HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                Nieuwsoverzicht van 11 t/m 20 augustus 2017                                        

zondag 20 augustus 2017    
Onbestendig weer en dus niet druk in de sluis. De recreanten kwamen dan nog wel, maar niet in die aantallen die de laatste dagen werden gehaald. Ook liet zich slechts één beroepsschip zien.

Met Poederoijen op de achtergrond kwam de Wanderer, die van de Zuid-Willemsvaart kwam, richting sluis. Na het schutten bleef het schip in de Waalhaven voor de Prinses Margriet om daar te overnachten.

Toch nog meer schepen       
Maar dan wel op andere plaatsen dan de Wilhelminasluis. Allereerst was daar de oude IJsselstroom, een beurtmotor uit 1912. De foto's zijn niet denderend, maar dat komt omdat het die vroege ochtend regelmatig regende en het zeker in het begin behoorlijk heiig was. Ook hier vind je info over dit schip.

Heel rustig aan de kade lagen twee bekenden en wel de Interverlina en de Klazina.

   

Waar die schepen precies liggen weet ik niet, maar ik neem aan ergens in het Merwedekanaal omdat ik de foto's kreeg van de mannen van AndelWandelt en die waren die dag bezig aan hun Kanalen-, Gemalen- en Sluizentocht in de buurt van Utrecht.
Waarschijnlijk liepen Anton en Hans op een voormalig jaagpad, zodat ze de twee schepen ook van voren op de foto kregen.

Ook varende schepen, ik denk zo op het Amsterdam-Rijnkanaal, werden gespot en allereerst de Undine 3, een goede bekende van de Wilhelminasluis, en de Bremare uit Vlaardingen.

   

De laatste foto van deze eerste serie is voor de mij onbekende Zeeland.

Sluizen en Gemalen     
Op mijn verzoek hebben Hans en Anton een scherp oog voor objecten als sluizen en gemalen, hoe klein en hoe oud soms ook. Vandaar dat een foto als die hieronder voor mij van waarde is. Je ziet een brug in de Kanaaldijk met eronder een sluis in de Leidsche Rijn die hier aansluit op het Merwedekanaal.

De volgende twee foto's tonen een sluis in de Vleutense Wetering, compleet met een prachtige sluiswachterswoning.

   

De linkerfoto hieronder plaatste ik gisteren al, maar om het beeld compleet te maken nu dezelfde foto met ernaast een geheel ander zicht op het Poldergemaal Achttienhoven.

   

De laatste twee foto's vandaag zijn van een sluis in de Leidsche Rijn die hier aansluit op het Amsterdam-Rijnkanaal. Meer gegevens van deze sluis heb ik niet, maar als iemand info kan geven ........... graag.

   

Groen-roodlicht
In een tweet vraagt Rijkswaterstaat aandacht voor het veilig door een sluis gaan. Dit keer ligt de nadruk op het groen-roodlicht, de vraag erbij is "Weet jij wat dat betekent". Nou, ik weet het wel en ik heb geen eens een vaarbewijs. Gewoon een kwestie van opletten en luisteren.
Rijkswaterstaat verduidelijkt het e.e.a. d.m.v. (een en ander door middel van) een duidelijke tekening. Vraag de steward om hulp kun je hier trouwens wel proberen, maar antwoord krijg je dan niet. Luid roepen "Help" werkt ook hier goed. 

                              terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 19 augustus 2017    
Het was voor een zaterdag gewoon een topdag! Negen beroepsvaarders passeerden vandaag, maar de meesten ervan zag ik vanuit huis langskomen. De Da-Mar en de twee spitsen Optimist en Westropa kwamen in een tropische regenbui langs. Bij de Ara kon ik nog net naar buiten voordat mijn schilderwerk me riep.

Daarna kon ik geen foto's maken van de Mijn Verlangen, Kraay (een oude sleper), Maritiem en Casa-Nova. Tegen 18.00 uur was ik klaar met het verfwerk aan de vloer en ging ik even op de sluis kijken. Juist op het moment dat de Victus bij Covaco vandaan kwam en naar de sluis ging om te schutten. Na het schutten ging het schip naar de fabriek van De Heus om de auto van boord te zetten. Deze Victus kwam nog niet voor in het V-album.

   

Kanalen-, Gemalen- en Sluizentocht    
AndelWandelt was afgelopen woensdag op pad in de buurt van Utrecht voor een zelf uitgezette tocht van 42 km. 

Het Verslag en de Foto's van deze tocht staan online elders op deze site, maar voor nu een paar foto's uit de ca. 220 die Anton van Rijswijk en Hans de Weerd maakten. 
Allereerst de Muntsluis (een Rijksmonument uit 1905) die zich bevindt in het MerwedekanaalErnaast een foto van het Gemaal Achttienhoven.

   

Nu ontmoeten Hans en Anton op hun tochten behoorlijk wat verschillende dieren, maar een winkelende kat zat daar nog niet bij. 

Op deze tocht kwamen de mannen langs behoorlijk wat oude verdedigingswerken, Fort Aan de Klop is daar een exponent van. Natuurlijk kon ik de foto van de Dafne Schippersbrug, die per 13 mei van dit jaar in gebruik is genomen, niet overslaan. 

   

In de komende dagen zal ik zeker nog op deze tocht terugkomen. Bij de foto's zaten er nogal wat over sluizen, gemalen en kanalen.

                          terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 18 augustus 2017    
Een aangename dag waarbij het venijn in de staart zat. Aan het einde van de middag een paar enorme plensbuien die echter ook een mooie regenboog opleverden. 

Vandaag dag twee van de werkzaamheden in onze woning en derhalve weer een heel selectief gebruik van de camera. Dit keer niet willekeurig foto's gemaakt, maar een paar interessante exemplaren uitgezocht.

   

Vrij vroeg vanochtend een bijzonder schip dat van Aalst kwam en ik geloof naar Werkendam ging. Het was de NP 511 die echter op de boeg de naam Jadeh Abrisham droeg met daarboven de naam in Arabische tekens. Het was (nu nog) een schip met de Nederlandse nationaliteit, maar dat zal m.i. spoedig veranderen. Wat de nationaliteit gaat worden, is me niet duidelijk. Dubai? Iran? Azerbadjan? Het bord met KMS Kaveh gaf ook niet echt de oplossing.
De Jadeh Abrisham is trouwens een kleine hopperzuiger. In de middag kwam het weer terug op weg naar Aalst. 

   

Dan koos ik ook voor de Mi-Deseo, vooral vanwege de opvallende kleurvoering. Later bleek dat ik dit schip abusievelijk bij de Belgische vrachtschepen had ingedeeld. Die omissie heb ik in orde gemaakt. De grote (110 m.) Mi-Deseo kwam trouwens uit het zandgat bij Empel en ging nu richting Werkendam. 

Ook een foto van de Dependant die halverwege de middag schutte, ook al op weg naar Werkendam. Het schip was, na er te hebben gelost, uit Den Bosch vertrokken. 

Meer schepen niet, hoewel ik nog even aarzelde bij de Franse Doria. Maar het feit dat mijn betere helft net het diner had geserveerd gaf de doorslag: geen foto.

Vakantiefoto's: Op de IJssel    
Een paar foto's van schepen die op de IJssel voeren. De eerste twee zijn van 't Kleine Veer. Het is een veer die de twee Hanzesteden Zwolle en Hattem verbindt.

   

Ook op de IJssel voer het sinds 2016 Wijnanda hetende schip.  Een schip dat in 1958 werd gebouwd. 

De echt laatste foto vandaag is voor twee bekende schepen die bij Hattem lagen, de Orka en de Adriana.

                              terug naar boven               naar Nieuwsoverzicht

donderdag 17 augustus 2017     
Eigenlijk nam ik vandaag een snipperdag en hoewel ik aardig wat schepen zag passeren en ook zag dat het afzetlint op het Maashoofd is verdwenen, kon dit me niet weerhouden mijn aandacht te houden bij het redesignen van onze woning. Zelfs Jaap Boersema, die naar ik later hoorde langskwam, kreeg zo niet de aandacht die hij wel verdient.
Geen foto's dus vandaag, maar toch twee die ik toegestuurd kreeg. Allereerst eentje van de vandaag geopende brasserie De Buurman bij de Batterij onder Poederoijen. Het was er genoeglijk hoorde ik van Anton van Rijswijk die er dan ook een foto maakte.
Gisteren was de officiële opening voor genodigden. Onbegrijpelijk dat Anton en ik er geen uitnodiging voor kregen, tenslotte lieten we elke zondag aan de wereld zien wat de vorderingen van de bouw van die brasserie waren. 

Vanmiddag was er Open Dag, Anton gaf acte de présence en vertelde: "Toch nog even 2 foto's gemaakt voor het naar binnen gaan bij De Buurman. Er was behoorlijk belangstelling in de tijd dat ik er was en ik neem aan dat dat zo wel gebleven is. Jammer dat het weer niet mee werkte, want ze hadden buiten een mobiele koffiekar staan en op een tafel allerlei lekkers. Ik heb het zelf maar bij een bekertje koffie gehouden met een heel lekker koekje. Binnen ziet het er heel gezellig uit en ontzettend licht met al het glas." 
Wel, zeker een uitnodigende beschrijving, binnenkort maar eens gaan kijken.

John Pruissen, zijn aanwezigheid op de sluis ontging me ook volledig, stuurde me foto's van de passage van de Rhine Princess. Eentje ervan staat hierboven. 
Wel, dat was het voor vandaag. Niet op de sluis of waar dan ook geweest, maar druk aan het redesignen!

                     terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

woensdag 16 augustus 2017       
Opnieuw een behoorlijk drukke dag, zowel wat beroepsvaart als recreanten betreft. Opnieuw ook maakte ik een selectie uit de passerende schepen, eigenlijk heel willekeurig. Zo was de Johanna Adriana, die was gelost bij de Poederoijense Bol, de eerste. Daarna kwam de Amare, maar daarvan heb ik alleen een foto van die pakkende tekst op de zijkant "Hier vaart een file van 20 vrachtwagens". Een waarheid als een koe natuurlijk.

   

In de Waalhaven zag ik de Belgische Sirius op het gemak liggen wachten tot de sluis leeg was. 

In de sluis lag toen de Zeearend met een flink aantal recreanten om zich heen. Bij het uitvaren gaf het passagiersschip een groot aantal recreanten voorrang. Daarna kon de Sirius de sluis in en ook die kreeg nogal wat recreanten mee.

   

Een tijdje later een trio-schutting richting Waal. Eerst kwam de Casa-Nova de sluis uit en die ontmoette in de Waalhaven-monding het partyschip Princehof.  

Er vlak achter kwam de Santiago de sluis uit en even later ook nog het mts Zwaantje 1.

   

Het was heerlijk weer en dus was het niet alleen druk in de sluis, maar ook ernaast. Bijna ouderwetse beelden waren het met al die kijkers die o.a. ook de brug bezet hielden.

Een paar schuttingen later de Loreley en de La Vida voor in de sluis met erachter een stel recreanten.

Tijdens het uitvaren bleken in de Waalhaven de Prinses Margriet en de Dei Gratia te wachten op een schutting.

   

De Deo Data kwam terug van de Poederoijense Bol waar het de Johanna Adriana had gelost. Het schip had duidelijk een brugopening nodig.

Dan een schutting die ietwat leeg leek te blijven, maar daar kwam een flinke verandering in toen de coaster Amy bleek mee te schutten. Het was wat voorzichtig manoeuvreren, maar dat lukte door een behoedzame coaster. 

   

In de sluis ook de Elisabeth-W, een schip dat ook in 2007 een keer door de sluis kwam. Nu tien jaar later dus weer, jammer genoeg kan ik die foto uit 2007 niet vinden. Het in 1911 gebouwde schip, in 1995 werd het omgebouwd tot recreatieschip, was nu op weg naar Maastricht om vandaar weer langzaam richting Groningen en Oude Pekela te gaan. 

Met iedereen de sluis uit was het een peulenschil om de Amy zonder ook maar iets te raken de sluis uit te krijgen. Op weg naar de steenfabriek in Nederhemert om daar stenen te laden voor Engeland.

De Marjan moest in de Waalhaven wachten op al dit geweld, maar het kon daarna in alle rust richting Maas schutten. van die kant kwam een tijd later de Franse spits Prodest uit Duinkerken. Het was mijn laatste schip, het was 18.00 uur en ook recreanten waren nog slechts druppelgewijs te zien. Genoeg dus voor vandaag.

   

Ernstige problemen?   
Net als maandag waren ook nu weer drie monteurs actief op de sluis en dan in het bijzonder op het Maashoofd H4. Het probleem blijkt groter te zijn, want toen de mannen in de middag vertrokken, bleef het rood-witte afzetlint hangen. Ik neem aan dat er nog een vervolgactie komt. In ieder geval kon de gehele dag worden geschut.

   

Nogmaals de arken tegenover Andel    
Dacht ik gisteren dat de boel al was opgeruimd, vandaag was de Pieter weer actief op die plek en bleek er ook nog behoorlijk wat materieel te liggen. Volgens mijn zegsman wordt alles op 18 augustus, a.s. vrijdag, weggehaald. We zullen zien.

   

                terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 15 augustus 2017

Zeker vandaag moest de vlag uithangen en daarom jammer dat zo weinigen de moeite namen dat te doen. Zelfs Rijkswaterstaat op de sluis deed niet mee en dat stelde me toch ietwat teleur. Waarom de vlag uit? Gedenk 15 augustus 1945!

Wat zoal was te zien in en bij de sluis     
Gisteravond al de Prinses Margriet in de Waalhaven, vanochtend vroeg vertrok het schip. In het Munnikenland werd de Mejoni gelost. Na het lossen vertrok dat schip weer naar Amsterdam voor een nieuwe lading.

   

Later op de dag de Prudentia die rechtdoor het Munnikenland inging om daar te worden gelost bij Covaco. Halverwege de middag was het schip leeg en vertrok toen net als de Mejoni naar Amsterdam voor een nieuwe lading.

   

Vanochtend ook de 104-jaar oude (!!) kempenaar Tripang die leeg van Sluis Empel onderweg was naar Rotterdam.

   

Het drijvend dorpje, ik schreef er eerder meermalen over, is verdwenen. De twee resterende schepen, Res Nova en Res Nova kwamen samen door de sluis.

Bij het uitvaren in de Waalhaven passeerden de Res Nova's eerst de Deo Data, die naar Poederoijen ging, en daarna de Albatros. Opvallend en correct dat de Albatros het blauwe bord omhoog had staan. Zie je toch niet veel hier.

   

In de bocht van de Waalhaven zag ik dat het leek alsof de Res Nova's samen met een recreant een wedstrijdje hielden. De recreant was daar met de kleinere binnenbocht natuurlijk in het voordeel. Hoe het is afgelopen weet ik niet.

Vanmiddag werd ik getipt dat zeer waarschijnlijk vanmiddag de arken die tegenover De Rib lagen zouden worden verwijderd. Vandaar dat ik op De Rib was, zie het artikel hieronder, juist op het moment dat de Destiny passeerde. Daarna wachtte ik even tot het schip voor de sluis lag om ook de Aletta die tegen de remming lag op een en dezelfde foto te krijgen.

   

Natuurlijk was ik op tijd terug om de Destiny in de sluis op de foto te zetten. Op de foto van het schip in het D-album heeft het nog een kop met een aangelast duwdeel erop. 

Tegen het einde van de middag kwam de kleine sleper Orka in de Waalhaven aan met achter zich een sleep van wat eens een mooie luxe-motor zal zijn geweest. Het spul blijft vannacht in de Waalhaven liggen.

   

Terwijl ik foto's maakte van de Orka kwam net de Taurus met twee flinke bakken voor zich langs op weg naar het Munnikenland.

Mijn laatste schip was het party-schip Princehof die van Heusden kwam met passagiers en op weg was naar de thuishaven Sleeuwijk. Ook deze foto wilde ik vervangen in het album Passagiersschepen.      

Opruimactie     
Zoals ik hierboven al schreef zouden de arken tegenover De Rib worden verwijderd. Het zijn de arken, of de restanten ervan, die naar men zegt dienden bij zaken die daglicht niet konden verdragen. Ik kan daar niet over oordelen, zeker niet omdat in het begin het zicht nog best aardig was.

De meningen over de ligplaats waren verdeeld en het onderwerp haalde zelfs het Algemeen Dagblad.

Nu scheen het dus toch mogelijk te zijn om in te grijpen want vanaf De Rib in Andel zag ik dat er al veel was verdwenen.

Links de Pieter en rechts de forse duwer Ram. Lang heb ik niet gekeken, maar lang genoeg om foto's te maken.

   

Voor ik wegging daar maakte ik ook nog een foto van de Sperwer I die tegen een ponton op het terrein van De Heus lag. Maar of die iets met de opruimactie te maken had?

Een visliefhebber    
Al twee dagen achter elkaar kiest een aalscholver dezelfde paal uit om op uit te rusten en het verenpak weer in orde te maken. Blijft een mooi gezicht, vooral als het de vleugels spreidt. Vandaag leek het er een beetje op, eens kijken of de vogel morgen weer komt. Of zou het niet dezelfde aalscholver zijn geweest, maar gewoon een aalscholver?

   

                                  terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

maandag 14 augustus 2017     
Een wel heel slecht begin van de dag, want al bij de eerste schutting om 06.00 uur viel de sluis in storing. Het was storing 2017-22 alweer en om 06.43 uur kwam het bericht ervan bij me binnen. 

Natuurlijk ging ik buiten kijken wat er aan de hand was en ik zag dat de Waaldeuren half open stonden. Er was niet te zien wat er aan de hand was en dat werd niet helder toen rond 07.45 uur een monteur van Istimewa arriveerde.

Wel zag ik dat de werkzaamheden zich concentreerden op het westelijk Maashoofd (H4). De monteur had inmiddels versterking gekregen van een monteur van VolkerRail. Het Maashoofd werd afgezet met rood-witlint, de roerklep vastgezet met spanbanden.

   

Hoe dan ook, om 08.45 uur gingen de Waaldeuren dicht en niet lang erna werd er weer geschut. De werkzaamheden bleven de hele dag geconcentreerd op sluishoofd H4, waarbij ook nog een tweede monteur van VolkerRail arriveerde.

Rond 14.30 uur opnieuw problemen toen deur H4, de westelijke Maasdeur, halsstarrig bleef staan. 

Na een half uurtje was dit euvel opgelost en kon normaal worden geschut ondanks de werkzaamheden. Aan het einde van de middag vertrokken de monteurs, het afzetlint bleef zitten.

De passerende schepen      
Flink wat recreanten vandaag, maar toch ook een aantal beroepsvaarders. De eerste was de Arnold J van het waterbedrijf Dunea die op de maandagse patrouille was.

Daarna een duo-schutting van de Patria, die van het Munnikenland kwam, en de Merwestroom die uit Gorinchem was vertrokken om een nieuwe lading zand bij Heerewaarden te halen.

Van de andere kant kwam direct erna de Animo die in Andel bij De Heus had gelost.

   

In de Waalhaven lagen intussen een aantal schepen te wachten, waaronder het hotelschip Amicitia. Het schip had tijdens het wachten gezelschap gekregen van de Waalschokker Niederrhein, een oudje uit 1929. Interessant om de geschiedenis van deze schokker te lezen, dat kan door bovenstaande link te volgen.

   

Het werd een volle en gelukkige schutting, want daarna bleef de in het begin genoemde Maasdeur H4 staan. In de sluis naast de Amicitia en de Niederrhein rechts achterin de prachtige Isabelle uit Antwerpen.

Later in de middag miste ik het hotelschip Jacob, maar meer beroepsvaarders zag ik tot nu toe (18.00 uur) niet.

Vakantiefoto's van en op Urk     
Een mooi plekje dit dorp Urk op het voormalige eiland. Heel veel scheepvaart te zien in de havens daar en zelfs wat bekende schepen. De serie foto's opent met een opname van een scheepswerf waar de Margriet en de Stormvogel op de helling liggen. 

Buiten schepen toch ook aandacht voor wat andere objecten. De karakteristieke vuurtoren bijvoorbeeld, maar zeker ook het monument dat is opgericht ter herinnering aan verdronken Urker vissers.

   

In de havens een beeld van oude(re) en nieuwere schepen.

   

De oude naam van het IJsselmeer, Zuiderzee, was terug te zien op twee heel verschillende schepen. Een passagiersschip en een schip van Rijkswaterstaat.

   

Heel bijzonder de Deliver die ooit ook eens door de Wilhelminasluis kwam. Aan boord de Guardian.

Natuurlijk ook behoorlijk wat slepers in de Urker haven, zoals hier de Auke. Ernaast een binnenvaartschip, de Pieternella, dat bekend is van passages van de Wilhelminasluis.

   

De camera maakte overuren, want ook de Coby en de Aaltje waren een foto waard.

   

De Arcturus was alleen vanwege de naam al een foto waard. Als betekenis houd ik het op "ster", maar er zijn meer betekenissen. Kijk maar eens hier.

De laatste twee foto's uit deze serie die Hans de Weerd maakte zijn van de eerder genoemde Zuiderzee en van een scheepswerfje waar o.a. de houten Hykeir II ligt.

   

                         terug naar boven                  naar Nieuwsoverzicht

zondag 13 augustus 2017        
Geen foto gemaakt van schepen in de sluis vandaag, gewoonweg omdat ze er niet waren toen ik op de sluis was. Wij maakten vanochtend een rondje Biesbosch maar dan wel ten oosten van het Steurgat, zo tussen Werkendam en Hank. 
Al vrij snel zagen we in de verte in het Steurgat de Catherinaplaat varen.

Na een poosje rijden kwamen we bij de jachthaven van Hank de "Vissershang". De koffie was daar goed, maar wij kozen al snel daarna voor een genoeglijk half uurtje op een bankje naar de bedrijvigheid kijken. Daarbij was het nog heerlijk weer ook.

Op de terugweg reden we de sluis voorbij om in het Munnikenland te kijken. Daar lagen op een rijtje de grote bak Berkel, de Patria en twee recreanten. Wat die recreanten daar doen was en is me een raadsel, er zijn toch heel wat aangenamere plekken om aan te leggen lijkt me zo.

Nogmaals het bord      
Al eerder verbaasde ik me over het bord dat bij de entree aan beide kanten van de sluis werd geplaatst. Ik zeg geplaatst, maar het bord is natuurlijk volkomen misplaatst, zeker zolang Jan en alleman tot het sluisterrein wordt toegelaten. 

Nu wandel ik dat bord altijd achteloos voorbij, zo doen velen met mij. Maar vanmiddag maakte een Waterstater me op een klein bordje attent dat nog niet lang geleden moet zijn aangebracht. Een QR-code en natuurlijk kon ik het niet laten die te scannen.

   

Je komt door het scannen op een website waarvan rechts het begin staat. Ik ben nog even verder gaan lezen en enorm geschrokken. Hoe bestaat het in vredesnaam dat nog burgers op het complex worden toegelaten!!
Ter illustratie een stukje van die website:

  • Op diverse plaatsen voldoen trappen, leuningen en valbeveiligingen niet aan de norm. Goedgekeurde valbeveiligingen zijn voorzien van een keurplaatje.                      VERTROUW JE HET NIET, NEEM CONTACT OP MET DE UITVOERDER OF LEIDINGGEVENDE.
  • De steigers zijn absoluut onbetrouwbaar en daar voeren wij geen werkzaamheden op uit. Deze zijn afgesloten middels bebording en pijpen/kettingen.
  • De aangebrachte houten vlonders boven de nissen waar de deuren in draaien kunnen verraderlijk glad zijn.
  • Tijdens de onlangs uitgevoerde Impakt testen is onderstaande geconstateerd; Gevaar voor letsel bij onderhoudspersoneel door het onverwacht in beweging komen van elektrisch aangestuurd/aangedreven componenten. Belangrijk voor onderhoudspersoneel dat (1) bij een storing, (2) bij het uitschakelen van een werkschakelaar, of (3) bij uitval van de PLC, tijdens bewegingen van de componenten bediend vanaf scada, stuurcommando’s blijven staan en dat daardoor na herstel van de storing en/of een reset de onderbroken beweging automatisch wordt voortgezet. Bij herstel/reset van deze situaties dient zeker gesteld te worden dat zich geen personen in de gevarenzones bevinden of dient aanwezig onderhoudspersoneel gewaarschuwd te worden.Bij werkzaamheden aan een component dient deze, ten alle tijden  lokaal te worden veilig gesteld middels de werkschakellaar.

Wel, ik bedenk me nog driemaal voor ik me weer op de sluis vertoon. Het lijkt te gevaarlijk te worden!

Fluvius Tamar (slot)
Opnieuw kreeg ik foto's van de coaster Fluvius Tamar die wordt gesloopt in 's Gravendeel. Het zullen zeer waarschijnlijk de laatste foto's van dit schip zijn dat zonk in de Noordzee en met succes werd gelicht.

   

Fortwachterswoning (slot)   
Voor de laatste keer nam Anton van Rijswijk een zondags kijkje bij de nieuwe fortwachterswoning bij de Batterij onder Poederoijen. Nu denk ik wel dat oude fortwachters, mochten ze kunnen kijken, met verbijstering het gebouw zullen aanschouwen. 
De betiteling "Brasserie" komt dichterbij de realiteit. Komende week wordt het gebouw officieel geopend en natuurlijk ga ik er samen met mijn goede vriend Anton dan een kijkje nemen als afsluiting van ons projekt "Bouw Fortwachterswoning".

       

Krekentocht    
AndelWandelt nam gisteren deel aan deze tocht van en naar het Watersnoodmuseum in Ouwerkerk. Een tocht van ca. 40 km.

Een markant gebouw natuurlijk dat Watersnoodmuseum, maar datzelfde geldt voor de Toren van de Baron die onderweg werd gepasseerd. Dat is een voormalige transformatortoren die kortelings werd gerenoveerd. Zie deze website.

   

Mijn aandacht gaat vooral uit naar water-gerelateerde opnamen, hoewel een dwarsdoorsnee van de tocht is te zien elders op deze site bij "AndelWandelt". Dit keer een prachtige opname van de haven van Zierikzee waar o.a. de sleper Hector lag.

   

Verderop lag de oude sleper Zuidvliet, terwijl veel later op de route een schitterend voormalig Weeghuisje was te zien. 

   

Vervolgens een opname van een "trompe l'oeuil". Niet water-gerelateerd? Kijk maar eens goed naar de vrouw bovenin het rechterhuis. Geweldig dit schilderij!! 

Gemalen e.d.     
Op een tocht door Zeeland moeten gemalen natuurlijk ook aan de orde komen. Allereerst was dat het Gemaal 't Sas in de buurt van Zierikzee.

Een stuk verder op de route ging de tocht langs het Gemaal Duiveland.  

   

Tot slot nog twee foto's van .................... ja van wat eigenlijk. Een restant van een keersluisje, restanten van een bruggetje? Iemand misschien een idee, want ik tast volledig in het duister.

   

                          terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht   

zaterdag 12 augustus 2017       
Niet echt vakantieweer vandaag en zeker niet vanochtend. De schepen die toen passeerden trotseerden de regen, ik niet.
De eerste schutting met beroepsvaart was rond 09.30 uur met de Patria en de Mijn Verlangen. In deze volgorde kwamen de schepen de sluis in, maar in omgekeerde volgorde gingen ze eruit. Waarschijnlijk omdat de Patria in Andel de auto van boord ging zetten om daarna terug te keren naar het Munnikenland, terwijl de Mijn Verlangen verder ging richting Veghel. 
Zelf geloofde ik het allemaal wel en bleef lekker bij mijn ontbijt en maakte de foto's vanuit de keuken.

   

Een half uur later de Amare die van het Botlekgebied bij Rotterdam kwam en op weg was richting Veghel. Opnieuw was de regen dermate hevig dat ik geen enkele intentie had om ook maar te proberen buiten een foto te maken. 

Fotoloos passeerden daarna de Patria, de Inspé IV en de Sluizer. Die laatste was met passagiers bezig aan een rondje Bommeler-waard met een bezoekje aan Gorinchem als onderbreking. De Inspé IV ging niet ver, want in de Waalhaven bleef het schip liggen. Ook daar de vakantie voorbij denk ik.

Hassailt 2017     
Op dinsdag jl., 8 augustus, besteedde ik al aandacht aan dit evenement dat plaatsvond van 27 t/m 30 juli in Hasselt. Echt een vakantie-evenement dat waard is te bezoeken en veel mensen kregen dan ook dat idee. 
Vandaag opent de serie foto's die Hans de Weerd van deze Hassailt 2017 maakte met de ingang van het stadje waar aan de kade de sleper Maarten wachtte om als rondvaartboot met passagiers te vertrekken.
Aan de andere kant achter het schip uit Den Helder lag een opduwertje, de Thijs uit Hasselt.

   

Aan de wal waren her en der oude ambachten te zien, zoals het vervoer en lossen van wilgentenen door de Houthandel II

   

Ietsje verderop de tjalk Bruinvisch (1902) die in Harlingen 60 ton schelpen had geladen uit de Waddenzee. De zelflosser IJsselaak "Door Gunst Verkregen" loste op nostalgische wijze de Bruinvisch.

   

In Hasselt ook behoorlijk wat oude slepers, waaronder de Annemarie uit Made. Een goede bekende van de Wilhelminasluis.

Veel oude schepen waren op het evenement afgekomen en die lagen zowel aan de buitenkant van Hasselt als in het oude stadje. 

   

Om te eindigen toch nog een foto van een bekende en wel de Damsterdiep. Er zullen vast en zeker nog veel meer bekenden in Hasselt zijn geweest, maar ik herken schepen meestal alleen als ik de naam kan lezen. 

Er zijn nog behoorlijk wat vakantiefoto's binnengekomen en die zullen in de loop van de komende dagen, of als er veel nieuws is weken, wel op de site verschijnen. Voor nu houd ik ermee op, morgen weer.

                             terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 11 augustus 2017      
Prachtige dag met behoorlijk wat recreanten en toch ook weer een aantal beroepsvaarders. De eerste daarvan was de Amare die een paar weken aan De Rib in Andel had gelegen en nu weer aan het werk ging met als reisdoel Rotterdam. 

Daarna de Zuidenwind uit Vianen die vergeleken met de oude(re) foto die ik van het schip in het album had staan er nu heel wat anders uitzag. Links het schip in april 2009, ernaast het schip vanochtend.

   

Direct na de Zuidenwind kwam vanaf de Maas de Carpe-Diem uit Kaatsheuvel die een reis had naar Rotterdam. Iets later zag ik vanaf de Maasdijk de Casa-Nova voorbijkomen. Dit schip bracht een aantal dagen door in de Poederoijense Hoek.

   

Daarna duurde het wel heel lang voordat het volgende schip zich meldde. Dat was halverwege de middag de Animo die van Amsterdam kwam en bijna op de bestemming was: de fabriek van De Heus in Andel.

Daarna kon ik niet meer in de sluis kijken vanwege bezoek. Wel weet ik dat toen de Patria en de Spes Nostra passeerden. Nu (20.00 uur) is het alweer een hele tijd rustig in de sluis, wel passeerde een half uurtje terug de C'est la Vie.

Fluvius Tamar    
Op 5 augustus jl. plaatste ik al een artikel over deze Fluvius Tamar. Vandaag zag ik op Twitter opnieuw een aantal foto's van het schip langskomen die van "koopvaardij.blogspot.nl" bleken te komen. Eén foto ervan heb ik geleend. 

Joma naar het buitenland    
In de rubriek Rivieren, Kanalen & Meren weer een bekend schip en dit keer was dat de (toen nog) Werkendamse Joma (023.25901). Het is verkocht naar het Belgische Oupeye, een stadje in de provincie Luik. Hieronder de Joma in maart 2016.

                                terug naar boven                             naar Nieuwsoverzicht     

Top