HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
21 t/m 30 september
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                Nieuwsoverzicht van 21 t/m 31 maart 2018                                           

zaterdag 31 maart 2018    
Een prachtige dag waarop toch al een flink aantal recreanten passeerde. Binnenvaart werd vertegenwoordigd door de Scaldia die de nacht in de Maashaven had doorgebracht en nu naar Dordrecht ging.

Toen we terugkwamen van wat Paasinkopen lag de Windcat 4 in de sluis en die bleef daar maar liggen. Zo te zien was er geen storing, want alle sluislichten brandden. Ik besloot maar eens wat foto's te gaan maken.

In de Waalhaven lag de RWS 72 tegen de Variant aan, zo te zien in volledige rust. 

Tijdens het teruglopen kwam ik twee mannen tegen die van de Windcat 4 waren. Een van die twee, zo te zien een RWS-man, vertelde me dat er geen reden was voor paniek en ook dat er niet zou worden geëvacueerd. Duidelijk een man met humor............. 
Maar hij vertelde me ook dat de Windcat 4 bij het invaren van de sluis de brug had geraakt en flink ook. 
Waarschijnlijk waren ook de onderdoorvaartlichten van de brug aan de Maaszijde geraakt, want ik zag later een man van Istinewa op de brug bezig.

   

Nadat alles was geregeld, neem ik aan, draaide de Windcat 4 in de sluis om uit te varen richting Aalst. Waarschijnlijk zal daar nu eerst de schade moeten worden hersteld.

Tegen 16.00 uur toch nog een schip. Het was het de Belgische Rose des Sables, voorwaar een prachtige naam. Als je wat meer over de betekenis wilt weten moet je maar hier klikken. Het schip kwam van Eindhoven en ging richting Rotterdam.

   

Een half uurtje later de Festina Lente, ook al zo'n prachtige naam. Het schip kwam van Kralingen en was op weg naar Helmond. Maar voor vandaag was het genoeg, want de Festina Lente bleef in de Maashaven overnachten. 
Als je wilt weten wat de naam Festina Lente betekent, ooit schreef ik daar al over op deze site, klik dan maar hier.

 Bootlieden, Stewards en Tijmannen   
In de nieuwste Scheepvaartkrant, Week 12-13 nummer 881, op de voorpagina las ik een flinke kop boven het openingsartikel: "Proef met inzet van bootlieden op de Westsluis". Het blijkt te gaan om de Westsluis van Sluis Terneuzen. 
Er schijnt een proef te zijn gestart met het inzetten van bootlieden die in die Westsluis -die eigenlijk voor Zeevaart is bedoeld- schepen helpen bij het vastmaken. Deze inzet komt om het schutten van de Binnenvaart daar veiliger te maken.

 Niets nieuws onder de zon, want ik dacht meteen aan een artikel dat ik ooit las over Tijmannen in Zeeland. Ze assisteerden bij het aanleggen voor de sluizen; een lijntje aanpakken, schepen afmeren en weer losggooien.

Tijmannen werden ook wel kruismannen genoemd. Dat kwam omdat ze nogal eens met een lijntje over hun rug liepen als ze een schip naar de kant trokken. En omdat die touwen vaak nat waren van het zoute water kon je precies op hun rug de sporen zien. Een streep van de linkerschouder naar rechtsonder en van de rechterschouder naar linksonder. 
De tijmannen vormden een gesloten groep. Alleen als je een van de tijmannen goed kende, kon je het ook worden. Of je moest je inkopen.
De werkers hadden op de sluis een eigen hokje. Ze vormden een pot om de stille weken door te komen. 
Van tijmannen hoorde je in andere delen van ons land niet. Dat kwam omdat enkele sluizen in Zeeland, zoals die van Terneuzen, Wemeldinge en Hansweert, toen nog de ouderwetse komvorm hadden, zodat de schippers enige hulp van de wal goed konden gebruiken.
Rijkswaterstaat vond het geven van fooien maar niets en besloot tenslotte de tijmannen bij de dienst in te lijven tegen een vast loon.

   

Een moderne variant op de Tijmannen zijn eigenlijk de Stewards die in de zomer op de drukke sluizen worden ingezet. Zij helpen recreanten bij het afmeren.

   

                            terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 30 maart 2018   
Voor de tweede dag op rij vertrok ik al vrij vroeg voor een dagje het Brabantse in. Tot dat moment zag ik alleen de Ahave, het schip was in Andel gelost, en de Victorie passeren. Ahave kwam te vroeg, Victorie lukte net.

Onze eerste stop kwam al snel, nl. bij het Gedenkteken. In de verte zag ik nl. dat de Allons die bij Covaco geladen op weg was. Ik kon het niet laten er een foto van te maken.

Rond 16.00 uur kwam ik weer terug, precies op tijd om in de Waalhaven de Prinses Margriet en de Variant in volle rust te zien liggen, terwijl aan de andere kant de Destiny op haar beurt lag te wachten.

   

In de sluis lag op dat moment het Eros-koppelverband, geladen met schroot.

Een tijdje later de spits Manna die terugkwam van het wegbrengen van de tjalk Vertrouwen naar het terrein van De Heus in Den Bosch. In de Waalhaven lag de Niky te wachten.

   

Het leverde een leuk plaatje op toen de Manna de sluis uitging en in de Waalhaven links en rechts schepen zag liggen.

Het was daarna even wachten op de volgende. Dat was de Belgische Michiel die een recreant met zich mee zag schutten.

Bij De Heus was intussen de Niky gearriveerd, het had een plekje gekozen achter de duwer Maasstroom 8. Die had de bak Esther voor zich. Even verderop lag de bak Lieke, maar die staat niet op de foto.

Hoewel ik al het plan had om niet meer naar buiten te gaan, kon ik dat toch niet laten toen de Duitse recreant Hildegard schutte. Een heel typisch scheepje, wel met veel ruimte. Echt mooi vond ik het niet, eigenlijk vond ik het helemaal niet mooi.

   

Schuttevaer    
Natuurlijk weer speciale aandacht voor de rubriek R, K & M oftewel Rivieren, Kanalen en Meren. En jawel, ook dit keer werden weer bekende schepen genoemd.
Allereerst was dat de Hoop op Zegen (060.04134), een bekend schip. Hieronder op resp. 19 december 2008 en 18 juni 2012.

   

De Hoop op Zegen is van eigenaar veranderd en vaart nu vanuit thuishaven Zwijndrecht. Het heeft ook een andere naam gekregen, Amarens. Met die naam zag ik het schip al op 26 januari van dit jaar de sluis passeren.

De schipper die de Hoop op Zegen verkocht, kocht daarvoor in de plaats de Bernadette (023.25642). Laat ik dit schip op 10 februari 2017 in de sluis te hebben gezien.

Meer bekende schepen zaten er niet bij. Jammer, maar meer tijd om de Schuttevaer te lezen. De krant is trouwens nog te koop bij drogisterij Verbeek in de Andelse Beatrixstraat.

                               terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

donderdag 29 maart 2018   
Maar weinig weet heb ik van al wat is gepasseerd vandaag, gewoonweg omdat ik weg was en pas aan het einde van de middag weer op de sluis kwam. Daarom open ik dit keer niet met eigen foto's maar met opnamen die Hans de Weerd vanmiddag maakte. Vooral weer onbekende schepen, maar toch ook een aantal die ik hier in de Wilhelminasluis zag passeren.
Op de eerste foto staan links de Manuela -in de Maashaven van Sluis Engelen- en de Cornelia, rechts de Johanna Adriana, de Sayonara en de Amore.

De tweede serie van vijf schepen toont bovenaan de Alyssia en de veerpont Bern-Herpt. Daaronder de Aqua Ventus en De Hoop, op de grote foto onderaan tenslotte de Victorie. Op de achtergrond van die laatste foto de Hoogwaterkering Kromme Nol die vanochtend als oefening dicht ging. Ik neem tenminste aan dat de oefening geslaagd is. 

Schepen in de sluis                      
Zoals ik eerder zei kwam ik pas aan het einde van de middag terug op de sluis. Net op het moment dat de imposante Zwijndrechtse duwer Marshall schutte. Het schip kwam nog niet in mijn archief voor.

Daarna de Nireas die van Rotterdam kwam en vandaag niet op de bestemming zou komen, die was nl. Maastricht.

   

De Panta Rhei kwam van Delft en ging naar Heerewaarden om zand te halen.

De Cornelis B zag ik vanaf de brug bij de fabriek van De Heus vertrekken. Later zag ik het schip de sluis uitvaren, op weg naar de Europoort om daar te gaan laden.

   

Vervolgens de Woudrichemse Manna, een spits. Het schip had een tjalk -Zeilend vrachtschip Vertrouwen- langszij, het duo bleef overnachten in de Maashaven om morgen weer verder te gaan naar 's Hertogenbosch.

Mijn laatste foto was voor de RWS 73 die op een patrouilletocht de sluis passeerde. Het vaartuig was uit Dordrecht vertrokken en ging via de Bergsche Maas weer terug naar die stad. Rondje Land van Heusden en Altena dus.

Asjemenou  
Daar schrok ik even flink van een fietser die in gezwinde vaart over de brug kwam. Wel had ik nog het benul mijn camera op te tillen voor een foto. Niet alleen passanten in de sluis zijn aandachttrekkend, wat over de brug komt vaak ook.

Dan nog dit     
Voor de meeste recreanten zal deze nieuwe regel niet gelden, maar je zult maar varen in een groter schip dan heb je dus wel wat te doen ............... misschien. 

                       terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

 woensdag 28 maart 2018     
Niet alleen wat regen betreft een ietwat ongelukkige dag, ook wat het aantal passanten aangaat. Het duurde tot het middaguur voor de eerste passant zich meldde. Het waren de vissers uit Woudrichem die met de Neeltje die ik later na het schutten in het Munnikenland zag liggen.

Ietsje later passeerde de Maasstroom 7 die de bak Esther bij zich had. Ik neem aan dat deze bak naar Andel werd gebracht, want even later kwam de duwer alleen terug.

   

Toen ik even later de regen trotseerde om te kijken wat de Maasstroom 7 aan het doen was in de Waalhaven, zag ik nog net het schip achteruit de haven uitvaren om bij de ingang te draaien. Daarna ging de duwer richting Merwede met de bakken Daphne en Anita -als ik het tenminste goed heb gelezen- voor zich.

Het bleef regenen en dus was ik snel weer binnen. Zo zag ik even later de Stern richting Maas gaan.

   

In de loop van de middag zag ik nog de Residence uit 's Gravendeel en de Jannette uit Vreeswijk passeren.

   

In het Munnikenland was het rustig. Tegen de palen achterin zag ik wel de Allons liggen.

Later zag ik nog wel de Gerrit-B, even later gevolgd door de Iris, die in de Waalhaven bleef overnachten, passeren. Om 19.00 uur kwam ook nog de Conto Mio voorbij. Zo wordt de score alsnog acceptabel.

Zz Helga    
Wat die Zz betekent weet ik niet, maar zo stond het bij de foto's die ik ontving over de Helga, die begeleid door de En Avant 27 en de Tyfoon op het punt is de brug bij Papendrecht te passeren. Morgen misschien meer nieuws over dit transport.

Schip Ventura voor Joseph en Esmeralda  

Actievoerder Chantalle de Waardt is een actie gestart voor het schipperspaar van de Ventura, ze schrijft:
"Op 20 maart 2018 hebben Joseph en Esmeralda, de schippers van de Ventura, een ongeluk gehad door toedoen van een ander en zijn nu alles kwijt. Hun woning is compleet weggevaagd, ze hebben geen huis aan de wal dus zijn ze nu afhankelijk van andere mensen.
Esmeralda ligt nog in het ziekenhuis in Duitsland en moet nog een tijd daar blijven voordat ze naar België terug kan. Doordat alles ineens compleet weg is, wonen en werken, willen we graag geld inzamelen voor hen."

Op de website Geef is meer te vinden over deze sympathieke actie. De Schuttevaer besteedt met een groot artikel ook aandacht aan dit drama.
Op de foto's hierboven de Ventura in betere dagen in en bij de Wilhelminasluis.

                          terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 27 maart 2018      
Eindigde gisteren de dag met een storing, logischerwijs begon de dag vandaag er ook mee. Er bleek een sensor kapot te zijn en toen die eenmaal was vervangen, was het leed al snel geleden. Hoewel, pas rond 08.30 uur zag ik de deuren voor de eerste keer open gaan. Toch een storing van ruim twee uur.

   

De Cornelis B die gisteravond bij de sluis kwam had geen haast en bleef overnachten in de Maashaven. Vanochtend bij de eerste proefdraaiing schutte de Cornelis B meteen mee naar de Waalhaven om daar opnieuw een rustig plekje te zoeken. Pas in de loop van de middag vertrok het schip. 

   

Niet alleen ik ben een fan van spitsen, want de foto's die ik van de Babytonga maakte, een "Oostkamper", zette ik op de Facebook-pagina van "Spitsen, typische binnenvaartschepen" en die werden daar direct al flink "geliked". 

   

Het was aanmerkelijk stiller dan gisteren, maar wat wel opviel dat er een aantal duo-schuttingen was. De Knarr en de Elisabeth bijvoorbeeld die samen richting Maas gingen.

Maar ook de schutting erna toonde twee schepen, de Elsa en de Prinses Margriet. De foto maakte ik vanwege de lunch vanuit onze keuken. Prinses Margriet voorop, erachter de Elsa.

Later op de dag en in een regenbuitje de derde duo-schutting. Dit keer waren het de Belgische Michiel en de Pirana.

In een enorme bui passeerde de Belgische Vilardo die was gelost in Andel. Vanachter mijn bureau maakte ik twee foto's van het invaren van het schip.

   

De regen sloeg precies tegen de ramen waarachter ik zat te "werken" en daarom ging ik toch ook even naar beneden om vanuit de keuken onderstaande foto te maken.

Ook ging nog een aantal schepen solo voorbij. De Patria en de Shalom kwamen daarbij vlot achter elkaar.

   

Mijn laatste schip vandaag werd de Wanderer. Ik liep ervoor naar de brug, in de regen, en gebruikte daarom een oude camera.

Waaiersluizen in Asperen  

Op de website van Omroep Gelderland staat vanaf vandaag een heel aardig artikel over deze sluizen bij Asperen. Dat opent met:
"Ze zijn al meer dan 200 jaar oud. Maar doen ze het ook nog? De waaiersluizen in Asperen zijn al zes jaar niet meer dichtgegaan. Volgens het Waterschap hoog tijd om ze te testen."  
Je kunt de afloop van deze test lezen en een illustrerend filmpje bekijken via deze link. De foto is van het Waterschap.

                           terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht


maandag 26 maart 2018    
Gisteren geen update, de sluis kende de laatste zondagse sluiting van dit winterseizoen. Volgende week, 1 april, is de eerste openingsdag van dit jaar.
Het was ondanks de mist druk vanochtend, flink druk. Al heel vroeg hoorde ik schepen passeren en later zag ik o.a. de Albatros, Jamaica, Bas Anne, Variant, Deeneplaat, Albatros, Carpio, Wilhelmien en Lourens Sr. Het was nog allemaal te vroeg, dus geen foto's. Die maakte ik veel later, ongeveer halverwege de dag. Nog vanuit huis was de Diademar de eerste, het schip kwam van Gorinchem en ging naar Heerewaarden zand halen. 

De Sardonix kwam leeg langs en was op weg naar Zuilichem. Ik denk om daar met hulp van de Waal zand te laden. In de Waal-haven was intussen de Anna gearriveerd en die moest dus even wachten.

   

Later, toen ik op De Rib in Andel was, zag ik in de verte nog net die Anna verdwijnen.

Bij De Rib lag de Belgische Vilardo uit Antwerpen te lossen, vooraan lag de Veenendaalse Ahava tegen de bak Lieke aan.

   

De Pandora moest in de kolk een tijdje wachten tot Francisca was aangesloten.

Francisca kwam in volle vaart richting sluis om nog mee te kunnen. De sluiswachter wachtte genadiglijk op haar.

   

In de loop van de middag werd het wat rustiger, de score tot nu toe (16.00 uur) is ruim twintig schepen! Mijn laatste foto was er eentje van de Prinses Margriet en de Dei Gratia.

 Stremming van de sluis     
Al een tijdje geleden kwam het bericht binnen dat op 29 maart vanwege werkzaamheden een stremming van de sluis zou gaan plaatsvinden. 

Het blijkt te gaan om een proefsluiting van de hoogwaterdeuren die onder de brug over de sluis zijn aangebracht. Het wil nog wel eens voorkomen dat er een hoeveelheid schelpen voor de drempel komt te liggen, waardoor de deuren niet helemaal sluiten. Op de foto hieronder een proefsluiting die succesvol verliep.

Niet alleen kwam bericht van de stremming van de Wilhelminasluis, een dergelijk bericht kwam ook over de Hoogwaterkering Kromme Nol in het Heusdensch kanaal bij Wijk en Aalburg.

De proefsluitingen gebeuren in een nauwe samenwerking tussen Rijkswaterstaat en het Waterschap Rivierenland. 

   

6e Vierdorpenloop  

AndelWandelt heeft afgelopen zaterdag deelgenomen uit de 6e Vier Dorpentocht van 40 km met start en finish in Klarenbeek. Foto's en Verslag staan al of komen binnenkort op de site!

   

                               terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 24 maart 2018     
Toch nog vier schepen die kwamen schutten. De eerste was de Brakelse Sanne die naar Geertruidenberg ging.

   

Daarna schutten het partyschip Princehof en de Safini. Geen foto's, ik was niet op de sluis. Ook niet toen de spits l'Ombrage (schaduw) langskwam, maar Arie van Tongerlo maakte twee foto's van deze spits die van Dordrecht kwam en later de Maas opging en vanmiddag al voorbij Sluis Lith was.

   

In de Maashaven zag ik nog steeds de Mariska en de Jamaica, bij de Rib in Andel lag niets, bij Covaco net als gisteren de Anna, maar in de Waalhaven een verandering: daar lag nu de bekende Prinses Margriet. 

Dat was alles, hoewel nu de Niky en de Ahava richting sluis komen. Ik zal maar een plekje voor deze schepen openhouden, wie weet komen ze schutten. 
Een goed moment om nog even terug te komen op gisteren en in het bijzonder op de passage van de Weert. Joost Roeland stuurde me een foto van dit zelfvarend overslagponton in actie in Hedel en ook de link naar het bedrijf Van Oord Grondstoffen.

Terug naar de schepen die er net aankwamen. De Niky, vertrokken uit Amsterdam, kwam inderdaad schutten, maar de Ahava haakte af en ging naar de fabriek van De Heus in Andel.

Maar nu net hoor ik dat de Iris eraan komt. Nog maar een keer naar buiten dan maar. valt de oogst voor een zaterdag dus behoorlijk mee, nummer zes! Iris kwam trouwens van de Europahaven op de Maasvlakte en ging de containers lossen in Veghel.
Maar dat gaat pas morgen gebeuren, want Iris blijft in de Maashaven overnachten.

Rondje Kora 2   
Plaatste ik gisteren al een aantal foto's van schepen die Hans de Weerd onderweg op deze tocht maakte, vandaag wat water-gerelateerde objecten. Te beginnen met een paar sluisjes in de Elshoutse Zeedijk nabij Doeveren.. Een dijk die is aangelegd na de St. Elisabethvloed van 1421. Later kreeg deze dijk ook een militaire functie.
De foto's die Hans van de verschillende sluisjes maakte heb ik bij elkaar gezet, zonder apart de naam ervan te noemen.

Na deze zeedijk kwam Hans bij de Bovenlandse sluis. Een spuisluis in het Drongelens kanaal die eventueel water kan lozen in de Bergsche Maas, zodat Den Bosch e.o. geen natte voeten krijgt. Het Waterschap Aa en Maas is beheerder van dit complex.

   

Een stukje verder op de route kwam Hans bij de Sluis Waalwijk, in beheer bij de gemeente Waalwijk.

   

Vlakbij die sluis twee monumenten bij elkaar. Opvallend de prachtige woning op de dijk daar, het uiterlijk ervan doet de bekende Waterstaatbouw vermoeden. Daar voor heeft de brug een bordje gekregen dat verwijst naar de Tweede Wereldoorlog: Canadian Engineers brug.
Later vertelde Arie van Tongerlo, sluiswachter van de Wilhelminasluis me, dat het inderdaad een ex-RWS-gebouw is. 

   

                                 terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht 

vrijdag 23 maart 2018                
Vandaag foto's in willekeurige volgorde. Eerst aandacht voor de imposante Weert die met een nieuw bouwsel aan boord kwam schutten. Twee recreanten schutten mee, maar die vielen in het niet naast deze mastodont.

   

Bovenstaande foto's maakte ik vanaf de brug. Teruglopend naar huis, moest ik weer onder zo'n vermaledijd kettinkje door, kreeg ik een heel ander zicht op het werkvaartuig van Hakkers. Daarom toch nog maar een foto gemaakt.

Dan een van mijn favorieten, de duwer Jamaica. De reis ging nu niet ver, want het schip blijft in de Maashaven weekeinde houden.

   

In de schutting met de Jamaica sloot de Fiat Voluntas, op weg naar Heerewaarden, aan.

In de Maashaven zag ik de Dordtse Mariska liggen die hier ook weekeinde blijft houden. Eerst vanaf de brug en later vanaf De Rib maakte ik een foto van dit schip.

   

Later maakte ik vanaf de brug een foto van die Maashaven waarop zowel de Mariska als de Jamaica zijn te zien.

Hoewel ik dacht dat in het Munnikenland geen schepen lagen, bleek in de loop van de middag daar de Maasbrachtse Anna te zijn gearriveerd. Toch maar even naar het Gedenkteken gewandeld.

Rondje Kora    
Nu had ik nog nooit gehoord van dit rondje, want Hans de Weerd bedacht die. Het waarom van deze titel laat ik in het midden, maar gisteren liep Hans 42 km en zag daarbij toch flink wat schepen passeren op de Bergsche Maas. Uit zijn foto's heb ik een aantal geselecteerd, te beginnen met de Tolé uit Hellevoetsluis.
 

Natuurlijk zaten er een behoorlijk aantal bekende schepen tussen, hier de Theresia en de Adriana.

   

De Jolina was een onbekende voor me, nog nooit zag ik dit schip hier passeren. Kan ook niet want dit is een 135m schip.

De Johanna Adriana is een bekende, maar dat kan ik niet zeggen van de Amerstroom.

   

Of ik de Grevelingen ooit door de sluis zag komen, weet ik eigenlijk niet. Wel is zeker dat ik het schip bij Covaco zag lossen.

De met containers geladen Iris is zeker en vast een bekende, maar van de Therese kan ik dat niet zeggen. 

   

In Andel zag Hans aan de passantensteiger D'n Braven Hendrik liggen. Een door de kleuren opvallende recreant waarover de Dorpskrant van Beesd meer kan vertellen.

Gemaal Gansoyen     
Hoewel het gemaal zeer bekend is, maakte Hans er toch foto's van. De tweede foto die de uitlaat naar de Bergsche Maas toont, zag ik nog niet eerder. Een goede gedachte dus van Hans om dit gemaal dat aan het einde van het Afwateringskanaal Den Bosch - Drongelen ligt op de foto te zetten.   
Het complex waar het gemaal deel van uitmaakt is een knooppunt van waterwegen: het Drongelens Kanaal en het Oude Maasje eindigen hier in de Bergsche Maas. In 1963 is dit gemaal aangelegd ter vervanging van een ouder exemplaar. Het is het enige gemaal in Nederland dat op palen staat. In 2012 vond er een renovatie plaats.

   

Klaai-Mex    
De tijd gaat snel, lijkt het, want nu staat aan het begin van de fietsdijk, iets ten westen van de Wilhelminasluis, weer de platte kar met een enorm reclamebord voor Klaai-Mex. Iedereen die via de Wilhelminasluis de regio Land van Heusden en Altena binnen rijdt kan deze annonce niet missen.
Klaai-Mex vindt plaats op 6 en 7 april en duurt dan van resp. 21.00-02.00 uur en 21.00-01.00 uur. 
Op vrijdag staat o.a. een optreden van Jebroer op het programma, zaterdag laat o.a. Vieze Jack zien. Het evenement vindt plaats op De Roef 2 in Woudrichem. 
Door deze reclame voor Klaai-Mex mag ik aannemen dat ik een gratis kaartje en een VIP-behandeling krijg, graag op zaterdag! Of mijn betere helft dan ook meegaat hangt af van de egards die we kunnen verwachten.

                            terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

donderdag 22 maart 2018      
Een oranje gejaste manspersoon vroeg op de sluis is meestal een opmaat tot meer. Dat bleek ook nu weer! De Ventura, die gisteravond al in de Waalhaven was aangekomen, was de eerste die ik de sluis in zag komen. Het schip bleek deel uit te maken van inspectiewerkzaamheden, daarover later meer.
Het leidde tot een sluisbeeld dat ik niet vaak zie: de Prinses Margriet kwam invaren vanaf de Maaszijde en zie, twee schepen die een verschillende richting op leken te gaan.
 

   

Een leuke schutting ontstond toen achter elkaar de Babette en de Sardonix de sluis inkwamen en samen met de Ventura naar de Maas schutten. De Ventura bleef in de Maashaven achter voor de werkzaamheden.

Het regende op dat moment en dat is goed te zien op de foto die ik vanaf de brug maakte van de Anna die in de verte aankwam.

Tijdens mijn koffiepauze passeerde de Adriaan van Hakkers met nog een flink ponton voor zich.

Van de fabriek van De Heus in Andel kwam de Duitse Aquaplan. Reisdoel nu was dichtbij: de Vluchthaven in Gorinchem.

De volgende was een schip dat ik nog niet kende, dacht ik. Het was de Maite die op een reis van Dordrecht naar Heijen was. Tot dit jaar voer het als Joansico, maar met die naam zag ik het schip hier nimmer. Wel met de naam daarvoor: Zuideinde.

   

Daarna opnieuw een onbekende, de catamaran Windcat 4 uit Fleetwood. Broertjes en/of zusjes van dit schip, de 25, 26 en 29 zag ik al eerder passeren op weg naar Neptune Shipyards in Aalst.

Op dit moment (18.00 uur) vaart het koppelverband Eros de sluis in, geladen met schroot. Ik ga er toch maar een foto van maken, hoewel de regen dreigt!   
Het is gelukt! Nog een geanimeerd gesprekje gevoerd met de man voorop die vertelde dat er steeds meer van dit schroot komt. Zij varen in een soort lijndienst van Eindhoven naar Amsterdam vv. Schroot genoeg in Eindhoven e.o. 

   

Dat waren de schepen voor vandaag, hoewel ik nu de Martina en ver erachter ook de Knarr, beiden vanaf de Maaskant, zie aankomen. De Knarr blijft in de Waalhaven overnachten. Morgen maar weer eens kijken.

Werkzaamheden   
Zoals ik hierboven al schreef was het druk vandaag. Zeker toen een wagen van het Duikbedrijf Boeren uit Hedel het sluisterrein kwam oprijden. Er waren meer mensen aan het overleggen dan aan het werk leek wel. Hoewel, overleggen is natuurlijk ook werk. Bij het Maashoofd H4 werd een bootje te water gelaten.

Mij werd verteld dat het ging om een inspectie van het remmingwerk en dat ook de Ventura daar een rol in speelde. Nu heb ik volgens mij in de afgelopen maanden al ca. 400 oranjegejaste personen zien rondlopen om de boel te inspecteren hoewel het al lang duidelijk is dat het remmingwerk (heel) heel slecht is.
Opeens ging de brug omhoog, terwijl de Maasdeuren waren gesloten. Ook een ander bedrijf moest dus bezig zijn met werkzaamheden.

In de loop van de dag ben ik nog een keer gaan kijken in de Waalhaven waar toen ook de Ventura lag. Maar spectaculair was het niet en dus hield ik het daar al snel voor gezien. 

Toch eens opgeschreven welke bedrijven vandaag in ieder geval actief waren: Duikbedrijf Boeren, Rijkswaterstaat, Voskamp, Istimewa, Ingenieursbureau Boorsma, Scheepstechniek Drechtsteden en Totaalboom Brabant. De laatste twee zullen weinig met de Inspectie te maken hebben gehad, maar de wagens ervan waren wel op het terrein. Misschien mis ik zelfs nog wel een bedrijf!

Een verrassing      
Vandaag ontvingen we een ansichtkaart met alleen maar als tekst "Zo maar!" en "Groetjes". Heel leuk zo'n verrassing, temeer daar de kaart met zorg en aandacht lijkt te zijn uitgezocht. Op de achterkant staat " Binnenhaven Gouda" en dan weet ik wie ik daarvoor kan bedanken. Ity en Jos, heel erg bedankt voor deze onverwachte verrassing. We stellen dit zeer op prijs!

                                    terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

woensdag 21 maart 2018    
Vandaag weer eens naar het hart van Brabant geweest en dus weinig schepen gezien. Zoals Piet Lobregt uitdrukte "`niks, nada, noppes". Maar van hem gold dat voor schepen in de Wilhelminasluis.
De La Vida die ik na terugkomst als eerste zag schutten was het derde schip vandaag en het was toen al 16.30 uur. De La Vida bleef trouwens in de Waalhaven overnachten.

   

Al snel erna meldde zich nummer 4, de Allette, die leeg van Delft kwam.

Nog sneller erna kwam een transport vanaf de Waalkant. Voorop de Yska, achteraan de Wisselstroom en ertussen een ark.

Het transport kwam van Rijpwetering en de bestemming is voor mij onbekend. Waarschijnlijk een plaats waar de ark een opknapbeurt krijgt, want dat is zo te zien wel nodig.

   

Bleef het transport in afwachting van een schutting eerst dobberen in de Waalhaven, eenmaal in de sluis bleef het in het midden drijven. Wel zo makkelijk om moeilijke manoeuvres te voorkomen en verder schutte toch niets mee.

Bij het uitvaren was het al 18.00 uur, een mooi tijdstip voor mij om het voor gezien te houden. Als het net als gisteravond gaat, zullen nog wel een aantal schepen komen schutten. We zullen zien.

Oefening bij Covaco     
Hannie Visser-Kieboom maakte me via Twitter opmerkzaam op een oefening van het WSRL (Waterschap Rivierenland) bij de fabriek van Covaco in het Munnikenland. Op de site van WSRL staat erover:
"Bij extreem hoog water op de grote rivieren houdt veevoederbedrijf Covaco in Poederoijen droge voeten, dankzij twee kleine doorgangen in de Maaskade. Die werden vanochtend (gisteren dus) als oefening gesloten.
Het bedrijf ligt bij Poederoijen aan de Afgedamde Maas, waar die in open verbinding staat met de Waal. Langs de loswal voor schepen staat daarom een keermuur met enkele coupures. Dat zijn doorgangen in dijken, bijvoorbeeld voor verkeer of in dit geval de bedrijfsvoering. Bij een waterpeil van 15,90m +NAP bij Lobith sluiten de coupures bij Covaco."

Het schip dat bij de kraan ligt te lossen is de Kon Tiki.

Dorpsfilm van Brakel in 1966  
Piet Lobregt, jaja alweer hij, stuurde me een link naar een Dorpsfilm van Brakel waarin ook beelden van de veerpont van Brakel-Herwijnen. Het is een film van ruim 20 minuten en te zien door hier te klikken.
Hieronder een klein stukje uit die film (Brakel 1) die komt uit het AVAG (Audiovisueel Archief Gelderland), Historische Werkgroep De Vier Heerlijkheden.


Die veerpont uit Brakel kwam bij extreem hoog water een veilig plekje zoeken in de Waalhaven. Hieronder een foto uit bijv. 1995. Maar of het dezelfde veerpont is als in het filmpje? Geen idee, toch eens navragen.

                                terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht
 

 

Top