HOME
Info Wilhelminasluis
Vierdaagse 2019
Dagelijks Nieuws
Sluizen
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier
Testpagina

                                                 Nieuwsoverzicht van 11 t/m 20 augustus 2019                                                  

 

maandag 19 augustus 2019  
Redelijk druk vanochtend toen achter elkaar en fotoloos een aantal schepen passeerde. Ik herkende o.a. de Anna en het duo Diademar en Johanna Adriana. De volgende was de Innovatie uit Wijk en Aalburg en daarvoor moest ik toch echt naar buiten. Het schip was nog onbekend voor me en oogde als door een ringetje te halen.  

   

Daarna zag ik louter bekenden, zoals de Amsterdam, een varend hotelschip. Er was weinig te beleven aan boord, de gasten waren misschien wel op pad.

De foto hierboven maakte ik vanaf de brug en daarbij zag ik in de Waalhaven de Prinses Margriet liggen die eerder was geschut. Ook voor dit schip lijkt de vakantie voorbij, het lag nl. een tijdje achter de oostelijke Maasremming bij de Sanne.

In de sluis vervolgens een duo, de Spes Salutis (022.05001) en de Z8 uit Drimmelen die met passagiers op weg was.

   

De Tripang lag ook een aantal dagen in het drijvend dorpje in de Poederoijense Hoek, maar nu leek de vakantie voorbij.

De volgende en voorlopig laatste voor mij was de met containers geladen Mercur. Het regende op dat moment flink en dus maakte ik er maar een foto van vanuit huis.

Het was toen ca. 12.00 uur, een mooi moment om te vertrekken naar Leerdam om daar eens rond te kijken. Pas tegen vieren kwamen we terug op de sluis, juist op tijd om de schutting van de Blocq te zien die daarna in de Maashaven bleef liggen.

   

Flinke tijd later eerst de Sarah, alweer een varend hotelschip. Hier waren wat meer passagiers aan boord. Niet lang erna de Cornelis sr. 

   

Dan, het was al ca. 18.30 uur, zag ik de Shalom de Waalhaven invaren om een plekje aan de remming te zoeken. Het schip vertrekt morgenochtend vroeg weer. Aardige foto met die belangstellende kraaien.

Verborgen schepen         
Om dit item dat de laatste dagen een paar keer aan de orde kwam af te sluiten, kwam ik een artikel van Rijan van Leest in het AD/Rivierenland van vandaag tegen. Goed artikel. 

                             terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

 zondag 18 augustus 2019    
Vaag weer en waarschijnlijk daarom bleef de vaart beperkt. Geen enkel beroepsschip kon ik begroeten en ook het aantal recreanten was ver onder de maat. Toch was er één schutting die mijn aandacht kreeg en terecht bleek al snel. 
Vanuit huis zag ik in de sluis de Alfons Marie liggen en dat schip viel meteen op. Een oude klipper dacht ik nog, maar tijdens het lopen naar het Maashoofd om een foto te maken kreeg ik een Aha-Erlebnis. En het schip en de dame aan boord zag ik eerder. 

Het schip droeg nog steeds een Europanummer, 031.70016, en voerde als thuishaven Amsterdam. Deze Alfons Marie is "Een vrouw van staal", de titel van een boek dat schipperse Corine Nijenhuis over dit schip schreef. Ik schreef er al eerder over, op dinsdag 05 februari jl., n.a.v. een bericht van mijn zwager Jos van der Horst die het boek had gekocht en er lovend over was. 

Hij vertelde toen over het boek: "Een vrouw van staal" dat hij ervan had genoten en hij kon het iedereen aanbevelen, die de binnenvaart een warm hart toedraagt. Ik keek op de website van de uitgever Brandt en daar vond ik het volgende over dit boek:
"In 1901 gleed ze van de helling: een Zeeuwse zeilklipper, zo fier dat iedereen haar overal nakeek. Ze overleefde twee wereldoorlogen en de grote crisis in de jaren dertig. Onverschrokken doorstond ze verstikkende armoede, ingevroren winters en de macht van de kroegbevrachters. Ze werd geroofd door de nazi’s, bracht ontheemden terug naar huis, hielp mee aan de bouw van de Afsluitdijk en de Zeelandbrug, en voelde het zoute water zoet worden. Een vrouw van staal vertelt over de ruim honderd jaar durende vaart van een buitengewoon binnenvaartschip, en de bijzondere levensdagen van haar vijf schippers. Het was een eeuw waarin niet alleen de Nederlandse binnenvaart ingrijpend veranderde, maar ook het leven aan de wal. Zwierf de klipper in haar jonge jaren nog met wind in het zeil op de wilde vaart; een eeuw later voer ze gemotoriseerd en tien meter verlengd een vast traject. Tot het moment dat nieuwe scheepswetten zo’n grote aanpassing vergden, dat vrachtvaren onrendabel werd. In 2007 kwam zij in handen van de auteur en veranderde van een werkend schip in een woonschip. Al kan ze het niet laten om af en toe als vanouds over de Hollandse wateren te zwerven."

Nu draagt deze Henriëtte die ik vanmiddag op de foto zette dus de naam Alfons Marie. Eigenlijk de naam die het schip kreeg nadat het in de vaart kwam.

Het is dus een schip met geschiedenis en als je daar iets meer over wilt weten kun je ook lezen wat het NRC, de Schuttevaer, BN De Stem en Bookspot erover schreef.  
Zag ik deze Alfons Marie voor de eerste keer in de sluis, Joost Roeland spotte het schip al eerder. Twee van zijn foto's heb ik hieronder gezet.

   

Historische schepen in de Biesbosch     
Vandaag werd ik erop attent gemaakt, dat ook de Binnenvaartkrant van 13-27 augustus aandacht had besteed aan het bezoek van de Hydra en de Bona Spes aan het Biesboschmuseum. In het blad een flink artikel over deze gebeurtenis.

Omdat op de foto's die ik gisteren maakte van de twee schepen ook de Jason stond, plaatste ik een paar foto's op de Facebook-pagina "Spitsen typische binnenvaartschepen". Dat leverde niet alleen 92 likes op (stand tot 17.00 uur), ook kwam er een reactie van Willie VdRijken die bij de foto die hij plaatste schreef: "Adrianus heeft ook ondergedoken gelegen in de Biesbosch .....in de Dood 1942/ Wheinacht 1943?" Interessant! Als iemand er meer over weet?

De Binnenvaartkrant is trouwens gratis te halen bij het wachtgebouw op de Wilhelminasluis. 

                              terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 17 augustus 2019      
Ondanks de regen reden we vanochtend richting de Biesbosch om een bezoekje te brengen aan het Biesbosch-museum. Tenminste, het museum was niet ons eigenlijk doel, maar het is altijd leuk om daar rond te wandelen. Vanaf de brug vlakbij dat museum heb je er een goed zicht op.

Nu gingen we met een doel naar dat museum, erop attent gemaakt door een artikel van Jens Verhagen in het AD/Rivierenland van 05 augustus jl. over een tweetal historische schepen.

   

In de afgelopen week verscheen nogmaals een artikel, wat uitgebreider dan de eerste, maar eveneens van de hand van Jens Verhagen over dit onderwerp.  

Na de auto te hebben geparkeerd bij het museum, wandelden we terug naar de brug om daar het rijtje schepen op de foto te krijgen. Opvallend dat naast het te bezoeken duo de spits Jason lag.

Ietsje verder op de brug was goed te zien dat links een fluisterboot en een plezierjacht lag, ernaast een rijtje van de Bona Spes, Hydra en Jason

Ondanks de dreigende regen liepen we verder om ook vanaf de andere kant een foto van de schepen te hebben. We hielden het gelukkig droog, hoewel de lucht wel erg dreigend bleef. 

Daarna liepen we, in een iets hoger tempo, terug naar het museum om daar een kopje koffie met natuurlijk wat lekkers soldaat te maken. Terwijl we in het restaurant zaten, zagen we de Anne aankomen.

Dit schip sloot aan bij de al afgemeerde schepen en ging tegen de Jason aanliggen. Vanuit het restaurant maakte ik wat foto's van de schepen, maar ook van de mensen die een kijkje namen op de oudjes. Wij bekeken alles vanachter onze koffie met.

Na een half uurtje gingen we het museum uit om nog eenmaal alles vanaf de brug te bekijken. Toen viel op dat ook een drijvend huisje een ligplaats bij de historische schepen had gekozen. Jammer, een anachronisme erbij, zeker met dat vuurrode achterop!

Om de Anne dit keer goed in beeld te krijgen liepen we nu de hele brug over om via de andere kant terug te gaan naar onze geparkeerde auto. Onderweg maakte ik nog een laatste foto.

Voordat we vertrokken liepen we naar de andere brug naast het museum om te kijken of De Plomp daar nog steeds lag, zie 13 augustus jl. Inderdaad lag dit schip er nog.

Hoe het in de sluis was vandaag? Stil, heel stil. Niets gemist dus!

                                      terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 16 augustus 2019     
Wat in het onderwijs nooit kon, zomaar een dag opnemen, kon ik vandaag zonder probleem of wroeging doen. Vanochtend besloot ik een snipperdag te nemen en daarom nu maar heel weinig nieuws. 
Maar natuurlijk moest ik vanaf De Rib in Andel wel een foto maken van het drijvend dorp in de Poederoijense Hoek. Net als vorig jaar liggen daar nu een aantal schepen, allemaal bekenden. 

Rechts liggen naast elkaar de Iduna, Storm en Tripang. Erachter, met de kraan omhoog de Res Nova (023.13758). Tegen deze Res Nova aan een andere Res Nova (030.30771). Aardig om te zien en eigenlijk zag ik dit niet eerder dat nu ook drie recreatiescheepjes een plekje in het dorp tegen de laatste Res Nova hebben gevonden.  Moet wel gezellig zijn daar!

Casco's uit China     
Vanochtend via een webcam weer even gekeken naar de casco's. Er was voor mij eigenlijk weinig verandering te zien.

Vanmiddag zag en las ik op Facebook bij Concordia Damen dat het ponton op weg was naar de Waalhaven in Rotterdam. 

Wel heel leuk dat de "nieuwe" Ariël het transport tegenkwam en dat ook via foto's vastlegde. Eén van die foto's heb ik geleend.

Meer niet vandaag anders had mijn snipperdag weinig zin!

                            terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

donderdag 15 augustus 2019      
Maar eens beginnen met de dag van gisteren toen ik in de vroege avond een bericht kreeg -anoniem- dat een voor mij onbekend schip naar de sluis kwam. Het bleek te gaan om de Desejo, een schip dat idd nieuw voor me was.
Wachten dus tot het schip in de sluis lag. Dat viel tegen, want eerst schutte nog de Motu, ook al een onbekende voor me. Samen konden de Desejo en Motu niet schutten, ze waren te lang en te breed. Beide schepen gingen trouwens naar Werkendam, afgesproken werk?

Afijn, nu vandaag. Vanochtend al vroeg vertrokken we dieper Brabant in. Maar natuurlijk maakte ik eerst een foto van de Grovan die bij Covaco werd gelost.

Laat in de middag kwamen we weer terug op de sluis, net op tijd om het spitsuur mee te maken. In de sluis namelijk op dat moment twee ex RWS-schepen, de V-86 en de hier wel erg bekende Bergsche Maas. Nu recreatief varend, maar nog steeds in de RWS-kleuren lijkt me.   

   

De Maasstroom 7 was op pad met de Jobien, maar die werd gedropt in de Waalhaven. De Maasstroom 7 kwam daarna weer terug om opnieuw te schutten. De Jobien eenzaam achterlatend.

   

De Maasstroom 7 meerde helemaal voorin aan bakboord af. Het bleef even stil daarna, maar al snel kwam de met containers voor Tilburg geladen Mer-Blue de sluis in. Dit schip was ook al een onbekende voor me. 

   

De Maasstroom 7 kwam na het schutten al snel weer terug met een nog grotere bak, de Vos 9, voor zich. 

Het bleek dat in de Waalhaven de Jobien werd opgehaald. De Speranza, die op dat moment de Waalhaven in draaide, deed maar even rustig aan.

 Meer niet vandaag, ik ben toch al tevreden over deze oogst.

Storing Sluis Empel     
Een boze reactie was mijn deel omdat ik gisteren meldde dat Sluis Empel toch veel meer storingen heeft dan de Wilhelminasluis. Nu is dat geen gevoel, maar een feit. Wel heel toevallig dat Sluis Empel gisteren opnieuw was gestremd, nu van 10.20-12.16 u., vandaag was dat van 10.53-12.17 u.!
Wel heel toevallig natuurlijk deze bijna dezelfde tijden. Afijn, ook bij Sluis Empel gaat bij een storing het dubbelrood erop. Hoe dat er uitziet? Net zoals hieronder in november 2016.

Toch nog even gekeken    
Tegenwoordig neem ik niet zomaar aan dat ik een schip nog nooit zag in de sluis. Dat is maar goed ook, want ook nu weer kende ik de Motu en de Desejo niet met deze namen, maar wel met andere. De Motu kwam bijv. in augustus 2016 langs als Induco, de Desejo zag ik eerder in o.a. augustus 2010 als Salvé.

   

De Mer-Blue vaart pas sinds 2012 en vanaf het begin als Mer-Blue. 

                    terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

woensdag 14 augustus 2019    
Een gewone dag zonder iets bijzonders of het zou moeten zijn dat opnieuw een "nieuweling" kwam schutten. De eerste vandaag echter was een bekende, de Amicitia die op een reis was van Heusden naar Gouda. Jammer dat de spontane en weelderige plantvorming langs de kanten het zicht in de kolk behoorlijk belemmert.

Niet lang erna dan de nieuweling, het was de DC Mosa 1 uit Breskens die ik hier nog nooit zag. Het schip kwam van Dordrecht en ging richting Maas.

Voor een afspraak moest ik naar Woudrichem en op de Maasdijk ter hoogte van Rijswijk haalde ik de Cunado 3 met de Vlijt in.

De Wander kreeg een paar recreanten mee in de schutting, de Mi Barco ging alleen.

   

Terwijl de Mi Barco de sluis uitging, zag ik aan de andere kant van de sluis de Andelse sleper Maartje Anna aankomen. 

Samen met een aantal andere recreanten moest de Maartje Anna in de Waalhaven een poosje wachten tot de Anthonie uit Goes was gearriveerd. Pas toen die in de sluis lag, konden de wachtenden volgen.

   

Dat was alles wat ik vandaag voor de lens kreeg. Op het ogenblik geldt, zoals de Engelsen zeggen, "It's raining cat and dogs!" en dus geen foto van de Maasstroom 7. Ook niet van eventuele later schuttende schepen, te veel water. Wel maak ik altijd een uitzondering voor een bijzonder vaartuig of een nieuwkomer.

Wint Sluis Empel?   
Er is een tijd geweest dat de Wilhelminasluis het met storingen overtuigend won van Sluis Empel, maar nu lijkt deze sluis in het Maximakanaal de betere te zijn. Ook vandaag was daar weer een stremming te noteren. 

Hier kom ik nu op door een berichtje van Teun den Dekker die me schreef "Vanmorgen 14 aug. zo tussen 11h15 en 11h30 fietste ik langs het Maximakanaal richting sluis Empel en zag een wachtrij van schepen terwijl de sluis dubbel rood toonde.

Op het kanaal lag oa de West Europa te wachten, in de sluis opgesloten de Safini en aan de Maaskant oa de Bona Spes. Ik heb toen met mijn oude trouwe Nokia een paar foto’s voor je gemaakt."

   

Heel vervelend natuurlijk een/die storing(en), maar ja, waar gewerkt wordt gaat er wel eens iets fout. Kan gebeuren denk ik dan.

                           terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 13 augustus 2019    
Een onbestendige dag en lang afwezig geweest, daarover straks meer. Voor vertrek van de sluis vanochtend eerst een foto gemaakt van de Nomade die bij Covaco lag te lossen. Na het lossen ging het schip bij Gorinchem naar binnen, op weg naar Vianen. 

Bij onze terugkomst op de sluis, halverwege de middag, zag ik de Serena richting sluis komen. Maar het Belgische schip ging rechtdoor het Munnikenland in om daar de lading die uit België of Zeeland kwam te lossen.

Het plekje bij de kraan was toen bezet door de duwer Cunado III die de grote bak Vlijt voor zich had. De combinatie kwam net als de Serena uit België of Zeeland. 

   

In de sluis was het stil en bleef dat ook wat beroepsvaart betreft tot ca. 17.30 uur. De Ineke doorbrak die stilte, maar ging wel na het schutten avond houden in de Waalhaven. 

Dit is alles voor vandaag. Behoorlijk rustig dus, hoewel ik niet weet welke schepen passeerden toen ik afwezig was.

Biesboschmuseum   
Vandaag kregen we bezoek van een zuster en zwager, samen trouwens een echtpaar, ook wel echt paar. Met hen brachten we een bezoek aan het Biesboschmuseum en vertrokken daarom rond 11.00 uur van de sluis.

   

Na het bekijken van de collectie maakten we de wandeling op het buitenterrein van het museum. Aan de overkant zagen we een schip liggen, het was De Plomp. Mijn zwager vroeg me, in zijn ogen ben ik een kenner, of dit een veerpont was. Ik antwoordde dat het een werkschip was. 

Zit ik later thuis een beetje te googelen, blijkt De Plomp te vallen onder het type "Ferry", veer of pont dus. Had mijn zwager dus gelijk! Een leek won het van de "kenner". Deze info houd ik maar stil.
In ieder geval gebruikten we na de wandeling de lunch in het restaurant van het museum en rond 15.30 uur kwamen we weer thuis. Het was een aangename besteding van de dag.

Black Marlin      
Het schip met casco's arriveerde na een voorspoedige reis vanmiddag in Rotterdam. Volgens planning gaat het ponton morgen van de Black Marlin af.

Joost Roeland maakte me attent op een webcam waarop het schip is te zien. Hij maakte er een printscreen van.

Deze webcam is te volgen via deze link: https://fotopaulmartens.netcam.nl/futureland.php?autostart=false

                   terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

maandag 12 augustus 2019         
Johanna Adriana was het eerste schip dat ik zag vanochtend, beter gezegd het eerste schip dat ik hoorde. Mijn eerste foto was echter van een ander schip dat uit Werkendam kwam en volgens mij op weg was richting Helmond. Het was de Grebbe.

De volgende was de Niky, een schip dat ik gisteren nog aan De Rib in Andel zag liggen. Niky ging nu richting Vianen.

In de zomerdagen zie ik hier regelmatig de kleine kittige Elisabeth M, een opduwer, voorbijkomen. Zo ook vanmiddag weer eens. 

   

Er vlak achter schutte de eveneens uit Gorinchem afkomstige Kniertje. Deze had een prachtig volgbootje bij zich.

   

Voor de Werkendamse Margarethe was ik net op tijd op het Maashoofd. Het schip kwam van Werkendam en ging richting Maas.

In de Maashaven lag toen al de rondvaartboot Z8 te wachten, ongetwijfeld bezig aan een rondje Heusden en Altena en nu op weg naar thuishaven Drimmelen.

Het varend hotelschip dat ik later zag bleek de Jacob uit het Friese Workum te zijn. Een regelmatige gast in de sluis.

 Morgen arriveren de casco's  
De Black Marlin wordt morgen in de Rotterdamse haven verwacht met achttien casco's aan boord. Na aankomst zal het ponton later van boord gaan en door een sleepboot naar de Waalhaven worden gebracht. Waarschijnlijk vanaf 20 augustus zullen de casco's met drie drijvende bokken één voor één van boord worden gehaald.

 Voor de laatste keer tussen de foto's gezocht die in mijn archief zitten en daaruit twee opnamen uit 2008 gehaald. Het ponton met casco's ligt hier in de Waalhaven in augustus van dat jaar.

                                             terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht                

zondag 11 augustus 2019      
Zeker in deze vakantietijd en dan ook nog eens op een zondag is het zeer verklaarbaar dat de beroepsvaart het laat afweten. Gelukkig, omdat daardoor de recreatievaart de volle aandacht kreeg van de sluiswachters. 
Jammer daarom dan dat sommige arrogante eikels de aandacht vragen om door rood licht de sluis in te komen en daarna te doen alsof dat normaal is. "Wie doen we er dan kwaad mee?" 
Afijn, mede daardoor overweeg ik mijn papieren als BOA te gaan halen. Dat moet toch niet zo moeilijk zijn voor een intelligente vent als ik. Ik zal "ze" dan krijgen.

De Tripang, zie hierboven, kwam van Rotterdam en was ongetwijfeld op weg naar Helmond. Verdere spotte ik alleen nog een ex-sleper, de St John. Deze kwam van Sleeuwijk en leek op weg te zijn naar het Esmeer.

Ondanks de drukte in de sluis was dit toch echt alles dat vermeldenswaardig was. Daarom nu verder met de Schuttevaer.

Schuttevaer    
Wennen aan het feit dat dit weekblad in de zomermaanden slechts één keer in de twee weken verschijnt, doe ik waarschijnlijk nooit. Maar goed, de rubriek R, K & M is daarom niet minder interessant. 
Nu weet ik dat de Marjo-R (023.21973) is verhuisd van Tolkamer naar Vreeswijk en voortaan met de naam Initium vaart. 
 

In hetzelfde artikel is er aandacht voor de Andromeda. Dit schip dat in 1949 werd gebouwd laat Leeuwarden achter zich en gaat varen met Zwolle als thuishaven. Daar hoort natuurlijk een andere naam bij en dat is "Schavuit".  

Naadloos past hier het bericht bij dat Joost Roeland me stuurde over de Antonia. Dit schip uit Brakel (023.31968) blijkt te zijn verkocht en heeft daardoor ook een andere naam gekregen. 

Joost stuurde me meteen ook de nieuwe naam van het schip en eveneens een foto ervan die hij op 08 augustus jl. maakte in de buurt van Bokhoven. Waarschijnlijk overbodig om te noemen, maar die nieuwe naam is Volans. 

Casco's deel 3      
In januari 2009 blijkt ook een transport van casco's uit China te zijn aangekomen inde haven van Rotterdam. Het transportschip was toen de Szymanowski (een Poolse componist 1882-1937) uit Cyprus.

Met behulp van in ieder geval de kranen Matador en Matador 2 werden de casco's te water gelaten. 

   

Het bleek een complexe operatie te zijn, maar op de foto's te zien verliep alles goed.

In ieder geval werden alle casco's of delen ervan te water gelaten. Wat er daarna gebeurde vertelt mijn archief niet.

   

Morgen de laatste keer -voorlopig- dat ik aandacht besteed aan het arriveren van een aantal casco's in de haven van Rotterdam.

                                 terug naar boven                                   naar Nieuwsoverzicht     

Top