HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier
Forum

                                Nieuwsoverzicht van 11 t/m 20 november 2017                                           


maandag 20 november 2017        
Een dag vol regen en als tegenstelling ermee qua scheepvaart rustig. Gezien de aanhoudende regen heb ik buiten geen foto's gemaakt, alleen de Spes Salutis en een stukje van de Diademar zette ik vanuit huis op de foto.

   

Echt druk wilde het trouwens niet worden. Naast de hierboven genoemde schepen zag ik ook nog de Albatros, Ventjager, Safini, Spes Secunda, Panta-Rhei met de Rheine en de RWS 26 zelfs twee keer. Ongetwijfeld ben ik nu een paar vergeten en zeker en vast zullen er nu nog wel een paar komen.

Sluis III in het Wilhelminakanaal     
Gisteren was er aandacht voor Sluis II bij Tilburg, vandaag de sluis die er niet ver vandaan ligt. Hier bleven Hans en Anton van AndelWandelt wat langer en maakten ze ook meer foto's.

Een bijzondere sluis deze Sluis III, want het is een van de laatste tweetraps-bajonetsluizen. Veel meer over deze sluis op de website van het BHIC (Brabants Historisch Informatie Centrum).
De foto's plaats ik zonder verder commentaar te geven, ik weet er ook te weinig van en alles over deze sluis is te vinden door naar deze site van Rijkswaterstaat te gaan. 

   
   
   
   

Scheepvaartkrant en Sluizen     
Vanochtend maar eens op mijn gemak de Scheepvaartkrant doorgenomen. Voorop een echte aandachttrekker, zeker voor mij. 

Wat is er nu weer aan de hand, dacht ik nog voordat ik er goed naar keek en zag dat het om die andere Wilhelminasluis ging. Die in Zaandam. Eerst maar eens dat artikel gelezen, dat hoofdzakelijk ging over het probleem dat is ontstaan over het sluisontwerp. Over de technische uitvoering en planning van het project ontstond verschil van inzicht, waarop de bouw werd stilgelegd. 
De Scheepvaartkrant is natuurlijk op Internet te lezen, maar ook gratis af te halen op "mijn" Wilhelminasluis. Hieronder een impressie van de nieuwe sluis in Zaandam die bij het artikel in de krant staat.

Maar meer sluizen kwamen aan de orde. In het Drontermeer is de bouw begonnen van de Reevesluis. Hierdoor wordt op termijn de Roggebotsluis overbodig. Alles over deze nieuwe sluis, die in 2022 klaar moet zijn, op deze webpagina van Rijkswaterstaat.

De Prinses Margrietsluis bij Lemmer wordt langer bediend. Kijk, dat is ook nog eens positief nieuws. Voortaan is de sluis ook op zondag geopend en wel van 06.00-20.00 uur. Hieronder deze sluis die ligt in het Prinses Margrietkanaal en onderdeel is van de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl. Hieronder een foto van de sluis.

Ook in de Scheepvaartkrant behoorlijk wat aandacht voor de start van de aanleg van de nieuwe zeesluis bij Terneuzen. De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, en de Vlaamse Minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Ben Weyts, verrichtten vorige week maandag de starthandeling. 
Over de bouw van dit enorme complex dat in 2022 in gebruik moet worden genomen is een filmpje gemaakt.

                             terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht 

zondag 19 november 2017     
Nog steeds moet ik eraan wennen dat de sluis op zondag is gesloten. Niets te beleven in de kolk of in de beide voorhavens, noch bij De Rib of in het Munnikenland. Toch weer een paar foto's, zij het dat ik die maakte op het terrein van Piet Lobregt
We reden naar Brakel en wandelden daarna een stukje door de uiterwaarden om uit te komen bij het parkeerterrein van de plaatselijke voetbalclub. Daar bleven we even om wat foto's te maken. De eerste was voor een tweetal vissers die met gezwinde spoed op weg waren naar of kwamen van hun stekkie. Het registratienummer heb ik weggehaald.

De Abel-Niels (023.18860) was daarna de eerste. Dit schip ken ik van een passage van de Wilhelminasluis, maar nu kwam het van Schiedam en ging het richting Duitsland.

Tegelijkertijd kwam van de andere kant, uit Duitsland, een mij onbekend schip met een prachtige naam: Petite Fleur (060.02982).

Even daarna de uit Antigua afkomstige coaster RMS Cuxhaven (IMO 9218533) die helemaal van Engeland kwam en ook al richting Duitsland ging. Deze coaster is trouwens een bekende van de Wilhelminasluis. 

We bleven er niet al te lang, trek in koffie, en dus was de Dirk-Romy (023.30161) de laatste. Ook deze was onbekend voor me.

Sluis II     
In dit geval is dat Sluis II in het Wilhelminakanaal bij Tilburg waar AndelWandelt langs kwam op de Brand en Duinentocht van afgelopen week. 

Deze sluis vormt eigenlijk een Siamese tweeling met Sluis III die morgen aan de orde komt. Beide sluizen zouden worden vervangen door één nieuwe sluis, maar dat lijkt welhaast zeker niet door te gaan. 

   

E.e.a. schijnt te maken te hebben met wat fouten in het berekenen van de gevolgen van het weglaten van een sluis. Een gepensioneerde geo-hydroloog uit de buurt liet aan de hand van zijn berekeningen zien dat een catastrofe dreigde. Jaja, die gepensioneerde gasten kun je om een boodschap sturen!
Anton en Hans hadden er geen boodschap aan, zij liepen de sluis voorbij op weg naar Sluis III.

Een sluis levert bijna altijd mooie plaatjes op, maar toch ook de kleinere kunstwerken die verstrooid overal in het land liggen. Zo kwamen de mannen ook thuis met een opname van een flinke stuw, een aflaatkunstwerk, in de Donge.
Niet veel later op de route een kleinere stuw in de Onkelsloot. 

   

Uit de "oude" doos       
Zo erg oud niet dit keer, want de foto's die ik kreeg van Jaap Boersema zijn gemaakt in 2002 tijdens een vaartocht tijdens een AAA-Vakantie waarbij ook de Wilhelminasluis werd gepasseerd.

De vakantiegangers troffen het, want in de sluis was net een duiker bezig om enige ongerechtigdheden te verwijderen. Aan de auto te zien is het een duiker van "Europa", een bedrijf dat tot voor kort nog steeds actief was op de sluis.

   

Door de werkzaamheden was er natuurlijk enig oponthoud, maar toen dat voorbij was kon de reis verder gaan. Wel moest worden gewacht op een "Bouman-schip" dat kwam van de toenmalige fabriek van Bouman aan De Rib in Andel. Tegenwoordig is die fabriek van De Heus. Het was de Marni, een van de befaamdste Bouman-schepen. 

                                           terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 18 november 2017     
Zelf hoorde ik vanochtend al vrij snel na opening een schip schutten, maar ik heb geen idee welke dat was. Over de gehele dag zag ik daarna alleen de C'est la Vie, die van Veghel kwam en in Gorinchem weekend ging houden, passeren. Regen tijdens deze schutting en daarom vanuit huis een veilige foto.

Omdat we toch in Andel moesten zijn, reed ik ook even naar De Rib. Vanaf dat punt heb je een aardig zicht op de Maashaven van de Wilhelminasluis. Aan de remming lagen achter elkaar de Diademar en Inspé, aan de binnenkant is nog de duwer Rheine te zien. Die ligt daar nog steeds met de Panta Rhei voor zich, ernaast ligt ook al een aantal dagen de Brakelse Sanne. Helemaal rechts de Arnold J van het duinwaterbedrijf Dunea.

Ook vanuit de auto maakte ik een foto van de Knarr die geladen uit het Munnikenland was gekomen en het weekeinde bij De Heus doorbrengt. Vanaf de sluis maakte ik, onder de brug door, nog een foto van de Inspé, die van Dordrecht was gekomen, en de Diademar die de reis Den Haag-Heerewaarden hier voor het weekeinde onderbrak.

   

In het Munnikenland lag de Adelante bij de vulpijp om maandagochtend te worden geladen. De zon scheen op het moment van de foto, maar de lucht was ontzettend dreigend en stortte niet lang erna een behoorlijke watermassa naar beneden.

   

Vlak voordat het donker werd liet de Taling zich schutten. Het oude scheepje kwam van Vreeswijk en was op weg naar Den Bosch. Gisteren kwamen ook al een vijftal van die oude scheepjes voorbij. Zou dat te maken hebben met de komst van Sinterklaas in ons land? In ieder geval was de Res Nova vorig jaar betrokken bij de intocht van Sint Nicolaas in Veghel, misschien dit jaar ook wel weer en hebben de andere scheepjes ook een rol in dit gebeuren. 

Intocht van Sint Nicolaas  
Via TV heb ik de intocht gevolgd en gezien dat dit opnieuw gebeurde met de Pakjesboot 12, een prachtig oud schip.

Leuk dat het schip weer zo'n belangrijke rol speelde bij de intocht in Dokkum. Even leek het erop dat de Zielepiet of Zielige Piet de boel in de war gooide door wegens heimwee met de Pakjesboot terug te gaan naar haar moeder. Gelukkig zongen de kinderen hard genoeg om dat te voorkomen, de Pakjesboot 12 keerde, met heel veel cadeautjes, terug naar Dokkum.

   

Aardig dat de Pakjesboot 12 in mei 2015 in Woudrichem werd gesignaleerd. Het schip lag toen aan de passantensteiger daar.   

Op de boeg stond toen wel een andere naam, nl. Hydrograaf. Het blijkt een schip te zijn dat in 1910 in de sterkte van de Koninklijke Marine werd opgenomen. In 1962 werd het buiten dienst gesteld.

   

                                 terug naar boven                 naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 17 november 2017      
Een prachtige dag en voor een vrijdag wat vaart betreft helemaal niet slecht. Voordat ik bij mijn positieven was, waren de Ventjager, geladen met zand op weg naar Kerkdriel, de Wanderer die de nacht in de Maashaven had doorgebracht en de Knarr, naar het Munnikenland, al gepasseerd.
Mijn eerste schutting volgde rond een uur of tien en dat was er eentje met louter recreanten. Aan de oostremming in de sluis lagen de Augusta Maria en de Daan, aan de andere kant de Hoop op Zegen en de Niets Zonder Gods Zegen. 

   

Vanaf de brug maakte het viertal een mooi plaatje. Met een andere toeschouwer wisselde ik wat gedachten uit over het type vaartuig en beiden waren we het eens dat de Augusta Maria , de Hoop op Zegen en de Niets Zonder Gods Zegen beurtschepen waren. De Daan was een raadsel. 

Afijn, later kwam de Knarr schutten om naar het Munnikenland te gaan om daar te laden. De Res Nova, ook al een oudje, moest daarom even in de Waalhaven wachten. 

   

Daarna een wel heel opmerkelijke gebeurtenis, want de duo-schutting ietsje later gaf twee schepen te zien die nog niet in mijn archief zaten, de Stedo en de Nomade.

De Stedo was ooit de Arcadia, een schip dat in België thuishoorde. In ieder geval een schip dat ik dus toch eerder zag. Hieronder links de Stedo, rechts nog als Arcadia.

   

De Nomade kende ik echt niet, ook niet onder een andere naam.......denk ik. De Sardonix die van de Waalkant kwam kende ik natuurlijk wel. Ook dit schip was op pad om zand te halen.

   

Tijdens het schutten van de Sardonix lagen in de Maashaven de Prinses Margriet en de Vliestroom te wachten. Ook een net aangekomen recreant kon in die schutting mee.

   

De koffie was lekker binnen in huis en voor het raam zittend viel me ineens op dat we toch wel een uniek uitzicht hebben. Nu was het de Vliestroom van de Kustwacht die raamvullend voor ons lag.

De Diademar was wel heel galant door voorrang te verlenen aan de Knarr die geladen uit het Munnikenland kwam. Waar deze Knarr verder ging naar Helmond bleef de Diademar in de Maashaven overnachten. De paar minuten extra wachten maakte de schipper van de Diademar in dit geval niets uit. Zo kan het dus ook, een staaltje collegiaal gedrag in de Binnenvaart.

Hoe bestaat het??
Vanmiddag opeens een gele wagen van het Elektro Technisch Buro vd Meerendonk uit Vught op het parkeerterrein aan de westzijde. Daar kwam ik achter doordat een man met een windvaan in zijn handen langs het huis liep richting dat parkeerterrein. Zou het dan echt gebeuren, een nieuwe windvaan? Maar ja, als Covaco al een trotse windvaan heeft, kan Rijkswaterstaat moeilijk achterblijven. 

   

Jammer dat de windvaan iets te klein is, maar daar hoor je me niet over. Wel dat het heel leuk is dat we hier de nieuwe kleuren van Rijkswaterstaat hebben, geel en groen.

Koeien    
Het interesseerde de jonge koeien in De Struikwaard totaal niet welke kleur de windvaan had. Eigenlijk vonden ze alles best en hadden ze ook zonder windvaan, of de flarden ervan, een tevreden leven. Prachtig gezicht dergelijke beesten achter je huis.

   

                                  terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

donderdag 16 november 2017    
Druilerig weer en wel zodanig dat ik mijn camera een dagje rust gaf. Nu kwam de Wilhelmien vanochtend toch al veel te vroeg voor me en ook bij de Eendracht en Lourens Sr. was ik nog niet geheel toonbaar. Daarna werd het rustig en gingen wij dus maar op pad. Maar eerst in het Munnikenland de Gerard-José en de Elly op de foto zetten. 

   

We gingen daarna de Van Heemstraweg op, ook wel N322, richting Zaltbommel. Je mag daar niet inhalen en maar 80 km per uur rijden, dus hadden we alle tijd om te genieten van het zicht voor ons op een Route 66. Waarschijnlijk ging het bootje naar Aalst.
Weer eens een andere foto: een scheepje op het droge.

Daarna misten we in de loop van de dag wat passanten: Geertruida van der Wees (op weg naar Aalst), Stranger, Undine III, Walrus II, Desiderio, het werkschip Merwestreek, de Babette en de Belgische Pascal-V. 
Daarna was het prijs: de Wincat 26 die van IJmuiden kwam en buitenom, dus over de Noordzee, richting Rotterdam ging. Nu was het op weg naar de werf van Neptune in Aalst.

Daarna werd het te donker en waar het een hele lange tijd rustig was in de sluis volgden de schepen elkaar even snel op. Prinses Margriet, de grote Christina, Bakesteyn, Schelde en Vliestroom en Batouwe. Daarna keek ik maar niet meer, hoewel ik nog wel een foto in het donker maakte van de Christina. Straks maar naar het resultaat kijken. 

Rivieren, Kanalen & Meren    
Ook wel bekend als de nooit genoeg geprezen rubriek R, K & M in de Schuttevaer. Daarin ook dit keer bekende schepen, te beginnen met de Confianza (021.04034). Het schip dat in 1966 werd gebouwd en als Maria Cornelia in de vaart kwam, werd verkocht naar Urk en luistert voortaan naar de naam Confidence.
Hieronder het schip nog als Confianza in resp. oktober 2009 en april 2013.

   

Maar nog een bekende van de Wilhelminasluis veranderde van naam. Dat is de Belgische Love Story, een schip dat in 2000 werd gebouwd en onder Nederlandse vlag ging varen. In 2011 ging het schip naar België, maar nu is het weer terug in Nederland en is te zien als de Adelvotis uit Maasbracht.
Hieronder het schip nog als de Love Story uit Gent op 22 juli 2014 toen het richting Noord, Waal/Merwede, schutte.

   

Brand en Duinentocht      
Gisteren liepen de mannen van AndelWandelt deze tocht van 52 km in de buurt van Tilburg. 

Hoewel de tocht voor een gedeelte langs het Wilhelminakanaal ging, waarbij ook Sluis II en Sluis III werd bezocht, zagen Anton van Rijswijk & Hans de Weerd maar weinig schepen. Wel de met containers geladen De Kempen.

Zoals Hans verwoordde: "Eerst varend, daarna net uitvarend uit sluis 3, toen (op afstand) liggend in sluis 2 en ten slotte werd het schip ergens tussen Tilburg en Dongen direct gelost van zijn containers".

   

Op de losplaats lag al de eerder geloste Lansingh, de De Kempen ging daar een stukje voor liggen.

   

Toch nog even terugkomen op de foto van de Christina in het donker. Zonder statief is het toch nog een aardige foto geworden, hoewel van de Christina weinig is te zien. .

                                       terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

woensdag 15 november 2017     
Een grauwe dag en daarmee geen dag om veel foto's te maken. Vanochtend schoven de RWS 21 en de Res Nova voorbij en ook, meen ik, de Fiat Voluntas. Geen foto's, het ontbijt ging voor.
Wel een foto van de Gerard-José die van Weurt kwam en rechtdoor het Munnikenland inging om bij Covaco te lossen.

De Delfzijlse Catheli kwam van Veghel en ging nu weer naar Rotterdam om te laden. Eveneens van Veghel kwam Anja die vandaag niet verder ging dan Dordrecht.

   

In de Waalhaven lag de Babette te wachten, na het uitvaren van de Anja kon het Urker schip naar binnen om verder te gaan naar Heerewaarden voor een lading zand.

   

Toch ook weer een duo-schutting vanmiddag. Dit keer waren het de Tripang die op weg was naar Helmond en de duwer Zeeleeuw die met de werkbak Teisterbant passeerden.

Met de IJsselmond kwam het derde schip voorbij dat van Veghel kwam en ook deze was op weg naar Rotterdam. De C'est la Vie, die aan het einde van de middag kwam schutten, had een lading voor waarschijnlijk Helmond bij zich. 

   

Mijn laatste bijdrage vandaag is de Cornelis-B die op een reis van Rotterdam naar Helmond was. Daarna geloofde ik het wel, het werd kil, donker en nat. Jammer, ik had graag de militairen die passeerden met hun snelle boten op de foto gekregen.

                            terug naar boven                naar Nieuwsoverzicht

maandag 13 november 2017       
Een behoorlijke drukte vanochtend vroeg. De duwer Mons ging naar het Munnikenland naar de bak die daar wordt gelost, de Nevaro schutte naar de fabriek van De Heus in Andel, de Albatros en Union schutten richting Maas en niets van dit alles kreeg ik mee. Te vroeg, maar mijn betere helft had alles voor me genoteerd! Niet te geloven toch? Het gezegde "Achter iedere succesvolle man staat een vrouw" o.i.d. deed dus weer eens opgeld.
Mijn eerste foto maakte ik een tijd later toen ik op De Rib in Andel ging kijken. De Zomp was daar bezig wildgroei aan de kanten te decimeren. Bij de fabriek zag ik dat de Nevaro werd gelost.

   

Vanaf De Rib is een goed zicht op de Maashaven en -ingang van de sluis. Links ligt de Dibrad, helemaal rechts de Arnold J van Dunea. Ertussen in het Zwaluwnest de Rheine/Panta Rheicombinatie en Sanne. 

Na De Rib reden we naar het Gedenkteken om te kijken hoe het in het Munnikenland was. Daar lag de Mons met een bijna lege bak voor zich te wachten tot het kon vertrekken. Goed kijken naar die foto, want bovenop de linkse toren wappert vrolijk een windvaan. Misschien moet Rijkswaterstaat eens aan de directie van Covaco vragen hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen gezien het vod dat bij de sluis hangt.

Op het zelfde moment kwam een schip de Waalhaven uit, het bleek de Knarr te zijn die even daarvoor schutte. Bij terugkomst op de sluis zag ik in de Waalhaven de Veere liggen. Dit schip kwam geladen van Amsterdam.

   

Nog één foto en wel vlak voordat het donker werd van de Spes Nostra, die van Eindhoven kwam, en de Conto Mio die na het schutten in de Waalhaven bleef overnachten. 

De drie Egmondentocht       
Nu ken ik vanuit mijn jeugd Egmond aan Zee en Egmond Binnen (vooral van zaterdagavonden), maar die derde Egmond wil me toch niet te binnen schieten. Maakt niet uit, want AndelWandelt deed de drie dorpen op de tocht met die naam zaterdag jl. aan. 
(P.S. Uit het verslag van Anton bleek het derde dorp Egmond a/d Hoef te zijn)

Egmond e.o. doet mij direct denken aan stranden en duinen, vervolgens aan bossen, maar in de verste verte niet aan scheepvaart. Daar maakten Anton van Rijswijk en Hans de Weerd dan ook geen foto van. Ik moest het doen met een sloepje op de Hoevervaart, ook leuk natuurlijk. Links op die foto trouwens een tegen de wind in zwoegende Anton.

Toch waren er water-gerelateerde objecten. Zoals vaak op hun tochten werd de eer van het water hooggehouden door een gemaal en in dit geval was dat het Gemaal Stammerpolder van het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. 

   

Hoewel het bijna geen naam mag hebben, kwamen de mannen ook langs een stuwtje en wel eentje bij de Stammerpolder. 

Nieuwe kaarten          
Al een tijdje ligt deze foto en tekst te wachten op plaatsing. Artikel lijkt me duidelijk dus geen verder commentaar erbij.

                                  terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

zondag 12 november 2017      
De tweede keer dat de sluis in het seizoen 2017-2018 een zondagse sluiting kent. Was ik vorige week verrast door het al vroeg schutten van de Zomp en de werkzaamheden bij de Hoogwaterdeuren, ook vandaag werd ik verrast. Al vroeg bleek de Belgische duwer Mons, mij nog niet bekend, een plekje in de Waalhaven te hebben gezocht, achter de Prinses Margriet en de Naomi.

Ik begreep dat de duwer Mons hier was gekomen met een flinke bak voor zich; als het klopt zou dat de Antverpia 78 moeten zijn, die werd achtergelaten bij de kraan in het Munnikenland.

In de Maashaven geen beweging te zien, noch bij de Dibrad, noch bij de Sanne en Rheine-Panta Rhei-combinatie. Wel een verandering in de Waalhaven, want rond 16.30 uur hoorde ik geluiden die leken op het arriveren van een schip in de buurt. Het bleek de Nevaro te zijn die van Rotterdam kwam en die aan de andere kant van de Waalhaven ging liggen. Dat zal dus wel een vroege schutting worden morgen.

Nu bleek ik deze Nevaro al te kennen, want in de lijst komt het schip voor op een foto van 6 april 2008. Het schip zag er toen heel anders uit qua kleur, dus vandaar dat ik de foto van vandaag opneem in de lijst.

Meer valt er op scheepvaartgebied eigenlijk niet te melden, doe ik dus ook maar niet.

Uit de oude doos          
Op 8 november jl. plaatste ik al een tweetal foto's van een grootscheepse restauratie in 1979. Vandaag weer twee foto's van de werkzaamheden in de Waalhaven.

Aardig wat units op de achtergrond. Ik heb begrepen dat tegelijkertijd de huizen een modernisering ondergingen en meteen werden opgeknapt. Die units schijnen te hebben gediend als wisselwoning.
Hieronder het resultaat van het werk. Als extra is een pad over de remming aangebracht. Die remming is nu toch echt weer aan vervanging toe. Ik zal er maar geen foto's van maken want dan schrik je je r........!

Koopvaardijsluis   
Vaak kijk ik op de Facebook-pagina van "Je bent een Jutter als........." die gaat over Den Helder vooral toen maar ook nu. Tenslotte is Den Helder de stad waar ik ben opgegroeid. Henny Berg plaatste een mooie foto van de Koopvaardijsluis in die stad, de verbinding tussen de Binnen- en Buitenhaven.

Wat is er in Zuilichem aan de hand?
Zowel vrijdag als gisteren kwamen we terug naar de sluis over de N322. Op het ANWB-bord voor de rotonde bij Zuilichem zat iets geplakt, maar in het voorbijgaan kon ik niet zo snel zien wat het was. Vanochtend reden we er opnieuw voorbij, maar nu was het heel rustig op de weg en kon ik foto's maken. Pas toen zag ik waar de poster -want dat was het- over ging.

   

Niet de juiste plaats denk ik om dergelijke plakkaten op te hangen. Nu woon ik zo dichtbij dit dorp, maar van deze consternatie had ik nog niets gehoord. Op Internet ben ik gaan googelen en meteen had ik prijs. Een heuse Facebook-pagina en een stuk in Het Kontakt vertellen het verhaal.
Nu ken ik nog niet alle ins- en outs van het plan, maar een concentratie van 300 arbeidsmigranten in een dorpje waar helemaal niets is te doen? Mwah, moet beter kunnen.
Maar.....laten we wel zijn, in de Bommelerwaard moeten we toch ook blij zijn met al die mensen die in de kassen werken en werk doen waarvoor geen autochtoon lijkt te porren.

                                  terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 11 november 2017    
Vanochtend ging de sluis open om 07.00 uur en meteen was daar de Kadima die van Alphen a/d Rijn kwam en die ik vanmiddag zag liggen bij Sluis Lith. Geen recente foto, maar eentje uit het archief, een opname uit mei 2016.

Het wordt eentonig, maar ook vandaag waren we weer op pad om pas tegen het einde van de middag weer thuis te komen. Geen foto's derhalve van schepen in de sluis, maar wel van schepen in de havens. In de Maashaven was dat de Zeeuwse Dibrad uit Kruiningen (zal ex-sluiswachter Bert Maas plezier doen). Achter de remming nog de Rheine-Panta Rheicombinatie en  Sanne. 

Vanaf de brug keek ik ook naar de Waalhaven en daar lagen nog steeds de Naomi en de Prinses Margriet.

Toch nog meer scheepsfoto's en dat omdat in het AD van vandaag in de Regio-bijlage een groot artikel over twee pagina's was gewijd aan de Scheepswerf De Biesbosch. 100 Jaar geleden werd deze opgericht. "Met een boek en onthulling van een monument wordt daarbij respectvol stilgestaan." Hieronder die twee pagina's en ja, ik weet dat de tekst niet is te lezen. Hint: in de krant is de tekst heel goed te lezen.

Bij De Biesbosch werden ook Franse Motors gebouwd, een bijzonder type schepen. Alles erover lees je op deze of deze website. In mijn archief kwam ik toch twee schepen tegen, er moeten er vast meer zijn, die duidelijk een Franse motor zijn. 

   

De Vlaanderen (op de rechter foto hierboven) is zelfs gebouwd op de scheepswerf De Biesbosch. Dat gaat niet op voor de Jan van Voorst, hoewel die prachtig op de foto's staat en echt wel ook een Franse Motor is. De foto's komen uit 2009. 

   

 Uit de oude doos      
Toch maar een foto uit de oude doos, gewoon omdat die zo leuk en ook interessant is. Ter hoogte van het blok nummer 9/10 wordt het talud van de sluis volledig vernieuwd. Het is tijdens de grote restauratie en renovatie van de sluis in 1984, toch alweer 33 jaar geleden!

Brug open of niet         
N.a.v. mijn opmerking over het niet openen van bruggen tijdens de spits lijkt/leek zich een discussie te vormen over dit onderwerp. Kijk maar eens bij de Reacties op deze site. Best interessant om te lezen en misschien heb jij andere ideeën over e.e.a. Schroom dan niet en spreek je uit.

                             terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

 

 








      
  




















     
 

Top