HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier
Forum

                                Nieuwsoverzicht van 01 t/m 10 oktober 2017                                           

 
dinsdag 10 oktober 2017     
Vandaag de draad weer opgepakt. Gisteren geen update i.v.m. droeve familieomstandigheden die onze tijd en aandacht vroegen en kregen. Deze dag was ik van plan niet veel schepen op de foto te zetten en dat plan lukte aardig. Wel begon ik vanuit huis met de Liesveld die op weg was naar de Poederoijense Bol, zeer waarschijnlijk om daar een ander schip te lossen. 

Daarna kreeg ik bericht dat de De Rijkswaterstaat in aantocht was aan de Waalzijde van de sluis. Bijzonder, want dit representatieschip van Rijkswaterstaat is hier geen alledaagse verschijning.

Het schip heeft een lengte van 23 m maar alles meegerekend, dus ook de prachtige boegspriet, is de lengte 30 m. De breedte is 5.10 m bij een diepgang van ca. 1.70 m. 

   

Een tiental gasten was buiten de bemanning aan boord en die kwamen in de sluis even de frisse lucht in om het schutten mee te maken. De Rijkswaterstaat 1 ging naar Heusden om later op de dag weer terug te keren.

Het schip is gebouwd in 1913 na opdracht daartoe van de bekende ir. C.W. Lely. Aanvankelijk was het een zeilschip, maar in WO1 is er een twee-cilinder Kromhoutmotor ingezet van 70 pk. Later zijn nog verschillende andere motoren in het schip geplaatst.
Het schip was werkzaam voor het Arrondissement Hoorn van Rijkswaterstaat. Later werd de toenmalige Duitse kroonprins ermee van Zwolle naar Wieringen gebracht om daar te worden geïnterneerd.
Maar goed, vanaf de brug zag ik hoe vandaag een aantal gasten naar Heusden werd gebracht.

   

Daarna de Friese Nomade uit Lemmer en vervolgens een duo-schutting van de Babette en de Fiat Voluntas. Deze twee laatste schepen waren beiden op weg naar Heerewaarden om zand te halen.

   

Halverwege de middag dan de De Rijkswaterstaat 1 terug uit Heusden met Gorinchem als einddoel. Opnieuw was ik op tijd om het schip nu vanuit de Maashaven de sluis te zien inkomen. Ook nu weer kwamen de gasten naar buiten en lieten ze de vergader-stukken even voor wat ze waren.

   

Nog even keek ik het prachtige schip na. Van één van de bemanningsleden begreep ik dat collega's van Rijkswaterstaat, van een afdeling bijvoorbeeld, ook met het schip een tocht kunnen maken.
Voor bewoners van een sluis geldt die regel jammer genoeg niet.

Dan de Sharon uit Gouderak, een schip dat nog niet in mijn archief voorkwam, een nieuweling dus.

Wel vond ik het schip op een foto uit mei 2010 toen het onder de naam Marinus hier schutte.

De Franse Ber-Mel uit Douai die had gelost bij De Heus in Andel was de volgende. Nu was het op weg naar Amsterdam.

De twee laatste schepen van vandaag. Eerst was dat de Coby, die uit Schiedam kwam, die moest wachten tot de Prinses Margriet was geschut. De Rheine-Panta Rhei combinatie kwam bijna tegelijk als de Coby aan, maar paste er niet meer bij. Een "rondje" wachten dus. Beide schepen hadden Andel als reisdoel. De eerste om te lossen, de tweede om de auto eraf te zetten.

   

                                        terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

zondag 08 oktober 2017    
Al met al een redelijk zonnige dag met meer vaart dan was verwacht. Al vrij snel na de opening van de sluis om 10.00 uur meldde de Friese Nomade uit Lemmer zich op een reis van Gorinchem naar Waspik.

Toen we even later op weg waren naar Slot Loevestein kwam ons de Friese Speedy, ook al uit Lemmer, tegemoet. Ook dit schip was vanochtend in Gorinchem gestart, maar deze reis ging richting het Máximakanaal.

Ietsje verder over de nieuwe weg naar Slot Loevestein haalden we bijna de Zeearend in die eerder had geschut. De rondvaartboot ging tot Woudrichem en kwam daarna terug om naar Heusden te gaan.

Vanaf het parkeerterrein wandelden we naar het Slot Loevestein, waarbij onderweg een uitstekend zicht is op de passerende schepen. Ik kon het niet laten twee schepen op de foto te zetten, de Tessa en de Curie.

   

Na ons bezoek aan Loevestein reden we via Brakel en Zuilichem richting Poederoijen, over de Maasdijk natuurlijk. Bij de Poederoijense Bol lag de met zand geladen Stranger op verlossing te wachten. Voor de foto hoefde ik niet de auto uit, door de voorruit lukte ook goed.

Halverwege de middag de Spes Nova in de sluis op een reis die in Weert was begonnen en leiden moest naar Gorinchem. 

   

Aannemelijk is dat de Labora de laatste was vandaag. Het schip hoefde na het schutten niet ver meer, want het moest laden voor Helmond bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland. Voor de nacht bleef de Labora in de Waalhaven liggen.

AndelWandelt op pad     
Opnieuw waren Anton & Hans op pad voor een slordige 40 km. Cuijk was het reisdoel vroeg in de ochtend.

Veelal liep de route langs de Maas en door uiterwaarden, zodat de mannen met een aardig aantal scheepsfoto's terugkwamen. Hieronder staan een paar van de schepen die ze zagen.

Hierboven twee containerschepen, links de Pecaro, rechts de Delta. Tijdens de foto kwam stroomopwaarts ook de Adriana voorbij, zodat die daarna eerst op de foto ging, gevolgd door de Pecaro.
De Delta ging de andere kant op en leverde geen grotere foto op.

   

Ook van de Rosalinde, een goede bekende van de sluis, werd een foto gemaakt.

Even later passeerden twee grote schepen elkaar op de plaats waar AndelWandelt toen liep. Eerst ging de Wielingen op de foto en een halve minuut later was het zicht goed op de Belgische Jaguar.

   

Zomaar een tweetal oude(re) foto's    
De eerste foto uit ca. 1960 toont een winkel in de Andelse Julianastraat, op het raam staat "Uw echte warme bakker M.A. Schouten. Zit tegenwoordig niet de Knip Inn in dit pand?

De tweede foto is gemaakt op De Rib bij de fabriek van Schouten...... of was het Bouman. Foto komt eveneens uit ca. 1960. Opvallend de toch wel imposante rij schepen die ligt te wachten.  

                          terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 07 oktober 2017       
Zaterdag en dat is tegenwoordig, en ook vroeger, altijd een rustige dag in dit deel van het jaar. Zeker als de weersomstandig-heden zo zijn als vandaag, want dan haken ook de recreatievaarders af. De enige beroepsvaarder die ik zag was de duwer Pacific die iets voor zich had. Wat dat was kon ik vanuit huis niet zien. Toch maar een foto, de enige vandaag.

Al vrij vroeg vertrokken we van de sluis om pas aan het einde van de middag terug te keren. Veel was niet gepasseerd werd me verteld, wel de rondvaartboot Wiljo twee keer en de met containers geladen Sayonara die naar Rotterdam ging. Geen foto's vanwege de regen en dus heb ik weer gejut uit de lijst schepen die AndelWandelt tijdens de 10e Munnikenlandroute zag.

Schepen op de Waal
     
De eerste die tevoorschijn kwam was het motortankschip de Volharding 5 die stroomopwaarts voorbijkwam.

Daarna de Sardonix die aan de wal lag bij de steenfabriek in Vuren en de met containers geladen Factofour.

   

Vervolgens de Elmaro die stroomopwaarts ging.            

Dan eerst de Maria en een stukje verder de met zand geladen Zeemeeuw.

   

De laatste voor vandaag was een transport van de Gepke III die het ponton Lastdrager 28 van Van der Wees voor zich had.

Telefoonnummer is veranderd      
Al een tijdje is het telefoonnummer van de Wilhelminasluis veranderd en is het oude nummer niet meer in gebruik. Onder 0183-441207 is dus geen contact meer te leggen met de sluiswachter.
Het nummer waaronder de Wilhelminasluis is te bereiken is nu 088-7974139 of 06-21630478. De foto hieronder is trouwens al tien jaar oud, het ziet er in het wachtgebouw nu dan ook heel anders uit, want net als het telefoonnummer is ook intern het e.e.a. gemoderniseerd en vervangen. Op de foto uit 2007 links de legendarische sluiswachter Bert Maas, zittend Jan Schreuders.

Vereniging De Binnenvaart   
Vandaag plofte het blad van deze vereniging op mijn deurmat. Nummer 5 van de zesentwintigste jaargang alweer! Als verrassing zat er dit keer de prachtige kalender 2018 bij, een kalender met bij elke maand een oude(re) foto van de Binnenvaart.

   

Nu weet ik dat er veel mensen zijn die zeer zijn begaan met de Binnenvaart, maar toch nog geen lid zijn. Vandaag een mooie gelegenheid om lid te worden door het invullen van onderstaand strookje (wel eerst even uitprinten) en die daarna op te sturen. Of lid worden via de website kan natuurlijk ook.

Maar terug naar blad no. 5 van 2017. Erin opnieuw een aantal zeer leesbare en interessante artikelen. Voor mij sprong die eruit van de reis van de Victor die met containers geladen een reis had van Veghel naar Rotterdam.

Daar was tie weer       
In dit geval was dat de sluisvalk, als het tenminste een valk is, die op zijn gemak op een paal van de remming aan de overkant zat. Vanuit huis maakte ik met mijn Nikon Coolpix door volledig in te zoomen deze foto. Kan beter natuurlijk, maar ik doe het ermee.

                                terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 06 oktober 2017    
Voor een vrijdag geen slechte score vandaag. Als er vanochtend vroeg schepen passeerden heb ik dat volledig gemist, ik hoorde niets. Om 08.30 uur, we hadden een zeer matineus ontbijt dit keer, passeerde de Albula.
Volgens mij dus het eerste schip. Het kwam van het Esmeer bij Aalst en ging nu naar de omgeving van Zaltbommel.

Daarna de duwer/sleper Gretina die met het ponton Waaloord met daarop een brugdeel van de Waal in de buurt van Rossum kwam. Daarna ging het om de Bommelerwaard heen naar de sluis St. Andries om zo weer op de Waal te komen.

   

Een aardig transport vond ik en daarom stapte ik in de auto om vanaf de Andelse Rib het transport te zien passeren. 

Nadat het transport was gepasseerd zag ik in de Poederoijense Hoek een oud beurtscheepje liggen, de Siegfried. Later in de middag toen ik opnieuw op de Maasdijk was, zag ik het scheepje aan de passantensteiger, in de buurt van de kerk, liggen.

Net na het middaguur de Pieternella in de sluis, in een werkelijk stromende regenbui. Geen weer om naar buiten te gaan en dus nam ik van huisuit een paar foto's van het schip dat op weg was naar Heerewaarden.

   

Halverwege de middag kwam de volgende. Het was de Walrus V die de onderlosser (is dat een goede betiteling) Lisa voor zich had. Op de foto is te zien dat in de Waalhaven een identieke bak, de Iris, lag te wachten.

Na de Lisa in de Maashaven te hebben afgeleverd schutte de Walrus V terug om de Iris op te halen. 

       

Het hele spul werd na het schutten weer gekoppeld, Iris en Lisa naast elkaar, om zo naar Aalst te geraken. 

Net na 16.00 uur een van de weinige nog overgebleven duw/sleep-combinaties, in dit geval de Sterna met het sleepschip Suzette. Het verband kwam van Amsterdam en was bijna op de bestemming: de fabriek van De Heus in Andel.

Daarna weer twee uur rust tot net na 18.00 uur, buiten mijn sluistijd derhalve, de Ventjager kwam schutten. Eraan vooraf gegaan was een drietal zeilboten, waaronder de Wild of Heart en 't Vughtenaartje.
Het verkeer op de weg leek "not amused" te zijn door deze passage op dit uur op vrijdag. Ik vond het ook genoeg voor vandaag, veel schepen zullen toch echt niet meer komen. 
 

Restanten van een oud gemaal     
Tussen alle foto's die Hans en Anton tijdens de Munnikenlandroute van afgelopen woensdag maakten, vielen me een paar foto's in het bijzonder op. Hieronder de foto waarop Anton van Rijswijk enigszins behoedzaam een vervallen gebouwtje lijkt te naderen.
 

Hans de Weerd, de maker van de foto zegde me toe te informeren  wat de functie van dat gebouwtje in de uiterwaarden bij Brakel ooit was. Hij heeft als geboren en getogen Brakelaar/Brakelnaar wel ingangen in die materie.
Hij vertelde me alvast dat voor zover hij wist het er altijd heeft gestaan. Ook opperde hij dat het misschien een oud gemaaltje was dat na de dijkverzwaring van 1970 op non-actief was gesteld. 

       

Vandaag al had hij behoorlijk wat informatie door zijn oor te luisteren te leggen bij Johan Vervoorn die in de Molensteeg woont aan de binnenkant van de dijk ter plaatse. Hans mailde me dat hr. Vervoorn het volgende vertelde:
"Het gemaal stond er voor uitwatering van de Kil. Dit water liep parallel aan de buitenkant van de dijk en begon in Zuilichem. Bij hoog water werd het in werking gesteld. In 1953 is het nog gerestaureerd en heeft toen nog eenmaal gedraaid. 
Daar waar Anton op de eerste foto bij het gemaal loopt zat nog een paar meter hoge duiker met schuif.
De e
igenaar was een zekere Peletier, die ook de Brakelse benedenwaarden in zijn bezit had (tot aan de Veerdam). Van deze grootgrondbezitter was ook het huis in de uiterwaard, dat hij verhuurde aan het gezin van Jan Vermeulen die dan tevens wat toezicht hield. 
Later (Peletier had geen kinderen) zijn de gronden naar de instanties over gegaan."
Die W.M. Peletier is toch een bekende in de Brakelse historie. Hij is degene die in 1902 het Hoekse Sluisje liet aanleggen en een achttal jaren later de Sneepkilsluis. Een in ieder geval in de Hoekse Sluis gemetselde steen herinnert hieraan.

Weer een schip minder  
Hieronder de in 1962 gebouwde Maranto op een foto uit maart 2012. Het schip kwam toen regelmatig langs, geladen met schroot van vaak Oosterhout, op weg naar Amsterdam. 
 

Vanochtend kreeg ik via WhatsApp van Johan van Dalen een foto waarop het schip in heel wat mindere omstandigheden verkeert. Het ligt afgemeerd bij de sloperij van Stolk in Hendrik Ido Ambacht. Het einde is dus nabij, de Maranto zie ik hier niet meer. 
Op de foto hieronder is de Maranto het achterste schip.

                                         terug naar boven               naar Nieuwsoverzicht 

 donderdag 05 oktober 2017      
Was het weer bij tijden door de wind behoorlijk onstuimig, de scheepvaart hield zich wel héél rustig. Vanochtend vroeg hoorde ik de Wilhelmien passeren, terwijl de RV 29 van de Torpedisten tijdens het ontbijt schutte.
Tegen 11.00 uur kwam pas de volgende en nog wel in een flinke regenbui ook. Het was de Tempo die van Dordrecht kwam en zand ging halen in Heerewaarden. Gezien de regen bleef ik wijselijk binnen.

   

Niet lang erna weer een schip, nog steeds in de regen passeerde de Vagari die op weg was naar het Botlekgebied.

Net na 12.00 uur het laatste schip voor vandaag, de 110 m lange Endurance. Het schip kwam van de Veense Putten waar het een in Antwerpen ingenomen lading loste in het kader van het verontdiepen van deze putten. Ondanks de bij vlagen wel heel harde wind ging de brug moeiteloos open en weer dicht voor dit schip.

Bij het uitvaren zag ik een bijzonder aardige tekst in het ruim van het schip "Just married". In de stuurhut zag ik een jongedame die best wel eens het onderwerp van deze tekst zou kunnen zijn. 

   

Het bleef daarna stil tot nu toe (18.30 uur) m.u.v. een paar recreanten. Mooi de gelegenheid om het aantal schepen aan te vullen met een aantal die de mannen van AndelWandelt gisteren op hun 40 km lange jubileumtocht zagen. 
Te beginnen met de Jandi, met de kerktoren van Gorinchem op de achtergrond, en de Willem Hendrik.

   

Dan een goede bekende die ik al lange tijd niet door de sluis zag komen, de Keimpe.

Vervolgens de met containers geladen Amazone en de wel bekende Pia.

   

Dan de laatste van deze serie, de rest komt later nog aan bod. Het was de met schroot beladen Silja 3.

Objecten tijdens de Munnikenlandroute  

AndelWandelt kwam langs nogal wat objecten, waarvan de meesten niet meer actief zijn. De eerste daarvan is de Sneepkilsluis.

Het oude sluisje lag eerst op een andere plaats en werd tijdens het Munnikenlandprojekt op de huidige plaats gezet. Een functie heeft het dus niet meer, louter uit historisch oogpunt is het bewaard.

       

De Zuilichemse molen ligt aan de N322, de verbinding tussen de A2 en de A27. Aan de andere kant van die weg ligt ook een oud sluisje dat al behoorlijk vervallen is. Meer hierover is te lezen op de website van historische werkgroep Stichting "De Vier Heerlijkheden". 

   

Ietsje verderop, achter het Zuilichemse café Kraaij op het punt waar de Meidijk overgaat in de Leendertdijk, ligt ook een oud sluisje dat eveneens in een zeer verwaarloosde toestand verkeert.

Wel in tiptopconditie verkeert de zeer moderne stuw langs de Poederoijense Achterdijk.

Snelle Sluis          
De historische Snelle Sluis uit 1829 in Moordrecht wordt gesloopt. Dit werd unaniem besloten door de Verenigde Vergadering van het Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard.

Een laatste poging van de Historische Vereniging Moordrecht om de aanwezigen tijdens de vergadering op andere gedachten te brengen, mocht niet baten. Het hoogheemraadschap wil de Snelle Sluis afbreken, omdat het sluiscomplex in slechte staat zou verkeren, waardoor er mogelijk onveilige situaties zouden kunnen ontstaan voor de scheepvaart.
Uit het laatste onderzoek door het hoogheemraadschap blijkt dat de veiligheid op dit moment niet in het geding is.

   

                                   terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

woensdag 04 oktober 2017       
Een dag die toch wel een beetje in het teken stond van de 10e Munnikenlandroute van AndelWandelt. Rond 06.30 uur kwamen Anton van Rijswijk en Hans de Weerd op de sluis omdat daar de eigenlijke startlijn van de tocht ligt. Na koffie gingen de mannen dan echt van start. Verslag en foto's van de tocht volgen later.
Aan het einde van de middag gingen de mannen op de foto toen ze bijna bij de Brasserie De Buurman waren. Zelf zette ik ze op de foto toen ik ook in De Buurman arriveerde om als voorzitter van de club acte de présence te geven. De mannen genoten toen al van een zeer verdiend glas bokbier.

   

Aan de stamtafel mijmerden we wat over alle afgelopen tochten en die door het Munnikenland in het bijzonder. Talloze herinneringen en ook anecdotes passeerden de revue, zodat de gedachte me bekroop dat we daar bijna een avondvullend programma van zouden kunnen maken. Hoe dan ook, we hieven gezamenlijk het glas: "Op naar de komende jaren!"

De schepen vandaag       
De vaart kwam moeizaam op gang vandaag, zozeer zelfs dat ik maar weinig schepen miste tot nu toe (18.00 uur). Pas rond 11.00 uur maakte ik mijn eerste foto's.
In de Waalhaven lag toen de oude (1921) sleper Willy uit Katwijk te wachten om de sluis in te komen. Over dit scheepje is tot nu toe maar weinig bekend, ik vond in ieder geval niets.

Nu was ik eigenlijk op het Waalhoofd om een foto te maken van de Alwi-B die van 's Hertogenbosch kwam.

   

Daarna de Zeearend, van oorsprong een spits, die met een flink aantal passagiers bezig was aan een rondje om het Land van Heusden en Altena. Van Heusden naar Heusden zo te zeggen.

Van het Máximakanaal kwam de Friese Speedy uit Lemmer, het reisdoel was Gorinchem. De Mi Barco ging de andere kant op, van de Linge naar dat Máximakanaal.

   

Iets na 14.00 uur kwam de Belgische Vilardo schutten na in Andel bij de Heus de lading te hebben gelost. Het schip leek op weg naar de thuishaven Antwerpen. 

Een uur later mijn laatste schip, de Galina. Ook dit schip kwam van 's Hertogenbosch net als de Alwi-B, maar was op weg naar Papendrecht.

   

Daarna miste ik de Juntos, maar AndelWandelt schijnt die op de foto te hebben gezet. Die foto komt morgen waarschijnlijk op de site. Voor nu waren dit de laatste foto's van schepen, er lijkt ook niets meer aan te komen.

Onderhoud Gedenkteken      
Bij het maken van een foto van de Zeearend, zie hierboven, stond ik op de brug. In de verte zag ik dat bij het Gedenkteken een auto stond en dat iemand op een ladder bezig was. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt.
Na de foto te hebben gemaakt liep ik terug naar huis toen ik onderweg een WhatsApp-bericht kreeg met een foto van een man die aan het werk was bij het Gedenkteken.
 

   

In 2011 waren de letters op het Gedenkteken beter zichtbaar gemaakt door flinterdun goudpapier erop aan te brengen. Dat bleek al snel geen succes te zijn. Nu was iemand van het Natuursteenbedrijf Ruud van de Vliet bezig de letters beter zichtbaar te maken door er een laagje goudverf op aan te brengen. Nu lijkt dat een betere oplossing te zijn.

 Problemen bij Máximakanaal      
Gisteren ontving ik een tweet over problemen bij het Máximakanaal. Interessant omdat nogal wat schepen die door de sluis komen via het Máximakanaal richting Veghel en Helmond gaan of daar juist vandaan komen. 
 

   

Nu wist ik niet meteen wat het probleem was, maar daar kwam ik al snel achter door op de link te klikken die leidde naar het Brabants Dagblad. Iemand van de Willems Unie die ik sprak vertelde me o.a. dat conform de opgave van RWS is gewerkt en gebouwd en dat al eerder in het bouwproces was aangegeven dat er problemen zouden kunnen komen. Er bleek echter geen voldoende budget te zijn voor een damwandoplossing toen. 
Misschien is dit weer typisch zo'n geval van goedkoop is duurkoop.

                             terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 03 oktober 2017      
Een dag die is te vergelijken met die van gisteren, zij het dat het nu toch wat drukker was met beroepsvaart. Recreatievaarders waren nu bijna niet te zien. 
Het begon voor mij met de Amsterdamse Veere die richting Veghel ging. Niet lang erna de Albatros die van Leerdam naar Heerewaarden ging om zand te halen. 

   

Dan een verrassing, want de Vijf Gebroeders, een werkscheepje uit Hank, zag ik nog niet eerder hier passeren. Het scheepje was op weg naar de Waal bij Vuren.

Bij de fabriek van Covaco lagen twee schepen. Bij de kraan werd de Zeeuwse Dinero van een in Duitsland ingenomen lading ontdaan. Geladen werd de Thuvine die gisteren van Gorinchem was gekomen. 

   

Na een boodschap bij de plaatselijke middenstand te hebben gedaan reden we terug over de Maasdijk. We haalden daarbij de Spes Secunda in die op weg was naar de sluis. Het regende nogal, zodat mijn betere helft met enige tegenzin het raampje aan haar kant opende waardoor ik een foto kon maken. We waren natuurlijk sneller dan het schip, dus zaten we al droog binnen toen de Spes Secunda de sluis inkwam.

   

Van de andere kant kwam de Albula de sluis in met een kraan die enig haantjesgedrag vertoonde door fier overeind te staan. 

   

Een flinke tijd later de Alida die op weg was naar Gorinchem. Ruim na 17.30 uur de Knarr die geladen voor Helmond uit de Maashaven in Rotterdam kwam. 

   

Bij de fabriek van De Heus was een Belgisch schip aan het lossen. Deze Vilardo uit Antwerpen kwam van Duitsland uit de buurt van Wesel. Het schip zag ik nog niet eerder in of bij de sluis.

Daarna zag ik nog de Ella schutten. Na het schutten bleef dit schip in de Waalhaven om daar de nacht door te brengen. Verder zie ik niets meer aankomen en is het bijna 18.00 uur. Genoeg dus voor vandaag.

Restauratie van een sluis       
Via mail kreeg ik een krantenknipsel uit het Brabants Dagblad toegestuurd over een voorgenomen restauratie van de  sluis ten zuidoosten van Doeveren. Het zal de derde sluis in de Elshoutse Zeedijk zijn die wordt gerestaureerd.
Het drietal sluizen hoort bij elkaar. Samen vormden ze een verdediging voor Heusden door de mogelijkheid het gebied onder water te zetten. 

   

AndelWandelt kwam in de afgelopen tijd, o.a. in februari dit jaar, langs deze sluis en maakte er toen wat foto's van. Niet alleen op deze "Wielenroute", maar ook ruim een maand eerder in december 2016 tijdens de "Acht van de Bergsche Maas" keken ze even bij deze sluis.

Het artikel in het Brabants Dagblad is van Bertjan Kers die o.a. schrijft: "De gemeente Heusden heeft de aanzet gegeven tot de restauratie van de sterk vervallen sluis bij de Doeverense schans. Heusden stelt onderzoek in naar de schade aan het rijksmonument en wat het herstel naar schatting gaat kosten."
Het artikel eindigt met: "Aan de andere kant van Doeveren ligt de Gendensche Sluis. De opdracht voor de restauratie daarvan is al gegeven." 
Ook van deze sluis vond ik foto's in mijn archief die waren gemaakt door AndelWandelt op een van de hierboven genoemde tochten.

   

                                  terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

maandag 02 oktober 2017  
Een wel heel aarzelend begin van een nieuwe week. Rond 07.00 uur hoorde ik de Albatros passeren op weg naar Heerewaarden en een uurtje later, tijdens het ontbijt, zag ik de Lourens sr naar dezelfde bestemming gaan. 
De eerste foto maakte ik om 09.30 uur van de Wilhelmien, ook al op weg naar Heerewaarden, die met de Arnold J van Dunea en twee recreanten in de sluis lag. 

Ruim een half uur later de Zwaantje 1, vanochtend vertrokken uit Zaltbommel, op weg naar de schepen die in de Veense Putten liggen. Een tijdje later schutte het schip terug richting Waal.

Rond 10.30 uur de Fiat Voluntas in de sluis. Het schip kwam van Gorinchem en ging, het wordt eentonig, ook al naar Heerewaarden. Het moest in de sluis even wachten tot de Vagari was aangesloten. 

Om 12.00 uur de volgende, het was de Maasbrachtse Anna die in het Munnikenland was geladen. In de Maashaven arriveerde op hetzelfde moment de Knarr die richting Rotterdam ging.

   

Daarna bleef het stil, heel stil tot nu toe. Zo nu en dan een recreant, maar dat was alles. Vaak komen aan het einde van de middag en begin van de avond nog wel schepen langs, maar daar is nu in ieder geval (17.30 uur) nog geen sprake van.
Toch maar een aanvulling want even na 18.00 uur kwam de Ostrea binnen, gevolgd door de Werkendamse Pro Rata en als derde de spits Steven Roos. dat krikt het aantal in ieder geval weer wat omhoog.

Egel op pad        
Een wel heel actieve egel liep rond in het gazon vanochtend, snuffelend aan van alles en nog wat. Ik volgde het dier een tijdje tot het in de struiken verdween. Maar wat schetste mijn verbazing toen ik een minuut of vijf later het diertje, ik neem aan dat het dezelfde egel was, op de sluis zag lopen tot het even later bij de buren in de tuin verdween. Leuke ontmoeting.

De schuilplaats    
Op de zuidoostzijde van de sluis is een oude schuilplaats geplaatst die eerst een paar jaar elders op de sluis stond en daarvoor jaren vlakbij het Gedenkteken in het talud van de dijk. In november 2015 werd een wedstrijd uitgeschreven om van die schuilplaats uit de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) een kunstobject te maken. Een flink artikel op de Gemeentepagina in een plaatselijke krant en een enthousiasmerend artikel in een andere krant volgden.

Helaas, de plannen waren waarschijnlijk te mooi en het budget (€10.000,--) te klein, want na een jaar of wat eens informeren bij Erfgoed Altena leerde me alleen dat het uitgekozen plan te duur was. Geen kunstobject op de sluis dus, wel een draaibaar explicatiebord bij de schuilplaats. 

   

Jubileum AndelWandelt
Op 4 oktober 2008 was AndelWandelt voor de eerste keer actief door het lopen van de Munnikenlandroute. Een tocht van zo'n 25 km die alleen over verharde paden en wegen ging. Anton van Rijswijk en Hans de Weerd liepen die eerste Munnikenlandroute en raakten besmet met het loopvirus. Die eerste tocht bleek het begin van een flink aantal tochten en een enorm aantal afgelegde kilometers tot nu toe.

   

Welke tochten AndelWandelt ook liep, de Munnikenlandroute als moeder aller tochten stond ieder jaar op het programma. Dus ook dit jaar opnieuw zal deze wel flink uitgebreide tocht weer worden gelopen en wel voor de tiende keer.
Anton en Hans zagen in de loop van de jaren het Munnikenland flink veranderen en ze moesten daardoor de route zo nu en dan wijzigen en ook uitbreiden. Nu is de afstand ca. 40 km.  
A.s. woensdag, 4 oktober, starten de mannen om 07.00 uur op de Wilhelminasluis voor deze 10e Munnikenlandroute. Die startplaats is traditie, want alle tochten tot nu toe startten op de Wilhelminasluis.
Iedere tocht eindigt met een evaluatie en het plan is om dit keer af te sluiten in de onlangs geopende Brasserie De Buurman bij de Batterij onder Poederoijen. Het voltallig Bestuur van AndelWandelt zal daar dan het glas heffen op dit jubileum.

                        terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

zondag 01 oktober 2017      
De dag begon wel heel bijzonder, tijdens ons ontbijt nog wel. Eerst kwam een zwarte stationwagen langs mijn eitje gesjeesd, even later gevolgd door een grijze ZZP-bestelwagen. Daarna passeerde in kalm tempo de dienstdoend sluiswachter voor vandaag.
Rond 10.00 uur zagen we ook nog eens enorme wagen van het duikbedrijf Hercules langs komen en toen werd alles duidelijk: duikers die eerst gisteravond zouden komen, waren voor vanochtend besteld.

Even wennen, want waar eerst EPC bij storingen kwam en eventueel Maksor Diving werd ingeschakeld was nu een monteur van Istimewa en Duikbedrijf Hercules aanwezig. Al snel werd de duiker klaargemaakt om te water te gaan.
Hij ging via de trap van een bruggetje naar de remming te water en begon eerst met een rondje over de Waaldrempel.

Het zicht daar was bijzonder goed, zelfs ik kon alles zien liggen op de bodem. De duiker had dan ook weinig moeite om het e.e.a. in een mandje te deponeren dat vervolgens omhoog werd gehaald.

   

De duiker klom daarna via hetzelfde trappetje weer de sluis uit en werd daarna geholpen de duikkleding uit te doen.

       

Ook de duikvlag die gedurende de gehele operatie uithing op het Waalhoofd H2 kon worden weggehaald.

Alles leek opgelost en ik wandelde naar de brug om een foto te maken van al het materieel dat was toegesneld om een paar stenen uit het water te halen. Blijft de vraag natuurlijk hoe die stenen daar in het water komen.

Wat kwam er door de sluis        
Recreanten druppelden binnen, maar soms was er toch een redelijk of flinke volle sluis te zien. De eerste keer was dat met de Niky die een aantal recreatievaarders met zich mee kreeg. 

Een tijdje later een volle schutting door een club uit Gorinchem die terugkwam van een clubuitje. Of de Edison daar ook bij hoorde weet ik niet, maar wel is zeker dat dit schip ook uit Wijk en Aalburg kwam, net als de club.

Opvallend een aantal zeilers in wel heel kleine bootjes die voor de eigen aandrijving moesten zorgen en dat deden door een hoos als peddel te gebruiken. Bijzonder.

   

Tegen het einde van de middag kwam de Jandi en volgens mij kwam die ook al uit Wijk en Aalburg.

Torentocht van AndelWandelt     

Gisteren roerde ik deze tocht al even aan en vandaag kwamen foto's ervan bij me binnen. Ze staan al online, maar zijn nog niet ondertiteld. Samen met het verslag van deze tocht komen ondertitelde foto's morgen online.

   

Het lijkt wel of Nederland bestaat dankzij de duizenden kleine stuwtjes die overal zijn te spotten. Op deze tocht zagen Hans en Anton o.a. een stuwtje bij de Erichemse Wal en bij de Erichemse Kade. Op de rechter foto hierboven is op de achtergrond een glimpje van de Linge op te vangen.
Hieronder een stuwtje bij de Mierlingsestraat, ook al in Erichem.

                                  terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

Top