HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                                 Nieuwsoverzicht van 01 t/m 10 oktober 2018                                                  


woensdag 10 oktober 2018     
Om 07.00 uur vanochtend schutte de Patria, ik had daar geen weet van. Daarna duurde het toch wel erg lang, tot ca. 12.45 uur, voordat nummer twee zich meldde. Dat was de Ella die na het schutten halt hield in de Waalhaven.
 

Daarna was het nog lang wachten totdat nummer drie zich liet schutten. Dat was de Puck die naar Rotterdam ging.

Het is haast niet te geloven, maar daarna bleef het nog steeds rustig. Pas tegen het einde van de middag kwam nummer vier eraan, de Janneke die van Alphen a/d Rijn kwam. 

Gelukkig waren er wel wat recreanten die zich, vooral in de ochtend en het eerste deel van de de middag, lieten schutten. Anders zou Sluismeester-zijn wel erg saai en geestdodend worden.

Bruggetjes     
Vandaag werd de laatste hand gelegd aan de vervanging van de bruggetjes. Het waren vooral wat kleinigheden die nog moesten worden opgelost. Stofzuigen van de bruggetjes bijv. om splinters te verwijderen. Hoe gek wil je het hebben!!!!!

Verder geen foto's meer van de mannen die dit werk klaarden. Gewoon omdat ze zo nu en dan waren vergeten een helm op te zetten of om een zwemvest te dragen. Idioterie ten top natuurlijk in een situatie als deze. Afijn, de mannen hebben goed werk geleverd en de Binnenvaart zal zeer tevreden zijn over hun werk!

Bij Gouda        
Regelmatig komen in Gouda schepen door de sluis die een lading bagger aan boord hebben dat naar Empel wordt getransporteerd. In Gouda zag mijn zwager Jos dat de Sanne Marije werd geladen met bagger. Maar dit schip ging niet naar Empel, maar ik geloof ergens in de buurt van Alphen a/d Rijn.

De Sanne Marije kende ik nog niet, maar wel zag ik dat Joost Roeland het schip ooit op de foto zette. 

Waarschuwing voor stremming       
Het heeft natuurlijk weinig zin om het landverkeer op de N322 te waarschuwen voor of bij een stremming van de brug over de Wilhelminasluis.  Er staat nu net voor de rotonde bij Brakel een bord dat kan worden opengeklapt en dan waarschuwt voor een stremming. Maar waar de automobilisten dan naartoe worden gedirigeerd is me nog niet duidelijk.
Binnenkort daar toch maar eens gaan kijken wat op dat bord wordt aangegeven. 

Schuttevaer      
In m ijn favoriete rubriek, Rivieren, Kanalen & Meren, worden twee bekende schepen aan de orde gesteld. De eerste is de Cornelia (023.18963) 
uit Raamsdonksveer die nu vaart als Hera vanuit Zaltbommel.

De tweede die in het overzicht voorkomt en bekend is in de Wilhelminasluis is de Abel-Niels (023.18860). Het schip verhuist van Nijmegen naar Douai vanwaar het gaat varen als Orchidee.      

                         terug naar boven                             naar Nieuwsoverzicht             

dinsdag 09 oktober 2018    
Behoorlijk hectisch vanochtend rond een uur of acht toen van beide zijden schepen zich meldden. Vanachter mijn vers gebakken croissantjes zag ik ze voorbijkomen, maar een foto ervan maakte ik niet.
Dat deed ik wel van de schutting met de Stern en de Albatros. De eerste kwam van Alphen a/d Rijn en ging nu naar de Zuid-Willemsvaart richting Veghel. De tweede ging naar Heerewaarden zand halen. 

In het Munnikenland lag alleen de Barbarossa, het schip werd net gelost.

Veel later kwam de Urker Babette die terugkwam van Den Haag en nu een lading zand ging halen in Heerewaarden. 

Weer een tijd later de Spes 2 die de bak KZ1 voor zich had. De combinatie kon niet schutten, omdat het water hier wel erg laag was. Het schip draaide in de Waalhaven om een andere route te kiezen naar Empel.

Rond 17.00 uur de Bakesteyn, een schip met schottelaandrijving. Eigenlijk twee grote buitenboordmotoren zoals de schipper het simpel stelde. Het schip kwam van Rotterdam en bleef nu overnachten in de Maashaven.

Voor mij was dit het laatste schip vandaag, wel was nog de Niky in aantocht. Toch heb ik nog meer foto's van schepen, foto's die de mannen van AndelWandelt maakten tijdens hun Munnikenlandroute van 04 oktober jl.
Het eerste schip zagen Anton & Hans al toen ze net het Munnikenland in waren. Het was De Tijd zal 't Leren die van de sluis kwam na daar te zijn geschut.

De andere schepen werden allemaal gespot op de Waal, te beginnen met de Arcadie en de Adelante.

   

Daarna de Saturnus die immens groot lijkt naast het roeibootje.

Het roeibootje is een zgn. St. Ayles skiff die wel wat golven kan hebben. Deze skiff was de Groot&Grut 4 die toch wel wat last had van de behoorlijke golven die de Saturnus maakte.

   

Dan de Theresia die de rivier voor zich alleen leek te hebben.

Over het algemeen zijn het allemaal onbekende schepen en dat geldt zeker voor de Nausicaa en de Synthese-3.

   

Deze eerste serie sluit ik af met een aardig transport. Voorop de kleine en kittige Merwestroom die de Triton in de juiste koers hield. Achteraan de krachtpatser Gepke III. 

De bruggetjes liggen weer    
Vanaf de brug heb je goed zicht op de totale sluis en kun je ook goed de nieuwe bruggetjes zien.

Toch nog vroeg vanochtend kwam de kraan over de brug om het laatste bruggetje terug te leggen. 

   

Heel rustig en secuur werd het bruggetje op de goede plaats gemanoeuvreerd. Tegen de zon in fotograferen is niet mijn sterkste punt zoals is te zien. Maar goed, het moment heb ik in ieder geval vastgelegd. 

   

Koninginnensluis      
Op 06 oktober jl. gingen Anton van Rijswijk en Hans de Weerd naar Nieuwegein om deel te nemen aan de Grensstedentocht. Natuurlijk was er weer van alles te fotograferen onderweg, o.a. wat sluizen. 

Deze Koninginnensluis was de eerste die werd gepasseerd op de route, het was toen nog erg vroeg. De sluis ligt in het Merwedekanaal en veel te beleven was er niet. 

   

De tweede sluis was de Oude Sluis of Vaartse Sluis. Na het graven van de Koninginnensluis raakte deze sluis de functie kwijt.

   

Deze sluis verbindt de Lek met de Vaartsche Rijn. Op het tijdstip dat de mannen langs deze sluis kwamen was er ook nog maar bijzonder weinig te doen.

   

                              terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

maandag 08 oktober 2018  
Het grootste deel van de dag ben ik niet op de sluis geweest. Voor ons vertrek zag ik nog wel de Wiljopa uit Maassluis passeren.

Ik kende dit schip nog niet en aarzel een beetje. Heette dit schip Bo Djovanny? Of Bo Djovanni?

Afijn, ergens is vast wel iemand die uitsluitsel kan geven. Terug naar ons vertrek dat meestal snel wordt onderbroken door bij het Gedenkteken foto's te maken van de schepen in het Munnikenland. Bij Covaco lagen twee schepen die ik gisteren al in en net buiten de sluis zag. Het waren de Safini en de Festina Lente.

   

AndelWandelt in Nieuwegein      
In die plaats begon de Grensstedentocht, een interessante route van 40 km. Het verslag van deze tocht staat al online, morgen zullen ook de foto's volgen.

Dit is alles voor vandaag, veel is het niet, helaas. Morgen een nieuwe poging, want wat heb ik nog veel aardige, mooie en ook interessante foto's liggen.

                            terug naar boven                  naar Nieuwsoverzicht

zondag 07 oktober 2018      
Meestal is het in deze tijd van het jaar niet druk en dat was ook vandaag weer zo. Vanochtend werd de dienstdoend sluiswachter nog bezig gehouden door wat recreanten, maar na 14.00 uur werd het stil, heel stil. Aan het begin van de middag toch nog een beroepsvaarder en wel de Safini die naar de fabriek van Covaco in het Munnikenland ging. 

In de Waalhaven houdt de Festina Lente weekeinde, ook gisteren zag ik haar daar al liggen.

En dan blijkt mijn gebrekkige kennis van scheepstypen wel weer heel duidelijk. In de Waalhaven zag ik een oud (?) scheepje liggen. Weliswaar met een aluminium mast, wat een anachronisme overigens, maar toch een mooi scheepje.
Ik noemde het een tjalk, maar ik sta open voor een andere typering..

Hoogwaterdeuren         
Vanochtend al heel vroeg, een subjectieve vaststelling, werd ik wakker door geluiden buiten die ik niet kon plaatsen. Later bleek het te gaan om een ploeg duikers van Hercules die het ochtendlicht enthousiast begroetten. Zo leek het tenminste.

   

Toen ik ging kijken was een duiker te water om schelpen en ander organisch materiaal te verwijderen dat de deuren verhinderden volledig dicht te gaan.
Later gingen als proef de deuren nogmaals dicht, maar helaas: geen succes. Duiker dus maar weer te water voor een nieuwe poging. Deze was afdoende, de hoogwaterdeuren gingen nu volledig dicht.
Op de foto hieronder kijk je tegen de schutdeuren, erachter bevinden zich de hoogwaterdeuren. 

Nu was ik ooit op een zondag in de tuin bezig wat werkzaamheden te verrichten, gewoon omdat in de tuin "klooien" ontspanning geeft na een week hard werken. Een passerende man kon het toen niet laten: "Op zondagswerk rust geen zegen". Hoewel ik toen nog even trachtte uit te leggen dat dit voor mij zuiver ontspanning was en geen werk, zag ik al aan zijn lege blik dat hij er niets van begreep. Ik heb het toen maar zo gelaten. 
Eigenlijk ben ik benieuwd of de duikers van Hercules vanochtend ook een reprimande kregen. 

Schuttevaer     
Meestal kijk ik meteen naar de rubriek over schepen die een nieuwe eigenaar kregen of die werden gesloopt. Vandaag zat er niets voor me bij, geen bekende schepen.
Maar in de rubriek "Kielzog", op de laatste pagina, een interessant artikel. Het ging over Jacob Struik, een Woudrichemse visser die met de Neeltje vaak door de sluis komt.

   

Hannie Visser-Kieboom maakte van de ontmoeting met Jacob Struik een prachtig artikel. Ik heb er een deelfoto van gemaakt, maar als je het hele artikel wilt lezen is dat alleen al het geld waard om de Schuttevaer te kopen. Dat kan o.a. bij drogisterij Verbeek in de Beatrixstraat in Andel.

Vereniging Binnenvaart      
Gisteren ontving ik van deze vereniging, waarvan ik natuurlijk lid ben, de kalender voor 2019. Maar toch ook het Verenigingsblad 2018-5. Het oktobernummer uit alweer de 27e jaargang!

   

Een stukje historie ontrukt aan de vergetelheid     
Bij oude huizen, dus ook die van ons, zijn nog wel eens leuke "ontdekkingen" te doen. De meesten liggen voor de hand, zo kun je de waterput om regenwater op te vangen niet missen. Toch heel leuk zoiets in je tuin te hebben en daarom hebben we door de tuinaanleg deze put geprobeerd in de aandacht te krijgen. Dat is wel gelukt denk ik.

Nu had ik wel eens gehoord dat ergens in de tuin nog een put zou moeten zitten, maar dan eentje die gebruik maakte van het grondwater. Lang geleden werd mij namelijk al verteld door een andere bewoner dat die put bij hem was ingezakt en daarna gevuld met zand onder de oppervlakte was verdwenen. 
Ook mijn buurman kende dat verhaal maar hij ging op zoek naar die grondwaterput. Immers, een nieuwe put laten "slaan" kost nogal wat. Een bestaande "heropenen" was dus best interessant en historisch gezien verantwoord.
Hij ging dus "prikken" en stuitte daarbij op verschillende plaatsen op hard materiaal. Geen van die plaatsen kon hem overtuigen tot hij opeens beet had!

Gisteren al was ik getuige van het holle geluid dat het prikken op die plaats opleverde. Vandaag nodigde mijn buurman me om te komen kijken naar het resultaat van al dat prikken en spitten. Ik deed dat natuurlijk graag!
Volgens hem was de put slechts vier meter diep, maar de breedte van het ondergrondse deel kon hij nog niet zeggen. 

   

Deze ontdekking wordt ongetwijfeld vervolgd. Maar het lijkt erop dat de put niet diep genoeg gaat om het plan van mijn buurman gestalte te geven. Hij wilde namelijk het water uit deze gevonden put transporteren naar de andere bovengrondse put in zijn tuin om planten en ander groen in zijn tuin van water te voorzien. 

                                terug naar boven                               naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 06 oktober 2018    
Een met recht slappe zaterdag! Geen enkele beroepsvaarder kon ik op de foto zetten, alleen recreanten lieten zich schutten. Ook leuk natuurlijk, maar toch.
Aan De Rib lag een tweetal schepen en dus reed ik in de middag daar heen, ook al omdat ik toch in Andel "moest" zijn. Het waren de daar al een paar dagen liggende Patria en de gisteren gearriveerde Naomi.

Op de foto hierboven, jaja je moet goed kijken, is een stukje van de Maasremming van de Wilhelminasluis te zien. Rechts ligt daar de Arnold J aan het Dunea-terrein, maar links ligt de wel heel bekende Prinses Margriet.

In de sluis maakte ik slechts één foto en wel van de Maria Helen. Het scheepje was me gisteren al opgevallen en ook toen zette ik de zeilboot op de foto bij het uitvaren van de sluis. Nu dus ook bij het uitvaren aan de Waalkant van de sluis. Jammer genoeg kon ik niets over dit schip vinden. Iemand?

   

Bouwterrein       
Natuurlijk ligt het werk aan vervanging, dit is echt geen renovatie, van de vier loopbruggetjes stil. Toch ben ik een kijkje gaan nemen om de vorderingen vast te stellen. Het derde bruggetje lijkt zo goed als klaar te zijn. 

Schokkers        
Een oud type vissersvaartuigen voor de rivieren, vaak wordt de betiteling Waalschokker gebruikt. Een dergelijke schokker ligt o.a. bij het Bezoekerscentrum in Heerewaarden, maar ook nog een actieve bij Sluis Lith.

   

Ook Woudrichem kreeg een flink aantal jaren geleden een schokker, ik meen dat Stichting De Oude Vissershaven de eigenaar werd. Wel weet ik zeker dat we met de kinderen van mijn school, obs 't Ravelijn, op die schokker gingen kijken. We kregen daarbij uitleg van mijn collega en zeer goede vriend Kees Venderbos. 
Ergens is het in latere jaren fout gegaan, want toen was die Schokker Janus nog in redelijk tot goede staat. Het schip blijkt nu al een aantal jaren op het droge te liggen bij de Historische Werf in Woudrichem. Hieronder op de foto ligt deze Schokker rechts achteraan.

Vanochtend stond in het AD Rivierenland een flink artikel van Teus van Tilborg "Toch opknapbeurt voor Waalschokker Janus". Lees en verbaas je. Het gaat hier om een oud en ex-vissersvaartuig. Hoeveel mensen zullen speciaal voor deze schokker naar Woudrichem komen? Juist....! Goed dat de gemeente geen bemoeienis (meer) heeft met deze restauratie. 

Balen van de brug       
Nogal wat keren hield de brug halsstarrig het landverkeer tegen. Heel vervelend natuurlijk, dat zal iedere betrokkene wel beamen. Sluiswachters al helemaal, hoewel ze er al helemaal niets aan kunnen doen. Het enige dat zij kunnen doen is het (laten) waarschuwen van monteurs en verkeersregelaars. 

De brug gaat regelmatig een eigen leven leiden. Soms gaat de brug niet helemaal dicht, soms wil de brug niet omhoog, soms gaan de slagbomen niet meer omhoog, soms gaan ze zomaar naar beneden. Kortom, geen peil op te trekken.

Twee auto's van Istimewa en een politiewagen. Druk overleg op de weg, iedereen baalt tenslotte van zo'n storing.
Mensen die over de brug moeten balen ook. Nogal wat berichten krijg ik binnen tijdens en na een storing. Ik kan daar niets mee, ik werk niet en heb nooit gewerkt bij Rijkswaterstaat. 
Ook vandaag kreeg ik via het Contactformulier eigenlijk een klacht van een dame die nu al een paar keer niet de brug over kon. Ik kan haar en iedereen vertellen dat niemand op de sluis iets kan doen aan een storing.
De sluiswachters hoor ik regelmatig zeggen dat het bellen van het klachtennummer van Rijkswaterstaat misschien wel gaat helpen. Dus: iedereen die volgende keer in de rij staat voor een gestoorde brug over de Wilhelminasluis: bel het klachtennummer van Rijkswaterstaat 0800-8002!!!! Nog beter werkt vaak een tweet naar @Rijkswaterstaat of een bericht op Facebook. 

                          terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 05 oktober 2018    
Dit keer begin ik met de dag van gisteren. 's Avonds kreeg ik van mijn jonge vriend Twan Naaijen twee foto's die hij in het bijna duister maakte van schepen bij De Heus in Andel. De eerste was van de Marlijn die later vandaag in de sluis kwam schutten.

   

Het andere schip dat Twan gisteravond op de foto zette was de Patria. Dat schip ligt nog steeds aan De Rib. Toch wel leuk eens een paar foto's die vanaf het water zijn gemaakt van schepen bij De Heus. 

Vandaag was een flink transport van de fa. Koek uit Sleeuwijk aandachttrekkend. Het was een aardig "circus" dat schutte, nadat eerder op de dag de andere kant op was geschut.  

Ook bij het uitvaren was ik present. Eerst kwam de F50 met een ponton de sluis uit en na een kort intermezzo de Willem die de Risico 10 achter zich had en die werd gesteund door de Ruurtje helemaal achteraan.

   

Alles verliep heel rustig, geen enkele keer werd de muur of een deur geraakt. Knappe stuurmanskunst derhalve.

Bijna vergat ik dat in die toch wel bijzondere schutting ook de Zwaantje uit Zaltbommel meeging.

Hierboven was al op een foto te zien dat de Prinses Margriet in de Maashaven aan de remming lag. Het schip schutte pas een tijdje later. Ook de Jolise die later vanaf de Merwede kwam kon zo de Prinses Margriet links laten liggen. 

   

Leuk was de komst van de Christiaan Willem die Twan Naaijen gisteravond al aan De Rib zag liggen naast de Marlijn. Helaas was het toen echt te donker voor een foto. 

Het slot vandaag is voor twee recreanten, de Chaloupe uit Sleeuwijk en de Annemarie, een oude sleper, uit Made. Die Chaloupe leek me een ex-patrouilleschip of directievaartuig, in ieder geval een mooi scheepje.

   

Loopbruggetjes      
Het bruggetje bij het wachtgebouw heb ik op comfort getest en die proef slaagde: voelt goed aan. Later zag ik nog een Waterstater springend op dat bruggetje, waarschijnlijk de doorvering testend. Ook hij zal tevreden zijn geweest!

AndelWandelt    
Schandalig natuurlijk dat ik gisteren was vergeten dat het 10-jarig jubileum van AndelWandelt kon worden gevierd. Op 4 oktober 2008 werd door Anton van Rijswijk en Hans de Weerd voor de eerste keer de Munnikenlandroute gelopen, gisteren stond die tocht opnieuw op het programma.
Ik zin nog op een juiste invulling om mijn waardering voor het actieve deel van onze zo sportieve club te tonen. Wordt dus vervolgd!

                      terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

donderdag 04 oktober 2018       
Het was weer zover vanmiddag begreep ik na thuiskomst. Na een brugopening om een schip door te laten ging de brug keurig weer dicht. Maar helaas, de slagbomen kwamen niet omhoog. Storing 2018-33 dus alweer!
Later vanmiddag sprak ik een man die zijn bus hier op de sluis had geparkeerd en hij vertelde dat hij vanmiddag in eerste instantie bij Giessen aansloot in een lange rij wachtenden. Ik kan verzekeren dat deze beste man slecht geluimd was door het hele gebeuren met de sluis.

In de titel van deze storingsmelding aan de scheepvaart via www.vaarweginformatie.nl komt toch weer die Maashaven naar voren. Niet te geloven toch? Die heeft er toch echt niets mee te maken.

Plaatsing bruggetjes      
Arie van Tongerlo was zo vriendelijk wat foto's te maken bij de terugplaatsing van een bruggetje.

   

Het ging in dit geval om het bruggetje het dichtst bij sluishoofd 3, de oostzijde van de sluis dus. 

   

Na thuiskomst ging ik natuurlijk ook even de sluis op om het resultaat tot nu toe te zien. Wel, de mannen hebben flink doorgewerkt! Twee bruggetjes teruggeplaatst en de laatste twee verwijderd. Op de foto hieronder ter hoogte van de reddingsboei links een lege plek waar een bruggetje is weggehaald. Erachter een nieuw bruggetje.

Om duidelijker te laten zien hoe de bruggetjes erbij liggen, maakte ik twee opnamen dichterbij. 

   

Munnikenlandroute        
Tien jaar geleden was deze tocht de aanleiding om AndelWandelt op te richten. De club werd een succes, want nog steeds vertegenwoordigen de lopers van het eerste uur de club waar dan ook in Nederland.....en soms er buiten.
Tien jaar geleden zag de outfit van Anton van Rijswijk en Hans de Weerd er wel wat anders uit. Werd toen nog het nodige drinken en eten aangevoerd, tegenwoordig nemen ze alle victualiën zelf mee.
Hieronder de mannen vanochtend in het wachtgebouw op de sluis luisterend naar een stimulerend praatje van de voorzitter die op deze gedenkwaardige dag natuurlijk aanwezig was. Ernaast al de eerste hindernis soepel nemend.

   

Tien jaar geleden was alles anders, natuurlijk. Linksonder de mannen genietend van een eenvoudige doch voedzame lunch. Op de achtergrond de uiterwaarden van het Munnikenland, nog onaangetast door het project Ruimte voor de Rivier.
Ernaast Hans de Weerd voorop over de Maasdeuren, gevolgd door zijn compaan Anton van Rijswijk, toen de finish nog op de sluis lag en de evaluatie o.l.v. de dienstdoend sluiswachter werd gehouden.

   

Zo snel als mogelijk zullen de foto's van deze tocht alsook een verslag op deze site verschijnen.

Schepen   
Hoewel ik me gezien de korte resterende tijd daglicht had voorgenomen niet mijn best te doen een schip op de foto te krijgen, kon ik de Bayona natuurlijk niet zomaar laten passeren. Het van oorsprong Ierse vissersschip van ras-Woercummer IJm Baks moest ik natuurlijk wel fotograferen. 

                      terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

woensdag 03 oktober 2018     
Het eerste deel van de dag was onthutsend stil, gelukkig maakte het tweede deel alles weer goed. Het was lang wachten voordat de Serafina uit Brugge als eerste kwam schutten. Het schip was gelost in Andel en was nu op pad om een nieuwe lading te halen, dit keer op de Maasvlakte. 

Een poosje later een passagiersschip en nog een onbekende ook. Het was de Liza Marleen uit Heeg, een opvallend schip. Het werd gebouwd in de jaren 1997-1998 op het compleet ontmantelde casco van een zeegaande motorvrachtlogger.
Het schip doet enigszins denken aan de veerboten op Vlieland en Terschelling, die in de 50-er en 60-er jaren op deze eilanden voeren. (bron:www.metdeboot.nl

De Liza Marleen was vandaag op een etappe die in Heusden was begonnen. Einddoel was Amsterdam.

Van Andel kwam de Relax en ook die ging bij Gorinchem naar binnen. Erna de Hildamar. 

   

De Zeearend kwam met een stuk of 50 passagiers terug van een bezoekje aan Woudrichem. Nu was het op de weg terug naar Heusden en schutte de voormalige spits dus voor de tweede keer.

Vanaf de brug zag ik op de Maas twee schepen aankomen. Voorop lag de Wilhelmien, de Marlijn zat er vlak achter.

De Marlijn haakte af en ging naar de fabriek van De Heus in Andel. Daar lag ook al de Patria die eerst naar de sluis kwam, maar toen toch maar voor De Rib koos. De Wilhelmien ging stug door en kwam wel schutten op weg naar Gorinchem.

   

De Maasdeuren bleven open staan.......en bleven open staan. Ongetwijfeld werd gewacht op een schip.

Het bleek om de Spica te gaan die in volle draf richting de sluis kwam. De tweede keer in korte tijd dat deze spits hier schutte.

   

Een mooi moment om te stoppen voor vandaag hoewel het pas 17.00 uur was. Maar tot nu toe, 18.00 uur, is er niets geweest. 

Renovatie bruggetjes      
Het blijkt te gaan om een enorme renovatie, want van het houtwerk wordt niets hergebruikt voor de bruggetjes. Het tempo zit er goed in bij de mannen, want het tweede bruggetje wordt nu onder handen genomen.

Het eerste bruggetje is al klaar en ligt wat opzij. Goed is nu het verschil te zien met het oude bruggetje, de restanten ervan liggen er ook.

   

                               terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 02 oktober 2018     
Het eerste schip vanochtend miste ik natuurlijk weer, de bekende Wilhelmien die naar Heerewaarden ging om zand te halen. Daarna miste ik eigenlijk geen schip meer, hoewel ze niet allemaal op de foto gingen. 
De eerste was een echte krachtpatser, de duwer Aries. Later op de dag schutte het weer terug om richting Dordrecht te gaan.

De volgende was ook al een opvallende verschijning, maar nu vooral door de kleur. Het was het Werkendamse werkschip Seinpost die op weg was naar de thuishaven.

Daarna "gewone" vrachtvaart, maar wel met een prachtige naam: Festina Lente. Letterlijk betekent dit "Haast u langzaam". Dat gold zeker voor de recreant Zeemeeuw die erna kwam, één van de weinige recreanten vandaag.

   

De Wilhelmien kwam alweer geladen terug uit Heerewaarden. Het schip ging bij Gorinchem het kanaal op richting Arkel. Niet veel later kwam de Flora die gelost was in Andel bij De Heus. Ook dit schip ging bij Gorinchem naar binnen, maar zocht daar een ligplaats uit. De foto is behoorlijk wazig, geen idee hoe ik daar aan kom.

   

Halverwege de middag zag ik de Stern de Waalhaven inkomen. Tot mijn verrassing zat er een schip niet ver achter, maar het was wel eentje die rechtdoor ging het Munnikenland in. Het leverde een aardig plaatje op zo met de Stern vooraan en de Johannes erachter.

Dan de laatste vandaag, de grote Baltimax die van het Maximakanaal kwam en op weg leek naar Rotterdam.

Renovatie bruggetjes    
Het werk is echt begonnen vanochtend! Eerst werd met een kraan een bruggetje aan de oostzijde van de kolk weggehaald en naar het bouwterrein getransporteerd.

Daarna was een bruggetje aan de westzijde aan de beurt. Maar dat viel ietwat tegen geloof ik, doordat onder dat bruggetje een leiding liep die het grijze kastje op de remming van stroom moet voorzien. Daar zit namelijk de apparatuur in om de waterhoogte te meten, essentieel voor een sluis die niet al te diep is.
Tegen het einde van de middag ging echter ook dit bruggetje eruit. Het transport naar het bouwterrein was nu flink langer, maar het ging allemaal heel rustig en zonder problemen.

Omdat ik toch nog een keer naar buiten ging voor de spits Heerenschip, maakte ik meteen maar een foto van de plaats van de niveaumeting in de sluis. Het probleem hangt nu, maar/want het bruggetje is weg.

Heerenschip      
Terwijl ik deze update zat te maken hoorde ik dat de Heerenschip in aantocht was. Ja en voor een spits ga ik dan toch nog maar een keer naar buiten. De Heerenschip ging ook al bij Gorinchem naar binnen. 

   
   

                         terug naar boven             naar Nieuwsoverzicht

maandag 01 oktober 2018    
Een ietwat onstuimige dag vol afwisseling van regenbuien en heerlijk zomers weer. Het duurde even voordat ik op de sluis kwam, de Albatros, Willie, Prinses Margriet, Johanna Adriana en de Ventjager waren toen al gepasseerd.
Het bleef rustig daarna, zodat ik na het boodschappen doen een kijkje nam op De Rib. Daar lagen bij de fabriek van De Heus de zaterdag gearriveerde Serafina en Flora.

   

Meteen reed ik door naar het Munnikenland waar de Inspé al een paar dagen helemaal achteraan lag. 

Vooraan lag de Da-Mar uit Hemelum, op dat moment nog half tegen de bak Vliet. Verder naar achteren werd de Verdon geladen. Dit schip kwam in mijn archief nog niet voor.

   

In de sluis waren het vooralsnog recreanten die mijn aandacht kregen. Wat te denken van een scheepje dat de naam "Gatunixan" voerde. Ik heb maar niet gevraagd waarom deze naam werd gevoerd.
De tweede was de Taurus. Het leek mij een ex-patrouilleboot, maar of dat ook echt zo is?
 

   

De volgende beroepsvaarder was de Flora-W die van Rotterdam kwam en op weg was naar Niftrik.

Dan kwam na lange tijd de Giessenburg (023.09949) weer eens langs.  Op de achtergrond van de foto links is erachter de Zeester te zien die van Amsterdam kwam.

   

De Neeltje uit Vreeswijk is toch wel een bekende verschijning. Na vele jaren vracht te hebben vervoerd mag het oude schip nu genieten van het leven door als recreant te varen. 

Hoewel de Neeltje mijn laatste schip was, kon ik het niet laten om naar buiten te gaan voor de spits Spica. Arie van Tongerlo had dezelfde gedachte, de eerste foto van deze mooie spits is dan ook van hem. 

De schipper van deze Spica vindt waarschijnlijk zelf ook dat zijn spits er goed uitziet, vandaar misschien de in grote letters aangebrachte naam op de boeg. De Spica kwam trouwens van Dordrecht en ging naar Lieshout.

   

Bouwterrein krijgt inhoud          
Er was volop activiteit vanmiddag op het bouwterrein op het oostelijke parkeerterrein. Zo te zien werden wat materialen aangevoerd.

Toen de rust was wedergekeerd ben ik gaan kijken. Van afstand door de oranjekleur al opvallend was een Dixie. Gelukkig, dat zal een hele opluchting zijn voor de noeste werkers die worden verwacht.
Keurig waren acht enorme balken neergevlijd, ongetwijfeld moeten die de dragers van de loopbruggetjes gaan vormen. Maar de door Charlotte Nooijen, omgevingsmanager van Volkerinfra Van Oord - Limburg Nat, beloofde bouwhekken met folie en een houten vloer is (nog) niets te ontdekken. Het idee alleen al was eigenlijk opzienbarend.

   

Juweeltjes   
Al eerder berichtte ik over Peter Leijsten die fietsend de regio en soms ook daarbuiten "onveilig" maakt. Gewapend met camera maakt hij prachtige foto's en voor mij interessant, sinds kort ook van water gerelateerde objecten. 

Zo ook toen hij tussen Arkel en Kedichem deze stuw ontdekte. Wat een sfeervolle plaats daar, moet ik toch ook eens zelf gaan kijken. Als ik het kan vinden tenminste!

                             terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

Top