HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                               Nieuwsoverzicht van 21 t/m 30 april 2017                                            

zondag 30 april 2017        
Mooi weer en veel wind, een typische recreantendag. Geen beroepsschip zag ik de sluis passeren, hoewel de Hotel Mama toch wel mijn aandacht en ook die van Piet Lobregt trok. Piet zette dit schip dan ook op de foto.

Wij deden een ritje over de Waaldijk naar Zaltbommel om na een pauze op een terrasje langs Bruchem over de Maasdijk via Poederoijen weer naar de sluis te gaan. Onderweg maakte ik een foto van een schip op de Waal en wel van de Theresia.

De Johannes Sr zag ik niet naar de Veense Put gaan, maar Piet stuurde me een foto van het schip als het ter hoogte van de Poederoijense Bol is. Het schip zal daar ongetwijfeld de lading lossen ter versteviging van de landtongen.

De Fortwachterswoning      
Natuurlijk legde Anton van Rijswijk zijn wekelijks bezoekje af aan de bouw van de Fortwachterswoning bij de Batterij onder Poederoijen.

Hij verhaalt: "Het meest opvallende bij de nieuwbouw van de fortwachterswoning is dat de schoorsteen op de nok staat.

Aan drie kanten zijn de steigers weg zijn. Ziet er dan ook gelijk veel mooier uit. Kan niet anders zeggen dat het een mooi strakke woning wordt."

       

Gemaal bij Rijswijk     
Anton gaat verder:
"Net als vorige week eerst naar het gemaal in de Rijswijkse Waard om te zien of de klus daar geklaard is v.w.b. verharding toegangsweg en straatwerk. Nou het zit er daar op en het ligt er weer strak en goed bereikbaar bij."  

   

Jan Feringa op weg naar huis    
In juni 1945 probeert Jan Feringa na zijn periode als dwangarbeider in Duitsland weer thuis in Rotterdam te komen. Hij komt in Den Bosch terecht vanwaar hij met een schip mee kan dat naar Rotterdam gaat, de Antruso. Gaat de passage van Sluis Engelen makkelijk, voor de Wilhelminasluis moet worden gewacht tot het waterniveau van de Maas en de Waal gelijk is. Echt geschut kan er niet worden door de vernieling die terugtrekkende Duitse troepen aan de sluis plegen.
Het hele verhaal van Jan Feringa staat nu op deze site, klik maar hier voor het verhaal. Hieronder een foto van die Antruso.

                        terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 29 april 2017    
Een prachtige dag waarop ik al vrij vroeg voor een zaterdag werd opgeschrikt door de Meruada die heel vroeg, vond ik, met nogal wat lawaai vanuit Andel kwam en na het schutten op weg ging naar de Zanzibarhaven in Amsterdam. Duidelijk geen foto van dit schip, maar ook niet van de Swing en de Ventjager tijdens de passages die daarna volgden. 

Mijn eerste foto's maakte ik van een roedel recreanten, schepen van eenzelfde type, die ik tegenkwam toen ik ter hoogte van het Aelse strandje wat over de dijk wandelde. Later was ik op tijd om deze scheepjes in de sluis te zien liggen.

In de Waalhaven bleek nog steeds de Naomi te liggen, het schip was daar gisteren aangekomen. In het Munnikenland ook een schip en wel de Belgische Grace de Dieu 1. 

   

Op weg naar kennissen in Aalst reden we voorbij de Poederoijense Bol. Daar lagen de eerder de sluis gepasseerde Deo Data en Ventjager. De eerste is nodig om de tweede daar te lossen.

De zomer komt dichterbij en dus komen ook steeds meer oldies langs. Vanochtend was daar bijvoorbeeld een schutting met de Vertrouwen en de Stella Maris. De Vertrouwen kwam van Gorinchem en ging nu naar de Camping De Hoge Waard om daar een nachtje te vertoeven. 
De Stella Maris kwam van Gouda en ging naar het Esmeer.

   

Nog zo'n dubbele schutting kwam iets later toen de rondvaartboot Wiljo uit Heusden samen met de oude sleper Hoop richting Afgedamde Maas ging. Het waren meteen de laatste schepen die op de foto gingen.

   

De poorten gingen dicht     
Dinsdag 25 april werd een proefsluiting gehouden van twee poorten in Woudrichem, ik schreef er jl. woensdag al over. Gisteren plaatste het Waterschap Rivierenland op Twitter (@wsrivierenland) nog eens twee foto's van die sluiting.

Hierboven de Waterpoort met rechts een stukje van de Historische Haven in Woudrichem. Hieronder een beeld van de Loevesteinse Poort die daarna aan de beurt kwam. Beide sluitingen slaagden, Woudrichem kan rustig gaan slapen.

Een bijna niet te nemen bocht        
Om op de sluis te komen om naar het wachtgebouw te gaan moet je vanaf de parallelweg van de N322 een behoorlijk scherpe bocht naar beneden maken. Voor personenwagens is dat nog wel te doen, maar vrachtwagens lukt dat absoluut niet zonder in de bermen te raken.
Het gevolg van dit alles is dat de kuilen in de bochten steeds dieper worden en dat daardoor het asfalt ter plaatse ook steeds meer gaat scheuren.

Straks ga ik Rijkswaterstaat wijzen op deze gevaarlijke toestand en ik ben benieuwd wanneer ik daar een reactie op zal krijgen. Het kan natuurlijk zijn dat niet Rijkswaterstaat de eigenaar is, maar de Provincie, het Waterschap of de Gemeente Woudrichem. We zullen zien bij welke instantie ik moet zijn om deze toestand op te laten lossen. 

                terug naar boven                             naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 28 april 2017       
Grootste nieuws vandaag is wel dat de zwaluwen terug zijn. Volgens mij zijn ze meteen begonnen met het bouwen van een nieuwe woonwijk onder de brug, want ze vliegen af en aan. 
Rond 08.00 uur was de Quo Vadis, van Dordrecht op weg naar Helmond, het eerste schip van een serie vandaag die ik compleet zag passeren. Dit schip ging vanachter mijn ontbijt op de foto. 

   

Bij de passage van de Walrus V die het werkponton Waaloord voor zich had was ik buiten. Op het ponton stond een laad- of losbrug van Martens en Van Oord die in Werkendam was opgehaald.

Tijdens koffietijd passeerde de Panta Rhei die van Leerdam kwam en op weg was naar Heerewaarden. Gezien de voortreffelijke koffie koos ik ervoor om het schip vanuit de keuken op de foto te zetten.

   

De Zilvermeeuw 2 kwam weer langs op het zo langzamerhand gebruikelijk rondje Land van Heusden en Altena.

Dan de Naomi die na het schutten in de Waalhaven bleef overnachten. Niet lang erna de Tempo, een schip met die naam kwam nog niet in mijn archief voor. Het bleek eerder door de sluis te komen als Brigitte. Dus een nieuweling die ik wel kende.

   

Van Veghel kwam de Ostrea die vlak voor het invaren richting Gorinchem de Tempo tegenkwam.

Met de Blijde Aankomst kwam een echte oldie de sluis in. Deze ijzeren klipper was in Woudrichem vertrokken waarbij het reisdoel de dode Maasarm bij Nederhemert was. Hoewel veel recenter (1939) kwam met de Edison uit HI Ambacht daarna toch ook een oudje de sluis in.

   

Nog één foto en wel van het Zwaluwnest in de Maashaven. Daarin zag ik een recreatievaartuig naast de Branta en erachter de Prinses Margriet. Gezellige boel daar, want de Edison ging aan de andere kant van de remming liggen voor vannacht.

Dat was alles voor vandaag, waarbij ik moet opmerken dat iets na 18.00 uur de Marianne E met schroot geladen passeerde, direct gevolgd door het werkschip Deo Data die op weg was naar Poederoijen. Geen foto's meer, de rust trad in.

Vereniging De Binnenvaart    
Een welbekende vereniging natuurlijk waar ook veel volgers van deze website lid van zijn. Behalve een zeer uitgebreide website is er natuurlijk ook het verenigingsblad. Het aprilnummer ligt al een tijdje op mijn bureau. 
In dat nummer niet alleen aandacht voor de dingen die voorbij zijn, maar ook voor o.a. een hedendaagse uitgave van een boek over Gorinchem, knooppunt in het reizigersvervoer over water.

   

Dit boek telt 128 pagina's, is rijk geïllustreerd met meer dan 160 afbeeldingen, in full colour, op A4 formaat met harde kaft en is voorzien van een register op persoons- en scheepsnamen. Het boek kost € 19,95 en is verkrijgbaar via de vereniging, boekhandel of de uitgever.
Het ISBN/EAN nummer is 978-90-824240-1-0. Voor meer informatie: uitgever/auteur aartbijl45@gmail.com.

Veiling Loodswezen     
Wil jij een dagje meelopen met een registerloods in de grootste haven van Europa? Deze mannen en vrouwen zorgen er elke dag voor dat de grootste zeereuzen ter wereld veilig en vlot van- en naar zee worden geloodst.
Dit is een unieke mogelijkheid om dat boeiende beroep van dichtbij mee te maken. Het loodswezen Rotterdam Rijnmond heeft twee loodsreizen in de aanbieding tijdens een veiling ten behoeve van twee goede doelen die door deze organisatie worden ondersteund: de Tour du ALS en de Roparun 2017. Meer informatie over deze veilingen: veiling.loodswezen.nl

Tot nu toe is er op de twee reizen resp. € 310 en € 225 geboden, dat bedrag moet natuurlijk hoger. Je krijgt een ervaring die je niet snel zult vergeten. Het onderstaande filmpje illustreert dat m.i. voortreffelijk. 

                         terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

donderdag 27 april 2017    

Schepen in de buurt        
Een groot gedeelte van de dag ben ik niet op de sluis geweest, maar om nu te zeggen dat ik wat miste, nou nee. De passanten vandaag waren de Jan, de Jantine en de RV 20 van de oud-torpedisten. Die Jantine zag ik later alsnog omdat het bleef overnachten in de Waalhaven.

Daarvoor zag ik in het Munnikenland dat de bak Berkel gezelschap had gekregen van de Vigila.

De foto maakte ik bij het Gedenkteken en toen ik me daarna omdraaide zag ik bij De Heus aan De Rib in Andel de Meruada en de Niky liggen. De Meruada kwam met een lading die iets ten noorden van Koblenz was ingenomen.

Dat was eigenlijk alles, maar toen ik laat in de middag een praatje maakte met de sluiswachter hoorden we een aanzwellend geluid dat in of boven de rivier leek te worden veroorzaakt. Het bleek in de rivier te zijn, want na even wachten kwamen twee speedboten met een machtige boeggolf de Waalhaven in. Een prachtig gezicht.

   

Peilschalen       
Hannie Visser-Kieboom schreef afgelopen dinsdag 25 april op haar blog over de vondst van een oude peilschaal: "I
n een achtertuin ter hoogte van Maasdijk 311 te Veen ligt een zeer zware natuurstenen paal. Op de achterkant hiervan zijn cijfers gebijteld. Het heeft wel wat weg van een waterpeil of iets dergelijks. De paal lag voorheen als een soort van kering in de stoep om het straatwerk op de plaats te houden. Toen het straatwerk vervangen werd kwam dit naar boven."
Zij trok de m.i. terechte conclusie dat deze peilschaal kon worden vergeleken met die in de buurt van Sleeuwijk, zij het dat daar zelfs een trap naast is aangebracht. Via Twitter liet Erfgoed Altena weten het met deze conclusie eens te zijn. Een bijzondere vondst dus.

       

Nu staan er ins ons land heel wat verschillende peilschalen, ook in de Wilhelminasluis. Links hieronder een schaal die de doorvaarthoogte onder de brug aangeeft. Ernaast de peilschaal aan de Waalkant. 

   

Ook AndelWandelt zag tijdens de wandeltochten flink was peilschalen, soms zomaar ergens in het land. Linksonder bijv. eentje in de buurt van Pijnacker en ernaast een peilschaal vlakbij Herwijnen.

   

Waar vaar ik?    
Op 20 april jl. plaatste ik een foto in het kader van "Waar vaar ik". Er kwam welgeteld één reactie binnen met de oplossing Zaltbommel aan de Waal of mogelijk Wijk bij Duurstede. Eraan toegevoegd werd "Of is het toch Woudrichem?" 
Wel, drie antwoorden geven kan natuurlijk niet, dus diskwalificatie volgde voor deze inzender. De prijs, dit keer een VVV-bon van € 25,--, wordt dan ook niet uitgereikt. Hieronder nogmaals die foto van Woudrichem, genomen vanaf de veerboot naar Gorinchem.

                          terug naar boven                      naar Nieuwsopverzicht

woensdag 26 april 2017           
De Catheli kwam vanochtend te vroeg voor me langs, het was toen "pas" 08.00 uur. Wel op tijd, het was toen al bijna 12.00 uur, was ik voor de Enkhuizer Renata die van Helmond kwam en naar Gorinchem ging. Meteen erna kwam de Lehar van het Rotterdamse havengebied om nu op weg naar Den Bosch te gaan.

   

Teruglopend vanaf de brug na de laatste foto van de Lehar zag ik bijna bij huis een duwer, de Ganzestad, met een bak ervoor, de Berkel, het Munnikenland in gaan. De foto lukte, maar niet veel later bleek de Ganzestad alweer te zijn vertrokken.

Uit het Munnikenland kwam de Safini die daar was geladen om richting Veghel of Helmond te gaan. Een tijdje later de Niky die bijna op de bestemming was, want ik zag het schip later bij de fabriek van De Heus in Andel liggen. 

   

Hoewel het eigenlijk al na 18.00 uur was, ging ik toch nog een keer naar buiten voor de spits Jaël die op weg was naar Gorinchem.

Dat was alles tot nu toe (18.30 uur) waarbij ik moet melden dat momenteel de Panta Rhei in de sluis ligt. Vanavond kunnen natuurlijk nog schepen komen, maar ik vraag me af waar de binnenvaart blijft? Is de crisis dan toch nog niet over?

Testsluitingen van de poorten        
Gisteren werden door het waterschap Rivierenland proefsluitingen van twee poorten in Woudrichem gehouden. De Waterpoort was als eerste aan de beurt en die bleef dicht van 09.30-10.30 uur. Het werd wel weer tijd voor een oefening, want voor het laatst ging de poort dicht in 2011. Over vijf jaar is de poort weer aan de beurt voor een oefening, of eerder natuurlijk als hoog water daarom vraagt.

De foto hierboven is van Cor de Kock, maar wie de foto's maakte van de oefensluiting van de Loevesteinse Poort hieronder is mij niet bekend. Wel weet ik dat deze poort dicht bleef van 10.30-12.30 uur.

   

De sluiting van beide poorten verliep volgens het draaiboek en dus kan de bevolking van Woudrichem en het achterland ervan weer rustig ademhalen en doorgaan met hun leven.

Open dag op 13 mei       
Datzelfde Waterschap van de sluitingen hierboven houdt op 13 mei een Open Dag. Verschillende locaties zijn dan voor het publiek geopend. Het gaat me te ver hier te vermelden welke locaties dat allemaal zijn.

Ik volsta daarom met het vermelden van de website van het Waterschap Rivierenland waarop een volledig programma is te lezen. Wel wil ik zeggen dat in de buurt de Rioolzuivering in Sleeuwijk die dag is geopend. Ook op Werkendam.Net staat trouwens het e.e.a. over deze dag.

   

                 terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 25 april 2017
   
Maar weer eens beginnen met een foto die ik gisteravond maakte. Het is de Scheldestroom die de sluis inkwam en even later ook nog de kleinere Merwestroom. Beide schepen gingen tegen elkaar aan liggen in de kolk.

Vandaag niet veel foto's, ook al of vooral omdat er maar weinig schepen kwamen. De Zagri 3 was voor mij de eerste. Het schip kwam van Ridderkerk en was leeg op weg naar Heerewaarden. Zagri staat voor Zand en Grind en dat is grappig want in de tijd dat ik in Den Helder woonde zag ik daar vaak Grinza schepen. Je hoeft geen genie te zijn om die afkorting te kunnen verklaren.

De Osar uit Nijmegen is ook zo'n schip dat ik hier niet al te vaak zie. Nu was het gelost bij de fabriek van De Heus in Andel. Het werd geen lange reis want na het schutten bleef de Osar in de Waalhaven liggen. 

Een tijdje later wilde ik het schip in de Waalhaven fotograferen, dat deed ik ook trouwens. Maar op de terugweg naar huis zag ik de Safini, die uit Schiedam kwam, het Munnikenland in gaan. Ondanks de grote afstand waagde ik het toch een foto te maken.

   

Het plan was nog een keertje aan de Maaskant te kijken en daarom liep ik de brug op. Achter de oostelijke Maasremming zag ik twee recreanten liggen, maar veel leuker was dat ik de Vaarwel in de monding van de Waalhaven zag aankomen. Mijn laatste foto was natuurlijk voor de Vaarwel. Ondanks de nu echt wel grote afstand, ca. 300 m., is het resultaat voor mij bevredigend.

Groenonderhoud      
Daar waren ze opeens weer, de mannen van Prop. En om nu te zeggen dat ze met groenonderhoud bezig waren, nou nee. Eén man zag ik op een soort quad rijden over het weggetje langs de sluis, de andere was bezig met een strimmer op de sluishoofden. Ik neem aan dat ze bezig waren onkruid een stukje kleiner te maken. Misschien komt morgen wel het gras aan de beurt.

   

Zwaar transport       
Terugkomend uit Andel vanochtend bleek het kruispunt bij Giessen te zijn afgesloten door verkeersregelaars. Wij mochten de weg oversteken om via de parallelweg naar huis te gaan. Even later werd duidelijk wat er aan de hand was. Een wel heel zwaar transport kwam over de brug. Op de oplegger het casco van wat een schip moet worden, zo te zien kon dat wel eens een duwer zijn.

   

Niet veel later moesten we naar Brakel, maar op de rotonde daar zagen we vanaf het bedrijventerrein alweer een zwaar transport aankomen. Het bleek nu te gaan om wat een stuurhut van een schip moet worden. Zeer waarschijnlijk hoorde dit bij het casco dat even eerder over de sluis kwam. 

Later werd ik attent gemaakt op de Facebookpagina van Eljo Exalto, een transport- en opslagbedrijf uit Brakel. daar kwam het transport vandaan. De foto hieronder komt van die Facebookpagina. 

De Binnenvaartkrant     
Vanmiddag zag ik een man langs ons huis lopen, hij ging naar het wachtgebouw. Dat weet ik omdat hij een flinke stapel kranten meetorste. Later, toen ik die krant ging halen bleek het om de Binnenvaartkrant te gaan, een krant die gratis bij het wachtgebouw is af te halen. 
Ik nam de voorpagina al wandelend naar huis door en daar raakte ik al ietwat in verwarring. 

Terecht bleek toen ik ook de krant op de website raadpleegde. Ik zou zeggen: zoek het verschil tussen hierboven de fysieke krant  en hieronder een electronisch exemplaar. Let wel: het gaat niet om verschil in kleur. Dat verschil komt omdat boven een foto is van de krant en hieronder een screenshot van de krant. 

Inhoudelijk kan ik nog niets zeggen over deze altijd zeer gewaardeerde krant, vanavond ga ik de Binnenvaartkrant doorbladeren en lezen.

                        terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht                             

maandag 24 april 2017      
Een gure dag waarop vanochtend vroeg al wat schepen passeerden. Zo hoorde ik dat de duwer Nadia, maar ook de Merwevlet en de Merwe Kracht schutten.
Natuurlijk was het drinkwaterbedrijf Dunea weer goed vertegenwoordigd met twee keer het patrouillevaartuig Arnold J. Zelf zag ik niets van dit alles, maar wel de Elisabeth die tegen 10.00 uur van Leerdam kwam om in Heerewaarden een nieuwe lading zand te halen.
Ruim 1,5 uur later de Iris die op weg was naar Gorinchem. 

   

Net na het middaguur zo te zien een recreant. Deze Dwaalgast, een oud beurtscheepje, had de nacht doorgebracht in Meerkerk en ging nu richting 's Hertogenbosch.

   

Het leek een recreant te zijn, zei ik. Maar het bleek een varende Bed & Breakfast te zijn. Het gaat te ver om hier uit te wijden over de mogelijkheden, maar daarvoor heeft het schip een eigen website. Een bezoekje daaraan is zeker de moeite waard.

In de loop van de middag de grote (87 m) Lehar die uit 's Hertogenbosch kwam en vermoedelijk op weg was naar de Maaspoort.

Daarna de Zilvermeeuw 2 die met een flink aantal ouderen aan boord bezig was aan een tocht vanuit Drimmelen om het Land van Heusden en Altena heen om via de Biesbosch weer in Drimmelen te komen.

Om 16.00 uur een sleper/duwer die nog niet in het album slepers/duwers voorkwam, de Groenland uit IJsselstein die nu van Geertruidenberg kwam en direct na het schutten het Munnikenland in ging. Waarschijnlijk om daar een grote bak op te halen die vanochtend bij Covaco werd gelost.

Afgedamde Maas        
Op 12 mei a.s. staat een interessante dag gepland op/bij de Afgedamde Maas, georganiseerd door "Afgedamde Maas": "Fotograferen op exclusieve locaties langs de Afgedamde Maas? Het kan op 12 mei tijdens onze #instawalk." Meer informatie hierover op de website www.afgedamdemaas.nl .  Ook in Het Kontakt staat het e.e.a. over deze fotoshoot.
Onderstaande foto heb ik geleend van Afgedamde Maas. 

AD Rivierenland      
Daar moest ik me vanochtend toch even in de ogen wrijven tijdens het lezen van het AD Rivierenland. Liefst twee grote artikelen waarin de binnenvaart een flinke rol speelt. 

Het "Heen Weer" slaat op de reizen die worden gemaakt met de bekende Veerhaven-schepen. Vijftig jaar al pendelt het binnenvaartbedrijf Veerhaven met duwbakken tussen de Rotterdamse haven en Duisburg. Johan Poldervaart gaat bijna al die tijd mee.

   

Het artikel van Leon van Heel laat vooral kapitein Poldervaart aan het woord die op de Veerhaven X vaart. Hierboven twee ook bekende verschijningen op de Waal de Veerhaven II en ernaast de III. Foto's die zijn gemaakt door AndelWandelt, want op bijna iedere tocht langs de Waal of in de buurt ervan zien de mannen wel een Veerhaven voorbijkomen. Hieronder de Veerhaven IV bijvoorbeeld.

Wordt in "Heen en Weer" vooral de menselijke kant belicht, het artikel van Anja Broeken "Vikingen voor de poort" gaat vooral over de economische gevolgen voor Gorinchem e.o. van de cruiseschepen die afmeren. Bekende schepen trouwens, net als de Veerhavens. 
Ook de Viking-schepen zijn eigenlijk dagelijks op de Waal/Merwede te zien. Hieronder de Viking Lofn en de Viking Magni.
Ook dit is een heel interessant artikel om op je gemak door te lezen. Onderstaande foto's zijn weer van AndelWandelt.

   

Brandweer Post Baarn tocht   
Zowel de foto's van deze tocht als een verslag ervan staan nu online!

   

Hierboven het beeld van Koningin Juliana en Prins Bernhard voor Paleis Soestdijk. Ernaast een opname van het natuurgebied De Stulp.

                       terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

zondag 23 april 2017      
Een ietwat saaie dag want geen enkel beroepsschip liet zich hier vandaag zien. Wel wat recreanten maar eigenlijk niet de moeite van het vermelden waard. Maar toch wil ik iets over schepen hebben en daarom heb ik uit mijn archief een verhaal met vraagtekens gehaald. 
Op één van de tochten van AndelWandelt kwamen Hans en Anton
 in de buurt van Capelle langs de Werkhaven Hitland
Ze zetten daar de Ger-Di op de foto, een schip dat ooit ook door de Wilhelminasluis kwam. Tegenwoordig is het schip ingericht als woonboot, maar het blijkt, volgens een kenner, een belangrijke rol te hebben gespeeld bij de Watersnoodramp van 1953. 
Onder de foto's het verhaal.

   

Een oude ex-sluiswachter vertelde: "Schipper Hendriks is met de Ger-Di honderden malen, in mijn sluistijd, met dat scheepje door de sluis gekomen en bijna altijd naar de CHV in Veghel. Het schip valt op door zijn (achter)opbouw.
Voor Zuid-Holland dreigde in 1953 eenzelfde ramp als in Zeeland.  De noordwesterstorm die toen boven Nederland woedde, was in die nacht tot orkaankracht toegenomen. De dorpen achter de Groenendijk, in een gebied dat ook nog eens het laagste van Nederland is, dreigden te overstromen. Door de aanhoudende regen, hagel en natte sneeuw was de dijk sterk verzwakt. Met man en macht werden zandzakken aangedragen om de dijk te verstevigen om het achterland te redden. Zonder succes.
Er sloeg een gat in van 15 meter. De toestand was kritiek. Op dat moment lag het schip De Twee Gebroeders vlakbij. De toenmalige burgemeester van Nieuwerkerk aan den IJssel vorderde het schip en gaf daarop de schipper de opdracht zijn schip in het gat te varen. Als een sluisdeur sloot het schip het gat in de dijk. Zo staat het op het informatiebord. Zuid-Holland was gered."
Overbodig om te zeggen dat de Ger-Di vroeger de naam Twee Gebroeders droeg. Of alles in dit verhaal klopt? Ik twijfel.

Gemaal Rijswijk      
Vlakbij het begin van de "nieuwe" (fiets)dijk, de dijk komt uit 1995, ligt al heel lang een gemaaltje dat water van de Rijswijkse Waard loost op de Afgedamde Maas. Een mooi plekje dat niet veel mensen kennen. Eerst twee foto's zoals het gemaaltje er lang bij stond.

   

Afgelopen donderdag was er actviteit te zien op die plaats en natuurlijk ging Anton van Rijswijk er een kijkje nemen. Het eerste dat opviel was dat naar beneden nu een heus weggetje was aangelegd.

Ik laat Anton maar zelf aan het woord: "Afgelopen donderdag in het voorbijgaan vanaf de Maasdijk in Rijswijk gezien dat er een shovel bezig was bij het gemaal in de Rijswijksewaard. Je begrijpt het, mijn nieuwgierigheid was gewekt en omdat de klus bij het Mansvelder Gemaal geklaard is  vanmiddag daar niet meer naar toe maar eerst richting Rijswijk. 

   

Blijkt dat de stoep naar het gemaal beter bereikbaar wordt gemaakt met een verhardingslaag. Verder wordt een heel gedeelte naast
het gemaal verhard, met half open stenen."

Fortwachterswoning     
Anton ging daarna naar de bouw van de nieuwe Fortwachterswoning in Poederoijen. Daar constateerde hij;
"Het enige dat ik bij de nieuwbouw van de fortwachterswoning kon ontdekken is dat het overtollige aan de houten delen aan de gevels afgezaagd is en dat er aan de linkerzijde van het balkon, het gedeelte dat naar binnen valt, ook houten delen zijn aangebracht. Of er binnen ook wat gaande is, is helaas niet te zien, dus afwachten maar."

   

AndelWandelt weer compleet     
Na lange tijd, de laatste keer was op 16 maart, is AndelWandelt compleet op pad geweest. Hans de Weerd en Anton van Rijswijk trokken naar Baarn om daar deel te nemen aan de Brandweer Post Baarn tocht. Een mooie tocht, veelal door bossen en over de hei, waarbij ook nog een aantal markante punten werd bezocht.
Morgen zullen de foto's van deze tocht op deze website verschijnen.

                          terug naar boven                 naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 22 april 2017       
Een mooie, maar ietwat winderige dag. Recreanten lieten het massaal afweten, beroepsvaart kwam mondjesmaat voorbij. In ieder geval zag ik in het begin van de middag de Soraya schutten naar de fabriek van De Heus in Andel.

Een flinke tijd later maakte de Wilhelminasluis haar faam als spitsensluis weer eens waar toen twee Zeeuwse spitsen uit Terneuzen passeerden. 

Het waren de Morgenstond en de Aurora die van het Maximakanaal kwamen en nu bij Gorinchem via de sluis daar het Merwedekanaal opgingen.
Meer foto's van het schutten van deze twee spitsen heb ik op de Facebook-pagina van "Spitsen typische binnenvaartschepen" gezet.

   

Dat was alles wat de scheepvaart in de sluis betreft voor vandaag, inderdaad een magere opbrengst. Op naar de volgende onderwerpen.

Verkeersregelaars van de Rotterdamse haven     
Een tweet van Maritiemewereld (@maritiemewereld) vroeg mijn aandacht voor het regelen van de scheepvaart in de haven van Rotterdam. 

Dat regelen gebeurt vanuit het gebouw op de foto hierboven. Het werk van die regelaars werd helemaal duidelijk door alle hashtags
(
@PortOfRotterdam #haven #rotterdam #rijnmond #maasvlakte #botlek #europoortdie in de tweet stonden en ook de link naar een aardig filmpje erover van zeven minuten. Hieronder dat filmpje.



AndelWandelt op pad
    
Door omstandigheden is AndelWandelt de laatste tijd gesplitst aan het lopen geweest. Hans de Weerd liep de laatste dagen tochten in het Brabantse en de zandgrond daar leverde weliswaar prachtige foto's op, maar watergerelateerd waren die niet. Toch van hem twee foto's van het ir.A.J.A.M. Segersgemaal van het Waterschap De Dommel. Het bemaalt Het Bossche Broek en loost op de Dommel.

   

In de Essche Stroom zag Hans een stuw.

Anton van Rijswijk zocht het meer noordelijker en hij kwam zo o.a. bij Fort Hedikhuizen terecht waar hij de bekende inundatiesluis bezocht.

   

Tijdens een andere tocht kwam hij in de buurt van Leerdam langs de Culemborgse Vliet waar aan de overkant een oud huisje stond. Zo te zien bovenop een uitlaat voor water. Misschien ook een oud gemaaltje?

   

Vandaag zijn Anton en Hans weer samen op pad geweest. Daartoe trokken ze naar Baarn waar de start en finish was van de Brandweer Post Baarn tocht. Foto's ervan moeten nog binnenkomen, maar morgen zullen die hier online staan.

                         terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht                

vrijdag 21 april 2017       
Echt een vrijdag, zo'n dag waarop iedereen zich lijkt klaar te maken voor het weekeinde. Scheepvaart was er niet veel, maar de STC-schepen hielpen het aantal op te krikken door twee keer heen en weer te schutten. Levert toch weer acht schepen op. De Prinses Christina en de Prinses Beatrix gingen na de tweede keer op weg naar Rotterdam.

   

Twee schepen zette ik op de foto vandaag en de eerste ook nog eens vanachter mijn ontbijt. Het was de Amare die (terecht) trots op de zijkant vermeldde: "Hier vaart een file van 20 vrachtwagens". 

De tweede was de Alpha uit Maasbracht. Het schip had al een flinke reis achter de rug.

Problems         
De roerklep op Sluishoofd H4, het westelijke Maashoofd, geeft al een tijdje problemen. Al voor de tweede dag waren twee man van EPC bezig om uit te zoeken waardoor die problemen werden veroorzaakt.

Het valt tegenwoordig niet mee om uit te zoeken waar zo'n probleem zit. Is het een bug in de software, is het een mechanisch probleem of moet de oplossing toch worden gevonden in de electronica. De mannen waren de gehele dag bezig en ik hoop dat ze de oplossing hebben. Het was voor hen een lange dag en dat nog wel op vrijdag.

   

Het Munnikenland      
Het was van het begin af aan wel heel duidelijk: de nieuwe weg naar Loevestein langs de Afgedamde Maas zou een racebaan worden. En inderdaad waren er nogal wat sukkels die zich Max Verstappen waanden en het tempo hoog hielden. Aanleg van verkeersdrempels moet het tempo naar beneden brengen en daarmee was men de afgelopen dagen bezig.
Om Loevestein te bereiken moest de oude weg worden genomen, tussen de paarden en de runderen door. Ook leuk.

Die oude weg kende ook vroeger al een afslag naar rechts, zodat je langs de boerderij van de fam. Duijzer richting Brakel kon rijden. Dat nu mag niet meer, het is een fietspad geworden richting de Wakkere Dijk.
De weg houdt nu eigenlijk op ter hoogte van die ex-boerderij van Duijzer waar het fietspad naar Brakel begint.

   

Je moet natuurlijk lef hebben om met de auto richting die oude boerderij te gaan. Een goede bekende van me had dat en hij stuurde me als bewijs een foto van de resten van het prachtige bedrijf van Duijzer. 

Right to Challenge
Via Twitter werd ik op de hoogte gebracht van het bedienen van een brug door een particulier, e.e.a. wel in overleg met de beheerder van deze brug, in dit geval de Provincie Friesland.
Na een geslaagde proef mag de caféhouder in Baard ook in het nieuwe vaarseizoen de brug bedienen. De provincie Fryslân geeft zo invulling aan de ambitie om taken door bewoners over te laten nemen. Omdat zij het beter, goedkoper of slimmer kunnen doen dan de provincie.
In 2016 daagde caféhouder Prins de provincie uit om de brugbediening van de provinciale brug in Baard over te nemen. Bij wijze van experiment is de brugbediening gedurende drie maanden overgedragen aan de caféhouder. De provincie kijkt terug op een geslaagd experiment met "Right to challenge".

Right to challenge staat voor "Het Recht om Uit te dagen". De kern daarvan is dat een groep bewoners taken van overheden kunnen overnemen als zij denken dat het anders, beter, slimmer en/of goedkoper kan. Bewoners krijgen hiervoor de middelen en verantwoordelijkheid. De provincie Fryslân is de eerste provincie die right to challenge toepast. Gemeenten experimenteren er al mee.
Gedeputeerde Sander de Rouwe: “We geloven in de eigen kracht van mensen en willen het gevoel van eigenaarschap vergroten. Soms is de overheid helemaal niet nodig. Als inwoners aantonen dat zij ons werk beter kunnen doen, besteden we het graag aan hen uit.”
De provincie Fryslân gaat het Recht om uit te dagen uitbreiden. Provinciale Staten behandelen de beleidsbrief waarin dit is vastgelegd voor de zomer. Naast het instellen van een beoordelingsgroep, gaan er meerdere experimenten plaatsvinden op het gebied van natuur en openbaar vervoer.
Een filmpje op YouTube van deze brugwipper in Baard is wel heel aardig om te zien. Je moet wel het Fries kunnen verstaan en anders maar net doen of je alles begrijpt.


Zou Rijkswaterstaat ook iets voelen voor dit "Right to Challenge"? In dat geval is er vast wel iemand te vinden die naast het sluiswachter zijn op de sluis hier een uitspanning wil beginnen. Een B&B is er al op de Wilhelminasluis, nu ook nog een theetuin oid? Een dergelijke combinatie komt vaker voor.

                                   terug naar boven              naar Nieuwsoverzicht




   






       

Top