HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                Nieuwsoverzicht van 01 t/m 10 juni 2017                                                

 
zaterdag 10 juni 2017       
Toch weer een aantal pareltjes gezien vandaag, te beginnen met het werkschip Fata Morgana, een schip uit 1930!

Was de Fata Morgana op weg naar Waalwijk na vanochtend in Hardinxveld te zijn gestart, het passagiersschip Wiljo bleef dichter bij huis. Het schip kwam van de thuishaven Heusden en ging via de Biesbosch over de Bergsche Maas weer naar huis.

Het derde en laatste schip zag ik niet echt goed, want de Nirvana ging even het Munnikenland in, draaide daar en ging weer richting Merwede. Het passagiersschip kwam uit de buurt van Doesburg en maakte na een bezoek aan het Munnikenland een stop in Gorinchem om vervolgens bij Werkendam te draaien om richting Waal te gaan. 

Woudrichem Havendag    
Niett in Woudrichem geweest vandaag waar het stadje meeging in de hype dat ieder plaatsje aan het water een eigen Havendag moet hebben. Hang er een creatieve naam aan, Waterkant, en voilá. 

Maar................ virtueel was ik wel in Woudrichem, dankzij John Pruissen die zich lijkt te ontpoppen tot een van de hofleveranciers wat foto's van evenementen betreft. Hij stuurde me een aantal opnamen van de oude slepers die in de Historische Haven lagen. 

   

Namen gaf hij er niet bij, maar ik herkende een aantal t.w. de Hero, Carmen, Helena, Atina III, Assistent en Willy. Een vreemde eend in de bijt was het vissersvaartuig UK 107 Najade.

Voor de rest zal ik de oude slepers ooit wel een keer ergens hebben gezien op de een of andere havendag. Of in de Wilhelminasluis natuurlijk, want heel vaak komen dergelijke "oudjes" door de sluis.

   

Toch wil ik benadrukken dat dergelijke initiatieven zeker moeten worden gehouden, ze verdienen dan ook een flink aantal bezoekers.

JBZtocht 11      
Dit keer liep Hans de Weerd een route die hem voerde van Den Bosch naar Lith en natuurlijk ook weer terug naar zijn auto. Hij passeerde daarbij Sluis Empel vanaf de kant van het dorp Empel.

Vanaf de brug over de binnenkant van de sluis zag hij de Duitse Livia richting het Maximakanaal schutten. Op de achtergrond twee schepen waar hij iets later aparte foto's van maakte.

Het waren de van de Wilhelminasluis bekende Ella en De Tijd zal 't Leren. Of die wilden schutten of gewoon lagen te liggen weet ik niet.

   

Verder lopend richting Lith kwam hij de C'est la Vie tegen. Leuk, want later op de dag zag ik dit schip de Wilhelminasluis passeren.

De Sharon en de Walcheren waren de volgende schepen. Ergens langs de Maas lagen die zand te laden.

   

Op ongeveer dezelfde plaats zag Hans links de Tempo die werd geladen en rechts de eerder genoemde Sharon.

Dan twee schepen die op de Maas passeerden. Eerst was dat de Naomi en een tijdje later de Grato.

   

Vervolgens de laatste foto alweer, maar een mooie om mee te eindigen. Afgebeeld is de hier heel bekende Spes Salutis.

In de serie die Hans de Weerd maakte van deze tocht zitten nog aardig wat foto's die hier een plekje kunnen krijgen. In de komende dagen zal ik dat dan ook geven.

                                  terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 09 juni 2017    
 Een dag met twee gezichten, het eerste deel kenmerkte zich door onstuimig weer, het tweede deel werd steeds zonniger. Misschien dat recreanten zich door het weer lieten tegenhouden, want veel zag ik niet passeren.
Vrachtschepen kwamen ook mondjesmaat voorbij. De Ora et Labora bijvoorbeeld die van Leerdam kwam en naar Heerewaarden ging om weer zand te halen.

Ook was ik met mijn camera gereed toen de Belgische duwer Nyassa passeerde. Met voor zich een casco van een duwer was het schip uit Roermond vertrokken met Werkendam als reisdoel.

   

Ook fotowaardig was het passagiersschip Amsterdam dat uit Grave kwam en vandaag tot Gorinchem ging.

Dan het laatste schip alweer, de Vreeswijkse Margje, die uit Helmond was vertrokken en ook Gorinchem als bestemming voor vandaag had.

Øer Harbour       
Eergisteren, 7 juni jl., plaatste ik een paar foto's van een sluisje vlakbij Ebeltoft in Denemarken. Vandaag ontving ik een ansichtkaart van de haven van dit plaatsje met daarop links in het midden duidelijk deze sluis.

Het blijkt daar in Ebeltoft een heel bijzondere sluis te zijn, want het is de enige sluis in Denemarken tussen het open water en een haven. 

Mooi Linielandschap en Woudrichem    
Er blijkt morgen behoorlijk wat te doen te zijn in de omgeving van de Wilhelminasluis. Zo is daar Woudrichem waar een soort van Havendag wordt gehouden. Hieronder staat de poster van dit evenement.
Ernaast een artikel uit het Altena Nieuws van afgelopen donderdag, waarin tal van activiteiten worden genoemd. 

   

Op de website van Mooi Linielandschap stond meer over de officiële opening van het gerestaureerde Mansvelder Gemaal. Heel interessant natuurlijk want Anton van Rijswijk ging daar tijdens de restauratie iedere zondag kijken naar de vorderingen. Eens kijken of Anton bij de opening ook aanwezig zal zijn.

Borden in het Munnikenland     
We volgden een soort van Journaal op Omroep Gelderland toen we een item over het Munnikenland voorbij zagen komen. Nu ligt de camera altijd paraat voor het grijpen en dus maakte ik een paar foto's van het TV-scherm.  

Wethouder Han Looijen van Zaltbommel werd daarin bevraagd over een aantal borden langs de nieuwe weg naar Loevestein in het Munnikenland. Het oogde op TV ook een beetje vreemd, zeker het beeld op de foto hieronder.

Inderdaad op het eerste gezicht een belachelijke combinatie van borden. Maar zoals de wethouder uitlegde kan het wettelijk gezien niet anders. Het schijnt te maken te hebben met ruiters die ze in het gebied niet willen hebben.
Ruiters vallen onder Tractoren, fietsen en bromfietsen. Door die expliciet toegang te verlenen zal een ruiter voor het bord moeten omkeren.
Vanmiddag maakte ikzelf een foto van de situatie, nu met het bord "Verboden voor Ruiters" (dat trouwens geen officieel bord is) erbij.

                                       terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

donderdag 08 juni 2017  
Een dag die wel heel rustig begon, geen schip te zien of te horen. Dat was ook logisch, want de sluis was niet open. Geen man/vrouw te zien die de boel aan de gang kon brengen, maar later werd dat goed gemaakt.
Zo tegen acht uur arriveerde een sluiswachter, een flinke tijd later opnieuw eentje en een half uur daarna nog een sluiswachter. Of iedereen bleef weet ik niet, maar de sluis werkte wel.
Maar geen schepen om foto's van te maken, gelukkig kreeg en maakte ikzelf gisteravond nog foto's.

   

Het was de met schroot geladen Scraphunter, een onbekend schip voor me, dat op weg was naar 's Hertogenbosch. Het schip kwam uit de buurt van Utrecht en kon niet door de Sluis St. Andries. Daar waren weer eens problemen, ik meen met de brug.

Niets te doen in de sluis en dus nam ik een kijkje in het Munnikenland. Daar lag de geladen Belgische Isola D'Ischia te wachten, terwijl bij de kraan de bak Jonas behoorlijk leeg leek.

   

In de sluis was de C'est la Vie de eerste. Vergezeld door een paar recreanten schutte het richting noord op een reis die in Helmond was begonnen en vandaag in Dordrecht zou eindigen.

Een tijd later toch weer een spits in de sluis. Het was de Papendrechtse Spica die op weg was naar de thuishaven.

   

Rond 17.00 uur de Werkendamse Shalom die ook de reis in dat dorp was begonnen.

   

Niet veel later eerst de Maasstroom 8 die, opnieuw met de Jobien voor zich, van Veghel kwam en in Rotterdam een nieuwe lading ging halen. Aansluiting in deze schutting kwam van de Anda die van de Zuid-Willemsvaart kwam. 

   

Rivieren, Kanalen & Meren     
Mijn favoriete rubriek in de Schuttevaer van vorige week kende weer bekende schepen. Gelukkig werden die niet gesloopt, maar veranderden ze van eigenaar en ook van naam.
De Anlo, een in 1953 in Duitsland gebouwd schip dat na wat omzwervingen in Nederland belandde. Nu verhuisde de Anlo van IJmuiden naar Akkrum en werd het omgedoopt in Cleopas. Hieronder de Anlo bij een passage van de Wilhelminasluis in mei 2013.

   

Het andere schip zag ik niet echt vaak in de sluis, de Melaroce uit Lobith. Dit schip werd in 1971 gebouwd in Raamsdonksveer. Ook dit schip had wat omzwervingen, maar nu ging het naar Haren-Ems in Duitsland waar vanuit het gaat varen als Vela Dare. Op de foto hieronder de Melaroce in juni 2013 als het vanuit de Waalhaven bijna de sluis invaart. 

Een nieuwe windvaan?    
Of het vraagteken weg kan denk ik niet, hoop ik wel. De windvaan van Rijkswaterstaat is nu niet meer als zodanig te herkennen en is dan ook een aanfluiting. Vermoedelijk is het ding zo langzamerhand afgeschreven en moet er dus ergens geld zijn voor een nieuwe.

   

Een oude advertentie       

Van Jan Vos kreeg ik een oude advertentie van een heuglijke gebeurtenis: de geboorte van een zoon bij sluismeester Jac. den Besten en zijn echtgenote. De baby werd Jan gedoopt en laat deze Jan nu heel veel later een verhaal over zijn jeugd op de Wilhelminasluis hebben geschreven. Dat verhaal staat ook op deze website.
Uit dit verhaal heb ik een stukje gehaald, dat hoort bij de foto die hieronder is afgebeeld. Jan den Besten schrijft erover:
"Vader had een grote zware eiken rivierroeiboot van het Rijk ter beschikking voor peilwerken etc. Er waren bovendien twee zijzwaarden en een roer bij, plus een sprietzeil met mast en fok van prachtig wit linnen. Deze boot lag altijd afgemeerd buiten het sluishoofd aan noordwestzijde aan een “stoep”. 
’s Zondags ging hij bij mooi weer zeilen met de boot, en ik mocht dan mee. We zeilden dan naar Gorkum en terug, of naar Loevestein. We zien hier in de boot v.l.n.r. Ik, zuster Mina met verloofde Mart. van Rijswijk, (de latere gemeentesecretaris van Andel), dan m’n broer Koos en tenslotte zijn verloofde Cor van Leeuwen. (Foto uit 1931)."

 Welk schip was dat   
Gisteren plaatste ik een foto van een The-An koppelverband met erbij de opmerking dat ik niet de naam van het schip wist. Sluiswachter Arie van Tongerlo bracht uitkomst: "Volgens mij is het de The-An IV met de XI ervoor".  

                                             terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

woensdag 07 juni 2017 
Eigenlijk een troosteloze dag met veel regen, harde wind en weinig schepen. Vrij vroeg schutten de Wilhelmien en de Lourens Sr. en een tijd erna de Daily die uit de Veense Put kwam en nu naar het Botlekgebied ging om nieuw materiaal te laden.

Niet lang erna de Belgische  (of is het een Nederlands schip?) Mi-Deseo uit Gent die kwam schutten en die al een flinke reis achter de boeg had.

   

Bij het uitvaren van de Mi-Deseo kwam de ontmoeting van de wachtende Maasstroom 8 die de bak Jobien voor zich had. Zwarte rook uitblazend kwam de duwer richting sluis. 

Tegen het einde van de middag de Anne. Rond 18.00 uur zag ik ook nog de Seolto en de Mijn Verlangen richting zuid schutten. Daar maakte ik geen foto's van en dus is de Anne mijn laatste schip vandaag. Tot nu toe dus acht schepen, kan de avond dit goedmaken?

Een sluisje in Øer    
Heel goede familie van me brengt momenteel een paar weken in Denemarken door. Vanochtend viel tijdens een wandeling daar het volgende bord op. Øer is een plaatsje in Jutland in de buurt van Aarhus.

Een echt sluisje! Natuurlijk werden er een aantal foto's van gemaakt die allemaal direct naar Andel werden gestuurd.

   

Nog een foto vanaf de buitenkant van dit sluisje, dat er wel heel netjes verzorgd uitziet, genomen.   

Maximakanaal en Sluis Hintham    
Sloot ik het verkeer in "mijn" sluis af met de Anne, bij dit onderwerp begin ik met Anne. Een paar dagen geleden was dit schip, evenals de Christiaan C, in de buurt van Sluis Hintham.

   

Die Sluis Hintham werd bezocht door Hans de Weerd op één van zijn zo langzamerhand befaamde tochten rond 's Hertogenbosch.

De Sluis Hintham ligt dichtbij de T-splitsing van de Zuid-Willemsvaart en het Máximakanaal.

   

Hans was ook op deze sluis toen de eerder gesignaleerde Anne in de sluis kwam.

   

Net buiten de sluis zette hij een koppelverband van The-An-schepen op de foto. Jammer genoeg kon ik op de foto's niet de naam ervan ontletteren. Suggesties zijn derhalve welkom!

   

Heel duidelijk herkenbaar was de oude sleper Anjabé, info over dit schip op o.a. de site van De Binnenvaart 

Lopen in de bossen rond Someren                    
Nu zou je niet direct in dergelijke bosrijke gebieden de aanwezigheid van stuwen vermoeden. Ze waren er echter wel degelijk, in de Kleine Aa bijvoorbeeld. Anton van Rijswijk spotte daar dan ook twee stuwtjes.

   

 Ook later op zijn wandeling bij het passeren van een bruggetje over de Peelrijt (de Jan Smitsbrug) bleek daar een stuw te zijn.

                      terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht 

dinsdag 06 juni 2017  
Met bakken kwam de regen zo nu en dan naar beneden, geen weer om gezellig op de sluis foto's te maken. Zeker niet omdat er ook nog eens een straffe wind stond die het buiten zijn nog onaangenamer maakte. Enig voordeel was dat de windvaan strak stond.

In eerste instantie bleef ik binnen als een van de weinige schepen vandaag in de sluis lag. Zo maakte ik vanochtend twee opnamen van de grote Flora-W vanuit huis.

   

Een flinke tijd later zag ik nog net een stukje van de Verwachting toen die de sluis uitvoer richting Merwede.

De Mijn Verlangen kwam nu uit Andel waar het had gelost, het reisdoel vandaag was Dordrecht.

   

Voor de Ventjager ging ik wel naar buiten, tenslotte was het toen droog. Het schip kwam Gouda en ging richting Maas.

Ook de Transito zag ik "live" passeren. De schipper vertelde me dat het schip nog een aantal weken onder de naam Transito vaart en dan een nieuwe naam krijgt, ik meen de Vita Nova.

   

Het laatste schip vandaag was een Euro-Carrier, de Annie E. Het regende toen behoorlijk en dus maakte ik opnieuw een foto vanuit huis.

Binnenmaas Wandeltocht   
Afgelopen zaterdag, 3 juni, werd deze tocht gehouden vanuit Mijnsheerenland in de Hoeksche Waard. Natuurlijk was AndelWandelt daar vertegenwoordigd. Oog was er voor wat stuwtjes en gemalen, te beginnen met de Stuw Ritselaarsdijk.

Heel wat spectaculairder om te zien was het Gemaal Overwater aan de Waleweg in Strijen. 

   

Het Gemaal Anthonypolder, net als de andere objecten eigendom van het Waterschap Hollandse Delta, was de volgende.

   

Nog één gemaal(tje) en wel het Gemaal Puttershoek aan de Molendijk in dat dorp, ook weer een heel modern gebouw. 

Over al deze stuwen en gemalen is behoorlijk wat te vinden, bijvoorbeeld op de website van de Hoeksche Waard. Maar ook daar kon ik niets vinden van een ander object, waarvan de foto's hieronder staan. Heel bijzonder, vooral die houten deur.

   

Andere foto's van deze toch zullen vast zijn te zien op de Facebook-pagina van AndelWandelt

                           terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

maandag 05 juni 2017  
Redelijk weer, behoorlijk wat recreanten, beroepsvaart alleen vertegenwoordigd door de Princehof. Tussen de recreanten wel een paar die opvielen, de oude sleper Jeany-M en de Jutland die zaterdag ook schutte en nu weer naar huis ging.
Toch een paar foto's van schepen, maar dan op andere plaatsen gemaakt voorbije zaterdag. Eerst de Zeeland, een ex-vrachtschip uit 1904 dat nu een (varende) evenementen-locatie is. Niet ver er vandaan lag de Redder, een ex-betonnings- en ex-bergingsvaartuig uit 1917. Tegenwoordig wordt het schip, nadat het in 1987 werd omgebouwd tot recreatievaartuig, gebruikt als opslagplaats en kantoor voor scheepstechniek.       

   

Het derde en laatste schip in dit rijtje vaart op groter water, het is de Duitse Hirschhorn die in 2000 in de Oekraïne werd gebouwd.

Fortwachterswoning in Poederoijen      
Ook gisteren nam Anton van Rijswijk een kijkje bij de bouw van deze woning bij de Batterij onder Poederoijen.

Anton vertelt: "Wat er rondom de nieuwe fortwachterswoning gebeurt is moeilijk te ontdekken. Wat materiaal is ondergedekt en hier en daar slingert het een en ander rond.

   

Omdat er aan de achterzijde geen plastic voorhangt, heb ik er mooi gebruik van gemaakt om vanaf de deuropening even naar binnen te kijken hoe het er daar voorstaat. Strak en glad zullen we maar zeggen, maar nog niet helemaal af."

   

Open dag bij Dunea
Op zaterdag 17 juni opent Dunea tijdens Mooi Linieland de deuren van 11.00 - 16.00 uur van het pompstation aan de Munnikenlandsekade 5 in Brakel. Vanuit dit station wordt water uit de Afgedamde Maas naar de Zuid-Hollandse duinen tussen Monster en Katwijk gepompt. Daar wordt er drinkwater van gemaakt voor ca. 1,3 miljoen Nederlanders.

De Batterij onder Brakel, die tegenover het pompstation ligt is eveneens geopend. Ook is het mogelijk de Batterij onder Poederoijen te bezoeken die wel wat verder weg ligt. Beide Batterijen zijn aangelegd als onderdeel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. 

Hoornaar - Mariënwaerdt en vv      
Op 26 mei liep een gedeelte van AndelWandelt van Hoornaar naar de Heerlijkheid Mariënwaerdt en vandaar met de bus terug naar Hoornaar. Onderweg weinig groot water en dus geen schepen. Wel een aardig aantal watergerelateerde objecten. Het oude en nieuwe Gemaal Den Beemd aan de Giessen was er zo eentje. 

   

Een stuw in de Oude Waag bij de kruising met de Zeedijk is een van die stuwtjes die je overal in het land ziet.

   

Interessanter is natuurlijk de sluis Arkelsche Dam in Arkel die bijna altijd open staat en de verbinding is tussen de Linge en het Merwedekanaal. 

   

Dan een prachtig oud gemaal, waarvan ik helaas niet de naam kan geven, noch waar het staat. Voor het veel nieuwere gemaal ernaast geldt eigenlijk hetzelfde. Toch maar eens op pad gaan om te kijken waar dit tweetal staat.

   

Over de laatste vier foto's bestaat geen twijfel. Afgebeeld is het sluiscomplex vlakbij Fort Asperen.

   

Nu ga ik hier geen verhaaltje vertellen dat al vele malen is verteld, maar verwijs ik naar het Kenniscentrum Waterlinies.  

   

                             terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht           

zaterdag 03 juni 2017

Meest in het oogspringende nieuws over de Wilhelminasluis vandaag is natuurlijk de storing 2017-16 die zich in het begin van de middag voordeed. Met een volle sluis met daarbij een paar flinke zeilboten ging de brug omhoog om iedereen eruit te laten richting Maas. Edoch, halverwege gaf de brug er de brui aan. Storing in het systeem!

Direct nadat duidelijk wordt, zo omstreeks 13.10 u., dat er een storing is zie je op de weg, de N322, nogal wat auto's keren om een andere route te kiezen. Vaak zijn dat bekenden van de situatie hier die weten dat het wel vaker voorkomt dat de brug is gestremd. 
Nu was het trouwens "al" bijna een maand geleden, 9 mei, dat de brug kuren vertoonde.
Op de foto hierboven is links een caravan-combinatie te zien en de chauffeur ervan besloot ook te draaien. Of hij een applaus kreeg weet ik niet, maar al heel snel had hij de combinatie met de neus naar de andere kant staan: klasse!!
Soepel ook hoe een kudde wielrenners over de Waaldeuren de andere kant bereikten. Een peloton "oudjes" daarna had flink wat problemen om de elektrische fietsen aan de overzijde te krijgen. 

   

Wij gingen boodschappen doen en lieten de sluis maar even achter ons. Nog wel maakte ik een foto van de brug zoals N322-gangers die zagen. Niet echt een vervelend gezicht vond ik, maar ik ging dan ook de andere kant op.

Bij terugkomst, even na 14.00 uur, bleken de problemen te zijn opgelost. Het verkeer begon de nu liggende brug te passeren. 

Passerende schepen
     
Nog geen beroepsvaarder was gepasseerd tot de storing zich voordeed. Wel zat de Jutland, een ouwetje, in de sluis even vast, maar de brug was voldoende omhoog om het schip vrije uitvaart te verlenen. Ik zette het schip in de Waalhaven op de foto. Hieronder die foto met ernaast een opname van de Jutland uit 2014.

   

Veel last van de brugstoring had de Anda die van Rotterdam kwam met gerst geladen. Het reisdoel was Veghel, maar het schip moest toch behoorlijk wat geduld hebben voordat het de sluis kon passeren.

Halverweg de middag stak ik de brug over om in de Maashaven te kunnen kijken. V.l.n.r. lagen daar de Arnold J van Dunea, achter elkaar in het Zwaluwnest de Prinses Margriet en de Johanna Adriana en in de haven zelf de Mijn Verlangen met ervoor een zeilboot.

Piet Hein     
En dan bedoel ik niet die man van de zilvervloot, maar wel het schip Piet Hein. Dit schip was een cadeau van het Nederlandse volk voor Prinses Juliana en Prins Bernhard toen die in 1938 in het huwelijk traden. Heel vaak zag ik het schip toen ik klein was in Den Helder liggen.
Leuk daarom dat ik op Facebook een foto van het schip zag toen het gisterochtend Woudrichem passeerde op weg naar Tiel-Maritiem. Sophie Krale-Lindeboom plaatste de foto.
 

Er verdwijnt steeds meer van de sluis                 
Al een hele tijd zit er een sticker op de brievenbus die aan duidelijkheid niets te wensen over laat. Vandaag ontvingen we een brief van Postnl over het vervallen van deze locatie en nog steeds wordt er geen datum genoemd, maar wordt gesproken over "de komende tijd".

   

Begrijpelijk dat als heel weinig gebruik wordt gemaakt van een brievenbus, dat deze dan verdwijnt. Ook in de schipperswereld gebeurt communicatie tegenwoordig veelal via email en programma's als Whatsapp etc. 
Maar als schippers een brief willen posten zullen ze er binnenkort een flinke wandeling voor over moeten hebben. De website waarnaar wordt verwezen heb ik natuurlijk bezocht met dit resultaat.

Toen ik in 1995 op de sluis kwam wonen, was er nog een telefooncel in het wachtgebouw. Die is allang verdwenen, mobiele telefoons hebben dat verkeer overgenomen. Zo hangt er nu nog steeds een publicatiebord en hoewel die trouw wordt bijgehouden door de sluiswachters heb ik in ruim twintig jaar nog nooit iemand de inhoud zien bekijken.

Hierboven het wachtgebouw op een foto uit 1980 met bij de linkerhoek de brievenbus. De tweede deur van links is de toegang tot de toenmalige telefooncel. Een bord aan de sluiskant verwijst ernaar.
Het publicatiebord hing er toen ook al, maar ook die zal binnenkort vast en zeker gaan verdwijnen. Smartphones hebben die functie allang overgenomen. 

Firma Stolk in Hendrik Ido Ambacht    
Vanmiddag kreeg ik een aantal foto's toegestuurd die werden gemaakt vanaf het water bij de fa. Stolk in HI Ambacht. Links een opname van de Berkel 2, een schip dat in betere dagen menigmaal de Wilhelminasluis frequenteerde. 
In het midden een foto van het jachtje dat op 16 mei op de Oude Maas bij Barendrecht in brand ging. Rechts de Resi uit Beesd, een scheepje van de fa. De Jong. Rechts is nog net een stukje te zien van de Schorpioen van de fa. Bos-Kalis.

       

 Weer de krant gehaald
Vanochtend in het AD Rivierenland opnieuw een foto van de website van de Wilhelminasluis. Een bekende foto derhalve, maar toch leuk om de Pers te halen. Zou de storing van vandaag ook de krant halen?

                        terug naar boven                  naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 02 juni 2017     
Wederom een geweldig prachtige dag! Het kon mij toch niet verleiden "vroeg" op te staan, zodat de Ruurtje en de F50 met een transport fotoloos passeerden. De Risico was eenzelfde lot beschoren. Wel was ik om 07.30 uur paraat toen de Undine de sluis inkwam, een onbekend schip voor me.

Er leken problemen op de sluis te zijn, want het duurde tot ruim 09.00 uur voordat het schip de sluis uitging. Er bleef daarna worden geschut, zodat ook de Avontuur 2 nog richting Maas kon gaan. Aan de Maaskant zag ik ook nog steeds de Mijn Verlangen liggen, terwijl de Seolto richting Maas ging.

   

Ook de Poseidon, met een flink aantal passagiers aan boord, en de Secunda werden geschut. Maar dat er iets aan de hand was, werd steeds duidelijker.

   

Storing 2017-15     
Om 07.30 uur kwam de Undine de sluis in, maar om 09.00 uur, toen de monteur van EPC arriveerde, lag het schip nog steeds in de sluis. Duidelijk iets mis en dat klopte. De Waaldeuren gingen niet helemaal dicht, maar met kunst- en vliegwerk kon toch nog worden geschut. 
Na de Secunda was het echter klaar met schutten, ook al omdat om 10.20 uur een duikploeg aankwam.
Onbekenden voor me. Eerst mannen van Antwerp Underwater Solutions en direct erna een wagen van Duik- en Bergingsbedrijf Visschers uit Druten. Het eerste dat de mannen deden was het uithangen van de vlag "Duiker te water".

Meteen erna werd de duiker klaargemaakt om onder water te gaan. Daartoe werd een lange ladder naast het westelijk Waalhoofd (H2) geplaatst.  

   

Na een eerste oriëntatie kon de duiker beginnen aan het opsporen van het object op de bodem. Het ontzettend heldere water vergemakkelijkte dat karwei zeker.

Al snel vond de duiker de oorzaak van de stremming, het was een enorme steenklomp die voor de drempel lag. Met vereende krachten werd deze zware steenklomp aan wal gehesen. 

   

De duiker controleerde daarna minutieus de gehele drempel en de onderkanten van de deuren. Hij vond verder niets, zodat hij uit het water kon worden geholpen. Vlag weg en het schutten kon vanaf 11.10 uur de normale gang krijgen.

Toch nog een paar schepen     
Een groot gedeelte van de dag brachten we door in Breda, zodat ik waarschijnlijk een aantal schepen miste. Wel zag ik bij thuiskomst de combinatie Walrus V met ervoor de Lisa, een zogenaamde onderlosser, in de sluis liggen. Bij het uitvaren bleek in de Waalhaven een dergelijk vaartuig, de Iris uit Beverwijk, te liggen.

   

Na het uitvaren bleek dat de Walrus V met beide onderlossers verder ging naar Werkendam. 

Nog één schip erna en wel een flinke grote. Het was de Initia die ook al naar Werkendam ging.

Loevesteintocht 
Vandaag zijn alle foto's van deze tocht vervangen door getitelde versies. Je vindt de 46 foto's van deze tocht hier.

Zomer???
Staand op de brug keek ik vanmiddag in oostelijke richting, de kant van Brakel op. Iets voorbij het Gedenkteken zag ik een enorm gewriemel van mensen. De ingezoomde camera gaf een goed verslag van wat er aan de hand was.

Alle zomerse ingrediënten waren er: een eenzame wielrenner, een groep die een uitje op de brommer had, langzaam voortpeddelende fietsers, een hardloper en een zinderende achtergrond.  Laat maar meer van zulke dagen komen.

                       terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

donderdag 01 juni 2017          
Opnieuw een prachtige dag, maar de vaart bleef daar wat bij afsteken. Het begin is dan ook een opname van de coaster Leyla die gisteravond voorbijkwam op weg naar Aalst. Ongetwijfeld om daar stenen te laden die naar Engeland gaan.

Vandaag zette ik alleen de Leanke op de foto. Vanochtend kwam de sleper/duwer solo langs op weg naar Drimmelen. 

       

Laat in de middag kwam de Leanke terug maar nu met het ponton Zaan voor zich. Op het ponton in ieder geval een tweetal flinke afmeerpalen met behoorlijk wat begroeiing erop. Het reisdoel was dit keer Woudrichem.

In de Maashaven lag op dat moment al een tijdje de geladen Mijn Verlangen. 

Meer schepen zag ik niet vandaag of ik zette voorbijkomende schepen niet op de foto. Maar toch nog wel een paar opnamen van schepen die je niet in de Wilhelminasluis kunt zien.

Loevesteintocht      
AndelWandelt nam deel aan deze tocht die begon en eindigde bij de Sporthal in Giessen. De mannen maakten de tocht wat langer door vanuit huis lopend naar Giessen te gaan en later ook weer naar huis. Het werden zo 33 kilometers.

Slot Loevestein was dus kantelpunt van deze zgn. SOP-wandeling (Samen op Pad). Natuurlijk was er onderweg ook aandacht voor schepen, zoals daar op de Afgedamde Maas de Patria was die van de Wilhelminasluis kwam.

Later kwam het zicht op de Waal waar veel bekenden langskwamen, maar toch ook schepen die je hier niet ziet. De Amira en de Malmö, twee containerschepen, bijvoorbeeld.

   

Ook de Arctic valt in de categorie schepen die je hier niet door de sluis ziet komen.

Veel meer over deze tocht staat elders op deze site. Kilk maar hier voor het Verhaal ervan en hier voor de foto's, ze staan nog niet in de chronologische volgorde. Meer foto's komen ook op de Facebook-pagina van AndelWandelt.

                              terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht




   
 

Top