HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                                 Nieuwsoverzicht van 21 t/m 31 juli 2018                                                       

dinsdag 31 juli 2018    
Vandaag al behoorlijk vroeg op pad gegaan naar het Stedelijk Museum in Vianen, ongeveer een half uur rijden van de sluis.

In dit museum speciale aandacht voor Jan Blanken, de uitvinder van de waaiersluis. Daar moest ik natuurlijk gaan kijken, hoewel deze tentoonstelling nog t/m 18 september is te zien. "De Kroonjuwelen van Jan Blanken" is de titel en hoewel klein is het een interessante expositie op de verdieping van het museum. 
We konden op ons gemak alles bekijken, want lange tijd waren we de enige bezoekers. 

   

Een aandachttrekker, naast een aardige film, was de maquette van een Model Waaiersluis. Deze maquette werd gemaakt door Ko Mastenbroek en maakt deel uit van de collectie van Fort Asperen.

Heel aardig ook de maquette die de Poederoijense Peter Damen maakte van een waaiersluis, vooral omdat hij gebruik maakte van Fischertechnik. Bijna tien jaar geleden kreeg ik een hele serie foto's van zijn bouwsels m.b.t. een waaiersluis. Twee ervan heb ik hieronder geplaatst, heel bijzonder.

   

Op de begane grond was een algemene tentoonstelling van Vianen e.o. Ook daar een geweldige maquette, nu van de Schutsluis Vaartse Rijn Vreeswijk uit 1823. Deze maquette werd gemaakt door F.C.E. Embden en behoort tot de collectie van het Centraal Museum Utrecht. 

Prachtige foto's hingen er, o.a. eentje van het Sluizencomplex Vianen.

Voor belangstellenden is een bezoek zeker de moeite waard. Misschien moet ik op de site ook een aparte pagina over het fenomeen waaiersluis maken, want Jan Blanken's uitvinding is nog op meerdere plaatsen in Nederland terug te zien.

Schepen vandaag         
Wel, als het vanochtend net zo druk was als vanmiddag is het een bijzonder rustige dag geweest. Rond 14.00 uur waren we weer thuis na een uitgebreide lunch bij Schildkamp in Asperen. We kwamen door dat dorpje toen bleek dat het Fort aan het Spoel (bij Caatje) dicht was en we op zoek gingen naar een ander etablissement. Een voltreffer deze lunch in buffetvorm.
Na thuiskomst een wandeling naar het Gedenkteken voor de aankomst van de Providentia bij de fabriek van Covaco.

Teruglopend toch maar weer eens foto's gemaakt van De Rib. De Speranza lag toen nog met de Lieke bij de fabriek. Een uurtje later zou het schip vertrekken.

Net buiten het fabrieksterrein ligt nog steeds de Inspé, nu niet meer met schepen naast zich.

Later kwam de Semper Spera de sluis in, op weg naar Gorinchem. Het schip kwam van de Zuid-Willemsvaart, ik denk Veghel.

Zo rond 16.30 uur mijn en misschien wel het laatste schip, de Rehoboth die op weg was naar het Esmeer.  

Gemalen tijdens het Rondje Zandhaas    
Vandaag dan een plekje inruimen voor de gemalen die Anton van Rijswijk op zijn tocht van voorbije zaterdag zoal passeerde. De eerste was het gemaal De Westbroek
 

   

De volgende was het gemaal De Dammers.

   

Dan het Boezemgemaal Spaarndam in -hoe kan het anders- Spaarndam.

   

Ook voor het Gemaal Vereenigde Binnenpolder nam Anton de tijd voor wat foto's. 

   

Vervolgens het laatste gemaal op deze tocht en wel het Gemaal Waarder en Veer in de omgeving van Spaarnewoude.

                                       terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

maandag 30 juli 2018      
Rustige vakantiedag met wederom schitterend weer. Toch niet echt veel recreanten, waar die blijven? De beroepsvaart was weer goed vertegenwoordigd en een stel ervan ging op de foto. De Kon-Tiki als eerste.
Het schip was net gedraaid in de Waalhaven en ging nu achteruit het Munnikenland in. Later kreeg ik nog een foto van Piet Lobregt die de Kon-Tiki zag toen het werd gelost.

   

Ook in het Munnikenland lag de Ella, maar die werd geladen. Later zag ik schip weer toen het door de sluis kwam.

   

De Niky ging na het schutten richting Zuid-Willemsvaart, het was vanochtend de reis begonnen in Vianen. 

In het Munnikenland lag vanochtend ook nog een voor mij onbekend Duits schip. Toen ik het op de foto wilde zetten bleek het net te zijn vertrokken. Heel in de verte zag ik deze Ambiorix gaan, op weg naar Moerdijk. Het schip maakte een wijde bocht om het drijvend vakantiedorpje van (o.a.?) de Dielis, Merwestroom en Noordzee.

De Belgische Big Dil zag ik vanaf de brug al in de verte aankomen, maar die foto haalde de selectie niet. Wel eentje waarop de Big Dil in de sluis ligt. Het Belgische schip was op weg naar Dordrecht.

De An-Dy zag ik gisteren nog in het drijvend dorpje bij de Dode Arm van de Afgedamde Maas liggen. Vakantie misschien wel voorbij en dus weer op pad. An-Dy kwam nog niet in mijn overzicht voor. 

   

Dan de Belgische Tarragona die ik al eerder aan De Rib in Andel had zien liggen. Het was meteen het laatste schip voor vandaag.

Kapot of niet         
Vandaag toch ook weer een flink gedeelte van de dag een monteur van Istimewa op de sluis. Of er problemen waren weet ik niet, in de loop van de middag vertrok de man.

Bij De Plaat   
Al eerder ging dit duo op de foto, maar Piet Lobregt nam de foto van de Poederoijense kant. Zo zijn de Con Amore en de Quo Vadis heel goed te zien. Toch maar een plekje ingruimd voor deze opname.

Slepers in volle vaart                         
Ook van Piet is de foto van de Eem die hij ter hoogte van Zuilichem op de Waal zag passeren. Zelf zag ik op de Maas ter hoogte van Rijswijk de Harmonie voorbijkomen. 

   

Genoeg voor vandaag. De gemalen die Anton van Rijswijk zaterdag jl. tijdens zijn Rondje Zandhaas fotografeerde moeten maar even wachten. Vergeten worden ze niet.

                        terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

zondag 29 juli 2018        
Heerlijke dag waarop al ver voor opening van de sluis (10.00 uur) de Semper Spera de Waalhaven inkwam. Het moest ruim een half uur wachten voordat de sluis open ging en dan ook nog ging de Maaszijde als altijd voor. Daar is een reden voor trouwens.

Het was heerlijk wandelweer en derhalve vertrokken we al vroeg lopend van de sluis zonder eigenlijk een doel te hebben. Maar zo pratend en rondkijkend waren we opeens in Andel. We waren net op De Rib toen daar de Semper Spera passeerde.

Op de foto hierboven liggen op de achtergrond de Con Amore en de Quo Vadis die daar vakantie lijken te houden. Of de Sliedrechtse Speranza, een onbekende voor me, dat ook doet aan De Rib en op het terrein van De Heus trek ik in twijfel.

Later op de ochtend besloten we om over de Maasdijken een rondje te maken via Wijk en Aalburg en langs Aalst weer terug. Net voor de molen in Wijk en Aalburg kregen we goed zicht op het drijvend dorp bij het begin van de Dode Arm.
Nu lagen er tien schepen en als ik het goed heb waren dat een rijtje van twee schepen links: Innovatie en Maritiem. Daarnaast een imposante rij van acht schepen: Jamaica, Santiago, La Vida, Casa-Nova, Stella Maris, An-Dy, Variatie en Loreley.
Een geweldig gezicht en dat vonden waarschijnlijk de wandelaars op de voorgrond ook.

Vanaf het water     
Een aardige foto van de Wilhelminasluis die werd gemaakt vanaf de James Cook toen dat schip in 2013 de sluis passeerde. Joost Roeland, de maker van de foto, was toen ook aan boord.

Rondje Zandhaas       
In deze tijd lopen de mannen van AndelWandelt regelmatig individueel een tocht. Gisteren was dat ook het geval toen Anton van Rijswijk het Rondje Zandhaas liep. Net als vorig jaar trouwens.
Natuurlijk had Anton onderweg oog voor alle mooie dingen en dus zeker ook voor sluizen en gemalen. Met die sluizen wil ik beginnen en daarom zijn de eerste foto's voor en van de Kleine Haarlemmersluis.

Zelf vertelde Anton over deze tocht: " Mijn eerste tocht na de Nijmeegse 4daagse werd gisteren net als een jaar geleden het Rondje Zandhaas. Deze wandeltocht, inmiddels de 17e, is een onderdeel deel van het door de Harddraverijvereniging Santpoort en Omstreken georganiseerde Dorpsfeest SantpoortVanaf de start tot aan de finish, naast de Ruïne van Bredero, moest er een flink rondje gemaakt worden. Vanaf Santpoort-Zuid eerst naar Bloemendaal dan weer Santpoort-Zuid. Vervolgens Velserbroek, Santpoort-Noord. Driehuis, IJmuiden en nogmaals Driehuis. Hierna naar buurtschap Hofgeest, weer Velserbroek, Spaarndam, Haarlemmerliede, buurtschap Penningsveer, Haarlem en van Bloemendaal uiteindelijk terug naar Santpoort-Zuid.
Zondermeer een mooi rondje waarbij ik onderweg o.a. te maken kreeg met bos, duinen en een flinke hap aan polder. Helaas was ik niet al te scherp en heb ik nogal eens een pijl gemist. Zodoende voor mezelf het rondje wat langer gemaakt. Dus aan de streep geen 41 kilometer (volgens de routebeschrijving) maar een vijftal kilometer meer. 46 kilometer 7:30 - 17:30 uur."

   

Zoals eerder gezegd kwam Anton langs heel wat waterwerken. Hierboven opnamen van de Boezemsluis. in Spaarndam. De route voerde ook langs de Kolksluis, zie hieronder.  

   

Als laatste de Grote Sluis, in dit geval die van Spaarndam. Morgen zal ik een aantal van de foto's plaatsen van de gemalen die Anton voor de lens kreeg.

   

                         terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 28 juli 2018      
Met heel veel plezier hebben mijn betere helft en ik de afgelopen drie weken zitten kijken naar de Tour de France. Ooit zagen we deze wedstrijd tijdens de vakantie in Frankrijk, maar vanaf een comfortabele bank met drinken en lekkers genoeg in de buurt, is toch ook wel heel aangenaam. 
Vanmiddag keken we dus weer en we werden aangenaam verrast door een overwinning van Tom Dumoulin in de tijdrit. Met slechts één seconde liet hij een puffende Froome achter zich! Dat hij de Tour niet wint, het zij zo.
Maar net als Froome heb ik de gehele Skyploeg regelmatig zien puffen. Het was dan ook behoorlijk warm.

Vakantie houden    
Vanochtend zag ik de Quo Vadis in de Maashaven. Het schip bleek niet te willen schutten en was later dan ook weer vertrokken. 

Na het afzetten van iemand trok het schip zich namelijk terug om bij de punt van De Plaat een klein dorpje te vormen met de Con Amore. Rechts op die foto laat nog net de Rehoboth zich zien. 

Storing 2018-24    
Het was dit weekeinde lastig om bij te houden welke storing aan de beurt was. Gisteravond was het weer volledig mis en werd vanaf 19.15 uur niet meer geschut. Het is lastig om daarna de uitgestorte info te begrijpen, maar goed lezen helpt. Hoewel, oponthoud blijkt een eufemistische uitdrukking voor een stremming

 In ieder geval was de monteur van Istimewa al heel vroeg aanwezig, waarna even later ook een duikploeg van Hercules Duikbedrijf aansloot. Het werd zo vanochtend vroeg nog druk ook op de sluis.

Natuurlijk wandelde ik naar het Maashoofd om te zien wat er ging gebeuren. De "Duiker te water"vlag werd uitgezet en even later ging die duikerdan ook te water. Hij was goed te volgen door het enorme heldere water.

   

Er werd onder de deuren of bij de drempel geen enkele ongerechtigheid aangetroffen en dus werd overlegd om een kijkje in het riool te nemen. Of dat is gebeurd weet ik niet, wel zag ik dat de duiker uit het mangat op Maashoofd H3 werd geholpen.   

Al het onderzoek gaf geen oplossing en dus werd besloten om de recreanten die in de sluis lagen te wachten uit te laten varen. Deur H3, de oostelijke Maasdeur, stopte er spontaan mee waarop de sluiswachter besloot ook de westelijke deur te stoppen..

Daarna heb ik het niet meer zo gevolgd, maar later zag ik dat gewoon werd geschut. De mannen van Istimewa, twee man waren op de sluis aanwezig, vonden waarschijnlijk  de oplossing van de problemen.  

Lydios wordt B & B    
Ik kon het toch niet laten om het prachtige artikel over Ale Zwerver van de Lydios te plaatsen in de rubriek Schepen > 110 jaar. Juist omdat het weer een van de bekende schepen is die ik niet meer door de sluis zal zien komen.

Veerdienst 3         
In de laatste Schuttevaer een groot artikel over de aankomst van de Veerdienst 3 bij het Binnenvaartmuseum in Dordrecht. Het schip krijgt daar een definitieve ligplaats. Het schip is te boeken voor een sfeervolle tocht in de omgeving Dordrecht. Dat is natuurlijk een beetje jammer, of ligt de Wilhelminasluis ook in de omgeving van Dordrecht. 
Deze Dordtse Veerdienst 3 moet niet worden verward met de Werkendamse Veerdienst 3 die  een vaste ligplaats in Werkendam heeft. Dat blijft ook zo. Hieronder die Werkendamse Veerdienst 3 in mei 2014 in de Wilhelminasluis.

   

                                        terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 27 juli 2018    
Waren er gisteren problemen met een langzaam lopende Waaldeur en later met een Maasdeur die er de brui aan gaf, vandaag was er sprake van een heuse storing gezien de melding die ik ervan kreeg. Toch bijna twee uur!

Gezien de warmte ben ik maar heel even op de sluis geweest, niet alleen te kort voor het maken van een foto van een schip, ook te kort om te weten wat er precies aan de hand was. Maar er werd toen weer geschut.
Maar op dit moment (19.15 uur) zie ik dat nog steeds een monteur bezig is en hoor ik dat er opnieuw een storing is.

Scheepvaartkrant    
In de nieuwe Scheepvaartkrant een klein artikel over de Franse motor Marot. Het schip is vorige week aangekomen in Dordrecht waar het werd afgemeerd bij het Binnenvaartmuseum.

Hierboven het schip als Jan van Voorst op een foto uit 2009 bij het invaren van de sluis vanuit de Waalhaven. 
De Marot gaat het verhaal vertellen van de Marshallhulp en scheepswerf De Biesbosch. De Franse motor is een type schip dat na de Tweede Wereldoorlog van grote waarde is geweest voor de wederopbouw van West-Europa.
Van de in totaal 21 stuks afgebouwde grote Franse motorschepen is de Marot een van de bouwpakketten die vanuit Amerika kwam  en op de Marinewerf in Cherbourg werd geassembleerd.

Schippers van weleer   
Eveneens een rubriek in de Schuttevaer, maar dan op pagina 15. Corine Nijenhuis schrijft tweewekelijks over haar ontmoetingen met voormalige schippers. Dit keer staat Ale Zwerver centraal. Hij was van 1971-2016 de schipper van de kempenaar Lydios, een schip uit 2014 dat ik hier meermalen zag passeren. 
Het is weer een heel aardig artikel geworden, zeker de moeite waard om te lezen. 

                          terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

donderdag 26 juli 2018   
Door het aanscherpen van de drinkdiscipline, 1 schip = 1 glas water, lukte het om wat foto's te maken. De eerste was van en voor de Dielis, een werkschip uit Werkendam.

Daarna namen we de auto om naar het Gedenkteken te rijden. In het Munnikenland werd nl. net de Irbis geladen. De airco werkte voortreffelijk, zodat ik in ieder geval dit glas water aan me voorbij kon laten gaan. 

Nu kreeg ik gisteravond een foto van Jeannet Hartman, die met haar man en een boot in de Poederoijense Hoek lag, een foto van de Quo Vadis die aan de punt van De Plaat lag afgemeerd. Met de ondergaande zon een plaatje.

Omdat we toch over de Maasdijk richting Veen gingen, reed ik even naar De Rib om die Quo Vadis bij daglicht te zien.

Voor degenen die hier niet zo bekend zijn een uitgezoomde foto. Links de fabriek van De Heus, ernaast in de verte de Maashaven van de sluis met o.a. de Inspé-schepen. In het midden de fabriek van Covaco in het Munnikenland en tenslotte de Quo Vadis langs De Plaat in vakantiestemming.

Terug op de sluis ging ik nog één keer met de camera naar buiten, na eerst water te hebben gedronken, twee glazen. 

   

De James Cook had flink wat passagiers aan boord, waarvan velen door de warmte toch wat roder oogden. Zakdoeken maakten overuren om een teveel aan lichaamsvocht te verwijderen. Zou dat schip airco hebben? 

Op de foto hierboven is links tegen de remming een schip te zien. Het was de rondvaartboot Domani die ik bombardeerde tot mijn laatste schip. Het was op de sluishoofden werkelijk niet te harden, zo warm. Na een tussenstop bij de sluiswachter om even te genieten van de airco die aanstond ging ik naar huis om vanaf dat moment binnen te blijven.

                                       terug naar boven                naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 24 juli 2018  
Gezien het wel erg warme weer heb ik vanochtend besloten niet in de zon te lopen op de sluis. Het was ondoenlijk gezien mijn omstandigheden. Morgen lijken de temperaturen nog hoger te worden en dan "werk" ik ook volgens mijn privé-hitteplan.
In het AD/Rivierenland vanochtend stond een interessant artikel over minder schutten in het Merwedekanaal. 

                                        terug naar boven               naar Nieuwsoverzicht

maandag 23 juli 2018   
Bij vlagen was het wel heel warm vandaag en derhalve maakte ik slechts van een paar schepen foto's. Het viel me waarachtig niet mee steeds zo'n 300 m te lopen om een schip op de foto te krijgen. Daarbij kwam nog de wandeling naar het Gedenkteken, dat was echt een onderneming. Maar ......het leverde wat op.

   

Hierboven de Arquero die net van plaats veranderde. Een onbekend schip voor me, ook onder de andere namen die het ooit droeg. Ernaast de Iris die wordt geladen, een schip dat ik vaak de sluis zag passeren.
Hieronder de Jozina die gisteren al was aangekomen en nu lag te wachten op de dingen die gingen gebeuren.

Net toen we weer bijna terug waren zag ik een schip het Munnikenland ingaan. De foto was snel gemaakt, maar was kwalitatief abominabel. Het was de Toros die later op de dag alweer zou vertrekken.

De eerste passant voor me was de Werkendamse Aurora.

Bij het uitvaren zag ik dat in de Waalhaven de Amicitia, een hotelschip, al lag te wachten. 

Veel later was het een spits die me de warmte in lokte. Op de foto kon ik zien dat het de Oostenwind was en zag ik het goed dat er "Makkum" op een houten bord stond?      

Nog weer later het werkschip Fata Morgana in de sluis. Even dacht ik dat het hier een 100+jarige betrof, maar daarin was ik abuis. Het Hardinxveldse schip kwam "slechts" uit 1930.

   

Op mijn laatste wandeling op de sluis zag ik de Jenita passeren. Een onbekende voor me, maar niet onder de naam die het schip hiervoor voerde: Gerrie-D. Hieronder de Jenita met ernaast een foto van  Gerrie-D in oktober 2007.

   

Bij het uitvaren van de Jenita zag ik meteen mijn laatste schip voor vandaag, de Cotrans 14. Moe maar voldaan legde ik daarna de camera in de nachtopstelling en boog ik mij over het maken van deze update.

Nog eenmaal de Vierdaagse       
Op een filmpje van Omroep Gelderland van de intocht van de Vierdaagse na dag vier zijn de mannen van AndelWandelt gespot. Hans in een groen shirt, Anton een rood. Hans met een pet, Anton blootshoofds. Als je meer wilt zien over deze intocht, klik dan maar hier

Op mijn vraag gisteren over het zoekplaatje van de start van dag vier hebben 11 personen een antwoord ingestuurd, tien ervan waren goed. Dat kost me dus 10 ansichtkaarten met postzegel, budgettair geen goeie actie. Stop a.u.b. maar met inzenden! 

                               terug naar boven                 naar Nieuwsoverzicht

zondag 22 juli 2018    
De combinatie van zondag en schitterend weer leidt er al snel toe dat het een recreantendag wordt. Meestal leuk om te zien, soms minder leuk om te zien en gelukkig zelden helemaal niet leuk om te zien.
In de laatste categorie vallen dan de scheepjes waarvan de schippers het nodig vinden hun muziekvoorkeur ook aan anderen op te dringen. Niet leuk om te horen en zeker gezien de muziekkeuze die bijna altijd van een heel simpele smaak getuigt. 
Maar goed, in de categorie Recreant viel ook de Abelforte. Eerst denk je te maken te hebben met een oude sleper, maar dit schip is toch echt als nieuw gebouwd in 1994. Zie daarvoor
deze website

Lang leek het dat de met containers geladen Sayonara de enige vertegenwoordiger van de beroepsvaart zou zijn, maar tegen het einde van de middag kwam toch ook de rondvaartboot Zeearend terug van een tripje met passagiers (geen foto).

Vrijdag jl. plaatste ik een foto van een drijvend dorpje bij Nederhemert en vandaag wilde ik dat toch wel met eigen ogen zien. We kibbelden nog even of we het Rondje Thailand, (vrij naar AndelWandelt die zo het Rondje 't Eiland noemt), op de fiets of niet zouden doen. Ik won en dus reden we comfortabel over de Maasdijk naar Wijk en Aalburg.
Vanaf de dijk daar kreeg ik een goed zicht op het drijvend dorpje aan de overkant dat was uitgebreid tot 7 schepen. Volgens mij zijn dat vlnr Variatie, Loreley, Stella Maris, An-Dy, Casa-Nova, La Vida en Santiago.

Onderweg reden we langs de Rib waar naast de Inspé en Antonia bij de fabriek van De Heus de Isala lag en helemaal achteraan de bak Lieke. 

Vanaf de Rib heb je een goed zicht op de ingang van de sluis en de Maashaven. De Prinses Margriet bleek daar aan de remming te liggen. Aan de binnenkant van die remming lagen nog steeds de Inspé II, Inspé IV en de Sanne. Van de laatste is alleen de kraan te zien. Eigenlijk vormen deze schepen ook een drijvend dorpje.

Na de koffie wandelden we samen naar het Gedenkteken om een foto te maken van de schepen die bij Covaco lagen.      

Bij de kraan was het de Laguna en bij de vulpijp lag de Iris. Twee schepen die ik daar niet al te vaak zie.

   

Nogmaals de Nijmeegse Vierdaagse              
Er blijkt een prachtige foto te zijn gemaakt van de wachtenden 's morgens vroeg op de start. Ook Anton van Rijswijk en Hans de Weerd, helden die de Vierdaagse volbrachten, staan op die foto.
Als je de foto aan mij terugstuurt met omcirkeld de mannen van AndelWandelt (meer dan twee personen in die cirkel leidt tot diskwalificatie!), stuur ik je een prachtige ansichtkaart van de Wilhelminasluis!

De pech van de Commando

Hard werd gewerkt om de sleper Commando na de pech weer boven water te krijgen. Zeker omdat in de bunkers van de sleper nog stookolie zat. 

Ook de gesleepte zeilboot moest natuurlijk weer boven water komen en vandaag was dat zover. 

De foto's komen via Twitter van Gezagvoerder Arco (@GZW_Arco), die in de tweets alle credits daarvoor geeft aan "Collega Danny".

                         terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht  

zaterdag 21 juli 2018    

Zo, de Vierdaagse ligt ook weer achter ons. Wat rest zijn heel veel foto's en een vijftal lezenswaardige "verslagen" elders op deze site. Ik zal zowel de foto's als de verslagen nog een tijdje laten staan voor de liefhebbers.

AndelWandelt, Anton van Rijswijk en Hans de Weerd, hadden natuurlijk een open oog voor de mooie dingen die ze onderweg zagen. Daar hoorden ook schepen bij zoals hierboven de Ganzeboot die met een werkponton voor zich bezig was. 
Hieronder de Speranza die een eindje verder aan de oever lag.

   

Bij Cuyk, waar de Maas werd overgestoken over een pontonbrug die door de Genie was geslagen, lagen de RV 29, een zeer bekende verschijning in de Wilhelminasluis, en de RWS 18.

Ook de Politie was natuurlijk op dit drukke punt aanwezig met, in dit geval, de P 94.

Als laatste foto van de Vierdaagse, die Anton en Hans voor de 7e keer liepen, een overzichtsopname van die pontonbrug.

Paniek bij de Botlekbrug   
Of er paniek was, weet ik niet echt. Maar het bericht dat ik gisterochtend vroeg kreeg was zeer verontrustend. Een sleep bleek te zijn gezonken bij de Botlekbrug. Als snel kwam de naam van de sleper, de Commando. Laat ik nu een dag eerder speciaal naar het Munnikenland te hebben gewandeld om die Commando bij de fabriek van Covaco op de foto te zetten.

Gelukkig is de bemanning op tijd van het zinkende schip gekomen. In de loop van de ochtend kreeg ik nog een foto van dit ongeluk toegestuurd.

Later kreeg ik nog een foto toegestuurd van werkzaamheden bij die Botlekbrug. Ik neem aan dat het daarop om het lichten van de sleper ging. 

                        terug naar boven               naar Nieuwsoverzicht






   
 

Top