HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
21 t/m 30 september
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                Nieuwsoverzicht van 11 t/m 20 april 2018                                                 

 
vrijdag 20 april 2018     
Maar eens beginnen met storing 2018-14, een heftige. Niet wat het probleem betreft, er zat wat onder de oostelijke Waaldeur (H1), maar wel de lengte ervan. Een recreant kon nog net ontsnappen.

Al snel kwam de berichtgeving op gang.

En toen was het wachten...........en wachten..........en nog langer wachten op de duikers. Die waren met een andere klus bezig en konden hier niet sneller zijn. Rond 11.00 uur arriveerden de mannen van Hercules en daarna was het leed snel geleden.

   

Een heuse autoband, in gebruik geweest gezien het touw als stootwil, was de oorzaak van de problemen.

Daarna kon het schutten beginnen en om 11.30 uur was de Veere de eerste vandaag. Ruim een half uur later de Stedo.

   

De Stedo schutte samen met de Zilvermeeuw 2 en een tweetal recreanten.

Wij wandelden daarna naar het Gedenkteken, ook al omdat bij Covaco in het Munnikenland twee schepen lagen. We zagen er maar eentje, de Friese Johannes uit Sneek. De andere, de Nomade, bleek later in de Waalhaven van de sluis te liggen.

   

Om 16.30 uur de Duitse Aquaplan uit Klingerberg die op een reis was van Den Bosch naar Rotterdam.

Nog voor 18.00 uur passeerde de Fata Morgana, leeg op weg naar Gorinchem. De Prinses Margriet was intussen achter de palen in de Maashaven gaan liggen. Vanaf de Merwede komt de RWS 71 deze kant op, de Cornelis B komt van de Maaskant.    

Bordjes-fetisjisme

We hebben er met een paar mensen over staan praten en alom was de conclusie dat de opdracht om acht(!) borden te plaatsen die wijzen op de levensgevaarlijke toestand van de steigers in de sluis, afkomstig moet zijn van een bordenliefhebber. Het houdt namelijk niet op, overal waar je kijkt hangen kettingen en bordjes.

Het lijkt bij geen verantwoordelijke op te komen om eens iets in goede staat te brengen. Hoe moeten bij een calamiteit mensen op of van een boot komen? Nergens bij de Wilhelminasluis kun je nu vanaf een schip de wal bereiken of vanaf de wal een schip, of je moet al die bordjes negeren. Ik snap niet dat schippers hiertegen niet ageren, op wat voor manier dan ook.

Op reis richting zuid deel 2    
Gisteravond kreeg ik nog twee foto's toegestuurd van Sluis 15 die een eindje voor Weert ligt.

   

In Weert werd overnacht, waarna vanochtend de reis verder ging. De eerste foto was van Sluis 16 die direct na Weert in de Zuid-Willemsvaart ligt. De Kempen lag op dat moment in de sluis. Deze eerste foto bleek meteen ook de laatste (vandaag) te zijn.

                     terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

donderdag 19 april 2018    
Niet veel op de sluis geweest maar van de schepen toch een aantal op de foto gekregen. De eerste was een van de vele recreanten en wel de Jan-Willem, een sleper uit 1912 en daarmee een stukje Varend Erfgoed. Alles over dit oudje is te vinden op de website van Varend Erfgoed.

Veel later een duo-schutting van de Fiat Voluntas, die van Gouda kwam, en de Sardonix die van Leerdam kwam. Mijn klomp mag breken als beide schepen niet naar Heerewaarden gaan.

Daarna was het weer lang wachten op de volgende en dat werd de Allegro die maar net onder de brug paste.

Op reis richting zuid    
Een ex-sluiswachter is met vrouw en schip op weg naar België. Onderweg maakte hij wat foto's van sluizen en toch ook spitsen. Gisteren vertrok hij en vandaag stond de tweede etappe, tot Weert, op het programma.

De eerste sluis op de route -zie hierboven- was de bekende Sluis Empel in het Maximakanaal. De tweede was in de Zuid-Willemsvaart, nl. Sluis Schijndel. Van Sluis Hintham geen foto.

In Veghel is het altijd druk, ik kreeg twee foto's van lossende schepen. De eerste is de hier bekende Hamaritha,  de tweede, die bij De Heus ligt, is de eveneens bekende Destinatie.

   

Op weg naar Helmond werden twee sluizen gepasseerd, Sluis 4 en Sluis 5.

   

Even later de eerste spits van deze dag, de ook hier bekende Jenny kwam hen tegemoet.

In Helmond  werd Sluis Helmond gepasseerd. Alles over deze sluis is hier te vinden.

Nog in Helmond werd een koppelverband spitsen gespot. Voorop de Akhassa die werd geduwd door de Salavas. 

Toch ook een goede bekende in Helmond en wel de Cornelis B die een graag geziene gast is in de Wilhelminasluis.

Te koop op de sluis
Zo te zien lijkt het me een ding dat op schepen vaak voorop staat om de touwen netjes op te ruimen. De sluiswachter vertelde me wel hoe zo'n ding heet, maar dat ben ik vergeten. Een mooi en origineel object om er een tafel van te maken voor in de tuin. 
Ik overweeg daarom een bod te doen, maar eerst moet ik nog kijken wat de afmetingen precies zijn.

Heusdense brug    
Een prachtige foto van de oude Heusdense brug uit de collectie van Teun den Dekker. Ongeveer 1984.

                                   terug naar boven                  naar Nieuwsoverzicht

woensdag 18 april 2018    
Het onderstaande bericht kwam gisteravond om 20.25 uur binnen, ik hoorde dat een aandrijfketting van een deur was gebroken. Een nieuwe was niet voorradig en dus werd de sluis behoorlijk langer gestremd.

Nog gisteravond gemaakt
Gisteren was er dus maar weinig te doen 's avonds, maar toen ik ging kijken hoe het met de storing was zag ik in de verte de Zuiderzee aankomen. Het schip ging naar De Heus in Andel.
Helemaal aan de andere kant van de sluis is bij het westelijk Waalhoofd een meerkoet aan het broeden. Het diertje heeft een ingenieus nest gemaakt, maar het is te hopen dat er geen hoge waterstanden komen.

   

Dan meldde ik gisteren dat de peilschaal aan de Waalkant was weggehaald. Dat was niet correct, want vanochtend hoorde ik dat die peilschaal in het water is gevallen en ergens op de bodem ligt. 
Er kwam een oplossing voor het onbekende scheepje bij Rijswijk. Het blijkt de ex-RWS Echo te zijn die tegenwoordig in Maassluis thuis hoort. Het is een scheepje uit 1971 dat in 2012 van de sterkte werd afgevoerd. Meer over deze zogenaamde kantonniersvlet is te vinden op dienstvaartuig.nl.

   

Bezoek aan Zaltbommel                        
Omdat er op de sluis toch niets was te doen i.v.m. de storing die nog tot 12.00 zou duren gingen we naar Zaltbommel. Na een stadswandeling kozen we voor een bankje op de boulevard met een fantastisch zicht op de Waal.

Natuurlijk kon ik het niet laten foto's te maken van passerende schepen. De eerste was een schip waarvan ik de naam niet kan geven, wel dat de thuishaven ervan Bergambacht is. De tweede blijft ook al onbekend, ik kon geen naam ontdekken. Wel werd duidelijk dat het een Duits schip was.

   

Daarna een bekende en wel de Steur. Er vlak achter weer een Duits schip, nu was dat de Leon uit Pirna.

   

De volgende was een Pools schip uit Wroclaw met de ietwat vreemde naam BM-5158. Het schip was ver van huis.

Daarna was de rivier echt leeg, maar dan in een mum van tijd kwamen de schepen weer van beide kanten. Eerst een Veerhaven-transport met o.a. de bak Veerhaven-17. De vier bakken werden geduwd door de Veerhaven IV.

   

Van de andere kant kwamen twee schepen die een wedstrijdje leken te houden. De Denzo lag nog een klein stukje voor op de Till Deymann, maar lang duurde dat niet.

Hierna gingen we naar de sluis waar om ca. 12.30 uur de eerste schutting van de dag bezig was. In de sluis toen de Talerna die twee recreanten meekreeg. Op de achtergrond is vaag de Zilvermeeuw 2 te zien die net de bocht naar de Waalhaven neemt.

   

Meer niet. Pas rond 18.00 uur was de Amaro de volgende, even later kwam de Knarr en nu, 19.00 uur, hoor ik dat de Mazzel komt schutten.

Een helikopter en de mast
Vanmiddag hoorde ik een geluid in de lucht dat door een Chinook werd veroorzaakt. De helikopter vloog vrij laag, gezichtsbedrog deed het voorkomen alsof het apparaat een landing op onze vlaggenmast leek te gaan maken. Leuke foto vind ik zelf!

                              terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 17 april 2018    
Prachtige dag, maar niet veel schepen gezien. Achteraf valt dat nog wel mee en de dag heeft nu nog vier uur over. Vanochtend, op weg naar Woudrichem, maakten we een stop op het parkeerplekje net voor De Klerk. In de verte zagen we ter hoogte van Rijswijk een scheepje liggen. Het leek me een bekend vaartuig, maar een naam kan ik er niet aan geven.
Iemand die weet welk scheepje dit is?

Later, op de weg terug naar de sluis, keken we eerst in het Munnikenland. Twee schepen lagen daar, de Knarr en de Pax. Ook lag er nog een flinke bak.

   

Daarna door naar de sluis waar juist op dat moment de Papendrechtse Fortuna werd geschut.

In de loop van de dag werd het weer steeds aantrekkelijker en ook zag ik twee duo-schuttingen achter elkaar. In de eerste gingen de Alwi-B en de Stern mee.

De tweede duo-schutting was voor het partyschip Princehof uit Sleeuwijk en de Ella. Ook twee recreanten gingen mee richting Merwede.

Vanmiddag toch ook weer een schip dat ik nog niet eerder door de sluis zag komen. Het was de Amaro uit Zwartsluis die naar de fabriek van De Heus in Andel ging met een lading die in de buurt van Duisburg was ingenomen.

   

Bij het maken van de foto's van de Amaro zag ik dat de Ella in de Waalhaven lag en dat even later de Ora et Labora meeging in de schutting richting Maas.

   

Dat was wat mij betreft alles voor vandaag. Alleen voor een onderzeeër, destroyer of vliegdekschip ga ik nog naar buiten om een foto te maken.

Asjemenou       
Dat is het eerste dat in je opkomt als je twee foto's krijgt met de vraag "Wat ontbreekt hier?" De antwoorden waren niet moeilijk te geven. 
Op de linkerfoto ontbreekt de peilschaal die daar vele jaren hing om de schippers info te geven over de waterhoogte. Op de tweede foto ontbreken de onderdoorvaartlichten. Dat laatste zal wel niet het goede woord zijn trouwens.

   

Het lijkt een tendens te zijn om alles dat niet meer in goede staat is weg te halen of af te sluiten. De peilschaal zat los, waarschijnlijk was vastzetten lastiger dan weg te halen. De onderdoorvaartlichten zijn gesneuveld bij een aanvaring een tijdje terug, weg halen dus maar. 
Eigenlijk hetzelfde als met de remming(en) gebeurde: niet meer goed, afsluiten dus maar. Inderdaad een goedkope oplossing, maar een aanfluiting toch ook. Afijn, hieronder nog eens de peilschaal in volle glorie in betere tijden.

 Dat loopt "goed" af     
Vrij vroeg vanochtend kreeg ik een aantal foto's en een filmpje van de kranen/bokken die waren omgevallen bij het tillen van een brugdeel bij Hollandia in Krimpen a/d IJssel. In ieder geval was de Hebo Lift 2 erbij betrokken.
Gelukkig liep het ongeluk goed af, wel gewonden maar het had heel wat slechter kunnen gaan.

       

                            terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

maandag 16 april 2018    
De eerste drie schepen miste ik grandioos. De Prinses Margriet en de Albatros kwamen gewoon te vroeg voor me, de Oostenwind schutte toen ik net even niet op de sluis was. Maar daarna was ik toch paraat, zodat ik om 12.45 uur de Flamingo het Munnikenland uit zag komen.

Luttele minuten later leek de Main V naar de sluis te komen, maar het draaide en verdween weer richting Merwede/Waal. Dat gold niet voor een Limburgse spits uit Maasbracht, de So-Long, die op een reis was van Werkendam naar Heerewaarden.

   

Een aardige schutting kwam daarna. Eerst kwam het bijna vaste duo Vliestroom en Scheldestroom binnen, daarna de Vios.

   

We namen ook weer eens een kijkje op De Rib in Andel waar bij de fabriek van de Heus vooraan de Arta lag en achteraan de Taberna die bijna klaar was met lossen.

Daarna een in mijn ogen bijzonder schip dat op een proeftocht was van Hardinxveld, via de Waal en St. Andries over de Maas om dan hier te schutten om vervolgens naar Hardinxveld terug te gaan.

   

Thuishaven van de Landtdiep wordt Den Helder, het nummer Y8008. Van oorsprong was het een schip van de Marechaussee dat nu gaat worden gebruikt als opleidingsschip van de Koninklijke Marine. Meer over het schip hier en/of hier.
In de monding van de Waalhaven draaide het schip nog een paar keer om de as en vertrok daarna richting Hardinxveld.

Even later de eerder genoemde Taberna in de sluis. Het schip komt uit Sas van Gent, heeft een van oorsprong Belgisch Europanummer en heeft waarschuwingen in het Duits in het ruim "Abstand halten!" Dit internationale schip kende ik nog niet.
De Pax kwam niet naar de sluis, maar ging rechtdoor het Munnikenland in. 

   

Het is nu 18.00 uur en dit waren alle schepen die tot nu toe waren te zien in of bij de sluis. Ik stop ermee voor vandaag.

Wilhelminasluis en het AD  
Voor de tweede keer werd in het AD/Rivierenland aandacht besteed aan de storingen die de sluis de laatste dagen kende. Jammer dat het berichtje van vandaag niet helemaal correct is. Waar wordt geschrven over een vierde storing op rij moet dat zelfs een vijfde storing op rij zijn. Gisteren hebben we dat lustrum "gevierd".

   

Anton op pad       
Zaterdag jl. deed Anton mee aan een prestatietocht van 49 km, de 18e Willem de Zwijger Wandeltocht vanuit en naar Schoonhoven. Het werd een prachtige tocht door een schitterend landschap. De foto's getuigen daarvan en die zijn te zien op de Facebook-pagina van AndelWandelt.
Uit al die foto's haalde ik een paar die me opvielen. Deze spits bijvoorbeeld die op de Hollandsche IJssel lag bij Hekendorp. Het was de ook hier bekende Excelsior.

Ook spotte Anton een gemaal, een modern gemaal deze Lange Weide aan het Wiereckepad bij Driebruggen. Een gemaal dat toebehoort aan het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden.

Ook de Goejanverwellesluis werd bezocht. Een sluis die bekend is door de aanhouding van Wilhelmina van Pruisen in 1787. 

Er is weinig dat herinnert aan deze geschiedenis die overigens niet historisch verantwoord is te noemen.

   

                                terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

zondag 15 april 2018    
Om maar meteen met het meest opmerkelijke vandaag te beginnen: er was een lustrum te vieren op de Wilhelminasluis. Voor de vijfde dag achter elkaar was er sprake van een storing! Een geweldige prestatie natuurlijk en daarom jammer dat wij vandaag een bezoek brachten aan Hardinxveld. Het glas heffen op dit lustrum kon ik dus niet.
Maar als het zo doorgaat zal ik hoe dan ook paraat zijn om bij de tiende achtereenvolgende storing het glas te heffen!

Onbegrijpelijk natuurlijk dat Rijkswaterstaat toestaat dat vijf dagen achtereen een sluis wordt gestremd. Ergens moet toch iemand zijn te vinden die het probleem, het is namelijk steeds hetzelfde, kan oplossen?
Misschien kan die persoon dan ook een duidelijker storingsbericht opstellen door die vermaledijde Voorhaven (Maashaven) uit het bericht te halen. 

Schepen vandaag          
Het bezoek aan de sluis was erg tegenvallend vandaag. De beroepsvaart voldeed wat dat betreft aan de verwachtingen, maar de schamele negen recreanten die kwamen schutten konden toch veel meer collega's gebruiken.
De Veere was de eerste vanochtend al vrij snel na opening van de sluis om tien uur. Het schip ging richting Zuid-Willemsvaart.

Daarna was het heel lang wachten op de volgende. Maar om 16.00 uur kwam de tweede. In dit geval was dat een Windcat schip met nummer 37. Het was op weg naar Aalst voor onderhoud.

   

Een half uurtje later deed de Wilhelminasluis haar bekendheid als Spitsensluis eer aan door gelegenheid te geven aan de Medea om te schutten. Natuurlijk zet ik meer foto's van deze schutting op de Facebook-pagina Spitsen, typische binnenvaartschepen.

Dat was het helaas voor vandaag, niet veel te melden dus. Misschien morgen beter!

                              terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 14 april 2018      
Zaterdag is toch al geen dag die uitblinkt door het aantal passanten en dat was zeker ook vandaag het geval. Waar ik rekende op een flink aantal recreanten gezien het aangename weer, viel dat behoorlijk tegen. Maar ......... misschien morgen wel.
De beroepsvaart kwam al snel op gang, met eerst de Ostrea, die door de storing gisteren maar in de Maashaven overnachtte, en even later de La Vida. Begrijpelijk dat ik op dat matineuze uur nog niet zodanig was gekleed dat ik me zonder gêne op de sluis kon vertonen.

   

De volgende was de Zilvermeeuw 2 die op een tocht was met vooral ouderen. Een zwaaimomentje dus!

Meer beroepsvaart zag ik niet door de sluis komen, maar nog wel eentje bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland, de Rotterdamse Flamingo. 

Storing 2018-10    
Niet te geloven eigenlijk, maar voor de vierde achtereenvolgende dag had de Wilhelminasluis te kampen met een storing en opnieuw aan de Maasdeuren. Door het bericht dat erover binnenkwam werd ik op de hoogte gebracht van deze storing.

Direct ging ik de sluis op om met eigen ogen te zien wat er aan de hand was. Veel werd ik niet gewaar, alleen zag ik de sluiswachter heen en weer lopen. Vanaf de Waaldeuren legde ik het storingsbeeld vast. Het was een bekend beeld.   

Zelf ging ik maar verder met wat ik aan het doen was, karweitjes in de tuin, tot ik om ca. 16.40 uur de monteur van Istinewa zag arriveren. Daarna zag ik dat de deuren regelmatig open en dicht gingen en dat zo te zien alles weer in orde leek. Vaart was er niet tot nauwelijks en het bericht dat de stremming voorbij was kwam rijkelijk laat, vond ik, nl. om 17.45 uur.

Bellen blazen                 
Met regelmaat is er bij vooral de Waaldeuren een bijzonder fenomeen te zien. Vanaf de bodem stijgen dan luchtbelletjes omhoog. Ooit vertelde iemand me, een kundig man, dat dit kwam door gasvorming in de bodem daar en dat die gasvorming werd veroorzaakt door het gebruik van koeienhuiden bij het aanleggen van de sluis.

Eigenlijk vond ik dat een wel heel ongeloofwaardige verklaring, maar heeft iemand een plausibeler reden waardoor die belvorming ontstaat?

De Plaat     
Opnieuw een foto van Teun den Dekker en dit keer is De Plaat in 1984 het onderwerp. Het is het gebied ten zuidoosten van de sluis waarop momenteel het waterbedrijf Dunea zetelt, maar dat vroeger in gebruik was als voetbalveld en ook ooit een scheepswerfje kende! Alles over die Plaat is hier te lezen en zien

                        terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 13 april 2018      
Een ongeluksdag volgens velen, maar voor mij -eigenlijk ons- een dag die geluk zou brengen. dat kwam inderdaad ook uit. Precies 48 jaar en twee maanden geleden zeiden wij in het Gemeentehuis van Den Helder volmondig "ja" tegen de ambtenaar van de Burgerlijke Stand! Van dit moment zijn foto's gemaakt om dit aan te tonen, maar helaas mag ik die niet publiceren..
Maar heel weinig foto's van passanten daarom, maar vanochtend vrij vroeg kon ik het niet laten de Augusta Maria op de foto te zetten. Volgens  mij was dit of liever gezegd is dit een Beurtvaarder.

Het was niet druk vandaag,. maar aan het einde van de middag was het schutten van een coaster toch wel aandachttrekkend. Het was de bekende Amy die op weg was naar de steenfabriek in Aalst om daar te laden voor Engeland.

   

Omdat ik toch buiten was besloot ik om ook maar de Alwi-B, die in de Waalhaven ging overnachten en eerder was geschut, op de foto te zetten.

Terwijl ik deze update zit te maken (18.00 uur) zie ik dat er opnieuw problemen zijn met de Maasdeuren. De ostrea die kwam zitten reageerde heel rustig: "Dan blijf ik aan de binnenkant wel overnachten". 

   

Om 18.21 uur kwam al de melding via www.vaarweginformatie.nl, bijna een record!

Ik besloot om maar eens buiten te kijken wat de vorderingen waren. Die waren er niet, maar het leverde toch wel een duidelijke foto van het probleem op.

Ook de Prinses Margriet maakte er geen probleem van dat er niet kon worden geschut en bleef voor de Ostrea overnachten in de Maashaven. Vanaf de brug zette ik de twee slapers in de Maashaven op de foto.

Intussen was de monteur van Istinewa gearriveerd en die deed er niet lang over om het probleem op te lossen. Het bleek een rubberen of in ieder geval kunststof stootwil te zijn die het probleem veroorzaakte. 

Ver voor 20.00 uur was de storing voorbij. De Ventjager kon zo simpeltjes schutten en doorvaren. Om 20.12 uur kwam het bericht dat de stremming voorbij was!

De natuur ontwaakt      
Dus ook in mijn tuin waarbij een stokoude pruimenboom, in leeftijd steekt hij mij naar de kroon, een aandacxhttrekker van jewelste is. Het belooft zo weer een goed pruimenjaar te worden!

 Sluis Hintham    
Gisteren schreef ik dat ik onbekend ben met de situatie bij Sluis Hintham.

 Joost Roeland reageerde: "Het budget bij RWS was op bij de voltooiing van het kanaal een betere verwijzing dan een geseald  A4-tje zat er niet in. Na een paar weken was het door de weersinvloeden, regen en storm, verdwenen. De fietscrossclub, The Woopers, zorgt bij een evenement zelf voor een verwijzing".

   

Nu heb ik me toch echt voorgenomen om binnenkort te gaan kijken naar de situatie bij Sluis Hintham. Natuurlijk zal ik van dat bezoek hier verslag doen!

                         terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

donderdag 12 april 2018        
Toen ik vanochtend voor het eerst de sluis inkeek, zag ik aan de overkant een recreant liggen. Een flinke tijd later bleek dat scheepje er nog steeds te zijn: Storing alweer.

Een tijdje later, om 09.49 u. om precies te zijn, kwam dan ook de melding binnen. Opnieuw lijkt het alsof de stremming door de Voorhaven werd veroorzaakt, maar daar was toch echt geen sprake van.

Rond 10.00 uur zag ik een monteur arriveren en nog geen tien minuten later kwamen de deuren in beweging. 

De recreant kon er daarna al snel uit, de Deeneplaat, die al een tijd in de Waalhaven had gewacht, kon erna de sluis in. Om 11.16 uur kwam dan ook het bericht dat de stremming was opgeheven. Pas rond 13.30 uur vertrokken de monteurs.

Het lijkt wel alsof schepen de Wilhelminasluis gaan mijden, want slechts mondjesmaat kon er worden geschut. Eerst waren dat zoals gezegd een recreant en de Deeneplaat die naar de Poederoijense Bol ging.

   

Ook de Jan had moeten wachten in de Maashaven, de Gendtia die van Andel kwam kon eigenlijk zo de sluis invaren.

Een tijdje later opnieuw een duo-schutting. De imposante duwer Patrijs was een onbekende voor me, de Liesveld die aansloot kwam van de Poederoijense Bol.

   

De Walrus V kwam van Werkendam en ging naar Aalst om daar een ponton op te halen. Na een uurtje kwam het transport dan ook weer schutten.

Meer foto's maakte ik niet, maar er komen vast nog meer schepen. Net na 18.00 uur schutten de Eendracht en de De tijd zal 't leren richting zuid, terwijl de Ventjager eraan komt aan de Waalkant.

Spandoek 2
Er is duidelijkheid over de tekst op en het waarom van het spandoek langs de rivierkant voor Andel. De tekst luidt: "Bas en Linda Welkom in Ael". Ook het waarom van de Canadese vlag is nu bekend.

De info die ik kreeg van Hans de Weerd was :"Zo'n 50 jaar geleden vertrok broer/zwager Bas van Andel alleen en zonder iets naar Ontario in Canada. Nu, als succesvol architect, vader en opa is hij, samen met zijn Linda, weer eens terug in zijn geboorteplaats.
Deze week staat daarom voor ons in het teken van de Canadezen
."

   

Een vaartocht op de Afgedamde en Bergsche Maas 
Tijdens deze vaartocht met de "Canadezen" en andere familie maakte Hans de Weerd foto's van een aantal schepen die onderweg werden ontmoet. De eerste was de Pieternella die langskwam met de Hoogwaterkering Kromme Nol op de achtergrond.

Bij de cementfabriek in Nederhemert lag de Prominent uit Ouderkerk a/d IJssel. Een heel stuk verder, bij de Poederoijense Bol werd de Fiat Voluntas door de Liesveld, verscholen achter het grote schip, gelost.

   

Op bekend terrein, langs De Rib in Andel, lagen de Gendtia en de grote bak Esther.

   

De vaartocht ging tot de sluis, zodat vlak ervoor het materieel van Van der Ven, met o.a. een drijvend huis, was te zien.

Aardig was de ontmoeting met de Zilvermeeuw 2 die met een veel groter gezelschap ook aan een vaartocht bezig was.

Bij de Poederoijense Bol was het zicht op de Liesveld nu veel opener.

   

Op de terugweg naar de Bergsche Maas werd bij de steenfabriek in Nederhemert de Eragon gespot.

Het eerste schip op de Bergsche Maas met Oud-Heusden op de achtergrond was de bekende Bakesteyn. In volle draf kwam even later de Christina voorbij.

   

Daarna de bekende Babette uit Urk. Op de voorgrond ligt een oude sleper, ik ben er niet zeker van welke dit is.

De Pauline Anette was de volgende, het is eveneens een bekende voor de Wilhelminasluis.

De laatste twee schepen zijn onbekenden. Eerst de met containers geladen Dezi en erna de Eiltank 121.

   

Sluis Hintham                
Van een schipper, die zijn verbazing erover uitsprak dat het aangevaren bruggetje nog steeds bij de sluis ligt, kreeg ik er twee foto's van. Van Joost Roeland begreep ik eerder dat er geen reservebruggetje ergens ligt en dat er dus een nieuwe moet worden gemaakt. Ja en dat kan even duren. Tot die tijd is maar één bruggetje beschikbaar om aan de andere kant te komen, lopend of met de fiets. 

   

Nu ken ik de situatie daar ter plekke niet, maar ik hoorde dat je lopend of met de fiets over dat bruggetje kan en mag. Alleen als de sluisdeuren open zijn zul je dan een tijdje moeten wachten of een omweg maken.

                                 terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht                 

 woensdag 11 april 2018        
Geen enkele foto van schepen gemaakt deze dag, vooral omdat we weer eens op pad waren. Vrij laat in de middag kwamen we terug en het had daarna weinig zin om de twee schepen die daarna nog passeerden te fotograferen. 

Daarom een foto van een duwer die gisteravond nog passeerde op weg naar Hardinxveld. Het was de Friese Warber uit Grou en die kende ik nog niet. Daarom hieronder nog twee foto's van dit schip die van Joost Roeland zijn. De eerste is van oktober 2013 en die werd gemaakt bij Nieuwegein. De tweede is van januari 2014 bij Tiel.

   

Storing Maasdeuren     
Om ca. 17.15 uur hoorde ik dat de Maasdeuren bleven staan en net niet helemaal open waren gegaan bij het schutten van de Risico en een recreant.

Vanaf de brug was de storing heel duidelijk te zien. Links deur H4, de westelijke Maasdeur, en ernaast deur H3, de oostelijke Maasdeur. Geen beweging meer in te krijgen en dus werd het wachten op de monteurs. 

   

Rijkswaterstaat werkte snel, want al om 18.05 uur kwam de mail binnen met het bericht dat de Wilhelminasluis vanaf 17.30 uur was gestremd. 

Om 18.40 uur arriveerde een monteur van Istinewa en die had niet veel tijd nodig om vast te stellen dat de problemen groot waren. Zo groot dat de Amare, die eerder de sluis in mocht komen, verzocht werd achteruit de sluis te verlaten en een andere route te kiezen om in Rotterdam te geraken. Ik maakte er een filmpje van, want zo vaak zie je een schip niet achteruit de sluis uitgaan.

Daarna miste ik de voortgang van deze storing, ik prevaleerde mijn diner. Groot was dan ook mijn verbazing toen ik de draad weer wilde oppakken en vanaf de Waalkant een schip de sluis in zag komen. Het was de Carpio. 
Even later zag ik ook dat al om 19.38 uur het bericht was gekomen dat vanaf 19.25 uur de stremming voorbij was. Arme Amare, voor niets de sluis uitgestuurd en extra reistijd en brandstof kwijt was..

Tuin- of Sluishaas        
Net als vorig jaar komt een haas iedere dag een kijkje nemen in de tuin. Hij/zij stoort zich niet aan ons, ook niet als we vlak voor het raam zitten of staan te kijken. We hebben hem/haar "Rappie" gedoopt, vooral omdat hij/zij ontzettend snel kan rennen.
Mensen die veronderstelden dat het een verlate Paashaas was, moet ik teleurstellen: het diertje maakt niet de indruk eieren kwijt te zijn.

Welkom in Andel     
Dat moet toch een leuke verrassing zijn geweest voor de mensen die het aangaat om welkom te worden geheten door een spandoek dat ter hoogte van de Kammetwegstoep, tussen de Oude Silo en De Zwaan, hangt/hing. Erbij de Canadese vlag en dus veronderstel ik dat deze verwelkomde mensen uit Canada komen. De namen kan ik niet goed lezen, wel de naam Bas. Nu ben ik wel nieuwsgierig wie Bas heeft meegenomen. De foto werd trouwens gemaakt door een passerende schipper.

Maasgezichten in 1981      
Vandaag twee foto's die ik kreeg van Teun den Dekker en die door wat erop is afgebeeld bij elkaar kunnen horen.

Je kijkt hierboven  in de laatste bocht voor de sluis. Het eerste gebouw links was een graansilo, nu is op die plaats het appartementencomplex de Oude Silo verrezen.
De foto hieronder is gezien vanaf de sluis. Op de voorgrond de veevoederfabriek van Schouten, later Bouman, en links op de achtergrond weer die oude silo.

                                  terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

Top