HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                Nieuwsoverzicht van 21 t/m 31 januari 2018                                           

woensdag 31 januari 2018      
Dat was behoorlijk wat regen dat vandaag naar beneden kwam. Ik waagde mijn toestel er maar niet aan en dus heb ik weinig foto's gemaakt. Meestal nog vanuit huis ook. De eerste was de Navex die de nacht in de Maashaven had doorgebracht.

De Arnold J van Dunea koos een goed plekje uit: aan de overkant en precies tussen twee bomen in.

De Arnold J kwam al snel weer terug en nu kreeg het gezelschap in de sluis van de Monza.

Natuurlijk liet ik vandaag een aantal schepen fotoloos passeren, maar voor de Sardonix die in de sluis de Knarr meekreeg pakte ik de camera weer. Nog steeds regen dus alweer vanuit huis.

Dit keer liep ik niet naar het Munnikenland maar gebruikte ik de auto. Ook de foto's van de Shalona, een onbekende voor me, en de Kon-Tiki maakte ik vanuit de auto. De Kon-Tiki vertrok trouwens even na het maken van de foto's.

   

De regen leek alleen maar intenser te worden, de foto van de Puck die ik vanachter mijn bureau maakte illustreert dat.

Later in de middag werd het zelfs nog even droog. Die periode tot het donker werd was niet lang en toen passeerde alleen de Maasstroom 11 met de grote bak Sander voor zich.

Een behoorlijk brede bak die Sander en bij een lengte van bijna 80 meter heeft zo'n koppelverband toch bijna de hele sluis nodig.

Schepen op de Nieuwe Merwede     
Niet dat ik daar zelf was, maar wel Hans de Weerd die op zijn Vijf Levens van de Noordwaardtocht niet alleen oog had voor de schitterende natuur in de Biesbosch, maar ook schepen fotografeerde.

   

De eerste twee foto's hierboven zijn in de vroege ochtend gemaakt van resp. het mts Edelweiss en de St Maarten. Hieronder twee opnamen van de Spera. 

   

De volgende was de Scheldestroom die door de struiken op de voorgrond wat moeilijker is te onderscheiden.

Dan twee containerschepen die zo te zien onder een aardig zonnetje passeerden. Het waren de Marajo en de Nivoma.

   

De laatste twee foto's zijn van de Marieke en de Calcit 29. Geen enkel bekend schip in deze rij, opvallend!

   

Rotterdam toen    
Opgeruimd moet er zo nu en dan worden en dus kan deze oude kaart van Rotterdam, "Op de Maas", een andere eigenaar krijgen. Mooie kaart waarop veel is te zien van de scheepvaart toen. Wanneer dat toen was? Geen idee. 
Wel is zeker dat achterop een prachtige postzegel van 2 1/2 cent zit. Voor een liefhebber, bied maar! (via Contactformulier)

                           terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 30 januari 2018      
Wat een geweldige opkomst vandaag van schepen in de sluis! Bijna iedere categorie was vertegenwoordigd en het waren teveel schepen om ze allemaal op de foto te krijgen.
Het begon al vanochtend vroeg toen via WhatsApp twee prachtige foto's binnenkwamen.

Hierboven een opkomende zon in één van de Veense Putten, heel sfeervol. Maar de tweede foto deed daar niet voor onder. Vanaf de Cornelis B werd een foto gemaakt van de sluis vanaf de Maaskant met de Keimpe bijna in de sluis.

Het tijdstip waarop de foto's werden gemaakt, kwam voor mij te vroeg. Wel keek ik vanuit huis naar de Keimpe, op de voorgrond, en de Cornelis B in de sluis.

   

Niet lang erna kon ik met regelmaat een van mijn favoriete plekjes op de sluis innemen. Piet Lobregt ontpopte zich als een ware paparazzi en "betrapte" mij bij het maken van een van de vele foto's vandaag. Goed is te zien hoe kaal, kil en weinig comfortabel mijn "werkplek" op het westelijk Waalhoofd is. Maar ja, ik moet het er mee doen en dat doe ik met veel plezier.

Live maakte ik als eerste schutting die van de Oggy, Thira en Kim K mee.

   

De Oggy was als eerste uit de sluis en die zag ik nog net de bocht van de Waalhaven omgaan, op weg naar de Merwede.

In de volgende schutting kwam eerst de Marja binnen, even later gevolgd door de Douwina. 

   

Tegen het einde van de ochtend kwam de Zwolse Compani de sluis in. Later bleek de juiste naam de Compania te zijn.  

   

Het schip was een onbekende en daarom was de foto van Piet Lobregt die hij vanuit het Munnikenland maakte zeer welkom. 

Toen ik in het Munnikenland ging kijken, eigenlijk reden we er voorbij, zag ik twee schepen liggen. Achteraan de Presto en bij de kraan de veel grotere Kon-tiki.

   

Tijdens onze lunch kwam de Vliestroom van de Kustwacht de sluis in. Prachtig gezicht zo vanachter mijn gebakken eitje. Volgens mij zou de bemanning van het schip kunnen zien, zo die daartoe al lust had, wat er op mijn bord lag.  

De volgende schutting liet opnieuw twee schepen zien, de Skyline en de Secunda.

De Zwolse Skyline was een onbekende voor me en daarom twee extra foto's van het schip.

   

Bij het uitvaren van de Skyline was links te zien dat daar de Belgische Tiësto uit Lanaye lag te wachten. Het 110 m. schip was bijna op de bestemming, de fabriek van De Heus aan De Rib in Andel. Om een goede foto van het schip te krijgen maakte ik maar weer eens de wandeling naar de brug.

Dan eerst de Rosalinde die uit de buurt van Doesburg kwam en Keizersveer als reisdoel had. In de Maashaven zag ik toen de Navex liggen, ook al een onbekende voor me. Het schip kwam uit Andel waar het was gelost.

   

Het begon al flink donker te worden, maar de Sayonare kon ik natuurlijk niet zomaar laten passeren. 

Al met al een bijzonder geslaagde en toch zeker ook drukke dag. Nogmaals, er passeerden meer schepen dan die ik op de foto kreeg en ook nu nog (19.00 uur) zie en hoor ik schepen passeren. Net nog was er een duo-schutting van de Altero en de Jan.                                   

Onbekend, maar wel eerder gezien    
De Compania en de Navex bleken inderdaad hier volledig onbekend te zijn. Edoch, voor de Skyline ging dat niet op. Dit schip zag ik eerder de Wilhelminasluis passeren onder de naam Jasmijn en daarvoor als Wisseling.  

   

                                terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht 

maandag 29 januari 2018       
Echt weer zo'n bekende maandag waarop alles een beetje op gang moet komen. Dit gold zeker ook voor de binnenvaart, want echt druk werd het niet. Wie wel snel op gang kwamen waren de mannen die de zoutkist kwamen ophalen die tot nu toe bij het wachtgebouw stond. Geen zout dus meer op de sluis, er wordt dus niet langer op sneeuw of ijzel gerekend.

   

Passanten       
Een kleine bloemlezing van schepen die tot nu toe passeerden mag natuurlijk niet ontbreken. Vroeg in de ochtend miste ik natuurlijk een tweetal schepen, waaronder de Albatros. Daarna gingen niet echt veel schuttingen aan me voorbij. De eerste schutting die ik zag was een duo-schutting van de Alwi-B, van Gouda naar Heerewaarden en verder, en een klein vaartuig.

   

Het kleine scheepje scheen de naam Zwerver te hebben gedragen. Nu niet meer omdat het van eigenaar is gewisseld, maar wat nu de naam is..................helaas die moet ik vooralsnog schuldig blijven.

De Kim H, is dat nou een Eurocarrier of een Multicat, schutte vanochtend in de richting Merwede. Later op de dag kwam het weer terug, toen ongetwijfeld op weg naar Neptune Shipyard in Aalst.

En daar was dan eindelijk weer eens de Keimpe, nu op weg naar Wijk en Aalburg. Al een flinke tijd geleden dat ik dit schip hier zag schutten. 

Van de andere kant kwam de Diademar die vanochtend al was geladen in Heerewaarden en nu Gorinchem als reisdoel had.

Dan de Anda die ik vanuit huis weer in twee stukken op de foto zette. Het schip was vanochtend in Vianen gestart.

   

Met de Shalom schutte mijn laatste schip vandaag. Het schip kwam uit de buurt van Delft en ging nu richting Maas, misschien wel naar het Maximakanaal.

Sluis en Gemaal      
Mijn beide hofleveranciers van foto's, Anton van Rijswijk en Hans de Weerd, zijn onafhankelijk van elkaar op pad geweest. Ze stuurden van die trips een flink aantal foto's. Van de Drie Rivierentocht van Hans plaatste ik al een aantal foto's, vandaag ook weer twee en wel van de Dalemse Sluis. Alles over deze oude inundatiesluis kun je hier vinden.

   

Anton ging een dag later, zaterdag jl., naar Rhoon om daar deel te nemen aan de Rhoonse Griendentocht. Tijdens die tocht kwam hij o.a. langs het Gemaal Breeman, een gemaal in Barendrecht van het Waterschap Hollandse Delta. Voor de liefhebbers: door hier te klikken vind je alle ins en outs van dit gemaal.

   

                                            terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

zondag 28 januari 2018     
Met een gesloten zondagse sluis is er natuurlijk weinig te beleven hier. Hoewel het in de twee havens van de sluis en in het Munnikenland ook heel rustig was, kon ik daar tenminste nog een paar foto's maken. 
De eerste twee foto's zijn van de Delfzijlse Actief die al klaar ligt te wachten bij de kraan van Covaco in het Munnikenland.

   

De tweede foto hierboven maakte ik vanuit het Munnikenland waar we naartoe waren gewandeld om te kijken hoe het met het hoge water was. Daarover straks meer, maar we kregen daar ook goed zicht op de Prinses Margriet en de Inspé II die in de Waalhaven lagen.

Later, eenmaal weer thuis, nam ik een kijkje op het Maashoofd en daarna op het Waalhoofd. In de Maashaven lag de Werkendamse Diademar, in de Waalhaven de eerder vermelde schepen.

Hoog water     
Zoals hierboven al vermeld maakten we de wandeling naar het Munnikenland. Dat gaat altijd heel goed, alleen moet je ook weer terug langs dezelfde weg en dat valt gaandeweg een "beetje" tegen. Maar goed, twee foto's die duidelijk het hoge water tonen. Op de linkerfoto links de weg naar Slot Loevestein met links ervan de Maas. Op de rechterfoto diezelfde weg maar nu terug omhoog naar de Wakkere Dijk.

   

Op die Wakkere Dijk lopen nog steeds de runderen en paarden, de dieren kunnen daar genieten van het eten dat er klaar ligt. Waarschijnlijk willen die dieren daar nooit meer weg gedachtig de woorden die mijn biologieleraar op het Lyceum in Den Helder lang geleden sprak: "Dieren willen alleen maar eten, slapen en zich zo nu en dan voortplanten". Bijna niet te geloven, maar er zijn toch echt ook mensen die denken dat ze alleen voor deze drie zaken op de wereld zijn gezet.

Schepen slopen      
Nog steeds worden er schepen gesloopt, vooral kleine(re). Vandaag kreeg ik foto's binnen van de Emma die klaar ligt bij de sloperij. Welke dat is, stond er er jammer genoeg niet bij en de naam lezen lukte ook niet.
 

   

Ook ligt er een schip dat ik moet kennen van passages van de Wilhelminasluis. Ik vermoed dat het de Berkel 2 is, maar zekerheid heb ik niet.

Schepen op de Waal en Maas       
Hetzelfde dat ik hierboven schreef geldt voor veel foto's die ik krijg. Maar de mannen van AndelWandelt geven altijd de naam van een schip erbij. Meestal ook wordt dan vermeld waar de foto is gemaakt.
Om te beginnen met de schepen die Hans de Weerd zag op zijn Drie Rivierentocht een opname van de Consensus op de Waal.

Het zijn meestal schepen op de Waal die ik niet in de Wilhelminasluis zag. Of ze zijn te groot of ze varen heel andere routes. Dat gaat ook op voor de duwer Herkules II en de Dirk-Romy.

   

Daarom beperk ik me maar tot het vermelden van de naam. In het volgende geval het mts Paco die met Slot Loevestein op de achtergrond stroomopwaarts gaat.

De volgende twee waren de Cotrans 11, dat lijkt me een bekende, en de Sempachersee.

   

De Imperial Gas 84 zag ik echt nog nooit eerder, ook nu weer Slot Loevestein op de achtergrond.

Dan twee schepen die me wel weer bekend voorkomen, de Infinity en de Adelante.

   

Bij Gorinchem lag de Belgische duwer Egalité uit Grevenmacher.

Vervolgens een zekerheidje, want de Cotrans 5 is mij bekend. De Vigila ernaat lijkt me wel erg groot voor de sluis.

   

De laatste twee schepen dan. Eerst de Fenny 1 en ernaast de Vaar-Wel. Twee onbekende schepen voor me.

   

                               terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 27 januari 2018    
Het was nog een beetje schemerig toen het Eros-koppelverband, geladen met oud en verbruikt ijzer richting Noord schutte. Het was nog te vroeg voor me, zelfs voor de Via Mare (023.25225) die niet veel later tijdens ons ontbijt passeerde. 

Het was een voor mij onbekend schip dat niet in mijn archief voorkwam. Daarom vanuit huis zelf twee foto's gemaakt van het voor-en achterstuk.

   

Een onbekend schip schreef ik hierboven, maar dat moet ik meteen nuanceren. Onbekend onder deze naam, want als Avalon zag ik het schip passeren op 30 november 2007.

De Avalon veranderde later van naam en werd Rival. Zo zag ik het schip o.a. 14 augustus 2016 het Munnikenland ingaan.

Verder was er weinig vaart en de twee schepen die daarna nog voorbijkwamen, de Levant (023.04897) en de Patria (023.05226), miste ik ook nog eens volledig. Maar toen rond 18.00 uur de Inspé II (021.00095) De Rib in Andel verliet om na het schutten in de Maashaven te blijven liggen, was ik paraat.
Ondanks de donkerte en zonder een statief te hebben gebruikt ben ik tevreden over het resultaat van deze opname.

Meer valt eigenlijk niet te melden over deze dag. Morgen is de sluis dicht, dan is er denk ik tijd genoeg om foto's te plaatsen die Hans de Weerd maakte tijdens zijn Drie Rivierentocht van afgelopen donderdag.

                                terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 26 januari 2018    
Een redelijk drukke dag, voor een vrijdag zelfs behoorlijk druk. Ik heb er opnieuw een paar pareltjes uitgehaald en daarbij werd ik ook door anderen geholpen. De Nosce Orbis (023.18541) was gisteravond al in de Maashaven aangekomen en bleef daar overnachten. Vanochtend schutte het schip te vroeg voor me, maar niet voor Arie van Tongerlo die er met zijn smartphone een foto van maakte. Leuk, want dit schip kende ik nog niet. De naam betekent zoiets als "Ken uw wereld". 

Een flinke tijd later was ik nog steeds niet paraat toen de Sperwer 1 (065.03879) passeerde met de bak Almoord voor zich op weg naar Gorinchem. In de bak een trouwens heel onduidelijke lading: "Heeft zeker zijn schuur opgeruimd" was het commentaar van iemand die me ook een foto ervan gaf. Vond ik wel grappig.

Mijn eerste foto was van de schepen die in het Munnikenland bij de fabriek van Covaco lagen.

Links was dat de bekende Knarr (032.80169) die lag te laden, terwijl rechts de Jacoba (023.16204) werd gelost.

   

Tijdens de koffiepauze, met een uitstekend smakend stuk rijstevlaai erbij, zag ik de Fasaly (023.06694) langskomen. 

Daarna de tweede onbekende: de Amarens (060.045134) die van Rotterdam kwam en de Maas opging richting Sluis Lith.

   

In de loop van de middag kwam de Sperwer 1 weer terug met een nu lege Almoord. De lading bleek te zijn afgeleverd aan de Handelskade in Gorinchem. 

   

Bij het binnenvaren van de sluis viel me ineens een bordje op aan de zijkant van de Sperwer 1 door de wel heel toepasselijke tekst. Als iedereen zich daaraan zou houden, zou dat een hoop rommel minder in het water geven

In de sluis vervolgens de Knarr die geladen van het Munnikenland kwam voor Helmond. Het schip passeerde in de Waalhaven de recreant Zwaluw, een Langedijker beurtvaarder.

Dan mijn laatste foto voor vandaag. een duo-schutting van de Zwolse Imatra (023.12216) en de Ineke (021.00659). De Imatra kwam van Veghel, de Ineke van Helmond.

Schepen tijdens de 3 Rivierentocht        
Hans de Weerd liep gisteren de Drie Rivierentocht, Maas, Waal en Merwede, en zag derhalve een flink aantal schepen. Vandaag een aantal ervan. De Douwina, die hier gisteren ook schutte, lag in de Merwedesluis bij Gorinchem. 

   

Op het punt waar Maas en Waal samen verder gaan als Merwede kwam net de IJmeer voorbij, een scheepje van De Klerk.

   

Met de Zwaantje 1 zag Hans opnieuw een schip dat eerder in de Wilhelminasluis was te zien.

Voor de Spes Salutis gold hetzelfde. Bij de Oude Silo in Andel zag Hans dit schip dat ik later in de Wilhelminasluis zag.

Hoog water 2     
Het water is weer flink omhoog gekomen, maar niet zo als pas geleden. Voor ons is de graadmeter het paaltje helemaal links op de foto. Zolang dat niet onderstaat is er al helemaal niets aan de hand.

Twee onbekende schepen        
Vandaag passeerden twee schepen die ik nog niet eerder zag. Tenminste, niet onder de huidige naam. Edoch, de Nosce Orbis zag ik vaker door de sluis komen, maar dan als Enok. De foto van dit schip is van juli 2008.
Ook voor de Amarens gaat dit op, toen heette het schip Hoop op Zegen. Deze foto maakte ik in december 2008.

   

                                  terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

donderdag 25 januari 2018         
Weer zo'n gewone dag die door alles dat passeert in mijn ogen toch bijzonder werd. Meteen maar beginnen, geen vooraf geneuzel. Aardig de foto die vanaf een schip is genomen dat de Wilhelminasluis vanaf de Maaszijde nadert. Links materieel van aannemer Van der Ven en goed zichtbaar de aan beide kanten voor de brug snel groeiende rijen auto's.

Er kwamen weer juweeltjes voorbij. Vanochtend de/een Damen Stan Tender 1505, op weg naar Neptune Shipyard. Later zou het scheepje weer terugkomen om dan waarschijnlijk verder te gaan naar Hardinxveld. Een naam kon ik er niet op ontdekken, maar wel intrigerend was het bord met de tekst "Port Autonome d'Abidjan".
Nu is mijn Frans een beetje roestig geworden, maar zoeken naar info was geen enkel probleem. Ik kwam uit in Ivoorkust en daarmee begrijp ik het waarom van de Franse tekst. Ivoorkust was vroeger een kolonie van Frankrijk en heette toen "Côte d'Ivoire". Waarschijnlijk nu ook nog bedenk ik me ineens.

   

Een aardige ontmoeting kwam bij het appartementengebouw Oude Silo waar ik de Secunda (020.06366) inhaalde die op weg was naar de sluis. Meteen ook maar weer een foto gemaakt van de Rehoboth II (023.34054) die ietsje verder aan De Rib ligt.

   

Daarna ging ik verder naar de sluis waarin op dat moment de Ventjager (021.03954) en de Levant (023.04897) bleken te liggen.

In de Waalhaven dobberde de Kalisti (023.11447), wachtend op een schutting. Het schip kreeg gezelschap van de Zwaantje 1 (023.22426) die even later de bocht omkwam.

Met de Douwina (023.12142) kwam een oude bekende de sluis in. Het schip kwam geladen van Amsterdam.

De Iris (023.18127) had nog drukke bezigheden, zowel in de Waalhaven als in de sluis, en was op weg naar Heusden.

       

Dan mijn laatste schepen. Eerst de Ferro (023.24803), daar kom ik nog op terug, en even later de Spes Salutis (022.05001). Deze laatste was een nieuwkomer voor me. 

   

Dan bracht vanmiddag ook nog de RWS 71 een bezoekje aan de sluis. In de Waalhaven bleef het schip een tijdje liggen om daarna weer richting Merwede te vertrekken.

   

Storing deur H4      
Vanochtend bleef met enige regelmaat bij het dichtgaan de westelijke Maasdeur staan. Niet bij elke keer dat die deuren werden gebruikt, maar toch een aantal keren totaal. Zou dus een kleinigheidje moeten zijn, vooral ook omdat ik vanmiddag dit probleem niet zag en zonder haperen kon worden geschut.

Zwaar transport        
Opnieuw werd gekozen voor transport over het water van een bijzondere lading. Per binnenvaartschip, later bleek dat de Ferro te zijn die daarna leeg door de sluis kwam. Bij de loswal van De Heus werden de onderdelen van een grondreinigingsmachine op vrachtwagens geplaatst van Eljo Exalto transport & opslag die het verdere vervoer op zich nam.

Op dit transport werd ik opmerkzaam gemaakt toen ik een vrachtwagen, vooraf gegaan door verkeersregelaars, met een bijzondere lading over de brug richting Brakel zag gaan.

                                     terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

woensdag 24 januari 2018      
Weer behoorlijk wat schepen die zich hier lieten schutten, waaronder ook een paar geladen schepen. Dat kan nu ook omdat het water weer flink omhoog is gekomen, zelfs De Struikwaard loopt opnieuw vol.
Het eerste schip voor mij was de Veere (020.10210) die vanaf de bovenverdieping in twee stukken op de foto ging. Het schip kwam van Sluis Lith en had dit keer Amsterdam als bestemming.

   

Een uurtje later het tweede schip, de geladen Fiat Voluntas (023.12279) die van Heerewaarden kwam en het zand in Spijk ging brengen.

   

Ons wandelingetje naar het hoge water in het Munnikenland leverde ter hoogte van het Gedenkteken een foto op van twee schepen aan De Rib in Andel. 

Links de 110m. Rehoboth II (023.34054) die wordt aangepast aan de eisen van de nieuwe eigenaar. Rechts de Distinta (023.19425), een onbekend schip voor me. Later bleek ik het schip toch te kennen, ook als Jan-Gerard.

   

Kijkend naar de andere kant, naar de fabriek van Covaco, zagen we de Lisa (023.15091) liggen bij de vulpijp. Daar bleef het bij, meer schepen zagen we niet. Wel toen we thuis net aan de koffie zaten en de Fasaly (023.06694) voor ons zagen schutten.

   

Doordat we een afspraak in Poederoijen hadden, vlakbij de Poederoijense Bol, kon ik daar nogmaals de Fasaly zien. Dit keer in gezwinde vaart met de Veense Put op de achtergrond.

Later weer thuis zag ik de Main V (023.27365) schutten en alleen al het "Den Helder" op de achterzijde zei me dat ik een foto van dit scheepje, dat van Heusden kwam, moest maken. 
In de Waalhaven lag toen de Walrus (022.115609) te wachten om daarna verder te gaan naar Aalst. Later zou het scheepje weer terugkomen.

   

Even later bleek dat de Walrus niet alleen ging schutten. Het scheepje ging zo ver mogelijk vooraan in de sluis liggen. Terecht bleek even later toen de Ventjager (021.03954) erachter ging liggen. Dat was nog niet alles, want ook de brede en grote Lourens Sr (022.05025) kwam meeschutten. 

Daarna mijn laatste schutting en dit was een heel aardige schutting van twee schepen. Eerst kwam de Fiat Voluntas binnen op een reis naar Heerewaarden en even later sloot de Spes Salutis (030.21447) aan.

Piratenstreken van Rijkswaterstaat    
Al een hele tijd staat een artikel hierover op de site in de rubriek "Verhalen". Nu heb ik het verhaal een beetje aangepast en wat makkelijker leesbaar gemaakt. Hieronder de hoofdrolspelers in dit verhaal, de journalist Ad Mol, overleden in 2013, en het RWS-patrouilleschip Maas. 

   

Nederlandse Spitfire bij Brakel      
Ook dit verhaal, in de rubriek "Oorlog in de Regio" heb ik aangepast en hier en daar gecorrigeerd en/of aangevuld.
Op 17 april 1945 stortte bij Brakel een Nederlandse Spitfire neer. Piloot M.A. Rackwitz overleefde de crash en werd na gevangenname overgebracht naar een ziekenhuis in Rotterdam. Daar bleef hij tot de bevrijding van ons land in begin mei van dat jaar. 
Op de foto hieronder Rackwitz met een aantal andere piloten van zijn 322e Squadron. Rackwitz is vierde van rechts.

                                 terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 23 januari 2018    
Vanochtend vroeg stond een bezoek aan de garage op het programma. Nodig om de acht bougies van mijn hybride auto te vervangen. Nu dacht ik altijd dat één bougie per cilinder benodigd was, dus waar die andere vier voor zijn .......... ik snap het niet.
Daarna wachtte een trip richting Uden en natuurlijk rijden we dan langs de Zuid-Willemsvaart. Echt druk was het echter niet of we konden het niet goed zien. De Nevaro (023.16719), vooraan in Veghel, konden we niet missen.

Nu waren in de sluis voor ons vertrek al een paar schepen gepasseerd, de Ventjager, Arnold J en de Undine III bijvoorbeeld, maar toen wij weg wilden rijden van huis voer net de Noorderzon (023.17437) de sluis uit. Ik waagde er nog een snelle foto aan.

Traditiegetrouw was de eerste stop bij het Gedenkteken om het vaste verband Haai (023.18028)+Christina (023.03314), die bij Covaco lag te lossen, op de foto te zetten. 

Daarna begon die reis naar Uden en daar brachten we een genoeglijk tijdje door. Tegen het einde van de middag gingen we weer terug naar de sluis en mijn eerste activiteit was daar de Woudrichemse vissers met de Neeltje te fotograferen. Daarna naar het Maashoofd voor de Boadicea (023.16433), een onbekend schip voor me onder deze naam. Als Luctor (023.16433)zag ik het schip meermalen passeren.

   

Het werd al snel donker, zodat bij het schutten van die Boadicea, samen met de Spes en de Tripang, er te weinig licht restte voor een goede foto. Daarbij regende het trouwens ook nog.
Het bleek een vrij drukke dag te zijn geweest, hopen dat het morgen ook zo is!

Asjemenou

Ja, dan heb je pech! Zeker als je als eerste voor een geopende brug moet wachten, in dit geval voor Sluis St Andries bij Rossum. Nu moet mijn dochter daar wel vaker wachten, maar nog nooit stond zij dan vooraan met een goed zicht op de tergend langzaam verlopende operatie. Of leek dat alleen maar zo?

                               terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht 

maandag 22 januari 2018   
Vanochtend vroeg passeerden een paar schepen, waaronder de Albatros, maar daarna bleef het wel heel stil. Pas in de loop van de middag zag ik in ieder geval mijn eerste schip, liever gezegd boot. Het was de sleepboot Walrus (022.11560) die van Aalst kwam en naar huis in Werkendam ging.

   

In de Waalhaven lag toen al de Altero (023.10743) te wachten. Het schip kwam van Leerdam en was ongetwijfeld op pad om een lading zand te halen.

Omdat het toch niet druk werd zocht ik in het archief een tweetal foto's van hetzelfde schip maar met verschillende namen. Links als Res Nova in april 2008 en ernaast zeven jaar later als Sijtje.

   

In de Maashaven was intussen de Jamais-Pense (060.04085) aangekomen. Dit Belgische schip uit Tournai zag ik eerder aan het laden bij de fabriek van Covaco. Nu kwam het schip van Nederhemert en koos het een ligplaats in de Vluchthaven bij Gorinchem.

Meer schepen zag ik niet, kwamen ook niet voorbij. Misschien in de loop van de avond nog, maar nu (18.00 uur) is het donker en niets wijst nog op de komst van een schip.

                          terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

zondag 21 januari 2018        
Geen nieuws van de Wilhelminasluis dit keer maar wel van de mannen van AndelWandelt die deelnamen aan een, afgaand op de wwersomstandigheden hier, barre tocht vanuit en naar Nijmegen.

Prachtige foto's maakten Anton van Rijswijk en Hans de Weerd van deze tocht. Maar hoe mooi ook, ik kijk vooral naar foto's die ik kan gebruiken voor deze site. En die waren er weer!
De mannen passeerden o.a. Sluis Heumen en ze slaagden er in om drie schepen op de foto te krijgen. Allereerst waren dat de mij onbekende Pecaro (023.33203) en de Duitse Rhoenland (047.01080).

   

De derde was de Viento (070.01734) en ook deze was onbekend voor me. Alle drie schepen kwamen van de Maas en bevonden zich in het Maas-Waalkanaal in de buurt van Sluis Heumen. 

Een bijzondere sluis deze Sluis Heumen. Uitgebreid wordt daarover verhaald, gelardeerd met prachtige foto's, door Pepijn van Aubel in november 2016. Klik hier en je weet alles van dit sluizencomplex.

Ook van het gemaal dat bij het complex hoort maakten Hans en Anton een aantal foto's.

De foto's van deze tocht staan al op deze site, weliswaar ongetiteld, het Verslag ervan volgt a.s. dinsdag. 

                           terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

Top