HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                                 Nieuwsoverzicht van 11 t/m 20 september 2018                                                  

dinsdag 20 september 2018        
Weinig meegekregen van de gebeurtenissen in de sluis vandaag. We vertrokken al vroeg dieper Brabant in, maar bij het Gedenkteken nam ik toch maar een foto van de RWS 73. Waarschijnlijk was dit schip op patrouille en kwam daarbij ook in het Munnikenland terecht. Ik geloof niet dat het schip daarna schutte.

5e Dommeltocht     
De mannen van AndelWandelt waren jl. woensdag weer op pad, dit keer voor de vijfde keer langs de Dommel. Veel scheepvaart was daarbij niet te ontdekken, maar toch een paar foto's. 

Op het Wilhelminakanaal werd De Kempen gespot. Dit schip is een bekende voor de Wilhelminasluis, maar dan wel onder de naam Quintus (op 18 april 2008) en Thiakita (op 9 juni 2010).

   

Uit het archief diepte ik twee foto's op waarop De Kempen nog als resp. de Quintus en de Thiakita.

   

Verder zagen Anton van Rijswijk en Hans de Weerd nog de RWS 26 toen het net aanlegde in de buurt van Son.

Proefsluiting hoogwaterdeuren en de kering Kromme Nol       
Al een hele tijd geleden kwam de melding van deze proefsluitingen/onderhoud aan de keringen die de Afgedamde Maas moeten beschermen tegen extreem hoog water.
 

Op de foto's hieronder gaan de hoogwaterdeuren van de Wilhelminasluis dicht onder het toeziend oog van sluiswachter Bert Maas, nu al lang een pensionado. De proefsluiting was op 1 augustus 2007.
Deze deuren geven nogal eens problemen door een ophoping van schelpen en ander materiaal voor de drempel. 

   

Tegelijkertijd is er een proefsluiting van de kering aan de andere kant van de Afgedamde Maas. 

De hoogwaterkering Kromme Nol bij Wijk en Aalburg krijgt altijd veel aandacht. Die is denkelijk ook veel belangrijker dan de hoogwaterkering onder de N322 die over de brug loopt. Belangrijker? Hoezo??

 Storing brug over Wilhelminasluis    
Voor we vertrokken kon ik nog zien dat er voldoende mankracht op de sluis was om de problemen met de brug op te lossen. Het bleek echter niet te zijn gelukt en dus is dag veertien van een niet te bedienen brug ook weer voorbij.
Morgen schijnt een nieuwe poging te worden gedaan om de brug in het gareel te krijgen.
Een ouder echtpaar met/op een zeilboot had daar geen boodschap aan, de mast moest worden gestreken en dat viel waarachtig niet mee. 

   

                           terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht
            
woensdag 19 september 2018      
Prachtige dag die voor mij begon bij het "drama" van de OD 2. Het visserijvaartuig wilde graag schutten richting Waal, maar helaas! De brug is nog steeds kapot en dus geen bediening ervan. Ik begreep dat de kering in Wijk en Aalburg ook te laag is en dus, zoals een van de bemanningsleden uitdrukte, "zitten we gevangen". Wel heel vervelend natuurlijk.
Vooralsnog ligt het schip in het Zwaluwnest, achter de oostelijke Maasremming. De foto's maakte ik resp. vanaf De Rib in Andel en vanaf de buiten dienst gestelde brug.

   

Toen ik op De Rib was maakte ik en passant ook een foto van de Marja die daar werd gelost.

In de sluis zag ik slechts de Waterland die geladen van Heerewaarden kwam en met dat zand op weg was naar Alphen a/d Rijn.

We gingen daarna naar Brakel en wel bij het parkeerterrein bij de veerpont naar Herwijnen. Heerlijk beschut zaten we daar in de zon met een panoramisch uitzicht op de rivier. Voor ons was de Waal bezig met zandzuigen, zelfs het veer moest even wachten met oversteken.

Nu is mijn camera niet echt geschikt voor dit soort opnamen, maar mijn plezier was daardoor niet minder. Zeker niet omdat het behoorlijk druk was. Zo kwamen de Maris en de Duitse Carolin snel achter elkaar voorbij. 

   

Een foto van de veerpont mocht natuurlijk niet ontbreken. Op de foto heeft de Waal net plaats gemaakt en is de Duitse Carolin bijna voorbij.

Daarna bleven de schepen achter elkaar passeren, te veel om ze allemaal op de foto te zetten. Toch een aardige selectie. Boven de Proserpina, eronder de Sakura en de Daybreak en onderaan de Viking Gefjon.

De volgende waren de Zeeuwse Dinero uit Terneuzen met eronder de Belgische Somtrans XXVI en de Olga Caroline.

Na een uurtje of twee vertrokken we met een omweg weer naar de sluis met natuurlijk een tussenstop bij het Gedenkteken voor het Munnikenland.
Daar lag vooraan de Kon-Tiki te wachten en bij de losinstallatie zag ik de Verwachting tegen de bak Vliet aan. Verder lag er nog een grote bak, de Seine geloof ik, die werd gelost.

   

Thuis was ik net op tijd om te horen hoe met een flinke plof de motor van de Kalithea weer werd gestart.   

De Walrus was de volgende, de duwer/sleper was op weg om een ponton op te halen. Op de terugweg zou de Walrus de route via de Bergsche Maas nemen, het ponton was te breed voor de Wilhelminasluis.

Opvallend was de prachtige recreant die mijn aandacht trok en ook met plezier kreeg. Het was de Elizabeth (023.09906) die er picobello uitzag en een antieke indruk maakte.
Tot mijn teleurstelling hielp een RWS'er, die op bezoek was op de sluis, me uit die droom. Voor zover hij wist kwamen een aantal jaren geleden vijf van die casco's vanuit China naar Nederland. Die werden "verantwoord" antiek opgebouwd. Klopt?

   

Hoewel ik het daarmee genoeg vond voor vandaag, haalde de Eros uit Zaandam me over toch naar buiten te gaan. Terecht, want deze Eros (023.13518) kende ik nog niet!

Kunst en Acrobatiek        
Je schip schilderen is een noodzakelijk kwaad en moet dus met regelmaat gebeuren. Maar of je schip daarvoor moet stilliggen? In sommige gevallen niet. Dat vond ook deze artiest die met zwier al varend en buitenboord hangend de kwast hanteerde.

   

Nu noemde ik hierboven het woord "zwier" en dat bracht meteen het woord zwierstok naar boven. Toch ook een stukje acrobatiet van de bovenste plank. wat een geweldige manier om je schip te verlaten. Hoe ik aan de foto's kom, weet ik niet meer. Ze tonen goed het gebruik van een zwierstok!

   

                              terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht 

dinsdag 19 september 2018     
Mooi dagje met behoorlijk wat recreanten en toch ook beroepsvaart. De grote Emanuel IV en de Lourens Sr waren al voorbij gekomen vanochtend toen een spits zich meldde, de So Long. Dat vroeg om een foto natuurlijk.
 

Net nadat de So Long de Waalhaven was ingedraaid, kwam de Jantine het Munnikenland uit. Een mooi plaatje. De So Long was trouwens op weg naar Heerewaarden om daar zand te halen.

       

De volgende was de Vios. Dit schip kwam van Gorinchem en was ook al op weg naar Heerewaarden.

In de Waalhaven was de Johanna Adriana gearriveerd, maar die moest wachten op de volgende schutting.

In de sluis lag namelijk de tweede spits van vandaag, de rondvaartboot Zeearend uit Heusden. Veel van een spits is niet meer te herkennen, maar het was ooit een hele echte spits.

   

Een tijdje later eerst de Jan en even later de Iris. 

   

Iris kwam bij het uitvaren inde Waalhaven de Albatros tegen.

Die Albatros ging zand halen in Heerewaarden om die lading vervolgens te lossen in Leerdam.

Twaalfde dag van de brugstoring      
Het beeld van een omhooggaande brug hebben we al een tijdje niet kunnen zien, waarschijnlijk tot grote tevredenheid van het landverkeer.
Maar de Horizon kon draaien in de Waalhaven om een andere route te kiezen, het schip paste niet onder de brug door. Ook de BGATrans moest een andere route kiezen, maar dat kwam omdat het schip te diep ging om veilig over de drempels te geraken.
Hieronder een vertrouwd beeld van ee omhooggaande brug 8 april 2011.

Baro Dubbel Tocht  
Deze tocht bracht zaterdag jl. AndelWandelt vanuit Barendrecht o.a. in Rotterdam. Hans de Weerd maakte daar wat foto's van de drukte in de Waalhaven, een haven waar veel binnenvaartschepen worden geladen uit zeeschepen. Op de voorgrond de Nooitgedacht.

Er lagen ook wat slepers/duwers, o.a. de Husky met erachter op de foto links de Hunter en de Roos. De tweede foto is van een iets ander gezichtspunt genomen. 

   

Eén van de schepen die werden gelost was de Arctic Express, zo te zien een enorm schip.

   

Gemaal Breeman     
Anton van Rijswijk maakte opnamen van het Gemaal Breeman in Barendrecht van het Waterschap Hollandse Delta. Op YouTube staat een kort filmpje van dit gemaal.

   

                                  terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

maandag 17 september 2018     
Was daar gisteren opeens geen update. Helaas, maar een dagje Bronbeek, afgerond met een uitermate goed en uitgebreid Indisch diner prevaleerde toch echt boven de Wilhelminasluis.
Maar vandaag weer "business as usual", te beginnen met de Albatros. Het schip moest een tijdje wachten tot er voldoende water op de Waaldrempel stond.

   

Nog geen half uur nadat de Albatros (020.05838) was geschut arriveerde het volgende schip. Laat dat nu ook een Albatros zijn. Toeval? Ik vermoed dat deze tweede Albatros (023.10674) op weg was naar Heerewaarden. 

Eentonig, maar weer een half uurtje later de Zwolse Zeester. Het schip kwam van Vianen ging richting Maas.

Dan de Jannelien die van het Maximakanaal kwam en die nu richting Rotterdam ging.

   

Nog niet zo lang geleden kwam de Duitse Annabell ook al langs, nu ging ze eveneens richting Rotterdam.

Het varend hotelschip Sarah was tot wachten gedwongen in de Waalhaven. Gedwongen? Waarom? Dat staat hieronder. 

Storing 2018-31     
Hoewel Storing 30 nog niet is verholpen, al 10 (tien) dagen geen bediening van de brug, kwam de volgende storing al aan de orde vanmiddag. Rond 15.00 uur zag ik dat de lichten van de sluis aan de binnenkant uitgingen en even later kwam het volgende bericht binnen.

Natuurlijk ben ik even gaan kijken, maar veel te zien was er niet. De Waaldeuren sloten niet helemaal, het vermoeden was dat er iets onder de deur H1 zou zitten.
Na een uurtje arriveerde de eerste van de hulptroepen, een monteur van Istinewa. Hij kon niet anders dan concluderen dat duikers noodzakelijk waren om de boel weer draaiend te krijgen. Die kwamen dan ook en dit keer die van Hercules/De Waard.
Zij klaarden de klus heel soepeltjes door wat stenen naar boven te brengen die de oorzaak van de storing waren.

Even een proefdraai en de Sarah kon naar binnen en de storing kon worden afgemeld.

De hulptroepen vertrokken en de rust daalde neer over de Wilhelminasluis.

AndelWandelt in en rond Barendrecht  

Zaterdag jl. deed AndelWandelt mee aan deze tocht. Het Verslag ervan staat al online, de Foto's volgen z.s.m.  TRouwens het Verslag en Foto's van de 4e Dommeltocht staan ook eindelijk online.

                                   terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 15 september 2018      
Vandaag passeerde echt maar één beroepsschip. Het was de Emanuel IV die ik eerder zo'n 10 jaar geleden de sluis zag passeren. Links op 16 september 2008, ernaast leeg terug van Andel op 24 november van hetzelfde jaar.

   

Vanochtend kwam het schip dus weer langs, evenals de andere keren op weg naar de fabriek van De Heus in Andel met een lading die in de buurt van Düsseldorf was ingenomen.
Op de stuurhut de letters MSG, hetgeen staat voor Mainschiffahrts-Genossenschaft eG. Op de foto ligt het schip aan de kade bij De Heus aan De Rib in Andel. 

Nu lag aan diezelfde kade, maar dan dichter naar het hek, de Catharina die uit Werkendam was gekomen.

De gehele dag door druppelden recreanten voorbij, maar halverwege de middag opeens tien jachten in de sluis. Waarschijnlijk een club gezien de thuishavens achterop, Kerkdriel, Rosmalen, Lith, etc. Misschien wel een afsluitingsvaart van dit vaarseizoen.

Bij het uitvaren bleek een "verstekeling" in de schutting te zijn. Het was de Turfschuit uit Woudrichem. Een kenner die ook stond te kijken, een landrot denk ik zo, noemde het een praam. Nadat ik het vanmiddag opzocht bleek hij gelijk te hebben. 

 AndelWandelt           
Hoewel Anton van Rijswijk en Hans de Weerd als AndelWandelt deelnamen aan de Baro-Dubbeltocht van 40 km in en naar Barendrecht, hield ik me nog bezig met de 4e Dommeltocht die zij woensdag jl. liepen vanuit en naar Eindhoven. Het verslag van deze tocht van 41 km staat nu online, de foto's ervan volgen misschien morgenavond. 

                              terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 14 september 2018    
Eén schip gezien vandaag in de sluis en dat was al vrij vroeg in de ochtend. Er kwamen nog wel een paar schepen langs, maar net op die momenten dat ik niet op de sluis was. De Hildamar dus die leeg op weg was naar Heerewaarden.

In het Munnikenland drie schepen. Helemaal vooraan lag de Verwachting te wachten tot het kon worden gelost.

Bij de kraan werd de Ostrea gelost en zo te zien was dat karwei bijna klaar.

Helemaal achteraan lag de Readiness die al klaar was met lossen.

Meer niet vandaag, maar nog wel twee andere foto's. De eerste toont het water in de sluis vanochtend aan de Maaskant. Flink, echt flink groen. Heel bijzonder. In de loop van de dag minderde de kleur.

Een kennis uit Woudrichem vroeg me of er binnenkort aan de sluis of de weg ernaartoe ging worden gewerkt. Hij had een bord gezien bij Giessen waarop een omleiding stond voor de route naar dorpen die aan de andere kant van de Maas liggen.
Het zou best kunnen dat verkeer op die manier wordt omgeleid als de brug weer eens niet doet wat ervan wordt verwacht. Van werkzaamheden aan de weg heb ik tenminste niets gehoord. 
Morgen maar eens kijken of ook aan de Gelderse kant van de sluis een dergelijk bord staat.

Eigenlijk direct nadat ik deze update online had gezet kreeg ik een reactie van Teun den Ddekker over deze omleiding:
"Die borden staan er ivm de werkzaamheden aan, op zijn Aels gezeed, den Ailaandsendijk, oftewel de Bergse Maasdijk van Wijk en Aalburg over de hoogwaterkering naar Ammerzoden, Hedel, enzo, ik meen ook bekend als N832.
Dat stond hier in het Brabants Dagblad, editie ’s-Hertogenbosch.
De afsluiting van de dijk zou een paar nachten zijn. Vanaf de Wellsedijk verder richting Ammerzoden, Hedel etc. zou vaker zijn, maar daar zou een lokale omleiding aangegeven worden, aldus de advertentie van de provincie Gelderland."
Opgelost dus dit vraagstuk, zeker toen later nog meer reacties kwamen, o.a. van Joost Roeland en via Twitter van Marjiel Versteeg. Bedankt iedereen!

                                   terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

donderdag 13 september 2018  
Het was stil vanochtend op de sluis, oorverdovend stil. Geen schip te zien. Wel bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland, daar lag vooraan de Belgische duwer Bryan met een flinke bak voor zich te lossen.

Achterin lag de Avanti te laden. Het schip zou net als de Bryan in de loop van de middag vertrekken.

De Nivoma was hier al een flinke tijd niet geweest. Nu was het op weg naar Gorinchem.

In de monding van de Waalhaven kwam de ontmoeting met de Patria die het nu lege Munnikenland in wilde varen.

Een uurtje later kwam de tweede voor Covaco langs, de Readiness.

Rond 18.30 uur een duo-schutting van de Confidentia en de Prinses Margriet.  

Na het schutten bleven beide schepen in de Waalhaven overnachten, morgen weer een dag.

Hoewel ik net deze update had afgesloten ben ik toch nog een keer de sluis opgegaan. We hoorden wat harde geluiden van metaal op metaal en het kwam uit de sluis. 

Het bleek de Maritiem te zijn die graag door de sluis wilde, maar met de spudpalen fier omhoog lukte dat natuurlijk niet. Het werd een hele operatie, maar eigenlijk nog snel slaagde de schipper erin de spudpalen te verwijderen en in het ruim te leggen. 

   

De niet te bedienen brug
Dag zes in de reeks dagen dat de brug niet kon worden bediend zit er wat die brug betreft alweer op. Wel werden vandaag een aantal proefdraaien gedaan, maar succesvol was dat niet. Op de foto de brug die tijdens een van de proefopeningen spontaan leek te stoppen bij het omhoog gaan. 
Het probleem blijkt dus groot te zijn, misschien ook wel klein en heel goed verstopt. Afwachten maar wat dag zeven brengt.

                              terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

woensdag 12 september 2018      
Door omstandigheden, vooral de regen, maar weinig foto's gemaakt. Wel van de Duitse Annabell die zo diep lag dat het schip een paar uur in de Waalhaven moest wachten tot er genoeg water op de Waaldrempel stond. 

Aan het einde van de middag zag ik nog een onbekend schip voorbijkomen. Het was de Eemsteyn II die uit de thuishaven Werkendam kwam. Daarmee waren mijn foto's voor vandaag op.

   

De brug doet het nog steeds niet (goed)        
Het duurde even vanochtend voordat alle hulptroepen waren aangekomen, maar toen kon het karwei beginnen. Met verkeers-regelaars op de brug en monteurs in de kelder zou het moeten lukken. Maar helaas! Geen succes en morgen maar weer de oplossing trachten te vinden. 

Elders op deze site staat het hele verhaal over de vier bruggen over de sluis. Brug 1, een rolbrug, lag er van 1895-1927. 

De tweede brug was eveneens een rolbrug en deze deed dienst van 1927-1980.

In 1980 kwam de derde brug en die was totaal anders. Het werd nu een hefbrug waardoor de hoogte van de vaart onder de brug beperkt was. De brug deed dienst tot 2001 toen de huidige brug werd aangelegd.

Het aardige van deze drie oude bruggen is dat er heel weinig bekend is van storingen. Alles ging mechanisch maar enige inzet van het sluispersoneel werd daarbij wel gevraagd.
Zoals gezegd staat het hele verhaal over de bruggen van de Wilhelminasluis elders op deze site

Zomaar een luchtfoto    
Het is een opname uit 1972 die behoorlijk wat drukte toont bij de fabriek aan De Rib in Andel. Een drukte die je tegenwoordig daar niet meer ziet. 

                          terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 11 september 2018      
De vierde opeenvolgende dag waarop de brug niet kon worden bediend. Tenminste, de bediening zou nog wel lukken, maar de techniek, computergestuurd of niet, geeft de problemen. 
Afijn, het zal wel een keer weer goedkomen. Trouwens geen schepen zien draaien omdat ze hoog waren om onder de brug door te kunnen. 
Vandaag weer een stel schepen voor de lens gekregen, te beginnen met de Mergus uit Zwijndrecht die op een korte reis van Den Bosch naar Dordrecht was.

   

De Mergus kwam ongetwijfeld de oude sleper (1904) Citius uit Veere tegen die van Woudrichem kwam en naar ik hoorde op weg was naar Heusden. In de sluis zag ik de sleper voor het eerst, liggend naast een modernere recreant. Misschien wel eentje met pech dacht ik toen, maar dat bleek toch niet het geval te zijn.

   

Dan zag ik opeens vanachter mijn bureau de grote Spauwer de sluis in komen. Het schip kwam leeg van Andel en ging naar het haventje van Haaften.

   

De Courage en de Babette kwamen langs, maar geen foto. Wel van de Undine III die ik maakte toen ik op weg was naar het Gedenkteken om een foto te maken van de Rodeur.

De foto maakte ik vanaf de brug en ik keek toch ook even richting Maas. Daar zag ik twee schepen aankomen, een foto dus.

Het bleken de Vrijheid uit Den Helder (!) te zijn en de Zwaluw uit het Friese Lemmer.

   

Daarna reed ik toch maar zoals gepland naar het Gedenkteken voor een foto van de Rodeur die geladen van Antwerpen kwam.

De Santiago wilde ik zeker op de foto hebben, wat een prachtig schip! Hoewel dat natuurlijk een heel subjectieve waarneming is.

   

Hoewel ik toen dacht te stoppen voor vandaag, kon ik een duo-schutting van de Albatros en de Iris niet zomaar voorbij laten gaan. Naar buiten dus maar weer en vanaf het midden van de brug de foto gemaakt. 

                             terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

Top