HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier
Forum

                                Nieuwsoverzicht van 21 t/m 31 augustus 2017                                            

  
donderdag 31 augustus 2017
Een van mijn correspondenten, (hmm, dat klinkt wel goed) zag vanochtend in de buurt van de Hoogwaterkering Kromme Nol bij Wijk en Aalburg, ook wel genoemd de Poort van de Afgedamde Maas, de Via Nova en even later de met schroot geladen Eros richting Wilhelminasluis gaan. 

   

Vanaf de brug over de Bergsche Maas bij Heusden zag hij twee schepen op dat moment passeren. eerst de Duitse Ursula-Kraus en even later de Erasmusgracht.

   

Zelf was ik op de sluis, waar ik inderdaad later de Via Nova zag schutten. Dit schip uit Dordrecht kende ik nog niet.

   

Daarna vertrok ik van de sluis, maar één van de sluiscorrespondenten nam de honneurs voor me waar. Hij zag de Falasy de sluis in komen, gevolgd door het eerder genoemde Eros koppelverband.

   

Later zag ik zelf ik vanaf de dijk bij De Klerk in Woudrichem die Falasy aankomen. Leuk, want dit schip kende ik als Anje-W en onder deze naam zag ik dit schip hier nog niet eerder schutten. 

Terug op de sluis zag ik de spits Albemar uit Middelharnis de sluis inkomen. Een plaatje van een spits met een prachtig en heel bijzonder boegbeeld.

   

Na het uitvaren in de Waalhaven kwam de ontmoeting met de Spelevaert die ook kwam schutten. 

De Spelevaert, thuishaven Olst, kwam ergens uit het Botlekgebied en ging nu richting Zuid-Willemsvaart.

   

Later kreeg ik nog een foto toegestuurd, een nakomertje van mijn Heusdense Correspondent. Het is de RV 29 van de oud-torpedisten die op weg was met een gezelschap naar Hedel. 

Voor vandaag vond ik het weer genoeg. Morgen wordt begonnen met het "maaien" van de begroeiing in de taluds van de kolk. Ben ik heel benieuwd naar, maar opknappen zal het zeker.

Auto te water       
De Dussense correspondent stuurde me een drietal foto's van een heel vervelende gebeurtenis die plaatsvond bij het veer over de Bergsche Maas tussen Dussen en Sprang-Capelle.

   

Een auto te water, zoveel is duidelijk. Nadere berichten ontbreken tot nu toe echter.

                             terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

woensdag 30 augustus 2017        
Begon de dag met veel regen, in het begin van de avond werd dat veel erger. Tussendoor, vooral vanmiddag, maakte ik toch wat foto's, zoals daar was de Rotterdam 30 met een bak van 114 m. lang voor zich.

   

Het transport was onderweg naar Sliedrecht en kwam meen ik van het zandgat bij Heerewaarden.

De Thira kwam van Andel en ging naar Rotterdam. Weer een schip dat ik hier niet vaak zie.

De Belgische Thalassini was een onbekende voor me. Het schip had een lading gelost in de Veense Put om die ondieper te maken en ging nu richting Millingen.

Tijdens mijn opnieuw zeer smaakvol diner passeerde in de werkelijk stromende regen de Estuarium. Twee goede redenen om niet naar buiten te gaan, maar vanachter het raam lukten de foto's toch ook. Hoewel, je ziet er weinig op.

   

Dat was alles wat de sluis betrof voor vandaag. Weinig te beleven, niet druk.

Salvinia krijgt controle     
Zit ik vanochtend onder het genot van een vroeg kopje koffie de krant te lezen, zie ik in mijn AD Rivierenland opeens een flink artikel over een controle die de Salvinia gisteren moest ondergaan in Kinderdijk. Controle had te maken met werkomstandig-heden en de honorering daarvan die niet altijd in orde blijkt te zijn.
De Salvinia had de zaakjes keurig op orde, neem ik aan. Het schip werd tenminste niet aan de ketting gelegd, want gisteren kwam het door de Wilhelminasluis op weg naar Heusden. 

IJsselwandeltocht Noord     
In de voorbije vakantie liep Hans de Weerd solo deze zelf uitgestippelde tocht van 52 km! Onderweg maakte hij natuurlijk foto's, waarvan die van de haven van Hattem de eerste was.
In die haven twee bekende schepen, links de Orca met ernaast de Adriana.

Het gemaal Antlia bij De Zande, tussen Hattem en Zalk, was het eerste gemaal op deze trip. Een bijzonder gebouw zo te zien.

Het tweede gemaal was gewoner, flink gewoner. Het was het gemaal Adsum dat tussen Zalk en Kampen ligt.

   

Vlak voor Kampen was een sluis in aanbouw. Alles daarover is te lezen op de site van Kampen Online.

       

De tocht voerde veelal langs de IJssel en daar voer het tweelingzusje of -broertje van de Vliestroom die gisteren hier schutte. De naam van dit schip, Nieuwe Diep, is ook de bijnaam van de stad waar ik opgroeide, Den Helder. Leuk!

Verder op de route kwam Hans langs de Spooldersluis die tussen de IJssel en het Zwolle-IJsselkanaal ligt.

Het was er rustig zo te zien, maar toch spotte Hans een paar vaartuigen daar in de buurt. Eerst was dat de Singa en even later de RWS 58.

   

In de buurt van de spoorbrug bij Zwolle kwamen net twee schepen langs, onbekenden voor de Wilhelminasluis. Eerst was dat de Günter Deyman en even later de Dythar. 

   

Op deze tocht passeerde Hans de Weerd ook de Katenveersesluizen waar hij eveneens een aantal foto's maakte. Die foto's plaats ik een volgende keer, voor vandaag vind ik dit genoeg.

                      terug naar boven                  naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 29 augustus 2017    
Wat was het warm en wat scheen de zon fel! Ondanks deze omstandigheden ben ik voor een aantal schepen toch naar buiten gegaan, die mocht ik niet missen vond ik. Het transport van een aluminium casco bijvoorbeeld dat naar Aalst werd gebracht bij Neptune.
Het casco werd geduwd door de Anna-Toby, een mij onbekende sleepboot uit Sneek.

   

In dezelfde schutting kwam de bekende Meeuw uit Aalst mee. Ik had mijn camera nog niet paraat en dus ontbreekt op de foto een stukje van deze oude sleper.

In de Maashaven lag drijvend voor de sluisingang een interessant schip te wachten, de Vliestroom van de Kustwacht. Het schip was vanuit Hellevoetsluis bezig aan een tocht die om het Land van Heusden en Altena heen terug zou leiden naar Hellevoetsluis.

   

Toen ik later op de sluis liep zag ik dat de Nomadis door de monding van de Waalhaven kwam, klaar met het lossen bij Covaco in het Munnikenland. Reisdoel was nu HI Ambacht.
Op de voorgrond rechts twee van de volkomen overbodige borden, links een wandelaarster die bezig is aan de Pelgrimsroute.

Dan kwam de Anna-Toby alleen terug uit Aalst. In Gorinchem hield het schip rust na een flinke dag varen. Waarschijnlijk gaat de reis morgen verder richting Stavoren, het havenstadje waar de reis met het casco was begonnen.

   

De Corrente, die op weg was naar Heerewaarden, was, dacht ik, voor mij het laatste schip vandaag.

Drie schepen liet ik daarna maar passeren, het was genoeg. Het waren de Ella, die van Sluis Hintham kwam, en de Renata die uit de buurt van Helmond kwam. Lagen deze twee schepen in de Waalhaven, ook de Maashaven kende een gast: de Harja III. Dit Groningse schip kwam met een lading die in Amsterdam was ingenomen.

       

Dat ik toch foto's maakte van dit drietal komt omdat het cruiseschip Salvinia in aantocht was. Via Kinderdijk en Dordrecht was het nu op weg richting Den Bosch, misschien wel met een tussenstop in Heusden. 

                           terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

maandag 28 augustus 2017     
Wat een prachtige dag! Daarbij was het vanochtend vroeg druk, geen idee wat er allemaal langskwam, ik hoorde het slechts. Toch was ik rond 07.00 uur op de sluis i.v.m. de passage van de Jadeh Abrisham.

   

Net als gisteren de  Derafsh-E Kaveh ging deze hopperzuiger naar Rotterdam om daar samen per schip te worden vervoerd richting Iran. Droeg de Derafsh-E Kaveh geen enkele vlag, de Jadeh Abrisham droeg fier de Iraanse vlag.

Flinke tijd later de Zwerver die van Sliedrecht kwam en richting Helmond op wilde. Het schip had totaal andere kleuren dan in het Z-album. Die foto ga ik vervangen. Linksonder de Zwerver toen, rechts zoals het vandaag passeerde.

   

Een kijkje in het Munnikenland leverde twee schepen op, de Patria was daar net vertrokken.

Bij de kraan lag de Fortuna te lossen en dicht bij de weg lag de Zeeuwse Nomadis te wachten.

   

Van Rotterdam kwam in de sluis vervolgens de Cornelis B. De Patria, die ook naar Helmond moest, kwam net te laat om in de schutting met de Cornelis B mee te gaan. 

   

Dan twee schepen die qua kleur familieleden leken. Eerst was er de Pax, een oudje uit 1927 en een voormalig sleepschip, en van de andere kant kwam de Belgische Germaine.

   

De voor mij onbekende Belgische Versus uit Antwerpen lag al een tijdje bij de fabriek van De Heus in Andel, maar kwam vanmiddag toch schutten. Blijft een mooi gezicht die 110 m schepen in de oude Wilhelminasluis.

De Merwestroom kwam leeg langs van Gorinchem en ging nu opnieuw zand halen in, vermoed ik, Heerewaarden. Een schutting erna kwam de tweede Patria van vandaag. Deze kwam van Dordrecht en ging vooralsnog ook richting Zuid-Willemsvaart.

   

Dan mijn laatste schip voor vandaag, de RWS 24 die op patrouille ging op de Afgedamde Maas.

Er passeerden nog wel schepen. Zelfs was er sprake van een tweede schutting toen de Albatros moest wachten omdat de sluis met de Galina en de Casa-Nova vol was. De Deo Data kwam van de andere kant en daarna kon de Albatros de sluis in. Op haar beurt lag in de Maashaven toen de Martina te wachten. 
Daarna geloofde ik het wel en ging ik heerlijk een avondje bankhangen.

Zwijndrechtse wijnpeer     
Op het sluisterrein staat een heel oude perenboom. Helemaal achteraan in de tuin van het wachtgebouw. 

Vanmiddag viel me ineens op dat de oude boom toch weer heel veel vruchten draagt. Een kenner vertelde me dat het nog even duurt eer de peren plukrijp zijn. We zullen zien.

                               terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

zondag 27 augustus 2017    
Opeens was het weer zondag en dus verwachtte ik niet veel drukte van beroepsvaart in de sluis. Maar of het nu wel of niet druk zou zijn, was vandaag niet belangrijk. Veel belangrijker was het feit dat mijn betere helft jarig was. Op de foto zit ze bij het Gedenkteken, een monument dat we tijdens onze wandelingen nogal eens passeren. 

Het hele sluisgebeuren was vandaag dus terecht niet belangrijk. Wel kon ik nog op mijn gemak een foto maken van de Renata die in de eerste schutting richting Maas meekwam om richting Veghel te gaan.

Veel schepen verwachtte ik daarna niet meer, maar dat viel nog mee. Visite vond de sluis ook wel interessant en dus was dat de mogelijkheid om de Eurocarrier Derafsh-E Kaveh op de foto te zetten. Helemaal interessant werd het toen de schipper de stuurhut uitkwam en vertelde dat het schip naar Rotterdam ging om op een groter schip richting Rusland te gaan, vanwaar het verder zou worden gesleept naar Iran.

   

Toen bezoek allang weer was vertrokken kwam daar opeens, niet lang voor sluitingstijd, het mts Sardana de sluis in. Vanuit huis maakte ik toch maar twee opnamen om het geheel van vandaag compleet te hebben. 

   

Dat was alles voor vandaag en meer zal ik ook niet op de site zetten wat dit betreft. Bezoek krijgt immers terecht voorrang. 

Grebbelinie bunker en loopgraven wandeltocht
AndelWandelt reisde gisteren met veel plezier af naar Amerongen om daar te beginnen aan de tocht die in de aanhef is genoemd. Anton van Rijswijk en Hans de Weerd kwamen zoals altijd weer terug met een aantal prachtige foto's. Nu ontbreekt de tijd om daar aandacht aan te besteden, maar morgen haal ik dat in. Voor nu volsta ik met het logo van deze tocht.

Voor degenen die nu al meer willen weten over de omgeving waarin AndelWandelt liep heb ik twee websites met ontzettend veel info. Klik maar hier en/of hier.

                          terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 26 augustus 2017
    
Goed opgelet vandaag en daarom zag ik de Jo-An met containers passeren. Een foto maken lukte niet omdat ik juist op dat moment gezellig in de tuin zat te praten met kennissen. Wel was ik paraat bij de passage van de Jantje die van Werkendan kwam. Ver hoefde hij niet, want ik zag dat hij naar De Rib in Andel ging.

Op diezelfde Rib was ik even daarvoor, tenminste bij de appartementen van de Oude Silo, om de Victus en de Adagio op de foto te krijgen. "Mijn" appartement is trouwens nog steeds te koop, hoewel "mijn" niet goed is gezegd. Het zou niet de juiste keuze zijn. Op de achtergrond van de foto de sluis.

Bij de Wilhelminasluis, in de Maashaven om precies te zijn, lag de Sardonix tegen de oostelijke remming weekeinde te houden.

Meer schepen waren er niet en daarom ben ik te rade gegaan bij de foto's van de Kanalen-, Gemalen- en Sluizentocht van 16 augustus jl. Anton en Hans maakten toen veel foto's, waarbij ook een aantal van schepen. 

Schepen tijdens de KGStocht van AndelWandelt  
Hieronder als eerste foto het motortankschip Radu.

In een zijkanaal van het A'dam-Rijnkanaal lagen een flink aantal oude(re) schepen. namen zijn niet belangrijk, het feit dat die daar liggen en in orde worden gehouden is veel belangrijker. Maar terug langs het A'dam-Rijnkanaal was de Shalimar de volgende. Een prachtige foto trouwens. 

   

De Breediep was de volgende die de mannen van AndelWandelt tegenkwamen. Je zult maar in die huizen wonen!

Dan een tweetal foto's met meerdere schepen. Op de linkerfoto de Aladin met de Breediep op de achtergrond. Ernaast de Aladin en dan op de achtergrond een ander schip.

   

Dat andere schip bleek het mts Sibo te zijn. Meer over dit schip is o.a. hier te vinden. 

Dan de RWS 59, een vaartuig dat ik nog niet door de Wilhelminasluis zag komen. Het schip leek het druk te hebben.

   

De met containers geladen Nadorias was de volgende die Anton van Rijswijk en Hans de Weerd tegenkwamen. 

Vervolgens de Stapper, volgens mij een spits. Het werd gevolgd door de Elja, waarbij de RWS 59 zich ook weer liet zien.

   

De twee laatste foto's zijn voor de Coby en Sophia. Twee dames die ik hier nog nooit zag.

   

Gemalen op de KGStocht   
Wat zijn er toch een aantal moderne gemalen die het aankijken eigenlijk niet waard zijn. Ook nu weer bedacht ik me dat bij het zien van het Gemaal Ruigenhoek.

Nee, geef mij dan maar die bouwsels die een nostalgisch gevoel oproepen en die toch voldoen aan de eisen van deze moderne tijd. Een stuw of valschut in de Oosterstroom bijvoorbeeld. Maar ook ernaast de stuw bij Fort De Gagel.

   

                          terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 25 augustus 2017        
Vrij rustig in de sluis maar toch zag ik weer een aantal prachtige schepen passeren. Vroeg in de middag was het eerste schip dat op de foto ging de Sardana (een sardana is een volksdans uit Catalonië), een tankschip voor poederstoffen. Het schip kwam van Dordrecht en bleef na het schutten dichtbij, nl. bij de fabriek van De Heus in Andel.

Opvallend de tekens die op de schoorsteen waren afgebeeld. Iemand een idee wat de betekenis ervan is?

De twee Groningse broertjes Harja II en Harja III waren samen uit Oosterhout gekomen en waren op weg naar Amsterdam. 

   

Van Helmond kwam de C'est la Vie die naar Vianen ging. Prachtige naam voor een prachtig schip.

Opeens het tweede nieuwe schip, de Sardana was de eerste, van vandaag en wel de Slot Amalienborg. Het schip was vanochtend vertrokken uit het Limburgse Stein.

Er zat behoorlijk wat power in de motoren, want de bodem van de sluiskolk werd behoorlijk omgewoeld.

   

De Slot Amalienborg hoefde niet zo ver meer, want het plan was om in Gorinchem weekeinde te houden.

Niet lang erna de Xena, een schip dat ik al een tijdje hier niet zag. Het was op weg naar de thuishaven Zaltbommel.

Hoewel het al na 18.00 uur was, kon ik de coaster Amy, die leeg uit Engeland kwam, niet zomaar laten passeren.

Ik heb gezocht naar een ander camerapunt, maar creatiever dan twee foto's van een uitvarende Amy kwam ik niet. De coaster was trouwens op weg naar Nederhemert om daar stenen te laden. 

   

                               terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

donderdag 24 augustus 2017      
De dag begon met een verrassing toen ik bij het openen van de mail een bericht van Joost Roeland zag. Schreef ik gisteren over de Merweland, hij zag dit schip afgelopen dinsdag op de Rijn ter hoogte van Kalkar rond 15.00 uur richting Nederland varen. Joost maakte een foto van het schip die hij aan de mail "hing". 

Zelf maakte ik de eerste foto vandaag behoorlijk laat, iets na 16.00 uur. Reden was dat we Brabant weer eens ingingen om via Rosmalen en Lith bij Toko Pientje in Uden te belanden. Uitermate goed eten daar!
Maar terug naar mijn eerste foto die ik maakte van de Ventjager en de Harja III. De Ventjager ging lossen aan de Poederoijense Bol, de Harja III ging richting Oosterhout. De Ventjager kwam later voor de tweede keer, nu leeg, schutten. 

De andere kant op vanaf de brug had ik goed zicht op de schepen bij De Rib in Andel. Ik zag dat tegen de Victus nu de Adagio lag. Rechts op de foto is een stuk van de Genius te zien die daar al een aantal dagen ligt.

De Oleander zag ik op de rivier richting sluis komen en net nadat het schip in de sluis lag glipte nog een oud slepertje naar binnen. Geen idee welk slepertje dit was, ik kon geen naam ontdekken.

   

Een prachtig schip deze Oleander, jammer van de schade aan het stuurhuis. Het verhaal van deze schade, waaraan de schipper part noch deel had, is misschien te lezen door deze link te volgen. 

   

Het liep al tegen 18.00 uur toen de Spes Nostra kwam schutten. Tot mijn verrassing werd het een duo-schutting, want de Patria ging in dezelfde schutting mee richting Merwede. Het werd mijn laatste foto.

Controle op de Afgedamde Maas      
Vanuit Dordrecht was de snelle RWS 851 op een patrouilletocht richting Afgedamde Maas. Tevens ging de RIB controles uitvoeren. RIB staat trouwens voor Rigid Inflatable Boat wat zoveel betekent als "onbuigbare opblaasbare boot". 

Over deze controles las ik iets in het AD Rivierenland

    
Blauwalg ontdekt in de Afgedamde Maas

Zwemmen lijkt op de Afgedamde Maas dan ook niet raadzaam, hoewel dat op sommige plaatsen nooit echt veilig kan. Hieronder bijvoorbeeld een archiefopname van zwemmers in de Wilhelminasluis. Lang duurde dat toen niet, want de sluismeester stuurde ze terug aan boord.

Nu is zwemmen bij de sluis van oudsher voor velen, vooral jeugdigen, wel heel erg aantrekkelijk. Maar, het mag niet! Hieronder wat jeugd tijdens een zonnige dag in de Waalhaven op archiefopnamen. Op de rechterfoto trouwens wel een heel aparte zwemmer, hij liep een eind over het water alvorens er in te duiken.

   

                             terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

woensdag 23 augustus 2017      
Vandaag was het niet druk en dus was er alle tijd om me bezig te houden met de restyling van de benedenverdieping die vorige week donderdag was gestart. Vandaag was eigenlijk de afronding en derhalve kon ik wel wat foto's van schepen maken. 
De eerste was van een duo-schutting van de René die terugkwam van een karwei op de Afgedamde Maas en de Merweland die uit Duitsland kwam en via een stop in Waalwijk nu hier kwam schutten. 

Later op de dag deed zich het unieke feit voor dat zowel in de Waal- als de Maashaven een sleper lag te wachten op de vloed. Nu konden ze onmogelijk de Waaldrempel van de sluis passeren. 
In de Waalhaven lag de Aruba die uit Antwerpen kwam te wachten.

In de Maashaven was het de For Ever die zo dichtbij de eindbestemming was. Het schip moest namelijk naar het Munnikenland, waarschijnlijk om daar een lege bak op te halen. 

De Utrechtse Muntsluis    
Foto's van de Muntsluis die de mannen van AndelWandelt maakten op hun Kanalen-, Gemalen- en Sluizentocht van 16 augustus jl. Op internet is behoorlijk wat te vinden over dit oude sluizencomplex. Deze site is wel interessant, maar deze natuurlijk ook
De foto's van de Muntsluis die ik selecteerde volgen hieronder zonder verder commentaar. 

                                   terug naar boven                  naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 22 augustus 2017    
Eigenlijk was ik niet van plan na een genoeglijk dagje Brabant een update te plegen. Maar mijn verbazing was bij terugkomst zo groot, dat ik een nieuwe situatie wilde vastleggen. 
Bij het westelijk Waalsluishoofd staat al heel lang een bord "Verboden Toegang", met eronder een bord "Verboden te zwemmen". Duidelijk lijkt me, hoewel dat tweede bord natuurlijk overbodig is. Hoewel, misschien mag je op dat sluishoofd dan wel voetballen, darten, klaverjassen, etc.
Toch is er iets vreemds aan de hand, want op de drie andere sluishoofden is geen enkel "Verboden Toegang" bord te zien.

Nu loopt iedereen het sluishoofd op zonder zich aan dat verbodsbord te storen of te worden teruggeroepen. Dat toegang tot het sluishoofd toestaan is historisch zo gegroeid. 
Nu liep ik door om naar de overkant te gaan voor een foto van de Oleander, maar dat was niet mogelijk. Een kettinkje met opnieuw een "Verboden Toegang" bord versperde me de weg.

Geen enkele reden kan ik bedenken waarom die loopbruggetjes op de deuren verboden gebied zijn geworden. Veiligheid misschien? Wel, dan kunnen beter eerst de gevaarlijke punten worden aangepakt.
Hier is duidelijk niet over nagedacht, net als ook niet over het bord bij de ingang van het sluisterrein. Nee, de overgang van de sluis naar een ander RWS-gebied doet de sluis niet goed. Benieuwd wat die borden-fetisjist nog in petto heeft.

Schepen     
In korte tijd kwamen twee, eigenlijk drie, schepen voorbij die ik niet zomaar kon laten gaan. Eerst de grote Oleander die een behoorlijk verfomfaaide stuurhut had. Duidelijk het gevolg van een aanvaring.

De schipper was tijdens het gebeuren heerlijk op vakantie. "Kijk", zei hij bij het uitvaren, "zo kreeg ik mijn schip na de vakantie terug".

Vrij snel erna een koppelverband dat naast elkaar richting sluis kwam. Voor de sluis werd ontkoppeld en los kwamen de Genius II en de Genius samen de sluis in.

Het Maasbrachtse koppelverband kwam uit Duitsland, ik meen uit de buurt van Friedrichsfeld, en ging nu naar de fabriek van De Heus in Andel om daar te lossen.

Vanaf de brug zag ik bij De Heus ook de Victus liggen, maar die houdt vakantie dacht ik.

                          terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

maandag 21 augustus 2017      
Een wel bijzonder druk begin van deze dag en week. Veel te vroeg voor mij passeerden achter elkaar de Albatros samen met de Wilhelmien, Bas-Anne, Babette, Deo Juvante en de Delta samen met de Dolfijn en de RWS 21. Van die laatste schutting kreeg ik via Twitter drie foto's van @GZV_Tjeerd.

   

Leuk, foto's vanaf het water gemaakt van de Wilhelminasluis krijg ik niet veel. De Delta ging naar Heerewaarden zand halen, de Dolfijn ging tot Aalst en de RWS 21 was op een patrouilletocht.

Daarna was ik zover dat ik zelf foto's kon gaan maken en dat deed ik dus ook. De Deo Favente was voor mij de eerste. Links op die foto is nog, heel klein, een beetje boegwater te zien van de aanstormende Arnold J die ook met deze schutting mee wilde.     

   

De volgende was de Deo Duce met een aantal recreanten. Het hotelschip Amsterdam kwam net te laat voor een schutting.

   

In de Maashaven wachtte de RWS 21 die terug kwam van de patrouilletocht op de Afgedamde Maas. 

Niet met mijn camera maar met mijn smartphone maakte ik de twee foto's hieronder van het schip. Die iPhone beschikt toch over een uitermate goede camera, zij het dat je niet moet inzoomen.

   

Vanaf De Rib in Andel, ik was daar om een foto te maken van het slopen van de oude arken, zag ik het hotelschip Jacob van de Wilhelminasluis komen. Het schip leek een wedstrijd te houden met een zalmschouw.

Terug op de sluis zag ik een schutting van de Arja en de Blocq. De René paste er niet meer bij en kreeg schutting twee. Niet zo erg, want het schip was bijna op de bestemming: de kade van De Heus in Andel.

   

Het liep al tegen het einde van de middag, maar er was nog tijd voor de Prinses Margriet die in de Maashaven bleef liggen en de Soli Deo Gloria die naar ik meen naar Aijen ging. Aijen? Yep, een klein dorpje aan de Maas, maar wel met een eigen website!   

   

De Titania zag ik ook nog schutten, die bleef in de Waalhaven overnachten. Het hotelschip Waterland zag ik alleen maar uitvaren. Het is nu allang na 18.00 uur, om precies te zijn 20.11 uur: geen foto's meer dus.

Het slopen van de arken         
Hierboven noemde ik die arken al even. Ze lagen tegenover Andel op de Afgedamde Maas. Lagen, want nu zijn ze weggehaald en naar het terrein van De Heus gebracht. Van die arken kreeg ik een paar foto's die vanaf het water zijn gemaakt.

       

Natuurlijk moest ik het met eigen ogen zien en dus op naar De Rib. Aan De Rib lag de Victus, maar vanaf het steigertje kon ik toch een foto maken.

Nu liggen alleen nog een ponton en vier bakken aan de overkant. Zouden die nu ook worden weggehaald? 

Veense Put   
Al een tijd varen de grote schepen af en aan in de Veense Put om die ondieper te maken. Ik had er nog geen foto van, maar nu wel. Eentje waarop de Daily ligt te lossen.

Trossen vast, schroeven uit! 
Vandaag maar eindigen met een opvoedkundig plaatje van Rijkswaterstaat. Bedoeling ervan lijkt me duidelijk. 

                              terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

Top