HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                Nieuwsoverzicht van 11 t/m 23 september 2017                                           

 

zaterdag 23 september 2017          
Wel, ik ben weer terug uit het Heitelân en heb mijn stiel weer opgepakt. Weliswaar een beetje aarzelend en daarom ook begin ik met wat oudere opnamen die eerder deze week zijn gemaakt. Van schepen in of bij de Wilhelminasluis kreeg ik weinig mee, maar dankzij Hans de Weerd heb ik toch een paar foto's. Boven de Prinses Margriet en de Douwina met eronder een schutting van de Marja en de Knarr. Goede bekenden dus.

Stremming Hoogwaterkering en Wilhelminasluis
Al een flinke tijd geleden kreeg ik bericht binnen dat op 21 september zowel de hoogwaterdeuren van de Wilhelminasluis als de kering Kromme Nol bij Wijk en Aalburg zouden worden gecontroleerd en gesloten. 

   

Later bleek de stremming toch wat langer te kunnen duren, maar of dat in werkelijkheid ook zo was weet ik niet. Wel weet ik dat de fa. De Vries aanwezig was met de Janus en dat de duikers van Maksor Diving aanwezig waren. 

De afzetting, verkeersbegeleiding, werd o.a. geregeld door de RWS 21. De stremming duurde wat langer omdat onderhoud moest worden gepleegd aan de betonvloer.

   

Opeens was daar de Navigatie die de kering echt niet kon passeren. Of het schip bleef wachten of een andere route koos, weet ik niet. 

De met containers geladen Manuela hoefde geen keuze te maken, die bleef op de Bergsche Maas om richting Oss te gaan.  

   

De laatste foto van deze stremming is van de RWS 21 die aan de noordkant van de kering actief was.

Wouda gemaal      
Het was redelijk druk bij het Woudagemaal dat we alleen van buiten zagen. Als ik dichterbij wilde komen moest ik met een rondleiding mee. Daar had ik geen lust toe, in de loop van de tijd ben ik daar ietwat allergisch voor geworden. Verder dan het bezoekerscentrum, waar overigens niets was te zien, kwam ik niet.

Het moderne gebouw stak schril af bij het prachtige gebouw. Al wandelend vonden we daarna een plekje vanwaar we wat duidelijke foto's konden maken. 

   

Aardige bijkomstigheid was dat bij het gemaal filmopnamen bezig waren. Volgens ons ging het over een Kameleon-film, gezien de tweeling Sietze en Hielke Klinkhamer die daar een rol in had.    

                                terug naar boven                  naar Nieuwsoverzicht

donderdag 21 september 2017   
Wegens gebrek aan inspiratie vandaag geen update. Wel heb ik prachtige foto's klaar liggen, o.a. over de Kromme Nol-kering, maar die komen morgen dan maar.

woensdag 20 september 2017      
Een parel van een dag waarop ik vanochtend vroeg behoorlijk wat schepen zag langskomen, zij het op vrij grote afstand. Mijn stoel stond dan ook op de verdieping van een huis niet ver van het Sneekermeer. Het eerste schip dat ik zag was de sleper Tommy die een lege bak voor zich had en achter zich een klein scheepje. Het hele spul was op weg naar het haventje van Terherne. Voor Hollanders is dat Terhorne.

Niet lang erna kwam de Obduro langs, een schip dat op weg was naar Groningen.  

Opvallend hoeveel motortankschepen langs kwamen. Hier een serie van drie waarvan de Eiltank 10 de eerste was.

Van de andere kant kwam de Aviso II, een schip met een eigen website. Het Duitse schip was op een reis van Delfzijl naar Amsterdam.  

 De Aviso II ontmoette midden op het Sneekermeer de oer-Hollandse Hollands Diep die juist op weg was naar Delfzijl.

Terug naar de vrachtschepen. De Zwolse Rean-L zag ik op een reis van Groningen via Amsterdam het A'dam-Rijnkanaal op.

Dan mijn laatste schip, hoewel het nog geen 11.00 uur was. Het was de Duitse Saturn die op weg was naar Amsterdam. 

Twee sluizen      
We waren vandaag bezig aan een trip down memory lane, tenminste dat was het voor mij. Tijdens die tocht kwamen we over twee sluizen.

De eerste was de sluis in Makkum die naast het roemruchte Hotel De Prins, die overigens gesloten was, lag. De andere sluis was die in Workum waar we gedwongen moesten wachten omdat de brug omhoog stond.

                                       terug naar boven                              naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 19 september 2017    
Hoewel er eigenlijk geen tijd voor was, maakte ik toch een aantal foto's van schepen die op het Sneekermeer passeerden ter hoogte van Terherne. Het huis waarin ik verbleef gaf redelijk uiticht op het water, maar de afstand was nogal groot. Vandaar dat ik niet zeker ben van de naam van het schip dat ik als eerste halverwege de ochtend zag, de Rumos uit Harlingen.

Van de Linda bleek meer schip onder water te zitten dan dat zichtbaar was. Linda ging richting Amsterdam.

De Duitse Nawatrans V miste ik bijna, het grootste stuk van het schip kreeg ik echter op de foto.

Vlak achter de Nawatrans V voer het werkschip Aeolus, deze was op weg naar Heeg.

Op weg naar een welverdiende lunch zag ik in de haven van Terherne de Kornelis jr liggen, een ex-RWSschip

Dan eindelijk een bekende en in dit geval was dat de duwer Alina uit Lemmer die met een lege bak op weg was naar Amsterdam.

Het laatste schip dat ik vandaag in Friesland zag was de Dita. Er passeerden nog veel meer schepen, maar die liet ik maar fotoloos passeren. Wel werd me duidelijk dat het op het Prinses Margrietkanaal drukker is dan in de Wilhelminasluis.

In de sluis niets te zien aan het einde van de middag, wel kreeg ik een foto van de Douwina die na het schutten in de Waalhaven bleef overnachten.

 
Toch ook een gemaal   
Op de terugreis reden we toevallig langs een gemaal, het gemaal
De Lege Wâlden. Natuurlijk gestopt om een foto te maken.

                                  terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

maandag 18 september 2017     
Geen idee hoe de dag op de sluis is verlopen, het grootste deel van deze dag was ik elders. Voor vertrek zag ik nog de sleper Anna-Toby passeren op een reis die in 's Hertogenbosch zou eindigen.

 Juist toen we zouden vertrekken zag ik de Speedy de sluis inkomen, op weg naar Oss. Leuk want dit Friese schip heeft als thuishaven Lemmer en laat dat nou een van de stadjes zijn die we van plan waren te bezoeken. 

 Daarna dus geen foto's meer van de sluis. Wel kreeg ik van John Pruissen nog een foto van de Deo Favente en ook de mededeling dat hij niet meer foto's maakte door de overvloedige regen. De Deo Favente was op weg naar Dordrecht.

Hoewel het prachtig weer was in Friesland maakte ik er slechts één foto. Op bezoek bij een neef in Terherne aan het Sneekermeer zag ik aan de overkant het mts Lucas varen. Het begon al te schemeren, maar ik kon het niet laten om toch met een "Friese" foto thuis te komen. Deze Lucas kwam van Groningen en was in snel tempo op weg naar Lemmer. De foto is kleurloos, maar dat komt ook doordat het al behoorlijk schemerde en het schip wel heel ver weg was.

                                    terug naar boven                            naar nieuwsoverzicht

zondag 17 september 2017       
Het was niet verwacht, maar het was prachtig weer vandaag en daarom toch ietwat verbazend dat zo weinig recreanten passeerden. Weinig te fotograferen ook, maar toch één plaatje gemaakt van een drietal ouwetjes. Type en namen ontbreken jammer genoeg, ik was weer eens iets te laat op het Maashoofd.

Tot nu toe (17.00 uur) ook slechts één beroepsvaarder en wel de Columbus die van Kerkdriel kwam en bezig was via Sluis Andries en de Waal aan een rondje Bommelerwaard.

Aardig om te zien dat de Columbus in de Wilhelminasluis werd bevoorraad. Gezien het aantal passagiers dat buiten zat en de verfrissingen die werden aangedragen zal toch een behoorlijke hoeveelheid voedsel gevraagd worden. 

   

In het Munnikenland een nieuwkomer. Tussen de Grovan en de Patria (achteraan) lag nu de Galactica. Zo te zien zal die ook maandag worden gelost gezien het plekje bij de kraan.

Een juweeltje van een plaatje     
Op de Facebook-pagina van "Ge komt uit Ael als ........" plaatste Bert Verschoor een foto van een aquarel van De Rib. Hij schreef erbij: "
 De pentekening heeft er al eens opgestaan. Nu vind ik een aquarel terug. Een beetje vergeeld weliswaar. Maar kunstenaar L.M. Hahn is wel een vakman. Let maar eens op de T Ford in perspectief en op de geschulpte daklijst van wat toen het café annex consultatiebureau was met Kees Roza als waard. De Schoutens hebben alleen een golfplaten schuur? in 1947." 

Hierboven de bekende ansichtkaart van de pentekening van De Rib, maar hieronder het prachtige doek van L.M. Hahn.

De foto wordt op Facebook behoorlijk geliked, maar jammer genoeg komen er maar weinig reakties. 

Kerkvaarttocht vanuit Waspik      
Afgelopen donderdag liepen Anton van Rijswijk en Hans de Weerd, het actieve deel van AndelWandelt deze zelf uitgezette tocht van ruim 48 km met start en finish in Waspik. Veel foto's en een Verslag staan elders op de site. 

Prachtige foto's maakten ze weer en vooral de water-gerelateerde opnamen kregen mijn belangstelling. Wel zagen Hans en Anton weinig schepen, ik heb er slechts één foto van: de sleper Cornelia in de jachthaven Aquapelle in Sprang-Capelle.

De door mij uitgezochte foto's plaats ik niet in chronologische volgorde, maar geheel willekeurig. 

Hierboven en hieronder drie foto's van het Gemaal Keizersveer in Raamsdonk.

   

Niet ver er vandaan ligt een keersluis in de Oude Maas, een sluis die bijna altijd open staat.

Op de tocht door het buitengebied kwam AndelWandelt langs heel wat stuwtjes en stuwen. Een paar ervan staan hieronder, te beginnen met de Stuw Dongedijk en de Stuw Dwarsdijk.

   

Waarom de volgende stuw de Stuw Vijfsprong heet ontgaat me een beetje. De stuw maakt wel een mooi plaatje.

Dan een stuw en een brug waarvan ik een aantal foto's kreeg. Zo van afstand is moeilijk te zien om welke stuw het gaat, beiden liggen in het Zuiderafwateringskanaal en ze lijken erg op elkaar.

Anton gaf er extra info bij: de ene is ter hoogte van de Hoge Vaart, de andere ter hoogte van Wendelnesseweg-Oost.

   

Er waren meer foto's van, maar deze is heel duidelijk om de plaats te bepalen voor een kenner van de omgeving.

Nog één foto resteert en wel een opname van een oud elektrisch poldergemaal. Na het graven van de Bergsche Maas was de wateroverlast in de buurt van Den Bosch een stuk minder, maar in andere gebieden, vooral in de Oosterhoutse Broek, nam die toe. Daar was rekening mee gehouden door het bouwen van een 32-tal elektrische gemalen. Op de foto staat de zgn. nummer 8.

                                   terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 16 september 2017       
Eigenlijk ben ik de gehele dag niet op de sluis geweest en vanaf het moment dat ik terug was passeerde er geen schip. De dienstdoend sluiswachter vertelde me dat het een behoorlijk "slappe" dag was. 
Maar gisteravond maakte ik nog een foto van de Naomi die kort daarvoor door de sluis kwam. Het bleef een nacht in de Waalhaven. Vanochtend vroeg vertrok Naomi naar de Dintelhaven in het Botlek-gebied.

Hoewel coasters regelmatig de sluis passeren, vooral op weg naar de steenfabriek in Aalst, blijft het toch een spectaculair gezicht zo'n mastodont te zien schutten. Dit keer was het de RMS Laar die vandaag alweer geladen uit Aalst vertrok om richting Engeland te gaan. 

   

In de Maashaven zag ik de Solent liggen. Ook dit schip schutte nog nadat de RMS Laar was gepasseerd. De Solent hoefde niet ver meer, want dit keer was Gorinchem de (voorlopige) bestemming.

Vandaag dus geen recente foto's van passanten. Morgen misschien wel, want dan blijf ik bijna de gehele dag thuis.

                               terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 15 september 2017       
Typisch zo'n vrijdag waarbij het direct na opening even druk lijkt en daarna stil wordt en het wachten is op de volgende schutter. Veel miste ik niet tot ik op een aanvaardbaar tijdstip de Integro in de sluis zag liggen, het was op dat moment nog prachtig weer ook. De Integro kwam trouwens van Heerewaarden en ging nu richting Zwijndrecht. 

   

Ook bij de schutting waarin o.a. de sleper Jamaica, op weg naar de Rotterdamse Waalhaven, was het weer aantrekkelijk. 

   

In het Munnikenland bij Covaco was toch ook wat te zien. Dichtbij de weg lag de Grovan tegen een flinke en geladen bak aan, terwijl de Mejoni bij de kraan werd gelost.

   

Weer op de sluis was er de schutting van de Verandering, die vanochtend vrij vroeg al leeg richting Maas ging, en de Zaltbommelse Xena. 

De Verandering kwam geladen van Heerewaarden en was nu op weg naar Gorinchem, terwijl de Xena naar huis ging.

   

Toen ik aan het buurten was bij de sluiswachter kwam de Undine de Waalhaven in. Op de foto's hierboven is dit schip al klein te zien. De Undine kwam geladen uit Rotterdam.

Mijn laatste schip was de Patria die van Andel kwam waar het de auto van boord had gezet. Daarna kwam het schutten om vervolgens naar de fabriek van Covaco te gaan. 

Storingen volgen elkaar snel op        
Dan bedoel ik hiermee die vervelende storinkjes waarbij een deur blijft staan. Het noopt de sluiswachter tot een wandeling naar een van de oude bedieningshuisjes om daar op een reset-knop te drukken. Het probleem is dan even opgelost, maar blijft natuurlijk wel bestaan.
Op de foto hieronder blijft de linker Waaldeur weer staan, de sluiswachter is al onderweg om te resetten. 

Rademakerszijl     
Een vijftal foto's die vallen in de categorie vakantiefoto's. Meer info over deze sluis is hier te lezen! Ik beperk me nu tot de foto's die Hans de Weerd van het complex maakte.

   
   

                      terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

donderdag 14 september 2017
Door omstandigheden die nu hier niet ter zake doen was er gisteren geen update. Het ligt in de lijn der verwachting dat ook de komende dagen weinig nieuws van de Wilhelminasluis zal komen.
Maar naar vandaag. Een vervelende dag met heel veel regen en dat in vaak langdurige buien. Toch maakte ik nog een aantal foto's, een aantal ervan vanuit mijn keuken. Van de Soraya ook, het schip ging via de Bergsche Maas richting Zeeland.

   

Voor de spits Medea wilde ik wel naar buiten, ondanks de regen. Dat de Zwaantje-1 in dezelfde schutting zat, was mooi meegenomen. Dit schip was eerder vanmorgen richting Maas gegaan.

   

Toen ik op de brug was om een paar schepen in de sluis op de foto te zetten zag ik in de Waalhaven de Cotrans 4 liggen wachten. 

Eigenlijk was ik dus op de brug voor de Gouderakse Madjoe en de geladen Lisa. 

   

Het was droog op dat moment en dus kon er ook nog wel een foto af van het duo samen. 

Niet veel later was ik op het Waalhoofd bij het invaren van de Shalom en de Sardonix. Beide schepen waren op weg naar Heerewaarden om daar opnieuw zand te laden. 

   

Achter deze schepen kwam ook nog de oude(re) sleper Janus binnen. Het schip kwam nog niet voor in mijn lijst.

Daarna barstte de regen weer los, zodat de twee slepers Scheldestroom en Vliestroom slechts gedeeltelijk op de foto kwamen.

   

Ook de Deo Juvante, die in dezelfde schutting meeging, kwam bij het uitvaren slechtsvoor een deel op de foto. Ook dit schip ging naar Heerewaarden.

Nog slechts twee foto's. Eerst de Niky die in werkelijk stromende regen passeerde. Ook bij de Nano was het niet droog, maar met mijn oude camera maakte ik toch buiten een foto van deze spits die ik nog niet kende. Het waren meteen de laatste foto's voor vandaag. Het aantal valt me flink mee!

   

Aquarel op de veiling      
Op de Facebook-pagina van "Ge komt uit Ael als" zag ik een bijdrage van Bert Verschoor. Een foto van een aquarel waarbij hij schreef:
"
Onder de titel: Koningin Wilhelmina stoomt op naar Andel wordt deze aquarel uit 1904 te koop aangeboden in Leiden.  Dit is de begeleidende tekst: Koningin Wilhelmina samen met haar echtgenoot onderweg naar Andel.
Een aquarel gemaakt door Cornelis Christiaan Dommelshuizen (1842-1928) gedateerd 1904. In het kader van het project 'Verlegging van de Maasmond' onthulde Koningin Wilhelmina een gedenkteken bij de Wilhelminasluis te Andel ter opening van de Bergsche Maas, de scheiding tussen Maas en Waal.
Het schilderij komt ter veiling bij Onder de Boompjes te Leiden. De kijkdagen bij het veilinghuis zijn van 15 t/m 17 september 2017 en de veiling vindt plaats op 19 september zowel online (dan wel even aanmelden bij het veilinghuis, klik hier) en in de zaal.
Het formaat van de aquarel is 50x70 en de richtprijs afgegeven door het veilinghuis is 300-500 euro."

Het is wel een heel vrije weergave/interpretatie van die dag in 1904, want er zijn verschillende foto's van deze gebeurtenis die toch een ietwat ander beeld van de armada schepen geven.

Hierboven een ansichtkaart met een afbeelding van het moment dat de Krayenhoff een ketting kapot vaart en daarmee de Nieuwe Maasmond opent. Hieronder een afbeelding van de vloot schepen op weg naar Andel om daar het Gedenkteken te onthullen. 

                terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 12 september 2017    
Vanochtend vroeg kreeg ik een foto toegestuurd van een fenomenale zonsopgang. Geweldig!! Jammer dat het vervolg van dit natuurgebeuren anders was: een venijnige wind en behoorlijk wat regen.

Vandaag slechts een viertal schepen willekeurig, of omdat ik juist op dat moment op de sluis was, op de foto gezet. De eerste is de Pax die bij Sluis Schijndel was gestart en naar de Maashaven in Rotterdam ging. De tweede zat er niet heel ver achter. Het was de Jan die richting Botlek ging.

   

Op weg naar Veen kwam ik op de Maasdijk bij Andel de Zeearend tegen die juist een draai had ingezet om weer richting Heusden te gaan na een rondje in de dode arm van de Afgedamde Maas.

De Ora et Labora, Leerdam-Heerewaarden, zag ik in de Waalhaven richting sluis komen.

Het borden mysterie       
Vanochtend keek ik, zoals heel vaak op een dag, naar buiten en ineens dacht ik aan de overkant voor het Maashoofd Oost (H3) een bekend bord te zien. Even inzoomen en.....jawel!

   

Daar moest ik het mijne van hebben en nadat ik de Ora et Labora op de foto had gezet, wandelde ik naar Maashoofd West (H4) en daar zag ik warempel ook een dergelijk verbodsbord staan.

Beide Maashoofden zijn nu dus verboden terrein geworden. Waalhoofd West was dat al veel langer, dus nu is alleen nog Waalhoofd Oost (H1) open voor publiek. De borden die eerst toegang tot het sluisterrein verboden zijn weggehaald en bij de Maashoofden gezet. Ter illustratie hieronder de situatie gisteren en vandaag.

   

Deze soap wordt ongetwijfeld vervolgd en ik blijf het volgen.

Binnenvaart in exotische oorden       
Van Teun den Dekker kreeg ik een tijdje geleden een aantal foto's van de binnenvaart hier ver vandaan. Hieronder schepen rond 1980 in Bangla Desh. Zouden die ook zeewaardig zijn?

Uit 1982 komt deze foto van een westers binnenvaartschiop dat in Bahrein over zee komt aangevaren. 

Een drukte van belang is het bij het lossen van schepen in 1981 en ik meen in Singapore. 

De laatste uit deze serie van vier. Scheepjes varen op de Singapore River in 1982. 

Dat was toen ................
Vroeger werd er heel veel en vaak gevist bij de sluis, maar zelfs ook in de sluis. Veel wedstrijden werden georganiseerd, maar de laatste jaren al niet meer. De foto komt uit 1980 en laat de vissers zien in de Maashaven van de sluis.

                     terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

maandag 11 september 2017      
Vanochtend hoorde ik behoorlijk wat bedrijvigheid in de sluis, maar meer dan dat in ieder geval de Jojeria samen met de Lourens Sr passeerde en dat de Climax alleen langskwam, kreeg ik niet mee. Daarna werd het rustig en mijn eerste schip zag ik dan ook veel later. Het was de Ora et Labora die van de sluis kwam en net ter hoogte van de Poederoijense Bol een recreant tegenkwam die tegen de wind in ploegde. 

Bij thuiskomst lag net de Unitas, het schip kwam van Gouda en ging nu richting Maas, in de sluis. Een paar schuttingen later de Wielingen, een Belgisch recreatieschip uit Oostende met een geschiedenis. Klik maar hier om die te zien.

   

Weer een tijd later een interessante schutting van de Eemsteyn, een behoorlijk breed schip dat bij het invaren niet veel ruimte tussen het schip en de deuren zou hebben. Een paar recreanten werd vriendelijk verzocht wat meer naar voren te gaan, zodat de Eemsteyn wat makkelijker kon manoeuvreren.

   

Bij het uitvaren kreeg ik een open zicht op de twee motoren van de schottelaandrijving. Heel bijzonder.

Dan de oude Elisabeth (1910) die met de Krab ervoor van Zuilichem kwam en niet ver meer hoefde. De fabriek van De Heus was de bestemming. De Alwi-B kwam van Den Bosch en ging nu richting de Drechtsteden.

   

Het laatste schip vandaag was de met behoorlijk wat containers geladen Jo-An die de reis Rotterdam - 's Hertogenbosch op het programma had staan. 

Trap verboden terrein    
Vanochtend een klein artikel in het Algemeen Dagblad editie Rivierenland

   

"Het moet niet gekker worden", daar sluit ik me bij aan. Het verhaal over de gladheid geloof ik niet. Indien dat de reden zou zijn had het verbodsbord bovenaan de trap moeten staan en niet pas na een paar treden. Van bovenaf is het nu verboden naar beneden te gaan, maar van benedenaf mag je gewoon de trap opgaan. Vreemde zaak, volgens mij en ook anderen heeft iemand zijn/haar huiswerk niet goed gedaan. 

Dat was toen ................. 
Eindigen maar met twee foto's van toen. Voor velen klinkt 1972 als nog niet zo lang geleden, maar toch zijn er sindsdien al ruim veertig jaar voorbij. Twee foto's waarop op De Plaat, het terrein ten noordoosten van de sluis, activiteit is waar te nemen. Zeer waarschijnlijk is dat van de scheepswerf De Gantel die daar tot 1975 was gevestigd. Op de eerste foto links in het midden, ernaast op de foto bovenaan. De Plaat is het gebied waar nu Dunea is gevestigd.

   

                    terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

Top