HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                Nieuwsoverzicht van 21 t/m 31 juli 2017                                                

maandag 31 juli 2017     
Goed begin van een nieuwe vakantieweek. Maar eerst nog een foto die ik gisteren maakte van een oude salonkruiser uit 1938, thuishaven Doornenburg, die kwam schutten richting noord. Meer over deze Boelevaer III is hier te lezen.

   

Veel beroepsvaart kwam niet langs, beter gezegd zag ik niet passeren. Vanochtend in ieder geval twee schepen, de Solutio en het varend hotelschip Vita Nova. De Solutio kwam uit Werkendam om ver de Maas op te gaan. 

   

Later op de dag zag ik ook nog de Patria passeren. Dit schip was geladen bij Covaco in het Munnikenland en was nu ongetwijfeld op weg richting Helmond. In de schutting gingen behoorlijk wat recreanten mee. 

Nog één schip, maar deze Maasbrachtse Niagara werd op de foto gezet door Jeannet toen het uit Sluis Born kwam en richting Maastricht ging.

Verrassend bezoek        
Een verrassing vanmiddag toen ik vanachter mijn bureau ineens een politiewagen op de sluis zag. De mannen stapten ook uit, controleerden wat bij een tweetal mensen en vertrok weer. Leuk te zien dat de politie weet waar de Wilhelminasluis ligt, want deze plek wordt volgens mij zeer, zeer zelden in een  patrouilletocht opgenomen. 

   

Hellend Vlak 
Kenners weten dan direct dat het gaat over het Hellend Vlak van Ronquières in België, een waarlijk hoogstaand stukje techniek.

Het is een bekend toeristisch uitje dat ook werd bezocht door Gijs Schaap die er een aantal foto's maakte en enthousiast vertelde over het Bezoekerscentrum, maar ook dat je met een lift naar boven kunt om te genieten van een prachtig uitzicht.
Ook de tour door de kelder waar het scheepsleven van vroeger wordt weergegeven door een aantal diorama's was interessant.

       

De scheepshelling van Ronquières (zo'n 25 km onder Brussel) wordt op de borden goed aangegeven. Je kunt overigens een scheepshelling van 1400 meter, die zo'n 70 meter in hoogte overbrugt niet missen! Je kunt vlakbij zowel de basis als de top parkeren, en aan twee zijden van de helling loopt de weg gewoon mee. De helling zelf is een staaltje techniek om van te watertanden, ook als niet-techneut. Binnenvaartschepen tot 1350 ton varen een sluisbak binnen, die vervolgens tegen de helling wordt opgetrokken. Vanaf 1 april kun je met een lift het complex op het plateau bezoeken. (G.J. Koppenaal op zoover.nl)

       

Op 9 maart 1957 stemde de Belgische regering in met een plan om een aantal grote vaarwegen te moderniseren en geschikt te maken voor vaartuigen tot 1.350 ton. Het Kanaal Charleroi-Brussel werd ook in de plannen opgenomen. Bij de plaatsen Ronquières, Arquennes en Seneffe nam het bochtige kanaal een hoogteverschil van meer dan 60 meter.
In de 19e eeuw waren hier 16 sluizen aangelegd om dit hoogteverschil te overbruggen. Het passeren van al deze sluizen, over een afstand van circa twee kilometer, kon tot twee dagen oplopen. (Jack op zoover.nl)

   

Mijn voornemen is om als we weer eens op vakantie zijn in Limburg de reis naar Ronquières te ondernemen. Dit stukje technisch vernuft moet ik toch ook eens zien.

                terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

zondag 30 juli 2017     
Heel afwisselend weer vandaag waarbij de binnenvaart het liet afweten. Het enige vrachtschip dat passeerde kwam op een moment dat ik eigenlijk niet naar buiten kon. Dat deed ik dan ook maar niet om de Semper Spera, die van de Zuid-Willemsvaart kwam en naar Gorinchem ging, op de foto te krijgen.

Halverwege de dag, 14.00 uur, kwam de Domani langs op een reis van thuishaven Kerkdriel naar Vianen.

Fortwachterswoning               
Vanaf nu zal ik het maar hebben over Brasserie De Buurman, want veel van de vroegere fortwachterswoning is niet overgebleven. Met wat fantasie en snel kijkend herken je aan de vormen nog de oude woning die er ooit stond bij de Batterij onder Poederoijen, maar dat is dan ook alles. En zo moet het natuurlijk ook zijn. Anton vertelt na zijn bezoek:

"Het wordt rondom de nieuwe fortwachterswoning oftewel brasserie De Buurman steeds groener. Ook al het glas zit nu in de kozijnen en verder wordt er binnen zo te zien volop aan de inrichting gewerkt. 

   

Een tweetal lampen, een grote en een kleine, zijn denk ik het begin van een groter aantal dat er voor de buitenverlichting gaat komen. Op de heenweg kwam Arie van Ooijen mij met de auto op de dijk bij de Poederoijensehoek tegemoet. Het raam ging open en we hebben even een praatje gemaakt. 

   

Op 17 augustus wordt de brasserie geopend tussen 13.00 - 18.00 uur. De brasserie heeft ook al de beschikking over een website: www.brasseriedebuurman.nl. Nog twee keer een kijkje nemen tot de opening en daarna zoek ik op zondag een ander doel voor een korte wandeling."

Hoort ook bij de Phoenix?
Op 21 juli, zie onderaan deze pagina, schreef ik over het treintje dat vroeger door het Munnikenland reed voor de afgraving en afvoer van de gewonnen klei in het gebied. Het locomotiefje had een remise waar het in kon worden gestald. Boven de deur stond Phoenix en restanten van die remise waren "gevonden" langs de kant van het water tegenover Rijswijk.

   

Bij de weg naar Loevestein, ter hoogte van de parkeerplaats daar, kun je nog rails zien lopen naar waar ooit de remise Phoenix stond. 

Een paar 100 meter daarvoor op dezelfde weg is een sluis aangelegd die onder de weg daoor gaat.Wij wandelden in dat gebied daar richting Afgedamde Maas toen we weer rails? tegenkwamen. Zouden die ook van dat treintje zijn geweest? Tot nu toe geven archieven geen oplossing, maar wie weet "oral history" wel.

   

                   terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 29 juli 2017      
Vanochtend vroeg hoorde en zag ik even later dat direct na opening om 07.00 uur van de sluis de André richting noord werd geschut. Een uurtje later kwam de Mergus van Den Bosch in dezelfde richting schutten om naar Dordrecht te gaan.
Daarna alleen maar recreanten tot tegen 12.00 uur de Niky zich liet zien. Een paar recreanten schutten mee, waaronder de opvallende Hooihandel die naast Niky ging liggen. 

Contrôle maar geen boetes?    
Dat ligt toch even anders, de politie te water zal, volgens de media, niet bekeuren bij het constateren van overtredingen maar alleen waarschuwen. Vanochtend een bijna twee paginagroot artikel van Bertjan Kers in het AD Rivierenland over deze problematiek. Foto's bij dit artikel zijn van Bert Jankers en Marc Bolsius.
Bertjan raakte in gesprek met de bemanningsleden van de RWS 851 die heel duidelijk waren en vertelden dat zij in ieder geval nog boetes opleggen.

In de periode juli/augustus zal 15 keer tussen de Wilhelminasluis en de Kromme Nolkering bij de Bergsche Maas worden gecontroleerd en gehandhaafd. Want, zoals Ron Duijndam zegt "Ik ben niet op het water om vriendjes te maken". En het andere lid van de bemanning van de RWS 851, Tjeerd Zijlstra, merkt op: "Maar als we ons achter een bocht verstoppen, hebben we ook gauw beet". Dit laatste na de opmerking dat hun aanwezigheid op de Afgedamde Maas steeds als een lopend vuurtje bekend werd.

Schapen op de sluis?      
Namens de aannemer die per 1 juli is begonnen op de Wilhelminasluis, Volkerinfra Van Oord Limburg Nat, kreeg ik gisteren bezoek van een aardige dame, het bleek de omgevingsmanager te zijn, die me vroeg of ik een tevredenheidsonderzoek wilde invullen. Natuurlijk wilde ik dat.
Vraag 5 van het onderzoek was wel heel interessant: "Wat is uw mening over het (tijdelijk) plaatsen van schapen op het gebied zoals afgebeeld in figuur 1." Dit gebied betreft dan de landtong/het schiereiland in het midden van onderstaande foto.

Wel, wat mij betreft is dat een uitstekend idee. Achter de oostelijke bebouwing van de sluis en op de rest van dat stuk land liep vroeger ook kleinvee. Terug naar toen dus.
Op de dijk ten westen van de sluis, in De Struikwaard en op de fietsdijk nog westelijker lopen ook al jaren naar tevredenheid dieren. Dus laat maar komen zou ik zeggen.
Ervaringen met schapen bij een sluis zijn er allang. Ooit was dit een onderwerp op het toen nog bestaande en befaamde weblog van de Wilhelminasluis. Over schapen en de Helsluis was rond 2007 behoorlijk wat te doen en ik schreef erover na een gesprek met een goede kennis, een welingelichte Waterstater.

"Waterdistrict Merwede en Maas heeft besloten om het groenonderhoud (conform Europese Emissie doelstellingen) van twee sluisobjecten milieuvriendelijk te laten uitvoeren.
De Hel- en Ottersluis in de Hollandse Biesbosch worden als proef 
nu begraasd door een kudde hongerige schapen.
De voordelen zijn naast een gunstige prijs dat de schapen het gras milieuvriendelijk afvoeren, geen verstorend geluid produceren en CO2 neutraal hun werk doen.
Een andere niet onbelangrijke bijkomstigheid is dat de herdersstaf mede door Rijkswaterstaat nu ook in Zuid-Holland gewaarborgd blijft."
 
Ik keek mijn kennis nogal verbaasd aan. Een 1 april-grap? Hij bleef serieus. Toch blijf ik denken aan een verlate 1 april-grap. Milieuvriendelijk afvoeren? Hun uitwerpselen dan? CO2 neutraal? Wel eens alle winden van een kudde schapen opgevangen?
Maar goed, het initiatief is zeker innovatief en past dus uitstekend in het beleid.
Nou, ik heb ook een idee. Van der Ven, aannemer in Brakel, heeft overal paarden lopen. Ik weet zeker dat hij wil meewerken aan de uitvoering van het idee zijn paarden het gras op de Wilhelminasluis in toom te houden.
Op de foto links genomen op de Helsluis vlnr Paulus Sprangers (sluismeester), Matthias Buijze (RWS) en de schaapherder Sjako van de Merwe"

Wat een schande!!   
Gisteren kreeg ik weer eens een foto die heel goed illustreert wat slecht onderhoud ten gevolge heeft. Ergens moet toch iemand verantwoordelijk zijn voor dit soort mismanagement?
Nu al een jaar zijn de remmingen aan beide kanten van de sluis onbereikbaar gemaakt. Terecht als je de staat van zomaar een meerpaal ziet.
Wat een schande, niet te geloven. En kom niet aan met bezuinigingen, crisis of wat dan ook. Simpelweg gesteld zijn hier blunders, op wat voor niveau dan ook, gemaakt.

   

                         terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 28 juli 2017  
Een wel heel verrassende dag! Niet alleen kwamen er behoorlijk wat recreanten langs, ook de beroepsvaart liet zich veelvuldig zien. Zelfs het eerste schip van de dag was een voltreffer. Het was de hier nog onbekende Utrechtse Wessel die met de 110 m. flink wat van de lengte van de kolk nodig had.

Carmen moest ik wel fotoloos laten gaan, het ontbijt stond klaar. Maar de schutting met de Ventjager zag ik van dichtbij.

Omdat ik nu toch buiten was, wandelde ik meteen maar naar het Waalhoofd om de Inspé IV op de foto te zetten. Het schip was gisteravond toch niet naar de familie in de Maashaven gegaan. Later bleek dat het schip alsnog die kant opging.

   

Bij het uitvaren ontmoette de Inspé IV niet alleen de La Vida en de Zwerver, maar ook de sleper Orca en een paar recreanten.

Nadat ook de Zwerver richting sluis was, kon de Inspé IV linksaf slaan om achter de remming bij de Alfa Mea en Inspé II te gaan liggen. Ook daar begint het dus gezellig te worden.

   

Net op tijd was ik van de brug naar het Maashoofd gegaan om de Orca te zien langskomen.

We moesten daarna even naar Werkendam, maar voor het vertrek zag ik dat de Tadorna in de Waalhaven wachtte. Vanaf de brug toch maar een foto gemaakt. Dat deed ik even later ook van de Grovan, maar nu bij het Gedenkteken.

   

Tijdens mijn afwezigheid waren de F 50, de Patria en de Hamaritha langs gekomen. De Patria zag ik in Andel bij de fabriek van De Heus voor de Amare liggen. Daar was ik om de oude sleper Tineke alsnog op de foto te krijgen.

   

Voorlopig het laatste schip, het is overigens nu pas 15.40 uur, was een spits en wel de Destiny die uit Helmond kwam.

Rond 17.00 uur kwam de F50, die ik vanochtend miste, weer terug van een karwei in Aalst. De reis ging nu naar de thuishaven Sleeuwijk. Helemaal aan het einde van de middag de tweede spits vandaag, de mij nog onbekende 't Sonnepaerd.
Twee spitsen dus vandaag die ik alletwee een plekje zal geven op "Spitsen typische binnenvaartschepen" op Facebook.

   

Maakt u plaats      
Vanmiddag wilde ik op het bankje aan de sluiskant gaan zitten toen die al bezet bleek te zijn. Een houtduif had zo goed zicht op de omgeving, maar ik kon hem/haar overreden elders een plaats te zoeken.
Opvallend bij de duif nogal wat kleine haartjes, vooral op de kop en schouders. Zou het een jonge duif zijn?

   

Zwarte Zwaantje (2)   
Op 24 juli jl. besteedde ik al aandacht aan de sloop van dit schip en vandaag las ik in de nieuwste Schuttevaer een artikeltje erover. Dat artikel staat hieronder integraal.

Themis II
Ook in de Schuttevaer het bericht dat het opleidingsschip Themis II, op de foto in de Wilhelminasluis, van De Scheepvaartschool/Cenflumarin in Antwerpen volgend jaar uit de vaart moet worden genomen. Het schip voldoet niet meer aan de huidige normen. Wel zal het schip ook komend schooljaar nog enkele reizen maken, maar na december is het voorbij.

                        terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

donderdag 27 juli 2017     
Het eerste schip kwam net iets te vroeg voor me. Tijdens de passage van de Loreley waren we nog aan het ontbijten maar ik zeg niet hoe laat dat was. Wel een foto van de tweede vandaag, de Tielse Silas die naar Gorinchem ging.

De volgende lag al aan de Maasremming te wachten en dus stak ik op de brug de weg maar weer over om deze Eben Haëzer op de foto te zetten. Links ervan liggen de Inspé II en de Alfa Mea. Daar weer links van de Arnold J van Dunea en op de achtergrond links de Storm of Res Nova van het drijvend dorp in wording.

Het werd een wat stille dag waarop lang gewacht moest worden op het volgende schip. In dit geval was dat de Semper Spera die van Vianen kwam en daarna de Taurus die Hedel - Dordrecht als reis had.

   

Onder de brug door zag ik de RWS 21 de sluis naderen. Na het schutten van dit patrouillevaartuig kwam vanaf de Waalkant de Vliestroom behoedzaam de sluis in. 

   

Rond 13.30 uur het varend hotelschip Elodie. Daarna moest worden gewacht tot 17.30 uur op het volgende schip. Dat was de Deo Data die van Hedel kwam en na het schutten de Merwede opging.

   

Nu zit ik de dagelijkse update te maken en vanachter mijn bureau zie ik om 19.30 uur de Deo Juvante in de sluis liggen. Daarbij is de Inspé IV in aantocht. Waarschijnlijk zal dit schip na het schutten in het Zwaluwnest gaan liggen. Iemand merkte vanmiddag op dat de naam "Zwaluwnest" beter kan worden vervangen door "Munters-camping". Ik houd het bij "Zwaluwnest".
Nu ik bijna klaar ben, komt de Niky de sluis in, het schip gaat in de Waalhaven overnachten.

Gras maaien      
Gisteren is het gras op de sluis gemaaid en alles ziet er nu weer verzorgd uit. Een verademing! Ter vergelijking hieronder de wijze van maaien. Links zoals het die ene keer dit seizoen ging, rechts zoals het nu al twee keer is gebeurd.

   

Nog maar een vergelijking. Links zoals het er tot drie weken geleden uitzag, ernaast de huidige situatie. Ben ik tevreden? Jazeker! Zo hoort een sluis er uit te zien.
Ik heb trouwens begrepen dat ook de wildgroei in het talud van de kolk zal worden aangepakt. Dat is wel nodig ook.

   

Rivieren Kanalen & Meren     
Mijn favoriete rubriek in de Schuttevaer waarin ook dit keer een bekend schip. De Belgische Panamera is verkocht naar Werkendam en vaart nu als Semper Fi. Als Panamera zag ik het schip door de sluis komen, maar ook onder de naam Pura Vida kwam het ooit langs. Nu maar wachten tot het schip als Semper Fi komt schutten.

   

RWS 857 en RWS 851    
Twee snelle boten van RWS die vooral worden gebruikt voor handhaving en toezicht. Daarvoor kwamen en komen ze met zekere regelmaat door de sluis, meestal met een wisselende bemanning.

   

Zo ook gisteren toen de passage van de RWS 857 Twitter haalde. Gezagvoerder Tjeerd (@GZW_Tjeerd) twitterde: "Wilhelminasluis in Andel. Beroepsvaart en recreatievaart samen. Goed aansluiten. @varendoejesamen #RWS857 @Rijkswaterstaat @Wietze1946" Bij de tweet ook een paar foto's die in de Wilhelminasluis zijn gemaakt.

   

 

Vandaag kwam Gezagvoerder Tjeerd weer door de sluis, juist toen mijn diner werd geserveerd, en dus miste ik de passage opnieuw. Jammer, vooral omdat nu de RWS 851 onder zijn commando stond. Hetzelfde was dat hij weer een tweet de wereld instuurde: 
"Vandaag op de #RWS851 @Rijkswaterstaat samen met collega Ron. Wederom passage Wilhelminasluis in Andel @Wietze1946 . #toezicht #handhaving".
Ook niet veranderd was dat bij de tweet wat foto's zaten.

                               terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht 

woensdag 26 juli 2017
  
In de sluis was weinig te beleven vanochtend en daarom week ik uit naar De Rib in Andel. Daar lag de Eben Haëzer aan de loskade en in de hoek zag ik de Amare.

   

Daarna naar het Munnikenland waar bij de fabriek van Covaco twee schepen lagen. Dichtbij de weg de Anda en bij de kraan de Wadi. Later op de dag vertrok de Anda.

   

In hetzelfde water maar dan aan de andere kant dreef de Krayenhoff, een ex-directievaartuig van Rijkswaterstaat.

Intussen kwam in de sluis de boel een beetje op gang en zo passeerden achter elkaar de passagiersboot Zeearend uit Heusden en de Werkendamse Arja.

   

Daarna was ik een tijdje weg van de sluis en pas na 18.00 uur kwam ik weer terug. Net een paar minuten te laat bleek later voor de Korundis, een mij onbekend schip. Gelukkig was iemand zo attent een foto van het schip te maken.
De Harderwijkse Korundis was trouwens op weg naar Werkendam om daar een motor te laten vervangen. 

De Betsy-T en Naomi waren vanmiddag als koppelverband -naast elkaar- naar de sluis gekomen, maar moesten natuurlijk om te kunnen schutten wel ontkoppelen. Na het schutten bleven beide schepen in de Waalhaven overnachten. 

Bij Sluis Heel     
Mijn goede vriendin Jeannet stuurde me een paar foto's die zij maakte na het uitvaren van Sluis Heel.

Na dat uitvaren kwam ze een aantal flinke schepen tegen, zoals de Maria-B uit Raamsdonksveer en de Willy uit Maasbracht.

   

De derde was de sleper Laura, ook al uit Maasbracht, die de geladen bak Rik voor zich had.

De reis van Jeannet gaat richting Maastricht, dus wie weet wat voor foto's ik nog krijg toegestuurd.

                                    terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 25 juli 2017  
Na het afsluiten van de dagelijkse update kreeg ik gisteravond nog een foto binnen van een schitterende zonsondergang boven de sluis. Te mooi om niet meer te gebruiken en daarom als begin vandaag het einde van gisteren.

De schepen vandaag    
De eerste miste ik vanochtend, hoewel ik nog naar buiten heb gekeken om te zien of er iemand aan dek van de Cornelis B liep. Ik zag niemand en legde me dus maar weer ter ruste.
Een uur later, rond 08.00 uur, een duo-schutting van de kotter Deo Gratias en een mij onbekende Theresia uit Rotterdam. Deze Theresia is van oorsprong een Duits schip uit 1958 dat sinds 2016 onder Nederlandse vlag vaart.

Ruim twee uur later kwam de Deeneplaat terug van een nachtje in Aalst bij Neptune Shipyard. Het schip ging nu via Werkendam naar de thuishaven Hardinxveld.

Daarna, buiten een aantal recreanten, geen vaart meer tot halverwege de middag het mts Parkkade zich meldde. 

De schipperse bleek een enthousiast fotografe en legde van alle kanten de passage van het schip vast vanaf het dak van de stuurhut. De Parkkade kwam hier namelijk voor de eerste keer.

   

De Parkkade kwam van de Europoort en was nu op weg naar Oss.

Ook de Fiat Voluntas kwam vanmiddag langs op een reis die in Delft was begonnen. 

   

De sluiswachter maakte me opmerkzaam op de geboortevlag voorop "Hoera het is een meisje"! Een fijne gebeurtenis dus.
Maar bij het uitvaren kon ik de sluiswachter wijzen op de rouwvlag, de protestantse, die achterop werd gevoerd. Naast een geboorte jammer genoeg ook aandacht voor een nare gebeurtenis.

   

Aan het einde van de middag het party-schip Princehof uit Sleeuwijk. Het schip kwam van Zaltbommel en was na een tocht om de Bommelerwaard nu op weg naar de thuishaven.

Onderdoorvaartlicht          
Of dit woord zo correct is weet ik eigenlijk niet, maar het klinkt wel goed. Bij nadering van de sluis branden onder de brug, als de invaarlichten groen zijn, twee oranje lampen om de hoogte van de brug weer te geven.
Vanochtend echter was slechts één lamp zichtbaar, de andere bleek te zijn verdraaid. Overbodig om te zeggen dat er melding van is gemaakt bij de juiste instantie.

   

Welk insekt is dit?    
Op de sluis vanmiddag een aantal insekten die er nogal groot uitzagen. Ze vlogen bij en op bloemen en waren mooi en bijzonder om te zien. Iemand die een idee heeft welke naam bij deze diertjes past?

   

Nogmaals Nijmeegse Vierdaagse     
Na het bekijken van nogal wat filmpjes blijkt het aan Anton van Rijswijk en Hans de Weerd toch weer te zijn gelukt prominent in beeld te komen. Tijdens de doorgang van Mook is Anton (rood shirt) en Hans (gestreept shirt) goed te herkennen.

   

De foto's heb ik uit een filmje gehaald. Dat filmpje is ook hier integraal te bekijken.


                            terug naar boven                  naar Nieuwsoverzicht

maandag 24 juli 2017     
Een gewone maandag in de vakantietijd en dus weinig beroepsvaart en binnendruppelende recreanten. Om 10.30 uur vertrok ik van de sluis zonder een beroepsvaarder te hebben gezien. Toen ik terugkwam, zo tegen 16.00 uur, lag net het mts Deeneplaat in de sluis. Dit schip, dat op weg was naar Neptune Shipyards in Aalst, werd mijn eerste foto vandaag.

Een flinke tijd later het tweede schip, de Solent. Deze kwam uit Gorinchem en was via Dordrecht naar de sluis gekomen. 

   

Daarna werd het al snel later en en toen tegen 20.00 uur nog steeds geen derde schip was te zien, zat mijn "werkdag" erop. Morgen een poging om alle passanten op de foto te krijgen, dan moeten ze niet te vroeg komen natuurlijk.

Zwarte Zwaantje       
Twee foto's kreeg ik toegestuurd van de Zwarte Zwaantje, voorheen een schip van de LOVK (Landelijk Onderwijs aan Varende Kinderen) waar het in Rotterdam dienst deed als speelboot voor kleuters. Naar ik begreep schijnt het schip te worden gesloopt. Als dat zo is gaat er (alweer) een stukje geschiedenis verloren.

   

Mij werd verteld dat het schip vroeger dienst deed als veerboot tussen Gorinchem en Sleeuwijk, een ansichtkaart van lang terug laat het schip als zodanig zien met de naam Gorinchem V.

Deze Gorinchem V staat ook op een foto/schilderij die ik ooit in een mooi lijstje in de Kringloopwinkel in Almkerk vond en natuurlijk meteen kocht voor het enorme bedrag van € 1,25. Het lijstje heb ik weggegooid.

Deze Gorinchem V is ook de veerboot die in 1944 werd gebombardeerd en bij de Sleeuwijkse haven voor de helft onder water verdween. In 1946 werd het schip gelicht en daarna opgeknapt. Drie bokken waren nodig om het schip volledig boven water te krijgen. Van hr. Schermers uit Sleeuwijk kreeg ik lang geleden onderstaande foto van het lichten.

Schepen op de Maas       
Een tijdje terug maakte Hans de Weerd de 19e JBZ-tocht en deze laatste keer vooral langs de Maas ter hoogte van Sluis Empel. Behoorlijk wat schepen kwam hij tegen of haalden hem in en een aantal ervan zette hij op de foto.

   

Hierboven de Eendracht en de Lindengracht, hieronder de ms. Rheinland en de bekende Johanna Adriana.

   

Of deze Zuidenwind ook een bekende van de Wilhelminasluis is weet ik niet zeker, ik denk haast van niet zo te zien.

De Belgische Thalassini uit Brecht was zeker een onbekende voor me. Het schip ging twee keer op de foto, eerst aankomend in de zandput bij Gewande waar daarna de lading zal worden gelost.

   

De laatste foto is van Sluis Empel waar net de buitendeur dichtgaat.

                      terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht                  

zondag 23 juli 2017  
Eerst nog even terugkomen op de storing aan de sluis gisteren. Wat er nu precies aan de hand was weet ik (nog) niet. De sluismeester sprak ik niet vandaag over het bericht over storing 2017-20 dat gisteravond in mijn mailbox arriveerde.

Toch beroepsvaart     
Lang zag het ernaar uit dat het een stille dag zou blijven. Stil vooral omdat de recreatievaart het liet afweten in die zin dat het aantal recreanten beduidend minder was dan ik verwachtte. Aan het einde van de middag dan toch twee verrassingen. 
In de sluis kwam eerst de Angeline, een varend hotelschip. Het kwam uit de buurt van Den Bosch en maakte na het schutten een (tussen)stop in Woudrichem.

Heel leuk was dat tijdens het schutten passagiers van het schip over de sluis kwamen gefietst en verrast reageerden op hun hotel in de sluis. Zij moesten echter nog een stuk fietsen alvoor ze aan boord konden gaan.

Heel bijzonder dat een kwartiertje later de Christina kwam schutten. Ook dit is zo'n varend hotelschip dat nu uit de buurt van Utrecht kwam. 

Ornithologen verenig U     
Vanochtend reden we op het gemak in het vlakke en weidse/wijdse landschap onder het dorpje Waardhuizen over de Midgraaf. Opeens moest ik in de remmen omdat een flinke vogel me ietwat vrijpostig aankeek en zich niet verroerde. Een roofvogel, dat is duidelijk. Wij waren het niet eens over de naam ervan: zij opperde voorzichtig kiekendief, ik hield het op een buizerd. Kan iemand vertellen wie er gelijk heeft?

11e Nationale Sluizendag     
Deze dag van de Stichting Historische Sluizen en Stuwen Nederland (HSSN) komt er weer aan. Als datum is gekozen voor 26 oktober a.s. op de Volkeraksluizen in Willemstad. Deelnemen kan, maar dan wel opgeven via sluizendag2017@gmail.com. 

Fortwachterswoning Poederoijen     

Na deelname aan de Vierdaagse van Nijmegen was het belangrijk dat wordt uitgelopen de dag erna. Anton van Rijswijk deed dit dan ook en hij besloot gisteren het doel van zijn zondagse wandeling te kiezen: de bouw van een fortwachterswoning bij de Batterij onder Poederoijen. Zoals gewoonlijk laat ik Anton aan het woord.

   

"Ik had me gisteren (vrijdag) al voorgenomen om vandaag (zaterdag) even wat te wandelen, maar vanmorgen op de terugweg van boodschappen doen bedacht ik me dat een kijkje bij de nieuwe fortwachterswoning een betere optie zou zijn. 

       

Kan er maar vast geweest zijn. Zo bedacht en zo dus vanmiddag gedaan en zo gezien dat het rondom de toekomstige Brasserie De Buurman het al groener begint te worden. Op een haar na zit al het glas erin en je kunt er al mooi naar binnen en doorheen kijken."

       

                           terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 22 juli 2017  
Slechts één schip kon ik vandaag "betrappen", maar dat was dan een goeie ook. De grote (110m) Ora et Labora kwam van Werkendam en ging na sluisvullend te zijn daarna verder richting Maas.

Halverwege de dag ben ik toch naar De Rib in Andel gegaan om het groeiend drijvend dorpje op de foto te zetten. De Storm was bij de twee Res Nova's gaan liggen. Niet veel later echter vertrok de Storm weer, zodat het (nog) een klein dorpje blijft.

Nee, dan was het een paar jaar geleden, de foto is van augustus 2013, heel wat drukker in de Poederoijense Hoek.

Vierdaagse dag 3      
Tussen alle wandelfoto's van Anton van Rijswijk en Hans de Weerd zaten ook een stel die water gerelateerd zijn. Op de derde dag was dat in de eerste plaats een sluis. Volgens mij is dit Sluis Heumen.

Dichtbij die sluis lag de Cotrans 14. 

Op de foto hierboven is de toren van Sluis Heumen al opvallend aanwezig en zowel Anton als Hans maakte er dichterbij nog een foto van.

   

Nog één sluis(je) zagen de mannen die derde dag. Het was een keersluisje in de Mookerplas.

Vierdaagse dag 4      
Ook nu weer foto's die ik goed kon gebruiken voor deze site,  de Leendert Sr bijv. die zo te zien wil schutten. Hr. Swierzema vertelde dat het waarschijnlijk de oude sluis van Grave is.

De foto van het schip dat bezig is bij de oever is in de buurt van Sluis Grave gemaakt. Naam van het schip is onbekend.

Cuijk was op de laatste dag van de Vierdaagse natuurlijk "the place to be" en dat bleek ook wel aan het aantal dienstvaartuigen dat bij de pontonbrug van de genie lag. Ik ga niet opsommen welke schepen er lagen, maar het oogt spectaculair en ze zullen allemaal vast en zeker een belangrijke functie hebben gehad.

   

In de buurt van de pontonbrug was ook een veerpont actief. Of op de foto passagiers worden overgezet of dat de opvarenden genieten van de drukte op de provisorische brug kan ik niet zeggen. Wel dat de Spes Mea flink wat passagiers aan boord had.

In het begin van deze vierde etappe werd de Maas overgestoken bij Grave. Op de zuidoever ligt dan het gemaal Van Sasse en zowel Hans als Anton kon het gelukkig niet laten dit gemaal op de foto te zetten. Het is immers een prachtig gebouw.

De realiteit van nu: Storing 2017-20!
Om 18.35 uur precies kwam de volgende mededeling bij me binnen:

Nu weet ik niet zeker of de storing in de Maasdeuren zit zoals dit bericht suggereert. Wel weet ik zeker dat het niet om herstelwerkzaamheden gaat, want ik zie nu net (19.15 uur) een monteur langsrijden. Nee, ik denk dat de problemen bij de Waaldeuren zitten, die staan tenminste nog een stukje open.

Wel, ik vind het mooi geweest. Morgen zal ik eens informeren wat er nu precies aan de hand was. Goed is/was het niet in ieder geval. Mazzel dat de sluis op zaterdag/zondag altijd dicht gaat om 19.00 uur, er lag niets te wachten op een schutting.   
                            terug naar boven                naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 21 juli 2017       
Opnieuw een rustige dag met in de ochtenduren, het was nog wat heiig, een verrassing in de vorm van een spits, de Athena. De spits kwam van het Maximakanaal en ging naar Amsterdam.

Op weg om boodschappen te doen zagen we in de Poederoijense Hoek de twee Res Nova's liggen. Misschien wel weer het begin van een vakantiedorpje.

In de sluis zag ik de Patria, die in het Munnikenland was geladen, in de kolk al snel gezelschap krijgen van de Delta met de Attack 39 ervoor, maar ook van een paar recreanten. De J. Henry Dunant op de achtergrond moest een beurt overslaan.

Een enorm verschil tussen het grote Rode Kruisschip en de kittige Delta. Deze Delta zag ik nog niet eerder.

   

Terwijl ik op het Waalhoofd stond om de foto te maken van de J.Henry Dunant zag ik in de monding van de Waalhaven de René het Munnikenland ingaan. Daarna was de kraan van het schip het enige dat nog was te zien.

We wandelden naar het Gedenkteken om vanaf dat punt te kijken wat de René aan het doen was. Het was niet goed te zien, ook niet toen we verder liepen het Munnikenland in. Waarschijnlijk was het schip bezig met de beschoeiing daar.

   

We maakten er maar een stevige wandeling van om verderop een foto te maken van vakantiehoudende schepen. Tegen het Munnikenland aan lag o.a. de Noordzee en aan de overkant bij Rijswijk de Friendship.

   

Het bleef rustig in de sluis tot de Storm kwam schutten op een reis die in de buurt van Dordrecht was begonnen en na een korte stop bij De Heus in Andel eindigde in het zich ontwikkelende drijvend dorp. Morgen daar maar weer kijken.

Sluis in het Munnikenland      
Onder de nieuwe weg door is een sluis aangelegd om het waterniveau in het Munnikenland bij hoog water te kunnen regelen. Vaak reden of wandelden we over die sluis zonder goed bij de ingangen te kijken i.v.m. modder.

   

Nu was alles er droog en kon ik het talud afgaan naar beneden. Hierboven de sluis en het zicht aan de binnenkant. Hieronder de sluis aan de buitenkant en het zicht richting Woudrichem en Afgedamde Maas.

   

Zwaluwen    
Ieder jaar weer nestelen zwaluwen onder de brug. Vertrouwde gasten dus. Maar nog niet eerder zagen we de jonge zwaluwen dicht onder de dakkapel aan de sluiskant op de rand van de dakgoot zitten, waar ze te eten kregen van de ouders. Af en aan vlogen de ouders om iedereen voldoende te geven.
Even later zagen we ook putters die druk bezig waren hun kroost te voeden. Helaas kon ik daar geen foto van maken.

   

                         terug naar boven                naar Nieuwsoverzicht

Top