HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
21 t/m 30 september
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                         Nieuwsoverzicht van 21 t/m 31 augustus 2018                                           


vrijdag 31 augustus 2018
  

In al de jaren dat ik op de Wilhelminasluis woon, heb ik nog nooit het water zo groen gezien. De waarschuwing voor blauwalg in de Afgedamde Maas begrijp ik nu wel. Zwemmen in en water gebruiken uit dit water is niet verantwoord.
Ik zag ook dat de equipage van passerende schepen met verbazing naar het groene van het water keek.

   

Morgen is er in Aalst "Aalst Maritiem" en nogal wat schepen die daar acte de présence geven kwamen door de sluis. Een paar ervan kon ik op de foto zetten, de anderen volgen morgen misschien.

   

Hierboven de Petra (023.00010) uit Nijmegen en hieronder de Dilles (023.05095). De laatste was onbekend voor me.

   

Ook passeerde de Jacoba. Achterop fier de naam van de thuishaven: "Woerkum". Ook deze oude sleper kwam niet in mijn archief voor, nu natuurlijk wel!

Gelijk met de Petra en de Dilles schutte een bijzonder scheepje. Geen naam op te ontdekken, maar wel de thuishaven Hardinxveld. Eraan gekoppeld een klein bootje, de Possie. Waarschijnlijk ook op weg naar Aalst. 

Buiten deze "Aalstgangers" zag ik vandaag toch ook een aantal gewone vrachtschepen. De eerste waarvoor ik naar buiten ging was de Cala Jondal. Dit vooral vanwege de naam van het schip.

De André leek naar de sluis te komen, maar koos toch voor "Sluis 2", het Munnikenland. Dat "Sluis 2" hoor ik nog wel eens van ouderen die weten dat er nog een (inundatie) sluis lag, nu diep verborgen onder het fietspad.

Wel naar de sluis kwam de Bona Spes die van Gouda kwam en samen met de Jacoba schutte.

Hoewel de Prinses Margriet hier heel vaak weekeinde komt houden, kon ik het toch niet laten een foto van dit nijvere schip te maken. Het schip lag in de Waalhaven.

Geen activiteit       
Geen activiteit in of rond de sluis om de steigers tussen de remming en de wal te vervangen, zoals was toegezegd door een woordvoerder van Rijkswaterstaat. Nu sprak ik vanmiddag met een manager van Rijkswaterstaat die me de gang van zaken uitlegde.
Als een woordvoerder van RWS verklaart dat deze maand nog wordt begonnen met het herstel van de steigers in de sluis, betekent dit dat dan wordt begonnen met de voorbereiding van de vervanging. Dan kan het wel eens tegenzitten, zoals een te late levering van het geschikte hout. 
Verder vertelde hij dat tot nu toe slechts 14 deskundigen het karwei in ogenschouw hebben genomen en dat is wel een beetje weinig. Op de kantoren schijnen nogal wat mensen rond te lopen die zich bezighouden met het schrijven van rapporten over van alles en nog wat. Uit oogpunt van zorgvuldigheid natuurlijk heel goed.
Het kan dus nog wel enige tijd duren voordat de schippers in de sluis weer de wal kunnen bereiken op een fatsoenlijke manier.

2e Dommeltocht    

Anton van Rijswijk en Hans de Weerd zijn heel creatief in het bedenken van tochten die zij dan als AndelWandelt lopen. Was dit de 2e Dommeltocht, hoogstwaarschijnlijk zullen er nog meer Dommeltochten volgen. 
Nu staan de foto's en het verslag van tocht 2 online, de moeite waard om te bekijken en lezen.

                      terug naar boven                  naar Nieuwsoverzicht

donderdag 30 augustus 2018    
Toch weer, ondanks mijn afwezigheid een groot deel van de dag, een paar passanten op de foto kunnen krijgen. De sleper Vliestroom bijvoorbeeld die twee keer kwam schutten, eerst op weg naar Aalst en daarna op weg naar huis in Hardinxveld. De foto's zijn trouwens van Hans de Weerd die ze maakte bij het Boveneind van Andel, in de buurt van de camping.

   

Op weg naar Zaltbommel kwam ik langs het Gedenkteken en natuurlijk kon ik het niet laten om de Experience die vooraan lag te fotograferen.

Achteraan bij de laadinstallatie (of kan daar ook worden gelost?) lag de Hanzestad tegen de bak Vlist.

Halverwege de middag, toen we weer thuis waren, zag ik een leuke schutting met drie schepen, waarvan eentje een ex-Rijkswaterstaatschip leek.. 

Eerst voer de Maurice en daarna de St Rita II uit Vianen uit. Op de tjalk wachtte ik niet, mijn camera was leeg.

   

Over de Bolivar die niet veel later kwam kon ik niets vinden. Dat wil niet zeggen dat die informatie niet op internet staat, maar wel dat ik niet goed heb gezocht.

Ook daarna bleef het rustig, hoewel met flinke tussenpozen nog de Ora Et Labora, Ventis en Merwestroom langskwamen. Misschien komt er nog wel meer voorbij, maar foto's maak ik vandaag niet meer. Behalve als het iets heel bijzonders is!

Urkersluis     

   

Ex-sluiswachter van de Wilhelminasluis Leen Borsje is weer op pad met vrouw en de Stern. Zo nu en dan stuurt hij foto's van zijn trips en vandaag kreeg ik opnamen van de Urkersluis. Die sluis zag ik nog niet eerder, leuk dus! Zeker omdat Leen ook een foto maakte van de spits Vagari die hier heel vaak heeft geschut.

Morgen gaat het gebeuren     
Eindelijk gaat het dan gebeuren, de steigers in de sluis zullen worden opgeknapt. Zoals in de krant stond, woorden van een vertegenwoordiger van Rijkswaterstaat, komen de steigers in de voorhavens in of na 2020 aan de beurt.

   

En alweer een schip gesloopt         
Op de Facebookpagina "Gesloopte Binnenvaart Schepen" was er aandacht voor de Issaskar die bij Boele wordt/werd gesloopt. Weer een schip minder dat hier bekend is van de vele schuttingen!

Hierboven de Issaskar in de Waalhaven op 1 december 2011, hieronder op 25 september 2015 in de sluis richting Maas.

                                 terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

woensdag 29 augustus 2018    
Vandaag de draad weer opgepakt en een aantal foto's van schepen gemaakt. Het was een beetje regenachtig, dreigend soms, maar dat had geen enkele invloed op de scheepvaart. Het bleef rustig en dat de vakanties voorbij zijn is alleen aan het aantal recreanten te merken. Die winnen het weliswaar nog steeds van de beroepsvaart, maar het verschil wordt snel kleiner.
Toen we vanochtend terugkwamen van weggeweest lag net de Amy in de sluis. Snel de boodschappen binnengebracht en daarna de sluis op om de coaster, die op weg was naar Aalst om daar stenen te laden, op de foto te krijgen. 

   

De eerste foto maakte ik vanaf de brug, waarna ik de sluis over liep naar het Waalhoofd. Daar kwam ik John Pruissen tegen die dacht dat ik niet thuis was en daarom een aantal foto's van de Amy had gemaakt voor me. Bedankt John!

Ruim een uur later de Mazzel in de sluis. Hoewel de risolles bijna klaar was ging ik toch, maar wel snel, deze spits op de foto zetten. De Mazzel kwam van Sluis Lith en ging richting Rotterdam. 

   

Halverwege de middag de grote Taurus uit Gorinchem, een opvallende verschijning. Het schip kwam uit de buurt van Sluis Lith en passeerde de sluis op weg naar een gat bij Gorinchem. 

Hoewel ik vanuit huis niet goed kon zien wat het was, maakte ik er toch maar een foto van. Zo te zien gecamoufleerd lag een scheepje van Aannemingsbedrijf Huub Verlouw in de sluis. Oh, oh, oh, wat oogt het talud van de sluis toch slordig. Als één van de sluismeesters van jaren her dit zou zien, zou hij zich in zijn graf omdraaien. 
Misschien valt dit in de categorie "voortschrijdend inzicht", wie zal het zeggen. Mooi is het niet en het past ook zeker niet bij een industrieel monument als de Wilhelminasluis eigenlijk is. 

Oefening in de lucht        
Gisteren behoorlijk wat activiteit in de lucht van laag vliegende Apaches. Ook vandaag gingen de oefeningen denkelijk door, want deze foto kreeg ik van een schipper die door de Bergsche Maas voer. 

Wat krijgen we nou?   
Gisteren kwam bericht binnen dat nu nog vragen oproept. Hier zullen we en ook schippers er geen last van hebben, want op de genoemde tijdstippen is de sluis dicht. Wel ben ik benieuwd wat er die nacht staat te gebeuren, misschien dat één van de sluiswachters nadere info kan geven.

                           terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

maandag 27 augustus 2018    
Mijn veel betere helft verjaarde vandaag en mijn gedachte was om de sluis maar eens de sluis te laten op zo'n toch wel feestelijke dag. Maar onder het bezoek waren mensen die het gebeuren met en in de sluis toch wel heel interessant vonden. Een mooie gelegenheid om zo nu en dan een foto te maken. Zo kwam de Bianca uit Lobith op de foto, een oude sleper met een prachtig geluid en daarbij ook nog eens in mijn archief niet voorkomend.

Even erna de Iris die met containers op pad was naar Den Bosch. Helaas was er geen belangstelling voor. Wel voor de toch ook grote Delta die kijkers trok, zodat ook ik een foto kon maken.

Daarna was het een tijd wachten op de sleper Harmonie uit Vreeswijk, eveneens een oudje, maar nu wel bekend.

Het laatste schip, het liep toen al tegen 18.00 uur, was de Initia die van de thuishaven Werkendam kwam. 

Teun den Dekker        
Van Teun kreeg ik in het verleden aardig wat interessante foto's, zo ook de foto's over hoog water bij het kerkje van Giessen, de Lingesluis en -haven en de Scheepswerf in Heusden die ik gisteren plaatste.
Van wie ik de foto's kreeg wist ik toen nog niet, maar nu dus weer wel. Teun stuurde een mail waarin meer over de foto van de Scheepswerf
 

"Die foto heb ik genomen uit onze roeiboot in de haven bij de werf, ik was toen met onze roeiboot (inmiddels verwerkt tot scheermesjes) met buitenboordmotor zo ongeveer tot het Bernse veer gevaren. Het schip op de helling is de Caurica of de Cardissa gebouwd voor Shell Tankers; zie hier voor de Caurica en hier voor de Cardissa.
         
                                         
terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

zondag 26 augustus 2018  
Nu is een zondag doorgaans al niet een enerverende dag en vandaag was dat goed te merken. Geen beroepsvaart en ook tussen de recreanten die voorbij druppelden zag ik geen opvallende scheepjes. Tegen het einde van de middag twee oude en bekende slepers in de sluis, op weg naar Aalst. Het waren de Meeuw en de Lambert die samen van Gorinchem kwamen en naar hun ligplaats in het Esmeer gingen.

AndelWandelt op pad      
Het was zaterdag een prachtige route met helaas maar heel weinig foto's die geschikt waren voor deze site. Weinig?............geen enkele foto kwam door de selectie. Toch is het een prachtige serie foto's die de mannen maakten.

Allemaal gekregen     
Altijd heb ik een stel foto's achter de hand om te gebruiken als het een "slappe" dag in de sluis was. Van wie ik die foto's heb gekregen, noteer ik bijna nooit. Maar van de eerste twee weet ik het wel.

   

De foto's kreeg ik van Peter Leysten die ik lang geleden heb leren kennen als het Hoofd van de School in Woudrichem. Peter fietst tegenwoordig hele einden en maakt daarbij prachtige foto's. Zo ook deze twee waarover hij zelf zegt: "Leerdam, hoek van de straten Loosdorp en Recht van ter Leede. Bij fietsknooppunt 59. Het watertje heet De Vliet en volgens een buurtbewoner staat het sluisje er nog maar anderhalf jaar."
Voor de analfabeten onder ons stuurde hij ook een kaartje mee. Ga ik binnenkort toch eens zelf daar kijken.

Dan ook wat foto's uit de oude doos. Allereerst eentje van behoorlijk hoog water in 1984 bij het kerkje van Giessen. 

De gulle gever van de foto hierboven stuurde meer, namelijk ook een foto van de Lingehaven en Lingesluis in Gorinchem.

De derde foto is er eentje die hij moet hebben gemaakt vanaf de noordkant van de Bergsche Maas. Afgebeeld is namelijk de Scheepswerf van Heusden in nog goede tijden in 1982.

Van Hans de Weerd kreeg ik nog een serie foto's van prachtige luchten met daarbij een paar bijzondere opnamen. Prachtig is de foto van een rode lucht en een vliegtuig. 

Een andere foto doet daar wat schoonheid betreft niet voor onder. Een eenzaam schip varend op de grens van zee en lucht, geweldig om te zien en zeker om mee te maken!

                                              terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 25 augustus 2018  
Soms lijkt het een saaie dag te zijn geweest, maar als ik dan 's avonds kijk wat er allemaal voor die dag klaar staat, valt dat bijna altijd wel mee. Zo ook vandaag.
Vanochtend vroeg passeerden de Verwachting en de Maaspoort en daarna was het behoorlijk lang wachten op de Niky en de spits Cartier. Arie van Tongerlo maakte foto's van het invaren van die Cartier.

   

Daarna was ik zelf op de sluis waar ik zag dat de Niky al lag te wachten, zodat deze derde schutting een duo-schutting werd.

Waar beide schepen de reis waren begonnnen bij Vianen, splitsten de wegen van twee schepen zich. Niky ging door richting Lith, de Cartier ging het Maximakanaal op.

   

Twee keer was ik net te laat om een duwer op de foto te zetten die een bak in het Munnikenland had gebracht. Dan maar alleen de twee bakken op de foto dacht ik toen ik toch naar Brakel moest en langs het Gedenkteken reed. 

Na wat schuttingen met "moderne" recreanten zag ik ineens dat de oude sleper Meeuw richting Waal/Merwede schutte. De sleper kwam van het Esmeer en ging naar Gorinchem.  

   

Daarna een rondvaartboot die ik vanuit huis niet direct kon thuisbrengen. Het bleek de Sluizer te zijn die uit de thuishaven Appeltern was vertrokken voor een rondje Bommelerwaard.

Na het maken van een foto van de Sluizer zag ik, toen ik me omdraaide en richting Maas keek, in de verte een schip aankomen. Met een maximale zoom van mijn kleine Nikon zag ik dat het de Zeearend was. Deze voormalige spits kwam weliswaar nu richting sluis, maar draaide al spoedig om terug te gaan naar thuishaven Heusden. 

Een bouwplaat      
Op Twitter zag ik een tweet van Weginspecteur René (@WIS_Rene) over een bouwplaat, een uitgave van Rijkswaterstaat, van de RWS 72. Een dienstvaartuig dat met regelmaat bij en door de sluis komt.
 

Het lijkt me leuk om dit schip in karton te construeren, maar helaas. Niemand wist hoe ik eraan kon komen. Wordt uitgedeeld op de Rotterdamse Wereldhavendag was het enige. Dus .............. als iemand daar heen gaat......... please, neem er eentje voor me mee.

   

Nymphaea    
Het schip heeft indruk gemaakt op de doorreis van Heusden naar Woudrichem en de overnachting daar. Nu zag ik op Facebook foto's van die overnachting van het schip aan de passantensteiger in Woudrichem, genomen vanaf de vaste wal.
 

Het was Huub van Ooijen die de foto's maakte toen hij toevallig een kijkje buiten de Waterpoort nam. 

   

Natuurlijk heb ik toestemming gevraagd aan Huub van Ooijen voor het plaatsen van deze foto's. Die gaf hij. Maar in een van de reacties op zijn Facebook-pagina plaatste Willem Eerland een foto van het schip bij Terschelling. Te mooi om hier onvermeld te laten. Duidelijk mag zijn dat de Nymphaea een plekje krijgt in de rubriek "Bijzondere schepen" op deze site.

Afgedamde Sluis  
Van Maurits Freijsen kreeg ik een aantal foto's van een niet meer in gebruik zijnd sluisje in de omgeving van Gouda.

Het blijkt te gaan om een sluis die in 1932-1933 werd gebouwd om de Gouwe met de achterliggende polder te verbinden. 

   

De sluis bevindt zich langs de Nieuwe Broekweg tussen de spoorbrug bij Gouda en het complex van de Julianasluizen. 

Het sluisje ligt er zeer verwaarloosd bij, maar is alleszins bezoekbaar. Dat denk ik dan ook in de toekomst te gaan doen met mijn zwager, die in Gouda woont, als gids. Hij zal vast wel enig voorverkennende arbeid willen verrichten.
Natuurlijk mogen zijn vrouw, mijn zus, en mijn betere helft dan ook mee. Maar nu moet ik het nog doen met de foto's en een website waarover meer van dit toch leuke sluisje.

   

                             terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 24 augustus 2018  
Weer een rustige dag waarop de schutters in eerste instantie op de vingers van één hand waren te tellen. Ook later werd dat niet veel enthousiaster, maar maakte ik toch een paar foto's van opvallende schepen.
De eerste was het partyschip Princehof die een uiterlijke lift heeft ondergaan, het resultaat mag er zijn. Het schip passeerde met een flink aantal passagiers die, zo denk ik, in Sleeuwijk aan boord waren gegaan.

Even bleef ik op het Maashoofd talmen, omdat ik onder de brug door zag dat het Eros-koppelverband naar de sluis kwam.

Zoals gewoonlijk was het koppelverband weer behoorlijk geladen, met afval van onze consumptiemaatschappij, dat was ingenomen in de buurt van Helmond. Het metaalafval zal worden gelost in Amsterdam.

Voor de foto hierboven wandelde ik de hele sluis over naar het Waalhoofd. Daar zag ik in de Waalhaven de rondvaartboot Jeronimus Bosch en de Vios wachten op een schutting. De rondvaartboot kwam uit Den Bosch en maakte via Sluis St. Andries bij Rossum een rondje Bommelerwaard. Het schip was nu weer op weg naar Den Bosch.

Waar is dat schip?     
De Kameleon (023.20698) van Boersma uit Rotterdam is verkocht en vaart nu als Storm van de gelijknamige Vof uit Spijkenisse. Het schip werd in 1955 gebouwd in Mannheim en voer tot 1992 onder Duitse vlag. Daarna kwam het onder Nederlandse vlag als Kameleon. Op de foto ligt de Kameleon op 21 augustus 2013 in de sluis richting Maas. 
 

Een ander bekend schip dat de rubriek "Rivieren, Kanalen & Meren" van de nieuwste Schuttevaer haalde is de Lauwerszee. Onder deze naam zag ik het schip dat in 1962 werd gebouwd nooit door de sluis komen, maar wel veelvuldig als Benro uit Den Haag. In mei 2010 bijvoorbeeld op de foto hieronder. 

Ook als Ilma uit Olst zag ik het schip meermalen de Wilhelminasluis passeren. Hieronder in februari 2014. Het schip zal ik niet meer door de sluis zien komen: het is verkocht aan sloperij Treffers. 

Vakantie in Noord-Holland        
Een geijkter plaatje dan een opname van de Kaasmarkt in Alkmaar valt bijna niet te bedenken als je in Noord-Holland vakantie houdt. Maar het verveelt nooit om dit gebeuren te aanschouwen. 

Het was natuurlijk prachtig weer de laatste weken met natuurverschijnselen die je niet al te vaak ziet. Wat te denken van het eenzame bootje, gevangen in het laatste licht van de dag. 

Maar ook een opname eerder op de avond waarop de hemel werd gekleurd door de laatste zonnestralen. Prachtig zoals die RIB is in de laatste stralen van de zon vaart. Prachtige foto's van Hans de Weerd.

                                   terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

donderdag 23 augustus 2018    
Gisteren besteedde ik behoorlijk wat aandacht aan de Nymphaea, maar het schip verdiende dat m.i. ook. Het schip, dat in Woudrichem bleef overnachten aan de passantensteiger, ging daar op de foto en die opname kreeg ik ook nog eens opgestuurd. Bedankt Jan!
Vanochtend vertrok het schip trouwens via het Merwedekanaal naar Vianen om vervolgens de Lek op te gaan.

In schrille tegenstelling tot deze statige rust was het optreden van de Politie gisteravond met de P 901. Of dit nummer klopt betwijfel ik nog, maar dat is wel het nummer dat ik dacht te zien.

Ongetwijfeld zal deze P 901 zijn opgetrommeld om ergens assistentie te verlenen, daar twijfel ik niet aan. De snelheid zal dan ook alleszins terecht zijn geweest. Ik miste alleen een zwaailicht en ook geluidssignaal zoals gebruikelijk bij het wegverkeer. Nu zullen wat argeloze recreanten misschien ietwat zijn geschrokken. 
Het vertrek uit de Waalhaven  oogde bijzonder spectaculair, zou ik ook wel eens willen meemaken. A boy and his toy?

   

Vandaag kreeg ik direct aandacht voor een bunkerscheepje dat van Heusden kwam en op weg ging naar thuishaven Zwijndrecht. Dit scheepje kende ik nog niet. Mee schutte de Ineke, maar die bleef na de schutting in de Waalhaven overnachten. 

   

In de Waalhaven lag toen al enige tijd de Amsterdamse Cornelia te wachten. Het leek me een ex-vissersscheepje, maar ik kon er maar weinig over vinden. Eigenlijk niks. Zal ik wel niet goed hebben gezocht denk ik.

   

In de loop van de middag kwam de Liesveld langs, op weg naar de Poederoijense Bol om daar de Spes Vera van haar lading zand te ontdoen bij de loswal van Schreuders. 

Rondje Alkmaarder- en Uitgeestermeer 3     
Vandaag het laatste deel van de route die Hans de Weerd, de helft van AndelWandelt, tijdens zijn vakantie in Noord-Holland liep. Het begint nu met twee foto's van schepen die hij al lopend zag. 

   

Eerst was het de sleper Esperance en even later, achter een hek, de Lena. In mijn archief vond ik wel een foto van de/een Esperance. Het lijkt dezelfde te zijn, maar met zekerheid durf ik dat niet te zeggen.

Op het Pontje van Oostknollendam kon Hans tevreden achterover leunen, nadat hij de juiste instructies had gegeven aan zijn medepassagier(e) om veilig aan de overkant te komen.

   

Het was niet het enige pontje waar Hans gebruik van maakte op dit laatste stuk van de route.

Het Pontje Akersloot gebruikte hij om aan de overkant, de goede kant voor hem, van het Noordhollandskanaal te komen. 

   

Als de avond valt over de sluis                    
Dan ziet het er bij helder weer zo uit als op de foto hieronder. Opvallend de intensiteit van de rode lichten, ik kan me nu voorstellen dat schippers wel eens mopperen over de felheid van die lichten.
Heel anders de prachtige heldere maan en de weerspiegeling ervan in het rimpelloze water. Overbodig om te zeggen dat deze foto een "krijgertje" is. Voor de tweede keer: bedankt Jan.
 

                            terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht

woensdag 22 augustus 2018    
Prachtige dag die rimpelloos verliep, wat meestal kwam doordat er geen schepen waren. Toch een paar aardige schuttingen live meegemaakt. De eerste was met de Wilhelmien en de Spes Salutis die in de sluis tegen elkaar gingen liggen. Is wat makkelijker bij het leggen of aanhalen van de contacten. 

Gisteren kreeg ik een aantal foto's toegestuurd van Joost Roeland die hij maakte van de salonbakdekkruiser (of is het bakdeksalonkruiser?) Nymphaea. Een juweeltje van een schip met toch wel een bijzondere geschiedenis. 

De Nymphaea (033.50461) kwam uit Heusden waarbij het eindpunt vandaag Woudrichem was. Ooit voer het ruim 100 jaar oude schip in dienst van de Duitse Kriegsmarine vanuit Den Helder. Veel meer over de geschiedenis van de Nymphaea is te vinden op deze website of ook hier.

Het laatste schip waarvoor ik de sluis opging was de Mergus, gewoon omdat dit schip hier niet al te vaak komt schutten.

Rondje Alkmaarder- en Uitgeestermeer 2  
In de hitte liep Hans de Weerd gestaag verder tot hij in Wormer kwam. Niet alleen lagen daar een aantal aardige schepen, het was ook het keerpount van zijn tocht.
De schepen zijn niet allemaal met naam bekend, maar de sleper achter de roeiers is de Sabre. Het blauwe schip ernaast is de Johanna. De andere schepen blijven helaas naamloos, maar daarom nog niet minder mooi.. 

Voor het stuk dat volgde laat ik Hans zelf aan het woord.  
"
Net voor Oostknollendam ligt de Poelsluis, waar ik bij een allervriendelijkste sluiswachter wat water bijgetankt heb.

Even verder ligt ook nog de Boerensluis (Oostknollendammersluis). 

Ze hebben daar ook nog een klein (zelfbedienings) draaipontje. Fort Markbinnen heb ik rechts laten liggen en ook van het pontje bij Castricum (de Woude) heb ik geen gebruik gemaakt. Wel nog van het pontje bij Akersloot om het Noordhollandskanaal over te steken."
Er volgt nog één deel van deze tocht waarmee Hans de Weerd de eer van AndelWandelt hoog hield.

                                      terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 21 augustus 2018    
Iedereen leek vandaag weer met vakantie te zijn, want de dag begon rustig, bleef rustig en eindigde rustig. Toch een alleszins interessante dag die vanochtend tijdens het ontbijt begon met een mij onbekend schip. 

Vanuit huis nam ik bovenstaande foto, maar omdat ik toch een goeie foto van deze Noorderlicht wilde hebben, "leende" ik er eentje van Joost Roeland. Hij plaatste deze foto van het schip op Marine Traffic. Het schip heette trouwens toen nog Orchidee.

In de loop van de ochtend zag ik dat de Engelina eraan kwam en dat de Patria net geladen bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland kwam. 

   

In de Maashaven moest de met zand geladen Wilhelmien wachten tot er water genoeg op de Waaldrempel was. Na ca. twee uur wachten, was dat zo ver. 

Dan weer een verrassing in de vorm van de Jovita die van Veghel kwam en op weg was naar Werkendam. Dit schip zag ik nog niet eerder met deze naam passeren, wel als o.a. Leendert G,  

   

Geen storing      
Toch dacht ik daar vanochtend even aan toen de Waaldeuren bleven stilstaan en monteurs bezig gingen/waren met de aandrijfkast van de Maasdeuren. Het deksel ervan stond tenminste omhoog. Na zo'n half uur werd er weer gewoon (m.i.) geschut. Geen storing, maar een gewone stremming waarschijnlijk.
Van een hotemetoot bij Rijkswaterstaat hoorde ik ooit dat zonder waarschuwing en/of verantwoording een sluis twee uur lang mag worden gestremd om bijv. onderhoudswerk te verrichten. Wel, binnen die marge bleef deze stremming ruimschoots.

Jannezandse brug    
Vandaag een flink artikel in het AD/Rivierenland en in het Brabants Dagblad over de restauratie van deze brug die bij Hank ligt en vroeger de poort vormde naar de Biesbosch oude stijl.
De plaatselijke Archief*Kring vindt de restauratie onzin, maar de wethouder van de gemeente Werkendam zet door. Vanaf half september beginnen waarschijnlijk de eerste werkzaamheden aan deze brug over de Bleeke Kil.

Op 22 april 2015 deed AndelWandelt mee aan een "Rondje Heusden en Altena" waarbij in alle vroegte ook deze Jannezandse brug moest worden bedwongen. Het viel niet mee, maar met een behoorlijke voorzichtigheid lukte het aan o.a. Hans de Weerd en Anton van Rijswijk om zonder kleerscheuren aan de andere kant te komen.

   

Na het vernieuwen van deze brug wordt de Hillegatsche Sluis, tussen Hank en Nieuwendijk, gerestaureerd. Nog niet zo lang geleden is daar al wat hersteld, maar die moeite is alweer bijna verloren gegaan.

   

Rondje Alkmaarder- en Uitgeestermeer          
In de afgelopen vakantie nam de helft van AndelWandelt, Hans de Weerd, deel aan deze zelf uitgezette tocht. Hans zette onderweg wat watergerelateerde objecten op de foto, te beginnen met het Gemaal Grootlimmerpolder.
Eronder twee foto's van het Gemaal Limmen 1879 dat iets verder ligt.

Bij Uitgeest lagen nogal wat scheepjes in het haventje, daarbij een fraaie oude(re) sleepboot.

   

Weer een stuk verder op de route en in de buurt van de Krommeniedijk opnieuw een gemaal. In dit geval was dat het Gemaal Meldijk. 

In de buurt van dit gemaal een sluis met een identieke naam, Melsluis. Een bijzondere sluis, want op een aangeplakt biljet stond o.a. Beheerder Nils Strtijbosch en dat de bediening op verzoek was, maar dan wel 24 uur vantevoren aangemeld.  

Er volgen nog twee episodes van deze wandeltocht die werd gemaakt in de hitte die de afgelopen weken hier heerste.

                                 terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht   











      

 

Top