HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                                 Nieuwsoverzicht van 11 t/m 20 augustus 2018                                                   


donderdag 16 augustus 2018       
Vandaag was ik behoorlijk vroeg actief. Moest ook wel, omdat de Aqua Ventus (023.15241) zich rond 08.30 uur meldde en een schip met die naam zag ik nog niet eerder passeren. Het schip kwam van het Maximakanaal en was op weg naar Dordrecht.

Niet lang erna schutte de Nomade die gisteren niet kon schutten en al snel besloot dan maar in de Waalhaven te overnachten.

In het Munnikenland lag nog steeds de Iselmar, maar nu was er gezelschap gekomen van de Adelante, gisteren al, en de Forever met een flinke bak bij zich.

Zo lag er dus bij Covaco een leuk rijtje, te beginnen met de Adelante, dan de Forever-combinatie en achteraan de Iselmar.

In de loop van de dag passeerde de Wilhelmien, geladen met zand kwam het van waarschijnlijk Heerewaarden.

Dan alweer mijn laatste foto en net als het eerste schip vandaag was dit er eentje die ik nog niet eerder zag langskomen. Dat dacht ik tenminste. Het was de Ab Alio (030.51467) uit 's Gravenpolder die ik toch wel eerder zag. 

Natuurlijk keek ik na of ik de twee "nieuwe" schepen met een andere naam de sluis zag passeren in het verleden. Dat bleek zo te zijn. De Aqua Ventus zag ik op o.a. 27 februari 2008 passeren als Betty, de Ab Alio zag ik eerder op o.a. 29 juni 2008 als Amice.

   

Aankomst van casco's 
Van Johan van Dalen kreeg ik een foto van een schip uit Bangkok dat in de Rotterdamse haven arriveerde met een aantal casco's aan boord.

Tegenwoordig komt dat niet zoveel meer voor, maar een jaar of tien geleden kwamen er flink wat casco's binnen. Deze foto komt bijvoorbeeld uit augustus 2005. 

Ook nog later werd het een bekend beeld, hoewel de casco's toen her en der bleven liggen, wachtend op een koper.

   

Ook in het Munnikenland lagen jarenlang casco's te wachten. Soms verdween er eentje, soms kwam er weer eentje bij.

                       terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

woensdag 15 augustus 2018    
Aardig druk vanochtend vroeg, want achter elkaar passeerden de Solutio, Anna, Jacob, Wilhelmien en Martina. Mooi rijtje, maar ik zag er geen eentje van in real time langskomen, te vroeg voor me. De eerste schutting die ik live meemaakte mocht ik niet missen natuurlijk. Immers, hoe vaak zal het voorkomen dat de Harja II en de Harja III samen schutten. 

Was deze schutting al redelijk uniek, denk ik, de schutting erna verdiende ook speciale aandacht. De Compania had ik gisteren al op de foto staan, maar mijn jonge vriend Twan Naaijen maakte me erop attent dat het hier een zgn. Franse Motor betrof. 
Het is een type waarvan er niet veel meer rondvaren. De Jan van Voorst, die nu bij het Binnenvaartmuseum ligt, is er ook eentje. Alles over deze Franse Motor valt te lezen op een pagina van de Vereniging De Binnenvaart. Veel meer algemene informatie over dit type is hier te lezen. Interessant verhaal, ik zou zeker op de link klikken.

Toevallig zag ik de Main IV (thuishaven Den Helder!) het Munnikenland uitkomen.

In het Munnikenland lagen op dat moment de Iselmar te laden en de Martina te lossen. De Martina zou in de loop van de middag vertrekken, die plaats werd ingenomen door de Adelante (niet op de foto).

Samen met wat recreanten ging de Wilhelmien weer zand halen. De schutting erna liet de Bona Spes zien.

   

Tegen het einde van de middag een duo-schutting van de La Vida, die bij De Heus in Andel vandaan kwam, en het partyschip Princehof die vandaag al eerder schutte. De Princehof voer als eerste uit.

   

In de Waalhaven lag de Nomade te wachten en dat ging wat langer duren. Het schip ging te diep om de Waaldrempel veilig te kunnen nemen. Het was mijn laatste schip, het was al iets over 18.00 uur. Vanachter mijn bureau zag ik nog kort erna de Johanna Adriana en de HKS 1 schutten. Nu, 18.30 uur, staat de Janneke op het punt de sluis in te komen. C'est tout pour aujourd'hui.

Noord-Holland 3     
De dagen waren voor Hans de Weerd en zijn betere helft zoals voor iedereen in Nederland; snikheet. Maar langs de boorden van het Kogerpolderkanaal was het uit te houden met een goed gevulde koelbox. Gisteren al wat foto's geplaatst van schepen die voorbijkwamen. Maar er was meer interessants te zien, aan de overkant van het kanaal lag het eiland De Woude en ook een sluisje, De Woude.

Een andere dag, eveneens snikheet, bracht Hans en zijn vrouw een fietstocht langs het Noordhollandskanaal en op een heerlijk terras om het gekrioel bij het voetveer Jan Hop te zien. Het is een voetveer dat onderdeel uitmaakt van de pontjesroute langs het Alkmaarder- en Uitgeestermeer.

Ook was daar een alternatieve rondvaartboot te zien. Of deze rondvaart veilig is vraag ik me wel af.

Op de terugtocht kon Hans het natuurlijk niet laten om te stoppen bij de Sluis West Graftdijk die het Noordhollandskanaal verbindt met de polder erachter.

Al met al weer prachtige tochten die een behoorlijk aantal mooie foto's opleverden. Teveel om allemaal hier te plaatsen.

                           terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 14 augustus 2018      
Tot 12.00 uur gingen schepen fotoloos voorbij, maar voor een duoschutting ging ik toch echt de sluis op. Temeer daar nog een flink aantal recreanten mee schutte. Een volle sluis derhalve.

Voorin lagen rechts de Carmen en links de Titania. Waar Carmen verder ging op de reis, bleef de Titania in de Waalhaven.

   

In dezelfde schutting zat ook een oude sleper, de Noorderzon uit Culemborg. Ik vond het schip niet in mijn archief.

Bij de fabriek van De Heus aan De Rib in Andel kwam vanmiddag de Compania aan, een schip dat ik nog niet vaak zag. Eerst maakte ik een foto vanaf het Gedenkteken, later toch ook maar vanaf De Rib. 

   

Tussendoor was ik erbij toen de Barbarossa achteruit bij Covaco in het Munnikenland vandaan kwam en in de monding van de Waalhaven ging draaien.

Tijdens ons ritje naar Slot Loevestein om daar even te wandelen, kwamen we eerst de Vios en even later de Ventjager tegen. De Vios kwam nog niet in mijn archief voor. 

   

Het was erg druk bij Loevestein en we besloten maar ergens anders te gaan wandelen. daardoor zagen we de twee schepen die we eerder tegenkwamen in de Waalhaven. De Vios voer net naar binnen, de Ventjager was bijna zover. 

Onze alternatieve wandeling wilden we thuis laten starten en zo kon ik nog een foto maken van het duo in de sluis.

Zo moet het lukken       
Bij het maken van mijn eerste foto's vanochtend was ik op het Waalhoofd. En hoewel ik langs de auto's was gelopen, had ik er totaal niet op gelet. Nu vielen ze ineens op: drie wagens van Istimewa. Geen idee wat die mensen aan het doen waren.

Later zag ik nog een wagen van VolkerRail aankomen en ook dat de brug werd gedraaid, als proef neem ik aan. Misschien had het wel te maken met de storing aan de brug een week of wat geleden. Misschien zijn de problemen nu opgelost, afwachten maar. 

Noord-Holland    
Vanaf de kant van de vaarwegen in Noord-Holland, in dit geval het Kogerpolderkanaal, is van alles te zien en komt er ook van alles voorbij. In dit geval heb ik uit de foto's van Hans de Weerd een aantal gehaald die me opvielen.
De eersten waren opnamen van de oude sleper Rodeur die in 1911 in Slikkerveer werd gebouwd.

   

Hoewel ik de naam van een ander oudje niet kon lezen, toch een plekje voor dit schip.

Van de Nereide was de naam te vinden, van de Gouwzee II kon ik die niet missen. Van de Nereide kon ik niets vinden, wel van het Varend Erfgoed Gouwzee II.

   

De laatste sleper is de Johanna. Het schip werd in 1929 gebouwd in Zaandam.

Toch ook twee andere types. Eerst de Aphrodite uit Wormerveer. Op YouTube staat een geweldig filmpje van dit schip. Het andere type blijf ik geweldig vinden: een bakdekkruiser?. Heel mooi.

   

Morgen weer wat foto's van Hans, waarbij ook twee sluisjes.

                          terug naar boven                naar Nieuwsoverzicht

maandag 13 augustus 2018      
Vanochtend vroeg leek het aardig druk te zijn, ik hoorde en zag o.a. de Wilhelmien en BGATrans passeren. Ook iets later nog schepen, maar pas bij een schutting van de Amsterdam en de Jacob kwam ik in actie.

Beide varende hotelschepen kwamen van Gorinchem en zag ik later in Heusden liggen. De passagiers zullen de tocht waarschijnlijk per fiets hebben gemaakt, want het was erg rustig aan boord van de schepen.

   

Daarna bleef het lang rustig totdat rond 15.00 uur de geladen Wilhelmien terugkwam van Heerewaarden. Pech, want het schip ging te diep voor de Waaldrempel en moest dus wachten op de vloed in de avond.

Een tijdje later was ik net te laat voor de Barbarossa die het Munnikenland inging. Een kleine wandeling naar het Gedenkteken had ik er wel voor over om het schip op de foto te krijgen.

Op de terugweg zag ik een schip bij de fabriek van De Heus aan De Rib liggen. Pas thuis kon ik zien, door de foto flink te vergroten, dat het de Rehoboth was. 

De situatie is nu (18.00 uur) zo dat de Wilhelmien nog ligt te wachten en dat de Patria eraan komt. 

De haven van Hoorn      
Een goede vriend bracht een deel van zijn vakantie in Noord-Holland door en stuurde mij o.a. een groot aantal foto's van zijn bezoek aan Hoorn. Prachtige opnamen waaruit ik een aantal selecteerde.

Hierboven een mooi panorama van de haven met prominent in het midden de Hoofdtoren. Hieronder een schip dat richting sluis vaart en op de tweede foto in die sluis is.

   

In de haven verschillende oude(re) schepen, duidelijk behorend tot de bruine vloot. Maar eerst een plaatje van de bekende beeldengroep "De scheepsjongens van Bontekoe"  

Dan een opname van de Arbeid Adelt, duidelijk een klipper.....of is het toch een stevenaak? Ernaast een opname van het bunkerstation en winkel Atalante.  

   

Ietsje verder een klipperaak met de prachtige naam Passie en Strijd. Gelukkig is ook over dit schip voldoende te vinden.   

   

Dan weer een stevenaak, de Waterman. Of is dit een klipperaak. Opvallend hoe vaak mensen het niet eens zijn bij het typeren van een schip. Afijn, ernaast de klipper Niets Bestendig.  

   

Op een eerdere foto had ik het scheepje al buitengaats zien liggen, maar nu kwam de Hellesund toch prachtig op de foto. Niet dat ik het wist, maar het is een kotter uit 1918.   

Dan een schip waarover mijn vriend lyrisch schreef: "Een juweeltje was de binnenkomst in Hoorn van de 17e eeuwse driemaster “De Soeverein”. Hoewel het een ‘namaakschip’ is, is het toch wel indrukwekkend. De “Halve Maen” die even verder op lag is wel een echte replica. Toen de Soeverein binnen kwam ging dat vergezeld met muziek van Vangelis (Conquest of Paradise).
Toen de bootsman (een breedgeschouderde baardman met smalle kont) van boord kwam hoorde je hem praten over zijn tanden. Even verder kwamen we hem bij een brug tegen en had hij het tegen een kennis over dat hij onderweg zijn ondergebit verloren had. Weer even verder kwamen we langs een donkere kroeg en boven al het gepraat daar binnen hoorden we hen weer redeneren over zijn verlies. Heel mooi om dat allemaal aan te horen."

   

Waren de genoemde schepen tot nu toe allemaal zeilschepen, dat gaat niet op voor de Avontuur (030.10642). Maar ook deze oude sleper uit 1896 (!) verkeert in een uitstekende staat. Er lag nog een oude sleper, maar op de foto ervan kon ik geen naam ontdekken.

   

Nu ben ik natuurlijk benieuwd naar de andere foto's, zeker als daar oude gemalen en sluizen bij zitten. Wie weet!

                      terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht 

zondag 12 augustus 2018    
Een eigenlijk saaie dag waarop ik geen beroepsvaart zag langskomen. De recreanten liet ik vandaag voor wat het was en ik besteedde daarentegen nogal wat tijd aan het opruimen van foto's die het archief in moesten.
Tussendoor surfde ik wat en via een website over de Mobilisatie van 1939 ging ik naar het weblog van Hannie Visser-Kieboom. Dat omdat zij voorbije donderdag een artikel besteedde aan de Inundatiesluis van Woudrichem.
Het is een sluis die nogal verborgen ligt onder de weg via de dijk langs het ex-Fortterrein de vesting Woudrichem in.

Over deze sluis, maar vooral in relatie tot de plannen om op het Fortterrein nieuwbouw te plegen, schreef Hannie afgelopen donderdag. Haar artikel neem ik integraal over. De foto's komen uit mijn eigen archief, de bron daarvan weet ik niet meer.

   

"Het bouwplan 'op 't Loev' moet van het desolate bedrijventerrein van Fort bouw nabij de vesting Woudrichem een aantrekkelijke woonwijk maken. In het bestemmingsplan is heel veel aandacht voor cultuurhistorie. Juist op deze plek in het gebied van de Nieuwe Hollandse Waterlinie worden deze waarden gekoesterd.  

Zo wordt rekening gehouden met de zichtlijnen naar Slot Loevestein en wordt door sloop van de huidige bedrijfshallen het zicht op de inundatiesluis verbeterd.

Mooie ontwikkelingen, maar het allermooist zou het natuurlijk zijn als de sluis weer opengemaakt zou worden. Waterschap Rivierenland heeft dit altijd geblokkeerd met als argument dat de sluis in een primaire waterkering ligt. 

Veiligheid is inderdaad uitermate belangrijk, maar er moeten toch mogelijkheden zijn om die te waarborgen en toch de sluis weer in volle glorie te herstellen? Het bouwplan 'op 't Loev' biedt mogelijk nieuwe kansen?"

Staan hierboven een drietal foto's van hoe het ooit was toen dit onderdeel van de Hollandse Waterlinie volop in gebruik was, hieronder een beeld van het plan om van dit gebied een aan de moderne tijd aangepast woonwijkje te maken.
Wie meer van het plan wil weten kan o.a. hier terecht.

Rondje Warnsveld     
Anton van Rijswijk, de helft van AndelWandelt, liep zaterdag jl. het Rondje Warnsveld van ca. 30 km. Nu denk ik dat hij nooit naar de Achterhoek was gegaan als hij had geweten dat een dag later Feijenoord tegen de "boeren" van de Graafschap zou verliezen. (Grapje hoor Anton).
Zoals altijd voegt Anton een kort verslag van de tocht bij de foto's die hij maakte. De eerste foto toont een gemaal en wel het gemaal Oude Eefse, niet echt spectaculair natuurlijk.

Maar nu eerst Anton aan het woord: "De wandelschoenen aangetrokken voor de Ronde van Warnsveld die georganiseerd werd door de plaatselijke Wandelkring Warnsveld. De 27e editie van gisteren was zondermeer de moeite waard dat ik richting Achterhoek ben gegaan. Het werd een Ronde die zich in/bij Warnsveld, Zutphen en Eefde afspeelde. Voor het overgrote deel ging het zelfs over het onverharde. Zo begon de tocht met het Kapsebos en sloot af met het Veldese Bos, beide onderdeel van landgoed ’t Velde. Buiten dit landgoed voerde de route ook over de landgoederen Den Dam en De Voorst en door het natuurgebied ‘t Zand.
Verder kwam ik over zandwegen, karrespoor of kleine paadjes langs akkers en weilanden Onderweg ging het ook langs een drietal waterlopen. Soms voor even en dat was met de IJssel het geval. Vervolgens voor wat langere tijd het Twentekanaal. Maar eerst was het de beurt en nogmaals als laatste aan het riviertje de Berkel. 30 kilometer  8:55 - 14:50 uur."

Anton noemt hierboven de Berkel en juist in dat riviertje staat een bijzondere stuw, de stuw De Kap, in de omgeving van Warnsveld. Veel meer over deze stuw is hier te lezen.

   

Anton vertelde dat een stuk van de tocht langs het Twentekanaal ging. Daarbij werd ook een bezoek gebracht aan Sluis Eefde. In de sluis werd op het moment van Anton's bezoek juist de Serval uit het Duitse Nierstein geschut.

Van Sluis Eefde ontvang ik altijd een Nieuwsbrief. Je kunt je daarop en op andere Nieuwsbrieven van Rijkswaterstaat gratis abonneren. 
Wie meer foto's van deze tocht wil zien, er zitten juweeltjes bij!, moet naar de Facebook-pagina van AndelWandelt gaan.

                                terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 11 augustus 2018      
Een bijzondere dag want ik zette slechts twee beroepsvaarders op de foto en drie recreanten. Het begin was met de Adriana (023.14061), een onbekend schip voor me. Het kwam van Utrecht en moest in de Waalhaven een tijd wachten omdat er niet genoeg water op de drempel van de sluis stond. Toen het eenmaal zo ver was schutte Adriana naar de Maashaven om daar te blijven overnachten.

In de Waalhaven lag ook de Niky, maar wanneer die is gearriveerd weet ik niet. 

Daarna ging mijn aandacht uit naar een drietal recreanten, gewoon omdat die schepen me opvielen. De eerste was de Suzanne, een beurtschip uit 1925 dat op een reis was van Dordrecht naar Heusden. 

Een paar schuttingen later de toch wel bekende Niets Zonder Gods Zegen uit Gorinchem, een beurtmotor. Achterop stonden twee jaartallen 1928 en 1925. Zou het laatste jaar het bouwjaar zijn?

   

De laatste foto was voor de Banjaard die van Den Bosch kwam. Geen bijzonderheden verder over dit schip.

Bevers in Woudrichem       
In de Woudrichemse haven 't Gatje worden regelmatig bevers gesignaleerd. De dieren maken een rustige indruk en laten zich, zolang je maar geen plotselinge bewegingen maakt, makkelijk filmen.
Mij werden wat filmpjes toegestuurd en eentje ervan was zeker aardig. Te zien zijn een volwassen en een kleine bever. 


                                   terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht
















            

Top