HOME
Testpagina

Nieuwsoverzicht van 21 t/m 30 augustus 2019

zaterdag 31 augustus 2019
Eerst maar eens ingaan op opmerkingen die na bijna iedere update binnenkomen, zeer op prijs gesteld en altijd terecht, over plaatsen die ik in het midden laat bij gebrek aan kennis. Vandaag een terugblik naar 27 augustus toen ik een drietal foto's uit een serie plaatste die door Hans de Weerd mij werden toegezonden.
Ik liet in het midden waar Hans deze foto's maakte, maar zowel Joost Roeland als M. de Graaf wisten mij de juiste plaats te duiden. De RWS 71, Mondeo en Deja varen voor Dordrecht. Karakteristiek natuurlijk de toren en ook de brug van die stad.

Ook de situatie van de foto van de Endeavour bleek bekend te zijn. M. de Graaf vertelde me dat dit schip op de foto opvarig is beneden de spoorbrug van Dordrecht.

Schepen van nu
Nou, daar ben ik snel klaar mee. Geen enkel schip zag ik vandaag door de sluis komen, tenminste geen enkele beroepsvaarder. Recreanten waren er genoeg.
Ondanks de warmte kozen mijn betere helft en ik ervoor om lopend richting het Munnikenland te gaan. Voor het Gedenkteken kreeg ik een goed zicht op de Belgische Tiësto die aan De Rib in Andel lag.

Een stukje verder kon ik een foto maken van de Adelante, een bekend schip waar nu weinig activiteit was te bespeuren.

Vruchten te koop
Een tijdje terug waren bij het explicatiebord over WW1 pruimen te koop. Waren, want nu zijn daar, keurig in een zak, appels te koop. Het zijn groene. Mijn vrouw dacht aan Elstar, ik trek dat in twijfel. We kochten niets, ons fruit kopen we gewoon in een supermarkt.

vrijdag 30 augustus 2019
Gisteren een dagje overgeslagen wat een update betreft. In dit geval prevaleerde een bezoek met mijn schoonvader aan het Veteraneninstituut in Doorn, waar hij en 99 andere veteranen van de Tweede Wereldoorlog waren uitgenodigd. De oudste veteraan was 104, de jongste nog net 92 jaar oud.
Op de foto links mijn schoonvader Gerrit Klaauwer (Onderzeedienst), in het midden Eddy van der Logt (Onderzeedienst) en rechts Camiel Stritzko (320 Squadron). De mannen ontmoetten elkaar weer na zeer lange tijd, geweldig!

Foto's van gisteren
John Pruissen nam de honneurs waar en maakte wat foto's, o.a. van de Vliestroom die van Aalst kwam en naar Hardinxveld ging.

Het was niet de enige sleper die John zag, want niet veel later passeerde de Gepke III die naar Aalst ging.

Ook de behoorlijk volle rondvaartboot James Cook kwam weer eens langs. John merkte op dat dit waarschijnlijk de laatste keer was dit jaar dat dit schip passeerde.

Van Joost Roeland kreeg ik trouwens twee foto's van een splinternieuwe rondvaartboot van de Spido, de Prinses Amalia. Dit schip voer eergisteren ter hoogte van Rossum en kwam van de werf De Hoop in Lobith. Reisdoel was Rotterdam.

Toen ik gisteren na een heel lange dag weer thuis kwam, lag net de Juntos in de sluis. Natuurlijk kon ik het niet laten er een foto van te maken, ook al omdat ik dan de huidige foto van het schip in het archief kon vervangen.

Foto's van vandaag
Dat zijn er niet veel. Op weg naar Brasserie De Buurman bij de Batterij onder Poederoijen voor een lunch zag ik de Anda liggen bij de fabriek van Covaco waar het werd gelost.

Vanaf de dijk bij Poederoijen kreeg ik zicht op de zes schepen die nog in de Poederoijense Hoek liggen. Zon tegen en dus geen foto gemaakt. Later wel, maar dan vanaf De Rib bij Andel.

Op De Rib was ik omdat ik een goed beeld van de Lastage, die net ervoor was geschut, wilde hebben.

In de loop van de middag opeens twee oude en bekende slepers, de David en de Storm.

De Zilvermeeuw 2 had ook net als de James Cook gisteren behoorlijk wat passagiers aan boord.

Mijn twee laatste foto's zijn van een duo-schutting van de Tesco 9 en de Prinses Margriet.

terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

woensdag 28 augustus 2019
Ook vandaag maakte ik maar weinig foto's, debet daaraan was opnieuw de hitte. Hieronder een paar van die foto's. Allereerst de Cornelis B die ik vanochtend vroeg in de Waalhaven zag liggen waar het gisteravond al was aangekomen.

Al vroeg in de ochtend zag ik de Trekvogel met een ponton net als gisteren op weg naar Aalst passeren. Toen het terugkwam zonder ponton was de duwer in gezelschap van een oude sleper, de Brittania.

De Werkendamse Combination was de volgende die me naar buiten lokte. Dat vooral vanwege de lengte, maar ook de bijzondere bewolking op dat moment.

Dan een foto die ik kreeg toegestuurd. Niet een echt goede foto maar leuk omdat die illustreert dat het druk was vanochtend. De Spes Salutis maakte de kolk vol door er nog net in te passen.

Later bleek dat de Spes Salutis in de Maashaven was achtergebleven.

De Albatros ging op de foto omdat het een goede bekende is hier. Vaak ook passeert het 's morgens in alle vroegte.

Tot slot de Zephir die in de Maashaven geduld moest uitoefenen voordat het kon schutten.

Buiten de hierboven genoemde schepen passeerde nog een flink aantal, hoeveel precies weet ik niet. Heb ik niet bijgehouden.

terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 27 augustus 2019
Vandaag was mijn Persoonlijk Hitteplan van kracht en dus maakte ik bijna geen foto's. Daarbij komt dat mijn betere helft vandaag verjaarde, haar huidige leeftijd houd ik maar geheim.
Op onderstaande gedateerde foto staat ze nadat we naar het Gedenkteken zijn gewandeld om wat foto's te maken. Op de achtergrond lonken de huizen op de Wilhelminasluis al weer.

Met wat vrienden en kennissen brachten we vanmiddag een paar uurtjes in gezelligheid door en dus was er geen tijd om me bezig te houden met de sluis. Dat kon ik wel vanochtend toen de Trekvogel zich liet schutten.

Het casco, dat naar de werf in Aalst ging, paste maar net tussen de sluishoofden. Uiterst behoedzaam en met hulp van een man voorop het transport schutte de Trekvogel met het casco van een Euro Carrier richting Aalst.

Het uitvaren van de sluis werd gadeslagen door een flink aantal leden van de Fanclub van de Wilhelminasluis.

Vaartocht Drimmelen-Rotterdam 4
De laatste foto's van deze trip waarop Hans de Weerd de foto's maakte. Als eerste kwam de Zwarte Zwaantje aan de beurt, maar daarover schreef ik al zo veel dat ik dat nu maar achterwege laat.

Hans kwam in het Rotterdamse ook de RWS 71 tegen, een schip dat ik overal wel eens zie opduiken. Hebben dit soort patrouille-schepen eigenlijk vaste routes of wordt gevaren naar die plaatsen die de commandant aantrekken?

Bij de volgende foto doe ik weer een beroep op de kennis van de volgers van mijn website. Afgebeeld is de Mondeo, maar waar ligt dit schip?

Ook bij de volgende foto van Hans de Weerd geldt deze vraag. Het is de DeJa, maar waar vaart dit schip?

De laatste foto dan van de prachtige serie die Hans de Weerd maakte tijdens zijn trip met familieleden. Afgebeeld is de Endeavour, maar waar vaart dit schip. Niet belangrijk natuurlijk om te weten, het is tenslotte al een paar weken terug, maar gewoon leuk om foto's te kunnen duiden.

terug naar boven                                   naar Nieuwsoverzicht

maandag 26 augustus 2019

Vandaag weer mijn Persoonlijk Hitteplan in werking gezet en dus maakte ik maar weinig foto's. Het was echt heel warm op de sluis, geen pretje om daar veel in te lopen.
De Gepke III kwam vanochtend voorbij en omdat ik laatst zag dat deze sleper bezig was met het vervoer van één van de nieuwe casco's vond ik een foto wel op zijn plaats. De Gepke III ging richting Maas, maar sloeg bij Heusden rechtsaf de Bergsche Maas op om tenslotte in Dordrecht te eindigen.

De tweede die mijn aandacht trok was de Duitse Gustav, een varend hotelschip. Het schip ging al de sluis uit toen ik een foto wilde maken. Te laat dus helaas, maar toch twee foto's van het schip. Joost Roeland zag deze Gustav op 24 mei van dit jaar aan de Van Veldekekade in Den Bosch liggen en hij stuurde me deze twee foto's.

Voor de Manuela was ik wel op tijd, maar lopen naar het Waalhoofd was teveel gevraagd. Daarom een foto gemaakt vanaf het Maashoofd.

Toevallig keek ik naar buiten toen een oude sleper in de sluis lag. Het bleek de in 1932 gebouwde Donau te zijn.

Waar was dit?
Gisteren plaatste ik onderstaande foto die Hans de Weerd een week of wat geleden maakte. Omdat ik niet wist waar het was schreef ik "maar er is vast wel iemand die het kan duiden".
Drie reacties kwamen binnen, van Erwin Zorn, Joost Roeland en Hans Duijster. Unaniem zeiden de Veerhaven te herkennen. Leuk dat deze mannen reageerden: Bedankt mannen!

Vaartocht Drimmelen-Rotterdam 3
Vandaag slechts een viertal foto's van deze in familiekring gemaakte trip. Het eerste schip draagt een hier wel heel bekende naam "Sayonara".

Lijkt de Sayonara een groot schip, vergeleken bij de Spartacus is het maar een kleintje.

Een stukje verder kwam hen de Thyra met een aantal bakken ervoor tegemoet.

Laat de laatste foto van deze serie nu een bekende zijn. Deze Cornelis Sr komt met regelmaat door de Wilhelminasluis.

zondag 25 augustus 2019
Maar weer eens beginnen met een foto van gisteren die Joost Roeland me stuurde. Daarop is de Domani te zien die net de Sluis St Andries (Sluis Rossum) heeft verlaten en nu op de Waal stroomafwaarts gaat tot Woudrichem om daarna naar de sluis te komen. Mooie foto trouwens.

Mijn eerste aandachttrekkend schip was de IJzeren Kraak, een wachtschip van de Scouting Willem de Zwijger III groep uit Dordrecht. Een schip dat in 1927 werd gebouwd en sinds 1968 in bezit is van de Scoutinggroep.

Het enige beroepsschip vandaag was de Tripang. Waar ik verwachtte dat het schip naar de Poederoijense Hoek zou gaan, ging het echter rechtdoor na het schutten.

Het was trouwens druk vandaag, zodat de aanwijzingen van de sluiswachter hout sneden. Onbegrijpelijk, maar dan heb je van die patsers die veel laten zien maar te bang zijn om aan te sluiten of langszij af te meren.
Wat een afgang soms! Hoe dan ook, de meeste scheepjes gaven geen problemen. Hieronder het uitvaren van een volle schutting aan de Waalkant.

Maar ook richting Maas schutten heel wat recreanten, daaronder een goede vriendin van ons. Berly Potters, schipperse van de Muis, deed het goed en keek achterom en kreeg dit beeld voor ogen.

Alle drukte in de sluis lokte ook een flink aantal kijkers, waarbij sommigen elkaar opzochten in de schaduw van een monumentale boom. Vanmiddag telde ik op zeker moment 32 kijkers tegelijk op en bij de sluis, geen record want dat staat op 54 kijkers.

Vaartocht Drimmelen-Rotterdam vv.
Nu deel 2 van de vaartocht die Hans de Weerd met familie maakte naar Rotterdam en terug. Dit keer een aantal foto's die hij maakte in het Rotterdamse, te beginnen met een opname van de Euromast. Links op de foto de Duitse Suntis naast de Lady Astrid. Rechts een tot nu toe onbekend schip.

Hans maakte gewoon een aantal foto's van de Rotterdamse haven. Namen zijn dan niet belangrijk, de beelden spreken.

Ietsje verderop zag Hans net nog de ook hier bekende Marco Polo van Spido vertrekken voor een tocht.

Een binnenvaartschip dat langszij een zeevaartschip ligt valt in het niet. Dat ging ook op voor de Valburg die tegen de Al Rawdah van de Marshall Islands lag te laden.

Heel leuk de foto die Hans maakte van de Skyline van Rotterdam met de bus van Splash Tours prominent op de voorgrond.

De laatste foto van deze serie toont zo te zien een aantal historische vaartuigen, maar waar dit is vertelde ook Hans de Weerd niet. Maar er is vast iemand die deze plaats kan duiden.

terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 24 augustus 2019
Eigenlijk een unicum, want zelden of nooit zie ik een leeg schip passeren dat naar Andel moet. Bij de Marlijn was dit het geval, hoewel ik twijfelde of het schip daarna niet naar het drijvend dorpje in de Poederoijense Hoek ging.

Piet Lobregt gaf antwoord op de vraag door een foto van de schepen in de Poederoijense Hoek waarbij de Marlijn aansluiting vond. Daar liggen dus nu vlnr de Iduna, Res Nova, Res Nova, Storm, Douwina en Marlijn.

Vanmiddag stond al lange tijd een auto geparkeerd op de sluis, waar op de zijkant stond "Waterfeesten.nl". De Domani was in aantocht en 1 en 1 is 2, dus was het duidelijk dat de auto, tenminste de chauffeur ervan, wachtte om deze Domani te voorzien van enige victualiën. De gtrote foto van de Domani is trouwens een archiefopname van mei 2013.

Dan kreeg ik opnieuw een foto binnen die in Zwartsluis werd gemaakt van een bekend schip. In dit geval was dat de Lauma, waarvan de schipper druk bezig is het stuurhuis en het achterschip te voorzien van een frisse laag verf.

Van Hans de Weerd kreeg ik een flink aantal foto's binnen van een vaartocht die hij een tijdje geleden met familie maakte. De trip begon in Drimmelen en ging via de Biesbosch richting Rotterdam.
Om de Biesbosch uit te komen was een brugopening bij de Biesboschsluis nodig en daar moest even op worden gewacht.

Ter hoogte van Hardinxveld lagen twee bekende schepen, de Taurus en de Bakesteyn.

Op de rivier kwam de ontmoeting met de Veerhaven X1 (links) die met zes bakken stroomopwaarts ging. De rondvaartboot moest even wachten op dit geweld, ook al omdat de Cobra in beeld was. Weet iemand trouwens welke toren rechts boven de Cobra is afgebeeld?

Ietsje verderop de ontmoeting met twee andere schepen. De eerste was de Caronia, een schip dat hier i.v.m. de lengte van 135 m. nooit zal komen. De andere was de Piraat en die is hier wel bekend.

Bij Papendrecht zette Hans weer een bekend schip op de foto hoewel deze Tyda Kyra hier niet vaak komt.

Wel bekend is de rondvaartboot Nehalennia waarmee vervolgens een ontmoeting was.

In de Noord zag Hans de Ark liggen en natuurlijk was daar een foto van nodig. Veel te doen over deze mastodont.

Hiermee eindigt deze update van 24 augustus. Morgen weer verder en zeker zullen dan meer foto's van Hans de Weerd tevoorschijn komen.
                                terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

donderdag 22 en vrijdag 23 augustus

Zowel gisteren als vandaag veel en langdurig weggeweest. Veel van het gebeuren in en rond de sluis heb ik dan ook niet meegekregen. Geen enkele foto daarom van schuttende schepen, maar toch een gevulde update door vooral de correspondenten.
De Schuttevaer bracht achteraan in de krant in de rubriek Kielzog een prachtig artikel van Hannie Visser-Kieboom die in gesprek was met het verfrissende schipperspaar van de nieuwe Ariël. Hieronder een stuk uit dat artikel. Wil je het hele artikel lezen, dat is het zeker waard, dan zul je een abonnement op de Schuttevaer moeten nemen of een exemplaar los kopen. Bij Dirk Verbeek in de Julianastraat in Andel zijn exemplaren te koop.
Verder niets te melden over dit artikel, alleen dat ik zit te wachten op de eerste keer dat de nieuwe Ariël door de Wilhelminasluis komt!

Mijn tweede bijdrage in deze update is de Vlij die werd gelost bij Covaco in het Munnikenland met ernaast de Fiducie die daar gisteren werd geladen.

Gisteren ook zag Peter Leysten bij het oversteken van de Waal met de veerpont Brakel-Herwijnen de Friese Waterpoort uit Sneek passeren. Gelukkig heeft hij altijd zijn camera paraat.

Ook vandaag maakte hij foto's van schepen, ik neem aan ook op de Waal. Ik kreeg tenminste een aantal foto's van mij onbekende schepen van hem binnen.

Hierboven is de Nemo afgebeeld en hieronder de Vitador.

Van een vakantiehoudende RWS'er kreeg ik wat heel interessante opnamen van de Inspé IV. Dit schip lag op de wal bij Scheepswerf Poppen in Zwartsluis.

Goed kijkend naar de foto's kan het niet anders dan dat de Inspé IV wordt verlengd. Toch nog even navragen en nazoeken naar deze verlenging van dit hier wel heel bekende schip.

Dan kreeg ik ook een foto binnen van de Papsluis, een in oude grandeur herstelde inundatiesluis vlakbij het Fort Bakkerskil.

Een stukje verder fietsen bracht het gemaal Poortweg in Uitwijk voor de camera. Een bekend gemaal, maar toch heel leuk om er weer foto's van te krijgen. Alles verandert tenslotte zo snel!

Vandaag maakte ik zelf toch ook nog een tweetal foto's en wel van het drijvend dorpje in de Poederoijense Hoek. Waar de andere dorpjes in de omgeving blijken te zijn verdwenen, houdt dit dorpje hardnekkig vol.

Er liggen momenteel vijf schepen te rusten! Van links naar rechts zijn dat op de foto hierboven, die ik maakte vanaf de ingang van het Duneaterrein, de Douwina, Storm, Res Nova, Res Nova en Iduna.
Hieronder een foto die ik maakte vanaf De Rib in Andel. Links ligt de Iduna, rechts de Storm en de Douwina. De twee Res Nova's liggen ietwat verborgen.

Dan nog een filmpje dat ik tegenkwam op You Tube. Te hopen is dat een dergelijke situatie zich in de Wilhelminasluis niet voordoet.

woensdag 21 augustus 2019
Soms lijkt een dag op een andere dag die al voorbij is. Vandaag was dat ook weer zo en daarom maar eens een andere indeling van deze update.
Te beginnen met schepen die passeerden en waarover ik verder niets heb te vertellen. De Union 2 bijv. die dwars in de sluis lag. Dat zoiets niet de bedoeling is mag duidelijk zijn.

Niky kwam uit het Munnikenland waar het bij de fabriek van Covaco was geladen. Toch ben ik ervan overtuigd dat deze Niky vroeg in de ochtend ook al schutte om in het Munnikenland te komen.

Al lang geleden dat ik de Noorderzon zag passeren. Vanochtend kwam het schip weer eens langs. Schipper is een ex-buurjongen uit de tijd dat we in Woudrichem woonden en natuurlijk wisselden we even wat nieuwtjes uit.

De Rigel kwam voorbij. Leuk, want gisteren zag ik voor het eerst dit schip met deze naam toen het aan De Rib in Andel lag. Nu kon ik ook een veel betere foto nemen ter vervanging van die van gisteren.

De Gerardus dacht ik te herkennen, maar ik was abuis. Deze Gerardus (023.21202) kwam nog niet in mijn overzicht voor.

De Belgische Sirius (060.01817), die van Leerdam kwam, kende ik wel maar vaak komt dat schip niet hier. Na het schutten zocht de Sirius gezelschap bij het drijvend dorpje in de Poederoijense Hoek. Daar liggen nu dus vier schepen: Iduna, Storm, Res Nova en Sirius.

Tot slot nog een oude sleper uit 1924 (023.00573), de bekende Poolster.

Terugkijkend realiseer ik me dat eigenlijk ieder schip bijzonder is. Toch nog beter kijken naar alles dat voorbijkomt in de sluis.

Levensgevaarlijk
Soms ontstaan lange files op de N322 aan beide kanten van de sluis door openingen van de brug. Langzaam komt daarna het verkeer weer op gang.
Anders is het als een landbouwvoertuig of zoals vanmiddag een rijdende kraan over de sluis komt. Er bestaan werkelijk idioten die trachten deze rijdende file in te halen door te kiezen voor de parallelweg. Levensgevaarlijk, het kind op de foto denkt rustig naar huis te kunnen fietsen maar wordt ineens geconfronteerd met een maniak die verloren tijd denkt in te kunnen halen. Maar ja, tijd kun je niet inhalen.

De foto nam ik pas nadat de maniak uit beeld was. Controle van Politie hier betaalt zich in één dagdeel terug, waarom zien we die hier nooit? Wijkagenten schijnen er te zijn, maar bij welke wijk de Wilhelminasluis hoort is niet duidelijk. Nou ja, mee leren leven dan maar tot zich eens iets ernstigs voordoet. Kalf en Put komen dan aan de orde.

Glasvezelkabel
Nu ik toch bezig ben kan ik meteen melden dat we opnieuw werden overvallen door een ploeg noeste werkers ivm de aanleg van glasvezel. Opnieuw ja, want ook dit keer kregen we geen enkele melding dat dit zou gebeuren. Belachelijk natuurlijk.
Volgende stap wordt de kabel in de woning brengen. Maar als dat dan voor de derde maal ongewaarschuwd gaat gebeuren haak ik af. Ik houd het dan maar bij mijn schotel die nog steeds uitstekend functionneert.