HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                               Nieuwsoverzicht van 11 t/m 20 december 2016                                           

dinsdag 20 december 2016      
Vanochtend vroeg was het een beetje druk, maar ja, daar kon ik weinig mee: het was nog donker. Zodra het licht(er) werd kwam niets voorbij, tot 09.30 uur en het was meteen een duo-schutting. De Zwaluw uit Hellevoetsluis  kreeg de Werkendamse Walrus mee.

De Walrus (022.11560) kwam wel in mijn archief voor, maar dan wel met heel andere kleuren. Links in september 2010, rechts zoals het vanochtend de sluis passeerde.

   

Ruim een half uur later opnieuw een duo-schutting. Nu waren het de La Vida en de En Avant III die samen richting Merwede gingen. De En Avant III had het ponton Jan Dirk voor zich met erop een deel van een laad/losbrug.

   

Het wordt een beetje eentonig, maar wij vertrokken al snel om een dagje in het Brabantse te vertoeven. De eerste stop kwam al snel, want die was bij het Gedenkteken. Aan de overkant zag ik een onbekend duwertje, maar ook de Walrus liggen.

   

Het leek erop dat de duwer(tjes) zouden vertrekken met een casco, maar of dat werkelijk zo is kan ik niet zeggen. Wij bleven niet wachten tot er schot in die zaak kwam. Bij terugkomst was het te donker om mijn vermoeden te verifiëren.

Net na 16.00 uur kwamen we terug op de sluis, het schemerde al flink en er was geen schip te zien, zie foto. Wel lag in het Zwaluwnest, achter de oostelijke Maasremming, de Wesu. Verder geen activiteit tot rond 18.30 uur de Sentinela schutte, niet lang erna gevolgd door de Johanna-M. Ik was van de passage van deze twee schepen geen getuige.

Onderhoud van de Wilhelminasluis
Vanochtend twee man van EPC en eentje van VolkerRail bezig op het Waalhoofd oost. De klep van het bewegingsmechanisme van de sluisdeuren stond rechtop. Problemen? Geen idee, maar die mannen zijn toch wel erg vaak aanwezig. dat is vast geen goed teken.

Peulensluis     
Al eerder besteedde ik aandacht aan deze sluis in Hardinxveld-Giessendam, gisteren o.a. Een tweet leerde me dat de vloeddeuren waren teruggeplaatst. De volledige tweet staat hieronder.

WSRL is de afkorting van het Waterschap Rivierenland, de rest is wel duidelijk. Bij de tweet zat een foto.

Sluis 6 in de Zuid-Willemsvaart       
Vanochtend kreeg ik een sfeerbeeld van een schipper die op dat moment met zijn schip Sluis 6 uitvoer. Een prachtig beeld inderdaad.

                             terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

maandag 19 december 2016    
Slecht begin van de week met die dichte mist die er vanochtend hing. Verbazend dat toch nog vijf schepen passeerden, meestal is het 's morgens heel rustig bij mistig weer. Afijn, over naar de oogst van vandaag.
Er waren al een aantal schepen gepasseerd, de Albatros en Wilhelmien waren de eersten, voordat de Patria kwam.

De zon was goed doorgebroken tijdens de passage van de Cornelis Bos, een ex-Visserij Inspectievaartuig. Op de achtergrond ligt rechts de La- Guarda en links de Talisman die graag de sluis in wil.

   

Toen we later langs het Munnikenland reden zagen we dat de Galactica was gelost en nu tegen de casco's aan lag om niet veel later te vertrekken. De lege plaats bij de kraan was ingenomen door de La-Guarda.

   

Een tijdje later een duo-schutting waarbij de Mon-Rêve, gelost bij De Heus in Andel, als eerste de sluis inkwam. Het was even wachten op de spits Anti-Lope.

Dan de Casa-Nova, prachtige naam van een prachtig schip en dus een mooie om als laatste te zien vandaag.

Het werd weer vroeg donker en juist toen werd het druk. De Merwestroom, Spontaan, En Avant III en de Iris kwamen aan het eind van de middag hier schutten. Geen foto's meer, ik moet mijn statief nog zoeken.

Peulensluis en Merwedebrug    

Deze beide objecten hebben niets met elkaar te maken, maar de bindende factor tussen deze twee was vandaag een schipper die van beide objecten foto's nam tijdens zijn reis van Rotterdam naar Helmond.....of zo.
Eerst van de Peulensluis waar restauratiewerkzaamheden bezig zijn en dat geldt natuurlijk ook voor de Merwedebrug in de A27 waar het probleem van de scheurtjes -beangstigend idee eigenlijk- lijkt te zijn opgelost. 

   

AndelWandelt on the road again      

Nog één officiële tocht staat op het programma, op 29 december de 14e Eindjaarstocht met startplaats Hoogerheide. Maar de mannen lopen a.s. woensdag een eigen tocht, de Acht van de Bergsche Maas, en ze zijn heel goed in staat om dit jaar nog meer van die eigen tochten te lopen om fit te blijven. In ieder geval is het rooster voor het 1e kwartaal 2017 klaar.     

                             terug naar boven                  naar Nieuwsoverzicht

zondag 18 december 2016      
Zondags gesloten en dus is in de sluis niets te beleven. Ook erbuiten niet trouwens, want de schepen die ik zag lagen allemaal stil, doodstil. De La Guarda (032.90298) lag nog steeds in de Waalhaven, nu helemaal alleen.

In de Maashaven lag een transport van de Hewi (031.70028) met de lege bak 35 (020.016194) voor zich. Daarvoor zag ik de Prinses Margriet liggen, inderdaad een vaste weekendganger hier.

In het Munnikenland leverde onze traditionele wandeling toch ook weer wat op. Bij de kraan lag de geladen Galactica (023.28564), een schip dat ik hier nog niet vaak zag. Tegen de casco's lag een geladen bak (GDLV) en daartegen een recreant. 

   

Na terugkomst gingen we met de auto naar Andel om die in het "centrum" te parkeren en vervolgens richting Rib te wandelen. Daar lagen bij de fabriek van De Heus vooraan de Belgische Patty (060.02565) uit Gent, de schipperse leek me bij het maken van de foto's scherp in de gaten te houden waarbij de scheepshond me probeerde weg te blaffen, en achteraan de Mon Rêve (023.18784).

   

We maakten hierna een rondje Andel, waarbij ons opviel dat het wel heel rustig was in het dorp. We konden maar weinig mensen groeten.

De schipper van de Vite        
In de Stroming Courant een heel aardig artikel van Claudia Langendoen over de schipper van de (nu nog) Vite (032.90217). Een spits die ik meermalen de Wilhelminasluis zag passeren, hieronder op 30 juli 2008.

De kop van het artikel is al bepalend voor de inhoud: "Onzekerheid deert jonge schipper niet" en "Nog geen dag spijt van aankoop eigen schip". In de introductie van het artikel schrijft Claudia Langendoen:
"Ze zijn er nog: jonge binnenvaartschippers die ondanks een broze groei, dreigende marktverstoringen en zorgen in de sector de toekomst vol vertrouwen tegemoet varen. 
Quincy Klok (22) van de ms Vite is zo'n ondernemer die staat te popelen om iets moois te maken van het nieuwe jaar. "Ik kijk uit naar mijn nieuwe, grotere schip".
Dat schip wordt dan een duizendtonner van 80 m lang en die komt er gegarandeerd, vertelt Quincy. Als het goed is in februari.

   

Mansvelder Gemaal       
Opnieuw liep Anton van Rijswijk vanuit Andel naar het Mansvelder gemaal om te kijken wat er zoal in de afgelopen week bij de restauratie ervan is gebeurd. 

"Bij het Mansvelder gemaal is het gelijk bij het aanlopen al een mooi gezicht. De steigers bij het lage gedeelte zijn weg en met al het nieuwe voegwerk ziet het er strak uit, trouwens de hoge voorgevel evenzo. 

   

De verdwenen aanbouw aan de rechterhoek zou best eens niet meer kunnen terugkomen daar de muren nu ook aangesmeerd zijn.

Aan de hoge achtergevel wordt het voegwerk ook onderhanden genomen. Onderaan is het goed te zien, links opengemaakt en rechts nieuw voegwerk. Verder houden we het maar weer op: wordt vervolgd.

   

 Fortwachterswoning Batterij onder Poederoijen       
Ook de Fortwachterswoning in aanbouw werd vanmiddag door Anton bezocht. Daarover vertelt hij: "Vanmiddag eerst richting nieuwbouw fortwachterswoning van de Batterij onder Poederoijen gegaan. Hier hebben ze van de week de vloer gestort en zo te zien zijn ze eronder een muur aan het metselen. 

Dat zal wel de ruimte worden voor alle energiemeters, toeters en weet ik wat voor apparaten er voor gas, water en elektra zijn.

   

Sluis onder een snelweg          
Vrijdag jl. schreef ik een artikel over de restauratie van de Peulensluis in Hardinxveld. Daarbij schreef ik al heel voorzichtig: "Bij mijn weten is het de enige sluis die onder een zo'n druk bereden snelweg doorgaat". Ik werd op mijn vingers getikt, op een aardige manier dus dat viel wel mee. Ik werd gewezen op de Nieuwe Meersluis of Schinkelsluis die onder de A10 zou liggen.

De Nieuwe Meersluis, ook wel Schinkelsluis genoemd, is een schutsluis in de Nederlandse gemeente AmsterdamDe sluis bevindt zich op de plaats waar de Schinkel uitkomt op de Nieuwe Meer

Het niveauverschil tussen de Nieuwe Meer (met daarachter de Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder) en het stadswater in Amsterdam is niet groot. Het niveauverschil is in de zomer 15 cm en in de winter gemiddeld 20 cm. Het water staat lager aan de kant van de Nieuwe Meer (-60 cm NAP in de winter). De sluis voorkomt dus dat het water uit de grachten van Amsterdam stroomt (-40 cm NAP).
Volgens mijn criticaster ligt de sluis onder de Ring van Amsterdam in de A10. Een paar foto's, uit mijn eigen archief nota bene lijken dat de staven. Die foto's komen van AndelWandelt en zijn gemaakt op 31 oktober 2015 tijdens de Olympische Wandeltocht vanuit Amstelveen.

   

Zouden er nog meer sluizen onder een snelweg liggen? Ik houd me aanbevolen voor aanvulling van deze serie.

                             terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 16 december 2016    
Vrijdag is nooit een drukke dag en vandaag was dat niet anders. Toch weer een paar schepen op de foto gezet waarvan de Presto de eerste was. Maar die was gisteren al in het Munnikenland aangekomen om vandaag te lossen.

Eveneens in het Munnikenland lag de C'est la Vie, maar die lag te laden. Later op de dag kwam het schip schutten om de lading naar Veghel of Helmond te brengen. Ik kwam het schip vanmiddag tegen toen het op de Zuid-Willemsvaart voer.

   

De La Guarda dacht ik vanochtend echt te zien toen het richting Afgedamde Maas schutte, maar niet veel later zag ik het toch ook echt richting Merwede schutten. In de Waalhaven bleef het liggen en het kreeg later daar gezelschap van de Prinses Margriet en nog veel later van de Mon Rêve die te diep ging om door de sluis te kunnen. De Mon Rêve moet lossen bij De Heus in Andel.

Rondje Thailand        
Zo noemen de mannen van AndelWandelt het prachtige rondje om het eiland van Nederhemert. Dit keer was het Hans de Weerd die alleen het rondje aflegde. Het leverde toch weer een aantal opvallende foto's op.
De foto van de ganzen bijvoorbeeld, allemaal dezelfde kant op. Wat een verschil met de mensen, want daar zijn toch wel heel veel andersdenkenden en/of dwarsliggers bij. 

De AndelWandelt-mannen, Hans en Anton, vertrekken samen altijd heel vroeg. Maar Hans alleen blijkt ook die gewoonte te hebben. Het leverde in het weinige ochtendlicht twee mooie opnames op van de Heusdense brug en de Hoogwaterkering Kromme Nol.

   

Later brak de zon door en werden de foto's ook lichter en zonniger. Bij die opnamen vond ik twee foto's van wat ongetwijfeld een inundatiesluis is. Even nog dacht ik aan de sluis bij Fort Hedikhuizen, maar die ziet er toch anders uit. Toch eens navragen bij Hans welke sluis dit is en waar die precies ligt.

   

Zowel op de Afgedamde Maas als op de Bergsche Maas zag Hans een aantal schepen passeren. Verrassend was de Naomi die de Betsy-T met zich mee bleek te voeren, een soort koppelverband dus.

   

In de buurt van het Bernse Veer dat vaart van Herpt naar Bern vv. kwam de Courage langs. Weer iets later ook het veer zelf waarmee Hans de Bergsche Maas overstak.

   

De Amare is een heel bekend schip voor de Wilhelminasluis, maar de juiste plaats waar Hans het schip zag passeren moet ik schuldig blijven. Ik zie maar weinig, eigenlijk geen één, herkenningsplekken. 

Iets later op zijn rondje Thailand zag Hans eerst de Piet Hein passeren en er vlak achter de Albatros. Die laatste lijkt in de buurt van Veen/Aaalst te varen gezien de huisjes op de achtergrond.

   

 Peulensluis in Hardinxveld       
Vandaag in het AD/Rivierenland op pagina 5 en in de rubriek Stad & Regio opnieuw aandacht voor de Peulensluis. Een bijzondere sluis, want deze overbrugt het verschil tussen de Buiten-Giessen en de Beneden-Merwede. De 
sluis gaat daarbij onder de A15 door.

Hieronder de twee hoofden van de sluis. Eerst die aan de binnenkant, ernaast aan de kant van de Merwede.

   

Bij mijn weten is het de enige sluis die onder een zo'n druk bereden snelweg doorgaat. Het geeft een bijzondere gewaarwording om langs de kolk onder de snelweg door te lopen. 

                                   terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

donderdag 15 december 2016      
Maar eens beginnen met gisteren toen iets na 09.30 uur de brug omhoogging om schepen binnen te laten. Tijdens dit omhooggaan kwam er in vliegende vaart een ambulance aan met optische- en geluidssignalen. De ambulance moest wachten voor de geopende brug en oh wat gaat zo'n brug dan langzaam dicht.
Maar .......................... bestaat er geen afspraak dat een ambulance die de brug over moet naar de Bommelerwaard dit voor/bij vertrek doorgeeft aan de sluiswachter? Of zat de sluiswachter te slapen? Dat laatste geloof ik niet, dus enig overleg lijkt me noodzakelijk. 

Schepen en de sluis       
Vanochtend vroeg en ook wat later was en bleef het heel rustig in de sluis. In het tweede deel van de ochtend kwamen de schepen. Misschien dat hielp dat Sluis St Andries bijna de gehele dag was gestremd. In ieder geval was in de mist de Prinses Margriet mijn eerste. Een uurtje later de Duitse Delta uit Saarbrücken.

   

De Soraya uit Brakel lag al te wachten tot de Delta de sluis uit ging en ook de cementpompboot Dorus uit Raamsdonksveer was hetzelfde lot beschoren. Dorus kwam uit de omgeving van Tiel en was op pad naar Keizersveer.

   

Ook weer een duo-schutting vandaag en dit keer van de Zuid-Holland en de Watergeus. In de sluis gingen de schepen tegen elkaar aanliggen, ik neem aan om de sociale contacten aan te trekken.

Nog twee schepen voordat het mij te donker werd, de Avenir en de grote Victus. Daarna bleef het rustig, heel rustig. Vanaf 19.00 uur heb ik het niet meer gevolgd, mijn dienst zat erop.

   

Veerhaven VII      
Zomaar twee foto's die ik kreeg toegestuurd van deze imposante duwer op de Merwede bij de brug in de A27. Geen idee wie de fotograaf ervan is, maar aardig zijn deze foto's zeker.

   

Bergingsoperatie RWS 73       
Meerdere mensen waren nieuwsgierig naar wat de RWS 73 afgelopen dinsdagavond (zie ook bericht van gisteren) op de Afgedamde Maas ging doen. Wel, het Twitterbericht van Gezagvoerder Tjeerd (@Gezagvoerder_Tjeerd) luidde:

   

"Bootje geborgen met de collega's door middel van onze dekkraan #RWS73 @Rijkswaterstaat. Bootje naar de opslag in Dordrecht. #vlotenveilig".

Gemaal Bern     
In Wellseind aan de Bergse Maasdijk staat dit gemaal dat overtollig water vanuit de Bernse polder in de Afgedamde Maas pompt. Natuurlijk kan dit systeem ook andersom werken, dus water inlaten. 
 

                                   terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht            

woensdag 14 december 2016     
De update vandaag beperkt zich tot slechts één foto. Deze werd gisteren gemaakt door de gezagvoerder van de RWS 73 die de Wilhelminasluis passeerde. 

Twee foto's van een werkplek, eerst aan boord van het RWS-schip, eronder die van de sluiswachters van de Wilhelminasluis. Gezagvoerder Tjeerd (@GZW_Tjeerd) twitterde: "Op weg naar een bergingsopdracht op de Afgedamde Maas met de #RWS73. Even kort de werkplek bezocht van de #Wilhelminasluis"

                               terug naar boven               naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 13 december 2016       
Het begon weer heel rustig vandaag. Zo duurde het tot iets na 10.00 uur voordat het eerste schip zicht meldde. Het was de bekende Tripang die op weg was naar Rotterdam en daar vanmiddag ook zou arriveren.

Precies een uurtje later de grote Monarch Empress die leeg uit Dordrecht kwam waar het samen met de Avalon Visionary, Avalon Passion, River Art en Rhein Melodie in de Merwedehaven lag. Het Duitse schip uit Hamburg deed erg lang over de schutting.

Die lange schutting was niet te wijten aan de Monarch Empress, maar wel aan iets dat tussen de Waaldeuren zat na het sluiten. Open dus maar weer die deuren en het verzoek aan het schip om de motoren even de boel te laten schoonblazen. Het lukte en misschien was daar het grote aantal monteurs dat op de sluis met onderhoud bezig was wel debet aan.

   

Daarna kwamen andere schepen eveneens met flinke tussenpozen langs. De Deo Data ging naar de Poederoijense Bol, de volgende Knarr kwam van Rotterdam en was waarschijnlijk op weg naar Veghel e.o.

   

De Integro had de nacht doorgebracht in de Maashaven en was daaruit in de loop van de ochtend vertrokken. Vanmiddag passeerde het weer met een "vreemde" lading die in Heusden was ingenomen.

   

De Avontuur, die van Vlaardingen was gekomen, lag al te wachten in de Waalhaven.

   

Wachten viel ook ten deel aan de met containers geladen Jo-An. Samen met de Avontuur schutten paste niet en dus werd het een ronde overslaan voor het schip.

In het donker, maar nog voor 18.00 uur schutte de La Vida en iets later de RWS 73. Daarna de Helena Tineke, een onbekende voor me, maar ik zal moeten wachten tot het schip bij daglicht passeert om een foto ervan in mijn archief op te nemen. Wat er later nog langskwam is voor mij ongezien gepasseerd.

Nautisch Verkeersleider        
Afgelopen zaterdag plaatste ik een filmpje van Rijkswaterstaat waarin wat taken van een Mobiele Verkeersleider aan de orde kwamen. Bij RWS bestaan ook Nautische Verkeersleiders en daarvan maakte Waterstaat ook een alleraardigst filmpje. 
Hoofdpersoon is een bijzondere Nautisch Verkeersleider, want de standplaats is de vuurtoren Brandaris op Terschelling is. Leuk, want met mijn ouders en zussen, plus vaak nog wat "aanhang" gingen we in de jaren vijfig van de vorige eeuw in de zomer altijd vier weken naar Terschelling. De Brandaris heb ik als jochie toen meermalen beklommen. Mij staat nog goed bij dat op de verschillende verdiepingen allerlei opgezette vogels stonden. Of dat nu ook nog zo is?


                                terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

maandag 12 december 2016  
Best een goed begin van de week hoewel ik weinig foto's heb gemaakt wegens andere beslommeringen. Achter elkaar zag ik nog in het donker de Baracas, Sanne en Harmonie voorbijkomen. Daarna lette ik niet meer zo op de sluis.
In foto-actie kwam ik pas bij het schutten van de Cornelis Adriana die op een reis van Rotterdam naar Heerewaarden was. Het schip zag er anders uit dan op de foto van 6 april die in mijn collectie zat en dus een goede reden om die foto te vervangen.

De Walrus II passeerde vanochtend met een ponton voor zich die naar Sluis Empel werd gebracht. Op de terugreis naar Werkendam zag ik het opnieuw de sluis passeren. Toen toch maar een foto van deze sleper/duwer gemaakt.

Omdat ik toch op het Waalhoofd was, maakte ik en passant een foto van de Patria die in de Waalhaven moest wachten. Deze Patria kwam van Dordrecht en was onderweg naar Lieshout, ik vermoed naar de Bavaria-fabriek.

Een sluisje bij de Henriëttewaard bij Engelen    
De mannen van AndelWandelt passeerden dit sluisje tijdens hun Maastocht van 1 december jl. Meer dan de titel van dit artikeltje wisten ze ook niet te vertellen. Waarschijnlijk heb ik niet goed gezocht, maar ook ik kon er geen info over vinden.
De foto's ervan plaats ik dan maar zonder commentaar, wie weet kan iemand er wel meer over vertellen..............graag!

 

   

 

   

 

Hoog water in 1995        
Alweer ruim twintig jaar geleden dat de Bommelerwaard moest worden ontruimd i.v.m. het gevaar van dijkdoorbraken. Ook het Land van Heusden en Altena had last van het hoge water, vooral de woningen langs de Afgedamde Maas, maar ook de fabriek van Bouman aan De Rib in Andel. Een paar foto's getuigen van die overlast.

 

   

 

                                       terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

zondag 11 december 2016        
Vandaag de wekelijkse sluiting van de Wilhelminasluis en dus heel weinig te beleven hier. Daarom vandaag wat andere onderwerpen aangeroerd, hoewel ze zoveel mogelijk watergerelateerd zijn.
De "Tocht naar de Nieuwe Wildernis" vanuit Lelystad bijvoorbeeld waaraan Anton van Rijswijk aan deelnam op persoonlijke titel. Alleen, tenminste zonder zijn loopvriend Hans daar die gisteren was verhinderd. 

Hierboven de start van de 40 km lange tocht door de Natuurgebieden rond Lelystad die plaatsvond bij scholengemeenschap ISG Arcus. Een beschrijving van deze tocht en ook veel meer foto's ervan staan op Facebookpagina van AndelWandelt

   

In het laatste deel van de tocht gaat de route via Lelystad-Haven naar de kust van Lelystad. Er wordt dan niet langs de waterkant gelopen, maar een kilometer lang duinpad wordt gevolgd. Bij dit gedeelte laat Anton tot 2x toe heel kort de route voor wat ie is. In plaats van rechtsaf wordt het linksaf om zo even bij de jachthaven te gaan kijken. In ieder geval niet voor niets, maar die vlieger gaat niet op door na het duinpad hetzelfde te doen.
Het zicht over het Markermeer vanaf de dijk is helaas nihil, alles is dan grijs van de mist. Maar in ieder geval toch een aantal schepen gescoord!

Lage Knarsluis        
Eigenlijk is het een Hoogwaterkering of Keersluis, maar daarmee wordt de functie van deze Lage Knarsluis niet minder belangrijk. 
De sluis is opgebouwd uit twee schuiven die voorzien zijn van grote contragewichten. Samen met de identieke Hoge Knarsluis in de Hoge Vaart voorkomt de Lage Knarsluis in combinatie met de Knardijk dat bij een dijkdoorbraak de hele Flevopolder onder water loopt. Door het sluiten van de beide sluizen wordt het onder water lopen tot de helft van de Flevopolder beperkt.

Noordersluis       
Eigenlijk is dit de verbinding tussen het industriegebied Noordersluis en het water van het IJsselmeer, ook de toegang tot de jachthavens gaat veelal via deze sluis.

 

   

 

Gemaal Wortman        
Het Gemaal Wortman is één van de drie gemalen die werden gebruikt bij het droogmaken van de polder Oostelijk Flevoland. De twee andere gemalen waren het Gemaal Lovink en het Gemaal Colijn bij Ketelhaven. De twee laatste gemalen zijn elektrische gemalen; het Gemaal Wortman daarentegen is een dieselgemaal.
Het Gemaal Wortman is genoemd naar dr. ir. Hendrik Wortman (1859-1939), een belangrijke figuur in de geschiedenis van de Zuiderzeewerken. Van 1919 tot 1929 was Wortman directeur-generaal van de Dienst der Zuiderzeewerken, die tot taak had de polders aan te leggen.

   

The continuing story of het Mansvelder Gemaal
Doe ik zomaar mee aan de gewoonte om zoveel mogelijk Engelse termen te gebruiken voor puur Nederlandse zaken. Je zou ook kunnen zeggen dat het een aardig intro is om het traditionele zondagse bezoek aan het Mansvelder Gemaal te introduceren.

Zoals altijd laat ik Anton aan het woord: "Tot nu toe valt er wekelijks toch wat te schrijven over wat er bij het restaureren gebeurt. Toen ik vanmiddag het gemaal bij het dichterbij komen in beeld kreeg was het meteen bingo. 

   

Ze zijn er volop aan het voegen geweest. Rechts aan de voorzijde zijn er bij een hoekmuur van wat een aanbouw is geweest, oude stenen door nieuwe vervangen maar ook nieuwe waar niks meer was. Of die aanbouw nog terugkomt? We zullen het afwachten maar ik denk het niet. 

   

Zo ben ik ook benieuwd wat er aan de achterzijde van het lagere gedeelte met die vervallen aanbouw gebeurt. Het tweetal kozijnen aan de hoge achterzijde is wit gemaakt."

The continuing story of the Fortwachterswoning

Het werk aan de Fortwachterswoning van de Batterij onder Poederoijen vordert natuurlijk ook. Anton merkt daarover op: "Bij de nieuwbouw van de fortwachterswoning waar ik geweest ben ligt nu over alle leidingen en buizen vlechtwerk.

   

 Een groot gedeelte van de bouwput is weer aangevuld.  Wat zal er in het tweetal muren komen, ramen of hout? We zullen het t.z.t. zien zullen we maar denken."

                           terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

Top