HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                               Nieuwsoverzicht van 01 t/m 10 maart 2017                                            


vrijdag 10 maart 2017  
Een prachtige dag en een zeer tot tevredenheid strekkend aantal passanten, zeker voor een vrijdag. Liefst een 16-tal schepen passeerden tot nu toe (18.00 uur) en er is nog vier uur te gaan. Van die zestien schepen heb ik een flink aantal op de foto gekregen. Ook de eerste spits van vandaag, de Franse Prodest. Dit schip schutte niet alleen, want in de sluis kreeg het de Veere en een Eben-Haëzer mee.

Zag ik deze spits nog vanachter mijn ontbijt passeren, voor de volgende twee schepen was ik buiten paraat. Zo zag ik eerst de Cotrans 9 schutten en een half uurtje later de imposante Taurus.

   

De schutting van de Therese, een mij onbekend Duits schip, miste ik volledig. Gelukkig maakte iemand een foto van dit schip als het in de Waalhaven richting de sluis vaart. Therese was op weg naar de fabriek van De Heus in Andel.

Wij vertrokken daarna naar Heusden voor een wandeling over de wallen daar, gevolgd door een goed aangekleed koffie-ensemble bij Bakkertje Deeg. Op de weg daarnaar toe zagen we ter hoogte van de oude fabriek van Jonker Fris de combinatie van de Thor met de Kappa ervoor passeren op de Bergsche Maas richting Rotterdam.

Na het Heusdens gebeuren reden we over de dijk richting Heusdense brug, maar tegenover de Hoogwaterkering Kromme Nol stopte ik voor de Nueva Vida en ook om op de Taurus, die ik eerder in de Wilhelminasluis zag, te wachten.

   

Over de Maasdijk reden we richting sluis via Wijk en Aalburg en Veen. In Andel kwam ik gelijk aan met de Ora et Labora die naar de sluis ging. Eenmaal thuis bleek dat de Krab van Boeren Duikbedrijf meeschutte.

   

Onze dagelijkse wandeling richting Gedenkteken leverde ook wat op. Bij de kraan werd de grote bak waarmee de Jamaica was aangekomen gelost. Erachter lag de Animo te wachten.

In de sluis een duo-schutting van de met zand geladen Marjan en de La Vida. Bij het uitvaren zette ik beide schepen op de foto.

   

Daarna mijn laatste schepen die het zestiental vol maakten. Het waren de spits Roxana uit Terneuzen en de Ineke die in de Waalhaven bleef overnachten. Ineke kreeg daar later gezelschap van de Prinses Margriet.

   

Hoog water       
Het is behoorlijk hoog water en dat houdt in dat voor meer schepen de brug omhoog moet, maar ook dat geladen schepen nu wel door de sluis mogen komen en de Bergsche Maas kunnen overslaan. Vanochtend kwam er een leeg schip dat meestal onder de brug door kan, maar nu lukte dat niet. Brug dus omhoog en aangroeiende rijen wachtende auto's. 

Het was de Aïda.......  
Gisteren plaatste ik een foto van een prachtig cruiseschip bij de Kop van Zuid in Rotterdam waarbij ik de naam schuldig moest blijven. Piet Lobregt, de man van "Scheepvaart op Maas en Waal" zette me op het goede spoor: het was de Aïda.
Op verschillende sites komt de Aïda voor, o.a. op deze.

   

                                terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

donderdag 09 maart 2017         
Het dreigde vanochtend net zo'n dag als gisteren te worden, maar gelukkig bleek dat niet het geval. Vanochtend vroeg mistig en even druk met o.a. de Marjan, Tempore en Wilhelmien. Vanaf 08.00 uur was en bleef het rustig. Daarom weer de gewoonlijke wandeling naar het Gedenkteken gemaakt om de Iselmar op de foto te krijgen. 

Het liep al tegen het middaguur toen de sluis de draad weer oppakte en een schutting liet zien met een oude sleper, de mij nog onbekende Johanna, en de Reynald die nog niet in het Franse album voorkwam. Het schip uit Frankrijk ging richting Veghel.

   

Bovenstaande schepen hoefden niet lang te wachten op de Germaton, op weg naar Heerewaarden om zand te halen, die aansloot.

Om bijna 15.00 uur de duwer Maasstroom 7, dit keer met de Fri-Trans 4 voor zich en op weg naar de Waalhaven van Rotterdam.

   

Een uur later de prachtige Zalmvisser die zand ging halen in Heerewaarden. 

Een coaster in de sluis is altijd spectaculair en vanmiddag was dat niet anders. Nu was het de Leyla die langskwam op weg naar Aalst. Heel misschien komt het schip morgenmiddag terug, als er dan nog tenminste water genoeg boven de drempel staat.

   

Dan een schip dat ook nog niet in mijn archief zat, de Dordtse Espero die uit Den Bosch kwam en op weg was naar Werkendam.

Het schip kende ik wel, want als Orlando kwam het ooit door de sluis. Enfin, in de Waalhaven ontmoette de uitvarende Espero de Niky die bijna op haar bestemming was, nl. de fabriek van De Heus in Andel.

   

Vanaf het Waalhoofd had ik aan De Rib in Andel al een schip zien liggen. Het bleek de Laurina te zijn die even later toch maar weer kwam schutten richting Waalhaven. Daar zou het een nacht blijven liggen.

   

Mijn laatste schip vandaag was de Marjan die net na de schutting van de Laurina de bocht van de Waalhaven om kwam. Ook Marjan haakte na het schutten af en bleef in de Maashaven overnachten. 

Opnieuw snoeiwerk op de sluis     
Vanochtend weer twee man met een hoogwerker op de sluis voor het veilig maken van de bomen langs de twee parkeerplaatsen.

Het snoeien van al deze bomen lukte vandaag, je kunt er weer veilig onderdoor lopen. Morgen gaat het werk verder maar dan met een zelfrijdende hoogwerker. Op het programma staan dan de bomen langs de oostelijke bebouwing van de sluis.

   

Cruiseschip in Rotterdam      
Vanmiddag kreeg ik een foto toegestuurd van een prachtig en groot cruiseschip dat in Rotterdam lag op De Kop van Zuid. De tekening op het schip heb ik eerder gezien, maar dat brengt nog niet de naam van het schip naar boven.

                              terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht                                                                         

 woensdag 08 maart 2017     
Wat een dag! Werkelijk de gehele dag kwam het water naar beneden en daarom nu wel heel weinig schepen op de foto gezet. Maar eerst een foto van de Hensie die gisteravond schutte en daarna in de Maascamping bleef. Vanochtend vertrok het op weg naar Lieshout.

Vanochtend kon ik het toch niet laten een foto te maken van de Friese sleper Morra uit Warns die een nachtje bij De Heus had doorgebracht. De losse boot ging nu richting Sliedrecht.

Aan het einde van de middag werd het droog en kon ik naar buiten. Vanaf de brug gingen de Werkendamse Euodia en de met zand geladen Spes Salutis, die beiden in de Waalhaven lagen, op de foto.

Snoeien van bomen      
Vanochtend een hoogwerker op de oostelijke parkeerplaats met het doel de hoge bomen daar door een snoeibeurt veiliger te maken. Alleen hadden de mannen ook te maken met het slechte weer en volgens mij kunnen ze met het bakje nooit hoog genoeg komen om de gehele boom onder handen te nemen. Maar ................. wie weet kan het bakje wel heel hoog komen.

Nogmaals de Amélie               
Afgelopen zaterdag passeerde dit bijzondere scheepje de sluis en ook maandag plaatste ik een foto ervan. Nu ging het in de buurt van Gouda weer op de foto en wel door Erik van Toor die op de Facebook-pagina van "Spitsen, typische binnenvaartschepen" erover berichtte. Hij schreef bij de foto's: " Dit scheepje hoort hier niet in deze groep, maar ik vond het toch leuk om te delen. Volgens de enthousiaste eigenaar is dit de laatste nog varende Ourthespits of Bètchète."  Hij (Erik van Toor) zette er een link bij naar Wikipedia

Das nie goe      
Al geruime tijd blijkt aan de oostelijke Maashavenremming (de lange remming) een deel van het Intercomsysteem aan een draadje te hangen. Van een schipper kreeg ik er twee heel onscherpe foto's van. Op de tweede is op de achtergrond de Arnold J van Dunea te zien.

   

Toen het vanmiddag droog werd ben ik de weg overgestoken om vanaf die kant van de brug een foto te maken van deze situatie.

Deze situatie lijkt me niet juist, hoewel het wel makkelijk is voor schepen die achter die remming (het Zwaluwnest) liggen. Op deze uit het archief geplukte foto is de "praatpaal" nog in goeden doen te zien.

                               terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 07 maart 2017      
Eerst nog even terug naar gisteravond toen ik een foto binnenkreeg, genomen vanuit de Waalhaven richting de sluis, met daarbij de vraag "Brandweeroefening?". Nu had ik helemaal niets gemerkt en dus ging ik kijken op de sluis.

Inderdaad bleek bij het Waalhoofd H2, de kant van het wachtgebouw, een oefening bezig. Tenminste bezig, de manschappen waren net aan het inpakken. Of de oefening wel of niet was geslaagd werd me niet bekend.

   

De schepen vandaag      
Het bleef lang rustig vandaag, want pas tegen 11.00 uur doorbrak de Ventjager, opnieuw op weg naar Kerkdriel, de stilte. Het passeerde in de Waalhaven de Cornelis B die tegen 14.00 uur vertrok richting Rotterdam.

Na het invaren van de Ventjager keek ik even in het Munnikenland waar de Animo lag te laden voor Zwolle.

   

Dan de Deo Favente die zand ging halen in Heerewaarden en even later, rond het middaguur, de grote Calypso. Het passagiersschip kwam van Zwijndrecht en ging zo te zien zonder passagiers naar Heusden.

   

De bekende Patria kwam langs op een reis die voorlopig zou stoppen in Gorinchem. De volgende was de spits Babytonga uit Purmerend die ook richting Gorinchem ging, maar daar niet bleef liggen maar verder voer op het Merwedekanaal richting Vianen.

   

In de Waalhaven moest de Friese Morra uit Warns wachten tot de Babytonga was uitgevaren. Daarna kon het transport, de Morra duwde de Herik 27, de sluis in voor nog een kort stukje naar Andel.

Het werd een duo-schutting want ook de Prinses Margriet ging mee in deze schutting, misschien wel op weg naar Wijk en Aalburg.

De Morra heeft als thuishaven Warns, een dorpje in het zuidwesten van Friesland dat bekend is door de Slag bij Warns. Dat was een veldslag in de Fries-Hollandse oorlogen tussen graaf Willem V van Holland en de Friezen die op 26 september 1345 plaatsvond. Voor een gedeelte van de Friezen is de jaarlijkse herdenking van de slag belangrijk. Die herdenking vindt plaats bij een grote kei bovenop het klif bij Warns. Tekst erop "Leaver dea as sleaf". (Liever dood dan slaaf). 

Maar goed, terug naar het nu. Tegen 17.00 uur werd de Gepke III mijn laatste schip voor vandaag. De Renata redde het net niet om voor 17.00 uur te schutten en viel dus net buiten de opsomming van passanten op deze dinsdag. 

Brand in het Munnikenland        
In dit geval was dat bij Covaco en ik werd er opmerkzaam op gemaakt door een telefoontje van een journaliste van het Brabants Dagblad. Zo vanuit huis viel er weinig te ontdekken, geen rook te zien en ook geen sirenes gehoord.

De brand was op de derde etage van het gebouw rechts naast de silotoren. Van afstand was te zien dat er net een hoogwerker omhoog ging. 

   

De brand, ontstaan in een droogmachine, was lastig te bestrijden. Vandaar dat aardig wat materieel was ingezet.

Twee van mijn foto's haalden de website van het Brabants Dagblad en dat is altijd leuk. Vind ik zelf tenminste.

Brievenbus      
Het wordt de Binnenvaart soms/vaak niet echt gemakkelijker gemaakt. Ter illustratie de foto's hieronder die laten zien dat ook de vertrouwde brievenbus op de Wilhelminasluis het veld moet ruimen. Nu werd er toch al niet druk gebruik van gemaakt, maar ik zag nogal eens een schipper(se) iets erin mikken. 

   

Waarschijnlijk is het een bezuiniging, maar veel zal deze niet opleveren. Ik schat dat de besteller zo'n 20 seconden bezig is om de bus te legen en de dag te verschuiven. Hoewel, dat is toch 100 seconden per week en zelfs 5200 seconden per jaar. Toch bijna 1,5 uur!!

                                   terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

maandag 06 maart 2017       
Het begon vanochtend goed. In korte tijd zag ik vier schepen passeren. De Prinses Margriet die in de buurt van Brakel zand ging halen, daarna de Albatros, Maria Cornelia  en de Quo Vadis die volgens mij alledrie naar Heerewaarden of in ieder geval in die buurt daar ergens zand gingen halen. Jammer genoeg was het bij deze schepen nog te vroeg voor een foto.
Rond 10.00 uur kwam de Prinses Margriet al terug om na het schutten in de Maashaven te blijven liggen.

Daarna duurde het tot 12.45 uur voor de volgende schutting er was. Dat was een aardige met het werkscheepje Herik 6 en de Merwestroom. Deze laatste ging de andere zandschepen achterna richting Heerewaarden.

Van Gouda kwam de geladen Ventjager langs, op weg naar Kerkdriel.

Dan was het wachten tot 16.00 uur toen de Animo, die uit Ravenstein kwam, schutte en daarna rechtsaf ging naar de fabriek van Covaco om daar te laden voor Zwolle. Zo'n twee uur later de Res Nova die naar Dordrecht ging. Beide schepen zette ik vanuit huis op de foto.

   

Het was inmiddels al ruim na 18.00 uur toen de Cornelis B zich meldde. Het schip bleef na het schutten in de Waalhaven liggen. 

Amélie gespot 
Zaterdag viel me een Belgische recreant op, ook al omdat het mij in eerste instantie niet duidelijk was wat de voorkant en wat de achterkant was. Mijn betere helft probeerde het me heel rustig duidelijk te maken en slaagde daar na een tweetal pogingen ook in. Amélie bleek nog iemand anders te zijn opgevallen, want donderdag jl. werd het scheepje al gespot in de buurt van Helmond.

Inspectie na inspectie        

Dit keer viel het aantal inspecteerders mee en bleef de delegatie beperkt tot
twee man. Ongetwijfeld zal weer een rapport worden opgesteld dat misschien bovenop de stapel rapporten, die er nu toch moeten zijn, zal belanden. Hoeveel keer ik nu oranjegejaste personen heb gezien die aan het inspecteren waren? Ik ben de tel kwijt geraakt. 
Vanochtend heb ik aan een sluiswachter gevraagd of al bekend was wanneer het betreden van de steigers in de Waal- en Maashaven weer veilig zal zijn, maar de goede man moest het antwoord schuldig blijven. 
Maar ach, wat doet het er eigenlijk allemaal toe. De brug bij Gorinchem wordt vernieuwd en dat is natuurlijk ook heel wat waard.


                                            terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

zondag 05 maart 2017        
Wat een dag! Heerlijk zonnetje vanochtend, deprimerende regen vanmiddag. Geen schepen vandaag, de sluis kent immers nog drie zondagse sluitingen. Op mijn gemakje daarom vandaag wat bezig geweest met de website en natuurlijk Feyenoord (hmm) en Ajax (yes) bekeken. Maar goed, eerst terug naar vanochtend toen ik voor het eerst naar buiten keek richting De Struikwaard.

Moeilijk te zien denk ik wat het was dat mijn aandacht trok. Een beetje inzoomen daarom en dat wordt het meteen duidelijk.

   

Twee eenden die op hun dooie akkertje bovenop een van mijn tuintafels stonden of ervoor drentelden. Even later stonden ze er alletwee bovenop trouwens. Wanneer ze weg zijn gegaan en wat ze kwamen doen? Geen idee, maar leuk vond ik het wel.

Schoolschepen        
De laatste dagen ben ik de boel op de website een beetje aan het opruimen en wat logischer aan het indelen. Vandaag kwamen de Schoolschepen aan de beurt. Allereerst de twee schepen die met grote regelmaat hier komen oefenen, de Prinses Beatrix en de Prinses Christina van het STC uit Rotterdam

   

Ook de Prinses Máxima behoort tot de vloot opleidingsschepen, maar die zie je niet vaak in de Wilhelminasluis.

Zelfs Belgische opleidingsschepen zie je hier, maar dan wel sporadisch. Hieronder links de Libertas en ernaast de veel nieuwere Province de Liège 1. De Libertas is een oudje uit 1921, maar de Province de Liège is een modern schip dat werd opgeleverd in 2012.

   

Scouting       
Nogal wat schepen van diverse scouting-afdelingen komen in het zomerseizoen door de sluis, vaak op weg naar een of ander evenement. Uit de lijst heb ik een paar schepen gehaald, allereerst een rijtje kleine scheepjes waar de scouts over het algemeen mee leren varen. Hieronder eerst een rijtje van Gorinchem met ernaast een rijtje van IJmuiden.

   

Veel scoutingclubs hebben een eigen wachtschip waarop kan worden geslapen en gegeten tijdens evenementen. Hieronder de Makke Beer II uit 's Hertogenbosch en de Winthont uit Alphen a/d Rijn.

   

Heel opvallend was op 18 juli 2014 de passage van een scoutinggroep uit Leiden. Het wachtschip Corbulo voerde naast zich de Energie en de voormalige reddingsboot/life-boat Paasei met zich mee. Mooi gezicht in de Waalhaven van de Wilhelminasluis.

Groeten uit Poederoijen
Op de veilingsite voor verzamelaars Qoop is een kaart van Poederoijen te koop. De startprijs van deze kaart is Euro 0,15. Het is een leuke kaart, maarvoor mij niet interessant omdat die al heel lang in mijn verzameling zit.

Het aardige is ook nog dat in ieder geval twee van de fotootjes op de kaart ook als gewone ansichtkaarten bekend zijn. Rechtsboven een foto die is genomen vanaf de Poederoijense Bol met de Veense Put in aanleg op de achtergrond. Linksonder een foto van de Gedenknaald of het Gedenkteken, ook al als een ansichtkaart uitgebracht.

   

                                terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 04 maart 2017            
Naar verwachting was het rustig vandaag. Zo rustig dat ik een Belgische recreant, de Amélie, maar op de foto zette. Vooral ook omdat het schip door de vorm opviel. Mijn betere helft was erdoor in de war gebracht, want die dacht dat voor achter was en achter voor. 

De Ostrea was de eerste vertegenwoordiger van de binnenvaart die zich vandaag liet zien. Het schip kwam van de Zuid-Willemsvaart en ging nu naar Gorinchem om daar het weekeinde door te brengen.

De tweede was de Utrechtse Ahoy die met een gezelschap uit Gorinchem was vertrokken om via de Bergsche Maas en de Nieuwe Merwede weer terug te gaan naar Gorinchem. Een rondje Land van Heusden en Altena dus.

De laatste vandaag was de Solent die uit de buurt van Lieshout kwam en nu net als de Ostrea naar Gorinchem ging.

   

Passagiersschepen        
Vandaag de Ahoy in de sluis en dat was een goede tip om de albums met passagiersschepen maar eens up-to-date te maken. Dat is vanmiddag dan ook gebeurd. Het waren 132 schepen die ik heb verdeeld over drie albums van 44, er kunnen dan altijd nog vier nieuwe schepen in elk album bij. 

   

Hierboven als eerste de Ahoy die toevallig vanochtend passeerde. Ernaast de laatste van de serie, de Zwaantje. Hieronder heb ik het voor mij meest opvallende passagiersschip geplaatst, de Pure Liner. De tekening op het schip doet mij denken aan de Dazzle Painting die in Wereldoorlog 1 veelvuldig werd toegepast op oorlogsschepen.

Op YouTube kwam ik een aardig filmpje tegen dat over deze Dazzle Painting gaat.



                    terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 03 maart 2017       
Gisteren zijn we bijna de gehele dag het Brabantse in geweest en daarbij had ik een keer geen aandacht voor schepen of andere water- gerelateerde onderwerpen. Vandaag gewoon thuis op de sluis, maar ook dat leverde niet veel op. Vanochtend vroeg passeerden de Ventjager, Actief, Zwaantje 1 en de Zuiderzee. Het was toen rond 10.00 uur. 
Daarna kwam de Zwaantje 1 weer terug van een klus in Heusden. Toch geen foto buiten vanwege de vele regen op dat moment.

Niet veel later de C'est la Vie leeg van Andel om naar de Dintelhaven in Rotterdam te gaan om een nieuwe lading halen.

Daarna kwam alleen nog tot nu toe (19.30 uur) de Safini langs op een reis van Helmond naar Sliedrecht. Ik ging naar buiten om een foto van het schip te maken, maar het regende te hard. Naar binnen dus om mijn oude camera te pakken, maar weer buiten bleek het nog harder te regenen. Ik zag van het maken van een foto dus maar af.
Maar toch nog een foto van een schip, tenminste een stukje van een schip. Een paar dagen geleden zag ik een schip uitvarend richting brug gaan waarbij ik dacht dat het wel eens fout kon gaan. Wel, veel ruimte bleef er niet over, maar het liep goed af. 

Euro Carrier of Multicat     
Een bijzonder aardige jongedame van Neptune Shipyards, ze was op de sluis om de passage van een nieuwe Eurocarrier mee te maken, legde me ooit het verschil uit tussen een Multicat en een Eurocarrier. Dat verschil bleek er eigenlijk niet te zijn, alleen Multicat is de gepatenteerde naam van Damen Shipyards, terwijl Eurocarrier de beschermde naam is van Neptune Shipyards. 
Voor mij maakt het niet veel uit, ik heb al die multipurpose schepen in één album zitten en die deelde ik vandaag opnieuw in. Het zijn er momenteel 42, de eerste is de Aaron, de laatste de Yvonne-W.

   

Bijzonder is als er een casco van een Eurocarrier door de sluis komt op weg naar Aalst om daar te worden afgebouwd. Deze Northern Peregrine bijvoorbeeld die begin januari 2011 de sluis passeerde op een ponton. Een heel bijzonder gezicht was dat vanachter mijn kopje koffie.

Wat heb ik hier       
Hieronder twee foto's van een soort opbergbox die ik ooit kreeg van een man die in de dertiger jaren van de vorige eeuw zijn dienstplicht vervulde en die in de meidagen van 1940, de inval in Nederland van het Duitse leger, gelegerd was in de buurt van Mill. 
Maar het gaat me nu vooral om deze opbergbox van metaal met opschrift 12 c M.K. No 351.

   

De box is 19,5 cm hoog, 12 cm breed en 3 cm diep. Iemand een idee waar deze box voor werd gebruikt? 

                                terug naar boven                              naar Nieuwsoverzicht

woensdag 01 maart 2017        
Door omstandigheden vandaag maar weinig foto's gemaakt en ook niet echt goed opgelet welke schepen zoal passeerden. Wel zag ik in ieder geval de Relax, Ineke, Patria, Grefo en de Engelina langskomen. En die laatste heb ik wel op de foto staan. Het is immers een van mijn favorieten, alleen vanwege de naam al: de Engelina uit het Friese Lioessens. Zeg het maar eens rustig een paar keer achter elkaar.

Meer foto's maakte ik niet en dat vind ik nu toch wel jammer. Pas bij het uitvaren van een schip zag ik dat het de Franse spits Furious was. Daarom geen recente opnamen, maar twee uit resp. november 2014 en mei van hetzelfde jaar.

   

Op mijn camera vstond nog een foto die ik gisteravond maakte van de Cornelis Bos. De vriendelijke schipper ervan kwam aan wal een praatje maken en zo hoorde ik dat hij met dit ex Visserij-Inspectieschip naar Berlijn gaat. Een flinke onderneming lijkt me.

 Motortankschepen   
Vandaag de Motortankschepen opnieuw ingedeeld, het bleken er 69 te zijn. Vooral Nederlandse schepen natuurlijk, maar toch ook een paar Duitse schepen en zelfs een Zwitsers schip. De serie loopt van de Admiralengracht t/m de Zwaantje 1.

   

 Zwaantje 1  
Van die Zwaantje 1 vond ik een filmpje uit maart 2010. Er is op dat moment een storing aan een van de deuren en de Zwaantje 1 krijgt toestemming achteruit de sluis weer uit te gaan om een andere route naar de bestemming te zoeken.

                     terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht 

 

      





















    

Top