HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                               Nieuwsoverzicht van 21 t/m 31 januari 2017                                               

dinsdag 31 januari 2017      
Te laat op vanochtend en ook te lang geslapen om te weten of in die drie eerste openingsuren schepen waren gepasseerd. Tijdens het ontbijt kwam in ieder geval de Cura Nostra met een groot werkponton voor zich schutten. Gisteren kwam deze sleper ook al voorbij richting Sluis Empel, vandaag ging de route via Gorinchem over het Merwedekanaal richting Amsterdam.

Een kleine twee uur later de oldie Alpha, een schip uit de periode 1910-1911. De Alpha ging richting Lith.

Rond 15.00 uur kwam nummer drie en dat was een bijzondere. Het was de nieuwe Donata die ik hier nog niet eerder zag, misschien was het ook wel de eerste keer dat het piekfijn uitziend schip de sluis passeerde. Wat zal het eerste smetje op het schip pijn doen.

Niet alleen aantal telt, maar zeker ook tonnage     
Hierover dacht ik toen ik een reactie las in het Gastenboek waarvan de tendens was als in de titel van dit artikel. Ik heb een duik in mijn archief genomen en als eerste diepte ik een zgn. Tukker-kaart op uit het begin van de vorige eeuw.

Maar ook een recentere kaart, ik schat van zo'n zestig jaar geleden, geeft eenzelfde beeld te zien. Een aantal schepen in de sluis, maar die zijn allemaal veel kleiner dan wat tegenwoordig langs komt. Het aantal mag dan in vroeger dagen veel hoger zijn geweest, het tonnage van nu ligt een flink stuk hoger. 

Mocht de Wilhelminasluis daarmee haar bestaansrecht nog niet hebben aangetoond, de volgende twee foto's uit het recreatieseizoen doen er nog een schepje bovenop. Daarbij gaat het dan wel om het aantal en dat is flink hoog per jaar.

   

Is het op de foto's hierboven flink druk in de sluis, de beroepsschippers kunnen er ook wat van getuige de volgende foto van die vrachtschepen naast elkaar. Dat zie je nog zelden in de sluis omdat dit met de moderne schepen niet past. Naast elkaar liggen hier vlnr de Berkel 01, de spits Twin en de Beo.

Aantal passanten dus meer dan genoeg, altijd nog ca. 5000 beroepsschepen, en het tonnage zeker. Daarbij haalt iedere lading vrachtwagens van de weg af. De Amare laat/liet het zo mooi weten met die tekst op de zijkant die voor zichzelf spreekt.
"Hier vaart een file van 20 vrachtwagens." En zo is het natuurlijk ook! Waarvan acte Arie.

Het duurde daarna tot 18.00 uur voor de Casa-Nova zich meldde. Te donker voor een foto en dat geldt ook voor een scheepje van Turbine Transfers, de Trearddbur Bay, die zich nu net meldt. Tot tien uur kunnen schepen nog komen schutten. Gisteren kwamen nog zes schepen
's avonds langs, dus wie weet hoeveel vandaag.


Andere sluizen doen de Wilhelminasluis na
       
Het is deze maand al een aantal keren gebeurd dat zich een storing voordeed aan een van de deuren. Pech voor het schip dat dan gevangen ligt, want die moet geduld uitoefenen tot hulp is gearriveerd. Tot nu toe slagen de monteurs er altijd in om heel snel het gevangen schip te verlossen, dat lijkt de eerste prioriteit te zijn. 
Maar ook andere sluizen houden wel eens een schip gevangen. Vanmiddag deed dat de Arkersluis bij Nijkerk, hier op een archieffoto.

Via Facebook zag ik een drietal foto's van de Gerrit-B die daar was opgesloten door een storing. De schipper maakte foto's van deze tegenspoed en plaatste die op zijn Facebook-pagina

   

 Het scheen niet al te lang te duren, want een poosje later zag ik een foto waarop de Gerrit-B al aan het lossen was.

Een oud sluisje     
Al eerder kwamen Hans de Weerd en Anton van Rijswijk langs de restanten van een oud sluisje, eigenlijk erover. Dat was tijdens de Brabantse Biesboschtocht in december 2013.

Er bleek niet veel te zijn veranderd nu de mannen tijdens het Rondje Waterzigt 2 van afgelopen vrijdag weer langskwamen. Alleen de weersomstandigheden waren beduidend koeler en ook lagen aan beide kanten nu stortstenen ipv grond en schotbalken.

   

 Dit sluisje ligt in de polder Zuidplaats, maar over de vroegere functie ervan weet ik niets te vertellen.

                                terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

maandag 30 januari 2017        
Behoorlijk druk vanochtend heel vroeg maar ook nog vroeg. Liefst vier schepen lieten zich achter elkaar schutten. Ik werd er wakker van, zag ze, maar gezien de duisternis was een foto maken niet het plan. Daarom noem ik deze matineuze gasten alleen: Marjan, Elisabeth, Soli Deo Gloria en de Arnold J (2x). Voor de sleper Cura Nostra, op een reis van Meerkerk naar Sluis Empel, was ik paraat, zij het nog binnen.

De C'est la Vie was klaar met laden en kwam richting sluis met de Prinses Margriet op de achtergrond. Eigenlijk tegelijk kwam de Zalmvisser de Waalhaven in, op weg naar Heerewaarden om daar zand te halen.

   

Ook de Verandering ging naar Heerwaarden, maar dat schip was vanochtend in Heerjansdam gestart.

De laatste voor mij was de Ridderkerkse Anje die uit de Maashaven in Rotterdam kwam. Het was toen ca. 16.00 uur en het wachten tot de Babette duurde te lang, het was al donker toen het schip arriveerde.

Score vandaag dus tot nu toe (18.00 uur) is tien schepen, beduidend meer dan de afgelopen dagen. Toch nog steeds (te) weinig en daarom nog wat foto's van schepen in de Drechtstreek die de mannen van AndeltWandelt afgelopen vrijdag maakten. Eerst met de watertoren van 's Gravendeel op de achtergrond de Artega.

Daarna het motortankschip Oranje-Nassau III en de hier ook bekende  en met zand geladen Corja.

   

Vervolgens de Ahava, ook al een bekende van de Wilhelminasluis.

Dat gaat niet op voor de coaster Anja, die zag ik noch hier noch elders ooit varen.

Ook de Saffira uit Alblasserdam was me nog onbekend, maar de in een haventje liggende Residence kende ik van de sluis.

   

Nog meer matineuze werkers       
Vanachter mijn bureau zag ik vanochtend toen het gordijn omhoog was dat er langs de weg werd gewerkt. Een kolonne van drie wagens schoof steeds een stuk(je) op, maar wat het werk inhield kon ik niet zien.

In het midden reed een wagen van Geofoxx en natuurlijk zocht ik op wat voor bedrijf dat was. Het was niet echt verhelderend, want:
 "
Geofoxx is een veelzijdig bureau voor milieu-expertise, waarbij onderzoeken en diensten worden verrijkt met advies. De verbanden die wij leggen tussen diverse expertisegebieden en werkdomeinen maken onze adviezen uniek en vooral zinnig."

   

Twee gemalen     
De eerste is een voormalig stoomgemaal, 't Vissertje. 
Het gemaal is gebouwd in 1906 en werd later uitgebreid met een dienstwoning voor de polderwachter en een schuur. Het staat op een unieke locatie aan de Loswalweg: aan de haven van de rivier het Wantij en gelegen aan de fietsroute langs de Stadspolders naar de Biesbosch.

   

Het andere gemaal is een stuk moderner en daarom ook veel minder mooi om te zien. Het is het Loudongemaal. Het water van dit gemaal kwam terecht in een inham van de Dordtse Kil. Deze inham maakte de dijk op deze plek zwakker. Er werd een nieuwe uitgang voor het water gemaakt, rechtstreeks op de Dordtse Kil.

                                terug naar boven                  naar Nieuwsoverzicht

zondag 29 januari 2017
Een op zondag gesloten sluis en mede daarom er weer een dagje Brabant van gemaakt. Neemt niet weg dat ik toch wat foto's van schepen heb en andere watergerelateerde onderwerpen. Maar eerst de schepen die de mannen van AndelWandelt zagen op hun Rondje Waterzigt in en in de buurt van Dordrecht. Schepen die ik over het algemeen nog nimmer door de sluis zag komen.

Hierboven de Arnold, een schip uit Raamsdonksveer dat wel in mijn archief voorkwam. Hieronder de Semper Fi die ik hier nog nooit zag, maar die wel vaker voorkwam op de foto's van AndelWandelt. Ernaast de mij totaal onbekende Nassaukade.

   

Dan de Safini die ik regelmatig de Wilhelminasluis zie passeren, een prachtig oud schip uit 1930.

De volgende twee zijn de Sento, totaal onbekend hier, en de Leonore die ik ooit bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland zag.

   

Het laatste schip vandaag is de Colorado en die is mij wel bekend van de sluis.

Anton van Rijswijk op pad         
Zo langzamerhand mag het als bekend worden verondersteld dat Anton van Rijswijk op zondag zijn schreden richt naar de Fortwachters-woning in aanleg en het Mansvelder Gemaal. Bij dat laatste object maar beginnen.

Anton zelf zegt er over: "Bij het Mansvelder gemaal heeft volgens mij het restauratiewerk stil gelegen. Het zag er eender uit als een week terug. Denk dat de vorst afgelopen week spelbreker is geweest. We gaan gewoon over een week weer kijken, wellicht dat er dan meer te melden valt.

   

De bouw van de nieuwe fortwachterswoning bij de Batterij onder Poederoijen was wel doorgegaan.

Anton merkte daarover op: "Aan de nieuwbouw van de fortwachterswoning is wel gewerkt, de betonnen zolder ligt er nu helemaal."

   

Anton maakte ook een foto van het "inwendige" van het bouwwerk en daaruit blijkt dat de vloer door een toch wel aanzienlijk aantal stutten (is dit een goed woord of moet dat stempels zijn) in de hoogte wordt gehouden. 

Gemalen onderweg      
Onderweg zijn op het eerder gemelde Rondje Waterzigt ook een paar gemalen gespot. De eerste was het Gemaal Stadspolders. Dit g
emaal is belangrijk voor de waterhuishouding in de wijk Reeland en drie andere woonwijken van Dordrecht. Een gebied zo groot als 2.000 voetbalvelden. Gemaal Stadspolders pompt het overtollige water in de rivier het Wantij. 
De tweede was het Gemaal WH Staring, even googelen en je vindt behoorlijk wat info over dit gemaal. 

   

Binnenvaartmuseum         
AndelWandelt kreeg ook zicht op het Binnenvaartmuseum van de Vereniging De Binnenvaart. Toevallig kwam gisteren de nota binnen voor een nieuw jaar lidmaatschap. Slechts € 33,-- kost me dat lidmaatschap en daar krijg ik me toch een aantal sublieme verenigingsbladen voor! Ik blijf het aanraden, neem een lidmaatschap als Bruin het kan trekken tenminste. Zie de website van deze enthousiaste club. 

                          terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 28 januari 2017      
In ieder geval bij mij was de verwachting op schepen vandaag erg laag. Gisteren slechts één schip en op zaterdag is het in deze periode meestal heel stil. Maar toch vier schepen vandaag, kwam de sluiswachter toch niet voor niets.
De eerste foto's vandaag maakte de schipper van de Cornelis B die richting sluis kwam. Nu was het ook wel een heel prachtige lucht achter het schip.

   

Toen het schip bij de sluis kwam, moest het eerst nog een forse ijslaag weerstaan om de sluis in te komen. Een filmpje toont dat uitstekend, luister maar naar het geluid van brekend ijs!


Vanachter mijn bureau maakte ik toch nog maar een foto van de Cornelis B bij het invaren van de sluis.

Hoewel de Franse Furious een tijdje later veel eerder bij de sluis was in de Maashaven, moest het wachten op een schutting van de andere kant. Mooie gelegenheid voor mij om de Furious vanaf de brug en vanaf de dijk bij Poederoijen op de foto te zetten.

   

Van de andere kant was het wachten op de rondvaartboot Bommelervaart die een rondje maakte vanuit Zaltbommel de Waal op tot Woudrichem, dan via de Wilhelminasluis en de Afgedamde en Bergsche Maas naar Sluis St. Andries om vervolgens over de Waal weer naar huis te gaan.
Begeleid door twee aalscholvers en met de Prinses Margriet op de achtergrond kwam de Bommelervaart de sluis in.

De laatste van het kwartet was de Princehof die van Sleeuwijk kwam en een stukje de Afgedamde Maas opging om daarna via de sluis weer terug naar Sleeuwijk te gaan.

Rondje Waterzigt 2         
AndelWandelt liep deze tocht al eerder, ik meen in november 2009, en dus waren Anton van Rijswijk en Hans de Weerd op bekende grond. 

Natuurlijk zagen ze onderweg heel veel dat waard was op de foto vast te leggen, zodat hun oogst opgeteld 328 foto's was. En daar zit natuurlijk behoorlijk wat bij om op deze site te zetten. Ik begin maar eens met twee opvallende foto's van de RWS 73 en de sleper Pervero, maar in de komende dagen zullen nog veel meer schepen volgen.

   

Flink wat water gerelateerde objecten zagen de mannen ook nog eens onderweg, Voor nu heb ik daar de Ottersluis uitgehaald. Een sluis(je) die ligt tussen de Nieuwe Merwede en het Otterkanaal in de gemeente Dordrecht.

De schutkolklengte is 39 m en de wijdte is 7 m. De kolk is veel breder, maar de wijdte wordt beperkt door het remmingwerk. Er ligt over de kolk naast de buitendeuren een rolvoetbrug. Hoogte is in gesloten stand NAP +2,70 m. De minste drempeldiepte is aan beide zijden NAP -2,20 m. Bij een verval van meer dan 2 meter wordt er niet geschut.

   

Gewoonlijk staat het water aan de buitenkant - de kant van de Nieuwe Merwede - hoger dan aan de binnenkant. Het komt toch zo af en toe voor, dat het water aan de binnenkant hoger staat. Normaal gesproken zou er dan niet kunnen worden geschut, omdat de sluis geen dubbele deuren heeft. Maar deze sluis kan dan toch tegen het getij in schutten, mits het verval beperkt blijft tot enkele centimeters. Daarvoor dienen de grendels, waarmee zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant de puntdeuren aan elkaar vast kunnen worden gezet en zo het openen van deze deuren door de druk van het water vanaf de hoge kant voorkomen.

                              terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 27 januari 2017     
Wat een dag zeg, niet te geloven eigenlijk. Pas tegen het einde van de middag meldde zich het eerste schip, de Fiat Voluntas die van Schoonhoven kwam en een reis maakte naar Heerewaarden. Voor de rest niets, niks, nada, zero, niente etc. Tenminste tot nu toe en dat moment is 18.00 uur. Schepen hebben nog tot 22.00 uur de tijd om te komen schutten, dus wie weet? 

   

De Fiat Voluntas zag ik vanaf het Gedenkteken aankomen met Woudrichem op de achtergrond, zie boven. Inderdaad draaide het schip richting sluis en dus wandelde ik terug om dit eerste schip van de dag ook in de sluis te zien.

In het Munnikenland
Ik was bij het Gedenkteken omdat daar het werkschip Elisabeth naartoe ging. Even leek het erop dat ze naar de sluis zou komen, maar het ging rechtdoor het Munnikenland in. Al een hele tijd lag daar een omgevallen boom, half op het land, half in het water. Veel was er niet meer van over, het hout zal ergens een welkome aanvulling zijn geweest op de houtvoorraad. Elisabeth nam de restjes mee.

Aan de andere kant van het water lag de C'est la Vie. Het schip was leeg van Dordrecht gekomen en lag nu te wachten tot het bij de fabriek van Covaco werd geladen.

Opruimwerk op de sluis     
Ruim een week hebben een aantal stapeltjes groenafval dat van de zijkanten van de kolk werd gehaald langs de sluis gelegen. Vandaag werden de stapels opgehaald met nogal groot materieel voor zo'n klusje. Zo leek het mij tenminste, misschien gebeurt dit tegenwoordig overal wel op deze manier. In ieder geval is alles weer opgeruimd en dat is tenslotte het belangrijkste.

Foto's tijdens een vliegtocht          
Wanneer die vliegtocht precies werd gemaakt kon ik niet terugvinden, in ieder geval voor 2000. Brug nummer drie in de historie ligt er nog en ook is de prachtige maar oh zo smalle weg naar de sluis nog intact. Prachtig om te zien, de sluis volledig in het groen.

Verderop werden foto's gemaakt van Woudrichem. Onderdaan nog een stukje water, de oude monding van de Maas en tegenwoordig de Afgedamde Maas. Alle schepen die naar de sluis willen passeren dit oude vestingstadje op die plek.
Van een historische haven is nog geen sprake, wel is rechts nog het pad te zien naar het Woercums strandje en de camping. Opvallend ook dat de molen, links van het midden bovenaan, nog geen wieken heeft. Een prachtig plaatje, gemaakt door Jan Brand.

                                    terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

donderdag 26 januari 2017         
Het blijft maar sappelen de laatste tijd om een aanvaardbaar aantal schepen binnen te halen. Ook vandaag viel dat niet mee, zeker niet omdat pas tegem 10.00 uur de Cemaes Bay als eerste kwam schutten. Het Britse schip kwam uit Aalst en ging vandaag naar Maassluis.
Het schip is van Turbine Transfers Ltd uit Beaumaris en is een "
22m DNV Class Offshore Support and Survey Vessel" dat 12 passagiers kan vervoeren van en naar de windmolens en booreilanden op de Noordzee.

Een uurtje later de Loreley die van de Zuid-Willemsvaart kwam en naar de Beneluxhaven in Rotterdam ging. Mooi dat Jan Hoek (zie hieronder) voor zijn artikel zo toch een schip op de foto kon krijgen. 

Tot in de middag was het wachten op nummer drie, de Spes Nostra die van Eindhoven kwam en richting Rotterdam ging.

Het laatste schip dat ik vandaag zag was de Fiat Voluntas. Het schip kwam leeg uit de buurt van Lekkerkerk en ging nu weer zand halen in de buurt van Heerewaarden.

De enige die daarna nog passeerde was de Speranza die ook al leeg richting Heerewaarden ging. Te donker en dus geen foto.

Een journalist op bezoek          
Vanochtend kreeg ik bezoek van Jan Hoek, een journalist van o.a. de Binnenvaartkrant voor een interview over deze website en de Wilhelminasluis in het algemeen. De Binnenvaartkrant is een van de kranten die gratis op de sluis is af te halen.

We voerden een geanimeerd gesprek en we bleken zelfs een aantal raakvlakken te hebben. Zo basketbalden we vroeger alletwee, maar we waren beiden ook begunstiger van de Stichting Menno van Coehoorn, de Stichting die zich beijvert om oude verdedigingswerken voor het nageslacht te bewaren. Zelfs bleek ik in mijn boekenkast een boek te hebben staan waar Jan Hoek de schrijver/samensteller van was.

   

Ik begreep dat ca. half februari het artikel over de website alsook een artikel over de Wilhelminasluis in het algemeen in de Binnenvaart-krant zal worden geplaatst. E.e.a. hangt natuurlijk af van het aanbod van kopij dan.

IJsvorming         
Geen idee hoe het overal met ijsvorming in de rivieren/kanalen is gesteld, maar hier bij de sluis is weinig hinder voor de scheepvaart. Aan de Maaszijde is nogal wat ijs te zien dat hier met de stroom mee is gekomen, maar ook dat levert geen problemen op.

Vogels op bezoek        
Nog steeds maakt een koppeltje bonte spechten de meeste indruk als ze eten komen halen voor onze woning. Vanmiddag zag ik het mannetje zich tegoeddoen aan de speciale pindakaas. Een prachtig gezicht.

                                 terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

woensdag 25 januari 2017         
Het was weer een beetje een normale dag waarop in de vroege ochtend al werd geschut. In ieder geval zag ik een multicat voorbijkomen en twee andere schepen. De eerste foto was voor de Zeeuwse Orca uit Terneuzen die onderweg was naar Gorinchem. De foto maakte ik vanuit de auto op de brug, er kwam op dat moment geen ander verkeer aan.

In het Munnikenland lagen de Patria, een andere Patria was net de sluis gepasseerd, en de Adriana die werd gelost. Vooraan lag de bak Spui die gisteren was verlost van de lading.

   

In de sluis was voor mij de Deo Favente de volgende. Het schip kwam van een van de Drechtsteden en ging nu richting Heerewaarden.

Ook een duo-schutting vandaag en wel van de Elisabeth (links) en de Variant.

Toch ook weer een nieuwkomer en dat was de Altero. Als Sijtje zag ik het meermalen door de sluis komen. De Altero kwam van Leerdam en ging nu opnieuw zand halen. Ernaast de Maasstad die van Rotterdam kwam, een mooi schip om mee te stoppen. . 

   

Met de Muziek mee 4                  

Deel 4 van deze serie van Omroep Brabant over het Andels Fanfare Corps staat op YouTube. In deze aflevering o.a. de aankomst van Sint Nicolaas en zijn Zwarte Pieten bij de passantensteiger bij het Aelse Strandje.

   

In de uitzendtijden van de afleveringen is een wijziging gekomen. Hieronder de nu bekende data, de uitzendtijd van de afleveringen 10, 11 en 12 is nog niet bekend. Steeds staat op YouTube de komende aflevering. 

De Plaat    
Op deze site staat een flink artikel over het gebruik van De Plaat, het gebied ten zuidoosten van de sluis. O.a. werd dit schiereiland gebruikt om vee te weiden, als voetbalveld, als scheepswerf en nu als waterinnamegebied van de Duinwaterleiding. 
Hieronder een foto van het gebied die bijna 40 jaar geleden werd gemaakt. De weg op de foto leidt naar het gebouw van Dunea.

                     terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 24 januari 2017       
Het liep iets anders dan gisteren, want nu schutte om 07.00 uur al de Niky die de nacht in de Maashaven had doorgebracht. Daarna bleef het stil, ook al omdat de mist steeds dichter werd. Hieronder twee foto's die ik maakte vanaf de Waaldeuren. Links het zicht op de Waalhaven, rechts het zicht op de kolk richting Afgedamde Maas.

   

Het duurde tot 15.00 uur (!) voordat het volgende schip kwam. In dit geval was dat de Arta die van Leerdam kwam en naar Heerewaarden ging om zand te laden. Omdat ik juist op dat moment bezoek kreeg, maakte ik de foto vanachter mijn koffie.

Iets daarvoor trotseerden we de mist om naar het Gedenkteken te wandelen. Bij de fabriek van Covaco lag de Nomade te laden, terwijl de bak Spui werd gelost. Echt goed zicht erop was er niet.

   

Rond 16.00 uur een nieuwkomer voor me in de sluis. Het was de Themis II van de Rijn- en Binnenvaartopleiding Cenflumarin uit Antwerpen. Leek het schip eerst door te varen na het schutten, het kwam toch terug om in de Waalhaven de nacht door te brengen.
Opvallend dat de op een bord vermelde website van de opleiding bij mij voor geen meter werkte.

Hoewel het al begon te schemeren leken de jongens van die opleiding verlof te hebben om te passagieren. Ik zag ze tenminste over de brug richting Giessen lopen. Maar of ze daar nu enig vertier konden vinden? Ik betwijfel het.
Net als gisteren maakte ik nog een foto van het ijs op de Afgedamde Maas. Er lijkt iets meer te liggen dan gisteren.

Kunstcommissie Creatieve toepassing Groepsschuilplaats Wilhelminasluis Eerste Wereldoorlog     
In de Eerste Wereldoorlog bleef Nederland buiten de gevechtshandelingen en werd de neutraliteit gerespecteerd door de oorlogvoerende landen. Toch mobiliseerde Nederland en ook hier in de buurt werd een onderdeel gelegerd.

Ter bescherming van manschappen werd in de regio een flink aantal groepsschuilplaatsen aangelegd, o.a. eentje bij het Gedenkteken. Die nu moest in 2000 wijken voor de uitbreiding van de weg en dreigde te worden gesloopt. Gelukkig gebeurde dat niet, het hele verhaal ervan staat hier, en kreeg het object een nieuwe plaats naast het parkeerterrein ten noordoosten van de sluis.

   

De groepsschuilplaats bleef daar staan tot ca. 2015 toen het werd verplaatst naar een nieuwe plek. Dichter bij de weg.

Een mooie plek, zeker omdat de parallelweg druk wordt gebruikt door fietsers en wandelaars. De explicatieborden die later werden geplaatst waren zeker niet overbodig en zijn voor bezoekers zeer verhelderend.

   

In november 2015 verscheen op de Gemeentepagina in het Altena Nieuws een artikel over de vorming van een commissie waarvan de naam de titel van dit artikel is. Bedoeling was om te komen tot het omvormen van de groepsschuilplaats tot een kunstobject.
In de kranten verschenen ronkende artikelen erover en dus was het wachten op het resultaat.

Daarna werd het stil...................heel stil. Ik besloot maar eens om de beleidsmedewerkster van de Gemeente Woudrichem te vragen of zij me meer kon vertellen over de huidige stand van zaken m.b.t. deze schuilplaats. Het antwoord kwam binnen twee dagen!
Ik citeer: "
Erfgoed Altena heeft besloten de kunsttoepassing voorlopig geen doorgang te laten vinden om budgettaire redenen. Helaas!"
Dat roept vragen op. Er was bekend wat het budget was. Was er geen kunstenaar die met een aanvaardbaar binnen het budget blijvend ontwerp kwam? Is er misschien gekozen voor een ontwerp waarvan duidelijk was dat het budget niet toereikend zou zijn? Is dit uitstel echt voorlopig of is het definitief?
Kortom: Mijn inziens een gemiste kans, het had zo mooi kunnen zijn. Toch eens navragen hoeveel kunstenaars reageerden en of die ontwerpen nog zijn in te zien. Twee kunstenaars die een kijkje kwamen nemen naar de situatie van de schuilplaats heb ik gesproken en zij hadden zeker het plan een ontwerp in te dienen. 
Voorlopig moet ik het dus doen met de groepsschuilplaats bij de A2 in de buurt van Everdingen waar een doorgezaagd exemplaar uit 1940 een echte blikvanger is. "Onze" groepsschuilplaats ook doorzagen zal budgettair toch wel mogelijk zijn?

                    terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

 maandag 23 januari 2017    
Het blijft maar vriezen en dat is in het water goed te merken. Er begint ijsvorming op te treden, maar last heeft de scheepvaart er (nog) niet van. De foto laat het ijs in de Maashaven zien.

Het bleef lang rustig, heel lang. Van 06.00 - 13.30 uur was er geen schip te bekennen. Daarna waren het de Mariniers die met hun LCU L25, op de zijkant stond het nummer L9525, de sluis inkwamen.
LCU staat voor Landing Craft Utility, wij zouden zeggen "landingsvaartuig".

Ca. twee uur later kwam de Vios langs op een reis die in Schiedam begon en naar Heijen moest leiden.

Rond 16.30 uur kwam de Albatros langs, op weg naar Heerewaarden om daar zand te laden.

Daarmee waren de schepen op voor vandaag, tenminste tot 18.00 uur, misschien dat vanavond nog klandizie komt.

Vogels in de sluis        
De meest opvallende zijn natuurlijk de ijsvogeltjes, maar die heb ik nog niet op een goede foto gekregen. Reigers en aalscholvers zijn ook vaste gasten. Maar vanmiddag zag ik ineens een tweetal eenden die ik hier nog niet eerder zag. Ik probeerde er een foto van te maken.

Natuurlijk opgezocht welke eenden dit zijn en het antwoord kwam al snel: kuifeenden. Een veel en vaak voorkomende soort kwam ik achter, het zal na deze foto dus niet druk worden met ornithologen rond de sluis.

AndelWandelt in Barneveld

Waar ik hoopte op een foto van het middelpunt van Nederland bij Lunteren kwam ik bedrogen uit. Dichterbij dan 1700 meter kwamen de mannen niet bij dit karakteristieke punt, waar ik zo vaak kwam met Schoolkamp. Wel brachten ze een bezoek aan de Koepel, een toren middenin het bos en ook zeer bekend van de Schoolkampen.

   

De omstandigheden waren in de streek rond Barneveld beduidend winterser dan hier. Daar bleek nog nog flink wat sneeuw te liggen. 

Veel meer foto's alsook een verslag van deze tocht staan elders op deze site.

                   terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

zondag 22 januari 2017         
Het was weer de gebruikelijke zondagse sluiting en dus was er maar weinig te beleven in en rond de sluis. In de Waalhaven lagen drie schepen die al eerder op de foto gingen, maar nu door gebrek aan ander varend/drijvend materiaal nog maar een keer. Van ver naar dichtbij de Prinses Margriet, Maasstroom 7 en Wanderer. Nu maar hopen dat het niet te hard gaat vriezen om insluiting van de schepen door het ijs te voorkomen.

Terwijl ik op het Waalhoofd was om de foto hierboven te maken kwam met flink geluid een vlucht vogels over. Ze gingen richting noord en dat is geen goed teken (of juist wel), want "Gaan de vogels noord, gaat de vorst overboord". 

Bouw van de Fortwachterswoning         
Traditiegetrouw ging ook vandaag Anton van Rijswijk een kijkje nemen bij de bouw van een nieuwe fortwachterswoning bij de Batterij onder Poederoijen.

Zoals gewoonlijk laat ik Anton zelf aan het woord: "Bij de nieuwbouw fortwachterswoning zijn ze van week behoorlijk bezig geweest. De buitenmuren zijn tot zolderhoogte opgetrokken en het is ook te zien waar ramen komen. Als je het aantal stempels ziet dat onder het gedeelte zolderelementen staat kan het niet anders dan dat de definitieve draagconstructie nog gemaakt moet worden."

   

Restauratie Mansvelder Gemaal       
Na het bezoek aan de nieuwe fortwachterswoning is de volgende stopplaats voor Anton de restauratie van het Mansvelder Gemaal. 

Nu ben ik er zelf al een hele tijd niet geweest, maar het alles ziet er toch al heel anders, strakker en opgeruimder, uit dan de laatste keer dat ik er was. Misschien moet ik binnenkort maar eens aanhaken als Anton op zondag weer richting het gemaal en Batterij gaat. Het looptempo zal dan wel aanzienlijk moeten dalen;-)

   

Over deze restauratie merkte Anton op: "Ook bij het Mansvelder Gemaal is er verder gewerkt. En zover ik heb kunnen zien alleen maar met de uitbouw aan de achterzijde." 

Schaatsen bij de sluis       
Gisteren plaatste ik een foto van twee schaatsers op de plas in De Struikwaard, het natuurgebied ten westen van de sluis. Maar ook vroeger al werd er bij de sluis geschaatst.
 

Deze foto's zijn van een matige kwaliteit, maar dat komt vooral omdat ze zijn gemaakt door oude dia's in te scannen. Hierboven De Struikwaard toen die nog ongerept was en er vrij zicht was op het kerkje van Giessen. Vanuit de tuin stapten de bewoners toen zo het ijs op. De foto hieronder is van ijspret achter de woningen aan de oostzijde van de sluis. Het lijkt alsof er een baantje is uitgezet.

De foto's zijn van Hans de Weerd, toen sluiswachter en woonachtig op de Wilhelminasluis, en zijn gemaakt in de winter van 1980-1981.

Die sluis wordt toch niet gesloopt?    
Om een stukje cultuurbarbarisme te voorkomen is de Historische Vereniging Moordrecht een petitieactie gestart voor behoud van de Snelle Sluis bij Moordrecht. Natuurlijk heb ik die petitie meteen getekend.

De Snelle Sluis tussen Moordrecht en Nieuwerkerk aan den IJssel dreigt voorgoed te verdwijnen. Eigenaar Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard is van plan het monumentale 19e eeuwse waterwerk te slopen. De Historische Vereniging Moordrecht wil deze afbraak koste wat kost voorkomen. 

   

De Snelle Sluis is van een grote cultuurhistorische en landschappelijke waarde. Het complex is een van de weinige nog overgebleven waterwerken uit de periode van de droogmaking van de Zuidplaspolder in de 19e eeuw. 

   

Deze Snelle Sluis bij Moordrecht verbindt de Hollandsche IJssel met de Ringvaart van de Zuidplaspolder. Deze polder werd aangelegd tussen 1828 en 1839. Vanwege de diepe ligging van de bodem (tot ca. 6 meter -NAP) werd de droogmakerij leeggepompt door twee achter elkaar geplaatste stoomgemalen. 
Met het oog op het grote hoogteverschil tussen de Hollandsche IJssel en de Ringvaart besloot men om deze vaarwegen niet met één, maar met twee sluizen met elkaar te verbinden. 
In 1987 werd de bovensluis vervangen door een nieuwe die het hele verval kon overbruggen. Vanaf dat moment had de benedensluis geen functie meer voor het waterbeheer.

Door Maurits Freysen, de foto's bij dit artikel zijn van hem, werd ik attent gemaakt op de plannen tot sloop en op de petitie. Ik vraag aan iedereen om deze petitie te tekenen, tenslotte is er in het nabije verleden al veel te veel gesloopt!

                         terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 21 januari 2017                         
Wat een prachtige dag, eigenlijk geweldig schaatsweer. Jammer, maar de baan in Andel bleek nog niet open. Dicht bleef ook lange tijd de Wilhelminasluis tot ca. 13.00 uur toen de Barracuda, een recreant uit 's-Gravenzande het ijs in de sluis brak. Over dit scheepje is een filmpje gemaakt. Interesse? Klik dan maar hier.
Op de achtergrond de Maasstroom 7 en de Prinses Margriet in de Waalhaven.

Het bleef heel stil op en in de sluis en wij besloten naar Zuilichem te gaan, daar de auto te parkeren bij de plaatselijke Spar en vervolgens een wandeling te maken over de Waaldijk en door het dorp. Daar in Zuilichem is ook één van de plekjes waar Piet Lobregt zijn prachtige foto's van schepen maakt die hij op zijn Facebook-pagina plaatst. Hij was er nu niet en dus maakte ik maar een tweetal foto's. 

Hierboven het motortankschip Wiki uit het Duitse S-Hagen, welke stad dat dan ook mag zijn. Even later nog een schip, maar nu met de Belgische nationaliteit, nl. de Prestige.

Na onze wandeling in het pittoreske Zuilichem en weer thuis duurde het lang maar dan meldde zich toch een binnenvaartschip. Het was de Wanderer die van Lieshout kwam en na het schutten in de Waalhaven bleef liggen.

Welke sluis is dit?        

Gisteren plaatste ik nog een foto na de twee foto's van Sluis 15. Ik had geen idee welke sluis dat was, maar al snel kwam het antwoord en een foto van die sluis van twee personen.
Jacco van de Pol was de eerste die reageerde: "
De foto van de onbekende sluis is gemaakt in Nederweert bij Sluis 14, nabij buurtschap Hulsen."
Niet lang erna reageerde Jan Brand van de Cornelis B die uitlegde: "Het is Sluis Hulsen, het begin van de Noordervaart. Deze eindigt in Beringen en wordt niet meer bevaren tot die stad. Net door de sluis werd nog wel eens gelost in Nederweert". 
De foto die werd meegestuurd staat hieronder.

 

Schaatsen zonder ijsbaan       
Waar de ijsbaan in Andel nog niet open bleek te kunnen gaan werd er bij de sluis al volop geschaatst. Ik werd erop attent gemaakt door het karakteristieke geluid van schaatsers op een spiegelgladde baan waarbij het ijs steeds leek te kraken. Twee mannen uit Giessen bleken op het water in De Struikwaard  heerlijk aan het schaatsen te zijn. Zoals ze vertelden was het ijs goed, in de zon weliswaar een beetje zacht, en heel goed te berijden.
Hoewel ik lang aarzelde was ik zo verstandig om niet mijn schaatsen te gaan halen en me zelfs niet op het spiegelgladde ijs te begeven. Wel jammer, maar de tijd dat ik aspiraties had om de Elfstedentocht te rijden ligt al heel lang achter me.

De Stuw bij Grave                             
De aanvaring van de stuw bij Grave en zeker het gevolg ervan en de lange tijd die lag tussen aanvaring en oplossing van de ontstane problemen houdt de gemoederen goed bezig. De Facebook-pagina van "Nederasselt Nieuws, feiten en historie" heeft enorm veel materiaal over deze ramp verzamelt. Hieronder twee foto's uit een van de prachtige en verhelderende filmpjes die op die pagina staan. De foto's komen uit een filmpje over de aanleg van de nooddam.

   

In het NRC een artikel met de aan duidelijkheid niets overlatende kop "Rijkswaterstaat wéét niks meer". Het artikel opent met "Het uitgeklede Rijkswaterstaat is de kennis van zijn water- en wegennetwerken kwijt, schrijft . „Als de stuw bij Grave het begeeft, weet niemand dat er bij Heumen iets moet gebeuren.”
Het antwoord op dit heldere artikel liet niet lang op zich wachten. Directeur-Generaal van Rijkswaterstaat Jan Hendrik Dronkers reageerde erop "Dat Rijkswaterstaat niks meer weet, slaat nergens op".
Heel aardig om deze twee artikelen te lezen en naast elkaar te leggen. Beiden scoren, maar ik denk toch een benauwde 1-0 zege voor ir. Hennes de Ridder.

AndelWandelt naar Barneveld      
Anton van Rijswijk en Hans de Weerd reden vanochtend vroeg naar Barneveld om daar te starten voor de "Eerste Toren en Molentocht". 
Deze tocht van 40 kilometer startte in het centrum van Barneveld. Door de wijken Oldenbarnevelt en de Burcht ging het naar het buitengebied bij Lunteren en Ede.
Het ging over asfalt en af en toe over een zandweg. Na een heel stuk door het bos te hebben gelopen, kwamen de mannen bij de soeppost in de molen De Hoop bij Lunteren. Deze molen draait weer sinds 2011, na een grondige renovatie. 
Na die rust ging de tocht verder door het Lunterse Buurtbosch. Dit bos werd aan het einde van de negentiende eeuw aangelegd. Hans en Anton kwamen langs een 22 meter hoge uitkijktoren, die een uitzicht bood over de toppen van de bomen. Al snel erna kwamen ze bij de volgende molen: de Doesburger molen bij Ede. Ter gelegenheid van de wandeltocht opende de molen zijn deuren voor publiek. 
AndelWandelt liep in een wel heel bekende omgeving voor mij. Met het Schoolkamp van obs 't Ravelijn uit Woudrichem, waar ik directeur was, waren we een aantal jaren te gast op Camping De Goudsberg in Lunteren.
Bekend omdat het de plaats is waar vroeger bijeenkomsten van de NSB werden gehouden. Daar vlakbij is het Middelpunt van Nederland. Ongetwijfeld hebben de mannen dit karakteristieke punt ook bezocht.

   

We zullen zien aan de hand van de foto's of Anton en Hans dit punt ook daadwerkelijk hebben bezocht, maar hoe dan ook zullen hun foto's en verslag van deze tocht weer heel bekijk- en lezenswaardig zijn. 

                             terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

Top