HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier
Forum

                                Nieuwsoverzicht van 01 t/m 10 september 2017                                           


zondag 10 september 2017      
Naar verwachting niet veel vaart vandaag, ver in het seizoen en daarbij nog wat guur weer. Buiten een aantal recreanten zag ik de oude verbouwde spits Zeearend twee keer passeren met een aantal passagiers. Geen lust om naar buiten te gaan en daarom uit het archief twee foto's van het schip gehaald uit resp. augustus en mei 2009.

   

Als enig vrachtschip passeerde de Solent, geladen op een reis van de Rotterdamse Maashaven naar Veghel.

6e Schapenkoppentocht      
Met ruim 120 foto's kwamen Anton van Rijswijk en Hans de Weerd terug van deze tocht in de buurt van Dordrecht. Een klein aantal ervan staan hieronder, veel meer staan elders op de site en straks natuurlijk op de Facebookpagina van AndelWandelt.

   

Veel schepen gingen niet op de foto, maar wel de Water Leeuw II

Ook later op de route ontbraken schepen, maar toch viste ik uit het aanbod nog een tweetal foto's die pasten. Op de linkerfoto staat de Erasmus, de Logeerboot met een B&B. Op de rechterfoto herkende ik geen schip.

   

Tijdens de tocht werden twee gemalen gepasseerd en natuurlijk werden daar foto's van gemaakt. Eerst van het Gemaal Staring. Grappig dat tijdens de Biesboschtocht van 2013 het gemaal op bijna dezelfde plaats op de foto ging. Links nu, rechts 2013.

   

Van het tweede gemaal had ik nog geen foto's die zijn te vergelijken met deze die gistermiddag werd gemaakt. Het was het Gemaal Stadspolders.

Schuttevaer      
In de nieuwe Schuttevaer weer een opvallend bericht in de rubriek R K & M (Rivieren Kanalen & Meren). Dit keer een berichtje over de verkoop van de Boreas (023. 12911). Het schip, gebouwd in 1965 op de scheepswerf Ganda in Merelbeke, kwam onder de nieuwe naam Harja III al door de sluis.  Hieronder links het schip als Boreas, ernaast als Harja III.

   

Dat was toen ............
Nu maar weer eens eindigen met wat oudere foto's, in dit geval van ruim 40 jaar geleden. Links zicht op Andel met de fabriek op de voorgrond. Er liggen behoorlijk wat schepen, een beeld dat nu niet meer is te zien.
Op de rechterfoto de fabriek van dichterbij. Opvallend de drukte van auto's op De Rib, links onderaan op de foto. Het lijkt alsof aan die kant de poort in die tijd (1975) open stond. 

   

                              terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 09 september 2017        
Onbestendig dagje wat het weer betreft. Weinig foto's gemaakt en juist toen ik naar buiten wilde voor de met schroot beladen Eros-combinaties kwam het water recht naar beneden vallen. Opnieuw dus vanuit de droge keuken het schip "vastgelegd".

   

Meer schepen zag ik niet door de sluis komen. Wel was ik bij De Klerk in Woudrichem toen daar een interessant scheepje voorbijkwam dat even eerder had geschut. Met moeite kon ik een naam lezen die waarschijnlijk was "St Rita II". Het leek me een ex-Waterstater toe en dus een foto gemaakt. Misschien dat iemand er meer vanaf weet?

Vanuit de sluis      
Zomaar ineens zag ik op Twitter een foto voorbijkomen van de Wilhelminasluis, genomen vanaf een schip dat in de sluis lag. Het commentaar erbij noopte me tot een antwoord: "Een van de mooiste sluisjes van Nederland". Daar kon ik me me heel goed in vinden m.u.v. de betiteling "sluisje". 

Daarom vertelde ik @Kees_Bloemkool, van hem was die tweet, dat toch echt 110 m schepen in dit "sluisje" werden geschut. Zijn antwoord was duidelijk: "Tis inderdaad een grote kolk, maar door het open remmingwerk en 't gras oogt 't kleiner/leuker". Dat ben ik helemaal met hem eens en het was dus einde discussie.

De borden-fetisjist blijft actief 2    
Natuurlijk twitterde ik gisteren, behalve er hier over te schrijven, over de stompzinnigheid van de gisteren geplaatste verbodsborden. Een eerste reaktie kwam op het artikel op deze website van Willem Waaierdeur die schreef:
"Nu de bomen voorzichtig hun blad gaan verliezen, schieten de gebodsborden als paddenstoelen uit de grond. Het is vroeg herfst op de sluis."
Ook via Twitter kwam een reaktie, o.a. van @Rijkswaterstaat. Die luidde: "We hebben het even voor u nagevraagd. Bij natheid zijn de traptreden erg glad. In kader van veiligheid wordt daarom de trap afgesloten."

Nu ging het mij helemaal niet alleen over die borden bij de trappen van de weg naar de sluis vv. maar over alle verbodsborden die de sluis in een uurtje rijker werd. Daarbij, wat een nonsens antwoord. Bij Rijkswaterstaat lijken heel veel verschillende koninkrijkjes te bestaan die van elkaar niet weten wie wat doet. 
Volgens mij is dit ook weer zo'n geval waarbij niemand van Rijkswaterstaat weet wie de opdracht heeft gegeven tot plaatsing van deze borden juist op de huidige plaats.
Wordt ongetwijfeld vervolgd. Een van de sluismeesters vertelde me dat zij/hij ook van te voren niet was ingelicht over het hoe, waarom en waar van de geplaatste borden. Kan nog leuk worden dus. 

Sluis in 1980        
Positief wilde ik toch maar eindigen, want het is en blijft natuurlijk een prachtige sluis, die sluis "van mij". Hieronder een foto uit 1987. Goed is te zien hoe ontzettend veel bomen zijn verdwenen. Bij de twee Maashoofden is bijna alles weg, maar ook de bomen achter de westelijke bebouwing zijn gekapt. Rechtsboven is te zien dat het "natuurgebied" De Struikwaard nog volop in bedrijf was als landbouwgebied. 

                                terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 08 september 2017     
Wat een dag! Allereerst was op de sluis in opdracht van de RWS-borden-fetisjist een noeste werker actief. Verder zou het vandaag een halve-schepen-dag worden. Om maar daarmee te beginnen twee foto's van de Ineke. Het schip was op weg naar de thuishaven Krimpen a/d IJssel na gestart te zijn in het Máximakanaal.

   

Alle foto's van schepen maakte ik vandaag vanuit de keuken. Het weer was te slecht en te nat om daar mijn camera aan te wagen. Vandaar dat ook de Avontuur, die bij de fabriek van De Heus in Andel had gelost, in twee delen op de foto ging.

   

Bij het schutten van de Belgische duwer Donau uit Antwerpen liet ik de grote bak ervoor maar zitten. Alleen de duwer dus.

Ook de sluisvullende Novitas nam ik in twee keer. Het schip kwam van Antwerpen en ging vandaag door naar de Mississippihaven in de Botlek.

   

Van de Xena, die van Oosterhout kwam en naar thuishaven Zaltbommel ging, maakte ik slechts één foto. Niet de bedoeling, maar ik lette even niet op en toen was de Xena al bijna weg.

Dan twee passagiersschepen. Op de Columbus waren de gasten net aan de lunch, op de Princehof zal wel hetzelfde op het programma hebben gestaan. Het was er tenslotte tijd voor.

   

Daarna bleef het een tijd nog rustig tot rond 16.30 de Turbulent, op weg naar Gorinchem, de sluis inkwam.

   

Mee schutte de Antares die van Ravenstein kwam en richting Rotterdam ging.

   

Met de Turbulent en de Antares schutte ook het partyschip Princehof mee richting thuishaven Sleeuwijk. Kwam het schip nu terug van een tocht op de afgedamde arm van de Maas, ook op de Waal maakte het een rondje alvorens naar de haven te gaan.

De borden-fetisjist blijft actief       
Nou moet het natuurlijk niet gekker worden met de oplossingen die Rijkswaterstaat bedenkt om de verantwoording of aansprakelijkheid van nare voorvallen op de sluis af te schuiven. Werden eerder al kettingen gehangen over de bruggetjes op de sluisdeuren, de stupiditeit gaat verder. Een schijngevoel van veiligheid en alles te hebben afgedekt wordt zo gewekt, hoe fout en hoe uitermate infantiel gedacht!

   

Her en der werden vanochtend verbodsborden aangebracht. Hierboven links bij de toegang tot het sluisterrein vanaf het zuidwestelijk parkeerterrein. Een art. 461 bord.
Dat artikel luidt: "
Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie." Klaar ben je!

   

Hierboven de toegang vanaf de brug die tot resp. sluishoofd Maas-west en Maas-oost wordt verhinderd door een ketting met het beruchte art. 461 bord. Belachelijk om zo een stukje schijnveiligheid te creëren en zo verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid af te schuiven.

   

Ook bij het oostelijke parkeerterrein, zie hierboven links, zijn de hersenspinsels van de borden-fetisjist te zien. Het bord naast de slagboom hangt daar al heel lang. Keurig en duidelijk.
Het sluisterrein is dus niet meer te bereiken via de parkeerterreinen en vanaf de brug. Hoe dan wel? Natuurlijk vanuit de Struikwaard bij het wachtgebouw en vanaf het buitendijks gebied tussen het Gedenkteken en de toegangsweg oost. Je komt dan geen bord tegen. 
Ook voor wandelaars die vanuit de Struikwaard achter de woningen richting sluis lopen en dan kiezen voor een route tussen het talud en het parkeerterrein wordt geen strobreed in de weg gelegd.

Het wordt er zo niet gezelliger en duidelijker op. Zeker ga ik uitzoeken of mijn gasten straffeloos over de sluis naar mijn woning mogen komen, tenslotte zit mijn voordeur aan de kant van de sluis.
Zou ik trouwens zelf nog over de sluis mogen lopen? Ik vermoed nog wel, want via mijn "oprijlaan" kom ik geen verbodsbord tegen. Met veel plezier laat ik me bekeuren om zo een proefproces aan te kunnen spannen. 
Trouwens, wie gaat de verboden handhaven? De sluismeester? Die mag niet uit zijn gebouw komen. Wie dan?

Dat was toen .....................
Nu maar eindigen met wat foto's uit de oude doos. Alledrie gaan over de derde brug in de historie van de Wilhelminasluis, een brug die er lag van 1980 - 2001. 
Op de eerste en tweede foto is op de voorgrond de zandbak te zien. In de winter werd zand op de rails van de brug gegooid in gevallen van sneeuw of ijzel.
De vrachtwagen op de derde foto is er eentje van de fa. Schouten. De foto's komen, schat ik, uit de beginjaren tachtig van de vorige eeuw. 

       

                           terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

donderdag 07 september 2017      
Gisteravond kon ik het toch niet laten om nog foto's te maken van de rustschepen in de havens. In de Waalhaven was dat de Enja en in de Maashaven lagen de Albatros en nog een schip waarvan ik de naam schuldig moet blijven. Scheepherkenning miserabel.

   

Vanochtend zag ik de Ferox in de sluis liggen en net na mijn wandeling naar de brug voor een foto van dit schip, zag ik onder me de Zuiderzee de sluis inkomen. 

   

Omdat ik aannam dat dit wel eens de enige schepen zouden kunnen zijn die ik vandaag zag schutten, wandelde ik ook nog naar het Waalhoofd om het duo vandaar op de foto te krijgen. Missie geslaagd.

Geen schepen meer gezien, we trokken maar weer eens Brabant in. Onderweg zag ik genoeg schepen op de Zuid-Willemsvaart, maar daar kon ik niet stoppen. Morgen maar weer eens een dagje sluisfoto's maken.

Meerkoeten      
Het meerkoetenpaartje dat bij het Waalhoofd west (H2) lange tijd zat te broeden en opeens was verdwenen, werd gisteren opgevolgd door een flink aantal van die vogels. Ze vertrouwden me niet, want zodra ze me zagen namen ze een gepaste afstand. Vanavond was er geen meerkoet meer te zien.

Dat was toen............
Net als gisteren twee oude(re) foto's. Op de eerste hieronder de situatie bij de oude hefbrug, een heel verschil met nu.

De tweede foto laat een situatie zien waar de sluismeesters van nu alleen maar van kunnen dromen. Een flinke drukte in de Maashaven, maar wel allemaal kleine schepen in vergelijking met nu. Datering is waarschijnlijk rond 1980.

Vakantiefoto's       
Op een van zijn vakantietochten liep Hans de Weerd ook de door hemzelf uitgezette IJsselwandeltocht Zuid en opnieuw kwam hij terug met schitterende foto's van prachtige plekjes. 

Bij Wijhe stak Hans de IJssel over en nam daarvoor de veerpont Wijhe - Heerde. Zie foto hierboven. Het was niet druk op dat stukje IJssel, maar toch werden twee schepen gespot. Eerst de Christiaan en later ook nog de Werchina.

   

Vrij snel op deze tocht kwam Hans bij een sluis. Een mooi plaatje, maar ik moet wel de naam van deze sluis schuldig blijven.

In de buurt van Hattem een uniek (?) schouwspel, een aantal reuzenklompen die op het water dobberden. De klompen zijn te huur om een genoeglijk tochtje mee te maken.

   

                        terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

woensdag 06 september 2017    
Weinig op de sluis geweest vandaag, maar naar wat ik hoorde en zag voorbijgaan was er sprake van een gemiddelde dag. Veel bekenden en samen met de recreanten vormden zij een tevredenstellend aantal schuttingen.
Geen foto maakte ik vandaag en dus nam ik een "duik" in foto's die mij ooit werden toegezonden of gegeven. Eerst een foto uit 1977 waarop werkzaamheden worden uitgevoerd op het oostelijk Maashoofd (H3). Zo te zien is men bezig het waaierdek te verwijderen. Opvallend het bord op de foto dat vertelt: "Streng verboden op de brug te verblijven". Dat is tegenwoordig wel anders. Volgens mij is het nog steeds verboden, maar daar lijkt niemand zich aan te storen. 

De tweede foto komt uit 1993 en vertelt weinig bijzonders. Of het zou moeten zijn dat rechts en net links van de lantaarnpaal het trappetje is te zien waar de sluiswachters gebruik van maakten als ze naar de andere kant wilden om daar de deuren aan de Maaszijde te bedienen. Ik meen mij te herinneren dat ooit een sluiswachter daar een flinke smak maakte toen het door sneeuw en ijs wat glad was geworden. 

Vakantiefoto's          
Veelal bereiken mij via Facebook foto's van bekenden in de meest afgelegen oorden, maar blij word ik vooral door foto's uit ons land met schepen, gemalen, sluizen, etc.
Daarom een drietal foto's die van de zomer werden gemaakt op de IJssel. De eerste toont de Kantara, een schip dat ik ooit ook door de Wilhelminasluis zag komen. 

De andere twee foto's zijn van een -volgens mij- schokker. Jammer genoeg kan ik net niet de naam lezen van het schip, dus ik kan er nu nog niets over vertellen. Het zal geen Waalschokker zijn, misschien een IJsselschokker?

   

Gemaal Pouwel Bakhuis     
Nu ga ik hier geen verhaal schrijven over dit gemaal, want slechts door hier te klikken kom je bijna alles erover te weten. Daarom volsta ik nu met het plaatsen van vier foto's van dit gemaal.

   

Keersluis Evergunne        
Eigenlijk geldt hier hetzelfde voor. Moeizaam overtypen van een tekst van internet is onzin als door het geven van een link alle informatie tevoorschijn komt. Daarbij, de foto's zijn de persoonlijke touch die aan die info wordt geven.

   

                     terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 05 september 2017    
Prachtige dag en een uitzonderlijk resultaat wat de vaart betreft. Liefst vier "nieuwe" schepen passeerden de sluis, schepen die ik nog niet eerder hier zag of die hier wel eens passeerden maar dan met een andere naam.
Zo was het eerste schip direct een nieuwkomer, het was het werkschip Dirk jr uit Werkendam. Het schip kwam van de dode arm van de Afgedamde Maas en had als reisdoel Zwijndrecht.

Daarna twee goede bekenden. Eerst was dat de Patria die in het Munnikenland was geladen en daarna de Tripang die naar Rotterdam ging. Beide schepen fotografeerde ik vanaf de brug.

   

Dan de grote Werkendamse Aurora, de tweede echt onbekende vandaag.

   

Vervolgens de Loreley die van de Zuid-Willemsvaart kwam en naar Rotterdam ging. In de Waalhaven lag toen al de Leanne te popelen om de sluis in te komen.

   

Deze Leanne kende ik niet. Het schip kwam van Rotterdam. 

Het mts Amatis uit Biervliet was een bekende. Het kwam nu uit 's Hertogenbosch en bleef na het schutten in de Waalhaven overnachten.

   

In de Waalhaven lagen twee schepen te wachten, de Maurice en de Franse Tennessee. De Maurice mocht de sluis in, de Tennessee kon een paar uur wachten tot er genoeg water op de Waaldrempel van de sluis stond. Gestrand op het laatste stuk, want het schip moest lossen bij De Heus in Andel. De Tennessee was een onbekende voor me.

   

Mijn laatste schip voorlopig was de Belgische Avalona die van de Zuid-Willemsvaart kwam. 

Scheepsherkenning      
Regelmatig laten mensen me beduusd achter na opnieuw een staaltje scheepsherkenning. Soms hoeven ze op een foto maar een klein stukje te zien om te kunnen duiden om welk schip het gaat.
Mijn kunde is van een bedenkelijk niveau en dus zoek ik vaak even een schip op in een gids Binnenvaart of op Internet. Zo weet ik dat de Leanne geen onbekend schip was voor me, want onder de naam Sustinebo zag ik haar meermalen passeren.

Zorgvuldig moet ik zijn, want een paar dagen geleden werd ik weer eens op mijn vingers getikt. Ik dacht in de Via Nova een onbekend schip te zien passeren, maar het bleek een bekende te zijn maar dan toen met de naam Transito.

   

Vandaag ben ik zeker van mijn zaak! De Dirk jr, Aurora en de Tennessee waren compleet nieuw voor me, terwijl ik de Leanne eerder zag onder een andere naam. 

Katerveersluizen 
Opnieuw een aantal foto's van Hans de Weerd die hij tijdens zijn vakantie maakte. Dit keer als onderwerp de Katerveersluizen in de buurt van Zwolle. Opnieuw komt de tekst van een explicatiebord bij het complex.

Een sluiscomplex voor de scheepvaart, aangelegd binnen een 16de-eeuwse schans bij de uitmonding van de Willemsvaart in de IJssel bij het vroegere Katerveer.
Dit veer verbond de weg naar het westen bij Cate, een oude buurtschap aan de overkant van de IJssel. De oude kleine sluis is gebouwd in 1818-1819. 

   

In de tweede helft van de 19de eeuw bleek de sluis te klein voor de steeds grotere schepen. Daarom is in 1873 de nieuwe grote sluis gebouwd. Toen zijn ook de bruggen ober de sluizen aangelegd.
In 1964 is het Zwolle-IJsselkanaal in gebruik genomen, waardoor de sluizen voor de scheepvaart niet meer gebruikt werden. De beide sluizen raakten in verval.

   

Eind 1988 is de gemeente Zwolle samen met het Waterschap Salland begonnen met de restauratie van de grote sluis. Hierin is een gemaal aangebracht voor de afwatering waardoor de sluis zijn oorspronkelijke functie verloren heeft. 
In 1995 is de kleine sluis gerestaureerd en is bereikt dat die nu weer door de scheepvaart gebruikt kan worden. Via de sluis krijgen boten ook toegang tot de passantenhaven die in 1997 is aangelegd.

   

                                terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

maandag 04 september 2017       
Een aarzelende maandag die niet goed op gang wilde komen. Wat recreanten betreft lijkt het seizoen voorbij, hoewel er nog een flink aantal passeerde. Voordat ik bij de les was, waren al de Princehof, Dei Gratia en de Arnold J gepasseerd. Mijn eerste prijs was de Dankbaarheid die naar Heerewaarden ging.

Wij moesten, beter gezegd wilden, naar Zaltbommel toe en meteen na vertrek was het raak in het Munnikenland. Met de Readiness lag daar een voor mij onbekend schip. In de loop van de middag vertrok het richting Amsterdam.

Terug naar huis rijden we dan bijna altijd via de Maasdijk, genietend van de omgeving binnendijks maar toch ook van de schepen op de Waal. Dit keer maakte ik slechts één foto en wel van de RWS 72.

In de sluis was de eerste schutting erna voor de Titania, op weg richting Veghel, en de Fiat Voluntas die naar Heerewaarden ging. Een duo-schutting dus. Een tijdje later de Panta-Rhei die van Leerdam kwam en ook al Heerewaarden als bestemming had.

   

Al flink in de namiddag de volgende en meteen ook mijn laatste voor vandaag. De Cotrans 10 kwam uit Den Haag en was misschien ook wel op weg naar Heerewaarden. 

Even later zag ik nog wel de Patria schutten en daarna het Munnikenland ingaan om bij Covaco te laden. Vervolgens bleef het stil, heel stil. In ieder geval to 20.30 uur, want dat is het momenteel.

Het Nieuwe Verlaat       
Hans de Weerd maakte foto's van dit Nieuwe Verlaat tijdens zijn vakantie toen hij daar op een van zijn fietstochten langskwam. De tekst hieronder komt van een explicatiebord bij deze sluis.

Rond 1600 werd de Nieuwe Vecht gegraven als verbindingskanaal tussen stad Zwolle en de Overijsselse Vecht. De waterhoogte van de Nieuwe Vecht heeft door de eeuwen heen problemen gegeven. 
Daarom is in 1602 een nieuwe sluis gebouwd, het Nieuwe Verlaat. In 1877 werd de sluis verbreed en kreeg het de bijzondere ovale vorm.
De vele turf- en beurtvaartschepen die via de Nieuwe Vecht op weg waren naar Twente maakten een verbreding noodzakelijk. 

   

Later kwam daar ook de pleziervaart nog bij. Vanuit de Zwolse binnenstad maakte men rondvaarten via de Nieuwe Vecht, de Overijsselse Vecht en het Zwartewater.
Aan de kant van de Nieuwe Vecht ligt het sluiswachtershuis dat al in 1726 wordt genoemd en toen de functie van een schipperscafé had. Sinds het begin van de vorige eeuw tot nu toe wordt het sluiswachtershuis bewoond door de familie Koezen.
De brug was ooit een ophaalbrug. Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog hebben de Duitsers de brug opgeblazen.

                               terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

zondag 03 september 2017     
Prachtige dag waarbij opviel dat het seizoen zo langzamerhand weer voorbij is. Het was vrij rustig, steeds schuttingen met een paar recreanten in de sluis.
Eén beroepsvaarder zag ik door de sluis komen, de Fifty-Fifty uit Sneek die met twee kleine pontons voor zich van Utrecht richting Lith ging. 

Vanochtend gingen we richting Biesbosch, maar daarvoor reed ik langs het Munnikenland. Er lag alleen een bak, de Merwede. 

Toen we terugkwamen reed ik weer langs het Munnikenland en daar zag ik dat de Virgo met de geladen Spui voor zich was gearriveerd. Het transport kwam uit Antwerpen. Nu neem ik aan dat de Virgo de lege Merwede meenam, maar gezien heb ik dat niet. Morgen maar eens kijken.

Opvallende objecten    
Meer van de Wilhelminasluis valt er niet te melden en daarom wat andere zaken naar voren gehaald. De Oosterscheldekering die Anton gisteren op de foto zette tijdens de Oosterscheldetocht bijvoorbeeld. 

   

Anton van Rijswijk liep deze tocht zonder zijn vaste partner Hans de Weerd. Samen lopen de mannen een afgesproken programma en daarbuiten gaat ieder zijn eigen weg. Mij levert dat behoorlijk wat interessante en plaatsbare foto's op. Goed idee dus van de mannen.

Anton kwam ook langs het gemaal De Valle in de buurt van Colijnsplaat.

   

Bij Wissenkerke een dijkhuisje. Hoewel het nog steeds tijdens zware westerstormen dienst doet als uitvalsbasis voor de dijkbewaking, heeft het verder zijn functie grotendeels verloren.      

   

Hans de Weerd zag tijdens een van zijn zomerse tochten iets dergelijks, maar dan wat luxer uitgevoerd. De Dijkstoel ligt langs de IJssel in de buurt van Terwolde. Het is een voormalig Tolhuis dat ooit in opdracht van de gemeente Voorst werd gebouwd om de kort daarvoor aangelegde grindweg van Deventer naar Vaassen te bekostigen. In 1890 werd het tol opgeheven en kreeg het de functie van dijkmagazijn.

Op zijn laatste tocht zag Anton toch ook een schip, zij het dat de Johanna op het droge lag en te koop bleek te zijn.

Hans zag op de IJssel in de buurt van Deventer de bekende oude sleper Hendrik Sr langskomen.

   

Daarmee waren de schepen op tijdens deze gesplitste tochten, zij het dat ik bij Hans nog een foto vond van de Ronaris, ook al een bekende van de Wilhelminasluis.

                            terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 02 september 2017
               
Gisteren ben ik heel weinig op de sluis geweest en vandaag idem dito. Eerst maar vandaag, een dag waarop we naar een Indisch feestje in Breda zijn geweest en een bezoek brachten aan het museum De Pont in Tilburg. In Breda veel bekenden, in Tilburg zag mijn betere helft in het museum een kennis van jaren terug, maar de herkenning was onmiddellijk daar. De chemie tussen die twee was er nog steeds.

We gaan met veel plezier regelmatig naar een museum, maar vandaag was ik toch wel heel verbaasd toen ik de explicatie bij een werk van Kees de Goede (1954) las. Het ging over het doek Zwarte Sneeuw II, roet, zilver en acryl op linnen, waarbij o.a. de volgende uitleg stond: "Een aantal van deze werken heeft een onbestemd open centrum, alsof De Goede een diepte wil omkransen waarvan de betekenis niet kan worden gearticuleerd." Als je dit snapt en kunt vertalen in Jip- en Janneketaal: doe je best! 

   

Schepen gisteren    
Eigenlijk miste ik gisteren alle passanten, maar gelukkig waren er mensen die me wat foto's toeschoven. Zoals daar was het passagiersschip Hispania, nog onbekend voor me. 

Het schip bleek echter niet meer in bedrijf te zijn en werd nu vervoerd naar Aalst, naar de Neptunes werf. De En Avant III schutte eerder en kon daarna weer bij het uitvaren de Dolfijn assisteren die achteraan duwde.

   

Gisteravond kreeg ik ook nog een drietal foto's van Piet Lobregt, waarvan de eerste van een schip bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland. Dat was de Adelante.

Ook zette Piet op de Afgedamde Maas met Poederoijen op de achtergrond de Gondel en de oude Friese sleper Vrede uit Makkum op de foto.

   

Groenonderhoud    
Inderdaad werd er gisteren gewerkt aan het zichtbaar maken van de taluds van de kolk. Er werd daarbij behoorlijk grof materiaal ingezet.

   

Het werkte echter wel, want op de foto's hieronder is het verschil tussen gedaan en nog te doen behoorlijk!

   

Het tempo lag hoog en de samenwerking tussen de maaier, harker en wegbrenger liep als een trein.

Le Grand Jardintocht    
Toch nog meer foto's van schepen en die werden "geleverd" door de mannen van AndelWandelt die gisteren de Le Grand Jardintocht liepen, toch weer 45 km. Zij zagen op deze tocht o.a. de Damiate en de Prinses Christina op de Merwede varen. 

   

Tijdens de rustpauze in Gorinchem, eigenlijk was het toen wachten op de pont die hen weer naar de overkant zou brengen, was er ook aandacht voor het passagiersschip Statendam. 

   

Op de foto hierboven rechts is te zien dat naast de Statendam nog een passagiersschip ligt. Eentje van de Vikingen-vloot. De naam kon ik helaas niet lezen. 
Wel was me direct duidelijk waar de volgende opname werd gemaakt: de haven van Sleeuwijk met de Princehof prominent in het midden. 

Gemaal Altena     
Tussen Werkendam en Sleeuwijk ligt aan de binnenkant van de dijk het gemaal Altena. Eén van de gemalen die een teveel aan binnenwater in het Land van Heusden en Altena kan overhevelen naar de Merwede. 

   

Sluis Gorinchem        
Daar heb ik al vaak foto's van getoond, van deze Grote Merwedesluis. De sluis ligt bij de ingang van Gorinchem tussen de Merwede en het Merwedekanaal.

   

Wel. als een inhaalpoging van updates kan ik hier tevreden over zijn. Morgen o.a. een terugblik naar eerdere dagen n.a.v. kritiek op artikelen op deze site. 

                           terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

Top