HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                Nieuwsoverzicht van 01 t/m 10 maart 2018                                           

zaterdag 10 maart 2018   
Wel heel erg weinig te beleven vandaag. Nu moet ik bekennen dat ik 's middags een tijdje ben weggeweest naar Heusden. Maar alleen de Amsterdamse Veere zag ik daarvoor passeren. Na terugkomst rond 14.30 uur zelfs geen enkel schip meer.

Vanaf Heusden kozen we voor de Gelderse kant van de Maas om terug naar de sluis te rijden. Dat hebben we geweten, want we konden aansluiten in een langzame rij Chryslers die een dagje uit waren met z'n allen. Gelukkig werden die auto's op een gegeven moment terzijde van de weg geparkeerd, zodat de file vrij snel was opgelost. 
Maar laat ik, terwijl ik begon aan deze update, die Chryslers hier over de sluis zien gaan! Ja, dan maar een foto dacht ik. Het lukte me om vijf Chryslers tegelijkertijd in één opname te vangen.

Op 2 maart jl. plaatste ik een foto van de Arsiemi, een slepertje dat in 1997 het water open hield naar de fabriek van Bouman in Andel en later ook naar die van Schouten in het Munnikenland. Even geleden kwam ik nog een foto van dat scheepje van schipper IJm Baks uit Woudrichem tegen. Het vaart daarop in de Maashaven na te hebben geschut.

                          terug naar boven                 naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 09 maart 2018     
Opnieuw een rustig dagje met weinig schuttingen. Om 09.30 uur was de Exodus de eerste die kwam schutten. Het schip kwam van het Maximakanaal en ging nu naar Werkendam.

Er was vandaag weer een sluiswachter om "in te leren" en dus was het wel leuk dat zo'n uur later het tweede schip zich meldde voor een schutting. Het was de Shalom die in Gorinchem zand had gelost en nu naar Heerewaarden ging.

Twee uur later zomaar een duo-schutting. Eerst kwam de met zand geladen Spes Salutis binnen, even later gevolgd door de Pax. De Spes Salutis was geladen in Heerewaarden en ging naar Gorinchem, de ongeladen Pax mocht daarom eerst de sluis uitgaan. In de sluis leidde dat tot het verplaatsen van de Pax meer naar voren.

   

Bijna vier uur duurde het wachten daarna op de volgende. Dat was een goede bekende, want de Spes Salutis was al gelost in Gorinchem en kwam nu schutten om naar de thuishaven Nederhemert te gaan om weekeinde te houden.

Een uurtje later de Actief in de sluis. Het schip kwam uit de buurt van Ravenstein en was nu misschien wel op weg naar thuishaven Krimpen a/d IJssel.

   

Dat was alles voor vandaag. Het is nu 19.00 uur en na de Actief heb ik geen schip meer gezien of gehoord. Nog drie uur te gaan, misschien wordt het een lange en saaie avond.

Wilhelminasluis in 1979     
Drie fotootjes die ik wel eens eerder publiceerde en die ik kreeg van Johan Braven. Alledrie zijn gemaakt van de wachthuisjes op de Waalhoofden. Niet lang erna zouden deze huisjes worden gemoderniseerd en zou er een puntdakje op komen.

       

De Struikwaard
Eigenlijk is het "natuurgebied" De Struikwaard de achtertuin van de huizen aan de westkant van de Wilhelminasluis. Bij hoog water loopt het gebied onder water en dat levert altijd toch wel spectaculaire beelden op. 
De linkerfoto is gemaakt omstreeks 1979 bij extreem hoog water. De rechterfoto komt uit 1997 en is genomen uit de tuin van nummer 3. Ook nu weer hoog water en een ondergelopen Struikwaard.

   

                           terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht 

donderdag 08 maart 2018    
Een update met verrassingen en onzekerheden. Maar het begin is heel vertrouwd, twee schepen in het Munnikenland. Vooraan lag de Verwachting te wachten tot het kon lossen, de Juntos was daar bijna mee klaar.

   

Toen we na het maken van bovenstaande foto's verder reden richting Uden merkte mijn betere helft op: "Leuk, drie schepen". Had ik zomaar een derde schip helemaal achteraan gemist, ik meen dat het de Undine III was. Kan gebeuren natuurlijk.
Laat in de middag kwamen we terug op de sluis, juist op het moment dat de Lia, die van de fabriek van De Heus in Andel kwam, de sluis uitging met de Prinses Margriet op de voorgrond.

Het enige schip dat daarna voor het donker werd kwam schutten, om 16.30 uur, was de Vitalis uit Ouderkerk.

Oud Sas in Werkendam  
Hans de Weerd kwam op zijn Rondje Altena ook terecht in een idyllisch straatje in Werkendam, Oud Sas. Een naam die doet vermoeden dat daar ergens ooit een sluis(je) was. 

Nu kan ik mij herinneren dat jaren geleden onderin het wachtgebouw van de Biesboschsluis in Werkendam een kast stond met daarin oude boekwerken. Daarin kwam ik o.a. bouwtekeningen tegen van een sluis die ooit in Werkendam moet hebben gestaan. Later waren die tekeningen en boekwerken er niet meer. Misschien wel vernietigd zoals bijna alles dat op de zolder van de Wilhelminasluis lag. Of achterover gedrukt natuurlijk.
Afijn, in dat straatje Oud Sas staan twee huizen die verdacht lijken op Waterstaatsbouw. Zou het ...........?

   

Op internet ben ik even gaan googelen en al snel kwam ik terecht op de Facebook-pagina van de Historische Vereniging Werkendam en De Werken c.a. Daar kwam ik o.a. onderstaande foto tegen die ik ervan leende. Zouden die huizen te maken kunnen hebben met deze voormalige sluis?

Peerenboomsche Gat    
Ook daar maakte Hans een drietal foto's die bij mij vragen oproepen. Ze zijn gemaakt vanaf een duiker/sluisje.

Googelen bracht me in dit geval helemaal niet verder, ook kon ik er niets over vinden in mijn eigen archief. Ik doe dus maar weer een beroep op de enorme kennis die er is bij de volgers/lezers van deze website.

   

                            terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

woensdag 07 maart 2018     
De hele dag op de sluis vandaag en het plan was om een flink aantal schepen op de foto te zetten. Dat nu mislukte volledig, doordat mijn betere helft me overtuigde dat het vandaag Internationale Vrouwendag was en dat zij meedeed aan de staking om betere voorwaarden voor vrouwen in het algemeen af te dwingen.
Daarom werd ik dus aan het afwassen, stofzuigen, bed opmaken, etc. gezet. Nou, na een uur of twee had ik er behoorlijk genoeg van. Zeker toen mijn betere helft van een vergissing sprak: die stakingsdag bleek pas morgen te zijn.
Maar ik had door dit gedoe mooi vier schepen gemist! De eerste kwam heel vroeg, die telt dus niet. Maar de Eemsteyn, Cornelis B en Iris zag ik wel, maar voor het maken van een foto ontbrak de tijd door mijn huishoudelijk werk.
Een meevaller was dat de Iris in de Maashaven een korte pauze hield, zodat ik die alsnog op de foto kreeg, toen we terugkwamen van een boodschap doen, vanaf de Maasdijk bij Andel.

Daarna was het bijna drie uur wachten op de volgende. Dat was de Liesbeth, de tweede vrouwennaam al, die van Eindhoven kwam en zo te zien waarschijnlijk op weg was naar Rotterdam.  

Al met al een lichtelijk teleurstellende dag! Nu zit ik alweer meer dan twee uur te wachten op een schip. We zullen zien of er nog iets komt vandaag, meestal aan het einde van de middag nog wel.

Rondje Altena       
Hans de Weerd maakte gisteren solo een Rondje Altena. Prachtige natuurfoto's maakte hij onderweg, ik denk zo dat die wel zullen verschijnen op de Facebook-pagina van AndelWandelt.  
Zelf heb ik een aantal foto's uitgezocht van vooral schepen. Maar ik begin toch echt met een opname van een vlucht ganzen die net voor Hans opvloog. Geweldig, wat een actie!

Maar ik hou me maar bij mijn core-business: sluis gerelateerde onderwerpen. Daar horen ook pontjes bij, of veren zoals die van Drongelen (Bergsche Maas 12) 's morgens heel vroeg en Dussen (Bergsche Maas 10).

   

In de buurt van het laatste veer werd Hans ingehaald door de ook in de Wilhelminasluis bekende Eendracht.

Van de andere kant, richting Heusden, kwamen bijna tegelijkertijd de Antonia en de Westgeul, ook bekende schepen.

   

Een flink stuk verder op de route, in het Steurgat, zag Hans de Main V uit Den Helder varen. Het is een bilgeboot, waarbij Main staat voor Maritieme Afvalstoffen Inzameling Nederland BV. Het is een scheepje dat ik meermalen in de Wilhelminasluis zag.
In de Werkendamsche Biesboschhaven werd de Cornelis gespot, een motortankscheepje.

   

Dan een onbekende, varend op de Merwede ter hoogte van de Gorinchemse brug. Het was de Micanto. De Margriet, die met de bak DD512 voor zich, de andere kant opging was wel weer bekend.

   

Ergens langs de Merwede haalde de Navitas Hans in. Een onbekende voor de sluis en dat kan ook niet anders, dit schip heeft een lengte van 135 m.

Een opname van de Historische Haven van Woudrichem kon ik niet laten lopen. Daarvoor vond ik deze foto te mooi.

De laatste foto in deze serie is er eentje van de Barcelona. Net voorbij het punt waar de Maas en Waal samenkomen zag Hans dit motortankschip varen. Met 135 m. zal dit schip nooit, hoewel zeg nooit nooit, bij de sluis zijn te zien.

                          terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 06 maart 2018   
Vandaag stond een bezoekje aan Burgh-Haamstede in Zeeland genoteerd. Niets bijzonders natuurlijk, maar wel bijzonder was dat net op het moment dat het vertrek stond gepland de Werkendamse Margarethe de sluis in kwam.

In arren moede maakte ik een foto van het schip vanuit huis, het resultaat was niet echt of liever gezegd echt niet bevredigend. Zeker niet, omdat het een schip betrof dat ik hier nog niet eerder zag. Gelukkig kreeg ik een foto die Arie van Tongerlo maakte van het schip dat van het Maximakanaal kwam en op weg was naar de Beatrixhaven in Werkendam.

Of nog veel andere schepen vandaag passeerden weet ik niet. Rond 16.00 uur was ik terug op de sluis en vanaf dat moment tot nu -18.00 uur- zag ik geen enkel schip schutten.
Wel zag ik dat de RWS 71 zich eerder liet schutten, want Gezagvoerder Tjeerd (@GZW_Tjeerd) twitterde vanaf de RWS 71 over de ijstoestand op de Afgedamde Maas. 
 

Zijn tweet was: " Vandaag met de #RWS71 @Rijkswaterstaat op de Afgedamde Maas geweest. IJs verdwijnt nu snel. Wilhelminasluis in Andel is goed bereikbaar. Het water temperatuur is momenteel 0.8 graden Celsius in de sluis.@Wietze1946 @Vaarinformatie @varendoejesamen".
Bij zijn tweet drie foto's waarvan hierboven al eentje staat die is genomen in de Wilhelminasluis. Hieronder een tweede foto op de Afgedamde Maas, rechts o.a. de fabriek van De Heus aan De Rib in Andel en links een stukje van De Plaat.

Heeft iemand een foto?
Op 11 mei 1940 voer ter hoogte van Werkendam/Hardinxveld een hospitaalschip op een magnetische mijn waarna het schip vrij snel zonk. De gevolgen waren rampzalig: zeker tien opvarenden kwamen om bij deze ramp.
De naam van het schip was "Actinia", misschien ook wel "De Hoop". Schipper was in ieder geval Huisman. Om het verhaal van deze ramp compleet te krijgen ben ik op zoek naar een foto van dit binnenvaartschip van ca. 70 ton. Wie kan helpen?
Bij het redden van mensen aan boord van het schip speelde de Veerdienst III een grote rol. Kan deze veerboot dezelfde zijn als het schip dat in juli 2010 als partyschip de Wilhelminasluis passeerde?

                                        terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

maandag 05 maart 2018      
Gisteren geen update omdat er gewoonweg niets in, op of bij de sluis te doen was. Toch een foto gemaakt, maar dat was vanaf de Waaldijk bij Zuilichem waar net het koppelverband Heros, op weg naar Rotterdam, passeerde. Een behoorlijk groot koppel-verband van ca. 180 m. met aan de zijkant ook twee bakken.

Vanochtend kwam eerst de Merwestroom langs, die miste ik. Daarna was het wachten tot bijna 13.00 uur op nummer twee.

Dat bleek de mij onbekende Belgische Mereldam uit Antwerpen te zijn die van Empel kwam en bijna op de bestemming, Werkendam, was. De foto hierboven maakte ik met mijn camera tegen de zon in.
Meteen ook was de accu leeg, slechte voorbereiding dus. Ik ging over op de camera van mijn IPhone en het resultaat ervan was een stuk beter.

In de monding van de Waalhaven een bijzondere ontmoeting. Zowel de Mereldam als de naderende Bakesteyn zijn schepen met een schottel aandrijving. Wel heel toevallig, twee van dergelijke schepen tegelijk bij de sluis. 
De foto is gewoon slecht, maar inzoomen met een IPhone geeft niet echt een goed resultaat, het lijkt een schilderij.

De Bakesteyn kwam leeg van Zwijndrecht en ging voor een nieuwe lading zand naar Heerewaarden.

   

Het is nu 18.00 uur en meer schepen passeerden niet vandaag. Een "drama" natuurlijk, waarom kiezen schepen niet vaker voor de route via de Afgedamde Maas vraag ik me af. Alleen de drempelhoogte kan niet de reden of oorzaak zijn. 

IJsbericht      
Niet de officiële mededeling, maar eigen waarneming en wat ik hoorde van een schipper. De Afgedamde Maas is goed te bevaren. Dat was anders in 2010. dat blijkt uit een filmpje dat ik in januari van dat jaar publiceerde. De Leendert vaart de sluis uit aan de Waalkant. Aan de remming ligt de Levante te wachten, de Inspé vaart net weg na een nachtje in de Waalhaven.


Uit ongeveer dezelfde periode komt een filmpje van de Marlijn die het ijs breekt in de Maashaven.


                               terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 03 maart 2018    
Welgeteld één schip passeerde de sluis vandaag. Het was de Soraya die de nacht had doorgebracht aan De Rib in Andel. 

   

Verder rest me alleen opnamen van de ijsvorming bij de sluis. Ik hoorde dat alles nog steeds goed bevaarbaar was en het IJsbericht stelde me daarbij in het gelijk.

Mijn waarneming paste naadloos bij deze informatie. Hieronder de toestand aan de Maaszijde van de sluis.

Het spoor was gemaakt door de Soraya die in de sluis alleen maar los ijs achterliet.

Aan de Waalzijde eigenlijk hetzelfde beeld met een verstilde Prinses Margriet in diepe rust.

De weersomstandigheden waren heel wat aangenamer dan in de afgelopen dagen. Ik ben benieuwd wat de situatie morgen zal zijn.

                           terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 02 maart 2018    
Gezien de weersomstandigheden maakte ik maar heel weinig foto's, waarbij ook nog eens komt dat bijna geen schepen passeerden. De koude en als gevolg daarvan het ijs was het onderwerp vandaag.
Voordat het ijsbericht voor vandaag binnenkwam hoorde ik al dat zowel de ijsbaan in Woudrichem als in Andel open ging. Hoewel ik echt goed zocht kon ik op zolder mijn schaatsen niet vinden, misschien wel een gemiste kans. 

Zelf nam ik op de sluis een kijkje naar het ijs, eerst vanaf de Maaszijde en daar viel het behoorlijk mee.

In de sluis lag op dat moment de Zwaantje 1 die eerder op de dag richting zuid schutte. In de sluis ook wat drijfijs. De schipper wist te vertellen dat in de bocht vanaf de Bergsche Maas naar het Heusdensch Kanaal wel van ijsvorming sprake was, maar dat de Afgedamde Maas geen problemen opleverde.

Aan de Waalzijde was het beeld geruststellend, echt veel ijs was daar niet te bekennen in het vaarwater.

Achter de remming viel een totaal ander beeld te zien, daar was de ijsvorming in volle gang.

Dat het ook anders kan laat een viertal foto's uit 1997 zien. Veel ijs en ook waaghalzen die  sterkte ervan proberen.

   

Ook in de buurt van de sluis was in die winter behoorlijk wat ijs. Van wie ik deze foto's kreeg vertelt mijn archief niet (meer).

   

In dezelfde winter ook inzet van ijsbrekers. De kleine kittige Arsiemi van Woercummer IJm Baks had weinig problemen met het ijs en hield de route van de sluis naar de fabriek van Bouman aan De Rib in Andel moeiteloos open. Later hield die ook de weg van de Merwede naar de fabriek van Schouten in het Munnikenland vv open. 

Schuttevaer       
In de nieuwste Schuttevaer weer een interessante Rivieren, Kanalen & Meren rubriek. Zo las ik dat de Rival (023.25225) is verhuisd naar Werkendam en nu vaart met de naam Via Mare. Als Rival kende ik dit schip uit 2001 van o.a. een bezoek aan de fabriek van Covaco in het Munnikenland.

Het andere schip dat bekend voor me was, was de Arie-Leendert (023.18976) uit Alblasserdam. Het schip vaart nu als Salire met thuishaven Gouderak.

                                     terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

donderdag 01 maart 2018        
Ja hoor, alweer een nieuwe maand, "Time flies" om het in goed Nederlands te zeggen. De binnenvaart lijkt net als ik een hekel te hebben aan het snerpend koude weer, want er waren maar weinig, heel weinig schepen te bewonderen. Dat terwijl het op de Waal en de Bergsche Maas best wel druk was.
Afijn, het eerste schip was de Piraat, een nieuweling voor me en ook eentje die ca. twintig jaar geleden voor het eerst door de sluis kwam.

   

Eigenlijk was ik niet van plan (vaak) naar buiten te gaan, maar de Belgische Ventura uit Brugge kwam er zo ietwat bekaaid af met alleen het achterstuk op de foto.

Om 13.00 uur de Bakesteyn, van Dordrecht onderweg naar Heerewaarden.

   

Ruim drie uur later de Tadorna die na het schutten in de Waalhaven bleef, voor de Prinses Margriet.

De Tadorna was net afgemeerd, toen de Volenta om de hoek van de Waalhaven kwam. Het schip kwam van Dordrecht en ging nu richting de Zuid-Willemsvaart.

Daarmee was ik wel klaar voor vandaag vond ik, maar de Coram Deo die rond 18.00 uur kwam trok toch nog mijn aandacht. Het schip, dat naar Werkendam ging, had een flinke ijsafzetting voorop, het eerste schip dat ik zo zag.
Arie van Tongerlo maakte er een foto van.

IJsberichten                   
Iedere dag verspreidt het Watermanagementcentrum Nederland, Rijkswaterstaat Waterkamer een ijsbericht.Vandaag verscheen het bericht om 12.19 uur. 

Op de Afgedamde Maas lijken eventuele problemen voor schepen nog ver weg, mijn waarneming van de toestand van het ijs aan de Maaszijde van de Wilhelminasluis was duidelijk: geen enkel probleem. Een beetje ijs net voor de sluis, verder weg open water.

Nogmaals zwaar en bijzonder transport   
Op de Facebook-pagina van Eljo-Exalto zag ik een aantal schitterende foto's. Vooral de foto van het transport op de brug over de sluis vond ik eruit springen.

                       terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht















     
          

Top