HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                                  Nieuwsoverzicht van 21 t/m 31 december 2018                                                  

maandag 31 december 2018    
Zoals verwacht werd het een heel rustige dag, tenminste wat vaart betreft. In de omgeving werd behoorlijk met carbid geschoten en daar was het dus minder rustig.
De oude sleper Meeuw was de eerste voor wie ik naar buiten ging.

Een tijd later de spits Daevanos die een tijdje aan De Rib in Andel had gelegen, maar nu op weg was naar Rotterdam.

   
   

Verder kwam er weinig langs in de sluis. Daarom toch maar even gekeken in het Munnikenland waar de Johannes bijna was geladen en de Inspé nog in alle rust lag.

Runderen in De Struikwaard   
Vanmiddag waren ze er ineens, een kleine kudde jonge koeien. Vlak achter onze woning in De Struikwaard. Ze hielden me bijna allemaal in de gaten, maar op een geruststellende manier. 
 

Een foto van 1996 toont het verschil in begroeiing met nu, toen was alles net aangeplant.

Een andere foto, uit 2001, toont een stuk Struikwaard onder water. Leuk om dan te wonen op een schiereiland. 

Wel, dat was het voor dit jaar! Volgend jaar ben ik van plan weer veel foto's te maken en meer aandacht te geven aan losse onderwerpen, zoals het Gemaal in het Munnikenland, Munitieschepen op de Afgedamde Maas, etc.
Voor nu een heel fijne jaarwisseling en tot in 2019!

                               terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

zondag 30 december 2018  
Gisteren was ik door omstandigheden gedwongen een update achterwege te laten. Gisteren ook passeerde o.a. de Destinatie, te laat voor een foto. Vanochtend bleek het schip in de Waalhaven te liggen en voordat het rond tien uur vertrok naar Rotterdam had ik er al een foto van gemaakt.

Op de terugweg van ons bezoek aan Slot Loevestein, met een heerlijke wandeling in de uiterwaarden daar en koffie met in de Taveerne, zag ik de Inspé bij de fabriek van Covaco liggen.

Bij De Heus in Andel lag nog steeds de spits Daevanos en natuurlijk kon ik het niet laten er een foto van te maken.

Dichter bij de sluis lagen nog de Prinses Margriet met erachter de Desiré en ook dat vond ik een foto waard met een stukje van de N322 op de voorgrond.

Halverwege de middag zag ik dat in het Munnikenland de Johannes was gearriveerd. Dat werd dus een wandeling naar het Gedenkteken om een foto van dit schip, dat uit Antwerpen kwam en dat een ligplaats bij de vulpijp had gekozen, te maken.

Dat was alles voor vandaag wat scheepsbewegingen betreft, hoewel ze niet echt bewogen (hadden).. 

Zevendorpentocht   
Een tocht in de eigen omgeving vanuit Wijk en Aalburg en dus logisch dat AndelWandelt tot de deelnemers behoorde.

Natuurlijk zocht ik weer een aantal foto's uit de series die Anton van Rijswijk en Hans de Weerd maakten. Te beginnen met een foto van het veer Veen-Aalst vv met de werf van Neptune Shipyards op de achtergrond.

Rechts op de foto hierboven liggen twee schepen, de Maritiem en de Innovatie. De foto ernaast laat zien dat er ook nog een derde in de rij was, de Mai Pensato.

   

Hoewel de route ook langs de Bergsche Maas voerde, leverde dat slechts één foto op en dat was van de Salamander. 

In de buurt van Drongelen ging de route langs een stuw, Anton zette van beide kanten dit object op de foto.

   

Ietsje verderop was het zicht op de Bovenlandse Sluis open en Hans maakte daar een foto van deze sluis.

Veel meer foto's komen zeer binnenkort op deze site, alsook een verslag van de wederwaardigheden van Anton en Hans. Ook komen foto's en verslag op de Facebook-pagina van AndelWandelt.

De Struikwaard    
Toch nog maar een foto uit de "oude doos" en wel van het natuurgebied De Struikwaard in 1996. De nieuwe dijk, links op de foto, is dan net klaar en de beplanting is ook net aangebracht. De bomen rechts op de foto staan er helaas niet meer, gezien hun respectabele leeftijd werden die een jaar of wat geleden verwijderd. 
Het natuurgebied ligt de sluis uitvarend richting Merwede links van de Waalhaven en de sluis vanaf de Merwedekant de Waalhaven invarend rechts. Sluiswachter Arie van Tongerlo zal me wel weer corrigeren en vertellen dat dit bakboord en stuurboord moet zijn. Ik laat het hierbij.

                                       terug naar boven                               naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 28 december 2018  
Behoorlijk mistig en dat vrijwel de gehele dag. Alle foto's zijn dan ook ietwat vaag, maar nog wel helder genoeg om de schepen te kunnen onderscheiden. 
We waren niet echt laat, maar toch ook niet vroeg vanochtend. De Wanderer zag ik daarom wel in de sluis, maar dan vanaf de bovenverdieping waar ik net mijn krant zat te lezen.

Omdat ik had gezien dat in het Munnikenland o.a. de mij onbekende Belgische Concession lag, die met een lading uit Gent was gekomen, gingen we ondanks de mist er een foto van maken.

Ook actief was bij die fabriek van Covaco was de Zwaluw, die werd geladen. Inactief was de Dependant die lag te wachten tot het kon worden gelost.

   

In de sluis iets later de Sliedrechtse Arja die van de fabriek van De Heus in Andel kwam. 

Een flinke tijd later de Avanti (032.20090) die vanochtend uit Dordrecht was vertrokken en die nu richting het Maximakanaal ging. Het schip is niet meer beroepsmatig bezig zo te zien maar draagt nog een Europanummer (032.20090). 

Mijn en misschien wel het laatste schip vandaag was de Avenir die van Rotterdam kwam en ook richting het Maximakanaal ging. Op de linkerfoto is op de achtergrond de Arja te zien die zo te zien een rustig nachtje in de Waalhaven gaat doorbrengen. 

   

Beatrixsluizen      
Op Twitter las ik een aardige tweet van Rijkswaterstaat (@rijkswaterstaat) over de opening van de uitgebreide Beatrixsluizen.
"Een bijzondere gast voor een bijzondere sluis! Prinses Beatrix opent woensdag 6 februari de 3e kolk van de 
#PrinsesBeatrixsluis. Na 2,5 jaar bouwen is het #Lekkanaal door de aanleg van de 3e kolk verbreed en verdiept."
Voorwaar een bericht om trots op te zijn!
 

Munitieschepen 3    
Op Facebook, op de pagina van Binnenvaartfoto's uit het verleden, plaatste ik een tweetal foto's met schepen bij Nederhemert. Er wordt geweldig op gereageerd en zelfs kreeg ik een uitnodiging van een ex-schipper om erover te komen praten. Die uitnodiging heb ik natuurlijk met twee handen aangenomen. Bij de reacties op mijn bericht zitten ook een aantal foto's. Hieronder staan er twee van.

   

Op de linkerfoto zijn op de achtergrond schepen te zien die waren geladen met munitie. De rechterfoto toont de RV 85 van de vaartuigendienst van Defensie. Deze foto is genomen in Woerden, maar het mag duidelijk zijn dat ook op de andere plaatsen waar dergelijke schepen lagen de controle door militairen zo werd uitgevoerd. 
De RV 85 was een tjalk zonder motor en werd daarom van het ene naar het andere schip gesleept. De foto komt uit 1958.
Joost Roeland stuurde me een foto van zeer waarschijnlijk een Spidoboot die de contacten onderhield tussen de schepen onderling en de wal.
 

                                      terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

donderdag 27 december 2018  
Een prachtige zonsopkomst leek en bleek later de opmaat tot een prachtige dag te zijn. Het was even lastig je te realiseren dat het donderdag was en dat leek de scheepvaart ook te moeten doen, gezien de serene rust die in, op en bij de sluis heerste.

Vanochtend passeerden twee schepen, waarvan de Puck, die uit Rotterdam kwam, de eerste was.

Een half uurtje later schutte de Pro Rata. Dit schip ging naar Rotterdam en kwam leeg van de Zuid-Willemsvaart.

Daarna bleef het stil, oorverdovend stil. Halverwege de middag schutte als derde en ook laatste neem ik aan de Maurice. Ook dit schip kwam van Veghel en leek eveneens op weg te zijn naar Rotterdam. 

Daarna geen schepen meer. Wel zag ik dat de Dependant naar het Munnikenland was gegaan, dat miste ik dus. Nog één foto maakte ik en wel van de Antonia en Soraya die gezusterlijk aan De Rib lagen. 

Storing 2018-41    
Zelf had ik het helemaal niet door dat er een storing was op de sluis. Het was rustig en het bleef rustig en dat verbaasde me niets. Maar mijn IPhone besliste anders en liet me weten dat er een storing was op de sluis.

Nu weet ik dat er in de berichtgeving altijd vertraging zit. De sluiswachter moet zeker weten dat er iets fout is, dan moet de storing worden doorgegeven en vervolgens duurt het even voordat de ontvanger de storing wereldkundig kan maken. In ieder geval nam ik buiten een kijkje en zo te zien zag alles er vertrouwenwekkend uit.

Even daarna zag ik een monteur langsrijden en in "no-time", zo leek het tenminste, vertrok hij weer. Dat is nog eens een staaltje probleemoplossing. 

Munitieschepen 2      
De vraag die ik gisteren stelde, "Welke schepen lagen bij Nederhemert", bleek niet zo eenvoudig te beantwoorden. Eenvoudig omdat de schepen vier jaar bleven liggen en dan voor onderhoud weggingen. Op het Kustvaartforum is zelfs een aparte discussie aan dit onderwerp gewijd. Ook het decembernummer van 2014 van de Dorpskrant van Nederhemert hielp me een stukje verder.

In die krant een zeer matige foto van de schepen die bij Nederhemert lagen, maar ook een overzicht van de schepen -voornamelijk sleepschepen- die daar in 1958 dienst deden. 

Voor nu alleen nog een fotootje van een scheepje van de Spido die zorgde voor het aan of van boord gaan van de mensen, maar die ook kinderen naar school bracht en voorraden aanvoerde. Op de foto het scheepje in 1959 tijdens een behoorlijke storm ter hoogte van Wellseind.

Nu zou het natuurlijk aardig zijn om van de hierboven genoemde schepen een foto te hebben, maar dat zal niet meevallen denk ik zo. Van eentje heb ik de foto al, nl. van de Vrijbuiter. Deze foto stuurde Joost Roeland. De Vrijbuiter werd in 1930 als sleepschip gebouwd bij scheepswerf Conrad in Haarlem. 

Wel, het wordt afwachten of nog meer foto's bekend zijn. Mijn vraag op Facebook bij "Binnenvaartfoto's uit het verleden" leverde al een aardige discussie op.

                               terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

woensdag 26 december 2018
Tweede Kerstdag. Gezellig heb ik die thuis in de familiekring doorgebracht, maar toch ook veel gelezen. Veel in bladen, maar ook op social media zoals Twitter en WhatsApp. Op Twitter viel de tweet van Lou Goedel, havenmeester van Werkendam, op en dat vooral door een tweetal foto's dat er deel van uitmaakte.

De tekst van de tweet was kort, krachtig en heel duidelijk: "Haven Werkendam helemaal vol. 125 schepen. Met een gezamenlijk laadvermogen van 223104 ton. De tonnage is een nieuw record."

De foto hieronder gaf een goed beeld vanuit de lucht, ik kan nu niet zeggen wie deze foto maakte. 

Via de Nieuwsbrief van de Schuttevaer kon ik een filmpje bekijken die met een drone was gemaakt door Floris Versluis (Drone-o-scope). Het filmpje bleek ook op YouTube te staan.

De Schuttevaer     
De laatste papieren Schuttevaer lag vandaag ook te wachten om te worden gelezen. Het Kerstnummer is altijd een stuk dikker en bevat dan ook soms paginagrote artikelen. Natuurlijk keek ik of er een relatie was met de Wilhelminasluis en die was er, zij het dat die nogal gezocht was. 

Corine Nijenhuis sprak met schipper Jim van Vliet: "Sleepbootschipper Jim van Vliet is nog steeds verliefd op zijn bootje. Dat "bootje" is de Kroonwijk. Een sleepboot uit 1956, gekocht van de KNSM. Prachtig mooi. Al is hij blij dat de Kromhout is vervangen door een caterpillar. "Want die Kromhout, dat vond ik maar een amechtige, rottige tweetakt". 

Heel vaak zal de Krooknwijk toch niet door de Wilhelminasluis zijn gekomen, want de enige foto ervan die ik heb, maakte ik op 21 juli 2007.
Datzelfde geldt eigenlijk voor de Broedertrouw 2 die op de foto hieronder vier jaar later de Wilhelminasluis passeerde op 27 juli 2011. Ook van die duwer heb ik maar weinig foto's
.

Hans Heynen schreef een artikel over o.a. deze Broedertrouw 2 waarbij de "kop" al heel uitnodigend was: "Alles en iedereen op scherp bij uithalen megajachten".
Daaronder als opening "Het in bijzondere transporten gespecialiseerde Koninklijke Van der Wees vervoert al tientallen jaren megajachten naar de zeehavens, waar ze klaar worden gemaakt voor de overdracht aan de eigenaar".
Hieronder de foto van de Broedertrouw 2 die bij het artikel stond. De duwer vaart hier achteruit, evenals het getrokken megajacht, omdat dit de beste manier is om zonder problemen de verschillende bruggen te passeren. 

Wilhelminasluis            
Er valt eigenlijk niets te vermelden van de sluis. De Waalhaven is maagdelijk leeg, in de Maashaven liggen de Prinses Margriet en de Desiré. In het Munnikenland de Inspé, aan De Rib in Andel de Arja, Daevanos, Antonia en Soraya.
Geen nieuws dus, maar wel een vraag over de foto hieronder. 

Op de foto een aantal schepen die in de buurt van Nederhemert dienden als opslag van munitie in het kader van de Koude Oorlog. De achtergronden van deze opslag is me bekend, ook de plaatsen waar dit gebeurde. Maar ........... is ook bekend welke schepen bij Nederhemert lagen?

                                   terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht

maandag 24 december 2018   
Gisteren was de sluis de gehele dag gesloten i.v.m. de zondag, morgen en overmorgen is de sluis gesloten i.v.m. Kerstmis. Maar vandaag werd gewoon dienst gedaan, dus open van 06.00 - 22.00 uur! Je zal maar dienst hebben.
Tot nu toe passeerden drie schepen de sluis. Vanochtend vroeg was dat de Titania die naar Rotterdam ging en halverwege de dag de spits Daevenos. Net op het moment dat we thuis kwamen van een bezoekje aan verschillende winkels ging het schip uitvaren.
Het bleek naar het Munnikenland te gaan om daar te worden gelost.

Na het lossen bij Covaco kwam de spits weer schutten om naar de fabriek van De Heus in Andel te gaan. Daar was ik niet bij, maar wel toen de Arja langskwam, al in het donker. Zonder statief maakte ik toch maar een foto van het schip dat ook al naar de fabriek in Andel ging. Het wordt druk daar met de Soraya, Antonia, Natal, Daevenos en Arja! 

Meer was er niet te melden van de sluis. Wel van de Inspé die in het Munnikenland werd gelost en die later een plekje aan de zijkant opzocht. 

   

Tewaterlating (bijna) opgelost       
Afgelopen zaterdag plaatste ik de foto hieronder met de vraag of iemand de schepen op de foto herkende.

Nou, Joost Roeland wist er alles van! Hij schreef me:
"
De sleper op de voorgrond is de IJsland van Smit, de achterste is de Poul Benzon.Toendertijd een eigen sleepboot van het Verolme Concern. Hieronder links die Poul Benzon en rechts deze sleper met de Cornelis van der Lee ervoor.

   

Verolme Verenigde Scheepswerven had twee eigen sleepboten, de eerstgenoemde Poul Benzon en de Cornelis van  der Lee was de andere. In 1984 werden beide sleepboten verkocht aan Smit Internationale Havensleepdienst te Rotterdam, na overname van het sleepwerk bij de werven daar. Zij werden ingezet bij het in- en uitdokken van schepen bij de vestiging in de Botlek en bij tewaterlatingen van het sleepwerk bij de werven.
Beide Verolme-schepen werden in 1960 gebouwd op de Verolme werf in Alblasserdam en met een bok te water gezet.
 

   

Het schip gereed om van de helling te glijden was voor Zuid-Afrikaanse rekening voor Rederij Safmarine uit Kaapstad. Verolme Heusden bouwde drie koelschepen voor deze rederij, nl de S.A. Langkloof, de S.A. Zebediela en de S.A. Hexrivier. 
Hieronder de twee eerstgenoemden op een foto foto, van de S.A. Hexrivier is helaas geen foto beschikbaar.

   

Tussendoor werd ook nog voor dezelfde rederij de S.A. Van Der Stel, een vrachtschip met zware masten voor lading aan boord te nemen, gebouwd."

Fantastisch verhaal van Joost Roeland natuurlijk, wat het hebben van een eigen archief zijn diensten weer eens bewijst. Maar het blijft dus nog een mysterie welk schip op de eerste foto tewater wordt gelaten.

Winterseriewandeltocht Breda     
Anton van Rijswijk nam deel aan deze tocht afgelopen zaterdag. Helaas leverde het geen foto's op van sluizen, stuwen of gemalen. Maar wel van een zgn. krooshekreiniger in de Aa of Weerijs. (een voormalige stuw).
 

   

Anton maakte me attent op een paar websites waarop alles uit de doeken wordt gedaan m.b.t. deze krooshekreiniger. Kijk bijv. maar eens hier en/of hier. Van de opening van de kanoroute bestaat zelfs een aardig filmpje, daarvoor kun je hier klikken.

                                             terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 22 december 2018    
Al vrij vroeg zag ik op MarineTraffic dat zes boten van reddingsbrigades vanaf de Maas de Afgedamde Maas opgingen. Ik stelde mijn betere helft voor daarop te wachten, tenslotte zie je dergelijke bootjes hier niet vaak en zeker niet zes tegelijk. Ze was het met me eens en geduldig wachtten wij.
Tot het moment waarop het groepje de Veense Putten opzocht. Dat duurde me te lang en we besloten wat boodschappen te gaan doen.
Bij terugkomst viel onmiddeliijk een auto op met de tekst "Reddingsbrigade", maar ook een aantal mensen die zich hadden verzameld op de beide Waalhoofden.

   

In de sluis was het nog drukker en een fleurig geheel met al die frisse kleuren.

Het bleek te gaan om liefst 34 reddingsboten uit alle delen van ons land die bezig waren met een Serious Rescue. Het geld dat met deze driedaagse actie zou worden bijeengebracht ging naar Serious Request. 

De groep bleek gisteren te zijn gestart in Nijmegen om na drie vaardagen de finish in Utrecht te bereiken. De website van Serious Rescue geeft veel meer info, klik maar hier.
Na het uitvaren leek de groep het Munnikenland in te gaan, maar al snel werd de juiste route richting Woudrichem gekozen.

Het bereiken van de Merwede in Woudrichem trok natuurlijk ook kijkers, waaronder "Mooi Woudrichem", (@FotoWoudrichem), die de volgende tweet de wereld instuurde:
"
Hier verruilt de 'zwerm' van de Afgedamde Maas voor de Merwede. Prachtig gezicht! ". Erbij een prachtige foto van de groep bij het verlaten van de Afgedamde Maas richting Gorinchem.

"Gewone" schepen  
Twee schepen passeerden de sluis vandaag. De eerste was de Desire die al vrij vroeg passeerde.

   

De tweede en meteen laatste was de Animo die op weg was naar Rotterdam om daar de Kerstdagen door te brengen.

Bij de sluis in het Zwaluwnest (achter de oostremming van de Maashaven) lag de Prinses Margriet. 

In het Munnikenland bleek de Vaya Con Dios te zijn verdwenen, maar wel lag er nu de Inspé.

Gisteren noemde ik al de Soraya en de Antonia, maar vandaag gingen ze beiden op één foto, liggend aan de Andelse Rib.

Verder geen nieuws vandaag, het was, op de passage van Serious Rescue na, een rustig dagje. Morgen zal dat niet anders zijn, want dan kent de sluis de zondagse sluiting.
Maandagis er gewoon dienst, dus is de sluis geopend van 06.00 - 22.00 (!) uur. Ik denk, dat er niet veel gebruik zal worden gemaakt van deze uitgebreide opening.

Dat was toen ..........
Om af te sluiten een foto uit de oude doos. Het gaat om een tewaterlating van een schip op de werf in Heusden met assistentie van twee slepers. Mijn archief vertelt noch de naam van het tewater gelaten schip, noch de namen van de twee slepers. Voor info houd ik me zeker aanbevolen.

                                 terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 21 december 2018      
Weinig schepen in de sluis gezien vandaag. Halverwege de middag was de Anja de eerste, het schip kwam van Rotterdam.

Het was al flink aan het schemeren toen ik vanachter mijn bureau een schip de sluis uit zag varen. Het bleek de Wanderer te zijn die van Dordrecht kwam en richting Lieshout ging.

Eerder vanmiddag ging de Soraya op de foto die in alle rust aan De Rib in Andel lag. Later kwam daar ook de Antonia bij.

In het Munnikenland zag ik dat de Vaya Con Dios (023.33551) werd gelost. Dit schip zag ik hier nog niet eerder.

Dat was in 1970      

Twee foto's uit 1970 met schepen die ik geen naam kan geven. Wel heel duidelijk te zien dat de rolbrug er nog ligt en ook dat de seinen voor spuien nog aanwezig zijn. Nostalgisch plaatje.

                                     terug naar boven                                 naar Nieuwsoverzicht

Top