HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                                 Nieuwsoverzicht van 21 t/m 30 november 2018                                                  

 vrijdag 30 november 2018       
Een verrassing toen ik vanochtend rond 08.15 uur het gordijn optrok. Bij het Maashoofd H4, de westkant van de sluis, stond een vrachtauto van het Duikbedrijf Hercules. Van enige activiteit was daar toen en ook erna geen sprake. Wel bleven de sluislichten uit. Mijn vermoeden was dat duikers al eerder bezig waren geweest een ongerechtigheid te verwijderen. 

Vooralsnog was niets te merken van activiteiten tot rond 09.30 uur het volgende bericht binnenkwam:

Duidelijk storing dus. Daarmee was de Wilhelmien, maar later ook de Eben Haëzer, de Wilhelmien ging toen iets naar voren, gedwongen tot wachten.

   

Rond 11.00 uur zag ik vanaf de Maaszijde de Niky en een klein bootje de sluis in komen. Beiden konden zo te zien schutten.

   

Om 11.15 kwam dan ook het tweede bericht van deze storing binnen:

Na de Niky werden de Wilhelmien en de Eben Haëzer ook geschut en daarmee waren de schepen op. Wel zag ik nog twee recreanten schutten, maar het wachten was tot in de middag toen de Patria, op weg naar het Munnikenland, schutte. 

Schuttevaer     
Opnieuw een aardig artikel in dit weekblad op pag. 31 in de rubriek Kielzog. Hanny Visser-Kieboom sprak met schipper Bas van Berchum die bijna 70 jaar aan het roer stond. Nu vaart hij nog wel eens op de sleper Zeemeeuw (023.07604).

Het is weer een heel lezenswaardige verhaal geworden. De Schuttevaer is o.a. te koop bij Drogisterij Verbeek in de Andelse Beatrixstraat. Hieronder een klein stukje van het interview.

Sluisbuizerd     
Of het dezelfde buizerd is die vorig jaar omstreeks deze tijd de sluis frequenteerde weet ik niet, maar in ieder geval was deze prachtige vogel er vanmiddag weer. Speurend in talud naar een hapje.

Wat was het antwoord?
Op 10 november jl. plaatste ik deze foto met erbij de vraag: "Waarom is deze foto zo bijzonder?"

Bijna alle oplossingen die binnenkwamen waren goed! Bijzonder is dat zowel de Maas- als de Waaldeuren open stonden. Kon dat vroeger makkelijk doordat toen handbediening was, nu laat het systeem het eigenlijk niet meer toe. Dat het toch een keer gebeurde zal wel een bijzondere reden hebben gehad.
Hoewel een sluiswachter de trekking van de winnaar zou verrichten, kon dat niet doorgaan. Nu heeft mijn betere helft de winnaar uit de vele inzenders getrokken. De naam van schipper C. de Graaf van (toen nog) de Corma hield zij in haar hand!

De Corma werd verkocht en schipper De Graaf zou een "rustend" leven gaan leiden. Ik hoorde echter vertellen dat hij toch weer vaart, zij het nu heen en weer op een pont. De Corma is nog in volle actie, maar draagt nu de naam Famke met als thuishaven Harlingen. Hieronder de Famke op twee foto's van René Keuvelaar.

   

Als schipper De Graaf via het Reactieformulier zijn adresgegevens stuurt kan de prijs, een chocoladeletter C en een zak pepernoten op de post.

                                       terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

donderdag 29 november 2018     
En het regende gestaag èn het was niet druk. Ziedaar de redenen voor weinig foto's. De eerste was van de Antio die met een lading van Moerdijk naar Covaco in het Munnikenland was gekomen. Hoewel het regende had ik daar geen last van, zittend in een comfortabele auto. Het schip was nog onbekend voor me.
 

Toen het even droog was liep ik naar het Waalhoofd om de Zeeuwse Ella uit Tholen, die al een tijd in de Waalhven lag, en de Mijn Verlangen, die naar Dordrecht ging, te fotograferen. 

   

Het werd al behoorlijk donker, maar de CleanService, die uit Heusden kwam en naar thuishaven Werkendam ging, lukte nog net.

Daarna sloeg de duisternis toe en was er voor de Blocq en de Lourens Sr geen foto meer. Maar wel eentje van de Acadia die ik gisteren in stukjes op de foto zette. Het schip vaart hier op de Waal ter hoogte van Nijmegen. 

Behalve de foto hierboven kreeg ik van Joost Roeland nog een drietal foto's van schepen, maar dan op het Maximakanaal. Twee ervan waren bekenden van de Wilhelminasluis, de Ventis en de Helena Cora.

   

Het derde schip, de Belgische Palomino was onbekend voor me. Het schip ging naar de Maasvlakte om vandaar in Rotterdam een serie containers te laden.

Bomen snoeien    
Het werk zit erop voor de twee mannen die alle bomen langs de sluis en langs de parkeerterreinen snoeiden. En passant werd ook nog een immense hoeveelheid bladeren afgevoerd. Vanmiddag kon het rupsvoertuig weer terug over de brug om morgen te worden opgehaald.

   

Sluizen in Gorinchem     
De meeste kijkers trekt altijd de Merwedesluis die de Merwede met het Merwedekanaal verbindt.

   

Een tamelijk onbekend sluisje is de Melkheul. Zo te zien al lang niet meer in gebruik.

Peilstation Lobith    
Gisteren vroeg ik me af wat voor gebouwtje het was dat middenop een foto stond met zo te zien een lichtkrant erop.

Johan van Dalen reageerde: "Dit is een digitale peilschaal bij Lobith. Het was gisteren in storing.  De waterstand was op dat moment 6.54 m +NAP,  een historisch lage waterstand!" Weten we dat ook weer.

                                 terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

woensdag 28 november 2018      
Vanochtend leek het toch echt druk te zijn, maar zowel het vroege tijdstip als de regen verhinderden het maken van foto's van o.a. de Tripang, Vios, Engelina, Marja en Wilhelmien. Vanuit huis kon ik de Acadia (023.35205) natuurlijk niet zomaar laten passeren. Het schip kende ik nog niet en dus ging het in twee delen op de foto. 

   

Nog een schip ging vanuit huis op de foto, gewoon omdat ik toch wat foto's wilde hebben. In dit geval was het de Cotrans 10.

In het Munnikenland lagen twee schepen en die kon ik vanuit de auto ondanks de regen op de foto krijgen. Vooraan lag de Verwachting die even daarvoor was aangekomen. Ietsje later arriveerde daar ook de Zuiderzee. Ging de eerste lossen, de tweede ging laden.  

   

's Middags kwam geen enkel schip, pas tegen de avond, in het donker, hoorde ik dat de C'est la Vie kwam schutten. Te donker om daarvan nog een foto te maken. Ook van de RWS 73 die rond 18.30 uur kwam.

Toch heb ik nog twee foto's van schepen een flink eind uit de buurt, hierboven de Hoop op Zegen en hieronder de Amento die beiden in de loop van de middag op de foto gingen. Die foto's kreeg ik toegestuurd.

Bomen snoeien     
De snoeiers hebben er een flink tempo in! Nog een paar leilinden aan de oostzijde van de sluis wachten op hun snoeiwerk. Daarna resten alleen nog de hoge bomen die langs één zijde van de parkeerplaats staan. 
 

Gemaal Goudriaan      
Gisteren meldde ik dat ik de foto van het Gemaal Goudriaan niet kon vinden. Ik blijk niet goed te hebben gekeken, want Anton van Rijswijk wees me er terecht op dat die foto er echt bij zat. Daarom nu die foto van een idyllisch gelegen gemaal. Rechts het oude gemaal, links in de groene kast het moderne gemaal. 

Laag water        
Een goede kennis van me maakte een vaartocht in de buurt van Millingen en hij was ook degene die de Hoop op Zegen en de Amento op de foto zette.
Het extreem lage water was de reden van zijn tocht. Hij stuurde er dan ook een aantal foto's van. Hieronder wat opnamen die van dat lage water bij Millingen werden genomen. 

Nu ben ik volledig onbekend in en met die streek, maar gelukkig kreeg ik wat info erbij geleverd. Hieronder o.a. het voetveer van Millingen, maar ook de Gelria Scheepswerf. 

Het is dat de zon zich niet liet zien, anders zou je bijna denken dat deze foto's met al die stranden ergens in een exotische plaats waren genomen. Nu is Lobith voor mij ook een exotische plaats en de laatste foto van vandaag werd daar gemaakt.
Het gaat om het gebouwtje in het midden waar d.m.v. een lichtkrant informatie lijkt te worden gegeven. Iemand kan me vast wel vertellen wat voor gebouwtje dit is!
Trouwens, wonen in een appartement op de achtergrond lijkt me ook geen slecht idee. Met zicht op de Rijn is er altijd wel wat te zien. Moet ik wel mijn betere helft overhalen. Mwah, dat wordt 'm dus niet.

                                        terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht

 dinsdag 27 november 2018    
Een dag zonder verrassingen, hoewel de brug er vanochtend wel voor leek te gaan zorgen. De slagbomen neer, maar de bel bleef steeds maar met tussenpozen gaan. Behoorlijk laat ging de brug omhoog, de zucht van de wachtende automobilisten was bijna te horen. Bij het weer dichtgaan ging de brug wel erg langzaam naar beneden.

Hoe het verder is gegaan vandaag met die dekselse brug weet ik niet, bij thuiskomst leek alles in orde. Voor het weggaan van de sluis zag ik trouwens nog één schip en wel de Loreley. 

Bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland was het ook rustig, alleen de Vera lag daar te lossen.

's Middags passeerde een spits, de Nano. Foto's van die passage kreeg ik toegestuurd.

Daarna, het kostte de sluiswachter een paar uur wachten, schutte net toen ik weer thuiskwam de Antares.

Aan de Waalkant kwam erna de Vertrouwen die op een reis was van Leerdam naar Lomm. Deze Vertrouwen (031.10486) kwam nog niet in mijn archief voor. Ook onder een andere naam zette ik deze ex-Susanna en ex-Hobby (o.a.) niet op de foto.
Jammer dat de schemer al begon te winnen, maar toch maar een foto gemaakt.

De Wilhelmien kwam geladen van de Maaskant, de foto maakte ik vanaf de Waalkant en onder de brug door. Ik zag dat zij in de Maashaven bleef liggen, misschien wel omdat er niet genoeg water op de Waaldrempel was.

Dat was de magere oogst van deze dag. Niet veel, misschien morgen beter.

Splashtours       
Een leuke foto kreeg ik toegestuurd van een autobus te water van Splashtours. Het blijft toch een ietwat vreemd gezicht, ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die niet aan boord durven te gaan voor een rondvaart.

Twee gemalen      
Tijdens De Heren van Arkeltocht passeerde AndelWandelt ook een drietal gemalen. 
 

Hierboven is dat het Dieselgemaal Over- en Nederslingeland. Van dat gemaal is een aardig filmpje gemaakt dat o.a. een goed beeld geeft van het gemaal in actie.
Hieronder het Gemaal Ottoland, meer info daarover is hier te vinden. Dan was er ook nog het Gemaal Goudriaan Zz nieuw, maar daar kon ik de foto niet van vinden, wel de info.

                                              terug naar boven                             naar Nieuwsoverzicht

maandag 26 november 2018  
Een echte maandag in het begin van de ochtend met wat miezerige regen. De paar schepen die voorbijkwamen, o.a. de Arie en de Deeneplaat liet ik maar fotoloos passeren. Ook de RWS 44 kwam op een ongeschikt moment langs, maar die liet zich aan de overkant toch nog goed zien. Het schip was op weg naar Drimmelen, misschien wel voor onderhoud.

In het Munnikenland was de Meppelse Elmare, toch 135 m!, gearriveerd na vanochtend te zijn vertrokken uit de haven bij Haaften. Natuurlijk nam ik daar een kijkje, het schip was nog onbekend voor me. 

Ook de Kalithea uit Oss zag ik passeren. Dit schip kwam uit 's Hertogenbosch en ging naar Sliedrecht. 

De Kalithea bleek het laatste schip te zijn dat bij daglicht schutte. Momenteel (17.15 uur) ligt de Variant in de sluis, maar daar is het nu te donker voor. Het schutten van een ander schip, nog bij daglicht, ging niet door omdat er niet genoeg water op de Waaldrempel stond om dit motortankschip door te laten.
De Sardana ging draaien ter hoogte van de Oude Silo om via de Bergsche Maas de bestemming Eemshaven te kunnen bereiken.

Wel jammer, want dit schip was onbekend voor me. Tussen de foto's van deze Sardana op MarineTraffic zat ook een opname van Joost Roeland. Die "leende" ik en staat hierboven.
Maar ook Piet Lobregt had een foto van de Sardana en wel in de map Tankschepen S en ook die "leende" ik.

Bomen snoeien      
Vandaag is een begin gemaakt met het snoeien van de leilinden die aan beide zijden van de sluis staan. Ook zijn nogal wat bladeren verwijderd en afgevoerd. 
 

Scheepswerf De Gantel        
Bij het zoeken in mijn archief kwam ik een heel andere foto tegen, namelijk eentje van de Scheepswerf die ooit was gevestigd op De Plaat. Dat is het gebied ten zuidoosten van de sluis. Zo te zien had die scheepswerf het behoorlijk druk in 1972. 
Het hele verhaal van en over De Plaat staat elders op deze site. Hoe ik aan de foto kom weet ik niet, de gulle gever kan ik dan ook niet een pluim geven.

Sluizen in Gorinchem        
Tijdens de tocht De Heren van Arkel van zaterdag jl. kwamen de mannen van AndelWandelt in Gorinchem ook langs een aantal sluizen. Vandaag aandacht voor de Lingesluis die de Merwede verbindt met de binnenstad van Gorinchem.

Een leuke en kleine sluis die voert naar de Lingehaven waar o.a. de Jan de Sterke en een narrowboot liggen. 

   

Een andere sluis is de Kanaalsluis die (bijna) altijd open staat. Dat is zo omdat deze sluis niet is/was bedoeld voor de scheepvaart maar om als uitwateringssluis water van de Linge af te voeren.  

                                terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

zondag 25 november 2018       
Natuurlijk is er weinig te verwachten van scheepvaart als je op een sluis woont die een zondagse sluiting kent. Dat kwam dan ook uit, zij het dat ik toch nog bewegende schepen zag in de buurt.
Vanochtend gingen we naar Slot Loevestein en zag ik dat het Munnikenland maagdelijk leeg was. Na bij Loevestein een stuk te hebben gewandeld, reden we terug naar huis. Onderweg haalden we de Vera in die tergend langzaam richting sluis of het Munnikenland ging.

We maakten nog een omweg door via Poederoijen, Zuilichem en Brakel naar huis te gaan. In het Munnikenland zagen we later de Vera draaien, maar lag er ook al een schip tegen de remming daar.

Waar die Belgische Cadensia vandaan was gekomen? Geen idee, maar het moet de Vera richting Munnikenland hebben ingehaald. 

   

Gisteravond passeerde de Niky en ik sprak toen al mijn vermoeden uit dat het op weg was naar de fabriek van De Heus aan De Rib in Andel. Het klopte!! De Semper Spera lag nog steeds in alle rust in de Maashaven.

   

FBT Druten     
Gisteren sloot ik af met een vraag naar de identiteit van de sleper die de oude pont Brakel-Herwijnen bij zich had. 

Wel. de naam van de ex-veerpont is De Gier en de duwer is nu ook bekend. Zowel Joost Roeland als Piet Lobregt reageerden door het sturen van een prachtige foto van die duwer in volle vaart.  

   

Zelf had ik ook een foto van die Flumar, maar met een totaal andere look. De foto maakte ik op 11 mei 2010.

De Heren van Arkel          
Dat is de naam van de tocht die de mannen van AndelWandelt afgelopen zaterdag liepen vanuit en naar Gorinchem. Toch weer een afstand van 40 km, waarbij ik nog flink wat meters kan optellen gezien het aantal foto's waar Anton van Rijswijk en Hans de Weerd altijd mee aankomen.

In de komende dagen kom ik ongetwijfeld terug op deze tocht, maar voor vandaag heb ik een aantal foto's van schepen uitgezocht. Hieronder om te beginnen twee keer een, (jaja een) Anna die in het kanaal bij het station lag. 

   

In de buurt lag nog een bekend schip. Dat was de hier ook zeer bekende Albatros.

Omdat dat de tocht na het begin voerde langs de boorden van de Merwede gingen daar twee schepen op de foto. Dat waren de Volenta en de Bolero, schepen die in de sluis nog nooit zijn geweest en van het bestaan ervan ook geen weet hebben.

   

Alvorens de "binnenlanden" in te gaan stonden Hans en Anton op een punt in de buurt van de Lingesluis (Buiten de Waterpoort) met zicht op de veerboten Gorinchem - Sleeuwijk/Woudrichem.

                          terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht     

zaterdag 24 november 2018       
Jazeker, we waren een beetje laat met het ontbijt! Neemt niet weg dat ik de spits Moshulu in de sluis zag liggen. Nu worden de bomen maandag a.s. gesnoeid, zodat het zicht vanuit huis dan beter wordt. Maar zeg nou zelf, dit is toch ook een leuk effect met die takken op de voorgrond?

Ook voor de oude sleper Hoop (023.06504) was ik nog niet zodanig paraat dat ik me op de sluis kon vertonen.  

Voor de duo-schutting van de Geryfo en de Animo ging ik naar buiten. Zo vaak komt een duo-schutting op zaterdag tenslotte ook niet voor. De Animo ging naar Sliedrecht, maar het reisdoel van de Geryfo heb ik niet onthouden. 

In Alphen aan den Rijn hoort de Panguala thuis, die mijn aandacht trok tijdens ons koffie-intermezzo met natuurlijk wat lekkers erbij. Ik kon ook later niets vinden over dit scheepje, dus hou ik het maar op "recreant". Als iemand meer weet.........graag!

Uit Schipluiden komt de oude sleper Koerier (020.05762) die daarna de sluis passeerde. Nu kende ik dit schip wel, maar de look is nu heel wat anders dan toen. Of zijn het twee verschillende schepen?

   

Iets voor 18.00 uur passeerde de Niky, maar tot mijn verrassing kwam de Semper Spera er vlak achter in de volgende schutting. Goed om de serie vandaag te eindigen met de Niky op een foto die vergelijkbaar is met de eerste foto.
De Semper Spera haakte af in de Maashaven, misschien wel voor het weekeinde. Waar de Niky is gebleven weet ik niet, misschien wel bij De Heus in Andel.

Veer Brakel-Herwijnen vv    
Gisteren plaatste ik twee foto's van het veer tussen Brakel en Herwijnen die tijdens het hoge water van 1995 een schuilplaats vond in de Waalhaven van de sluis. In mijn archief zat nog een foto van het veer op dezelfde dag, maar nu genomen vanaf de Gelderse kant van de Waalhaven. 
 

Dit veer zag ik zelfs wel eens in de sluis, op 30 juni 2009 bijvoorbeeld toen het terugkwam van onderhoud bij Neptune Shipyards in Aalst.

Waarom ik terugkom op dit veer Brakel-Herwijnen? N.a.v. de foto's gisteren kreeg ik een bericht van Joost Roeland met daarbij een interessante foto:
"Nog een opname van het oude Brakels veer nu ingericht als losponton op de foto  t.h.v. Rossum. Momenteel in de Koornwaard bij Empel de plas aan het verondiepen door schepen met grond, baggerspecie etc. te lossen."
Blijft natuurlijk nog de vraag naar de naam van de duwer van FBT.

Op de zijkant van de ex veerboot zag ik de naam Valewaard en zoekend op die naam kwam ik interessante ontwikkelingen tegen. 

                            terug naar boven                              naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 23 november 2018    
Vanochtend lag de Cornelis B nog in alle rust in de Waalhaven. Wanneer het schip vertrok weet ik niet, maar toen ik later keek was het weg. Ik neem aan dat het richting Rotterdam is gegaan.

In het Munnikenland zag ik bij de fabriek de Murene liggen. Het schip werd op dat moment gelost.

Verderop lag de duwer Jan van Hasselt sr met de grote bak Julian voor zich, wachtend tot het aan de beurt was. 

In de sluis zag ik vanuit huis de Zagri 3 uitvaren. De schipper vertrouwde het niet helemaal denk ik gezien de uitkijkpost die actief was om te zien of het schip veilig onder de brug door kon. Het paste.

   

Daarna kwam alleen nog de Niky voorbij die van de fabriek van De Heus aan De Rib in Andel kwam. Ook dit schip ging zeer waarschijnlijk richting Rotterdam.

Omdat de Waaldeuren open gingen om de Niky uit de sluis te laten, kreeg ik goed zicht op de Prinses Margriet die in de Waalhaven lag.  

Laag en hoog water     
Nog steeds is het water extreem laag en dat is op de foto hieronder goed te zien. Links is de ingang van de Waalhaven en het zicht is hier op de Brabantse kant van het water. Ook hier zijn de "zandbanken" te zien en wordt duidelijk hoe ondiep het daar eigenlijk is.

Hoe schril steken de twee foto's hieronder daarbij af. Het is 1995 toen het water extreem hoog stond. Het veer Brakel-Herwijnen werd dan uit dienst gesteld en kwam in die jaren bij hoog water in de Waalhaven liggen.

Ik geloof dat dit veer nu een eigen plekje heeft gevonden bij zeer hoog water in de haven van Brakel. Daarom nog een foto, maar dan met het veer beter in beeld.

                           terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

donderdag 22 november 2018      
Heel vroeg passeerde de sleper Harmonie die uit Aalst kwam en maar net de sluis kon passeren i.v.m. de diepgang. Daarna was het eerste dat ik zag een "reddingsoperatie" van een reddingsboei. Rijkswaterstaat liet daarbij zien niet alleen oog te hebben voor zaken van grote(re) schepen als aanvaringen, aan de grond lopen, niet voldoen aan regels, begeleiding van zeeschepen, hulp bij problemen, etc., maar ook voor de kleine dingen die toch wel een oplossing behoeven.
Zo werd ik getuige van de actie van de RWS 71 die de Waalhaven inkwam om een onbemande en identiteitsloze reddingsboei aan boord te nemen voor verder onderzoek. Klasse, maar ook leuk dat zoiets kan.
Na de "redding" vertrok de RWS 71 achteruitvarend om in de monding van de Waalhaven te draaien en richting Merwede te gaan. 

Het was rustig vanochtend, maar na het vertrek van de RWS 71 zag ik op de Maas onder de brug door de Tripang aankomen die op weg was naar de Europoort voor een nieuwe lading.

Ruim een uur later de Pro Rata uit Krimpen a/d IJssel die ook al op weg was naar de Europoort. Daar is dus zeer waarschijnlijk een zeeschip aangekomen met een lading die interessant is voor verschillende bedrijven in Veghel en/of Helmond, maar ook het Munnikenland en Andel hebben daar vaak profijt van. 

Het bleef opnieuw een tijd rustig, totdat tegen 15.00 uur een duo-schutting was te zien. Eerst kwam de Mergus binnen en even later ook nog de Semper Spera. Waar de Mergus uit Den Bosch kwam en naar Dordrecht ging, was de Semper Spera op weg naar het Rotterdamse havengebied.

   

Opnieuw een uur later weer een duo-schutting en dit keer van de Animo en de Ella.

De Animo kwam uit de regio Oss en had nu eveneens het Rotterdamse als reisdoel. De Ella kwam van de Zuid-Willemsvaart en vond het na het schutten genoeg voor vandaag. Lekker rustig in de Waalhaven van de sluis.

   

Meer schepen zag ik niet, het werd ook al te donker. Wel zag ik dat de Cornelis B schutte en daarna een plekje zocht achter de Ella in de Waalhaven. Al met al wel een heel rustige dag, zeer waarschijnlijk veroorzaakt door het lage water.

Rivieren, Kanalen en Meren       
Deze onvolprezen rubriek in de Schuttevaer kent in de nieuwste uitgave van 23 november (!) één bekend schip. Het is de Colorado (023.18629) die door verkoop is verhuisd van Krimpen a/d IJssel naar Bergen op Zoom. Vanuit deze thuishaven vaart het schip nu onder de naam Romée.

Het schip kwam in 1957 als sleepschip Fendel 89 in de vaart, maar in 1968 werd ze gemotoriseerd en omgedoopt in Weser 38. In 1972 kreeg ze de naam Stinnes 91 waarmee ze ging varen vanuit Mühlheim. In 1988 kwam de verhuizing naar Nederland en ging ze vanuit Rotterdam als Hardi varen. In 1998 werd de Colorado flink verbouwd. 
Hierboven de Colaroda op 25 mei 2013 in de Maashaven van de Wilhelminasluis. Hieronder het schip in dezelfde periode.

   

                                    terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

woensdag 21 november 2018          
Opnieuw een dag met problemen, wat de sluis betreft natuurlijk. Er was nog niet veel, eigenlijk heel weinig, gepasseerd toen de Branta van Van der Ven de sluis inkwam. Na een tijdje zag ik het schip nog steeds liggen en dat bleek niet zo verwonderlijk met de Maasdeuren nog een stukje open. 

De Branta bleef een flinke tijd in de sluis liggen, er gebeurde maar weinig. Wel was duidelijk dat er opnieuw/alweer een storing was aan/met de Maasdeuren, nr 2018-39. Het duurde dan ook behoorlijk lang voordat de Branta de sluis kon verlaten. 

   

Begon de storing om 11.30 uur, al snel kwam het officieel bericht ervan binnen.

Zat de Branta vooralsnog gevangen, in de Maashaven was het Eros koppelverband tot wachten gedoemd. 

Intussen was ook een monteur van Istimewa gearriveerd en toen leken de problemen over. 

De Branta kon de sluis verlaten en dat was misschien wel noodzakelijk ook. We waren even naar Woudrichem geweest en terugrijdend zagen we vanaf de Maasdijk de Arnold J van Dunea stil liggen in de vaarweg. We besteedden er verder geen aandacht aan en reden verder naar huis. Na een poosje keek ik weer eens in de sluis en daar zag ik de Arnold J en de Branta naast elkaar liggen. Zou de Arnold J panne hebben gehad? 

De problemen met de Maasdeuren leken voorbij, zeker toen de Semper Spera kwam schutten.

Meteen erna kwam de Eros-combinatie de sluis in en ook die schutting leek voorspoedig te verlopen.  

   

We maakten nog een wandeling naar het Gedenkteken. Bij Covaco lag de Forever met een bak voor zich die bijna was gelost.

Terug op de sluis zag ik een wagen van Hercules arriveren. Na enig overleg bleek alles te worden klaargemaakt om een duiker het water in te laten gaan. 

   

Wat het resultaat van het werk van deze duiker was weet ik niet, maar volgens mij bleef hij niet erg lang te water.

Het is nu 18.00 uur en de duikers lijken te zijn vertrokken. Ook twee extra man van Istimewa zie ik niet meer, het is dan ook al flink donker. Een officiële afmelding van de stremming is trouwens nog niet binnengekomen.

Sluis Ternaaien       
Een van mijn favoriete sluizen is dit complex iets ten zuiden van Maastricht en net in België. Vaak ben ik daar wezen kijken omdat we nogal eens een weekje in Zuid-Limburg doorbrachten. 
 

Een flink aantal foto's heb ik dan ook van dit enorme complex, de laatste keer dat we er waren was net een begin gemaakt met de aanleg van een nieuwe sluis.

   

Dit complex komt nu weer eens aan de orde omdat ik van Teun den Dekker een drietal foto's kreeg die hij maakte op een vaartochtje in 1987 naar Luik.

De foto hierboven is van de Belgische kant van Sluis Ternaaien. Hieronder twee foto's die duidelijk maken dat een verval van
14 m. enorm indrukwekkend is. 

   

Einde storing 2018-39
Om 18.21 kwam de mededeling dat de stremming vanaf 18.15 uur voorbij was. Oorzaak of reden van de stremming weet ik nog niet, misschien krijg ik dat morgen wel te horen.
Dan nog dit: Jammer dat nog steeds de Voorhaven (Maashaven) de schuld krijgt van alle stremmingen/storingen, zelfs als het een Waaldeur is die tegenstribbelt of een roerklep die verkeerd staat. 

                             terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

Top