HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                               Nieuwsoverzicht van 11 t/m 20 maart 2017                                            

maandag 20 maart 2017        
Slecht weer vanochtend en wel zodanig dat ik vooreerst niet buiten kwam. De Albatros en Sardonix, 's avonds zouden beide schepen weer geladen terugkomen uit Heerewaarden, gingen fotoloos voorbij. Niet de Arnold J van Dunea en de Niky die uit Andel kwam. Vooral aan de foto van de Niky is te zien hoe slecht het weer zich gedroeg.

   

Het werkschip Pieter was op weg naar 's Hertogenbosch.

Bij het maken van de foto van de Pieter, vanaf de brug, zag ik in de Maashaven al de Spes Secunda aankomen.

   

Van dezelfde kant kwam later een spits, het was de Django die hier nog onbekend was. Ik heb zelfs geen idee wat de thuishaven is. Wel geloof ik dat het schip hiervoor als Eben Haëzer over de wateren ging.

Dan kwam vanaf de Waalkant de Batouwe uit IJzendoorn. Op weg naar Oosterhout misschien.

   

De Pur-Sang was daarna aan de beurt en na het schutten bleef dit schip in de Waalhaven overnachten zag ik later.

   

Het werkschip Donge kwam in de Waalhaven wat werkzaamheden verrichten aan de afzettingen van de trapjes, schutte daarna om hetzelfde in de Maashaven te doen. Vervolgens bleef het schip in die Maashaven om er te overnachten.

Bij St. Andries vandaan kwam de Walrus V naar de sluis met het werkponton Krammeroord ervoor om naar Dordrecht te gaan.

Het begon weer slechter weer te worden en het werd allemaal erg nat. Nog nauwelijks kon ik de Jasmijn het Munnikenland zien ingaan. 

Tijd om te stoppen met het maken van foto's om mijn camera te beschermen. Geen foto's dus van de Albatros, de duwer Groenland die naar het Munnikenland ging, de Sardonix en de Seolto. 
De twee laatste schepen hadden trouwens pech. Na het dichtgaan van de Maasdeuren zag ik die na een flinke tijd weer opengaan. Waarschijnlijk iets tussen de deuren en dus was de Sardonix opgesloten. Ik zag de Sardonix met de motor malen voor de open Maasdeuren, misschien wel om eventueel vuil weg te blazen.
Hoe het is afgelopen weet ik niet, wel was na een tijdje de Sardonix vertrokken. Storing opgelost neem ik dus maar aan. Deze storing wordt niet meegeteld in het aantal storingen dit jaar, daar is deze storing te klein voor en dan zou je wel heel vaak een storing moeten tellen. 

Welke brug            
Een mooi plaatje van een brug die ik kreeg toegestuurd. Zelf herkende ik onmiddelijk deze brug, maar ik dacht, ach laat ik weer eens een wedstrijdje houden: "Welke brug is dit?".
Een aardige prijs had ik al in huis, twee kaarten voor de wedstrijd PSV-Ajax. Maar toen dacht ik, eigenlijk een beetje flauw want iedereen kan toch zien dat dit de brug bij Keizersveer is. Geen wedstrijd brugherkenning dus, de kaartjes heb ik maar weggegeven. 

                                         terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 18 maart 2017    
Wat een waardeloos weer zeg tijdens het grootste gedeelte van de dag. Eigenlijk was het gewoon een herfstdag, maar dan wel eentje waarop ik toch nog een aantal aardige foto's kon maken. Het begon vanochtend met een leuke schutting van de Maurice die in de sluis gezelschap kreeg van de Krab, een duikvaartuig van Boeren BV uit Hedel. De Krab werd geduwd door de Pacific.

De Friese Engelina kwam van Beek en Donk en was nu op weg naar Vianen. In het Munnikenland was het rustig, er viel geen enkele activiteit te ontdekken op of bij de Patria en de grote bak IJssel.

   

Toen ik me omdraaide bij het Gedenkteken na de foto van de Patria zag ik ter hoogte van de fabriek van De Heus de Maurice nog varen. Het schip werd eerder bevoorraad had ik gezien, maar e.e.a. duurde dan toch wat langer.
Wij gingen verder over de Maasdijk via Poederoijen en Aalst richting Ammerzoden en vanaf de Poederoijense Bol zag ik in de Veense Put de Belgische Yankee liggen. Waarschijnlijk met een lading grond om de stabiliteit van de landtongen daar te vergroten. 

   

Onderweg naar huis vanaf Ammerzoden zag ik op de Bergsche Maas de Niky varen die op weg was naar Andel. De andere kant ging de Jo-An op om in Den Bosch te geraken.

   

In de sluis was ik op tijd voor een schutting van twee oldtimers. De Hendrik Sr kende ik wel, maar de Jacob-M was onbekend voor me.

Net na 17.00 uur een verrassing. Het koppelverband Genius kwam naar de sluis, maar was te breed om te schutten, 16.40 m. Dat werd dus ontkoppelen in de Waalhaven om één voor één via de sluis in de Maashaven te geraken.

Het koppelverband kwam uit Friedrichsfeld en was bijna op de bestemming bij De Heus in Andel. Eerst schutte de Genius II en daarna de Genius. Al met al duurde dat toch bijna een uur.

   

Morgenochtend maar eens kijken hoe het er daar aan De Rib bijligt met de Niky en dit koppelverband.

De Schuttevaer         
Gisteren werd ik geconfronteerd met een 65-jarige bruiloft waarbij de bruidegom bigamie leek te hebben gepleegd. Deze oud-sluiswachter wordt door de pers aan verschillende vrouwen gekoppeld. Nu nog weet ik niet wie de juiste bruid was.
Vandaag in de Schuttevaer opnieuw een raadsel. In mijn favoriete rubriek, "Rivieren, Kanalen & Meren", las ik dat het beunschip Elizabeth is verhuisd van Nobel Scheepvaart uit Zwijndrecht naar Nobel Shipping in Garderen en dat het nu vaart als Adelvotis.
Als Elizabeth zag ik schip meermalen door de sluis komen, als Adelvotis zag ik het hier nog niet.

In dezelfde rubriek het nieuws dat de Jantine (020.05798) van J. Wagemaker is gesloopt bij RDM Hoeben in Kampen. Echt oud werd het schip niet, want in 1961 kwam het als Kempenaar in de vaart.

Drie pagina's verder in deze Schuttevaer zag ik onderstaande foto staan van een trotse schipper van de Jantine (020.05798) in een andere favoriete rubriek "Kielzog". Zowel de foto als het artikel is van Henriette Driesen-Joanknecht. 

Zij begint met: "Jan Wagemaker vaart samen met zijn vrouw op de Kempenaar Jantine. Hij vaart zijn hele leven al en verwacht zijn tijd vol te kunnen maken op dit schip, ook al verwacht hij een minder goede toekomst voor de kleine schepen."  
Het is een heel interessant artikel, alleen daarom zou je al de Schuttevaer kopen! Maar hoe zit het nu met die Jantine? Is het schip gesloopt of vaart het nog rond? 

                              terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 17 maart 2017       
Een ietwat gure dag, viel een beetje tegen. De scheepvaart viel mee voor een vrijdag, zodat ik een aardig aantal foto's kon maken. Daarbij gingen niet alle passanten op de foto. Wel natuurlijk een schutting vanochtend van de STC-schepen en een transport.

Eerst kwam daarbij de Prinses Beatrix de sluis in, gevolgd door de duwer Watergeus die het werkponton Westerschelde en een bak voor zich had. Daarna kon de Prinses Christina aansluiten. Het was dus even puzzelen. De STC-schepen waren vandaag voor het laatst.

De Ventjager kwam vanochtend leeg langs, maar vanmiddag schute het weer met een lading zand. In het Zwaluwnest van de Maashaven lag de Prinses Margriet met links ervan het patrouillescheepje van Dunea.

   

Ook vanmiddag de Belgische Michiel die naar Gorinchem ging en daarna de Cornelis B die Werkendam als reisdoel had.

   

Dan de Patria. Dit schip schutte eerst naar Andel om bij De Heus de auto van boord te zetten en ging daarna weer terug om naar het Munnikenland te gaan. 

Op het moment dat de Patria terugschutte meldde zich de NP-455, een eurocarrier die op weg was naar Aalst en te maken kreeg met een storing aan de brug. Het schip was gewoonweg gevangen!

Een briljanten huwelijk      
En niet zomaar een huwelijk, maar eentje waarbij de man jaren dienst deed als sluiswachter op de Wilhelminasluis. Later ging hij over naar de kantonniers. Het gezin Van der Stelt woonde in die jaren ook op de sluis op nummer 6.

Simon kwam na zijn pensionering nog heel vaak op de sluis kijken en praten. Twee foto's die ik van hem maakte illustreren dat.

   

Komt het eerste krantenartikel uit het Nieuwsblad Altena, het artikel hieronder komt uit het Altena Nieuws. Opvallend dat het wel dezelfde foto is, maar de echtgenote van Simon heeft opeens twee verschillende namen. De vraag is dus: is Simon 65 jaar getrouwd met Sijgje van der Grijn of met Catharina Kortlever.

Wat is dat?       
Het is een beetje moeilijk te zien welk voorwerp dit is. Een beetje van Raad je Plaat. Maar het is een windvaan die bij de parkeerplaats aan de Maaszijde staat. Al lange tijd is er weinig meer van over en doet het zeker geen dienst meer. Misschien is deze deplorabele toestand wel symptomatisch voor andere zaken.

Aktu-Ael, Dorpblad Andel nr. 247, 25e Jaargang, maart 2017   
Aardig uitgebreide titel zo, maar je kunt niet duidelijk genoeg zijn. In dit blad deze keer een pagina met "Herinnert u zich deze nog?" Bij het vijftal tekeningen ook eentje van de Wilhelminasluis. Ik heb geen idee wie deze tekening(en) heeft gemaakt.

Getekend is de derde brug in de historie van de Wilhelminasluis, een brug die in 2000 werd vervangen door de huidige brug.

   

Momenteel ligt over de sluis de vierde brug in de geschiedenis. Het is een klapbrug, voordeel ervan is dat de hoogte van schepen nu niet meer is beperkt.
Terwijl ik dit artikel zit te maken hoor ik (16.00 uur) dat er een storing is aan de brug. De slagbomen zijn naar beneden, de brug wil niet omhoog en ook de slagbomen willen dat niet meer. Leuk moment zo op vrijdagmiddag! Het wachten is op de monteurs.

 Storing 2017-11     
Zoals hierboven gezegd was er vanmiddag een storing en opnieuw was die aan de brug. Om 16.02 gingen de slagbomen naar beneden, maar wilde de brug niet omhoog. Heel vervelend natuurlijk voor het schip dat dan in de sluis ligt en voor het wegverkeer. 
De wachtende Tripang kon onder de brug door en kon dan ook schutten. 

   

Fietsers en wandelaars kunnen nog via de sluisdeuren naar de overkant, hoewel sommigen opteren voor een duik onder de slagboom door en over de brug. Die laatste methode is toch een beetje tricky. In principe zou de brug ineens omhoog kunnen gaan.

   

Op de weg de bekende taferelen: draaiende auto's en vrachtwagens, zoekenden over de parallelweg, etc.

Iets na 17.00 uur arriveerde de monteur en die slaagde erin om na een kwartier het verkeer weer te laten rijden. De drukte was toen snel opgelost. Weer tien minuten later kon de brug omhoog en werd de NP-455 bevrijd.

Even later konden de Christiaan Willem en de Deo Juvante die in de Maashaven wachtten de sluis inkomen.

In de Waalhaven lagen al de Spes Salutis en de C'est la Vie klaar om te kunnen schutten. 

   

Daarna haakte ik af, het begon trouwens al te schemeren. Geen idee welke schepen nog meer passeerden na die tijd.    
 
                             terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

donderdag 16 maart 2017     
Wat een prachtige dag! Geweldig om buiten te zijn, zeker als dan ook nog een aangenaam aantal schepen door de sluis komt. Van deze passanten heb ik eigenlijk willekeurig een aantal schepen op de foto gezet.
Dat gold niet voor de Belgische Oceanos die gisteren in het donker passeerde met een lading die in Ambly-sur-Meuse was ingenomen voor de fabriek van De Heus in Andel. In het Frans (jaja, die taal beheers ik redelijk) heb ik nog even met de schipper gesproken. 
Vanochtend daarom deze Oceanos bij De Rib op de foto gezet. Een waagstukje, want het steigertje daar verkeert m.i. in een discutabele staat van onderhoud.

Gisteren was in het Munnikenland al de duwer Votrans met voor zich de grote bak GDLV uit Rotterdam gearriveerd. Na het lossen vandaag ging de combinatie weer richting het Botlekgebied. Gisteren ook kwam de Leonore bij Covaco aan.

   

Van Andel kwam de Elsa die daar bij de fabriek had gelost. De Diademar ging weer een lading zand halen bij Heerewaarden nam ik aan.

   

De volgende was de Confidentia die van Veghel kwam en het in Gorinchem genoeg vond voor vandaag. De andere kant op ging een duo-schutting van twee goede bekenden, de Spes Salutis en de Prinses Margriet. De eerste was op weg naar Heerewaarden, de tweede bleef na het schutten bij de sluis liggen in het Zwaluwnest van de Maashaven. (Dat is achter de oostelijke remming)

   

Het schutten van een spits blijft bijzonder. Om dergelijke schepen zweeft toch een gevoel van romantiek en vrijheid. Vandaag was het de Steven Roos. Ineens viel me een aangenaam en bijzonder detail op, voorop het schip.

   

Met de Steven Roos in de sluis kwamen achtereenvolgens de Soraya en de Pia de Waalhaven in om te schutten. 

   

Soraya, die van Ridderkerk kwam, leek tot Andel te gaan, maar na een tijdje ging het schip toch verder. Pia kwam uit Den Haag.

Na enige tijd wachten meldde zich een transport. Voorop een groot ponton en als duwer ervan de Rodie 2. Het transport kwam van Zaandam en het ging bij Waalwijk naar binnen de haven in.

Rondje Brakelse Benedenwaarden     
Het mooie weer was natuurlijk ook wel erg uitnodigend en de mannen van Andel namen die invitatie daarom gretig aan. Deze tocht van ca. 30 km ligt in de buurt van de sluis, de beelden zijn en blijven geweldig.
Ik kreeg zo'n 150 foto's van de mannen en daar zaten juweeltjes bij! Oordeel zelf binnenkort, want veel foto's zijn hier te bekijken.      
Waarschijnlijk volgt ook een verslagje van deze tocht, die is dan hier te lezen
 

                                terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

woensdag 15 maart 2017        
Dat lijkt me een record te worden voor dit kalenderjaar tot nu toe, want nummer 22 komt eraan en er is nog een paar uur te gaan. Heel wat van die 22 schepen zag ik passeren, de eersten vanuit huis door het vroege tijdstip.
De verbaasde Tripang was voor mij de eerste. Verbaasd omdat de brug openging. Waarschijnlijk een test van de monteurs die vandaag weer op de sluis waren. De tweede was de Ventjager die op weg was om zand te halen.

   

Niet veel later kwamen de twee STC-schepen weer langs richting Afgedamde Maas. De Liesveld kwam daar juist vandaan. Op die foto zijn de drie wagens te zien waarmee de drie monteurs kwamen.

   

Stemmen deden we dit keer in Uitwijk, een klein kerkdorpje in de buurt. We knoopten er een kleine wandeling aan vast. Daarna gingen we naar Woudrichem om daar op een bankje in de zon even te genieten van het uitzicht over de Waal, Merwede en Maas. Op het punt waar Maas en Waal elkaar ontmoeten zag ik de Burgzand met rood-witte borden omhoog. 

De twee STC-schepen gingen daar uit elkaar. De Prinses Beatrix ging stroomafwaarts, de Prinses Christina stroomopwaarts. 

   

Na een poosje vertrokken we uit Woudrichem om via de sluis richting Slot Loevestein te rijden. Maar eerst een stop bij het Gedenkteken om de Kon-Tiki, aan het lossen, en de Harja II, aan het laden, op de foto te zetten. Tegen de casco's lag de mij onbekende Zwarte Zee.

   

Bij Loevestein de auto op de parkeerplaats gezet en lopend naar het Slot, toch een flink eind. Bijna alles was dicht, alleen de Taveerne was open. Koffiedrinken dus maar en erna een kleine wandeling over het terrein en de wallen. Op de Waal kwam net de Burgzand voorbij, nu met de rood-witte borden liggend. 

Tijdens de wandeling terug naar de auto zagen we de ontmoeting van de Burgzand met een collega, de Keimpe. Met Fort Vuren op de achtergrond ging de Keimpe ook nog alleen op de foto. Een tijd al niet in de sluis gezien dat schip.

   

Even later kwam met gezwinde spoed, de stroom mee, de geladen Diademar langs, alweer een bekende.

Eenmaal thuis bijna direct de Werkendamse Tempore in de sluis. De brug hoefde inderdaad niet omhoog voor het schip.

   

Dan een trio-schutting. Eerst kwam de Jantine de sluis in en daarna de twee STC-schepen. Mooi om te zien hoe heel behoedzaam manoeuvrerend de Prinses Christina aansloot bij de Prinses Beatrix. Veel ruimte zat er niet meer tussen. Petje af!

   

Van Alphen kwam de met zand geladen Hendrik-D schutten. Het schip had de luiken dicht over de lading zand en dat zie ik toch niet vaak. Hendrik-D ging via Papendrecht naar het Belgische Roesselare, een flinke reis dus nog voor dit mij onbekende schip.

   

Rond 17.00 uur de twee laatste schepen, voor mij althans. De Spes Salutis kwam van de Waalkant en daarop moest de Casa-Nova in de Maashaven wachten.

   

Nog drie schepen zag ik schutten tot het daarvoor te donker werd. Het waren de Marjan, Albatros en Niky. Tot nu toe 24 schepen, rond 19.30 uur kwam de Belgische Oceanos langs op weg naar Andel, en dat is inderdaad het hoogste aantal dit jaar! 

                               terug naar boven                  naar Nieuwsoverzicht                         

dinsdag 14 maart 2017     
Best een aardige score vandaag, maar dat kwam vooral door de twee schepen van het STC die hier vandaag actief waren. Zowel de Prinses Beatrix als de Prinses Christina passeerden liefst acht (!!) keer de sluis.
De eerste keer dat ik ze zag was in de middag samen met de Spes Salutis die leeg op pad om een nieuwe lading te halen.

Een half uurtje later kwamen de STC-schepen weer terug, nu om naar Gorinchem te gaan waar de schepen vannacht blijven liggen. Zouden de jongens aan boord vanavond mogen passagieren? Ik denk het eigenlijk niet.

Vanochtend waren we op pad richting Den Bosch en bij terugkomst rond 12.00 uur zagen we nog net de spits Moshulu de sluis uitvaren richting Merwede. We besloten naar het Rijswijks strandje te gaan om daar in afwachting van het schip wat te wandelen, het was tenslotte heerlijk weer. Even later liet de Moshulu zich zien met het Munnikenland op de achtergrond.

Behalve de STC-schepen zag ik nog slechts één schip passeren en dat was alweer een spits. Jason uit Ouder-Amstel kwam uit de buurt van Beek en Donk en ik maakte er een paar foto's van.

   

 Vooral om die op de Facebook-pagina van "Spitsen typische binnenvaartschepen" te plaatsen. Verder kon ik de foto van de Jason in het
J-album vervangen door een foto van vandaag.

 Onderhoud aan de sluis     
Ook vandaag werd weer onderhoud gepleegd aan de bewegende delen van de sluis. Nu door twee man, maar die vertegenwoordigden VolkerRail en EPC. Vandaag lag het accent op de Maaszijde van de sluis.

 Verkeerscentrale Hoek van Holland       
Nogmaals foto's van Anton van Rijswijk die hij zaterdag maakte tijdens zijn tocht in de buurt van Maassluis. Hieronder tweemaal de belangrijke Verkeerscentrale in Hoek van Holland.

   

Maeslantkering       
Al eerder kwamen de mannen van AndelWandelt langs deze kering. Toch weer interessant om te kijken welke foto's ze er dit keer van maakten.

Op het moment dat Anton bij die kering was, passeerde net de coaster Phoenix J uit St. Johns. Niet alleen Anton, maar ook een paar ganzen keken met belangstelling naar het voorbijkomen van dit schip. 

   

Leuk om ook een beeld te hebben van een gesloten Maeslantkering. Foto komt denk ik uit een folder van Rijkswaterstaat.

Gemalen in het Westland             
De eerste die Anton passeerde was het Gemaal Westland van het Hoogheemraadschap van Delfland. Dit g
emaal staat in in Hoek van Holland en wordt als boezemgemaal gebruikt. 

Het gemaal werd in opdracht van het Hoogheemraadschap van Delfland gebouwd als dieselgemaal en had als zodanig bij oplevering een capaciteit van 360.000 liter water per minuut. Het boezemwater wordt vanuit het Oranjekanaal aangevoerd, waarna het wordt geloosd op de Nieuwe Waterweg.

   

Een ander gemaal in die contreien is het Singelgemaal in Hoek van Holland die vooral is bedoeld om het waterniveau in de singelpartijen onder controle te houden. Het is een modern gebouw zonder kraak of smaak.

                          terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

maandag 13 maart 2017       
Een behoorlijk opkomst deze dag en dat begon al vroeg in de ochtend. Geen idee welke schepen passeerden, maar ik hoorde ze wel. Iets na 09.00 uur kwam ik voor het eerst buiten, zelfs nog voor mijn ontbijt. De reden was dat er een trio in de sluis lag: de Arnold J van Dunea die op patrouille was, de Marlesri en de Elsa die naar Andel ging.

Daarna het ontbijt en tijdens dat goede begin van de dag kwam het cruiseschip Rhine Princess de sluis in. Ik liet mijn ontbijt prevaleren, maar ik kon het toch niet laten twee foto's van het schip, dat van Den Bosch kwam en naar Arnhem ging, te maken.

   

In de loop van de ochtend twee enkelingen, eerst de bekende Albatros en later de Gersom. De laatste had ik al een tijdje niet gezien.

   

Uit het Munnikenland, waar het was geladen bij Covaco, kwam de Animo die de lading in Helmond ging brengen.

Om door een ringetje te halen, zo zag de duwer Alpha uit Urk eruit. Leuk dat ik van de matroos de groeten kreeg van de schipper van de Babette, zijn broertje. Natuurlijk gingen de welgemeende groeten van mij mee naar Urk.

   

Daarna een bijzondere schutting van twee schepen. Eerst de Amphora die nog onbekend was voor me, tenminste onder deze naam. Als Wending zag ik het schip eerder al hier passeren. Het andere schip was de Elsa die naar De Heus in Andel ging om daar te lossen.

Waar ik verwachtte dat de Prinses Margriet na het schutten in de Waalhaven zou blijven liggen, ging het verder. De recreant Trojan moest even ruimte maken voor het de sluis in kon komen.

Om 17.30 uur schutte de Diademar, ik maakte er geen foto van. Ongetwijfeld zullen er nog meer schepen schutten in de resterende vier uur. Ik zal proberen ze te noteren.

Onderhoud groen en blauw        
Vanochtend al vrij vroeg kwamen de mannen van Prop van het groenonderhoud op de sluis om de hoogwerker op te halen. Het apparaat werd de brug over gereden om te kunnen beginnen aan de bomen achter de woningen aan de overkant.

   

Ook waren drie auto's, twee van Volker Rail en eentje van EPC, voor het regulier onderhoud aan het bewegingsmechanisme van de deuren. Ongetwijfeld zal nog veel meer zijn gedaan door deze drie mannen. 

   

Nieuwbouw en restauratie       
Mijn goede vriend Anton van Rijswijk was twee zondagen afwezig i.v.m. een welverdiende vakantie en dus misten we de foto's die hij altijd maakt van de bouwactiviteiten bij Batterij en Gemaal. Maar hij is weer terug en ging kijken wat hij had gemist.

Bij de nieuwe Fortwachterswoning bij de Batterij onder Poederoijen leek op het eerste gezicht niet veel te zijn veranderd. Maar wel degelijk bleek een enorme vooruitgang te zien. De buitenkant heeft al de definitieve vormen gekregen, maar nu krijgen de details in het gebouw veel meer aandacht. 

   

Bij het Mansvelder Gemaal lijkt de restauratie bijna te zijn afgerond. Het ziet er allemaal strak en opgeruimd uit aan de buitenkant.

Maar ook daar moet nog wel het e.e.a. gebeuren mag ik aannemen. Maar ook hier zal het werk in details zitten. Na zijn wandeling kwam Anton bij me buurten en in een aangenaam zonnetje vertelde hij over wat hij had gezien en gehoord. Hij sprak met de bewoner van de woning vlakbij het gemaal en die vertelde dat ergens in juni zowel het gemaal als de fortwachterswoning met een feestelijk accent voor geopend zullen worden verklaard. Wel, daar moeten we dan bij zijn natuurlijk!

   

                       terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

zondag 12 maart 2017      
Weinig te melden van de sluis vanwege de zondagse sluiting. Maar toevallig de Libra gezien die met de grote bak Dommel naar de fabriek van Covaco in het Munnikenland ging. 

Het was een toevalstreffer, maar het vertrek van de Libra, die nog niet in het album Duwers/Slepers voorkwam, al snel erna miste ik volkomen. Gelukkig had ik bij aankomst al een foto van deze duwer gemaakt.

Biesbosch Museum   
Vanochtend maar weer eens besloten een rondje Biesbosch te doen. Over de kortste weg via Werkendam naar het Biesbosch Museum om daar eerst door het museum te lopen om het rondje op het Museum Eiland te kunnen maken. Met onze museumjaarkaart hebben we gratis toegang tot dit museum, wel makkelijk want dat spaart ieder bezoek € 15,-- uit!

Tijdens die wandeling toch ook schepen op de foto gezet. In het begin was daar De Plomp bij Aqualab Zuid BV. Naast het museum lagen de twee fluisterboten. Het waren de Whisper en Silence. Waarom Engelse namen is me niet helemaal of liever gezegd helemaal niet duidelijk. Wat is er mis met "Fluister" en "Stilte"? Prachtige namen toch?

   

De nieuwe weg door het Munnikenland naar Slot Loevestein       
Een dag of wat geleden kwam een bericht binnen dat de maximum snelheid over deze weg, die volgens het bericht momenteel 80 km is, zal worden teruggebracht naar 30 km per uur.

Vanmiddag ben ik nog eens een keer op die weg gaan kijken en mij vielen duidelijk de borden op aan het begin van de weg, na de afslag op de N322, die aangaven dat de maximum snelheid 60 km per uur is. 

Het hele bericht luidde: "De nieuwe weg naar Slot Loevestein, die is aangelegd bij de herinrichting van het Munnikenland, gaat ingericht worden als 30-kilometerweg. Die aanpassing is volgens de gemeente Zaltbommel nodig vanuit oogpunt van veiligheid."
Wel. ik heb vanmiddag die weg gereden en inderdaad kun je daar flink doorrijden. Maar de maximum snelheid is toch echt 60 km en geen 80 km. Op de foto hier linksonder gaat de weg links naar Slot Loevestein, rechtdoor is de oude weg en naar rechts het wandel- en fietspad over de nieuw aangelegde Wakkere Dijk.

   

Het bericht ging verder: "Nu ligt de weg buiten de bebouwde kom van Poederoijen en mag er officieel 80 kilometer per uur gereden worden. Daar wil de gemeente, in overleg met de politie en Staatsbosbeheer vanaf. ,,Het gaat om een stuk van ongeveer 1,5 kilometer waar we via snelheidsremmende maatregelen de snelheid terug willen brengen naar 30 kilometer", aldus wethouder Adrie Bragt. Het gebied is zo ingericht dat er grote runderen vrij de weg over kunnen steken. Het is voor de automobilisten en voor de dieren niet verstandig als je dan hogere snelheden toestaat."
Nu al zijn er twee wegversmallingen die snelheidsremmend werken en zie ik overal langs de weg afzettingen staan. Runderen en paarden kunnen dus niet zomaar oversteken of van deze weg gebruik maken. Kortom: niet goed voorbereid!

Een meerkoet nestelt        
Als ik op het Waalhoofd ben ga ik altijd heel voorzichtig naar de reling om te kijken welke dieren beneden in en langs het water actief zijn. Vanochtend zag ik een meerkoet naar een nest in het riet zwemmen. Het nest begint al vormen aan te nemen, maar als het water weer gaat zakken zal het waarschijnlijk niet lang meer bestaan. Helaas zal de meerkoet dan weer opnieuw moeten beginnen. 

   

Maassluis e.o.  
Anton van Rijswijk nam deel aan de 32e Kilometervretermars vanuit en naar Maassluis. Hij was alleen, door omstandigheden kon zijn vaste compaan dit keer niet mee. Anton legde al lopend wat schepen vast, o.a in de Buitenhaven van Maassluis waar ook de SC Agate lag, een scheepje dat regelmatig door de sluis komt op weg naar Aalst. Iets verder voer de PRA 16 (Port of Rotterdam 16).

   

Eén foto viel me direct op. Afgebeeld erop waren de grote Corona Seaways die onderweg was naar Hull en het binnenvaartschip Camaro IV die naar Antwerpen ging. Het lijkt alsof de schepen een snelheidswedstrijd houden, de uitslag is niet bekend.

Anton zette ook de Oranjesluis op de foto. Een oude uitwateringssluis in het Oranjekanaal.

Even googelen op Oranjesluis en Maassluis levert een flink aantal hits op. Probeer maar eens.

   

Reddingsmuseum    
Een foto van het Reddingsmuseum in Hoek van Holland. Dit Museum
 Jan Lels is gevestigd in een oude munitiebunker. Het museum schetst een beeld van de historie van scheepsrampen en reddingswerken. Het museum toont diverse objecten, boeken, schilderijen, foto's en andere herinneringen over het reddingswezen van Scheveningen tot de Belgische kust.

                                terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht
 
zaterdag 11 maart 2017        
Zo gezellig als het gisteren een paar keer was, zo rustig en stil was het vandaag. Het duurde tot in de middag voordat de bekende Semper Spera kwam schutten. Daarnaast hoorde ik dat ook nog een recreant, een oude sleper, langs was gekomen. Dat was alles.
Twee foto's toch van liggende schepen in de Waalhaven. Eerst de Ineke die vanochtend al heel vroeg vertrok naar Krimpen a/d IJssel en ernaast een opname van de hier weekeinde houdende Prinses Margriet. 

   

Nog één foto van schepen in de buurt van de sluis en wel twee die bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland lagen. Bij de kraan werd de Jantine gelost en ervoor lag de Animo te wachten.

Het snoeiwerk kan beginnen       
In de afgelopen dagen zijn de bomen bij de parkeerplaatsen gesnoeid en maandag wordt begonnen aan de bomen langs de toegangsweg tot de oostelijke bebouwing van de sluis. Daartoe werd vanochtend een hoogwerker afgeleverd.

Behalve een groep wielrijders was ook ik getuige van deze operatie. De hoogwerker moest bovenaan op de dijk worden afgeladen, de wagen kan nu eenmaal niet beneden komen. Het was een zelfrijdende hoogwerker omdat in de afgelopen dagen het spul toch een aantal keren moest worden verzet vanwege auto's die erlangs wilden en soms moesten. 
Nu kan in zulke gevallen wat makkelijker even ruimte worden gemaakt, de snoeier kan dan gewoon in het bakje blijven.

   

Stremming van de Afgedamde Maas       
Gisteren kwam een bericht binnen over een stremming van de Afgedamde Maas en natuurlijk wilde ik weten wat er aan de hand was.    

Op de sluis staat het kilometernummer 243 en dus was de stremming tussen de sluis en Woudrichem. Klopt, want in Woudrichem houden ze dan een, liever gezegd HET, Festivalweekeinde.

Laat nu bij dat Festival ook roeiwedstrijden op de Maas horen! Maar nooit geweten dat dan de Maas volledig wordt afgesloten. In andere jaren kon de scheepvaart gewoon doorgaan. 
Wie nog mee wil doen aan die roeiwedstrijden kan zich opgeven. Dat doet me ineens denken aan twee foto's in mijn archief met een roeiploeg van Rijkswaterstaat. Op de Linge werd in 2001 ter hoogte van de Arkelse dijk wedstrijden gehouden met deelname van o.a. Brandweer, Politie, Rijkwaterstaat, Ziekenhuis en nog wat van dergelijke instanties. De ploeg van Rijkswaterstaat telde liefst drie man die ooit eens dienst deden als sluiswachter op de Wilhelminasluis. 

   

Zonder training of oefening behaalde de ploeg van Rijkswaterstaat de tweede plaats. Op de rechterfoto bovenaan Piet van de Weg en Arjo Harmans. Zittend Johan van Dalen, Bennie van Veen en Fred Bosman. Vooraan Hans de Weerd. Johan, Fred en Hans deden hier ooit dienst als sluiswachter.

Maashaven in 1970     
Nu ik hierboven toch al in de historie ben "gedoken" een foto van iets langer geleden. Bijna vijftig jaar geleden zag het er allemaal toch wat anders uit. Rechtsonder een RWS-bootje, ik meen de Maas, die is afgemeerd bij het kantonniersgebouw dat tegenwoordig een woning is. Het remmingwerk zag er heel anders uit dan het huidige, zij het dat die ook echt weer toe is aanvervanging. Rechtsboven de fabriek van nu De Heus met opvallend veel schepen erbij. Bovenaan in het midden een stel zeilbootjes van de befaamde Zeilschool Holland die in Andel was gevestigd.
Links achter de remming het terrein van scheepswerf De Gantel die toen nog volop actief was.

                              terug naar boven                naar Nieuwsoverzicht

Top