel meer foto's staan op zijn Facebookpagina.

   

Storing 2018-18
Om 19.30 uur bleef het verkeer wachten......en wachten ...... en wachten terwijl de brug naar beneden was zo te zien. Maar de slagbomen gingen niet omhoog. Storing dus en dan de bekende taferelen van toch-de-brug-overstekers, draaiende automobilisten, etc. 

Omdat er niets leek te gebeuren, ben ik toch even gaan kijken. Mijn veronderstelling klopte, de brug was niet helemaal dicht en in dat geval kunnen de slagbomen niet worden bediend. Het wachten was derhalve op de monteur die rond 20.15 uur arriveerde.
Het lukte hem de slagbomen omhoog te krijgen, maar dicht was de brug nog steeds niet. Boze of ongeduldige vrachtwagen-chauffeurs hadden er kennelijk genoeg van en reden toch over de brug. Dat merkten we hierbinnen in huis, dus bedankt mannen.

Afijn, om iets over 21.00 uur de eerste en enige proefdraai. Het verkeer reed toen allang weer over een goed gesloten brug. De proefdraai lukte en een kwartiertje later vertrok de monteur, waarschijnlijk op weg naar een nieuwe storing ergens.

Een fiets    
Al een paar dagen heeft iemand zijn/een fiets tegen de kant gezet net voor de brug aan de Andelse kant. Het vehikel ziet er verwaarloosd uit, maar was ooit natuurlijk de trots van iemand. 

Sluis Hintham    
Joost Roeland berichtte over Sluis Hintham: "De overgang over de aangevaren sluisdeur is weer hersteld, dus geen oponthoud tijdens het schutten voor fietsverkeer."

   

Modder   
Vanmiddag viel het wel heel erg op dat bij geladen schepen flink wat modder/zand vrijkomt van de bodem en ergens anders wordt gedeponeerd. Het zo geroemde heldere water is dan een tijdje niet zo helder meer.

                                  terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

 

 

 

 

 

 

 






            

 

 

 

Top