HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
21 t/m 30 september
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                Nieuwsoverzicht van 21 t/m 28 februari 2018                                           


woensdag 28 februari 2018    
Het was vandaag zo mogelijk nog kouder dan de voorgaande dagen. Halverwege de ochtend wees de thermometer (niet geijkt) nog zes graden vorst aan. Dit en de snijdende wind deden de gevoelstemperatuur behoorlijk lager liggen. Hoe bereken je trouwens de gevoelstemperatuur?

De schepen vandaag      
Heel misschien miste ik vanochtend vroeg een schip, maar ik hoorde in ieder geval geen eentje passeren. De Inspé, op weg naar De Rib in Andel, was de eerste vanochtend. Op de achtergrond de RWS 44 die even poolshoogte kwam nemen bij de sluis en in het Munnikenland.

De tweede was, tegen 11.00 uur al, de Taurus. Het schip was leeg op een reis van Dordrecht naar Heerewaarden. 

Na het middaguur passeerden achter elkaar de Babette en Henja. Beide schepen hadden gelukkig geen brug nodig, want daar waren op dat moment problemen mee, zie ook hieronder.

   

Ondanks de ijskoude wind toch het uitstapje naar het Munnikenland gemaakt. Daar lag de Iselmar te laden en de Christina vooraan te wachten.

   

Al ruim na 14.00 uur de Marjan en daarbij was ik zo in de krant verdiept dat ik bijna vergat een foto van het schip te maken. Nog net kreeg ik het achterstuk ervan op de foto.
Ruim een uur later de Zagri 3, misschien ook wel op weg naar Heerewaarden om zand te halen. 

   

Hoewel het toen pas rond 15.30 uur was, besloot ik te stoppen met het maken van foto's. Daarbij, schepen kwamen er ook niet meer, in ieder geval niet tot 18.00 uur.
Maar iets na 18.00 uur toch maar weer naar buiten omdat ik m.i. de sleper Gemini, die uit Geertruidenberg kwam, nog niet eerder zag. De thermometer wees nu acht graden onder nul aan, het voelde als tachtig graden onder nul.

   

Storing      
Rond 11.00 uur viel me op dat auto's voor de brug stopten en even later weer doorreden. Het was me meteen duidelijk dat er iets vreemds aan de hand was, auto's stoppen tenslotte niet zomaar.

Naar buiten dus om te kijken wat er aan de hand was. Dat werd al snel duidelijk, want alle rode lichten voor de brug knipperden. Sommige auto's stopten (even), de meesten reden echter in volle vaart door. Onbegrijpelijk.

Na een uurtje arriveerde een monteur van Istimewa, het bedrijf dat gaat over de elektronica op de sluis. Precies weet ik het niet, maar in ieder geval gingen op een gegeven moment de slagbomen naar beneden. Gelukkig dat er toen geen automobilisten doorreden! Een tijd later ging ook de brug omhoog .........en weer naar beneden. Alles leek in orde. 
Al met al weinig oponthoud voor het wegverkeer, maar dat kwam vooral dat iedereen het waagde door de rode lichten te rijden. Het scheepvaartverkeer had geen hinder, een storingsbericht zag ik dan ook niet langskomen. Wel geloof ik dat een schip bij de sluis draaide om via de Bergsche Maas te gaan. Duurde te lang vermoed ik.

Zwaar en bijzonder transport    
Tegen 13.00 uur zag ik vanuit de richting Gelderland twee vrachtwagens van Eljo-Exalto aankomen met een bijzondere lading.

Het bleek te gaan om twee tanks per vrachtwagen van 8 m. hoog en een diameter van 6 m, genummerd van 5 t/m 8. Het transport had wel een flink stuk van de weg nodig. 

   

Natuurlijk reed het transport behoedzaam en in laag tempo. Te laag voor nogal wat automobilisten die kozen voor de parallelweg. Waar gewoonlijk rond deze tijd op woensdag nogal wat kinderen op de fiets van school naar huis gaan, reden er gelukkig dit keer geen fietsers. Gelukkig, want de wagens, zowel vrachtwagens als personenauto's,  reden zonder vaart te minderen over de parallelweg en ook de brug, het tempo bleef gelijk aan het tempo waarmee op de N322 wordt gereden. Ongelooflijk wat een onverantwoord gedrag!

Het transport ging naar Andel naar de loswal van De Heus, waar de kraan al klaar stond en de Gero-B lag te wachten om het spul aan boord te nemen.

   

Ook vanaf de andere kant van de Afgedamde Maas, bij Poederoijen, waren de voorbereidingen van dit transport te zien. 

Nog een Piz       
Op 24 februari jl. schreef ik over de Piz-schepen en plaatste daar ook een viertal foto's bij. Die dag zag ik een Piz-schip op de Waal, zonder de naam te kunnen lezen. Piet Lobregt, ook hij was te laat voor dit schip, zei dat het de Piz Cambrena was. Laat ik nou van Joost Roeland een foto van dit schip krijgen.

                               terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 27 februari 2018  
Weer hier en daar wat foto's gemaakt van schepen, waaronder ook een paar die de sluis passeerden. Maar ik miste er meer dan ik voor mijn Nikon kreeg.
In het Munnikenland zag ik dat de Animo werd geladen, maar bij terugkomst van weggeweest was het beeld totaal veranderd. De Ella was erbij gekomen en die lag te wachten op haar beurt.

   

Behalve de komst van Ella was er nog meer veranderd bij Covaco, want de bak Adrie-V was een flink eind naar voren gekomen.

In de sluis lagen bij terugkomst twee schepen. De kleine rechts is de Gersom uit Zwartsluis, de andere, die nu uit Andel kwam, de Belgische Tarragona uit Brugge.

Een uurtje later reden we naar Andel om de auto te parkeren bij de Blauwe Kerk en vervolgens over de Maasdijk naar De Rib te wandelen. Dit vooral omdat bij de fabriek van De Heus een voor mij onbekend schip lag.
Onderweg zagen we aan de overkant een stuk of vijf bakken/pontons liggen. Schreef ik gisteren nog over de opruimactie van een aantal wrakken daar in de buurt, deze in goede staat verkerende bakken/pontons schijnen ongestoord te kunnen liggen. En waarom ook niet eigenlijk?

Het onbekende schip bij De Heus bleek de Gero-B te zijn. Achteraan lag tussen de kade en de bak Lieke de Arta.

   

De laatste foto was voor de Bakesteyn, waarschijnlijk op reis naar Heerewaarden.

Zeker zal nog een aantal schepen langskomen. Momenteel (17.00 uur) komt de Prinses Margriet de sluis in, waarbij de Spes Secunda er direct achter volgt. Ook zie ik dat in het Munnikenland de Christina is aangekomen. Kortom: meer schepen zullen ongetwijfeld volgen, maar die zal ik niet meer vandaag op de foto zetten.

Staartmees         
Een prachtig vogeltje dat zich hier tegoed doet aan een vetbol. Maar even later werd het verjaagd en vloog daarbij pardoes tegen ons raam. Het bleef een tijdje versuft zitten maar daarna vloog het gelukkig weer weg.

Binnenvaartkrant    
Vandaag is de nieuwe Binnenvaartkrant op de sluis afgeleverd. Bij het wachtgebouw, wandel maar gewoon langs het "Verboden Toegang" bord, is deze krant gratis af te halen. 
Bij de heerlijke warmte van een snorrende houtkachel sloeg ik meteen mijn gehaald exemplaar open. Interessante artikelen, maar op pagina 7 las ik de paginagrote bijdragen over Vloggers en de Binnenvaart. De Binnenvaartkrant is een nieuwe website gestart met het motto "Vloggers brengen binnenvaart in beeld".

Het grote artikel gaat over dit initiatief om een positief, maar ook realistisch beeld te geven van de binnenvaart. Ik citeer: "Interessant voor mensen van de wal, en met name voor jongeren die daardoor wellicht enthousiast worden voor een maritieme carrière. Maar ook leuk en herkenbaar voor mensen uit de scheepvaart zelf."
Het kleinere artikel op deze pagina gaat over Angela Wijbenga die juist vandaag haar nieuwe vlog publiceerde. 

Een aantal pagina's verder zie ik opeens een naam die ik ken in de kop van een artikel. 

Nu ga ik niet vertellen waar het in dit artikel precies om gaat, maar de ondertitel van het artikel verklaart al veel: Veertig jaar in advies, expertise en taxatie.
Nu ken ik deze John, jaren terug hadden we regelmatig contact en dan vooral over zijn kinderen die op een van mijn scholen zaten. John heb ik in die tijd leren kennen als een aimabele vent, vol humor, en altijd bereid op welk vlak dan ook mee te helpen. Legendarisch is zijn optreden met Jolanda Janssen als Kenny Rogers en Dolly Parton met het nummer "Islands in the stream".

Dat was nog niet alles dat me bekend voorkwam, want een paar pagina;s verder, pagina 29, rechtsonder een foto en klein stukje tekst over het huwelijk van een binnenvaartstel, Eline Geneugelijk en Wijnand Loth, dat trouwde vanaf het schip van de ouders van de bruid.

De naam van dat schip viel niet te missen, want in grote letters stond die boven de foto: Wilhelmina-Arina. En dat schip is bekend hier op de Wilhelminasluis, de foto hieronder getuigt daarvan.
In ieder geval de felicitaties voor dit bruidspaar en veel geluk toegewenst.

                            terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

maandag 26 februari 2018      
Wat een snijdende wind vandaag, steeds maar naar buiten voor een foto van passerende schepen zag ik daardoor niet helemaal zitten. Op mijn wenken werd ik bediend, want het was, vooral overdag, behoorlijk slapjes. Heel vroeg, rond 08.00 uur, zag ik de Eemsteyn passeren op weg naar Heerewaarden. Dat werden foto's vanaf de bovenverdieping.

   

Ruim twee uur later (!) de Zwaantje 1 die naar Heusden ging en tegen 18.00 uur weer terug kwam op weg naar Zaltbommel.

Daarna werd van mijn geduld nog meer gevraagd, want pas om 13.00 uur kwam de volgende, de Bakesteyn.

Weer twee uur verder de Cascade in de sluis, het schip was de reis begonnen in Dordrecht.

Toen ik net buiten was voor de foto van de Cascade zag ik dat de Franse Yakari het Munnikenland had verlaten en door de monding van de Waalhaven voer. De afstand was groot, het resultaat van de foto toch tevredenstellend.

Een uurtje later de Taurus en ook daarvoor ging ik naar buiten. Het schip kwam van Zwijndrecht en was op weg naar Heerewaarden om een lading zand te halen.

   

Rond 17.00 uur de Werkendamse Diademar, ongetwijfeld ook op reis naar Heerewaarden.

   

Daarna zag ik nog de Animo passeren, te laat voor een foto, en de Zwaantje 1, eveneens te laat. Het is nu 18.00 uur en ik stop er mee, het wordt te donker voor foto's. 

Opruimactie    
Tegenover Andel aan de Poederoijense kant van de Afgedamde Maas lag flinke tijd een vloot van zo op het oog verwaarloosde schepen. Hoewel pogingen werden gedaan in Andel om die boel te verwijderen, lukte dat niet. Tot augustus vorig jaar.

Het waren de Pieter (links) en de Ram die het opruimkarwei klaarden. Aan het einde van de dag herinnerde weinig meer aan de vloot wrakken (zeker na een brand) die er 's morgens nog lag.

   

Maar buiten de foto's van deze opruimactie blijkt er ook een filmpje van zijn gemaakt. Piet Lobregt maakte me erop attent. Het filmpje is gemaakt door "Schatzoekers" op 15 augustus 2017. Klik maar hier voor het filmpje.

                                 terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

zondag 25 februari 2018    
Niks te beleven op, bij en in de sluis natuurlijk met deze zondagse sluiting. Wel zag ik gisteren al dat bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland een Frans schip was aangekomen. Een goede reden voor onze wandeling naar het Munnikenland, hoewel het door een snijdend koude wind een hachelijke onderneming werd.

De Lavorando lag nog steeds bij de kraan, maar het Franse schip, het bleek de Yakari te zijn, had een plaatsje gevonden tegen de grote bak Adrie-V die vooraan lag.

Mijn betere helft haalde me over om verder te lopen. Nu heb ik in de loop van de jaren wel geleerd dat ze altijd gelijk heeft en in ieder geval altijd gelijk krijgt. Maar de afstand viel behoorlijk tegen. 

Toch wel leuk om de schepen nu eens van een andere kant te zien liggen. Maar de foto's waren snel gemaakt en onze wandeling terug ging ook wat sneller. Debet daaraan was dat we nu de ijskoude wind mee hadden.

Theo-Tien deel 3     
Mijn oproep op Spitsen typische binnenvaartschepen levert nog steeds meer info op. Zo plaatste Guy Matignon een foto uit augustus 1997 van deze spits met de tekst "sable vers St. Leonard". Nu is mijn Frans ietwat roestig geworden, maar volgens mij betekent dit dat het schip was geladen met zand voor St. Leonard.

Later reageerde Alex Plomp: "Volgens mij ligt ze aan het Albertkanaal in Oelegem". Ik kom dus steeds verder in mijn zoektocht naar deze spits die ik tien jaar geleden maar één keer zag.

Hollandsche IJsselkering    
In een bestand "Nog plaatsen" zat o.a. een aantal foto's die Hans de Weerd op 15 februari jl. maakte van zijn tocht van Capelle a/d IJssel naar Rotterdam vv. Het onderwerp van die foto's was de Hollandsche IJsselkering of ook wel de Algerakering. Algera was een minister van Verkeer en Waterstaat in de tijd dat deze kering werd opgeleverd.

Angela Wijbenga      
Angela is de vrouw van een binnenvaartschipper en ze vaart met haar man mee. Eerst op de Charissa en nu op de Angela W., de oude Janna-Maria. 
Nu gaat het me niet om deze schepen, maar om vlogger Angela Wijbenga en haar filmpjes. Met grote regelmaat plaatst ze filmpjes op YouTube over alles dat heeft te maken met de binnenvaart. Leuk en vaak ook interessant. Ik heb me in ieder geval geabonneerd op haar filmpjes. Hieronder Film nummer 19.


                            terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 24 februari 2018  
Een wel heel rustige zaterdag waarbij de enige echt volle schutting te zien was toen ik me nog slaperig afvroeg waar ik was. Eerst kwam de Casa-Nova de sluis in, gevolgd door de twee slepers Thijs en Gepke. Daarna sloot ook nog de Gerardus aan.
De zon speelde me behoorlijk parten, maar de foto's plaats ik toch maar, anders is de opbrengst vandaag wel erg mager.

   

Vanochtend wilden we naar Zuilichem en dan nemen we bijna altijd de route over de Maasdijk via Poederoijen, bij café Kraaij gaan we dan de Meidijk op richting Zuilichem. Terug naar de sluis nemen we de Waaldijk zodat we via Brakel weer op de N322 komen richting sluis.
Bij het Munnikenland wachtte me een verrassing, want daar lag toen nog de Lavorando, een onbekend schip voor me. In de middag vertrok het schip, maar de lege plaats werd ingenomen door de Franse Yakari. Over dit schip morgen meer, nu eerst een opname van de Lavorando.

Toen we thuis kwamen bleek de rondvaartboot Wiljo in de sluis te liggen. De wind was nog steeds snijdend zodat het verklaar-baar is dat de passagiers de warmte van elkaar op het dek opzochten.

   

De rest van de dag zag ik geen schip meer passeren, zodat ik naar de brug ging om vandaar een foto te maken van de Prinses Margriet en de Inspé IV.

Piet en de Piz-schepen      
Rijdend over de dijk van Zuilichem naar Brakel bleken we Piet Lobregt te zijn tegen gekomen. Hij belde om zomaar wat te kletsen, waarbij ik hem vertelde een geel tankschip te hebben gezien, de Piz Cambrena, waarbij de kleur bijna pijn deed aan onze ogen. Piet vertelde op weg te zijn naar Nieuwaal, dus misschien kon hij dat schip nog op de foto krijgen.
Dat lukte dus niet, maar wel stuurde Piet een paar foto's aan me.

Omdat Piet vaak schepen op de Waal fotografeert, kende hij ook wat Piz-schepen. Hierboven de Piz Arina. Hieronder de Piz Amalia en de Piz Stanley.

   

Toen ik die foto's van Piet zag, dacht ik, dat is bekend. En jawel, ooit kwam er een Piz-schip door de sluis. Dat was al lang geleden, maar die Piz Pilatus zag ik toch echt luid en duidelijk.

Theo-Tien 2
De foto's van de Theo-Tien die ik donderdag plaatste zette ik ook op Facebook op de pagina Spitsen typische Binnenvaart-schepen. Er kwamen flink wat reacties op. Volgens de kenners blijkt het te gaan om de Maria, 060.01038, van De Roo. Iemand noemde ook de naam Maria van Amedee. maar echt zekerheid is er nog niet.

Een bijna vergeten foto     
Een zonnige foto, genomen in de Wilhelminasluis, van twee mannen die op hun gemak aan boord van een recreatievaartuig zitten. Dat vaartuig blijkt de Tarpan te zijn, behorend bij het het Zeil- en Vaarinstituut Holland. Links zit de heer Ouwersloot, eigenaar van dat legendarische Instituut.

Deze "Zeilschool" had een heel goede naam in ons land en in de zomertijd kwamen dan ook heel wat cursisten om het varen onder de knie te krijgen. De Zeilschool was gevestigd aan de Maasdijk.

   

Later ging de zeilschool jammer genoeg achteruit toen de leeftijd van hr. Ouwersloot een rol ging spelen en de activiteiten stopten dan ook op een gegeven moment. Het gebouw maakte daarna steeds meer een vervallen indruk.

   

Een flink aantal jaren later werd begonnen aan de sloop van het gebouw en werd overgegaan tot de bouw van een moderne woning. Nu is er niets/weinig meer dat nog herinnert aan die ooit fameuze Zeilschool.

                         terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 23 februari 2018   
Volgens mij was het vandaag een goede vrijdag gezien het aantal schepen dat kwam schutten. Zeker weet ik dat niet, daarvoor lette ik te slecht op. Vanaf de bovenverdieping van onze woning keek ik, toen ik rumoer hoorde, vanochtend héél vroeg in de sluis. daar lag op dat moment de Taurus. In twee delen ging het schip op de foto.

   

De welbekende spits Westropa miste ik volledig, maar gelukkig kreeg ik er een foto van toegestuurd door Arie van Tongerlo, genomen op het moment dat het schip net de sluis uit is in de Waalhaven.

Nog niet helemaal uitgeslapen zag ik vanuit onze woning de Diademar die zand ging halen.

Ergens in de middag zag ik in de Waalhaven de Inspé IV en de Prinses Margriet liggen, klaar voor een overnachting. In de Maashaven zag ik de Sardonix liggen die eerder was geschut.

   

Tegen het einde van de middag werd ik aangenaam verrast door twee schepen die nieuw voor me waren. Allereerst was dat de Helena Tineke.

   

De tweede was de Adelheid die zich niet veel later meldde. Een goed einde van deze dag dus, alweer twee onbekende schepen!

   

                        terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht

donderdag 22 februari 2018     
Vandaag eigenlijk de gehele dag op pad geweest en daarbij geen moment gedacht aan de Wilhelminasluis. Schande natuurlijk .... ....of toch niet?
Niet dus, want onderstaande foto's maakte ik tijdens een bezoekje aan Amazing Oriental in Eindhoven. Een prachtige en grote zaak, vlakbij het PSV-stadion, waar zoveel was te krijgen dat zelfs mijn schoonvader zijn ogen uitkeek.
Ernaast een simpel restaurant met geweldige produkten, wel een beetje pedis en dus waren mijn zakdoek en een paar servetten noodzakelijk.   

   

Schepen bij de sluis    
Nogmaals, ik dacht geen moment aan de sluis. Dat kwam pas weer toen we bijna thuis waren en langs het Munnikenland reden. Daar arriveerde net de Liesbeth.

Bij de kraan werd de Flamingo gelost, een schip dat niet echt vaak hier in de buurt komt.

Eenmaal op de sluis en na al onze aankopen een plaatsje in de kelder te hebben gegeven toch maar even naar buiten. Niets te beleven en volgens de sluiswachter was het een rustige dag geweest tot nu toe.
Uit arren moede maakte ik maar een foto van de Weert die nu een stukje achteruit was gegaan. Daarmee ruimte scheppend voor andere schepen die hier willen overnachten.

Nogmaals het Maximakanaal       
Joost Roeland stuurde me een drietal foto's van het talud van het kanaal. Hieronder twee die de oude situatie weergeven.

   

Een flink verschil met de nieuwe situatie na het plaatsen van nieuwe en zwaardere stortsteen.

Ook good-old Willem Waaierdeur meende zijn zegje te moeten doen over dit onderwerp en ik moet zeggen dat zijn bijdrage opnieuw zeer wordt geapprecieerd. Hij reageert op de foto van gisteren met de Theodorus.
"De Theodorus knijpt al heel lang. In de jaren tachtig, toen het schip nog van schipper Straver was, maar wel vaak voor Van den Herik werkte, zijn er heel wat basaltbrokken (10-60 kg.) door en in de poliep (grijper) vanuit een schip langs de wal van de Bergsche Maas verwerkt.
Schipper Straver was trouwens een sportieve gast, die niet schroomde van zijn woonplaats Nieuwegein naar Genderen te fietsen. En terug!"
In mijn archief vond ik nog twee foto's van die Theodorus in 2010 in de Wilhelminasluis.

   

Theo-Tien   
Bij het zoeken naar een foto van de Theodorus kwam ik deze foto's tegen van de Theo-Tien, een spits die voor recreatievaart werd gebruikt. Het schip kwam op 22 mei 2007 in de Waalhaven van de Wilhelminasluis. Toen het eenmaal kon invaren ging dat gepaard met een flinke en daardoor aandachttrekkende rookontwikkeling.

   

De rookwolken gingen al snel in rook op bij het invaren van het schip. Deze Theo-Tien zag ik daarna nooit meer, noch kan ik er nu iets over vinden. Toch wel jammer. 

                              terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

woensdag 21 februari 2018
        
Je hebt zo van die dagen waarop het niet gaat zoals je hoopte of dacht. Vandaag was dat niet alleen het geval voor de Dames en Heren Achtervolgingsploeg, maar ook een beetje voor mij.
Een paar foto's slechts scoorde ik, de rest van de schepen, dat waren er behoorlijk wat, miste ik door diverse oorzaken. Ik verberg me er niet achter, want ik heb het gewoon laten liggen vandaag!
De Ara zag ik net toen die uitvoer richting Merwede, maar bij de schutting erna van de Niky en de Iris was ik paraat. Het werd een foto vanuit huis waarop de Niky al aan het uitvaren bezig is en de Iris nog even keurig wacht.

Direct na deze schutting kwam de Bakesteyn de sluis in. Het schip was vanochtend vertrokken uit Dordrecht en ging naar Heerewaarden om zand te halen.

Vanuit huis ging later op de ochtend de Albatros in twee delen op de foto. 

   

In het Munnikenland was gisteren geloof ik de Inca gearriveerd met de bak B5 voor zich. In de loop van de middag was de Inca weer vertrokken. Morgen maar eens kijken welke bak hij heeft meegenomen.

In het begin zei ik al dat ik er niet helemaal bij was vandaag. De foto van de Ineke illustreert dat. Niet alleen maakte ik deze foto vanuit huis, het was al mijn laatste foto, terwijl het pas bijna 12.00 uur was. 

Biesbosch     

In de krant las ik het artikeltje hiernaast, ik meen in het Algemeen Dagblad.
Nu dacht ik toch echt altijd dat schepen en scheepjes, ook recreanten, een bepaald bedrag aan vaarbelasting moesten betalen. Dat nu blijkt niet zo te zijn, belachelijk. Als hier bij de Wilhelminasluis dus een zeiljacht komt schutten, kan dat dus helemaal gratis!
Het maakt niet uit dat er voor de geopende brug aan beide kanten ellenlange rijen auto's, waaronder flink wat vrachtwagens, staan te wachten.
Het invoeren van vaarbelasting zou het begrotingstekort van ons land behoorlijk naar beneden kunnen brengen. Daarnaast zou het ook wel terecht zijn lijkt me. Wel wegenbelasting maar geen vaarwegen-belasting? Ongelooflijk eigenlijk.
Nu krijg je gezeur zoals hiernaast is opgetekend. Gewoon invoeren die hap, allemaal 20 Euro voor een vignet en klaar ben je. 

Maximakanaal      
Gisteren plaatste ik een aantal foto's en een filmpje van Teun Smits over de werkzaamheden in het Maximakanaal. Joost Roeland reageerde erop door te vertellen wat waar gebeurde in dit kanaal. 
"
Fa. v.d. Herik heeft ook de Theodorus ingezet om een groter formaat steen te storten op de oever van het Maximakanaal. 
Tussen Den Dungen, waar het Maximakanaal aansluit op de Zuid-Willemsvaart, en Sluis Hintham worden aan beide zijden van het kanaal steen gestort, tussen Sluis Hintham en Sluis Empel aan de linkeroever komende van Sluis Empel over de gehele lengte en aan de andere oever alleen daar waar het nodig is, aldus een uitvoerder van de Fa. v.d. Herik."
Wel, duidelijk lijkt me. Joost stuurde me ook nog een foto van de Theodorus aan het werk, samen met de Maite.

Retourtje Vrouwenhemel        
Hans de Weerd liep vandaag naar Werkendam en weer terug naar huis, een echt retourtje Vrouwenhemel dus. Onderweg maakte hij weer flink wat foto's waaruit hieronder een selectie.
Nogal wat foto's in het begin van zijn reportage hadden de opkomende zon als onderwerp. Prachtig inderdaad en ik koos voor deze foto waarop flauw de contouren van de fabriek van Covaco zijn te zien.

Op de Waal zag Hans de Keimpe en de Gerrit-B aan het werk om de rivier op diepte te houden.

   

Rond een uur of acht vanochtend miste ik de Ara, maar Hans, matineus als altijd, zag dit schip op het punt bij Woudrichem waar Maas en Waal samen verder gaan als Merwede. 

Op ongeveer hetzelfde punt was de veerboot Woudrichem-Gorinchem vv. te zien, de Gorinchem XIII. Ook buiten de poort van het stadje een goed zicht op de haven met tal van historische vaartuigen.

   

Op de rivier zag Hans de Albatros richting Afgedamde Maas gaan. Later zou ik twee stukken van dit schip op de foto zetten.  

Een heel eind verder, in de haven van Werkendam, maakte Hans ook verschillende foto's. Ik koos voor opnamen van de Pro Rata en de Avontuur. 

   

Toeval bestaat niet zeg ik altijd en dat bleek ook nu weer op te gaan. Hans zag een mij onbekend schip, de Vuelta. En wat hoorde ik vandaag op de radio? Het bericht dat in 2020 meen ik drie etappes van de Vuelta (Ronde van Spanje) in ons land zullen worden verreden. Het is nog niet definitief zeker, maar het lijkt er aan te komen.

Ook in de Werkendamse haven de Belgische duwer Donau, uit Antwerpen, die de bak La Paz bij zich had. Ietsje verderop de wat bekendere Anthonie.

   

Op de weg terug en lopend over de dijk zag Hans de Sardonix voorbijkomen, richting Maas. Wel, dit schip zag ik niet hier passeren, maar ik sluit gezien mijn off-day niet uit dat het hier heeft geschut.

De laatste foto is van de Margriet die de bak VW XII voor zich heeft. 

                               terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

Top