HOME
Vragen
Reacties
Contactformulier

Utrechtse kanalen, gemalen en sluizentocht, 42 km.

We waren maar net met de trein op Utrecht Centraal gearriveerd toen Anton me een koffieshop in trok. “Eerst wat gebruiken” zei hij.
Om exact zeven uur waren we dan toch zo ver dat we genoeg gebruikt hadden en gingen we op pad.
We raadplegen hiervoor een kaart die het Hoogheemraadschap “De Stichtse Rijnlanden” speciaal voor ons heeft laten maken.
Vandaag lopen we twee lussen waarbij kanalen, gemalen, sluizen maar ook vooral forten een grote rol spelen. Het ene fort nog fortiger dan het andere.
We lopen langs de Leidse Vaart (Rijn) tot we bij het Merwedekanaal komen, hier slaan we af tot we bij het Amsterdam Rijn kanaal zijn en volgen deze een stukje. Vervolgens komen we langs of veroveren ‘Fort De Klop’, ‘Fort De Gagel’, ‘Fort Ruigenhoek’ en ‘Fort Blauwkapel’. Uiteindelijk komen we terug in de binnenstad van Utrecht waar het wemelt van toeristen en vooral shoppende mensen.
Er loopt daar zelfs een kat tussen (zal wel een vrouwtje zijn). We banen er ons een weg doorheen voor de tweede lus, nu aan de andere kant van de Leidse Vaart en volgen na de oversteek van het AR kanaal die Leidse Vaart tot aan het dorp De Meern. Via de oude Groenendijk, waar oude knotwilgen de wereld door de tijd compleet hebben zien veranderen, gaan we terug en komen weer bij het Amsterdam Rijnkanaal uit. Daar passeren we waarachtig Dafne Schippers, onze wereldkampioene sprint,  alsof ze stilstaat. Het is dan wel de in april opengestelde Dafne Schippers brug, …..maar toch.
Uiteindelijk belanden we weer bij Utrecht Centraal voor de evaluatie met weer een of ander bruin goedje. Dat we daarna (of daardoor) nog even in een verkeerde trein stappen maakt de reis naar huis alleen maar een half uurtje langer.

Een dagje Utrecht, een wandeltocht om U tegen te zeggen.
Hans

Deze morgen waren we om kwart voor 8 in Ouwerkerk bij het Watersnoodmuseum voor de start van de Krekentocht georganiseerd door Wandelend Zeeland in samenwerking met het Watersnoodmuseum. Er waren diverse afstanden en wij gingen natuurlijk zoals gewoonlijk voor de langste afstand.  Om bij de inschrijving te komen moesten we al een heel stuk het museum in. Nadat we ingeschreven hadden nog even snel een bak koffie genomen en daarna konden we meteen vertrekken.

De tocht bracht ons in Zierikzee, dan naar het gehucht Capelle, vervolgens Nieuwerkerk en na Oosterland komen we uiteindelijk weer terug bij het Watersnoodmuseum. Op deze route is het niet alleen verharde weg want we kregen tot onze verassing toch nog met behoorlijk wat onverhard te maken. Na een eerste kennismaking met de Oosterschelde, er volgden nog een drietal momenten waarbij we soms even maar soms ook voor behoorlijk langere tijd er langs lopen, stuiten we op het eerste onverharde in het Krekengebied Ouwerkerk. De kreken in Ouwerkerk zijn stroomgeulen die zijn ontstaan na de watersnoodramp van 1953. Het is nu een heel mooi natuurgebied geworden en in het bezit is van Staatsbosbeheer

Hierna was het de ene keer langs de slootkant van een graanveld dan weer ergens een pad, of een landweg. Er zat zelfs een rondje door boomgaarden met appels en peren bij. Het was het Rondje Boôgerd en dat was een wandelpad door de bio-boomgaard de Muyehof in Nieuwerkerk. Maar een tweetal grasdijken spanden toch wel de kroon. Was de eerste al een kijk wijd bij de 2e, de Rampertsedijk,  leek er geen eind aan te komen. Niet dat we daar mee zaten want het weidse om je heen verveelt nooit.

Nadat we ons einde tocht in het Watersnoodmuseum afgemeld hebben zochten we nog even het terras van de buren op. Natuurlijk werd het bij Brasserie de Vierbannen wat na bomen over de mooie wandeltocht in het Zeeuwse. Altijd fijn om weer een keer in deze provincie een tocht te doen. Bleef niet bij alleen bij na bomen want we keken ook vooruit want we willen de doordeweekse eigentochten weer op gaan pakken. En dat wordt komende woensdag al met een 2e Utrechtse Kanalen, Gemalen en Sluizentocht.

8:00 – 16:20 uur  42 kilometer

Anton

Is wat nattig als we op sportpark Albano het clubgebouw van sportvereniging A.V.O.’83 uitstappen. Wellicht kan de regenbroek in de rugzak blijven maar dat is toch een beetje te optimistisch gedacht. Een aantal uren is hij wel echt nodig maar uiteindelijk hebben we toch de meeste uren in het droge gewandeld. Na de start doorkruisen we eerst het centrum van Oudenbosch met de grote kapel van het Instituut Saint-Louis en de nog imposantere koepelkerk, de Basiliek van de Heiligen Agatha en Barbara. Vervolgens gaan we het buitengebied in wat er op dit moment heel kleurrijk uitziet. Het is akkerbouw wat hier de overhand heeft en de verschillende gewassen maken er in deze tijd van het jaar een mooi lappendeken van.

De ronde die we vanaf Oudenbosch afleggen is als volgt; buurtschap Zwartenberg, Etten-Leur, Hoeven en dan weer terug naar Oudenbosch. Onderweg doen we daarbij een aantal natuurgebieden aan. Allereerst is het de beurt aan de Hoevensche Beemden waar we een onverharde slingerende dijk langs een aantal wielen gaan volgen. Hans oppert dan ook niet voor niets dat deze dijk wel iets weg heeft van de Nieuwedijk naar de Batterij onder Brakel. De volgende wordt De Berk en in dit natuurgebied treffen we de veenputten aan. Het laatste onverharde zit praktisch aan het einde van de tocht als we voor even het Pagnevaartbos in duiken. Al met kunnen na we terugkomst weer met veel genoegen terug kijken op de wandeltocht.

7:00 – 14:50 uur   40 kilometer

Anton                                                              naar de foto's