HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                Nieuwsoverzicht van 21 t/m 31 maart 2017                                                

vrijdag 31 maart 2017    
Voor de verandering eens bijna de gehele dag op de sluis geweest. Alle schepen die passeerden tot nu toe (19.00 uur) heb ik op de foto gekregen. Daarbij kreeg ik nog een aantal foto's van "correspondenten", t.w. Hans de Weerd, Piet Lobregt en Arie van Tongerlo.
Maar eerst terug naar gisteravond toen net voor het donker de Labora schutte op weg naar Helmond. Onder deze naam kende ik het schip nog niet, als Christina zag ik het meermalen de sluis passeren.

Vanochtend was de Jo-An de eerste, ze was met containers onderweg van 's Hertogenbosch naar Rotterdam.

Ook vanochtend de Domphoorn die een tijdje in de sluis moest wachten tot de Sardonix was aangesloten. 

   

Waar de Domphoorn het Maximakanaal inging, ging de Sardonix daar rechtdoor naar Heerewaarden.

Beide schepen gingen ter hoogte van de Poederoijense Bol met de Veense Put op de achtergrond op de foto door Piet Lobregt.

   

In het Munnikenland zag ik twee schepen. De Vlaanderen werd geladen, de Monza bij de kraan gelost.

Wij gingen daarna koffie drinken op Slot Loevestein, waarbij we op de heenweg de Prinses Margriet dichtbij de kant zagen liggen. Ik zag geen activiteit aan boord. Op de terugweg ging we de Neeltje richting sluis. Hans de Weerd zette deze Woudrichemse vissers later bij Andel op de foto.

   

Hans zag bij de Hoogwaterkering Kromme Nol de Content met erachter de HA 9 richting sluis gaan. Zelf zag ik dit transport later de sluis passeren.

   

In de sluis vervolgens een opvallend en een beetje geheimzinnig transport. De Juno, nog onbekend voor me, leek twee grote witte tenten aan boord te hebben die moesten worden gelost in Andel. Geen idee wat er in die rechthoekige "kisten" zat.
De Juno kwam niet veel later weer terug om vervolgens achter de Prinses Margriet in de Waalhaven te gaan overnachten. 

   

Vervolgens een Risico die ik nog niet kende en die richting Maas ging met een Belgische recreant.

De The-An schepen vallen op door de kleurschakering en zijn daardoor ook van afstand duidelijk herkenbaar, ook deze The-An III.

Hans de Weerd zette ter hoogte van Heusden nog twee bekenden op de foto, de Joop Sr. die van Oss kwam en de Fiat Voluntas die op een reis Breda - Heerewaarden was.

   

Dan kreeg ik bericht dat de lading van de Juno onderweg was. Vanaf de brug zag ik het transport richting Giessen gaan en ik maakte er toch maar een foto van. Later kreeg ik van Arie van Tongerlo een veel betere foto van het transport onderweg..

   

En daar was het schip na lange tijd weer in de sluis, de Caan. Ik ging toch maar naar buiten om er een foto van te maken. 

                     terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

donderdag 30 maart 2017
Een prachtige dag die ik voor het grootste deel elders doorbracht. Voor we vertrokken zag ik nog twee schepen langskomen, waarvan om 10 uur de Diademar, op weg naar Heerewaarden om zand te halen, de eerste was.

De tweede kwam niet lang erna, het was de spits Albemar uit Middelharnis die van het Maximakanaal kwam en naar Gorinchem ging. Meer foto's van de passage van deze spits heb ik op de Facebook-pagina van "Spitsen typische binnenvaartschepen" gezet.

Na vertrek stopten we al snel voor de twee schepen bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland. Achteraan werd de Belgische Oggy geladen, vooraan lag de geladen Desiré te wachten.

   

Toen we in Uden waren kreeg ik wat berichten met foto's van de passage van de Wilhelminasluis door een leuk transport.

   

Het bleek te gaan om het transport van het bovencasco van een schitterend jacht, dat zal het tenminste wel worden denk ik zo. Het casco was op een ponton geplaatst die gisteren ook al door de sluis kwam, maar dan leeg.

       

Het ponton werd in het gareel gehouden door de twee slepers die er gisteren mee naar Den Bosch gingen, de Trekvogel en de Ruurtje. Het doel van het transport was Groot-Ammers.

   

In dezelfde schutting ging een plezierjacht mee, de Deeneplaat. Die naam hoorde ik vaker en dat klopte want de eigenaar van het jacht is de ex-eigenaar van het mts Deeneplaat.

   

Op één van de foto's hierboven is een vrachtschip te zien dat meeschutte, de Cornelis B. Van de schipper van dat schip zijn bovenstaande foto's van het transport alsook de opname van het transport in de grote bocht voor Woudrichem hieronder.

Van een "medespotter" hoorde ik bij terugkomst dat ik twee schepen had gemist, de C'est la Vie en de Sincero. Valt dus mee, maar laat ook zien dat het weer erg rustig was vandaag.
Eenmaal weer op de sluis moest ik nog een flinke tijd wachten op het volgende schip, het bleek de Sliedrechtse Pandora te zijn die op een reis van Ravenstein naar Amsterdam was.

Een uurtje later mijn laatste schip, het was toen net even na 18.00 uur. Het was de bekende Panta-Rhei.

Later zag ik nog de Elisabeth schutten, ik maakte er geen foto van. Ook niet van de Marjan en de Neeltje die erna kwamen. Deze update moet af, want vanavond wacht Voetbal Inside, ook leuk maar wel heel anders dan de rust van passerende schepen. Oh nee, het is vandaag pas donderdag. Nou ja, ik stop er toch mee, zelfs de mij onbekende Labora die nu (20.00 uur) in de sluis ligt komt niet meer in de update van vandaag.

Sluis Empel       
Van een correspondent vlakbij Sluis Empel kreeg ik een foto toegestuurd van werkzaamheden aan de meerpalen aan de buitenzijde van die sluis. Op die palen staat een lampje dat wordt gevoed door een zonnecollector. Edoch, die collectoren werken niet naar behoren en ze worden nu vervangen door kleinere exemplaren.

Ook zoiets kan dus. En dat terwijl sommige bolders hier los staan. Lijkt me toch een stuk gevaarlijker dan een lichtje op een meerpaal dat niet werkt. Maar ja, ander district waarschijnlijk, of misschien ander potje geld, of mensen die ................

Norwegian Joy       
Een aantal weken terug plaatste ik wat foto's van een prachtig cruiseschip, de Aïda. Een schip met een schitterende beschildering van de boeg. maar dat haalt het toch niet bij het aanzien van de Norwegian Joy. 

Het is het jongste en grootste nieuwbouw cruiseschip van de Meyer Werft. Het heeft accomodatie voor 4200 passagiers en is in grootte het vierde cruiseschip ter wereld.

Nogmaals het transport van vanochtend       
Net was ik klaar met de update van vandaag toen ik via WhatsApp twee foto's kreeg van John Pruissen die tijdens de passage van het transport op de sluis was. Op de 6e en 7e foto van het transport is hij (heel) klein te zien, hangend over het hekwerk, met de sluiswachter.

   

                         terug naar boven                naar Nieuwsoverzicht

woensdag 29 maart 2017      
Een wat killere dag dan gisteren en wat het scheepsbezoek betreft kon dat ook niet verwarmen. Waterland, Elsa en Diademar zag ik passeren voordat ik naar buiten ging om de spits Nadenos uit Nijmegen op de foto te zetten. De reis van dit schip was begonnen in Gorinchem en ging richting Veghel.

   

Voor het boodschappen doen reden we langs het Munnikenland waar nu alleen nog de Jantine lag. Bij De Rib in Andel lag een voor mij onbekend schip, de Maya. Het leek alsof de lading werd overgeslagen in de bak Anita die ernaast lag.
Voor alle duidelijkheid: ik zag het schip Maya eerder in de Wilhelminasluis, maar toen met de naam Stern.

   

De Belgische Oggy mocht natuurlijk niet zomaar passeren. Na het schutten ging Oggy rechtsaf het Munnikenland in.

Een eerder transport miste ik, maar voor de Trekvogel, Ruurtje en een groot ponton en achter de Ruurtje een klein ponton was ik paraat. Het spul was op weg naar 's Hertogenbosch.

Omdat ik de foto's van de slepers wilde vervangen gingen zowel de Trekvogel als de Ruurtje ook apart op de foto.

   

Daarna nog slechts één schip en wel de gehavende Aletta die uit Nederhemert kwam en naar Papendrecht ging. 

As-je-me-nou ........
Het werd al een beetje donker gisteravond toen ik een Whatsappbericht kreeg met de info dat twee mannen bezig waren aan de vlaggenmast op sluishoofd H1, de oostelijke Waalkant. Daar staat inderdaad een vlaggenmast die al een tijdje vlagloos is.

   

Het bleken twee mannen van Rijkswaterstaat te zijn die het karwei klaarden. Het waaide behoorlijk zodat de vlag zich uitstekend liet zien. Nu nog een nieuwe windvaan en dan is de sluis wat dat betreft weer netjes.

Werkschepen op de site         
De albums van de werkschepen heb ik opnieuw ingedeeld en de hele lijst up-to-date gemaakt. Momenteel staan er 79 schepen in het album, van Adriaan (023.24034) t/m de Zwartemeer (020.07729)

   

E-schepen op de site    
Ook het album van de vrachtschepen waarvan de naam begint met een "E" begint, en dan alleen de Nederlandse schepen, zijn opnieuw ingedeeld. Het bleken 88 schepen te zijn van de Eben Haëzer (020.05799) t/m de Experience (023.17339).

   

                                                     terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 28 maart 2017        
Eerst even terug naar gisteravond toen nog een aantal schepen passeerde. Ik ben toch naar buiten gegaan, het was ook heerlijk weer, om in de Waalhaven de Zephir en de Safini op de foto te zetten. De Prinses Margriet lag er niet meer, ze was na een uurtje verder gegaan.

In de Maashaven, in het Zwaluwnest, lag de Defacto. Een Werkendams schip dat ik nog niet eerder zag. 

   

Record!!!!!!
Gisteren opende ik de update met twee mededelingen waarbij de tweede vertelde dat de Wilhelminasluis vandaag gestremd zou zijn van 08.30-13.00 uur, het zou om oefeningen gaan. 
Wel. het was rustig, geen schepen. Wel zag ik de hoogwaterdeuren dicht gaan en na een tijdje ook weer open. Na een uurtje arriveerde een auto van EPC, meestal komen die alleen bij problemen.
Ik heb geen idee of er iets aan de hand was en zo ja, wat dat dan zou zijn. Wel gingen de hoogwaterdeuren opnieuw dicht en na een paar minuten ook weer open. 

Even nadat de hoogwaterdeuren weer helemaal open waren kwam de Defacto schutten. De oefeningen waren hier zeker mee voorbij. Waarom de sluis dan nog, het was toen rond 11.00 uur, twee uur gestremd moest blijven is vreemd.

Een half uurtje later kwam een transport van de Content met erachter het werkponton HA9 de sluis in om te schutten.

Net voor 13.00 uur kwam de mij onbekende Evisa schutten (grapje van de sluismeester die het schip "Evisa Peron" noemde. Beetje flauw wel natuurlijk, hij is dezelfde die ook de naam van de Vagari verbasterd tot Viagra.)
Maar terug naar de Evisa die op weg was naar Veen. Om 16.00 uur kwam het schip weer terug om op weg te gaan naar Amsterdam. Ik vroeg de schipper wat hij in Veen moest doen, de ruimen van het schip bleken daar te zijn schoongemaakt.

   

Petje af voor de sluismeester, hij vestigde vandaag een geweldig record door ondanks een stremming drie schepen te schutten. 

De rest van de passanten      
Veel meer schepen zag ik trouwens niet. De Marjan kwam leeg vanaf Spijk om in Heerewaarden weer een lading zand aan boord te nemen. De Rudis zag ik het Munnikenland ingaan om diensten te verlenen aan de Jantine die daar bij de fabriek lag.

   

Mijn laatste schip was de Zuiderklip. Het had hand-en spandiensten verleend bij de test van de Hoogwaterkering Kromme Nol vanochtend en was nu op de terugweg naar de ligplaats ten zuidwesten van de sluis. Op de achtergrond van de foto Poederoijen.

Hoogwaterkering Kromme Nol       
Net als bij de Wilhelminasluis waren ook daar oefeningen, waarschijnlijk en zeker hopelijk werden die wat serieuzer genomen. Uit berichten en een foto op Twitter van Waterschap Rivierenland begreep ik dat de sluiting goed was verlopen.

Een heel aardige foto zat ook bij een van de berichten. Een kijkje uit een van de torens van de kering in noordelijke richting, naar Wijk en Aalburg. Toch nog een flinke hoogte zo te zien.

Ploeteren in het groen        
Tot enige jaren geleden groeide achter de woningen aan de westkant van de sluis een prachtige rij sleedoorns en meidoorns, een lust om die in bloei te zien. Jammer kon ik slechts één foto vinden die iets van die bloemenpracht laat zien. EEn paar "sluiskinderen" spelen daar in de tuin van de woning nummer 5.

Onderhoud aan die rij struiken bleef de laatste jaren achterwege en de brandnetels en braamstruiken veroverden het gebied. Nu hebben bewoners de handen ineen geslagen om te proberen de braamstruiken te verwijderen om wat er nu nog groeit meer leefruimte te geven. 

   

                         terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

maandag 27 maart 2017      
Morgen zijn er "oefeningen", proefsluitingen, bij de Hoogwaterkering Kromme Nol bij Wijk en Aalburg in het Heusdensch Kanaal en bij de hoogwaterdeuren van de Wilhelminasluis. Rijkswaterstaat gaf daarvoor de volgende mededelingen uit.

   

Of de sluis inderdaad is gestremd in de aangegeven periode is niet helemaal duidelijk. Bij vorige sluitingen stond er altijd iets bij als "of zoveel langer dan noodzakelijk of zoveel korter dan mogelijk". We zullen het zien morgen.

Voorbijkomende schepen       
Direct om 06.00 uur schutte de Knarr op weg naar het Munnikenland. De Wilhelmien kwam ook behoorlijk vroeg langs, maar de Arnold J kwam gewoon tijdens kantoortijd. Geen foto's van deze schepen en ook niet van de Spes Salutis en de Marjan die daarna kwamen.
Mijn eerste foto was van de Knarr die lag te laden bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland. Erachter lag bij de kraan de Inspé die al voor het weekeinde was gearriveerd.

   

De Knarr kwam in de eerste schutting na de Spes Salutis met de Germaton mee richting Afgedamde Maas. Mooie tijd, tegen 14.00 uur, voor de eerste foto.
Weinig schepen dus, maar de sluiswachter bleef wel bezig met een aantal recreanten die langs druppelden.

Op dit moment, 15.45 uur, ligt het volgende schip in de sluis. Het is de lege Prinses Margriet die daarmee een rondje Bommelerwaard achter de rug heeft. Vanochtend vertrok het uit de Waalhaven om via de Waal bij Sint Andries weer naar binnen te gaan en via de Maas en Afgedamde Maas hier te schutten. Na het schutten bleef het schip weer in de Waalhaven liggen, rondje compleet! 
Rond 17.00 uur kwamen de Merwestroom en de Zephir nog langs. Daarna andere bezigheden en dus geen foto's meer.
           
Vanaf een coaster     
Via de Facebook-pagina van "Coasters in het verleden en heden" kwam ik door een foto die ik gisteren plaatste in contact met Jan de Haas. Hij stuurde me vandaag een foto die een paar jaar geleden is genomen vanaf een coaster die net vanaf de Waalhaven de sluis in is gekomen. De Waaldeuren zijn bijna dicht, de postbode moest even wachten.

Sluis- en brugwachtershuisjes       
Zaterdag jl. schreef ik over een nieuwe bestemming voor brugwachtershuisjes. Op de Wilhelminasluis staat op ieder sluishoofd een klein huisje van waaruit vroeger werd bediend. Dat is niet altijd zo geweest getuige een foto uit 1898. Geen beschutting te bekennen.

Later kwam er wel wat beschutting in de vorm van twee haaks op elkaar staande schotten. Pas rond 1930 werd de eerste foto gemaakt van een prachtig wachthuisje. Een flink verschil met de huisjes die later kwamen, ernaast bijvoorbeeld in 1970.

   

Nog steeds is de ingang van het huisje aan de sluiszijde, maar een groot verschil is vinden in allerlei signalen die aan het huisje hangen of erbij staan. Het huisje is dan ook al van steen.

In 1984, tijdens een grote restauratie van het complex, worden de vier huisjes gesloopt en komen de huidige huisjes ervoor in de plaats.

Die huisjes uit 1984 staan nu nog steeds op de sluis, zij het dat de dakgoten zijn verwijderd. In de huisjes zijn nog steeds verschillende aansluitingen voor elektronica. Gebruik waarvoor ze destijds zijn gebouwd is er niet meer, wel kan vanuit ieder huisje het proces van deuren openen of sluiten worden gereset. 

   

Hergebruik van deze huisjes behoort niet tot de mogelijkheden. Afgezien van het procesmatig gebruik ervan zijn ze gewoon veel te klein. Elders op deze website staat een uitgebreider verhaal over de Bebouwing van de sluis en dus ook over deze bedienhuisjes.

Schematische weergave van sluisterrein
Hieronder een schematische weergave van het sluisterrein met in het rood de nummers van de woningen. Nummer 1 en 2 zijn aan de overkant van de N322. Het nummer 8 ontbreekt, tussen de twee woningblokken heeft vroeger een wachtgebouwtje gestaan. Die zou trouwens wel uitermate geschikt zijn geweest voor een nieuwe bestemming.
De letter "H" staat voor "Hoofd van de sluis". Zo kan snel worden doorgegeven op welk sluishoofd eventuele problemen zijn. 

                           terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

zondag 26 maart 2017       
We gaan richting het zomerseizoen, want vandaag was de laatste zondagse sluiting van het winterseizoen. Dat het spoedig gaat zomeren was ook te merken aan de twee hartsvriendinnen die dit jaar voor het eerst hun traditionele stop op de Wilhelminasluis maakten. Ze praten elkaar dan bij over de voorbije week. 
Vandaag geen enkele foto van een schip of scheepsbeweging in de buurt van de sluis. Toch één foto die vanuit de sluis werd gemaakt. Jan de Haas plaatste in een reactie deze foto op de Facebook-pagina van "Coasters uit het verleden en heden" waar ik een paar foto's van de Amy, die vrijdag schutte, op plaatste. Vanaf welke coaster deze foto is gemaakt weet ik niet.

 Crowdfunding       

Een paginagroot artikel in de Scheepvaartkrant-week 12-13 van Sanne Verhoeff trok mijn aandacht en las ik daarom met belangstelling.
Monique van Doorn-Aarnoudse en Bram Aarnoudse van Triton v.o.f. kunnen hun droom gaan verwezenlijken. Dankzij crowdfunding kunnen zij het binnenvaartschip Triton kopen.
Waar banken "nee" zeiden, bood Collin Crowdfund een laatste mogelijkheid. Een groot succes; binnen exact 12 minuten hadden 196 investeerders zich ingeschreven en was het doel, 205.000 euro, behaald.
"Voor anderen een goede motivatie om dromen waar te maken", aldus Monique.
Het echtpaar had haar oog laten vallen op de Triton, een schip van 72 meter lang, 902 ton, gebouwd in 1962 en voorzien van een zeer jonge hoofdmotor uit 2015.
Deze Triton voerde eerst de naam Everingen en met die naam kwam het schip meermalen door de Wilhelminasluis. Hieronder twee foto's van de Everingen op 14 februari 2012.

   

Een heel interessant artikel! Deze Scheepvaartkrant is gratis af te halen op de Wilhelminasluis bij het wachtgebouw van de sluiswachters. Zolang de voorraad strekt natuurlijk. Ook de site van Collin Crowfund geeft heel veel informatie in een eveneens prettig leesbaar artikel over deze actie van Triton Aarnoudse v.o.f. 
Ook Piet Lobregt van "Scheepvaart op Waal en Maas" zag de Everingen ooit op de Waal passeren bij Nieuwaal.

 Batterij onder Poederoijen      
Vandaag bracht Anton van Rijswijk weer een bezoek aan deze batterij om de voortgang van de bouw van een nieuwe fortwachterswoning in ogenschouw te nemen.

   

Net als altijd laat ik Anton zoveel mogelijk aan het woord: "Hoe het wordt en wanneer open kan je mooi op een spandoek zien en lezen. Zo oogt de toekomstige brasserie De Buurman fraai zou ik zeggen. 

   

Dat is wel in tegensteling met hoe de nieuwbouw er nu uitziet. Dat is grotendeels een zwart geheel. Het zwarte blijkt doek te zijn, daar zal wel glaswol achter zitten, want dat wordt voor isolatie gebruikt. Aan een proefstuk met hout is al te zien hoe het gaat worden."

Mansvelder Gemaal    
Ook hieraan bracht Anton vanwege omstandigheden vorige week zondag geen bezoek, maar dat werd deze week helemaal goed gemaakt. Hij vertelt:
"Ja, wat zou er bij het gemaal nog gedaan zijn? Wat ik zo kon ontdekken is dat de laatste zinken regenpijp ook is geplaatst. Aan alle regenpijpen is een bladvanger gemaakt. 

   

Er staat zelfs aan de zuidzijde al een hele mooie houtenbank. Wel benieuwd wat de bedoeling ervan zal zijn." 

   

Op de bank staat o.a. een QR-code die met een mobiele telefoon -wel een enigszins moderne- is te scannen. Deze QR-code levert dan een filmpje op. Leuk, maar jammer van de infantiele manier waarop tekst en uitleg wordt gegeven. 


Nog één foto van het gerestaureerde gemaal waarbij de gekleurde wagen toch wel een dissonant is. Kan ik hier zelfs spreken van een waarlijk anachronisme?

                          terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 25 maart 2017       
Rijkelijk vroeg voor mijn doen was ik al om 09.00 uur op de sluis, waarna ik te horen kreeg van de sluiswachter dat al twee schepen waren gepasseerd. Op dat moment lagen drie schepen in de sluis, zodat de score toen al vijf schepen was. En dat voor een zaterdag!

Tegenlichtopnames moet ik nog maar eens goed oefenen. Met de zon mee ging het wat beter en is duidelijk te zien dat eerst de Tripang de sluis uitging, gevolgd door de Zeeuwse spitsen uit Terneuzen Aurora en Morgenstond. 

   

De Tripang en de Aurora kwamen van het Maximakanaal, de Morgenstond had overnacht in de Maashaven. Laat die naam nu ook de Rotterdamse haven hebben waarheen de Tripang op weg was! Aurora en Morgenstond gingen naar Amsterdam.
Trouwens, gymnasiasten onder ons en ook andere kenners zal het zijn opgevallen: Aurora en Morgenstond. Waar Morgenstond een oer-Hollandse naam is, betekent het Latijnse Aurora niet meer en niet minder dan Morgenstond. Toch grappig!

In de loop van de ochtend passeerde ook nog het motortankschip Nikki uit Spijkenisse. Die had ik al een tijdje niet gezien.

Nog één schip zette ik in de loop van de middag op de foto en wel vanaf de brug. Het was de Volharding die met de Friese vlag voorop aan De Rib in Andel lag.

Brugwachtershuisjes      
Sinds afstandsbediening het credo is staan overal brugwachtershuisjes leeg. Bijvoorbeeld het huisje bij de Orthense brug in Den Bosch. De foto komt van de Facebook-pagina van "Bossche brugwachtershuisjes". 

Nu zou ik niet zo snel een artikel maken over deze brugwachtershuisjes als ik niet van twee sluiswachters van de Wilhelminasluis een aantal foto's kreeg toegestuurd met de vraag "Waar zijn we nu". Hoewel ik aardig wat oplossingen gaf, zat het goede antwoord, Orthense brug, er niet bij.

   

De mannen werden gastvrij ontvangen door twee dames die ook nog wel met hen op de foto wilden. Eén van de sluiswachters (links) deed ooit nog dienst als brugwachter op de Orthense brug en hij herkende het gebouwtje bijna niet meer. 

   

Hierboven links een gedeelte van het interieur, ernaast de buitenkant van het gebouwtje. De mannen keken hun ogen uit binnen, maar genoten ook van de koffie die door de gastvrouwen werd geschonken.
Het brugwachtershuisje maakt deel uit van een landelijk netwerk van dergelijke huisjes. Meer hierover is te lezen en zien op de website van de landelijke Stichting Brugwachtershuisjes

In het huisje lagen folders waarop werd uitgelegd wat de bedoeling is van dit hergebruik. (Hoewel, de brug zou nog in geval van calamiteiten vanuit dit huisje kunnen worden bediend). Die folders plaats ik hieronder.

Dus voor belangstellenden: iedere donderdagochtend en vrijdagmiddag word je daar vriendelijk ontvangen door één van de  gastvrouwen die daar om de beurt dienst doen.

                             terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 24 maart 2017      
De zon scheen al behoorlijk vanochtend vroeg, zelfs zo dat het licht behoorlijk weerspiegelde in het raam. Toen ik naar buiten keek, omstreeks half acht, zag ik een kraan voor me. Het bleek de Elisabeth te zijn die in de sluis bezig was iets in het ruim te verzetten.

   

Laat in de middag zag ik de Morgenstond arriveren in de Maashaven. Het bleef daar tegen de remming liggen voor de nacht. Op de achtergrond kwam de Niky aan, maar het kwam niet naar de sluis. Achteruit varend en daarna draaiend koos het een ligplaats bij de fabriek van De Heus aan De Rib in Andel.

   

Ook vandaag weer bijzondere schepen. Tegen 09.30 uur kwam de grote Prins Willem-Alexander de sluis in met 85 passagiers aan boord.

Het passagiersschip kwam van Heusden waar het in de afgelopen nacht lag. Nu ging de reis eerst naar Dordrecht om daarna richting Tiel te gaan, de volgende overnachtingsplaats. De tweede foto hieronder toont de schipper die de mastodont feilloos de sluis uit stuurt.

   

Op de Facebookpagina van de Prins Willem-Alexander stonden al snel foto's van de huidige trip. Op een van die foto's vaart het schip in de Maashaven richting de sluis. In de tekst erbij staat dat een mooie tocht over de Maas is gemaakt "en vandaag ook nog de idyllische Afgedamde Maas."

Vanmiddag zag ik de coaster Amy aankomen. Het schip was deze reis begonnen in Duisburg.

Uiterst behoedzaam kwam Amy de sluis in, zonder ook maar iets links of rechts te raken. Ongetwijfeld was het schip nu op weg naar de steenfabriek in Aalst om daar stenen voor Engeland te laden. 

   

Ook vanaf de brug maakte ik een foto, want het blijft toch heel bijzonder zo'n coaster door de sluis.

Meer foto's heb ik niet. Dat komt doordat we het grootste deel van de dag op pad zijn geweest. Zeker net zo leuk!

                            terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

donderdag 23 maart 2017         
Asjemenou, alweer een prachtige dag! Zo nu en dan ben ik de sluis op gewandeld om foto's te maken van schepen die me opvielen. Maar de spits Orca ging vanachter mijn ontbijt op de foto. 

Na het ontbijt word ik geacht de afwas te verzorgen. Dat nu schoot erbij in, omdat de Geertruida van der Wees passeerde. Laten we wel zijn, zo vaak komt deze sleper/duwer nou ook weer niet door de sluis.

Net wilde ik alsnog aan de afwas beginnen toen een transport de sluis inkwam. Naar buiten dus maar weer, maar niet nadat ik mij had geëxcuseerd bij mijn veel betere helft. Zij toonde zoals altijd begrip!

Het bleek de Watergeus met voor zich de bak HA14 te zijn, met erbij de Maas-Waal met een werkponton voor zich. De Watergeus ging als eerste de sluis uit en leek op weg te zijn naar de Waal/Merwede. In de Waalhaven lag al de bak HA17 die daar gisteravond was neergelegd. De Watergeus ging echter daarvoor liggen.

   

De Maas-Waal bleek ook naar die plaats te gaan. De Watergeus kwam tussen de twee bakken uit en leek alsnog te gaan vertrekken.

       

Dat bleek niet geval. De twee bakken werden aan elkaar bevestigd, waarna de Watergeus voor het werkponton ging liggen.

   

Met de Watergeus voorop en de Maas-Waal achteraan verdween het transport richting Werkendam. De twee bakken bleven achter en zullen naar ik hoorde a.s. maandag worden opgehaald.

Tegen het einde van de middag kwam de Watergeus er weer aan, nu met het werkponton Westerschelde voor zich. Het spul kwam van Werkendam en was op weg naar Sambeek.

In het Munnikenland lagen drie schepen, vlnr de Falaise, Alida en Christiaan C.

Van de laatste twee schepen maakte ik nog een aparte foto, gebruikmakend van mijn zoomlens.

   

Mijn laatste foto vandaag is voor de Patria. Ik zag het schip ter hoogte van Andel op de Maas richting de sluis varen en meteen maakte ik er een foto van. Valt niet mee om vanuit een rijdende auto zo'n schip op de foto te krijgen. 

Roeiwedstrijden bij Woudrichem       
Gisteren kwam de volgende tweet bij me binnen van Altenanet (@altenanet):
"WOUDRICHEM AGENDA 24-28 MEI: Eerste Dutch International St Ayles Skiff Regatta | WSV roeien". Mijn interesse was meteen gewekt, want enige tijd geleden kreeg ik het volgende bericht, dat ik toen niet goed kon plaatsen, binnen:

Deze stremming werd me nu duidelijk, hoewel het opvallend is dat zomaar een toch wel belangrijke vaarweg zou worden afgesloten. In de tweet werd ook verwezen naar de website van WSV Woudrichem en daar ging ik dus kijken. Nu raad ik iedereen aan om op die site een kijkje te nemen, want dit evenement heeft een internationale uitstraling. 
Glashelder wordt uitgelegd waar bijv. het wedstrijdparcours is, zowel zoals het er in werkelijkheid uitziet als op een tekening.

   

Maar.......... vanmiddag werd de mededeling die hierboven staat ingetrokken en vervangen door wat hieronder staat.

Er is dus geen volledige stremming, maar wel wordt aangegeven dat oponthoud voor passerende schepen mogelijk is. Toch eens navragen, misschien komt het ook wel op de site van WSV Woudrichem, waarom dit is veranderd.

                             terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht 

woensdag 22 maart 2017        
Opnieuw een prachtige dag die wat scheepvaart betrof langzaam op gang moest komen. Rond 07.00 uur was de Wilhelmien de eerste, nog iets te vroeg voor me. Maar dan!

       

Gisteravond was het Genius koppelverband al vanaf Andel bij de sluis gekomen, maar het koos er voor om toen niet te schutten maar de nacht in de Maascamping door te brengen. Tegen 07.30 uur kwam eerst de Genius II de sluis in, aandrijving gebeurde door de kopschroef waarbij het schip ook voorop werd gestuurd. In de Waalhaven werd gemanoeuvreerd om in de juiste positie te komen.
Daarna was het de beurt aan de Genius om de schutten.

       

Na het koppelen verdween het verband al snel richting Waal waarna het naar de overnachtingshaven bij IJzendoorn ging.

Al vroeg vanochtend was het werkscheepje Donge, had ook overnacht in de Maashaven, actief. Toen ik ernaar keek lag het tegen De Plaat aan en was het daar bezig met herstelwerkzaamheden. Het zou vandaag tot Hedel komen, maar tegen het einde van de middag was het weer bij de sluis terug om opnieuw in de Maashaven te overnachten.
De Lourens Sr passeerde op weg naar Heerewaarden om zand te halen.

   

Wij vertrokken daarna van de sluis, maar al heel snel stopte ik om een foto van de Casa-Nova te maken die net de sluis in was gekomen. Het reisdoel van dit schip was de Maashaven in Rotterdam.

Wij kwamen in de buurt van Well op een bankje terecht met schitterend zicht op de Maas. Stroomafwaarts ging net de RWS Speurder voorbij, maar even voorbij ons draaide het scheepje. "Nu gaan ze zeker speuren" was de opmerking van mijn lieftallige echtgenote. Zoals altijd heb ik haar meteen gelijk gegeven.

   

In de tijd dat we daar zaten kwam alleen nog de Fides langs. Deze kwam van Amsterdam en ging nu richting Grave.

Tegen 14.00 uur waren we terug op de sluis en daar was maar weinig te doen. Twee schepen leken naar de sluis te komen, maar beide geladen schepen gingen rechtdoor het Munnikenland in.

Later ging ik daar een kijkje nemen en het bleken de Falaise (tegen het casco) en de Lucinda te zijn. Beide schepen kwamen uit Amsterdam en hadden dus al een aardige reis achter zich.

   

De Spes Salutis en de Marjan kwamen nog voorbij, maar mijn laatste foto was voor het schip dat hier niet zo vaak komt, de Navicella. 

Oefensluiting Hoogwaterkering en Hoogwaterdeuren        
Via Vaarweginformatie werd ik er al een hele tijd geleden opmerkzaam op gemaakt: op 28 maart is het weer zover. Ook via Twitter kwam een aankondiging. Afgedamde Maas (@afgedamdemaas) maakte deze tweet:
"Op 28/03 test @wsrivierenland waterkering Kromme Nol in de Afgedamde Maas. Stremming scheepvaart tussen 8.30 - 17.00 uur". Er wordt in de tweet verwezen naar een pagina van het Waterschap Rivierenland waarin staat:

"Op dinsdag 28 maart test Waterschap Rivierenland de hoogwaterkering Kromme Nol in de Afgedamde Maas. Met deze schuif wordt tijdens hoog water op de Maas voorkomen dat het waterpeil in de Afgedamde Maas te hoog wordt. Gedurende de afsluiting is het scheepvaartverkeer gestremd." (foto komt van die pagina)
Eerder kwam deze mededeling van Vaarweginformatie en daar staan andere tijden in aangegeven.

Dan nog dit. In het verhaal van het Waterschap wordt niet gesproken over de Hoogwaterdeuren van de Wilhelminasluis. Als die in geval van een calamiteit niet goed werken komt het probleem voor de Afgedamde Maas van deze kant. Net zo vervelend lijkt me. 

Meermalen heb ik meegemaakt dat die hoogwaterdeuren niet helemaal dicht gingen. Zinvol daarom om die deuren meteen ook te testen. Rijkswaterstaat heeft dat voor zijn rekening genomen. 

                            terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 21 maart 2017  
Het was zo'n heerlijke voorjaarsdag dat we besloten maar weer eens een dagje het Brabantse in te gaan. In de buurt van Den Bosch kwamen we op de Zuid-Willemsvaart de Loreley tegen en later op de dag zouden we die weer zien. Het werd een aangenaam dagje en bij terugkomst bleef dat gevoel aanhouden.
Juist op dat moment liet de sluis namelijk een duoschutting zien van die Loreley, die naar Sliedrecht ging, samen met de Westerschelde die van Oosterhout kwam.  
 

In de Waalhaven bleek nog steeds de Pur-Sang te liggen en uit het Munnikenland vertrok de Jasmijn.

   

Met een in Duitsland ingenomen lading kwam de Delfzijlse Fivel langs op weg naar de fabriek van De Heus in Andel. Het was de tweede keer dat dit schip hier passeerde, de eerste keer was op 4 maart 2008. Lange tijd geleden dus.

Dan de Transito die uit Helmond kwam en na het schutten een plekje zocht voor de Pur-Sang in de Waalcamping.

   

Uit het Botlekgebied kwam de Niky met een lading die in Andel moet worden gelost. De Unitas kwam uit Papendrecht en was nu op weg naar Heerewaarden om zand te halen.

   

De Knarr was voor mij het laatste schip dat ik zag schutten. Het schip kwam uit Antwerpen met een lading die vermoed ik richting het Maximakanaal zal gaan, Helmond of Veghel misschien.

Dan echt de laatste foto van vandaag en wel van het Genius-koppelverband dat leeg uit Andel was gekomen om de nacht aan de Maashavenremming door te brengen. Aan de binnenkant van de remming is de Prinses Margriet te zien in het Zwaluwnest. Deze plek is genoemd naar de Zwaluw die heel vaak op die plek overnachtte. Ik meen dat dit schip al is gesloopt.
Heb je trouwens al eens een kijkje genomen op de Facebookpagina van Koppelverbanden? Een aanrader!

Beetje korte update deze keer, maar er valt gewoonweg niets meer te melden. 

                                    terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

             
 

Top