HOME
Info Wilhelminasluis
Waaiersluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                                 Nieuwsoverzicht van 01 t/m 10 januari 2019                                                  

   
donderdag 10 januari 2019        

Als je een foto krijgt toegestuurd van zo'n schitterende zonsopkomst, dan weet je dat je toch iets vroeger moet opstaan. Dit miste ik dus vanochtend vroeg. Maar ook de eerste drie schepen, Cornelis B, Merwede en Arie gingen fotoloos voorbij. 

Het vierde schip vandaag miste ik gelukkig niet. Dat was de Franse Sunisha uit Straatsburg die naar de fabriek van De Heus in Andel ging om daar te lossen. De middag was toen al een aardig eind gevorderd.

Al behoorlijk laat in de middag, de schemering viel al in, zag ik de Festina Lente de sluis inkomen vanaf de Maaskant. Omdat de sluisdeuren open bleven staan, ging ik toch maar naar buiten. Terecht, want na een paar minuten sloot de Dorothea, die in Andel was gelost, aan. 

   

Dat was alles voor vandaag tot nu toe (18.00 uur), zes schepen. Daarom ruimte genoeg voor twee foto's van Joost Roeland. 

Hierboven een drietal schepen wachtend aan de Maaskant van Sluis Empel. Het zijn de River-Dance, de Expanded en de Spes Nostra. Hieronder een schutting vanuit het Maximakanaal in dezelfde sluis van de Sakura en de Festina Lente.

Sluizen en inundaties      
Van Anton van Rijswijk kreeg ik een link toegestuurd over een website van "Spannende Geschiedenis". Zo te zien een site ook gericht op kinderen, maar zeker voor volwassenen heel interessant.

Natuurlijk heb ik wat rondgekeken op deze site, vooral omdat de omgeving van de Wilhelminasluis flink aan de orde komt. Ergens kwam ik ook een heel aardige kaart tegen, hieronder staat een detail daaruit.

Van de Militaire Keersluis (177) is nu niets meer terug te vinden, maar restanten van de Poederoijense Sluis ((178) zijn er nog wel te vinden, hoewel verkerend in deplorabele toestand. Een tweetal foto's ervan staat hieronder.

   

De Brakelsche Sluis (179) is niet te missen, de resten daarvan zien er nog goed uit, maar ook hier past een flinke opknapbeurt.

   

Van de Inundatiesluis (180) resten alleen maar de foto's. Ook deze sluis is met grond bedekt en als zodanig herinnert bijna niets meer aan deze sluis. Bijna, want in de dijk is aan de binnenkant goed te zien waar de sluis ooit was. 
Op de foto hieronder links is achter de twee jochies deze sluis te zien. Eén van die jochies is trouwens een zeer jeugdige Hans de Weerd van wie ik deze foto kreeg.

   

Morgen het tweede deel van die oude kaart, want in de buurt is/was nog veel meer te zien.

                                         terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht 

woensdag 09 januari 2019                
Vandaag maakte de dag van gisteren volledig goed! Zeker en vast miste ik vanochtend vroeg wat schepen, maar na ons ontbijt was de Eros-combinatie de eerste voor mij.

Eigenlijk had ik beter op de brug kunnen blijven staan, want al snel volgde de Tripang die in de sluis gezelschap kreeg van de Babette. Het Urker schip mocht wel als eerste de sluis uitvaren na het schutten. 

Vanaf de ingang van mijn tuin aan de sluiskant zag ik dat de Adelante uit het Munnikenland kwam. Hoewel mijn camera niet paraat was, lukte het me toch het schip dat bij Covaco was geladen op de foto te krijgen.

Niet veel later de Albatros in de sluis. Het was het laatste schip voordat de sluis werd gestremd ivm duikwerkzaamheden.

Natuurlijk lieten we, dit keer aan het einde van de ochtend, de sluis voor wat het was om andere zaken te regelen. Dit keer stond een wandeling bij Loevestein op het programma. Natuurlijk maakte ik een foto van de Belgische Nausicaa die werd gelost. Ook vanuit het Munnikenland zette ik dat schip op de foto.

   

Vanaf hetzelfde punt zagen we de Marie-Louise de Waalhaven invaren. Het moest daar wachten ivm de duikwerkzaamheden, zodat ik het na thuiskomst op de foto kon krijgen. Ik kende dit schip nog niet.

Tenminste, ik kende het schip niet met deze prachtige naam. Wel als Noorderlicht zoals het ooit door de Wilhelminasluis kwam. 

Bijna vergeten dat ik ook een foto maakte van een schip dat op de Waal voer. Niet echt goed werd het resultaat, maar voor mij was het duidelijk dat het de Dorothea was, een schip dat later in de Waalhaven moest wachten op weg naar De Heus in Andel.

   

Tegen 16.00 uur waren de werkzaamheden klaar en kon weer worden geschut. De eerste die dat kon was de Maasstroom 8.

De ferme duwer had twee bakken voor zich, de Willy en de Rosa.

       

Voor het donker werd passeerde nog één schip, de Veere uit Amsterdam. Even later passeerde nog de RWS 71, maar toen was het al echt donker. 

Duikwerkzaamheden        
Zeker in dit seizoen moeten de hoogwaterdeuren goed functioneren en dus ook bij proefsluitingen helemaal sluiten. Als dat niet gebeurt is dat meestal doordat nogal wat schelpen en ander materiaal zich ophopen voor de drempel van die hoogwaterdeuren.

Bij een proefsluiting, ik meen eerder deze week, gingen de deuren niet volledig dicht en dus was de hulp van de duikers van Hercules nodig. Die waren dan ook vanochtend present.
Waar het opgehoopte vuil bleef weet ik niet en ook niet wat de functie van een grote rode "ballon" was.

   

Tegen 16.00 uur kwam de duiker het water uit en kwam er een proefdraai. Nu gingen de hoogwaterdeuren wel volledig dicht, actie dus geslaagd. Het beste zou zijn om iedere twee à drie maanden (hoorde ik vertellen) deze exercitie te herhalen, dan is bijna zeker dat de hoogwaterkering van de Wilhelminasluis ook doet wat ervan wordt verwacht.

Napoleon in Andel       
Omroep Max zendt op NPO 2 de komende weken een zesdelige serie uit over Keizer Napoleon in Nederland. Maandag jl. was de eerste uitzending en daarin werd duidelijk dat Napoleon toch echt in Andel is geweest. Hoewel, volgens het commentaar van Huub Stapel lijkt het alsof De Zwaan in Gorinchem ligt.

   

Op 11 januari volgt op NPO2 het tweede deel van de serie. Het eerste deel is te bekijken door hier te klikken en dan te gaan naar 26.45 min.

                                   terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 08 januari 2019    
Een "drama" vandaag: alleen de Knarr vertegenwoordigde de binnenvaart en verder bleef de sluis leeg wat dat soort schepen betreft. Jammer, want door de wind stond er nu behoorlijk wat water op de Waaldrempel.

Wel schutte nog de Branta van Van der Ven twee keer. Ook kwam een meetvaartuigje langs, de Orange van Meten op het Water.

   

Die oude brug   
De hefbrug over de sluis deed dienst tot 2001. Een paar jaar daarvoor was sluismeester Bert Maas zo vriendelijk om de brug te heffen terwijl ik erop stond. Gewoon om eens wat foto's te maken vanuit een andere positie.
Prachtig die bomen links op de foto, een paar jaar geleden werden die wegens een te hoge leeftijd geveld, nieuwe zijn er niet voor in de plaats gekomen.

Zoals gezegd deed de brug dienst tot in 2001, om precies te zijn tot 27 april 2001 toen de oude brug werd weggehaald en op het westelijk parkeerterrein in stukken werd gebrand. Meer over de bruggen elders op deze site.

Kijk op Brabant     
De titel van een boek dat we kunnen scharen onder "zoldervondsten". Hans de Weerd vond het boek in een oude doos en warempel stond er ook nog een foto in die in verband kan worden gebracht met de Wilhelminasluis.
Moeilijk een jaartal bij de foto te geven. Te zien bootjes tegen de wal van Woudrichem, op de achtergrond Slot Loevestein. Links de Gijsen krib die nog niet zo lang geleden ontdaan werd van alle bomen. Te zien is ook nog net de wat scherpe bocht die de Afgedamde Maas maakt, ter hoogte van het voetveer dat daar is.

                                         terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

maandag 07 januari 2019   
Het was gewoon druk vanochtend, want toen het eenmaal lichter was leken de schepen elkaar snel op te volgen. Achter elkaar zag ik zo de Merwestroom. Prinses Margriet, Zalmvisser, Casa Nova, Laurina, Knarr, Grevelingen, Fiat Voluntas en de Princehof passeren. Het was nat buiten, maar van binnenuit zette ik de Zalmvisser op de foto. Het schip kwam van Werkendam en ging nu zand laden in Heerewaarden.

   

In mijn opsomming van passanten ben ik nog de oude sleper Commerijn, die richting Dordrecht ging, vergeten.  

Ook het partyschip Princehof, op weg naar thuishaven Sleeuwijk, ging vanuit huis op de foto. 

Toch ook een kijkje genomen in het Munnikenland, droog vanuit de auto, waar de Friso bijna klaar was met laden en de Bonheur 2 volop aan het lossen was.

   

Later in de middag kwam de Friese Friso met Jaap uit Meppel voor zich naar de sluis om te schutten richting Oss. Jammer dat de Friso dit keer geen Friese vlag achterop had.

   

Ik kon het toch niet laten deze forse duwer alleen op de foto te zetten.

Landleven      
Jos van der Horst, mijn zwager, uit Gouda vertelde me dat in het blad Landleven een heel aardig artikel stond over de jacht op ganzen in de buurt van de Wilhelminasluis. Bourgondiër als hij is, meldde hij ook nog dat er een paar uitstekende recepten bij stonden.
Nu schaf ik dit blad toch al met regelmaat aan en ook nu ging ik daartoe over. Thuisgekomen meteen blz. 66 t/m 71 opgezocht.
 

Het artikel ging over Siebren Koek en het jagen op ganzen in het gebied tussen de oude dijk die langs Rijswijk en Giessen loopt en de in 1995 aangelegde fietsdijk. Het is een prachtig gebied, waarvan ik gisterochtend onderstaande foto maakte.

Inderdaad gebruiken ganzen dit gebied nogal eens om te fourageren getuige de foto van 29 september 2015 hieronder.

Siebren Koek beheert samen met andere jagers een 120 ha groot gebied dat grenst aan de boerderij waar hij is opgegroeid. Hij kent het gebied daardoor uitstekend en mag het hele jaar door op ganzen jagen.

Volgens het artikel schiet hij nooit meer ganzen dan hij zelf verwerken kan, maximaal tien per week. Hij vilt de ganzen zelf en als hobby-kok maakt hij er ook worsten en gehakt van. Ook voor het roken van een ganzenborst draait hij zijn hand niet om, hoewel een professional dat veel beter kan.
Zo'n professional is Erik Knoop, kok en eigenaar van Bistro De Heerlijckheid in Sleeuwijk. De recepten die bij het artikel staan zijn dan ook van hem.

   

Leuk om een dergelijk artikel dat vlakbij de Wilhelminasluis is gesitueerd, iets ten westen ervan, in zo'n blad te zien.

                                     terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht

zondag 06 januari 2019      
Een gesloten sluis, maar toch twee foto's van schepen. Gisteren al was de Verwachting in het Munnikenland gearriveerd en ook de bak die bij de loskraan ligt was er toen al.

   

In de loop van de middag arriveerde bij Covaco in het Munnikenland de duwer Friso met een bak voor zich. Voorlopig werd een ligplaats bij de vulpijp gekozen. De combinatie kwam uit Oss.

Rondje Biesbosch       
Met regelmaat maken we een Rondje Biesbosch, vaak met een bezoek aan het Biesboschmuseum, maar ook wel zonder de koffie daar. Vandaag waren we vroeg en kon ik op mijn gemak vanuit de auto een foto maken van de bijzondere rotonde bij de ingang van dit nijvere dorp. Wij gingen daar rechtdoor.

We kozen voor de oude route de Biesbosch in en maakten daarbij een uitstapje naar het veer Kop van 't Land. Het (b)leek nog gesloten te zijn, maar ruim op tijd remde ik. Mijn betere helft vond deze manoeuvre maar zozo.

We passeerden de Spieringsluis en even verderop parkeerden we de auto om een fikse, en ik bedoel echt een fikse, wandeling te maken rond een waterpartij. Ik was blij weer bij de auto terug te zijn om verder te gaan, eerst weer over de Spieringsluis, met onze route.

   

Bij het wegrijden zagen we in de voorhaven van dit sluisje een rijtje schepen liggen. Als ik het goed heb waren dat de Astral, de Neeltje van de Woudrichemse vissers, de Vrouwe Ariana en de VL-12.

Het Museum lieten we rechts liggen, waarna de terugweg begon. 

Via de Biesboschsluis verlieten we na een twintigtal minuten de Biesbosch om linksaf te gaan naar de haven van Werkendam. Let je wel even op de snelheid die ik op dat moment had? Keurig toch?

Het was nog steeds druk in die haven(s) met toch ook wel bekende schepen, waaronder de Merwede en de Arja.

   

Daarna reden we over de rivierdijk van Werkendam naar Sleeuwijk en vandaar verder naar de sluis. Geen foto's meer.

Tweede Wilde Zwijnentocht   
Gisteren nam AndelWandelt deel aan deze wandeltocht en ik geloof niet dat Anton van Rijswijk en Hans de Weerd echt wilde zwijnen hebben gezien. Misschien slaat die titel wel op de deelnemers.

Het verslag van deze tocht begint in ieder geval met: "Wilde zwijnen worden wel de nozems van het bos genoemd. De term, die tegenwoordig nauwelijks nog wordt gebruikt, betekent iets als ‘vrijgevochten en zelfbewust.’ Wilde zwijnen struinen overal rond waar ze voedsel kunnen vinden, maar als ze onraad bespeuren zijn ze zo weer weg."
Nu heb ik foto's van vroeger gezien van zowel Anton als Hans en deze tekst kan dus zeker op hen slaan. Vrijgevochten en zelfbewust, ja dat waren ze als nozems zeker.
Het hele Verslag en ook de Foto's van deze tocht is/zijn te lezen en/of te zien op deze site.

                                    terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 05 januari 2019    
Een goeie oogst vandaag, zeker voor een zaterdag. Vijf beroepsschepen en toch ook een recreant maakten vandaag gebruik van de sluis. Eén ervan slechts ging op de foto en dat was de Mon-Rêve.

   

De Mon-Rêve kwam van het Maximakanaal en was op weg naar Vianen. Daar was het in goed gezelschap van o.a. de Noorderzon, Anda, Albatros, Spes en Amore Vice, allemaal bekende schepen van de Wilhelminasluis.
Hieronder de Mon-Rêve op een archiefopname van 8 juni 2011 in de Waalhaven richting de sluis.

STC gaat eigen schepen bouwen      
In de Maritiem Courant een aardig artikel van Ellen Lengkeek over de STC Group, waarbij STC staat voor Scheepvaart en Transport College.
Zij opent met: "De STC Group ontwerpt haar eigen opleidingsschip. Een duwboot volgt later ook nog. Een bijzonder project waarbij ook studenten betrokken zijn. Handig nu leerlingen niet meer in de bedden passen op de oude schepen".
Die schepen zijn dan, hieronder op archieffoto's van resp. 10 april 2013 en 4 juni 2008, de Prinses Beatrix en Prinses Christina.

   

Aan het concept voor het nieuwe schip is al maanden gewerkt en zelfs is het voorlopige ontwerp al onthuld door de Rotterdamse wethouder van onderwijs (zie foto hieronder). Het schip krijgt de naam "Ab Initio", wat staat voor "Vanaf het begin".
Deze naam werd bedacht door een studente. Uiteraard spelen duurzaamheid en innovaties een belangrijke rol in het ontwerp. Volgens planning zal het schip in het voorjaar van 2021 in gebruik worden genomen en het zal daarna neem ik aan regelmatig de Wilhelminasluis bezoeken. De "oude" schepen lieten zich soms acht keer schutten.

Oude doos        
In het verleden maakte ik nog wel eens korte filmpjes op de sluis. Bij het schonen van het archief kwam ik een filmpje tegen van de Janna die in dichte mist in december 2010 de Wilhelminasluis van de noordkant nadert en feilloos de sluis invaart.

 
                                   terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 04 januari 2019     
Het lijkt een trend te worden, te weinig schepen door de Wilhelminasluis. Ondanks dat bewijst de sluis toch iedere dag haar bestaansrecht. Geen foto's vandaag van de Amare, de Conto Mio en de Cornelis B die vrij vroeg kwamen schutten.
Wel van de Duplus en de Amare in het Munnikenland bij de fabriek van Covaco.

In de sluis was de P98 die op patrouille was de eerste die op de foto ging.

Toch ook weer een onbekend schip voor me dat kwam schutten. In dit geval was het de Branding die van Oosterhout kwam en niet verder ging dan Vianen. Het schip werd in 1902 gebouwd op de Cockerill Yards in Hoboken.

   

Deze onbekende zag ik eerder, maar dan met de naam Deo Volente en toen al vond ik het een prachtig schip. Zeker ga ik nu een plekje voor haar inruimen in de Galerij der Honderdjarigen elders op deze site. Op de foto hieronder van 15 augustus 2001 de Branding onder de naam Deo Volente in de Wilhelminasluis.

Verder bleef het behoorlijk rustig. Wel zag ik, toen ik aan het einde van de middag terugkwam uit Woudrichem, op de rivier ter hoogte van Rijswijk de Pro Rata van de Wilhelminasluis komen op weg naar de Merwede.

Schijnaanval?      
Nu geloof ik niet dat een Chinook als een aanvalswapen wordt gebruikt, maar je gaat als schipper toch wel even bukken als je dit ding hoort maar nog niet ziet. Dat was vanmiddag ook het geval op de Afgedamde Maas.

Parkeerterrein west 2001      
Het beeld van een leeg parkeerterrein in 1995. Je kon toen zo van de N322 dit parkeerterrein oprijden, waarbij je goed moest letten op een boom die in het midden stond. Links op de achtergrond een nog lege Struikwaard, rechts een container waarin schippers chemicaliën, afgewerkte olie, verfresten, accu's, etc. konden dumpen.

Zes jaar later waren de werkzaamheden om van de Wilhelminasluis een waterkering te maken in volle gang. Ook het parkeer-terrein kreeg een upgrade.

       

Na de voorbereidende werkzaamheden werd grof geschut ingezet om het terrein om te bouwen tot het huidige. Eenzaam staat er nog het trappetje dat de sluiswachter gebruikt om de weg over te steken. 

                                  terug naar boven                  naar Nieuwsoverzicht

donderdag 03 januari 2019    
Vanochtend miste ik de drie schepen die tot 12.00 uur kwamen schutten. De Maurice en de Safini zie ik wel vaker, maar jammer was dat ik ook de Strahl-O-Matic miste. Dat is jammer, want ik had dit bijzondere vaartuig dat op weg was naar Heusden heel graag gezien. Nu moet ik het voorlopig, het schip zal ook terugkomen, doen met een filmpje op Youtube.

Om 12.00 uur was ik weer op de sluis en tot nu toe, 16.30 uur heb ik geen schip gezien. Maar ik hoorde net dat er twee schepen aankomen, de duwer Forever en de Rosalinde.
Het is nog licht en dus ga ik even naar buiten om deze schepen op de foto te zetten.

   

Vanaf het Waalhoofd heb je ook zicht over de sluis heen en onder de brug door op De Rib in Andel. Daar zag ik dat de Soraya de Antonia achterliet en een plekje bij de fabriek van De Heus innam.

Daarna wandelde ik langs de sluis toch maar naar de brug voor nog één foto van de Rosalinde en de Forever. De duwer bleek trouwens het Munnikenland in te gaan, waarschijnlijk om daar een geloste bak op te halen.

Buiten die bak lag er ook een schip bij Covaco, voor mij een nieuweling. Het was de Zwolse Navia die uit Nijmegen was gekomen. Dit schip werd in 1958 in Duitsland gebouwd en kwam in 1978 naar Nederland waar het als Metanoia ging varen. In 2017 verhuisde het naar Zwolle en kreeg toen de naam Navia.

Dat was toen ............
Een viertal foto's uit het archief waarop werkzaamheden aan het oostelijke talud van de Waalhaven zijn te zien. Deze werk-zaamheden vonden plaats in 1989.

                                      terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

woensdag 02 januari 2019      
Een nieuw jaar en die wilde ik graag beginnen met het eerste schip dat in 2019 kwam schutten. Mijn plan lukte met het schutten van de Mai Pensato, het schip dat een aantal dagen in Veen had gelegen
 

Nummer twee en drie zag ik wel vanachter mijn ontbijt, maar dit keer liet ik de Amare en de Marja, alletwee richting zuid, maar fotoloos passeren. Daarna bleef het rustig, maar ruim een uur later schutte de Jenita. Ondanks de regen maakte ik er toch een foto van vanaf de brug.

Daarna bleef het lang rustig tot tegen het einde van de ochtend de Lotes kwam schutten. Dit schip uit Eemnes zag ik, ook niet onder de eerdere namen, nog niet eerder schutten. Mooi om deze Lotes toe te voegen aan het L-album.

   

Om wat zaken te regelen werden we verwacht in Poederoijen en de route daar naartoe voert langs het Gedenkteken met het prachtige zicht op schepen bij Covaco in het Munnikenland. Het werd dit keer een iets langere onderbreking, want de drie schepen moesten natuurlijk op de foto.

Hierboven was dat de Vaya Con Dios uit Werkendam, hieronder de Iselmar uit het Friese Koudum en rechts de Safini.

   

We waren maar net op tijd voor onze afspraak, want in het "centrum" van Poederoijen werd ons de weg versperd door een jacht. Waarschijnlijk moest dit naar de winterstalling en wij besloten maar om een iets langere route te kiezen.

Na gedane zaken keerden wij via de kortste route terug naar de Wilhelminasluis, net op tijd om de Vaya Con Dios uit het Munnikenland te zien vertrekken.

In de sluis zag ik, ook later, geen schepen. Ik denk dat 2019 nog een beetje op gang moet komen.

Voorzichtig!!!!!!
Voorzichtig zijn spreekt uit het bericht dat vanmiddag binnenkwam bij me. Waar het over gaat en wie nu wanneer voorzichtig moet zijn, ontgaat me een beetje. Mij komt het bericht verwarrend voor. Donderdag t/m dinsdag of maandag t/m vrijdag? Wie het weet mag het zeggen.
Morgen toch eens navragen bij de dienstdoend sluiswachter en anders maar de voorlichtster van Rijkswaterstaat bevragen.
 

                           terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht











         
 

Top