HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                Nieuwsoverzicht van 12 t/m 20 juli 2017                                                

donderdag 20 juli 2017  
Een heel rustige dag waarop het venijn in de staart bleek te zitten. Rustig zat ik mijn krantje te lezen zo rond 16.15 uur toen me opviel dat het uitzicht richting brug eigenlijk hetzelfde bleef. 

Mijn mobieltje lag op tafel en die gepakt om te zien of daar al een melding van een eventuele storing was binnengekomen. Dat bleek inderdaad zo te zijn. Er was sprake van een storing aan de brug, Storing 2017-19 al!

Natuurlijk ben ik naar de brug gelopen om te kijken wat er nu weer aan de hand was. Het bleek te gaan om de brug die een heel klein stukje open stond en er toen de brui aan had gegeven. Het hele systeem valt dan in storing en voor de sluiswachter valt niets meer te doen behalve lijdzaam afwachten tot de hulptroepen arriveren.

Op de foto lijkt het euvel slechts een schaduwstreep en dus heb ik twee foto's en detail genomen.

   

Verder is zo'n storing wel heel vervelend, maar ook weinig spectaculair. Het wachten is dan op de monteurs die zo rond 17.10 uur aankwamen en tegen 17.30 uur het verkeer weer konden laten rijden. Daarna nog proefdraaiingen van de brug en klaar was Kees.

Wat krijg ik nou?????
Deze website is een hobby van me en zoals ik op de Info-pagina heb gezet: "Deze website is een privé site. Op geen enkele wijze pretendeer ik Rijkswaterstaat te vertegenwoordigen of er deel van uit te maken". 
Duidelijk lijkt me. Toch zijn er mensen die blijven denken dat ook ik tot de staf van de Wilhelminasluis hoor en deze site dan gebruiken om hun ongenoegen over iets of iemand te ventileren. Meestal besteed ik er weinig aandacht aan en verwijder ik zulke reacties cq. bijdragen.
Nu echter eens een keer niet. Vanmiddag kwam een reactie binnen die ik jullie toch niet wil onthouden, sprakeloos was ik. Dat iemand dergelijke woorden weet te ventileren. Je zou bijna, bijna!, wensen dat hij/zij zelf kanker zou krijgen. Dan ook nog niet de eigen naam erbij zetten, wat jammer toch eigenlijk allemaal. 
De reactie was als volgt:
"Beter zorgen jullie er voor dat die kanker sluis het een keer doet. Tis godverdomme al de tweede keer dat ik hier meer als een uur sta te wachten op da kankerding ik betaal godnondeju nie Voorniks belasting over alles wat je kan bedenken in dit Kankerland dan mag ik godverdomme zeker ook wel verwachten dat er wat mee gedaan word ofniet. Kanker graaiende nazi's".
Ik heb de klacht doorgestuurd aan Rijkswaterstaat.

Ook nog schepen in en door de sluis     
De Francisca is het eerste schip in de opsomming. Ik kreeg de foto toegestuurd per mobiele telefoon. 

De foto van de Zeeuwse Discovery uit Terneuzen, een onbekend schip voor me, maakte ik vanmiddag zelf. 

Ook het volgende schip, de Mon-Desir uit het Friese Oudemirdum, bleek een onbekende voor me te zijn.

   

Bij het uitvaren had ik al twee wachtende schepen naast elkaar gespot. De voorste leek de Res Nova te zijn.

   

Tijdens het invaren drong tot me door dat de schepen alletwee de naam Res Nova droegen. Zou dit het begin zijn van een drijvend dorpje zoals eerder gebeurde in de Poederoijense Hoek?

Tijdens de storing liet nog één schip zich schutten. Dat kon doordat deze Si-Ca geen brugopening nodig had. 

   

Meer schepen kwamen er niet na de Si-Ca. Zo werd het dus een rustige avond.

Veiligheid op het water

Via Twitter zag ik deze tekeningen van Infographic langskomen. Best wel interessant.

                            terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

woensdag 19 juli 2017
Hoewel er een bijzonder slechte weersvoorspelling was uitgegaan, bleef het in en rond de Wilhelminasluis rustig. Niet alleen wat het weer betreft trouwens, want de beroepsvaart lijkt en masse vakantie te hebben opgenomen.
Vanochtend zag ik nog wel de Patria die in Andel bij De Heus de auto eraf had gezet en nu schutte op weg naar de fabriek van Covaco in het Munnikenland.

Halverwege de middag kwam ik thuis na een paar uur in het echtere Brabantse te hebben doorgebracht. Juist op dat moment lag de Friese combinatie Blizzard (Lemmer) met de Fritrans (Grou) ervoor in de sluis. De combinatie kwam leeg van Veghel en ging nu naar de Rotterdamse Waalhaven.

In het Zwaluwnest, achter de oostelijke Maashavenremming, heeft de Alfa Mea gezelschap gekregen van de Inspé II. 

Er zullen vast nog wel meer schepen gepasseerd. In ieder geval om 20.00 uur de Bas-Anne. 

Dag 2 Nijmeegse Vierdaagse     
Anton van Rijswijk en Hans de Weerd genoten met volle teugen van deze wandeldag van 50 km en legden dat met hun camera vast. Over het algemeen zijn deze foto's geografisch gezien niet belangrijk, maar soms is het jammer dat ik niet kan zien waar de foto's werden gemaakt.
In dit geval vertelde Anton erbij dat hier een behoorlijk volle Nijmeegse Waalhaven is te zien.

De Ganzeboot had duidelijk geen tijd voor dit evenement en was hard aan het werk in de Loonse Waard in de buurt van Niftrik. De Marion lag misschien wel, met de Verkeerspost Nijmegen op de achtergrond, uit te puffen van gedane arbeid.

   

Bij Sluis Weurt lag de Oranda (?), terwijl de Oraya (?) net onder een van de bruggen van Nijmegen door was.

   

Ergens onderweg zagen Anton & Hans behoorlijk wat dienstvaartuigen van RWS liggen. Ook een brandweerboot lag daar. 

Sluis Weurt kwam hierboven al even aan de orde, een paar foto's vond ik tussen de collectie.

   

Linksboven een behoorlijk volle kolk. Hieronder diezelfde kolk, maar dan van iets dichterbij op de foto. Jammer genoeg kan ik alleen van het rechter schip de naam lezen: Flamingo. 

Onderweg op deze tweede dag kwamen Hans en Anton ook langs een gemaal. Het was het Gemaal Van Citters II in Niftrik aan de Maasbandijk in de gemeente Wychen.

   

Een achtste Wereldwonder in Noorwegen    
Van een oud-leerlinge van me, momenteel op vakantie in Noorwegen, kreeg ik een foto toegestuurd van de Vrangfoss Sluter. Een prachtige foto van een prachtige sluis waarover al heel veel is geschreven. Heel bijzonder dat een dergelijke sluis nog steeds in bedrijf is. 

Op YouTube kwam ik een filmpje tegen van Wiebe Schipmölder uit 2012. Hij schrijft erbij: "Telemarken Vrangfoss sluizen het achtste wereldwonder deze 5 aaneengesloten sluizen. Het is heel bijzonder, om de passagiersschepen geschut te zien worden, zonder electra maar volledig bediend met de hand zoals dit in 1895 ook gebeurde. Zeer de moeite waard. Film van Wiebe Schipmölder © 2012"

     
                        terug naar boven               naar Nieuwsoverzicht           

dinsdag 18 juli 2017  
Mooie dag in de sluis met wat afwisseling in de schepen die passeerden. Vanochtend vroeg, nou ja rond tien uur, een onbekend passagiersschip in de sluis. Het was de verbouwde spits Elodie die van Woudrichem kwam en naar Den Bosch ging.
Toen ik een foto van het schip ging maken, zag ik in de sluis nog een bijzonder vaartuig liggen. De naam leek me hetzelfde als dit type schepen: Turfschuit.

   

De volgende was een beunschip, de Cotrans 11 die in Heerewaarden een nieuwe lading zand ging halen. 

Dan een duo-schutting van de Ella en de Tripang. Beide schepen kwamen uit het Rotterdamse en gingen lossen in Helmond.

Om 12.00 uur het eerste schip dat richting Waal/Merwede ging, nl. de Groningse Harja III die naar Vianen ging. De Harja III was nog onbekend voor me. Wel zag ik het schip eerder onder de naam Boreas.

In dezelfde schutting twee opvallende vaartuigen. Eerst een opblaaskano en als laatste de Lis uit Hasselt. Het leek me een oud dienstvaartuig, maar ik kan me natuurlijk vergissen. 

   

Toen ik daarna weer terugkwam van weggeweest, was en bleef het rustig in de sluis tot de Leidsegracht kwam schutten. Het schip bleef in de Maashaven van de sluis liggen om te overnachten.

Het liep toen tegen 18.00 uur en daarmee hield ik het voor gezien. Er kwam trouwens geen schip meer ook.

Sluizen in Duitsland     
In deze vakantietijd krijg ik -heel leuk- nogal eens foto's opgestuurd van sluizen of andere objecten van plaatsen waar ik waarschijnlijk nooit zal komen. Vandaag een paar foto's van Teun den Dekker die in Noord-Duitsland was en bij Elisabethfehn een sluisje zag.

   

Niet veel later kreeg ik een aantal foto's van de sluis bij Harlesiel die over een imposant gebouw beschikt.

Op het terrein ook een bord met enige uitleg over de sluis, te leuk om niet te plaatsen.

Deze sluis geeft toegang tot het Waddengebied en wordt daardoor veel gebruikt.

                             terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

maandag 17 juli 2017     
Was het te merken dat de tweede groep Nederlanders vakantie heeft? Nou, niet echt. Toch was het gewoon een geslaagde dag. Al vroeg begon het met het schutten van de Albatros, Wilhelmien, Deo Favente en twee keer de Arnold J van Dunea. 
Mijn eerste schip was de bekende Spes Salutis.

Opvallend en dan vooral door het geluid was de passage van de Werkspoor IV, een oude sleper uit 1924.

   

De Amicitia was de volgende. Op de zijkant van het schip een spandoek met "Bike & Barge Holidays" met voor de zekerheid erachter "in Europe". Het schip vaart voor Hat-Tours. Deze Amicitia was nog onbekend voor me.

Met de Zwolse Undine en de Naomi kwamen weer twee bekenden langs.

   

Gisteravond arriveerde bij de fabriek van Covaco al de Imago, vandaag lag het te laden tot het vol tegen het einde van de middag vertrok.

Anna kwam voorbij en bleef na het schutten in de Maashaven overnachten. De laatste waarvoor ik de sluis opging was de Krayenhoff, ook al een oudje, maar nu van Rijkswaterstaat.

   

Fortwachterswoning       
Gisteren nam Anton van Rijswijk de vorderingen bij de bouw van de Brasserie annex woonhuis bij de Batterij onder Poederoijen in ogenschouw. Zijn bevindingen tekende hij weer op.
 

"Nou bij de nieuwe fortwachterswoning zal het deze week wel helemaal glasdicht zijn. Hier en daar zitten er namelijk al wat kozijnen en
glas in. Wat er verder nog aan glas en kozijnen in moet staat ook al in de wacht. Zelfs een dubbel huisnummer zit erop. Wat al een tijdje op de houten brievenbus voor aan het pad staat, nummer 84a zit nu ook op de zijgevel en aan de achterzijde zit 84b. 

   

Het ene zal wel voor het t.z.t. bewoonde gedeelte bedoeld zijn en het andere voor Brasserie De Buurman. Zag trouwens op de terugweg bij de Poederoijense Hoek dat daar op een lantaarnpaal al een richting-/aanwijzingsbord Brasserie zit."

Vierdaagse 2017     
Ook dit jaar doet AndelWandelt weer mee aan de Nijmeegse Vierdaagse, waarbij dit jaar is ingeschreven voor de 4 x 50 km. Als ze dat gaan halen, en daar twijfel ik niet aan, is het voorwaar een uitstekende prestatie.

De man waarmee  zowel Hans als Anton op de foto staat, voert een eerste controle uit. Je moet namelijk je bevestiging waarop al de gegevens staan zelf uitprinten, meenemen en die wordt gecontroleerd of jij het echt wel bent want je moet een identiteit kunnen aantonen, hetzij met een pas, rijbewijs of ID kaart. 

   

Inschrijven hoeft niet meer, dat is al eerder gebeurd. De dames scannen het formulier en de polsbandjes. Alles verliep gladjes, misschien ook wel door het uitstekende weer en de routine van de dames. 

   

Met een goodiebag inspecteerden de mannen daarna natuurlijk nog even de horecafaciliteiten.

                            terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

zondag 16 juli 2017  
Een rustig dagje waarop de recreanten het overduidelijk wonnen van de beroepsvaart. De Franse Zagor, die ik nog niet kende, was de eerste die ik kon begroeten. Het schip kwam van de Zuid-Willemsvaart en ging naar de Maashaven in Rotterdam.

De tweede en tevens laatste was de spits Chasseur. Op de foto is op de achtergrond nog de Manna aan de remming in de Waalhaven te zien. Niet lang erna vertrok deze spits om via de Biesbosch naar het Oude Maasje te gaan en vervolgens naar Keizersveer.

De Chasseur, die van Gorinchem kwam, bleek eveneens Keizersveer als reisdoel te hebben. 

 Een kleine update vandaag, visite voorkwam meer tijd aan deze website te besteden. Niet onvermeld wil ik laten dat volgens mij de brug een kleine storing had. Bij een brugopening bleef de brug in bijna geheel geheven toestand staan, maar wel heel erg lang, ca. tien minuten. Er was geen enkele reden om open te blijven staan, de zeilboot was allang vertrokken. Kortom: storing, maar te kort om in mijn overzicht op te nemen. 

                              terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 15 juli 2017    
Een waarlijk prachtige dag en hoewel ik het grootste deel van de dag op de sluis ben geweest lukte het me niet ook maar één beroepsvaarder op de foto te krijgen. Recreanten waren er genoeg.
In de Waalhaven zag ik de spits Manna liggen die na een korte reis, vanuit Woudrichem, hier een veilige en rustige ligplaats vond.

Wel zag ik het passagiersschip Wiljo uit Heusden passeren richting Woudrichem, ongetwijfeld komt het schip ook nog terug om weer naar Heusden te gaan. Ik maakte er geen foto van. 

De bekende bocht    
Meerdere malen schreef ik over de bocht die moet worden gemaakt om vanaf de parallelweg van de N322 op het sluisterrein te komen. Gemeente Woudrichem heeft de bochten laten opknappen.
Vanmiddag keek ik er weer eens naar en bocht BWL (Bocht West Links) is alweer zichtbaar beschadigd. Het betonnen blok is van plaats veranderd, het opvulmateriaal is voor een gedeelte opzij gedrukt. Kan ook niet anders als vrachtwagens zoals die van gisteren op het sluisterrein komen, die kunnen onmogelijk de bocht schadevrij nemen.

   

De andere bocht, BWR (inderdaad Bocht West Rechts), verkeert nog in goede staat, maar daar zag ik vanmiddag ineens twee pilonnen met afzetlint. Ik vermoed dat de belijning op de parallelweg is vernieuwd en deze pilonnen zullen als waarschuwing dienen. 
Of de bochten nu goed zullen blijven? We zullen het zien.

Hellend vlak van Ronquières   
Van goede vrienden, die met hun boot op vakantie nu in België zijn beland, kreeg ik een drietal opnamen van het bekende en ook beroemde Hellend Vlak van Ronquières

   

Meer foto's dan deze drie stuurden ze niet, maar omdat ik er zelf nog nooit ben geweest, ben ik er toch heel blij mee. Een bezoek aan deze sluis heb ik direct op mijn to do-list gezet!

 Schepen op de Eem     
Gisteren plaatste ik al een artikel over de regio Spakenburg en dan vooral over een aantal gemalen daar. Nu eerst een aantal schepen die de mannen van AndelWandelt daar op 27 mei op de Eem zagen. Te beginnen met een paar werkschepen van De Vries BV uit Werkendam.

Ietsje verderop lagen de Onderneming en de Steurgat van hetzelfde bedrijf. 

   

Weer iets later zagen de mannen van AndelWandelt het kraanschip Jananja liggen.

Van de Esther zagen ze eerst het achterschip. De wandeling langs de boorden van de Eem bracht hen later ook de boeg van het schip. 

   

Na niet lang lopen lagen twee schepen dicht bij elkaar, de Risico en de Zagri 15, zand te lossen. 

   

"Vreemde"  eenden in de bijt waren het passagiersschip Eemlijn en de De Heer

   

Gemalen in de regio Spakenburg                      
Vandaag weer een paar gemalen die AndelWandelt tegenkwam tijdens de tocht op 27 mei jl. Alle gemalen zijn eigendom van het Waterschap Vallei en Veluwe. De eerste is het Gemaal Eemnes dat naast de Eemnessersluis ligt.

   

Het in 1883 gestichte gemaal Eemnes en de naastgelegen Eemnessersluis hebben een belangrijke rol vervuld in de geschiedenis van Eemnes en de afwatering van het omliggende gebied. Tot ver in de 18e eeuw verliep de afwatering via verschillende afwateringssluisjes, waaronder de in 1650 gebouwde Eemnessersluis. Een paar honderd jaar geleden lag het land in de polder hoger dan nu. Het was toen mogelijk om op natuurlijke wijze het water af te voeren via de Eem naar de zee.  

   

Twee kleine en zonder ziel gebouwde gemalen zijn het Gemaal Koekoeksbloemlaan en het Gemaal Van Halteren.

   

Van een geheel andere orde is het Gemaal Zendert, een gemaal uit 1896.

Gemaal Zeldert is in 1896 herbouwd, nadat het was weggespoeld bij een dijkdoorbraak. Met dit gemaal houdt Waterschap Vallei en Veluwe een gebied van ruim 10.000 hectare droog, waaronder de polder Zeldert en de Amersfoortse wijk Nieuwland. Het gemaal pompt water uit de Wijde Wetering in de Eem. 

   

Behalve nog één foto van Hans en Anton van AndelWandelt zag ik op internet nog een paar foto's van dit gemaal.

                          terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 14 juli 2017       
Wel, gisteravond en vannacht weinig last gehad van de testen die de brug over de sluis moest ondergaan. Vanochtend deed niets meer herinneren aan het werk m.u.v. vier grote verrijdbare lampen. 
Het werd vandaag een behoorlijk stille dag. Het weer en de (naderende) vakantie zullen daar wel mede debet aan zijn. De schepen die ik zag passeren staan hieronder, te beginnen met de Baracas die uit Gorinchem kwam.

Zelfs een duo-schutting zag ik vanochtend en wel die van de Zwaantje 1 met de Marjan, waarbij ook nog een recreant meeging.

Omdat ik toch op de brug stond, stak ik de weg over om een foto te maken van het Zwaluwnest. Daar lag het pontonhuisje die tot nu toe aan de andere kant lag. Ik dacht ook de Zuiderklip te zien en zeker de Alfa Mea.

Lang zag ik het schip niet meer door de sluis komen, maar vanmiddag was de Caan er weer, met containers en op weg naar Den Bosch.

Ook lang niet hier gezien gold voor de Coram Deo. Het schip kwam van Dordrecht en ging richting Maas.

Knap staaltje     
Aan het einde van de ochtend werden door een vrachtwagen de vier lampen opgehaald die vannacht voor voldoende licht zorgden. Eerst de drie lampen op de Maashoofden en daarna de ene op het westelijk Waalhoofd van de sluis. 
 

De vrachtwagen moest achteruit van het terrein af en dat gaf twee keer een aardig beeld voor mijn raam. 

Van het terrein komen viel waarachtig niet mee. Zeker niet om de bocht door te komen die je moet maken om op de parkeerplaats te komen. Na een flink aantal keren weer vooruit te gaan voor een nieuwe poging lukte het om op de parallelweg te komen zonder ook maar iets te raken. Waarlijk een knap staaltje!

In de buurt van Spakenburg 
Ergens in mei meen ik liep AndelWandelt een tocht in de omgeving van dit vissersdorpje. Flink wat foto's werden die dag gemaakt en die had ik nog steeds in een map staan om ooit eens te plaatsen. Wel, vandaag maak ik daar maar eens een begin mee.

   

Hierboven in Hoogland West het Gemaal Malesluis in de Eem. Gemaal Malesluis beschikt nu over een nieuwe elektrische installatie. De pompen zijn volledig verbeterd en daardoor als nieuw. Hierdoor is de oorspronkelijke capaciteit terug. Een extra pomp zorgt ervoor dat de capaciteit van het gemaal verder wordt verhoogd, zodat het waterpeil op de Malewetering nog beter kan worden gehandhaafd.
Hieronder links het Gemaal Westdijk en ernaast het Gemaal De Haar. Net als de andere gemalen behoren ze toe aan het Waterschap Vallei en Veluwe.   

   

Wat later op de route het Gemaal Tydeman, meer over dit gemaal op o.a. Wikipedia

Net als de andere gemalen in dit artikel heeft ook dit gemaal een "moderne" uitstraling. Hoe anders is dat bij het Gemaal Eemnes en de Eemnessersluis die morgen aan de orde komen........ denk ik. Voor nu nog twee opnames van het Gemaal Tydeman.

   

                                terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

donderdag 13 juli 2017      
Prachtige dag, jammer dat het aantal passanten beperkt bleef. Het begon zo goed vanochtend met een behoorlijk volle sluis waarin ook wat verschillende schepen waren te zien.

Tussen de recreanten ook een oude (1914) sleper uit Putten, de Dina. De beroepsvaart werd vertegenwoordigd door de Maasbrachtse Carmen die van Gorinchem kwam en richting Maas ging.

   

Bijna vier uur later de volgende beroepsvaarder, de sleper Leanke die het ponton Herik 22 voor zich had. Het spul kwam uit de buurt van Ammerzoden en was op weg naar Sliedrecht.

   

Direct erna de Groningse Semper-Spera uit Oude-Pekela die op een reis Veghel - Maashaven Rotterdam was.

Niet veel later de Prinses Margriet die na het schutten in de Waalhaven bleef liggen. 

Dan de Alfa-Mea die in de Waalhaven moest wachten tot een recreant was geschut. Iemand vertelde me dat het schip van Lelystad kwam. Dat zou best kunnen, want na het schutten bleef het schip in de Maashaven liggen. 

   

Tegen 17.00 uur het voor mij en misschien voor de sluis ook wel laatste schip van deze dag. Het was de Friese Speedy die ik nog bijna miste ook.
Veel schepen zullen niet meer komen, dat kan ook niet want vanaf 20.00 uur is de sluis gestremd wegens werkzaamheden aan de sluis.

Werken aan de brug        
Vanavond en in het begin van de nacht is verkeer over de brug gestremd i.v.m. "diverse functionele veiligheidstesten". Deze zijn eerder dit jaar "door onvoorziene omstandigheden niet volledig afgerond". 
De aankomst vanmiddag van een truck met vier grote lampen erop was het eerste teken dat er wat ging gebeuren. 

De vrachtwagen blokkeerde toen en ook bij het afladen van de lampen de parallelweg van de hoofdbaan behoorlijk tot volledig. 

   

Op de oostelijke parkeerplaats, bij sluishoofd H3, was intussen ook materieel gearriveerd. 

De twee wagens die achterbleven deden vermoeden dat het hier om een feestlocatie ging of misschien wel een casino. Op de ene wagen de tekst "Partyfactory voor betaalbaar feestvieren", op de andere "Casinoentertainment". 

   

Wel, aan het geluid dat gaat worden geproduceerd zal ik wel kunnen afleiden of het hier om serieuze testen gaat of om een soort van illegale party. We zullen zien.
Het is nu 20.00 uur en veel beweging valt niet te bespeuren. Wel heb ik een man of zes zien arriveren en die zijn nu niet meer te spotten. Waarschijnlijk bezig met werkoverleg.
In de brief die de bewoners van de sluis kregen van Omgevingsmanager Menno Kamp o.a. de phrase: "Wij doen er alles aan om de geluidshinder tot een minimum te beperken. Toch kunt u enige geluidsoverlast ervaren gedurende de werkzaamheden". We zullen zien.

                                   terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht 

woensdag 12 juli 2017          
Vanaf nu weer de gewone en gewoonlijke verslaggeving van de gebeurtenissen in en bij de Andelse Wilhelminasluis en onderwerpen die in relatie staan tot de sluis en/of omgeving ervan. 
Gisteren maakte ik één foto aan het einde van de middag van twee schuttende schepen, t.w. de De tijd zal 't leren en de Marja.

Vandaag was ik rond 14.00 uur paraat met een camera en lang hoefde ik niet te wachten op een voor mij interessante schutting, want een kwartiertje later kwamen de F50 en de Ruurtje van de Fa. Koek uit Sleeuwijk met een ponton tussen zich in. Het bleken tot 19.30 uur de enige beroepsvaarders te zijn tot om die tijd achter elkaar de Naomi, de Maasstroom 11 en de Ventjager schutten. 

Stremming Sluis en Brug!!  
Van een omgevingsmanager, die mensen bestaan dus echt!, van Rijkswaterstaat ontving ik een brief over werkzaamheden die gepland staan aan de Wilhelminasluis. Deze werkzaamheden zullen plaatsvinden van 13 juli vanaf 18.00 uur tot uiterlijk 14 juli 04.00 uur. 
Leuk om te weten natuurlijk maar veel belangrijker m.i. is de alinea die hieronder staat:

Ook de sluis zelf zal met deze werkzaamheden te maken krijgen gezien het volgende bericht:

De sluis is dus buiten bedrijf vanaf morgen 20.00 uur!! Wel iets om rekening mee te houden lijkt me zo. De gehele brief die ik ontving heb ik geplaatst op de Info-pagina op deze site, klik maar hier.

Groenonderhoud       
Lijkt het toch nog goed te komen met het onderhoud van het groen op en bij de Wilhelminasluis. Van werkzaamheden kreeg ik foto's waarop is te zien dat er wordt geborsteld, maar dat kennen we hier en daar ben ik persoonlijk ietwat allergisch voor geworden. Maar ook de bomen zijn onderhanden genomen, zowel de zijtakken zijn tot een bepaalde hoogte verwijderd, als onderaan de nieuwe scheuten.

   

Vanmiddag zag ik het resultaat met eigen ogen: geweldig. Nu nog het talud van de sluiskolk kortwieken en dan is iedereen tevreden! Ik hoorde dat de werkzaamheden zijn uitgevoerd door H. Koenen loon- & grondverzetbedrijf

Linie tot Leven         
Voorlopig wordt iedere vrijdagavond op Omroep Brabant een serie van vijf afleveringen uitgezonden over verdedigingswerken in de buurt van de Wilhelminasluis. De eerste aflevering was afgelopen vrijdag 7 juli, de andere delen zijn ook steeds op vrijdag en wel om 18.00 uur. Op het kaartje hieronder zijn die werken aangegeven.

Tijdens die eerste aflevering heb ik een aantal foto's gemaakt, de eerste twee zijn van de Papsluis, een inundatiesluis die ligt tussen Nieuwendijk en het Fort Bakkerskil.

   

Bij Brakel en Poederoijen liggen geen forten maar zogenoemde Batterijen. Linksonder eerst de Batterij onder Brakel met ernaast de Batterij onder Poederoijen waar momenteel een nieuw fortwachtershuis wordt gebouwd.  

   

Bij Sleeuwijk ligt Fort Altena (horeca), bij Werkendam Fort Steurgat (woningen) en bij Nieuwendijk het eerdergenoemde Fort Bakkerskil (Bed & Breakfast). Het enige fort dat in de opsomming ontbreekt is Fort Giessen waarin o.a. Altenatuur een plek heeft gevonden.

       

De trailer van de serie heb ik hieronder geplaatst. Meer over deze serie op de site van Omroep Brabant.         

                        terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht
    

Top