HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier
Forum

                                 Nieuwsoverzicht van 01 t/m 10 mei 2017                                                

woensdag 10 mei 2017    
Uit de passanten vandaag eigenlijk lukraak een aantal op de foto gezet. Maar de aandacht ging eerst vooral uit naar de brug die een respectabel aantal keren voor proef open en dicht ging. Geen enkel probleem deed zich voor. Wel waren er verbaasde blikken van wachtenden: brug omhoog en de deuren dicht! Waarom dan toch die brug open dachten ze ongetwijfeld.

In de loop van de ochtend gingen de RWS 71 en de Elsa op de foto. De eerste was op een patrouilletocht Dordrecht-Dordrecht, de tweede kwam uit de buurt van Eindhoven en was op weg naar Rotterdam.

   

Het Zwaluwnest van de Maashaven, achter de oostelijke remming, leek wel een haventje. Van rechts af lagen daar de Prinses Margriet, de Sanne, de Branta en de Arnold J van Dunea.

's Middags koos ik voor de Urker Elisabeth en de Aletta uit Nederhemert. Veel meer schepen kwamen vanmiddag trouwens niet langs.

   

Rond 16.00 uur zag ik nog de Maurice schutten, maar daarna bleef het stil tot nu toe, 20.00 uur. 

Uitbouw van een fabriek       
Al geruime tijd zijn er bouwactiviteiten op het industrieterrein in het Munnikenland. Een enorme kraan is vanuit de wijde omtrek te zien. 

Het gaat om de bouw van een fabriek van Feedvalid. Dit bedrijf is een onderdeel van Brokken Holding en op haar website is o.a. het volgende te lezen.
"
FeedValid is een familiebedrijf dat actief is in de handel, verwerking en productie van enkelvoudige en circulaire grondstoffen. Als bedrijf vervullen we een deel van de supply chain, van ruwe grondstoffen tot aan het eindproduct bij de consument.
Bij de inkoop van onze verschillende grondstoffen begint het al met het kiezen van betrouwbare leveranciers als partners. Dit is belangrijk om richting onze klanten levering en kwaliteit te waarborgen, zowel bij de enkelvoudige als de circulaire grondstoffen.
Om enkelvoudige grondstoffen te verkrijgen verwerken wij oliehoudende zaden, schroot, peulvruchten en granen tot een hoogwaardige ingrediënt voor toepassing in verschillende diervoeders.
Bij de circulaire grondstoffen streven wij naar het afzetten van een stabiele stroom kwalitatief hoogwaardige diervoeder. Belangrijk hierbij is een langetermijnrelatie, met als focuspunt het ontzorgen van de leverancier.
Wij gebruiken verschillende productietechnieken. Hierdoor zijn wij in staat om toegevoegde waarde te creëren op commodity based producten, daarnaast leveren wij ook specialiteiten voor speciale voeders. Het voordeel van ons brede assortiment is dat wij producten kunnen bieden, die zowel de eiwit-, zetmeel- als vetcomponent bevatten."

Op de website staat ook een stukje geschiedenis en interessant zijn de laatste drie punten van een opsomming:
2010: Overname van Covaco in Poederoijen. Productielocatie van de enkelvoudige producten, zoals soja- en raapproducten.
2012: Samenvoeging van de vier bedrijven onder de naam FeedValid. Het hoofdkantoor komt in Poederoijen.
2016: Investering in de enkelvoudige producten. Op de productielocatie Poederoijen wordt begonnen aan de bouw van een nieuwe fabriek. 


AD/Rivierenland
Begon ik vandaag met een foto van het proefdraaien van de brug, dit naar aanleiding van de storing gisteren, ik eindig deze update met een foto van die storing. Een bekende foto die ik zag op pagina 3 van de Regiobijlage van het AD/Rivierenland..

Hebben we op de sluis zomaar een twitterende sluiswachter. Toch eens navragen wie dat is. De foto is gemaakt door de Wilhelminasluis, een knappe prestatie. Afijn, weer een leuke voor het digitale plakboek.

                         terug naar boven               naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 09 mei 2017        
Best een aardige dag, maar wat de sluis betreft wordt het eentonig: veel te rustig! Weinig schepen waarbij de komst van de Hamaritha iets voor 09.00 uur wel heel erg aandachttrekkend werd. 

Natuurlijk had dit forse schip een brugopening nodig en die kreeg het dan ook. Maar ik vroeg me af waarom die brug zo lang open bleef staan. Hoewel mijn ontbijt net was geserveerd, besloot ik poolshoogte nemen.

De Waaldeuren bleken al dicht te zijn, de brug stond nog fier omhoog. Dat betekende natuurlijk een storing. Ging bij storing 2017-12 de brug niet omhoog, bij deze storing 2017-13 bleek de brug niet naar beneden te gaan.

Zo'n storing betekent altijd een chaos met kerende auto's op de weg, mopperende chauffeurs die komen vragen hoe lang het nog gaat duren, fietsers die als alternatief gebruik maken van de bruggetjes op de deuren, mensen die de auto aan de ene kant laten staan en zich aan de andere kant laten ophalen, etc. etc. 
De storing begon om 09.00 uur, om 09.45 uur verscheen de monteur; tegen 10.00 uur zag ik die goede man in gezwind tempo richting brug lopen en vijf minuten later ging de brug naar beneden. 
Wel een beetje jammer dat verkeersregelaars arriveerden toen al het verkeer al weg was en er dus niets meer viel te regelen. Maar daar valt logischer wijze weinig aan te doen, die regelaars moeten net als de monteur van ver komen. 

Daarna was het business as usual en deden zich geen problemen meer voor. Iedereen ging over tot de orde van de dag en ik besloot de spits Chasseur op de foto te zetten. De Maasbrachtse spits was op weg naar Gorinchem.  

   

In het Munnikenland lag de Knarr te laden om met die lading richting Veghel te gaan. De volgende was de Patria en die ging net als de Chasseur richting Gorinchem.

   

Dat was alles voor vandaag en veel schepen zal ik niet hebben gemist. De Harja II zag ik in ieder geval niet passeren en als goedmakertje daarvoor een foto van de Merwede. Dat is de voormalige Betuwe die is omgebouwd tot kraanschip en voor De Klerk vaart. Vanaf een passerend schip werd onderstaande foto gemaakt van het terrein van De Klerk met de Merwede pront vooraan.

Moet dat nou?? 
Vanmiddag heb ik er weer met verbazing naar zitten kijken: iets voor 17.30 uur gaat de brug omhoog en de rijen wachtende auto's groeien heel snel aan tot fikse rijen. Logisch, vroeger noemde men dit wel spitsuur.

Na even wachten zag ik het "schip" waar de brug voor open ging en al die wagens moesten wachten. Het bleek een kleine zeilboot te zijn met een ietwat imponerende mast. Of die gestreken kon worden? Geen idee. 
Nu ken ik bruggen die op bepaalde tijden waarop veel verkeer is niet opengaan. Misschien een idee? Een ander idee is misschien om de vaarbelasting iets omhoog te doen, of is die belasting al heel hoog?

Filterhuis en gemaal       
Tijdens de tocht in de omgeving van Dordrecht, op 5 mei jl., maakte Anton ook foto's van een opvallend gebouw. Een zoektocht op internet leverde op dat het hier inderdaad een bijzonder gebouw betrof. 

Op een prachtige plek aan de rivier de Wantij ligt het filtergebouw, voorheen verantwoordelijk voor de koelwatertoevoer van de (reeds gesloopte) energiecentrale. Een particuliere opdrachtgever heeft zich over dit karakteristieke gebouw ontfermt met het doel er te gaan wonen. Over deze verbouw bestaat een website, zeker de moeite waard om te bekijken.

   

Veel minder bijzonder is een ander gebouw dat Anton passeerde. Niet bijzonder, maar wel erg belangrijk dit Gemaal Stadspolders.

                     terug naar boven              naar Nieuwsoverzicht

maandag 08 mei 2017      
Echt weer zo'n dag waarop het niet echt wilde, waarbij dat in de middag niet helemaal goed werd gemaakt. Fotoloos passeerden de Prinses Margriet, die schutte al om 06.00 uur, en de Wilhelmien. Daarna zag ik vanuit huis de Branta passeren.

Vervolgens de Lourens sr die nog in het begin van de ochtend schutte. Daarna was het wachten tot 12.30 uur op de volgende. Dat was Marjan die ik nog miste ook.

Vanaf De Rib in Andel was de Belgische Caracas die daar bij de fabriek van De Heus lag te lossen goed te zien.

De sleper Groenland was daar net voorbijgevaren en tussen de dichtgaande Maasdeuren zag ik nog net een stukje ervan in de sluis. Toen we even later thuis waren, was ik nog ruim op tijd om deze sleper goed op de foto te krijgen. De Groenland ging naar het Munnikenland, ik denk zomaar om daar een lege bak op te halen.

   

Omdat ik toch op De Rib was, nam ik ook maar weer eens een foto van de opslag van materieel aan de overkant. Weinig veranderd daar.

In de sluis bleef het stil tot 16.00 uur toen de Sardonix richting Maas schutte. Meteen erna kwam van dezelfde kant de Risico.

   

Vanaf de Maas kwam daarna de Ineke die na het schutten in de Waalhaven bleef overnachten. Ineke werd mijn laatste schip.

Een buizerd       
Of het echt een buizerd was weet ik niet, maar ik volg het idee van een boswachter die me ooit vertelde dat het negen van de tien keer een buizerd is die je hier ziet. De vogel had een mooi uitkijkplekje gevonden op de restanten van de windvaan bij de westelijke parkeerplaats. Twee foto's maakte ik van het dier, zittend achter mijn bureau. 

   

Een En Avant naar de sloop       
Van de vloot En Avant-schepen kwam er een aantal door de sluis. Zo maakte ik onderstaande foto in de middag van 29 juni 2008. Afgebeeld is de En Avant 21 (021.04053). 

Deze En Avant 21 zal niet meer door de sluis komen om de eenvoudige reden dat het schip vanmiddag op de sloop belandde. Johan van Dalen was erbij en legde het laatste stukje in het water van deze sleper uit 1950 vast.

       

Rijkswaterstaat versus Gemeente Woudrichem 1 - 0 
Daarbij gaat het weer om die diepe kuil(en) aan het begin van de afrit van de parallelweg van de N322 naar beneden naar de parkeerplaats. Er zit een diepe en gevaarlijke kuil in en dat heb ik dan ook gemeld, eerst bij Rijkswaterstaat en twee dagen erna op 30 april bij de Gemeente Woudrichem.

Waterstaat legde de verantwoordelijkheid neer bij de Gemeente. Na de melding daar kreeg ik het volgende automatisch gemaakte antwoord....... Binnen vijf werkdagen, ik was benieuwd.

Volgens mij ging vandaag de vijfde werkdag om, maar er kwam geen info over de afhandeling. Waar Rijkswaterstaat beloofde binnen twee werkdagen te reageren en dat ook ruim binnen die tijd deed, laat de Gemeente dus een steek vallen. Wel jammer. 
Er zal niets anders opzitten dan geduldig af te wachten.

                            terug naar boven                naar Nieuwsoverzicht

zondag 07 mei 2017    
Feyenoord zou kampioen (kunnen) worden vanmiddag maar dat bleek een utopie te zijn. Jammer, maar volgende week nog een kans, de laatste trouwens. Sprak Brederode niet ooit "Alles sal reg kom"?
Afijn, ik houd me maar bij de sluis en alles wat daarmee samenhangt. Een eerste schutting om tien uur die meteen ook het enige beroepsschip van vandaag liet zien, de rondvaart/partyboot Domani. Maar er waren meer wachtenden.

In de loop van de ochtend wandelden we een stukje richting Gedenkteken en nog verder. Op de terugweg zette ik de Fivel uit Delfzijl op de foto die toen nog alleen aan De Rib in Andel lag. Toen nog wel, want later zou de Belgische Caracas daar ook arriveren.

Meer beroepsvaart zag ik niet, maar wel een trainingstocht van de Groot & Grut 1. Het scheepje viel eerst niet echt op.

Gelukkig kan mijn Nikon wat inzoomen en toen werd me pas duidelijk dat het om de Groot & Grut 1 ging, een Sint Ayles Skiff. Ik moet het nog even navragen, want ik dacht dat het 1st Dutch International Regatta tijdens Hemelvaart 25 -28 mei a.s. tussen Woudrichem en de sluis op de Afgedamde Maas gaat plaatsvinden.

   

Capitulatie Vrijheidstocht    

Niet veel, maar toch werden een paar schepen op deze wandeltocht gespot. De eerste is een onbekende, ik kan tenminste nergens de naam van het schip vinden. Maar de foto vond ik te leuk om niet te publiceren.

De volgende twee schepen zijn goede bekenden van de Wilhelminasluis. Links de Zwolse Geryvo en ernaast de Jantine.

   

De vierde en laatste foto is er eentje met twee schepen. Aan de kade de Repos Ailleurs en ernaast de Cunera. Ook twee bekenden.

Tijdens deze tocht passeerden Anton & Hans ook een sluis, het bleek de Grebbesluis te zijn. Bleek want de eerste foto doet nu niet direct vermoeden dat het hier een sluis betrof.

   

Ietsje verderop (vermoed ik) stond de Loods van die Grebbesluis, ook eigendom van het Waterschap Vallei en Veluwe.

Een karakteristiek gebouwtje die loods en dat gaat natuurlijk ook op voor het Dijkmagazijn Grebbeberg.

Fortwachterswoning        
Zondag en dus bracht Anton van Rijswijk weer een bezoek aan de bouw van de nieuwe Fortwachterswoning, die ook een Brasserie gaat bevatten, bij de Batterij onder Poederoijen. Zoals altijd laat ik hem zelf aan het woord:

"Het terrein is bij en rondom de nieuwe fortwachterswoning behoorlijk onder handen genomen, zeg maar flink geëgaliseerd. 

   

Nog een klein stukje steiger staat er, het dak is nu ook in zijn geheel van hout voorzien en zelfs de schoorsteen is van kleur verschoten en is mooi met hout betimmerd.  Ik kan niet anders zeggen dan dat het er met de week fraaier uit gaat zien." 

Mansvelder Gemaal        
Anton verhaalt verder: "Ik weet dat de restauratie van het Mansvelder Gemaal er al een tijdje op zit, maar ik ben er deze keer toch weer heen geweest. Gewoon om te kijken hoe het er nu bij staat en ligt."

Doorvaarthoogte beperkt      
Het stukje vond ik gewoon wachten op plaatsing vandaag. Waar het vandaan komt weet ik niet meer, ik  vermoed uit de Scheepvaart-berichten. Maar belangrijk genoeg om hier nu te plaatsen.

                        terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 06 mei 2017        
Gezien het beeld van de laatste weken verwachtte ik op deze dag niet echt veel beroepsvaarders, maar dat viel mee. Direct na opening van de sluis schutte al de Mira Sanro, al snel gevolgd door de Eendracht, Ahava, Undine III en de Domani. Daarna was ik paraat, maar toen schutten niet echt veel schepen meer. Wel in ieder geval de Franse Ber-Mel uit Douai, een schip dat ik hier nog niet eerder zag.

   

Aan het einde van de middag zag ik de Fivel de Waalhaven invaren. Het schip had toen al een flinke reis erop zitten, want de lading was ingenomen in het Duitse Friedrichsfeld. Ver hoefde het schip niet meer, want De Heus in Andel was het afleveringsadres.

Helder water        
En het was helder water vanmiddag èn het waterniveau was vrij laag. Deze twee factoren toonden een goed bodembeeld van de Waaldrempel van de sluis. De v-vormige donkere streep is de ijzeren stootrand waar de sluisdeuren na het sluiten tegen komen. Als daar dan iets op de bodem ligt zorgt dat ervoor dat de deur niet goed kan sluiten en is er sprake van storing.
De witte lijn rechts laat zien waar een schip de bodem raakte. Een eigenwijze schipper gaf waarschijnlijk de juiste diepte van het schip niet op en zat bijna aan de grond. De dader is bekend met de juiste datum erbij, maar dat is zo'n gegeven dat in mijn archief blijft zitten. 

Schuttevaer    
Vandaag weer de nieuwe Schuttevaer met heel veel ruimte voor de komende beurs voor de Binnenvaart in Gorinchem. Maar toch ook plaats voor een bekende rubriek, "Kielzog".
Net als in 2015 staan daarin Melle en Janny Draaisma centraal. Zij zijn het schipperspaar van de Animo, een schip dat op deze website voorkomt bij de schepen die ouder zijn dan 100 jaar. Hieronder de Animo op 13 februari 2014 in de Wilhelminasluis.

Melle en Janny hebben een duidelijke taakverdeling aan boord: "Ik doe het papierwerk. Hij de rest". Henriette Driesen-Joanknecht heeft er weer een mooi artikel van gemaakt. De foto laat het schipperspaar zien zoals het is.

Schepen tijdens een Rondje 's Hertogenbosch       
Vandaag het laatste deel van de foto's die Hans de Weerd maakte tijdens zijn wandeltocht afgelopen maandag in en rond Den Bosch. Alleen maar schepen vandaag, te beginnen met de Werkendamse Christiaan-C.

   

Daarna de tanker met de prachtige naam Imperial Gas 91.

Met de Grevelingen ging op de Maas weer een bekend schip op de foto.

   

Dat gold niet voor het mts Markstroom die een onbekende is voor de Wilhelminasluis.

Dan de Belgische Tatiana die ook al op de Maas op de foto ging.

   

De twee laatste foto's die Hans maakte waren voor bekenden. Links de Westgeul en ernaast de Quo Vadis.

   

De foto's van deze tocht zijn daarmee op, maar ik geloof dat de mannen van AndelWandelt vandaag weer eens samen op pad zijn geweest. Morgen zullen foto's daarvan zeker op deze site komen.

                        terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 05 mei 2017      

Een gedenkwaardige dag waarop wat vlaggen betreft de sluis bovengemiddeld scoorde. Terecht natuurlijk, gedenken van de dag waarop "vrijheid" werd teruggekregen is noodzakelijk om je te blijven realiseren wat een groot goed "vrijheid" is.
Vrijheid ook om "mijn" sluis Wilhelminasluis te noemen en niet zoals in oorlogstijd "Sluis te Andel", zoals in een Staatscourant uit 1940 door de Secretaris-Generaal van Waterstaat werd verordonneerd. 
Schepen hadden vandaag de vrije keuze om te kiezen voor een passage
van de Wilhelminasluis of door te varen via de sluis bij St. Andries of via de Bergsche Maas.
In ieder geval kozen vandaag de Hei-Di en de Vaarwel voor de Wilhelminasluis. Daarbij moet ik wel zeggen dat de vrijheid te kiezen soms wel erg wordt beperkt door het reisdoel. De Hei-Di bijvoorbeeld kwam van de Bergsche Maas en ging naar Vianen. Een route via de Wilhelminasluis ligt dan wel erg voor de hand. 

De Hei-Di was de Vaarwel iets voor bij het schutten. De Vaarwel uit Krimpen a/d IJssel was trouwens op weg naar de thuishaven. 

   

Eveneens een duo-schutting was die van de Patria, die uit het Munnikenland kwam, en de partyboot Princehof die later terugkwam. 

Dan de Spes Salutis die een behoorlijk tijdje op de Risico moest wachten. Dat wachten bleek de moeite waard, want beide schepen lagen tegen elkaar aan in de sluis, zodat de schippers de laatste nieuwtjes konden uitwisselen. Tenminste zo leek het.

   

Later alweer twee schepen tegelijk in de sluis. In dit geval de Eben Haëzer en de Altero.   

Omdat het de laatste schepen voor me waren vandaag, gingen ze beiden ook nog solo op de foto. Links Eben Haëzer en ernaast de Altero.

   

Slepers op de Hollandsche IJssel                  
Van Maurits Freysen kreeg ik een aantal foto's van slepers die hij ter hoogte van Nieuwerkerk a/d IJssel maakte. Als eerste is dat de Jennie (023.09036) die hij op 1 mei jl. zag passeren.

Twee dagen later waren het de Chelsea-B (020.16073) en de veel kleinere Tommy (022.02261).

   

Ook op 3 mei jl. zag Maurits de Rodie 2 (023.35714) en de Liberté (023.10075) langskomen.

   

Een bijzondere ansichtkaart     
Jaap Boersema heeft een zeer uitgebreide verzameling m.b.t. de binnenvaart in al haar facetten. Hij stuurde me een wel heel bijzondere ansichtkaart die was afgestempeld op 3 december 2016. De naam van de afzender kan ik jammer genoeg niet lezen, maar wel de geadresseerde, nl. Mejuffrouw M. Evers. Ook is duidelijk dat de afzender een postadres had in Vreeswijk. 
De kaart heeft een afbeelding van de O.L. Vrouwe Kade in Maastricht.

Nog interessanter wordt het om de boodschap te lezen die achterop de kaart in 's Hertogenbosch is geschreven:
"Lieve Martha, Met deze kan ik u mede deelen dat wij in Den Bosch leggen want Andel, die eerste sluis van Rotterdam, die is voor twee dagen dicht. Dus wanneer of wij in Amsterdam zijn dat weet ik niet. Wees gegroet van mij, u liefhebbende ........"
Geweldig, een kaart van Maastricht uit 's Hertogenbosch verstuurd door iemand die een adres in Vreeswijk heeft naar een juffrouw die een adres in Rotterdam heeft met als boodschap o.a. het niet weten van de datum waarop de afzender in Amsterdam zal zijn vanwege het gesloten zijn van de Wilhelminasluis in Andel!!

Afsluiten kan ik vandaag met de gedachte dat ook in 1916, ruim honderd jaar geleden, de sluis wel eens voor langere tijd was gesloten. Niets nieuws onder de zon dus als zich hier weer eens een storing voordoet. 

                    terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

donderdag 04 mei 2017    
Vandaag bezoek van een zuster met haar man en daarom weinig actualiteit. Wel zijn we met Ity en Jos in het Munnikenland geweest en brachten we ook een bezoek aan Slot Loevestein. Foto's van die dagonderdelen zijn niet door de keuring gekomen en blijven dan ook alleen te zien in familiekring en na afspraak.
Wel hier foto's van de schepen bij Covaco die ik maakte op de heenweg naar het Munnikenland. De Belgische Hannah is daar met een grote bak voor zich, ik meen de Berlinda, gisteren gearriveerd vanuit de Sint Laurenshaven in Rozenburg.

De combinatie moet wachten tot het kan lossen tot in ieder geval de Jasmijn klaar is, want die lag onder de kraan.

Het enige schip dat ik de sluis zag passeren was vanmiddag de Knarr. Of het druk of rustig, of iets daar tussenin, is geweest, kan ik niet zeggen. Daarvoor ben ik te lang niet op de sluis geweest.

Het Munnikenland in het Carillon      
In Het carillon, een in de Bommelerwaard verschijnende krant, een prachtig artikel van Gerrit Groeneveld over het Munnikenland. Het begin van het artikel plaats ik hieronder. Om het hele artikel te lezen kun je via deze link naar Het Carillon gaan.

Superjacht 3
De afgelopen twee dagen schreef ik over de proefvaart van een werkelijk superjacht. Gisteravond kreeg ik er nog twee foto's van die gemaakt zijn door een schipper die het jacht tegenkwam. Te mooi om niet te plaatsen.

 

Keersluis De Grote Hekel     
De foto's zijn weer van Hans de Weerd die al snel op zijn maandagse tocht in en rond Den Bosch langs deze sluis kwam. 

Oorspronkelijk kwam hier via drie waterinlaten de hoofdstroom van de Dommel de stad binnen. De waterpoorten in de vestingmuur werden afgesloten met balken die in het water dreven en die voorzien waren van scherpe ijzeren punten. Ze leken wel wat op vlashekels en daar ontleenden de waterpoorten dan ook hun naam aan.

       

Over zo'n historisch plekje is natuurlijk veel te vinden, bijvoorbeeld op de site van de Bossche Encyclopedie.

Sluis Empel      
Van historie is hier (nog) geen sprake, want het is een heel moderne sluis bij de ingang van het Maximakanaal. Dit kanaal is aangelegd omdat het niet meer van deze tijd was om vrachtschepen via de binnenstad van Den Bosch richting Veghel te leiden.

Vergeleken met de oude sluizen is Sluis Empel voorzien van hightech, want als ik zo zie wat er allemaal bij de binnen- en buitenkant van de sluis is aangelegd, is dat wel heel opvallend. De sluis wordt meen ik nu op afstand bediend.

   

Hans de Weerd was net ter plekke toen de The-An II naar buiten wilde schutten.

   

Waar vaar ik?    
Voor alle duidelijkheid: ook zij die niet in de binnenvaart werkzaam zijn of geen binnenvaart-achtergrond hebben, kunnen en mogen meedoen aan deze quiz. Oplossingen voor iedereen via het contactformulier. 
Dit keer een gemakkelijke opgave, maar de prijs is niet mis! Een eervolle vermelding op deze website en daarmee eeuwige roem!!

Programma AndelWandelt     
Het concept-programma voor de tweede helft van dit jaar is klaar. Er zal nog wel enige discussie volgen voordat het definitief wordt, maar dat maakt het juist zo leuk. De mannen willen niet te ver weg, willen wel een prestatie neerzetten en daarbij nog in wisselende landschappen lopen.
Wel, met dit programma lijkt aan deze drie citeria te zijn voldaan. Als voorzitter van AndelWandelt zet ik met plezier mijn handtekening onder dit concept!

                                 terug naar boven                naar Nieuwsoverzicht

woensdag 03 mei 2017     
Een dag die met nogal wat regen begon die niet vervelend was door de hoeveelheid maar wel het koppig volhouden te vallen. Veel foto's maakte ik niet ter bescherming van mijn camera die maar slecht tegen water kan.
Er missen daarom foto's van o.a. de Wilhelmien, Marjan, Spes Salutis, Fiat Voluntas en Engelina. Wel maakte ik gebruik van een droge periode voor de Zeeleeuw die een flinke werkbak voor zich had.

In de auto zat ik droog en daarom kon ik veilig een foto van de Belgische Ave Maria maken die tegen het casco lag te wachten. Later verhuisde het toen de Jannelien vertrok.

Bij de passage van het varend hotelschip Allure regende het ook, maar in aanvaardbare hoeveelheden. Aan boord van het schip in ieder geval twee man die uitgebreid op de foto gingen bij een concurrent van me. Natuurlijk deed ik mee met de twee hoedjes op één foto.

   

De laatste passant voor mij was de Amare die onder me door de sluis inkwam. Weer eens een foto uit een andere hoek.

Een superjacht      
Gisteren plaatste ik een foto van een mij toen nog onbekende maar wel prachtige jacht. Vandaag werd me meer bekend.

Het gaat hier om het grootste jacht dat ooit in Nederland werd gebouwd. Gisteren was het schip, waarde volgens De Telegraaf zo'n €275.000.000, op weg naar zee voor een proefvaart. Vandaag kwam het 110 x 16.4 m. metende schip onder begeleiding van RWS weer terug naar Alblasserdam om de opleverpunten af te werken.

   

Over dit privéjacht dat door Oceanco werd afgebouwd is nu al veel te vinden. Google maar eens op Oceanco Y714.
Deze foto's zijn gemaakt door Johan van Dalen die vandaag bij de terugreis van zee naar Alblasserdam was en mij de foto's stuurde.

Rond 's Hertogenbosch met Hans de Weerd  
Nu Deel 2 van de foto's die Hans maakte tijdens zijn wandeltocht afgelopen maandag. Een wel heel stille Sluis 0 in Den Bosch met alleen in de voorhaven de oude sleper Maaike. Sinds het Maximakanaal komt zeker beroepsvaart niet meer door de sluis. Voor recreatievaart schijnt Sluis 0 in de zomerperiode (april t/m oktober) op zondag, woensdag en vrijdag om 15.00 uur voor één schutting open te gaan.

   

Hoe anders was het bij de Spuisluis Crèvecoeur waar het water bruiste dat het een lust was. Alles over deze spuisluis is vinden op o.a. de website van het BHIC (Brabants Historisch Informatie Centrum).

Onderweg maakte Hans ook foto's van schepen die hij tegenkwam of die hem inhaalden. daar kom ik nog op terug. Maar voor vandaag alleen twee foto's van een oud scheepje. Het is een zgn. Schokker en in dit geval 't Visje.

   

Een schokker is een oude oer-Hollandse schuit waarmee al voor het jaar 1800 op de Zuiderzee werd gevist. Oude schokkers die niet meer geschikt waren voor de zeevisserij werden verkocht aan riviervissers, ze werden bijvoorbeeld op de Maas gebruikt om te vissen op paling. Het palingvissen was nachtwerk, overdag werden de netten gerepareerd, werd de vis verwerkt en werd onderhoud gepleegd aan de boot.
Meer over deze schokker is hier te lezen. In mijn archief vond ik ook foto's van schokkers.
Eerst eentje die bij de sluizen van Lith ligt en ernaast een schokker op het droge bij het Bezoekerscentrum in Heerewaarden.

   

Er zullen vast wel meer schokkers overal liggen en/of varen, in Woudrichem bijvoorbeeld. Door Janus Baks kwam die schokker naar Woudrichem waar het vaartuig werd opgeknapt. Daarna keek waarschijnlijk niemand ernaar om, want nu is heel veel geld (echt veel) nodig om deze schokker weer in een goede staat te krijgen. Zouden voor zo'n vaartuig echt zoveel mensen naar Woudrichem komen?

                                 terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 02 mei 2017    
Eentonig, maar alweer hadden hier heel wat meer schepen kunnen worden geschut. Daarom en ook vanwege de zo nu en dan neerdruilende regen was het een dag om snel te vergeten. Ware het niet dat zich vanochtend toch iets bijzonders voordeed.
Op 25 april jl. plaatste ik onderstaande foto's van een bijzonder transport.

   

Bij dit transport ging het om het vervoer van een in Brakel gemaakt casco. Ergens, waar weet ik niet, is het vaartuig in elkaar gezet en kort geleden te water geladen. Gisteren kwam de Jack the Digger langs en vanochtend bleek die net binnen de sluis te liggen.

Allemaal vrij normaal leek het, maar in de loop van de ochtend zag ik de Jack the Digger bij de loswal van Van der Ven bezig met het casco dat eerder als bijzonder transport over de brug kwam. Het tweetal meldde zich om te schutten.

De twee schepen pasten net door de openingen van de sluis waarbij heel voorzichtig werd gemanoeuvreerd. Navraag bij de schipper van het spul leerde me dat het tweetal op weg was naar Vianen.

   

Misschien dat het casco zal worden afgebouwd. In ieder geval lijkt het een dergelijk schip te moeten worden. Deze foto komt van de website van de ESB Group.

Maar terug naar de andere schepen die kwamen schutten. Zoals daar als eerste de Wilhelmien kwam. Het was toen en te vroeg en het regende, de foto maakte ik dan ook vanuit huis.

Omdat we wel heel vroeg in Andel moesten zijn, vertrokken we dus vroeg van de sluis. Bij terugkomst reden we langs het Munnikenland om te kijken welke schepen daar lagen. Bij de vulpijp was dat de Tycho, terwijl bij de kraan de Jasmijn werd gelost.

   

Dichtbij de weg lag nog steeds de Zephir te wachten tot het aan de beurt was.

We bleken geen schip tijdens onze afwezigheid te hebben gemist, zodat ik de twee volgende passanten op de foto kon krijgen, ondanks de regen. Het waren de Undine III en de Marjan.

   

Rond 12.00 uur gingen we alweer weg, maar nu voor langere tijd. Pas tegen 18.00 uur waren we op de sluis terug. Net daarvoor stopten we weer bij het Munnikenland om te kijken of er tijdens onze afwezigheid iets was veranderd. Dat bleek zo te zijn: de Jasmijn was vertrokken en Jannelien had die lege plaats ingenomen. 

Op de sluis hoorde ik dat nog een drietal schepen was gepasseerd. De eerste was de Nexus die op weg was naar Waspik. De andere twee waren de Semper Fi en de Ora et Labora. Van de Nexus kreeg ik een foto die was gemaakt met een IPhone.

Momenteel lijkt de Tripang in aantocht te zijn. Dat zal dan het derde schip zijn na 13.00 uur. Omdat het nu al 20.00 uur is geloof ik het wel en ga ik aan de (bijna) dagelijkse update beginnen.

Sluis Engelen     
Hans de Weerd liep weer een flinke tocht in de buurt van 's Hertogenbosch en stuurde me daarvan een flink aantal foto's. Vandaag heb ik er een paar uitgezocht die te maken hebben met Sluis Engelen.
Sinds het Maximakanaal is dat bijna een recreatiesluis geworden ........dacht ik.

Die gedachte was niet correct, want aan de buitenkant van deze sluis lagen de Santiago en de Tokata, toch geen kleine schepen.

   

Ook aan de binnenkant van Sluis Engelen bleek beroepsvaart te liggen. In dit geval was dat de Maasstroom 11 die de met schroot geladen Votra 2 voor zich had.

Komt dat door de sluis?        
Wel, deze vraag bij onderstaande foto die ik kreeg toegestuurd kan ik zelf beantwoorden: zeker niet. Te groot en te breed voor de Wilhelminasluis. Toch wel jammer.

                              terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

maandag 01 mei 2017        
Van "oudsher" is 1 mei de Dag van de Arbeid, misschien dat het door de viering ervan daarom wat rustig was en bleef. Toch lukte het weer een aardige verzameling schepen op de foto te krijgen, waarbij ik niet pretendeer alle passanten te hebben vastgelegd.
De Branta van Van der Ven uit Brakel was de eerste die ik zag. Nog lichtelijk slaapdronken zag ik die vanuit de slaapkamer passeren.

Net toen wij even wilden weggaan lag de Deo Data in de sluis. Het schip kwam van Poederoijen waar het misschien wel de Ventjager had gelost. Omdat wij in het Munnikenland wat gingen lopen, zette ik vanaf de nieuwe weg daar het schip nogmaals op de foto, tegen de zon in weliswaar. De Deo Data ging richting Rotterdam.

   

Op de terugweg langs de sluis stopte ik even bij het Gedenkteken om daar een foto te maken van de Grace de Dieu 1, die net werd gelost bij de kraan, die gezelschap had gekregen van de Zephir die lag te wachten.

In de loop van de middag kwam eerst de Edison en even erna de Jan. De Edison was op een reis Den Bosch - Hardinxveld, terwijl de Jan van Helmond kwam en richting Rotterdam ging.

   

Net voor 18.00 uur meldde zich de Keimpe. Het was met Aalburg - Gorinchem een korte reis voor het schip dat ik al een tijdje hier niet zag passeren.

Het was en bleef rustig en meer schepen zag ik echt niet, kwamen volgens mij ook niet. Rustig avondje voor de sluiswachter dus. 

De nieuwe weg naar Slot Loevestein     
In het Munnikenlandprojekt, Ruimte voor de Rivier-onderdeel, hoorde ook een nieuwe toegangsweg naar Slot Loevestein. Die weg kwam er dan ook en heel uitnodigend lag die er prachtig bij.
Maar .............. er zijn nogal wat sullen die zich op zo'n weg Max Verstappen wanen en dat ook willen laten zien. Verder zijn er die groepen "wielrenners" die het liefst als een peloton dat aan Luik-Bastenaken-Luik meedoet zich deze weg toe-eigenen. Maatregelen waren dus nodig!

In de weg waren al twee versmallingen aangebracht, maar die brachten de snelheid op de weg niet naar beneden. Nu dan is rigoureus ingegrepen en zijn op het laatste stuk volgens het bord zelfs 13 verkeersdrempels gelegd. Ik heb ze nog niet geteld.

Het verhaal van de kuilen      
Als je naar de Wilhelminasluis wilt, moet je over de parallelweg gaan en dan naar beneden naar de parkeerplaats. Geen probleem zou je zeggen, maar wel een enorm probleem voor vrachtwagens.

Grotere wagens kunnen de bocht onmogelijk nemen zonder in de berm te belanden. Het resultaat is zichtbaar, diepe kuilen zijn ontstaan en asfalt brokkelt steeds verder af. Het probleem wordt dus alleen maar groter.

   

Van deze situatie heb ik een melding gemaakt bij Rijkswaterstaat. Onmiddellijk kreeg ik een bevestiging van ontvangst en de toezegging dat binnen twee werkdagen antwoord zou komen.
Maar wat schetst mijn verbazing! Zaterdag deed ik de melding en zondag (gisteren dus) kreeg ik al antwoord.

Wel, dat is duidelijk. Rijkswaterstaat heeft er niets mee te maken. Toch voor alle zekerheid op die wegbeheerderskaart gekeken, maar daar word je ook niet veel wijzer van.

Gisteren uit arren moede maar de melding bij de Gemeente Woudrichem gedaan. Ook daar kreeg ik onmiddellijk een ontvangstbevestiging terug. Ook stond in die bevestiging dat ik binnen vijf werkdagen antwoord zal krijgen. Ik ben benieuwd, want het gebied van de sluis is op de kaart maagdelijk wit. Niemandsland dus, maar we zullen zien.

                        terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht

Top