HOME
Info Wilhelminasluis
Waaiersluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

ç

   
donderdag 31 januari 2019     
Koude dag met weinig schepen. De eerste twee miste ik ook nog eens, maar omdat zo weinig schepen passeerden heb ik twee foto's uit het archief gehaald.
Links de eerste die langskwam, de Arta die van Rotterdam kwam op een foto van 20 april 2013. Ernaast de Undine III die van Covaco in het Munnikenland kwam op een foto van 07 december 2013.

   

Nummer 3 vandaag was de Prinses Margriet. Later kwam dit schip weer terug naar de sluis om daar voor de nacht een plekje te vinden. Het ging achter de Loreley liggen die eerder was geschut, maar niet veel later vertrok richting Rotterdam.

Ergens vanmiddag schutte de Bona Spes uit Voorschoten. Het schip kwam van Gorinchem waar het had gelost.

Rond 17.00 uur was ik op de brug, gewoon om een kijkje te nemen. In de verte doemde een schip op in de dichte nevel.

Even dacht ik dat het schip naar De Heus in Andel ging, maar het kwam toch echt naar de sluis. Toen het dichterbij kwam bleek het de Cornelis B te zijn.

Nog één schip zag ik, maar het was al te donker om er een foto van te maken. Twee foto's uit het archief dan maar van deze Annna Arina van resp. september 2008 en maart 2013.

   

Toch nog zeven schepen tot nu toe en de sluis is tot 22.00 uur open, dus nog vier uur te gaan. Wie weet wat er nog komt.

                                         terug naar boven                              naar Nieuwsoverzicht

woensdag 30 januari 2019     
Ja, dan laat je wegens wat fysiek ongemak de website twee dagen voor wat het is, om nu de draad weer op te pakken. Wel begin ik met een foto van de GSNed 17 die na afronding van de sonderingsactiviteiten gisteren op weg was naar Oosterhout. 

Ook de foto van de Serena, die ik kreeg toegestuurd, is een opname van gisteren toen het lag te lossen bij Covaco in het Munnikenland. Later kwam het schip leeg door de sluis op weg naar Raamdonksveer, eigenlijk Keizersveer.

Direct na opening van de sluis vanochtend om 06.00 uur schutte de Cornelis B. Daarna duurde het tot ca. 09.00 uur voordat het tweede schip kwam schutten. Het was de Maasbrachtse Avontuur die richting Werkendam ging. 

Toen ik een uurtje later langs het Munnikenland kwam, lagen daar de Nomade te laden en de Naomi te lossen. Beide schepen vertrokken in de loop van de dag, waarop hun plaatsen werden ingenomen door de Undine III en de Verwachting. 

Maakte ik bovenstaande foto in de buurt van het Gedenkteken, de andere kant opkijkend zag ik bij De Heus aan De Rib de Marco liggen. Het schip kwam later schutten om richting Sliedrecht te kunnen gaan.

   

Toch ook een recreant vandaag en wel de Vrijbuiter die Culemborg als thuishaven heeft.

Daarna een voor mij onbekende duwer, de Kevin uit Maasbracht. Ook met een andere naam zag ik dit schip nog niet eerder. De duwer kwam uit de buurt van Gouda en ging nu richting Maas.

   

Heel opvallend, maar de volgende was eveneens een forse duwer. Het was de Friese Statum uit Grou die met een flinke bak ervoor op pad was vanaf Veghel en ik vermoed naar Rotterdam ging.

Bij het schutten van de Statum sneeuwde het licht, bijna niet merkbaar. Maar allengs werd wat viel echte sneeuw, hoewel het bij aanraking van de aarde smolt als sneeuw voor de zon. Vermoedelijk zijn een hoop schepen aan het schuilen voor de stevige sneeuwbuien die waren voorspeld, want tot nu toe liet geen schip zich meer zien in de sluis.
Ik houd het dus ook maar voor gezien, want het begint ook nog eens donker te worden.

Slopen van schepen         
Er zijn heel wat aardige Facebook-pagina's die de Binnenvaart als onderwerp hebben, die van Piet Lobregt bijv. over Scheepvaart op Waal en Maas. Maar ook die over Spitsen en Luxe Motors mogen er zijn.
Maar de pagina over Gesloopte Schepen roept toch een dubbel gevoel bij me op. Soms zie ik dat schepen die er nog prachtig en goed onderhouden uitzien zijn gesloopt. Jammer vind ik dan, maar ik weet dat als er geen koper voor is niets anders dan de weg naar de sloper rest voor een schip.
Joost Roeland plaatste weer twee schepen op die pagina die zijn gesloopt. Dit keer waren dat de hier bekende Herman-S (023.09838) en de Lieke (023.03073). Hieronder die schepen, die in resp. 2018 en 2016 bij Treffers in Haarlem werden gesloopt, op foto's bij de Wilhelminasluis in resp. oktober 2009 en maart 2009. 

   

Gevederde vrienden           
In dit geval was dat allereerst een buizerd die op een heel dun takje het verkeer in de gaten hield, maar de passerende auto's waarschijnlijk toch te groot vond om als prooi te dienen. 

De andere vogels waren een flink aantal meeuwen die vanaf de remming in de Waalhaven de boel in de gaten hielden. Daarbij werd een flink geluid geproduceerd, zeker als er weer een ruzie ontstond. Mooi gezicht toch, maar waarom opeens zoveel meeuwen tegelijkertijd op de sluis zijn, zal wel altijd een vraag blijven.

                                          terug naar boven                               naar Nieuwsoverzicht

zondag 27 januari 2019    
Met de zondagse sluiting van de sluis is er natuurlijk weinig te beleven in en langs de sluis. Genoeg tijd dus om vanmiddag te kijken naar een voetbalwedstrijd. Nu heb ik geen verstand van die sport, maar ik weet wel dat de ene ploeg met 6-2 won van de andere ploeg. Het was geloof ik Rotterdam tegen Amsterdam.;-)

Waaiersluis Gouda     
In de loop van deze week kreeg ik van Jos van der Horst, mijn zwager die met mijn zussie in Gouda woont, een artikeltje toegestuurd over de Waaiersluis in Gouda. Dit artikel was verschenen in het weekblad De Gouda van 23 januari 2019. 
Het artikel verscheen in de rubriek "Oud Gouda" die wordt verzorgd door de Historische Vereniging Die Goude, waarbij iedere keer een stukje van de geschiedenis van Gouda in beeld wordt gebracht.
Van zowel het Weekblad als de Vereniging kreeg ik toestemming dit artikel op mijn site te plaatsen.

Hoewel ik nog nooit op of bij deze waaiersluis ben geweest, heb ik dankzij de mannen van AndelWandelt toch een aantal foto's ervan. Een vijftal ervan passen bij dit artikel en plaats ik dan ook zonder verder commentaar. Alleen realiseer ik me nu dat op mijn site niet echt een artikel staat over het bijzondere van een waaiersluis. Een omissie natuurlijk die ik ga goedmaken!

   
   

Rhoonse Griendentocht
   
Anton van Rijswijk nam zonder zijn vaste compaan Hans de Weerd jl. zaterdag deel aan deze tocht. Speciaal voor mij zette hij daarbij het Gemaal Breeman in Barendrecht op de foto. Alles over dit gemaal, bijna alles, is hier te vinden.

Daarnaast fotografeerde hij voor mij een aantal schepen op de Oude Maas. Over het algemeen zijn dat schepen die hier nog nooit door de sluis zijn gekomen, vaak door de afmetingen. Het eerste scheepje van Anton was de oude sleper Elbe. 

Lag de Elbe nog in een haven(tje), de rest van de schepen zag Anton op de rivier. Zo waren daar de Quadrans I en de Tizian.

   

Ook de Argus was onbekend voor me.

Ook de Montignac was onbekend voor me, maar de Lorena zag ik nog niet zo lang geleden door de sluis komen.

   

Er komen regelmatig coasters door de sluis, bijna altijd om stenen te gaan halen bij de fabriek in Nederhemert. Maar de coasters die Anton zag, de A2B Ambition en de Anja, zag ik hier nog nooit.  

   

De Merlijn was ook al een onbekende voor me, maar de Felix zag ik ooit in de Wilhelminasluis schutten.  

   

Anton maakte verder een flinke hoeveelheid foto's van alles dat hij onderweg zag op deze toch wel prachtige tocht. Die zijn te bekijken op de Facebookpagina van AndelWandelt.

Gesloopte schepen      
Nieuwe schepen worden gebouwd en oude schepen worden gesloopt. Dat laatste is vaak jammer, maar als niemand ermee wil varen of het aan de moderne tijd aan wil passen kan het niet anders. Gezien de vele reacties op de
Facebookpagina die gaat over de gesloopte schepen zijn er velen die het zonde vinden, maar weinigen die daadwerkelijk iets (kunnen) doen om sloop te voorkomen.

   

Hierboven links de Beta en rechts de Benro. Beide schepen blijken in 2018 bij Treffers in Haarlem te zijn gesloopt. Joost Roeland meldde dat op de genoemde Facebookpagina. Leo Schuitemaker plaatste een foto van de Helios die bij RDM in Kampen in 2015 was gesloopt.
De foto's bij dit artikel zijn afkomstig uit mijn eigen archief.
 

                                      terug naar boven                                      naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 26 januari 2019      
Echt rustig, maar dat is op zaterdag het gehele jaar door het geval lijkt wel. Rond tien uur vanochtend kwam het eerste schip, de Janna. De reis was in Veghel begonnen met als reisdoel Rotterdam.

   

Bijna 15.00 uur was het toen de Niky van Rotterdam kwam om na het schutten de reis te onderbreken in Andel aan De Rib. Daar lag ook al de Rheine/Panta-Rhei combinatie. Misschien gaat Niky morgen verder naar Weert.

Toen we een uurtje later weer terugkwamen op de sluis na een bezoekje aan Zuilichem voer net de Semper Spera uit.

In de Waalhaven lag nog steeds de GSNed 17 uit te rusten van de werkzaamheden m.b.t. sonderingen. Ongetwijfeld zal het werk maandag weer worden hervat.

Toen we eerder vanochtend in Zuilichem waren wandelden we daar een stukje langs de Waal. Op de rivier was de Vliestroom bezig met werkzaamheden aan de tonnen. Wat er precies werd gedaan konden we niet zien.

   

Terwijl we langs het water liepen, passeerde net de Concordia. ook een bekende.

Scheepsspotster gaat live        

   

In de Scheepvaartkrant las ik dit kleine artikel hierboven en natuurlijk ging ik kijken naar de beelden die de webcam gaven.

Wel jammer dat je via de webcam niet de namen van de schepen kunt lezen, maar in combinatie met een AIS-programma kom je toch een heel eind. Leuk, ik ga er vaker een kijkje nemen.

Tijd voor aan de wal        
Het is de titel van een artikel over het gesprek dat Hannie Visser-Kieboom in de Schuttevaer had met het schipperspaar van de Arja, Arie en Jannie Paans. De Arja (030.30021) werd in 1925 gebouwd bij Boot in Leiderdorp als sleepschip. In 1970 werd de Arja gemotoriseerd. 

Jammer, maar nog even en dan gaat dus ook de Arja naar de sloop. Het schip zag ik wel eens door de sluis komen, o.a. in september 2008 getuige de foto hieronder.

Spitsen in "zwaar weer"      
Twee spitsen op de foto's hieronder. Twee spitsen ook die regelmatig door de sluis komen, maar die nu toch beiden door heel domme pech zijn achtervolgd. Al oud nieuws natuurlijk de aanvaring van de Manna op 19 juni jl. in het Antwerpse Kanaaldok. De aanvaring van de Destiny bij Antwerpen is van recentere datum, nl. 2 januari.

   

Daarbij komt nog de Coxswain die in de Dordtse Kil werd overvaren. Drie spitsen binnen een jaar tijd die ernstige schade opliepen. Ik hoop van ganser harte dat het nu afgelopen is met de pech voor spitsen.
Positief nieuws is dat in Frankrijk een nieuwe "spits" is gebouwd. Een schip met de spitsenmaat 39,15 x 5,05 m, maar wel eentje met Schottel aandrijving. Voor mij is dit geen spits, maar gewoon een niet zo groot schip deze Fortitudo.

                                  terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 25 januari 2019      
Geen boom vandaag hinderlijk in beeld! Toch uit de passanten een aardige keuze gemaakt. Maar zoals vaker begin ik met een schip, de Compania, die in het Munnikenland werd gelost en tegen 17.00 uur leeg vertrok.

De werkzaamheden m.b.t. de sondering bleken zo ver te zijn gevorderd dat de GSNed 17 en ook De Vier in de Waalhaven aan het werk waren.  

   

Ook in die Waalhaven lag de Merwestroom te wachten tot de Adelaar zou uitvaren.

In de sluis lag op dat moment die Adelaar die leeg van Nederhemert kwam om in de Botlek een nieuwe lading te halen.

   

Een tijdje later de Spes en dit Friese schip uit Leeuwarden kon ik natuurlijk niet zomaar laten passeren.

Tegen het einde van de middag een van de weinige duw/sleepcombinaties die er nog zijn in de sluis. In dit geval was dat de Rheine met het sleepschip Pantha-Rhei er voor. De combinatie was op weg naar de fabriek van De Heus in Andel.

   

Daarna was het heel lang wachten op een volgend schip. Lang, want het is nu 18.30 uur en donker en er is geen beweging in de sluis te zien. Maar .............. wat niet is kan komen!

Chinook   
Kwamen gisteren een aantal helikopters over met een gepaste hoogte, Joost Roeland zag een Chinook toch wel heel laag voorbijkomen in de buurt van Genderen aan de Bergsche Maas. Het maakte wel een prachtig plaatje!

Gesloopte Binnenvaartschepen      
Op Facebook bestaat de groep "Gesloopte Binnenvaartschepen" en toen ik daar vanmiddag een kijkje nam, kwam ik meteen al een tweetal bekende schepen tegen. De Swing en de Credo blijken te zijn gesloopt. Jammer, weer twee mooie schepen minder.
Van het weekeinde maar eens een uitgebreid kijkje nemen op die pagina van Facebook.
De foto van de Swing is van 22 februari 2010, die van de Credo van 16 september 2013.

   

                                        terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

donderdag 24 januari 2019
Toch weer een aantal schepen gescoord, de meesten ervan vanuit huis. Om te beginnen was daar de Casa-Nova die van het Maximakanaal kwam en richting Rotterdam ging.

Voor het boodschappen doen reden we langs het Munnikenland waar drie bakken en een duwer lagen.

De duwer was de Belgische Donau die daarna al snel vertrok om via de sluis richting Oss te gaan.  

Tegen 12.00 uur schutte de Spes uit Leeuwarden. Het Friese schip ging naar Waspik.

   

De volgende was de Wiljopa -de ex-Bo Djovanny- die van Nederhemert kwam.

   

Direct erna de Lisa die richting Rotterdam ging.

Rond 13.30 uur schutte mijn laatste schip, de Risico. Het schip kwam van Gouda en ging richting Maas.

Als ik nu zelf de foto's bekijk, valt me op dat de foto's die vanuit huis zijn genomen een ietwat rommelige aanblik geven. De bomen zijn dan toch erg aandachttrekkend en verhullend. Daar ga ik maar mee stoppen, dus vaker naar buiten of de schepen fotoloos laten passeren. 
Dat laatste deed ik met de Safini die iets na 17.00 uur passeerde, het was al te donker. 

Helikopters      
In het begin van de middag een oorverdovende herrie in de lucht. Het werd veroorzaakt door een aantal helikopters, een stuk of zes à zeven, die over de sluis kwamen. Waarschijnlijk kwamen ze van vliegveld Gilze-Rijen. Als je goed kijkt op de foto hieronder zie je vijf van die toestellen boven De Struikwaard.

Ruim twee uur later opnieuw herrie in de lucht, dit keer werd het veroorzaakt door drie Chinooks die op de terugweg waren. Weer kon ik het niet laten er een foto van te maken.

Wie is nummer 1      
Op 20 januari jl. plaatste ik een foto van een aantal volwwassenen en kinderen met geiten. Op die foto stonden de cijfers 1 t/m 3. Nummer 2 en 3 waren de zonen van toenmalig sluisknecht Cornelis Straver.
Ik kreeg nogal wat vragen wie nummer 1 was. Wel, dat is de sluiswachter Wim van Tilborg. Hieronder een stukje uit een artikel dat ik zo'n tien jaar geleden op het toen nog bestaande weblog van de sluis plaatste. Er bleken aardig wat connecties met de sluis te zijn.

                                             terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

woensdag 23 januari 2019
Slappe dag hoorde ik, ik miste dus maar weinig. Vanochtend vroeg zag ik wel een duo-schutting van de sleper Harmonie die samen met de Tripang richting Maas ging.

   

Ongetwijfeld zullen daarna nog andere schepen zijn gepasseerd, maar pas rond 16.00 uur zag ik weer een schip in de sluis. Het was de Shalom die richting Maas ging.

Vanaf de brug maakte ik een foto van de Shalom en daarna zag ik dat in de Maashaven een vaartuig lag. Dat bleek een werkvaartuig te zijn, de GSNed 17. Het vaartuig lag tegen de westelijke Maasremming. Een kenner vertelde me dat dit schip morgen bezig gaat met sonderings werkzaamheden.

Bij het openen van mijn mailprogramma zag ik een berichtje van Joost Roeland die dit vaartuig van de zomer in de buurt van Heusden zag. Ook gaf hij een link naar het bedrijf van deze GSNed 17. Aardig, scheelde mij weer wat zoekwerk! 

Met ware doodsverachting was ik de weg overgestoken om, veilig achter de vangrails, dat dan weer wel, de foto van de GSNed 17 te maken. Op hetzelfde moment kwam de Shalom onder de brug vandaan na het schutten. Die pikte ik maar meteen mee. 

Vlak voor de schemering kwam de Onus uit Geertruidenberg richting sluis. Voor mij een nog onbekend schip (023.09423) en dus kreeg het mijn speciale aandacht. Het schip was geladen in de Waalhaven van Rotterdam.

   

Natuurlijk ging ik thuis zoeken naar gegevens over dit schip en al snel vond ik een foto van deze Onus op 31 augustus 2017 toen het nog Spelevaert heette. Verder spitten bracht een foto van het schip op 31 juli 2014 naar boven toen het nog Novalis heette.
Toch wel leuk om te zien dat het bewaren van foto's zo nu en dan uitkomst biedt.

   

Geen foto's meer na die van de Onus. In het donker kwam de RWS 71 langs en vanaf de bovenverdieping van onze woning keken we ernaar. Een foto nemen zou niets uithalen.
Trouwens, deze RWS 71 komt met regelmaat door de sluis. Als het nou de RWS 1 was geweest, dan zou ik zeker hebben getracht er een foto van te maken. Dat deed ik ook op 18 mei 2016 toen deze oldtimer de sluis passeerde met een groep mensen die iets hadden te vieren aan boord. Een feestje van een afscheid van Rijkswaterstaat denk ik zo, want ik zie louter mannen aan boord.
 

It giet nog net oan     
Zodra er een paar dagen vorst is geweest, licht of flink, verschijnen de ijskaarten van het Watermanagement van Rijkswaterstaat. Wel makkelijk voor de Binnenvaart om te weten. Zo te zien is de Afgedamde Maas goed bevaarbaar.

Koebeesten in De Struikwaard    
Vanmiddag ging ik kijken of de garagedeur wel open wilde gaan, toen ik werd aangeroepen door een aantal jonge koedames die in de Struikwaard kuierden. Zo te zien hadden ze geen last van de sneeuw en/of de koude.
Medelijden hoefde ik dus niet te hebben ................ toch?

                             terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 22 januari 2019     
Een prachtig begin van de dag waarbij de Cornelis B aan de buitenkant van Sluis Empel in een geweldig licht baadt! Kijk, dat is nog eens wakker worden!

Het begin van de dag hier op de sluis was anders, of ik ben natuurlijk te laat opgestaan. Mijn eerste schip was de Loreley die de nacht in de Waalhaven doorbracht maar van een prachtige lucht was geen sprake (meer?).

Rond 10.00 uur kwam het eerste schip, de Merwestroom. Het was op weg naar Heerewaarden.

   

Direct erna de Ventjager die ook al naar Heerewaarden ging. Gelijk met de Ventjager arriveerde de Cotrans 9 in de Waalhaven, maar die paste niet meer erbij in de sluis.

De Cornelis B hoefde maar heel even te wachten voordat het vanaf de Maaskant de sluis in kon. Het schip kwam uit Helmond en ging neem ik aan richting Rotterdam. Daarna kon dan "eindelijk" de Cotrans 9 de sluis ingaan om te schutten naar Heerewaarden.

   

Vanaf de Maaskant, het was inmiddels 11.00 uur, de Providentia die op een reis was van Veghel naar Rotterdam.

   

Inmiddels was het begonnen te sneeuwen, eerst voorzichtig maar allengs behoorlijk. De Niky was de eerste die in de sneeuwbui schutte. Het schip kwam uit het Munnikenland waar het bij de fabriek van Covaco was geweest.

Dan een duo-schutting van de Lisa en de Hildamar. Na het schutten ging de ongeladen Hildamar als eerste de sluis uit, de geladen Lisa volgde langzamer.

   

Daarna bleef het stil, heel stil. De sluis lag er eenzaam en verlaten bij, gehuld in een sneeuwkleed.

Om 16.00 uur begon het weer wat drukker te worden. Eerst kwamen de Semper Spera en de Albatros in een duo-schutting vanaf de Maas. 

   

Intussen leek het licht te gaan regenen, afgelost door sneeuw. Nat dus en dat in combinatie met de schemering deed mij stoppen met foto's maken. Wel zag ik nog de Martina schutten en even later ook nog de Zuiderzee. De laatste bleef overnachten in de Waalhaven.
Tegen 18.00 uur de grote (110m) Lorena, een mij onbekend Fries schip. De thuishaven ervan is Sexbierum, een Fries dorpje waar mijn moeder jaren woonde. Te donker voor een foto nu en daarom heb ik er eentje geleend van Piet Lobregt.

Wat gaat dat worden?
Op de homepage van deze site staat onder het filmpje een Scheepvaartbericht dat al op 02 januari bij me binnenkwam. Er wordt "bijzondere voorzichtigheid" gevraagd en ook om "hinderlijke waterbeweging" te vermijden. 
Duidelijk is verder dat werkzaamheden gaan plaatsvinden van donderdag 24 t/m dinsdag 29 januari, maar wat dan de betekenis is van het erachter staande "maandag tot vrijdag 07.00 tot 17.00" weet ik niet. 
Aan verschillende personen heb ik gevraagd wat er staat te gebeuren, maar helaas ze wisten het niet.Toch ook hier daarom maar het bericht, misschien dat iemand die dit leest het wel weet:

Een eenzame toeschouwer     
Nogal wat foto's maak ik bijna dagelijks van passerende schepen en opvallende zaken die op de sluis gebeuren. Vandaag ging ik zelf op de foto, verrassend.
 

                                      terug naar boven                  naar Nieuwsoverzicht

maandag 21 januari 2019
     
Een behoorlijk koude dag, zo vroor het vanochtend rond 09.00 uur nog steeds vijf graden in de tuin. Veel buiten vertoeven hoefden we niet. Elders werden we weliswaar verwacht, maar de tocht ernaar toe was behaaglijk met de verwarmde stoelen in de auto. 
De eerste zeven schepen, waaronder de Albatros, Merwestroom, Arnold J en Branta, miste ik daardoor. Al vrij vroeg in de middag was ik weer terug, juist op tijd voor de Ronnie-W die op een reis was van Schiedam naar Alphen.

   

De Cotrans 11 die vlak na de Ronnie-W bij de sluis arriveerde moest een ronde overslaan, want in de sluis paste het schip er niet meer bij. De Cotrans 11 kwam trouwens van Spijk waar het zand had gelost en was nu weer op weg naar Heerewaarden voor een nieuwe lading.

Vanaf de brug zag ik op de Maas de Intantum aankomen. Dit schip had in Nederhemert gelost. Voorzichtig manoeuvrerend kwam de Intantum de sluis in en opnieuw was ik getuige van een staaltje stuurmanskunst.

   

Het 110 m lange en behoorlijk brede schip nam het grootste deel van de sluis in beslag. Volgens mij was dit de eerste keer dat ik dit schip in de sluis zag, wel zag ik het eerder bij Covaco in het Munnikenland.

Dat was alles vandaag, het werd al snel donker, zeker toen rond 18.00 uur de Shalom schutte richting Maas. Met de Loreley, die in de Waalhaven bleef overnachten, en de Climax, bleef geloof ik in de Maashaven liggen, was het echt donker.

Schepen op de Merwede       
Anton van Rijswijk vertoefde vanochtend in Gorinchem en gelukkig had hij zijn camera bij zich. Het was niet druk op de rivier, maar toch kon hij een paar schepen op de foto krijgen. De eerste twee waren de tankschepen Constellation en een onbekende. Op die laatste viel geen naam voorop te ontdekken en op de achterkant was niets te lezen door de laagstaande zon.

   

De derde was een bekende. Deze Franse Challenger was klaar met lossen bij Covaco in het Munnikenland en was nu op weg naar ? om een nieuwe lading in te nemen. Vooralsnog bleef het schip in Gorinchem liggen. 

Daarna weer twee onbekende schepen voor me, de Serval en de Fenne.

   

Het zesde en laatste schip was weer een bekende, de Cotrans 11. Deze was op weg naar Spijk om daar van de lading zand te worden verlost. Daarna vertrok het richting sluis, zie hierboven.

Gooise Dreventocht       
AndelWandelt was zaterdag in Het Gooi om daar deel te nemen aan deze wandeltocht (40 km) van WS '78. De tocht startte in Laren en ook het eindpunt was daar gesitueerd.
Foto's van deze tocht volgen later, maar een kort verslag van de tocht staat nu al op de site.

                                     terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht
     
  

Top