HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                               Nieuwsoverzicht van 11 t/m 20 februari 2017                                            

maandag 20 februari 2017                         
Miezerige dag waarbij de wind behoorlijk kil aanvoelde. De eerste foto maakte ik dan ook vanuit huis, vooral omdat het toen nog vroeg was en het licht regende. Erop de Sial die op weg was naar de Eemhaven in Rotterdam.

De Zwaantje 1 ging naar Heusden en kwam later weer terug om naar de thuishaven Zaltbommel te gaan. Ernaast de Inspé voor wie het weekeinde ook voorbij was en die achteruit de Waalhaven verliet.

   

Het beeld aan de overkant van Andel, tegenover de appartementen van de Oude Silo, wordt steeds rommeliger. Nu lagen er bij het oude materieel een aantal kleinere bootjes bij. Ik hoorde dat dit voor veel mensen een doorn in het oog is. Datzelfde geldt dan waarschijnlijk ook voor de bakken die iets links ervan liggen, hoewel die nog wel eens in gebruik zijn.

De Princehof was onderweg naar een plek in de buurt van Hereewaarden, misschien wel om daar passagiers aan boord te nemen. Met de Princehof schutte de mij onbekende sleper/duwer Dirk II mee, op weg naar Aalst.

   

Rijkswaterstaat liet zich ook weer eens zien en in dit geval kwam het vlagvertoon van de RWS 26.

Vanmiddag bleek er water genoeg op de drempel te staan om de ex-vissersboot die zaterdag nog gedwongen moest wachten door te laten. Op het schip, dat met onbekende bestemming vertrok, kon ik geen naam of andere identificatie ontdekken.

   

De laatste foto was voor de Brakelse Antonia en de Adrie-S. De eerste was op weg naar Heerewaarden, de tweede, mij nog onbekend, ging het Munnikenland in. Het was toen net na drieën en in ieder geval tot 19.00 uur kwam er geen schip meer voorbij.

Bouw Fortwachterswoning               
Anton van Rijswijk nam gisteren weer een kijkje bij dit project bij de Batterij onder Poederoijen dat nu aardig vorm begint te krijgen. 

   

Anton vertelt er zelf over:
"Ja, wat voor werk zal er verzet zijn en hoe ziet het er dan vandaag uit. Nou bij de nieuwbouw van de fortwachterswoning is al goed te zien hoe de indeling van de bovenverdieping gaat worden, waar de ramen komen, het balkon en de grootte ervan."

Restauratie Mansvelder Gemaal                    
De bijna afgeronde restuaratie van dit voormalig gemaal begint het einde te naderen. Anton keek gisteren ook weer hier en stelde het volgende vast.

"De "restaurateurs" zijn toch nog bij het Mansvelder gemaal bezig geweest. Aan de uitbouw aan de achterzijde is namelijk nieuw  voegwerk te zien." 

   

Winterwandeltocht Leerdam        
AndelWandelt nam zaterdag deel aan deze 40 km lange tocht vanuit en naar Leerdam. Misschien heb je de foto's ervan al bekeken en/of het verslag van deze dag gelezen. 

   

Onderweg zagen de mannen behoorlijk wat watergerelateerde objecten, hierboven bijv. het bekende sluizencomplex van Asperen. Ook oud  is de Boutensteinse Sluis in de buurt van Rumpt.

Het gemaal De Laar bij Gellicum is niet echt indrukwekkend te noemen, maar het vervult wel een belangrijk functie.

Het Gemaal De Nieuwe Horn bij Acquoy ziet er indrukwekkender uit, is ook een stuk groter.

   

Dit alles haalt het echter niet bij het voormalige stoomgemaal De Oude Horn dat ook al bij Acquoy hoort en in de Culemborgse Vliet ligt. Het gemaal heeft een totaal andere functie gekregen.

Hans & Anton zagen onderweg ergens op de Linge toch ook een scheepje liggen en wel het werkscheepje Lady Jalinka, een prachtige naam voor een schip. Het hoort thuis in Ingen en het bedrijf dat de eigenaar ervan is heeft een website met behoorlijk wat informatie.

Morgen gaan Hans de Weerd en Anton van Rijswijk weer op pad, nu om de zelf uitgezette Wielenroute in de buurt van Heusden te lopen.                                   
                            terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 18 februari 2017                 
Voor een zaterdag was het zeker een topdag! Niet alleen wat aantal betreft, maar vooral ook de schepen die zich in de Wilhelminasluis lieten zien. Rond 10.00 uur begon het al met een prachtig transport.

Voorop sleurend de Anny van D. Bos Sleepdienst uit Amsterdam en achteraan duwend de Aegir van Sleepbedrijf Bootsma uit Makkum.

   

Het transport kwam van Franeker waar het casco van een ontzettend mooi en luxueus jacht op de werf van Talsma was gebouwd. Het transport was onderweg naar Oss waar op de werf van Heesen Yachts het casco wordt afgebouwd.

Een uur later opnieuw een transport, maar dan zeker minder "gelikt" dan het eerste. De bak Symen uit Meppel werd onder controle gehouden door de Frisian uit Grou. Alweer een Fries gebeuren dus en dat in een Brabantse sluis.

   

Toch ook weer een duo-schutting vandaag. Na de Casa-Nova (is een deel van het schip alweer geschilderd?) uit Amsterdam kwam de Steven Roos de sluis in. Waar de eerste op weg was naar de Maashaven in Rotterdam, ging de spits naar Nieuwegein.

Dan een nieuwkomer en wel de Werkendamse Virage. Het schip kwam van Cuijk en ging nu naar de thuishaven.

   

Heel bijzonder, ik zag het tenminste nog niet zo vaak, was de schutting van de twee spitsen Vite en Albemar die als koppelverband door de sluis kwamen. Waar de Vite op weg was naar de Maashaven van Rotterdam, ging de Albemar naar Sliedrecht. Ergens onderweg zullen ze dus het koppelverband moeten hebben verbroken. 

Daarna alweer een spits, de vierde al, en in dit geval was het de Nadenos. Deze spits hoefde niet meer zo ver, want het zocht en vond een plekje in Woudrichem. 
Even later de C'est la Vie die van Veghel kwam en eveneens op weg was naar Gorinchem. 

   

In de Waalhaven was intussen de Inspé gearriveerd om daar het weekeinde door te brengen. Voorbij kwam even later de Zeearend die met passagiers onderweg was naar Woudrichem en een uurtje later weer terugkwam. 

   

Het laatste schip vandaag was een recreant die behoorlijk pech had. Deze Jaan ging 2.80 m. diep, terwijl er op de Waaldrempel slechts ca. 2.30 m. stond. Typisch een geval van een slechte of minder goede voorbereiding. Het schutten ging dus niet door en het schip, een ex-vissersschip zo te zien, werd achter de oostelijke Maasremming in het Zwaluwnest gelegd. Het zal daar in ieder geval tot maandag moeten blijven liggen, de sluis is immers op zondag in deze periode dicht. Dan maar hopen dat er maandag voldoende water op de drempel staat.

Daarna kwam niets meer langs. Wel reden de mannen van AndelWandelt, die vandaag in Leerdam meededen aan de Winterwandeltocht van 40 km, bijna de vouwen uit mijn broek toen ik de weg wilde oversteken. Morgen de foto's van deze tocht alsook een verslag ervan op de site hoop ik.

                             terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 17 februari 2017             
Maar eens beginnen met het nieuws dat ik afgelopen woensdag zomaar een storing van de sluis miste. Waren het eerder op de dag de Waaldeuren die problemen gaven, 's avonds tijdens de testen waren het de Maasdeuren. Er schijnen zelfs weer duikers te zijn geweest.
Maar goed, genoeg over deze storing 2017-08 en over tot de orde van de dag.

De schepen en de sluis       
Het was weer even wachten, maar dat was niet ongewoon. Tegen het middaguur was de Cornelis B de eerste. Het schip kwam uit de buurt van Helmond en was nu op weg naar Gorinchem.

Niet veel later kwam de Scorpio met de grote bak Transit-10 voor zich door de monding van de Waalhaven om naar de fabriek van Covaco in het Munnikenland te gaan.

   

Ca. een uur later passeerde de Nieuwegeinse Henja de sluis.

De volgende was de Niky en die was bijna op de bestemming: de fabriek van De Heus in Andel. De spits Jaël ging de andere kant op om in Gorinchem een ligplaats te zoeken.

   

De Zuidenwind miste ik volledig, net als de Maasstroom 7 trouwens, maar die misser kon ik herstellen omdat het schip in de Waalhaven bleef liggen. De Hoop 3 kwam gisteren al voorbij op weg naar Heusden, nu kwam het terug om naar de Uilenhaven in Zwijndrecht te gaan.

   

Oude RWS-vaartuigen       
Een tweet van Gezagvoerder Arco (@GZW_Arco) trok vanmiddag mijn aandacht. Hij schreef er o.a. in:
"
#throwbackthursday hier een aantal vaartuigen die dienst hebben gedaan in de regio Dordrecht #RWS15 #RWS16 #RWS17 #RWS18."
Bij het Twitterbericht zaten foto's van de genoemde schepen. Ik heb die hieronder geplaatst met ernaast een foto van hetzelfde schip zoals ik die ooit zag. Te beginnen met de RWS 15 die op de rechterfoto in de Wilhelminasluis ligt op 4 juni 2008 met naast zich de welhaast legendarische Bergsche Maas.

   

Dan de RWS 16 die ik o.a. op 14 oktober 2008 door de Wilhelminasluis zag komen.

   

Ook de RWS 17 zag ik meermalen door de sluis komen, o.a. op 4 maart 2009 toen het op weg was naar de Hoogwaterkering Kromme Nol bij Wijk en Aalburg waar een proefsluiting werd gehouden.

   

De laatste van het kwartet is de RWS 18 en ook die zag ik door de sluis komen. Op de rechterfoto vaart het schip op 15 december 2009 in de Waalhaven richting de sluis.

   

Oefenende helikopters      
In de afgelopen nacht(en) was duidelijk dat in de buurt met helikopters werd gevlogen. Het Defensie Helikopter Commando deed een Persbericht uitgaan waarin o.a. :
"Om veilig te kunnen opereren, zowel bij daglicht als bij duisternis, trainen helikopterbemanningen van de Koninklijke Luchtmacht het hele jaar door. Dit kan tot uiterlijk 00.00u, maar getracht wordt alle helikopters om 23.00u weer aan de grond te hebben. Voor de periode tussen april en oktober is toestemming verleend om in een aantal weken militaire vluchten uit te voeren voor oefendoeleinden bij duisternis tot uiterlijk 01.00u. Zo kunnen helikopterbemanningen blijven voldoen aan het vereiste niveau van geoefendheid die nodig is voor inzet waar dan ook ter wereld.
Personeel van het Defensie Helikopter Commando, locatie vliegbasis Gilze-Rijen oefent onder andere het vliegen bij duisternis tot uiterlijk 01.00u in week 14, 17, 18, 23, 27 en 32. De helikopterbemanningen vliegen vanaf Vliegbasis Gilze-Rijen en Vliegbasis Deelen naar de verschillende militaire oefenterreinen in Nederland.

Het oefenen in de avonduren bereidt de bemanningen voor op een breed scala aan missies, waar ook ter wereld. Nederlandse helikopters en het betrokken personeel zijn de laatste twee decennia onafgebroken ingezet en hebben hun bijdrage geleverd waar nodig. De jarenlange inzet is echter eenzijdig geweest en heeft daarnaast veel gevraagd van de militairen. De komende periode wordt daarom hard gewerkt aan het herstel van de brede inzetbaarheid. Er wordt getraind met ladingen in en onder de helikopter, het in- en uitstijgen van personeel en het landen in verschillende omstandigheden. De trainingen worden regelmatig gecombineerd met deelname door eenheden van de Koninklijke Landmacht of Koninklijke Marine."

   

De verleende ontheffing en meer informatie over o.a. de vliegbewegingen is hier te lezen. Klachten kunnen worden ingediend via luchtmacht.nl/geluidshinder of ingesproken via telefoonnummer 0161-296100. Voor vragen en eventuele geluidhinderklachten is ook het gratis telefoonnummer 0800 – 0226033 bereikbaar. 

                             terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

donderdag 16 februari 2017      
Eerst maar eens beginnen met een foto van "the night before". Het was druk gisteravond met nogal wat oranjegejaste en witgehelmde personen. Het echte werk gebeurde na 22.00 uur maar toen waren de luiken van mijn woning al dicht. Het sonore geluid van de aggegraten stoorde ons niet echt, ook van de felle lampen hadden we weinig tot geen last.

"The day after" bracht ook al geen verrassingen. De catering was verdwenen, de lampen en motoren uit. We zagen dat vanochtend vroeg de borden werden weggehaald en later op de dag ook de aggegraten.

   

Straatwerk        
Vanochtend twee man van Van Oord bezig met het herstellen van een slecht stukje in het pad dat leidt naar het wachtgebouw. Door een mol was daar het wegdek ietwat verzakt en dat werd nu in orde gemaakt. Een cosmetische operatie dus. 

Waar je zou verwachten dat de diepe kuilen in de bochten vanaf de Parallelweg naar de sluis en ook onderaan die afslag zouden worden aangepakt, bleven die er even gevaarlijk bijliggen. Een kwestie van jammer dus.

   

Vooral grote wagens zoals de vuilnisauto kunnen de bocht naar beneden niet maken zonder van het asfalt af te gaan. Diepe kuilen zijn dan het resultaat. Waarschijnlijk is het een kwestie van wie het moet opknappen. Provincie? Gemeente? Waterschap? Rijkswaterstaat?

"Core business" van de Wilhelminasluis
Het was vandaag een vertrouwd beeld met weinig te doen in de sluis. Toch al met al een bevredigend resultaat en er is nog een uur of vier te gaan totdat de sluis dicht gaat.
Ruim na 10.00 uur kwam de Jojeria langs, na een half uur gevolgd door de sleper/duwer Merwekracht. Deze laatste kende ik nog niet.

   

De Stad Nijkerk 1 kwam geloof ik bij de fabriek van De Heus in Andel vandaan, terwijl de C'est la Vie bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland was geladen.

   

De Renata passeerde in het begin van de middag, de Marjan een uurtje later.

   

Vanmiddag zelfs een trio-schutting waarvoor achtereenvolgens de De Hoop 3, de Arta en de Spes Salutis de sluis inkwam.

Mijn laatste schip was de prachtige (wat een boeg!) en blauwe Elionie die van Capelle a/d IJssel kwam. Daarna kwamen er tot het donker werd geen schepen meer. Wie weet krikken de avonduren het aantal nog ietwat op.

Luchtbellen        
Vooral aan beide kanten van de Waaldeuren komen regelmatig luchtbelletjes omhoog borrelen. Nog niemand heeft me kunnen vertellen waardoor die ontstaan. Er zal sprake zijn van gasvorming in de bodem, maar hoe kan dat. Als iemand een idee heeft........graag.

                                 terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

woensdag 15 februari 2017       
Het werd een enerverende dag vandaag, niet door het aantal schepen maar vooral door randverschijnselen. Eerst maar eens de schepen. Vanochtend bleef het lang stil en toen we op de terugweg na het boodschappen doen langs het Munnikenland reden zagen we dat daar een grote bak werd gelost en dat de Nomade lag te laden. Om 14.00 uur vertrok een toen volle Nomade.

Om 12.00 uur passeerde de Gouderakse Madjoe en daarna was het einde schutten. Opnieuw was het deur H1, de oostelijke Waaldeur, die dwars was. De Werkendamse Tempore moest daarom in de Waalhaven wachten. 

   

De Woudrichemse Bayona, een ex-vissersschip, wilde neem ik aan niet wachten op het opheffen van de stremming en draaide in de monding van de Waalhaven en ging weer richting Woudrichem.

Met de Si-Ca kwam een schip dat ik hier al lange tijd niet zag de sluis in, de storing was inmiddels voorbij. 

   

Dat was alles vandaag en echt, ik heb geen enkel schip gemist. Wel 's avonds, want toen de Rose des Sables schutte was het al te donker voor foto's. Het Belgische schip bleef trouwens in de Waalhaven overnachten.

Storing 2017-07        

Iets na 12.00 uur was het einde schutten nadat de Madjoe was uitgevaren. De lichten gingen op dubbel rood aan de buitenkant van de sluis en het was opnieuw wachten op de monteurs.

Een uur later slaagden die monteurs erin na aankomst om al heel snel de Tempore door te laten. Even snel kwamen de mannen van EPC tot de conclusie dat er iets onder de deur vastzat en zo de storing veroorzaakte. Hulp van duikers werd daarom ingeroepen.

   

Het duurde lang, erg lang, voordat de duikers arriveerden. Direct werd de duiker klaargemaakt om het water in te kunnen. Daarvoor moest eerst de helling van de sluis worden genomen.

   

Het water bleek glashelder te zijn, zodat het niet moeilijk was om de ongerechtigheden te vinden en in een emmer te doen. Opnieuw bleek vooral hout de boosdoener te zijn, hoewel een paar verdwaalde stenen ook meteen werden verwijderd.

Functionele veiligheidstesten      
Op 13 januari jl. meldde ik al dat we een brief kregen met uitleg over de werkzaamheden vanavond en vannacht. Tenminste, het was geen uitleg, maar meer het meedelen van wat hoe laat ging gebeuren. Eigenlijk dat ook niet, het was gewoon een mededeling van wat tijdmomenten en dat er enige overlast zou kunnen zijn.

Als eerste arriveerde vanmiddag de catering. Door een lekke band haalde de combinatie maar net de sluis waar de wegenwacht hulp kwam bieden. De bocht naar beneden was te krap en dus bleef het hele spul op de parallelweg staan. 
Niet veel later kwam ook een vrachtwagen aan met vier grote verrijdbare lampen erop. Vlak voor de brug werd de ventweg bijna geheel gestremd, schoolkinderen (en daar komen er veel van langs) en andere fietsers konden er ternauwernood langs.

Op de sluishoofden werd zo'n lamp (eigenlijk een verrijdbare aggregaat) neergezet en toen het donker werd gingen die aan. 

   

Intussen waren ook nogal wat oranjegejaste mannen op de sluis gearriveerd en ook zag ik zelfs een dame. De cateringwagen bleek aantrekkingskracht te hebben, want het leek een gezellig gebeuren te zijn daarbinnen. Ik begreep dat op het menu stond: nasi met saté en/of een rode koolschotel. Een culinair feestje dus.  

Hoe het eigenlijke werk is verlopen en of er nog problemen waren met de afsluiting van de weg: ik weet het niet. Het was te donker en te laat om te gaan kijken.

                         terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht            

dinsdag 14 februari 2017       
Het bleef lang rustig vandaag, heel lang eigenlijk. Het tweede deel van de dag vergoedde echter genoeg. Maar pas rond 11.00 kwam de C'est la Vie als eerste door de sluis. Het beetje ijs dat er lag was daarmee ook snel opgelost. Het schip met de mooie naam kwam van Veghel en was op weg naar Dordrecht.

De sleper Sperwer kwam zelfs twee keer langs, de eerste keer richting Woudrichem, maar het kwam al snel weer terug om naar Geertruidenberg te gaan.

   

Op een reis van Papendrecht naar Heerewaarden was de Cotrans 9. Het mts IJsselmonde kwam van Heusden en was op weg naar Papendrecht. Het was toen inmiddels al 15.00 uur.

   

Ondanks het weinige aanbod was er toch ook een duo-schutting en wel van de Zalmvisser, naar Heerewaarden om zand te halen, die na de Albatros de sluis inkwam.

Ruim na 16.00 kwam de Cornelis B van Helmond om te schutten richting Werkendam. Een half uurtje later de Prinses Margriet die achteruit de Waalhaven inkwam voor een plekje voor de nacht.

   

Dat was alles voor vandaag tot nu toe, meestal komen 's avonds nog wat schepen langs, dus wie weet wordt het aantal nog uitgebreid.

Storing 2017-06 van gisteren     
Marjo-R kon gisteravond ook nog probleemloos schutten. Als er al iets tussen de deuren zat was dat door het schroefwater van de schepen weer verdwenen. Al snel kon dan ook worden gemeld dat de storing voorbij was.
Jammer alleen dat in de stremmingsberichten consequent wordt gesproken over de Voorhaven (Maashaven). Dat laatste blijft hardnekkig in de berichten staan, ook als de problemen zoals gisteren bij de Waaldeuren zijn. Dat moet toch anders kunnen.

Vanmiddag lag Waaldeur H1 trouwens weer een keertje dwars, maar dit keer kon het probleem worden opgelost of verdween vanzelf.

Stremming van de brug in de N322 morgenavond         
Nog steeds melden de borden langs de N322 dat morgen de weg ter hoogte van de Wilhelminasluis is afgesloten vanaf 23.00 uur tot 03.00 uur. Volgens een brief moet dit vanaf 22.00 uur zijn. Morgen zullen we zien wat correct is/was.

Overal in Andel lijken al borden te staan die alleen maar goed moeten worden gedraaid om de afsluiting aan te geven. Hierboven een bord bij de fabriek van De Heus. Hieronder de kruising van de N322 met de Maasdijk, net buiten Andel.

Vluchthaven Gorinchem      
Vandaag kwam via mail een Nieuwsbrief van Rijkswaterstaat binnen over de ligplaatsen bij Gorinchem. Erin o.a. "
De voorkeursvariant voor de Vluchthaven is afgelopen najaar verder uitgewerkt. Om de realisatie van de 4 overnachtingsplaatsen mogelijk te maken, wordt het bestemmingsplan Overnachtingsplaatsen Merwedes opgesteld. Het voorontwerp van dit bestemmingsplan ligt ter inzage van 8 februari tot en met 21 maart 2017." Van dit plan is een verklarende tekening gemaakt.

Van deze Nieuwsbrief bestaat ook een online-versie

De Wilhelminasluis in de Binnenvaartkrant  

In de nieuwste Binnenvaartkrant is pagina 15 geheel gewijd aan de Wilhelminasluis. Eerst een interview van Jan Hoek met de maker van deze website, eronder dit algemeen artikel over de Wilhelminasluis.

Bovenstaand artikel is hier moeilijk te lezen, maar de Binnenvaartkrant is gratis voor niets op de Wilhelminasluis bij het wachtgebouw af te halen. Je moet er wel snel bij zijn, want deze krant zal welhaast zeker een echt verzamelaarsitem worden.
Ook kan worden gekozen voor de online-versie van de krant.

                                   terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht

maandag 13 februari 2017      
Een heerlijk droge dag maar met een toch wel snijdende oostenwind. De binnenvaart verwarmde niet, want schepen lieten het behoorlijk afweten. De Arnold J van Dunea passeerde twee keer op de vaste maandagse patrouilletocht, maar verder was het heel mager.
Tegen 10.00 uur kwam de eerste zich melden, de Jamaica met de grote bak Tijmen (Meppel) voor zich. De combinatie was op weg naar de Waalhaven van Rotterdam.

Lang wachten was daarna niet nodig, want een half uurtje later kwam de BGATrans op een reis van Vianen naar Heerewaarden.

De Merwestroom, die vanochtend uit Gorinchem was vertrokken, was de volgende. Het was echter al 14.00 uur toen het schip op weg naar Heerewaarden schutte.

Rond 18.00 uur de Pur-Sang en dat schip had pech. De Waaldeuren wilden niet goed sluiten, waarschijnlijk iets tussen de deuren. De Pur-Sang dus gevangen en het moest op bevrijding wachten tot de hulptroepen waren gearriveerd. 
Wachten moest trouwens ook de Vrijheid, in dit geval in de Maashaven, tot deze storing 2017-06 over was. Het schip kreeg gezelschap van de Maasstroom 11 en ook van de grote (105 m.) Marjo-R.

   

Iets na 19.00 uur lukte het de monteur van EPC om de Pur-Sang te laten uitvaren, waarna de Vrijheid en de Maasstroom 11 de sluis in konden. Ook het uitvaren richting Waal ging goed, zodat daarna de in de Waalhaven wachtende Maria Cornelia uit Gorinchem de sluis in kon gaan.  Daarna ben ik weggegaan, het was al bijna 20.00 uur en het was echt koud. Nu heb ik nog geen idee of storing 2017-06 achter de rug is of dat de problemen nog steeds bestaan. Morgen zullen we het weten.         

Diverse functionele veiligheidstesten         
Vanochtend ontvingen we een brief over deze werkzaamheden die plaats gaan vinden op a.s. woensdag 15 februari.
Een stukje uit de brief van een technisch manager, misschien een nieuwe titel voor een omgevings manager:

Nou, lijkt me duidelijk. Hoewel, toch een kanttekening erbij, want in de brief wordt gesproken over het niet toegankelijk zijn van de N322 van 22.00 uur tot uiterlijk 02.00 uur.
Maar op de borden aan beide kanten van de brug staat nog steeds een sluiting van 23.00 - 03.00 uur vermeld. Ik ben benieuwd wat het gaat worden, want vooral wat betreft het uur van 22.00 - 23.00 uur neemt iedereen op grond van de borden aan dat alles dan nog open is. We zullen zien woensdag.

Verslag Noorderparktocht       
Vanochtend al stonden de Foto's van deze tocht op de site, nu staat ook het Verslag erop.

                                 terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

zondag 12 februari 2017         
Weer heel stil op de sluis, slechts een paar wandelaars maakten een rondje sluis. Geen actuele scheepsbewegingen derhalve, maar wel een aantal schepen die in de buurt van of in Dordrecht lagen of voeren. Maar eerst een viertal oude opnamen.

Wilhelminasluis in de sneeuw
Vanochtend lag er behoorlijk wat sneeuw op de sluis, maar in de loop van de dag verdween dat allemaal. Uit mijn archief een viertal foto's gehaald van Stefanie Rochat die lang op de sluis woonde en wiens vader Jaap Rochat werkzaam was als sluiswachter. Later bleef zij in het ouderlijk huis wonen. De foto's komen uit de jaren 1965-1968.

   

Hierboven links het oude wachtgebouwtje voor de sluiswachters dat stond tussen de huidige nummers 7 en 9. Het diende als overbrugging van de wachtruimte in het toen te slopen oude sluismeestershuis aan de overkant tot de komst van een nieuw wachtgebouw.
Ernaast een ander al lang verdwenen gebouw, nl. dat van de Kantonniers op de westelijke parkeerplaats van de sluis. Zij kregen later een gebouw aan de andere kant van de weg, dat gebouw dient tegenwoordig als woning.

   

Hierboven links zicht op de woning nr. 6, sluiswachter Simon van der Stelt bewoonde in die tijd dat pand. Rechts in de tuin is nog zijn duivenhok te zien. De foto is genomen vanaf de rolbrug die toen over de sluis lag. 
Ernaast zicht op het Munnikenland. Van fabrieken daar is dan nog geen sprake, wel is daar het oude stoomgemaal, later dieselgemaal, te zien dat rond 1970 werd gesloopt.

Schepen rond en in Dordrecht                
De foto's zijn van de mannen van AndelWandelt die op 27 januari het Rondje Waterzigt 2 van 40 km liepen. Al eerder plaatste ik een aantal van de foto's van schepen die ze die dag maakten, vandaag de rest. 
Te beginnen met twee bekende schepen, de Ineke en de Janna.

   

Nu komen er regelmatig coasters door de sluis, maar deze Lake Ontario uit St. Johns was onbekend voor me.

Vervolgens de Sunshine en de Pegasus, de eerste kennen we wel hier in de Wilhelminasluis..

   

Dan twee echt onbekenden. Eerst de Zeeuwse Diantho uit Goes met ernaast de Belgische Daya.

   

Daarna zagen Anton van Rijswijk en Hans de Weerd de Forza aan de wal liggen met de Gepke op de voorgrond.

Vervolgens zagen de mannen nog een aantal schepen afgemeerd liggen. Eerst waren dat de Theresia en de Bram en even later de Gersom en de Nomadis.

   

Het was druk daar, want ook lagen er de Deo Favente en de Amore en vlak erbij de Laurein en de Patria.

   

Met de Zwijndrechtse watertoren kwam de Ferro voorbij.

Ook een prachtig rijtje van drie schepen, de Sarian, Aristo en Lava. De Specht kwam even later voorbij.

   

De laatste foto van deze wandeltocht was voor de Gepke III die met de Bram voor zich voorbijkwam.

Fortwachterswoning                 
De bouw van de nieuwe Fortwachterswoning bij de Batterij onder Poederoijen gaat gestaag door. Anton van Rijswijk constateerde op zijn wekelijks bezoek aan dit nieuwbouwproject: "
Bij de fortwachterswoning wordt volop aan de bovenverdieping gewerkt. Alle dakspanten staan er, gordingen en nokbalken zijn geplaatst. Aan wat balken is ook te zien waar de zolder komt."

Restauratie Mansvelder Gemaal     
Bij dit project was ook het e.e.a. veranderd, Anton constateerde: 

"Is de restauratie van het Mansvelder gemaal afgerond, dat is m'n eerste gedachte bij het zien dat rondom het gemaal alles geëgaliseerd is. De bouwkraan is weg en buiten een betonmolen en de schaftwagen is er geen ander bouwmateriaal te ontdekken. 

   

Afgelopen week zijn alle nieuwe regenpijpen aan de afvoerpijpen van het hemelwater aangesloten en is de uitbouw aan de achterzijde afgewerkt en het dak van platen voorzien. Alleen zou je denken dat ze de uitbouw nog moeten aansmeren en voegen. 

   

En wat voegen betreft ben ik benieuwd of de buitenmuur aan de zuidzijde zo blijft of ook nog aangepakt wordt. Wellicht volgende week het antwoord."

Noorderparktocht     
De mannen van AndelWandelt namen gisteren deel aan de Noorderparktocht met start en finish in Bilthoven. Het parcours ging grotendeels over onverharde wegen en paadjes en voerde door een flink besneeuwd terrein. Foto's en een Verslag van deze tocht zullen zo snel mogelijk op de site komen.      

                                    terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 11 februari 2017            
Meestal niet veel te doen op zaterdag in deze periode maar vandaag viel dat mee. Het was trouwens wit op de sluis en voor een groot deel lag dat er ook nog ongerept bij.

Rond 11.00 uur was de Schiedamse Safini de eerste. Ze kwam van de Zuid-Willemsvaart en de reis was niet lang meer, want dit keer was Gorinchem het doel.
Ruim drie uur later de Tripang die op weg was naar de Maashaven van Rotterdam om daar een nieuwe lading in te nemen.

   

Net na 16.00 uur kwam de volgende, de Loreley. Dit schip was op een reis van Veghel naar de Rotterdamse Waalhaven.

   

Nog één schip daarna, maar wel een opvallende. Een Duits schip en nog onbekend voor de Wilhelminasluis was het de Gina. Achterop stond "Ferchland" en Wikipedia zegt daarover: "Een plaats en voormalige gemeente in de Duitse deelstaat Saksen-Anhalt. Het maakt deel uit van het landkreis Jerichoer land. Ferchland telt ca. 700 inwoners."        
Gina was geladen in Duitland en kwam dat nu afleveren bij de fabriek van De Heus aan De Rib in Andel. Hoewel de Volharding en de Integro daar al lagen, paste het schip er nog moeiteloos bij.

   

Dat was bijna alles voor vandaag, morgen is de sluis dicht en dan zal dus helemaal niets langskomen.

St. Ayles Skiff         
Toen de Gina de Waalhaven indraaide en richting sluis kwam, zag ik dat erachter twee roeiboten aankwamen. Toen ze dichtbij genoeg waren, zag ik dat het de Groot & Grut 1 (rechts) en de Groot & Grut 2 waren. Waarschijnlijk op een trainingstocht keerden ze in de Waalhaven om en verdwenen vrij snel om de bocht richting Woudrichem.

Maria Valentine           
Een paar mensen informeerden naar het waarom de naam van de Maria Valentine is afgehaald. "Zouden ze geen publiciteit willen" was dan de toevoeging. Wel, ik heb geen idee, maar opvallend is het natuurlijk wel.
Daarom nog maar eens twee foto's van het schip dat door de stuw van Grave ging, links pas geleden in 's Gravendeel en ernaast gisteren in Werkendam. 

   

Duwsleepboten op de Hollandsche IJssel            
Van Maurits Freijsen kreeg ik twee foto's toegestuurd van duwsleepboten op de Hollandsche IJssel ter hoogte van Nieuwerkerk aan de IJssel. Het zijn de Zeehond, die ik al eens door de Wilhelminasluis zag komen, en de mij onbekende Arcturus. 

   

                          terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht


       
 

Top