HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                Nieuwsoverzicht van 11 t/m 20 februari 2018                                           


dinsdag 20 februari 2018   
Het duurde flink lang voordat het eerste schip zich kwam melden. Ook bij de fabriek van De Heus was weinig activiteit te bespeuren, alleen lag daar een bak.

Bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland was het eigenlijk hetzelfde verhaal. Rust, alleen de bak die daar lag was beduidend groter.

Terug naar de sluis dan maar weer waar om 10.00 uur het eerste schip kwam schutten. Het was de Diademar die van Gorinchem kwam om in Heerewaarden een nieuwe lading zand te halen.
Op de eerste foto hieronder is op de achtergrond een schip te zien dat is afgemeerd in de Waalhaven. Het bleek de Conto-Mio te zijn die in de loop van de middag vertrok.

   

David en Goliath was het beeld van een tijdje later. In de sluis toen de spits Oostenwind, op weg richting Veghel, en de met containers geladen Iris die dezelfde kant opging.

Een hele poos later, onze lunchafspraak in Bruchem liep ietwat uit, de Christiaan Willem in de sluis. Weer een tijd later de Seolto die van Gouda kwam.

   

De Weert was de gehele dag bezig geweest op de Maas tussen de sluis en Woudrichem en het kreeg een plekje in de Waalhaven om te overnachten. Volgens een kenner was het schip bezig met afgebroken hout op te ruimen. Het schip links op de foto is trouwens de hierboven genoemde Seolto.

Rond 16.30 uur mijn laatste foto. Een mooi moment om te stoppen ook, omdat deze Andante een voor mij onbekend schip was.

Terwijl ik deze update zit te maken, zie ik, het is nu 17.00 uur, een van mijn favorieten de sluis inkomen. De Engelina uit het Friese Lioessens! De Marja schijnt er ook nog aan te komen en welhaast zeker zullen er in de loop van de avond nog meer volgen.

Werkzaamheden aan het Maximakanaal        
De stortstenen  die in het talud van het kanaal liggen blijken te licht te zijn en moeten worden vervangen. Dat werk is op het ogenblik in volle gang. 

Teun Smits nam een kijkje bij dat werk en maakte en passant nog wat andere foto's zoals van de Blizzard die met de Meppelse Symen op pad was en bij Sluis Hintham op de foto ging.

De werkzaamheden worden uitgevoerd door de Herik 67, een werkponton, waarbij de Sientje, een werkschip, het duwwerk voor haar rekening neemt. 

   

De foto's hieronder spreken eigenlijk voor zich. Wel leuk dat juist op dat moment de grote Nautica arriveerde met een nieuwe lading stortsteen.

Teun Smits maakte ook een kort filmpje waarop heel duidelijk is te zien hoe het allemaal in zijn werk gaat. 

maandag 19 februari 2018
   
Gewoon een gemiddelde maandag met eigenlijk de gehele dag door, zij het met tussenpozen, schuttende schepen. Lourens Sr was de eerste, het schip was op pad om zand te halen in Heerewaarden.
Een tijdje later een duo-schutting van de Albatros en de Chaperon die ook al naar Heerewaarden ging.

   

Vanaf de brug zag ik dat aan de andere kant ook twee schepen de sluis naderden. De voorste was de Rehoboth, erachter de Liesveld. Alweer een duo-schutting dus. Later zou de Rehoboth terugkomen.

Dan, ondanks het behoorlijk frisse weer, twee recreanten, gebroederlijk/gezusterlijk tegen elkaar aan. Ze hielden even pauze bij de reservedeur, misschien wel een sanitaire stop, en gingen daarna verder richting Woudrichem.
Van Aalst kwam een uurtje later de High Speed Craft LLandudno Bay. Dit schip had Maassluis als reisdoel. 
 

   

Met het Engelse scheepje schutte ook de Merweland mee die ik vanaf het Waalhoofd op de foto kreeg. De schutting erna liet de Arta zien, het schip dat op een foto gisteren nog bij de glasfabriek in Leerdam lag.

   

De Viator kwam van Andel en die miste ik ook bijna nog. Het schaatsen op TV kreeg even de voorkeur. Nog net voordat die Viator door de bocht verdween lukte het er een opname van te maken. Nee, de foto van de Rehoboth was makkelijker. Het schip kwam terug na een kort bezoekje aan Woudrichem.

   

Daarna legde ik mezelf huisarrest op, het werd me te koud buiten. Van de Vios zag ik nog net het achterste gedeelte, ondanks de hinderlijk in de weg staande bomen.

Zonder foto passeerde daarna de Spes Salutis fotoloos. De Arwi, die van Delft kwam, ging wel op de foto. Beide schepen gingen ongetwijfeld zand halen, misschien beiden wel in Heerewaarden.
Mijn laatste schip werd de Tripang die ca. 17.30 uur passeerde.

   

Daarna schutte nog de Conto Mio om vervolgens in de Waalhaven te gaan overnachten. Net na 18.00 uur meldden zich nog de Be-An en de Sardonix, daarna volgde ik het niet meer.

Oudere foto's     
Van Teun den Dekker ontving ik weer een aantal foto's, oorspronkelijk waren dat dia's. De kleuren zijn niet al te best, maar het gaat toch vooral om wat er is afgebeeld. De eerste is een foto van de Maas in de buurt van de laatste bocht voor de Wilhelminasluis vanaf de zuidkant naderend. Ik ben er welhaast zeker van dat de zeilboten horen bij de toen bekende Zeilschool Holland die in die jaren aan de Maasdijk in Andel was gevestigd.

De tweede foto is van de Wilhelminasluis. Opvallend hoe geweldig netjes het remmingwerk en de taluds van de kolk er uitzien. Een plaatje!!

                            terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

zondag 18 februari 2018     
Een zondagse gesloten Wilhelminasluis levert natuurlijk weinig interessants of opvallends op. Daarom als begin vier schitterende foto's -dat is heel subjectief natuurlijk- van 1970 waarop de tweede brug in de geschiedenis van de Wilhelminasluis, een rolbrug, van verschillende kanten zichtbaar is.
Op de tweede foto is nog het oude kantonniersgebouw te zien, tegenwoordig is daar een parkeerterrein aan de zuidwestzijde van de sluis.

Anton op pad    
Anton van Rijswijk nam zaterdag deel aan een tocht van Wandelvereniging Prins Bernard, een tocht met begin in Leerdam waar ook de finish lag. De tocht voerde hoofdzakelijk door de Lingestreek, een streek die ik redelijk ken. Uit de ruim tachtig foto's die Anton maakte kon ik een bruikbare selectie voor deze site maken.
Allereerst een foto van de Arta, ik geloof dat de Mi Barco daar ook lag, bij de glasfabriek in Leerdam.  

Aan de andere kant van de brug vlakbij, meer in Leerdam, lagen de Kroon van Leerdam en de Parel van de Linge vlak bij elkaar. Nu in volle rust, een rondvaart op de Linge is in dit deel van het jaar nu niet direkt een veel gevraagde tocht. Lijkt me tenminste.

Onderweg natuurlijk prachtige plaatjes en plaatsjes maar ik zocht vooral naar gemalen e.d. Ik werd op mijn nog niet eens wenken bediend, want hieronder twee opnamen van het gemaal De Oude Horn. Een gemaal dat tegenwoordig wordt gebruikt voor een heel ander doel. 

   

Ook het gemaal Schaayk in Leerdam werd op de route gepasseerd.     

Nog een gemaal waarlangs de route ging, nl. het gemaal De Laar aan de Lingedijk in Gellicum. 

   

Weekblad Schuttevaer        
In het laatste nummer in de rubriek Rivieren, Kanalen & Meren toch een bekende van de Wilhelminasluis. De mutaties van de Tubantia, Susanna en Maria konden me niet echt boeien. Deze schepen kende ik niet. Maar de laatste in de rubriek was de Enja (023.15549) en dat is/was wel een bekende van de sluis.
Deze Enja is gesloopt bij RDM in Kampen. Ze werd in 1955 gebouwd in Ruhrort als een echte Dortmunder. Later werd het de Hugo, waarna het in 1979 naar Nederland kwam als Fiducie. In 1985 werd de naam gewijzigd in Vaya con Dios totdat het de laatste naam Enja kreeg. In juni 2012 zag ik het schip vanuit de Waalhaven de sluis inkomen.

Losplaatsen        
Nooit heb ik het eigenlijk over losplaatsen, m.u.v. De Heus in Andel en Covaco in het Munnikenland, maar nu hoorde ik een drietal schippers spreken over de losplaats in Nijkerk. Een mooiere losplaats is niet te bedenken verzekerden ze me. Nu twijfel ik daarover een beetje, waarbij ik moet toegeven dat ik nog nooit op die plaats in Nijkerk was. Wel zat in mijn archief al heel lang een foto van het uitzicht vanaf de losplaats daar. 
Het gebouw rechts op de foto is het Gemeentehuis. Als je mazzel hebt, kun je daar zomaar bruidsparen zien die de grote stap wagen. En inderdaad, waar anders kun je zoiets zien?

                            terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 17 februari 2018    
Vandaag weer wat foto's gemaakt door de best werkende camera van de wrakken in mijn bureaulade te gebruiken. Voor schuttende schepen was ik al vroeg te laat, dus echt veel hoefde ik deze camera niet te gebruiken. Het werd echt niet druk vandaag; ik zag de Juntos en de Iris passeren op een moment dat mijn ontbijt nog niet was afgerond.
Later wandelde ik naar de Waalhaven en tot mijn verbazing zag ik daar de Iris liggen, samen met de Prinses Margriet trouwens.

Vanochtend reden we naar Andel en zetten daar de auto neer. Vervolgens maakten we wandeling door het dorp, genietend van alle mooie woningen die onderweg waren te zien. Maar toch ook van de rivier door vanaf de laatste bocht voor de Wilhelminasluis de Maasdijk te nemen tot aan De Rib. Daar maakte ik een foto van de Fiat Voluntas en de Viator die er in alle rust lagen.

Mijn betere helft moest enig geduld uitoefenen, want ik wilde nog een foto maken -"Kijk je uit?"- vanaf het fragriel ogende aanlegbruggetje. Bij de sluis zag ik namelijk de Zagri 3 liggen.

Later, zo rond 15.00 uur, liep ik naar het Maashoofd om de Zagri 3 vanaf de andere kant op de foto te krijgen. 

Terwijl ik op het Maashoofd was, hoorde ik een scheepstoeter. Later, ietwat dwingerder, nog een keer. Het geluid bleek afkomstig van een visser op een hypermoderne en snelle boot die wilde schutten. Ik waagde er maar eens een foto aan die wonderwel een goed beeld gaf van de toeteraar. 

Na het schutten bleef de visser nog even in de sluisuitgang, Maaszijde, proberen een visje te verschalken, maar ik geloof dat die poging vergeefs was. Even later zag ik het vaartuig in ieder geval met gezwinde spoed richting Veen gaan.

Wat een pracht!!  
Een behoorlijk jaloersmakende volle sluis toont de ansichtkaart links die Goof Vos me stuurde. Nu zijn de schepen weliwaar een stuk groter, maar vol blijft vol natuurlijk. Een geweldig gezicht dat ik jammer genoeg in de ruim 20 jaar dat ik op de sluis woon, nimmer zag.
Ernaast de foto die ik ontving van Teun den Dekker en waar ik gisteren al een detail uit plaatste. 

   

Interessant, want in mijn archief vond ik een foto waarop dezelfde twee schepen lijken te staan. Deze foto is gemaakt vanuit de zuigertoren. Op de achtergrond zijn dezelfde twee kranen te zien als op de foto hier boven. Ook het Gedenkteken en de Schuilplaats zijn te zien. 

Ook vond ik een foto waarop de situatie op De Plaat behoorlijk is gewijzigd. De Scheepswerf De Gantel is verdwenen, de uitwatering is klaar en er staat een Nissenhut van Dunea. Het Gedenkteken en de schuilplaats staan echter nog steeds op dezelfde plaats.

Rara wie zijn dat      
Al lang staat op deze site in de rubriek "Vragen" onderstaande foto. Niet alle mannen die met succes deelnamen aan de cursus KCA-depotbeheerder hebben een naam gekregen, maar vanaf vandaag is weer iemand herkend. Theo Oudshoorn kon de man staand helemaal rechts een naam geven: Piet Hooftman. 
Piet was van de Dienstkring Nieuwe Waterweg, kanton IJsselmonde, hulpkantonnier/schipper op de boot "Hollandsche IJssel" die half 1990 werd vervangen door de "Nieuwe Maas". 
Alleen de man staand helemaal links blijft nog naamloos en dat is natuurlijk jammer. 

Opkomende zon    
Een heel sfeervolle foto van een zonsopkomst op het Markermeer tussen Muiden en Almere met links de ook hier bekende Loreley. De foto is te mooi om zomaar weg te laten, wat een pracht!

                                  terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 16 februari 2018 
Ja hoor, laat ik weer eens een camera uit mijn handen vallen! Het ding kan gevoeglijk bij de twee andere camera's die door verschillende oorzaken al moesten worden vervangen. Vandaag daarom geen foto's van schepen in of bij de sluis, maar openen doe ik toch met een opname van de sluis en wel eentje van lang geleden. Verstopt onder de bomen links de oude sluismeesterswoning.

Vanuit de silo van Covaco      
Maar dan wel een flinke tijd geleden. Hieronder een detail van een foto, vanaf de silo in het Munnikenland, die ik kreeg van Teun den Dekker. Een detail omdat hier zoveel interessante dingen op staan. De foto is genomen rond 1975: de scheepswerf De Gantel is in het midden nog actief, maar links wordt al gewerkt aan de aanleg van de uitwatering van Dunea. 
Ook is in het midden onder de bomen het Gedenkteken te ontdekken en een stukje naar rechts op de oorspronkelijke plaats de groepsschuilplaats uit de Eerste Wereldoorlog die nu bij de sluis staat.

Een dag zonder schepen is het toch niet geworden, want Hans de Weerd maakte op zijn looptocht van Capelle a/d IJssel naar Rotterdam vv. behoorlijk wat foto's. Het leuke daarvan is dat er een aardig aantal bekenden van de Wilhelminasluis tussen zitten. De eerste is de Ichthus uit Bedum, een dorpje iets ten noordoosten van de stad Groningen.

Meteen erna al een bekende, de Venture uit Rotterdam die Hans op de Nieuwe Maas zag.

   

Daarna twee onbekenden, de OliMar en de met containers geladen Hermina.

   

De Vaar-Wel, aha al weer een bekende, kwam voorbij met eveneens een lading containers.

In de Rotterdamse haven vaart natuurlijk ook flink wat "klein spul". Hans zag o.a. de Drechtsteden 1 en de kleine sleper Tender.

   

Onbekend zijn zeker de Michaelangelo en de Eiltank 1. De naam van het eerste schip is niet te verwarren met Michelangelo, de bekende Italiaanse schilder.

   

De Ark van Noach past niet in de Wilhelminasluis en is dus zeker onbekend hier. Ik meen dat het schip een keer in Werkendam is geweest. Jammer dat ik toen vergat er een bezoek aan te brengen.  

Het laatste schip en nog steeds op de Hollandsche IJssel was de Crescendo, zeker een bekende van de sluis.

Gemalen     
Twee gemalen, waarvan ik dankzij Anton van Rijswijk wat meer te weten ben gekomen. De eerste is de Aquarivia in Capelle a/d IJssel, in gebruik bij het Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard.

   

De tweede is de Middelwatering, eveneens in Capelle a/d IJssel.

Wat verder nog opviel      
Allereerst een foto waarop  helemaal rechts een stuk van een radar- en verkeersregelpostpost is afgebeeld. Op de achtergrond de Willemsbrug. (correctie van Joost Roeland).

Dezelfde brug die ook op de laatste foto acteert, maar dan in een bijrol. Alle aandacht gaat uit naar de brug in het midden, de Koningshavenbrug. Populairder is echter de naam De Hef, de oude en niet meer in gebruik zijnde spoorbrug tussen het Noordereiland en de wijk Feijenoord. Wel een heel opvallend gebouw links op de foto, het is een kantoor van Unilever. 

                             terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

donderdag 15 februari 2018     
Nou, weinig te beleven vandaag op en in de sluis. Toch maakte ik een aantal foto's, te beginnen met de Alwi B die uit de buurt van HI Ambacht kwam en op weg was naar Heerewaarden.

Ergens vandaag keek ik naar buiten en zag ik een recreant liggen. Opvallend, want zoveel pleziervaarders komen er in deze tijd niet door de sluis. Nog twee maanden wachten ongeveer, dan start het seizoen weer aarzelend.

Voor de Far-Yskar, geladen met containers, was ik bijna te laat en dat vind ik jammer. Het is een mooi schip met een prachtige naam, hoewel ik nog steeds niet weet wat de juiste betekenis ervan is.

Daarna een hele tijd niks tot ca. 17.30 uur met een schutting van de grote duwer Danube uit Zwijndrecht. Voor dit schip ging ik toch maar even naar buiten, zo vaak zie je tenslotte een dergelijk schip niet door de sluis komen.

Een wel heel schrale oogst, maar meer zag ik echt niet passeren. Zeker is dat ik de Diademar, Zagri 3 en Tripang miste. Maar verder zou ik geen schepen weten die voorbijkwamen zonder dat ik er erg in had.

In de buurt van Hardinxveld     
Onverwacht kreeg ik een aantal foto's toegestuurd van schepen die ik in de Wilhelminasluis niet kan zien. De eerste van die serie is een nieuw kraanschip, de Werkendam, van Paans & Van Oord of is dat Van Oord & Paans. Ach, what's in a name?

   

Bij Damen lagen twee slepers, misschien wel twee werkschepen, gezusterlijk naast elkaar. Het waren de Isa en de Barnsley.

Bij Neptunes Shipyard lag de hopperzuiger Minerva. Mijn zegsman vertelde dat er door een foute berekening te weinig drijfvermogen overbleef. Nu wordt er ca. 1,5 m tussen gezet om dat drijfvermogen op te vijzelen.

       

Op de Nieuwe Maas passeerden interessante schepen. De eerste is de Chinese  Hua Hai Long.

De tweede krijgt wel een naam, want die viel goed te lezen. Het is de Bravenes van Van Oord, Joost Roeland gaf me door dat op internet een filmpje van dit schip stond..

   

Van Rotterdam naar Rotterdam    
Een mooie gelegenheid om een opname te plaatsen van de Brienenoordbrug met een prachtige lucht bij zonsopkomst. 

Hans de Weerd wandelde, nou ja liep, daar gisteren in de buurt. Vanuit Capelle a/d IJssel volgde hij eerst de Hollandsche IJssel en zette hij links en rechts schepen oip de foto. De eerste was de Andante, waar precies weet ik niet.

Ergens onderweg spotte Hans de VW XV, een zo te zien wel heel bijzonder schip. Volgens mij maakte hij deze foto's in de buurt van de Kering.

   

Verder lopend kwam Hans terecht bij de schepen van het STC, de Prinses Christina (l) en de Prinses Beatrix. Aan de overkant trouwens het gebouw van het Scheepvaart en Transport College.  

De Barco was de volgende, het schip lag ergens te lossen. 

   

De andere kant opkijkend bleek Hans in de buurt van de Brienenoordbrug te zijn, zij het aan de andere kant dan de eerste foto.

Om vandaag af te sluiten nog één foto en wel van de ook hier bekende Deo Favente.   

                                  terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht           

woensdag 14 februari 2018         
Valentijnsdag vandaag en de oogst viel gezien mijn leeftijd nog best mee. Twee kaarten van een geheime afzender, ik kon wel raden van wie die waren.
De oogst aan schepen viel ook mee. Het werd niet druk, maar schepen genoeg om een selectie te maken. Daarin was de duo-schutting van de Knarr en de Kadima de eerste foto.

De Knarr kwam geladen uit het Munnikenland en ging nu ongetwijfeld richting Zuid-Willemsvaart. De Kadima kwam van de Europoort en ging zand halen bij Heerewaarden.

   

De met schroot geladen Eros-combinatie kwam geladen uit Oeteldonk en was ongetwijfeld op weg richting Amsterdam.

Een trio-schutting zelfs vandaag. Eerst kwam de Wilhelmien binnen, daarna de Maasstroom 11. De deuren gingen al dicht en halverwege toch weer open om ook de Walrus V de sluis in te laten. 

De Maasstroom 11 hoefde niet ver, want bij de fabriek van De Heus werd de bak Sophie opgehaald en even later kwam de combinatie door de sluis.

Vanaf de Maasdijk leek het alsof de Cheyenne en de Walrus V een wedstrijdje hielden wie het eerst de sluis in mocht. De Cheyenne mocht winnen, want de Walrus V moest toch op een brugopening wachten. 

   

Bij de fabriek van De Heus in Andel zag ik de Maya liggen, geflankeerd door de bak Lieke.

Van Piet Lobregt kreeg ik een foto van de Haai-Christina combinatie die bij Covaco in het Munnikenland lag te lossen. Een uurtje later zag ik zelf de combinatie richting Merwede gaan.

   

Het laatste schip was de Rotterdamse Jan die leeg van Helmond kwam. Mijn betere helft vroeg naar de betekenis van de sterren op de boeg. "Zijn ze tien keer kampioen geweest?", ik kon het haar niet uitleggen. Ik wist het ook niet.

Ansichtkaart van de sluis    
Opnieuw een mij onbekende ansichtkaart die ik kreeg toegestuurd door Goof Vos. Opvallend de bliksemafleider op het voorste rechter blok huizen. Een prachtig oud ding, in mijn tuin heeft er eentje een mooi plekje gekregen.
De boel ziet er trouwens strak onderhouden uit! Jaartal? Opnieuw schat ik voor de Tweede Wereldoorlog.

Sluis in Noorwegen      
De laatste bijdrage van Christel Borg die mij flink wat foto's, die zij in haar vakantie in Noorwegen maakte, toestuurde van sluizen in het Telemarkkanaal. Deze laatste keer aandacht voor een bijzondere sluis: Vrangsfoss.
Een bijzondere sluis want niet minder dan 23 meter wordt hier door 5 trappen/kamers overbrugd!! Daarmee is het de koning der Telemarksluizen!

 

   

 

                             terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 13 februari 2018    
Niet zoveel gelet op schepen vandaag. Reden daarvoor ligt in het feit dat precies 48 jaar geleden een vraag aan mij werd gesteld: "Wat is daarop uw antwoord?" Natuurlijk zei ik "ja"!
Dit keer daarom een begin met een foto van gisteren, van de Tripang die de nacht in de Waalhaven doorbracht.

Vanochtend kon ik nog net één foto maken en wel van de Navare die de sluis uitvoer en meteen daarna de Eendracht tegenkwam die ging schutten. 

Daarna gingen we op pad en toen we even thuis terugkwamen lag net de Fasaly in de sluis. Een foto dus maar.

Dat is alles voor vandaag. Morgen weer een dag, wij gingen in ieder geval deze dag vieren.

Foto's van Hans  

Gisterochtend schutte de Sylvana al heel vroeg vanuit de Waalhaven richting Aalst naar de werf. Hans de Weerd wandelde 's middags daar langs en zag daar niet alleen de Sylvana, maar ook de Sylvana II.

In die buurt kwam Hans de Vita tegen die in volle galop voorbijkwam.

De hevige storm van een tijdje terug bleek net voorbij de camping slachtoffers te hebben gemaakt. Twee bomen zijn daar gesneuveld. Jammer, maar het positieve effect is dat nu ook vanaf die plaats de sluis is te zien!

   

                             terug naar boven                  naar Nieuwsoverzicht

maandag 12 februari 2018             
Aardig druk vanochtend vroeg met schuttende schepen. Zo zag en vooral hoorde ik de Sylvana, Liesveld, Marjan, Albatros, Vios en de sleper Commando passeren. Gezien het vroege uur maar geen foto's gemaakt. 
Ook de Zwaantje die de Maas opging passeerde fotoloos. Daarna bleef het stil, heel stil. Pas na het middaguur passeerde de volgende, het was de Livia, een nieuw schip voor me.

Later zocht ik wat gegevens van het schip op en vond dat de eerste naam Nomade was. De naam erna was Batavorum en zo kende ik het schip wel. Hieronder dat schip op 6 mei 2010 in de Wilhelminasluis en ernaast op 13 maart 2015 bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland.

   

Maar terug naar vandaag. Omdat ik op de brug stond voor de Livia kon ik en passant ook de Fiat Voluntas die aan De Rib in Andel lag op de foto krijgen.

In de Maashaven lag op dat moment de Zwaantje te wachten, teruggekeerd van een karweitje op de Maas.

Een uurtje later een peilbootje in de sluis, met zwaailicht en al. Het was de Inspector. Verder geen gegevens ervan.

Rond 16.30 uur de Tripang in de sluis die na het schutten bleef overnachten in de Waalhaven.

Het was mijn laatste foto. Wel zag ik nog de met containers geladen Iris voorbijkomen, evenals de Mokum, die klaar was met lossen in Andel en na het schutten bij de Tripang bleef liggen, en de Ventjager. Al met al dus best wel een redelijke dag wat clientèle betreft.

Sluis Andel
   
De naam waarop nogal wat schippers de Wilhelminasluis via de marifoon oproepen. Kort en krachtig en zo staat dat ook op een ansichtkaart die ik van Goof Vos kreeg.
Opvallend links de oude sluismeesterwoning nog in volle glorie. Wat een prachtig huis was dat toch! Ook opvallend en allang verdwenen is de bomenrij op de westelijke zomerdijk.
Een prachtige kaart, maar om daar nu een jaartal aan te hangen? Tja, in ieder geval voor 1970, zelf schat ik zo ergens in de jaren dertig van de vorige eeuw.

Sporen bij een vliegbasis       
In dit geval is dat de Vliegbasis Soesterberg, enige jaren geleden al ontmanteld en nu o.a. in gebruik als Nationaal Militair Museum. AndelWandelt nam deel aan een tocht van 40 km door het gebied van de vroegere vliegbasis. 
Een Verslag van deze tocht staat nu al op de site, de foto's zullen morgen volgen!

Sluizen in Noorwegen    
Gisteren plaatste ik foto's van twee sluizen in het Telemarkkanaal in Noorwegen die Christel Borg tijdens een vakantie maakte. Vandaag weer een sluis en wel de Ulefoss, eveneens een sluis die nog volledig met de hand wordt bediend. Er wordt daarbij een hoogteverschil van ruim 10 meter overbrugd door gebruik te maken van drie kamers of trappen.

Er staan behoorlijk wat leuke filmpjes op YouTube. Hier bijvoorbeeld een filmpje waarin de sluizen een grote rol spelen.

                                          terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

zondag 11 februari 2018       
Nog steeds een gesloten zondagse sluis en dus weinig te beleven. Dit keer heb ik ook geen foto's gemaakt van het Munnikenland of De Rib in Andel, maar tot mijn verrassing arriveerde aan het einde van de middag in de Waalhaven de grote Sylvana. Het schip kwam van Amsterdam, Schellingwoude om precies te zijn.

Verder geen nieuws te melden van de binnenvaart in of bij de Wilhelminasluis, maar wel van de Wilhelminasluis op zich. 

Van Goof Vos kreeg ik vandaag een viertal ansichtkaarten. Nu ken ik deze foto's wel, staan ook op deze site, maar het formaat van die foto's is niet zo groot als ik nu kreeg. Details zijn nu veel beter zichtbaar.
Tukker was een fotograaf uit Gorinchem die in de regio veel alledaagse tafereeltjes vastlegde. Ook in Andel maakte hij een flink aantal foto's, waarvan dit de nummer I en III in die serie zijn.

In mijn bezit was ook al Foto Tukker No. II, een foto die eveneens al op deze site stond.

Klik! en de Kustwacht      
Niet dat ik erom heb gevraagd of de foto heb ingestuurd, maar het AD zag de humor van de foto wel in. De Kustwacht was tenslotte toch een flink eind van de kust op 30 januari jl. in de Wilhelminasluis. 

   

De linker foto hierboven plaatste ik o.a. op Twitter en Facebook en daar kwamen veel reacties op, ook van het AD dus. Gisteren werd de foto geplaatst in de rubriek "Klik". Toch wel weer leuk.

   

Terug uit Düsseldorf                             
Vrijdag jl. plaatste ik al een foto van het transport van een aantal jachten op een groot ponton. Het transport kwam terug van een beurs in Düsseldorf.
Gisteren kreeg ik nog een foto waarop goed is te zien dat de duwer Patrijs het hele spul onder controle heeft en houdt.

Sluizen in Noorwegen       
Een oud-leerlinge van me, Christel Borg, was afgelopen zomer op vakantie in Noorwegen. Daar bezocht zij wat bezienswaardig-heden, waaronder een aantal sluizen in het Telemarkkanaal. De eerste was bij Eidsfoss waar net de Henrik Ibsen, een schip genoemd naar de bekende Noorse schrijver, schutte.

Bij de sluis Eidsfoss wordt in twee trappen/kamers een hoogte van 10 m. overbrugd. Net als 17 andere sluizen ligt deze sluis in het bekende Telemarkkanaal. Links op de foto hierboven is te zien dat de sluis door handwerk wordt bediend.

De sluis Kjeldal overbrugt slechts één kamer en overwint daarmee een hoogte van 3 m. Het bedienen van ook deze sluis is nog steeds eerlijk maar toch ook wel zwaar handwerk. 

   

Christel bezocht nog een aantal van de 18 sluizen in het Telemarkkanaal, daarover later meer. Voor nu nog een aardig filmpje over het Telemarkkanaal, na 3 minuten zijn beelden van de sluizen te zien.
       
                                       
terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

Top