HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier
Forum

                                Nieuwsoverzicht van 11 t/m 20 oktober 2017                                           

vrijdag 20 oktober 2017      
Vanochtend in alle vroegte passeerde de sleper Dolfijn, maar daarna zette ik tot 18.00 uur alle beroepsvaarders op de foto. De eerste foto was van een duo-schutting van de Tripang en de spits Poseidon.

 Waar de Tripang na het uitvaren richting Rotterdam koos, ging de Poseidon bij Gorinchem het kanaal op richting Vreeswijk.

   

Beide schepen kwamen in de Waalhaven de Spes Salutis tegen die richting huis ging, naar Nederhemert dus.

Net na het middaguur de Werkendamse Amaranthus die in Veen de lading uit Antwerpen had gelost en nu op weg bleek naar één van de Rotterdamse havens. Het schip was nog onbekend voor me.

   

Daarna bleef het stil, heel stil. Tegen 17.00 uur kwam de Belgische Mi-Deseo leeg van Empel met als reisdoel Rotterdam.

Een half uurtje later een schip dat ik  nog niet vaak hier zag, de Werkendamse Rialto die op weg was naar Dordrecht.

Dit was mijn laatste foto, het begon al donker te worden. Net nadat ik dit besluit had genomen kwam de Fiat Voluntas, ongetwijfeld op reis naar Heerewaarden, schutten. Geen foto dus en ook niet van eventuele volgers.

Bouwen bij Covaco      
Het lijkt dat er al maanden wordt gebouwd bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland. Vandaag viel me ineens een verandering op: er was nu bovenin een blauwe stellage zichtbaar.

Is de foto hierboven vanaf het Gedenkteken gemaakt, de foto hieronder maakte ik vanaf de sluis. Tussen de bomen door is er dan toch nog aardig zicht op de bouwactiviteiten.

                             terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

donderdag 19 oktober 2017      
Een fiasco vandaag want ik miste bijna alle schepen die passeerden. Nu waren dat er niet echt veel, vooral in de middag niet. Mijn eerste foto was dan ook niet van een vrachtschip, maar van een vrachtauto. We stonden al langs de kant van de weg bij de ingang van het Duneaterrein op De Plaat toen het transport van een casco van wat een schitterend jacht zal gaan worden voorbijkwam.

Een paar uur later en tegen het einde van de middag opeens twee schepen. De Diademar kwam schutten op weg naar Heere-waarden, maar de Adelante ging rechtdoor het Munnikenland in.

     

Niet veel later een transport van de Walrus II die het ponton Jowi voor zich had. 

Op hetzelfde moment verscheen de RWS 71 in de Waalhavenmonding, maar deze patrouilleboot ging rechtdoor voor een kijkje in het Munnikenland.

Het waren de laatste foto's die ik maakte, het werd al donker. De Trekvogel, met een ponton naar Andel, en de Bonafide passeerden dus fotoloos.

Rivieren, Kanalen & Meren     
Eén van de leukste rubrieken in de Schuttevaer. Zeker als erin nieuws wordt gemeld van en over schepen die hier bekend zijn. Dit keer opent de rubriek met de Madégro die is verhuisd naar Werkendam en nu vaart met de naam Adio. Voorheen heette het schip Marina, vanaf de bouw in 1980, en daarna vanaf 1989 de Sarcelle. In 1994 werd het dan Madégro.

Het tweede schip is de hier goed bekende Anje W. Dit schip werd in 1915 als Margiena gebouwd bij de Gebr. Boot in Leiden. Na wat naamsveranderingen werd het in 1964 de Anje W.
Nu is het omgedoopt in Fasaly en heeft het als thuishaven Oudewater gekregen, 

   

Dat was toen .....................
Twee foto's van de silo die ooit aan het einde van de Wilhelminastraat en aan de binnenkant van de Maasdijk in Andel stond. Ik meen dat rond 1970 deze silo werd afgebroken. 
Rechts op de linker foto is het silhouet van een andere silo te zien die later werd omgetoverd tot een appartementengebouw.

   

Een heel ander beeld geeft de volgende foto. Aan de linkerkant staan de gebouwen van de veevoederfabriek aan De Rib. Maar wat is dat hoge gebouw in het midden van de foto? 

Andel in vogelvlucht       
Op de achtergrond is op De Plaat activiteit te zien van scheepswerf De Gantel. Deze moest gedwongen per 31 december 1974 de activiteiten op het terrein te staken. Het gebied ging in gebruik over naar Dunea en De Gantel kon vertrekken. 

                                     terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

woensdag 18 oktober 2017      
Wat een parel van een dag, zulk mooi en aangenaam weer dat we, met goed gezelschap, de dag buiten konden doorbrengen. Dat ik daardoor wat schepen miste is volkomen onbelangrijk. Wel was ik paraat voor de Stuivezand die op een reis was naar Heerewaarden om daar zand te halen.

Tijdens het schutten van het volgende schip arriveerde mijn bezoek en dat was toch wat belangrijker dan passerende schepen. Het was de C'est la Vie en zo is het maar net.

De middag was al aardig gevorderd toen ik weer een kijkje op de sluis nam, juist op tijd om de Belgische Casablanca uit Antwerpen te zien schutten. Het schip was een onbekende voor me.

   

Net voor 18.00 uur nog een schip en wel de Mi Barco, een schip dat regelmatig, maar toch niet heel vaak, langs komt. Nu kwam het van Leerdam waar het waarschijnlijk had gelost.

Canamaro     
Surfend, op internet natuurlijk, kwam ik op YouTube een filmpje tegen van de Conamaro, een Valkkruiser, die van Woudrichem naar Heusden voer en daarbij natuurlijk de Wilhelminasluis passeerde.
Leuk om deze opnamen te bekijken, zeker ook omdat beelden van het schutten in de Wilhelminasluis erin zijn opgenomen. De opnamen zijn gepubliceerd op 15 juli 2017 met als verklaring "
Von Woudrichem an der Boven Merwede über die Afgedamde Maas zur Maas bis Heusden. In der Mitte die Wilhelminasluis."


                                terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 17 oktober 2017      
Het was vandaag heel wat rustiger dan gisteren toen bijna 30 schepen kwamen schutten. Dat heb ik van horen zeggen, want een groot gedeelte van de dag was ik weer eens op pad.
Net voor vertrek kwam de Gentse Mi-Deseo langs. Het schip had de lading, die in Antwerpen was ingenomen, in de Veense Putten gelost en was nu op weg naar Werkendam.

Na slechts een heel klein stukje rijden kwam de eerste stop al. In het Munnikenland lag de Vertrouwen te lossen en dit schip kwam nog niet in mijn archief voor. Dat vroeg natuurlijk om een foto.

Bij terugkomst, halverwege de middag, zag ik de Corendijck de sluis inkomen. Het schip kwam uit 's Hertogenbosch en hoefde niet ver meer te varen, want het reisdoel was Werkendam.

   

De sluisdeuren bleven openstaan, al snel bleek de reden daarvoor. De Zwaantje 1 kwam meeschutten om via de Waal richting thuishaven Zaltbommel te gaan.

Foto's van Piet Lobregt        
Maar weer eens een keertje wat foto's gejut van de prachtige Facebook-pagina van Piet Lobregt "Scheepvaart op Waal en Maas". Bijna dagelijks is Piet op pad om foto's te maken van schepen in de buurt. Dit keer ook van een paar schepen die ik eerder in de sluis zag, de Variant, of in het Munnikenland, de ladende Rosalinde.

   

Ook pikte ik meteen een opname mee van de Dolfijn die met constructiemateriaal op weg was naar Neptune in Aalst. Het transport voer ter hoogte van de Veense Putten en de Poederoijense Bol.

Reacties op deze website     
Met regelmaat reageren mensen op deze website en dat is heel prettig. Vaak gaat het om storende fouten die ik maakte, maar heel vaak om een aanvulling als ik iets weer eens niet weet. 
Zo schreef ik 15 oktober jl. bij foto's van een transport op de Waal dat het me niet duidelijk was wat de En Avant III en de Dolfijn tussen zich in hadden. M. de Graaf wist het, het ging om een aanlegponton voor RoRo-schepen. (Roll on Roll off).

   

Oud-sluiswachter Bert Maas had een aanvulling voor me bij de oudere foto van de sluis die ik gisteren plaatste. Het ging om de foto hieronder waarop rechts van de linkerpoten van de brug een spuisein is te zien. Het gaat om de vier puntjes die je ziet.

De foto moet zijn gemaakt tussen 1980 en 1989. In 1989 kwam Bert Maas op de sluis en die spuiseinen waren toen al niet meer aanwezig. Op de foto hieronder links is dat spuisein ook te zien naast het rechter wachthuisje.
De rechterfoto is de kaft van het spuiregister waarin precies werd bijgehouden wanneer en hoe lang werd gespuid. Het spuien stopte toen Dunea net ten zuiden van de sluis water ging innemen voor de Randstad. 

   

                                terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

maandag 16 oktober 2017  
Wat een prachtig begin van deze week met volop vaart en daarbij ook nog hele leuke schuttingen. Na mijn wat laat ontbijt begon het met een duo-schutting van de Variant en de Dolfijn met een ponton voor zich. 

De Dolfijn, later zou ik deze duwer nog een keer zien passeren, kwam van Hardinxveld-Giessendam met een ponton vol constructiemateriaal dat naar Neptune in Aalst ging. 

       

Voor de Dolfijn nog een grotere opname, gewoon omdat het kan.

De volgende was de sleper Schie, nog een onbekende voor me. De boot moest een tijdje wachten tot de Spes Salutis was aangesloten om te kunnen schutten.

   

Daarna de Amare, op zich geen bijzonderheid. Maar dat is toch wel de tekst die het schip met zich meevoert op de zijkant. Ik geloof dat die zijkant een aparte naam heeft, maar die heb ik niet paraat. De tekst laat trouwens aan duidelijkheid niets te wensen over en is natuurlijk een waarheid als een koe.

   

Toevallig, hoewel toeval bestaat niet volgens mij,  schreef ik gisteren al over de Hispania. Vandaag kwam het, niet op eigen kracht, schutten richting Hardinxveld waar het in september ook vandaan kwam.

Op het schip hing een plakkaat waarop stond dat het verboden was het schip binnen te gaan. Ook werd erop gemeld dat het retentierecht erop rustte ten gunste van Neptune Repair. Dit retentierecht is het recht van een schuldeiser om een goed dat hij onder zich heeft niet af te geven aan de schuldenaar zolang zijn prestatie of inspanning niet is betaald. 

   

In de Waalhaven lag de Walrus II, die al eerder was geschut, te wachten om de sleep van de Hispania weer op zich te nemen. Achteraan duwde de Dolfijn.

       

Natuurlijk wachtte ik tot het transport om de hoek van de Waalhaven was verdwenen voor een laatste foto.

Intussen was de Alwi-B langs het transport al de sluis in gekomen om te schutten.

Na een tijdje kwam de Walrus II alleen weer terug om te schutten richting Aalst. De duwer probeerde onder de gesloten brug door te komen, maar op een paar centimeters na lukte dat niet. Wachten dus op de opening van de brug.

   

In de Maashaven keken vier recreanten geduldig en ontspannen toe hoe e.e.a. afliep. Er kwamen toch al aardig wat recreanten langs vandaag, begrijpelijk gezien het zeer aangename weer en ook de Herfstvakantie.

Toch ook weer in het Munnikenland gekeken. De Swing, die vanochtend vroeg hier schutte, lag daar te laden. Erachter de Kameleon die bij de kraan werd gelost.

   

Flink later opnieuw een schip in de sluis met een duidelijke boodschap op de zijkant van het ruim, de Tripang.

   

Dan voor de vierde keer de Walrus II, het schijnt ook nog een vijfde keer te schutten, die met een leeg ponton bij Neptune Shipyards vandaan kwam. Het was mijn laatste foto vandaag, ondanks de Blizzard en een Grinza die in aantocht waren.

Die vermaledijde bocht           
Een van de bochten bovenaan het westelijke parkeerterrein, nog niet zo lang geleden m.i. door de gemeente Woudrichem werd hersteld, ligt er opnieuw deplorabel bij. Dit keer ga ik het niet melden bij de gemeente, omdat ik bij de eerste keer te horen kreeg dat het voor één keer werd hersteld.
Kansloze missie dus, gewoon maar wachten tot er iets niet goed gaat in die bocht. Morgen wel eens kijken hoe het bij het parkeerterrein aan de overkant is gesteld. 

   

                                 terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

zondag 15 oktober 2017    
Prachtig weer en dus kwamen behoorlijk wat recreanten langs op weg naar de Maas of de Waal. Beroepsvaart liet het behoorlijk afweten, terecht ook natuurlijk. Alleen de Maasbrachtse Anna liet zich schutten.

Anton van Rijswijk zag de oude David (1947) op de rivier richting de sluis gaan en zette deze voor mij op de foto. Ver ging David niet, misschien tot Woudrichem, want een paar uur later kwam het terug om in Aalst de vertrouwde ligplaats weer in te nemen. 

   

Vanaf het westelijk Waalhoofd (H2), ik was daar om na te gaan of de Zwijndrechtse wijnperen al rijp waren, zag ik de Inspé het Munnikenland uitkomen om richting Merwede te gaan. Nog net kon ik een acceptabele foto maken. Op de voorgrond twee recreanten die zich haastten om nog met de schutting van David en Anna mee te kunnen.

Dat was toen ..........        
Het is moeilijk om bij oude(re) foto's het juiste jaar te geven. Dat gaat ook nu weer op voor een tweetal foto's, waarvan de eerste de Wilhelminasluis toont. De brug op de foto, de derde in de historie lag er van 1980 t/m 2001. Ergens in die periode is deze foto dus gemaakt.

De tweede foto toont de drukte bij de veevoederfabriek op De Rib. Een nog grotere rij wachtende schepen dan die op de foto van vorige week zondag. Jammer dat ik geen enkele naam van de schepen kan duiden. De foto is er niet minder interessant om.

Route 66 deel 2    
Gisteren plaatste ik al een aantal scheepsfoto's die Hans de Weerd maakte op zijn Route 66-wandeling. Vandaag het tweede en laatste deel van die opnamen. Het begint met de met zand geladen Noorderzon bij Zaltbommel, een bekende van de sluis.

Dan eerst de met containers geladen Jacobus en de bekende Truon die behoorlijk wat zand aan boord had.

   

Vervolgens zag Hans een transport van de En Avant III voorop en de de Dolfijn erachter duwend. Nog steeds vraag ik me af wat de twee slepers/duwers nu eigenlijk tussen zich in hadden. Weet iemand het?

   

Bij de Justin was het wel heel duidelijk wat de lading was, containers.

In Kerkdriel zag Hans de The-An II aan de wal liggen met de Carpe Diem naast zich.

   

De laatste foto is van het Duitse ex-passagiersschip Hispania, gebouwd in 1961, dat op 2 september door de Wilhelminasluis kwam op weg naar de scheepswerf in Aalst. Ik neem derhalve aan dat de foto ook bij Aalst is gemaakt.

                              terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

  zaterdag 14 oktober 2017     
Een mooie maar ook rustige dag waarop de recreanten het dik wonnen van de beroepsvaart. Alleen een foto van een duo-schutting maakte ik, toen vanochtend eerst de spits Orca binnenkwam gevolgd door de Zuiderzee uit Ens. 
Mee schutten twee recreanten waarvan er eentje, die keurig de mast had gestreken, op de foto staat.

Seintoren       
Eergisteren, jl. donderdag 12 oktober, vermeldde ik de passage van de Seintoren. Een onbekend schip voor me. Dat klopte enigszins, want onder een andere naam kwam het schip in mijn archief voor.
Dat werd mij duidelijk gemaakt door Krijn de Blaeij die me schreef: "I
k zag op de update van 12 oktober de Zeeuwse "Seintoren" met de opmerking dat die bij u nog niet bekend was. Maar dit schip heeft vroeger onder de naam "Catharina" gevaren en daarvan staan een aantal foto's op de site."

Deze Seintoren werd in 1950 gebouwd bij Ingalls Shipbuilding Co in Alabama in Amerika. In het kader van het Marshallplan kwam het schip naar Nederland waar het in opdracht van Frankrijk werd afgebouwd bij de werf De Biesbosch voor de Office National de la Navigation in Parijs. 
Het schip kwam in de vaart als Vouvray en kwam in 1970 naar Nederland waar het de naam Margaretha kreeg. Daarna werd de naam Stormvogel W, Catherina en Confidence voor het dit jaar Seintoren ging heten.
Als Catharina zag ik het schip meermalen door de Wilhelminasluis komen. 

Route 66       
Je moet al wat ouder zijn om onmiddellijk bij deze titel beelden te zien van deze weg dwars door Amerika en meteen ook ga je het nummer Route 66 (I get my kicks on Route 66) neuriën. 
Hoe ik hier op kom? Hans de Weerd liep vrijdag een rondje Bommelerwaard met het idee er een tocht van 66 km van te maken. Waarom? Ach, moet er altijd een goede reden zijn om iets te doen? 

Op zijn tocht zag Hans natuurlijk behoorlijk wat schepen, zowel op de Maas als op de Waal. Hierboven bijv. de So Long. Die past goed bij Route 66 want de ontmoetingen daar waren net als nu de "Ships that pass in the night" (Boek van Beatrice Harraden dat op mijn eindlijst stond voor het Lyceum).
Hieronder de Felicitas, maar ook de RWS 72.

   

Even later een motortankschip, de Ecotanker III. Een schip dat bij mijn weten nog niet zo lang in de vaart is en ongetwijfeld, gezien de naam, uiterst milieuvriendelijk vaart.

Of dat ook geldt voor de Jan Van Hasselt sr. die twee bakken voor zich heeft, ik durf het niet te zeggen.

   

Daarna nog een foto van de RWS 72 die de andere kant op gaat. Zo te zien met iets meer haast dan op de eerste foto. 

Klooster- en Maasakkertocht        
Ook Anton van Rijswijk, de andere helft van de actieve leden van AndelWandelt, liep een aardige tocht met de naam zoals hierboven staat. Ook hij kwam thuis met een flink aantal foto's waaronder een aantal van schepen.

   

Hierboven twee bekenden voor de Wilhelminasluis, resp. de Sardonix en de Douwina. Anton startte in Megen en bezocht daarna o.a. Haren, Dennenburg en Deursen. Dan volgden Ravestein, Neerlangel, Demen en na Dieden ging de route weer terug naar Megen. Het pontje bij Megen speelde dus een belangrijke rol in deze tocht.

Ook Anton zag een aardig transport passeren, in dit geval de IJsland die de Datrans 14 voor zich heeft. Met deze laatste foto rond ik de update voor vandaag af. Er resten nog een aantal foto's van Hans de Weerd en zijn Route 66, maar die volgen later. 

   

                                terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 13 oktober 2017    
Niet veel foto's gemaakt vandaag, veel schepen kwamen trouwens niet voorbij. Aan het einde van de middag had ik nog geen enkele foto hier gemaakt, maar al tegen het einde van de middag zag ik de Pieternella passeren. Dat zou 'm worden!

Niet lang erna kwam, ook van de Maas, de combinatie Maasstroom 7 met de Vos 14, geladen met shredder, ervoor van Den Bosch om ermee naar ik meen Europoort te gaan. Alweer twee foto's.

   

Dit was alles wat de sluis betreft. Wel zag ik nog ter hoogte van De Rib in Andel de Sayonara passeren, die was met de containers op weg naar 's Hertogenbosch.

Het Munnikenland, waar de Iselmar net was vertrokken, leverde toch ook een foto op en wel eentje van de Inspé die daar loste.

In de Waalhaven zag ik in het begin van de avond de Prinses Margriet liggen.

De Struikwaard toen       
Toen was zo'n beetje in de jaren 1997/1998. De Struikwaard was net als natuurgebied in ontwikkeling en er was een nog behoorlijk open terrein. Heel prettig om in te wandelen.

Er is sindsdien behoorlijk wat veranderd, want de bomen op de foto hierboven zijn er al niet meer en de boel is nu behoorlijk dicht gegroeid. 

   

Wij zaten eerste rang op een van de terrassen om te zien hoe de paarden en later ook runderen het gebied open trachtten te houden. Geen beginnen aan natuurlijk. Zicht op de fietsdijk was toen nog mogelijk, nu allang niet meer.

Presentatiegids Sparta '30   
Om volledig te zijn, de naam van de plaatselijke voetbalclub is vv Sparta '30. Deze prachtige presentatiegids 2017-2018 schijnt huis aan huis in Andel te zijn bezorgd. Niet op de Wilhelminasluis, dus ben ik blij met een exemplaar die ik van de sluiswachter kon lenen. Tenslotte begint de geschiedenis van Sparta '30 bij de Wilhelminasluis. 
In een artikel over Henk Verhoeven komt de Wilhelminasluis nog zijdelings aan de orde.

Op het artikel over De Plaat op deze website wordt verder ingegaan op Sparta '30 en de sluis.

                         terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

donderdag 12 oktober 2017      
Eigenlijk vanochtend vroeg niet zo op scheepvaart gelet, maar op een gegeven moment viel de stilte me op. Daarom wandelde ik op mijn gemak naar de brug om een heel stille sluis vast te leggen. 

 Vanaf de brug zag ik een drietal mannen die zich bogen over de aandrijfkast van Waaldeur H2. Bij het wachtgebouw zag ik nog meer oranjegejaste mannen, waarschijnlijk waren allen bezig met onderhoud of hadden ze werkoverleg.

   


Schepen vandaag
Omdat ik toch in Andel moest zijn keek ik vanaf De Rib naar de Coby die bij de fabriek van De Heus lag te lossen.

Even later zag ik de Ventjager van de sluis komen en ook dat schip ging naar De Rib, waarschijnlijk om de auto van boord te zetten zo te zien aan het in de kraan hangende automobiel.

   

 Er viel nog meer te zien vanaf De Rib, want nog juist zag ik de Werkendamse Zephir de sluis in varen. Daarna nam ik nog een kijkje in het Munnikenland waar de Iselmar bijna klaar was met laden.

   

Later in de sluis de Maasstroom 7 met de enorme bak Vos 14 voor zich.

Op de foto hierboven is een schip te zien in de Waalhaven. Inzoomen leerde me dat het de Zephir was. Later bleek ook de Gerrit-Jan daar te liggen, maar die wachtte om te worden geschut.

   

Net na het maken van de foto rechtsboven kwam de Spes Salutis de hoek van de Waalhaven om, juist op tijd om te kunnen schutten met de Gerrit-Jan.

In de sluis lag op dat moment de Duitse Delta uit Saarbrücken die richting noord ging. Toen ook zag ik onder de brug door de Sanne uit Brakel in de Maashaven liggen. 

   

Nu kende ik al de Seinpost, maar de Zeeuwse Seintoren uit Middelburg was voor mij een onbekende. Het was tevens mijn laatste schip voor vandaag. Druk werd het trouwens ook niet meer, wel donker.

Paddestoelen               
Een kennis van me, die met zijn scheepje door de sluis kwam, stuurde me vanmiddag wat foto's van een natuurfenomeen. 

Op de remming ter hoogte van mijn woning blijkt zich een paddestoelengezin te hebben gevestigd. Een naam kan ik ze niet geven, maar het zal wel een zwammenfamilie zijn. De flora op, in en naast de sluis wordt zo steeds gevarieerder. Morgen eens kijken of er nog zeldzame plantengroei valt waar te nemen op plaatsen waar je het niet zou verwachten.

       

                                  terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

woensdag 11 oktober 2017        
Ook nu weer een selectie uit de passanten en schepen die ik op andere plaatsen dan op de sluis zag. Vanochtend even de sluis op geweest om in de Waalhaven de C'est la Vie op de foto te zetten. Het schip was daar gisteravond al gearriveerd. In de loop van de dag vertrok de C'est la Vie naar de Dommelhaven in de Europoort.

In de sluis zag ik nog de Sayonara die met een aantal containers voor 's Hertogenbosch van de Maasvlakte kwam.

Op de een of andere manier lukt het bijna altijd om, waar we ook zijn of heengaan, tegen een sluis "op te lopen". In dit geval was het de Sluis Waalwijk waarin juist de Martie werd geschut die naar de Maasvlakte ging.

In de loop van de middag kwamen we weer op de sluis, maar eerst keken we, zoals gewoonlijk, in het Munnikenland. Daar lag de Lisa te lossen. Halverwege de middag vertrok het schip om ergens een nieuwe lading in te nemen.

Tegen het einde van de middag de Progress in de sluis, het schip kwam van Gorinchem. Om de foto te maken wandelde ik naar de brug om een goed zicht op het schip te hebben.

Net was ik bij de trap om naar de sluis terug te gaan toen ik in de monding van de Waalhaven een schip richting het Munnikenland zag gaan. Maximaal inzoomen lukte goed en zo zag ik dat het de Iselmar was.

Schepen tijdens Munnikenlandroute     
Er resteerden nog een paar foto's die werden gemaakt tijdens de jubileum Munnikenlandroute! Nu plaats ik die, hoewel ze al op 4 oktober jl. werden genomen. De eerste is van een bekende, de Albula.

Op de Waal kwamen achtereenvolgens de Brizo en de Lizzy voorbij. Onbekenden voor me.

   

Anton & Hans liepen ook door de uiterwaarden van de Maas en aan de overkant zagen ze in Andel de oude sleper Maartje Anna in alle rust liggen.

Ietsje verder, met De Rib op de achtergrond werden de AndelWandelt-mannen ingehaald door de Juntos die naar de sluis ging.

Dat was toen .................
Om het nutteloos plaatsen van een serie verbodsborden op de sluis nog maar eens aan de orde te stellen, een tweetal oudere foto's. Ook toen 
konden ze er wat van, hoewel de situatie hier toch wel wat gevaarlijker lijkt te zijn dan de huidige die kortelings een verbodsbord kregen.

Gezien het krakkemikkige van het bruggetje naar de remming is een verbodsbord hier alleszins te begrijpen. André de Weerd, zijn vader was sinds 1971 sluiswachter op de Wilhelminasluis, nam het dan ook ter harte. 
Vanaf het Waalhoofd West (H2) hieronder een foto van hetzelfde bruggetje rond 1979-1980.

Konijn of haas?
Niet zo'n moeilijk probleem denk ik. Kenners zullen meteen zeggen, oh.......een haas! Of konijn natuurlijk. In ieder geval zat het dier heel rustig aan iets onduidelijks te knabbelen in de tuin.

                                 terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

Top