HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                               Nieuwsoverzicht van 11 t/m 20 januari 2017                                               

vrijdag 20 januari 2017      
Door omstandigheden ben ik vandaag bijna niet op de sluis geweest. Wel heb ik een praatje gemaakt met een vriendelijke monteur van Volkerrail die op sluishoofd H3, oostelijke Maaszijde, bezig was met een reparatie aan het hekwerk. Even was ik bang dat er alweer een storing was, maar dat bleek gelukkig dus niet het geval.

Pas tegen het einde van de middag, het was nog net niet donker, kon ik weer de sluis op. Van die gelegenheid maakte ik gebruik door de Prinses Margriet en de Maasstroom 7 die daar lagen op de foto te zetten. Voor de Ineke die er net aankwam ontbrak de tijd.

Sluis in Limburg         
Drie foto's kreeg ik toegestuurd, waarvan de eerste twee in ieder geval van Sluis 15 bij Nederweert zijn. Hieronder die sluis vanaf de noordzijde.

De volgende foto is van dezelfde sluis, maar dan van de bovenzijde na het uitvaren.

Er zat nog een derde foto bij maar die kan ik niet duiden. Iemand?

Dat is alles voor vandaag, wel erg mager maar het is niet anders of zoals mijn moeder placht te zeggen: "Tis net oas". 

                       terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

donderdag 19 januari 2017        
We werden vanochtend abrupt gewekt door het geluid van een flinke machine. Een kijkje uit het raam leerde dat het een tractor was met een soort van uittrekmachine eraan, bezig de zijkanten van de kolk te "fatsoeneren". De trekker liet diepe sporen achter, zowel langs de kolk als op het gras tussen de leilinden. Het schijnt tegenwoordig zo te moeten gebeuren.

   

Ineens viel het me op dat de lichten van de sluis uit waren. Na een kijkje vanuit een ander raam bleek er een storing te zijn, 2017-5 dus. De mannen van Maksor Diving waren aanwezig, een duiker kwam net uit het water.

Op mijn smartphone stond een emailbericht over de stremming, bij de eerste poging de deuren om 06.00 uur te openen bleek het al mis te zijn geweest. Weer was het een van de Maasdeuren. De storing werd veroorzaakt door een stuk hout, een keurig afgezaagd stuk van, ik vermoed, een van de oude remmingpalen die maanden geleden werden vervangen.

   

Rond 09.30 uur bleek de stremming officieel voorbij. Geschut werd er al eerder, o.a. door de Diligentia en de Knarr.

Zelf zag ik even later nog de Maurice en de Pieternella uit Urk schutten. Alles verliep gladjes.

   

Vanaf de oostelijke kant van de Waalhaven zag ik de Perfect 6 met de Krab ervoor richting sluis gaan.

Tijdens de koffie passeerde de Brutus. Een mooie gelegenheid om de panoramaknop op mijn nieuwe camera uit te proberen. Niet slecht, leuk eigenlijk, maar het leverde een toch wel behoorlijk vertekend beeld op.

Omdat de coaster Leyla richting Aalst schutte, reed ik na het uitvaren van het schip naar De Rib in Andel om de passage van het schip daar vast te leggen. Maar vanaf dat punt zag ik eerst de Interverlina de sluis ingaan. Later bleek dit schip in de Waalhaven te liggen, een mooi plekje voor de nacht. Erachter kwam later de Renate ook daar liggen.

   

Na niet lang wachten kwam de Leyla langs, op weg naar Aalst om stenen te halen voor Engeland. De foto maakte ik naast het steigertje dat daar ligt, een wankel ding. 

Nog één schip zag ik daarna voor het donker werd passeren. Het was de bekende Loreley. 

Even leek het erop dat 's middags opnieuw een Maasdeur bleef staan, maar dat werd dan wel heel snel opgelost. Gelukkig geen storing 2017-6 dus!

                          terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

woensdag 18 januari 2017        
Weer zo'n dag waarvan we het grootste gedeelte in het Brabantse doorbrachten. Tot ons vertrek zag ik geen schip voorbijkomen, maar toen we rond 16.00 uur terugkwamen lag de Hoop uit Krimpen a/d IJssel in de sluis.

Na het schutten bleef het schip in de Waalhaven liggen om daar te overnachten. Nog geen uur later kreeg het daar gezelschap van de Prinses Margriet die achteruit varend de Waalhaven inkwam om achter de Hoop te gaan liggen.

   

Iets na 17.00 uur, het begon al flink te schemeren, kwam de Cornelis B langs op een reis die in Helmond was begonnen. De Knarr die er niet ver achter zat bleef in de Maashaven om daar te overnachten. Niet veel later kwam ook de Diligentia daar overnachten.

Hoewel het daarna eigenlijk al te donker was, kon ik het niet laten een foto te maken van de RWS 71 die op patrouilletocht een kijkje in het Munnikenland nam om daarna weer richting Merwede te gaan. De foto is dan ook van inferieure kwaliteit.

 De stuw bij Grave          
Heel veel over deze stuw na de aanvaring en de vorderingen van de aanleg van een nooddam is te vinden op een speciale pagina op de website van Rijkswaterstaat. Leuk om daar even rond te kijken.

De twee foto's die hier staan kreeg ik toegestuurd door iemand die een kijkje nam bij dit werk. Op de foto hierboven is heel goed de dam van breuksteen te zien. Hieronder eveneens maar ook het werkschip Parcival dat bezig is met de aanleg van die dam.

Omroep Gelderland maakte een verhelderend item over de aanleg van deze dam.  

                    terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 17 januari 2017
   
Een pechdag voor de Wilhelminasluis want zowel 's morgens als 's middags werd de sluis geteisterd door een storing. Toen ik vanochtend naar buiten keek zag ik de Jamaica liggen en omdat ik dacht dat ik toch niet op tijd buiten kon zijn, maakte ik een foto vanachter mijn bureau. Maar toen ik even later weer keek zag ik de Jamaica nog steeds liggen, maar ook dat deur H3 -de oostelijke Maasdeur- weer eens bleef staan. Storing dus!

   

Na een tijdje kwam dan ook de melding van stremming van de sluis via email binnen.

Nu moet ik bij bovenstaand bericht wel vermelden dat dit de opheffing van de stremming was en dat die later binnenkwam. Twee foto's van de bruggetjes op de Maasdeuren tonen duidelijk de ernst van de storing aan.

   

De Jamaica met een grote bak ervoor kon natuurlijk geen kant uit en was daarmee tot lijdzaam wachten gedoemd.

Wachten moest ook in de Waalhaven De Nes, een werkvaartuig van Rijkswaterstaat. In de Maashaven lagen de Deo-Juvante en de SC Agate noodgedwongen geduldig te wachten.

   

De inmiddels gearriveerde monteur slaagde er al snel in de Jamaica te verlossen, De Nes mee te nemen in een proefdraai en dan toch ook de Deo-Juvante en de SC Agate te laten schutten. Stremming opgelost.

Tijdens de stremming keek ik met veel plezier naar de vogeltjes die zich te goed deden aan het lekkers dat voor hen was uitgestald. Zelfs de meesjes waagden het om in het potje met speciale vogelpindakaas te kruipen om ervan te snoepen.

   

Nadat we een tijdje weg van de sluis waren zag ik bij terugkomst tegen 16.00 uur de "De tijd zal 't leren" in de sluis richting Merwede.

In de Maashaven dreef op hetzelfde moment de Solent, wachtend op een schutting. Even later was het zover en kwam de Solent binnen. Maar .................. het verblijf in de sluis duurde wat langer dan mocht worden verwacht, want opnieuw was het deur H3 die niet meewerkte. Storing 2017-4 dus! 

Het wachten was opnieuw op een monteur en toen die rond 17.35 arriveerde was het leed voor de Solent gauw opgelost en kon het schip de sluis verlaten.

   

In de Waalhaven lag tijdens deze tweede stremming de Fiat Voluntas te wachten, maar die kreeg er genoeg van. Het schip ging achteruit de haven uit, draaide en ging richting sluis St. Andries om zo toch op haar route te komen.

Intussen was het al donker geworden, was er verder geen scheepvaart en ik hield het dus voor vandaag voor gezien.

Zien en gezien worden          
Heel belangrijk voor de scheepvaart natuurlijk. Maar gisteravond was het zo donker en zo mistig dat iets zien niet meeviel. Bij de nadering van de sluis vanaf de Waalkant blijkt dat op onderstaande foto.

Radar brengt dan uitkomst en hieronder links het beeld na het verlaten van de sluis aan de Maaszijde. Ik begrijp er niets van, kan ook niet duiden wat er is te zien. Schippers echter zijn goed in staat hiermee de juiste koers te houden.
Nee, ik houd het maar bij mijn "beelden" van Marine Traffic. Daarop kan ik goed zien welke schepen er aankomen.

   

                   terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

maandag 16 januari 2017        
Een dag die eigenlijk wel mooi begon, maar dat duurde niet lang. Langzaam kwam de mist opzetten en gaandeweg werd die steeds dichter. Vanochtend vroeg schutte de Taurus (023.26799) richting Maas en tot mijn verbazing kwam het schip even later terug. Ik vermoed dat het in Andel aan De Rib een auto aan wal heeft gezet. In ieder geval ging de Taurus na het schutten het Munnikenland in, waarschijnlijk om daar de bak op te halen die er werd gelost.

   

Iets na 11.00 uur kwam de Albatros (023.10674) langs, het was toen nog vrij helder.

Nog twee schepen kwamen daarna langs en ik neem aan dat de nu toch wel dichte mist daar mede debet aan was. Om 12.00 uur schutte nog de Gerrit Jan (023.12646) en een half uurtje later de Tesco 8 (023.16126) . Daarna zag ik geen enkel schip meer en het is nu 18.00 uur en al flink donker ook. Benieuwd of er nog schepen komen.

   

Maria Valentine          

Het schip dat dwars door de stuw bij Grave voer en voor behoorlijk wat ravage zorgde met ook nog eens een enorme nasleep. Het schip ligt nu in de haven van 's Gravendeel en zo te zien is de schade aan leidingen en bovenbouw enorm. In De Gelderlander is een reconstructie te lezen van de gebeurtenissen op de avond van de aanvaring.

                                 terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

zondag 15 januari 2017     

De Wilhelminasluis is gesloten vandaag en dus een mooie dag om wat andere zaken aan de orde te stellen. Eerst maar terugkomen op gisteren toen ik een foto plaatste waarbij ik toch echt niet wist waar ik dit voormalige gemaal kon vinden. Hulp kwam al snel van Hannie Visser-Kieboom die me vertelde dat het gemaaltje is gebouwd tussen 1924-1926 voor de polder Den Duijl. Het staat ook aan de Duijlweg, vlak achter de golfbaan Almkreek. Volgens haar was Arie van Herwijnen hier beheerder van, die noemden ze Aai van 't Machien.
Ook Anton van Rijswijk reageerde, o.a. door het sturen van een link naar een fotowebsite waarop dit gemaal in volle actie is te zien tijdens de Waternoodsramp van 1953. 
En dan was daar ook nog eens mijn betere helft die me liefjes vertelde dat we als we van Almkerk naar Dussen rijden dit gemaal altijd passeren en dat ze me toch echt had verteld dat ze dit gebouw zo mooi vond en de ligging ervan zo rustig. Oei!

Dan was er nog een mij volledig onbekend sluisje en ook daarover wist Hannie me wat te vertellen. "Dat onbekende sluisje ligt in de Kildijk in Nieuwendijk, tussen het gemaal de Drie Sluizen en de Papsluis en iets voorbij de Dwarssteeg waar Arie van der Stelt woont.
Deze sluis wordt niet zo vaak gebruikt, maar als er sprake is van wateroverlast belt Arie weleens naar het Waterschap en wordt hij (die sluis) open of dicht gezet." Ook over die Kildijk rijden wij regelmatig, volgende keer zal ik toch (nog) beter moeten opletten. Ik wil dat sluisje natuurlijk wel met eigen ogen zien.


Bezoek aan de "Vrouwenhemel"     
Besteedde ik gisteren aandacht aan de water gerelateerde objecten die Hans en Anton tijdens hun "Retourtje Vrouwenhemel" passeerden, vandaag ruimte voor een aantal foto's van schepen. Hoewel ik begin met een foto van de voormalige haven van Rijkswaterstaat waar wat kleinere scheepjes lagen.

Maar ook eerst nog een foto van de Tripang die ze zagen bij Woudrichem nadat het was geschut in de Wilhelminasluis. Ernaast een bekende van de sluis in de Werkendamse haven, het tankscheepje Cornelis.

   

De Werkendamse Expanded is ook al een bekende van de sluis, hier ligt het schip in de Beatrixhaven.

De Sentinela passeerde nog niet zo lang geleden de sluis. Hieronder is het schip te zien in de Biesboschhaven.

   

Aan de overkant een wel heel opvallend schip, de Gotthilf Hagen. De aankomst van dit schip in de Werkendamse haven werd vastgelegd.



Deze Gotthilf Hagen is een voormalig stationsschip voor loodsen dat in de monding van de Weser (Dld) was gestationneerd. Het schip werd in 1959 gebouwd in opdracht van het Bundesministerium für Verkehr, Bau und Stadtentwicklung. 

Tot 2010 deed het dienst, waarna het in 2011 door de Veka Groep naar Nederland werd gehaald om te worden omgebouwd tot privéjacht. Op de website van SBD is veel te vinden over deze ombouw die nog niet is afgerond.
Over de tijd dat het dienst deed in Duitsland is ook een filmpje gemaakt dat ik op Youtube vond bij de Veka Groep.



Verderop lagen twee tankschepen, de eerste nog in aanbouw zo te zien. Ernaast de Columbia.

   

In die Biesboschhaven behalve de Columbia (links) en de Gotthilf Hagen (midden) ook de Merlijn. Een passagiersschip dat zo te zien momenteel wordt verbouwd. Het schip beschikt over een Facebook-pagina.

Nog meer bekenden in die haven. De Inspé IV blijft vaak bij de sluis overnachten, de Elisabeth komt zeer regelmatig door de sluis.

   

Aan de overkant twee bekende schepen bij elkaar.  Links de Eben Haëzer en rechts de Fiducie.

   

Verderop waar je een open zicht hebt op de rivier passeerde de Gloria.

Ook passeerden daar de Kavenga en de Mayenne. De tweede is ook al een goede bekende van de sluis.  

   

Op de Merwede leken de Caracas en de Prominent een wedstrijd te houden. De Prominent lijkt dat te gaan winnen.

Een flink eind lopen later twee foto's van de haven van Sleeuwijk. Lijkt het op de eerste foto met de Princehof nog een "nette" haven, de foto ernaast toont een ietwat "verrommelde" zicht.

   

Dat was alles over het Retourtje Vrouwenhemel van Anton van Rijswijk en Hans de Weerd, samen met een aardige niet meelopende voorzitter AndelWandelt vormend. De volgende tocht is op 21 januari als de mannen afreizen naar Barneveld voor de eerste Toren en Molentocht. Maar er is alle kans dat Hans en Anton besluiten om een midweekse tocht te lopen, vaak een eigen tocht. Ik wacht af. 

Nieuwbouw en restauratie            
Zondag en dus de gebruikelijke wandeling van Anton van Rijswijk richting Poederoijen naar de nieuwe Fortwachterswoning en het Mansvelder gemaal. Hij vertelt erover het volgende.
"Dat de bouwvakkers weer aan de slag zijn geweest is zowel bij de nieuwbouw Fortwachterswoning als de restauratie van het Mansvelder gemaal wel te zien.

Bij de eerste zijn er al allerlei muren opgetrokken waarbij goed te zien is hoe de verdeling van de ruimtes op de begane grond gaat worden. 

   

Zo verraadt de weer uitgeklapte en fier in de lucht staande bouwkraan niet meteen waar ze bij het Mansvelder gemaal verder gegaan zijn.

Al rondlopend blijkt dat aan de achterzijde de uitbouw onderhanden wordt genomen. Er is zo te zien eerst nog een flink deel gesloopt om daarna weer op te bouwen en daarmee is al een begin meegemaakt. 

   

Verder heb ik eigenlijk niks anders kunnen ontdekken. We zullen weer zien als ik volgende week opnieuw ga kijken."

                               terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 14 januari 2017       
Verrassend vandaag het weer, regen- en sneeuwbuien wisselden elkaar af maar soms waren er ook perioden met een heerlijk zonnetje. Even verrassend was het scheepsbezoek vandaag.
Heel vroeg, eigenlijk direct na opening van de sluis, passeerde de Transito. Veel te vroeg voor mij natuurlijk en dat gold ook voor de grote Allegro en en ietsje later de Loreley. Maar voor de Casa-Nova was ik in die zin paraat dat ik een foto vanuit huis kon maken. 
Iets later in de ochtend maakte ik een kleine wandeling over het sluiscomplex en daarbij zag ik in de Waalhaven een eenzame Prinses Margriet liggen.

   

Schutte de Casa-Nova tegen 10.30 uur, daarna bleef het stil, heel lang stil. Maar opeens was daar rond 16.00 uur de Urkse Dirkje die van de kant van Drimmelen kwam en nu richting Werkendam ging, In de overzichten op deze site kwam de Dirkje nog niet voor.

Hollandsche IJsselkering        
Was deze in de volksmond vaak betitelde Algerakering gisteren gesloten, deze kering is nu alweer enige tijd open. De sluiting leverde in ieder geval een feeërieke foto op die ik kreeg van Rob Waleson, sluiswachter op o.a. die Algerasluis en -kering.

Alles met deze januaristorm is met een sisser afgelopen, het Liveblog van Rijkswaterstaat is dan ook afgesloten maar nog wel in te zien. 

Renovatie Peulensluis      
Al eerder schreef ik over deze Peulensluis die momenteel een grondige opknapbeurt ondergaat. Aanleiding tot dit artikel nu is een foto die ik van een schipper kreeg van de werkzaamheden aan de buitenkant van de sluis.   


Waterschap Rivierenland startte in december 2016 met de renovatie van de Peulensluis in Hardinxveld-Giessendam. Het huidige sluiscomplex verkeerde in een slechte staat en was verouderd. 
Renovatie bleek noodzakelijk om de werking, de betrouwbaarheid en de veiligheid in de toekomst volledig te kunnen garanderen. 
De renovatie betreft het gehele sluiscomplex en bestaat uit het vervangen van 6 sluisdeuren, de afmeervoorzieningen,  de bewegings-werken, de besturing, de elektrische installatie, de leuningen, het wachtlokaal en herstelwerkzaamheden van het omliggende terrein.

   

Ook zal de techniek worden gemoderniseerd en vinden er aanpassingen plaats op het gebied van de veiligheid. Aannemingsbedrijf De Vries Werkendam B.V. voert de werkzaamheden uit.

De Peulensluis dateert uit 1937 en ligt onder de rijksweg A15 in de gemeente Hardinxveld-Giessendam. De sluis is onderdeel van de primaire waterkering dijkring 16 en vormt de vaarwegverbinding tussen de Merwede en de Buiten Giessen. De sluis is belangrijk voor de lokale recreatievaart, het ontsluiten van dienstverlenende watergebonden bedrijven en het ontsluiten van de boezemwateren van de Alblasserwaard. Het waterschap is verantwoordelijk voor de dagelijkse beschikbaarheid van deze sluis en het beheer en onderhoud.
(bron: Waterschap Rivierenland)

Retourtje Vrouwenhemel      
Een ietwat vreemde betiteling voor een dorp waar toch zo hard wordt gewerkt, Werkendam. Om te weten waar die naam vandaan komt kun je een kijkje nemen bij het verslag van AndelWandelt van deze tocht
Aan de Sasdijk is een café gevestigd met de naam "Vrouwenhemel", maar tijdens de tocht bleek dit etablissement jammer genoeg te zijn gesloten.
Een jaar of veertig terug kwam ik nog regelmatig in dat café dat toen een heel andere naam droeg, alleen ben ik die nu even kwijt. Wel herinner ik me dat daar de River City Band of Riverside Band o.i.d. optrad met o.a. Aad Nieuwstraten en Gert van Driel. Wat een tijd!

Natuurlijk kwamen Anton van Rijswijk en Hans de Weerd tijdens deze tocht langs veel meer interessante objecten zoals daar bijv. de restanten van een sluis waren in de Gantel en de Alm bij Nieuwendijk en bijna tegen de A27 aan.

   

Ietsje verderop het voormalig gemaal De Drie Sluizen bij de Rijksweg in Nieuwendijk. Nu vooral in gebruik als woning(en).

   

Bij een foto van een prachtig gebouw was de enige info die ik kreeg "voormalig gemaal". Geen idee dus waar dit gemaal staat, maar ik weet zeker dat iemand mij gaat vertellen waar dit is.

Veel watergerelateerde objecten natuurlijk in deze omgeving. De Biesboschsluis, een schutsluis, in Werkendam is goed bekend. Maar ook de inundatiesluis bij het Fort Bakkerskil, de Papsluis, is toch wel goed bekend.

   

Geen info heb ik over twee foto's van een mij onbekend sluisje. Het zal in gebruik zijn als afwatering, maar waar? Alweer geen idee. 

   

Tussen Werkendam en Sleeuwijk staat langs de dijk het gemaal Altena. Het is een van de drie moderne gemalen die het Land van Heusden en Altena van overtollig water moet verlossen. 

                                       terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 13 januari 2017     
Dit moest een geluksdag worden, tenslotte trouwde ik lang geleden op een vrijdag de 13e met wie nog steeds mijn betere helft is. Maar of het voor iedereen zo'n gelukkige dag was? De scheepvaart maakte me in ieder geval niet blij, want moeiteloos kon ik tot 16.00 uur alle schepen op de foto krijgen.
De eerste van dat rijtje was de Rotterdamse Res Nova die uit de buurt van Weert kwam en er na het schutten genoeg van had en in de Waalhaven een plekje zocht.

Geruime tijd later de Dordtse Patria die uit Dordrecht kwam en richting Veghel voor ogen had. Na weer lang wachten de Ella die was geladen bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland en die ook richting Zuid-Willemsvaart ging. 

   

We wandelden een flink stuk daarna richting het Munnikenland en op de heenweg zag ik een bak die werd gelost en flink voorover lag. Op de terugweg was aan die houding weinig veranderd. Vanaf de brug zag ik in de Waalhaven dat de Res Nova gezelschap had gekregen van de Prinses Margriet.

   

Ruim na het middaguur mijn laatste schip, de Belgische Remacum uit Thuin. 

Rond 16.00 uur schutte nog de C'est la Vie, maar toen werd het opeens bedenkelijk donker en besloot ik dat het mooi was geweest. Heis nu bijna 18.00 uur en nog steeds heeft de C'est la Vie geen navolgers gekregen. Rustig dagje voor de sluiswachter dus.

Bordendiarree?           
Opnieuw zijn er borden bijgekomen op of in ieder geval vlakbij de sluis. Aan beide kanten van de brug nog wel en daar stond al zoveel informatie op verschillende borden. In ieder geval waren twee man van Traffic Service Nederland vanochtend snel klaar met het plaatsen van vier borden. 

   

Het waren vier borden met de tekst "Langsgroeven op brug". Nu stond er al een waarschuwingbord met een onderbord waarop de tekst "langs groeven". Zou er verschil zijn tussen "langsgroeven" en "langs groeven". De eerste lijkt op een kennisgeving dat die groeven er zijn. De tweede lijkt meer een aansporing om langs die groeven te rijden, zo dat mogelijk is natuurlijk. 
Hoe dan ook, voordat je nu op de brug bent kom je negen (!!) borden tegen. Niet hard fietsen dus, anders lukt het niet in zo'n korte tijd al die informatie tot je te laten doordringen. 

Stuw Grave     
Het werk bij die aangevaren stuw is volop bezig en heel aardig is een filmpje van Rijkswaterstaat waarin op heel simpele wijze wordt duidelijk gemaakt wat nu precies de bedoeling is van die dam.


Leuk dat naast de Christiaan P, die trouwens vandaag richting Utrecht is gegaan, nog twee kraanschepen van Paans en Van Oord bezig zijn die dam te "bouwen", de Magri en de Parcifal. Beide schepen passeerden ooit de Wilhelminasluis.

   

In de buurt van de werkzaamheden ligt ook het kleine peilscheepje Sonans en ook die is een goede bekende van de Wilhelminasluis. 

Liveblog Januaristorm     
Geweldig zoals Rijkswaterstaat naar buiten communiceert wat plannen en gevolgen zijn i.v.m. de storm en het springtij. Je blijft zo uitstekend op de hoogte van de maatregelen die moeten worden genomen of juist niet. 
De kering in de Hollandse IJssel (Algerakering) is vanmiddag dichtgegaan, maar lijkt vanavond rond 22.00 uur weer open te gaan. Gezagvoerder Tjeerd (@GZW_Tjeerd) plaatste er op Twitter wat foto's van.

 Leek het er in eerste instantie op dat de Maeslantkering ook dicht zou gaan, rond 16.30 uur kwam het nieuws dat deze kering (zie hieronder) zeer waarschijnlijk geopend blijft. Wie op de hoogte wil blijven van verder nieuws kan kijken op de Liveblog Januaristorm van Rijkswaterstaat.

                             terug naar boven                  naar Nieuwsoverzicht

donderdag 12 januari 2017      
Echt veel beter dan gisteren was het niet vandaag, zeker als ik dan ook nog eens een schip mis zoals daar was de Jero-D die na het lossen bij De Heus in Andel door de sluis kwam op weg naar de Rotterdamse Maashaven.
Nummer twee, de Werkendamse Merwestroom, zag ik wel passeren. Hoewel het toen al 09.30 uur was, liet ik mijn ontbijt prevaleren.

Daarna duurde het een paar uur totdat, al na het middaguur, twee andere "stromen" zich meldden. Het waren de Vliestroom voorop met de Scheldestroom erachter. Vanaf het Waalhoofd maakte ik onder de brug door een foto van de scheepjes in de Maashaven.

Het tweetal was vanochtend in Hardinxveld gestart met een transport dat gezien de lengte via de Bergsche Maas naar Heusden ging. Nu was het duo weer op weg naar Hardinxveld.

   

Dan was het weer lang wachten op de volgende, de Tripang die naar Rotterdam ging. Het werd een ietwat vreemde foto van deze veteraan uit 1913! Ik wilde gewoon eens snel iets proberen met twee foto's, maar dat mislukte een beetje.

Regende het bij de schutting met de Tripang al een beetje, bij de Cornelis B kwam het behoorlijk naar beneden. Geen foto dus, want met mijn nieuwe Nikon waag ik het niet in de regen foto's te maken.

   

De aardige schipper van de Cornelis B had er geen problemen mee om in dit weer foto's te maken en dat leverde een drietal leuke plaatjes op. Het "gat" van de sluis, vanuit de Maashaven gezien, lijkt zo wel erg klein van afstand. Dichterbij ook nog steeds trouwens.

Het is nu 18.00 uur en meer schepen zag ik vandaag niet passeren, kwamen er ook niet. Niet echt veel dus en dat is wel jammer.

De stuw bij Grave
                  
Vooral via Twitter komen flink wat foto's voorbij van de werkzaamheden voor de aan te leggen dam voor de stuw. Op veel foto's figureert een kraanschip dat ik op 3 januari jl. door de Wilhelminasluis zag komen, de Christiaan P van Paans en Van Oord.

Twee oude foto's kreeg ik toegestuurd van de aanleg van die stuw bij Grave. Ze komen nu wel goed van pas. Beide foto's zijn Luchtfoto's van de KLM.

Hierboven een overzicht van het stuwcomplex bij Grave, gemaakt in de zomer van 1928. Hieronder een opname van de bouwput van de stuw. Deze foto is van de datum juli 1928 voorzien.

Andel Fanfare Corps 2       
Zaterdag a.s. volgt de tweede aflevering van de 12-delige serie over het wel en wee van de trots van Andel, het fanfarecorps. De aflevering opent met een prachtige opname van Andel met de Romboutstoren prominent in het midden.

Omroep Brabant zendt deze tweede aflevering uit op zaterdag a.s. om 17.45 uur. Deze episode gaat vooral over hoe hard er gewerkt wordt om de financiën van de fanfare op orde te houden, zien we hoe Floris de dirigeerstok hanteert en hoe mooi zou het zijn om van je hobby je werk te maken .....

                               terug naar boven                 naar Nieuwsoverzicht

woensdag 11 januari 2017      
Nou, dat was om droevig van te worden vandaag. Rond 07.30 uur passeerde de sleper Battle op een reis die in de buurt van Weert was begonnen en naar Krimpen a/d IJssel leidde. Het was nog donker, maar toch probeerde ik een foto van de combinatie te maken.

Het volgende schip passeerde pas om 12.00 uur en dat maakte me droevig. Gisteren behoorlijk wat passanten en vandaag leek het heel stil te zijn. Maar goed, de Diademar had er geen boodschap aan en was ongetwijfeld op weg naar Heerewaarden om zand te halen.

In het Munnikenland lag de Induco te laden, een schip dat hier niet vaak komt en dus naar het Gedenkteken om een foto te maken.

Twee uur later, om 14.00 uur, kwam de Zalmvisser op een reis van Rotterdam naar Heerewaarden langs. Een half uurtje later de Strick die van Veghel kwam en nu naar Rotterdam ging om te laden. 

   

Net na 16.00 uur de Papendrechtse Geroma, een prachtig schip met een imposante boeg. Het kwam van Oosterhout.

Het MCS Anneke uit Glasgow maakte plaats voor de uitvarende Geroma door een stukje het Munnikenland in te gaan. Het was niet nodig, want de Geroma had er genoeg van en bleef in de Waalcamping overnachten. 

   

Nadat het Anneke duidelijk was dat ze kon schutten kwam de Multicat de sluis in op weg naar Aalst. Anneke had een flinke reis achter zich, want de start ervan lag in Het Kanaal tussen Frankrijk en Engeland.

Even maakte ik een praatje met de sluiswachter toen ik zag dat de Brigitte de Waalhaven indraaide. Toch ook maar een foto van dit schip, het was toen al iets na 17.00 uur, dat op weg was naar Heerewaarden.

Er gebeurt iets bij de stuw van Grave      

Niet dat er tot nu toe na de aanvaring niets gebeurde, maar nu is het zichtbaar wat de plannen zijn. Rijkswaterstaat gaat een tijdelijke dam bouwen achter de kapotte stuw, zodat op dit deel van de rivier weer schepen kunnen varen. De bouw van de dam is al van start gegaan. Het duurt waarschijnlijk twee weken voor de waterkering klaar is.

   

De dam wordt aangesloten op de bestaande pijlers van de noordelijke stuwopening. Tijdens de bouw laat Rijkswaterstaat het waterpeil geleidelijk stijgen, zodat de woonboten en jachten weer loskomen van de bodem. Als het gebruikelijke peil van +7,9 boven NAP is bereikt, kunnen schepen de Maas weer bevaren.

AndelWandelt morgen op pad        
Anton van Rijswijk en Hans de Weerd kiezen morgen voor een zelf uitgezette tocht in de omgeving. De tocht van ca. 40 km heeft de naam "Retourtje Vrouwenhemel" gekregen.
 

De tocht begint in Andel, voert o.a. door het Eendenveld en gaat richting Werkendam. Daarna wordt over de Merwededijk teruggelopen naar Andel. 
De naam intrigeert natuurlijk, vrouwenhemel. Ik ben benieuwd waarom die naam aan de tocht is gegeven, maar ongetwijfeld zullen de mannen dat in het Verslag uitleggen.

                                  terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

Top