HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                                 Nieuwsoverzicht van 11 t/m 20 oktober 2018                                                  

zaterdag 20 oktober 2018    
De opening van de expositie van schilderijen van Berly en Eileen was vanochtend in de Colvenier in Gorinchem. Het was behoorlijk druk en zelfs wisselden al twee schilderijen van eigenaar.
Natuurlijk blijven die ook nog te bewonderen op de expositie die tijdens openingsuren van Gezondheidscentrum De Colvenier aan de Colenierstraat 1 in Gorinchem gratis kan worden bezocht!
Na deze opening volgde voor genodigden een uitstekende lunch, zodat ik de scheepvaart tot diep in de middag miste.
Nu geloof ik dat maar weinig schepen passeerden, zodat ik bij thuiskomst een kijkje nam bij de Patria in het Munnikenland en de Niky en Elisabeth aan De Rib in Andel. (slechte foto trouwens)

   

Later in de middag zag ik de Wiljo richting de sluis komen, maar ter hoogte van de fabriek van De Heus draaide het schip om terug te gaan naar Heusden.  

Even daarvoor kwam de Oostenwind schutten. Deze spits bleef daarna in de Waalhaven overnachten achter de Prinses Margriet.

Dit was alles voor/van vandaag, hoewel ik niet uitsluit dat een x-aantal schepen tijdens mijn aanwezigheid schutte. Morgen is de één na laatste keer dat de sluis ook op zondag is geopend. Ik ben ook daarom benieuwd wat morgen langskomt.

Wilhelminasluis uit de lucht 2   
Behalve de twee foto's die ik gisteren al plaatste stuurde Walter de Groot me nog een aantal. De eerste toont een blik op de N322 en de Struikwaard rechts ervan. In het midden een blik op de sluis en rechts de brug en Maasdeuren. 

       

Een andere foto toont onze woning met rechts en op de achtergrond de sluis en de Waalhaven. 

                               terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 19 oktober 2018     
Vandaag een tevredenstellend aantal schepen en een paar ervan zette ik op de foto. Eigenlijk volkomen willekeurig, want de Destinatie en de Arkervaart bijv. waren toch ook wel fotogeniek genoeg. Zij vielen echter buiten het oog van de camera. De Batavia kon ik vanwege de naam, maar ook doordat het schip in de Maashaven overnachtte, niet missen. 
De foto maakte ik vanuit mijn keuken, ik bedoel natuurlijk onze keuken.

De tweede foto was voor de Verdon die gisteravond al schutte en nu bijna klaar was met laden bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland. Niet veel later vertrok het schip dan ook.

De Spontaan (021.00099) is een schip dat ik hier nog niet echt vaak zag, daarom maar twee foto's ervan.

   

Een bekende voor de sluis is de Johanna Adriana en ik dacht het schip fotoloos te laten passeren. Edoch, even later kwam ook de oude sleper Commerijn de sluis in, daarmee een reden gevend om van dit duo een foto te maken.

Vanwege de naam alleen al mocht ik deze Shalom niet missen. Dat deed ik ook niet door vanaf het Maashoofd het schip op de foto te zetten. De naam is eigenlijk geschikt voor een quiz: "Wat betekent deze naam Shalom?". Bij die quiz zou ook goed de vraag passen "Wat is de huidige naam van Batavia?". Hmmmmm, even over denken.

Mijn laatste foto was voor de Bona Spes uit Voorschoten. Daarna passeerden nog wel schepen, maar die komen een andere keer wel weer aan de beurt. Het was genoeg voor vandaag. 

Wilhelminasluis uit de lucht      
Altijd leuk om foto's te krijgen van de Wilhelminasluis, zeker als die vanuit een ander gezichtspunt zijn genomen als gewoonlijk. Vandaag kreeg ik wat dit betreft een aantal verrassingen, waarvan ik er nu twee plaats.
 

Hierboven is een stuk van mijn woning te zien, maar toch ook de helft van de sluis. De Prinses Margriet is afgebeeld, weekeinde houdend in de Waalhaven. 
Hieronder een kijkje op het gebied ten westen van de sluis: de Struikwaard. Dat is een prachtig natuurgebied, zeker waard om daar een wandeling te maken.

Prachtige foto's waar ik ook heel blij mee ben. Zeker omdat ik er nog een aantal bij kreeg die ik misschien morgen publiceer. De foto's zijn gemaakt door Walter de Groot uit Woudrichem, een oud-leerling van me. Hoe hij ze maakte vertelde hij niet. Hoeft ook niet, want ik ben er heel blij mee!

Nog een bord          
Als de brug over de Wilhelminasluis is gestremd, gelukkig gebeurt dat niet vaak ;-), wordt het verkeer gewaarschuwd voor dit oponthoud. Al eerder plaatste ik een foto van een bord dat kan worden opengeklapt iets voor de rotonde bij Brakel. Nu een foto van het bord aan de andere kant, vlak voor de rotonde op de kruising van de N322 en de N367.

                                        terug naar boven                          naare Nieuwsoverzicht

donderdag 18 oktober 2018     
Nog steeds weinig verandering in zowel het weer als de beroepsvaartin de sluis. Het was weer stil, zodat de komst van de Wilhelmien als geroepen kwam. Alleen was ik toen net in Andel om wat boodschappen te doen. Toen ik op De Rib kwam was de Wilhelmien al langsgekomen. Mijn aandacht verlegde ik dan maar naar de Arkervaart en de Titania.

   

Alvorens naar huis te gaan, reed ik naar het Gedenkteken op de grens van Brabant en Gelderland om de Antares, die juist werd gelost, op de foto te krijgen.

 Dan eindelijk ook weer beweging bij de sluis. Vanaf de Merwede kwam de Spes Salutis, het moest echter wachten op de spits Jaël die net in de sluis lag.

   

In de Waalhaven kwam de ontmoeting tussen beide schepen. 

Op de volgende hoefde ik niet lang te wachten. Samen met twee recreanten schutte de Pieternella naar de Maas.

Veel later naderde de Batavia de sluis vanaf de Maas, maar schutten ging het niet. In de Maashaven werd een plekje gezocht en gevonden. Even dacht ik dat ook de Verdon daar bleef liggen, maar het schip moest wachten op monteurs die op de Waalhoofden bezig waren om de apparaten in een goede stand en goed werkend te krijgen.

   

Omdat de Verdon mijn laatste schip was en omdat de zon toen weer even scheen nog een foto van het schip, maar nu in de sluis.

Schepen op het Amsterdam-Rijnkanaal 2   
Gisteren schreef ik bij  de foto hieronder "
De Albatros en de Idefix leken wel een koppelverband te zijn aangegaan, ongetwijfeld vergis ik me."

Joost Roeland stuurde me een foto van deze twee schepen in een koppelverband dat hij op 18 april op de Waal bij Rossum zag langskomen. Mijn waarneming was derhalve juist, zij het dat "mijn" koppelverband naast elkaar was. 

Beatrixsluis in Vreeswijk   

Heel veel info is op internet te vinden over dit sluizencomplex, bijvoorbeeld op www.beatrixsluis.nl. Een andere interessante website is die van Rijkswaterstaat over deze sluis.  
De foto's zijn gemaakt door Anton van Rijswijk en Hans de Weerd tijdens hun Grensstedentocht van 8 oktober jl. 

   

 

  

   

 

                                        terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

woensdag 17 oktober 2018      
Mooie dag waarop aardig wat schepen kwamen schutten. Zelf zette ik een drietal schepen op de foto, te beginnen met de Arkervaart die bij de fabriek van De Heus in Andel moest zijn.

Een half uurtje later de Bona Spes die van Gorinchem kwam en waarschijnlijk een nieuwe lading zand ging halen. Voor het invaren van de sluis passeerde het de Prinses Margriet die daar lag te rusten.

   

Van Andel kwam de Belgische Tiësto die na het schutten richting Rotterdam ging.

   

Meer schuttende schepen kreeg ik niet op de foto. Tijd dus om te kijken naar schepen op het Amsterdam-Rijnkanaal die de mannen van AndelWandelt zagen tijdens de Grensstedentocht van 6 oktober jl. 

Schepen op het Amsterdam-Rijnkanaal    
Het begon voor hen met de Vreeswijkse Jannette (023.10230). Bij het opzoeken van gegevens van dit schip zag ik dat de vorige naam Ancora Imparo was, een mooier naam zag ik zelden.
De tweede was de Sierra (023.31394) uit Druten, een 135 m schip.

   

Later de Feniks (023.32181). Ik las dat dit containerschip meestal vaart op de route Rotterdam-Den Bosch, dit keer dus waarschijnlijk op een andere reis.

Dan de Friese Stavria (021.03735) uit Stavoren  die de Goudse Janjo (023.25930) tegenkwam. 

   

Bij de Duitse Andiamo (023.26864) was het even druk. Op de voorgrond vaart de Brutus met een vijftal Lelievletten erachter van Scouting Dieren. 

   

De Maya (023.11609) uit Maasbracht ploegde eeenzaam door het woelige water van het kanaal.

De Albatros en de Idefix leken wel een koppelverband te zijn aangegaan, ongetwijfeld vergis ik me. De visser had er duidelijk geen oog voor. Ook niet voor de Volharding 1 die even later voorbijkwam. 

   

De laatste foto toont net als eerder een scoutinggroep. Mijn kennis van dergelijke groepen vertoont behoorlijk wat hiaten, ik wilde het zo maar laten.

Het haventje van Nieuwegein      
Het "tje" is niet denigrerend bedoeld, maar veel stelt die haven toch niet voor zo te zien.

Toch lagen er een paar interessante schepen, naast elkaar nog wel. Het waren de veerpont Vrevia en de RWS 57 die 's ochtends vroeg op de foto gingen. 

   

                                terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht 

dinsdag 16 oktober 2018      
Opnieuw een weergaloze herfstdag! Wel was het rustig vanochtend, maar net toen wij richting het zuiden wilden vertrekken kwam de Wilhelmien de sluis in. Dat vroeg natuurlijk om een foto van dit met zand uit Heerewaarden geladen schip.

Was het Munnikenland vanochtend leeg, bij onze terugkeer tegen het einde van de middag was dat anders. Links ligt de Iselmar te laden, rechts wordt gewerkt met de Zeester.

Vanaf de brug zag ik nog net de Verdon uitvaren. 

Ver ging de Verdon niet meer, want later zag ik het schip in de Waalhaven liggen bij de Prinses Margriet.

Meer niet vandaag. Er bleek trouwens weinig te zijn gebeurd op de sluis. Wel werd 's morgens al een monteur gesignaleerd en het schijnt dat ook morgen een monteur werkzaamheden gaat verrichten. Wat precies? Geen idee, toch eens navragen.

Schepen op de Lek         
Tijdens de Grensstedentocht van AndelWandelt op 6 oktober jl. voerde de route ook een stuk langs de Lek. Ook daar werden schepen gezien, hoewel beduidend minder dan op de Waal. 
De eerste twee waren de 110 m van de Eenhoorn (023.25525) uit Dordrecht en de 135 m van het mts Matrix (023.32571).

   

Met het fiets- en voetveer Vrevia werd de Lek overgestoken. Deze pont heeft een eigen website. De pont onderhoudt een verbinding tussen Nieuwegein en Vianen. 

Vervolgens de Brabant (023.12262) die vanaf de Koninginnensluis kwam en in de afvaart ging.

   

Ineens dacht ik dit schip al eerder in de reportage te hebben gezien, dus dat werd even zoeken. Maar ziedaar: de Brabant aan de wal bij de Zuidersluis.

Een aardig beeld leverden de Matrix en de Brabant op met de Lekbrug op de achtergrond. De foto's heb ik wat lichter gemaakt, want òf de schepen voeren de zon tegemoet òf ze gingen de schemering in. Wie het weet mag het zeggen.

Dit was echt alles voor vandaag. Morgen komen wat foto's uit het haventje van Nieuwegein aan de beurt.

                              terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht

maandag 15 oktober 2018    
Een dag die in het begin alles in zich leek te hebben om een prachtige dag te worden. De lucht kleurde geweldig en het leek zowaar druk in de sluis. Edoch, het aangename weer bleef, de vaart werd echter beduidend minder. 

Hierboven is linksonder in de hoek nog een stukje van een schip te zien. Voor mezelf was nummer zes vandaag de eerste, het was de Leanne die van Gouda kwam. 

De zevende en tot nu toe (18.00 uur) laatste was de Sperwer 1 die van IJsselmonde kwam.

   

Meer schepen passeerde dus niet, maar het Munnikenland leverde ook nog wat foto's op.

De Verdon ligt links te laden. Ervoor ligt de bak Eb Indre die door de Taurus in bedwang wordt gehouden. De Verdon zou halverwege de middag vertrekken, de Taurus aan het einde van de middag.

   

Voorlopig komt er niets aan, zodat ik die Sperwer 1 als laatste van vandaag beschouw.

Schepen op de Waal 5   
Nou klopt dit niet helemaal, alleen de eerste drie schepen werden op de Waal op de foto gezet. De eerste was de grote (135m) Renovatie (023.29390) uit Krimpen a/d IJssel, een schip uit 2007. 
 

Daarna was het Franse schip Astaroth (018.22800) de volgende, het schip ging naar Rotterdam. 

De derde en tevens het laatste "Waal"schip in deze toch lange serie was een bekende. Het was de Chaperon (032.50303).

Vanaf dit punt lieten Anton van Rijswijk en Hans de Weerd de Waal achter zich en liepen ze naar de Maas. Bij De Rib lagen drie schepen. De Patria lag dicht bij de parkeerplaats, daarvoor de Marlijn. 

   

Voor de Marlijn lag de Christiaan-Willem. Deze foto's maakten de mannen van AndelWandelt vanuit de uiterwaarden bij Poederoijen.

De volgende foto is gemaakt vanaf de brug over de Wilhelminasluis. Het was de Prinses Margriet die zich naar de Waalhaven liet schutten om daar de nacht door te brengen.

Hans en Anton liepen daarna door naar Andel, maar zetten toch ook nog vanaf de Maasdijk De Rib op de foto. De drie schepen liggen daar in de volgorde Patria, Marlijn en Christiaan-Willem. Hier eindigde ook de Munnikenlandroute van 4 oktober jl.

                                terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

zondag 14 oktober 2018       
Recreanten zorgden ervoor dat er wat te zien was in de sluis, waarbij de Catharinaplaat de vertegenwoordiger was van de beroepsvaart. Het schip was bezig na een bezoekje aan de Biesbosch het rondje Land van Heusden en Altena te maken. Wij kwamen het schip tegen ter hoogte van de Poederoijense Bol bij de zandheuvels van Schreuders.

Sluis vanaf het water      
World Citizen (@LauraVerdijk) plaatste een tweet met de volgende tekst: "De trappetjes zijn mooi opgeknapt". 

Erbij plaatste ze twee foto's die in de sluis vanaf het water zijn genomen. Prachtig lijnenspel van de remming vanuit dit gezichtspunt. Alleen, de trappetjes zijn nog hetzelfde, de bruggetjes tussen deze trappetjes en de vaste wal zijn vervangen.

Archeologische vondst 2  
Op 7 oktober jl. sprak ik voor de eerste keer over de "vondst" van een put in de tuin van mijn buurman. Vandaag weer wat ontwikkelingen. Het grootste stuk beton is van de put verwijderd, zodat goed zicht in de put mogelijk was. Er bleek ca. 60 cm water in te staan en na wat pompen bleef er nog een dikke laag drab onderin over.

Ter geruststelling: de ingang van de put is uit oogpunt van veiligheid voorzien van een stevig houten deksel. 
Via het DINO-loket, de letters staan voor Data en Informatie van de Nederlandse Ondergrond, werd wat achtergrondinfo verkregen. Allereerst een boring in De Plaat die in 1894 plaatsvond, zeer waarschijnlijk in het kader van de bouw van de Wilhelminasluis. Het leverde het volgende rapport op.

Heel gedetailleerd dit rapport! Ook kwam nog een andere boring tevoorschijn die plaatsvond in 1975 in mijn tuin, toen nog de tuin van de sluismeester. De boring vond ongeveer plaats op de plek waar nu de altijd weelderig dragende pruimenboom staat.
Van buurman Gerard kreeg ik uitleg over de kleuren, maar ook hij moest -vooralsnog- het antwoord schuldig blijven op de vraag waar de afkoringen EC en KR voor staan bij de Lithostratigrafie. 

Het verhaal van deze put wordt ongetwijfeld vervolgd zodra er nieuwe ontwikkelingen zijn.

Schepen op de Waal 4      
Nog één deel hierna en dan zijn de schepen op die de mannen van AndelWandelt tijdens de 11e Munnikenlandroute op de foto kregen. Welhaast zeker dat nog meer schepen passeerden, maar ze moesten natuurlijk ook nog wat kilometers maken.

De eerste van deze serie is de Amante die stroomopwaarts ging. Dat gold niet voor de Aquapolis hieronder, maar wel voor de Michaelangelo ernaast.

   

Daarna de Chimo, zou het een motortankschip kunnen zijn?

Zonder twijfel zijn de Diamond en de Constellation vrachtschepen die onbekend zijn in de sluis. De Constellation zou er trouwens niet in passen ook.

   

De Allegro is een bekend schip die zeker in de sluis past, hoewel het dan niet veel ruimte over heeft.

Dan weer een Somtrans-schip, in dit geval de XXI. Ernaast de Calypso, twee onbekenden.

   

De laatste van deze vierde serie is de Veerman. Een schip dat ik hier nog niet zag schutten.

Als toegift een foto die de drukte op de Waal weergeeft, zeker nu de waterdiepte niet al te groot is. Links de Veerman, in het midden de Renovatie, rechts lijkt de Michaelangelo en achteraan lijkt de Calypso te varen.

                                       terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht  

zaterdag 13 oktober 2018    
Slappe dag? Geen idee! Ik heb me weinig met de sluis bezig gehouden, maar ook geen schip zien passeren. Wel recreanten, die hielden de sluiswachter behoorlijk bezig. 
Geen foto's van schepen in, voor of bij de sluis, maar toch een item over een groep enthousiastelingen. Bij de start van het Dagje Biesbosch 25 tochten geleden was het merendeel van de groep nog actief als Waterstater. Nu, bij de 26e tocht, is het aantal "actieven" gereduceerd tot een laag getal. 
Maar gisteren stond die 26e tocht op het programma waarbij weer de dag werd doorgebracht in de Biesbosch. Meestal gaat dat per roeiboot, maar misschien was dit keer voor een decadenter vaartuig gekozen. Immers, wat doet die foto van de Zilvermeeuw 5 tussen alle andere opnamen?

De foto van de Samenwerking toont een schip waarop moest worden gewerkt. Het schijnt een scheepje te zijn van oud-pontonniers. Als iemand me meer over dit vaartuig kan vertellen: graag!

De Main V komt al voor in mijn archief, maar wat dat schip in de Biesbosch deed?

De Ondrata, het scheepje van de muskusratbestrijder, kwam al voor in mijn archief. Maar de Ardea zag ik nu voor het eerst. Het lijkt me een scheepje van Staatsbosbeheer.

   

De Zuidwaard is niet zo'n moeilijk geval. De thuishaven ervan is Drimmelen en het gaat hier om een zgn. fluisterboot. Info daarover is zeker hier te vinden.

Vaak krijg ik foto's zonder een toelichting en ook bij deze tocht was dat weer zo. Geen probleem natuurlijk maar ergens in de Biesbosch kwam de groep (ex)Waterstaters langs de Hooihandel. Natuurlijk kon ik weer niets vinden over dit schip op één website na waarop iets stond over de Hooihandel.

Meer niet vandaag. Morgen misschien meer tijd om de binnenvaart in de gaten te houden.

                          terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 12 oktober 2018     
Zo mogelijk was vandaag een nog "slappere" dag dan gisteren. Geen foto's gemaakt, de luttele keren dat een schip passeerde was ik er niet bij.
Maar toch wel foto's van schepen, La Blanca  en de Francisca bijvoorbeeld, die door de mannen van AndelWandelt op de Waal werden gespot op 4 oktober jl. tijdens de Munnikenlandroute.

   

Ook nu weer een aardig transport met de sleper Thijs voorop, dan het ponton Ouistreham en achteraan de Walvis. 

Op de Waal was het behoorlijk druk en de schepen volgden elkaar dan ook in snel tempo op. Nu waren het de Mathia en de Marisdy die op de foto gingen.

   

In deze serie ook twee duwers die ik maar bij elkaar heb gezet. Het waren de Herkules XII en de Veerhaven III.

   

Het volgende vrachtschip was er eentje met een bijzondere naam, ik moest meteen aan whisky denken. Ballantine.

Daarna de Oranje Nassau II en eigenlijk tegelijk de Rio Grande.

   

De laatste van derde serie alweer was de Alexandra.

De Dommel  
Gisteren liepen Anton van Rijswijk en Hans de Weerd de laatste etappe van hun tocht vanaf het begin van de Dommel tot het punt bij Den Bosch waar deze rivier samen met de Aa verder gaat als Dieze. Het Verslag en Foto's van deze tocht komen zo snel mogelijk online. Voor nu doe ik het alleen met het logo van deze 45 km lang tocht.

Sluisjes en een gemaal      
Op 6 oktober maakten Hans en Anton o.a. foto's van een paar sluisjes in de buurt van Nieuwegein. Allereerst de Spuisluis, ook wel Rijkshulpschutsluis, nu een monument in Nieuwegein. 

Het tweede sluisje is de Zuidersluis, ook al in Nieuwegein.

Het gemaal is Vuylcop-West. Alles over dit gemaal in Schalkwijk is hier te vinden.

   

                              terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

donderdag 11 oktober 2018         
Het was vandaag, zoals een sluiswachter uitdrukte, een slappe dag. Weinig, eigenlijk heel weinig schepen en daarom was de eerste foto voor het Munnikenland. Daar was de Scorpio gearriveerd met voor zich een Franse bak, de Eb-Seine uit Lille.

In de sluis was de eerste foto voor een onbekend Werkendams schip, de Maravilla. Het schip was op weg naar de thuishaven.

   

Even zoeken in mijn archief leverde al snel een hit op. Eerder zag ik het schip de sluis passeren als Katharos.

In de Waalhaven lag bij de passage van de Maravilla al de Franse Saint Adresse te wachten. Deze kwam uit de buurt van Leiderdorp en was nu op weg richting Veghel en verder. 

Net voor 18.00 uur schutte dan nog de Donata die op een reis was van Werkendam naar Heerewaarden. 

Gisteren plaatste ik een foto van de Cornelia die al een tijdje geleden van eigenaar en naam was gewisseld. 

Joost Roeland zag het schip al als Hera passeren, zij het dat de nieuwe naam toen nog provisorisch was aangebracht. 

Weer een bord erbij       
Opeens was het bord daar en opeens zag ik het zo'n 150 m ten westen van de sluis. Ik ben benieuwd of het gaat helpen, want tjonge jonge nog aan toe, wat wordt hier vaak hard gereden! Toch eens kijken waar die radarcontrole is.
 

Schepen op de Waal    
Deel 2 van de schepen die de mannen van AndelWandelt zagen op hun Munnikenlandroute van 4 oktober jl. Eerst de Mathijs.

Nummer twee en drie waren ook al onbekenden, de Solutio en de Slot Zuylen.

   

De Salire komt me bekend voor, maar of dit schip in de sluis past? Ik betwijfel het. 

Dan de Luv, geen Patty Brard aan boord, en de Willem-D, daar ook niet.

   

De twee tankschepen heb ik maar naast elkaar gezet, de Somtrans V en de Lindenhof.

   

Eindelijk een schip dat wis en waarachtig een bekende is van de sluis, de Panta Rhei.

Het laatste schip in deze serie, er volgen in de loop van de tijd nog een aantal series, is ook een bekende. Het is de zelfladende (zal ongetwijfeld anders heten) Gerrit-B.

                                   terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

Top