HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier
Forum

                                Nieuwsoverzicht van 23 t/m 30 september 2017                                           

 zaterdag 30 september 2017    
Eerst nog maar eens terugkijken naar gisteravond toen ik eindigde om 18.00 uur en schreef dat de Jandi kwam schutten. Ik maakte er even later toch maar een foto van.

De reden van deze foto was dat de sluis in storing was, op de foto hierboven zijn de sluislichten dan ook uit. Via mail kwam ik dat te weten toen om ongeveer 18.15 uur onderstaand Scheepvaartbericht bij me binnenkwam over storing 2017-23.

Omdat ik aannam dat ik niet in de Maashaven moest zijn maar op het Waalsluishoofd wandelde ik daar maar heen. Inderdaad, de Waaldeuren waren niet helemaal dicht en daardoor konden de Maasdeuren niet worden bediend. 

Verder weet ik niet wat er allemaal gebeurde maar om 20.25 uur zag ik de Jandi de sluis uitvaren richting Wijk en Aalburg. Even later kwam er weer een Scheepvaartbericht binnen, zie hieronder.

Schepen vandaag       
Nu was het natuurlijk ook niet echt lekker weer om te gaan varen voor je plezier, maar het is goed te merken dat het vaarseizoen voor de recreatie zo goed als voorbij is. Er kwamen wel pleziervaarders langs, maar die waren op de vingers van drie handen te tellen. Beroepsvaarders waren nog minder te bewonderen. De Initia was de eerste, maar ook toen regende het flink. Een foto vanuit huis dus maar.

Een tijdje later, het miezerde nog wat, de Edison in de sluis. Het schip was op weg naar de Jandi bij Wijk en Aalburg.
Vanaf de brug zag ik aan De Rib in Andel, bij de fabriek van De Heus, de Deo Juvante liggen. Ook maar een foto dus. Met de rondvaartboot Wiljo die even later door de sluis kwam, arriveerde ook de regen weer en derhalve opnieuw een foto vanuit huis.

       

Wij vertrokken daarna van de sluis en pas tegen 15.00 uur waren we weer terug. Voor het naar huis gaan nog in het Munnikenland gekeken naar de Schoonenburg die bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland was aangekomen met een lading uit Duitsland.

Daarna geen schip meer gezien, maar wel dat de lichten van de sluis uit waren. Een veeg teken meestal!

Storing 2017-24      
Na het aanzetten van de computer bleek ik o.a. een berichtje te hebben van Vaarweginformatie over een storing aan de Wilhelminasluis. 

Weer naar buiten om een foto te maken van een roerloze sluis met een tweetal pech hebbende recreanten erin. 

De sluiswachter vertelde me dat het weer hetzelfde euvel was als gisteren en ook dat zo'n storing zich 's morgens al twee keer had voorgedaan. Nu kwam de monteur opnieuw, helemaal uit Arnhem, en die had de boel al vrij snel aan het lopen.
Wel leek het erop dat duikers zouden worden ingeschakeld, maar eerst kwam de afmelding van de stremming via een Scheepvaartbericht en niet veel later zag ik de monteur vertrekken. Geen duikers dus.

Torentocht   

Vandaag doen de mannen van AndelWandelt mee aan de Torentocht vanuit en naar Buren, een tocht van ca. 35 km. Foto's heb ik nog niet binnen, maar morgen zal ik er zeker aandacht aan besteden. 
De Torentocht is een recreatieve tocht die kan worden gestart bij een van de vijf deelnemende kerken: Buren, Erichem, Kapel-Avezaath, Kerk-Avezaath en Zoelen.
De wandelaar kan bij elke deelnemende kerk steeds uit verschillende routes kiezen en bepaalt zelf zijn afstand. De routes gaan gedeeltelijk over particulier terrein: boomgaarden, wijngaard en landgoederen. In deze tijd van het jaar geeft het fruit extra kleur aan deze unieke wandeltocht! Door mee te lopen draagt de wandelaar bij aan het behoud van de monumentale kerken. 

                                     terug naar boven                 naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 29 september 2017      
Een rustige vrijdag, maar dat komt vaak voor in de laatste jaren. Vanochtend vroeg hoorde ik wel schepen of in ieder geval een schip schutten. Maar voor mij werd de Alpha de eerste en bijna miste ik die ook nog. Daarom de auto genomen om vanaf de Maasdijk, met Poederoijen op de achtergrond, de Alpha in volle galop op de foto te krijgen. Mooi plaatje al zeg ik het zelf.

Op de terugweg reed ik even door over de sluis om bij het Gedenkteken een foto te maken van de drukte bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland.

Achter de bak rechts lag de Festina Lente bij de kraan te lossen. Erachter werd de Duitse Fiducia geladen, waarbij de Rosalinde op de plek waar tot voor kort casco's lagen lag te wachten. De Festina Lente vertrok later in de middag naar Dordrecht, terwijl de Fiducia richting Duitsland ging.

       

Het bleef rustig, slechts een paar recreanten, tot de Spes-Vera schutte op een reis die naar Heerewaarden ging. In de Waalhaven passeerde het de Prinses Margriet die het voor deze week genoeg vond en aan de remming lag.

   

Het laatste schip vandaag voor mij was de grote Wilhelmina-Arina die tegen 16.00 uur van Rotterdam kwam en in Andel leek te blijven. Even later zag ik dat het schip toch verder ging naar voor mij onbekende oorden.

Ook daarna bleef het rustig tot om 18.00 uur de Jandi kwam schutten. Geen foto meer, het regende toen al. 

Rondje Leerdam    
Om "uit te lopen" van de tocht van afgelopen vrijdag, de Maasstruintocht, ging Anton van Rijswijk zaterdag jl. naar Leerdam om daar weer enige kilometers af te leggen. Jammer voor mij, maar schepen zag hij (bijna) niet onderweg. 
Wel statische objecten in de vorm van gemalen en een sluis kwam hij tegen. 

   

Hierboven twee opnamen van het sluizencomplex Asperen en in dit geval het deel dat in de Lingedijk zit. Hieronder het gemaal Gellicum waar Anton in alle vroegte voorbijkwam.

De volgende was het gemaal De Neust. Alles erover is hier te vinden. 

       

Ook over het gemaal De Vlinder is het e.e.a. te vinden, hier bijvoorbeeld.

Het laatste actieve gemaal dat Anton zag was het gemaal de Nieuwe Horn dat aan de Meerdijk in Acquoy ligt.

   

Ietsje verderop zag Anton het ex-stoomgemaal Oude Horn. Een gemaal dat een totaal andere bestemming heeft gekregen. Het is een plaatje, waarbij van het terugplaatsen van nieuwe sluisdeuren ook nog eens een filmpje is gemaakt.

                            terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

donderdag 28 september 2017     
Weer flink wat regen vanochtend zodat ik me niet buiten waagde met mijn camera. Maar ook vanuit huis zag ik de spits Spica passeren, op weg naar Dordrecht. Het was nog vroeg toen, net na 08.00 uur.

Ruim een uur later, het regende nog steeds, kwam de volgende schutting. Twee schepen tegelijk in de sluis.

Eerst kwam de Zeemeeuw binnen op een route die naar Heerewaarden leidde. Daarna kwam de Wilhelmien de sluis in, ook die was op weg om zand te halen in Heerewaarden.

   

Mij was bekend dat vandaag een vaartocht op het programma stond voor ouderen uit Woudrichem. Het vertrek zou zijn om 09.00 uur en gezien de route, een rondje Land van Heusden en Altena, zou de Zilvermeeuw 2 hier 10.00 uur moeten zijn. Dat klopte ook en natuurlijk leverde dit een zwaaimoment op, hoewel bijna alle passagiers beneden zaten vanwege de regen.

Wij vertrokken daarna van de sluis om richting Zaltbommel en Hedel te gaan. We kwamen ook bij Sluis Engelen terecht waar net voor ons de lichten op rood gingen. De auto maar geparkeerd en van dichterbij gekeken welk schip in de sluis lag. Het bleek de Manuela te zijn die met containers van Papendrecht kwam en naar 's Hertogenbosch wilde.

Vanachter een zeer onvriendelijk hek (zie ook artikel hieronder) keken we naar het schutten in deze bijzondere sluis waarvan de officiële naam Henriëttesluis is. 

   

Aan de Maaskant van deze sluis lagen drie flinke schepen, waarvan eentje was gepavoiseerd. Voorop lag de hier ook bekende Sayonara, de ex-Jo-An, die ook in Den Bosch moest lossen.

Erachter lagen de Maaspoort, ook op weg naar Den Bosch, en de met vlaggen versierde Oranda. Ook dat vroeg om een fotomoment, zeker met de geluksbrengende ganzen boven de Oranda.

   

We reden verder daarna richting Bokhoven, maar vlak voor dit dorpje stopte ik om een foto te maken van de Lammie die de bak Joro voor zich had. De toen laagvliegende ganzen trokken zich weinig van het transport aan.

Net voor 14.00 uur waren we terug op de sluis, juist op het moment dat de Spes-Vera, ook al op weg naar Heerewaarden, in de sluis lag. Ruim een uur later, om 15.30 uur, kwam de volgende langs. Het was de Juntos die van Werkendam kwam en ook al richting Heerewaarden ging.

   

Daarna zag ik tot nu toe, 18.00 uur, geen schip meer langskomen behalve de sleper Walrus II. Einde dag daarom voor mij.

Veilgheid door stickers      
Gisteren zijn op alle sluishoofden stickers aangebracht die waarschuwen voor onprettige situaties. Die stickers zullen dan zijn bedoeld voor personeel die op de sluis onderhoud komt plegen, want "gewone" stervelingen mogen daar helemaal niet meer komen.

Voor alle duidelijkheid staan de aangebrachte stickers hieronder nog een keer, eerst die op een aandrijfkast met ernaast die op een tandwiel. 

   

Nu kan ik met die stickers wel leven, zeker als die de veiligheid van personeel verhogen. maar het zal toch niet waar zijn dat de Wilhelminasluis ook hekken krijgt als op Sluis Engelen (zie artikel hierboven) zijn geplaatst?

                               terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

woensdag 27 september 2017
Weer mistig vanochtend en derhalve weinig vaart. Wel zag ik in de Waalhaven de spits Oostenwind en de Nomade liggen. De Oostenwind zou later verder gaan naar Gorinchem, de Nomade ging laden in het Munnikenland. 

Lang wachten op het eerste schip hoefde ik niet, want net na het maken van de foto hierboven kwam de Gera hier schutten als onderbreking van een reis van Vlaardingen naar Oss. De Gera zag ik nog niet eerder hier.

Daarna vertrokken we om nog dieper Brabant in te gaan. Bij terugkomst, iets na 16.00 uur, lag net de Eben-Haëzer in de sluis.

Daarna zag ik geen schip meer schutten, het is nu bijna 19.00 uur. 

Toch nog meer verboden      
Wanneer deze verbodsborden zijn geplaatst weet ik niet, maar vanaf nu is bijna het gehele sluisterrein verboden gebied voor onbevoegden geworden. Nu nog een BOA op de sluis stationeren om de borden ook te laten werken.
 

Hierboven de toegang tot het sluisterrein vanaf het oostelijk parkeerterrein, hieronder die van de westzijde.

Vakantiefoto's van een stuw   
Of dat ook echt zo is weet ik nu niet meer, maar in ieder geval kwam ik deze nog niet geplaatste foto's tegen van de Stuw Werverweg, die in gebruik is bij het Waterschap Vallei en Veluwe.

   

Kanalen, Gemalen en Sluizentocht
Op 16 augustus jl. liep AndelWandelt deze tocht, waarbij ook de Utrechtse Weerdsluis werd bezocht. Natuurlijk maakten Anton en Hans weer een aantal foto's, waarvan hieronder een aantal staan. 
Ik plaats deze foto's zonder commentaar of explicatie, want een bezoekje aan de website van de Utrechtse Stichting voor het Industrieel Erfgoed levert een schat aan informatie op.

       
   
       

                          terug naar boven              naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 26 september 2017    
Het begin van de dag was niet best: flink dichte mist en daardoor geen schepen. Pas toen die mist wat dunner werd kon ik het eerste schip van deze dag begroeten, zo rond 09.30 uur.

   

Deze Nieuwegeinse Albatros was op weg naar Heerewaarden om zand te halen.

Daarna een bijzondere gast en dat was een boot van het Leger. Deze zag ik nog niet eerder de sluis passeren. 

   

Op de rechterfoto hierboven is een schip te zien dat in de Waalhaven lag, waarschijnlijk vanwege de dichte mist. In ieder geval kwam deze Laurina schutten toen de mist wat was opgetrokken.

In het Munnikenland lag een mij onbekende duwer, de Danube. Het schip was de reden voor mijn wandeling naar het Gedenkteken. Voor de Danube twee grote bakken die werden gelost. Ook de Levant lag bij Covaco, maar dan om te laden. 

   

De volgende in de sluis was de Adriana die al snel werd gevolgd door de Loreley. Bij de laatste kreeg mijn koffie voorrang en dus maakte ik de foto vanuit huis. 

   

Dan een schip dat ik hier nog niet eerder zag, de Sayonara. Het was met containers geladen op een reis van Rotterdam naar 's Hertogenbosch. Later bleek dat ik het schip wel eerder zag, maar dan als de Jo-An. 

Vervolgens de Luctor die richting Rotterdam ging en de Arwi die van Sliedrecht kwam.

   

Terwijl ik naar het Waalhoofd wandelde zag ik opeens een duwer uit het Munnikenland komen. Ter plekke stopte ik in een poging het schip op de foto te krijgen. Het lukte aardig, zo zelfs dat ik kon zien dat het de Forever was.

De reden van mijn wandeling naar het Waalhoofd was dat ik een foto wilde maken van de Sperate die tot nu toe onbekend voor me was. Het schip kwam van Veghel en was nu bijna op de bestemming nabij Werkendam.

In de Waalhaven zag ik twee schepen. Rechts lag de Knarr aan de remming te wachten na al eerder te hebben geschut. Drijvend was er de Levante die in het Munnikenland was geladen.

   

Het uitvaren van de Sperate leverde zo een aardig beeld op van het drietal schepen. Het werd meteen mijn laatste foto van vandaag. Wel zag ik nog o.a. de Anna, Babette, Deo Iuvante, Gerrit-Jan, Oostenwind, Vliestroom en Scheldestroom passeren voordat het donker werd.

Twee gemalen         
Vandaag ook weer ruimte voor een tweetal kunstwerken, gemalen in dit geval. Te beginnen met het Gemaal Veluwe.

Dit gemaal, dat bij Wapenveld ligt, pompt overtollig water uit de noordelijke IJsselvallei naar de IJssel. Bij hoge waterstanden op de IJssel verwerkt het gemaal ook het water uit het Apeldoornskanaal. 
Een vistrap onder het gemaal zorgt ervoor dat vissen ongehinderd langs het gemaal landinwaarts kunnen trekken. 
Naast het gemaal ligt het historisch gemaal Pouwel Bakhuis, nu een beschermd monument. In het Gemaal Veluwe is een informatiecentrum over de hoogwatermaatregelen rondom de IJssel gevestigd.

   

Het tweede gemaal is het gemaal De Aanvoerder dat bij Utrecht ligt.  Dit gemaal pompt water uit het Amsterdam Rijnkanaal naar de Leidse Rijn en vandaar via de Oude Rijn naar Rijnlands Boezem. Het Gemaal is in 1988 gebouwd in het kader van de Kleinschalige Aanvoervoorzieningen Midden Nederland (KWA). Daarmee kan in droge tijden extra water richting het westen worden gestuurd. Zo kan de ‘zouttong’ vanuit zee in het oppervlaktewater worden tegengehouden. Het zoute water vormt namelijk een bedreiging voor de tuinbouw.

   

                                    terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

maandag 25 september 2017      
Voordat ik vanochtend goed en wel bij mijn positieven was, waren al een aardig aantal schepen gepasseerd, t.w. de Pieternella, Niky, Anna, Arnold J (2x) en de Verwachting. Het leek een goed begin van een mooie dag, maar dat liep toch even anders.
Het werd wachten op het volgende schip en pas rond 11.30 uur was het zover. De Martinus sr kwam langs op een route naar Heerewaarden om daar zand te laden. 
Een half uur later de volgende, de Zalmvisser. Ook dit schip was op weg naar Heerewaarden. 

   

Daarna moest ik een uur wachten op de volgende en dat bleek de Belgische Thalassini te zijn die leeg van de Veense Putten kwam na daar de lading te hebben gelost ivm de bodemverhoging.

Het is nu 19.30 uur en nog steeds wacht ik op de volgende. Wel maakte ik nog een foto van de Pieternella die door de Galina aan de Poederoijense Bol, tegenover de Veense Putten, werd gelost.

Schepen afgelopen vrijdag     
Gisteren plaatste ik al een aantal foto's van schepen die werden gespot door AndelWandelt op de Maassstruintocht. Vandaag de tweede serie, te beginnen met de Secunda en de Josette.

   

Bij Heusden met de hoogwaterkering Kromme Nol op de achtergrond passeerde de Lourens sr.

Met de Gelderland en de Tuimelaar kwamen voor mij twee onbekende schepen voorbij.

   

Heel toevallig en bijzonder zagen Hans de Weerd en Anton van Rijswijk vrij snel achter elkaar twee Corja's langskomen.

   

Ergens langs de kant was de sleper Sterna geparkeerd.

Dan weer twee bekende schepen, de Johan Evertsen en de Navigatie. Het waren de laatste schepen van deze tocht.

   

Kunstwerken op de Maasstruintocht  

Allereerst is dat een duikersluis in de Buitenpolder van het Eiland Nederhemert in de vroegere veerdam naar Aalburg. 

   

Een tijdje later een sluisje dat eveneens in die Buitenpolder ligt.  

   

Vrij snel in het begin van de tocht kwamen Hans en Anton langs het Gemaal Blankenstein in het haventje van Hedel. Qua vorm wel een heel bijzonder gemaal.  

Dat was alles van deze tocht. Een geschreven Verslag en Fotoverslag staat elders op deze site. 

Sprinkhaan     
Tijdens het koffiedrinken in het zonnetje vanochtend in de tuin kregen we gezelschap van een uit de kluiten gewassen sprinkhaan, een felgroene. Doodgemoedereerd bleef het dier een tijd op de muur zitten om ons gezelschap te houden.

                                     terug naar boven               naar Nieuwsoverzicht

zondag 24 september 2017      
Wat het weer betreft een prettige dag vandaag en het aantal recreanten hield daar gelijke tred mee. Niet de beroepsvaart, want verder dan het partyschip Princehof kwam ik niet. Daarom vandaag louter foto's die de mannen van AndelWandelt afgelopen vrijdag maakten op hun Maasstruintocht van ruim 34 km.
Eerst maar een aantal van de schepen die zij op de Maas en ook Bergsche Maas zagen. In de startplaats Hedel lagen in de haven bij het bedrijf van Zandhandel - Grondwerken Hofmans Hedel twee schepen, t.w. de Weert en de Anna Catharina.
 

   

De The-An II uit Kerkdriel kwam AndelWandelt tegemoet.

Opvallend een flink transport van de Willy-B die een flinke bak voor zich had, de Cuijk. Prachtig op de eerste foto de gele ton waarop de letters "ZH A". Maar ik heb geen idee wat die letters betekenen.

   

Niet echt bekende schepen voor de Wilhelminasluis waren de Eendracht en de Valencia, twee grote schepen.

   

Ergens onderweg kwam de Madi langs, een onbekende voor me. Het passeerde de aan de kant lossende Marjo-R. 

Nog twee schepen om deze serie te besluiten. Het waren de Lydia en de met containers geladen Anne.

   

Gemalen tijdens de struintocht     
Buiten een paar kleine elektrische gemaaltjes waren vrijdag twee flinke gemalen te zien. De eerste was het Gemaal Bern

   

Het tweede gemaal was het Gemaal Groenendaal

   

Een tweetal sluizen      
Twee sluizen weliswaar maar totaal verschillend wat functie betreft. Sluis Engelen is een scheepvaartsluis, de er niet ver vandaan liggende Sluis Crèvecoeur is een spuisluis.

   

11e Nationale Sluizendag   
De HSSN -Stichting Historische Sluizen en Stuwen Nederland- organiseert op donderdag 26 oktober weer de jaarlijkse Nationale Sluizendag. Dit keer wordt die dag gehouden op het Volkerak Sluizencomplex en er zijn nog een aantal plaatsen beschikbaar om deze interessante dag bij te wonen.

                                terug naar boven                  naar Nieuwsoverzicht

Top