HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                 Nieuwsoverzicht van 11 t/m 20 mei 2017                                                

zaterdag 20 mei 2017        
Toen wij vertrokken van de sluis was er nog geen schip gepasseerd en vanaf het moment dat we terugkwamen zag ik geen schip passeren. Wel een flink aantal recreanten kwamen voorbij denk ik zo. 
In Veghel raakte ik in gesprek met een aantal schippers over de storing van gisteren en zij vertelden het risico van een storing niet te willen lopen en daarom kozen voor een route over de Bergsche Maas. Ik probeerde ze te overtuigen toch maar via de Wilhelminasluis te gaan, omdat verreweg de meeste storingen dit jaar de brug betroffen en niet het schutproces. Afwachten maar.
Geen foto's van passanten dus vandaag en daarom ging ik op zoek naar andere onderwerpen.

De Biesbosch in         
Gisteren was weer zo'n dag waarop een aantal (ex)-RWS'ers de Biesbosch introk. Nu heb ik niet goed gezocht, maar ik kwam al snel een foto tegen uit 2009 waarop hetzelfde stel eveneens een dagje Biesbosch deed.

De mannen hebben elkaar ontmoet tijdens hun werk bij Rijkswaterstaat en gaan al een groot aantal jaren samen erop uit. Gekscherend heb ik ze wel eens The Dirty Dozen of The Wild Bunch genoemd, maar ik denk dat The Magnificent Nine de lading beter dekt.

Drie of vier van de mannen hebben een band met de Wilhelminasluis doordat ze hier langer of korter dienst deden. Dat is dan ook de reden dat ik deze foto's hier nu plaats. Onderweg kwamen de mannen gisteren de Harja II tegen en een foto was snel gemaakt.

   

Komen vrachtschepen niet zo vaak door de Biesbosch, de Zilvermeeuwvloot is een heel bekende gast in de Biesbosch. 

   

Foto's van zo'n dag krijg ik altijd ongecensureerd toegestuurd, maar ook zonder uitleg. Nu kan ik zien dat op de twee foto's hieronder scheepjes van SBB staan, maar de namen ervan moet ik schuldig blijven.

   

Onderweg kwamen de mannen ook voorbij de luxe motor Postsloot. Geen idee wat dat schip daar in de Biesbosch doet, maar het leverde wel wat bijzondere foto's op. 

   

Onderweg is er buiten het aanhalen van de vriendschapsbetrekkingen van alles te zien dat enige aandacht mag hebben. Een bekende boerderij bijvoorbeeld, maar ook het spel van twee futen.

   

Naar ik van een van de deelnemers begreep werd in het verleden nog wel eens genoten van de geestrijke inhoud van een fles Ketel. De laatste foto van deze serie deed me begrijpen dat de mannen alcoholische versnaperingen op zo'n dag naar het verleden hebben verwezen en dat de inhoud van de enige fles Ketel werd gegund aan de bevers. Het bleef toch of juist daarom nog lang onrustig in de Biesbosch.

Een Lentetocht in Rijswijk        
Andere foto's zijn ook van een tocht, maar op 13 mei jl. ging het daarbij om een wandeltocht in Rijswijk. De naam ervan was Lentetocht en dat was heel toepasselijk, want het was heerlijk weer die dag.
Uit de foto's die ik van die tocht kreeg selecteerde ik een aantal. Twee van het Gemaal van de Duifpolder uit 1872 bijvoorbeeld.

   

Het Gemaal Hoekpolder in Rijswijk kwam ook aan de orde op die Lentetocht.

Het Gemaal Holiërhoekse en Zouteveense Polder was het volgende gemaal dat op de route lag.

   

Dan een Inlaatsluis tbv waterberging in de Woudse Polder. Klik op de link en alles wordt duidelijk.

 

   

Er bleef genoeg te zien op deze tocht, want ik sluit af met wat foto's van een oud gemaal. Wel op een heel pittoresk plekje!

 

   

Schuttevaer     
In de rubriek Rivieren Kanalen & Meren dit keer o.a. het bericht dat de Leeuw (023.12364) is gesloopt in Kampen. Het schip werd in 1927 als sleepschip gebouwd. Weer een bekende van de Wilhelminasluis minder.

                                     terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 19 mei 2017      
Toen de Avenir vanochtend als derde schip schutte was het al ver na het middaguur. Dat kleine had een reden! Straks meer over de storing 2017-14, een behoorlijke storing.
De Cornelis B die van Helmond kwam en naar Rotterdam ging miste deze storing op een haar na! De Sardonix die daarna richting Maas ging, miste de storing op een nog dunnere haar!
De Revisio die uit het Munnikenland kwam en op weg ging naar Europoort had er helemaal geen last van. Op die foto is ook de Cornelis B te zien die even pauze leek te houden in de Waalhaven.

In de Maashaven zag ik dat de Avenir moest wachten, evenals de recreant Zwaluw die overstak naar de korte remming daar.

Tijdens de storing kwam de Lavoro onverrichterzake richting sluis, het schip draaide in de monding van de Waalhaven en zocht daarna via de Waal en Sluis St. Andries een alternatieve route naar Heerewaarden. Jammer, want ik kende dit schip nog niet.

Tijdens de storing kon wel met enige moeite en flink tijdverlies worden geschut. De Poolse Geograf III profiteerde ervan. Als thuishaven stond Szcecin op het scheepje, meer info heb ik er niet over.

Intussen was de Maris Stella in de Maashaven gearriveerd en die was erna aan de beurt. De Geograf III is rechts te zien, linksachter de Maris Stella ligt de Capella die een weekje in het Zwaluwnest blijft liggen en links van de Maris Stella ligt de Prinses Margriet achter de remming in het Zwaluwnest.

Nadat de monteurs weer naar huis waren, zag ik nog de Orka passeren. Misschien ook wel op weg naar Heerewaarden. 

Daarna was en bleef het rustig. Het einde van een dag met een echt heel serieuze storing.

Storing 2017-14     
Rond 11.00 uur vanochtend kreeg ik een foto toegestuurd van de Waaldeuren die een stukje open staan. Niet bijzonder natuurlijk, maar wel dat de rode sperlichten brandden! De Patricia leek er weinig vertrouwen in te hebben en draaide om een andere daginvulling te kiezen.

Natuurlijk moest ik het zelf vanuit een ander gezichtspunt vastleggen en dus ging ik richting Waalhoofden. Meteen werd duidelijk dat het niet om een storing ging die door resetten was op te lossen.Tijdens het opengaan zag een ooggetuige vonken en een beetje rook aan of bij de oostdeur, H1. 

   

De storing was begonnen om 10.45 uur en even later kwam dan ook op mijn smartphone de melding ervan binnen.

Rond 12.00 uur arriveerden de hulptroepen. Volkerrail versloeg daarbij EPC met een paar minuten. Het was eigenlijk een gelijke strijd want beide bedrijven vaardigden twee man in twee auto's af. 

Onmiddellijk na aankomst was er teamoverleg en werd het werk gestart. Op het Sluishoofd H1 vonden in eerste instantie de werkzaamheden plaats. 

   

Een klein intermezzo was er toen de twee mannen van EPC op de Maasdeuren als volleerde modellen poseerden voor een foto. Links Corné en rechts Jorien zijn de beste monteurs die EPC kan leveren en zijn ogenschijnlijk gewend om te poseren. Beiden zijn gecharmeerd van het modellenwerk en overwegen daartoe een schriftelijke opleiding te volgen. Ik wens ze veel succes.

Waar deze twee mannen op alle sluishoofden bezig waren om alle bekabeling te controleren en de apparaten in de goede stand te zetten, waren de VolkerRail-mannen bezig op het Waalhoofd oost waar een kabelbreuk was gevonden. Nu moet ik erbij zeggen dat de twee VolkerRail-monteurs mij even capabel leken als de EPC-crew.

   

Iets na 13.30 uur was het zover dat weer, met moeite, kon worden geschut. De stremming kon worden ingetrokken.

Berichtgeving over de stremming is duidelijk en snel. Maar waarom moet nu altijd die Voorhaven (Maashaven) erbij worden vermeld? Dat slaat toch nergens op! Nou ja, in ieder geval was de stremming definitief voorbij toen de Maris Stella de sluis mocht passeren.

Van de monteurs begreep ik dat ze maandag weer terugkomen om de aangelegde bekabeling door definitieve kabels te vervangen.

                               terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht                  

donderdag 18 mei 2017  
Het bleef wel erg rustig vandaag, zo zelfs dat ik rond 10.40 uur maar een recreant, de eerste trouwens, op de foto zette. Het was een oud (?) scheepje, de naam ervan Alblas.
In het Munnikenland lag de Knarr te laden. Later op de dag kwam het schutten, maar op dat moment was ik niet op de sluis.

   

Iets na 13.00 uur passeerde de Zweistein. Opnieuw was ik er niet, maar ik haalde het schip precies bij het veer van Veen - Aalst in. Dit Duitse schip kende ik namelijk nog niet.

Op de terugweg reed ik de sluis voorbij om bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland de Rita-B op de foto te krijgen. Ook dit was een onbekend schip voor me. Nu moet ik oppassen natuurlijk, want onder de naam Agentia zag ik het wel eerder in het Munnikenland.

Kwam gisteren de Fenna langs met een "vreemde" lading, daarover straks meer, vanmiddag kwam de Arkervaart langs met een lading haspels. De lading kwam uit de buurt van Kerkdriel en ging naar Rotterdam.

   

Op de rechterfoto hierboven is links al de RWS 851 te zien die daarna de sluis inkwam.

   

Nog twee schepen voor mij vandaag. Eerst de 110 m. van de Revisio die in de monding van de Waalhaven draaide om achteruit het Munnikenland in te gaan. De laatste was de Elionie die van Alphen a/d Rijn kwam.

   

Nogmaals de Fenna      
Gisteren kwam de Fenna langs met een wel heel opvallende lading die was geplaatst bij de fabriek van De Heus in Andel. Het schip wordt, ik schreef het eerder, in Lemmer omgebouwd tot cementtanker.

   

Piet Lobregt maakte me erop attent dat op de Facebook-pagina van het Transport- en Opslagbedrijf Eljo-Exalto uit Brakel een aantal filmpjes stond met o.a. van het vervoer van de tanks van Brakel naar De Rib in Andel.

De Brand op de Oude Maas     
Ook gisteren al aandacht aan besteed, maar op Twitter zag ik nog wat foto's van die brand langskomen van o.a. Ronald Noordzij (@afloskapitein) en Gezagvoerder Arco (@GZW_Arco). Een tweetal foto's uit die series.

   

Nadat het scheepje was uitgebrand werd het door de Hebocat 10 naar het terrein van Rijkswaterstaat in Dordrecht gebracht.

   

  Een meerkoet                                   
Vanmiddag viel me ineens een broedende meerkoet op. Het nest zit niet echt hoog boven het water, hopelijk wordt het niet binnenkort hoger water, want dan vrees ik voor de meerkoet dat het broeden voor niets is geweest.

   

Ge komt uit Ael als...  
De titel van een veel bekeken pagina op Facebook. De meest aardige foto's zie je daar passeren. Vandaag plaatste Dirkje van Strien van den Anker
 er een foto op van een Delftsblauw schaaltje van de Ned. Herv. kerk in Andel, de zgn. blauwe kerk.
Zelf had ik nog een oude ansichtkaart van die kerk vroeger, de gelijkenis met de kerk op het schaaltje is overduidelijk.

   

Stroomdal van de Aa tocht  
Anton en Hans, de mannen van AndelWandelt, namen vandaag deel aan de tocht met bovengenoemde naam. Start en finish was in Heeswijk-Dinther. Het Verslag van deze tocht staat al online, de foto's staan weliswaar online maar nog niet in de chronologische volgorde en evenmin ondertiteld. 

                        terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

woensdag 17 mei 2017  
Of het nu door het Kampioensfeest van Feyenoord kwam of door andere oorzaken, het meest waarschijnlijk, is nu nog steeds onbekend. Feit is dat ik twee dagen geen update op deze site kon krijgen.
Nu lijkt alles weer opgelost en open ik toch met twee foto's van Feyenoordfans. In een zalmschouw nog wel, hoe oud en nieuw elkaar kunnen ontmoeten! 
De eerste foto is van Olette Baks die de schouw in Woudrichem langs zag komen, de tweede foto werd gemaakt in de Wilhelminasluis. Het humeur van de bemanning is dan nog steeds, logisch ook, uitermate goed te noemen.

   

Er moeten natuurlijk een paar dagen worden ingehaald, veel foto's maakte ik echter niet omdat ik die toch niet kon plaatsen. Volgens mij was het maandag dat ik de Engelina, nog steeds één van mijn favorieten, zag langskomen.

Ook de Ventjager kwam maandag voorbij. Dit schip zag ik jaren geleden voor het eerst op een foto in het AD waarop het in een storm de Gijssen Krib tegenover Woudrichem rondde. Jammer genoeg heb ik die foto niet meer.  

Dat "steigeren" van schepen of grote bakken bij het lossen of laden bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland blijft toch altijd intrigeren. Zo ook gisteren of eergisteren met de Vecht (023.34796).

Vandaag lag de Zwolse Fenna bij de fabriek van De Heus aan De Rib in Andel. Het nam daar een lading aan boord waarvan ik op dat moment nog niet kon zeggen wat het precies was.

De grote J. Henry Dunant van het Rode Kruis kwam daar langs op een tocht die in Heusden was begonnen en naar een van de Drechtsteden ging, ik meen Dordrecht.

   

In de sluis zag ik halverwege de middag de Knarr. Dit schip kwam van Helmond en ging laden in het Munnikenland bij Covaco.  

Dan de grote en Werkendamse Evisa die op weg was naar Krimpen a/d IJssel.

   

Tot mijn verbazing zag ik een tijdje later de Fenna de sluis in komen. De lading was wel heel bijzonder en navragen leerde me dat deze lading was ingenomen in Andel en dat het ging om de Fenna om te bouwen in een cementtanker. Daartoe was het nu op weg naar Lemmer.

   

Dat was mijn laatste schip vandaag en daarom ga ik nu over tot het plaatsen van wat zaken die in de afgelopen dagen zijn blijven liggen. Zoals daar was de groep kijkers die vanochtend op de sluis rondliep. 
Waarom het ging werd mij niet verteld en vroeg ik ook niet. Het leek te gaan om een groep mensen van bedrijven die eventueel onderhoud zouden moeten plegen aan de sluis als de contracten met de huidige bedrijven aflopen en de boel hier overgaat naar Limburg.
Waarschijnlijk wordt het onderhoud dan vergeven aan een bedrijf die niet bekend is met de vele pijntjes die de oude Wilhelminasluis nu eenmaal heeft.

   

Misschien miste ik iets de afgelopen dagen want pas vanochtend zag ik het bord van Dunea op De Plaat staan. Niet te missen als je de sluis uitvaart of invaart vanaf de Maaszijde. 
Het heeft te maken met de website waaraan ik kortelings al aandacht besteedde. 

Gemeente Woudrichem laat het afweten        
Nog maar eens een keer het bevestigingsbericht van een melding die ik op 30 april deed bij de Gemeente Woudrichem. Nog helemaal niets hoorde ik daarna, terwijl het aantal werkdagen dat sindsdien is verstreken toch al zo'n 13 bedraagt! 

Het is een automatisch gegenereerd bericht en dus heeft reageren geen zin. Zou ik misschien de melding nog een keer moeten doen, of stevent de Gemeente Woudrichem af op te laat reageren waarmee ik een bepaald bedrag kan claimen. Dat ga ik dan zeker doen en ik zal dat geld besteden aan een bedrijf dat het gat dicht!
Wel overweeg ik eerst nog een melding in te dienen dat ik op 30 april een melding heb ingediend. 

Brand op de Oude Maas bij Barendrecht      
Vanochtend ontstond brand aan boord van een motorjacht dat op de Oude Maas in de buurt van Barendrecht voer. Natuurlijk werd er groot alarm gegeven en de brandweerboot Zuid-Holland ging ter plaatse. Ook de RWS 71, op dat moment nog in de buurt van de Volkeraksluizen, kwam met gezwinde spoed hulp bieden. 

   

De vier personen aan boord van het jacht werden ongedeerd door een ander schip van boord gehaald. De brandweer kon niet voorkomen dat het jacht volledig uitbrandde. 

                               terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht 

zondag 14 mei 2017  
Veel aandacht was er niet voor het gebeuren in de sluis. Wel keek ik vanmiddag met heel veel plezier naar het zeer verdiende kampioenschap van Feyenoord. De wedstrijd was niet echt goed, maar het ging dit keer enkel en alleen om winnen.

Toch vond ik ook nog tijd om alle beroepsschepen die vandaag door de sluis kwamen op de foto te krijgen. De eerste was een sleper en wel de Pacific die op weg was naar Aalst. Niet veel later zou de sleepboot weer terug schutten.

Het tweede en meteen ook laatste schip was van een geheel ander type. De uit Kerkdriel afkomstige Columbus kwam van Rotterdam en was nu op weg naar de thuishaven.

Fortwachterswoning Poederoijen       
Opnieuw maakte Anton van Rijswijk zijn zondagse wandeling naar de bouw van de fortwachterswoning bij de Batterij onder Poederoijen. Hij vertelt er zelf over:

"Het enige waar ik weer even ben gaan kijken is bij de nieuwe fortwachterswoning en wat ik de vorige keer al aangaf is inderdaad zo. Zeker nu alle steigers weg zijn, komt het er steeds fraaier uit te zien."

   

"Het opgehoogde gedeelte aan de zowel de voor- als de zijkant ligt klaar om te worden bestraat. Dat zal wel snel gebeuren denk ik, want banden en stenen liggen en staan er genoeg. Het straatwerk wordt dan nieuw, maar wel met gebruikte stenen. Dat lijkt me ook beter bij het geheel passen."

   

Rondje Engelen 
Ook Hans de Weerd loopt regelmatig de nodige kilometers, maar hij legt die vooral af in en rond 's Hertogenbosch. Op 11 mei jl. deed hij dat alweer voor de vijfde keer. Onderweg ziet hij vaak schepen varen, zolas dit keer de Amistade en de Ella.

   

Zelf vertelt Hans het volgende over deze vijfde tocht in een doorlopende serie:
"Dit keer liep ik langs het Engelermeer en de Dieze bij Engelen. Engelen waar ik vroeger als jong menneke mee naar toe mocht, omdat een broer van mijn oma daar een boerderij aan de dijk had. Het dorp was toen weinig meer als een dijk en een onderweg. Door de vaart der volkeren nu onherkenbaar geworden."

Hierboven Sluis Engelen, of volgens de officiële naam de Henriëttesluis. De Caracas ging net de sluis in en even later nam Hans twee foto's van dat schip in de sluis. 

   

Hans vertelt verder: "Daarna ging ik via de sluis naar de Maasdijk bij Empel en daar ging het mis. Ik wilde nog een stukje Maximakanaal doen met sluis Hintham, maar miste een bordje en raakte goed uit koers. Via heel wat boom- en volksstammen kwam ik uiteindelijk toch weer bij het Vughtse Gement uit. Goed voor totaal 33 kilometer. Maxima wil vast nog wel een paar dagjes wachten."

Op weg naar Empel liep Hans eerst langs deze sluis die iets voor de Spuisluis Crèvecoeur in de dijk zit. Die spuisluis zelf ligt daar enkele tientallen meters vanaf en blijkt een zeer fotogeniek onderwerp te vormen.

   

                         terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 13 mei 2017    
Opnieuw een dag waarop ik weinig op de sluis was, maar wel een bezoek bracht aan Brakel, Poederoijen, Zuilichem, Nieuwaal, Gameren en Zaltbommel, maar ook aan Giessen, Rijswijk, Andel, Woudrichem, Oudendijk en Sleeuwijk. Dan zou ik bijna Werkendam, Nieuwendijk, Almkerk, Waardhuizen en Uitwijk vergeten. Logisch dus dat ik misschien wat miste in de Wilhelminasluis.
Druk zal het niet zijn geweest, want in de uren dat ik wel op de sluis was zag ik alleen het onder Zwitserse vlag varende cruiseschip Excellence Pearl. Dit schip kende ik nog niet.

Het enige schip dat ik ook nog op de foto zette was de Marjan die in volle rust in de Maashaven van de sluis lag.

Waar vaar ik?     
Op 4 mei jl. kwam de nieuwe opgave voor de rubriek "Waar vaar ik". Een moeilijke opgave gezien het feit dat slechts 23 antwoorden binnenkwamen. 
 

Het was natuurlijk de Heusdense brug in de Bergsche Maas. Voor de eeuwige roem kwamen slechts negen inzenders in aanmerking. Daartussen is geloot en de eeuwige roem gaat naar Machiel de Graaf.
De nieuwe opgave oftewel "Waar vaar ik?" staat hieronder. Het toont een prachtige zonsondergang. En ja Bert, ex-sluiswachters mogen ook zeker meedoen aan deze quiz! Zoals gewoonlijk oplossingen graag weer via het contactformulier.

Een interessante website         
Een website die vrij nieuw is maar behoorlijk aan de weg timmert. Vandaag nam ik weer een kijkje op www.afgedamdemaas.nl. De homepage ervan opent met verschillende foto's, ik koos er eentje uit.

Van wie deze website is? Eigenlijk heb ik geen idee, hoewel onder het kopje vrienden en contact misschien de oplossing is te vinden.

Het contact kan namelijk worden gelegd via een mail naar een Dunea-adres. Ergo: eigenaar van deze website, eigenlijk één grote pagina, is Dunea, het Duinwaterbedrijf dat een vestiging heeft op De Plaat.

's Hertogenbosch-Schijndel vv 8 mei jl. 
Een flink eind en zeker om dat lopend af te leggen. Je ziet dan natuurlijk wel veel. De Dungense brug bijvoorbeeld waar één van de sluiswachters van de Wilhelminasluis ooit jaren dienst deed en daar nog steeds prachtige verhalen over kan vertellen.

   

Op de rechterfoto hierboven komt net achter de brug een schip het Maximakanaal uit om op weg te gaan richting Veghel. Dat schip is de Victor. Natuurlijk zag de wandelaar die op 8 mei deze tocht maakte, Hans de Weerd, nog meer schepen op de Zuid-Willemsvaart. De Mylla en de Las Vegas o.a.

   

De met containers geladen Groninger Juliam was net Sluis Schijndel uitgekomen, waarschijnlijk op weg naar Rotterdam.

   

Bij Sluis Schijndel lag de Juralis afgemeerd. De schipper maakte gebruik van deze "rust" om wat onderhoudswerk te verrichten.

Het eerste beeld dat onze wandelaar kreeg van Sluis Schijndel is zo'n beetje als op de foto hieronder.

Hans maakte geen gebruik van het bankje op de foto, want hij had een strak loopschema om op tijd weer in Den Bosch te zijn. 

   

Nu had Hans onderweg naar het keerpunt al wat interessante objecten gezien. O.a. een heel oud dijksluisje waar nu alleen nog wat restanten van zijn te zien. Dit dijksluisje in de ringdijk van Den Dungen doet logischerwijze geen dienst meer, maar er zijn dergelijke sluisjes die nog wel een functie hebben.

Iets verderop kwam Hans bij een keersluisje dat duidelijk nog wel in functie was. Meer hierover op deze website.

   

Tot slot nog twee opnames van keersluisjes in resp. de Dungense Loop en de Schijndelse Loop.

   

Al met al een bijzonder interessante tocht die Hans maakte onder de noemer JBZtocht 4. En dan te weten dat hij ook al de JBZtocht 5 maakte. Meer daarover waarschijnlijk morgen.

                          terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 12 mei 2017    
Weer een flink rustige dag waarop ik opnieuw de sluis maar weinig zag. Ik moet me daarom beperken tot slechts één foto en wel van de Merwestroom die op weg was naar Heerewaarden om zand te halen. 

Voormalig gemaal in Sleeuwijk
Een gemaal waar ik nog nooit dichtbij was en waarvan ik eveneens van de mannen van AndelWandelt nooit een foto kreeg. Het gemaal moet dan ook wel flink afgelegen liggen.
Door Hanny Visser-Kieboom werd ik opmerkzaam gemaakt op dit vervallen gemaal door een artikel dat zij op 11 mei op haar blog schreef. De foto's hierbij komen ook van dat blog.

Hannie schrijft op 11 mei: "Het voormalige watergemaal van de voormalige Sleeuwijkse polder wordt gesloopt. Tenminste zo lijkt het, liet Johan Straver mij weten. Eerder stuurde molenaar Theo de Rooij via Twitter al enkele foto's van het gemaaltje. Het gebouwtje staat altijd nog tussen de Transvaal en de A27 in en is in mijn ogen ook nog een stukje historie van de molengeschiedenis en bemaling in het Land van Heusden en Altena.
Nu is het gebouw al heel lang onbeheerd in het weiland en de toestand is niet al te best. Maar het viel me nu op dat de dakpannen zijn verwijderd. Weet jij of dit gebouw nog gemeentelijk monument is? Anders zou het toch jammer zijn dat dit verloren zou gaan, zo schrijft Johan Straver."

   

Vandaag, 12 mei, komt Hannie terug op dit voormalig gemaal als zij schrijft:
"Soms gaan zaken heel snel, uit navraag op het gemeentehuis is gebleken dat voor het gemaaltje bij Transvaal 44 inderdaad een sloopvergunning is afgegeven in augustus 2016.
Het gemaaltje ligt naast de boerderij van Scherf en staat op zijn grond. Zowel de gemeente als het waterschap hebben opstalrecht voor nutsvoorzieningen op zijn grond. De sloop is thans nodig voor het aanleggen van de rioolpersleiding van de RWZI Dussen naar de RWZI in Sleeuwijk.
Het gebouw heeft geen monumentale status. In de beantwoording stelt de gemeente Werkendam dat de inventarisatie en aanwijzing van monumenten zorgvuldig is uitgevoerd. Dus als het dan niet als monument is aangewezen, zal het waarschijnlijk niet voldoende waardevol geacht worden. Alsnog aanwijzen is, als het al gewenst zou zijn, vermoedelijk niet goed meer mogelijk gezien de slechte bouwkundige staat; opnieuw in een reactie van de gemeente."

Om met eigen ogen nog iets te zien van dit ex-gemaal zal ik dus snel moeten zijn. Misschien dat de mannen van AndelWandelt binnenkort nog daar in de buurt komen, je weet maar nooit.

Op bezoek bij Jaap Boersema         
Als je op bezoek gaat bij Jaap Boersema neem dan je fototoestel maar mee. Hij woont evenals ik op een bevoorrechte plaats, namelijk op een sluis. In zijn geval is dat de Koninginnesluis in Vreeswijk.

   

Gelukkig had Hans de Weerd zijn camera bij zich toen hij eergisteren, 10 mei jl., op bezoek ging in Vreeswijk. In de buurt van die Koninginnesluis zag hij o.a. de Ahoy, bekend hier, en de Trichtse Pikkolo liggen.

   

Een onbekende voor mij is de Oreade die Hans aan de overkant zag liggen. Straks komt dat schip nog een keer aan de orde.

In de buurt flink wat oudere, oude en heel oude schepen. Namen ken ik niet en types weet ik evenmin te duiden, twee tjalken?

       

Leuk is een overzicht in de buurt van de Museumwerf. Opnieuw laat ik me niet uit over de schepen die zijn te zien.

De tijd ontbrak Hans om een bezoek aan de Museumwerf in Vreeswijk te brengen, misschien dat AndelWandelt daar nog wel eens gaat kijken. Denkelijk kan ik dan ook acte de présence geven.

   

In de buurt van de werf o.a. de Nieuwe Zorg van de Scouting en de Harmke. De laatste zag ik ooit de Wilhelminasluis passeren.

   

Hans de Weerd sloot zijn reportage af met een opname van een rijtje van drie binnenvaartschepen. Het waren de Masabi, de Vigila en de Oreade. De laatste kwam hiervoor al een keer voorbij op een foto.

                                  terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

donderdag 11 mei 2017
      
Vandaag eigenlijk de gehele dag weggeweest, maar vanochtend vroeg toch meegekregen dat de Wilhelmien en Alpha samen richting Maas schutten. Maar ook dat de Sanne en Stranger op weg waren naar de sluis. 

Mijn eerste en enige foto's waren aan het einde van de middag van de bekende spits Orca die op weg was naar Gorinchem..

   

Meer foto's heb ik niet, het is daarom een mooie gelegenheid om wat foto's te plaatsen die Anton van Rijswijk maakte op zijn wandeltocht rond Dordrecht. De Bia, het leek mij een ex-beurtscheepje, maakte bijvoorbeeld een prachtig plaatje.

Later zag Anton in Dordrecht een mooi rijtje schepen liggen, vlnr de Festina Lente, Gratias en de Theresia, drie bekende schepen. Dat geldt niet voor het containerschip Amalia dat ik hier nog niet zag.

   

Het mts Delta III was bezig een schip te bevoorraden en/of van overtollig materiaal te verlossen.

Prachtig zoals de grote Veerhaven VIII daar ligt voor die appartementen op de achtergrond. De laatste foto van deze serie is voor het Binnenvaart Museum met die zo karakteristieke lashback.

   

Hier houd ik het voor vandaag bij. Mijn diner wacht, vanavond speelt Ajax in Lyon en moet ik Songfestival kijken tot het drietal dat Nederland vertegenwoordigt is geweest. Kortom, een aangename avond na een geslaagde dag wacht op me.

                                terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht
    

Top