HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                Nieuwsoverzicht van 11 t/m 20 december 2017                                           

woensdag 20 december 2017     
Bijna de gehele dag niet op de sluis geweest en na terugkomst slechts één foto kunnen maken voordat de donkerte zich meldde. Wel hoorde ik van de sluiswachter dat het net als gisteren een behoorlijk drukke dag was.
Veel gemist dus, maar niet de Sharon en de Prinses Margriet die samen richting Maas gingen. De Prinses Margriet ging niet ver, want in de Maashaven bleef het schip liggen om de nacht daar door te brengen.

Morgen maar eens proberen weer wat meer schepen op de foto te krijgen.

Trekvogel    
Op maandag j.l. plaatste ik o.a. een foto van de Trekvogel die met een grote bok voor zich de sluis in kwam.

Willem Waaierdeur, een voormalige sluiswachter van de Wilhelminasluis die het verleden maar moeilijk achter zich kan laten, reageerde op die foto: "Bij de naam Trekvogel (deze duwt trouwens) moet ik direct denken aan die joekel van een sleepboot Trekvogel van de firma Phs. van Ommeren. Een schip van zowat 60 meter lang, die met een aantal sleeptankschepen van dezelfde firma achter zich, langs Brakel de Waal optornde. De sleepkasten waarvan de naam altijd op ia eindigde.
Dat was in de vijftiger en zestiger jaren en het kon toen wel eens even duren voordat je met de veerpont kon oversteken."
Hieronder links een foto van een dergelijk transport, zij het dat de sleper in dit geval een Damco-schip is en wel de Damco 9. Maar ernaast een foto van die Trekvogel. Niet erg duidelijk zijn deze foto's maar beter vond ik ze niet in mijn archief.

   

Voor de compleetheid nog een foto van zo'n enorme sleper, in dit geval de Damco 21.

                         terug naar boven                  naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 19 december 2017     
Vandaag een paar interessante transporten en trouwens ook een flinke drukte. Dat hebben we hier de laatste tijd gemist. De Cornelis B was voor mij de eerste, daarvoor was o.a. de 110m lange en met grond geladen Grevelingen gepasseerd op weg naar Empel. Rond 18.00 uur kwam het schip geladen weer terug.
Maar terug naar de Cornelis B die naar Gorinchem ging om daar vakantie te houden. Het was druk in de Waalhaven toen het schip de sluis uitkwam.

Op de achtergrond vaart de Cornelis B weg, komt de BGATrans de sluis in, even later gevolgd door de Vliestroom en de Scheldestroom. Daarachter kwam nog de sleper Morra met de Herik 69 voor zich.

   

De Morra is een Friese sleper uit Warns. Dat dorpje is wereldberoemd in Friesland door de slag die daar plaatsvond in 1345.

Het leverde een behoorlijk volle sluis op en vanaf de brug was dat goed te zien.

Bij de Poederoijense Bol zag Piet Lobregt, weliswaar tegen de zon in, eerst de BGATrans langskomen. Het schip kwam van Schoonhoven en was nu op weg naar Heerewaarden om een nieuwe lading zand te halen. 

Erachter kwamen de Vliestroom en de Scheldestroom, samen op weg naar Heusden om daar een transport op te halen.

   

In de sluis lag op dat moment de spits Jason en daarvan kreeg ik een foto toegestuurd die ook al tegen de zon in was gemaakt.

Piet Lobregt zag ook nog de Tommy langskomen met de Rodie Transport 25 voor zich. Erop een interessante lading, namelijk twee tanks die van Waalwijk kwamen en richting Vreeswijk gingen.

   

Ook weer een foto van het Munnikenland waar de Henja bijna klaar was met laden en de Inca met de bak A 68 bij de kraan lag.

Bij De Rib zag ik langs loswal van de fabriek van De Heus de Belgische Fluvius liggen, een voor mij nog onbekend schip dat uit de richting van Terneuzen was gekomen. 

Dan twee schepen waarvoor ik niet naar buiten ging, maar vanuit huis de foto nam. Eerst was het de Ora et Labora die van Schoonhoven kwam en nu Heerewaarden als reisdoel had. De tweede was de Amare die van het Botlekgebied kwam en richting Zuid-Willemsvaart ging.

   

Vervolgens de Destiny die op weg was naar de thuishaven Nederhemert en de Nelly-V die in de Maashaven een schutting moest overslaan. 

   

De Nelly-V moest wachten op de schutting met de Mirjam en de Hanzestad. De laatste kwam leeg uit Andel.

Zo tussen 17.00 en 19.00 uur was het gewoon even ouderwets druk. Dat kan dus ook zomaar opeens.

Transport op de weg        
Om de Destiny te kunnen laten uitvaren, moest de brug weer omhoog. Het verkeer moest wachten en vrij vooraan in de al snel groeiende rij zag ik een vrachtwagen met behoorlijk lange buizen op de oplegger. Een foto waard vond ik, ook even later bij het doorrijden over de brug.

   

Waar vaar ik?       
Zondag plaatste ik onderstaande foto al een keer met de vraag "Waar vaar ik?" Natuurlijk nam ik deze foto niet zelf, voor water heb ik een behoorlijk ontzag. Er zijn tot nu 26 oplossingen binnengekomen en nu al is zeker dat het een kwestie van loten gaat worden. Denk aan de sluitingsdatum!! Morgen, woensdag 20 december, om 24.00 uur sluit de inzendingstermijn.

                              terug naar boven                  naar Nieuwsoverzicht

maandag 18 december 2017     
Volgens mij was het weer een rustig dagje. Dat  weet ik niet zeker, want wij brachten vandaag een uitgebreid bezoek aan Breda en een ietsje minder aandachtvragend bezoekje aan Oosterhout. Maar eerst natuurlijk een kijkje in het Munnikenland waar ik als eerste de Bonheur II met ervoor de Corina 6 zag.

Verderop lag de Puck te laden. Later zou dit schip schutten, waarschijnlijk op weg naar Veghel of Helmond. Nog verder naar achteren lag de Inca met de bak A68 ervoor te wachten op een vrije plaats bij de kraan.

   

Bij de fabriek van De Heus op De Rib in Andel lag nog steeds de Hanzestad, maar er was nu gezelschap van de Franse Ben. Deze Ben was een onbekend schip voor me. 

Net voor ons vertrek een spectaculaire schutting waarbij als eerste de Gepke III de sluis inkwam, even later gevolgd door de Ruurtje die de Risico 56 voor zich had. 

   

De derde sleper die meeschutte was de Trekvogel die een flinke bok de sluis in duwde.

Bezienswaardig altijd dergelijke transporten, want veel ruimte is er dan niet over tussen de sluishoofden. Maar ook nu weer kwam het spul binnen zonder ook maar iets te raken: klasse!

   

Daarna waren we weg, maar tijdens onze koffie in een hip restaurant kreeg ik een foto binnen van de Two Rivers, een Werkendamse schip dat ik nog niet kende. Maar het schip, dat op dat moment net de sluis uit was richting Werkendam, zag ik eerder met de naam Hydra II.

   

Eenmaal weer thuis, net voordat het donker werd, zag ik nog één schutting. Eerst kwam de Tommy binnen met de Rodie Transport 25 voor zich. Deze Tommy, van de D.Bos Sleepdienst, was een onbekende voor me.
Het was even wachten, maar de Undine III, die van Rotterdam kwam, sloot aan in deze schutting.

   

Winterseriewandeltocht       
Anton van Rijswijk was alleen op pad bij zijn deelnamel aan een Winterseriewandeltocht vanuit en naar Breda. Zelf schrijft hij bij de foto's die ik van de tocht ontving het volgende:
"Het leek me mooi om weer eens aan een tocht van WSV Wiego in Breda mee te doen, want de laatste deelname, toen nog als AndelWandelt, was toch al weer ruim 3½ jaar geleden. Toen was het de 4e (tevens de laatste) tocht in hun jaarlijkse
Winterserie. 

Vandaag stond de 1e van de Winterserie 2017-2018 op het programma. De tocht begon zoals gebruikelijk in de wijk Ginneken en sinds enkele jaren is dat vanuit het gebouw Mariëndal van de Protestantse Gemeente. Bij de mooie en heel diverse route met een goede mix van onverhard en verhard hebben we wat plaatsen en buurtschappen aangedaan.
De eerste was Effen, dan de buurtschappen Overa en Balleman en na Galder ging het uiteindelijk weer naar Ginneken terug. Tussen en rondom deze plaatsen/buurtschappen vertoefden we rijkelijk in allerlei natuurgebieden. Het Mastbos ontbrak
natuurlijk niet en het verdere rijtje was Trippelenberg, Krabbebossen, Galderse Heide, Galderse Meren, landgoed Blauwe Kamer en Kogelvanger. De laatste is gelegen aan de rand van het Mastbos en een voormalig militair oefenterrein."

De twee foto's bij dit artikel zijn van de stuw Blauwe Kamer die zich bevindt in het riviertje de Mark. Veel meer foto's staan op de Facebook-pagina van AndelWandelt.

                             terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

zondag 17 december 2017    
Een gesloten sluis en dus valt er weinig te melden. In de Waalhaven is de Inspé II vanochtend vrij vroeg vertrokken richting Zeeland en misschien wel België.
De Prinses Margriet lag er nog en het viel op dat er nu al sprake was van heel lichte ijsvorming in de Waalhaven.

Bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland arriveerde vanochtend de Puck. Het schip koos een ligplaats bij de laadpijp, achter de grote bak Corina 6 die bij de kraan ligt, om morgen waarschijnlijk te gaan laden. 

Bij De Rib geen verandering. Nog steeds ligt daar alleen de Hanzestad die daar gisteren is aangekomen.

Sluis in de Arkelsche Dam    
Het Waterschap Rivierenland berichtte dat deze sluis alweer is geopend en dat scheepvaart weer mogelijk is. 

Heel vaak komt deze sluis op mijn website niet aan de orde en daarom maar weer twee foto's ervan die werden gemaakt door de mannen van AndelWandelt in september 2011. 

   

De Schuttevaer      
In de Schuttevaer van deze week, jaargang 129, nummer 47 alweer,een aantal nieuwtjes die een relatie hebben met de Wilhelminasluis. Deze krant haal ik iedere week, jaja ik weet dat een abonnement goedkoper is, bij drogisterij Verbeek in de Beatrixstraat in Andel. Gisteren waren er nog exemplaren te koop, dus zou ik zeggen: op naar Dirk jr.

Er zijn een paar rubrieken die mijn speciale aandacht krijgen, zoals Kielzog op pagina 23, de een na laatste pagina om het makkelijk te maken. Dit keer sprak Henriette Driesen-Joanknecht met het schipperspaar van de Grebbe.
Leuk om te lezen dat schipper Smitsman 24 jaar voer op de Esgé II, een schip van het veevoerbedrijf Schouten (Giessen), totdat dit bedrijf failliet ging. Maar ook de Grebbe is hier bekend van verschillende passages. Hieronder links op 18 maart 2011 en ernaast op 3 februari 2016.
 

   

Een andere interessante rubriek is Rivieren, Kanalen & Meren. Een rubriek die de mutaties van de Nederlandse Binnenvaartvloot optekent. Dit keer opent de rubriek met de Sadile (020.08219) die werd verkocht naar Ouderkerk a/d IJssel en nu de naam Inversa draagt. De Wilhelminasluis zag dit schip als Everdina op o.a. 12 februari 2009 en 26 maart 2012 passeren.

   

Ook bekend is de Dortmunder Argo (023.13805) die werd verkocht naar België en nu als Morena vaart. Het schip uit 1958 was hier bekend als Argo-Navis. Deze passage is van november 2013.

Waar varen we?     
De sneeuw is nu weg en dat maakt het misschien moeilijker om te raden waar de schipper die deze foto maakte zich bevond. Toch neem ik aan dat verschillende goede antwoorden binnenkomen, want ik sta vaak verbaasd hoe weinig schippers nodig hebben om een schip te herkennen. Dat zal dan ook wel gelden voor een plaats langs een vaarweg.
Inzendingen via het contactformulier of op een wijze die prettiger is. Bij meerdere goede oplossingen wordt geloot. De prijs die ik beschikbaar heb, is een kerstkrans die over de post zal worden toegezonden.
De maker van de foto is van deelname natuurlijk uitgesloten, ook mag hij niet de goede oplossing aan collega's geven-;) Sluiting van inzending: a.s woensdag 20 december!! P.S. Ook familieleden mogen niet meedoen, jammer Jos.

                                   terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 16 december 2017         
Het begint flink hoog water te worden hier bij de sluis. Als je het zo op de foto van de Waalhaven ziet, lijkt het nog mee te vallen. Maar geladen schepen die gewoonlijk over de Bergsche Maas gaan, zouden hier nu ook kunnen schutten.
 

Score voor een zaterdag niet slecht      
Vandaag aardig wat schepen voor een zaterdag in deze tijd van het jaar. Zeker zal ik nog schepen hebben gemist, maar de eerste die ik zag passeren was de Puck. Dit schip overnachtte volgens mij in de Maashaven. 
De tweede was het passagiersschip Columbus die met een flink aantal gasten van Kerkdriel kwam en naar Dordrecht ging.

   

Tegen het einde van de ochtend de Monza die op weg was richting Rotterdam. Een prachtig schip dat werd gebouwd in 1926. Geweldig dat deze oudjes nog steeds rondvaren!

   

In de Waalhaven lagen de Inspé II en de Prinses Margriet. De laatste was gisteren nog later op de dag gearriveerd.

Toen wij later op de dag terugkwamen van weggeweest was ik net op tijd om het achterschip van de Festina Lente op de foto te krijgen. Later zag ik het hele schip, want het bleek in de Maashaven te overnachten.

   

Het laatste schip dat bij daglicht schutte was eentje die ik nog niet kende. Dit schip uit Kampen (2001) kwam uit Amsterdam waar in de Vlothaven de lading was ingenomen. Ver hoefde het niet meer, want het reisdoel was de fabriek van De Heus in Andel.

Patrijzen in de regio    
Een tweet van Ernst-Jan van Haaften (@ejvanhaaften) gisteren trok mijn aandacht. Hij twitterde: "Steeds meer aandacht voor de Patrijs in Altena, maar hoeveel zijn er eigenlijk? Vogelaars van @altenatuur brachten het voor de derde keer in beeld!"    
Bij de tweet plaatste hij onderstaand kaartje. Daaruit blijkt dat bij de Wilhelminasluis behoorlijk wat waarnemingen zijn gedaan en dat het hier gaat om een groep van 7 - 18 dieren. Toch maar eens beter opletten, want ik zag hier nog nooit een patrijs.

Van de telling is een compleet verslag, De Patrijs in het Land van Heusden en Altena, gemaakt en voor de liefhebbers is dat door hier te klikken te lezen. Hieronder een foto uit dat verslag waarop een patrijs onder winterse omstandigheden. 

Hoog water en gerelateerde maatregelen    
Ook nu weer was Twitter de wijze waarop ik werd geïnformeerd over bijzondere genomen maatregelen i.v.m. het hoge water. Nu was het WSRL (Waterschap Rivierenland) (@wsrivierenland) die door een tweet mijn aandacht kreeg. "Door het sluiten van de Arkelsche Damsluis (laatste keer 2012) en het versmallen van de Gorinchemse Kanaalsluis (laatste keer in 2007) stijgt het peil in de #Linge. Zo buffert de Linge water om #wateroverlast tegen te gaan."        

Nu is die Arkelsche Damsluis ook bij mij bekend door de tochten van AndelWandelt. de twee foto's hieronder komen dan ook uit het archief van deze club.

   

Ook die Gorinchemse Kanaalsluis is mij bekend door de tochten van AndelWandelt, maar nu toch een foto uit die tweet van WSRL. Dat Waterschap Rivierenland maakte een pagina over deze gebeurtenis, klik maar hier om die te lezen.

                              terug naar boven                naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 15 december 2017      
Eerst maar even terugkomen op de tweede storing gisteren die in de avond plaatsvond. Ondanks de donkerte ben ik toch maar buiten gaan kijken om te proberen een foto te maken van de Coram Deo en de Jacomina vanaf het Waalhoofd.
De Waaldeuren waren dicht en op de een of andere wijze was de sluiswachter erin geslaagd de boel weer op gang te brengen. Er werd dus weer geschut.

Net als gisteren vond ik in mijn mail weer een storingsbericht over de Wilhelminasluis. Om de telling vol te houden, storing 2017-27 alweer! En dan zijn de kleine storinkjes of die ik miste nog niet meegeteld.

 Meteen keek ik naar buiten en jawel, de sluislichten waren uit. 

De problemen zaten in de ballasttanks van de deuren, waarbij ook nog eens de roerkleppen (de "kanonnen") op het Waalhoofd tegenstribbelden. De monteurs waren al in actie en later zag ik ze dan ook de sluisdeuren ingaan om daar onderin de eventuele problemen op te lossen.

   

Voordat ik weer naar huis wandelde maakte ik nog een foto van de gisteravond gearriveerde Inspé II. Wij gingen daarna op pad en traditiegetrouw was de eerste stop bij het Gedenkteken. Bij de fabriek lag de Rijnvallei, een schip dat ik niet kende.

Bij terugkomst bleek de stremming voorbij, de storing nog niet. Steeds als er vaart was, werden de werkzaamheden gestaakt. Daarna konden de mannen weer de sluisdeur in. Veel later kwam het bericht dat de storing voorbij was.

De eerste die ik toen zag schutten was de Gretina die de Buffel voor zich had. Op het ponton een los- of laadbrug.

   

Een tijdje later de Novitas die van de Veense Putten kwam waar grond was gelost. Het schip was onbekend voor me.

Later in de middag de Loreley die een recreant meekreeg in de schutting, waarna de dag voor mij werd afgesloten door de Princehof. Zo te zien was het schip op weg om ergens passagiers op te pikken. 

   

In het begin van de avond hoorde ik nog wat schepen voorbijkomen, maar veel zullen het niet zijn geweest. 

Dan nog dit............ 
Piet Lobregt, de man van "Scheepvaart op Waal en Maas", was weer op fotopad gisteren en vanuit het Munnikenland zag hij o.a. het transport van de Rotterdam 30 de Waalhaven van de sluis uitkomen.

Ook stuurde Piet me een foto van de sleper Thijs die de Zwaantje 1 trok. Gevalletje van pech mag ik aannemen.

                         terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

donderdag 14 december 2017    
Storing  
Helemaal niets van gemerkt en toch lag de sluis er ruim twee uur uit. Bij het bekijken van mijn mail vanochtend kwam ik dit bericht tegen:

Nog steeds was ik mijn krant aan het lezen toen een nieuw bericht in mijn mailbox plopte:

Later heb ik gevraagd wat er aan de hand was en de boosdoener bleek deur H1, de oostelijke Waaldeur, te zijn die dienst weigerde. Voor een monteur hier is, gaat er altijd wat tijd overheen, vandaar waarschijnlijk de lange storing.  
Rond 19.00 uur de tweede storing. Nu met de Coram Deo en de Jacomina in de sluis. Benieuwd hoe dit gaat aflopen, ik kom er morgen op terug! 

Scheepvaart
  
Best een redelijke dag en, vooral in de middag, redelijk wat vaart. De Wilhelmien kwam vanochtend als eerste langs, maar zo vroeg dat er geen foto van is. Wel van nummer 2, de Harja III die van Oosterhout kwam en moest wachten op de storing. Zo rond 09.30 uur schutte het schip. Aan het tweede bericht hierboven te zien, was de storing toen nog bezig.

Van de andere kant kwam direct erna de sleper Johanna van der Wees die naar Aalst ging. Waarschijnlijk had die ook liggen wachten, maar dan in de Waalhaven.

Rond 13.00 uur, ik maakte net een wandeling, zag ik in de Waalhaven het volgende schip aankomen. Het was de Sardonix die op weg naar Heerewaarden om zand te laden.

   

Een uurtje later het bekende duo Scheldestroom en Vliestroom, samen op weg naar Hardinxveld.

   

Het water staat hoog en daardoor kan ik betere foto's maken vanuit huis. Daar maakte ik dan ook dankbaar gebruik van. De Undine 3 ging dan ook tijdens mijn late lunch op de foto, voor de Knarr die tegen 16.00 uur kwam wandelde ik naar het Waalhoofd.

   

Het schemerde al flink toen er een aardig transport aankwam. Het was de Rotterdam 30 die de bak Rotterdam 48 voor zich had. Met bijna 3000 ton zand was de combinatie op pad van Heerewaarden naar Heerjansdam, een Herenreis dus! De combinatie kon hier schutten, omdat er ruim 3.70m water op de drempel stond. Voor het transport was maar 3.20m nodig.

Daarna werd het te donker en het bleef trouwens ook stil.

Ook dat gebeurde vandaag     
Kleine dingen die eigenlijk het vermelden niet waard zijn, maar die wel een beeld geven van een gewone doordeweekse dag. Een groepje van vier oranjegejaste mannen wandelde over de sluis. Ze bekeken hier en daar wat nader, stampten om de sterkte van houtwerk te beproeven, kortom de gewone acties van een dergelijk groepje. Dit was ca. de 743e keer dat een dergelijke inspectie plaatsvond. 
De tweede gebeurtenis was van een totaal andere orde. De hoogwerker, die was gebruikt bij het knippen van de bomen, werd opgehaald. De ophaler was waarschijnlijk niet erg bekend met deze hoogwerker, want het leek alsof het ding moest worden getemd. Even later ging het apparaat zonder tegenstribbelen heel rustig de oplegger op.

   

De derde gebeurtenis was de leukste. Een roodborstje nam het huisje met eten erin in beslag. Vervelend voor het diertje was wel dat het binnen behoorlijk had gelekt. Het eten leek er niet minder door te smaken.

                                 terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

woensdag 13 december 2017     
Een tussendag, van sneeuwval tot versmeltende regen. Opnieuw ook een dag waarop de binnenvaart het liet afweten. Vanochtend vroeg zag ik nog de Sayonara passeren, met containers op weg naar 's Hertogenbosch.

Er passeerde nog wel een recreant, maar het duurde ruim zeven uur voor de volgende beroepsvaarder langskwam, de Seolto. Het schip kwam van Leerdam om zand te gaan halen bij Heerewaarden.

Ruim een half uur later de Prinses Margriet die na het schutten in de Waalhaven bleef liggen. Daarna, zo rond 17.00 uur, de Gepke 3 die als losse boot van Heusden kwam. Het was bij deze passage al donker. 

Knippen klaar       
In de loop van de middag kwamen de knippers van de hoge bomen naar de westkant van de sluis om daar een viertal hoge bomen bij het parkeerterrein onder handen te nemen. In gezwind tempo klaarden de mannen dit werk.

   

Meten is weten         
Met regelmaat komen mannen van Geomaat op de sluis om alles op te meten. Mijn betere helft heb ik uitgelegd dat ze zo kunnen nagaan of er niets is verzakt, maar of dit klopt trek ik zelf in twijfel.

   

Op de tweede foto is het meetapparaat op onze woning gericht. Dat houdt in dat de andere meter dan met een peilschaal ongenood in onze tuin staat. Geen vraag of dat goed is, geen vriendelijke groet eerst, geen uitleg, geen bedankje, niets van dat alles.
Nu heb ik er geen echt probleem mee als het ijkpunt dat in de muur zit wordt gebruikt, maar dan geen gekras of een gele streep bij dat punt zetten. 

Schepen op de Bergsche Maas        
Hans de Weerd liep gisteren een heel stuk langs de Bergsche Maas. Zijn verklaring was: "
Elk jaar bezorg ik in het buitengebied van Herpt de Kerstkrant. Dit jaar heb ik dat maar eens lopend gedaan met daaraan gekoppeld  een rondje waarbij het keerpunt Den Bosch was. En dit alles in een smeltend sneeuwlandschap, zonder vertraging, files, noodgedwongen overnachting, pech, kou of neerslag.
Ben je dan een bevoorrecht mens of niet? 
Het ging 35 kilometer lang via  Heusden, Bokhoven, Engelen, Vlijmen, Haarsteeg, Hedikhuizen en Herpt over een gladde en onregelmatige ondergrond, maar zonder hoogteverschil zoals afgelopen zaterdag."

Een alleszins plausibele verklaring voor de foto's van schepen die hij onderweg ontmoette op de Bergsche Maas en die hij me gisteren al toestuurde. De fotoserie begint met de Jennij (1902!!) en de Jan.

   

Bekende schepen en dat geldt ook voor de Batouwe. Ernaast de BGATrans die de Orion ligt te helpen.

   

Allemaal bekende schepen die dit keer niet via de Wilhelminasluis varen, maar de Bergsche Maas aanhouden. Zo ook de Pieternella die we hier toch wel vaak zien.

Ook de twee dames daarna, Iris en Soraya, zijn heel bekend hier maar op deze reis eveneens de sluis "ontrouw".

   

De laatste foto van de serie is voor de Bergsche Maas 8, de veerpont tussen Herpt en Bern.

                                      terug naar boven                 naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 12 december 2017    
Het begon al vroeg vanochtend toen de Unitas meteen na 06.00 uur schutte. Geen foto gezien het vroege uur, maar daar het schip naar het Munnikenland ging om er te laden, kon ik later op de ochtend alsnog een foto maken.

Daarna duurde het tot 13.00 uur voor de volgende kwam, in dit geval was dat de Ventjager die met zand naar Kerkdriel ging. De schutting erna kende "spektakel" en dat zag ik vanaf het Gedenkteken in de verte aankomen.

   

Het transport bleek de Broedertrouw II te zijn die net als in begin november, toen was het de Geertruida van der Wees, met een "zalmschoonmaakmachine" op weg was naar Aalst. Alles erover schreef ik al op 1 t/m 3 november van dit jaar.

In de hoek van de sluis lag nog een schip, de Windcat 25 die ook naar Aalst ging en dus als eerste eruit mocht.

   

Natuurlijk ook een aparte foto van de Broedertrouw II die imposant de stuurhut in de hoogste stand had.

Rond 14.00 uur eerst de Sardonix en daarna de Si-Ca. De laatste miste ik bijna ook nog.

   

Tegen 16.00 uur al mijn laatste foto. De Broedertrouw II kwam terug uit Aalst om naar Dordrecht te gaan en werd daarbij op de hielen gezeten door de Liesveld die dan ook meeschutte.

Toen het al donker was zag ik nog de Cornelis B passeren, evenals even later de Harja III. De laatste bleef in de Maashaven overnachten. Daarna hield ik het echt voor gezien, maar druk zal het vast niet zijn gewoorden.

Knippen en sneeuw       
Vandaag weer de knippers op de sluis om nu met de hoogwerker de hoge bomen onder handen te nemen.

De gehele dag was een jongeman bezig de twee paden langs de sluis sneeuwvrij te maken. Een karwei dat hem menig zweetdruppeltje zal hebben gekost. Het resultaat mocht er zijn.
Sinds ik op de sluis woon, nu al ruim twintig jaar, zag ik zelden zo'n rigoureuze opruimactie. Eén keer geloof ik toen de zo langzamerhand legendarische sluiswachter Bert Maas het pad langs de westkant zo onder handen nam. 

   

De sluis bij nacht     
Zomaar eens een foto van het zicht dat schippers hebben op de sluis als het bijna echt donker is. In dit geval nadert het schip de sluis vanaf de Maaszijde.

                            terug naar boven                 naar Nieuwsoverzicht

maandag 11 december 2017        
Wat een dag! Code rood gold voor Brabant en volgens mij ook daarna voor de rest van Nederland. Waarschijnlijk was deze code ook leidend voor de Binnenvaart, want na een redelijk begin bleef het oorverdovend stil. Direct na 06.00 uur schutte de Undine 3 en later, tijdens ons ontbijt, meldde mijn betere helft dat de Ventjager de sluis in kwam. Ook zij begint mij dus in scheeps-herkenning te overvleugelen!
Mijn eerste foto was gezien het weer vanuit huis van de Maurice die van Amsterdam kwam. 

Ook de met containers geladen Iris ging vanuit huis op de foto. Het schip kwam met de lading van Den Bosch en was op weg naar de Pr. Margriethaven op de Maasvlakte. 

De Arwi miste ik, maar voor de Cornelis B, van de Maashaven in Rotterdam op weg naar Helmond, was ik paraat, zij het vanuit de keuken in mijn woning!

Al ver in de middag opeens een duo-schutting van de Fiat Voluntas, van Delft op pad om zand te halen, en de Spes Salutis die van Arkel kwam. 

Meer schepen kreeg ik niet op de foto, ook niet de Puck die geladen van het Munnikenland kwam aan het einde van de middag en dus al in het donker.

Wel kreeg ik nog twee foto's van een schipper die hij maakte tijdens het in- en uitvaren van de Wilhelminasluis. De foto's illustreren hoe slecht zo nu en dan het zicht was.

Keenesluis          
De mensen achter de restauratie van deze sluis timmeren goed aan de weg, want vandaag zag ik een tweet die liet zien hoe mooi die sluis is gesitueerd. Ik kon het niet laten om die foto ook hier te tonen.

Je eigen droomhuis        
In mijn Veronica TV-gids zag ik dat gisteravond een programma met de titel "Je eigen droomhuis" werd uitgezonden via SBS6. De beschrijving erbij trok mijn aandacht.

   

Ik citeer: "Afl. Hippe Woonboot. Stellen die hun net aangekochte kavel of vervallen historisch pand om proberen te toveren tot droomhuis worden gevolgd." Het begin, Hippe Woonboot, trok natuurlijk in het bijzonder mijn aandacht. Niet voor de opbouw van zo'n boot, maar wel welke rol het water erbij speelde.

   

Wel, in de aflevering werd ook getoond hoe de woonboot naar de definitieve plek ging. De sleper (1939) Frankenwarte duwde en een mij (nog) onbekend scheepje hield het vooraan op de juiste koers. Vlak voor de beoogde ligplaats moest een sluis worden gepasseerd. Van verschillende kanten werd mij verteld dat dit de Oranjesluizen zijn. Het transport gaat hier via de Middensluis van het oude complex. Links ligt de nieuwe sluis, de Prins Willem Alexandersluis.

                               terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht



 
 

Top