HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier
Forum

                                Nieuwsoverzicht van 21 t/m 30 november 2017                                           

donderdag 30 november 2017
Een prachtige dag met maar heel weinig vaart. Daarbij heb ik slechts zo nu en dan een foto gemaakt, zeg maar van de ca. de helft van de passanten. De eerste was van een heel opvallend transport. Het was de Jannie III die van Veghel kwam en nu met de Spido II voor zich, een schip varend onder Spaanse vlag meen ik, de sluis passeerde op weg naar Krimpen a/d IJssel.

   

De leilinden op de sluis zijn nog niet gesnoeid en daardoor is het zicht op de sluis beperkt. Ik was daarbij ook nog eens niet toonbaar om op dit voor mij vroege uur, ik laat in het midden wat de juiste tijd was, naar buiten te gaan. Maar het ging in ieder geval om de Spido II zoals op een archiefopname is te zien.

Eigenlijk maakte ik daarna willekeurig wat opnamen van passerende schepen. De BGATrans bijvoorbeeld die uit Groot Ammers kwam en de kleine Walrus die op weg was naar Aalst en later weer terug zou komen om naar Werkendam te gaan. 

   

Nog één foto daarna en dat was van de Seolto. Geladen met zand kwam het voorbij en dat komt niet vaak voor! Er stond nu zo'n drie meter water op de Waaldrempel van de sluis en dan kunnen dit soort geladen schepen gewoon schutten. Wat mij betreft mag de Waal zo hoog blijven staan, of natuurlijk nog iets hoger.

Overnachtingshaven Haaften        
Hans de Weerd liep vandaag een Rondje Bommelerwaard van zo'n 48 km. En passant maakte hij foto's, waaronder een paar van de haven aan de overkant bij Haaften.

De ingang van die haven wordt uitgebreid van 110 m naar 150 m. Links op de foto is de Optimist Sr bezig met graafwerkzaam-heden, terwijl rechts ervan de MS 110 wordt geladen met zand dat moet worden afgevoerd.

   

Diezelfde Hans de Weerd stuurde me ooit twee foto's van een schip dat in 1984 door het hoge water de ingang van die Haaftense haven had gemist en bij het zakken van het water volkomen op het droge bleek te liggen. 

   

Schepen op de Waal      
Met de volgende serie foto's van schepen op de Waal begeef ik me natuurlijk in het gebied van Piet Lobregt, maar ik weet zeker dat hij dat niet vervelend vindt. Hans de Weerd stuurde me namelijk nog een aantal opnamen van passerende schepen en die plaats ik hieronder zonder verdere info. Bijna allemaal zijn het schepen die ik hier nog niet eerder zag.

   

Hierboven links de Victus met ernaast de Salvia. Hieronder de Tossa die met een flink aantal auto's aan boord Hans inhaalde.

Dan de River-Dance, what's in a name, en de Dilsberg.

   

Vervolgens de Mistral en de Allette. Net als van de andere schepen heb ik er geen gegevens van opgezocht, het gaat mij hier gewoon om de plaatjes van schepen.

   

Dan de Eveline, een motortankschip lijkt me zo. Nationaliteit? Mij onbekend!

 Iets verderop eerst de Christoph en even erna de Schloss Chambord. Kijk, dat zijn nog eens namen!

   

Ook een leuke naam voor een schip, Panamera.      

Net voor Zuilichem kwam Hans de bekende Merwede tegen en even later werd hij daar ingehaald door de Eiltank 40.

   

Na de foto van de Innuendo bij Zuilichem vond Hans het welletjes en ging de camera in de zak.   

                                          terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht   

woensdag 29 november 2017      
Gisteren schreef ik over de storing aan of bij de brug en daarbij plaatste ik de meldingen die ik gisteren via Vaarweginformatie automatisch kreeg toegestuurd.
NC Maasbracht meldde toen een stremming vanaf 11.15 uur, VC Dordrecht liep wat achter door te melden dat het vanaf 12.49 uur was. Maar daarna werd de achterstand van VC Dordrecht compleet weggewerkt door de stremming als vervallen te melden vanaf 13.20 uur. De brug werd gisteren dan ook weer bediend, maar van NC Maasbracht kwam geen melding.

Die afmelding van NC Maasbracht kwam vanochtend binnen en gold vanaf 09.10 uur. Onbegrijpelijk laat natuurlijk, want ook gisteren werd de brug alweer volop bediend. De punten en de warme douche gaan daarom dit keer naar Dordrecht.

De schepen vandaag       
Ook de Binnenvaart leek vandaag in de war te zijn, want het duurde tot ruim 10.00 uur voor de eerste klant zich liet schutten. Het was de Zagri 1 die op een reis was van Dordrecht naar Hedel.

   

Van de andere kant kwam al snel erna de kleine duwer Europoort van Hakkers met een ponton voor zich van Waspik.

Het bleef even doorgaan, want in de Waalhaven lag de Babette al te wachten om door te kunnen gaan op de reis naar Ayen, dat is in de buurt van Venray.
Een tijdje daarna de Francisca die van Rotterdam kwam en die ik net miste. Daarom van dit schip een archiefopname uit maart 2016 toen het ook geladen vanuit de Waalhaven de sluis in kwam. 

   

Daarna de Violento die leeg van Veghel kwam en volgens mij richting Amsterdam ging.

Daarna miste ik de Ventjager en de Albatros. Later toch ook weer een duo-schutting en dit keer van de Corendijck, kwam van Den Bosch en ging ook al richting Amsterdam, en de La Vida die van Veghel kwam.

   

Vanaf de Maas kwam de Merweland op een reis die in Waalwijk was begonnen en uiteindelijk tot Amsterdam moest leiden.

Op dat moment, zo rond 14.00 uur, begon het te regenen. Het was geen bui maar meer een neerdreinende waterige neerslag. Ik pakte mijn oude camera er maar weer bij voor de Deo Data die klaar was in Poederoijen en nu terugkeerde naar Dordrecht.
Van Rotterdam kwam een tijdje later de Tadorna en die zal ongetwijfeld richting Zuid-Willemsvaart zijn gegaan. 

   

Mijn laatste schip vandaag, het begon al te schemeren, kwam daarna, de Merwestroom. Het schip had een lading zand in Gorinchem gelost en was nu weer op weg naar Heerewaarden voor een nieuwe lading. 

Bovenlandse Sluis
Vandaag in het Brabants Dagblad een artikel over de afronding van de restauratie van de Bovenlandse Sluis. Deze staat op de kop van het Drongelens Kanaal en was eerder (1898) klaar dan de Bergsche Maas.
Een flinke restauratie was nu nodig en dat gebeurde dan ook. Deze week was de opening van de gerestaureerde sluis. Alles dus te lezen in het BD of op de website van deze krant, inclusief  een aardig filmpje van Bertjan Kers.
Binnenkort op deze sluis dus maar (weer) eens een kijkje nemen. Hieronder een foto van de sluis voor de restauratie.

                                 terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 28 november 2017      
Ruw werd ik vanochtend wakker gemaakt door het geluid van de Zebulon, daarna hoorde ik nog wat schepen passeren en met de Juliam kwam ik dan eindelijk in actie. Met behoorlijk wat containers kwam hij van de Maasvlakte en ik neem aan dat het reisdoel Veghel was.

Teruglopend naar huis viel me ineens de massa van al die containers op en dus nog maar een foto vanuit een ander gezichtspunt. Even later toch weer naar de brug voor de Ineke en de Emerald die van Oosterhout kwam.

   

In de Waalhaven lag al de Babette te wachten om door te kunnen gaan naar Heerewaarden. Ook deze foto is vanaf de brug gemaakt. Naast de Babette de Merwestroom die een uurtje later van Gorinchem kwam. 

   

Met de Moerdijkse Dintel 3 kwam een nieuweling, voor mij tenminste, schutten. Het schip kwam van 's Gravendeel en was na wat karweitjes hier en daar nu op weg naar Werkendam.

Nadat de Semper-Spera al de sluis in was gekomen, duurde het even voordat de Niky voor een duo-schutting was aangesloten. De Niky bleef na het schutten in de Waalhaven achter, de Semper-Spera ging verder naar Gorinchem.

   

Met de Harmonie kwam de tweede sleper van vandaag de sluis in. Vanaf een bruggetje naar de remming maakte ik deze foto.

Kwam de Overijsel gisterochtend langs op weg naar de fabriek van De Heus in Andel, nu kwam het gelost weer terug. Hoewel het al schemerde was er nog licht genoeg voor een laatste foto.
Net zie ik dat de Zebulon er aan komt, de cirkel van vandaag is dus mooi gesloten.

Storing 2017 - 25   
Opnieuw was de brug de boosdoener. Wat er nu precies was gebeurd, weet ik niet omdat we net terugkwamen van boodschappen doen. Wel knipperden alle lichten voor en bij de brug, maar we kwamen auto's tegen van de andere kant. Heel verrassend. Even later ging al het verkeer rijden, iedereen door rood! Bleef ik staan wachten? Even maar, want toen auto's om mij heen gingen rijden, ging ik toch maar door rood de brug over.
Er was niets bijzonders te zien, de brug lag keurig, alle slagbomen stonden rechtop, alleen de lichten bleven knipperen en het verkeer ging door.

De onvermijdelijke storingsmelding kwam binnen, maar veel wijzer werd ik daar niet van. Dat werd ik ook niet na de tweede melding die alleen in tijd verschilde.

   

Het is al eerder hier aan de orde geweest, maar kan nou echt niemand de boodschap wat duidelijker overbrengen. Iedere keer wordt de Voorhaven Maashaven erbij gehaald, waar de storing zich ook voordoet op het complex.
Verder, dat het een mededeling is lijkt me overbodig om te melden, een vraag kan het niet zijn. Zo is er nog wel meer op deze info aan te merken. Kan duidelijker dus.
Op een gegeven moment bleek de storing over te zijn, twee proefdraaien van de brug leken ook goed te verlopen en dus kwam de afmelding van de storing binnen.

Ook wel grappig dat de eerste melding uit Maasbracht kwam en de volgende twee uit Dordrecht. Waarom? Geen idee!

Geomaat       
Het leek of het er opeens was langs het pad voor mijn huis. Even later werd duidelijk wat het was, een meetpunt. Welhaast zeker nieuw, in ieder geval de pin die daar tussen de stenen zat. Later zag ik een man metingen verrichten, hij was van Geomaat. Opnieuw moet ik zeggen "Geen idee waarom of waarvoor deze pins zijn aangebracht", ook de sluiswachter kon het me niet vertellen.

   

Wel leuk om rond te kijken op de website van dat bedrijf. Er gaat een compleet andere wereld voor je, als je een leek bent, open!

                                      terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

maandag 27 november 2017       
Regen, regen en nog eens regen. Jammer, want dit was een maandag waarop de scheepvaart al vroeg in beweging kwam en eigenlijk bleef. Toch weinig foto's, mijn camera waagde ik er niet aan.
Zes schepen passeerden voordat het en licht was en niet regende. Wel zag ik de Argus, Wilhelmien (naar Heerewaarden), Overijssel (gisteren al gearriveerd in de Waalhaven en nu naar de fabriek in Andel), Elisabeth (ook naar Heerewaarden), Courage op weg naar Helmond en de Albatros (ook al naar Heerewaarden). 
Dan kwam de Fasaly de sluis in, een onbekende voor me. Tenminste onder deze naam, want als Anje/W passeerde het menigmaal de Wilhelminasluis. Links de Fasaly, rechts het schip als Anje/W.

   

Dan de Gerrit Jan in de stromende regen en een tijdje later droog en de Domphoorn die de bak Herik 21 voor zich had. Het spul was op weg naar Sliedrecht.

Was de Knarr flink nat, bij de Germaton die van Rotterdam kwam was het droog.

Hoewel het daarna al begon te schemeren ging ik toch naar buiten voor de Essex, een spits die uit Helmond kwam.

   

 Oude ansichtkaarten      
Op Marktplaats kwam ik twee prachtige ansichtkaarten tegen waarop de Binnenvaart een flinke rol speelt. Op de eerste kaart, die van de Rotterdamse haven, kan dat eigenlijk niet anders.

De tweede kaart is van Leeuwarden met centraal een rijtje schepen. Er is vast wel iemand die kan vertellen wat voor type schepen dit zijn.    

                                              terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

zondag 26 november 2017      
Een gesloten sluis en dus wel heel weinig te beleven vandaag. Geen schepen, geen kijkers, wel behoorlijk wat heel sportieve wandelaars. Ook wij gingen op pad en tot mijn verbazing bleek er een schip in het Munnikenland te liggen bij de fabriek van Covaco. Het was behoorlijk donker op dat moment, maar toch gingen we na de foto verder.

We maakten de wandeling maar niet te ver gezien die nogal dreigende lucht en we besloten om bij het Mansvelder gemaal te kijken om daarna via de Poederoijense Hoek weer naar huis te gaan. Edoch, het weer knapte op en zo kon ik de tweede foto maken van de Werkensdamse Mi-Vida die waarschijnlijk morgen de lading, die in het Duitse Krefeld is ingenomen, zal lossen. Deze Mi-Vida was ook nog eens een schip dat ik nog niet eerder zag.

 Tussen Rug en Rijntocht    

AndelWandelt, Anton van Rijswijk en Hans de Weerd, trokken gisterochtend vroeg richting Veenendaal om daar in de kantine van de toch wel bekende voetbalclub GVVV in te schrijven voor deze tocht. Het werd een prachtige tocht, waarbij Hans & Anton een serie mooie foto's maakten. 

   

Hoewel de route ook een stukje langs de Beneden-Rijn voerde, bleek dat nu niet direct een druk bevaren water te zijn. Wel lag langs een zandgat de Gerrit Hendrik weekeinde te houden.

Het bleek meteen het enige schip te zijn dat werd gespot met uitzondering van twee veren. Dat waren resp. het veer Elst - Ingen en het veer Amerongen - Eck en Wiel.

   

Meer foto's komen later op de site te staan, voor nu nog een aardige panorama-foto genomen vanaf de Rug.

                           terug naar boven            naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 25 november 2017         
In deze periode van het jaar is het meestal heel rustig op zaterdag en dat was ook vandaag weer zo. Vanochtend vrij vroeg passeerden nog de Sharon (van Papendrecht naar een zandgat in de buurt van Gewande) en de Verandering (van Alphen a/d Rijn naar een rustpauze bij Sluis Lith), maar daarmee leek het op te zijn. Leek, want daar was opeens de Friese duwer Friso die de Drentse bak Tymen (of was het Symen?) uit Meppel voor zich had. Het verband kwam van Rotterdam en was op weg naar Veghel. 

Na het boodschappen doen reed ik meteen even naar De Rib om de schepen die daar lagen op de foto te zetten. Het lukte niet helemaal, want de Argus die werd gelost onttrok de Franse Waterworld bijna volledig aan het zicht. Daarom reden we voor we naar huis gingen even langs het Gedenkteken om daar een foto te maken van deze Waterworld.

   

Omdat ik toch bij het Gedenkteken was, maakte ik meteen een foto van de Belgische Argus uit Antwerpen; het schip kwam tenslotte nog niet voor in mijn archief.

Maakte ik de foto van de Argus rond 11.00 uur, daarna bleef het stil totdat om 18.00 uur de Stuivezand kwam schutten. Het schip kwam van Krimpen a/d IJssel en was van plan vandaag nog naar Sluis Lith te varen. Toch maar een archieffoto gezocht, in dit geval eentje uit juli vorig jaar. Heel wat zonniger toen dan nu.

Rijksrederij    
De Rijksrederij van Rijkswaterstaat Zee en Delta is de nationale dienstverlener voor varende overheidstaken. De Rijksrederij voert het vlootbeheer voor de Douane, Kustwacht, ministerie van Economische Zaken en Rijkswaterstaat. De Rijksrederij levert scheepsmanagement en stelt daarbij schepen beschikbaar aan haar klanten, al dan niet met bemanning. Daarnaast geeft de Rijksrederij adviezen over scheepvaart zaken en vlootmanagement.

Deze Rijksrederij nu twittert ook als @Rijksrederij. Een tweet zag ik langskomen en die viel me op: "De namen voor de nieuw te bouwen schepen zijn bekend, namelijk: Merwedestroom, Waddenstroom, Scheldestroom, Sardijngeul, Maasgeul, Breeveertien en de Frans Naerebout. Voor nu is het nog even geduld bewaren tot de nieuwe schepen op de vaarwegen te zien zullen zijn.. #nieuwevloot
Nieuwe schepen dus, of dat aanvulling of vervanging is ontgaat me nu een beetje, eigenlijk helemaal. Toch eens nakijken. Hieronder een overzicht van een gedeelte van de huidige vloot.

Tussen Rug en Rijntocht       
Een wel heel vreemde titel van een artikel natuurlijk, maar het klopt toch echt. AndelWandelt loopt vandaag deze tocht van 40 km vanuit Veenendaal en de start was bij de plaatselijke voetblalclub GVVV. 

De tocht voert de lopers o.a. langs Elst en Amerongen, maar ook langs de Beneden-Rijn. Wie weet komen Anton en Hans terug met foto's van schepen op dat water. Hierboven een beeld van de Amerongse Bovenpolder waar de mannen ook door lopen.
Misschien morgen wel alle ins en outs van deze tocht die ongetwijfeld weer prachtige plaatjes gaat opleveren.

                          terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 24 november 2017       
Best wel een aardige dag, zo aardig dat wij besloten dat het weer tijd was voor een dagje richting het zuiden van Brabant. We kregen er geen spijt van, maar schepen zag ik niet onderweg. Wel in de Waalhaven van de sluis toen we aan het einde van de middag terugkeerden. Het begon toen al te schemeren, maar toch kreeg ik de Prinses Margriet nog redelijk op de foto.

Ayrton Senna     
Ayrton Senna was een beroemde en uitstekende Formule 1 coureur. Begin jaren tachtig van de vorige eeuw begon hij zijn racecarrière, waarin hij in 1988 overging naar de stal van Mc Laren Honda. Het geluk was niet altijd met hem, want op 1 mei 1994 maakte hij een verschrikkelijke crash op het circuit van Imola waarbij hij om het leven kwam. 

Waarom dit item op deze website? Wel, een van de sluiswachters volgt de Formule 1, is er ook een fan van, en hij vertelde me bovenstaande. Dat naar aanleiding van het schutten eergisteren van het vrachtschip Senna die toen naar Andel ging.
Op de stuurhut van het schip een prachtige herinnering aan Ayrton Senna. Vanochtend kwam het schip terug en had ik er een iets zicht op. Jammer genoeg kon ik niet naar buiten om van dichtbij een foto te maken, maar goed is een stukje van het gezicht van Senna te zien onder zijn Marlborohelm. Zoals de sluiswachter zei: "Een geweldig en prachtig eerbetoon". 

Muralt muurtjes     
Al eens eerder zijn deze muurtjes hier aan de orde gekomen, maar voor nu verwijs ik naar de website van Joost de Vree.

   

Vooral tussen Hank en Werkendam zijn nog (flinke) stukken van deze muurtjes over. Ze worden gekoesterd en behoren dan ook tot ons Cultureel Erfgoed. Ook in Zeeland zijn nog vele muurtjes te vinden.

Ook dit artikel plaats ik niet zonder reden. Hannie Visser-Kieboom schreef op haar blog afgelopen woensdag, 22 november, een artikel over "De Stormvloed van 10 december 1965". Een heel interessant verhaaltje over een fotoalbum van een onbekende fotograaf die nogal wat opnamen maakte van deze stormvloed.
De Muralt muurtjes komen daarbij ook aan de orde met unieke opnamen van het gebruik ervan. De laatste keer dat de schotbalken werden geplaatst! Bij het artikel ook een link naar de foto's in het archief te Heusden.

Al eerder schreef Hannie Visser-Kieboom trouwens over deze muurtjes, in november van het vorig jaar
       
                              terug naar boven                  naar Nieuwsoverzicht

donderdag 23 november 2017     
Nogal wat regen in de ochtend en daarom liet ik een tweetal schepen fotoloos passeren, in ieder geval zat daar de Spes Salutis bij die stroomopwaarts ging. Piet Lobregt zag bij de Poederoijense Bol het Eros-koppelverband, geladen met schroot passeren. Niet veel later zette ik dit verband, dat van 's Hertogenbosch kwam, in de sluis op de foto.

   

Bij De Rib in Andel zette ik eerst de Maasstroom 8 met Ilse op de foto, daarna de Senna die net werd gelost.

   

In het Munnikenland was bij de fabriek de duwer Inca gearriveerd en die kende ik nog niet. 

Iets meer naar achteren lag de Lisa te lossen en was de Patria bijna klaar met laden. 

   

Terug naar de Inca. Deze duwer was uit Antwerpen gekomen met de bak Antverpia voor zich. Het spul lag tegen de bak Maas aan in afwachting van de dingen die gingen gebeuren.

In de sluis schutte de Blocq uit 's Gravenpolder die nu op een reis van Rotterdam richting Veghel was. Bij het uitvaren lag in de Maashaven al de Knarr te wachten die van Sluis Empel kwam en richting Rotterdam ging.

   

De geloste Lisa vertrok bij de fabriek van Covaco. De foto is van Piet Lobregt die toen in het Munnikenland was en het schip, met de sluis op de achtergrond, zag langskomen.

Ook de Patria vertrok, maar daar is geen foto van. eveneens niet van het schutten van de Prinses Margriet en de Anna. Later, het begon al te schemeren, zag ik dat tweetal in de Waalhaven liggen. Dat was mijn laatste foto voor vandaag.

Uit de oude doos............
Dit keer een drietal foto's van schepen bij De Rib in Andel. Een dergelijke drukte zul je tegenwoordig niet snel meer bij de fabriek te zien. De eerste foto komt uit 1978. Misschien dat iemand het schip op de voorgrond herkent.
 

De twee andere foto's, het zijn natuurlijk ansichtkaarten, zijn bijna identiek. Misschien kan iemand er wel meer over vertellen.

                                              terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

woensdag 22 november 2017       
Een prachtige dag met eigenlijk continu schepen of schepen in aantocht. De Babette liet zich direct na opening van de sluis om 06.00 uur schutten, ik hoorde het maar zag het niet. Ook de Liesveld, op weg naar Poederoijen passeerde voor mij ongezien. Maar bij de schutting van de Zwaantje 1, op weg naar o.a. de Veense Put, was ik paraat.

Niet lang erna de Edison die naar de werf in Aalst ging. Later op de dag kwam het schip weer terug om naar Hardinxveld te gaan waar het vanochtend ook was gestart.

   

Vanachter mijn koffie zag ik vervolgens de Spes Salutis de sluis passeren.

Dan eerst de Tadorna, op weg naar Rotterdam, en de Spes Secunda.

   

De Maasstroom 8 was de volgende en dit keer had die Ilse voor zich. Het spul ging naar de fabriek van De Heus in Andel.

De Actief was de volgende. Dit schip kwam van de Zuid Willemsvaart en ging nu naar Rotterdam. De Belleza kwam van de andere kant, van Sliedrecht, om richting de Maas te gaan.

   

De beurt was daarna aan de Liesveld die vanochtend vroeg al passeerde om naar de Poederoijense Bol te gaan om daar een schip te lossen. Nu ging het weer terug naar waar het vanochtend was begonnen: Dordrecht.

Elisabeth kwam voorbij op een reis naar Heerewaarden en even later volgde de C'est la Vie die van Amsterdam kwam. 

   

Al in de schemering kwam de Patria richting sluis, maar het ging rechtdoor het Munnikenland in naar de fabriek van Covaco. 

Dat waren de schepen van vandaag bij licht. Eigenlijk kwam de Senna vlak achter de Patria, maar wel richting sluis. Het schip ging naar de fabriek van De Heus na een lange reis die in Maagdenburg was begonnen. Ook nog de Maasstad die in de Maashaven bleef overnachten. Daarna ging het luik dicht en zag en hoorde ik geen schepen meer passeren.

Helikopters                           
Vier helikopters, voorop twee Apaches en erachter twee Chinooks, kwamen vanmiddag over. Hoewel ze vrij hoog leken te vliegen, in noordoostelijke richting, was het lawaai oorverdovend. Ik kon het niet laten er een foto van te maken.

                          terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 21 november 2017    
Gisteren had ik net de update afgesloten toen het opeens druk werd in en bij de sluis. Binnen een kwartier meldden zich de Vanitas, Spes Nostra, Elisabeth, Cornelis B en Titania. Maar daarna trad weer de stilte en rust in.
Vandaag een dipje, hoewel de score tot nu toe negen schepen is, met de Prinses Margriet en Verwachting nog op komst. De dag begon met de Wilhelmien die op weg was naar Heerewaarden. Te vroeg, maar aan het einde van de middag kwam het schip alweer geladen terug. De foto is van de tweede keer dat de Wilhelmien schutte.

Het regende weer flink vandaag en dus maakte ik opnieuw weinig foto's buiten. De bladeren zijn bijna allemaal van de bomen en het zicht op het gebeuren in de kolk neemt weer toe. Zo ging de Ora et Labora, kwam van Gouda, toch op de foto.

Intussen waren in de regen de Spes Salutis, Taurus en Inspé al fotoloos gepasseerd. Maar bij de passage van de La Vida, op reis naar Rotterdam, was het droog. Een recreant schutte mee.

Ook met de Naomi, ook al richting Rotterdam, schutte eveneens een recreant mee.

Dat waren alle schepen die tot dan toe passeerden. Momenteel (17.45 uur en donker) ligt de Sayonara in de sluis en komen de Prinses Margriet en de Verwachting eraan. Wie weet wordt het straks ook weer even druk.
In het Munnikenland lagen vanmiddag twee grote bakken, de Maas en de Jonas. Twee ruim 3000-tonners!

   

Het plekje bij de kraan was leeg en dat was maar goed ook. Met de kraan werden flinke happen water genomen om die vervolgens over de losplek onder de kraan leeg te storten. Waarschijnlijk om de boel een beetje schoon te maken. Leuk gezicht wel!

Wilhelminasluis op Twitter      
En dat dan door Verkeersleider Joost (@VLW_Joost) die twitterde: "
Vandaag aanwezig op de #AfgedamdeMaas, sluis #Andel heeft als een van de weinige sluizen #waaierdeuren".

   

Hoewel ik het RWS-schip niet goed kon zien, dacht ik dat het om de RWS 26 ging, hoewel VLW Joost meestal op de RWS 27 vaart. Hoe dan ook, na een bezoekje aan Woudrichem, kwam het schip voor de tweede keer schutten om daarna verder te gaan naar Oosterhout. Leuk om weer eens foto van de sluis vanaf het water te zien.

Inventarisatie van Taken en Vaartuigen van Rijkswaterstaat     
Vanochtend was ik een beetje aan het surfen op Internet toen ik terecht kwam bij twee aardige PDF-artikelen over de titel hierboven. Artikelen uit 1979 en 1984, behoorlijk verouderd dus, misschien daarom zo leuk om met de kennis van nu te lezen. Ze zijn heel eenvoudig te downloaden. De voorkant van het eerste artikel vond ik wel leuk, heerlijk nostalgisch.

In het artikel overzichten van vaartuigen die op dat moment dienst deden. Als voorbeeld hieronder een overzicht van de toen gebruikte directievaartuigen. Er zitten nog bekenden bij.

Een drietal bekenden ontdekte ik. Resp. de D.G. Harmsen die op de foto in 1984 het lint kapot voer waarmee de grote restauratie van de Wilhelminasluis werd afgerond, de Dr. C.W. Lely en de Jan Blanken. 

       

De link naar deze artikelen kon ik niet meer vinden, maar via deze link moet je toch een eind komen. Zeker als je in het zoekvak iets zet als "Taken en Vaartuigen"!

                                              terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

Top