HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                                 Nieuwsoverzicht van 21 t/m 30 september 2018                                                  

zondag 30 september 2018      
Er valt niet veel te vertellen over deze toch wel prachtige dag. Het aantal recreanten viel gezien het al vergevorderde seizoen reusachtig mee. De beroepsvaart liet zich vertegenwoordigen door de Belgische Serafina uit Brugge die al een flinke reis achter zich had. De lading was in Duitsland ingenomen en de bedoeling is dat die bij De Heus in Andel wordt gelost.

Terwijl ik op de brug stond, zag ik dat achter mij bij De Heus een schip aankwam. Het draaide in het water ervoor en liet zich zo prachtig zien. Het was de Flora die met een lading gerst uit Vlissingen kwam.

Sluis Waalwijk      
Een bekende sluis waar ik met enige regelmaat overga. Doe ik dat altijd met de auto, Peter Leijsten doet dat met de fiets en neemt dan de tijd om wat foto's te maken. Prettig is dat hij altijd de juiste locatie erbij geeft.

Zijn eerste foto geeft een goed overzicht van deze sluis die wordt gerund door de Gemeente. Aan de binnenkant komen nogal wat schepen zand lossen. 

Twee hele duidelijke foto's zijn van de sluisdeuren, eerst die aan de binnenkant en ernaast die van de buitenkant.

   

Tot slot nog een opname van de buitenkant van de sluis met de weg die over de brug gaat..

                                terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 29 september 2018    
Niet druk vandaag en voor de paar passerende vrachtvaarders had ik nog geen aandacht ook! Wel voor een tweetal recreanten waarvan de Sincfal (023.17009), een ex-tankscheepje, de eerste was. Veel kon ik niet vinden over dit scheepje, eigenlijk niets.

De tweede viel meteen op wat kleur betreft. Het was De Oude Reus uit Maasmechelen die op mij de indruk maakte van een directievaartuigje o.i.d. Gevoegd bij het geluid dat het scheepje maakte was het een opvallende verschijning, maar waar ik ook al niets over kon vinden. 

Vrijgezellenavond        
Een zoon van mijn goede vriend Hans de Weerd gaat binnenkort trouwen en de vrijgezellenavond van André leidde gisteravond o.a. naar een Escape Room in een bunker in de buurt van de sluis Beneden-Sas.

Bij aankomst op de locatie werd direct gewandeld langs de sluis daar om bij het restaurant te komen dat is gevestigd in een oude sluiswachterswoning. Natuurlijk had Hans zijn camera bij zich.

   

Om de plaats te duiden maakte Hans een foto van het info-bord dat daar stond.

De sluis daar was wel heel dichtbij en natuurlijk maakte Hans er een aantal foto's van. Later bleek dat hij samen met Anton van Rijswijk als AndelWandelt op 13 februari 2010 tijdens de Steenbergse Vlietroute daar al eens was geweest.

Hoe de ontsnapping uit de Escape Room verliep vertelde Hans niet, maar dat moet gelukt zijn gezien de foto's die hij de dag erna stuurde. Niets staat dus een gelukkig huwelijk in de weg.

Bovenlandse Sluis       
Peter Leijsten, ex-hoofd van de openbare school 't Ravelijn  in Woudrichem, die ik opvolgde als directeur van die school en later ook van De Almgaard in Almkerk, fietst heel wat af in de regio. Zo belandde hij ook bij de Bovenlandse Sluis.

Het is een bekende uitwateringssluis waarover ikzelf ook vaak ga als ik terugkom van Waalwijk of daar in de buurt. Een leuk plekje daar trouwens om even te verpozen..

Storing brug voorbij       
Op donderdag jl. begon de storing en nadat het wegverkeer kon rijden gingen de noeste werkers naar huis. De volgende ochtend en eigenlijk de gehele dag kwamen en bleven ze tot de avond. Of de brug toen weer inzetbaar was bleef verborgen.
Maar vanochtend kwam dan ineens, out of the blue, het bericht dat vanaf 08.31 uur de stremming voorbij was en dat de sluis dus weer kon worden bediend.
Toch een beetje vreemd, vanochtend zag ik echt geen enkele monteur. Ik mag aannemen derhalve dat gisteren de brug vanaf ca. 16.00 uur alweer inzetbaar was om de scheepvaart te bedienen.
Waarom dan zo lang gewacht met deze storing af te melden via Vaarweginformatie. Misschien kan eindelijk eens die vermaledijde "Maashaven" uit storingsmeldingen verdwijnen.
Wat voor storing het ook is, altijd staat die "Maashaven" erbij. Onzinnig!!

                         terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 28 september 2018       
Een vrijdag waarop veel gebeurde, maar misschien nog te weinig. Eerst maar de schepen die ik zag passeren. De Albula zag er maar vreemd uit zonder spudpalen, maar zo kon het wel onder de brug door. Het schip kwam uit de buurt van Zaltbommel en ging nu naar Aalst.

De volgende was de Pirana die ik al onder de brug door in de Maashaven zag liggen. Later, nadat het schip mocht invaren, moest het weer wachten voordat het verder kon naar Rotterdam.
Reden voor het wachten was de Eendracht die in de sluis aansloot. De schipper en de schipperse konden toen mooi even de sociale betrekkingen aantrekken. Zo moet dat vroeger ook vaak zijn gegaan, wachttijd die werd gebruikt om de laatste nieuwtjes uit te wisselen.

   

Vanaf de brug zag ik later de Panta Rhei aankomen. Dit schip kwam van Aalst en werd verwacht in Zuilichem. 

In het Munnikenland, als we boodschappen gaan doen rijd ik altijd daar even langs, lagen twee schepen. De Nivoma werd gelost, de mij onbekende Sakura was al eerder gelost. 

   

Tijdens mijn lunch zag ik aan de overkant in de sluis een opvallend jacht liggen, de Jikke Marie. Dat dit schip uit Sneek kwam wakkerde mijn interesse alleen maar aan.
Ik denk dat dit scheepje in 1968 werd gebouwd, maar meer weet ik niet te verzinnen. Vanuit onze keuken maakte ik toch maar een foto van de Jikke Marie. Wie er meer van weet......graag!

De volgende was de Jantine die op een reis was die in Veghel was begonnen en aan het einde van de middag moest leiden naar Sliedrecht

Vervolgens de Estancia uit Werkendam die van Den Bosch kwam en nu op weg was naar de thuishaven. 

   

Bij het uitvaren van de Estancia, ik stond toen op de brug, zag ik dat in de Waalhaven de Festina Lente lag. Het was toen bijna 16.00 uur. Het schip ligt er nu nog, misschien gaat het te diep, misschien was het genoeg voor vandaag. Wie zal het zeggen? 

De belevenissen met,van en door de brug       
Uit welingelichte bron begreep ik dat gisteren werd besloten vandaag verder te werken aan het oplossen van de problemen met of door de brug. Er was dan ook een flink team op de been, mensen van Volkerrail, Istimewa en Verkeersregelaars.
Het was een aardige ploeg die op mij, toen ze als groep naar de lunch gingen, eenzelfde indruk maakte als de mannen in de film The Wild Bunch. En dat is bedoeld als een compliment!!
Als je die film niet kent, klik dan maar hier. De mannen op de Wilhelminasluis heb ik i.v.m. de privacy onherkenbaar gemaakt.

Of al het werk ook een goed resultaat opleverde weet ik niet. De mannen zijn allemaal al een flinke tijd geleden, het is nu 18.00 uur, vertrokken. Wel weet ik dat er van Rijkswaterstaat nog geen bericht is gekomen dat de brug weer wordt bediend. Zou er dan pas weer maandag aan de brug worden gewerkt? Ik kan me dat niet voorstellen.  

De loopbruggetjes in de sluis        
De renovatie van de loopbruggetjes zou op 24 september jl. beginnen. Vandaag kwamen de eerste tekenen daartoe toen we twee mannen zagen staan bij het bruggetje aan de oostzijde Maaskant. Met brede armgebaren leken ze het e.e.a. op te meten, liepen weg, kwamen weer terug om nogmaals te meten en verdwenen daarna definitief. 
Later in de middag was er flinke activiteit op het oostelijk parkeerterrein. Ik besteedde er verder geen aandacht aan, maar wel aan het einde van de middag toen de rust daar ook was wedergekeerd.
 

Het afgezette gedeelte en de manier erop ziet er netjes uit. Weliswaar ontbreekt de folie en de houten vloer, maar daarvan vroeg ik me meteen al af wat daar de meerwaarde van was.    
Maar ja, als de Omgevingsmanager dergelijke details meldt, moeten die ook komen lijkt mij. Tenslotte zijn ze dan ingecalculeerd. Misschien komt dat morgen of zondag. Maandag kan ook nog, hoewel dit voor mij niet hoeft. Ik vind het prachtig zo.

                              terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht 

donderdag 27 september 2018      
Bijna de hele dag dieper in Brabant geweest en derhalve zou vandaag een update er wel bij inschieten. Dat dacht ik tenminste. Voor de terugweg kozen we voor de N322 vanaf Zaltbommel die over de Wilhelminasluis gaat.
Edoch, ter hoogte van de afslag naar Slot Loevestein sloten we aan in een lange, lange rij wachtende auto's. Het duurde een kwartiertje voor we zover waren dat we via de afslag naar Covaco in het Munnikenland de parallelweg op konden. Vanaf dat punt kostte het nog een minuut of vijf voor we op het parkeerterrein, het toekomstige bouwterrein, kwamen. Daar lieten we de auto achter en staken over de deuren de sluis over op weg naar huis.

Het bleek te gaan om storing 2018-32. Nadat de brug omhoog was geweest voor een zeilboot ging alles eerst goed. Tot de brug weer lag, toen zouden de slagbomen omhoog moeten gaan, maar helaas.
Dus vanaf 15.45 uur storing, de 32e keer dit jaar en de 8e keer dat de brug schuldig was. Dat zijn dan de storingen die ikzelf zag, daarnaast zal het nog wel vaker zijn voorgekomen.

Het wachten was dus op een monteur. Deze arriveerde om 17.15 uur op de sluis. Direct liep deze verlosser naar de brugkelder en tien minuten later ging opeens de brug omhoog.

De brug ging ook weer naar beneden en toen die in de juiste stand lag, met een behoorlijke bons, gingen warempel de slagbomen omhoog. Het verkeer ging om 17.25 uur rijden en binnen vijf minuten leek er niets te zijn gebeurd.
Wel bleven her en der geparkeerde auto's achter van mensen die zich hadden laten ophalen. Ook het oostelijk parkeerterrein stond vol. 
Gelukkig maar dat de werkzaamheden van de renovatie van de vier loopbruggetjes nog niet is begonnen, hoewel volgens plan op 24 september de aanvang van die werkzaamheden zou laten zien. Daarbij zou dat parkeerterrein worden ingericht als bouwterrein. 

Bij een dergelijke storing stuur ik bijna altijd een tweet de wereld in en dat blijkt toch te worden gewaardeerd. De storing minder getuige één van de antwoorden die ik kreeg: "Is die brug door een stel hobbyisten in elkaar geprutst?".
Anderen lieten op een niet mis te verstane manier merken dat ze "not amused" waren. Al met al leverde het me toch zes nieuwe volgers op.
Afijn, de brug die van 7 september t/m 21 september al was gestremd vanwege panne, heeft het toch maar mooi vijf hele dagen goed gedaan! Zo, toch een positief einde aan de story van de brug. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Ik hoor net dat de brug vooralsnog niet wordt bediend! Morgen wordt verder gewerkt om de brug weer in orde te maken.

           terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

woensdag 26 september 2018     
Vandaag en zeker vanochtend, maar toch ook een deel van de middag, stond in het teken van de proefsluiting van de Hoogwaterdeuren van de Wilhelminasluis en het sluiten van de Hoogwaterkering Kromme Nol bij Wijk en Aalburg. De twee punten waar de regio rond de Afgedamde Maas tegen extreem hoog water wordt beschermd. 
De sluiting van de hoogwaterdeuren van de Wilhelminasluis, die onder de brug zitten, was geen succes. Zoals vaker sloten die deuren net niet helemaal. Waarschijnlijk verhindert de opeenhoping van schelpen en ander materiaal een volledige sluiting.

Bij de Hoogwaterkering aan de zuidzijde van de Afgedamde Maas zag ik vanaf de Heusdense kant van de Bergsche Maas dat de RWS 73 trouw de wacht hield. Op de wal naast het schip een bord om nog eens te waarschuwen voor de sluiting. Aan de andere kant van de kering was het de Zuiderklip van Van der Ven die de wacht hield. 

   

Op het tijdstip dat ik er was, zo rond 10.30 uur, was de kering nog niet naar beneden. Een argeloze recreant uit Texel mocht echter niet verder, zou ook niet kunnen, want een drijvende "ballenlijn" was uitgelegd tussen beide oevers.

Het was druk bij de kering en tot mijn plezier zag ik dat daar een duikploeg van Maksor Diving bezig was. Dit bedrijf kwam eigenlijk ook altijd op de Wilhelminasluis bij problemen, maar sinds de overgang van de sluis naar het zuiden is dat voorbij.
Toen ik een paar minuten stond te kijken kwam er net een schip langs. Het bleek de Zwaluw te zijn. 

Schepen vandaag       
De La Vida ontliep de stremmingen door vroeg op pad te gaan. Het werd heel rustig daarna, zodat ik maar even naar het Gedenkteken wandelde om vanaf dat punt de Furore op de foto te krijgen die daar juist werd gelost.

   

Een flinke tijd later toch een schip in de sluis en wel de Patria. Deze kwam van Dordrecht en ging richting het Maximakanaal.

Daarna vanaf de Maaskant de Renata uit Enkhuizen, terwijl in de Waalhaven de Albatros wachtte.

   

Na het schutten ging de Renata om de Albatros heen om in de Waalhaven een plekje voor de nacht te vinden. 

De Ventjager moest in de Waalhaven een uurtje wachten tot er water genoeg op de Waaldrempel stond om veilig te schutten. Aan de overkant lag de Renata in diepe rust, zodat ik niet denk dat beide schippers in gesprek raakten.

   

De laatste foto van vandaag is die van een spits, de So Long. Het schip kwam van Groot Ammers en was op weg naar Heerewaarden. De foto's maakte ik niet zelf, ze zijn van Arie van Tongerlo.

   

Waar is de sluiswachter        
Dat is op de Wilhelminasluis niet zo moeilijk te beantwoorden: aan het einde van de westzijde van de sluis in het wachtgebouw. Maar voor veel sluizen is het antwoord niet zo simpel te geven.
Loeki Bruinink schreef daarover een artikel in de Toren, een regionaal blad in de Bommelerwaard. Mijn goede vriend Piet Lobregt bracht me een exemplaar.
De titel van het artikel luidt: "Waar is de sluiswachter gebleven" met als ondertitel "Sint Andries op afstandsbediening".

Gelukkig dat op de Wilhelminasluis nog steeds een sluiswachter aanwezig is. Het is een schrikbeeld als ook deze sluis op afstand zou worden bediend. Gezien het aantal storingen in de afgelopen periode zou het trouwens ook een onverstandig besluit zijn.  

                   terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 25 september 2018    
Een prachtige dag waarop de schepen zich met flinke tussenpozen meldden. Vanochtend vroeg miste ik de Walrus II en jammer genoeg koos die voor de terugweg via de Bergsche Maas.
Nu was de C'est la Vie, het schip overnachtte in de Maashaven, de eerste.

Daarna een spits die van Lieshout kwam en naar Gorinchem ging, de Destiny. Er was enige onenigheid op Facebook over het type, een Dedemsvaarder of eentje uit Boom. Het bleek al snel de tweede te zijn. Gebouwd in 1963 bij René de Winter in Boom.

De Zagri-schepen zijn van afstand door de boegkleur heel goed te onderscheiden. Vanochtend was het de Zagri 3 die van Papendrecht kwam.

Opnieuw een tijdje wachten leverde de Lourens Sr op die op weg was naar Heerewaarden.

De Knarr was gisteren in het Munnikenland aangekomen en was nu geladen bij Covaco.

Nummer 6 vandaag was de of een Albatros. Op de eerste foto vaart het in de Waalhaven voorbij de Prinses Margriet. Daarna miste ik het schip bijna helemaal doordat een aantal meeuwen mijn aandacht trok.

   

Ook de Wilhelmien miste ik in de sluis, maar omdat ik toen toch in Andel moest zijn reed ik even naar De Rib. Ook daar was het schip net voorbij. 

 Renovatie loopbruggetjes       
Het stond toch echt in de brief die we eind vorige week kregen van Volkerinfra: "Vanaf aanstaande maandag, 24 september, worden er werkzaamheden uitgevoerd op de Wilhelminasluis. ........etc."
Maar tot nu toe is van enige activiteit wat dat betreft nog niets te merken. 

Vanaf maandag, betekent dit dat op maandag wordt begonnen? Of is de betekenis dat dan dinsdag wordt begonnen? Misschien betekent het zelfs wel dat de startdatum gewoon na 24 september ligt.
dat ligt ook meer in de lijn die de woordvoerde van Rijkswaterstaat in de Pers uitzette toen hij/zij stelde dat eind augustus met de vervanging zou worden begonnen. Ach, maakt ook allemaal niets uit, als het maar in orde komt!

Sluizendag   
Op woensdag 3 oktober 2018 zal de 12de Nationale Sluizendag worden gehouden. Deze dag wordt georganiseerd door de Stichting Historische Sluizen en Stuwen Nederland (HSSN), met medewerking van de Vereniging Natuurmonumenten in het Waterloopbos te Marknesse. Het belooft weer een interessante en mooie Sluizendag te worden.

Op dit moment (dinsdag 13.00) zijn er nog enkele plaatsen beschikbaar. Kosten zijn €30,-- en opgave vooraf is noodzakelijk.
U kunt zich nog opgeven door overmaking van €30,- op bankrekening NL21 INGB 0005 1128 03 t.n.v. Stichting HSSN. Doe dit wel vóór 30 september!

                terug naar boven                 naar Nieuwsoverzicht

maandag 24 september 2018         
Heel vroeg, ik meen direct na opening van de sluis om 06.00 uur passeerde de Albatros. Arnold J van Dunea, het duinwater-bedrijf, ging op patrouille richting Woudrichem om niet lang erna weer terug te keren. De enige interessante passant die toen nog schutte was een oude sleper, de Poolster uit Amstelhoek.

   

De Iris was de volgende, geladen met containers die van Rotterdam kwamen en naar Veghel gingen.

Terwijl ik na het nemen van de foto van de Iris terugliep naar huis, zag ik de Furore door de monding van de Waalhaven het Munnikenland in gaan. Een foto waard vond ik, resultaat een bord "Verboden Toegang" vol in beeld.
Dat illustreert direct ook de zinloosheid van veel borden. "Verboden te zwemmen" staat eronder, volkomen overbodig, het is immers al verboden er te komen. Of zou het bedoeld zijn voor sluiswachters die zo nu en dan een frisse duik willen nemen?

De Knarr kwam richting sluis, maar ging toch ook het Munnikenland in. Later was ik bij het Gedenkteken en nam ik een foto van de twee schepen bij de fabriek van Covaco. 

In de loop van de middag kwam de Stern. Dit schip ging ook richting het Maximakanaal.

Toch ook een nieuwkomer vandaag, de grote Rolf-Moni die in de buurt van Keizersveer het Oude Maasje opging. 

Tegen 18.00 uur mijn laatste schip, de Elsa. Daarna stond onverwacht bezoek voor de deur en ging de aandacht naar de familiebetrekkingen. Het was een achterneef die in de buurt was en langs kwam. De eerste keer dat we elkaar zagen, we hadden dus genoeg met elkaar te bepraten!

Daar werd gewerkt       
Dat daar dat is dan het water tussen De Plaat en de Poederoijense Hoek, tegenwoordig in gebruik door Dunea. Rechts is nog net iets van de gebouwen te zien van de scheepswerf De Gantel.
Ooit vroeg iemand me naar foto's van een ark die zou hebben gelegen tegen de Poederoijense Hoek aan. Ik had die niet, maar nu wel! Links zal wel die gezochte ark zijn.
 

Er werd gewerkt. Niet op de sluis, want van enige activiteit m.b.t. de renovatie van de loopbruggetjes was geen enkele sprake. Misschien morgen wel, wie weet.

                              terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

zondag 23 september 2018    
Het was een behoorlijk onstuimige dag waarop geen enkele beroepsvaarder de sluis bezocht en slechts drie recreanten. De eerste daarvan schutte meteen om 10.00 uur en het was een interessante. Het regende op dat moment behoorlijk en dus nam ik de foto vanuit huis van deze Cornelia

Verder geen foto's van de sluis of de omgeving ervan. Noch bij Covaco in het Munnikenland, noch bij De Heus aan de Andelse Rib lagen schepen. Over naar andere onderwerpen dus maar.

Schepen op de Oude Maas     
Ook daar was op 15 september jl. tijdens de Baro-Dubbel Tocht van AndelWandelt weinig te beleven. Wel zeilde er een oude en prachtige klipper, als dat tenminste de juiste typering is.

   

Het enige ander schip dat daar werd gespot was het koppelverband Wilhelmina I en II.

Stuwen en een molen     
Hofleverancier AndelWandelt was op 12 september op pad langs de Dommel en daarbij werden ook foto's gemaakt van stuwen zoals de Keersop. Nu is "Keersop" niet alleen de naam van een straat, maar ook van een buurtschap en zelfs van een zijriviertje van de Dommel. De stuw ligt verstopt in het groen, een prachtige plek.

Ook in de Dommel werd een stuw gespot, maar dan wel een behoorlijk grotere. Het object bevindt zich bij de Klotputten

   

Op dezelfde tocht meen ik kwamen Anton van Rijswijk en Hans de Weerd langs de Dommelsche Watermolen. Een schitterend en goed behouden watermolen. 

   

Deze watermolen is te vinden door op deze link te klikken!

Loetbostocht vanuit Kinderdijk   
Anton van Rijswijk nam vandaag deel aan deze tocht van zo'n 35 km. Zelf vertelde hij:
"
Het was niet voor het eerst dat ik vandaag bij de Loetbostocht, georganiseerd door wandelsportvereniging Kinderdijk, present was. Samen met Hans was ik daar namelijk al een keer van de partij (naar wat ik pas bij thuiskomst opgezocht heb, bleek dat toch al weer 8 jaar geleden te zijn geweest). 

   

Er was door de organisatie weer een mooie route in de nabije omgeving van Krimpen a/d Lek uitgestippeld. En in die omgeving bevinden zich naast veel polder, het natuur-en recreatiegebied Krimpenerhout en het Loetbos. Niet zo verwonderlijk dat ik daar dus een flinke tijd van de tocht moest doorbrengen.
Krimpenerhout was tot even na de eerste rust, in het clubgebouw Ons Honk van de volkstuinvereniging De Amateur als eerste aan de beurt. Hierna kreeg ik het riviertje De Loet in beeld en niet veel later dwaalde je tot aan de tweede rust bij restaurant de Loet een tijdlang door het Loetbos. 

Vervolgens ging het door de polder, langs ik weet niet hoeveel bruggen, naar het buurtschap Schuwacht. Wat dan nog overbleef tot in Krimpen a/d Lek was wat dijk en na de haven nog een paar straten. 30 kilometer  7:45 – 13:30 uur."
Hierboven staan in het verslag eerst een tweetal foto's van het Gemaal Hillekade. De grote foto is van de paviljoentjalk Zeldenrust.
Daarmee ben ik klaar, mijn aandacht gaat nu verder uit naar PSV-Ajax. Uitslag? nog niet bekend, maar ik schat zo'n 3-0 of 4-0.

                       terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 22 september 2018    
Er gebeurde nog het e.e.a. in het donker gisteravond! Ik kreeg er niets van mee, maar het schijnt dat er werd proefgedraaid met de brug, waarbij verkeersregelaars het verkeer op afstand hielden.
Na een paar (?) keer werd de brug vrijgegeven, de storing die op 7 september (!) was begonnen, was opgelost. Nogmaals, ik merkte nergens iets van tot mijn iPhone me vertelde dat er mail was. Niet dat ik direct keek, maar even later toch wel. Het bleek groot nieuws te zijn:

Chapeau voor de mannen die gisteren overdag, maar dus ook 's avonds bezig waren het probleem die de brug gaf en had op te lossen. Zo gezellig is het niet in de kelder van de brug die onder de Gelderse zijde van de brug ligt. Ooit nam ik in die kelder een kijkje om wat foto's te maken. Ik plaats die hieronder zonder verder commentaar, ik weet er helemaal niets vanaf.

   

 

   

 

   

Wel weet ik nog heel goed dat in november 2007, bijna tien jaar geleden dus, het hydraulisch systeem werd opgeknapt en daartoe verwijderd. Een tweetal foto's illustreren dit werk.

   

Maar goed, de ellende met de brug duurde vijftien dagen, maar die zijn ook weer snel vergeten als het ding doet waarvoor het werd aangelegd. Eigenlijk een simpele opdracht: omhooggaan als die melding komt en naar beneden gaan als dat wordt gevraagd. Vandaag lukte dat in ieder geval goed!

Nu maar duimen dat de brug niet weer vreemde capriolen gaat vertonen, zoals niet helemaal dichtgaan, halverwege de brui aan Maarten geven, spelen met de slagbomen, etc. Hopenlijk zijn we verlost van dergelijke taferelen.

   

Hoe verwonderlijk, maar gelukkig dat hier nooit ongelukken zijn gebeurd. Hoe makkelijk had dat gekund als (zwaar) verkeer toch de brug oversteekt, terwijl een paar slagbomen wel waren gesloten. Verkeersregelaars kwamen toen nog niet.
Nee, het beeld van fietsers die de Waaldeuren gebruikten om toch op de overkant verder te gaan zal ik wel missen. Dat kan al helemaal niet meer doordat de een of andere sul bedacht dat deze overgang van de sluis toch echt wel heel levensbedreigend was. Afsluiten dus die handel, wat een ideoterie.

Toch nog schepen vandaag    
Niet druk vandaag, maar dat is gewoon voor een zaterdag. De Eros miste ik doordat ik toen afwezig was door het aanschaffen van een aantal boodschappen. In het archief een foto van de combinatie opgediept van mei 2016. De combinatie kwam toen ook langs op een reis van Helmond naar Amsterdam.

Toen ik thuis was, kwam de Princehof langs. Het regende op dat moment echter zo dat ik vanachter het raam een foto maakte. 

Vergeet ik bijna dat ik gisteravond, toen het nog licht was, een foto maakte van de RWS 73 in de sluis. Het regende op dat moment flink, terwijl de wind sluisvullend was. Ook een foto vanuit mijn keuken dus maar.

AndelWandelt in de Rotterdamse haven(s)     
Tijdens de Baro-tocht van 15 september jl. belandden Hans de Weerd en Anton van Rijswijk ook in het centrum van Rotterdam. Daar kregen ze goed zicht op de Nieuwe Maas toen ze in de buurt van de Maastunnel verpoosden. 

Het eerste schip dat voorbijkwam was de met containers geladen Vaar-Wel (023.18289). In de buurt van het tunnelgebouw van de Maastunnel lag de coaster Eems Star. Ietsje verderop nog een coaster, de Arklow Racer uit -hoe kan het anders- Arklow

   

Met de skyline van Rotterdam op de achtergrond passeerde de Duitse Till Deymann

Vrij snel daarna volgden de Nederlandse Veritas en de Dei Voluntas, de laatste is een bekende van de Wilhelminasluis.

   

Het laatste schip dat varend op de foto werd gezet was de Elay, een motortankschip. 

De laatste foto is voor een schip dat de herinnering aan de zeevaart hoog houdt, de Rotterdam.

Maar ook buiten Rotterdam hielden Anton en Hans de ogen open en jawel. Onderweg kwamen ze langs een van de duizenden moderne gemaaltjes die ons land telt.
In dit geval was dat een gemaaltje aan het Molenpolderpad in Barendrecht. Vergeleken met de oude gemaaltjes heeft deze toch wel heel weinig charme. Ik kon er trouwens niets over vinden.

                            terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 21 september 2018             
Opvallend vandaag het kleine aantal recreanten dat de sluis passeerde. Waarschijnlijk deed de harde wind deze scheepjes de luwte van havens en andere ligplaatsen opzoeken. Beroepsvaart kwam voorbij: Shalom, Niky en Fasaly bijv., maar ook in de middag de Ventjager. Als ik me niet vergis ging die met een lading zand naar Kerkdriel.

De Avenir was de volgende. Een man die met mij stond te kijken legde me uit dat dit een verlengde spits was. Op de foto vaart in de verte de Ventjager weg. 

In de sluis kon ik deze verlengde spits beter bekijken. Inderdaad was de breedte die als van een spits, de lengte was ca. twee meter meer. Ik heb het schip daarom opgeslagen bij de spitsen.
De Avenir kwam van Helmond en was op weg voor een plekje in Gorinchem.

De volgende en laatste was de Belgische Je-Pa uit Gent die nu van Veghel kwam. Na het schutten bleef het schip overnachten in de Waalhaven, morgen weer verder naar misschien wel Rotterdam. Later kreeg de Je-Pa in de Waalhaven gezelschap van de Prinses Margriet die bijna alle weekeinden daar doorbrengt. 

Hier klopt iets niet    
Blijft de vraag wat op deze foto's dan niet klopt. Ik moest zelf lang kijken voor ik het doorhad, mijn betere helft duidde het moeiteloos. Grappige situatie wel.

   

It giet oan oftewel It sil heve!!
Vandaag kregen we een brief van Volkerinfra waarin o.a. het volgende stond. Schippers zullen wel blij zijn dat ze binnenkort weer veilig van boord kunnen, of aan boord natuurlijk.

De bruggetjes worden gerenoveerd, net als in 2014 toen ze werden verwijderd bij het plaatsen van nieuw remmingwerk.

   

De afzichtelijke afzettingen zullen dus eindelijk verdwijnen. Misschien komt er wel een bordje op met "Alleen in noodgevallen te gebruiken", of "Niet voor recreatievaart". Kortom ik, en anderen met mij, ben benieuwd.

Gelukkig is alles goed gegaan bij het gebruik van de bruggetjes in de afgelopen tijd, want ik heb toch gevaarlijke klauterpartijen gezien van mensen die koste wat kost van of aan boord wilden gaan. 

Op het oostelijk parkeerterrein zal een bouwterrein worden ingericht, op de foto hieronder rood omlijnd.

                        terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

Top