HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
21 t/m 30 september
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                                 Nieuwsoverzicht van 01 t/m 10 september 2018                                                  


maandag 10 september 2018
       
"Een drama die brug", hoorde ik een van de passerende schippers zeggen vanochtend. Het bleef misschien door die niet te bedienen brug, maar zeker ook door het weinige water op de Waaldrempel, weer rustig. Een paar van de schepen die wel kwamen, konden komen, zette ik op de foto.
Te beginnen met een duo-schutting van de Iris en de Relax. 

   

Waar de Iris van Veghel kwam en naar Rotterdam ging, had de Relax Amsterdam als bestemming. 

In de middag kwam de Titania naar de sluis. Het schip was geladen in Rotterdam en ging na het schutten richting Maas.

Meer niet vandaag. Vanochtend vroeg kwam nog wel wat langs, maar daar heb ik geen weet van. Misschien komt er nog wel één of meerdere schepen, maar ook daar zal ik dan geen foto meer van maken.

Foto's uit de tijd van toen.......
Al bladerend in een map kwam ik flink wat aardige foto's tegen waarvan ik er nu twee plaats. Beiden hebben natuurlijk met de sluis te maken. Waarschijnlijk plaatste ik ze al eerder, maar voor sommigen zullen ze onbekend zijn.

In mijn archief staat bij deze foto "1905", maar dat kan niet waar zijn. Het huizenblok rechts is pas in 1910 gebouwd.
Bij de foto hieronder staat "Omstreeks 1920" en dat zou goed kunnen kloppen. Op de achtergrond de op last van het Ministerie van Oorlog gebouwde verdedigingsheuvels. Later zijn die weggehaald en het vrijkomende zand is gebruikt bij de verharding van wat nu N322 heet en vroeger de Sluisweg was.

Anton in Tholen       
Zaterdag nam Anton van Rijswijk deel aan de 9e Nazomertocht van de Oosterscheldestappers. Start en finish waren in St. Maartensdijk. Jaren geleden liep Anton deze tocht al eens, maar toen samen met zijn wandelmaat Hans de Weerd.
Hoewel een flink stuk van de route langs de Oosterschelde ging, kwam Anton thuis met maar weinig foto's van schepen. Eigenlijk welgeteld twee. Afgebeeld daarop de Vrolijke Visser.

   

Toch zag Anton van Rijswijk voor mij ook interessante bezienswaardigheden onderweg en natuurlijk waren die een foto waard.

Op de foto hierboven rechts het oude Stoomgemaal Oosterschelde. Het linker gebouw is het modernere Gemaal Loohoek. Hieronder twee opnamen van het oude stoomgemaal van de andere kant. 

   

Onderweg passeerde Anton ook nog een oud sluisje met vlak erbij een coupure in de Polderdijk die behoort bij Poortvliet. 

 

   

  

   

                          terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

 zondag 09 september 2018    
Bijna de gehele dag weggeweest en pas tegen 16.30 uur teruggekeerd op de sluis. Toen ik vertrok was er niets te doen op de sluis en toen ik terugkwam weer niet. Wat tussen die tijdstippen gebeurde weet ik niet.
Wel zag ik, toen we langs het Gedenkteken reden, dat de Ariël een plekje tegen de Denzo had gekozen in het Munnikenland.

Aan De Rib bij de fabriek van De Heus zag ik de Spauwer liggen, een schip dat ik nog niet kende!

Natuurlijk keek ik voor alle zekerheid in mijn archief en jawel. Het schip zag ik eerder, maar dan met de naam IJsselstad. Hieronder het schip met die naam in juni 2013 in de Wilhelminasluis.

   

Na het bovenstaande ben ik even de sluis opgegaan en ik hoorde daar dat er nog geen beroepsvaarder was gepasseerd vandaag. Tijd voor een ander onderwerp dus. 

Havendagen in Heusden     

In het knusse haventje en daar net buiten werden gisteren en vandaag de Heusdense Havendagen gehouden. Net als Rotterdam, maar dan op ietwat kleinere schaal. Er was flink wat belangstelling, o.a. van Hans de Weerd die er een aantal foto's maakte. Ook kwam belangstelling van twee rondvaartboten uit Drimmelem, de Catharinaplaat en de Z8.

   

Voor het publiek veel interessanter was het meevaren op een "oldtimer", zoals op de slepers Lambert en Abelforte.

   

Interessant ook de demonstratie van de IJsselaak Door Gunst Verkregen waarin werd getoond hoe vroeger dat lossen van een lading zand ging. Prachtig om te zien.

   

Waar anders moderne jachten liggen, was het haventje nu volledig ingenomen door varend erfgoed. Op de voorgrond links wat zalmschouwen en rechts de parlevinker Time is Money. Rechtsachter o.a. de Anna Magrietha.  

Buiten lagen vooral oude(re) slepers, maar ook een rijtje zalmschouwen.

   

Op de terugweg    
Wat naar Heusden ging om deel te nemen aan de Havendagen, moest natuurlijk ook weer terug. Zo zag ik op het einde van de middag een schutting met de sleper Jacoba uit Woerkum waar twee zalmschouwen tegenaan lagen. Achterin de Jutland die in no-time de mast weer had staan die moest worden gestreken omdat die vermaledijde brug nog steeds niet omhoog kon.

   

Meer zag ik niet en het is nu al 18.35 uur. Meer terugkomers zijn er dus zeer waarschijnlijk niet.

                               terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 08 september 2018     
Wat een drukte! Jammer genoeg niet in de sluis maar wel op de weg erover, de N322. Dit omdat de brug in de A27 bij Gorinchem is gesloten en het verkeer dus een andere route kiest om uit of in deze regio te komen. 
In de sluis zag ik vandaag twee schepen. Eerst was dat de grote Diva uit Assendelft, het schip kwam uit de regio Oss en ging nu richting Amsterdam.

   

De tweede was de Groningse Confidentia die van Grave kwam en Hardinxveld als reisdoel had.

In de Waalhaven  lagen, vanochtend in ieder geval, aan de ene kant de spits Manna, die gisteravond nog schutte, en aan de andere kant de Dordtse Nomade en de Prinses Margriet. De Manna vertrok in de loop van de middag naar Gorinchem.

   

Terwijl ik bovenstaande foto's aan het maken was en eigenlijk al wegliep zag ik dat de Mejoni uit het Munnikenland kwam. Natuurlijk nam ik een foto, met de Manna op de voorgrond, maar eigenlijk wel iets te laat. 

In het Munnikenland bleef nu de Rotterdamse Denzo alleen over. Het schip, dat ik nog niet kende, had waarschijnlijk ergens in Duitsland de lading ingenomen. 

Nu ik deze update zit te maken is het pas 16.00 uur, nog drie uur te gaan. Alle kans dus dat er nog een schip komt. Recreanten hielden vandaag de sluiswachter wel aan het werk trouwens, maar steeds schutten maar één of twee scheepjes. 
Nu hoor ik net, 17.00 uur, dat de Laurina eraan komt met een lading zand uit Heerewaarden. Ik maak er geen foto meer van. 

Geen bediening brug         
Gisteren waren er problemen met de brug. Het ding deed het nog wel, maar dan wel op een speciale manier: tergend langzaam. Iets was niet in orde en dus werk aan de winkel voor de monteurs. 
Zelf zag ik dat, bij het testen van de brug, op een gegeven moment de slagbomen naar beneden gingen, terwijl de rode lichten op de weg nog niet aan waren. Twee automobilisten, van beide kanten eentje, kregen volgens mij de schrik van hun leven. Gelukkig konden zij alletwee net onder de dalende slagbomen door. Heel gevaarlijk natuurlijk een test zonder veiligheidsmaatregelen!!

De foto hierboven toont zo'n testopening: Maasdeuren gesloten en de brug als test omhoog. Afijn, niet veel later kwam het bericht dat de bediening van de sluis werd gestopt tot nader bericht. Maar tot nu toe is er helemaal niets meer gebeurd! 
Dat kan toch eigenlijk niet, een brug buiten dienst stellen en, naar ik denk, verder geen enkele actie ondernemen.
Misschien wordt er "achter de schermen"  wel heel hard aan dit probleem gewerkt, daar mag ik wel van ui.

Leen op de Turfroute     
Een ex-sluiswachter van de Wilhelminasluis, Leen, vaart momenteel met zijn vrouw met de Stern op de Turfroute. Vandaag kwam hij door de Damsluis en hij stuurde daar een paar foto's van. Het is niet goed te zien, maar op de laatste foto is een man bezig met een pikhaak de deuren te sluiten. Echt nog eerlijk handwerk dus.
Misschien een optie voor de brug. Ik heb oude ex-sluiswachters horen vertellen over vroeger toen alles nog met de hand ging en storingen eigenlijk nooit voorkwamen. Zeker aan de brug niet.

39e Vliegende Hollandertocht 3    
Deze laatste aflevering van foto's van schepen in of bij Terneuzen, die Anton van Rijswijk maakte, begint met de sleper Braakman uit Terneuzen en de Terneuzen uit Gent. 

   

Ergens aan een van de kades zag Anton de Veronica.

Even verderop was het spitsentijd. Naast de Emri lag daar de Twin aan de kade. Weer iets later zag Anton 't Land Goesting links en de Morgenstond ernaast.

   

De spitsen waren daarmee nog niet op, want weer iets later kwam Anton de Kerizel tegen. 

Dan aan de wal de Sunbear, een schip dat wordt gebruikt voor de Sportvisserij op zee. Ernaast de Denick II, een rondvaartboot, maar ook een party cruiseschip.

   

Ja, als je langs de Westerschelde loopt is de kans wel erg groot dat je zeeschepen te zien krijgt. Ook nu was dat weer zo. Eerst passeerde de grote Amerigo Vespucci en even later de Traviata.

   

Dat was alles voor vandaag. Jammer, foto's van die schepen in een heel andere omgeving dan hier bij de Wilhelminasluis zijn toch ook wel erg leuk. Zeker als er bekenden bij zitten.

                                    terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 07 september 2018    
Een dag met weinig foto's van passanten en het trio dat ik voor mijn camera kreeg was ook nog eens recreatief aan het varen. De eerste was de Time is Money, een ex-parlevinker, de laatste van ons land, die gewoonlijk bij de Museumwerf in Vreeswijk ligt.

De tweede recreant was eveneens een oudje, maar nu met de naam Dankbaarheid. Geen idee welk type dit is.

De derde was meteen de laatste ook. Het was de Anna Magrietha die ik volgens mij wel eens in de Historische Haven van Woudrichen zag liggen. 

39e Vliegende Hollandertocht 2    
Gisteren plaatste ik al een viertal foto's die Anton van Rijswijk maakte bij bovengenoemde tocht. Vandaag weer een aantal foto's van schepen in en bij Terneuzen. Te beginnen met twee forse duwers, de Bonanza II en de Mira.

   

Van een heel ander type waren het vissersvaartuig R21 en de Wilhelmina die erachter lag. Ernaast een foto waarop de met zand geladen Marlea is te zien, een bekende van de Wilhelminasluis.

   

Anton zag aan de overkant van het water het mts Lotus passeren.

De met containers geladen Zeeuwse Emuna uit Middelburg was de volgende. Wat voor gebouw is dat toch steeds op de achtergrond, een bedieningsgebouw neem ik aan.
M. de Graaf reageerde op mijn non-kennis en schreef: "D
e toren op de achtergrond in Terneuzen is de oude verkeerspost die op de oostelijke buitenhaven stond en later is verplaatst naar de zeesluis toen de nieuwe klaar was. Thans is het in gebruik als uit- kijktoren bij de Westsluis en de roeiers hebben daar ook een onderkomen. Helaas wordt hij binnenkort afgebroken i.v.m de bouw van de nieuwe sluis". 

Dan een drietal aan de kade. Op de voorgrond de motorsleepboot Hamster, met erachter links de Nano met ernaast de Beverdam. 

De laatste foto van deze serie toont de bekende spits Jaël.

Problemen met de brug   
Vanmiddag was ik op het Maashoofd om foto's te maken van de Dankbaarheid en de Anna Magrietha. Bij het uitvaren was een opening van de brug nodig en die kwam er dan ook. Maar de brug ging tergend langzaam, zo hoort dat niet, omhoog. Naar beneden later leek alles goed te gaan.
Later in de middag zag ik een monteur van Istimewa arriveren en even later de brug weer omhooggaan bij gesloten Maasdeuren. Meestal duidt dat op een proefdraai om te zien of alles weer in orde is. Verder heb ik het niet meer gevolgd, ik neem aan dat het een kleinigheid was. 

                             terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

donderdag 06 september 2018    
Tokata is nu niet direct een schip dat hier vaak komt. Vanochtend was dat weer een keer en die kans liet ik niet lopen. Het schip kwam van het Maximakanaal en ging naar Werkendam. Het was bij de opname nog een beetje heiig.

De Vliestroom is een recreant uit Weesp. Het scheepje viel me op toen ik naar buiten keek en en ik het aan de overkant zag liggen. Het blijkt een ex-bunkerbootje te zijn.

De Zwitserse Rhine Princess is een bekende van de sluis, maar het blijft een imposant gezicht een dergelijk schip de sluis te zien inkomen. Het cruiseschip kwam via Heusden uit Willemstad en ging nu richting Nijmegen. 

   

In de Maashaven moest de Exodus een schutting overslaan, het schip paste echt niet bij de grote Rhine Princess in de sluis. 

De Friese Leli uit Lemmer kon ik natuurlijk niet zomaar laten passeren, zo vaak komt dat schip hier niet. 

In de Waalhaven lag een recreant te wachten met een ietwat intrigerende naam: Door Gunst Verkregen. Het schip kwam uit de omgeving van Nieuwegein en ging na het schutten naar Heusden. 

   

39e Vliegende Hollandertocht  
Anton van Rijswijk nam afgelopen zaterdag deel aan deze tocht van bijna 40 km die werd gehouden in en in de omgeving van Terneuzen. Natuurlijk maakte hij weer een flink aantal foto's, o.a. van het Gemaal Othene. 

   

Ook kwam Anton langs een flinke spuisluis, maar waar die precies is weet ik eigenlijk niet. 

Leuke foto's natuurlijk, maar nog verheugder was ik met een aantal foto's die Anton maakte in of bij de haven van Terneuzen. Nog niet alle foto's heb ik klaar staan, maar voor nu een paar opnamen van bekende schepen. 

Hierboven de Elly die ik ooit door de sluis zag komen. Hieronder de Elizabeth en de Festina Lente, heel bekende schepen. 

   

Ook de spits Orca is heel bekend van een flink aantal passages van de Wilhelminasluis. Anton spotte trouwens nog meer spitsen daar in Terneuzen, maar die komen een volgende keer.

                        terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

woensdag 04 september 2018  
Gisteren maar weer eens een snipperdag genomen, maar vandaag weer met enig enthousiasme de sluis centraal gesteld. Het werd een dag waarop eigenlijk van alles langskwam. 
Maar laat ik beginnen met de Lineke die in het Munnikenland werd gelost. Het is niet direct een schip dat hier vaak komt.

In de sluis was de Gabber de eerste die me naar buiten lokte. Het is een sleepboot uit 1920 waarvan maar weinig bekend is.

De grote Passant was ook interessant, zeker omdat ik dit schip nog niet kende.

   

Met 110 m was de Passant sluisvullend, maar toch waagde een aantal recreanten het om de sluis in te varen. Groot was de ruimte niet om te manoeuvreren. Twee recreanten waagden het niet en wachtten op de volgende ronde.

Vanaf de andere kant was goed te zien dat er niet veel ruimte overbleef voor de kleintjes. Maar alles verliep rustig en zo te zien zonder problemen. Alleen leek één van de recreanten tegen de zin van de matroos voorop de Passant te vroeg de sluis uit te gaan.  Het paste ook maar net en ik leerde, naar ik denk, een paar verwensingen in een volgens mij Oost-Europese taal.

   

Na het uitvaren leverde het wel een mooi beeld op. Voorop de ontsnapte recreant en "in de achtervolging" de Passant. Hoe het is afgelopen werd me niet verteld.

Van de Maasvlakte kwam het containerschip Sayonara om via de Afgedamde Maas en Sluis Engelen naar Den Bosch te gaan. 

De Albatros moest met een lading zand in de Maashaven wachten tot het over de drempel van de sluis zou kunnen. Toen het eenmaal zo ver was kwam het in een slakkengang de sluis in en ging er wat later ook zo uit op weg naar Leerdam. In de Waalhaven ging het tempo weer omhoog.

Verder zag ik vandaag ook nog de RV (Rijksvaartuig) 29 passeren. Dit stukje Varend Erfgoed zag er weer picobello uit.

   

Datzelfde gold ook voor het vissersschip OD-2 Neeltje die van de andere kant kwam. 

   

Toch ook een passagiersschip en in dit geval was dat de Zilvermeeuw 2. Met behoorlijk wat passagiers was het schip op weg naar een van de Drechtssteden.

Al met al een geslaagde dag met, zoals ik in het begin zei, van alles wat!

2e Dommeltocht van AndelWandelt    
Hoewel deze tocht al op 29 augustus werd gelopen en ik er al aandacht aan besteedde, wil ik toch nog een keer op deze dag terugkomen. Trouwens alle foto's die op Facebook staan al bekeken?
Anton van Rijswijk en Hans de Weerd maakten ook foto's van objecten die met water hebben of hadden te maken, zoals de Kleine Molen in Overpelt.

   

Een stukje verder op de route maar nog steeds in Overpelt was de Wedelse Molen een plaatje.

   

Heel wat nieuwer en dus ook moderner was een stuw in de Dommel. De schoonheid van deze dubbele stuw was echter niet minder.

   

Een stuk verder op de route opnieuw een oude watermolen. In dit geval was dat de Bemvoortse Watermolen, nog steeds in Overpelt overigens. 

   

De laatste op deze tocht was de Slagmolen in, het wordt eentonig, Overpelt.

                                  terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

maandag 03 september 2018    
Het beloofde vanochtend vroeg een drukke dag te worden met passages van de Harmonie 3, Albatros, Liesbeth, Hildamar en Delta. Het was toen pas 08.30 uur en de Wilhelmien was in aantocht. Maar daarna kwam de klad erin.
Toen ik terugkwam op de sluis, zo rond 15.00 uur, kwam net de Attesa de sluis in. Dit 110 m schip was vrijdag ruim drie uur opgesloten doordat stenen een deur verhinderden in beweging te komen. De Attesa, een onbekende voor me, kwam nu terug uit Andel.

   

Direct erna de Inspé die een hele tijd aan De Rib in Andel lag.

We zijn nu bijna drie uur verder en buiten een paar recreanten zag ik geen beroepsvaarder meer. Wel de Essai, maar die bleek naar het Munnikenland te gaan.  Tijd voor andere onderwerpen dus maar.
Nu had ik bovenstaande net geschreven toen ik hoorde dat de Sarah, een drijvend hotelschip, in aantocht was. Hier dat schip op een archiefopname van 26 mei 2014.

J. Henry Dunant    
In de Scheepvaartkrant las ik een artikel over dit Rode Kruisschip. Eigenlijk moet ik zeggen dit voormalige Rode Kruisschip, want die heeft het laatste reisje gemaakt en is verkocht. Waar en in welke hoedanigheid het schip zal gaan varen is nog niet bekend, er lijken plannen te zijn voor Duitland.
Op de foto's de J Henry Dunant op resp. 2 juni 2008 en op 16 oktober van hetzelfde jaar. 

   

Terra Nova        
In dit geval de Terra Nova die in 1929 is gebouwd en het europanummer 030.30781 draagt.

   

Het motorschip is een trekpleister van de feestweek in Ameide. Volgens planning zou het schip vandaag in Ameide arriveren als opening van de feestweek. Vanaf morgen is het dan de gehele week tussen 14.00 en 20.00 uur te bezichtigen.

De Terra Nova is in de oorspronkelijke staat teruggebracht voor vaartochten en tentoonstellingen. Zo is het woongedeelte gerestaureerd en is in het ruim nu een "grand café" ondergebracht. 

   

Mooi Woudrichem      
Onder deze naam gaat via Twitter (bijna) dagelijks een foto de wereld in. Dit keer een prachtige foto van de schuilplaats uit de Eerste Wereldoorlog die in de uiterwaarden van het Munnikenland ligt.

Mooi Woudrichem (@FotoWoudrichem) schreef erbij; "Deze groepsschuilplaats uit WOI (links op de foto) nabij #SlotLoevestein is door lage waterstand geheel te voet bereikbaar. Laarzen wel handig".
Nu is deze schuilplaats meermalen bezocht door de mannen van AndelWandelt tijdens de jaarlijkse Munnikenlandroute. Nog steeds brengen zij dan zo mogelijk een kort bezoekje aan de schuilplaats.

Hierboven de schuilplaats voordat de uiterwaard daar volledig veranderde door het project "Ruimte voor de Rivier". Tegenwoordig was het bijna niet meer mogelijk de schuilplaats te bezoeken. 

De schuilplaats had niet alleen de interesse van AndelWandelt, want in latere jaren werd door Erfgoed Altena de schuilplaats opgenomen in de Linie van schuilplaatsen uit WO1.  In Fort Giessen is een permanente tentoonstelling over deze Linie die te bezoeken is als het Fort een open dag houdt.

                               terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

zondag 02 september 2018    
Vandaag was de "day after", maar waar ik hoopte op een flink aantal oude slepers op de terugweg van Aalst Maritiem, bleef dit aantal beperkt tot vijf. Boven de Commerijn uit 's Gravendeel en de Jeany-M uit Woudrichem, eronder de Joy-Tug en de Voorwaarts uit Vlissingen. Op de grote afbeelding onderaan de Woerkumse Jacoba. 

Ook de Buiten Verwachting was een deelnemer aan Aalst Maritiem van gisteren. De luxe motor hoort thuis in Vreeswijk en komt uit 1927. Via de link hierboven kom je aardig wat te weten over dit schip met een behoorlijk walmende motor. 

   

Toch ook vandaag nog beroepsvaart en wel in de vorm van het varend hotelschip Angeline. Het schip kwam uit Den Bosch en ging vandaag niet verder dan Woudrichem. 

Vanmiddag ook een apart scheepje dat door een kenner naast me werd getypeerd als een IJsselaak. Natuurlijk zocht ik thuis meteen op of deze Catharina Maria inderdaad kon worden getypeerd als IJsselaak. Nou, dat kan niet denk ik zo. Maar wat is het dan wel?
Ernaast ook een recreant en wel de Bella Fortuna. Opnieuw heb ik geen idee welk type schip dit is.

   

In de eerste schutting vanochtend ging de Risico, het schip van Scouting AZG Waalwijk mee richting Bergsche Maas om naar huis te gaan na een overnachting in de buurt van Gorinchem.

Vanmiddag was in de verte in de monding van de Waalhaven een bijzonder vaartuig te zien. Flink inzoomend bleek het een speedboot te zijn die daar wachtte op een schutting. Later kwam het scheepje heel rustig richting sluis. Nu is "Ice Ice Baby" de titel van een liedje, maar meer kon ik niet vinden. 

   

Gewoner maar ook nog opvallend waren o.a. een bakdekkruiser en een prachtige speedboot.

   

Nog één scheepje vond ik vandaag geschikt voor een plekje op deze site en wel de Flierefluiter uit Sliedrecht.

Rivieren, Kanalen en Meren      
Zo heet mijn favoriete rubriek in de Schuttevaer. Ook nu weer las ik daarin over schepen die van naam zijn veranderd, hetzij door verkoop, hetzij door sloop. De eerste was het in 1997 gebouwde schip dat ik ken als Euodia (023.22824). Het schip vaart nu vanuit Papendrecht als Adriaan J. Hieronder het schip op 27 mei 2015 in de Wilhelminasluis.
 

   

Nog een schip was bekend en wel de Cunera (023.30447).  Deze werd in 2008 gebouwd en gaat nu vanuit Oosterhout varen als Juliam. Hieronder het schip op 4 februari 2009 op het punt de sluis in te varen. 

                                     terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 01 september 2018         
Een prachtige dag en dat verleidde nogal wat recreanten om het water op te gaan. De Binnenvaart liet het een beetje afweten, zodat de score op drie eindigde. De Attesa ging wel heel vroeg de boeken in, nl. net na 00.00 uur. Waarom zal straks wel blijken. Het schip kwam volgens mij ergens in Duitsland met een lading die bij de fabriek van De Heus aan De Rib in Andel moet worden gelost. Zelf kon ik geen foto maken van het passerende schip en dus "leende" ik weer eens foto van Piet Lobregt, de man van de Facebookpagina "Scheepvaart op Waal en Maas". 
 

De tweede die passeerde was de Puck en die kwam op een heel normaal tijdstip langs. Edoch, toen was ik niet op de sluis en dus haalde ik uit mijn archief een foto van die Puck die vandaag op weg was naar Rotterdam. Ik hoop dat dit de "goeie" Puck is. 

De derde was de passagiersboot Wiljo uit Heusden die met een flinke bezetting naar Woudrichem ging en later op de dag weer terugkwam op weg naar huis in Heusden. Toen kon ik een foto maken van het schip.

Aalst Maritiem        
Vandaag was in het Esmeer weer Aalst Maritiem. Natuurlijk gingen we daar een kijkje nemen. Niet alleen naar de schepen, bijna allemaal bekenden van de sluis, maar ook naar het kleine marktje. Toch leuk zo'n activiteit in een klein dorp. 
 

De Schuttevaer    
"Ge staat in de krant" hoorde ik toen ik in de loop van de ochtend in Andel was. Dat klopte! Op pagina 11 van de nieuwste Schuttevaer een artikel over de Wilhelminasluis en dan vooral over de vervanging van de bruggetjes in de sluiskolk.
"Rijkswaterstaat begint eind augustus..........", ach lees zelf maar.
Veel beloven, weinig doen geloof ik. Oh ja, als de titel van het artikel klopt, komt meteen het volgende probleem om de hoek kijken. Hoe komt dat hout op de sluis? Een logistieke operatie die natuurlijk goed moet worden geregeld. Kan dus nog even duren.

Storing 2018-29    
Een storing, maar daar kon niemand wat aan doen. Gisteravond bleken de Waaldeuren, na het invaren van de Attesa niet helemaal goed te sluiten. Wat de sluiswachter ook probeerde, het schip bleef vooralsnog gevangen. Al snel ging derhalve een storings-bericht de wereld in.

Het hele gebeuren volgde ik niet, maar vanochtend bleek dat er iets tussen de deuren/onder de deuren zat, zodat die niet helemaal konden sluiten. Duikers die werden opgetrommeld verwijderden een aantal brokken steen, waarmee het probleem was opgelost en de storing kon worden afgemeld.

De warme douche gaat naar Rijkswaterstaat omdat niet werd gezegd "We zien morgen wel weer" maar onmiddellijk actie werd ondernomen. Vanochtend kon het schutproces dan ook gewoon voortgang vinden. 

                              terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht  
   
 

Top