HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                               Nieuwsoverzicht van 21 t/m 30 juni 2017                                                

vrijdag 30 juni 2017      
Niet helemaal chronologisch vandaag en zonder een flink stel gemisten, er passeerden 14 beroepsvaarders vandaag, maar desalniettemin een aardige doorsnede van een gewone vrijdag in juni. Mijn begin kwam bij de Silas, het schip kende ik, maar dan met heel andere kleuren. Het was trouwens op pad van Dordrecht richting het Maximakanaal. Links de "oude" Silas, ernaast zoals het vandaag passeerde.

   

Halverwege de ochtend een mooie mix van een aantal "gewone" recreanten en een aantal speedboten. 

Het waren meen ik 12 speedboten van het merk Riva die gezamenlijk weer een dagje aan het spelevaren waren. 

       

De Initia kwam later daarbij vergeleken als een oude man de sluis in, op een reis die in Zeeland was begonnen en richting IJssel ging.

Een paar uur later eerst de Courage, geladen in de Rotterdamse Dintelhaven, en even erna de Spes Nostra die van Eindhoven kwam en nog een kort stukje tot Gorinchem voor de boeg had. 

   

Dan toch ook een duo-schutting van de Jan en de grotere Marinus Sr.

De Rotterdamse Jan kwam van Helmond en ging ook niet verder dan Gorinchem. De Marinus Sr kwam van Den Bosch en reisde naar Arkel.

   

Van de andere kant kwam de Urker Elisabeth die op een reis was van Groot-Ammers naar Heerewaarden.

De speedbootclub kwam toch ook weer terug en de leden ervan hadden zin om naar huis te gaan. De deuren waren nauwelijks een stukje open of de eerste speedvaarders waren er al uit. De rest volgde.

Erg homogeen was de club niet, want eerst al kwam één speedboot net te laat om mee te kunnen met deze schutting. Er werd niet op gewacht. Bij het uitvaren bleek een van de boten pech te hebben. Gelukkig was er eentje die er op wachtte en hulp bood.

   

Enfin, het blijft een mooi gezicht zo'n aantal wegspurtende boten. Hoewel, de broedende meerkoet zal er wel anders over hebben gedacht, want de golfslag was behoorlijk.

In mijn archief vond ik nog een krantenbericht van het Brabants Dagblad van 13 juni 2015 over deze club Riva-vaarders.

Mededelingenbord en borden        
Op het publicatiebord dat op het wachtgebouw hangt, zit al geruime tijd een mededeling over een stremming van 13 juli a.s. Er schijnen dan werkzaamheden aan de brug te worden verricht. De stremming van de sluis is van 20.00 - 22.00 uur. 

Reeds een aantal dagen staat aan beide kanten van de brug over de Wilhelminasluis een bord met de tekst "Wilhelminasluis afgesloten van 13 juli 23h t/m 14 juli 03h". 
Zou het hier om twee verschillende stremmingen/afsluitingen gaan en is het toevallig dat op dezelfde data werkzaamheden worden verricht aan de sluis en aan de brug? Of is er sprake van fouten in de communicatie.
Afijn, we wachten maar af, maar slordig oogt het wel. 

De broedende meerkoet        
De meerkoet kweet zich vandaag heel goed van zijn/haar taken en was constant op het nest te vinden. Even vreesde ik voor het nest toen de club speedboten de sluis uitvoer en toch wel wat waterbeweging veroorzaakte. maar zo te zien liep het goed af.

                            terug naar boven                              naar Nieuwsoverzicht

donderdag 29 juni 2017    
Maar eens beginnen met een opname van de RWS 71 die gisteravond met zwaailicht door de sluis kwam. Ik hoorde dat het schip in een van de Veense Putten was geweest en later in de avond weer terugschutte. De foto is genomen vanaf De Rib en vanuit de auto.

Dan vandaag. Direct na opening van de sluis om 06.00 uur schutte de Prinsenland. Jammer, maar dit schip moest ik missen. Wel was ik actief, weliswaar nog binnenshuis, toen om 08.00 uur de Magri schutte die op weg was naar Grave. 
De volgende was de Spes Salutis maar die ging fotoloos voorbij. Dan de Undine die met een stel recreanten richting Maas schutte.

   

Op een gegeven moment zag ik in de Waalhaven twee schepen liggen. Vooraan de Iris die daar gisteravond was gearriveerd, maar erachter opeens de Prinses Christina van het STC. Na een tijdje waren beide schepen trouwens verdwenen.
Bij het binnenvaren van de Cotrans 9 een uurtje later, waren de eerder genoemde schepen nog te zien.

   

Vanaf de brug een opname van de in Heerewaarden geladen Ventjager die richting Werkendam ging.

Daarna miste ik een viertal schepen, waaronder de Zuiderklip en de Sardonix, omdat wij in Sliedrecht een bezoek brachten aan Loods 5. Dat is een meubelzaak met behoorlijk wat design-meubelen. Daar gebruikten we ook de lunch.
Bij terugkomst kwam al snel de Werkendamse Euodia de sluis in, op weg naar Rotterdam.

   

Mijn laatste schepen waren de Rheine met de Panta-Rhei, ze vormen een van de weinige duw-combinaties die nog rondvaren.

De broedende meerkoet     
Nog steeds weinig verandering, de meerkoet zat vanmiddag op het nest. Wel viel op dat het water behoorlijk hoog was en dat het nest wel vast zat, maar toch echt leek te drijven.

Waterdragen    
Op 25 mei jl. werd weer (de zevende keer) de wandeling "Waterdragen langs de Waterlinie" vanuit Andel gehouden. "
De wandeling met een fles water als stempelkaart voert over de nieuwe struinpaden van het Munnikenland, langs de oevers van Maas en Waal, Loevestein en het voetveer naar het (water)Liniepad op de stadswal van Woerkum (ca.7,5 km).
Voor wie het aandurft volgt de tweede helft van deze wonderschone wandeling door landgoed Kraaiveld tussen molens en kazematten naar het eindpunt op Fort Altena (totaal ca. 15 km).
Hier wordt het meegedragen water uitgegoten over het kleinste fort van de Nieuwe Hollandse waterlinie als symbool voor eerlijke verdeling van het drinkwater op onze aarde. 
De opbrengst van deze bijzondere belevingstocht is voor Edukans www.edukans.nl  omdat ieder kind recht heeft op onderwijs."
Natuurlijk worden behoorlijk wat foto's gemaakt onderweg, een aantal ervan staan hieronder. Te beginnen met de Wilhelminasluis en ernaast het Gedenkteken met het Munnikenland op de achtergrond.

   

Op de Waal werden de Sarina en de Hendrik, beiden geladen met containers, gespot.

   

Na Slot Loevestein ging de tocht richting het voetveer naar Woudrichem. Links ervan ligt het voormalige Ierse vissersschip Bayona van schipper IJm Baks.

Tijdens het gedeelte door Woudrichem werd gelopen langs de Historische haven van deze stad.

De foto's van deze tocht zijn van Anton van Rijswijk, begintekst komt van De Voorhof in Andel.

                              terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

woensdag 28 juni 2017     
Het duurde tot 09.00 uur voordat het eerste schip zich meldde. Het was de Undine die richting Vlaardingen ging.

Ruim een uur later zowaar twee schepen tegelijk. De Jan was een echte beroepsvaarder, de Amsterdamse Geertje een voormalige.

De Jan kwam uit de buurt van Utrecht en was op weg naar de Zuid-Willemsvaart. Over de Geertje heb ik niets kunnen vinden.

   

Dan de Sanne en de Prinses Margriet die samen een paar dagen hadden gerust in de Maashaven. Na het schutten gingen de schepen hun eigen weg. Waar de Prinses Margriet richting Hollandsche IJssel ging, voer Sanne de andere kant op naar IJzendoorn.
Een flinke tijd later de Vaarwel die richting Rotterdam ging.

   

Wij gingen daarna naar Werkendam, maar net voor Woudrichem zagen we de Virgo aankomen met twee geladen bakken voor zich.

Het regende nogal op dat moment en dus was de foto ietwat wazig. Raampje van de auto dan maar open en het resultaat was direct beter. Nu ook kon ik zien dat de bakken de GDLV en de Pura Vida waren. Naar mijn mening was het koppelverband op weg naar de fabriek van Covaco in het Munnikenland. 

   

Bij terugkomst namen we eerst een kijkje in het Munnikenland om te zien of de Virgo daar inderdaad naar toe was gegaan. Mijn vermoeden bleek juist, het verband had een plaats ingenomen waar tot voor kort overbodige casco's lagen.

Van de fabriek in Nederhemert kwam een Duis koppelverband van 183 meter. Te lang dus en daarom werd voor de sluis in de Maashaven los gekoppeld. Het voorste deel, de Archipel, schutte als eerste. Een recreant had moed, want de Robbenzand uit Bathmen schutte mee.

   

Aan de Waalkant lag de Ventjager te wachten om richting Maas te gaan. Het schip kwam uit de buurt van Gouda.

Daarna was het de beurt aan het tweede deel van het koppelverband uit Augustfehn, een plaats in Niedersachsen. Met 95 m. was dit duwende deel, de Insulinde, 7 meter langer dan het voorste deel.    

   

Ook nu weer lag in de Waalhaven een schip op een schutting te wachten. Dit keer de bekende Alpha

Intussen was het koppelverband Insulinde-Archipel in de Waalhaven weer hersteld en vertrok het richting Merwede.

Nog één schip kreeg daarna mijn aandacht en wel de Dankbaarheid die uit de buurt van Rhenen kwam. Misschien was het nu op weg om ergens weer zand te halen, Heerewaarden zou kunnen.

Eigenlijk direct erna kwam de Zwaantje 1 weer terug, het schutte nl. vanochtend ook al een keer. Na nog een uurtje kwam de Maria Cornelia voorbij richting Maas. De Iris schijnt er ook aan te komen. 

Groenonderhoud      
Vanochtend weer twee man van een groenbedrijf dat door Propp bleek te zijn ingehuurd. Tegenvaller, want ze kwamen niet maaien, maar de heggen knippen. Ook dat was heel hard nodig.

   

Het resultaat was zeker bevredigend. Vooral langs de parkeerplaatsen is het weer een stuk veiliger geworden. De heg rond het wachtgebouw kreeg ook een flinke knipbeurt. Ook de buitenkant van de heg langs mijn pad werd geknipt en het hoog opgeschoten onkruid werd daar tot een aanvaardbare hoogte teruggebracht.

   

Hoe passeer je een sluis           
De vakanties beginnen te naderen en dus zullen veel recreanten binnenkort het water weer opgaan. Het passeren van een sluis wordt over het algemeen, zeker bij grote drukte, als een spannende gebeurtenis ervaren.
Rijkswaterstaat heeft daarom een pagina geopend over het schutten en daarop staat een filmpje waarin sluismeester Jolanda Poog van de Oranjesluizen in Amsterdam op toch wel aandoenlijke wijze een aantal handige tips geeft. 

Je kunt het filmpje op de site van Rijkswaterstaat hier vinden.  

Die schepen lagen hier               
Gisteren plaatste ik een aantal foto's van schepen met erbij de vraag waar die lagen. Twee mensen reageerden met allebei hetzelfde antwoord: Zwartsluis. Weer een probleem opgelost dus.

                            terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 27 juni 2017    
Vandaag heel goed opgelet en dat leverde vier beroepsschepen op. Eigenlijk vijf, want in de schutting met de Wilhelmien lag vooraan de snelle RWS 851. Een matineus schip trouwens die Wilhelmien, want ik zie haar vaak 's morgens vroeg passeren.

In het begin van de middag kwam de Blocq vanaf de Maaskant de sluis in. Het schip uit 's Gravenpolder kwam van het Maximakanaal en was nu op weg naar de Biesboschhaven in Werkendam.

   

De derde was alweer een goede bekende. Het was de Sardonix die rond 16.00 uur passeerde op een reis naar Heerewaarden.

Over de Maasdijk vanaf Veen naar huis rijdend, zag ik de Casa-Nova om 17.00 uur vanaf de sluis komen. Bij De Oude Silo, het appartementencomplex in Andel, wachtte ik op het schip dat richting Zuid-Willemsvaart ging.
Op de achtergrond is een aantal bakken of pontons van Van der Ven te zien.

Daarna niets meer, noppes, niente, zero, nada, etc. Het was rustig op de sluis.

Groenonderhoud    
Nee hè, dacht ik vanmiddag toen er weer leek te worden geborsteld op het sluishoofd. Maar ik moet dat positief benaderen, want zo is er in ieder geval aandacht voor het onkruidvrij houden van sluishoofden en paden.
Nog positiever werd ik toen ik merkte dat dat er ook werd gemaaid, met de strimmer weliswaar, langs het pad naast de kolk.

   

Zowel aan de sluis- als de huizenkant is een strook gras gekortwiekt, ziet er meteen een stuk beter uit. Nu de rest nog en dan zou alles er weer picobello bij kunnen liggen.

De sluis meerkoet          
Een paar dagen zag ik de vogel niet, maar ineens was zij/hij er weer. Rustig zittend op het nest een eindje boven het water. Benieuwd hoe het gaat met de twee eieren.

Waar liggen deze schepen       
Al een tijd heb ik een aantal foto's van schepen die naar mijn idee ergens in of bij Gorinchem liggen. Nu twijfel ik daar toch wel sterk aan. Van wie ik deze foto's kreeg weet ik ook niet, wel dat wordt aangegeven dat ze op 27 augustus vorig jaar werden gemaakt. 
Wie weet waar deze schepen liggen?

   

Hierboven links een schip waarvan ik de naam niet kan lezen, Jeanne of zoiets. Ernaast de Grefo en een stukje van de Deviatie. De andere foto toont de Deviatie veel beter met ernaast de Grefo III.
Hieronder de Waterweg, nogmaals, ik heb geen idee waar het schip ligt.

Dan de Saturnus en ernaast een schip waarvan ik de naam niet kan lezen.

   

De laatste foto vandaag laat de Gersom zien. Opnieuw helpt de omgeving me niet verder, maar het lijkt toch echt Gorinchem.

                      terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht

maandag 26 juni 2017   
Prachtige dag die ik het grootste deel doorbracht in Waalwijk, slenterend door een woningwinkel. Het was daar net zo rustig als in de sluis, want toen we om 11.00 uur vertrokken waren alleen nog de Babette en de Wilhelmien langs gekomen.

Iets voor 16.00 uur waren we weer terug. Of het druk is geweest in de sluis weet ik niet, maar ik was op tijd voor de Ventura, een sleper die ik al kende maar waarvan toch de foto in het album is vervangen.

   

In dezelfde schutting kwam, naast een tweetal recreanten, ook de Marja mee.

   

In de Waalhaven zag ik een grote bak liggen met de Bonaire erachter.

Even bleef ik kijken naar wat ging gebeuren. Wel, spectaculair was dat niet. De Bonaire maakte los en voer langs de bak naar voren.

   

 De sleper/duwer ging daarna dwars voor de bak liggen, geen idee wat daar de reden voor was.

Even zag ik de Bonaire helemaal niet meer, maar opeens kwam het schip weer tevoorschijn om het Munnikenland in te gaan.

   

Een tijdje later ging ik toch eens in het Munnikenland kijken. De Iselmar lag daar te laden bij de vulpijp en op de plaats van de casco's zag ik de Bonaire achter een geladen bak liggen. 

   

Terug naar de sluis dus maar, waar na een uurtje de forse Deo Favente kwam schutten. 

Bij het uitvaren zag ik dat in de Waalhaven ook de Bonaire weer was gearriveerd. Straks maar eens kijken wat er daarna is gebeurd.

Iets na 18.00 uur de Maria Cornelia in de sluis. Vanaf de brug maakte ik de foto, waarna ik de weg overstak. In het Zwaluwnest, achter de oostelijke remming, lagen de Prinses Margriet (links) en de Sanne.

   

Voorlopig meer niet. Straks nog even kijken in de Waalhaven of de Bonaire daar nog ligt. 
Wel, dat straks is nu net voorbij en noch de bak, noch de Bonaire ligt er nog. Opgelost dus.

                          terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht 

zondag 25 juni 2017     
Een rustig en weldadig koel dagje. Weinig beroepsvaart natuurlijk, maar die er kwamen heb ik op de foto staan. Te beginnen met de Lady Anne die met een 80-tal passagiers aan het varen was.

   

In het begin van de avond kwam de oude (1939) Edison schutten. Het kwam terug van een weekeinde Wijk en Aalburg en had o.a. een stel kinderen aan boord. In het ruim zag ik een aantal kleine zeilbootjes. Misschien dus een heerlijk weekend zeilen achter de rug.
Terwijl ik op de brug was om een foto van de Edison te maken, gaf de batterij aan dat hij leeg was. Snel dus de IPhone gepakt.

Onderweg naar het Waalhoofd eerst thuis een volle accu opgehaald om de uitvarende Edison en de oude sleper Jacoba uit Woerkum op de foto te zetten. Aan boord van die laatste bleken zich nog bekenden te bevinden ook!

   

Vertomars Maassluis      
Deze wandeltocht ging door de omgeving van Maassluis en voerde langs verschillende interessante objecten. Zoals daar waren zowel het oude (links) als het nieuwe Gemaal Hoekpolder (rechts). 

   

Het Gemaal van de Commandeurspolder is als zodanig niet meer te herkennen, maar een naambordje verwijst er naar.

Wandelend langs het Gemaal Aalkeet Buitenpolder kon je onmogelijk de naam ervan missen.

Het gemaal staat vlakbij een ouder gemaal waarvan ik geen foto's heb. Meer erover en over de polder hier.

   

Fortwachterswoning Batterij onder Poederoijen      
Opnieuw nam Anton van Rijswijk een kijkje bij de in aanbouw zijnde woning bij de Batterij onder Poederoijen. Hij vertelt:

   

"Rondom de nieuwe fortwachterswoning is ten opzichte van de vorige week niks veranderd. Alleen binnen wordt verder gewerkt en dat kon je mooi zien aan de achterzijde. Waar een deur moet komen is namelijk niet helemaal met plastic dichtgemaakt. Zo kon je mooi zien dat er al een trap gemaakt is en dat in dezelfde ruimte de binnendeur hangt.
Op het spanbord, ik neem aan dat je dat zo noemt, is een
 mededeling geplakt, namelijk dat Brasserie De Buurman op 17 augustus Open Dag houdt en vanaf 18 augustus geopend is. Heb het alvast in m'n agenda genoteerd!"

   

Overbodig om te zeggen dat ook ik de genoemde datum heb genoteerd. Grote kans dat ik daar die dag het glas hef en een vorkje meeprik.

De roze koe    
Gisteren plaatste ik een foto van een roze koe die opeens op de sluis was. Nu is me duidelijk waarom die koe er was. Op de Facebook-pagina van Wijnand van der Hoeven, wethouder in Wijk en Aalburg, las ik: "
Vandaag rondje Altena gedaan met fotogenieke Mabib koe. Ter voorbereiding van vraagbundeling breedband internet na de vakantie."
Erbij zat een aantal foto's van deze actie, maar die van de koe op de Wilhelminasluis miste ik! Jammer. Wel zag ik een foto van de koe bij de bekende rotonde van Werkendam.

Jammer dat de Wilhelminasluis alweer buiten zoiets wordt gelaten of zouden wij hier ook kunnen aansluiten bij dat initiatief. Toch eens op de website van Mabib kijken. Daarom ook als bewijs dat de roze koe ook hier was nog een keer die foto.

Van good old Willem Waaierdeur kreeg ik net een bericht waarin hij schrijft: "Toen ik vanmorgen (zondag) met mijn huishoudster naar Heusden reed, zag ik die roze koe vanaf de provinciale weg aan het eind van de Aalburgsestraat staan. Op de terugweg zijn we via Wijk even bij het beest langs gereden.
Op onze vraag wat hij daar zoal deed was zijn antwoord; "Eten natuurlijk, wat dacht je dan. Maar dat gras gisteren daar op de sluis is niet te pruimen. Allemaal onkruid en veel te lang. Daarom ben ik maar naar hier gekuierd"
.
Onnodig om te zeggen dat dit verhaal weer met een flinke korrel zout moet worden genomen.

                       terug naar boven                  naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 24 juni 2017      
Een enorme ommezwaai van het weer en geen pretje voor recreanten om nu op het water te zitten. Jammer dat door dit weer de Marinedagen in Den Helder ietwat werden ontsierd en dat deze Veteranendag daardoor niet kreeg wat het verdient. Wel kreeg deze dag een vlaggenhulde, want zowel bij mijn woning als op de sluis zelf wapperde de vlag zo nu en dan heel strak.

Drie beroepsvaarders vandaag      
Hoewel ik al vroeg paraat was, miste ik toch een tweetal schepen dat vanochtend heel vroeg samen kwam schutten. Het waren de spits Orca die naar Gorinchem ging en de Pax. Later zag ik wel de Niky, maar gezien de hevige regenbui op dat moment koos ik ervoor lekker binnen te blijven. De foto's van dit drietal zijn dan ook archiefopnamen uit resp. juni, december en juli van het jaar 2013.

       

Was het de Waddenzee?    
Gisteren plaatste ik een foto van een transport op de Waal waarbij de twee slepers/duwers voor mij onbekend bleven. Een kenner van de Binnenvaart vertelde me dat de sleper van het spul de Waddenzee was. Ook van dat schip een archieffoto van juli 2009 als het de Wilhelminasluis vanuit de Waalhaven invaart als duwer.

Zwemmen, fijn maar soms gevaarlijk       
Heerlijk natuurlijk dat verkoeling zoeken en vinden in het vele water dat ons omringt. Maar het kan ook gevaarlijk zijn, vandaar dat Rijkswaterstaat terecht veel aandacht geeft aan preventie. Het is een groot probleem, want dit jaar verdronken al zes mensen! Zwemmen in rivierwater blijkt dus levensgevaarlijk te kunnen zijn.

Sluis in Spakenburg       
Een prachtige foto die een tijdje geleden werd genomen in Spakenburg en wel bij het resultaat van de r
econstructie van de voormalige Zeesluis of Spuisluis. Het is het eindpunt van de Grebbelinie en daarom is het kijken op de website van deze Grebbelinie eigenlijk een must.

Poldertocht     
Anton van Rijswijk trok gisteren naar 't Gooi om daar mee te doen aan een wandeltocht. Zelf vertelde hij: 
"Vandaag naar Laren geweest waar de de Gooiwandel4daagse wordt gehouden.  Op hun site had ik gelezen dat je geen 4 dagen mee hoeft te doen, zelfs één dag is mogelijk. En daar heb ik me begin van de week voor aangemeld. De Polderroute die vandaag op het programma stond leek me wel wat, nou er was inderdaad niks mis mee." 
Onderweg maakte Anton natuurlijk weer een flinke serie foto's en daaruit heb ik het Gemaal Tydeman en de Stuw Volkersweg gehaald. Deze stuw staat in de Noord Midden Wetering en ligt naast Radio Ontvangst Station Eemnes. Rechts op de foto is er wat van te zien.

   

Later op de tocht kwam Anton in de buurt van het Eemnessergemaal en de Eemnessersluis. Al eerder was hij daar, op 27 mei, toen hij met zijn compaan Hans de Weerd een tocht rond Spakenburg liep.

Vanaf het jaar 1791 werd de polder van Eemnes bemalen door een watermolen, om rond 1880 vervangen te worden door een stoomgemaal. Hierna werd dit stoomgemaal in 1923 omgebouwd tot een elektrisch aangedreven dieselgemaal.

   

Ook ligt daar de Eemnessersluis. Dankzij de jarenlange inzet van de Eemnesser stichting tot behoud van het sluisje is deze in zijn cultuurhistorische waarde blijven bestaan. In 2006 werd het Rijksmonument, met naastgelegen schutsluis, gerestaureerd.   

   

Een roze koe    
Geen idee wat het dier hier vanmiddag kwam doen, maar opeens stond daar die roze koe op de brug de sluis in te kijken. Wij moesten weg en nu weet ik nog steeds niet wat het beest hier kwam doen.

                          terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 23 juni 2017    
Opnieuw een tropenrooster, maar heel veel kwam ik niet op de sluis. Wat is een airco toch een enorm prettige uitvinding!
Geen foto's van schepen gemaakt vandaag, zoveel waren het er trouwens niet. Een mooie gelegenheid dus om wat foto's, die al een tijdje op de plank lagen te wachten, te plaatsen. 

Te beginnen met de Werkendamse Biesboschsluis, de verbinding tussen de Merwede en de Biesbosch. De foto hierboven is vanaf de brug genomen richting de Werkendamse haven en de Merwede.
Hieronder eerst een kijkje de Biesbosch in en ernaast langs de Elisabeth een kijkje terug naar deze sluis.

   

Op de voorgrond van de rechterfoto hierboven dus het kraanschip Elisabeth, een schip gebouwd in 1910! Hieronder deze Elisabeth nog een keer aan de kade aan de buitenkant van de Biesboschsluis.

Opvallend hoe dicht je bij de schepen in de Werkendamse haven kunt komen en wat voor bijzondere foto's je dan kunt maken. 

   

Veel schepen trouwens in die haven die ik hier nog niet zag, sommige zijn er trouwens ook te lang voor. Deze Wartburg zou met zijn 110 m. lengte de Wilhelminasluis wel kunnen passeren.

Ook de schepen op de rivier zijn goed waar te nemen op sommige plekken. Hier bijvoorbeeld de met containers geladen Kenyro en op de een tijdje later genomen foto het cruiseschip Viking Vidar met Gorinchem op de achtergrond.

   

De Werkendamse haven ligt dan al weer een stuk stroomafwaarts als tijdens de wandeling een transport voorbijkomt. Onbekend welke slepers het zijn, maar dat kan iemand me vast wel vertellen.

Dan twee grote schepen die ik op dezelfde dag (14 juni) bij het veer van Brakel zag passeren. De Metropolis en Belicha.

   

Verder lopend doemde Woudrichem op en een bezoekje aan de Historische Haven kon natuurlijk niet uitblijven. Ook een foto gemaakt daar en wel van de sleper Jacoba.

Ook vanaf de leugenbank op de Woudrichemse Bol, Anton van Rijswijk en Hans de Weerd voelden zich daar meteen thuis, was het zicht op de rivier geweldig. Achter elkaar passeerden daar de Allegria en de Sustento. 

   

Ben ik nog vergeten te vertellen dat de mannen die dag ook nog een bezoek brachten aan o.a. de Papsluis tussen Werkendam en Nieuwendijk. Een sluis die volledig is gerestaureerd en er prachtig bij ligt.

Achter de bomen op de achtergrond ligt het Fort Bakkerskil dat nu o.a. in gebruik is als Bed & Breakfast.

   

De Papsluis, een inundatiesluis, is zeker een bezoekje waard. Meer erover is o.a. hier te vinden.

   

Gemaal De Drie Sluizen        
In Nieuwendijk, ook daar kwamen de mannen op 14 juni jl. tijdens de W.B. de Ringh Linie Tocht, staat het oude gemaal De Drie Sluizen. In juli 2006 legde Hannie Visser-Kieboom op haar blog haarfijn uit waar dit gemaal de naam aan dankt.

Exit Brievenbus       

De brievenbus stond al een tijdje op de nominatie om te verdwijnen. Vanochtend is het ding weggehaald. Jammer voor vooral schippers die nog wel eens gebruik maakten van deze brievenbus.
Wat zou het volgende zijn dat verdwijnt? Ik stem voor de asbak naast de deur! Laat de sluiswachter nog maar lang zijn werk hier op de sluis doen en niet vanuit Tilburg.

Een gemaal is verdwenen      
Deze week is het oude gemaal in Sleeuwijk, allang niet meer in gebruik, verdwenen, gesloopt. Veel was er ook al niet meer van over.

Op de Facebook-pagina van Molens Land van Heusden en Altena staat over de sloop het volgende: "Al met al is het duidelijk dat er toch helaas een stukje bemalingsgeschiedenis uit Het Land van Heusden en Altena hierbij definitief verdwenen is en het landschap niet meer herinnert aan het verleden van molen en gemaal.
Navraag v.w.b. de reden van de sloop leerde ons dat het gemaal geen beschermde status had bij de gemeente en het gesloopt werd wegens aanleg van een nieuw aan te leggen persriool tracé welke door het gehele Land van Heusden en Altena loopt en aan zal sluiten bij nabij gelegen waterzuiveringsgemaal in Sleeuwijk."

   

Zonder commentaar   

Vanmiddag maakte ik deze twee foto's langs de westkant van de kolk van de Wilhelminasluis. Toch wel jammer.

                    terug naar boven                 naar Nieuwsoverzicht

 donderdag 22 juni 2017      
Een tropenrooster vandaag en dus was ik om 06.00 uur paraat. Jammer genoeg moest ik wachten tot 11.00 uur voordat het eerste schip voor de camera verscheen. Een stukje Varend Erfgoed was deze oude sleper (1936) uit de stad die de naam aan dit scheepje gaf: Mokum.

   

Het eerste beroepsschip was de Maria Cornelia die uit Sliedrecht kwam om te gaan laden in Heerewaarden.

Daarna was het weer enig geduld betrachten tot de Maurice verscheen. Dit schip kwam uit Eindhoven en het bleef na het schutten in de Waalhaven liggen.

   

Daarna vatten we het plan op, het was toch rustig in de sluis, om uit te waaien in het Munnikenland. Voor vertrek maakte ik vanaf de brug een foto van de Johanna Adriana die al een flinke reis achter de rug had. Geladen werd het schip in Heerewaarden, waarna het ging lossen in Waalwijk. Vandaar kwam het door de Wilhelminasluis op weg naar thuishaven Sliedrecht.
Leuk, dat ik later nog dit schip vanuit het Munnikenland later richting Merwede zag gaan.

   

Ook vanuit het Munnikenland zag ik de Maranto richting sluis gaan. Gisteren kwam het schip ook langs, maar toen geladen met schroot dat naar 's Gravendeel ging. Nu hield het schip pauze in de Maashaven van de sluis, morgen verder naar Eindhoven.

Vanaf de brug over de sluis zag ik bij De Heus in Andel de Belgische Por-Dios vertrekken. Vanwege het inzoomen hebben de foto's een vreemd effect gekregen.
Meer schepen zag ik niet, waarschijnlijk heb ik echter wel een stuk of twee à drie gemist. Met een sluiswachter sprak ik over het toch geringe aantal schepen dat passeerde, waarop hij de wijze woorden "Ach, je krijgt wat je verdient" sprak. 

   

Vee op de weg       
Op de weg door het Munnikenland naar Slot Loevestein word je geacht heel rustig te rijden. Na het veerooster is de kans groot dat je paarden en/of runderen tegenkomt die de weg in bezit hebben genomen. Een soort Safaripark Hilvarenbeek in het klein dus.
Wij troffen geen paarden of runderen, maar wel een reiger die halsstarrig bleef paraderen op de weg. Pas toen ik uitstapte en in zijn/haar richting liep, steeg de reiger hautain op. Toppunt was de flats die deze reiger net na airborne te zijn wist te produceren.

                             terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

woensdag 21 juni 2017      
De langste dag van het jaar vandaag en dus kan het nog goedkomen met het aantal schuttende schepen. Tot nu toe, 19.00 u., staat de teller op tien. Te weinig natuurlijk voor zo'n prachtige sluis, zeker om dat twee schepen twee keer schutten en dus dubbel worden geteld.
Natuurlijk miste ik vanochtend een aantal schepen, zoals de Undine, Wilhelmien en Casa-Nova. Maar om 14.00 was ik paraat voor de Titania die uit de buurt van Helmond kwam en nu richting Rotterdam ging.

Een uurtje later de Zeearend, een rondvaartboot uit Heusden, met een aantal passagiers aan boord en die al eerder vandaag schutte. 

   

Weer geruime tijd later het werkschip Zwartemeer van Nobel Waterwerken. Ook dit schip schutte vanochtend al eerder richting Afgedamde Maas. Nu kwam het terug om naar thuishaven Werkendam te gaan.

   

Om 17.00 uur een onbekend Frans schip uit Douai in de sluis. Het was de Orchidee die van 's Hertogenbosch kwam en nu richting Merwede schutte. Misschien naar Rotterdam, misschien naar huis.

   

Excuses, maar vandaag geen andere onderwerpen. Reden is dat achter mijn bureau tropische temperaturen worden gemeten. Voor vandaag sluit ik af, morgen maar weer eens zien. 

                         terug naar boven                  naar Nieuwsoverzicht

Top