HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier
                                Nieuwsoverzicht van 11 t/m 20 juni 2017                                                

dinsdag 20 juni 2017         
Warme dag en opnieuw niet echt veel vaart, of liever gezegd echt niet veel. Vanochtend hoorde ik een paar schepen passeren en miste ik later in de ochtend de Initia. Maar daarna, zo rond 13.00 uur, miste ik toch echt geen schip meer. Mijn eerste was de Zeearend, een rondvaartboot uit Heusden die nog eens niet kwam schutten ook, maar voor de sluis draaide. 

De Vliestroom van de Kustwacht kwam zo rond 15.00 uur langs op een trip die in Hellevoetsluis was begonnen en na een tocht om het Land van Heusden en Altena heen weer naar deze thuishaven voerde. 

Om 17.30 uur nummer drie en tevens de laatste, voor mij in ieder geval. Het was de bekende spits Hensie die ergens uit Frankrijk kwam en nu naar Veghel ging om daar te lossen.

Graafstroomtocht     
Weinig schepen in de Wilhelminasluis en dus ruimte voor een opname die Anton van Rijswijk maakte tijdens zijn Graafstroomtocht van 17 juni jl. Hij maakte deze foto van de Helena-Arieanne, een schip van 135 m. die we hier dus nooit zullen zien. 

Meteen nog een foto die Anton op die tocht maakte in Alblasserdam en wel van een oude schutsluis in de Dam. Er bestaan plannen deze sluis weer in gebruik te nemen.

JBZtocht 13     
Ook van Hans de Weerd kreeg ik weer een flink aantal foto's die hij op bovengenoemde tocht van 16 juni jl. maakte. Van verschillende objecten heb ik er een aantal uitgehaald.

   

Hierboven de eerste, een oud gemaal dat de bijzondere naam 't Laag Hemaal draagt. Meer erover is o.a. hier te lezen. Hieronder het Gemaal Caners.

   

Niet ver ervandaan het Gemaal Gewande.  

   

Dan moeten de volgende foto's zijn gemaakt in de buurt van de (voormalige) Blauwe Sluis. De windwerken langs de kant van de weg herinneren in ieder geval aan een sluis.  

   

Er liggen daar nogal wat objecten dicht bij elkaar. Al een paar keer ben ik er langs gereden en iedere keer neem ik me voor er eens te stoppen. Toch maar een keertje doen.

   

In de buurt schijnt ook het een of ander museum te zijn., kan ik die ook meteen bezoeken.      

                                terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht          

maandag 19 juni 2017    
Maar eens beginnen met Storing 2017-18 die zich iets na 11.00 uur voordeed. Deur H2 weigerde dienst en dus werd de hulp van een monteur van EPC ingeroepen. Na wat speurwerk stelde deze vast dat een sensor, eigenlijk eindschakelaar van de westelijke Waaldeur, kapot was en moest worden vervangen. De problemen waren daarmee opgelost.

Van dergelijke storingen krijg ik een melding via www.vaarweginformatie.nl. Maar ook vandaag weer viel de knulligheid op van die melding. Hieronder staat de melding van het opheffen van de stremming, oordeel zelf.

Voorhaven (Maashaven) is geen moment gestremd geweest. Geen bediening Wilhelminasluis? Wat heeft de brug daarmee te maken? Zou dit bericht ermee te maken kunen hebben dat urenlang geen enkele beroepsvaarder door de sluis kwam?

Schepen die ik zag        
Vanochtend vroeg passeerden de Albatros, de Arnold J van Dunea en de Lourens Sr voordat ik paraat was. Dat was toen de Arnold J terugkwam van de patrouille richting Waal en in de sluis gezelschap kreeg van de Wilhelmien.

   

Het volgende schip was de Anna Catherina, een werkschip dat van Grave kwam en op weg was naar Moerdijk. Het was toen al ruim na 15.00 uur. Het was meteen ook de laatste, in ieder geval tot dit moment (19.00 uur).

Van Speranza tot Hildegard Krebs     
Gisteren meldde ik dat de Werkendamse Speranza was verhuisd naar Duitsland en nu voer als Hildegard Krebs. Joost Roeland stuurde me een foto van dit schip onder de nieuwe naam op 23 maart jl. opvarend op de Waal ter hoogte van Rossum.

Jahoor, gaan we weer borstelen       
Een flinke stofwolk verraadde dat er weer werd geborsteld op de sluis. Niet te geloven eigenlijk, want zo slecht ziet het pad er toch niet uit. De begroeiing kan veel beter een noodzakelijke maaibeurt krijgen. Nu is het een schande, een aanfluiting, te belachelijk voor woorden zoals de sluis er nu uitziet.

   

Dat ging bijna mis      
Op de Maas voer een drijvende vakantiewoning rustig naar het zich liet aanzien. Een scheepshoorn verjoeg echter abrupt de stilte , een probleem dreigde. Nu maakte de woning zich uit de voeten, zodat de Secunda vrije doorgang kreeg.

De Secunda kon niet verder naar bakboord omdat het werd ingehaald door de Marco, die natuurlijk ook ruimte nodig had. Nu bleef de situatie, die makkelijk verkeerd had kunnen aflopen, gelukkig steeds onder controle. 

   

Schepen op de Maas     
Op 16 juni jl. liep Hans de Weerd de JBZtocht 13 die hem dit keer langs de Maas en o.a. Kerkdriel bracht. De foto's van de woningboot maakte hij ook tijdens deze tocht, maar tevens zette hij een aantal andere schepen op de foto.

Hierboven bijvoorbeeld de The-An II aan de wal met de Carpe Diem ernaast in de haven van Kerkdriel. De eerste schepen die hij varend tegenkwam waren de oude sleper Maaike en de Tuimelaar.

   

Over het algemeen waren het min of meer bekende schepen van de sluis, zoals de Cornelia. De Amalia, van De Stichting Maasveren, was natuurlijk een ander verhaal. Dat schip onderhoudt het verkeer tussen Alem en MarenKessel vv.

   

Net voorbij het hierboven genoemde veer kwam de Elisabeth Hans tegemoet.

Iets voor Sluis Empel kwam de Ora et Labora langs en ter hoogte van de sluis passeerde de geladen Sardonix.

   

Dan de Marco, die betrokken was bij de situatie met de varende woning die hierboven werd gemeld.

Tot slot nog de Confidence en de Beatrice die in de voorhaven van Sluis Empel lag.

   

                          terug naar boven                  naar Nieuwsoverzicht

zondag 18 juni 2017
Een prachtige dag waarin de recreanten ruim op punten wonnen van de beroepsvaart hoorde ik vertellen. Zelf kreeg ik er weinig van mee, het was tenslotte Vaderdag en dat betekende voor ons een flinke rit dieper Brabant in. Wel leuk.
Geen foto's van de Wilhelminasluis daarom vandaag, er gebeurde ook niets dat het vermelden waard was. Ik begin daarom met een foto die ik eerder deze week maakte van de bouw van een Fortwachterswoning bij de Batterij onder Poederoijen. Uit de wekelijkse bezoekjes van Anton van Rijswijk maakte ik op dat je er makkelijk een kijkje kon nemen, maar onze missie in het begin van een avond mislukte jammerlijk. Bouwhekken versperden ons de weg.

Hoe die dekselse Anton steeds maar weer weet door te dringen tot het bouwwerk vroegen we ons later wel af. We namen trouwens een kijkje omdat we gisteren niet konden deelnemen aan de Open Dagen van deze Batterij en die van Brakel, het pompstation van Dunea en de opening/afsluiting van de restauratie van het Mansvelder gemaal. 
Gelukkig ging Henk van Noorloos wel naar al deze activiteiten en hij maakte er een alleraardigst filmpje van. 


Vandaag kreeg ik van Anton weer een aantal foto's van zijn wekelijks bezoek aan de Fortwachterswoning. Zelf voegde hij daarbij het volgende commentaar:
"Ze willen er geen pottenkijkers is het eerste waaraan je denkt bij het zien van de bouwhekken rondom de nieuwe fortwachterswoning.
   

Maar het zal zijdelings wel te maken hebben met de activiteiten van gister in het kader van het Mooi Linieland-weekend. Maar ik denk meer nog voor wat er nog staat te gebeuren, de openlucht voorstellingen van De Stuiter. De voorstelling begint deze week en op zes avonden worden ze namelijk op en rondom de Batterij onder Poederoijen gehouden. Eigenlijk is dit het wel, rondom ziet het er wat opgeruimder uit en ik denk, hoewel ik dat niet kon zien, dat het werk binnen gestaag doorgaat."

   

Graafstroomtocht    
Zonder zijn vaste compaan Hans de Weerd nam Anton gisteren deel aan de Graafstroomtocht. Met prachtige foto's kwam hij thuis, maar voor mij was dit toch de foto waarmee ik dit item wil openen.

Maar ook moderne gemalen kwamen aan de orde. Het G.H. Kok gemaal in Kinderdijk bijvoorbeeld.  

Even later op de tocht kwam Anton bij het J.U. Smitgemaal, eveneens in Kinderdijk.     

   

Gewone scheepvaart kwam ook nog aan de orde, zij het dat het om stilliggende schepen ging in de haven van Sliedrecht. 

   

Schuttevaer                                    
In mijn favoriete rubriek "Rivieren, Kanalen & Meren" dit keer twee bekende schepen van de Wilhelminasluis. Eerst was dat de Noordster (031.70599) die verhuist van Westervoort naar Hasselt en gaat varen met de naam Onderneming. De Noordster was een schip dat in 1961 als Kempenaar werd gebouwd in Moerdijk. Hieronder het schip in resp. september 2010 en juni 2013.

   

Het tweede schip maakt een grotere verhuizing. Het is de Werkendamse Speranza (022.04518) die werd verkocht naar Hamburg. Het schip werd omgedoopt in Hildegard Krebs. 
In 1961 kwam het in de vaart als Stad Delfzijl als een zogenaamd binnen-buitenschip. Onder bepaalde voorwaarden mocht het buitengaats varen.

                      terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 17 juni 2017     
Gisteren ging al mijn aandacht uit naar andere zaken en werd de website een ondergeschoven kindje. Vandaag eigenlijk hetzelfde, maar toch kon ik wat foto's maken. Vanochtend vroeg al van de Mystique die met een lading uit Duitsland aan de westelijke Waalremming lag. waarschijnlijk gisteravond laat aangekomen.

Halverwege de ochtend kwam deze Mystique de sluis in, maar het was te lang om te schutten. Toen pas zag ik dat het om een koppelverband ging dat in de sluis het verband verbrak.

Het voorste deel maakte vast aan de remming, het achterste deel ging na het loskoppelen naast het voorste stuk liggen.

   

Vanaf de brug had je een goed zicht op deze manoeuvres die ik nog niet eerder in de sluis zag. Meestal, wat zeg ik, alle andere keren werd voor het schutten al losgekoppeld.

Natuurlijk wandelde ik ook naar het Waalhoofd om een foto te maken van deze situatie van achteren. Daarbij viel me op dat een flink aantal jachten moest blijven liggen en maar weer in de Waalhaven afmeerden.

Nadat de Maasdeuren geopend waren voer het eerste deel uit, waarbij de chauffeur of schipper helemaal achterop met behulp van een kastje het schip de sluis uit loodste.

   

Vanaf een bruggetje naar de remming had ik goed zicht op het achterste deel van het koppelverband. Het Europanummer ervan was 023.13547. Nu kwam in mijn systeem al een Mystique voor, maar die droeg het nummer 032.60142. Een ander schip dus, maar dan nog weet ik niet het Europanummer van het voorste deel.

Het voorste deel ging intussen heel rustig verder en het bleek naar de fabriek van De Heus in Andel te gaan. Logisch dat het duwende deel daar even later ook naar toeging.

Tijdens dit alles had ik vanaf de brug al gekeken naar de Maashaven waar aan de Maasremming de Karel Doorman en de Sardonix lagen. Achter de remming, het Zwaluwnest, lag de Brakelse Sanne. 

   

In de Waalhaven lag voor de Prinses Margriet de Casa-Nova te wachten tot de Mystiques klaar waren. Maar ook zag ik de Inspé het Munnikenland ingaan. 

   

De Franse Revolution, die al een tijdje in de Maashaven lag te wachten, uit Douai mocht eerst richting Waal schutten. Het schip, dat ik nog niet eerder zag, kwam van de Zuid-Willemsvaart en was op weg naar HI Ambacht.

Ook vond ik nog tijd om naar het Gedenkteken te wandelen om foto's te maken van de twee schepen die bij de fabriek van Covaco lagen. Het waren de Providentia en de eerder genoemde Inspé.

   

De Meerkoet       
Al eerder berichtte ik over een meerkoetenpaar dat een nest maakte bij het westelijk Waalhoofd (H2). Vanmiddag zag ik in het zo op het oog verlaten nest twee eieren liggen. Kort erna kwam een van de meerkoeten terug om op het nest te gaan zitten. 

Linie-Tocht
Afgelopen woensdag, 14 juni, liepen de mannen van AndelWandelt de W.B. de Ringh Linie-Tocht. Een tocht die Anton van Rijswijk en Hans de Weerd gaven aan de voorzitter van AndelWandelt ter gelegenheid van zijn verjaardag.
 Een tocht die de naam van de voorzitter draagt, waar zie je dat nog? Het is een mooie tocht waarin tal van objecten uit de Hollandse Waterlinie werden bezocht. Het verslag ervan staat nu online.
Er was een probleem met de foto's, maar ik heb hoop dat die morgen online komen. Voor nu doen we het met het logo van deze tocht. Links de voorzitter van Andel wandelt, in het midden Anton van Rijswijk en rechts Hans de Weerd. 

                                   terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

donderdag 15 juni 2017  
Behoorlijk druk vanochtend vroeg, want achter elkaar zag ik de Niky, Wilhelmien en de Maasstroom 8 langskomen. De sleper had twee bakken voor zich, Louise en Willy, die na het schutten werden overgedragen aan de wachtende Maasstroom 11. Deze ging met de bakken verder naar Rotterdam, de Maasstroom 8 ging richting Utrecht meen ik. Geen foto's van deze schepen.
Wel een foto van de Ora et Labora. Beide opdrachten voerde ik uit vandaag, waarbij de nadruk lag op het tweede deel. Een heel lange tijd maakte ik dan ook geen foto's meer, maar was ik bezig met de restyling van onze woning.

Het vervolgverhaal van de kuil      
Op 29 mei kreeg ik bericht van de Gemeente Woudrichem dat actie zou worden ondernomen (eenmalig!!) om de gevaarlijke kuilen bovenaan de afrit naar de sluis aan te vullen. Vanochtend maakte ik er nog maar eens foto's van.

   

Maar later in de ochtend, ruim twee weken later, was het zover. Vanachter mijn bureau zag ik een vrachtwagen aankomen die positie koos bij de diepe kuilen. Het bleek inderdaad te gaan om een aanvulling van die kuilen.

   

Al vrij snel, na eerst nog enig opruimwerk te hebben verricht, ging de chauffeur met het kraantje van de auto aan de slag.

Nu moet ik zeggen dat de man uitstekend werk verrichtte. Met granulaat (?) werden de kuilen dichtgemaakt. De boel werd wat vaster gereden en een betonnen hindernis, nog over van de zes die hier eerder lagen, werd geplaatst. De pluim van de week gaat dan ook naar deze chauffeur!

   

Of deze aanvulling afdoende is? Ik vrees van niet. Ach, na een week zullen we weten of de situatie voor langer is opgelost.

Karel Doorman     
Aan het einde van de middag kwam de Karel Doorman, thuishaven Nederhemert, schutten richting Waal/Merwede. Een schip dat ik nog niet kende en dat ongetwijfeld is vernoemd naar de bekende Schout bij Nacht Doorman.
De man aan wie de woorden "Ik val aan, volg mij" worden toegeschreven tijdens de strijd in 1942 in de Javazee tegen een Japanse overmacht. Dit klopt niet, zijn woorden waren "All ships follow me"en dat heeft toch een iets andere lading. Hoe dan ook, het schip is toegevoegd aan het K-album.

                       terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

woensdag 14 juni 2017           
Wederom een prachtige dag waarop schepen binnendruppelden en al snel weer de sluis aan de andere kant verlieten. Eén recreant trok mijn aandacht en wel De Goede Gunst, een botter uit Batenburg. Zowel de sluiswachter als ik waren ervan overtuigd naar een schokker te kijken, maar de schipper hielp ons uit die droom.

   

Omdat het al tegen 13.00 uur liep, besloten mijn betere helft en ik eens een kijkje te nemen in de vernieuwde cafetaria in Brakel. Het zag er netjes uit en we bestelden wat om mee te nemen en bij de parkeerplaats bij het voetbalveld een plekje te zoeken. Zo kwamen we terecht aan de rivier bij de pont Brakel-Herwijnen vv. en de kantine van de plaatselijke voetbalclub.

   

Ondanks de gezellige en zeker smaakvolle picknick kon ik het toch niet laten foto's te maken van een paar passerende schepen. De eerste was het koppelverband Sirius uit Zierikzee dat met een lading kolen stroomopwaarts ging.

De volgende was een Belgisch schip, de met containers geladen Metropolis, een schip uit 2009.

Rotterdam was de thuishaven van het volgende schip, het droeg een wel heel bijzondere naam: Belicha. Geen idee wat de betekenis is.

Met de Variable kwam het enige schip in de serie voorbij dat qua afmeting ook door de Wilhelminasluis zou kunnen.

De Zwijndrechtse Sustento sloot de rij, ook dit schip werd gebouwd in 2009.

Daarna was de picknick voorbij en gingen we richting huis. Juist op tijd om de Nirvana, die van Heusden kwam, in de sluis te zien. Opvallend de tekst aan de zijkant www.ijsseltochten.nl

De RWS 24 kwam op een patrouilletocht die in Dordrecht was begonnen langs richting Afgedamde Maas. Het moest even wachten tot wat recreanten en de Johanna Adriana was aangesloten. De laatste ging naar Heerewaarden.

   

De RWS 24 kwam in het begin van de avond weer terug, maar moest een schutting van de andere kant met de Bas-Anne voor laten gaan. Voor mij waren dat de laatste schepen die ik zag, ik maakte er zelfs geen foto meer van.

Activiteiten komend weekeinde      
Toch nog een keer aandacht vestigen op de activiteiten die komend weekeinde plaatsvinden langs de Hollandse Waterlinie. Op de website van Mooi-Linieland valt precies te lezen wat er overal is te doen. Ik heb een stukje van deze site afgehaald met aandacht voor objecten in de omgeving, t.w. batterij onder Poederoijen, Batterij onder Brakel, Slot Loevestein en het Mansvelder Gemaal.

                      terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 13 juni 2017       
Abrupt werd ik vanochtend iets na 06.00 uur wakker doordat het hele huis stond te trillen. Oorzaak was de Jacobus Sr die bij het uitvaren van de sluis iets moet hebben geraakt. Het kan de remming zijn of een sluishoofd, maar raak was het. Later hoorde ik van mijn betere helft dat ook al eerder een trilling door het huis ging, misschien werd bij het invaren ook iets geraakt of werd stevig afgemeerd.
In ieder geval was de Jacobus Sr. de sluis uit en daarmee had het schip mazzel.

Al snel werd het duidelijk dat er (alweer) problemen waren met de brug. Slagbomen gingen neer, maar de brug kwam slechts een heel klein stukje omhoog. Stremming 2017-17 dus. Bekende taferelen speelden zich af, mensen werd opgehaald, vertrokken lopend, auto's keerden, mensen sjorden aan de slagbomen, etc.  

Weer kwam in de melding de Voorhaven aan de orde, belachelijk natuurlijk. Verder was er voor de scheepvaart geen stremming, alleen kon de brug niet omhoog. Een beetje naäperij van de brug bij St. Andries.
Misschien moet ook hier worden besloten de brug niet meer te gebruiken. Hoe dan ook, iets na 07.00 uur arriveerden de monteurs van EPC en die hadden de boel al snel weer "aan de praat". Het duurde daarna nog even, een paar proefdraaiingen, voordat het sein "Veilig" kon worden gegeven.

Het cruiseschip Horizon was de tweede vandaag. Het schip kwam van Gorinchem en was op weg naar Grave.

Een tijdje daarna een drietal schepen die terugkwamen van het evenement Waterkant in Woudrichem. Het waren de oude slepers Titanic en de Titon uit HI Ambacht. Erbij lag de Pieternel, ook duidelijk een oud scheepje. Het type is me niet helder, een tjalk?

       

Hoewel de Waaldeuren al aan het dichtgaan waren, werd nog gewacht op een tweetal andere oudjes. Eerst was dat het ex-RWSschip Amer, tegenwoordig uit Kortenhoef. De tweede was de Ger-Ant uit Culemborg.

   

De Maurice schutte alleen. Het kwam uit Alphen a/d Rijn en ging richting de Zuid-Willemsvaart.

Dan de spits Moshulu die uit de buurt van Helmond kwam en na het schutten in de Waalhaven bleef overnachten.

   

In de sluis dan de mooie en opvallende Z8 die waarschijnlijk aan een rondje Drimmelen, Werkendam, Wilhelminasluis en over de Bergsche Maas weer terug naar Drimmelen bezig was. Niet lang erna de Boris die leeg uit het Munnikenland kwam.

   

Het liep al tegen 18.00 uur toen de Jozina de sluis inkwam. Het schip kwam van Nieuw-Lekkerland en het ging naar de buurt van Lith.

Daarna zag ik alleen nog de Avanti schutten rond 19.00 uur en daarna bleef het stil. Ik zag geen schip meer passeren.

Sluis St. Andries   
Gisteren plaatste ik een foto van de Sluis St. Andries en daarbij vermeldde ik dat het om de ingang aan de Waalzijde was. Dat klopte niet en Joost Roeland corrigeerde me. Het was gisteren de Maaskant, vandaag een foto die Joost Roeland me stuurde van de Waalzijde van deze sluis.

JBZtocht 11       
Nog een paar foto's van deze tocht die Hans de Weerd alleen liep langs de Maas. Eerst een opname van de Werkendamse Navigatie en even later van de Bankert.

   

Op de terugweg bij Sluis Empel zag Hans een schutting met louter recreanten. Niet spectaculair dus. De foto werd gemaakt vanaf de brug die over de binnenkant van de sluis ligt.

Aan de buitenzijde van de sluis lag de duwer Blizzara die de grote bak Johannes voor zich had.

                               terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

maandag 12 juni 2017    
Het wilde maar niet lukken om een schip op de foto te krijgen tot het moment dat de Ventjager terugkwam, na eerder op de dag al een keer te zijn geschut, van een reis naar Kerkdriel. 

In het Munnikenland werd de Boris geladen bij de vulpijp. Het schip had ik al een tijd hier niet in de buurt gezien.

Op onze tocht over de dijk naar Poederoijen zag ik aan de overkant, aan de Andelse Rib, bij de fabriek van De Heus de Niky liggen.

Meer niet vandaag, hoewel er meer schepen langskwamen. Weinig, te weinig vonden zowel de sluiswachter als ik. Vaak werd gezegd dat het in januari en februari altijd slap is, maar het is nu juni en het is nog steeds slap. Gelukkig niet alleen hier, van andere sluizen horen we dezelfde geluiden. Jammer, misschien dat een groot aantal recreanten de plaats kan innemen.

Een oude advertentie        
Jan Vos stuurde me een oude advertentie met een interessante inhoud. Een mededeling dat het verkeer over de brug zal zijn gestremd, van de Commissaris van de Koningin nog wel! Tegenwoordig gaat dat meedelen heel wat simpeler.
Ernaast een foto van de eerste brug over de Wilhelminasluis, een foto uit ca. 1904.  

   

Het wisselen van de deuren neemt tegenwoordig heel wat meer tijd in beslag dan in die tijd. Toen werd ook vaker gewisseld dan nu. Immers in 1904 kwam de sluis in bedrijf, in 1909 werd al gewisseld. Die perioden zijn nu ook heel wat langer. 
De oudste foto van die deurenwissel die ik kon vinden komt uit 1949 en lijkt genomen te zijn aan de Waalkant van de sluis.

JBZtocht 11     
Gezegd dat ik terug zou komen op deze tocht en zie hier. De foto's zijn van Hans de Weerd die deze tocht in zijn eentje liep. De eerste opname is van Sluis St. Andries, een sluis waarvan nu even niet de brug kan worden gebruikt. Te veel storingen!!

Hans zag dat schepen behoorlijk moeten manoeuvreren om de voorhaven aan de Maaskant binnen te kunnen komen. Op de foto's hieronder is de Dordtse Victus bezig met die manoeuvres.

   

Vrij snel achter elkaar zag Hans o.a. de Elgeria en het mts Elsina passeren.

   

Een heel bekende was wel de Semper Spera uit Oude Pekela, een schip dat vaak de Wilhelminasluis passeert. Dat geldt niet voor Jacoba. 

   

Deze serie eindig ik zoals ik hiermee begon, nl. met een foto van de Sluis St Andries, gezien vanaf de Maaskant.

RWS-Trainingstocht Vierdaagse 2
Ging Hans alleen op pad, ook Anton van Rijswijk deed dat. AndelWandelt was door omstandigheden dus weer eens apart aan het lopen. Anton liep jl. zaterdag bovengenoemde tocht, waar ik al eerder aandacht aan besteedde. Nu weer en dan in het bijzonder aan twee objecten die Anton onderweg opvielen. 

Aan de rand van het Lage Bergse Bos in Bergschenhoek kwam Anton deze afgeknotte molen tegen. De molen wordt al sinds 1979 bewoont door de familie Overes die de molen volledig opkanpte. Veel meer over deze molen is hier te lezen.

   

Het tweede object was een oud directievaartuig van de KNSM dat in 1920 werd gebouwd. Het was een type sleepboot dat wel bekend is onder kenners, een Amsterdammer. De website van het schip bezoeken is zeer zeker de moeite waard. 

               terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

zondag 11 juni 2017       
Op zich een prachtige dag met naast een fiks aantal recreanten toch ook beroepsvaart. Direct na opening van de sluis om 10.00 uur kwam de Lady Anne, een passagiersschip uit Maasbommel, de sluis in. Het schip kwam van Heusden en was nu op weg naar de volgende etappeplaats, Dordrecht. 

   

Bijna miste ik de Carpe Diem in de loop van de middag, maar tegen de zon in en vanaf een bruggetje in de sluis kon ik nog net een foto nemen. Het schip was net begonnen aan een reis die vandaag tot Lith zou voeren na te zijn vertrokken uit Gorinchem.

De derde en ook laatste vandaag was de Friese Speedy uit Lemmer. Speedy kwam uit Utrecht en ging richting Veghel.

The-An schepen     
De schepen van de The-An vloot hebben geen naam gekregen maar een nummer. En daar worden snel vergissingen mee gemaakt, tenminste door mij. Sluiswachter Arie van Tongerlo zette me laatst al op het goede pad en Teun Smits stuurde me een aantal foto's van twee The-An koppelverbanden die hij op het Maximakanaal bij Sluis Hintham zag. Hij vertelde erbij dat hij de The-An schepen regelmatig voorbij zag komen op de Zuid Willemsvaart. De schepen zijn dan op weg naar Veghel, naar de betoncentrale (MBI Beton BV)

Hierboven de The-An IV met voor zich de bak The-An X. Hieronder eerst de duwer The-An VI en ernaast de bak The-An XI. 

   

Op het Merwedekanaal    
Peter Leijsten ken ik al vanaf december 1971 als een heel goede collega. In die tijd maakte hij ontzettend mooie foto's en het is leuk om te zien dat hij dat nog niet is verleerd. Op Facebook zag ik een foto van hem langskomen van het varend hotelschip Amsterdam die een dag eerder door de Wilhelminasluis kwam. De Amsterdam vaart hier op het Merwedekanaal ter hoogte van Meerkerk.

Ragna, een schip?    
Het is een niet veel voorkomende naam die ik toch wel heel vaak hoor en gebruik. Het is namelijk de naam van mijn dochter. Leuk daarom dat ik een foto kreeg toegestuurd van het schip Ragna, een veerboot in Denemarken in de buurt van Aalborg.

De foto is ietwat onduidelijk, maar voor mij zo leuk, dat ik dat maar op de koop toeneem.

RWS-Trainingstocht Vierdaagse     
De helft van AndelWandelt nam deel aan bovengenoemde tocht van maar liefst 55 km. Anton vertelde erover o.a. "De tocht van gisteren wil ik toch wel als verrassend omschrijven. Met deze zeer fraaie tocht hebben we volgens mij wat er aan groen in en bij Rotterdam is ook aangedaan."
Heel fijn natuurlijk, maar nog fijner vond ik dat hij ook voorbij twee sluisjes kwam. 

Zowel het Boterdorpse Verlaat als het Berg en Broekse Verlaat hieronder werden door AndelWandelt al in maart 2012 bezocht. 

Een zwaluw, maar wat voor eentje       
De zwaluwen zijn al weer een tijdje terug en hebben hun woningen onder de brug weer betrokken. Vanmiddag, ik stond te wachten op een schip, zag ik deze zwaluw zitten, naar het leek bekijkend wat zijn soortgenoten voor capiriolen uithaalden. 
Weet iemand wat voor zwaluw dit is?

Fortwachterswoning Poederoijen      
Opnieuw bracht Anton van Rijswijk vanmiddag een bezoek aan de bouw van de nieuwe fortwachterswoning bij de Batterij onder Poederoijen. Zijn bevindingen deelt hij altijd.

"In vergelijking met vorige week ziet het er rondom de fortwachterswoning hetzelfde uit. Er zwerft, ligt of staat nog steeds van alles. 

   

Het enige dat me wel opgevallen is, is dat er gas gebruikt gaat worden.  Hetzij voor verwarmen of bakken en braden of voor allemaal, dat is nog een open vraag.

   

 Richting de dijk steekt het een en ander boven de grond. Ik denk dat het met riolering te maken heeft en ik zou zeggen dat het een IBA (Individuele Behandeling Afvalwater) is." 

                        terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht



  

 

Top