HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                               Nieuwsoverzicht van 11 t/m 20 april 2017                                            

donderdag 20 april 2017      
Een prachtige dag met vooral in het begin behoorlijk wat vaart. Zo kwamen al heel vroeg de Dependant en de Undine III langs, maar even later ook nog de Wilhelmien. Pas tegen 10 uur maakte ik mijn eerste foto en wel eentje van de twee STC-schepen, Prinses Christina en Prinses Beatrix, die samen met de Renata richting Maas schutten.

In het Munnikenland bleek de Agnes te zijn verhuisd, het lag nu tegen de bak aan die bij de kraan werd gelost. 

Net na het middaguur passeerde de Niky, het schip was geladen in de Rotterdamse Maashaven. 

Rond 16.00 uur de duwer Perfect 6 met een werkscheepje voor zich, de Romar. Een onbekend scheepje voor me. (denk ik)

   

Er kwamen nog wat meer schepen langs, maar die vertrokken fotoloos. Bij elkaar toch een stuk of vijftien schepen vandaag met daarbij een groter aantal recreanten. Geen slechte dag dus voor de Wilhelminasluis.

Die kende ik tóch     
Gisteren noemde ik de duwer Riejanne een onbekende, deze omissie moet ik goedmaken. Piet Lobregt wees me erop dat ik dit schip wel kende, maar dan als Alany. En dat klopte inderdaad.
Nu is vergissen niet moeilijk, want dit van oorsprong Tsjechische schip uit 1956 kende eerst als naam Listopad, PR4, Bever, Alcyon, Maikel en Argo voordat het Alany en daarna Riejanne werd.

   

Waar vaarde/voer ik?    
Zondag jl. beloofde ik dat de trekking op dinsdag zou plaatsvinden. Dat is ook gebeurd, maar vervolgens verzuimde ik de uitslag mee te delen. Nu dan maar.
Uit de 49 goede oplossingen, bij de spoorbrug over de IJssel bij Zutphen, zijn winnaar van de eeuwige roem na loting geworden: Kees en Ria de Graaf van het ms Corma. 
Met dat paar is al contact opgenomen i.v.m. toezending van de bijbehorende prijs: een boekje.
Nu dan maar meteen een nieuwe "Waar vaar ik?" Oplossingen weer via het contactformulier, dus NIET als reactie op deze site. Oplossingen moeten uiterlijk op Koningsdag, 27 april, binnen zijn!

De Fortwachterswoning in aanbouw           
Iemand maakte me erop attent dat op Twitter een tijd geleden een berichtje stond van Bas Moerman (@basmoerman) over deze woning bij de Batterij onder Poederoijen. Het bericht luidde: "Het nieuwe fortwachtershuis bij batterij Poederoijen krijgt vorm. In augustus gaat de brasserie De Buren open." Erbij was deze foto geplaatst.

Een brasserie dus. Een brasserie (Frans voor brouwerij) is een horecagelegenheid waar je iets kunt eten en drinken. Een mooi keerpunt voor een wandeling vanaf de sluis, ze zullen me er zeker kunnen begroeten.

                             terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

woensdag 19 april 2017      
Vanochtend al vroeg vertrokken van de sluis om een dagje in Zwolle door te brengen. Tijdens de lunch daar zag ik het mts Harm lamgskomen, het was zo leek me het enige beroepsschip in die wateren rond het centrum van de stad.

Tijdens een wandeling door Zwolle kwamen we ook langs de Ooster-Schelde, een in 1933 gebouwde veerboot. Deze deed o.a. dienst op de Zeeuwse wateren en voer o.a. op de lijn Terneuzen-Hoedekenskerke en ook Terneuzen-Katseveer.
Tijdens de oorlog werd het omgebouwd tot mijnenlegger en tot twee keer toe werd het tot zinken gebracht. Na de oorlog deed het nog dienst op de route van Harlingen-Terschelling. Over de geschiedenis van deze veerboot is hier veel te lezen.

Er lagen behoorlijk wat schepen met een geschiedenis, de luxe motor Animo bijvoorbeeld. Maar ook aan de andere kant van het water de Twee Gezusters, geen idee wat voor type dit is. 

   

Nu waren we niet naar Zwolle gegaan om schepen op de foto te zetten en dus bleef het hierbij. Na een genoeglijk dagje keerden we huiswaarts en ongeveer om 17.00 uur reden we langs het Gedenkteken. Ik kon het niet laten de Agnes, een schip dat ik nog niet kende, op de foto te zetten. Ja, ik weet dat het schip eerst Rheinstein heette en onder die naam een aantal keren door de sluis kwam.

Bij thuiskomst zag ik dat de Domani in de sluis lag. Het zou wel eens de eerste keer van dit jaar kunnen zijn, dat ik dit schip zag. 

Na enige tijd de computer opgestart om deze update te maken en toen bleek ik een bericht met een aantal foto's te hebben van Piet Lobregt, de man achter "Scheepvaart op Waal en Maas". Van hem is dan ook de foto van de Patria met ervoor de duwer/sleper Riejanne. Ook al een onbekende voor me!

Meer heb ik eigenlijk niet te vertellen vandaag en daarom laat ik het hier maar bij. Oh ja, één ding nog: de sluiswachter vertelde me enthousiast dat schip nummer 22, de Maurice, in aantocht was. Geen slechte opkomst dus vandaag!

                              terug naar boven                naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 18 april 2017     
Een dag die voor velen moet hebben geleken op een maandag, de nodige startproblemen zullen zich hebben voorgedaan. Voor de binnenvaart leek dit niet te gelden, want al heel vroeg begon in de sluis de actie.
Zo passeerden de Verwachting en de Destiny waarbij ik het alleen maar hoorde. De trio-schutting erna met de Wilhelmien, Arnold J en Lourens Sr zag ik wel, maar ik vond het nog te vroeg om mij buiten te vertonen. Ook de Tripang ging nog fotoloos voorbij, maar met de Zwaantje 1, later zou het weer terug schutten, was ik paraat.

Even later spoedde ik me weer naar buiten voor een wel heel merkwaardig transport van een aantal bootjes bij elkaar. Later zag ik het stel min een paar in de Waalhaven liggen.

   

Net na het middaguur de Zilvermeeuw 2 in de sluis. Veel passagiers zag ik niet op het schip dat aan een rondje Drimmelen-Heusden-Woudrichem-Werkendam-Biesbosch-Drimmelen bezig was.

Bij de fabriek van De Heus in Andel lag de Groninger Farmsum uit Delfzijl te lossen. In de sluis later de Xena uit Zaltbommel die dit keer de reis was begonnen in Oosterhout.

   

De laatste foto is voor de Prinses Christina en Prinses Beatrix, de schepen van het STC (Scheepvaart- en Transportcollege uit Rotterdam) die beiden liefst vier keer schutten. Naast de Arnold J (2x) en de Zwaantje 1 (2x) schroefden zij het aantal passanten zo flink omhoog! Goed voor gunstige statistieken werd me verteld.

Hoog water 
Op de Facebook-pagina van "De Vier Heerlijkheden" plaatste Corrien van Ooijen een prachtige foto van hoog water in het Munnikenland. Te zien is links de fabriek van toen nog Schouten, tegenwoordig zit Covaco daar. Rechts de boerderij die nog niet zo lang geleden werd gesloopt in het kader van Ruimte voor de Rivier.

Aardig dat ik in mijn archief een stukje uit een krant van die tijd vond met hetzelfde verkeersbord prominent in beeld.

Direct nadat ik deze update publiceerde volgde een reactie van A.W. van Ooijen. Die reactie volgt hier enigszins aangepast:
"Dit is een foto van hoogwater 1970, de boerderij is van Teun de Recht en is gesloopt bij de aanleg van de Deltadijk in 1972. Deze dijk is nu weer verwijderd."

Poseidon in Gorinchem
      
Gisteren zag ik de Poseidon door de sluis komen op weg naar Gorinchem. In die stad filmde Anja Broeken het schip aan de wal en dat filmpje zette ze met begeleidende tekst op Twitter. Zelf maakte ik er een screenshot van.

Storing? Die hadden wij (bijna) nooit.......
Gisteren storing 2017-12 aan de brug over de Wilhelminasluis. Een terugkerend euvel lijkt het wel. Good-old Willem Waaierdeur reageerde erop met o.a.: "Mijn eerste auto, zo’n 50 jaar geleden, had wel eens startproblemen en de motor sloeg wel eens af. Maar al mijn andere auto’s daarna deden het altijd, altijd. De vooruitgang van de techniek heet zo iets.
De brug over de Wilhelminasluis deed het vroeger, op ellebogenstoom, altijd, altijd. (webmaster: hier links Hans de Weerd en rechts Gradus Verwoert in actie).

Vanmiddag (dat is maandag jl.) had ik, met mijn huishoudster, een afspraak met de huishoudster van Hugo de Groot op Loevestein. Staat die kolere brug over de sluis in storing. Naar ik heb horen zeggen voor de driehonderd en tachtigste keer. Tjonge, tjonge, tjonge nog eens aan toe zeg.
Geen genoeglijk samenzijn daar op Loevestein dus, want we waren nu veel te laat. Hugo was inmiddels ook al, met boekenkist en al, vertrokken.
Denk dat ik mijn motor met zijspan maar eens ga inruilen voor een helikopter.

                        terug naar boven                naar Nieuwsoverzicht

maandag 17 april 2017      
Bijna hetzelfde weer als gisteren en ook hetzelfde beeld in de sluis: zo nu en dan een recreant. Dat bleef zo tot een uur of twee toen de Poseidon arriveerde.

Het cruiseschip kwam van Willemstad en was na een stop in Heusden nu op weg naar Gorinchem.

   

In de Waalhaven lag op dat moment een drietal recreanten te wachten om te worden geschut, waaronder een zeilboot. 

Meer beroepsvaart dan de Poseidon kwam niet langs vandaag, de score van recreanten zal rond de twintig liggen.

Storing 2017-12        
De motorjachten die na de schutting van de Poseidon in de sluis lagen konden er nog uit, de zeilboot leek door een brugstoring te zijn opgesloten. Opgesloten omdat de slagbomen van de brug wel naar beneden waren, maar de brug omhoog weigerde te gaan. Slechts een klein stukje ging de brug omhoog.
Storing dus en wel nummer 12 van dit kalenderjaar. (Dit afgezien van de kleine storinkjes die door de bedienaars zelf konden worden verholpen en dat gebeurde met grote regelmaat).

Ja, met zo'n storing zie je al snel bekende taferelen: auto's die omdraaien en een andere route kiezen, fietsers die een van de bruggetjes op de sluisdeuren nemen, fietsers die zich in allerlei bochten wringen om onder de slagboom door te gaan, motorrijders die brutaalweg de slagbomen optillen en zo ontsnappen, kortom: chaos!

   

Begon de storing om ca. 14.30 uur, rond 15.15 uur arriveerde de eerste monteur. Tien minuten later kon het verkeer weer gaan rijden, maar dan ontstonden weer nieuwe problemen.
De boel lijkt dan te zijn opgelost, de slagbomen zijn omhoog, maar de rode lichten blijven knipperen. Vooral bekenden lijken zich daar dan niets van aan te trekken en gaan de brug over, al snel gevolgd door andere wachtenden.
Tegen 15.50 uur zie ik de slagbomen weer naar beneden en even later de brug omhoog gaan. Het probleem lijkt te zijn opgelost.
Maar pas na nog een keer de brug draaien lijkt alles goed te zijn en vertrekken om 16.35 uur de monteurs.

Het blijft natuurlijk heel vreemd dat dit probleem niet adequaat kan worden opgelost. Ergens moet er een fout in het systeem zitten natuurlijk en die moet toch te vinden zijn?

Mast strijken of niet?     
Bij de Wilhelminasluis is het zo dat voor vaartuigen met een eenvoudig strijkbare mast de brug niet wordt bediend en dat als de mast niet kan worden gestreken contact op moet worden genomen met de bedienaar van de sluis.
Rijst de vraag natuurlijk wat een eenvoudig strijkbare mast is. Daar bestaat geen definitie van. Op de reactiepagina schreef Nieuwenhuisen het volgende: "Jammer dat ze soms zo moeilijk doen om de brug te bedienen, niet alle masten kunnen zo makkelijk plat. Waarom staat er dan "beweegbare brug"?"

   

Een van de sluismeesters van de Wilhelminasluis reageerde: "De regel wat betreft het strijken van masten is niet door de sluismeesters zelf verzonnen, maar door hogerhand werd besloten om niet voor elke mast zomaar de brug te draaien en zo de doorstroming van het wegverkeer onnodig op te houden.
Deze regel geldt al jaren en staat op verschillende sites aangegeven, dus dit zou toch inmiddels wel bekend moeten zijn bij de meeste (vaste) passanten van de sluis. Je kan natuurlijk ook zorgen dat de mast al gestreken is voordat je bij de sluis aankomt.
Er wordt ook weleens gezegd "Open de brug maar een stukje, dan kan ik er onderdoor". Maar dat kan niet, want ten eerste kan dan het uitvaartlicht niet op groen en ten tweede is de kans op een brugstoring dan 99,9% !
O ja, over een brugstoring gesproken: het is frappant te zien hoeveel passanten een "moeilijk" strijkbare mast bij een defecte brug in no time plat hebben liggen. (zie foto's hierboven ter illustratie)
Ik heb al een paar keer meegemaakt dat de brug tijdens het proces niet open wilde gaan en het wegverkeer daardoor uren kon wachten voordat het verder kon.  Maar de passant (met mast) had de sluis al verlaten met opeens gestreken mast voordat ik er naar toe kon lopen om te zeggen dat de brug niet open wilde.
Hopelijk is onze werkwijze nu wat duidelijker voor Nieuwenhuisen en al de andere passanten die dit lezen.
Groeten Sluismeesters Wilhelminasluis"

                             terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

zondag 16 april 2017      
Eerste Paasdag en dus verwachtte ik niet echte drukte in de sluis, ook al niet omdat het weer niet echt meewerkte. Maar zo stil.........nee, dat was nu ook weer niet de verwachting. Een stuk of twintig recreanten, groot/klein en laag/hoog schat ik zo.
Geen foto's dus van schepen in de sluis, maar wel het slot van de serie schepen die Hans de Weerd zag tijdens zijn "Somewhere between......" wandeling. Te beginnen met de Danmaris (023.25438), een schip dat vaak door de sluis kwam, maar dan als Giessen. 

Het werkschip Donge (020.05160) is hier natuurlijk zeer bekend. Nu zijn de borden die worden gevoerd me niet helemaal duidelijk en ook niet wat de Donge aan het doen is. Peilwerkzaamheden?
Wat de Fenny I (023.26484) doet is duidelijk: het ligt containers te laden......of lossen natuurlijk in Gorinchem.

   

De Tossa (023.21654) was een containerschip, maar het werd in 2011 verbouwd tot een zgn. Roro-schip. Het casco van de Sarina (023.31460) werd in 2009 in China gebouwd. 

   

De laatste foto van "Somewhere between" is van de Woudrichemse haven. Vooraan ligt de Tetje Apolonia (023.01860), erachter de sleper Amice (030.20437) en daar weer achter de Neeltje van de Woudrichemse vissers. Verder is het raden voor me en dat doe ik maar niet.

Veense Put(ten)    
Regelmatig komen daarin soms flinke schepen hun lading grond lossen om de stabiliteit van de landtongen te waarborgen. Piet Lobregt fotografeerde een paar dagen geleden, op 12 april om precies te zijn, daar de Beaufort (023.33156).

Bij de Wilhelminasluis 1967-1970       
Van Stefanie Rochat, zij woonde jaren op de Wilhelminasluis waar haar vader sluiswachter was, kreeg ik al lang geleden een aantal aardige foto's van of bij de Wilhelminasluis. Al eerder publiceerde ik deze opnamen, maar soms al zo lang geleden dat het nu weer een keer kan.
Links het verdwenen wachthuisje voor de sluiswachters en ernaast op de achtergrond het ook gesloopte huis van de sluismeester. In de sluis zijn werkzaamheden bezig om de deuren te wisselen voor groot onderhoud. 

   

Verdwenen is ook het flinke aantal schepen dat in een schutting mee ging. Dat kon toen, die schepen waren immers een stuk kleiner dan de huidige. Links weer de jammer genoeg verdwenen sluismeesterswoning.

Hoog water kwam in die jaren ook veel voor. Hieronder een blik op het fabrieksterrein in het Munnikenland dat nog lang niet de skyline had die het nu heeft. Schouten was toen nog eigenaar van deze fabriek.

   

Het hoge water manifesteerde zich natuurlijk ook aan de andere kant van de sluis en in de sluis zelf. Links het zicht vanaf het westelijk Waalhoofd richting Giessen, over het gebied dat nu tot de Struikwaard behoort. Rechts is het water zo hoog zoals ik, in 1995 kwam ik op de sluis wonen, me niet kan herinneren. Mooie plaatjes!

   

De Fortwachterswoning in aanbouw    
Ook vandaag nam Anton van Rijswijk een kijkje bij de bouw van een moderne fortwachterswoning bij de Batterij onder Poederoijen. 

   

Hij vertelt over zijn bezoek: "Het behouten of hoe je het ook mag noemen van de nieuwe fortwachterswoning is op een haar na gevild. Alleen ontbreekt er nog wat aan de beide kanten van het dak en een paar kleine delen van de buitenmuren. Mooi te zien bij het gedeelte dat nog moet dat het een beetje puzzelen is met het op maat maken van de houten delen."

Mansvelder Gemaal     
Het tweede object dat Anton (bijna) iedere zondag bezoekt. Daar was zijn conclusie: "
Nou de restauratie van het gemaal kunnen we wel als afgerond beschouwen. Niks en ook niks meer te ontdekken buiten dat het bovengrondse gedeelte voor de watertoevoer verdwenen is. Met andere woorden ze hebben de aansluiting naar binnen gemaakt."

Wel, ik ben benieuwd wat de voortgang zal zijn bij dit Mansvelder Gemaal. Op de foto te zien staat er nogal wat materieel en materiaal dat er niet hoort. Afwachten maar, misschien volgt er nog wel een officiële opening of overdracht van dit complex.

Dan nog dit........

   

Vandaag zou de oplossing bekend worden gemaakt van de vraag:"Waar vaar ik?" op de foto's hierboven. Leuk om te weten dat niet minder dan 64 oplossingen zijn binnengekomen. Vooral de tweede foto bracht voor velen de oplossing.
Uit de 49 goede oplossingen wordt een winnaar geloot die de eeuwige roem gaat verdienen. "Wordt" zei ik, want gezien Pasen heeft één van de juryleden afgezegd. De trekking wordt daardoor verschoven naar a.s. dinsdag.
Wel kan ik zeggen, dat één van de inzenders, een ex-sluiswachter van de Wilhelminasluis nog wel, er met Hardinxveld wel heel ver naast zat. Maar: "Toch leuk dat je meedoet Bert"!

                        terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 15 april 2017         
Tsja, wat zal ik zeggen. Geen enkele beroepsvaart in de sluis en wat recreanten betreft viel het ook tegen. Slechts ca. tien jachten zag ik langskomen.
De enige foto die ik maakte vandaag was de Aquarius die een totaal andere positie in het Munnikenland had ingenomen.

Schepen op de Waal        
Gisteren de eerste serie van schepen die Hans de Weerd zag tijdens zijn "Somewhere between ........." wandeltocht. Vandaag deel 2 en die begint met het beunschip Vectura (023.26446) en de poedertanker Rodort 7 (023.10502)uit Maastricht.

   

Vervolgens de Belgische Tarragona (060.03477) uit Brugge.

Dan de met containers geladen Mercur (023.24787) en het mts Eiltank 28 (048.06850) uit Duisburg.

   

De Viking Kvasir (070.01991) komt uit het Zwitserse Basel en werd in 2014 gebouwd. 

Vervolgens het mts Jutter (023.28826) en het mts Ulekrite (023.33198).

   

Toch ook een dienstvaartuig op de Waal en wel de Ir F.W. Conrad die druk bezig was met de boeien. 

Morgen het slot van de schepen op de Waal die Hans de Weerd zag. Alle foto's van "Somewhere between......" zijn trouwens op Facebook te zien.

De Schuttevaer      
Als je op de hoogte wilt blijven van het wel en wee van de binnenvaart is o.a. raadpleging van de Schuttevaer een must. Als leek lees ik sommige rubrieken of nieuws met wat meer aandacht. De rubriek RK & M (Rivieren Kanalen & Meren) bijvoorbeeld.

   

Een bekend schip stond daarin vermeld, nl. de Compromis (023.24640) uit Werkendam. Het schip is verkocht en gaat onder de naam Zandloper varen vanuit thuishaven Hardinxveld.
Dit bijna 86 m. lange beunschip werd in 2006 in Druten afgebouwd. Het was een bekend schip in de Wilhelminasluis. Hierboven twee opnamen uit resp. juli 2010 en januari 2011. Hieronder het schip in maart 2013.

In dezelfde rubriek het nieuws dat alle "zeehelden" van scheepvaartbedrijf Rademakers Schepen BV uit Oosterhout zijn verkocht. Naast de Karel Doorman en de Maarten Tromp staat daar ook de Michiel de Ruyter (023.18928) vermeld. Die laatste is een bekende van de sluis.  Het schip blijkt net als de Maarten Tromp te zijn verkocht naar België.

Een andere interessante rubriek is "Kielzog" met dit keer een interview met schipper De Graaf die sinds 1987 vaart met de spits Steven Roos. In het gesprek met Heere Heeresma jr. schetst De Graaf een doemscenario voor spitsen. 
Door een slechte oogst lijken de silo's in Frankrijk bijna leeg te zijn. "Als dat scenario klopt, dan valt er niets meer te vervoeren vanuit Frankrijk", zo vertelt De Graaf.
De Graaf noemt zich een lantaarndrager. "De spitsenvaart gaat er gewoon uit. Het is vervelend om dat te moeten zeggen, maar van de vier spitsen die worden verkochtzie je er drie nooit meer terug in de beroepsvaart. Op een gegeven moment zijn er zo weinig schepen dat je geen vervoerszekerheid kunt bieden." 

   

Wel, ik hoop niet dat de spitsen uit het beeld van de binnenvaart gaan verdwijnen. Prachtig die foto's van spitsen in sluisjes in Frankrijk. Maar ja, er moet natuurlijk wel geld mee worden verdiend. 

                    terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht 

vrijdag 14 april 2017       
Gisteren een update gemist, vandaag weer paraat. Wel open ik met een foto die ik gisteravond maakte van de The-An XIV, omdat ik dit schip nog niet eerder door de sluis zag komen.

Ook vandaag ben ik weer het grootste gedeelte van de dag niet op de sluis geweest, veel heb ik niet gemist hoorde ik later. Het was opnieuw een rustige dag. Bij terugkomst maakte ik een foto van het Munnikenland waar de Main V net langszij de duwer Aquarius lag. Achteraan lag tegen het casco de Inspé te wachten, vooraan lag de Vlij met een andere bak daarachter.

In de sluis kwamen wel wat schepen voorbij, maar het eerste schip dat op de foto ging was het mts An-Dy uit Papendrecht. Dit schip zag ik nog nooit in de sluis.

   

Net na 19.00 uur de Antares en hoewel de naam me bekend voorkwam, stond een foto van het schip nog niet in het A-album

Dat was de oogst van vandaag, inderdaad niet veel. Recreanten lieten zich ook maar mondjesmaat zien, te kil waarschijnlijk. 

Leyla in de sluis     
Eergisteren, woensdag ll., kwam de coaster Leyla langs. Een aantal foto's van die passage plaatste ik toen. Maar iemand anders maakte vanaf de coaster een aantal foto's van het naderen van de sluis en ook van het schutten.

   

Hierboven is links op de linkerfoto de fabriek van Covaco te zien, rechts is al de monding van de Waalhaven van de sluis zichtbaar. Op de andere foto draait de Leyla net die Waalhaven in.
Hieronder links de Leyla bijna in de sluis en ernaast afgemeerd in de sluis.

   

De foto's werden gemaakt door Jan de Haas die ze plaatste op de Facebook-pagina van "Coasters uit het verleden en heden". Ook deze laatste foto waarop de brug omhoog gaat. 

Sluis Eefde     
Vandaag kwam de Nieuwsbrief binnen van Rijkswaterstaat over de Aanpak Twentekanalen.
 Rijkswaterstaat werkt de komende jaren in de regio Twente hard aan de bereikbaarheid via de Twentekanalen, aan de veiligheid op de kanalen en aan de beheersing en kwaliteit van het kanaalwater. Dit doen we onder andere door onderhoud te plegen aan bruggen, sluizen, gemalen en oevers, door het verruimen van het kanaal en door het bouwen van een tweede sluis bij Eefde.
De hele Nieuwsbrief valt hier te lezen, de foto hieronder stond in die Nieuwsbrief.

Somewhere between Ael, Mispelgat en Bliekenland     
De titel van de tocht die Hans de Weerd  afgelopen dinsdag maakte. Het is een mooie titel, waarbij moet worden opgemerkt dat in de volksmond Ael de naam is van Andel, terwijl Mispelgat en Bliekenland carnavaleske namen zijn voor Zaltbommel en Gorinchem.
Hans zelf zegt over deze tocht: "V
anmorgen vroeg gestart en over de sluis en via de Nieuwendijk en de fietsdijk naar Brakel. Vandaar over de dijk naar Zaltbommel, daar de brug over en over de dijk in westwaartse richting naar Gorinchem.
Daar ook weer de brug over en over de dijk via Sleeuwijk en Woudrichem weer op huis aan. Totaal 69 km. en daarbij heb ik af en toe een fotootje gemaakt."

Wel, twee van die foto's zijn van resp. de haven van Mispelgat en Bliekenland. Hierboven op de voorgrond de Jan van Bommel naast de Wilhelmina. Op de achtergrond de Waal.
Hieronder de kleine maar oh zo knusse Lingehaven, door de Lingesluis gescheiden van de Merwede.

Natuurlijk zette Hans ook een flink aantal schepen op de foto. Hieronder bijv. de Veerhaven VII (023.19631).

   

Ook het Zwitserse motortankschip Aubrig uit Zug moest eraan geloven.

Dan twee Nederlandse schepen, de Carpe Auroram uit Kerkdriel en de Zuid-Holland. De laatste is een bekende van de sluis. 

   

De laatste van deze serie is de Therese. Veel weet ik er niet van, ook niet wat de lading op dat moment was.

                  terug naar boven                 naar Nieuwsoverzicht

woensdag 12 april 2017      
Tot nu toe, 18.00 uur, heb ik alle beroepsvaarders van vandaag niet alleen gezien, maar ook nog op de foto gezet. Er zijn van die dagen dat je gewoon lekker thuis kunt blijven, genoeg te doen immers.
De Wilhelmien was de eerste vanochtend, te vroeg voor mij eigenlijk. Vanaf de bovenverdieping maakte ik een foto van het schip in de sluis, daarbij gehinderd door de bomen. Het schip zag ik naar de fabriek in Andel gaan en dus nog maar een foto, maar nu werd ik daarbij nog meer gehinderd door een grote boom. Toch maar geplaatst, nu kan ik nog wat zien op de Afgedamde Maas, straks is dat voorbij.

   

Niky kwam daarna voorbij en ook dat schip bleek naar Andel te gaan. Ik maakte er op dat moment geen foto van, wel van de volgende Laurina die naar Heerewaarden ging. 

Dan was daar weer een coaster en in dit geval was het de Leyla die even moest wachten op een recreant. 

       

Bij het invaren werd Leyla scherp in de gaten gehouden door de sluiswachter, maar ook door een belangstellende. Knap staaltje vakmanschap, want zonder ook maar iets te raken kwam het schip de sluis in.

       

Achterop het schip de thuishaven St. Johns in Antigua. Nu kwam Leyla van Engeland en ging het in Aalst stenen laden.

Daarna weer de "gewone" vaart, de Fiat Voluntas die zand ging halen in Heerewaarden. Ernaast een foto van de Niky aan de wal bij de fabriek van De Heus in Andel. Daar zou het al snel vertrekken, zodat het de Fiat Voluntas nog voor kon gaan.

   

Tegen 14.00 uur de Friese Speedy uit Lemmer die gisteren ook door de sluis kwam, toen op weg naar het Munnikenland. Nu kwam het geladen weer terug om richting de Zuid Willemsvaart te gaan. 

   

In het Munnikenland was intussen de Inspé gearriveerd. Deze foto, net als die van de Niky en de eerste van de Speedy, zijn gemaakt door Piet Lobregt, de man achter de Facebook-pagina van Scheepvaart op de Waal en de Maas.

In de sluis vervolgens een prachtige spits, de Albemar uit Middelharnis. 

       

Albemar leek in Gorinchem te blijven, maar later hoorde ik het schip een opening van de Rijksstraatwegbrug in het Merwedekanaal vragen. Waarschijnlijk was nu Vianen het reisdoel. 

Tegen het einde van de middag kwam eerst de Passant richting sluis om in de Maashaven te overnachten. Niet lang erna de Prinses Margriet die wel kwam schutten om daarna in de Waalhaven een plekje voor de nacht te zoeken.

   

Het mts Main V was een verrassing. Het was behoorlijk uit de eigen buurt, want de thuishaven is Den Helder, de stad waar ik ben opgegroeid. Een mooi schip om de serie voor vandaag af te sluiten.

Het voorjaar is te zien      
Op de sluis vlak voor onze woning twee kraaien druk aan het werk om nestmateriaal te verzamelen. Het leek me een paartje toe, want het stel bleef steeds dicht bij elkaar en vloog ook tegelijk op om het materiaal naar het nest in aanbouw te brengen. Prachtig!

Helikopters in formatie      
Prachtig ook het viertal helikopters dat achter elkaar over de sluis vloog. Het maakte wat lawaai, maar toch straalde er een bepaalde rust uit de passage van de toestellen. Vier achter elkaar, niet vaak gezien.

Waar vaar ik?                           

De foto's zijn eigenlijk te mooi om ze maar één keer te plaatsen, dus hier zijn ze nog een keer. De vraag is "Waar vaar ik?" 

Het antwoord op deze vraag kan worden gestuurd naar wilhelminasluis@gmail.com of via het Contactformulier. Uit de goede inzendingen trekt de jury (me, myself and my guitar) de winnaar of winnares. Uiterlijk a.s. zaterdag 18.00 uur moet de inzending binnen zijn!

                                  terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht      

dinsdag 11 april 2017        
Weinig foto's gescoord vandaag. De Knarr en de Lehar miste ik weliswaar maar daar staat tegenover dat ik twee schepen op andere plaatsen zag. De eerste was de Eendracht die met in Heerewaarden geladen zand net in de haven van Waalwijk was gearriveerd.

Ter hoogte van gemaal Gansoijen en de Bovenlandsche Sluis zag ik op de Bergsche Maas de Zeeleeuw met een werkbak varen.   

Om 13.00 uur waren we weer op de sluis waar juist op dat moment twee schepen schutten, de Franse Loukoum en de Patria.

De Loukoum uit Duinkerken was nog onbekend voor me, het schip kwam nu van Empel en was op weg naar Werkendam. De Patria had al wat meer kilometers afgelegd, want die reis ging van Helmond naar Gorinchem.

   

Ruim een uur later, iets na 14.00 uur kwam de Friese Speedy uit Lemmer de sluis in. Het schip dat ik al een tijd niet zag kwam uit Beek en Donk en ging na het schutten het Munnikenland in.

Sluis Limmel     
Al een flinke tijd geleden plaatste ik onderstaand artikel uit De Limburger.

 Sinds die tijd is er natuurlijk al behoorlijk wat gebeurd bij deze keersluis. Maar de afbraak van de torens is nu ook echt begonnen. Links de torens zoals ze er lang hebben gestaan, rechts een foto van J-P van de Wijgaart op Twitter (@jjpwijgaart) van de afbraak.

   

Waar is dit? 2                  
Zaterdag jl., 8 april, plaatste ik een foto met erbij de vraag "Waar vaar ik?" Denkelijk een moeilijke vraag want goede oplossingen kwamen nog niet binnen. Om het een beetje makkelijker te maken nog een foto waarop hetzelfde staat, maar nu vanaf de andere kant genomen. Dus nogmaals: "Waar vaar ik?" Goede antwoorden via het Contactformulier of naar wilhelminasluis@gmail.com.

                            terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht
     
  

Top