HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                Nieuwsoverzicht van 11 t/m 20 januari 2018                                           

zaterdag 20 januari 2018    
Een rustige en regenachtige dag met heel weinig passanten. Een drietal slechts zag ik passeren, waarvan de Veere (020.10210) de eerste was. Vanwege de natheid buiten bleef ik binnen voor de foto van het schip dat uit de richting van Amsterdam kwam. 

   

Een flinke tijd later nummer twee, de met containers geladen Iris (023.27263). Even later werd het droog, zodat ik naar buiten ging om de Iris nogmaals op de foto te krijgen, maar nu rustend in de Maashaven.

   

Het derde en laatste schip was een verrassing. Geladen kwam de coaster Amy uit Nederhemert waar het stenen aan boord had gehaald om die in Engeland af te zetten. Zo te zien lag de Amy behoorlijk diep, maar er was water genoeg op de sluisdrempels.

Net voor sluitingstijd maar al in het volle donker passeerde nog de Frisian met een bak ervoor van Rotterdam naar Veghel. 

Manuela          
Altijd als ik dit schip zie moet ik denken aan die smartlap van Jacques Herb, een prachtig nummer als je van dit genre houdt. Van Joost Roeland kreeg ik twee foto's van de Manuela (023.18590) niet zo lang geleden. Hetzelfde schip als nu maar wel met een veel grotere stuurhut als op de foto die ik nog had.

   

De stuurhut van dit in 1963 in Duitland gebouwd schip vergeleken met nu is evident. Mijn foto plaatste ik eergisteren al eens en die toonde het schip in augustus 2014. 

Zomaar wat willekeurige advertenties       
Er komt met regelmaat materiaal bij me binnen over de sluis en omgeving. Gelukkig, want vaak zijn het dan juweeltjes. Hieronder twee advertenties uit resp. 1897 (!) en 1963. 
 

   

In de eerste advertentie valt de andere spelling van Poederoijen op, maar ook die van Zaltbommel. Daarbij is het me onduidelijk of dit het veer was van De Zwaan in Andel naar de overkant of die van De Rib naar de overkant. Misschien speelde in het laatste geval deze woning in de Poederoijense Hoek daar wel een rol bij.

De tweede advertentie was bedoeld om de eerste gebouwen van de fabriek in het Munnikenland die nu de naam Covaco draagt te laten verrijzen. Veel foto's zijn daar niet van, maar in mijn archief vond ik een aantal opnamen van Stefanie Rochat, dochter van sluiswachter Jan Rochat en lang woonachtig op de sluis, uit eind jaren zestig.

       

                           terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 19 januari 2018    
Langzamerhand wordt alles weer teruggebracht naar de situatie van voor het hoog water en de storm. Sommige schepen laten dus weer de Wilhelminasluis links of/en rechts liggen en dat is jammer. Hoeveel schepen ik vandaag miste daar heb ik eigenlijk geen idee van. Voordat de Liesbeth (032.50248) rond 09.00 uur schutte op een reis van de Zuid Willemsvaart naar de Kalkhaven in Dordrecht zullen nog niet veel collega's van deze schipper zijn gepasseerd.

Wij verlieten daarna de sluis, maar net over de brug stopte ik al om de Cotrans 10 (023.18710), op reis van Gorinchem naar Heerewaarden, op de foto te krijgen. 

De volgende stop was bij het Gedenkteken om de Patria (023.05226) die bij Covaco lag te laden op de foto te krijgen. Aan de andere kant van de weg zag ik bij De Heus in Andel de Christina (032.50157) liggen.

   

Ietsje verderop aan De Rib zag ik de 110 m. van de Rehoboth II (023.34054). Ik heb horen vertellen dat dit schip de plaats van de Alfa Mea van Munters gaat innemen en dat het daar een tijdje blijft liggen om het naar de wensen van de nieuwe eigenaar te krijgen.

   

In de sluis even later de Spes Secunda (022.03623) die op weg was naar de Maashaven in Rotterdam.

Vervolgens in de Waalhaven van de sluis de Belgische Banzai (060.01551), een onbekend schip voor me. Arie van Tongerlo maakte er met zijn smartphone een tweetal foto's van. 

   

Het schip kwam van de Mercuriushaven in Amsterdam en kreeg in de schutting met de Legend, een recreant.

In de sluis daarna de Semper-Spera (030.21480) die op weg was naar de Sliksloothaven in Zwijndrecht.

Mijn laatste foto was voor de enige duo-schutting die ik vandaag zag. Eerst kwam de Courage (023.24112) de sluis in, even later gevolgd door de Christina die leeg uit Andel kwam. Het uitvaren gebeurde trouwens in omgekeerde volgorde.

Daarna stilte! Wel kwam nog de Patria voorbij, waarschijnlijk op weg naar Helmond. Ik ben benieuwd of er nog schepen komen vandaag, ik vrees van niet.

Wegtransport    
Behalve door de sluis komen ook over de brug regelmatig interessante transporten langs. Het probleem daarbij is dat het rijdens verkeer heel wat sneller voorbij is dan het scheepvaartverkeer.
Toch lukte het me om een transport van een schip op de foto te krijgen. Verder geen enkele info erover.

                                terug naar boven             naar Nieuwsoverzicht

donderdag 18 januari 2018    

Een dag die in het teken stond van een hevige storm waarbij we hier wel in de kern ervan leken te zitten. De ochtend begon nog vrij rustig maar allengs namen de ongelooflijk harde windvlagen toe. Al snel kwam het bericht dat de brug werd gestremd i.v.m. deze windvlagen, de vaart kwam daardoor bijna stil te liggen.
Rond 10.00 uur zag ik de Tranquilo passeren richting Maas. Het weer was toen te slecht en dus maakte ik foto's vanuit huis. Edoch, vanmiddag deed ik iets stoms en weg waren de foto's die ik van dit voor mij onbekende schip had gemaakt.
Wat ik ook probeerde, weg was in dit geval definitief weg. Nu heeft Joost Roeland veel van zijn prachtige foto's op Marine Traffic staan en daar heb ik er eentje van "geleend". 

Op de website van Vereniging De Binnenvaart las ik dat het schip in 1963 is gebouwd en als Deo Gratia vanuit Hardinxveld ging varen. Later kreeg het de naam Cornelia en in 2010 werd het de Unitas. En met die naam zag ik het schip in maart van dat jaar richting Maas schutten.

Een jaartje later veranderde de naam in Dibrad en ook die zag ik verschillende keren door de sluis komen. Hieronder o.a. in resp. augustus 2013 en juli 2014.

   

Al vrij vroeg vandaag moest ik in Gorinchem zijn en ondanks de harde wind waagden we de tocht. Het was geen probleem, maar terugkomen wel. Rond Gorinchem zat het verkeer muurvast en dus namen we de route via Zaltbommel. Hoewel ook daar het verkeer intens was kwamen we goed thuis. Jammer genoeg net te laat voor de met containers geladen Manuela, maar ook hier brengt een archiefopname, dit keer van augustus 2014, de oplossing: toch een foto.

Al in een snel donker wordende schemering kwam om 17.45 uur de Zwaantje 1 terug van werkzaamheden. Vanochtend was het schip geschut richting Maas. De foto die ik er nu in het donker van maakte vind ik nog alleszins acceptabel.

Schuttevaer    
Vanmiddag arriveerde de nieuwe uitgave van het weekblad Schuttevaer en onmiddellijk keek ik naar mijn favoriete rubriek "Rivieren, Kanalen & Meren". Ook nu weer was daarin aandacht voor een mij bekend schip, de Thiakita uit Gent.

Het schip, dat in 1967 werd gebouwd, verhuist naar Tilburg en gaat varen onder de naam De Kempen. Na verschillende andere namen werd het schip in 1998 de Quintus uit Brakel. En onder die naam zag ik het schip meermalen de sluis passeren of hier weekeinde houden.

Deze Schuttevaer moet ik natuurlijk nog goed lezen, maar wel zag ik dat in de rubriek Kielzog aandacht is voor het echtpaar Hovestadt dat zelf op de Expansie (023.28022) vaart, maar die ook nog andere schepen bezit. Maar eens op mijn gemak gaan lezen vanavond.
Hieronder die Expansie aan het lossen bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland. 

                           terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

woensdag 17 januari 2018     
Winterse buien, gewone buien, een venijnige wind en een temperatuur van iets boven nul vertelden me om zoveel mogelijk binnen te blijven. Het bracht wel een unicum voor deze website, want sinds het begin in 2006 was dit de eerste dag dat ik alle foto's vanuit huis maakte.
Dat begon vanochtend met een hele leuke schutting van drie schepen. Het waren de Casa Nova, Courage en Undine III die samen richting Merwede schutten. De Casa Nova ging naar Rotterdam, de Courage kwam van Helmond en ging naar de Europoort en de Undine III ging ook al richting Rotterdam.

   

De volgende was de spits Orca die van het Maximakanaal kwam en bij Gorinchem naar binnen ging.

In de loop van de ochtend schutte de Elisabeth. Het schip was op een reis van Leerdam naar Heerewaarden.

   

De Zwolse Geryvo kwam van Waspik en ging ook bij Gorinchem naar binnen om daar een plekje voor de nacht te vinden. Van Leerdam kwam de Albatros en die had Heerewaarden als reisdoel.

   

Halverwege de middag de Amare. Dit schip kwam van Helmond en ging ook al naar Gorinchem. Op de zijkant van het schip nog steeds een tekst die een waarheid is als een koe.

Vlak voor de schemering meldde zich de Spes Nostra. Ook dit schip ging naar Gorinchem voor in ieder geval de nacht.

Bij de Solutio die erna kwam was het al behoorlijk donker en dus maakte ik er geen foto van. Al met al een heel rustige dag, onbegrijpelijk, want op de Waaldrempel stond nog steeds een waterdiepte van ca. 3.70 m. Maar geen geladen zandschip kwam vandaag voorbij, jammer. Wel zag ik rond 18.30 uur de Tripang nog schutten richting Merwede.

Nog één keer hoog water        
Mijn goede vriend en hofleverancier van foto's Anton van Rijswijk kende wat computerproblemen en kon daarom mij geen foto's sturen. Vandaag lijkt alles bij hem opgelost en kreeg ik alsnog een serie foto's van het hoge water in de afgelopen dagen.

De foto's waren te mooi om zo maar te laten passeren. Hierboven zicht op de uiterwaarden tussen Brakel en Slot Loevestein met op het "eiland" de restanten van wat eens één van de twee boerderijen in het gebied was.
Hieronder twee opnamen van de Konikpaarden die samen met de Rode Geuzen hoog en droog op de Wakkere Dijk rondlopen.

   

Slot Loevestein met water op de voorgrond en nu niet op een foto die vanaf de Waal is genomen. Blijft een uniek gezicht dat niet echt veel voor zal komen.

Anton wandelde bijna naar het punt waar Maas en Waal samenkomen en dat was nu veel dichterbij dan de Gijsen Krib. Het voetveer naar Woudrichem was duidelijk uit de vaart.

   

De laatste foto, Anton maakte er veel meer maar die zijn het archief in gegaan, is van een eenzame Rode Geus die verlangend naar de weg lijkt te kijken. Het dier zal nog een tijdje moeten wachten tot het water voldoende is gezakt. De weg loopt trouwens vanaf de Wakkere Dijk naar Slot Loevestein en is in deze hoogwaterperiode steeds berijdbaar gebleven.

Wilhelminasluis Zaandam     
Met regelmaat krijg ik vragen over deze Wilhelminasluis. Bijna altijd zijn het dan mensen die deze sluis verwarren met "mijn" Wilhelminasluis in Andel. Samen met Hans de Weerd kwam Anton langs deze Zaanse Wilhelminasluis tijdens de Zaanse Natuurpadentocht van 06 januari jl. De foto's en het verslag hiervan staan op de site.
 

   

                             terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 16 januari 2018    
Vanochtend heel vroeg een flink kabaal in de sluis. Het bleek het Sylvana-koppelverband te zijn dat in de sluis afkoppelde, zodat het voorste deel kon schutten en een schutting later het duwdeel. 

Het duwdeel pikte na het schutten het voorste deel weer op om samen als koppelverband opnieuw verder te gaan. Nu was het te vroeg, te donker en te nat om het "live" mee te maken, daarom een aantal foto's van eenzelfde actie in april 2010.

Het Sylvana-verband bleek op weg te zijn naar Neptune Shipyards in Aalst voor werkzaamheden aan het voorste gedeelte. De Sylvana zelf kwam later, nog steeds in de regen, terug om naar Rotterdam te gaan.  

Het bleef redelijk druk, het missen van de Experience was dus niet zo erg. Wel kreeg ik een stuk van de Elisabeth en de Goudse Bona Spes op de foto.

   

Ook de Brakelse Sanne was weer op pad, met de kraan in aanslag, en zij werd rond 11.00 uur gevolgd door een duo-schutting van de Spes Salutis en de BGATrans.

   

 Bij De Rib was gisteren al de Franse Koala aangekomen, een schip dat ik nog niet kende. Vanochtend maakte ik er een foto van toen het halverwege het lossen was.

Het werd rustiger in de sluis toen het eenmaal echt middag was. Wel zag ik nog een Patria passeren, maar toen regende het flink. Droog was het echter bij de Betsy-T en de René.

   

Door de Waalhaven ging de duwer Inca met de bak A55 voor zich naar de fabriek van Covaco.

In de sluis de Deo-Favente, naar ik toen dacht mijn laatste schip vandaag. Het begon alras donkerder te worden. Deze Deo-Favente kende ik nog niet. Het is de ex-Famke, maar die zag ik hier nooit schutten..

Het bleek niet het laatste schip te zijn, want in de schemering kwam de Koala van De Rib in Andel om na het schutten in de Waalhaven te blijven overnachten. Morgen verder op weg naar Amsterdam en nu toch naar maar een foto erva.

Storing 2018-02
Iets over 11.00 uur vertrokken wij van de sluis, net toen de Spes Salutis en de BGATrans de sluis inkwamen. Groot mijn verbazin toen bij terugkomst om ca. 12.00 uur deze twee schepen nog steeds in de sluis lagen.

De Maasdeuren gingen weliswaar open toen dat commando werd gegeven, maar halverwege gaven ze er de brui aan: storing. Niets mee te beginnen en dus was het wachten op de monteur(s).

 

Al vrij snel arriveerden twee monteurs die het euvel eigenlijk direct konden verhelpen. Om 13.20 uur zag ik de twee opgesloten schepen de sluis uitgaan. Viel al met al dus nog mee, een storing van 11.15 - 13.20 uur. De tijden in de mededling wijken natuurlijk iets af.

                                terug naar boven               naar Nieuwsoverzicht
 
maandag 15 januari 2018    
Blue Monday vandaag, maar ik heb er weinig van gemerkt. We zijn vandaag weer eens ter oriëntatie richting het zuidoosten van Brabant geweest. Interessante en leuke tocht, maar geen schepen gezien.
Wel bij terugkomst, want toen zagen we bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland de Belgische Nausicaa uit Schoten liggen. Voor mij een onbekend schip dat met een lading uit Duitsland was gekomen.

Het was vanochtend druk geweest met ca. 14 schepen hoorde ik, maar in de middag was het een stuk rustiger. Ik zag alleen nog de Courage langskomen, maar toen regende het flink. Geen foto dus.
Nu zie ik de Franse Koala uit Douai aankomen, een onbekende voor me. Maar nu is het te donker voor een foto. Morgen beter!

zondag 14 januari 2018      

Geen update vandaag, maar wel wil ik terugkomen op de stremmingsmelding van gisteren van Sluis Empel. Het duurde maar luttele uren.
Maar nu kreeg ik alweer bericht van een storing aan die sluis. Geen idee wanneer het nu is verholpen, tot nu toe (18.00 u.) heb ik geen bericht gehad dat de problemen voorbij zijn en dat het Maximakanaal weer open is. Morgen kom ik in de buurt van Sluis Empel, misschien even een kijkje nemen daar.

zaterdag 13 januari 2018        
Met het zakken van het water verminderde ook ineens het aantal schepen dat zich hier liet schutten. Of zou dat komen omdat het vandaag zaterdag is? Ik vermoed het laatste.
Toch heb ik een paar schepen gezien, de Windcat 25, een High Speed Craft, bijvoorbeeld die van Neptune Shipyards kwam en over de Noordzee bij IJmuiden weer naar binnenging naar de Vissershaven. 

De Binger was weliswaar een bekende voor me, maar die oude foto was aan vervanging toe. De sleper was met twee bakken onderweg naar het Maximakanaal.

Toen ik over de Maasdijk in Andel reed zag ik aan De Rib bij De Heus een drietal schepen liggen. Later maakte ik er foto's van vanaf de Sluisdijk bij de inrit naar het gebouw van Dunea.

Bij het bekijken van de foto's kon ik zien dat het vlnr waren: Pieternella, Shalom en Noorderzon.

       

Meer schepen zag ik vandaag niet in de sluis, een makkie voor de sluiswachter derhalve. 

Sluis Empel      
Kent de Wilhelminasluis met regelmaat storingen aan de deuren of de brug, de sluizen in het Maximakanaal kunnen er ook wat van. Deze twee toch nieuwe sluizen, Sluis Empel en Sluis Hintham, kennen zo hun problemen.
Nu kwam weer eens een bericht binnen over Sluis Empel. Gek dat hier niets bij staat over Voorhaven Maashaven of Voorhaven Maximakanaal, zoals altijd wel als een storing is aan de Wilhelminasluis. Dan wordt consequent gesproken over Voorhaven, Maashaven. Belachelijk natuurlijk.

   

Hoog water      
Vandaag begon ik over het zakken van het water. Het is hoog geweest, zonder dat ook maar iemand er bang van werd. Dat was in 1995 wel anders en op de foto hieronder is goed te zien waarom dat toen anders was.

Uitgaan in Andel        
Kreeg ik zomaar een oude krantenfoto van het uitgaansleven in Andel vroeger. Het onderschrift had het over De Inloop en over Club 81. Nu ken ik deze gelegenheid of -heden niet, maar ik plaats de foto ook op de Facebookpagina Ge komt uit Ael als ........ Meestal wordt er dan wel gereageerd en kom ik meer te weten over deze foto en het uitgaansleven in Andel jaren geleden.

                                    terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 12 januari 2018
Het water was al aan het zakken vandaag en dus kwam er geen moment waarop de sluis moest worden gestremd vanwege het hoogteverschil tussen Maas en Waal. Dat kwam niet boven de 1.74 m. uit, terwijl het kritieke punt ligt bij 1.80 m.
Maar goed, de schepen van vandaag. Dat begon voor mij met de Belgische Oggy die naar de Vlothaven in Amsterdam ging.

   

Ook de Titania, op weg naar de Rotterdamse Maashaven, ging op de foto vanuit huis.

Voor de Josette, die van Werkendam kwam, was ik paraat op het Maashoofd. Imponerend bij deze hoge waterstand.

Bij de Catheli dacht ik: kom, laat ik een foto maken waarop de vensterbank ook staat, zodat niemand kan zeggen dat ik overdrijf. Echt, de schepen liggen op ooghoogte voor ons huis te wachten. Geweldig toch!

   

Een duoschutting was die van de Pieternella uit Urk en de Werkendamse Shalom. Beide schepen gingen naar de fabriek van De Heus op De Rib in Andel. 

   

Mijn laatste schip was de Rio Grande die uit Papendrecht kwam. Het schip was voor mij nog onbekend. Zou je dit type schepen kunnen duiden als een "Duijvendijker"? Het is tenslotte bij Duijvendijk gemaakt.

   

Ballasten      
De sluisdeuren zijn al een tijdje geballast, dat wil zeggen dat er een hoeveelheid water in de deuren is gelaten, zodat deze niet gaan "drijven". Ze zouden dan uit de taats kunnen lopen.
Nu gebeurt dat ballasten door een paar simpele klikken op een beeldscherm, vroeger was het eerlijk handwerk toen broodjes ijzer op de deuren moesten worden gelegd. Ik meen dat die per stuk ca. 25 kg wogen. Hieronder een foto uit voorbije tijden toen het klikken op een scherm nog geen zier hielp.

Haaldersbroekersluis      
Een van de sluizen die de mannen van AndelWandelt vorige week zaterdag passeerden tijdens hun deelname aan de Zaanse Natuurpadentocht. Het is een sluisje van 11 x 2.5 m. die de Kalverpolder en de Zaan verbindt.

   

Bartelsluys  of Bartelsluis  
Een sluis die is gedempt en dus niet meer aan het doel waar het voor werd gebouwd beantwoordt. Jammer, want het is een lieflijk sluisje. Gelukkig zijn er plannen om de sluis weer te openen voor recreatievaart.

   

Grote Sluis Zaandam    
De sluis krijgt zomaar deze naam, want ik zou niet weten welke sluis dit is. Of zou het de Zaanse Wilhelminasluis zijn. Wie het weet mag het zeggen.

   

                            terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

donderdag 11 januari 2018    
Toen ik vanochtend voor het eerst naar buiten keek zag ik dat de lichten in de sluis niet brandden, meestal duidt dat op een storing. Ook dit keer, want toen ik mijn mailbox raadpleegde was er al een storingsbericht binnen.

   

Even verderop zat nog een bericht dat de stremming om 07.30 uur was opgeheven. Ik krabde me nog maar eens achter mijn oren, want het was toch echt bijna 08.30 uur en volgens het bericht was de storing dus voorbij. Nog geen vijf minuten later gingen de lichten aan en was de storing echt voorbij.
Geen idee wat de oorzaak van deze storing was, maar ik hoorde vertellen dat het waarschijnlijk met de hoogwaterdeuren had te maken. De Voorhaven (Maashaven) had er dus echt niets mee te maken.

Hoog water       
Best wel spannend hier, want het verschil tussen het niveau van de Waal en de Maas schommelt rond 1.70 m en bij een verschil van 1.80 m. wordt de sluis gestremd. Vervelend natuurlijk en dat is het hoge water ook voor de vv Brakel en het veer Brakel-Vuren. Alles staat onder water en voetbal is niet mogelijk en het veer is gestremd.

Van Brakel reden we naar Slot Loevestein en daar was de taveerne tot onze verrassing open. Dat werd dus koffie met en plus. Die "met" staat dan voor een heerlijke appelkoek en die "plus" voor een dot slagroom. Gelaafd en voldaan wandelden we weer terug naar het parkeerterrein waar de auto's nog droog kunnen staan.

De weg is nog net vrij van water, maar het fietspad is als zodanig niet meer te herkennen.

De Scheepvaart       
Opnieuw een drukke dag waarbij de kleine Walrus de eerste was die ik zag. Door het verschil in niveau ligt een schip hoog door het Waalwater en beduidend lager door het Maaswater. Links Waal, rechts Maas.

   

Van de Maaskant kwam de Safini en toen was het beeld volkomen anders. Het schip vaart op de foto de Waalhaven in.

Tijdens onze wandeling naar Slot Loevestein kwamen er nog aardig wat schepen voorbij. Twee ervan kregen een foto en wel de Gerrit-B die langzaam varend lag te laden, de andere was de grote Liga die bij de ingang van Loevestein passeerde.

   

Terugrijdend naar huis kwamen we de Marja tegen die in volle galop richting Waal/Merwede ging.

In de sluis een verrassing in de vorm van een sleper die ik nog niet kende, de Annie IV.

   

In de Waalhaven zag ik de Deo Duce liggen die een nachtje overblijft. De Anna ging door na het schutten.

   

Een leuke schutting was die van de Cornelis Adriana en de Discovery. Zeker omdat het laatste schip onder deze naam een onbekende voor me was. Als Elizabeth zag ik het meermalen passeren.

Tussen de schepen hierboven is in de Waalhaven al een schip te zien, de Tadorna die een tijd moest wachten. Aan de andere kant lagen in de Maashaven twee slepers en de Knarr geduld uit te oefenen.

   

Voorop de Vliestroom die als eerste binnenkwam, gevolgd door de Scheldestroom. De Knarr kwam er bedaard achteraan.

       

Dan alweer mijn laatste schip, een offshorevaartuig. Het was de catamaran Windcat 29 die op weg was naar Neptune Shipyard.

#BringbackNicolette   
Met deze naam begon een Twitter-actie om Nicolette van Berkel weer terug te krijgen op de Verkeerspost Brandaris op Terschelling. In het nieuwste nummer van de Schuttevaer een paginagroot artitel over deze RWS-vrouw die door collega's werd weggepest en nu al twee jaar thuis zit. Te gek voor woorden................lezen dat artikel!

In het verleden, toen wij in de zomervakantie met ons gezin altijd vier weken op Terschelling doorbrachten, beklom ik meermalen de Brandaris. Gefascineerd was ik door de opgezette vogels die op de verschillende verdiepingen waren tentoongesteld.
Van het uitzicht kan ik me niets meer herinneren, maar dat moet fenomenaal zijn geweest gezien de foto's die Nicolette twitterde toen zij nog op de vuurtoren werkzaam was.
Er is een petitie gestart om Nicolette terug te krijgen op de Brandaris. Klik maar hier om die in te vullen. 

                           
terug naar boven                             naar Nieuwsoverzicht

Top