HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                               Nieuwsoverzicht van 21 t/m 28 februari 2017                                            

dinsdag 28 februari 2017     
Jahoor, daar was die brug weer. We waren even weggeweest en bij terugkomst zagen we vanaf de Maasdijk bij Giessen al een lange rij auto's staan. Eenmaal thuis keek ik direct op de sluis en inderdaad............storing! (2017-10)

Het zag er hetzelfde uit als de vorige storing: alle slagbomen naar beneden, maar een halsstarrig liggen blijvende brug. De Jo-An deed nog een poging onder de brug door te komen, maar dat lukte niet. Het schip bleek te hoog te zijn.

   

Intussen kwam het bericht van de storing via mail ook binnen. Voor het gemak heb ik het tweede bericht, waarin de opheffing van de storing wordt meegedeeld, hieronder staan. Toch weer een flinke tijd wachten was het voor het verkeer.
Opvallend dat opnieuw wordt gesproken over Voorhaven (Maashaven), volkomen overbodig. Ronduit storend is de melding met "Stremming Wilhelminasluis". Sommige schepen konden en werden dan ook geschut.

De monteurs van EPC arriveerden rond 12.15 u. en toen was het vrij snel opgelost, want een kwartiertje later kon het verkeer weer gaan rijden. Wel aardig was dat iets na 12.30 uur de Verkeersregelaars aankwamen. Die konden onverrichterzake weer terug. 
Wel moest eerst nog worden proefgedraaid, maar dat verliep uitstekend.

   

Schepen die passeerden    
De Avenir en Willemien kwamen vanochtend vroeg langs, te vroeg voor mij. Wel was ik op tijd voor de Nomade die van Rotterdam kwam en de lading in Veghel ging lossen. Niet lang erna de C'est la Vie die al een flink stuk achter zich had, het kwam namelijk van Amsterdam en het ging eveneens richting Veghel.

   

In het Munnikenland lag de Nobis hoorde ik. Even daar gekeken en inderdaad, het schip lag er bij de kraan.

Daarna kwam de storing, maar er kon wel gewoon worden geschut. Als het schip tenminste onder de brug door kon. Voor de Anna was dat geen enkel probleem.

Ook de Deeneplaat kon onder de brug door. De Jo-An moest wachten tot de storing voorbij was en toen kon het na een lange tijd wachten ook verder op de reis met containers voor Rotterdam. 

   

De volgende die kwam schutten was de Fiat Voluntas. Vanuit Nieuwerkerk a/d IJssel was het op reis om zand te halen in misschien wel Heerewaarden. In ieder geval die richting op.

Dan twee scheepjes van Dutch Marine Service. De Pacific had de kleinere Delta, een multifunctioneel werkscheepje, op sleeptouw.  

   

Tijdens het maken van de laatste twee foto's regende het flink. Zo zeer zelfs dat ik besloot geen foto's meer te maken. Ik miste daardoor de ontmoeting van twee Eendrachten in de Waalhaven, maar ook de passage van de Grefo. Wat er verder vandaag nog komt schutten weet ik natuurlijk niet, maar voor vandaag houd ik het dus voor gezien.

Gedicht in de sluis        
In dit geval is dat net als in voorgaande jaren in de Lingesluis in Gorinchem. Dit sluisje geeft vanaf de Merwede toegang tot de Lingehaven en dan verder naar de Linge. Bijna louter alleen recreanten maken gebruik van dit sluisje.

Vanochtend zag ik een klein stukje over deze gedichtenwedstrijd in het AD-Rivierenland staan. Dichters in de Binnenvaart: laat de creatieve geest maar werken!

   

                              terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht 

maandag 27 februari 2017     
Een vervelende dag wat het weer betreft, vooral vanmiddag. De scheepvaart kwam daarbij ook nog eens moeilijk op gang, want het was al lang licht toen de Albatros als eerste passeerde. Daarna de gewoonlijke Arnold J van Dunea op patrouille, toch weer twee schuttingen die in het totaal meetellen.
De eerste schutting daarna was een echte. Eerst de Zeeleeuw die met een grote werkbak voor zich even later in de sluis gezelschap kreeg van de Avontuur die van Andel kwam.

In het Munnikenland bij de fabriek van Covaco was vanochtend de Nijmeegse Murene gearriveerd die eerder op de dag uit de haven bij Haaften was vertrokken. Het schip lag te laden op het moment van de foto.

Tegen het einde van de ochtend de duwer Jamaica die opnieuw de bak Tim voor zich had. Het transport was onderweg naar de Rotterdamse Waalhaven waar ook de Maasstroom 11 lag. 

Het weer was en bleef zeer matig tot slecht en ik besloot mijn camera niet aan al die nattigheid bloot te stellen. De Zuidenwind, op een reis van Delft naar Heerwaarden, zette ik dan ook vanuit de keuken op de foto. Datzelfde lot trof de Britse Trearddur Bay die uit Aalst was gekomen en nu naar de Buitenhaven in Maassluis ging. Even later sloot de Ella aan bij het Britse schip.

   

Bij het maken van foto's vanuit huis staan de bomen flink in de weg. Sporadisch kan ik daar mee leven, maar heel veel schepen op een dag zo op de foto vind ik helemaal niks. Dus geen foto van de Petronella, Walrus II en de Elisabeth die nog voor 18.00 u. passeerden.

De sluis vanuit de lucht    
Pas geleden kreeg ik een aantal oude en oudere foto's die volgens mij uit een of ander archief komen. Toch maar eens navragen waar precies vandaan. In ieder geval is de summiere informatie bij de eerste drie foto's dat die zijn gemaakt in ca. 1972.

       

Mooie foto's uit een periode die toch alweer ruim 40 jaar achter ons ligt. Dat geldt ook voor de grote foto hieronder, want ook die kreeg als info mee: 1972. 
Op de foto valt op dat de fabriek in het Munnikenland (onderaan) op dat moment nog maar weinig plaats inneemt. De Struikwaard (rechts midden) is volledig in gebruik als landbouwgebied. Op De Plaat is de scheepwerf "De Gantel" (midden links) nog volop in bedrijf.

Coasters        
Regelmatig komen coasters door de sluis, bijna altijd dan op weg naar de steenfabriek in Aalst. De schepen gaan daar stenen laden die naar Engeland worden gebracht. Die terugreis gaat bijna altijd via de Bergsche Maas, de Wilhelminasluis  kan de diepgang van die geladen coasters niet aan. Een van die coasters door de Wilhelminasluis was in april 2015 de Amy (IMO 9213715).

Zo nu en dan gaan ook coasters naar De Rib in Andel om verschillende redenen. Lossen of laden gebeurt dan bij de fabriek van De Heus. De Douwent (IMO 8703139) deed dat bijv. op 27 december 2013.
Ook de fabriek van Covaco in het Munnikenland krijgt regelmatig coasters op bezoek. Zo ook op 15 oktober 2013 toen de Antares (IMO 8409496) daar kwam om te laden.....of lossen. 

   

Waarom dit artikeltje over coasters? Gewoon omdat een foto van alle coasters die ik hier in de loop van de jaren zag in een album coasters staan en ik dit album vandaag heb bijgewerkt.

                               terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht      

zondag 26 februari 2017      
Nog slechts vier zondagen en de sluis is weer de hele week open. Van of over de Wilhelminasluis is dus niets te melden, of het moet zijn dat ik vanmiddag een gedempt gejuich hoorde over de uitslag van een voetbalwedstrijd. Nu weet ik dat de sluiswachters die hier dienst doen allemaal Feyenoord-fans zijn, dus ik neem aan dat het gejuich vanuit Andel hier naartoe zweefde.
Geen schepen dus vandaag en ook geen Anton van Rijswijk die de traditionele zondagse wandeling onderneemt om de vorderingen bij de restauratie van het Mansvelder Gemaal en bij de bouw van de Fortwachterswoning bij de Batterij onder Poederoijen in ogenschouw te nemen. Ik moest dus zelf op pad.

Bij de Fortwachterswoning viel meteen de groene kleur van het dak op. Het leek me isolatie toe die nu was aangebracht, maar toen we even verder wandelden veranderde de kleur van de woning in een soort rose, maar dat bleek een zijgevel te zijn.

Er is dus weer het e.e.a. voor elkaar gebracht bij deze woning. Hoe het er bij het Mansvelder Gemaal voorstaat weet ik jammer genoeg niet. Bij het teruglopen richting dat Mansvelder gemaal verstapte ik me ietwat en daarna en daarom leek het mij verstandiger naar huis te gaan en het gemaal rechts te laten liggen. Toch wel jammer!

Bijzondere schepen    
Tijd genoeg vandaag voor andere dingen zoals daar is het artikel "Bijzondere schepen" op deze site. Alle onderdelen daarvan zijn aangepast, hier en daar verbeterd en wat fouten gecorrigeerd. 
Zelfs ik vond het leuk, en ik heb het toch echt zelf gemaakt, om deze korte artikelen weer eens te lezen. Wat mij betreft een aanrader om te lezen over de Henrean bijvoorbeeld, wat een geschiedenis heeft dit schip!

Dat laatste geldt ook voor de duwer/sleper Jamaica die zeer regelmatig door de sluis komt. Ook dit schip heeft een bewogen geschiedenis achter zich. Dat geldt eveneens voor de Tarragona, maar dan vooral door het materiaal waarvan het schip werd gemaakt.

   

Heel bijzonder ook het verhaal van het drijvende kasteel met levende have aan boord, de Vlotburg.

Dan twee recreanten. Eerst de Uriah Heep, een scheepje van de Engelse Marine die o.a. dienst deed in Hongkong. Maar ook de Mary Scott, een oude reddingsboot die nog meehielp in de evacuatie van Britse troepen vanuit Duinkerken in 1940.

   

Dienstvaartuigen      
Vandaag ook de tijd genomen om de foto's van deze vaartuigen op een betere manier op de site te krijgen. Ik begon met de schepen van Rijkswaterstaat, nu nog in dienst of eerder. Als exponent van deze vloot de RWS 72.

Uit alle Politie-vaartuigen koos ik de P98, terwijl de militaire vaartuigen worden vertegenwoordigd door het landingsvaartuig L 9537 van het roemruchte Korps Mariniers.

   

Bij de Dienstvaartuigen is ook een rubriek Diversen. daarin schepen van de Provincie, Brandweer, Waterschap, etc., maar ook een paar Veren. Daaruit koos ik om hier te plaatsen de Arthur, een ex-KNZHRM (Koninklijke Nederlandse Zuid- en Noord-Hollandse Redding Maatschappij). 

                    terug naar boven                  naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 25 februari 2017       
Een saaie dag waarop slechts twee schepen door de sluis kwamen, een enorm verschil met vorige week zaterdag! De eerste miste ik volledig. Deze Henmar kwam uit de buurt van Alphen a/d Rijn en ging richting Veghel.
De tweede miste ik eveneens, maar dat maakte een foto die ik vanaf De Rib in Andel maakte weer goed. Het was de Ineke die van Rotterdam kwam. Het schip bleef in de Maashaven liggen en door het goed stabiel houden van de camera was de foto alleszins bevredigend.

Nu was ik naar De Rib gereden om vanaf dat punt de passerende Ineke op de foto te zetten. Dat liep dus even anders, maar omdat ik er toch was zette ik meteen maar de schepen bij de fabriek van De Heus op de foto. Het waren de Avontuur uit Maasbracht, de Waterworld, de bak Anita en de Volharding.

Die Waterworld was een Frans schip uit Douai en eentje die nog niet in mijn archief voorkwam. Het schip bleek jaren onder Nederlandse vlag te hebben gevaren als Deo Juvante. Pas in 2002 ging het naar Frankrijk als Ben en een jaartje later werd de naam Waterworld.

Veel was er op De Rib niet te beleven, maar net voor ik weer in de auto wilde stappen zag ik het drijvend materieel aan de overkant van het water. Toch maar weer een foto van gemaakt, hoewel er weinig leek te zijn veranderd.

Wielenroute van AndelWandelt      
Deze 42 km lange tocht van AndelWandelt liet ik per abuis plaatsvinden op 18 februari waar dat 21 februari zou moeten zijn. Het logo van de tocht heb ik verbeterd en vandaag bij het verslag van deze tocht gezet.
 

Duwers/slepers opnieuw ingedeeld       
Op eentje na 400 duwers/slepers zag ik tot nu toe door de Wilhelminasluis komen. Ik heb het vinden/bekijken van een foto iets makkelijker gemaakt voor al deze schepen van Aaltje t/m Zwarte Gans. Kijk maar eens hier.

   

                             terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 24 februari 2017      
Dat er iets niet in de haak was vanochtend vroeg werd me, toen ik voor het eerst naar buiten keek, meteen duidelijk omdat de bak met oud ijzer die door de Maasstroom 7 werd geduwd stil een stukje in de kolk bleef liggen en daarna weer achteruit de sluis uitging. Er stonden al rijen auto's te wachten voor de slagbomen die naar beneden waren, maar de brug ging niet omhoog. Storing dus!

Mocht de brug gisteravond niet omhoog vanwege de flinke storm, nu wilde het ding ondanks een commando daartoe niet omhoog. De rijen wachtenden voor de slagbomen groeiden snel en de bekende taferelen speelden zich weer af. Fietsers gingen over de sluisdeuren, auto's draaiden, vrachtauto's reden achteruit en het parkeerterrein werd een carpoolplaats. 

   

Rond 09.00 uur arriveerden de monteurs van EPC en slechts vijf minuten later waren de problemen opgelost en kon het verkeer de brug weer passeren. Voor alle zekerheid werd nog een paar keer proefgedraaid en de brug deed keurig wat ervan werd verwacht.

Schepen door de sluis       
Er waren al drie schepen gepasseerd voordat de Maasstroom 7 de storing trof. Het transport moest daarom ruim een uur wachten in de Maashaven tot de brug kon worden geopend.

Daarna duurde het tot 13.30 uur voordat het volgende schip zich meldde. Deze Mededinger kwam nog niet in een M-album voor.

   

In de Waalhaven was intussen ook de Jamaica met de bak Tim gearriveerd. Het passeren van de schepen leverde mooie plaatjes op.

   

Bij de fabriek van Covaco lag de Ambiorix, een mij onbekend Belgisch schip. Vanaf het Gedenkteken maakte ik ook een foto van de Avontuur die voor de Anita bij de fabriek van De Heus lag. De foto vertekent door de zoomlens helaas een beetje.

   

Tegen 17.00 uur een duo-schutting in de sluis van de Quo Vadis, op een reis van Veghel naar Rotterdam, en de Renata die naar Sliedrecht ging. Tijdens het schutten was in de Waalhaven al de Ora et Labora gearriveerd, deze ging naar Heerewaarden zand halen.

   

Het is nu bijna 18.00 uur en meer schepen zag ik niet. Ik hou het dus maar voor gezien voor vandaag.

Eindelijk, eindelijk, eindelijk       
Bij de afrit vanaf de parallelweg van de N322 naar de Wilhelminasluis staat een lantaarnpaal. Al maandenlang was deze kapot en dat was lastig en gevaarlijk. 's Avonds en 's nachts was het door de donkerte juist op dat punt met diepe kuilen langs de kanten heel gevaarlijk, zeker voor mensen die hier niet echt bekend waren. 
Vanmiddag ineens twee man van EPC met een wagen met een kraanbakje om de lamp te kunnen verwisselen. Groter was het werk niet, gewoon een lamp vervangen. Dat dit nu zo lang moest duren!
Een beetje begrip kan ik er nog wel voor opbrengen. Er zijn de laatste maanden ca. 574 inspecties geweest, maar dan werd overdag de sluis en het sluisterrein bezocht. Ja, dan brandde er natuurlijk geen één lantaarnpaal.

                                    terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

donderdag 23 februari 2017       

Berichtgeving    
Vanavond werd de wind zo hard dat bedienen van de brug niet meer mogelijk bleek. Scheepvaart bleef dus zeker mogelijk, maar wel moest een schip laag genoeg zijn om onder die brug door te gaan. Rijdend verkeer over de brug had al helemaal geen last.
Er ging dan ook een bericht voor de Scheepvaart uit en ook kwam het op Teletekst te staan. In beide gevallen jammer genoeg niet helemaal correct!

"Geen bediening Wilhelminasluis"....... klopt niets van, de sluis was gewoon bedienbaar, alleen de brug niet. Dan begint het bericht ook weer met die vermaledijde "Voorhaven (Maashaven) Wilhelminasluis". Die voorhaven heeft bijna nooit ook maar iets te maken met een stremming! Zelfs als de storing aan de Waaldeuren is, komt die Voorhaven-Maashaven weer op de proppen in het bericht.
Ik denk dat degene die de berichten opstelt slaafs een oud bericht neemt en dat dan hier en daar wat verandert. Dat moet dan anders, want de berichten over stremmingen of storingen aan de Wilhelminasluis slaan meestal nergens op.

Schepen vandaag
Opnieuw speelde regen en nu ook harde wind een flinke rol op de Wilhelminasluis. Het leek alsof de schepen binnen bleven, want in de eerste sluiswachtersdienst, van 06.00-14.00 uur, passeerden slechts drie schepen. Eén ervan zette ik vanachter mijn bureau op de foto, de druppels op het raam illustreren waarom ik niet naar buiten ging. De brug moest omhoog voor de Spes Salutis die naar Heerewaarden ging om daar zand te halen.

Iedere dag moet er wel brood op de plank komen en daarom gingen we op pad om dat brood en wat andere dingen te kopen. We haalden daarbij die Spes Salutis in en ik kon het niet laten het schip nogmaals, maar nu met Poederoijen op de achtergrond, op de foto te zetten. 

De Arkervaart komt hier niet echt vaak langs, ik ging daarom toch maar naar buiten. De bemanning van het schip was bezig de luiken nog steviger vast te maken, waarschijnlijk met het oog op de verwachte harde wind. De Arkervaart ging naar Rotterdam.

   

De Gerardus kwam van Andel waar het de lading bij de fabriek van De Heus had gelost. Deze reis was niet echt lang, want het schip bleef een nachtje in de Waalhaven liggen. 

Tegen het einde van de middag kwam de Maasstroom 11 met een geladen bak voor zich richting sluis. Het transport bleef echter geruime tijd in de Maashaven liggen, maar rond 17.30 uur vertrok de Maasstroom 11 alleen. De bak met oud ijzer bleef liggen.

Schepen op de Bergsche Maas      
Hans de Weerd en Anton van Rijswijk liepen voorbije dinsdag de Wielenroute, ik berichtte er al eerder over. Vandaag de rest van de scheepsfoto's die ze maakten op de Bergsche Maas. 

   

Hierboven links de Belgische Koala (060.00191) uit Douai met ernaast de Orion met Hoogwaterkering Kromme Nol op de achtergrond.
Hieronder een schip waar ik niets over kon vinden, de Sélodie.
 

Een poosje later de Belgische Oggy (060.02817) uit Evergem en ernaast de bekende met containers geladen Jo-An (023.17674).

   

De Werkendamse Contender (023.31616) kwam in vliegende vaart voorbij. 

Dan de Reminke (023.25931) uit Rheden en de met containers geladen Victor.

   

Als slot van deze serie twee veren. Links de Bergsche Maas 9, rechts de Bergsche Maas 10. Op de achtergrond nogmaals een beeld van de hierboven al genoemde Victor.

Bovenlandsche Sluis         
In het Oude Maasje ligt een sluis, deze behoorde tot de Hollandse Waterlinie. Direct ten zuidwesten van de bebouwde kom van Doeveren bevindt zich, op de plaats, waar de Elshoutse Zeedijk wordt geflankeerd door 2 wielen, de Bovenlandsche sluis. In de vervallen sluis ontbreken de sluisdeuren en de schotbalken.

   

In de huidige verschijningsvorm is de sluis wellicht een modernisering van een oudere sluis op die plaats. Aan de zuidzijde bevinden zich vlechtingen en hardstenen afdekplaten, een hardstenen sponning voor de schotbalken met daarop een peilschaal in ellen. IJzeren staven zijn aangebracht ter voorkoming van inzakking van de sluismuren.
Het brugdek van de sluis is van beton en is omstreeks 1920 aangebracht. Het smeedijzeren hekwerk dat zich hierop bevindt is aan de uiteinden gekruld en dateert van omstreeks 1900.

   

Verplaatsing kazemat      
De verplaatsing van een oude kazemat gisteren is zonder problemen verlopen. De gehele operatie werd door ca. 2000 belangstellenden gevolgd. Jammer dat het weer niet echt meewerkte.

Van de verplaatsing is een filmpje gemaakt dat hier is te zien, ook veel andere info staat op de Facebook pagina van Rijkswaterstaat vermeld.
                          terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

woensdag 22 februari 2017         
De regen was behoorlijk spelbreker vandaag, maar toch kon ik nog wat foto's maken. De eerste kwam vanachter mijn ontbijt, want deze Friso kwam te vroeg voor me. Het Friese schip uit Grou had de grote bak Gerrit-Jan voor zich en was op weg naar Rotterdam.

Bij de tweede, de bekende Spes Salutis die naar Heerwaarden ging, regende het te veel om naar buiten te gaan. Tijdens het schutten van het schip erna, de Zuiderzee die van Rotterdam kwam, was het echter droog.

   

Vanaf de brug zag ik in de Waalhaven de Gerardus, die naar Andel ging, liggen wachten en in de Maashaven de Loreley. Dit laatste schip kwam leeg van Veghel en ging nu een nieuwe lading innemen in Rotterdam.

   

De Gerardus kreeg me later toch naar buiten, hoewel het toen regende. Met mijn oude camera maakte ik een foto van het schip.

Het laatste schip, de Merwestroom, kreeg ik in twee stukken op de foto. Regen was de reden van dit fotograferen vanuit mijn keuken. Het waren meteen de laatste foto's want de regen werd nu uiterst hinderlijk.

   

Wel heb ik nog een aantal foto's van schepen die de mannen van AndelWandelt op de Wielenroute van gisteren maakten. Later zullen er nog meer volgen, voor vandaag heb ik er wat passagiersschepen uitgezocht.

Dit rijtje schepen was te zien in Heusden. Het zijn vlnr de River Splendor, de River Voyager en de Monarch Express. Niet ver van dit trio verwijderd lag nog de Excellence Queen die enige reparatie over zich kreeg.

Onderweg zagen de mannen aan de overkant hetzelfde rijtje van drie liggen, maar nu vanaf een geheel andere zijde. Buiten dus de Monarch Empress. Later werden de mannen ingehaald door de River Splendor.

   

Sluizen op de Wielenroute
Het was de derde keer dat AndelWandelt de Wielenroute liep en hoewel er altijd wat nieuws in zo'n tocht zit, kwamen ze ook weer langs vertrouwde objecten. Gelukkig blijven ze ook foto's maken van die bekende bezienswaardigheden.

Hierboven het weggetje dat over de inundatiesluis bij Fort Hedikhuizen gaat. Een punt waar je een prachtig uitzicht over de omgeving hebt, waarbij de sluis ook nog eens uitermate fotogeniek is.

   

Een heel stuk verder ligt de enige schutsluis die gisteren werd bezocht, Sluis Waalwijk. 

Soms is het lastig om de goede naam van die oude sluisjes te vinden of te bepalen. Dat geldt ook voor de Oud Heusdense Sluis en de Dubbele Sluis. Die namen schijnen nogal eens te wisselen, want de Dubbele Sluis heet ook wel de Oud Heusdense Sluis 2.

   

Dan heb ik in het verleden een klein en eigenlijk onooglijk sluisje consequent het Gendersch Sluisje genoemd. Anton van Rijswijk vond uit dat dit niet correct is, de juiste naam is Gendensch Sluisje.

Gemaal Gansoyen       
Dit Gemaal Gansoyen dat vlakbij de Bovenlandsche Sluis staat ging natuurlijk ook op de foto. 

   

Al deze foto's van de Wielenroute en ook nog veel andere staan op deze site; het Verslag van deze tocht van 42 km staat eveneens online.

                          terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 21 februari 2017        
Weer zo'n dag dat ik meer schepen miste dan ik zag. Merwestroom, Seolto, Semper Spera, zomaar wat schepen die fotoloos passeerden, maar al met al heb ik toch een aantal foto's van passanten kunnen maken. Zoals die van de duo-schutting van de Prinses Margriet en de Zeeuwse Orca uit Terneuzen.

Tijdens het uitvaren in de Waalhaven kwam de ontmoeting van dit duo met de Spes Salutis die naar Heerewaarden ging.

Een van mijn favorieten kwam daarna langs, de duwer Jamaica met de Fritrans-4 voor zich en op weg naar Rotterdam.

Op bovenstaande foto die ik nam op een Waalhoofd is de Jamaica bijna niet te zien. Toch maar even naar de Maashoofden gewandeld om een beter zicht op de duwer te krijgen. Bij de tweede foto dacht ik nog, je zult toch maar in dat huis links wonen!

   

In het Munnikenland werd bij de fabriek van Covaco de Inspé gelost en even daarachter werd de Adrie-S geladen. Vreemd gezicht om twee van die steigerende schepen te zien.

De laatste foto van schepen maakte ik van de Estancia die net onder de brug door de sluis inkwam. Het schip was op weg naar Antwerpen om daar een nieuwe lading in te nemen. Net na 18.00 uur zag ik nog de Essex de sluis inkomen, maar toen was het al te donker voor foto's. 

Verplaatsing van een kazemat      
Al op 1 februari besteedde ik er aandacht aan, maar morgen gaat het gebeuren, dan wordt een kazemat die in de weg staat bij de aanleg van een 3e kolk voor de Beatrixsluizen in Vreeswijk verplaatst.
 Dit is een dusdanig speciale gelegenheid, dat Rijkswaterstaat en Sas van Vreeswijk hier een dag vol leuke activiteiten voor jong en oud omheen organiseren. Iedereen is tussen 08.00 uur en 15.00 uur van harte welkom op het evenemententerrein nabij de keet van Sas van Vreeswijk aan Defensiedok 10 te Nieuwegein!

Het hele programma en alle ins en outs van dit spectaculair gebeuren kun je hier vinden. Als je morgen een vrije dag hebt lijkt het me zeker de moeite waard om er een kijkje te gaan nemen.

   

Sluis Schijndel sluiswachterloos?       
Zover is het nu nog niet, hoewel nu al 's nachts de bediening van Sluis Schijndel op afstand gebeurt. Via Twitter kreeg ik een bericht erover binnen van "Binnenvaart"
 (@binnenvaart).

Het betekent dat er binnenkort geen sluiswachter meer in Schijndel is bij de sluis in de Zuid-Willemsvaart, maar dat de bediening vanuit de centrale in Tilburg wordt gedaan.

Rijkswaterstaat haalt in de loop der tijd steeds meer sluiswachters van hun oude posten en laat de bediening voortaan in Tilburg doen. Alle beweegbare bruggen en sluizen in Noord-Brabant en Midden-Limburg moeten tussen 2019 en 2024 zijn aangesloten op Tilburg. Een en ander betekent ook dat de drie kleinere bediencentrales Oosterhout, Helmond en Schijndel ook uiterlijk 2024 geen eigen sluiswachter meer hebben.

Bovenstaande houdt m.i. dus ook in dat uiterlijk in 2024 de Wilhelminasluis op afstand gaat worden bediend, de sluis ligt tenslotte ook in Noord-Brabant. Dat zou wel heel jammer zijn, juist omdat de Wilhelminasluis zo "open" is voor bezoekers en belangstellenden. Het komt zelfs wel eens voor dat de sluiswachter even tijd heeft om een praatje te maken met geïnteresseerde kijkers, zoals op de foto's hieronder van een jaar of tien terug. 

   

En ook dit is dan verleden tijd: twee sluiswachters die tijdens het wisselen van de wacht de zaken even doorspreken. Beide mannen zijn trouwens al heel lang niet meer in dienst van Rijkswaterstaat.

Afijn, afwachten maar wat er op de Wilhelminasluis nog aan veranderingen komt, modernisering is niet te stoppen. 

                                      terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht          

Top