HOME
Info Wilhelminasluis
Waaiersluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                                 Nieuwsoverzicht van 11 t/m 20 december 2018                                                  

donderdag 20 december 2018     
Zo nu en dan wat opvallende schepen en/of schuttingen op de foto gezet. Druk was het niet en werd het ook niet. De Zwaantje 1 kwam tijdens mijn ontbijt de sluis in, na een tijdje schoof het schip ietwat naar voren. Dat bleek nodig te zijn om de Liesveld ruimte te verschaffen. Deze op zijn beurt gaf de Cala Jondal gelegenheid mee te schutten. 
 

Flinke tijd later opnieuw een aardige schutting van de fa. Koek uit Sleeuwijk. Eerst kwam de Willem de sluis in met het ponton Risico 7 voor zich. Erachter een flinke bok die werd geduwd door de F50.

Bij de reservedeur, op de oostkant van de Waalhaven, zag ik een slepertje aan de kant liggen. Later bleek het aan de andere kant van die Waalhaven te liggen en weer later schutte het, samen met de Animo (niet op de foto) die uit het Munnikenland kwam.
Het slepertje zag ik later bij de hoogwaterkering Kromme Nol linksaf de Maas op gaan.
Iemand die de naam van dit scheepje, dat nu een recreatiebestemming lijkt te hebben, weet?

In het Munnikenland werd de Ara gelost, terwijl later in de sluis de Courage richting Merwede ging. Die Courage zag ik, wij, gisteren bij Sluis Schijndel in de Zuid-Willemsvaart liggen. 

   

Ietsje te laat was ik voor de schutting met de Aletta, maar gelukkig was iemand paraat met een camera.

Net voor het donker werd schutte de Oranje Nassau die bij De Heus in Andel was gelost. Links de bordjes die de onveranderde slechte staat van de remming benadrukken. Niet te zien is het hekje dat mensen ervan moet weerhouden de steigers op te gaan.

Jammer, maar in het donker schutte daarna eerst de Forever, met een bak op weg naar het Munnikenland, en vervolgens de Blizzard die o.a. de Daisy duwde. De Forever vertrok al snel weer na het afleveren van de bak.

Reservedeur       
Langs de Waalhaven staat altijd een reservedeur klaar, erbij een taatskuip. Die deur wordt gebruikt ter vervanging van een van de vier deuren van de sluis die op dat moment onderhoud kan krijgen. 

De taatskuip wordt, liever gezegd werd, gebruikt om de taats, het scharnierpunt van een deur, droog te zetten. Ik denk dat ik die taatskuip nog nooit in gebruik heb gezien. Wel heb ik foto's waarop er duidelijk wel gebruik van werd gemaakt. Hieronder links. Rechtsonder is het gebruik van de reservedeur te zien. De twee deuren lijken te zijn "geparkeerd" in de sluis.

   

De laatste keer dat onderhoud werd gepleegd aan de deuren was in 2014/2015. De reservedeur werd wel gebruikt, maar soepel leek dat niet te verlopen. 

   

                                      terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

woensdag 19 dcecember 2018     
Zoals ik gisteren al meldde ben ik maar heel weinig op de sluis geweest. Toen we vertrokken was net de donkerte voorbij en bij terugkomst was er geen schip te bekennen.
Vanochtend maakten we al snel twee stops. De eerste keer was om de 110m van de Oranje Nassau (023.29041) die bij De Heus aan de Andelse Rib lag op de foto te krijgen. 

De tweede stop vanochtend was iets voor het Gedenkteken om de Solutio vast te leggen die werd gelost bij Covaco.

Bij het bekijken van de foto's op mijn camera vond ik nog een opname van gisteravond toen in het donker de duwer Milla passeerde naar Rotterdam. Uit de hand probeerde ik er een sfeerfoto van te maken en zelf vind ik dat dit dankzij mijn vaste hand aardig lukte.

                                              terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 18 december 2018    
Door omstandigheden, geen nare, kon ik vandaag geen foto's maken en ook kreeg ik niets actueels toegestuurd. Daarom vandaag geen update en het ziet ernaar uit dat dit waarschijnlijk ook morgen het geval zal zijn. 
Vandaag alleen een foto uit 2002 van een reclameschip uit Werkendam.

 maandag 17 december 2018    
Vanochtend in alle vroegte een duo-schutting van de Wilhelmien en de Albatros. Ruim twee uur later opnieuw een dergelijke schutting, nu van de Nomade en de Cornelis B.
De Nomade ging naar het Munnikenland om bij de fabriek van Covaco te laden, de Kon Tiki lag daar toen al te lossen. Bij de weg lag de André te wachten om eveneens te worden gelost.

   

Toen ik na het middaguur weer voorbij het Munnikenland reed, zag ik dat de Kon Tiki klaar was met laden en dat de plaats was ingenomen door de Belgische Oggy. 

De Nomade was toen bijna klaar met laden en rond 16.00 uur vertrok het schip dan ook. Niet veel later gevolgd door de Oggy.

   

Een paar schepen zette ik vanuit huis vanwege de regen op de foto. Eerst was dat de Zwolse Undine 3 die in de Waalhaven twee transporten tegenkwam. 

   

Later in de middag, we stonden op het punt weg te gaan, kwam de Knarr de sluis in. Ook de Tripang kwam eraan begreep ik, maar daar kon ik dit keer niet op wachten.

Hierboven sprak ik van twee transporten. In de Waalhaven lag bij het uitvaren van de Undine 3 een bok te wachten.

Het gevaarte werd in bedwang gehouden door voorop de Willem en duwend de F50. 

   

Intussen was in de Waalhaven ook de Trekvogel gearriveerd met een ponton voor zich. Erop lag het casco van een stuurhut. Ik hoorde dat beide transporten op weg waren naar Heusden. 

   

Het leverde een aardig volle sluis op, maar ook een geopende brug die behoorlijk open moest blijven staan.

Vereniging De Binnenvaart      
Zaterdag kwam de nieuwste uitgave van deze vereniging binnen, opnieuw heel lezenswaardig. In een inlegvel werd aandacht gevraagd voor de app (van application) van De Binnenvaart. Natuurlijk heb ik die meteen gedownload en geïnstalleerd en ik moet zeggen dat het even wennen is, maar dat het geweldig werkt.
Zoals nogal enthousiast wordt vermeld: "Een app boordevol gegevens van de Binnenvaartvloot met daarbij ruim 60.000 foto's!" De app is beschikbaar voor zowel Android als Apple.

   

De foto op het blad toont de Mastwijk die in 1968 experimenteerde met containervaart. Het schip van de NRM (Nieuwe Rijnvaart Maatschappij NV) nam drie containers als deklast mee. In het blad is een artikel in de serie Reders en Bevrachters aan deze NRV gewijd!

Betonning
Omdat het de laatste dagen niet alleen hier, maar vooral op Twitter, ging over de benaming van de boeien vond ik dit een aardig overzichtje. Niet dat het over die benaming gaat, maar het legt heel duidelijk de betekenis van vorm en kleur uit.

                                      terug naar boven                               naar Nieuwsoverzicht

zondag 16 december 2018     
In afwijking van de gewone routine was er gisteren geen update. Reden daarvoor was een bezoek aan het Heitelân, ook wel Friesland genoemd. Toch kom ik nog even op gisteren terug.

Gisteren passeerde o.a. de Medea en Arie van Tongerlo, dienstdoend sluiswachter, zette de spits op de foto. De twee foto's plaatste ik gisteren al op de Facebook-pagina van "Spitsen typische binnenvaartschepen" en er kwam ook "commentaar" op.

Boeien maken tongen los      
Een paar dagen geleden plaatste ik de foto van een boei, BO 7, met de vraag waar deze afkorting voor stond. 

Vandaag schakelde ik Twitter in en alras was daar de oplossing. Er reageerden professionals, zodat het goede antwoord, neem ik tenminste aan, al snel binnenkwam. Het was Gezagvoerder Tjeerd (@GZW_Tjeerd) die de oplossing als eerste gaf!

Zelfs kwamen er buiten de kaart hierboven nog twee kaarten binnen. Hierboven zijn de BO7 en BO9 links te zien, rechts de rode W2 en W4. BO staat voor Boven Merwede, W staat voor Waal. In het midden de AM-boeien van de Afgedamde Maas.
Hieronder op de linkerfoto ligt de BE2, Beneden Merwede. Beneden- en Boven Merwede kregen geen BM, omdat die letters al waren gebruikt voor de Bergsche Maas.
Op het rechterkaartje de BM1 en BM4 op die Bergsche Maas.

   

Simpele verklaring dus, de boeien dragen beginletters van het water, Hieronder linksboven boei AM11, Afgedamde Maas.

Ook boeien hebben onderhoud nodig en dat is o.a. te zien op de twee fotootjes hierboven rechts. In het midden rechts een foto van boeien/tonnen die bij het dan nog in gebruik zijnde Kantonniersgebouw liggen. Onderaan twee legendarische scheepjes van RWS, de Nieuwe Merwede en de Maas. Vergane glorie.

Nadia is nu Jacobus
In de Schuttevaer in de rubriek Kielzog op de laatste pagina een verslag van de ontmoeting van Bart Oosterveld met het schipperspaar van de Jacobus. 

Een aantal jaren voer schipper Jack Hofman als matroos op de toen nog Nadia. Nu vaart hij met zijn partner, beiden komen niet uit de binnenvaart, op het in 1920 gebouwde schip. 
Als Nadia zag ik het schip ooit de Wilhelminasluis passeren, nl. op 22 april 2013.

                                   terug naar boven                               naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 14 december 2018     
Niet veel schepen zag ik vandaag passeren, maar de Batouwe (023.19024) was de eerste. Het schip kwam in het begin van de middag leeg van Waalwijk en het ging nu naar Gorinchem.

Hoewel het heel rustig was vandaag, het is tenslotte vrijdag, hoefde ik niet lang te wachten op de volgende. Dat was de Rodeur (020.05843), nu niet direct een schip dat hier vaak is te zien.

Ruim een uur later de Ostrea (023.04217), het schip kwam van Helmond en was nu op weg naar Dordrecht.

Gewoonlijk houdt het voor me op als het donker wordt of is. Nu echter haalde ik mijn statief tevoorschijn om een foto te maken, in het donker, van de Meruada.

Het resultaat was niet slecht! De Meruada was op weg naar het Botlekgebied om daar een nieuwe lading in te nemen. 

Brug over de sluis        
Ook heel lang geleden, in dit geval liefst 110 jaar, was er sprake van stremmingen voor de vaart of het landverkeer. Jan Vos stuurde me een krantenberichtje over een stremming van de brug in 1909.

Het gaat hierbij over de eerste brug in de geschiedenis van de Wilhelminasluis. Zo lang was die rolbrug er nog niet en ook was de brug niet de oorzaak van de stremming.
Trouwens alles over de bruggen van de Wilhelminasluis is hier te lezen

Van die eerste brug over de sluis zijn een aantal foto's bekend, waarvan die van een bezoek van een aantal hoogwaardigheids-bekleders de meeste aandacht trekken.

Hoe zit het met die boei?
Cees Venderbos wees me erop dat deze boei niet op de Maas ligt, maar op de Merwede. Hij deed daarbij de suggestie dat BO 7 wel eens zou kunnen staan voor Boven-Merwede 7. Dat nu trek ik in twijfel, die boei zou dan toch BM 7 heten?
De stand Cees Venderbos - Boei is dus  1 - 1. Verlengen dus en wachten op iemand die er nog meer verstand van heeft.

                                       terug naar boven                                 naar Nieuwsoverzicht

donderdag 13 december 2018      
Pas halverwege de middag kwamen we terug op de sluis, waar het tot dan toe rustig was geweest. Vlak voordat we thuis waren maakte ik de eerste foto van vandaag van de Capio (023.18158) die in het Munnikenland bij Covaco werd gelost.

Lang hoefde ik thuis niet te wachten op een schip, want de grote Alfa-Mea (023.34054) uit Rijswijk bleek zich al te hebben gemeld. Het invaren van het 110 m schip leidde tot lange rijen wachtende automobilisten.

   

Van de andere kant naderde op dat moment het volgende 110 m schip. Nu was het de Seinpost (023.31835). Het lukte gezien de invallende donkerte nog net om wat foto's van dit schip te maken. Het was meteen het laatste schip voor mij vandaag.

Het mysterie van de Challenger         
Gisteren kon ik niets vinden over de Franse Challenger waarvan het Europanummer eindigde op 0365. Wel kwam ik genoeg opnamen tegen van een Franse Challenger met het Europanummer 018.22554. 
Van verschillende mensen, o.a. Piet Lobregt en Joost Roeland, kreeg ik hulp. Vooral één foto zette me op het goede spoor. Daarop is te zien dat "0365" niets heeft te maken met het Europanummer, dat was gewoon 018.22554. Wat die "Li 10365" dan betekent weet ik niet.

De Duinkerker Challenger zette ikzelf ook vaker en eerder op de foto, o.a. op 16 februari 2012. Ik kende het schip dus.

   

Ook in november 2014 zag ik de Challenger de Wilhelminasluis passeren. Het zijn dan vaak de andere kleuren verf die mij doen aannemen dat het om een schip gaat dat ik nog niet ken.

   

Weer een probleem opgelost dankzij een aantal kenners, mijn dank daarvoor!

Nieuw probleem    
Natuurlijk is het niet echt een probleem, maar wel weer een vraag. Hieronder een foto van een boei die zich bevindt in de Merwede bij Woudrichem. Links is de toren van één van de Woudrichemse kerken te zien.
Op de boei staat de tekst BO7. Iemand een idee waar deze tekst voor staat? Iemand opperde "Bakboord Oever", maar dat betwijfel ik ten zeerste.

                                              terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

woensdag 12 december 2018  
Vanuit de echtelijke sponde hoorde ik vanochtend vroeg behoorlijk wat lawaai van passerende schepen. Maar hoeveel en wie het waren........geen idee! Wel begreep ik dat het in de Maashaven bij het krieken van de dag een mooi lichtspel was.

Bij de vroege vogels hoorde in ieder geval de Brabant met de bak Almoord die op de foto richting sluis gingen. Met een tussenstop in de Veense Putten was de combinatie op weg naar Oosterhout.

Tijdens ons ontbijt, niet echt vroeg, passeerde de Walrus V. De duwer kwam van Neptune Shipyard in Aalst en was op weg naar de haven van Dintelmond werd mij verteld.

Vanuit de tuin zag ik de Iris, met de kraan hanig omhoog, de sluis inkomen. Later hoorde ik van de matroos aan boord dat het schip op weg was naar Nieuwegein om te werken aan de bouw van de nieuwe sluiskolk daar.

   

In het Munnikenland lag achter de bak Vlist de Franse Challenger te lossen. Weet iemand het Europanummer van dit schip, het is in ieder geval niet 018.22554, het zou moeten eindigen op 0365.

Toch ook een recreant vandaag en wel een grote met een heus Europanummer, nl. 030.40557. Het was de Geertje uit Amsterdam die net voor het donker werd de sluis passeerde. Het werd meteen mijn laatste schip vandaag.

   

Op een foto, die ik bijna weggooide omdat die ik maakte om te zien wat er op het bord stond, ontwaarde ik opeens een echt en opvallend kunstwerk. Verder maakte het schip een ietwat rommelige, maar wel gezellige indruk. 

Stuwen tijdens Peelrandroute     
Niet dat het iets te maken heeft met de sluis en zeker niet omdat het water-gerelateerd zou zijn, open ik dit item met een overzichtsfoto van het plein voor het Oorlogsmuseum in Overloon. Als je daar nog nooit geweest bent, is het een aanrader om er eens heen te gaan. Niet voor niets is het het grootste Oorlogsmuseum van ons land.

Anton en Hans passeerden op deze tocht toch ook weer een paar stuwen, die in de Sambeekse Uitwatering  bij de Heikantse Peelweg bijvoorbeeld.

   

Een veel kleinere was de stuw in de Oeffeltse Raam bij de Groeningsedijk. Ongeveer even groot als de eerste was de stuw in de Sambeekse Uitwatering bij Oude Warande in Sambeek. Knap toch hoe al dat water in bedwang wordt gehouden door talloze van dit soort kunstwerken.

   

Een foto en schilderijen    
Al een tijdje ligt onderstaande foto op mijn bureau. Het is een foto die is gemaakt in 1989. Dat weet ik doordat Stefanie Rochat, zij woonde jaren op de Wilhelminasluis,  me dat ooit vertelde en ook dat van die foto schilderijen zijn gemaakt. 
 

Stefanie schreef: "Toen mijn broer ging trouwen in 1989 wilde ik hem een aandenken aan zijn 'ouderlijk' huis meegeven. Ik heb toen een reeks foto's door een fotograaf laten maken. Van deze foto heeft mevr. van Berkel een schilderij gemaakt.
Toen het schilderij op de ezel stond, zag iemand dat en werd mij gevraagd of ze de foto voor meer schilderijen mocht gebruiken. 
Fam. v.d. Beek heeft er één, mijn zus en broer en ik en fam. Sterrenburg. Dus heeft mevr. v. Berkel 5x de foto nageschilderd
(en geen eentje is er precies gelijk:-)".
Van twee van die schilderijen heb ik een foto en inderdaad, deze schilderijen lijken op elkaar, maar zijn flink anders. Wel heel erg leuk!

   

                               terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 11 december 2018         
Opnieuw een onbestendige dag waarop, soms heel onverwacht, heel wat regen viel. Maar ook een dag waarop de hemel regelmatig was gelardeerd met de prachtige kleuren van regenbogen. 
Logisch dat op zo'n dag nogal wat foto's van een droge positie achter het raam werden genomen. Van de passage van de grote (82 x 11.30 m) bak Zagri 16 (030.11999) bijvoorbeeld.

   

Het spul werd geduwd door de Margriet (023.31929) en die was ermee onderweg naar Heerewaarden.

Een tijdje later een tweede transport, maar nu de andere kant op. Het was de Brabant (023.22866), nog onbekend voor me, die de bak Almoord (023.24268) voor zich had. De combinatie kwam van Oosterhout en stak de Merwede over om bij Gorinchem het Merwedekanaal op te gaan.

Een tijdje later een duo-schutting van de RWS 73 en de Ventjager. Waar het schip van Rijkswaterstaat op patrouille was, ging de Ventjager richting Heerewaarden om zand te halen.

   

Net voordat we tegen de middag van huis wilden gaan, kwam de Vliestroom de sluis in. Waarschijnlijk was het schip bezig aan een rondje Hellevoetsluis-Hellevoetsluis, waarbij het Land van Heusden en Altena werd gerond.

's Middags de Induco, een schip dat uit Zeeland kwam en ging lossen bij De Heus in Andel. Tijdens deze passage was ik niet thuis en dus maak ik dankbaar gebruik van twee foto's van Joost Roeland. Het schip is daarop weliswaar leeg.

   

Mijn laatste foto vandaag was voor de Leanke die het ponton Zaan voor zich had. 

AndelWandelt in 2019           
Het programma van AndelWandelt in het 1e kwartaal van 2019 is vastgesteld. Foto's van stuwen, gemalen, schepen, etc. kan ik verwachten van de volgende tochten, de startplaats staat erbij:

05 januari  Tweede Wilde Zwijnentocht  Nunspeet  40 km
19 januari  Gooise dreventocht  Laren  40 km
09 februari  Duivelsberg- en Ooijpoldertocht  Nijmegen-Lent  40 km
23 februari  Nijkerkse Landschapstocht  Nijkerk  40 km
16 maart  32e Gertrudistocht  Bergen op Zoom  42 km
23 maart  Vier dorpentocht  Klarenbeek  40 km

Andere zaterdagen van dit kwartaal zullen ongetwijfeld door Hans de Weerd (hieronder links) en Anton van Rijswijk worden benut om individueel tochten te lopen. Ook daarvan zal ik kond doen op deze site.

                                  terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

Top