HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
21 t/m 30 september
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                Nieuwsoverzicht van 21 t/m 30 april 2018                                                       


maandag 30 april 2018    
Slecht weer vanochtend met behoorlijk wat regen en daarom geen foto die ik buiten maakte. De bomen laten nu nog net toe om vanuit huis een glimp van de schuttende schepen op te vangen, zoals van de Panta-Rhei. Het schip had het weekeinde doorgebracht in Andel en ging nu naar Werkendam.

   

Niet veel later de Gerrit-B die naar Heerewaarden ging om zand te halen. Eenmaal daar vol vertrok het richting HI Ambacht.

   

Wij vertrokken daarna van de sluis om pas in de avond terug te keren. Toch maakte ik nog één foto en wel van de Duitse Aqua Linda (060.00121) die in het Munnikenland bij Covaco werd gelost om daarna naar Dordrecht te gaan.. Het was voor mij een onbekend schip.

Meer foto's niet vandaag, wel een heel kleine update dus.

                                             terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

zondag 29 april 2018    
Direct na opening van de sluis vanochtend het eerste schip en wel de Anna. Het schip kwam van Amsterdam, maar na een overnachting in Gorinchem was het nu op weg naar Helmond. Anna was geladen en dan blijft er maar weinig over om in de regen op de foto te krijgen.

Op het tweede schip moest ik wel heel lang wachten, want pas aan het einde van de middag kwam de Albatros langs. Ook dit schip kwam uit Gorinchem en ging zeer waarschijnlijk een nieuwe lading zand halen. 

Molen- en Merentocht   
Deze tocht vanuit Krommenie stond gisteren op het programma voor Anton van Rijswijk. Ook nu weer zaten tussen het grote aantal foto's juweeltjes, maar ook opnamen die ik hier kan gebruiken. Een foto van een haven bijvoorbeeld, waarbij ik helaas niet de namen van de schepen kan lezen.

Dan ook al snel een bekend schip, de Afhankelijk (022.05039) uit Werkendam.

   

Het Noordzeekanaal moest Anton twee keer oversteken. De eerste keer met de Veerpont 7, de tweede keer, hier op de foto, met de Veerpont 4.

Op de foto hierboven is op de achtergrond een zeeschip te zien. Dat is de coaster Thea II.

Terug naar de Lek     
Opnieuw heb ik foto's gezocht van bekende schepen uit alle opnamen die de mannen van AndelWandelt afgelopen week maakten op hun Lekker de Lektocht. Te beginnen met de Kon-Tiki (023.27007).

Later was daar eerst de Nescio (020.04795) en de Providentia (023.04578). Ik hoop nog steeds dat ik het goed heb.

   

Dat de volgende de Godefrieda (023.29221) is, daarvan ben ik eigenlijk wel heel zeker!

Door de schildering op de boeg kan ik de Scaldia (023.11215) niet missen. Voor de Spauwer (023.29231) geldt dat niet, want dit schip zag ik misschien slechts één keer door de sluis komen.

   

Van de volgende ben ik wel weer zeker, dat was de Seolto (030.21446) uit Werkendam. 

Nog één schip in de serie foto's die Hans de Weerd en Anton van Rijswijk maakten en wel de Adandi (023.26178). 

Gemaal Velserbroek    
Dit is een historisch gemaal uit 1914. Voor verdere info over of van dit gemaal is de website van de Gemalenstichting uitstekend geschikt om te lezen.

   

                                 terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 28 april 2018    
Vandaag wel een beroepsvaarder, want al vrij vroeg kwam de Casa-Nova langs. Te vroeg voor een foto, maar leuk genoeg om er aandacht aan te geven. Daarom twee archieffoto's van dit schip van 2 juli 2007, bijna tien jaar geleden. 

   

Maar dat was het weer voor vandaag m.u.v. de Walrus V die in de middag passeerde. Geen foto omdat ik daar te laat voor was. Toch nog een foto en wel van de luxe motor Oude Jan die gisteren door de sluis kwam. 

Mijn gedachte "Dat scheepje ken ik" bleek bewaarheid te zijn, want thuis vond ik een kopie van een pagina van de Telegraaf van 13 januari jl. waarin een pagina aan deze Oude Jan werd gewijd. De kopie van dat artikel van Annemarie Moerman is niet best, maar je moet het echt even lezen!

 AndelWandelt op pad 2       
Uit alle foto's van schepen die werden gemaakt op de
Lekker de Lektocht, toch 44 km!!, vandaag om te beginnen een overzicht van de containerschepen. Het waren vier in getal.

Hierboven de Feniks (023.32181), een schip van 110 m uit 2009. De containerschepen waren toch lang, want ook de Harderwijkse Veritas (023.17734) en de Unique Ship (023.26170) deden er niet voor onder.

   

De Royaal (023.19015) moest 10 meter toegeven, maar dat merk je zeker niet op een foto. 

Vervolgens een schip waarvan de naam eer doet aan de lading die werd vervoerd, nl. de Schrootrunner (023.16175). Het was een bekend schip, want ooit zag ik het onder de plechtige naam Duc in Altum in februari 2008 door de Wilhelminasluis komen.

   

Dan de Labor (021.01280), een bekend schip. De hele geschiedenis ervan staat op deze site bij de Eeuwlingen.

Vervolgens een vissersschip, in dit geval de BRU-40. Dit vissersschip was op weg om via het A'dam-Rijnkanaal en het IJsselmeer op de Waddenzee te geraken om daar bezig te gaan met het mosselzaad (info van Joost Roeland).

De laatste van deze serie was de Iris (023.18127), een schip uit 1966 en welbekend in de sluis.

Er waren meer bekende schepen en hoewel mijn scheepsherkenning niet op een aanvaardbaar niveau ligt, doe ik toch een poging een aantal schepen die Hans de Weerd op de foto zette te herkennen.

Nu moest ik erg wennen als dit schip, de Karel Doorman (023.18254), door de sluis kwam. Ik was gewend aan het vliegdekschip Karel Doorman van de Koninklijke Marine. Een schip dat ik vaak zag als het weer eens in Den Helder was.
De Fiducia (023.10690) werd al een stuk moeilijker, maar de Vijzelgracht (020.05963) heb ik zeker goed.

   

De naam Henja (021.03401) geef ik ook in het volle vertrouwen het goed te hebben. 

Dan twee schepen met buitenlandse namen. De eerste kwam uit Frankrijk en daarmee is de naam La Furka (060.00133) verklaard. De tweede is de Alabama (021.04285) maar het is toch echt een Hollands schip.

   

Nog twee schepen die ik ken uit de serie die Hans maakte van schepen op de Lek. De eerste daarvan is de Mergus (022.05047), maar of die ooit door de sluis kwam weet ik eigenlijk niet. In mijn archief heb ik alleen een foto van het schip bij Covaco in het Munnikenland. 

De laatste foto vandaag laat de Talerna (023.12304) zien en die is zeker meer dan eens door de sluis gekomen.

Nog een flink aantal foto's van schepen op de Lek wachten nu op plaatsing. Morgen zal ik dan ook verder gaan.

Waar blijft de Stern       
Al een paar keer plaatste ik foto's van sluizen die de schipper van de Stern, een ex-sluiswachter van de Wilhelminasluis, me stuurde. Maar de laatste tijd kwam er niets meer binnen. Leen zal toch niet stiekem een andere route naar huis hebben genomen?

   

Hierboven links de Stern met ernaast een schilderij ervan die werd gemaakt door mijn betere helft. Waar blijft tie nou?

                               terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht


donderdag 26 april 2018   
Uitzonderlijk rustig vanmorgen, alleen een handjevol recreanten zag ik passeren tot de sleper Walrus V de rust verbrak. Ik wachtte op de vrachtvaart en die kwam net na het middaguur in de vorm van de Pax die van Veghel kwam en Rotterdam als reisdoel had.
Op de tweede moet ik weer een tijdje wachten. Het was de Diantho die van Dordrecht kwam.

   

Daarna leek het de goede kant op te gaan, want eerst passeerde de Spes Salutis (geen foto) op weg naar huis in Nederhemert en niet lang erna kwam de Elisabeth die waarschijnlijk zand ging halen in Heerewaarden na in Schoonhoven te hebben gelost.

Mochten er nog meer schepen komen voor 18.00 uur, dan zal ik die later toevoegen. 

AndelWandelt op pad   

Hans de Weerd en Anton van Rijswijk hadden weer eens zelf een tocht uitgezet en dit keer liep die steeds in de buurt van de Lek over ruim 43 km. Natuurlijk zagen ze behoorlijk wat schepen op de Lek en een flink aantal werd dan ook op de foto gezet. Voor vandaag heb ik daar een aantal passagiersschepen en transporten uitgezocht.

Hierboven de veerpont van Schoonhoven waarmee de Lek werd overgestoken om de tocht in dat plaatsje te laten starten. In de buurt van deze pont lag de Lady Anne nog in diepe rust zo te zien.

Het was niet echt druk met passagiersschepen, het seizoen moet eigenlijk ook nog beginnen. Wel ontmoetten de mannen de De Amsterdam en de Boot-3. De laatste is het vlaggenschip van Boot-10

   

De transporten bestonden allemaal uit bekende vaartuigen. De eerste was de Milla die het ponton Hebo P34 voor zich had.

Verder op de route eerst de Mazzel en daarna de Maasstroom 11 die een van de bakken van De Heus voor zich had.

   

De laatste van deze serie was de Orca die twee pontons duwde, de Enterprise en de Tom II.

Een opvallend schip was de YE-197 (Gustaaf Eduard), een vissersschip met als thuishaven Yerseke. 

Gemalen 
Tijdens de tocht is natuurlijk binnendijks ook van alles te zien, zoals het gemaal De Koekoek dat in de Lopikerwaard ligt om water te lozen op de Lek. Het gemaal is gebouwd in 1986 en meer informatie is hier te vinden.

Onderweg ook de restanten van een oud stoomgemaal, behorend tot het erfgoed. Wat ik erover kon vinden is dit: " Lekdijk West / hoek Rolafweg Zuid - de heul van het stoomgemaal Wiel & Vogelzang voor polder Wiel en polder Vogelzang; de waterdoorlaat hoorde bij het oude stoomgemaal (sinds 1947 woonhuis), het gemaal verving de molenbemaling en boezem; in het metselwerk van de heul een oude gedenksteen uit 1599 van de eerste uitwateringssluis (1872)". Meer erover hier.

   

Werk op Duneaterrein   
Gisteren kreeg ik nog een foto van de werkzaamheden op de plaats waar gewoonlijk de Arnold J, het patrouillevaartuig van Dunea, ligt. De kenner vertelde me erbij dat het ongetwijfeld de aanleg van een nieuwe steiger betreft.

Op reis deel 4   
De titel van deze afleveringen heb ik maar veranderd, want Leen en zijn vrouw zijn met de Stern op de terugweg. Daarbij werd o.a. Sluis Born gepasseerd.

   

Vanmiddag kreeg ik twee foto's van de Sluis Maasbracht, met o.a. een drijvende bolder goed in beeld. 

   

Op de heenweg kwam de Stern niet door de Wilhelminasluis, misschien dat die fout wordt goed gemaakt en gaat de terugreis wel door de sluis waar schipper Leen nog niet zo lang geleden werkte. We zullen zien.

                         terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

 woensdag 25 april 2018       
Drukke dag met toch ook weer een paar bijzondere passanten. Dat begon vanochtend al met de spits 't Land Goesting die ik net miste. Gelukkig kreeg ik van Joost Roeland een aantal foto's van deze voormalige Imeros. De spits was op weg naar de Zuid Willemsvaart, maar leek de verkeerde afslag te nemen en moest toen voor Sluis Engelen draaien. 
Op de Facebook-pagina van Spitsen typische binnenvaartschepen wordt druk gesproken over deze spits, thuis"haven" is Holten, die wel een opknapbeurt verdient en die ook krijgt.

De sleper Leanke is een goede bekende van de sluis. Nu kwam het langs met een klein ponton ervoor.

De Leanke schutte samen met de geladen Ventjager die op weg was naar de Poederoijense Bol om daar door de Liesveld te worden gelost. Vanaf de brug zette ik de Ventjager nog een keer op de foto.

   

Vanaf dezelfde plaats ging ook de Leanke nog een keer op de foto. 

De Niky kwam van de fabriek van De Heus om richting sluis te gaan. Omdat het de Ventjager aan de "verkeerde" kant passeerde, ging het blauwe bord omhoog.

In de sluis een tijdje later een duo-schutting. Rechts de Franse Zagor uit Essars, een dorpje in Noord-Frankrijk niet ver van Calais. Mee schutte de RV 29 van de oud-torpedisten die ongetwijfeld naar een van de festiviteiten in de komende dagen ging.

   

Later een opvallende verschijning, de Mate van de Stichting Mate uit Dordrecht. Een schip dat jongeren die buiten de boot zijn gevallen een tweede kans geven. De moeite waard om een kijkje te nemen op de website van deze Stichting.
Het was de eerste keer dat ik dit schip onder deze naam zag. Als Zephyr zag ik het meermalen passeren. 

Al in de middag de tweede sleper vandaag en in dit geval was dat de Gepke III. Net als de Leanke is ook deze Gepke III een regelmatig te ziene gast. Had de sleper alleen in de sluis meer dan voldoende ruimte, voor de 110m lange Vitalis lag dat wat anders. Die lijkt zo behoorlijk sluisvullend te zijn.

   

Ook de Schiedamse Safini schutte alleen. Bij het uitvaren kwam de ontmoeting met de spits Jolise uit Vinkeveen. 

   

De Jolise, wat een plaatje!, kwam uit de buurt van Gouda en zal nu wel richting Helmond of zoiets gaan.

Daarmee vond ik het genoeg voor vandaag. Het werd stil en alleen de Stern zag ik nog net na 17.00 uur richting Maas gaan.

Werk op De Plaat 2
Nog steeds is een flinke kraan onafgebroken bezig, alleen was het werkterrein nu verlegd naar de aanlegplaats van Dunea. Nog steeds heb ik niets gehoord over deze werkzaamheden. Misschien vanavond een illegaal kijkje daar.

                                      terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 24 april 2018   
Heerlijk rustig dagje waarop maar weer eens bleek dat de vakantietijd nog niet is aangebroken. Niet echt veel recreanten, debet daaraan was denkelijk ook de soms wat kille wind.
Uit de passanten heb ik een selectie gemaakt, maar een schip dat er zeker een plekje in zou krijgen kwam jammer genoeg niet. De Zwitserse Aargau die bij de steenfabriek in Nederhemert lag koos voor de Bergsche Maas om in de Maashaven van Rotterdam te geraken. Jammer. dit 110 m schip is hier nog onbekend.

De Pelikaan, op weg naar HI Ambacht,  kwam wel en dat maakte het weer goed. In een volgende schutting zag ik een oude sleper uit Maasbommel. De naam kon ik niet goed zien, maar het was iets als Durske.

   

Halverwege de middag een trio-schutting. Het waren de Stedo, Engelina en Ostrea die samen richting noord schutten. 

Een uurtje later de sleper IJsland die van Hardinxveld kwam en nu naar Heerewaarden ging. De hoogte onder de brug werd zo te zien niet helemaal vertrouwd en dus een extra uitkijk bovenop. Het paste ruim.

   

Dat was mijn selectie vandaag, op het ogenblik, 19.30 uur, vaart de Liesveld de sluis uit richting Maas.

Vreemde schuttingen     
Een vreemde schutting in Sluis Helmond vandaag. Het waren een moedereend met een stel kleintjes. De dieren waren een beetje gehaast zo te zien, want het rode licht imponeerde ze niet. 

   

Nu heb ik iets dergelijks ook wel eens in de Wilhelminasluis gezien, maar toen was er echt sprake van een schutting speciaal voor een tweetal zwanen. De dieren bleven toen voor de dichte deur wachten tot sluiswachter Maas die eindelijk opende.

In 1998 kozen zwanen ervoor om de Wilhelminasluis helemaal over te slaan. Voor de sluis gingen ze het water uit, staken de weg over en liepen over de sluis naar het water aan de Waalkant. Daar gingen ze weer te water en zwommen weg.

Een reis richting zuid deel 3    
Een misrekening voor de schipper van de Stern want de weg naar Maastricht via Sluis Bosscheveld bleek te zijn afgesloten. Een kapotte motor zorgde ervoor dat die sluis al een week dicht is. 
Nu gaat de reis door Sluis Neerharen, Lanaken en Klein Ternaaien naar Maastricht.

       

Nog één foto vandaag en wel een opname van de hoge bergen langs het water op weg naar Ternaaien, een van de mooiste sluizen die ik ken. 

Wat is dat?
Daar moest ik het antwoord toch echt op schuldig blijven. Het zat op een van de houten luiken die we voor de ramen hebben en het moet door een dier(tje) zijn gemaakt. Het is ca. een cm groot en ook hoog. Iemand een idee? 

       

                                   terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

maandag 23 april 2018   
Opnieuw een prachtige dag met een behoorlijk aantal passanten. De meeste schutters kreeg ik op de foto, te beginnen met de Zwaluw en de Dankbaarheid.

   

Het was een behoorlijk drukke schutting door het aantal recreanten dat meeging. De FrieseZwaluw komt uit Lemmer en de Dankbaarheid ging zand laden in Heerewaarden.

Dan twee M-schepen, eerst de Maurice en even later van de andere kant de Belgische Michiel. Maurice kwam van Amsterdam en ging naar de Zuid-Willemsvaart, Michiel kwam daar juist vandaan en ging tot Gorinchem.

   

In de Maashaven werd al een schip gespot dat ik hier nog niet eerder zag. Het was de Duitse Hildegard Krebs uit Hamburg die nu van Nederhemert kwam en op weg was naar Werkendam.

   

Een kei in het herkennen van schepen maakte me erop attent dat ik dit schip wel kende, maar dan onder een oudere naam, nl. de Speranza van Hovestadt uit Werkendam. Heronder rechts dat schip in juni vorig jaar in de Waalhaven van de sluis.

   

Dan een bijzonder schip, tenminste het type zie je hier niet dagelijks voorbijkomen. De Franse Europa is een zgn. Canal du Nordschip, gemaakt om te varen op het kanaal van die naam.

Daarna de Courage die ik tijdens het schutten miste, maar later wel in de Waalhaven zag liggen. In de Maashaven bleek de Blocq te rusten, onder de brug door had ik goed zicht op het schip.

   

In het Munnikenland twee schepen. De Allons werd net geladen, de Nomade werd gelost.

In de sluis zag ik nog de Zagri 3 schutten en even later als laatste ook nog de grote Novatie die van Empel kwam en naar Werkendam ging.

   

De Novatie werd inderdaad de laatste van de dag, voor mij in ieder geval. Ik zag nog wel de Deo Favente schutten, maar verder blijft hier momenteel alles rustig.

Werk op/bij De Plaat   
Ik kreeg wat foto's toegestuurd van werkzaamheden op De Plaat, het gebied ten zuidoosten van de sluis. Geen idee wat er de bedoeling van is of was, misschien zal dat nog wel duidelijk worden.

   

Natuurlijk wilde ik zelf ook kijken en daarom reed ik eerst naar de ingang van het Duneaterrein en daarna naar de dijk bij de Poederoijense Hoek. Echt duidelijker werd het er niet op.

   

Nog een keer de scheepssloperij
Gisteren plaatste ik wat foto's van bekende schepen bij de sloperij van Treffers. Iemand tipte me dat op één van die foto's nog een bekend schip stond. Weliswaar kende ik dit schip niet als Labor, maar wel als de Herman-S!
Hieronder links de Labor, ernaast nog als Herman-S in de Wilhelminasluis. 

   

                                  terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

zondag 22 april 2018    
Geen beroepsvaart in de sluis gezien. Reden daarvoor was vooral het feit dat we het grootste deel van de dag afwezig waren. Geen foto's van vandaag derhalve, maar toch nog iets dat ik graag wereldkundig wil maken.
Met schrik las ik het bericht op Facebook bij Spitsen typische binnenvaartschepen, dat de spits Rimar in Leeuwarden was uitgebrand. Of de spits, die met regelmaat in de Wilhelminasluis kwam,  definitief is verloren is nog niet bekend. 

Wachten op de sloop    
Ook op het Binnenvaart.log zag ik nieuws dat niet leuk is. Erop nl. een link naar een aantal foto's die "Danny" maakte bij de sloperij van Treffers in Haarlem. Er zaten bekende schepen bij, in ieder geval de Droomland uit 1956.

   

Steeds links de foto bij de sloperij met ernaast zoals ik het schip ken van passages van de Wilhelminasluis. Hieronder De Laurein, een schip uit 1957.

   

De derde die ik op de "sloopfoto's" meende te herkennen was de Prinsenstad, een schip uit 1967.

   

Vissen in en/of bij de Wilhelminasluis   
Van Jan Vos ontving ik een krantenberichtje uit 1948 over het vissen in en/of bij de sluis. Of het artikel serieus bedoeld is weet ik niet, maar wel aardig om het nog een keer te plaatsen.

   

 Nu werd er vroeger veel en vaak gevist in de sluis en natuurlijk ook in de twee voorhavens. Hieronder een paar artikelen die over dit vissen gaan. De berichten komen uit resp. 1927, 1953 en 1964.

       

In 2007 heeft lange tijd een wisselbeker gestaan voor het raam van het wachtgebouw. De bedoeling was dat de westkant en oostkant van de sluis het jaarlijks in een viswedstrijd tegen elkaar zouden opnemen. De winnaar zou een jaar de wisselbeker in bezit mogen houden.

Op de afgesproken zaterdag werd eerst nog gesproken over de regels, niemand hield zich eraan, en werd op de goede afloop het glas geheven. De wedstrijdjury bestond uit een sluiswachter, waarbij zijn vriendin zorgde voor gebakken en nog warme vis.
De score was rampzalig. Na twee uur klonk het eindsignaal en toen bleek dat er geen enkele vis was gevangen. Onbegrijpelijk!
De prijsuiteiking was snel gedaan en toen kon worden overgegaan naar het gezellige gedeelte. Het bleef nog lang rumoerig op de sluis. Maar waar die wisselbeker is gebleven???

   

Tegenwoordig mag er helemaal, waar dat toen nog oogluikend werd toegestaan, niet meer in of op de sluis worden gevist. Dat is niet zo erg, want vissen zijn hier nu nog nauwelijks te zien, laat staan te vangen.

Renovatie/Restauratie in 1984    
Opnieuw een aantal foto's van Teun den Dekker en dit keer hebben die de renovatie of restauratie van de Wilhelminasluis als onderwerp.

   

Op de foto hier rechtsboven zijn de werkketen te zien, maar ook werden die gebruikt als wisselwoning omdat de huizen op de sluis toen tegelijkertijd werden aangepast (lees vernield) aan de moderne tijd.
Ook op de foto hieronder zijn die keten te zien. Er wordt hier gewerkt aan de Waalhoofden.

                                terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 21 april 2018    
Na alle storingen in de afgelopen week was het eigenlijk begrijpelijk dat het vandaag een rustige dag werd. Vanochtend zag ik al vroeg de grote Initia passeren, maar daarna was de Amy de eerste die langskwam. De coaster kwam van Engeland en ging stenen laden in Nederhemert. 

Daarna passeerde eigenlijk alleen nog de spits Jaël die van de Zuid-Willemsvaart kwam en nu op weg leek naar Vianen.

   

Meer schepen zag ik niet passeren, wel een flink stel recreanten. We zullen zien wat morgen brengt.

Schepen op de Waal       
Hans de Weerd was van de week op pad om (een gedeelte van) de Drie Rivierenroute te lopen. Grote stukken van deze tocht gaan langs de boorden van de Waal. Zoals Hans zelf deze tocht beschrijft: "Eerst het Munnikenland twee maal doorsneden. De Wakkere Dijk zijn kaal gevreten boompjes zijn inmiddels verwijderd. Of er weer nieuwe komen? Joost Waterschap mag het weten.
Na een buurtpraatje op de dijk met ene echte Brakelse kan ik nog net met de pont mee. Via de dijk en wat gestruin kom ik in Gorkum terecht voor een koffiebreak en, op deze zomerse dag, wat gesmeer.
Daarna  de brug over om via de Sleeuwijkse Waard en de Groesplaat in Woerkum uit te komen. Daarna over de fietsdijk en de Struikwaard weer naar huis."

   

De eerste schepen die Hans voor mij op de foto zette waren de Noorderlicht en de Emma. De volgende was de met zand geladen Verandering en die staat hieronder.

Vervolgens  een stel krachtpatsers en wel de Daan en de Veerhaven VIII.

   

Een prachtig plaatje maakte de Oranje-Nassau met Slot Loevestein op de achtergrond. 

Een paar minuten later deed de opname van de Mirjam er niet voor onder!

Een heel stuk verder op de route kwam een opname van baggerwerkzaamheden in de Vluchthaven van Gorinchem.

   

Dan de Bolero V die vanaf grote hoogte, de Gorinchemse brug in de A27, op de foto ging.

De La Primavera en even later de Henri-R, twee containerschepen, gingen op de foto met Gorinchem op de achtergrond.

   

De laatste foto was voor een bekende, nl. de Fortuna die net onder de brug door was gegaan en zo een prachtig plaatje maakte.

Wolfrose     
Op 18 april jl. plaatste ik een foto die ik vanaf de boulevard van Zaltbommel maakte van een Duits schip. De naam van het schip moest ik toen echter schuldig blijven. 

Die schuld los ik nu in dankzij Joost Roeland die het schip herkende als de Wolfrose. En inderdaad, in mijn archief zit één foto van deze Wolfrose. Toen in maart 2016 op bezoek bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland. Op die dag, 13 maart, blijkt het behoorlijk mistig te zijn geweest.

                                     terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

Top