HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                                 Nieuwsoverzicht van 11 t/m 20 november 2018                                                  


maandag 19 november 2018       
Behoorlijk koud en veel schepen kwamen er niet vanochtend. Een goeie smoes om binnen te blijven. In de loop van de ochtend besloten we een rondje Maas te maken, heen via Poederoijen en Aalst, terug via de andere kant met Wijk en Aalburg, Veen en natuurlijk ook Andel.
 

Leek het water bij het Gedenkteken gisteren al laag, vandaag was het extreem laag. Natuurlijk moest ik dit vastleggen!
Later zag op de peilschaal net buiten de sluis dat de waterhoogte op de waaldrempel ca. 1.85 m. was. Het was toen wel eb.

Nog in de Poederoijense Hoek heb je goed zicht op de fabriek van De Heus aan de Andelse Rib. Daar lag de Catharina die aan het einde van de middag kwam schutten om de nacht in de Waalhaven door te brengen. Morgen verder naar Rotterdam.

Volgende stop was net voorbij restaurant De Fuik in Aalst. Daar zag ik de Lisa die eerder vanochtend was geschut.

Bij de steenfabriek zag ik één schip liggen. Nu is mijn scheepsherkenning abominabel, maar ik meen toch de Wesu te herkennen.

Verderop bij Nederhemert leek het net of de Destiny was gestrand. Misschien is het wel zo.

Heel wat prachtige woningen later zag ik opnieuw een reden om te stoppen. Naast het veer Veen-Aalst vv was er genoeg te zien, vooral aan en op de wal. 

   

Daarmee was ons rondje compleet en gingen we aan de koffie. Van Veghel zag ik begin van de middag een viertal recreanten terugkomen die een rol speelden bij de intocht van Sint Nicolaas in dat dorp. Met de klok mee de Augusta Maria, Res Nova, Daan en Niets Zonder Gods Zegen.

De Patria zag ik later het Munnikenland in gaan om daar te laden.

Voordat het donker werd, kwam nog één schip langs, de Liesveld. Het schip was op weg naar de Poederoijense Bol en ging daar wachten op een schip dat moet worden verlost van een lading zand. 

Dat was het voor vandaag, zeker toen ik de prachtige lucht achter onze woning en boven De Struikwaard zag. Genieten!

Waterkwaliteit       
De kwaliteit van het water op de Afgedamde Maas wordt natuurlijk streng in de gaten gehouden. Terecht, er wordt drinkwater van gemaakt en er zijn nog wel eens bedrijven die van alles in het afvalwater blijken te stoppen.
Vanochtend was er weer zo'n controle en ging een fles te water om die te vullen met -in dit geval- sluiswater.

                                         terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

zondag 18 november 2018     
Weinig, eigenlijk niets, te doen in, op of bij de sluis. Alleen de Ariël vertrok uit de Maashaven richting Rotterdam in de loop van de middag. Mijn toevlucht zocht ik dus maar bij het Munnikenland waar de Belgische Marco vanuit België was gearriveerd. Bij De Rib was ook niets te doen.

Bij het maken van de foto van de Marco, bij het Gedenkteken, viel me ineens ook weer het lage water op. Het heeft nog lager gestaan, maar ook nu is het nog steeds heel bijzonder.

Nog één schip kan ik tonen en wel de Pro Veritate die op weg was naar het thuisland België maar op de foto ter hoogte van Ridderkerk vaart met het karakteristieke bedrijfsgebouw op de achtergrond. 

Megajacht    
Gisteren ging dit jacht van 109 meter bij Jachtenbouwer Oceanco bij Alblasserdam het water van de Noord in. 

Niet zo bijzonder natuurlijk, maar wel als je kijkt wat voor schip deze Y718 is. Klik maar eens hier

Sint Nicolaastocht       
Gisteren deed Sint Nicolaas zijn intrede in ons land, zoals gewoonlijk daarbij geassisteerd door een groot aantal Zwarte Pieten en zo hoort dat natuurlijk ook. Nu is dit een kinderfeest en dus was het heel legitiem dat Anton van Rijswijk, de helft van AndelWandelt, op pad ging voor een wandeltocht vanuit en naar Vinkeveen.

   

Anton passeerde nogal wat "waterwerken", waaronder het bovenstaande Gemaal De Ruiter. Er volgden nog meer gemalen, o.a. het Gemaal De Waard, voorheen was dat de Molen De Waard.

   

Het derde gemaal en tevens het laatste was het Gemaal Winkel, ook een modern gebouw. 

Nu vind ik gemalen en ook stuwen wel interessant, maar ik zet wel een plusje bij sluizen. Zoals de Demmeriksesluis. 

Anton nam van deze sluis wat meer foto's, zodat ik me er een goed beeld van kan vormen.

   

Deze Demmeriksesluis is een van de vier sluizen die toegang geven tot de polder Groot Mijdrecht. 

Tot slot laat ik Anton zelf aan het woord over deze tocht van 25 km met start en finish in Vinkeveen.:
"
Heb hem niet gezien. Even na achten is er bij de start geen Sinterklaas en ook niet bij terugkomst tegen enen in dorpshuis De Boei in Vinkeveen. Zelfs onderweg blijft het bij; niente. Zal de goede man zeker net ergens anders aan de slag zijn.
Het zij zo. De tocht is er helemaal niet minder door. Voor hun jaarlijkse Sint Nicolaastocht (41e) heeft IJsvereniging Vinkeveen zondermeer een mooi parcours door het waterrijke gebied (oud turfwinningsgebied) uitgezet. Ik moet namelijk een rondje om de Vinkeveense Plassen maken.
Dat levert natuurlijk fraai zicht op over de plassen maar ook van het polderlandschap. En onderweg bij het kilometers lang volgen van de riviertjes de Winkel en Oude Waver valt er volop te genieten van het prachtige zicht over het plassen- en moerasgebied de Botshol."
Nou, dat lijkt me duidelijk. Ik zag dat Anton er toch in slaagde een aantal schepen op de foto te krijgen. daar kom ik morgen op terug! Voor wie alle foto's wil zien, zou ik zeggen: bezoek de Facebookpagina van AndelWandelt
    
                                        terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 17 november 2018          
Druk werd het niet vandaag, maar dat kun je in deze tijd van het jaar en zeker in een weekeinde ook niet verwachten. De score werd dan ook niet slecht met de Ventis en de Pax die al vrij vroeg schutten.
In de Waalhaven was toen al de Essai gedwongen tot wachten: er was niet genoeg water op de Waaldrempel. Op de foto hieronder uit 2013 ligt het schip net als vanochtend aan de westelijke Waalremming te wachten. 

Nog tijdens ons ontbijt, we waren erg laat, passeerde de Napoleon. Toch maar een foto ervan gemaakt.

Zoals altijd voordat we ergens naartoe gaan, neem ik een kijkje in het Munnikenland. Daar lag de Bonheur 2 achter een lege bak, de Twan. In de loop van de middag vertrok dit koppelverband. 

Halverwege de middag passeerde de Tripang. Een foto stelde ik uit omdat we toch nog even naar Andel wilden. Daar reed ik direct naar De Rib om het schip vanaf die plek te zien passeren. 

Mijn en ook het laatste schip was de Ariël die wel een hele korte reis maakte. Na een paar weken in het Zwaluwnest, achter de oostelijke Maasremming, te hebben gelegen, schutte het schip vanmiddag om een plekje te zoeken in de Waalhaven. 

Oude kaart      
Piet Lobregt stuurde me een stuk uit een oude kaart uit 1925 waarop nog een drietal veerverbindingen stonden aangegeven. Heel leuk natuurlijk, want al die veren bestaan nu al lang niet meer.

De eerste verbinding is van De Rib in Andel naar Poederoijen. Op De Rib is daar weinig meer van te zien, ook een oude foto maakt dat niet duidelijker, of het zou de steiger links moeten zijn..

Aan de overkant, in de Poederoijense Hoek en vlakbij het gemaal staat nog een woning die trots de naam Oude Veerhuys draagt. Beneden aan de rivierkant lijkt ook een mogelijkheid tot afmeren te zijn.

Bij de Zwaan in Andel is eveneens nog de rest van een aanlegsteiger te zien en ook een bord op het huis herinnert nog aan de geschiedenis ervan. 

Aan de overkant bestaat het oude Veerhuis niet meer, maar de weg vanaf de dijk naar het veer is nog te onderscheiden.

Leuk hierbij te vermelden is dat Philip Jungerius in augustus 2009 met zijn zoon op het strandje aan de Poederoijense kant bezig was wat te graven. Ze stuitten daarbij onverwacht en ook tot hun schrik op wat een oude brisantgranaat bleek te zijn. Logisch dat ze meteen stopten met graven en de EOD (Explosieven Opruimings Dienst) inschakelden. Alle hulpdiensten werden ingeschakeld en waren standby tijdens het afwikkelen van deze vondst.

Philip en zijn zoon bekeken alles van de veilige Andelse kant en zagen zo dat de granaat op een belendend aardappelveld tot ontploffing werd gebracht.

Het derde veer was eigenlijk buiten Andel. Vanaf de Poederoijense Bol werd een verbinding in stand gehouden met Veen.

In Veen herinnert niets meer aan dit veer, bij de Poederoijense Bol staat nog steeds het veerhuis, hoewel dit niet meer als zodanig is te herkennen. 

Eeuwlingen        
Op deze site staat ook een overzicht van schepen die de Wilhelminasluis passeerden en daarbij al de leeftijd van 100 jaar hadden overschreden. De Tripang is daar eentje van, het schip is gebouwd in 1913.

                                        terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht  

vrijdag 16 november 2018     
De naam van het eerste schip vandaag was tekenend voor mij en voor vandaag. Dat schip zette ik pas op de foto toen we vanmiddag net voor 15.00 uur op de sluis terugkeerden. Van de stremming die ik had doorgekregen was op dat moment al weinig meer te merken, eigenlijk niets. Toch zou die stremming nog steeds moeten duren, want bericht van intrekking was op dat moment nog niet binnen. 

Wel opvallend dat nog steeds die vermaledijde aanduiding "Voorhaven (Maashaven)" wordt gebezigd. Niemand die eens wakker wordt en dat gewoon weglaat, de mededeling blijft daarmee net zo duidelijk. 
Afijn, de C'est la Vie had geen enkele last van een stremming en ook ik merkte er dus niets van.

De foto van die C'est la Vie maakte ik vanaf het Maashoofd en toen de Waaldeuren open gingen kreeg ik goed zicht op de Prinses Margriet die in de Waalhaven weekeinde hield.

In de Waalhaven lagen twee scheepjes te wachten. Vooraan was dat de Raaf uit Warmond. Ik heb dit schip ingedeeld bij de Duwers/Slepers elders op deze site. Als dat niet correct is hoor ik dat graag.

Achteraan, op de foto hierboven links, lag nog een recreant met een oud vaartuig. Iemand kan me vast vertellen wat voor type schip dit is en misschien ook wel de naam ervan.

Daarna ging ik maar weer naar huis, een beetje bladeren weg blazen. Dat lukte aardig, zodat mijn kopje koffie rond 16.00 uur alleszins verdiend was! Meteen even tijd om mail te checken en jawel. Het volgende bericht verscheen op mijn IPhone.

Logisch dat ik dus niets merkte van deze storing 2018-37. Ik heb ook niet gelet of de doorvaartlichten in de sluis aan of uit waren toen we thuis kwamen. Niet belangrijk ook. De stremming neem ik op in het overzicht van dit jaar. Gewoon voor de lol.
Terug naar de scheepvaart. Niets, noppes, niente, nada, zero kwam langs. Pas na 17.00 uur en al in het donker schutte de Fasaly. 

                                          terug naar boven                        terug naar Nieuwsoverzicht

donderdag 15 november 2018     
Als eerste schutte de Niky. Het schip was gisteravond in de Maashaven aangekomen en bracht daar ook de nacht door. Nu was het op weg naar Europoort voor een nieuwe lading.

Een flinke tijd later de Spes Salutis die richting Hedel ging. De foto maakte ik vanaf De Rib in Andel.

Niet zo lang erna, tegen het einde van de ochtend, vertrok de Furore uit de Waalhaven, na een nacht rust daar, om naar de Rotterdamse Maashaven te gaan. Ik zag het schip nog net voordat het de Waalhaven uit was.

Vrij snel erna de Wilhelmien die met zand van Lithoyen kwam en dat naar Arkel ging brengen. 

Het ziet ernaar uit dat de Safini mijn laatste schip was. Het schip kwam van Helmond en hield het voor vandaag voor gezien na het schutten. Safini zocht een plekje in de Waalhaven die nog helemaal leeg was.

Storing 2018-36      
In de loop van de middag zag ik dat de Maasdeur H4 bleef staan terwijl de andere deur keurig open ging. In de sluis op dat moment de recreant River Queen uit Alblasserdam die toestemming kreeg door de opening de sluis te verlaten. 

Deur H3 ging daarna ook dicht, maar het kostte toch een reset van het systeem om de boel weer aan de gang te krijgen. Daarna deden deze moeilijkheden zich niet meer voor.

Laag water     
Joost Roeland stuurde me een prachtige illustratieve foto van het lage waterniveau van de Waal tussen Nijmegen en Tolkamer bij het plaatsje Ooy. Er moet zo te zien nog behoorlijk wat regen vallen om het tekort aan te vullen.

Bouwen in Woudrichem      
Schepen melden zich vaak voor een schutting door o.a. te melden "Ik zit bij De Klerk", of "Ik ben net De Klerk voorbij". Even voor dat bedrijf was jarenlang de fabriek van Fort Bouw. Het terrein van die fabriek ligt er nu stil en verlaten bij. 
Maar in de (nabije) toekomst gaat dat veranderen. Een overgrote meerderheid van de Woudrichemse gemeenteraad stemde gisteravond in met de bouw van zo'n honderd woningen en bedrijfspanden. Alleen Progressief Altena stemde tegen dit ambitieuze plan aan de Hoge Maasdijk.

Bij bovenstaande impressie zat in mijn archief een foto van een heel ander plan met dat terrein. Nooit meer iets van dat plan gehoord, eigenlijk zou ik die vier andere plannen ook wel eens willen zien. Ongetwijfeld zijn die ook ooit in de Pers verschenen, maar dat kan ik mij niet herinneren.

                                                   terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht 

woensdag 14 november 2018     
Met een vreemde term zou je vandaag kunnen schetsen als "Business as usual". Vanochtend zag ik alleen heel vroeg de Wilhelmien. Het was toen nog en te vroeg en dus te donker. Bij de Antares was er licht genoeg, maar ik prevaleerde mijn ontbijt. De foto kwam dus vanachter mijn uitstekend gekookt eitje. Het schip was op weg naar Rotterdam.

Een half uurtje later vertrokken we dieper Brabant in, maar natuurlijk keek ik nog even in het Munnikenland. Daar lag bij de fabriek van Covaco alleen de geladen bak die gisteren was gearriveerd. Maar nog net kon ik zien dat de C'est la Vie de Waalhaven indraaide om te schutten op een reis die van Amsterdam richting Helmond ging.

Meer schepen passeerden niet tot het moment dat we weer op de sluis waren. Op dat moment lag de Zwolse Mintaka in de sluis. Een tijdje later arriveerde de Furore.

   

Aardig dat ik even later zag dat zowel de Mintaka als de Furore de Waalhaven had uitgekozen om er de nacht door te brengen. Morgenochtend (te) vroeg gaan beide schepen weer vertrekken.

Nog één schip zag ik daarna en het bleek bij daglicht de laatste te zijn. Het was de Speranza.

Maar ook deze Speranza bleek de nacht bij de sluis door te brengen, in dit geval in de Maashaven. Op de foto is op de achtergrond de naderende duwer Thetis te zien die moest wachten tot het kon schutten. Er was op dat moment te weinig water om de Waaldrempel te kunnen passeren. 

Gemeente Altena        
Bestaat het Land van Heusden en Altena nu nog uit drie gemeenten, Aalburg, Werkendam en Woudrichem, binnenkort komt daar verandering in. Het hele gebied zal dan transformeren in de gemeente Altena. 
Er zijn dus verkiezingen nodig en de partijen die daaraan deelnemen doen hun best de stem van de kiezer te winnen. Vandaag kreeg ik "Aktu-Ael", het aardige Dorpsblad van Andel, in de bus.
Daarin o.a. een paginagrote advertentie van het CDA. Moet kunnen natuurlijk, zeker omdat mijn goede vriend en medelid van AndelWandelt, Anton van Rijswijk, daar als lijstduwer op de 27-ste plaats is beland.

Nu gaat mijn stem zeker niet naar het CDA, maar ik vond het te leuk om hier niet te vermelden. Edoch! In hetzelfde Dorpsblad wordt in de rubriek "Ael in een Notendop" ook aandacht besteed aan de nakende verkiezingen op 21 november.
Daarin o.a. de volgende tekst "Bij Progressief Altena staat Paula Jorritsma op de bres om haar partij een goed figuur, dat ze toch al heeft, te laten slaan."
Oei, oei, zou dat de "Me Too" discussie ook niet in Andel doen oplaaien? Of is deze vrouwonvriendelijke opmerking slechts satire?
Welke partij, VVD, CDA, Burgerstem Altena, ChristenUnie, Progressief Altena, Altena Lokaal, SGP of Jezus Leeft, mijn stem krijgt verklap ik niet. Deze site is niet geschikt om een stemadvies uit te brengen.

Glasvezelkabel        

   

Al een paar jaar geleden waren er graafwerkzaamheden bij de sluis. Onder de sluis door werd een kabel, een glasvezelkabel vertelden de nijvere mannen me, naar de overkant gebracht. Daar ging de kabel dan verder richting Dunea meen ik. 
Nu worden bewoners in het buitengebied, als ze dat willen, worden aangesloten op een glasvezelkabel zodat alles nog veel sneller kan wat informatica betreft. Zou iedereen nog weten dat er al zo'n kabel bij de sluis ligt?

                             terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 13 november 2018    
Volgens mij zag ik het eerste schip van vandaag schutten met nog een foto ook, zij het dat ik die vanuit huis maakte tijdens mijn ontbijt. Het was de Spes Salutis die van Gorinchem kwam en nu weer zand ging halen. 

Ook nummer twee zag ik passeren. Dat was de Gersom die van Breda kwam en het kanaal bij Gorinchem opging.

Het was in de schutting van de Gersom even wachten tot het passagiersschip Zeearend uit Heusden was aangesloten. Later op de dag kwam de Zeearend weer terug.

   

Daarna vertrokken we even voor zaken van de sluis en ik miste daardoor de passage van het Eros-koppelverband. Toch een foto, want Piet Lobregt, de man achter de Facebook-pagina Scheepvaart op Waal en Maas, stuurde die me vanmiddag toe!

We bleven niet lang weg en ik nam alvorens naar huis te gaan een kijkje in het Munnikenland. Daar zag ik de Forever, die een geladen bak had gebracht, bij de Grebbe liggen die net werd gelost. De Forever vertrok daarna met de geloste bak. 

   

Hoewel het niet druk wilde worden, kon ik mijn camera paraat houden. Nu voor de Johanna Adriana die naar Heerewaarden ging. 

Toen ik de tuim uitliep om bovenstaande foto vanaf het Maashoofd te maken, zag ik in de monding van de Waalhaven de Grebbe uit het Munnikenland vertrekken.

Een tiental minuten erna de Knarr die van Amsterdam kwam. Het werd het laatste schip voor vandaag. De volgende was de Eemsteyn maar die kwam rond 18.00 uur toen het al echt donker was.

Hoewel de hierboven al genoemde Piet Lobregt voornamelijk foto's maakt van schepen op de Waal, logisch want daar is het altijd druk, maakt hij zo nu en dan toch ook een uitstapje naar de Maas. Zo ook vandaag.

Op de foto hierboven de Albula aan het werk bij Neptune Shipyards in Aalst. Verderop zag Piet hoe de Navigatie werd gelost in een van de Veense Putten. 

Collega gezocht    
Vanochtend zag ik op Twitter een opvallend berichtje dat ook nog een paar keer was gedeeld. Het was een oproep om te solliciteren naar een (specifieke) baan bij Rijkswaterstaat.

Nu werkt de link in de tweet niet, tenminste niet bij mij omdat ik er een screenshot van heb gemaakt, maar hier wel! Klik maar eens op de link als je belangstelling hebt, je krijgt dan o.a. de volgende functieomschrijving te zien:

"3.460 kilometer kanalen en rivieren, 3.544 kilometer zeetoegangsgeulen en zeecorridors, 93 sluiscomplexen en 328 bruggen; het hoofdvaarwegennet van Nederland is imposant. Als verkeersleider zorg je vanaf je vaartuig voor een vlotte, veilige, publieksgerichte en milieubewuste afwikkeling van het scheepvaartverkeer. Waar je dat doet? Op de vaarwegen in de corridor tussen Rotterdam en de Duitse grens."

Baarnse Stulptocht 

Afgelopen zaterdag deed AndelWandelt mee aan de tocht met deze naam. De 41 km lange wandeltocht voerde vooral over onverhard terrein en voor een groot deel door bossen die in prachtige herfstkleuren waren gedompeld. 
De foto's van deze tocht volgen zo spoedig mogelijk, het verslag staat al online!

                            terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

maandag 12 november 2018
   
In de zomer is het voor de pers altijd "komkommertijd", er gebeurt meestal weinig meer en het valt dan niet mee de kranten vol te krijgen. Die "komkommertijd" lijkt nu aangebroken voor de Wilhelminasluis: er gebeurt weinig, waarbij ook de regen nogal eens spelbreker is.
Er passeerden vanochtend wel schepen. De Arnold J twee keer, evenals de Cala Jondal, maar ook de Spes Salutis, Prinses Margriet, Cornelis B, en de Princehof. Mijn eerste schip kwam in de middag, de Martina uit Best die op een reis was van Waalwijk naar Werkendam.

Een flinke tijd later de Albatros die pech had. Het schip ging te diep om veilig door de sluis te kunnen. Dat werd dus wachten op de vloed in de Maashaven.

Op de achtergrond van de foto hierboven komt een schip aanvaren. Het blijkt een recreant te zijn, waarmee, ik had mijn marifoon aan staan, de communicatie met de sluis heel moeizaam verliep. Nu is mijn talenkennis redelijk tot goed, maar deze taal kon ik toch niet "thuisbrengen". Het bleek echter geen beletsel om veilig door de sluis te kunnen.

Vanmiddag ook de Ventjager die van Breda kwam en nu naar Zuilichem ging. Later kwamen ook nog de Eben Haëzer en de Spes Nostra voorbij, maar daarvoor was het al te donker voor een foto.

Van Teun den Dekker kreeg ik een tijdje geleden wat oude(re) foto's. Twee ervan trokken vanmiddag mijn aandacht, omdat de oude silo er goed op stond afgebeeld. Waarschijnlijk plaatste ik de foto's al eerder, in dat geval excuses.

De foto hierboven is genomen net voor de camping richting de sluis. Hieronder een opname, eveneens uit 1981, waarbij goed is te zien dat het in die tijd druk kon zijn bij de veevoederfabriek aan De Rib.

Bij het verder opschonen van mijn archief kwam ik een foto tegen van de Gedenksteen op de grens van Brabant en Gelderland. In 1904 werd deze plechtig onthuld door Koningin Wilhelmina.
Het Gedenkteken moest bij de grote aanpassing van het Maashoofd in de jaren rond 2000 een stuk naar achteren. De mannen op de achtergrond zijn dan ook bezig op de nieuwe plaats fundering aan te brengen.
 

Toen wij in 1995 op de sluis kwamen wonen, was het zicht richting de pas aangelegde dijk uitstekend. Bomen waren net aangeplant, maar het terrein bleef nog open.  

We maakten vaak het rondje over de parallelweg de nieuwe dijk op en dan door De Struikwaard weer terug. Vanaf de dijk had je toen een geweldig zicht op het sluiscomplex. Nu is dat zicht enorm veranderd.
De acht bomen in het midden hebben een paar jaar terug het loodje gelegd en de begroeiing van De Struikwaard is dermate geworden dat ik zichtlijnen vanaf de dijk nog steeds moet ontdekken.

Dit was alles voor vandaag. Wel hoor ik net (18.15 uur) dat de Geryvo in aantocht is. De luiken zijn al dicht, gordijnen zijn gesloten, ik zal visueel dus niets meekrijgen van deze schutting.
Maarre, komkommertijd?? Ik hoor net dat ook de Tripang en de C'est la Vie onderweg zijn naar de sluis. Genoeg te doen dus en jammer dat het al zo donker is!

                                     terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht    

zondag 11 november 2018   
Vandaag de tweede keer dat de sluis een zondagse sluiting kent door het winterseizoen. Er wordt niet geschut, dat kan natuurlijk ook niet zonder sluiswachters.
Hoe anders was dat rond 2000 toen de sluis continu was gesloten wegens de aanleg van een nieuwe brug, nieuwe sluishoofden en hoogwaterdeuren.
Toen moest toch steeds een sluiswachter aanwezig zijn. Hij was er voor de communicatie met schepen die deze langdurige sluiting hadden gemist, maar ook voor andere  hand- en spandiensten.
Bij het schonen van mijn archief kwam ik dit aardige artikel tegen over sluiswachter Nico de Jong. Hij woonde toen op de sluis en vertrok later, na zijn pensionering, naar Werkendam. Helaas overleed hij daar op veel te jonge leeftijd. 

Bureaucratie      
Verpleegkundigen, leraren en ook andere beroepsgroepen klagen over de enorme toegenomen bureaucratie. Alles moet worden vastgelegd en dat gaat natuurlijk ten koste van de praktische uitvoering.
Nou, ook op de sluis wisten ze wat dit betreft al in 1904 van wanten. In mijn archief "vond" ik een document dat ik jaren geleden redde uit een afvalcontainer. Het is een "Verklaring van het Register voor de Scheepvaartbeweging". 

Ach, neem even de tijd om te lezen wat allemaal en hoe moest worden genoteerd. Waarschijnlijk waren deze aantekeningen alleen maar voor de statistiek. De sluismeester van ruim 100 jaar geleden verdient alsnog een compliment voor dit werk. Hoe het eruit zag in de lijsten zal ik nog een keertje laten zien.

Bruggen      
Alles over de bruggen over de sluis staat al elders op deze site, maar toch nog maar eens een foto van de derde brug in de historie. Vooral omdat op de foto ruim twintig jaar geleden mijn dochter in haar autootje over de brug kwam.  

Slot Loevestein     
Vanochtend weer eens naar Slot Loevestein gereden om daar een heerlijke wandeling te maken, gevolgd in de Taveerne door een heerlijk kopje koffie met wat lekkers. Helaas geen camera bij me, dus maar een foto uit het verleden. De foto is van AndelWandelt die de foto in maart 2017 tijdens de 36e RBB (Rondje Brakelse Benedenwaarden) maakte. 

Weer thuis schoot me te binnen dat ik nog niet zo lang geleden een foto van Joost Roeland kreeg van de Slot Loevestein. Het schip vaart op het moment van de foto in de haven van Antwerpen in de buurt van de Boudewijnsluis.

Wel, mijn eerste gedachte was vandaag maar eens de sluis voor de sluis te laten.Maar ik kon het toch niet laten om een update te maken en al met al is het, vind ik zelf, een aardige update geworden.
Morgen weer een geopende sluis, we zullen zien!

                                           terug naar de sluis                           naar Nieuwsoverzicht

Top