HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                Nieuwsoverzicht van 11 t/m 20 maart 2018                                           

dinsdag 20 maart 2018          
Waar gisteren nog ca. 20 schepen schutten, bleef de score vandaag eerder stokken. Ruim na 11.00 uur was de Belgische Asdeta de eerste. Het schip was gelost in Andel en ging nu richting Dordrecht.

De Albatros daarna miste ik, maar voor de Bakesteyn die naar Heerewaarden ging was ik keurig op tijd.

Bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland was de bak Rob verdwenen, waarschijnlijk gisteravond door de Gemini opgehaald. Ook de Kon Tiki was weg en nu lag alleen de Grovan er. 

Iets na 15.00 uur een Duits schip, de Aquaplan. Het is alweer een tijd geleden dat ik dit schip hier zag.

De Aquaplan kwam geladen uit Kelheim, een plaatsje aan de Donau in Beieren. Reisdoel was de fabriek van De Heus in Andel.

   

Aan het einde van de middag de Marieke die leeg van Veghel kwam en op weg was naar Werkendam.

Op dit moment (18.30 uur) ligt de RWS 73 in de sluis. Het heeft de mast laten zakken, zodat het onder de brug door kan. Geen foto, want mijn diner wacht! Ook de Ineke die eraan komt en hier gaat overnachten laat ik maar fotoloos passeren.
Verder niets te melden vandaag, korte update derhalve.

                          terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

maandag 19 maart 2018           
Vandaag hetzelfde beeld als de afgelopen dagen: met behoorlijke tussenpozen druppelden de schepen de sluis in. De Knarr bijvoorbeeld die na het schutten naar het Munnikenland ging en daar direct werd geladen. De bak Rob die ervoor lag wordt zo te zien door de kraan gelost.
Tegen het einde van de middag kwam de Knarr weer naar de sluis, het kreeg daarin gezelschap van de Fiat Voluntas die zand ging halen in Heerewaarden vermoed ik.

Een ander schip dat twee keer passeerde was de Vliestroom. De duwer ging vanochtend naar Neptune Shipyards in Aalst, maar bracht ook een bezoekje aan de Veense Putten. Later kwam het weer terug om naar thuishaven Hardinxveld te gaan.

Rond 14.30 uur de Sliedrechtse Janneke die van Kerkdriel kwam en via een tussenstop in Waalwijk naar Dordrecht ging.

Toen we langs het Gedenkteken reden, zag ik dat bij Covaco de Kon Tiki was gearriveerd. Op de terugweg stopte ik dan ook om een foto te maken van het schip dat uit de buurt van Nieuwegein kwam.

Vanaf de brug over de sluis zag ik de Knarr aankomen in de Waalhaven. Zoals gezegd schutte het samen met de Fiat Voluntas.

Voor alle duidelijkheid: er schutten meer schepen dan ik hierboven heb staan. Zo kwam nu net de Prinses Margriet weer langs. Vanochtend vroeg miste ik gewoon een aantal schepen. 

Dan nog dit ............
Chapeau voor de mannen van VolkerRail die bezig waren met reparatie of onderhoud, geen idee wat ze precies deden. Wel weet ik dat ze stug volhielden op de flink winderige en koude sluishoofden. Er was ook iemand van Istimewa, maar die bracht meer tijd binnen door. Ik neem aan dat hij zich bezig hield met het elektronisch gedeelte van de schutprocessen.

Geen last van het koude weer hebben zo te zien de twee koebeesten die in De Struikwaard lopen. Wat het zijn, pinken, vaarzen, ik heb geen idee. Natuurlijk zou ik het moeten weten, want een paar van mijn ooms hadden die dieren op hun boerderij. 
In ieder geval hebben die twee het samen wel gezellig zo te zien.

Toch maar even opgezocht hoe het zit met de benaming van jonge koeien. "Het jong van een koe wordt een kalf genoemd. Een éénjarig dier wordt een pink genoemd. Een pink wordt gedekt of geïnsemineerd op een leeftijd van ongeveer 15 maanden.
Een koe heeft een gemiddelde draagtijd van 281 dagen.
Na het afkalven heeft een pink een leeftijd van ongeveer 24 maanden en wordt dan een vaars genoemd. Na ongeveer 3 weken kan de vaars opnieuw gedekt of geïnsemineerd worden als de vaars tochtig wordt. Deze tochtigheid herhaalt zich elke 3 weken totdat de vaars drachtig is.
Als het dier op driejarige leeftijd voor de tweede keer heeft gekalfd, wordt het een koe genoemd. Een koe van 3 jaar die nog maar 1 keer heeft gekalfd zou schotter heten."

     
En nog dit ................... 
Ondanks de goede zorgen had vanmiddag rond 16.30 de sluisdeur H3, oostelijke Maasdeur, het lef om halverwege te stoppen met open gaan. Het kostte weer een druk op de resetknop om de deur tot de orde te roepen.

Net na 18.00 uur nog twee schepen. Ik ben toch maar naar buiten gegaan, omdat het schepen waren die je hier niet al te vaak ziet. Vanaf Geertruidenberg kwam de duwer Gemini en het reisdoel ervan was het Munnikenland. Misschien Rob ophalen?

Van Schiedam kwam de Imatra die al in de Waalhaven lag te wachten. Na het schutten bleef het schip overnachten in de Maascamping, net als de Prinses Margriet die er al lag. Morgen gaat de Imatra verder naar Venlo.

Wel, nu stop ik er echt mee voor vandaag! 

                                   terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 17 maart 2018   
Een gevoelstemperatuur van rond de 15 graden onder nul en de harde wind noodden niet uit naar buiten te gaan. Dat deed ik dan ook niet, de foto's maakte ik vanuit huis.

De eerste keer was dat bij de Animo, het eerste schip vandaag. In de sluis schutte het schip samen met de Engelina. Beide schepen kwamen van de Zuid-Willemsvaart, ik meen van Veghel.

Tegen het middaguur de Niky die op weg was naar De Heus in Andel. Nog steeds bleef ik binnen, te koud en winderig buiten.

   

Iets eerder schutte een mij onbekend Belgisch schip uit Wachtebeke, een plaatsje langs het kanaal Gent-Terneuzen. Deze Asteda kwam van Frankrijk met een lading die bestemd was voor De Heus aan de Andelse Rib.

   

Dat was tot nu toe (15.00 uur) alles dat passeerde. Mocht er nog een schip komen, dan zal ik dat later melden.

Rivieren Kanalen & Meren    
Het is de titel van een zeer gewaardeerde rubriek in de Schuttevaer. Ook dit keer wordt daarin een schip genoemd dat ik ken van passages van de Wilhelminasluis. 
Het betreft de Belgische Arcadia, een schip dat in 1964 bij Voorwaarts in Hoogeveen werd gebouwd als een kempenaar. Later werd het verlengd tot 55 m. In 1980 kwam het onder Belgische vlag.
Deze Arcadia uit Schoten zag ik o.a. op 9 en 12 februari 2009 de Wilhelminasluis passeren. 

   

Het schip is verkocht naar H.I. Ambacht en vaart nu als Stedo weer onder Nederlandse vlag. Met die naam zag ik het schip in december vorig jaar lossen bij Covaco in het Munnikenland.

Nogmaals AIDIperla   
Op donderdag jl. plaatste ik twee "vroege" foto's van dit cruiseschip in de haven van Rotterdam. Gisteren kreeg ik aanvullend nieuws bij deze foto's. 
De foto's zijn gemaakt toen de AIDAperla een half uur eerder dan de planning in Rotterdam arriveerde. Het schip gaat wekelijks varen tussen Hamburg, Southampton, Le Havre, Zeebrugge en Rotterdam. Iedere donderdag zal het schip zijn te zien aan de Wilhelminapier.

Van de aankomst in Rotterdam blijkt een filmpje te zijn gemaakt. (bron: Schuttevaer). Daarop is behalve de aankomst ook het vertrek gisteren te zien toen de AIDAperla vertrok naar Hamburg.

Betrapt?  
Ongelooflijk wat ik nu weer meemaakte! Zit ik rustig achter mijn bureau aan deze site te werken, zie ik opeens een vrouw onze tuin inlopen en een plekje zoeken bij de gastank. Ze bleef daar even staan, spiedend om zich heen kijkend, en zakte toen door haar knieën. Wat haar plan was weet ik niet en ook niet of zij die ten uitvoer bracht.

   

De vrouw bleek te behoren tot een groep van zeven waarvan de rest op de parkeerplaats stond en mij waarschijnlijk zag. In ieder geval rees de door de knieën gezakte vrouw al snel weer omhoog en liep samen met een loopgenoot mijn tuin uit. De hele groep liep daarna omhoog richting de parallelweg en ging richting Giessen zonder ook nog maar één blik achterom te werpen.
De brutaliteit! Hoe haalt iemand het in haar hoofd zomaar iemands tuin in te lopen om ik weet niet wat te doen. Van mijn betere helft mocht ik er niet heen gaan en ook mocht ik dit eigenlijk niet plaatsen. Maar ja, het is wel nieuws van de sluis natuurlijk.

   

Dit was alles voor vandaag. Morgen geen update, de sluis kent dan de zondagse sluiting. De eerste zondagse opening is over twee weken, nl. op 1 april (en dat is geen grap).

                           terug naar boven                  naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 16 maart 2018    
Meestal wordt het niet druk op vrijdag en ook vandaag was dat weer het geval. De Experience was de eerste vandaag en die kwam toch echt te vroeg voor me. De tweede zag ik wel, de Stranger, maar ik was te laat voor een foto. De derde kreeg ik wel op de foto toen het nog voor Andel richting sluis ging. Dat was de Zwaluw die naar Krimpen a/d IJssel ging.

Vanaf hetzelfde punt zag ik in de verte nog net de Stranger de bocht omgaan richting Veen. 

's Middags kwam ook de Prinses Margriet voorbij, het schip bleef in de Maashaven liggen, maar de regen weerhield me naar buiten te gaan. Dat deed ik later wel om wat boodschappen te doen, een goeie gelegenheid om in het Munnikenland de Kantara op de foto te krijgen.

Aan de overkant van de N322 heb je dan ook een goed zicht op de fabriek van De Heus in Andel waar de Spero lag te lossen.

Aan het einde van de middag toch nog een schip in de sluis. Van de Zuid-Willemsvaart kwam de Duitse spits Delta uit Saarbrücken. Met de spits mee schutte de recreant Bruiser. 

   

Schepen op de Waal      
Waar wij altijd de auto gebruiken als we naar Zaltbommel willen, trok Hans de Weerd gisteren zijn loopschoenen aan. Zoals hij zelf uitlegde:
"
Gisteren nog even wat gewandeld. Zeg maar een uitgebreide Capreton Route. Eerst via, langs en door het Munnikenland naar de Wakkere Dijk en vandaar via de dijk naar Zaltbommel.
Vervolgens  langs de Watertoren en Bruchem, waar ze bij het benzinestation uitgerekend net toen ik daar was het koffie-apparaat aan het schoonmaken waren.  Zonder brandstof bijgetankt te hebben dus verder langs hat watertje de Capreton tot Aalst en over de dijk bij Poederoijen en de sluis weer naar huis.
Nog dik voor de regen was ik weer thuis en het eerste loopje daar was naar het werkende koffieapparaat."
Hans maakte weer een flink aantal prachtige foto's waarvan ik opnieuw dankbaar gebruik maak. De eerste was heel vroeg in de ochtend de RMS-coaster Tharsis uit Delfzijl die stroomopwaarts ging.

Verderop was de Keimpe bezig te draaien om stroomafwaarts te gaan. Het schip had zich stroomopwaarts varend vol gezogen met zand en ging dat nu ergens lossen.

   

Verderop kreeg Hans een prachtig zicht op de drukte op de Waal met in ieder geval in het midden de Leendert-G. Op de achtergrond links Slot Loevestein en rechts de kerktoren van Woudrichem.

Daarna twee dienstvaartuigen. Allereerst de veerpont van Brakel naar Herwijnen vv. en even later de RWS 72. 

   

Vervolgens een flink aantal schepen waaruit Hans eerst een selectie maakte en ik daaruit weer een aantal foto's selecteerde. De eerste vier zijn met de klok mee de Choice, Damiate, Jowina en Tramp.

De tweede serie van vier, opnieuw met de klok mee, toont de Caria, Virgo, Grefo III en Concentus II.

De laatste serie, nog steeds met de klok mee, bevat de Pantera, Olympic, Asporto en de Poolse Bizon. 

Bijna allemaal onbekende schepen voor me. Piet Lobregt zal wel een Aha-Erlebnis krijgen. Die kreeg ik ook toen ik de foto zag van de Calypso die, denk ik, wel eens hier was te zien.

Afgelopen woensdag passeerde hier de kleine sleper/duwer Walrus om richting zuid te gaan. Gisteren zag Hans de Weerd dit scheepje ter hoogte van de Overnachtingshaven van Haaften met het ponton Leendert voor zich.

Een mooie foto om vandaag af te sluiten. Er komt hier geen schip (meer), het wordt donker en het regent. Genoeg voor vandaag!

                                   terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

donderdag 15 maart 2018 

Nog geen blik had ik naar buiten geworpen toen deze foto binnenkwam van de AIDAperla, een cruiseschip in de haven van Rotterdam. Natuurlijk direct gekeken wat het schip hier doet en het blijkt overmorgen volgens schema vanuit Hamburg op een
8-daagse cruise te gaan met o.a. een bezoek aan Southampton, Zeebrugge, en Le Havre.
Twee geweldig mooie foto's van een prachtig schip, leuk wakker worden aan boord lijkt me.

Nee, mijn uitzicht vanochtend vroeg was totaal anders, maar toch ook leuk. Op het Maashoofd twee mannen bezig met onderhoud, neem ik aan. Alweer een tijdje geleden dat hier een storing was en dat is toch heel positief.

Het was best aardig weer vanochtend en dus kon ik wel wat foto's maken. De eerste was eentje van de Zalmvisser die een klein transport met zich mee kreeg in de sluis.

Het was een transport dat bestond uit de Content uit Hardinxveld met het kleine ponton Maas voor zich.

   

Al vrij snel vertrokken we van de sluis, de Ostrea liet ik fotoloos passeren. Iets over de brug zag ik een schip ter hoogte van de fabriek van De Heus draaien. Het was de Avontuur die de nacht in de Maashaven had doorgebracht.
Niet veel verder de tweede stop vanwege de Bo Jo die de bak EB Rhône uit Lille voor zich had en aan het lossen was bij Covaco. Het transport kwam met een lading die in België was ingenomen (vermoed ik). Later op de dag vertrok de combinatie weer.

   

Die Bo Jo was een duwer die ik nog niet eerder zag. Het voert de Zwitserse vlag en als thuishaven wordt Zug aangegeven. Ik kon er geen goede foto van nemen en daarom "leen" ik een foto van Varend Erfgoed die Joost Roeland maakte.

Bij terugkeer bleek het stil in en rond de sluis. Maar na een tijdje de Zwaantje 1 die op weg was naar Zaltbommel. Bij het uitvaren in de Waalhaven ontmoette die de Labora die uit Rotterdam kwam en naar Helmond ging.

   

Achter de Labora kwam de Fiat Voluntas meeschutten en nog net was daar de ontmoeting met de Zwaantje 1 met het Munnikenland op de achtergrond. 

Tegen het einde van de middag, het begon al te schemeren, de volgende. Het was de mij onbekende Spero die van Frankrijk kwam en bijna op de bestemming, De Rib in Andel, was. Het regende toen al een tijdje, zodat ik een oude camera gebruikte.

   

Daarna geen schepen meer, wel nog veel regen en duisternis.

Zwanen       
Op een weiland langs de N322, de weg die over de sluis gaat, vlak voor de rotonde bij Brakel twee kolonies zwanen. Nog nooit eerder zoveel zwanen daar bij elkaar gezien. Dit is een van die kolonies. Prachtig gezicht!

                      terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

woensdag 14 maart 2018    
Vanochtend passeerden te vroeg voor mij achtereenvolgens de Urker Babette, de Leendert-G en de sleper Walrus. Daarna werd het rustig, zodanig dat ik een kijkje in het Munnikenland kon nemen waar de Lisa bij de kraan bijna leeg was en de Adrie-S bijna geladen. Beide schepen zouden in de loop van de dag dan ook vertrekken, een leeg Munnikenland achterlatend.

In de sluis was de Zeemeeuw, de voormalige Spes-Mea, de eerste die ik op de foto zette. Het schip was leeg op weg naar Heerewaarden.

Veel later pas de volgende en dat was de bekende Elisabeth.

Weer een flinke tijd later de Anthonie, ook al op weg naar Heerewaarden om zand te halen.

De laatste voor mij, en ik hoop niet voor de sluiswachter, was de C'est la Vie die van Helmond kwam.

Het is nu 18.00 uur en ik denk dat het nu nog rustiger zal blijven. In ieder geval zie of hoor ik geen ander schip aankomen.

Bij de Volkerak sluizen     
Gisteren plaatste ik een foto waarbij nog wat vragen waren. Anton van Rijswijk stuurde me deze foto in groot formaat toe, zodat de namen van de schepen te lezen waren.
Links is het bedieningsgebouw van het sluizencomplex. Naast het wrakkenscheepje ligt de Seinpost uit Werkendam en daarnaast weer de Pandion van het Natuur Toezicht. Op de achtergrond vaart de Mercur net de sluis uit.
Ik heb me laten vertellen dat bij het wachtgebouw vaak nog andere scheepjes, waaronder die van Politie en Rijkswaterstaat liggen. Toch binnenkort maar eens daar een kijkje nemen.

Vrijstate II   
Dit passagiersschip passeerde gisteren vanuit Genemuiden/Kalenberg de Wilhelminasluis. Een uurtje terug kreeg ik bericht dat het schip voor de sluis Ivoz-Ramet, Sluis 13 in België, lag. Flink uit de buurt dus en ik ben benieuwd waar het schip naar toe gaat.

Nu "ken" ik die sluis doordat Kees Venderbos en IJm Baks een tripje richting België maakten met de Nova. Hieronder twee foto's van de passage van deze sluis Ivoz-Ramet.

   

Jannette en De Stroming    
In de nieuwste Stroming Courant op pagina 27 een artikel over Erik Schumacher, de schipper van de Jannette. Dat is een motorvrachtschip uit 1958 van 55 meter, een laadvermogen van 600 ton en een ruiminhoud van 1000 kubieke meter. 
Hieronder die Jannette op een foto van 9 februari van dit jaar.

Nu kende ik dit schip al onder een andere naam, nl. de Ancora Imparo. Die foto is van 19 maart 2011. 

                                  terug naar boven                              naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 13 maart 2018    
Wijs geworden door eerdere ervaringen waagde ik het vandaag niet mijn camera bloot te stellen aan de regen. Daarom maakte ik bijna geen foto's in de ochtend. Echt druk werd het trouwens ook niet. Aardig was de schutting van de Spes Salutis met de mij onbekende rondvaartboot Vrijstate II uit Kalenberg. 

Het regende behoorlijk en daarbij mocht de Vrijstate II nog eerder uitvaren dan de Spes Salutis II die op een brugopening moest wachten. Daardoor was ik te laat voor een goeie foto, nu vaart de Vrijstate II bijna verborgen erop door de Spes Salutis de sluis uit. Daarom maar een foto geleend van de site van het schip.

Het begon vanochtend vroeg met het "bunkerbootje" -niet mijn typering overigens- van Kieboom uit Werkendam dat de Afgedamde Maas opging. Later kwam het scheepje weer terug en daarom twee foto's uit het archief. Eerst het scheepje de sluis uitvarend op 16 april 2008 en ernaast ter hoogte van Woudrichem op 13 maart 2013, precies vier jaar geleden.

   

Het was al licht toen de Diademar, op weg naar Heerewaarden en de Cornelis B passeerden. Ook van deze schepen archief-opnamen van resp. 1 maart 2010 en 22 september 2008. 

   

Dan de al eerder genoemde Spes Salutis op een foto van 5 februari 2008 met ernaast de Vliestroom die vandaag alleen op pad was. De foto van deze duwer is echter van 19 december 2008.

   

Later zou die Vliestroom weer terugkomen trouwens, net voor de Prinses Margriet die het tegenkwam in de Maashaven. Voor de Prinses Margriet profiteerde ik van het moment dat het droog was, bij de Vliestroom was ik alweer binnen.

   

Rond 17.00 uur hoorde ik dat de Albatros eraan kwam, ongetwijfeld op weg naar Heerewaarden. Geen foto: het regende weer. Wel zag ik dat het schip na het schutten een plekje voor de nacht zocht en vond in de Maashaven.

Waterpoortloop  
Zaterdag jl. vond deze sportieve activiteit plaats, vanuit en terug naar Ooltgensplaat met een keuze uit verschillende afstanden. Anton van Rijswijk koos voor de 40 km en hij stuurde onderstaande foto's die hij tijdens het lopen maakte.
Allereerst twee opnamen van de Calcit 14 in een van de kolken van de Volkeraksluizen.

   

Een aardige opname is die van o.a. de Werkendamse Vectura en de Aviso die zich daar laten schutten. 

Een mooi beeld van het complex geeft de volgende foto waarop ook een heel lege kolk. Dat gebeurt daar dus ook nog wel. 

Nu is Willemstad een aardig dorpje dat we meestal een aantal keren per jaar bezoeken, vooral als de terrasjes open zijn. De foto's van het oude haventje komen me dan ook bekend voor. Ooit overnachtte ik een keer met mijn goede vriend Kees op een zalmschouw in het haventje en brachten we een genoeglijk avondje door in de gastvrije horeca van Willemstad. Sweet memories.

   

Ergens op het complex maakte Anton de volgende foto, waarop in ieder geval een wrakkenscheepje en een scheepje waarop op de zijkant "Toezicht" staat. Voor mij is het nog een vraag waar het scheepje toezicht op houdt.

Verder op de route zag Anton de met containers geladen Mercur richting een sluiskolk gaan. Nog verder lag langs de route de Interim te lossen.

   

Het laatste schip zag Anton toen hij met de veerpont Waterpoort het Volkerak werd overgezet om weer terug te kunnen keren naar Ooltgensplaat.

Veel meer foto's van deze tocht, waarbij ook de forten Hel en Sabine werden bezocht, zullen verschijnen op de Facebook-pagina van AndelWandelt. Best aardig om daar een kijkje te nemen.

                            terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

maandag 12 maart 2018     
Het werd geen slecht begin van deze nieuwe week. Al heel snel schutte de Verwachting die van de thuishaven Nederhemert kwam en nu naar de fabriek van Covaco in het Munnikenland ging. Daar zag ik het schip later dan ook liggen.
Verder passeerden de Albatros, Anna, Lourens II, Shalom en Niky, allen nog zonder foto. De eerste foto maakte ik van het Munnikenland waar behalve de Verwachting ook nog de Lisa lag.

De Verwachting lag bij de kraan, Lisa, die gisteren al was gearriveerd, lag vooraan te wachten.

   

In de sluis was de sleper/duwer Commando de volgende. Het schip kwam nog niet in mijn lijst voor, wel zag ik het schip eerder, maar dan nog met de naam Condor.

Later de Wanderer die na het schutten een tijdje in de Waalhaven bleef liggen. 

   

De Schiedamse Safini was de volgende. Het schip kwam van de Zuid-Willemsvaart en ging vandaag niet verder dan Gorinchem.

Mijn laatste schip was de Arend, een duwer die ik nog niet kende. 

Niet onder deze naam tenminste. Wel zag ik de duwer eerder in de sluis als Salvé en Alany.

   

Hiermee hield ik het voor gezien vandaag, hoewel ik toch nog de Shalom (een andere dan vanochtend) en de Werkendamse Diademar zag passeren. Beide schepen gingen richting zuid.

Een vergeten scheepje   
Bij het opruimen van oudere foto's kwam ik deze Tarra tegen. Het is naar ik begreep een ex-Rijkswaterstaatschip van de Dienst der Zuiderzeewerken. Het scheepje is gebouwd in 1961 en is vermeld bij het Varend Erfgoed. Nu is het scheepje ook op deze website opgenomen in de galerij.

Schepen in Dordrecht     
Uit onverwachte hoek kreeg ik gisteren een aantal foto's van schepen in Dordrecht. Op de foto een mooi rijtje van drie schepen, t.w. de Mededinger, Quo Vadis en Amore in de Bomhaven.

Onbekend zijn zeker de Prodigio en de Laila-M. De laatste is meen ik een Belgisch schip.

   

Het vierde en laatste schip in deze serie is een bijzonderheid. Het is het mts Barones die deze week zal worden gedoopt!

                            terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht 














           

Top