HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                Nieuwsoverzicht van 21 t/m 31 december 2017                                           

zondag 31 december 2018      
Het is stil de laatste dagen in de Wilhelminasluis en vandaag natuurlijk helemaal. Geen echte update vandaag, maar wel wil ik dit jaar beëindigen met een Nieuwjaarsgroet van de Veka Groep uit Werkendam. Een prachtig filmpje zag ik over Werkendam, met erbij de tekst:
"Ongeveer 124 binnenvaartschepen liggen momenteel in de twee havens van Werkendam. een imposant gezicht en een goed moment om terug te blikken op de geschiedenis van Werkendam en onze visie te delen voor 2018."

"&;
                        Graag sluit ik me aan bij de woorden van Peter Versluis en ik wens daarom iedereen een goed,
                                    voorspoedig en in alle opzichten rijk 2018 toe.
 

zaterdag 30 december 2018
    
Om schepen te fotograferen hoefde ik niet thuis te blijven, die kwamen er bijna niet. Vanochtend vroeg kwam in het donker de Undine langs en daarna zag ik alleen nog maar de Juntos. Die kwam tijdens mijn ontbijt en dus werd het een foto vanuit huis.

De Juntos kwam van Veghel en ging nu naar Vlaardingen. Omdat ik verder geen foto's van schepen heb, nog twee opnamen van het voorste en achterste deel van het schip.

   

Drielsche Sluis monument in wording           
Bijna iedereen die dit leest zal waarschijnlijk denken "Huh? Drielsche Sluis? Nooit van gehoord." Een te verwachten reactie, want ook ik kende dit sluisje, dat in de buurt in Aalst ligt, niet noch hoorde ik er eerder van. Dacht ik ...............

   

Zoeken in mijn archief leverde wat hits op! Hierboven links het sluisje op de achtergrond op een foto die AndelWandelt op 9 december 2015 maakte tijdens de "Drielse Weteringtocht". Ernaast eveneens een foto van AndelWandelt, de sluis is daarop beter te zien, maar dan gemaakt tijdens de "Capretonroute" van 3 november 2016. 
De Gemeente Zaltbommel overweegt deze sluis een gemeentelijk monument te maken. Uit Het Kontakt: "De sluis, ter hoogte van Maasdijk 97, is gebouwd omstreeks 1840. Het is een uitwateringssluis waardoor het water van de Drielsche Wetering in de rivier de Maas stroomde. 
De sluisdeuren zijn waarschijnlijk al in 1855 verwijderd. De pijlers en lateien, waar de deuren tegen rustten bij hoog water op de rivier, zijn nog aanwezig."
Volgens de monumentencommissie heeft de Drielsche Sluis een cultuurhistorische waarde onder andere vanwege de bijzondere gebruikshistorie. De sluis had betekenis als uitmonding van de Drielsche Wetering, één van de twee grote weteringen in de Bommelerwaard en was van groot belang voor de ontwatering van de bestaande cultuurgrond op de oeverwallen, de ontginning van de komgronden en daarmee voor de agrarische ontwikkeling van de Bommelerwaard."
Op een andere site lees ik: "De sluis bestaat uit twee sluiskokers die zo groot zijn dat je er met een klein bootje doorheen kunt varen."

Vanochtend kreeg ik via Twitter deze foto binnen en natuurlijk ben ik vanmiddag ter plaatse gaan kijken. Inderdaad passeer je het sluisje zonder het te zien als je niet goed oplet. Parkeerruimte was er eigenlijk niet, dus ik wacht maar op de volgende tocht die AndelWandelt langs deze plaats voert. Anton van Rijswijk en Hans de Weerd zijn vast dan zo vriendelijk om wat extra opnamen van deze sluis te maken.

Snerttocht        
Vandaag doen Anton en Hans mee aan de 5e Zevendorpentocht, maar voorbije woensdag, 27 december, deed Anton mee aan de tocht met de titel hierboven. Scheepvaart zag hij niet, wel een aantal beekjes en een oude watermolen. Dat was de Venbergse watermolen langs de Dommel aan de Molenweg in Valkenswaard. Een watermolen met geschiedenis.

   

"De Venbergse watermolen geldt als een van de oudste molens uit de geschiedenis. Gebouwd tussen 850 en 900 jaar na Chr. is deze molen vanaf 1918 in handen van de familie Rietra. Tegenwoordig zit de molen in een restauratieplan en is de hoofdactiviteit horeca."  Deze gegevens komen van de site van café De Venbergse Molen.
Natuurlijk komt deze molen ook voor in de database van alle molens in Nederland en België.

Nog steeds een vraag      

Al eerder plaatste ik deze foto's met de vraag "Welke sluis is op de achtergrond te zien". Omdat ik niet zeker weet hoe de originele foto was, heb ik het exemplaar ook gespiegeld.
Er kwamen bij mijn eerste poging wel wat antwoorden binnen, maar duidelijkheid verschafte dat niet. Vandaag dus maar een nieuwe poging. Antwoorden graag via het Contactformulier

                                terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 29 december 2018    
Weer zo'n tussendag waarop de vaart waarschijnlijk gering zal zijn. Dat bleek vandaag eens te meer, zodat mijn eerste foto er eentje was van een aantal zeer opvallende fietsers net voor de brug over de sluis.
 

Het was nat en kil buiten en duidelijk dat het flink had gevroren vannacht. Veel schepen verwachtte ik niet, zodat de komst van de Liesbeth welkom was. Het schip kwam van Helmond en was op weg naar Dordrecht.

Na het boodschappen doen reden we langs het Munnikenland waar, had ik eerder gezien, twee schepen lagen. Wel, we waren net op tijd want de Sincero uit Krimpen a/d IJssel vertrok juist op dat moment. Het schip was klaar met lossen van de lading die in Duitsland was ingenomen en ging nu naar de Europoort voor een nieuwe lading.
Bij de laadpijp lag de Niky die gisteravond daar was aangekomen.

   

Een tijdje later een verrassende schutting, zowel door de recreant Alfons Marie als de Niky. Over de Alfons Marie kwam ik aardig wat info tegen op Internet, hier en/of hier bijvoorbeeld. De klipper (?) was op een korte reis van Woudrichem naar Heusden.
De Niky kwam geladen bij Covaco vandaan, de reis gaat waarschijnlijk richting Helmond.

   

Omdat ik toch op de brug was, maakte ik meteen een foto van de Antonia die naast de Soraya de feestdagen doorbrengt. Het zicht was behoorlijk verregend, de foto is dus niet goed maar wel sfeervol. Hoewel dit een subjectieve mening is en geen feit.

Nog één schip zag ik en wat voor één! Het was de coaster Amy, een bekende voor de sluis, die naar de steenfabriek in Aalst/ Nederhemert ging om daar te laden voor Engeland. Het blijft toch heel bijzonder zo'n coaster voor je huis te zien liggen. 

Juni 1945     
In de weken na de Tweede Wereldoorlog kwamen veel dwangarbeiders uit Duitsland terug. Allen met maar één doel: zo snel mogelijk thuis te komen. Nu was de infrastructuur in Nederland behoorlijk beschadigd, zodat de reis van 's Hertogenbosch naar Rotterdam veelal per schip werd gemaakt.
Hierover maakte ik een artikel met Jan Feringa als hoofdpersoon dat elders op deze site staat.
Deze reizen gingen door de Wilhelminasluis. Vaak moest daar lang worden gewacht omdat terugtrekkende Duitse troepen aan het einde van de oorlog de Waaldeuren trachtten op te blazen. Daardoor kon alleen worden geschut als het waterniveau van Maas en Waal gelijk was. 

   

Woensdag jl. kreeg ik van Koos Tromp deze twee foto's van een transport van Den Bosch richting Rotterdam. De foto's zijn gemaakt in de Maashaven van de Wilhelminasluis. Vooral op de rechterfoto zijn de karakteristieke wachthuisjes niet te missen met de brug erachter die naar links is geschoven. Unieke foto's lijkt me zo. 
Het lezen van het artikel over Jan Feringa en zijn reis vanuit Duitsland naar huis in Rotterdam is zeer zeker een aanrader!
Cor van der Veeken stuurde me ooit een aantal foto's van de Antruso, een schip dat in ieder geval rond 2/3 juni 1945 aan een dergelijke repatriëringsreis deelnam. Het emailadres van hem ben ik kwijt, dus als iemand kan helpen.......graag!!

                                  terug naar boven                  naar Nieuwsoverzicht

donderdag 28 december 2018
    
Niet te geloven, nog steeds ben ik verbijsterd. Het is nu 20.00 uur en nog steeds heb ik geen enkel vrachtschip gezien. Wat een rust in en om de sluis. Wel schutte de Main IV vandaag twee keer. Vanochtend kwam het uit Dordrecht en het scheepje bleek na het schutten naar Andel te zijn gegaan, naar de Antonia en Soraya die daar aan De Rib liggen.

Daarna zag ik geen enkele beroepsvaarder meer schutten, alleen een recreant met de prachtige naam Sainte Firmine die op weg was naar de jachthaven van Woudrichem. 

Linschotenloop deel 2 en slot    
Gisteren plaatste ik al een aantal foto's van Anton van Rijswijk die deelnam aan deze wandeltocht. Ook vandaag kom ik op die tocht terug, te beginnen met een opname van het Gemaal Groot Hekendorp bij de Achterwetering aan de Poppelendam.

Later op de tocht kwam Anton bij een ander gemaal, het Gemaal Papekop en Diemerbroek.

   

Hoe mooi dit gemaal ook ligt en is, het haalt het niet bij het oude gemaal dat nog steeds intact is. Veel meer over dit gemaal is te lezen op een speciale pagina, klik maar hier.

Indrukwekkend ook op deze tocht de Goejanverwellesluis, een sluisje met een prachtige naam, maar met een discutabele geschiedenis. Veel is over de aanhouding van Wilhelmina aldaar geschreven

   
   

Brugwachter in hart en nieren       
Een prachtig verhaal in De Binnenvaartkrant over brugwachter Henk Rijneveld die onlangs met pensioen is gegaan. Zijn credo; "Liever brugwachter met veel vrijheid dan opgesloten in een centrale bedieningsruimte".
Het hele artikel, met een foto van E.J.Bruinekool Fotografie, staat in de Kerstbijlage van De Binnenvaartkrant van 19 december, een krant die gratis is af te halen op de Wilhelminasluis!!!

De bekende Willem Waaierdeur bleek deze krant te hebben gelezen en reageerde op dit artikel. Nu zijn de reacties van Willem Waaierdeur altijd van een humoristisch gehalte, maar ook altijd getuigend van kennis van over alles wat met waterhuishouding te maken heeft. Zij reactie neem ik daarom integraal over:
"Rondom de Kerst lees je wat af. Al het personeel, behalve mijn huishoudster, heb ik met kerstreces naar huis gestuurd. Dus heb je wat tijd voor je zelf.
Zo las ik bijvoorbeeld in de kersteditie van de Binnenvaartkrant het verhaal van Henk Rijneveld. Henk heeft afscheid genomen van de overheid. Ik ken hem (een beetje) nog van vroeger toen hij daar brugwachter was en het Merwedekanaal nog onder Rijkswaterstaat viel.  Henk was geen doorsnee, zeg maar een beetje een eigenheimer. Maar dat maakte het alleen maar leuker. En leuk was het daar aan de boorden van het kanaal. Prachtig varen was het daar trouwens ook.
Toen het kanaal overging naar de provincie Zuid Holland zijn we de mannen daar een beetje uit het oog verloren. En weer is het bij het ‘Rijk’ een stukje saaier geworden. 

                                 terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht     

woensdag 27 december 2017    
Een paar dagen een gesloten sluis levert natuurlijk weinig interessants op. Dat en het feit dat de Kerstdagen aandacht krijgen was reden om deze site een paar dagen update-loos te houden. Vandaag weer met veel plezier begonnen, hoewel de eerste foto vanuit huis komt.
Op Eerste Kerstdag zagen we deze Ronaris bij Sluis Schijndel liggen, vanochtend schutte het op weg naar het Botlekgebied.

Een tijdje later een dubbele schutting waarbij eerst de Poolster binnenkwam, even later gevolgd door de Veere. 

De Poolster is een oudje uit 1927, die werd gebouwd in Alphen a/d Rijn. De Veere is een bekend schip van veel jongere datum, nl. uit 1966. Waar de Poolster via Sluis Engelen richting Den Bosch ging, was de Veere op weg naar Helmond.

   

Vanaf de brug zag ik in de Waalhaven een schip liggen, de Douwina.W. Een uurtje later schutte dit schip ook, na een overnachting in die Waalhaven, op weg naar de Zuid-Willemsvaart.

   

Zoveel schepen passeerden niet en dus maakte ik vanachter mijn bureau toch maar een foto van de Festina Lente die van Vianen kwam en waarschijnlijk richting Zuid-Willemsvaart ging.

Een opvallende verschijning, vooral door de kleuren, was de Waalwijkse Iris die die naar Heusden onderweg was.

Dat was het laatste schip vandaag. Wel wandelde ik op mijn gemak naar het Gedenkteken om een foto te maken van de Pelikaan die van Dordrecht was gekomen.

Linschotenloop  
Net voor de Kerst nam Anton van Rijswijk deel aan deze wandeltocht. Natuurlijk maakte hij weer volop foto's van de prachtige omgeving en een aantal ervan trokken mijn speciale aandacht.
Een spits 
Bij de Coöperatie Samenwerking in de Hollandsche IJssel bij Hekendorp zag Anton een spits liggen, de Syndikus. Ooit zag ik die spits (1963) ook door de Wilhelminasluis komen. Maar eerder kwam het schip regelmatig langs onder de naam Ab Ovo. Hieronder links de Syndikus, ernaast de Ab Ovo op een foto van 24 mei 2007.

   

Sluis Oudewater      
Een bekende sluis, want de mannen van AndelWandelt kwamen hier in het verleden ook al eens langs. 

Meer over dit oude, maar gemoderniseerde, sluisje is o.a. hier te lezen, maar ook hier.

   

Inlaat Vletsloot      
Wat een contrast levert dan een moderne inlaat op, in dit geval de Inlaat Vletsloot, ook  van het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden. 

Goeie actie vanuit Gilze-Rijen      
Vorige week ontvingen we een mail van de Sectie Communicatie Vliegbasis Gilze-Rijen. Na de vriendelijke aanhef volgde:

Daaronder een tekst die werd ondertekend door Majoor Inge van Megen, Claudia van Hoek, Luitenant Kiki Thielen en Hans Rademaker, samen vormen zij de Sectie Communicatie Defensie Helikopter Commando.   

Het Youtube-filmpje over de inzet is te bekijken door hier te klikken, het Jaaroverzicht Defensie door hier te klikken. Voorwaar een goede actie van de Luchtmacht om de bewoners in het gebied waar wordt geoefend te laten zien wat en waarom gebeurt.

                                  terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht      

zaterdag 23 december 2017      
Komen normaliter op zaterdag maar weinig of geen schepen door de sluis, vandaag was dat anders. Zelfs twee recreanten lieten zich schutten.
Het begon al direct na het begin van de bediening om 07.00 uur. Als eerste liet de Manuela zich schutten.

Het viel niet mee om met de camera in de hand een acceptabele foto te maken en de foto hierboven valt dan ook niet in die categorie. Maar het is de beste van een serie die ik door het raam heen maakte.
De Manuela kwam van Nijmegen en ging nu naar Den Bosch. Het schip komt hier niet vaak, maar in mijn archief vond ik toch een veel betere foto van een passage in augustus 2014.

Natuurlijk miste ik weer een aantal schepen, maar voor de Anna kwam ik naar buiten. Anna kwam uit Gorinchem en had een reis naar Helmond voor de boeg. Veel later de Mai Pensato waarvan ik geen foto had in het M-album. Nu wel!

   

Ik meldde al dat twee recreanten vandaag schutten, maar daarmee was ik abuis. Nog een recreant kwam langs, maar dan eentje met een beroepsgeschiedenis. De Eendracht X uit Nieuwerkerk a/d IJssel.

   

Het scheepje, een luxe motor, werd gebouwd in 1929 op de werf van De Hoop in Leiden. Eerst ging het varen vanuit Apeldoorn maar vanaf 2002 heeft het als thuishaven Nieuwerkerk a/d IJssel en is het een varend woonschip geworden. 

In het begin van de middag was de Jan op een reis van Helmond richting Rotterdam. Daarna zag ik nog de Antonia die naar Andel ging om daar naast de Soraya de Kerstdagen door te brengen.

   

Vanaf de brug maakte ik eerder een foto richting Andel. Rechts is nog net een stukje zichtbaar van de Soraya.

Waar vaar ik?    
Op 17 december plaatste ik een foto met een molen en daarbij de vraag "Waar vaar ik". Liefst 68 antwoorden kwamen binnen, waarvan 62 goede antwoorden. Het was de molen van Wijk en Aalburg en als de naam van dit dorp, of alleen Wijk of alleen Aalburg, werd genoemd rekende ik het antwoord goed. 
Mijn betere helft verrichtte donderdag jl. de loting en de Kerstkrans werd vanmiddag uitgereikt aan een man die anoniem wenst te blijven. Zijn goed recht natuurlijk.

Leuk, zo'n quiz, zeker omdat toch flink wat mensen reageerden. Reacties kreeg ik ook van familieleden die gepikeerd waren omdat ze niet mee mochten doen. Om hen een beetje tevreden te houden nu een nieuwe opgave voor alleen familie! 
Welke sluis staat hieronder afgebeeld? Oplossingen nog dit jaar via het contactformulier. 
Niet-familie mag meedoen, maar uiteraard buiten mededinging!

De sluis is gesloten!!!!
Morgen is de gewoonlijke zondagsluiting, maar maandag en dinsdag is de Wilhelminasluis ook gesloten vanwege Kerstmis. Woensdag vanaf 06.00 uur wordt er weer gedraaid.

                            terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 22 december 2017    
Behoorlijk mistig vandaag en dus een heel slecht zicht. In de buurt van de rivieren leek het nog dichter te zijn dan elders. Vanaf de brug was het zicht op de Maashaven in ieder geval bijna nihil.

De andere kant opkijkend in de sluis leek het daar wat minder dicht te zijn.  Maar achter de Waaldeuren is ook maar heel weinig te onderscheiden. In de sluis de Catheli, die van het Munnikenland kwam, en de met zand geladen Be-An die naar de fabriek in Nederhemert ging.

Het werd weer een redelijk drukke dag, zeker voor een vrijdag. Even later de Morra met de Herik 69 ervoor die terugkwam van het Máximakanaal. Het transport was op weg naar het terrein van Van den Herik in Sliedrecht.

Een flink stel schepen miste ik daarna, maar bij de passage van de Sayonara was ik weer paraat. Het schip kwam van Dordrecht en ging naar Den Bosch, zo te zien zonder containers.

In de Maashaven zag ik dat de Catheli vandaag wel een heel korte reis had, want het schip was na het schutten in de Maashaven blijven liggen. Aan de andere kant van de remming, het Zwaluwnest, lag de Prinses Margriet.

In het Munnikenland lag behalve een grote bak ook een schip dat ik nog niet kende, de Corso. Door de laaghangende mist was het schip niet goed te onderscheiden.

Mooie foto om mee te eindigen, begonnen met mist en na een dag vol mist afronden in de mist. 

De bochten          
Vanmiddag enige tijd met twee buurmannen staan praten over de deplorabele toestand van wat bochten op en bij de sluis. In dit geval betrof het de toestand van de bochten langs het pad om vanaf de parallelweg op het parkeerterrein te komen. Hieronder de situatie aan de oostkant van de sluis.

   

Volkomen kapot gereden bochten in beide gevallen, want aan de westkant is het niet veel beter.

   

Probleem is dat bij de sluis de grond van Rijkswaterstaat, de Provincie, de Gemeente en het Waterschap bij elkaar komen. Vorige keer heeft de Gemeente de boel herstelt, maar afdoende was dat dus niet getuige de huidige  gevaarlijke situatie.

Afzetten die handel    
Vanochtend kwam materieel van Boeren uit Hedel langs richting het wachtgebouw. Daar bleek een bootje te water worden gelaten waarmee naar de twee loopbruggen in de Waalhaven kon worden gegaan. Doel was om die, zoals mij werd verteld, volledig ontoegankelijk te maken. Verder zeg ik er maar niets over, alleen dat deze actie lichtelijk stupide werd gevonden.

   

Je zou mogen verwachten dat de remmingen in die Waalhaven weer in goede staat zouden worden gebracht. Misschien volgend jaar als de nieuwe budgetten kunnen worden aangesproken.
Bij de Sluis St. Andries doen ze het beter. Daar is Hakkers bezig de oude meerpalen te vervangen door nieuwe zoals Verkeersleider Joost (VLW_Joost) op Twitter meldde.
Direct kwamen daar reacties op: "Al 10 jaar op de planning .. werd tijd ja .."  en ook
"Die waren al aan vervanging toe toen wij nog op Oss voeren".   

De foto's hieronder zijn van de vervanging en zijn gemaakt door Verkeersleider Joost.

   

                         terug naar boven                              naar Nieuwsoverzicht

donderdag 21 december 2017          
Weer een dag waarop de lucht bezwangerd leek te zijn van vocht, het maken van foto's bleef gemakkelijk, maar in bijna alle gevallen viel het resultaat tegen. Vanochtend was de eerste foto voor de Noord van De Klerk die op een karwei ging voor Andel.

De tweede voor mij was de Festina Lente die op weg was naar Amsterdam en met de Struikwaard op de achtergrond nog een keer op de foto ging, maar nu bij Piet Lobregt.

   

Piet was in het Munnikenland waar hij bij de fabriek van Covaco ook de Nevaro zag, ondanks het wel heel slechte zicht.

Vervolgens zette Piet de Catheli, met Andel op de achtergrond, en de Knarr, die vanaf Woudrichem kwam, op de foto.

   

Zelf zag ik vanmiddag de Noord terugschutten naar De Klerk. In dezelfde schutting ging ook de Undine III mee die naar Covaco in het Munnikenland moest.

De laatste foto was voor de Ventjager die geladen richting Maas schutte. Reisdoel was misschien wel Kerkdriel.

Meer schepen zag ik niet en dus miste ik een behoorlijk aantal passanten. Net toen het donker was hoorde ik dat al een stuk of twintig schepen waren gepasseerd. Voor de derde dag op rij dus een echt drukke dag!

Brand bij Covaco        
Nu was ik gisteren het grootste deel van de dag weg, maar ook na terugkomst hoorde ik niets over een brand bij Covaco. Wel vanochtend toen ik mijn AD/Rivierenland opensloeg.
De derde keer alweer dit jaar dat het bedrijf met brand kreeg te maken. Brandweerkorpsen uit de Bommelerwaard, Waalwijk en Tiel, schoten te hulp, maar een aantal machines kunnen als verloren worden beschouwd. Gelukkig werd het gebouw gered.
In het AD/Rivierenland ook een foto van deze brand die gemaakt werd door Erik Haverhals.

Problemen met het Máximakanaal       
De Morra, met de Herik 69, die afgelopen dinsdag passeerde, bleek naar het Máximakanaal te zijn gegaan om daar aan de oevers werkzaamheden te verrichten. Al enige tijd geleden hoorde ik dat het kanaal is ontworpen en gerealiseerd conform de eisen van Rijkswaterstaat. Die eisen bleken gaande het werk te licht te zijn. 

Tijdens de aanleg van het kanaal werd dan ook door de aannemers-combinatie meermalen aangegeven dat het te krap was. Binnen het ruimtebeslag was een aanpassing toen niet meer mogelijk. Een budget voor een damwandoplossing was er ook niet.
Nu dus toch extra-kosten omdat er al snel problemen kwamen met de oevers van het kanaal. De aannemerscombinatie is daarom nu bezig door met zwaardere stortsteen te trachten het probleem van wegspoelende kanaalwandbedekking te tackelen. 

   

Rustig werkje voor de Morra die de Herik 69 op de juiste plaats moet houden. Het stortsteen wordt gehaald uit de Nautica en vervolgens zorgvuldig gedeponeerd op de oevers van het kanaal. Zal dit afdoende zijn? De foto's bij dit artikel zijn van Joost Roeland.

                                   terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

Top