HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier
Forum

                                Nieuwsoverzicht van 01 t/m 10 november 2017                                           

                                          Telefoonnummer van de Wilhelminasluis is gewijzigd in: 088-7974139

vrijdag 10 november 2017       
Gewoonlijk is de vrijdag geen drukke dag en ook vandaag deed die conclusie weer opgang. Maar toch slaagde ik er in een aantal schepen op de foto te krijgen. Te beginnen met de duo-schutting van de WR 74, de Rosalott, die samen met het werkvaartuig Zomp richting Maas ging.

Met de Carpio kwam een spits de sluis in en die mocht ik niet missen. Hoewel het een verlengde spits is, mocht dat natuurlijk geen rol spelen. Benieuwd hoe de spits-puristen daarover denken.
Vanavond plaats ik daarom de foto van de Carpio ook op de Facebook-pagina "Spitsen typische binnenvaartschepen". Eens horen wat die kenners er van vinden.

Vandaag ook de flink reclame voor de Binnenvaart makende Amare. De tekst op de zijkant "Hier vaart een file van 20 vrachtwagens" laat aan duidelijkheid niets te wensen over en natuurlijk heeft de schipper gelijk.

   

Via de marifoon hoorde ik dat de Prinses Margriet in aantocht was. Het verzocht een weekendplekje in de Waalhaven en dat kreeg het ook. Het kon achter de al rustende Naomi, die eerder had geschut, aan de remming liggen. Achteruitvarend kwam de Prinses Margriet de Waalhaven in.

   
   

Nog één foto van een schip maakte ik daarna en wel eentje van de Luctor. Het schip uit Hardinxveld zal het wegverkeer wel enige verwensingen hebben ontlokt, want de rij wachtende auto's was aan beide kanten aanzienlijk en groeide snel. 
Volgens mij zijn er bruggen die op vaste tijden zijn geopend en zeker in de spits niet tot omhoog gaan zijn over te halen. Misschien een idee voor de Wilhelminasluis want de N322 is een belangrijke verbinding tussen de A27 en de A2.

Jan Brand van de Cornelis B tikte me meteen op mijn vingers mrt zijn reactie: "Die spitssluitingen van bruggen is een doorn in het oog van schippers! Die Luctor was een file van 45 vrachtwagens en dat is een behoorlijke rij dunkt me. Dus even die brug omhoog, geen probleem, want de scheepvaart haalt nog heel veel fileleed van de weg!!"
Gelijk heeft hij natuurlijk.........moet ik bekennen!

Werkzaamheden aan de sluis       
A.s. dinsdag worden er werkzaamheden verricht op de Wilhelminasluis die te maken hebben met de hoogwaterdeuren. Het volledig bericht staat hieronder. 

Schuttevaer       
Het weekblad Schuttevaer van de komende week, vanaf vandaag te koop bij de Drogisterij in Andel, bevat in de voor mij favoriete rubrieken weer aardige informatie. Allereerst de rubriek R K & M, (Rivieren Kanalen & Meren) die wat bekende schepen liet zien. 

   

Hierboven links de Leendert G (031.70681) uit 1964 die is verkocht van Middelburg naar Scheepvaartbedrijf Jovita waar het werd omgedoopt in Jovita. Ernaast de Maranto (020.05874) die is gesloopt bij Stolk in H.I. Ambacht.

Op de pagina "Kielzog" een interview van schipper Jaring Ruijtenberg van de Duplus met Henriette Driessen-Joanknecht. Staat de schipper boven afgebeeld, hieronder de Duplus in resp. januari 2011 en mei 2015.

   

Zoals hierboven al is gezegd is de Schuttevaer te koop bij Dirk Verbeek in Andel. De moeite waard om er wat geld aan te spenderen. 

Groenonderhoud      
Vanmiddag opeens een man met een bosmaaier, een stevige, die het pad langs de leuning bij het Waalhoofd west weer toonbaar maakte. De reden van deze actie is onduidelijk, een roeiboot ligt daar zoals voorheen niet meer.
Verder is het daar te ondiep om voor grotere schepen af te meren. Kortom, cosmetisch is het in orde, maar dit valt in de categorie "Paarlen voor de zwijnen werpen". 

   

Ingang Wilhelminasluis       
Onderstaande foto kreeg ik van mijn goede vriend Cees Venderbos, een ras-Woerkummer. Regelmatig speelde hij bijvoorbeeld een rol in Dokter Tinus, maar acteren is niet zijn "cup of tea".
Wel ging hij graag met zijn scheepje Nova op pad en hij leverde zo meermalen een bijdrage aan deze website. Zo ook de foto hieronder uit 2014 die hij nam vanaf de Nova toen hij de sluis vanaf de zuidzijde (Maaskant) de sluis naderde. Natuurlijk had ik er toen voor gezorgd dat hij zonder te wachten de sluis in kon varen. Vrienden kun je niet hoog genoeg achten immers.

                        terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

donderdag 09 november 2017     
Vanochtend al behoorlijk vroeg vertrokken we richting Druten om een dagje op de Leste Mert door te brengen. Een markt die al sinds 1819 bestaat en nu voor de 199e keer werd gehouden. Het bezoek was de moeite waard.
Voor ons vertrek zag ik geen enkel schip, maar wel een trio noeste werkers die bezig waren op het Maashoofd west. Of er problemen waren of dat het om regulier onderhoud ging weet ik niet.

   

Ook zag ik nog op de parkeerplaats zo'n meestal zenuwachtig rijdend wagentje waarmee opnamen worden gemaakt van de wegen en wat daarnaast is. Of het ging om het omruilen van een cassette of gewoon een pauze weet ik -alweer- niet.

   

Toch nog scheepsfoto's    
En dat dan vooral door en van Piet Lobregt ( van de Facebook-pagina Scheepvaart op Waal en Maas) die weer eens op de sluis en in de buurt ervan was. Van hem kreeg ik o.a. een opname van een duo-schutting van de Dankbaarheid (links) en de Elisabeth.

In het Munnikenland lagen twee schepen. Bij de kraan werd de Con Amore gelost, terwijl de Iselmar al bijna was geladen. 

   

Vanaf de Maasdijk bij Andel met Poederoijen op de achtergrond zag Piet de Wanderer passeren, op weg naar de Wilhelminasluis.

Piet ging daarna weer terug naar de sluis om te zien hoe de coaster Amy de sluis inkwam. Dat moment viel gelijk met onze terugkomst op de sluis.

   

Vanuit huis maakte ik zelf foto's van het voorste en achterste deel van de Amy, die trouwens op weg was naar de steenfabriek in Nederhemert om daar te laden voor Engeland.

   

Later wandelde ik naar het Waalhoofd, omdat in de Waalhaven een werkvaartuigje lag, de Zomp. Deze was, werd mij verteld, bezig geweest met het verwijderen van riet en andere ongerechtigdheden die in de loop van de tijd in de Waaldeuren was opgehoopt. Kijk, dat zijn nog eens nuttige werkzaamheden!
Maar als ik zo de lading aan boord zie, kan ik me niet voorstellen dat dit allemaal uit die Waaldeuren kwam. Misschien struiken die in het talud stonden gesnoeid?

Een rectificatie       
Joost Roeland maakte me attent op een fout in het verslag van 6 november jl. Ik had het daar over de Aqua Modus, een recreant waar ik niets over kon vinden. Logisch, want de naam moest zijn Aqua Domus. "Slip of the pen" zullen we maar zeggen. 
Op de website van de LVBHB, Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig, is alles wat bekend is van dit scheepje, een Motorbeurtschip Ever, te vinden. Erbij o.a. een foto die Joost Roeland zelf maakte.

                                terug naar boven                 naar Nieuwsoverzicht

woensdag 08 november 2017
     
Prachtig najaarsweer, fris, maar weinig wind. Goed weer om opruimwerkzaamheden in de tuin te doen, waardoor het maken van foto's erbij ietwat bij inschoot. Maar voor een -weliswaar bekend- koppelverband kwam mijn camera voor de dag.

Voorop de onthoofde Twin en achter als pousseur de Eben Haëzer. Het Zeeuwse verband uit Terneuzen was op weg naar Gorinchem. Hieronder eerst de Twin en ernaast de Eben Haëzer op een ietwat vertekenende foto.

   

Als vierde en laatste foto in deze serie van de twee spitsen een opname vanaf het westelijk Maashoofd (H4). 

Omdat ik toch op dat hoofd was, ging ik door de knieën om onder de brug door de Friese Speedy op de foto te krijgen.

Aan het einde van de middag de Caan en natuurlijk mocht ik de schutting van deze mastodont niet missen.

Dit keer ook een foto vanaf een van de bruggetjes naar de kolk van een tussen de Waalhoofden binnenkomende Caan. Daarnaast een foto vanaf de brug,

   

De Caan vertrok vanochtend uit Den Bosch en kwam via Alblasserdam en de Merwede naar de Wilhelminasluis om daarna weer in 's Hertogenbosch te geraken.

Daarna hield ik het voor gezien en ging ik naar binnen. Daar kon ik het niet laten een foto te maken van de Caan voor de keuken.

Weinig schepen dus vandaag, maar vooral het missen van de Zambesi die nu de sluis inkomt vind ik jammer. Zo vaak komt deze spits niet. Volgende keer beter. 

Anton in Gorinchem      
Gisteren was Anton van Rijswijk in Gorinchem waar hij o.a. een kijkje nam bij de Merwedesluis. Nu gaat Anton nooit zonder camera van huis en dus legde hij een paar schepen vast.

   

De naam van de eerste twee schepen begon met "Mi", toeval of niet? In ieder geval waren het de bekende Mi Barco en de mij onbekende Mi-Am.
Hieronder nog twee bekende schepen. Eerst de spits Jaël die ik gisteren eerder hier in de sluis zag schutten en even later ook nog de BGATrans. Dat laatste schip schutte vanmiddag hier ook.

   

Groenonderhoud            
Mijn computergestuurde en daardoor ietwat eigengereide grasmaaier Mo keek vanochtend heel jaloers naar zijn veel grotere broer die zijn werk kwam doen op en bij de sluis. Alleen liep er een man bij met een afstandbediening. Mo dus toch trots, want hij stippelt zijn eigen route uit.
Maar goed, het talud achter de woningen aan de westkant ziet er weer pico-bello uit!

   

Uit de oude doos      
Van 1 oktober 1979 tot 6 augustus 1980 werd het remmingwerk van de sluis vernieuwd en aangepast. Dit werk gebeurde door de fa. Nelis uit IJmuiden. Uitvoerder bij dat werk was Cees Bakker en van hem kreeg ik deze foto's. 

Het zijn twee opnamen van het werk aan de Waalzijde met links een kale Struikwaard, toen nog in gebruik als landbouwgebied. Langs het bruggetje staat een paal met een groene kast erop. In die kast zat het automatisch meetsysteem van de waterhoogte. Op grote rollen werd die hoogte door een ijzeren stift vastgelegd. 

                     terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht
 
dinsdag 07 november 2017    
Een prachtige dag en een stuk of 15 schepen vonden dat ook en kwamen dus langs. Ook weer een aantal bekende schepen die de route via St. Andries kozen en dat vinden wij hier dan een beetje jammer, hoewel de redenen daarvoor heel legitiem zullen zijn. 
De The-An II (032.90297) uit Kerkdriel was de eerste die vandaag voor mijn lens kwam. 

Daarna miste ik net de Jaël, maar omdat ik toch in Woudrichem moest zijn besloten we maar meteen te vertrekken om die spits bij De Klerk, vlak voor Woudrichem, op de foto te zetten. Ons plan lukte! De Jaël met Slot Loevestein op de achtergrond.

Omdat we daar toch even moesten wachten, maakte ik meteen ook een foto van het terrein van De Klerk en de daarachter liggende schepen. 

Rechts op de foto hierboven is een stuk van de Merwede te zien. De tweede foto hieronder toont volgens mij o.a. de Deo Data en de derde foto tenslotte laat links de Valk van Dutch Marine Service zien.

       

Na een uur of twee gingen we weer terug naar de sluis, maar halverwege de Maasdijk zag ik aan de overkant met het Munnikenland op de achtergrond de Cornelis Bos liggen, een ex-Visserij-Inspectievaartuig.

Natuurlijk reed ik niet rechtstreeks naar de sluis, maar even verder om de Verwachting, die in het Munnikenland lag te lossen, te zien. Een paar uur later zag ik dit schip uit het Munnikenland komen, op weg naar andere oorden. Op die foto vliegt net een vogel door het beeld, een kraaiachtige in ieder geval.

   

Toch ook een duo-schutting vandaag en dit keer waren het de Baracas en de Spes Salutis die daarvor zorgden.

   

Van te voren zag ik dat de Delos richting sluis kwam, maar voor alle zekerheid wandelde ik op mijn gemak naar het Waalhoofd. Terecht, want het schip, toch 105 m. lang, kwam niet schutten, maar ging het Munnikenland in.

Daarmee was het voor mij op, het werd te donker. Wel hoorde ik daarna nog wat schepen passeren.

Miscommunicatie of je zaken niet in orde hebben      
In beide gevallen is het natuurlijk niet best. Je mag verwachten van professionals dat ze hun zaken op orde hebben. Zeker als het gaat om het wel of niet sluiten van hoogwaterkeringen bij extreem hoog water.
Zo zitten er onder de brug in de N322 over de Wilhelminasluis hoogwaterdeuren die in geval van nood kunnen worden gesloten en dan het achterliggende land met dorpen als Andel, Veen, Wijk en Aalburg, Nederhemert, Poederoijen, Aalst, etc. beschermen.

Nu weet ik niet anders dan dat deze hoogwaterdeuren onder beheer vallen van Rijkswaterstaat en dat deze organisatie dan ook beslist, in overleg met andere instanties, over wel of niet sluiten in geval van een (dreigende) calamiteit. Hetzelfde geldt, dacht ik, voor de Hoogwaterkering Kromme Nol bij Wijk en Aalburg, zij het dat het beheer ervan rust bij het Waterschap Rivierenland. 

Maar dan opeens ontving ik, out of the blue, een mail van een medewerkster, die daar zeer waarschijnlijk opdracht voor had gekregen, van WSRL.

Direct dacht ik, ben ik nou gek? Voor alle zekerheid wandelde ik even naar de sluiswachter die me vertelde dat wat op de site stond correct was. Dat deelde ik dus mee aan die medewerkster van het Waterschap. Het antwoord was lichtelijk cryptisch.

Die goede man stuurde ik daarna een mailtje met de vraag hoe het nu precies zat. Zijn antwoord was uitgebreid maar bekend. 

Wel, ik begreep alles en vragen had ik dus niet op eentje na: "Wie heeft opdracht gegeven aan die juffrouw om mij te verzoeken iets te wijzigen, dat correct was, op mijn website." Zijn antwoord was kort:

Van de juffrouw van het eerste mailtje die ik dezelfde vraag stelde, heb ik nooit meer iets gehoord. Schande natuurlijk.
Klaar ben je. Als de communicatie tussen RWS en WSRL net zo verrassend verloopt als hierboven, is het te hopen dat we hier in het rivierengebied nooit meer te maken krijgen met extreem hoog water.  

                            terug naar boven                naar Nieuwsoverzicht  

maandag 06 november 2017    
Verdeeld over de dag kwam er een aanvaardbaar aantal schepen langs. De meesten heb ik op de foto, maar niet de Sardonix, Niky en Soli Deo Gloria die voor mij te vroeg kwamen.
Mijn eerste aandacht werd getrokken door de Aqua Domus, een scheepje uit Geertruidenberg die nu op weg was naar Heukelum. Zou dit een luxe-motor zijn? Een beurtscheepje? 

Van Andel kwam de Marlijn en het bleek richting Rotterdam te gaan. De Verwachting kwam van de thuishaven Nederhemert en ging vandaag niet verder dan Vreeswijk.

   

Uit Delft kwam de Shalom, het ging nu naar Heerewaarden zand halen. Op de achtergrond links bij het wachtgebouw een RWS-auto die vanmiddag met twee man een tijd op de sluis was. Zal wel weer met een inspectie van het e.e.a. te maken te hebben. Dat zou dan inspectie nummer 5463 zijn, hersteld wordt er nog steeds weinig tot niets.

Bij de binnenkomst van de Deo Data, die een tijdje als overslagschip in Poederoijen lag, bleek de brug kuren te vertonen. Met nogal wat kabaal stopte de brug voordat die helemaal open was. Tot ieders vreugde, misschien die van de sluiswachter nog wel meest, kwam de brug na de passage van het schip toch in een neerwaartse beweging.
Geen storing gelukkig, tenminste nu slechts een kleintje. Dat kabaal en het niet helemaal opengaan riekt natuurlijk wel naar een storing!

   

Vervolgens twee flinke schepen. Eerst was het de Mirage  en een poosje later de Hoop op Zegen. De laatste kwam uit Schijndel en ging naar Papendrecht.

   

Nog één schip daarna totdat het donker werd en dat was de Knarr. Deze kwam van Helmond en het was nu op weg naar de Maashaven in Rotterdam.     

Dit was de totale oogst van vandaag, zij het dat ik erna in ieder geval al twee schepen miste. Nog drie uur te gaan, dus positief blijven. Er kunnen nog schepen genoeg komen, zeker als Sluis St. Andries weer eens in storing is.

Nogmaals het werken aan de Hoogwaterdeuren  
Op de Facebook-pagina van Dutch Marine Service zag ik een foto van vrijdag jl. van de Valk met het opschrift erbij "
Materiaal laden voor werk aan Wilhelminasluis (Andel) komend weekend." Duidelijk herkende ik het haventje van Hedel.

Nu kwam Dutch Marine Service niet met de Valk maar met de Vos. Dat zit zo. De ligplaats van de schepen is te vinden in Woudrichem, het stadje waarnaar de Valk net onderweg was toen het van Grave kwam. Hedel ligt op de route, dus kon het mooi het materiaal meenemen.
In Woudrichem werd de boel overgeladen op de Vos die vervolgens afgelopen zondag samen met de Delta richting Wilhelminasluis ging. De Vos heeft een grotere/zwaardere kraan dan de Valk en het platte dek ervan is wat makkelijker voor dergelijke werkzaamheden. Ziedaar de keuze voor de Vos. 
Op de Facebook-pagina van het bedrijf ook een aantal foto's van het werk bij de Wilhelminasluis, ze staan hieronder.

Natuurlijk heb ik de Facebook-pagina geliked en ga ik het bedrijf volgen. Wie weet tot een volgende keer.

                            terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht     

zondag 05 november 2017    
De eerste keer dat de Wilhelminasluis in dit seizoen 2017-2018 een sluiting op zondag kent. Groot daarom mijn verbazing toen ik iets voor 10.00 uur een schip de sluis in hoorde en daarna zag komen. Het was het werkschip Vos (023.14006) van Sleep- en Bergingsbedrijf Dutch Marine Service uit Hedel. Het bedrijf heeft een Facebook-pagina.

Het vaartuig bleef aan de overkant liggen en daar ook vond waarschijnlijk werkoverleg plaats. In ieder geval zag ik aardig wat oranjegejaste en geelgejaste personen actief. Ik zeg personen, want ik meende in de mêlee van mannen ook een vrouw te zien.

   

De Vos voer daarna de sluis uit, draaide in de Maashaven en koos een plek net voor de brug aan de westkant. Daar werden slangen uitgerold en was een duiker actief. 

Auto's zag ik van Istimewa (een elektrotechnisch installatiebedrijf) en Q-Ceas Diving (de duikploeg uit Beusichem).  Ongetwijfeld zal iemand van VolkerRail aanwezig zijn geweest en zeer waarschijnlijk ook iemand van Rijkswaterstaat. Hoewel, bedrijven schijnen zich tegenwoordig zelf te moeten controleren. Hoe krijgen ze het verzonnen.

   

Het bleek te gaan om het schoonmaken van de drempel voor de hoogwaterdeuren. Die konden namelijk niet meer dicht. Of het een geslaagde actie is geweest weet ik niet, het is nu te donker, maar het zag er rond 16.00 uur goed gesloten uit. Om 17.30 uur leek het werk erop te zitten, want toen zag ik de Vos weer richting Merwede schutten.

Verbeterde kaarten     
Gisteren had ik het al over de Scheepvaartkrant en vandaag plaats ik daar weer een mij interessant voorkomend nieuwtje uit. Rijkswaterstaat heeft nieuwe en dus verbeterde vaarkaarten. Die zijn te downloaden van de website van Vaarweg Informatie.

Het laatste uit die Scheepvaartkrant voor mij is een berichtje over een opleidingsschip. Er waren problemen mee in België, maar die lijken nu voorlopig te zijn opgelost.

Kom de krant halen op de Wilhelminasluis. Die liggen in een bak bij het wachtgebouw en zijn gratis.

                         terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 04 november 2017    
Heerlijk weer om te varen leek me, maar daar bleken niet veel mensen het mee eens te zijn. In ieder geval was het zo dat de Taling, een luxe motor dacht ik, uit 's Hertogenbosch rond 10.30 uur de eerste was. Dit "oudje" uit 1928 was op weg naar een ligplaats in Vreeswijk.

Op de Maas zag ik de Niky aankomen, maar het schip koos voor een plekje aan De Rib in Andel op het terrein van De Heus. Daar lag ietsje verderop al de Marlijn.

Vanaf De Rib heb je een goed zicht op de Maashaven van de Wilhelminasluis. Links van de remming ligt de Union die daar gisteren aankwam, rechts ervan is de Sanne duidelijk te zien. Tegen die remming, in het Zwaluwnest dus, ligt daar nog steeds de duwcombinatie Rheine+Panta Rhei. 

Net als gisteren scoorde de Wilhelminasluis weer een spits. Dit keer was dat de Spakenburgse Steven Roos die van Lieshout kwam. Anders dan de Moshulu gisteren bleef de Steven Roos niet hier overnachten maar ging het verder richting Dordrecht.

   

Bij het uitvaren kwam de ontmoeting tussen de Steven Roos en de Spes Salutis die op weg was naar huis in Nederhemert. Stilletjes keek de Prinses Margriet toe en die zag dat het goed was.

Krimpen de sluizen??   
In de nieuwe Scheepvaartkrant viel me een pagina op met aardig wat Wilhelminasluis gerelateerd nieuws. Eerste was dat de inkorting van de gemeentesluis Waalwijk van 86 naar 82 meter blijft gehandhaafd. 

BLN-Schuttevaer reageert via de voorzitter "We zijn diep teleurgesteld". Alleen voor dit artikel zou je de Scheepvaartkrant al komen halen (Gratis!!) op de Wilhelminasluis.

Op dezelfde pagina een bericht waarvan de kop niets aan duidelijkheid overlaat.

Daar in Flevoland hebben ze dus mazzel, hoewel uitstel nog geen afstel is. De sluizen die dit aangaat zijn de Noorder- en Zuidersluis alsook de Urkersluis. Ook hier was veiligheid de reden te kiezen voor een kortere schutlengte.
Bij de Urkersluis zouden 13 schepen, die nu veelvuldig gebruik maken van deze sluis, buiten spel worden gezet. Bij de twee andere sluizen betreft dat 15 schepen. Op de foto hieronder de Urkersluis.

Onkelsloottocht       
Gisteren deed AndelWandelt mee aan de Onkelsloottocht. Foto's zijn binnen en morgen zullen die op de site verschijnen. Voor nu alleen het logo van deze tocht van en naar 's Gravenmoer van toch weer 48 km.

                          terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 03 november 2017    
Door omstandigheden gisteren geen update. Nu maakte dat niet zoveel uit, want ik hoorde dat het heel stil was in en bij de sluis. Vandaag eigenlijk niet anders. Vanochtend zag ik de Spes Salutis passeren, net tijdens mijn ontbijt. Toch maar een foto en achteraf was dat een juiste beslissing, want veel schepen kwamen er dus niet.

Net na 15.00 uur kwam nummer twee, de Giesbeekse Jelmer die van Oosterhout kwam en naar Haaften ging.

Een uurtje later de Union, een schip dat de laatste tijd regelmatig door de sluis komt. Na het schutten was het welletjes en koos het een plekje in de Maashaven achter de Prinses Margriet.

   

Weer ruim een uur later een prachtige spits, de Moshulu, een plaatje! Het schip, dat van Helmond kwam, zocht een plekje in de Waalhaven voor de komende nacht.

   

Van een kenner hoorde ik dat de Prinses Margriet, die tijdens ons gesprek schutte, niet eerder door de sluis kon omdat het te diep lag. Of dat gold voor de Maas- of Waaldrempel liet hij in het midden. Ik denk dat hij het gewoon niet wist!

Dat waren echt alle schepen die vandaag passeerden. Natuurlijk is er nu nog, het is 18.00 uur, nog vier uur te gaan, maar ik vrees dat er nog weinig tot geen schepen meer zullen komen schutten. Het is tenslotte bijna weekeinde.

Nogmaals het "zalmschip"      
Voorbije woensdag passeerde een "zalmschoonmaakmachine" de sluis, geduwd door de Geertruida van der Wees. Veel kon ik niet vinden over dit transport, maar nu is meer bekend geworden. De machine werd gebouwd bij Neptune Shipyard in Aalst!

   

Op de website van het bedrijf staat e.e.a. over dit vaartuig: "Based on operational experience Neptune has designed and build various vessels for aquaculture operations. The vessels can be used for a broad variety of operations including the construction of fish farms, delousing or support tasks. We strive to develop vessels that fit your aquaculture challenges.
To fulfil your specific demands, Neptune offers different types of vessels including the standardized EuroCarrier, EuroSupporter or EuroSpecialPurposePontoon.
Through the integration of the Hydrolicer system, the vessels of Neptune are efficient, sustainable and reliable. The system can be integrated either on the fit-for-purpose EuroSpecialPurposePontoon or on the versatile EuroSupporter."
Zelfs kreeg ik een schema van het vaartuig toegestuurd.

Het vaartuig is een grote wasmachine om zalmen, die daar in aquacultuur wordt gekweekt, luizenvrij te maken. Hoe dat proces dan gaat met deze machine, gaat te ver om hier te vertellen. In ieder geval gaat dit met deze machine bij een zestal bedrijven in Midden Noorwegen gebeuren. Foto's van vergelijkbare vaartuigen vond ik op de website van Neptune.

                  terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

woensdag 01 november 2017
           
Een hele aardige dag met behoorlijk wat scheepvaart en daarbij ook nog een aardige verrassing. De Geertruida van der Wees speelde daar een rol bij, maar toen de duwer richting Maas schutte wist ik daar nog niets van. 

Niet alle schepen zette ik op de foto, maar dit keer wel de Progress. Het schip bleef lang wachten op de Vagari die na een tijdje aansloot in de sluis.

   

In de sluis was tijd om de sociale contacten aan te halen of om gewoon wat nieuws uit te wisselen tussen de schippers.

Het bijna vaste kijkje in het Munnikenland bleef ook vandaag niet achterwege. Bij de laadpijp bleek de Knarr te liggen, terwijl de geloste Maria Jeanet heel rustig dichtbij de weg lag.

   

Vanaf De Rib in Andel zagen we een transport aankomen. Het bleek de Geertruida van der Wees te zijn die iets onduidelijks voor zich had. Terug naar de sluis dus om eens goed te kijken wat dit nu wel was. 

Natuurlijk trokken de vier kunststoffen buizen voorop alle aandacht, maar toch ook de opschriften die ik op een plaat zag. Ik kon er niet veel mee. Later werd me duidelijk dat het gevaarte thuishoort in het Noorse plaatsje Rørvik en dat het bedrijf zeer waarschijnlijk Havbruk AS of Bjørøya heet en in Midt Norsk ligt. 

   

Na het uitvaren bleek dat het gevaarte een soort van hele grote wasmachine was die naar Noorwegen ging om daar een taak te verrichten bij zalmkwekerijen. Maar hoe het precies zit, ik heb nog steeds geen idee.

Daarna weer de "gewone" scheepvaart. Eerst de Anna die uit Helmond kwam en de Sayonara die op weg was naar Den Bosch.

   

Bij het maken van de foto van de Sayonara zag ik vanaf de brug in de Waalhaven de Sardonix liggen. Die moest een beurt overslaan want het schip paste niet in één schutting met de Sayonara.
Toen de Sardonix aan de beurt was, bleek dat ook de Union in de Waalhaven was gearriveerd en dat het een duo-schutting werd.

   

Hoewel het pas iets na 16.00 uur was besloot ik toch dat de Niky, die naar Andel ging, mijn laatste schip zou zijn. Het begon al redelijk te schemeren en ik had trouwens geen zin meer ook.

Feed Valid bouwt      
Onlangs plaatste ik al een foto van de bouw van een nieuwe fabriek in het Munnikenland bij Covaco. Vandaag viel de bouw me weer op toen ik op het Waalhoofd was. Het leek me dat de vorderingen alweer zichtbaar waren.

Aelcatraz       
Een heel leuke woordspeling die me vanmiddag door iemand werd verteld die zich afvroeg: "Waar zijn ze in vredesnaam mee bezig?" Wel, ik moest het antwoord daarop ook schuldig blijven. Want wat was er aan de hand!
Bij de bouw van de sluis werd weinig tot geen rekening gehouden met het werk in weer in wind van de sluiswachters. Open en bloot (figuurlijk bedoeld) deden zij hun werk, geen plek om te schuilen. Later werd dat beter, eerst kwamen er schotten waar ze uit de wind konden staan en later kwamen er zelfs wachthuisjes.
Op de foto hieronder sluismeester Jac. den Besten in ca. 1927 op de sluisdeuren met links achter hem een prachtig wachthuisje! Meer foto's van deze bouwsels zijn mij niet bekend.

Later kwamen er stenen huisjes met een plat dak die dienst hebben gedaan tot 1980.

   

In 1980, bij de grote renovatie van de sluis, kwamen er nieuwe wachthuisjes, zie linker foto hieronder. De dakgoten verdwenen op een gegeven ogenblik ook, zie ook tweede foto.
Maar op die tweede foto is meer te zien, een detail staat op de rechterfoto. Gaas aan de binnenkant! Waarschijnlijk is het bedoeld om kwaadwilligen buiten het huisje te houden. Maar welke idioot denkt nu dat daar binnen iets is te halen? 
Er zit geen apparatuur in, wel veel bekabeling e.d., maar daar zou iemand weinig aan hebben. Kortom......een raadsel.
De man met wie ik erover van gedachten wisselde, opperde dat dit misschien een opmaat was tot een volledige omsingeling van de sluis met hekwerk om toeristen, dagjesmensen, etc. buiten het sluisterrein te houden.
Voor de sluiswachter zal het dan zijn als een soort Alcatraz, of in dit geval Aelcatraz. Wel heel goed gevonden, en daar waren we het ook over eens. 
Morgen toch maar eens aan de sluiswachter vragen wat de echte reden van dit gaas is. 

       

                           terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht









   
 

Top