HOME
Info Wilhelminasluis
Vierdaagse 2019
Dagelijks Nieuws
Sluizen
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier
Testpagina

                                                 Nieuwsoverzicht van 21 t/m 30 juli 2019                                                 

 
woensdag 31 juli 2019    
Veel absent geweest en daarbij was het niet druk en liet ik nog eens wat schepen gewoon passeren. Ziedaar de geringe opbrengst van vandaag. Wel ging de Quo Vadis op de foto, een Quo Vadis in dit geval, want er zijn nogal wat schepen met die naam.

De rondvaartboot James Cook van Spido zag ik vanmiddag op een dagtrip die van Rotterdam om het Land van Heusden en Altena ging en weer terug naar Rotterdam. Er waren flink wat passagiers aan boord die ademloos luisterden naar de explicatie aan boord over een Waaiersluis.

   

In de Waalhaven zag ik toen de geladen Belgische Aspasia liggen. Later verhuisde het schip naar het Munnikenland.

Een duo-schutting kon ik natuurlijk niet zomaar voorbij laten gaan. Dus een foto van de Urker duwer Forever die met de Anmares uit Kruiningen richting Waal ging. 

Het werd meteen mijn laatste foto vandaag. Maar vanochtend kreeg ik een drietal foto's van Sylvia de Blom van de passage van James Cook op 22 augustus 2018. Is dat toeval? Nee, toeval bestaat immers niet. Hieronder een van de foto's van Sylvia.

                             terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 30 juli 2019     
Nummer één vanochtend was het passagiersschip Horizon. Het was zo vroeg dat welgeteld één persoon op het dek was te zien en dat alleen vanwege het roken van een sigaret, denk ik. Nummer twee kwam een paar uur later en deze Jetro-D miste ik volledig, ik was namelijk bezig het gras te maaien. Maar daarna was ik scherp en zag ik alle beroepsvaart voorbijkomen, te beginnen met de Fasaly (023.06694) die van Vlaardingen kwam en nu richting het Maximakanaal ging. 

De volgende, het was toen al een eindje in de middag was de grote Werkendamse Combination (023.32712) die van de thuishaven kwam en naar de Maritiem en Mai Pensato ging tegenover de Poederoijense Bol en bij de Veense Putten.

   

Bijna miste ik de Ara (023.14076) die in de monding van de Waalhaven draaide om achteruit het Munnikenland in te gaan. Een deel van de lading die op de Maasvlakte was ingenomen werd onmiddellijk gelost. Later wandelde ik even naar de fabriek van Covaco om een foto van die Ara te maken.

De Stern (032.50294) was in de sluis de volgende. Het schip kwam van Den Haag. De Skyline (021.03852), die van Zeeland kwam,  ging rechtdoor het Munnikenland in, maar dit keer was ik op tijd.  

   

Dan hoor ik net, 17.15 uur, dat de Spica in aantocht is op de Afgedamde Maas. Als dat klopt ga ik straks toch wat foto's maken van deze mooie spits. Ik wacht maar even af.
Wel, dat wachten werd beloond, want inderdaad schutte de Spica. Daarna bleef het schip in de Waalhaven overnachten.

   

Schepen op de Waal    
Peter Leijsten kwam op een fietstocht in de buurt van Brakel terecht, een mooi moment om halt te houden en wat opnamen te maken van passerende schepen. Over het algemeen zijn dit grote(re) schepen die je niet bij de sluis ziet. De Avance (023.24788) bijv., een schip dat in 2002 in China werd gebouwd en als casco naar Nederland kwam. 
Ook gaat dit op voor de eveneens in China gebouwde maar in Werkendam afgebouwde Martinique (023.27460).

   

 Ook de Diomedea (023.24532) is hier onbekend. Dit schip werd gebouwd in Kiev en afgebouwd in Druten. 

De laatste twee schepen van deze mooie serie zijn de Nassaukade (023.31740) en de Sueno (023.15216). 

   

 Nog een bijdrage    
Waar Peter Leijsten een ex-collega is, was Sylvia de Blom de moeder van een van de leerlingen op mijn school in Woudrichem. Ook zij maakte foto's en stuurde me wat opnamen van de Trearddur Bay, een catamaran die wordt gebruikt in de offshore industrie. 

 Gisteren schutten het werkschip Merwemond en de Alfa-Nero samen richting Waal. Sylvia maakte er een foto van.

 Later, in de buurt van Woudrichem, ging de Alfa-Nero nog een keer op de foto. Mooi plaatje.

                                    terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht

maandag 29 juli 2019     
Het leek in het begin een ietwat saaie dag te worden, maar dat bleek al snel mee te vallen. De Dei Gratia was vandaag de eerste.

Het duurde enige tijd voordat de volgende kwam, dat was de met containers geladen Manuela.

In de Waalhaven moest het varend hotelschip Amicitia noodgedwongen wachten.

Dat wachten duurde best wel lang, vooral omdat een aantal recreanten mee wilden schutten met de Manuela.

Een van die recreanten heb ik ook maar eens op de foto gezet, de Jelleke uit Heemskerk die onderaan rechts op de foto hierboven ligt. Geen idee welk type schip dit is, gewoon leuk eigenlijk.

   

In de volgende schutting, die van de Amicitia, schutte ook de Mergus mee. Deze sleepvlet leek mij een ex-RWSscheepje toe, maar ik kan het natuurlijk volledig mis hebben. Wel is zeker dat in de volgende schutting het werkschip Dielis schutte. Gezien de bemanning aan boord zou het best kunnen dat dit schip vakantie gaat houden tegenover Rijswijk. Morgen maar eens kijken.

   

Dan opnieuw een containerschip, nu was het de Alfa-Nero, een onbekende voor me. Het schip dat als thuishaven Delft heeft kwam toch ooit wel eens door de sluis, maar dan als Brigantijn en ook als Alfa-Mea. Nu schutte het samen met de Merwemond.

   

De Werkendamse Merwemond was de eerste die uitvoer en dat ging trouwens maar net. Het schip had geen twintig cm breder moeten zijn!

   

De Volenta draaide de Waalhaven in, toen ik op het Waalhoofd stond te wachten op het uitvaren van de Diligentia.

Deze Diligentia heeft een aantal dagen aan De Rib in Andel gelegen, de laatste dagen tegen de Inspé II.

   

De Solare leek richting sluis te komen, maar ging toch rechtdoor het Munnikenland in. Piet Lobregt maakte er een foto van.

Later stuurde Piet me nog wat foto's, o.a. van de Zandloper die door de Dirk jr was gelost aan de Poederoijense Bol. 

   

 Piet Lobregt, de man achter de Facebook-pagina "Scheepvaart op Waal en Maas" was op weg naar het drijvend dorpje bij Nederhemert. Ook vorig jaar maakte hij daar een foto van, hieronder links. Ernaast de situatie daar vanochtend.

   

Storing     
Rond 10.00 uur vanochtend bleef deur H3, de oostelijke Maasdeur, spontaan staan. Geen beweging meer in te krijgen. Nu was kenners, mannen die met regelmaat op de sluis komen kijken, al opgevallen dat die deur langzamer dicht ging dan de andere. Dat wordt storing binnenkort, was hun beoordeling. Ze kregen dus gelijk.
Jammer dat in het storingsbericht nog steeds de Voorhaven (Maashaven) de schuld krijgt. 

   

Afijn, na een uurtje arriveerde een monteur van Istimewa en daarmee waren de problemen al snel opgelost.

Nu, 20.30 uur, zie ik weer een monteur het terrein oprijden. Nog of weer problemen? Morgen maar eens vragen.

 Fruit te koop     
Bij de afrit naar de oostelijke bebouwing van de sluis herleven oude tijden. Good-old Willem Waaierdeur, sluiswachter in diepe ruste, kon prachtig vertellen over de "handel" die door de op de Wilhelminasluis wonende sluiswachters werd gedreven. 
Maar nu staat bij het explicatiebord van de Eerste Wereldoorlog een tafeltje, een doos met zakjes appelen en een kistje om geld in te doen. Geweldig initiatief!

                                terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

 zondag 28 juli 2019     
Heerlijk weer! Behoorlijk wat bewolking en bij vlagen een verfrissend windje, eropuit dus maar. Onderweg, dieper Brabant in noem ik dat dan, kreeg ik een foto van de Invado. Een Duits schip uit Wesel dat bij de sluis nog nooit was te zien. Gewoon omdat het schip te lang is, namelijk 135 m. De foto die Arie van Tongerlo me stuurde laat goed die lengte zien.

Zelf maakte ik een foto van het schip toen ik bijna weer thuis was bij het Gedenkteken. Het schip oogde vanaf die plaats flink wat kleiner, maar nog steeds groot.

Onderweg naar huis reden we trouwens langs de Gelderse oever van de Afgedamde Maas en op zeker moment zagen we het drijvend dorpje van zeven schepen bij Nederhemert liggen. Gisteren een foto van de Brabantse kant, vandaag dus van de Gelderse kant. Jammer, maar beide keren niet echt goed te zien. 

Vanaf het Gedenkteken maakte ik ook een opname van de bij Covaco gearriveerde Tadorna die al klaar ligt bij de kraan.

Voor de Invado lagen nog steeds de Inspé II en de Diligentia die ik gisteren al op de foto zette. Maar de foto vandaag is toch wel iets beter denk ik.

Later wandelde ik naar de brug om vanaf de zuidkant een foto te maken van de daar liggende schepen. Rechts ligt de Zandloper, links naast elkaar de Prinses Margriet en Sanne met erachter het werkschip Merwemond. 

Natuurlijk bracht ik nog even een bezoekje aan de sluismeester die aan zijn voorlopig laatste dienst bezig was. Zijn vakantie begint straks om 19.00 uur en ik wens hem een hele fijne drie weken toe. 

Dan nog dit: het enige beroepsschip dat vandaag door de sluis kwam was de Semper Spera. Ook het aantal recreanten viel behoorlijk tegen. Waarom zo weinig? Geen idee.

Gezochte info over de Bergsche Maas 1  
Uniek natuurlijk de gratis veren over de Bergsche Maas. Maar het gaat nu in het bijzonder over het veer Drongelen - Waalwijk. Ik kwam in contact met Jaap Dammers die alles verzamelt wat te maken heeft met Drongelen en het voormalige Gansoyen. Hij is nu bezig aan een zoektocht naar de oude stoompont Bergsche Maas 1.

Dat is duidelijk niet de pont hierboven, want dit is een veel moderner exemplaar. Nee, het gaat om de BM1 die 1975 van Drongelen naar het Scheepvaartmuseum in Amsterdam werd versleept. Zeker ook is dat later, waarschijnlijk 1978, de overdracht van de BM1 en het transport naar het Maritiem Museum in Rotterdam plaats vond.
Daarna loopt het spoor dood. Grote vraag dus: Waar is de stoompont BM 1 gebleven??? Onder de lezers/volgers van deze website zit zoveel kennis, dat ik ervan ben overtuigd dat deze stoompont wordt gevonden!
Van de website van de Bergsche Maasveren heb ik onderstaande foto gehaald. De foto's van de gezochte pont zelf, die zijn er echt, kosten om ze te plaatsen op deze site namelijk 65 euro per stuk. Dat is wel een beetje veel voor een hobbymatige site.

Reacties graag via de reageermogelijkheid op deze site of via het Contactformulier.

                                                 terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 27 juli 2019        
Vandaag voorlopig (?) ons PHP uitgeschakeld en overgegaan tot de orde van de dag. Wel is vanavond nog een telefonische evaluatiebijeenkomst belegd om na te gaan of de gestelde doelen zijn bereikt. Excuses, maar als je vanavond niets van ons hoort hoef je zelf geen contact op te nemen: alles is dan onder contrôle.

Gisteren nog kreeg ik een mail binnen van Joost Roeland die me daarin wat foto's stuurde van de duwer Christine die in een vaste combinatie met de Thiann (060.03807) blijkt te varen, zie de foto hierboven.
Ondanks het ietwat heiige weer vanochtend deed ik toch een poging om vakantiehoudende beroepsschepen op de foto te krijgen. Net als vorig jaar is er een drijvend dorpje gevormd op het punt waar de Afgedamde Maas zich noordwaarts begeeft.
Dit jaar zag ik daar, de weersomstandigheden waren nogmaals niet goed: Strick, An-Dy, Stella Maris, Loreley, Casa-Nova, La Vida en Tripang.

Terug van deze escapade was ik net op tijd om de Belgische Citius, uit Oupeye, de sluis te zien passeren. Nu zul je waarschijnlijk denken "Oupeye"?, nooit van gehoord. Nou, ik ook niet, maar het is een plaatsje in de regio Luik.

Ook aan De Rib liggen schepen vakantie te houden, althans dat denk ik. Nu is mijn scheepsherkenning abominabel, maar ik denk daar toch de Diligentia en de Inspé II te herkennen. 

Een goede kennis van ons kwam onze "oprijlaan" oprijden om aan ons te vragen of we de schepen op de Maas tussen de Sluis en Woudrichem hadden gezien. Natuurlijk beantwoordde ik dat positief, hoewel ik er nog niets van wist. Maar vrij snel had ik dit onverwacht bezoek weggebonjourd en reden mijn betere helft en ik richting Slot Loevestein.  Onderweg stopten we om een foto te maken van de Werkendamse schepen Quo Vadis en Allegro.

Terwijl ik bij de televisie op de hoogte bleef van de podiumplek van Steven Kruijswijk, keek ik zo nu en dan lichtelijk stiekem op mijn smartphone. Twee schepen kwamen richting sluis maar alleen de Franse Challenger kwam schutten. 

Tot mijn verbazing bleek het andere schip, de Zandloper, achteruit varend richting Sluis te komen, waarschijnlijk om aan de oostelijke Maasremming de nacht/weekeinde door te brengen.

                                       terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 26 juli 2019     
Voor de derde opeenvolgende dag was bij ons sprake van een in werking zijnd Persoonlijk Hitte Plan, hetgeen behelst dat ik zo weinig mogelijk buiten kom, veel drink (in andere omstandigheden werd me dat afgeraden) en me rustig houd. Compassie blijf ik houden met de binnenvaart, want wat zal het aan boord warm zijn!
Een schipper stuurde me een foto van zijn schip in de sluis onder tropische omstandigheden, maar zo zie je daar maar weinig van.

Mijn eerste schip was de Emeraldis, een schip dat ik weliswaar eerder door de sluis zag komen, maar niet echt vaak. 

In het Munnikenland lagen bij de fabriek van Covaco twee schepen. Vooraan werd de Libelle gelost, een tot nu toe onbekend schip voor me. Bij de vulpijp lag de bekende Iris.

   

Boodschappen moeten worden gehaald en op de terugweg daarvan zag ik in de sluis de Zuidenwind uit Vianen liggen. Snel thuis alles opgeruimd en dan in slow-walking naar de brug.

Ondanks de warmte kon ik mijn veel betere helft overhalen weer plaats te nemen in de auto, omdat in het Munnikenland een onbekende duwer was gearriveerd.

Het was de Christine, een duwer die in 1963 in Frankrijk werd gebouwd maar al in 1987 naar Nederland kwam, naar 's Gravendeel. De naam van de bak kon ik jammer genoeg niet ontdekken.

 Het is vakantietijd en dat is goed te merken aan de binnenvaart. Ter hoogte van Rijswijk ligt de Noordzee vakantie te houden en even verderop zag ik de Allegro en de Quo Vadis. Aan De Rib ligt ook een tweetal schepen en ook bij de Veense Putten liggen twee schepen, de Mai Pensato en de Maritiem. De foto ervan werd gemaakt door Piet Lobregt. 

Verderop liggen bij het punt waar de Afgedamde Maas naar links gaat zelfs zeven schepen. Ook vorig jaar lag daar een drijvend dorp en nu zag ik daar de An-Dy, Strick, Stella Maris, Loreley, Casa-Nova, La Vida en ik geloof de Tripang. Iemand die me van dat dorpje een foto kan leveren?

                        terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

donderdag 25 juli 2019    
Voor de tweede dag was het Persoonlijk Hitteplan in werking en dus maakte ik maar heel weinig foto's. Vanochtend was ik wel paraat bij de passage van de Jenny en dat vooral omdat dit een spits is.

   

Later op de dag buurtte ik even bij de sluiswachter en dat vooral omdat in het wachtgebouw airco is. Nu stond het apparaat ook aan en dat was heerlijk. Toch ging ik toen, halverwege de middag, naar buiten voor een foto van de Puck en de Varius.

Verkocht schip   
In de nieuwste Schuttevaer in de rubriek R, K & M ruimte voor de verkoop van de Carpe Diem (022.03987) die daarmee verhuisde en wegging uit Kaatsheuvel. De nieuwe thuishaven? Ik denk Maasbracht. Het schip heet nu trouwens opnieuw Willy en zo kwam het ooit al een keer door de sluis in 2012. Maar daarna, in 2013, ging het Carpe Diem heten.

Maranta Koppelverband    
In dezelfde krant een artikel over het schipperspaar van het koppelverband Maranta. In twee delen zag ik deze schepen ooit door de Wilhelminasluis komen. Wel schutten toen deel I en II apart van elkaar.

   

Nog verder achterin de Schuttevaer, op pagina 27 in de rubriek Kielzog, een heel leesbaar stuk over het schipperspaar van de      spits Hensie. Je zou de krant moeten kopen, alleen voor dit artikel al!

De Hensie zag ik trouwens meermalen door de Wilhelminasluis komen. In juli 2008 en 2013 bijvoorbeeld. 

   

Plundering   
Zo maar een klein artikel dat mijn aandacht trok bij het lezen van de Schuttevaer. Meteen dacht ik "Verdorie, alweer". 

   

 Schandalig natuurlijk dit plunderen van wrakken. Nog schandaliger dat regeringen hier niets tegen (kunnen) doen!.

                                       terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

woensdag 24 juli 2019   

Gezien de verwachte hoge temperaturen werd bij ons het hitteplan in werking gezet. Terecht bleek al snel, 42.5 graden!
Veel foto's van schepen maakte ik dan ook niet, wel open ik opnieuw met twee schepen van gisteren, de Scorpio en de Da Mar.

   

Vanaf de brug zag ik rond een uur of tien in de Waalhaven de Maurice liggen. 

De foto maakte ik vanaf de brug waar ik was omdat in de sluis de Duitse Belumi lag, naar ik dacht een onbekend schip voor me uit Emmerich. Ik was abuis, het schip was wel bekend en kwam in mijn archief voor.

De Belumi werd in 1927 gebouwd en kende nogal wat namen. Zo kreeg het in 1985 de naam Rival en in 2013 de Adrie-S. Vanaf 2018 vaart het als Belumi. Hieronder dit schip als Rival en Adrie-S op foto's uit resp. maart 2009 en maart 2018.

   

De Imago kwam door de sluis om daarna naar het Munnikenland te gaan. Daar zette ik het schip in de loop van de  middag vanuit de auto (airco!!) met mijn IPhone op de foto. Inzoomen met zo'n IPhone is geen succes.

Onder een andere naam bleek ik dit schip ook te kennen. Het in 1959 gebouwde schip kreeg in 1980 de naam Jolles en met die naam zag ik het schip in juli 2009 schutten.

Arie van Tongerlo zag vanaf het veer Brakel-Herwijnen een schip langskomen, de Labe 24. Hij stuurde de foto naar mij.

Zag ik deze Tjechische Labe 24 nog nooit in de sluis, de zusterschepen Labe 22 en Labe 26 wel.

   

                                 terug naar boven                             naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 23 juli 2019     
Het was rustig en dat was maar goed ook, want de temperatuur op de sluis liep op naar waarden die een nat shirt bezorgen. Wel begin ik weer met een foto van een schip dat gisteren passeerde, de Duitse Weststrand. Zelf was ik op dat moment niet meer toonbaar aan de wereld, maar Piet Lobregt redde me. Van hem is de foto van dit schip die hij maakte op 1 januari 2018 in de buurt van Zuilichem.

Ook de foto's van twee spitsen die de sluis passeerden maakte ik niet zelf. Dankzij Arie van Tongerlo kan ik foto's plaatsen van de Jolise en de Picaro.

   

Ook de Cornelis B kwam langs, maar die passage miste iedereen. Wel zag ik zelf, het was toen al ver in de middag, het schutten van de Walrus V.  

 Meer heb ik niet. Ook geen foto's van de Da Mar en de Scorpio in het Munnikenland en ook niet van de Hamaritha die wegging vanuit het plekje achter de oostelijke Maasremming. 
Toch heb ik nog foto's van schepen op de Waal die werden gemaakt door Peter Leijsten. 

Hierboven de Amazone ter hoogte van Woudrichem. Hieronder de Calcit 3, eveneens bij Woudrichem, en de Cito.

   

 De volgende die werd gespot door Peter Leijsten was de Falaise met Slot Loevestein op de achtergrond..

Vervolgens kwamen op de Waal de Galileo en Harmonie voorbij.

   

Dan het schip met de prachtige naam Love Story.

Volgende was de Marjon, nu weer met de skyline van Woudrichem als beeldbepaler.

Ook een koppelverband kwam voorbij, in dit geval de Panerai I als duwer en de Panerai II.    

De laatste foto uit deze serie was het mts Trimax. Eigenlijk bevat de serie alleen maar onbekende schepen voor me, schepen die niet door de sluis kwamen.

                                        terug naar boven                            naar Nieuwsoverzicht

maandag 22 juli 2019     

Het is niet een echt goede thermometer en natuurlijk was de muur erachter opgewarmd, maar toch...... Warm was het vanmiddag in de zon in de tuin, zeker als de wind geen rol kon spelen. Benieuwd naar morgen!

Schepen bij en in de sluis    
Vanochtend twee leuk bezette schuttingen. De eerste was met de Puck en de Janneke die ook nog een aantal recreanten meekregen. Raden wie als eerste de sluis weer uitvoer? 

Een poosje later ook een aardig volle sluis met vooraan een rijtje van drie schepen. Dat waren de Amicitia en de Christina, twee varende hotelschepen, met ernaast de Patria die in het Munnikenland was geladen en nu naar Helmond ging.

Wij gingen daarna naar Gorinchem om Beatrix een bezoek te brengen, maar tussen Rijswijk en Woudrichem stopten we om de Noordzee op de foto te zetten. Het werkschip van Hakkers lijkt daar vakantie te houden. Vorig jaar ontwikkelde zich er een drijvend dorpje, wie weet dit jaar ook weer.

In het ziekenhuis moesten we even wachten, een goed moment om Facebook te bekijken. Daar kwam ik een foto tegen die Piet Lobregt maakte voor zijn "Scheepvaart op Waal en Maas". Het was de Diligentia die gisteren en ook nu nog aan in Andel lag.

Laat in de middag kwamen we weer thuis, juist op tijd om de Zagri 3 te zien schutten.

Tegen het einde van de middag schutte de spits Mazzel. Hoewel daarna rond 18.00 uur nog o.a. de Da Mar, de Ventjager en Cornelis B schutten, bleef de Mazzel mijn laatste schip vandaag.

Schepen bij Sluis Heumen                   
Hans de Weerd fotografeerde ook op de 3e dag van de Vierdaagse een aantal schepen. Allereerst waren dat de bekende Seolto en de Cotrans 4.

   

In de buurt lag ook de Calanda te wachten, een onbekende voor me.

Dat onbekend zijn geldt ook voor de Specter, maar weer niet voor de Theresia.

   

De Belgische Mentor uit Ranst zag Hans op de Maas in de buurt van Mook varen. Het was alweer een onbekende voor me.

 Glasvezelkabel leggen     

Met het bedrijf Van Gelder Telecom B.V. ontstond contact i.v.m. de communicatie over het leggen van die kabel en het in een matige toestand achterlaten van de inrit naar ons pad. Het contact verliep prettig en vandaag werd de inrit zo goed mogelijk hersteld. Stenen waren verwijderd, nieuw grind aangebracht, kortom: Chapeau!!! (Boven oude, onder nieuwe situatie)

                                       terug naar boven               naar Nieuwsoverzicht

zondag 21 juli 2019        
Een prachtige dag en het begin van nogal wat vakanties en het is verklaarbaar dat een flink aantal recreanten de sluis passeerden. Mooie schepen zaten ertussen en van eentje moest ik wel een foto maken. Het was de Nickeline die onze aandacht trok. Wat een pracht schip.

Beroepsvaart was er toch ook, zij het maar eentje. Het was de Betuwe uit Tiel, m.i. een verlengde spits. 

De André leek naar de sluis te komen, maar ging rechtdoor het Munnikenland in. De foto is van Piet Lobregt die weer een kijkje nam bij de sluis.

Omdat de recreanten verreweg in de meerderheid waren, ging ik toch nog een keer naar buiten voor de Tabbe. Ik kon niets over dit schip vinden, maar het zag er leuk en oud uit.

   

Sluis Weurt   
Op Dag 2 van de Vierdaagse kwamen de lopers van de 50 km o.a. bij Sluis Weurt. Natuurlijk maakte Hans de Weerd een aantal foto's van dit object. 

De schepen die Hans bij deze sluis zag waren de Cunera en de Zwijndrechtse Mathia.

   

Vooral om het uitvaren van de Mathia vast te leggen, nam Hans een kleine pauze.

Schepen op de Waal      
Ook onderweg, langs de boorden van de Waal, zag Hans wat schepen passeren. Op de foto hieronder links de Presagio en rechts de met containers geladen La Quattra. 

Ook maakte hij een foto van de Gerardus uit Coevorden en de Oase.

   

Daarna een foto van de Adriana en de Vici. Allemaal onbekende schepen voor me.

   

Als laatste van Dag 2 van de Vierdaagse een overzichtsfoto van de rivier, waarbij ik niet de zichtbare schepen kan duiden.

Een gemaal vlakbij     
Tussen Poederoijen en Aalst ligt een oud gemaal uit 1935, het Dijkgraaf H.C. de Jongh gemaal. Er vlakbij staat een bankje en daarop gingen we een poosje zitten, kijkend over de uiterwaarden van de Afgedamde Maas. Vroeger zouden we in zo'n situatie een sigaretje hebben gerookt, nu dat niet meer kan kozen we voor wat dropjes en koeken die we altijd in de auto hebben.

Ineens bedacht ik mij dat ik een tijdje geleden een paar schitterende foto's van dit gemaal kreeg van Peter Leijsten. Een mooi moment dus om die foto's vandaag te plaatsen. 

                                          terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

Top