HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                Nieuwsoverzicht van 11 t/m 20 mei 2018                                                          

 

zondag 20 mei 2018    
Eerste Pinksterdag, prachtig weer en dus druk, druk, druk in de sluis. Dat vooral door recreanten. Natuurlijk bleef ik uitzien naar schepen die een foto waard waren en dit keer was dat de Woudrichemse Tetje-Apolonia die samen met andere recreanten richting Merwede ging.

Een paar schuttingen later eveneens een erg volle sluis. Erbij de oude Edison die al dat jonge spul waarschijnlijk hoofdschuddend binnen zag komen.

Het maakte wel een mooi plaatje al die masten. Ik vermoed dat de WZV Trident was die weer richting Wijk en Aalburg ging.

Voor deze schutting was behoorlijk wat belangstelling. Ik hoorde dat de rijen wachtende auto's tot in Giessen en de rotonde bij Brakel stonden. Het duurde dan ook even voordat de sluis was leeggevaren.

Drone-opnamen     
Gisteren verhaalde ik al over de man die met een drone opnamen aan het maken was van de invaart van nogal wat (zeil)schepen van WZV Trident. Vandaag kreeg ik een filmpje van Corné van Beek. 

Uit die film haalde ik een drietal foto's. Hierboven het beeld vanaf de sluis richting Afgedamde Maas en Andel. Links de bekende Plaat met o.a. de Arnold J afgemeerd. 
Hieronder een zicht richting Wilhelminasluis met rechts weer De Plaat.

De derde en laatste foto toont de schepen in de sluis met links een van de prachtige woningen op de sluis..

Het filmpje moet ik ietwat kleiner zien te krijgen, want nu neemt het wel erg veel ruimte in op de site. Wordt dus vervolgd, want het filmpje is te leuk om hier niet te tonen.

De boom en de pruimen     
Onze pruimenboom had dit jaar enorm veel bloesem en nu dus enorm veel kleine groeiende pruimpjes. De oogst zal groot zijn, te groot. Binnenkort zullen we dus weer kennissen en bekenden afgaan om die te verrassen met heerlijke onbespoten pruimen. De self-made pruimentaarten kunnen op/na uitnodiging worden geproefd.

   

De Lithse Wandeltocht    
Anton van Rijswijk nam gisteren deel aan deze tocht en bij de opnamen die hij onderweg maakte zaten weer een paar die uitermate geschikt zijn voor deze site. Allereerst de Zwijndrechtse Desiderium die hij onderweg zag liggen. 

Verderop lagen de Tyda Kira en de Adventure gezellig tegen elkaar aan.

De derde en laatste foto van schepen die Anton maakte was van de Leny II die in volle galop langs kwam.

Niet alleen schepen trokken Anton's belangstelling, ook de Prinses Maximasluizen gingen op de foto. 

   

Anton weet ook van mijn belangstelling voor stuwen, zodat de Stuw Oijense Hut in de Hertogswetering tweemaal op de foto ging.

   

                          terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 19 mei 2018    
Beroepsvaart mwah, recreanten: top!! Het was er dan ook wel weer voor om te gaan varen. De binnenvaart dacht daar anders over, maar recreanten kwamen in groten getale. Toch waren mijn eerste foto's voor een spits, de bekende Jaël. Vandaag kwam het schip van de Zuid-Willemsvaart en ging het bij Gorinchem naar binnen om richting Vianen te gaan.

Op een paar foto's hierboven is op de achtergrond een bekend schip te zien. Het is de Prinses Margriet die ook dit weekeinde doorbrengt bij de Wilhelminasluis.

Later zag ik dat de Torrent vanaf de Waal richting sluis kwam. Het ging echter rechtdoor naar het Munnikenland op een reis die in de omgeving van Düsseldorf was begonnen. 

Verder zag ik geen beroepsvaart, maar meer dan voldoende recreanten. 's Middags bijvoorbeeld een leuke schutting van WZV Trident uit Wijk en Aalburg. De brug bleef behoorlijk lang geopend om alle zeilschepen binnen te laten.

Tijdens het schutten sprak ik een man die bezig was met een drone opnamen te maken van het in de sluis komen van alle scheepjes. Hij zegde me toe het filmpje een dezer dagen toe te sturen. Natuurlijk ben ik er erg benieuwd naar.

Op de website van WZV Trident kwam ik o.a. het volgende bericht tegen:

Ook las ik daar dat morgen, 20 mei, wedstrijden zijn vanuit Woudrichem en Tweede Pinksterdag vanuit Wijk en Aalburg op de Afgedamde Maas.

Laden in Rotterdam       
Als er een groot zeeschip in de haven van Rotterdam komt met een lading voor veevoederfabrieken is dat hier in de sluis altijd te merken. Nogal wat schepen komen dan langs op weg naar de fabrieken in Andel, Veghel en Oss bv. Gisteren kreeg ik een foto van twee schepen die in Rotterdam liggen te laden tegen een zeeschip. Nietig hoe dan die binnenvaartschepen zijn.

Groot en klein blijken dan opeens relatieve begrippen te zijn. Voor de twee binnenvaartschepen zwemt een zwanenpaar en daarbij vergeleken zijn de binnenvaartschepen toch wel erg groot.

                           terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 18 mei 2018  
De vaart begon al vrij vroeg met de Riskant. Dit Duitse schip had gelost in Andel en was nu op weg naar de vluchthaven bij IJzendoorn. De foto maakte ik vanuit de bovenverdieping en het zal de laatste daarvandaan zijn voorlopig, de leilinden ontnemen straks helemaal mijn zicht op de sluis.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor het beeld vanuit onze keuken, ook daar zijn de foto's voor dit seizoen voorbij. De laatste foto hier vandaan maakte ik van de C'est la Vie die op weg was naar Vianen.

Nee, voor goeie foto's moet ik toch echt naar buiten gaan en dat deed ik dan ook voor de Bona Spes uit Voorschoten die op weg was naar Grave.

Een tijdje later de Helena Cora die uit de Veense Putten kwam en nu richting Amsterdam ging.

De Sonans, het peilbootje van Paans-Van Oord had ik al bezig gezien rond De Plaat, kwam opeens in volle vaart de sluis in en verdween weer met dezelfde snelheid. Een wel heel kort bezoek.

Het motortankschip Asterix, een onbekende voor me, had geduldig in de Maashaven liggen wachten tot de Sonans klaar was. Dat duurde dus niet lang. Het Duitse schip ging naar Amsterdam om daar het IJsselmeer op te gaan.

   

Daarna vertrokken we richting het zuiden van de provincie om daar de rest van de dag door te brengen. Ik zal je niet vermoeien met een uitgebreid verslag ervan, ik volsta met te zeggen dat het een fantastische trip werd waarbij ik geen enkel schip zag.

                       terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

donderdag 17 mei 2018  
 
Prima dag opnieuw maar ook weer te weinig schepen. Vanochtend vrij vroeg zag ik de Fasaly en Jan passeren, maar daarna leek het toch erg stil te blijven. Het was al middag toen ik de Nevaro uit de Waalhaven zag komen met de Woudrichemse toren en molen op de achtergrond. Het schip was op weg naar Rotterdam.

Daarna duurde het nog enige tijd tot een transport vanaf de Merwede richting sluis kwam. Het was de bok Pionier die werd geduwd door de F50 en de Ruurtje. Het hele spul was op weg naar Lomm om daar een zandmolen in elkaar te zetten. 

   

Vanaf de brug maakt het met het huis op de achtergrond een mooi plaatje, vanuit de tuin gezien is het toch wel een imposant geheel waarvan je hoopt dat het in balans blijft.

   

De schutting duurde wat langer omdat het wachten was op een recreant die ook nog mee mocht. Het "gat" om langs de Pionier te komen leek klein, maar was ruim voldoende. De recreant had er geen enkel probleem mee.

   

Omdat er verder voorlopig niets gebeurde, keek ik vanaf de brug naar de Maas waar een peloton scheepjes aankwam. Ze hadden het tempo er flink in, maar dat veranderde toen bleek dat ze op een transport moesten wachten. 

De bok en de geopende brug maakten samen een mooi plaatje, vind ik tenminste.

Bij het uitvaren kon ik de twee duwers, F50 en Ruurtje, tijdens hun werk ook op de foto krijgen, waarna een opname van het vertrekkend transport deze serie foto's afsloot.

   

Tegen het einde van de middag de Werkendamse Estancia in de sluis, op een reis van Den Bosch naar de thuishaven.

Omdat de schepen toch echt mondjemaat langskwamen en omdat ik eigenlijk te laat was voor de Spes Salutis, pakte ik mijn camera toch maar om wat foto's van binnenuit te maken. 

   

De Spes Salutis werd mijn laatste schip vandaag, hoewel ik net hoor dat de Karel Doorman en de Helena Cora eraan komen. Jammer, volgende keer beter, want nu zijn er andere prioriteiten.

Rijkswaterstaat Jaarbericht 2017    
Vanochtend plofte een envelop op mijn deurmat met het Jaarbericht 2017 van Rijkswaterstaat. Een aangename verrassing moet ik zeggen. Ik heb het al doorgebladerd en het lijkt alleszins de moeite waard om het te lezen en de foto's te bekijken.

   

In de envelop zat een begeleidende brief van de Directeur-Generaal Waterstaat Michèle Blom die daarin o.a. schrijft:

Ongetwijfeld kom ik nog op dit Jaarbericht 2017 terug!

                                    terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

woensdag 16 mei 2018       
Vanochtend las ik in de krant dat het steeds beter gaat met de economie van ons land. Nou, hier in de sluis is daar maar weinig van te merken, de vaart blijft sterk achter bij de verwachtingen. Waar blijven al die schepen?
Afijn, vanochtend vroeg miste ik eigenlijk de duwer Jan van Hasselt sr. In de verwachting dat ik het schip voorlopig toch niet meer zou zien, maakte ik vanuit huis nog net een foto voordat het richting Merwede/Waal ging.

Groot was mijn verbazing om een uurtje later, wij gingen weer eens op pad, in het Munnikenland dezelfde Jan van Hasselt sr te zien. En dat niet alleen! De duwboot lag tegen twee bakken, terwijl erachter de Knarr werd geladen.

De Jan van Hasselt sr liet zich zo mooi zien, dat ik het niet kon laten even in te zoomen.

De Jennij kwam gisteren door de sluis, op weg naar het Aelse strandje. Daar ging het bezig met het vervangen van de passantensteiger. Jennij is één van de Eeuwlingen die op deze site staan.
Op de foto lijkt het werk bijna klaar te zijn en te worden afgerond door de paalkoppen wit te schilderen.

Arie van Tongerlo stuurde me een paar foto's van een schutting met wat recreanten, maar ook twee beroepsvaarders die gezellig tegen elkaar aan waren gaan liggen.

De vrachtschepen waren de Iris en de Piraat. De laatste ging solo op de foto bij het uitvaren. Deze Piraat kwam van Andel en ging richting Rotterdam.

Iets voor 18.00 uur vanaf de Waalzijde opnieuw een Iris in de sluis. Nu was het een containerschip dat op weg was naar Veghel.

Daarna werd het snel onaangenamer buiten, vooral omdat de wind zich nu flink liet gelden. Daarbij kwamen gewoon geen schepen meer, zodat ik om 20.00 uur besloot de sluis de sluis te laten. 

Dieren in de tuin        
Vanochtend vroeg toen ik het gordijn boven open deed zag ik dat onze huisegel, of tuinegel, zich weer tegoed aan het doen was in onze tuin. In het gazon moeten aantrekkelijke planten voor het beestje groeien, want regelmatig zien we deze egel.

                               terug naar boven               naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 15 mei 2018      
Een te mooie dag om aan huis gekluisterd te blijven. Op pad dus maar rond een uur of tien en tot dan toe had ik alleen nog maar de Ventjager en de Anje gezien. Toen we over de brug reden zag ik dat de Casa-Nova, op weg naar Rotterdam, in de sluis lag. Toch maar even gestopt voor een foto.

Even verderop stopten voor de tweede keer, nu om de Bonheur II, die met de Rotte bij de kraan lag bij Covaco, op de foto te krijgen. Het was niet de laatste keer vandaag dat ik de Bonheur II zag. 

   

Hoewel ik niet op de sluis was, werd ik toch op de hoogte gehouden van schepen die passeerden. Een van de eersten was de Knarr die na het schutten naar het Munnikenland ging. Volgende was de Elsa, even later gevolgd door de Jennij die aan het werk ging voor Andel. De laatste namen die ik kreeg waren die van de Fiat Voluntas en het bekende duo Vliestroom en Scheldestroom. 
Daarna hield mijn bron het voor gezien en nam ikzelf de draad weer op toen ik rond 16.00 uur terug op de sluis kwam, juist toen de Bonheur II schutte.

Niet veel later de Conto-Mio die van Veghel kwam en richting Rotterdam ging.

Een uurtje later een verrassing in de sluis. De Duitse Riskant die uit de buurt van Keulen kwam schutte toen om naar de fabriek van De Heus in Andel te gaan. Het kwam daar bij de Piraat te liggen die net eerder daar was aangekomen.

Iets na 19.00 uur nog de Glissando, een 110m schip waarvoor ik nog wel even mijn camera wilde pakken. Het schip kwam nu leeg uit Duitsland.

Het Verloren Paard           

 Er zijn flink wat boeken waarin de Wilhelminasluis een rol, groot maar vaker klein, speelt. Een jaar of tien geleden besteedde ik al aandacht aan deze roman van Walter Breedveld.
In dit boek speelt het Café-Restaurant Het Verloren Paard een voorname rol. Dit café-restaurant staat in een dorp dat niet bij naam wordt genoemd maar waarin kenners en "kenners" Brakel herkennen.
Juist het dorp Brakel wordt niet genoemd, terwijl Poederoijen bijvoorbeeld meermalen aan de orde komt. Maar good-old Willem Waaierdeur (hij houdt zich de laatste tijd wat stil trouwens) merkte destijds op: "
Het café Het Verloren Paard zou dan in Brakel staan, waar nu het Hervormd Centrum De Terp staat. Daarvoor was het een plaatselijk bekend uitgaansgebeuren genaamd De Pearel die werd bestierd door Dik de Kuiper (ex. GVAV uit Groningen).

En daarvoor dus het (ouderwets) café waar Jan van Campen de scepter zwaaide en dat dan symbool zou moeten staan voor de titel van dit boek. Maar 100% zeker ben ik nog niet."

De hoofdpersoon, het jonge meisje Gesta, wordt niet geaccepteerd door de bevolking. Over de bevolking, in het bijzonder de jongemannen, zegt dominee Lagalle-Zupon in het boek bijvoorbeeld als hij met hoofdpersoon Gesta spreekt: "Ze vinden je aardig en heel apart, ze willen graag met je vrijen en niet met je trouwen. Je bent geen lid van hun kerk, je hebt geen geld, je mist de statige bekrompenheid van dit volk en je bent niet van deze streek". 
Gesta vindt natuurlijk toch de ware, een jongeman uit de buurt van Tiel, daar zijn ze wat minder strak in de leer. Eind goed al goed dus, ook in dit boek. 

V.w.b. de sluis staat op blz. 143: "Ze reden naar de kop van Poederoyen waar het botenhuis was. "Vroeger lag mijn boot te dobberen in de Maas", vertelde Cora. "Hoewel je hier niet bang hoeft te zijn voor vernielzuchtige kwajongens, vond ik dat toch te gevaarlijk. Nu betaal ik wat voor de ligplaats met het voordeel dat de sluiswachter erop toekijkt".
Op blz. 225:"Op een mooie dag einde juli was ze met de motorboot van Poederoyen naar Tiel gevaren. De sluiswachter wist blijkbaar dat Cora de boot aan haar had nagelaten".
Heel aardig boek van deze Walter Breedveld. Ongetwijfeld was hij de produktiefste Brabantse romanschrijver van na de Tweede Wereldoorlog. Naast zijn baan als personeelschef bij het filiaal van V&D in Tilburg schreef hij tientallen romans waarvan er vele in Brabant gesitueerd zijn. Ook schreef hij essays en maakte hij een serie interviews met Brabantse kunstenaars. In 1954 kreeg hij in Hilvarenbeek de Literaire Prijs van de Groot-Kempische cultuurdagen. Den Bosch eerde hem met de Jeroen Boschpenning. Walter Breedveld (Piet van den Bogaert) overleed op 18 december 1977 in Tilburg.

(De foto's van de Pearel komen van de Stichting De Vier Heerlijkheden)

                                   terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

maandag 14 mei 2018      
Vanochtend vroeg zag het er niet naar uit dat het weer in de rest van de dag zo zou omdraaien. Wat een heerlijke dag!  
Een paar foto's maakte ik, maar niet van bijvoorbeeld de Albatros en Wilhelmien die al vroeg samen passeerden. Ook niet van de Prinses Margriet, Leanke, Eben Haëzer en Spes Salutis. Wel later van de Iris die op weg was naar Veghel om daar de containers te lossen die in Rotterdam waren ingenomen.

Een tijd later, het was opmerkelijk rustig vandaag, het passagiersschip Sarah uit Amsterdam in de sluis. Ik meende het schip niet te kennen, maar daarmee was ik abuis. De oude dame uit 1927 kwam al voor in de lijst gepasseerde passagiersschepen

Omdat ik toch op de brug stond nam ik meteen een foto van de Afgedamde Maas, er lag daar aan De Rib een bekend schip.

Ik had me al afgevraagd waarom de Waaldeuren zo lang open bleven staan met de Sarah in de sluis. Toen ik de spits Jolise aan zag komen, begreep ik waarom dat was. 

   

Bos- en Duintocht van AndelWandelt    
Op de site staan nu een aantal foto's, 47 om precies te zijn, die Anton van Rijswijk en Hans de Weerd maakten tijdens het lopen van deze tocht. Ook het verslag van deze tocht staat nu online. Op de Facebook-pagina van AndelWandelt zullen veel meer foto's zijn te zien....

                                       terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

zondag 13 mei 2018    
Moederdag verdiende betere weersomstandigheden dan er vandaag waren. Mistroostig weer en dat had zijn neerslag in de sluis. Geen enkel beroepsschip zag ik passeren vandaag en dus ook geen foto's.
Daarom ga ik terug in de tijd naar 25 april toen AndelWandelt zich bezighield met de Lektocht. Anton en Hans maakten die dag een aantal foto's die ik nog niet heb geplaatst. Vandaag is daar een mooie gelegenheid voor.

Het was die zaterdag behoorlijk druk op de Lek, misschien is het trouwens altijd wel zo druk, met bijna allemaal schepen die ik niet ken van de Wilhelminasluis. Hierboven de Cedi bijvoorbeeld, maar ook hieronder de Kepler en de Messina.

   

De volgende was de Berlena, alweer een onbekende, op de foto voor een prachtige achtergrond.

Opvallend het aantal motortankschepen dat passeerde, zoals de Somtrans XXXII en de Arne.

   

Met de Wartburg kwam een gewoon vrachtschip voorbij, maar nog steeds een onbekende voor de Wilhelminasluis. 

De Blizzard en de Europeo-1 waren weer twee onbekende motortankschepen.

   

Met de Parsifal was weer de gewone vrachtvaart aan de beurt.

Daarna weer het vertrouwde beeld van motortankschepen, eerst de Weststellingwerf die werd gevolgd door de Christina.

   

Vervolgens de Oorderdam, een schip met een nogal vreemde naam waarvoor ik geen verklaring kon vinden. . 

Dan de Eiltank 67 en de Max Planck. Het laatste motortankschip is misschien wel vernoemd naar Max Planck, een bekend Duits natuurkundige.

   

De laatste twee opnamen zijn, hoe kan het anders, eveneens van motortankschepen en wel van de Diff en de Myriam.

   

 Bos- en Duintocht   

Gisteren gingen Anton van Rijswijk en Hans de Weerd, samen AndelWandelt, al vroeg op weg om de Bos- en Duintocht vanuit en naar Burgh-Haamstede te lopen. Het werd wederom een geweldige tocht.

Het leverde weer prachtige plaatjes op, vooral van de natuur. Maar ook een foto die ik hier graag wil plaatsen. Een foto van een schip, waarschijnlijk de Onrust. Een schip dat tochten maakt met passagiers.

Veel meer foto's alsook een verslag van deze tocht komen asap (as soon as possible) op deze site!

                                terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 12 mei 2018     
Met de beroepsvaart ben ik eigenlijk snel klaar, want op deze toch wel mooie dag zag ik slechts één schip passeren. Recreanten kwamen er in voldoende mate langs, maar daarvan maakte ik geen enkele foto.

De spits 't Land Goesting kwam vanochtend al vrij vroeg langs op weg naar de IJhaven in Amsterdam. Via Marinetraffic kon ik zien dat het schip daar vandaag ook arriveerde.

Storing 2018-16     

De 16e flinke storing, de kleintjes houd ik niet bij, van dit jaar was er net als eergisteren eentje aan de brug. Jammer genoeg kreeg opnieuw de Voorhaven (Maashaven) de schuld van deze stremming, maar dat illustreert alleen maar de onbetrokkenheid van Rijkswaterstaat bij objecten als de Wilhelminasluis. De voorhaven en de sluisdeuren hadden er niets mee te maken.

In het begin van de middag kwam ik terug op de sluis en onmiddellijk werd me verteld dat al sinds ca. 13.20 uur de slagbomen van de brug in een wat vreemde houding stonden. Het rode licht knipperde, maar dat weerhield alle passanten, hetzij motoren, hetzij auto's, hetzij fietsers, hetzij wandelaars, er niet van dwars door de rode lichten heen de brug over te gaan.

   

Van dichterbij maakte ik een foto die wat duidelijker laat zien wat er aan de hand was.

Rond 14.30 uur arriveerde een monteur van Istinewa die meteen aan het werk ging en boom voor boom in een juiste houding bracht. Alle bomen stonden daarna omhoog, maar de rode lichten knipperden nog steeds.

Deze situatie bleef even voortduren, zodat nog steeds al het verkeer bleef doorrijden. Ook een wielrenner die opeens de slagboom pardoes naar beneden zag komen. Hij had geluk, door op tijd in de remmen te knijpen kon hij stoppen voor de nu opeens wel dalende slagboom.

Rond 15.00 uur werd de eerste proefdraai van de brug gemaakt en een kwartiertje later de tweede. Dat alles verliep naar wens neem ik aan, want iets na 16.00 uur zag ik de monteur vertrekken. Misschien op weg naar de volgende klus.

Onbegrijpelijk dat nu twee keer bijna achter elkaar de brug weer problemen geeft. Hoewel, dat kan ik nog wel begrijpen, maar niet dat men niet in staat is de (sluimerende) problemen/oorzaken te verhelpen.  

                                 terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 11 mei 2018       
Een bijzondere dag want het komt niet vaak voor dat ik geen enkel schip op de foto zet. Vandaag was dat zo'n dag wat niet wil zeggen dat er geen schepen passeerden. Wel zag ik in het Munnikenland de West-Europa liggen. 

Daarvoor lagen twee flinke bakken, de Rob en de Rotte. Toen we aan het einde van de middag terugkwamen lagen die bakken er nog, de West-Europa was verdwenen.

   

Dat was bijna alles voor vandaag, want de mannen van AndelWandelt namen woensdag jl. deel aan een SOP (Samen Op Pad) tocht door de Noordwaard, een gebied in de Biesbosch. Dat leverde (natuurlijk) wat foto's op.

Hoewel de blik vooral naar het binnendijkse land was gericht, viel de Cotrans 4 op de rivier toch wel op.

De tocht van 25 km begon en eindigde bij de Spieringsluis. Logisch dat daar ook foto's van werden gemaakt.

   

Later op de tocht werden nog de Amphiro en het mts Bios gespot.

   

Nog één schip zagen de mannen en wel het motortankschip Echternach.

 Veel meer foto's en ook het verhaal van deze tocht staan elders op deze site.

Ramp bij Werkendam op 11 mei 1940    
Op 11 mei 1940, vandaag precies 78 jaar geleden voltrok zich op de Merwede tussen Hardinxveld en Werkendam een ramp. Een schip van het Rode Kruis voer op een door een Duits vliegtuig afgeworpen mijn. Het gevolg was rampzalig.
De laatste weken ben ik steeds bezig geweest meer over dit gebeuren te achterhalen door verschillende bronnen te raadplegen. De ruwe versie heb ik nu online gezet maar ik ben nog niet klaar! Wie nu al wil lezen kan via deze link bij het verhaal komen.

   

                             terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

Top