HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                                 Nieuwsoverzicht van 01 t/m 10 november 2018                                                  

   
zaterdag 10 november 2018      
Drie schepen vandaag waarbij ook nog de Walrus V kan worden gevoegd die net op tijd rond 18.30 uur terugkwam van het gisteren afleveren van een casco bij Heesen Shipyard in Oss. 
Om 07.00 uur schutte de Allegro, zo'n twee uur later gevolgd door de Corendijck. Niet veel later was de Janneke de laatste....., dacht ik.
Geen foto's van deze drie schepen, maar wel van de Prinses Margriet die op een heel andere plaats dan gewoonlijk lag: in de Maashaven aan de westkant. Aan de andere kant van de remming dan nogal wat materieel van Van der Ven. 

Aan de andere kant van de Maashaven, maar wel achter de oostremming (lang werd dat het Zwaluwnest genoemd), lag de Ariel. Ook deze foto maakte ik vanaf de brug in een nog steeds miezerige regen.

In de Waalhaven hield ook een schip weekeinde en dat kwam tot nu toe niet veel voor. Het was de bekende Spes Salutis.

Zeker in deze tijd van het jaar is het niet ongewoon dat weinig schepen passeren. In mijn archief heb ik de datum van vandaag, 10 november, opgezocht in het jaar 1905, 113 jaar geleden dus. Het was een vrijdag waarop "slechts" 21 beroepsschepen de sluis passeerden. De schepen in die tijd waren natuurlijk kleiner, maar dan nog!

Een foto uit 1905 heb ik niet, maar hierboven wel eentje uit 1950. De datum ervan is onbekend. Wel leuk om te laten zien dat volle schuttingen tegenwoordig bestaan uit recreanten, zoals op de foto hieronder uit 29 augustus 2008. Zo te zien heeft de sluismeester er zijn handen vol aan, omdat aansluiten vaak heel eng wordt gevonden.

Nu zitten er behoorlijk wat klunsen onder de recreanten, hoewel ik het zelf niet beter zou kunnen. In de ANWB Waterkampioen van zomer 1996 stond een aardige pagina waarop werd geillustreerd hoe makkelijk het fout kan gaan. 

 Tot slot nog een heel bijzondere foto uit oktober 2013. Waarom die zo bijzonder is? Kijk en oordeel zelf! 

Het is tijd dat ik weer eens iets beschikbaar stel voor volgers/lezers die kritisch blijven. Daarom: antwoorden op deze vraag graag via het Contactformulier of natuurlijk rechtsstreeks via mail. Bij meerdere goede antwoorden zal ik door een loting een sluiswachter van de Wilhelminasluis de winnaar laten bepalen.
Het moet leuk blijven en daarom krijgt de winnaar "slechts" een chocoladeletter en een zak pepernoten!

                                       terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 09 november 2018     
Niet te geloven eigenlijk, maar tot nu toe (17.00 u.) passeerde slechts één schip. Naast deze Spes Salutis kwamen nog een paar recreanten langs, zodat de sluiswachter toch aan het werk werd gehouden. 

Ik zocht mijn toevlucht maar weer bij het Munnikenland waar de Rotterdamse Replay werd gelost en even verderop de Liesbeth bijna klaar was met laden.

Afleiding was er door de man die bezig was de bruggetjes te schilderen. Werd hij woensdag nog door de regen verjaagd, vandaag waren de weergoden hem gunstig gezind.

Afleiding vond ik ook in het opruimen van de laden van het bureau. Er lag nog flink wat oud fotomateriaal dat nu naar het hele grote archief is verhuisd. Een paar foto's vond ik wel aardig om hier te plaatsen. De foto van de Europa uit 1997 als eerste.

De kittige Arsiemi van ras-Woerkummer IJm Baks in de winter van 1997-1998 vind ik heel aardig. Het slepertje was ingehuurd om het vaarwater tussen de Andelse veevoederfabriek en de sluis en ook de route naar de Waal open te houden.

   

Leuk ook de foto van een Marineschip in betere weersomstandigheden in 1998. Niet alleen door het afgebeelde schip, maar vooral door de majestueuze bomen links. Ze zijn er niet meer. Wat beeld betreft helaas, wat veiligheid betreft gelukkig. 
Opvallend het bord met "Verboden op de brug te verblijven". 

De laatste foto komt uit dezelfde tijd, dus eind jaren 90 van de vorige eeuw. Een luchtfoto zoals er zoveel in mijn archief zitten. Eens te meer het bewijs dat de oude Wilhelminasluis een gelief object is om op de foto te zetten.  

Kom ik thuis van even weggeweest, zie ik een leuk transport in de sluis liggen. Het is al erg donker om 18.30 uur, maar toch maak ik een foto met mijn pas aangeschafte iPhone Xs.

Het blijkt de Walrus V te zijn die een erg breed ponton voor zich heeft met het casco de bovenbouw van wat een schitterend jacht gaat worden erop. Heel behoedzaam komt het transport de sluis in. De reis gaat naar Heesen Shipyard in Oss.
Mijn iPhone is geslaagd!

                         terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

donderdag 08 november 2018      
Het was weer heel rustig in de sluis, ik heb dus weinig gemist. Vanuit huis, tijdens het ontbijt, zag ik de Windcat 101 Majuro passeren. Het schip kwam van Aalst en ging via Rotterdam en de Noordzee naar IJmuiden.

Aan het einde van de middag zag ik ook nog de Fiat Voluntas, het eerste schip sinds 13.00 uur, de Waalhaven in komen om te schutten op weg naar Heerewaarden. Op hetzelfde moment kwam de Safini van de andere kant, maar toen was het al te donker voor een foto. De Safini bleef trouwens in de Waalhaven overnachten, bij de Prinses Margriet.

Vroeg op de sluis waren een viertal mannen van, neem ik aan, VolkerRail en/of Istimewa. Wat ze aan het doen waren ontging me volledig, heb ik later ook niet naar gevraagd.

Ook heel vroeg, volgens mijn maatstaven, werd een brugtest gehouden. Het verliep goed leek me. Later hoorde ik van een monteur dat eindschakelaars waren vervangen.
Nieuwe schakelaars komen ook in de roerkleppen. Juist de twee objecten die nogal wat problemen hebben gegeven.
 

De nieuwe Schuttevaer is uit. Achterin het blad in de rubriek Kielzog opnieuw een artikel van Hannie Visser-Kieboom die dit keer in gesprek was met schipper Versluis van de Vitesse. Hieronder fragmenten van dit interview. 

Nu heb ik in mijn archief gezocht naar deze Vitesse en ik vond een paar schepen met die naam. Ik hoop het bij het goede eind te hebben met deze Vitesse. Maar als ik abuis ben hoor ik het graag. Als ik het goed heb, hoor ik het ook graag, tenslotte kan iedereen wel eens een complimentje gebruiken;-)

Tot slot dan nog een foto uit de oude doos en wel van drukte bij de veevoerfabriek in Andel in 1972. Kenners zullen zien dat het terrein in de loop van de jaren behoorlijk is veranderd. 

                        terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

woensdag 07 november 2018    
Tot ca. 09.00 uur passeerden achtereenvolgens de Exodus, de Franse Zagor en de Wanderer. De laatste had overnacht in de Maashaven.
Daarna bleef het stil, heel stil. Pas om 16.30 uur kwam het vierde schip, de Hildamar die op een reis was van Delft naar Heerewaarden. Ondanks de regen die op dat moment overvloedig viel, wandelde ik naar het Maashoofd voor een foto.

Een half uur later nummer vijf, de Janneke die van Alphen a/d Rijn kwam en ongetwijfeld ook op weg was naar Heerewaarden. De foto's nam ik vanuit huis vanwege de nog steeds neerstromende regen.

Daarna hoorde ik dat de Taurus er nog aankwam. Het schip kwam van Hedel en ging nu naar Dalem. Het was al te donker om nog een foto te maken.
De weinige schepen wordt ongetwijfeld opnieuw veroorzaakt door de lage waterstand, zo'n twee meter vanmiddag op de Waaldrempel. Met zo'n waterstand kunnen geladen schepen natuurlijk niet passeren, of het moeten kleintjes zijn.

Schilderen       
In begin 2008 werd al het ijzerwerk, vooral het hekwerk, op de sluis geschilderd door twee mannen van Feijenoord in een toen nog afwijkende kleur. Die kleur bleek deel uit te maken van de nieuwe huiskleuren van Rijkswaterstaat.

   

Bij mijn weten is er daarna niet meer geschilderd. Maar vandaag wel! Hoewel het alleen ging om de hekjes op de nieuwe bruggetjes in de kolk.
Halverwege de middag werd de noeste schilder trouwens verjaagd door de regen. Ik begreep dat hij vrijdag het karwei komt afmaken. 
 

   

Waaltocht 4 (slot)
De laatste serie foto's die Hans de Weerd maakte op zijn Waaltocht, heen langs de noordoever van de Waal naar Zaltbommel en terug via de zuidoever. Hans liep die tocht solo op 31 oktober jl.

Het eerste schip vandaag is het mts Louisa, een schip dat ik vaker zag op foto's van AndelWandelt. Hieronder de Resonare en de Andante. Volgens mij is die laatste een bekende van de sluis.

   

Dat bekend zijn geldt zeker niet voor de Belgische Siguenza.

Ook de volgende twee schepen zijn volledig onbekend bij me. Eerst de Schloss Windsor, mooie naam voor een Duits schip, en eigenlijk tegelijkertijd het koppelverband van de Wilhelmina I en II.

   

Met de Carina zag Hans de Weerd opnieuw een bekende passeren en ik dus ook.

De twee volgende schepen waren ook bekend voor me. Eerst de Bonaventura en even later de Pelikaan. 

   

Het mts Hanna was weer een onbekende.

Opnieuw een mts kwam langs en wel de Elisabeth Jaegers. De Aviso lijkt me ook een mts toe. 

   

Dan de laatste foto van deze Waaltocht, de met containers geladen Olesia. 

Hiermee zijn de schepen op van de Waaltocht van Hans de Weerd. De andere helft van AndelWandelt, Anton van Rijswijk, leverde eerder deze week ook al een aantal scheepsfoto's, maar ook die zijn nu op.
Misschien moet ikzelf maar eens een dagje met picknickmand een plekje langs de Waal zoeken. 

                               terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 06 november 2018    
Heel rustig vandaag, vooral veroorzaakt door het weinige water op de Waaldrempel. Geladen schepen gaan over het algemeen te diep voor de waterhoogte die daar beschikbaar is.
In de gehele middag passeerden slechts drie schepen, t.w. de Eben Haëzer, Ivar en Albatros. De Wanderer kwam wel naar de sluis maar blijft de nacht in de Maashaven.
Momenteel (17.30 uur) komt ook de Westerschelde richting sluis, die komt wel schutten maar blijft daarna in de Waalhaven overnachten. Helaas is het al te donker voor foto's.

Het enige schip dat op de foto ging vandaag was de sleper Ivar van Smits Shipworks. Het schip was nog onbekend voor me. 

 Waaltocht 3     
Vandaag de derde serie van schepen die Hans de Weerd spotte op zijn rondje Waal. Dit keer begint het met een bekende, namelijk de Laurina (032.60110).

Dan de Concentus II (023.26166), varend voor een Zwitserse rederij.

De Bonamare kwam erna, een Duits schip. Het beeld van de jongen laat zien hoe hoog het water mag komen voordat Zaltbommel volloopt. Het is een geliefd punt voor fotografen.

De Baltimax (023.15901) zag ik eerder al een keer in het Munnikenland lossen.

De volgende was ook al een bekende, nl. de Quo Vadis (023.10651) die ik hier bij de sluis vaker zag.

   

De Hera (023.18963) ging niet ver van de thuishaven op de foto, dat is namelijk Zaltbommel. 

De volgende was ook al een bekende en wel eentje uit de Cotrans-familie. Het was de Cotrans 4 (023.15757)

Dan een cruiseschip, de Viking Mimir, te groot voor de Wilhelminasluis en dus onbekend voor me. 

Op de volgende foto verkeert die Viking Mimir in goed gezelschap, want in de verte komt een cruiseschip haar tegemoet. Samen met de vrachtvaarders leverde dit een mooi plaatje op.

                           terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

maandag 05 november 2018    
Gedwongen door fysieke omstandigheden heb ik een tweetal dagen moeten overslaan. vandaag toch maar een poging de update toe te voegen.  Vanmiddag pas, hoewel al ca. tien schepen waren gepasseerd, maakte ik een foto van een schip, de wachtende ex-RWS'er Professor Lorenz. Het schip ging te diep om over de Waaldrempel te komen.

Terwijl ik op het Waalhoofd stond zag ik nog net de Rudis het Munnikenland ingaan. Daar lag de Nikita. 

Toen ik later die Nikita op de foto zette was de Rudis allang weer vertrokken. De Nikita was nieuw voor me.

Nieuw, maar alleen de naam. Als Vogelzand zag ik het schip o.a. in januari 2008 de sluis passeren.

De Lady Anne was zeker bekend, het blijft een plaatje om te zien, vind ik.

   

Dan de Napoleon. Een tijd geleden al dat die voor het laatst hier was. Dat gold niet voor de Jojeria die moest wachten totdat de Napoleon was uitgevaren.

   

Het werd druk, maar ook te kil en te donker om nog foto's te maken. 

Schepen op de Waal 
Zaterdag jl. ging Anton van Rijswijk op pad om een "kleine" tocht te lopen die hij Groesplaattocht doopte. Zo lopend door de prachtige uiterwaarden had Anton toch ook oog voor schepen op de Waal. De Delta bijv. die geladen met containers passeerde.
 

Ietsje verder kwam eerst de Inversa voorbij, gevolgd door de Arese.

   

Twee schepen die ik vaker hier voorbij zag komen waren de Mi-Deseo en de Windeck.

   

Het laatste schip van deze serie was de Pontes. Op de Maas was niets te doen en het werd ook te donker voor foto's.

Maaien of graaien    
Een paar dagen geleden plaatste ik onderstaande foto van twee scheepjes die onder water de bodem maaiden. 

Arie van Ooijen reageerde hier op: "De boten die je op 30-10 liet zien zijn niet alleen maaiboten, de meest rechtse is een maaiboot, de andere is een zgn riekboot die de losgemaaide begroeing naar de oever transporteert. Leuk om te vermelden is dat deze boten op het industrieterrein in Giessen worden gemaakt door de Conver, dit is al 20 jaar een begrip op het het gebied van de natte waterbouw."
Hieronder zelfs drie van die scheepjes die op de Dommel bezig waren te maaien en op te ruimen.

                                     terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 02 november 2018    
Echt een vrijdag zoals vaak! Als je geen schepen verwacht komt opeens een schip om te schutten en als je wacht op een schip kan dat duren tot je een ons weegt. Wachten deed ik niet en dus miste ik misschien wat schepen, maar de spits So Long miste ik niet. Maar ik liet mijn koffie (met) prevaleren en dus een foto vanachter mijn dubbele tompoes. Of is dat nog steeds tompouce?

In het Munnikenland, we reden er voorbij omdat Ammerzoden ons verwachtte, zag ik de Taurus liggen achter de bak Maas.

Toen we terugkwamen waren we eigenlijk net op tijd om het koppelverband te zien vertrekken. Het spul had de hele monding van de Waalhaven nodig om te kunnen draaien. 

Heel toevallig, nee echt, was ik op het Waalhoofd later in de middag toen er een schip aankwam.

 Even wachten kon ik wel en toen het schip dichterbij kwam zag ik dat het de/een Eben Haëzer was.

Het werd al snel schemerig en ik verwachtte geen foto meer te hebben/krijgen van schuttende schepen. Daarmee was ik echter abuis, want mijn iPhone liet heel duidelijk weten dat er een nieuwtje voor me was.
Het bleek een bericht te zijn van Arie van Tongerlo met daarbij een prachtige foto van de Fidente die na de sluispassage in Andel moest zijn. Marinetraffic leerde me dat het schip was geladen in de buurt van Koblenz. 

Daarna werd het al snel te donker om nog foto's te maken. Wel zie ik dat de Rodeur en de Anteros in de Waalhaven liggen. Als ze daar het weekeinde blijven kan ik er morgen nog een foto van maken. Zo niet, helaas.

Waaltocht 2 
Vandaag deel 2 van de foto's van schepen die Hans de Weerd maakte op zijn Waaltocht afgelopen woensdag. Het leek me wel aardig om te beginnen met een foto die een beeld geeft van de drukte op de Waal.
 

De namen van de schepen moet ik schuldig blijven. Wel weet ik dat na de Elistha de Main Hans passeerde. 

   

Foto's van individuele schepen zijn natuurlijk mooi, maar een overzicht van de drukte kan zoveel meer zeggen.

De Disponible kwam in gezwinde spoed stroomafwaarts langs, gevolgd door de Somtrans XXIV.

   

Het bleef druk, zodat Hans schepen voor het uitzoeken had. De Damiate is een bekende en het krijgt dan ook een grote foto.

Vervolgens maakte Hans opnamen van de Furore en de mij volledig onbekende Desejo.

   

De laatste foto toont dat Hans de Weerd op de helft van deze Waaltocht was. Hij keek terug en zag toen de brug bij Zaltbommel. Was het niet Martinus Nijhoff die schreef: "Ik ging naar Bommel om de brug te zien.........."

                                terug naar boven                               naar Nieuwsoverzicht

donderdag 01 november 2018     
Niet te vroeg keek ik vanochtend voor het eerst naar buiten. Weinig spectaculairs was aan de hemel te zien. In Rotterdam was dat vanochtend anders, de Aida vaart de zon tegemoet.

Hans de Weerd liep gisteren solo de Waaltocht, daarover straks meer, en ook hij kon al snel na de start genieten van een geweldig beeld dat zich achter de silo van Covaco in het Munnikenland ontvouwde.

Het leek druk te zijn op de Waal, teminste er kwamen wat schepen snel achter elkaar of samen. Van een schipper kreeg ik een paar foto's toegestuurd waarop wat van die drukte is te zien. Rechts ligt de bekende Cornelis B, maar het schip aan de andere kant was onbekend voor me: de Prinsenstad. In de Waalhaven ligt een schip aan de remming. Dit moet wachten omdat het te diep ligt voor de Waaldrempel. Niet veel later besloot dit schip een andere route te kiezen.

De Thuvine vertrok uit het Munnikenland, maar dat miste ik net. Daarom maar de foto van de aankomst gisteren van het schip.

In de loop van de middag passeerde eerst de Spes Nostra, op de "voet" gevolgd door het Eros-koppelverband.

   

Vanaf de brug zag ik in de verte de Batavia aankomen. Het schip schutte niet maar bleef in de Maashaven overnachten.

Ook in de Waalhaven een gast, in dit geval was de bekende verschijning van de Prinses Margriet. Achteruit varend kwam het schip na een draai in de monding van de Waalhaven naar haar vaste plek.

Meer foto's maakte ik niet, vooral omdat de regen daarna toch wel erg overvloedig werd.

Waaltocht    
Terug daarom naar de Waaltocht die hierboven al aan de orde kwam. Hans de Weerd vertelde: "
Het was druk op de Waal en ik kwam opvallend veel een koppelverband tegen. Dat zal ook wel verband houden met de geringe diepgang  op de Waal en ter
compensatie voor de op stal gezette duwboten."

   

De eerste drie foto's van deze serie zijn van de Conatus, ooit zag ik het de Wilhelminasluis passeren.

De rest van de schepen plaats ik met louter vermelding van de naam. Andere gegevens, Europanummer, afmetingen e.d., zijn meestal erg makkelijk te vinden op internet.

Filos

   

Triangle

 

Ingona

   

Spauwer

 

Gera

   

Addio

 

Donna

Deze eerste serie van de Waaltocht sluit ik af met een opname van een peilhuisje bij Herwijnen. Prachtig gerestaureerd. Het is het enige bewaard gebleven peilschrijverstation. Aan de buitenkant van dijken waren rond 1900 nog zo'n 150 peilhuisjes in gebruik. Vanuit deze huisjes werd de beweging van het water gemeten. Dit kon elk uur zijn, maar soms ook maar één keer per dag. (bron www.rivierenland.nl)        

 Prachtige foto           
Zowel in het AD/Rivierenland als in het Brabants Dagblad stond deze week een prachtige foto van Cor de Kock. Afgebeeld de nevengeul die in het Munnikenland is gegraven met het oog op Ruimte voor de Rivier.

De geul staat in verbinding met de Afgedamde Maas in de buurt van het voetveer Woudrichem-Slot Loevestein vv. Een aantal jaren geleden vergisten schippers zich nog wel eens in de juiste route vanaf de monding van de Maas bij Woudrichem richting de sluis. De schepen voeren dan rechtdoor die gegraven geul in en merkten dat al snel maar soms te laat. In juni 2014 was dat ook het geval, maar gelukkig bood IJm Baks met de Robert Wessels een helpende hand.

Prachtige foto 2       
Mijn verbazing was groot toen ik de dag na de eerste foto nog een prachtige foto kreeg toegestuurd die in dezelfde kranten stond en ook weer van Cor de Kock was. Nu was het onderwerp de werkzaamheden aan de oevers van het Merwedekanaal.

 Het schip waar vanaf wordt gewerkt is de Vecht van Hakkers en dit schip is een bekende van de sluis. De foto van de Vecht hieronder in de Wilhelminasluis is van april 2016.

                              terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

Top