HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
21 t/m 30 september
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                Nieuwsoverzicht van 01 t/m 10 mei 2018                                                       

 

donderdag 10 mei 2018  
Hemelvaartsdag en dus logisch dat het niet druk zou worden met beroepsvaart. Lange tijd was de Titania het enige beroepsschip dat passeerde. Het bleef trouwens na het schutten in de Waalhaven liggen bij de Prinses Margriet.

   

Tegen 13.00 uur kwam de Fifty-Fifty langs met een casco voor zich. Het transport was op weg naar Neptune Shipyards in Aalst. Het casco leek me van een schip dat in de offshore gaat worden gebruikt.

Toch ook weer een onbekend schip. Het was de Combination die met een in Duitsland ingenomen lading op weg was naar de fabriek van De Heus in Andel. 

De schutting de andere kant op gaf een flink aantal recreanten te zien, waaronder ex-sluiswachter Leen met de Stern en uiteraard zijn vrouw. Als een van de laatste scheepjes kwam de Stern de sluis in, op weg naar thuishaven Dordrecht.

   

Storing 2018-15   
Om 14.25 uur gingen de slagbomen van de brug naar beneden, maar de brug zelf ging slechts een heel klein stukje omhoog. Toen blokkeerde de brug en daarmee viel het hele systeem uit. De slagbomen kunnen dan niet meer omhoog, de brug niet meer helemaal in de ligstand, etc. 

   

Het was druk en dus was het gemopper niet van de lucht. Ook de bekende taferelen waren weer te zien, o.a.: motorrijders die toch over de brug gaan; "stoere" mannen die de slagbomen wel even zullen optillen; Fietsers die toch de brug overgaan; kerende auto's; etc. 
Na een flinke tijd draaide de zeilboot, voor welke de brug omhoog moest, in de kolk om weer richting Waalhaven te kunnen gaan. 

       

De recreanten in de Maashaven mochten daarna de sluis in, als ze tenminste onder de brug doorkonden. Erbij zat de sleper Fifty-Fifty die terugkwam uit Aalst.

Pas om 16.05 uur arriveerde de monteur, bijna twee uur na de storing. Om 16.30 uur ging de brug voor de eerste keer omhoog en was de storing voorbij. 
De Casa-Nova en de Maasstroom 7 die tijdens de storing in de Waalhaven wachtten, werden uit elkaar gehaald. De Casa-Nova paste onder de gesloten brug door, de Maasstroom 7 niet. Maar in de eerste schutting na 17.30 uur kreeg de Maasstroom 7 een plekje.

Rond 18.00 uur passeerde nog de BGATrans, maar ik was net te laat om daar een foto van te maken. 

Noordwaardtocht    
Gisteren, 09 mei, namen Anton en Hans  deel aan deze tocht van ca. 25 km. Wel heel toevallig dat, toen wij bij het Biesboschmuseum kwamen, een lang stoet wandelaars de brug overging bij het museum. Ik neem aan dat Anton en Hans daar bijliepen, maar we zagen de mannen niet.
Voor nu een tweetal foto's van nieuwe gemaaltjes in het gebied, resp. Gemaal Hooge Hof en Gemaal Kroon.

   

Bij de foto's ook een opname van de Spieringsluis. Morgen plaats ik zeer waarschijnlijk wat meer foto's van deze tocht.

                                 terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

woensdag 09 mei 2018    
Opnieuw een prachtige dag en daarom viel het aantal passanten behoorlijk tegen. Beroepsvaart kwam al helemaal mondjesmaat langs. Dat wist ik nog niet toen ik vanochtend de Kalithea op de foto zetten met op de achtergrond de Experience.

Later op de dag verdween de Werkendamse Experience, maar vanochtend vroeg heerste er nog rust op en bij het schip.......zo te zien tenminste.

Wij vertrokken daarna naar de Biesbosch met natuurlijk ook een bezoekje aan het prachtige museum. Daar raakten we even verzeild in een groep oudjes die niet alleen een enorme hoop lawaai produceerden maar ook alle stoelen in gebruik namen. Wij besloten eerst maar wat rond te wandelen tot de grijze maffia op een fluisterboot (!) inscheepte. 
Na een tijdje reden we weer naar huis, maar bij de Biesboschsluis kregen we oponthoud door een geopende brug en ook door de enkele rijbaan die beschikbaar was. Later kreeg ik via Twitter van Hannie Visser-Kieboom een foto van dit groot onderhoud. 

Eenmaal terug op de sluis moest ik wachten tot halverwege de middag voor er weer een schip langskwam. Het bleek de Dordtse Courage te zijn.

Vanochtend was de Optimist-Sr richting Maas gegaan en rond 16.30 uur kwam het weer terug van een klus in de Veense Putten.

Daarna bleef het rustig tot 18.00 uur toen ik bijna ook nog deze Secunda miste.

Ietsje later zag ik nog twee oude slepers, David en Storm, richting Woudrichem gaan. Vervolgens bleef het lang rustig.

Brug bij Grave  
De brug en zeker de stuw erbij was een tijdje geleden negatief in het nieuws doordat een schip pardoes over de stuw ging. In de Schuttevaer van deze week is over de afloop een artikel gewijd.
Maar van de brug kreeg ik een prachtige foto, geweldig zoals die brug wordt verlicht door een ondergaande zon.

                                  terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 08 mei 2018  
Ruw werd ik mijn slaap gerukt toen vanochtend rond 06.00 uur een schip in de sluis lag. Het bleek de Labora te zijn die op weg was naar Rotterdam. De bemanning was dus al vroeg aan het werk, ik draaide me nog maar eens om.
Mijn eerste schip, veel zouden er niet volgen, was de Bona Spes. Het was toen al bijna 12.00 uur.

Zo'n twee uur later een verrassing in de sluis, een spits. Het was de bekende Shiva uit Rotterdam waarover heel wat valt te vertellen. Kijk maar eens hier

   

De linkerfoto hierboven is gemaakt door spitsenliefhebber Arie van Tongerlo. Bij het uitvaren waren nog duidelijk sporen te zien van de oude beschildering van het schip. Op de tweede foto hieronder het schip in de Wilhelminasluis op 23 maart 2016.

   

In de Waalhaven lag toen al samen met wat recreanten de Rotterdamse Jan te wachten.

Een paar schuttingen later, recreanten bleven komen, een schutting met de Pegasus, een peilbootje, en de oude Dankbaarheid uit Hardinxveld. Een beurtschip?

   

Rond 17.00 uur een verrassing, want de Labora meldde zich voor een schutting op een reis die na het laden in Rotterdam was begonnen. In dezelfde schutting ging ook de Branta van Van der Ven mee. 

Net voor 18.00 uur de Experience die van Waalwijk kwam en na het schutten voor een nacht in de Waalhaven bleef. Het was meteen het laatste schip dat ik op de foto zette. Daarna kwam in ieder geval tot 20.00 uur geen schip meer langs en ik zie ook helemaal niets aankomen.

Anton langs het Wilhelminakanaal  
Zaterdag jl. nam Anton van Rijswijk deel aan een wandeltocht (50 km) vanuit en naar Dongen. Een deel van de route ging langs het Wilhelminakanaal en het eerste schip dat hij daar zag was de Bodensee. Je zou het gezien de naam misschien niet verwachten, maar het was een Nederlands schip.

   

Verderop langs de route opnieuw een schip, maar nu eentje die was afgemeerd. Opnieuw een Nederlands schip deze Mironi.

                                terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

maandag 07 mei 2018    
Door omstandigheden gisteren geen update. Er passeerde, hoorde ik, wel een respectabel aantal recreanten, maar beroepsvaart liet het afweten.
Vandaag een prachtige dag wat het weer aanging, maar zeker ook de schepen die passeerden. Drie "nieuwe" schepen zelfs! 
Mijn eerste schip was de Mordomia die bij Sluis Engelen was gestart en nu naar Dordrecht ging.

In de Waalhaven lag al de Eemsteyn te wachten en even later sloot daar de Cornelis B bij aan. Die laatste moest nog een schutting overslaan, want samen met de Eemsteyn schutten ging niet door te weinig ruimte.

   

Leuk gezicht om zo'n rijtje van drie schepen te zien toen de Mordomia uitvoer in de Waalhaven. Van groot naar klein-;)

Even later kwam van Neptune Shipyards de MTS Viking, een onbekende eurocarrier voor me. Veel info op de site van het bedrijf waar de Viking van is, maar daar vond ik niets over dit schip.

   

's Middags moest ik even in Andel zijn en ik maakte van die gelegenheid gebruik om de Franse Natacha uit Douai, die aan De Rib werd gelost, op de foto te zetten. Ik kende dit schip nog niet!

Terug op de sluis bleek daarin de oude(re) Votrans (1943) te liggen. De duwer had een tussenstop gemaakt in de Veense Putten en ging nu richting Dordrecht.

   

Dan de met containers geladen Lehar die van 's Gravendeel kwam en naar Veghel ging.

   

Vervolgens de Prinses Margriet, een trouwe gast voor de weekeinden. Nu leek het schip verder te gaan. 

Net na 18.00 uur het laatste schip, opnieuw een verrassing. Het was de Ventis uit Noordwelle, een dorp op het Zeeuwse Schouwen-Duiveland. Ik kende het schip nog niet, hoewel ik het onder de naam Myos (rechts) wel eerder de sluis zag passeren. 

   

Het bleef daarna rustig in de sluis, het is nu 20.00 uur en ik zag geen schip meer passeren. Ook de recreanten lijken het genoeg te hebben gevonden. 

                                terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 05 mei 2018    

Schepen die passeerden  
Slechts een enkel binnenvaartschip liet zich hier zien vandaag en die miste ik ook nog. Gelukkig was de bestemming van het schip het Munnikenland, zodat ik later alsnog een foto ervan kon maken.

De Animo verkeerde daar in goed gezelschap. Links achterin lag een voor mij onbekende recreatiesleper, ook de sluiswachter herkende het schip niet. In het midden ligt de Animo bij de vulpijp en helemaal vooraan de Esperance uit Rhoon. De plaats bij de kraan is vrij gelaten, misschien wel omdat tegen de avond de Jan van Hasselt een bak kwam afleveren. 

       

Nu ga ik niet bij iedere recreantenschutting kijken, maar voor de Maartje Anna en de Branta van Van der Ven uit Brakel, die meestal bij de sluis aan de Maaskant ligt, pakte ik toch mijn toestel.

   

Veel later werd mijn aandacht getrokken door twee "oude" slepers. Wel toevallig dat de eerste die uitvoer de Maartje Anna was. De andere sleper kende ik nog niet (?), dat was de Dollard.

   

Na deze schutting kon ik door de knieën om onder de brug door de in de Maashaven rustende Cornelis Adriana op de foto te krijgen. Dit schip was waarschijnlijk gisteren al geschut. 

Dat was alles voor vandaag, ook al omdat de sluis om 19.00 uur dichtging.

Jannette   
Gisteren plaatste ik een foto van de Jannette die door de sluis kwam om richting noord te gaan. Van Joost Roeland kreeg ik twee foto's van het schip toen het eerder bij Sluis Engelen was om richting Den Bosch te schutten om daar
de split die in Amsterdam was geladen te lossen bij de asfaltfabriek van Heijmans.

   

Joost maakte zelfs een filmpje van de Jannette toen het Bokhoven passeerde. Let op het prachtige geluid van de motor van de Jannette,


Gesloopte schepen                             
Met regelmaat worden schepen gesloopt, vaak ook als ze er nog goed uit (te lijken) zien. Nu zag ik op de Facebook-pagina van Gesloopte Binnenvaart Schepen een bekende langskomen. Fabian Draaisma zag bij Hoeben Metalen/RDM BV in Kampen dit schip binnenkomen.

   

Het was de Enja, een schip uit 1955 die met regelmaat in de Wilhelminasluis was te zien, die een trieste gang maakte. Hieronder het schip in betere tijden als het de Wilhelminasluis uitvaart op weg naar de Waal/Merwede.

Dat ging niet goed 2      
Gisteren plaatste ik een foto van de RPA 16 die door motorproblemen aan de wal was vastgelopen. Vandaag zag ik nog een aantal foto's van dit ongelukje langskomen op Facebook van Fred Fens. Hij plaatste die op de pagina van Havenfoto's. Als plaats van het voorval geeft hij aan de Oude Maas bij Spijkenisse. 

Motoren    
Mooi weer en dan komen de motoren weer tevoorschijn. Niets aan de hand als het geluidsvolume dan aanvaardbaar is, maar jehebt ook van die groepen die het gas helemaal open lijken te draaien waarmee het geluidsniveau navenant stijgt.
Op de twee foto's hieronder een groep motorrijders waarvan het geluidsnivau acceptabel bleef, zo kan het dus ook.

   

Bijna nog erger is het geluid dat puberjochies kunnen produceren als ze trots hun geluidsinstallatie moeten demonstreren aan de meiskes aan boord. Nog erger vaak is de keuze van hun muziek.
Er komen een paar mooie dagen aan en dus zullen we wel weer kunnen "genieten" van wel luide muziek en motoren.

                           terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 04 mei 2018   
Ondanks het prachtige weer werd het toch niet echt druk, wat recreanten betreft dan. Binnenvaart was okay, maar daar heb ik maar één foto van en wel van de Vreeswijkse Jannette die op een reis Den Bosch - Nieuwegein was.

Ook een recreant ging op de foto en wel de viskotter WR 74 met de naam Rosalott. Deze kotter is nog bijna in originele staat en een regelmatige gast in de Wilhelminasluis.

Spitsen    
Mijn goede vriend Leen is op de weg terug van zijn tocht naar België en kon het bij Cuijk niet laten een foto te sturen van de Sint-Martinuskerk. Ik had hem gevraagd om spitsen op de foto te zetten voor me en ziedaar: in één keer vier spitsen!

Dat ging niet goed  
In de buurt van Spijkenisse ging het vanmiddag niet helemaal goed met de RPA 16 Port of Rotterdam. Door motorproblemen liep het schip zich vast in de wal. Hulp kwam van de kleinere RPA 4. Helaas vertelde mijn bron niet hoe het is afgelopen.

Aidaperla    
Een prachtig zeekasteel dat iedere donderdag te bewonderen was in de Rotterdamse haven. Mijn bron kwam het schip vanochtend vroeg tegen, misschien was het wel op weg naar Hamburg.

De Aidaperla is er eentje van een uitgebreide vloot Aida-schepen. Al die schepen zijn te bewonderen op de site van Aida.de

                         terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

donderdag 03 mei 2018    
Wat een heerlijke dag! Vanochtend vroeg passeerden al wat schepen, waaronder de spits 't Land Goesting. Natuurlijk schutte het schip te vroeg voor mij en daarom een archiefopname van deze spits van 25 april jl. op een foto van Joost Roeland waarop het net terugkeert van Sluis Engelen waar het abusievelijk naartoe ging.

Mijn eerste foto's zijn van gisteravond toen er opeens een volle schutting was en die moest ik natuurlijk vastleggen. Erin o.a. de duwer Walvis die als bestemming Rotterdam had.

   

Op de linkerfoto hierboven is te zien dat twee schepen meeschutten. Het waren de Franse Reynald, die naar Amsterdam ging, en de Animo die Europoort als bestemming had.

Waar er gewoonlijk een gesprek is met de schipperse van de Animo, zij komt dan even aan wal, was dit nu onmogelijk doordat iemand bij Rijkswaterstaat heeft verordonneerd dat de bruggetjes levensgevaarlijk zijn om te betreden en dus werden afgesloten. Enige verdere actie om het veilig te maken blijft nu al weken achterwege. Schande!
Nu konden alleen bij het uitvaren een paar woorden worden gewisseld. De Animo bleef trouwens in de Waalhaven overnachten, maar ook daar kon niet van boord worden gegaan.

Vanochtend zag ik, ik was even voor een praatje bij de sluiswachter, de Secunda schutten en ook uitvaren. Mijn camera lag thuis, maar mijn IPhone bracht de oplossing.

De Renata kwam ook weer eens langs, nu vanaf Europoort op weg richting Veghel. Mee schutte de recreant Linquenda uit Utrecht. Geen idee wat voor type schip dit is. Het Europanummer is 030.30877. Iemand een idee?

   

Daarna de Belgische Michiel die naar Gorinchem ging en de Liesveld die naar de Poederoijense Bol ging, waarschijnlijk om daar later een schip van zand te verlossen.

   

Opeens kwam de Werkendamse Experience schutten. Opeens voor mij dan natuurlijk. Het schip kwam van Oss en was nu op weg naar de thuishaven.

Na het maken van een foto van de Experience wandelde ik over de sluis naar de brug om het schip ook van achteren op de foto te zetten. Maar toen ik richting Maas keek zag ik in de verte een slepertje aankomen. Het bleek de Broedertrouw 4 te zijn die naar Dordrecht ging. 

Toch ook weer een nieuweling vandaag! Het was de Belgische Gwenn uit Antwerpen die van Nederhemert kwam en nu waarschijnlijk weer richting Antwerpen ging.

                         terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

woensdag 02 mei 2018    
Afgezien van de zo nu en dan onstuimige wind was het een mooie dag. Mijn betere helft vertelde me dat vrij snel na opening van de sluis een schip passeerde. De naam wist ze niet, maar enig zoekwerk bracht de naam van het schip: de Mordomia. Het schip kwam van Rotterdam en ging lossen bij Den Bosch. Gezien de naam was een archiefopname verantwoord besloot ik.

Zelf zag ik nog de Francisca passeren, maar ook kwam die voor mij eigenlijk te vroeg. De C'est la Vie schutte toen ik niet op de sluis was, maar Henk van Noorloos, die hardlopend over de sluis kwam, pakte een moment rust om het schip op de foto te zetten. 

Toen we terugkwamen op de sluis was een foto van de Lucinda, die 's middags weer zou vertrekken, in het Munnikenland logisch, evenals eentje van de Ineke die in de sluis lag.

   

Daarna was ik paraat voor alle volgende schuttingen en miste ik dus de Zwolse Geryvo, die naar Gorinchem ging, niet. 

Dan een interessante schutting. Eerst kwam de Zeeuwse spits Orca uit Terneuzen binnen. Deze spits kwam uit de buurt van Helmond en ging na het schutten richting Vianen. Met de Orca schutte de Trui van Bokhoven mee.
Meer foto's van de Orca heb ik op de Facebook-pagina van Spitsen typische binnenvaartschepen gezet.

   

Die Trui van Bokhoven intrigeerde me gezien de pretentievolle naam. Maar er is weinig over te vinden, tenminste ik vond er weinig over. Wel kwam ik door de website www.roggel.nl te weten dat de Trui van Bokhoven een spitsgat-tweemaster is. Toch iets gevonden. 

Mijn laatste opname was er eentje van de Avanti. Gezien het europanummer 032.20090 is het schip gebouwd in 1924 onder de naam Drie Gebroeders. Daarna kreeg het de naam Insulinde en in 1994 werd het omgebouwd tot recreatieschip. Nu staat achterop als thuishaven Zaltbommel. Het schip kwam vandaag van de Linge.

Foto's onderweg    
Mijn goede vriend Leen, ex-sluiswachter van de Wilhelminasluis, vaart momenteel met vrouw en Stern op de Limburgse wateren. Hij stuurt me regelmatig een foto van deze trip.

De eerste foto was van de Avanti, een spits. Ik had Leen gevraagd foto's te sturen van sluizen en/of spitsen. Deze hoort dus zeker in die categorie thuis!
De tweede foto was van Sluis Roermond waarbij ze zo te zien op het punt staan de sluis in te varen. 

Onderdoorvaartlichten      
Opnieuw was personeel aanwezig in de categorie .....monteurs. De juiste betiteling weet ik niet en ook niet wat er nu werd gedaan. Wel zag ik de onderdoorvaartlichten aan de Maaszijde, die er een week of wat geleden waren afgevaren, pront omhoog staan. Misschien zijn die dan (ook) weer in orde. 

                                 terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht 

dinsdag 01 mei 2018    
Vandaag was mijn eerste foto voor de Belgische Oggy die bij de vulpijp van Covaco in het Munnikenland lag. Ik neem tenminste aan dat het schip werd geladen. Of werd het toch gelost? Hoe dan ook, in de middag vertrok de Oggy om bij Gorinchem het kanaal richting Vianen op te gaan.

In de sluis was de eerste de Cala Jondal. Een schip met een bijzondere naam, de enige Cala Jondal die ik ken is een plaatsje op Ibiza. Enfin, het schip uit Vessem kwam van Gorinchem en ging zand laden in Heerewaarden

De derde droeg ook al een bijzondere naam, de Zwolse Geryvo. Geen idee wat deze naam betekent. Deze Geryvo kwam van Amsterdam en ging naar Waspik (over bijzondere namen gesproken) om daar te lossen. 

Dan de Inspe, voor de toekomst?, die al een flinke reis achter zich had. Het kwam uit de buurt van Wageningen en was bijna op de bestemming Andel. Daar meerde het af aan De Rib.

Daarna opeens een duo-schutting en dat had een trio-schutting kunnen zijn, maar de Zagri 3 paste niet bij de grote Lourens Sr en de Spes Salutis. Lourens Sr ging naar Poederoijen, de Spes Salutis is onbekend.

   

Na deze schutting mocht de Zagri 3 schutten, het schip kwam van Nieuwerkerk a/d IJssel en zal ongetwijfeld in Heerewaarden zand gaan halen.

Aan het einde van de middag zag ik de geladen Margriet in de Waalhaven liggen. Welhaast zeker zal het schip morgen vertrekken om ergens te gaan lossen. In de loop van de avond kreeg het gezelschap van de Casa-Nova.

Dit was alles dat tot 18.00 uur passeerde. Nu net, 19.30 uur, passeerde eerst de BGA Trans en even later ging de Casa-Nova de andere kant op.

Werken op de sluis    
Niet alleen de sluiswachter werkt op de sluis, de laatste tijd lopen hier met regelmaat monteurs rond. Het schijnt te helpen, want de laatste storing aan de deuren is al weer een tijdje geleden. Duimen dat het zo blijft!

                         terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

Top