HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                               Nieuwsoverzicht van 11 t/m 20 mei 2017                                                


woensdag 31 mei 2017       
Vandaag weinig aandacht besteed aan de sluis. Het waarom daarvan zal ik straks uitleggen. Gisteravond maakte ik nog wat foto's van schepen, vooral omdat de Urker Babette nog niet in mijn archief voorkwam.
Dit keer kwam het schip samen met de heel bekende Casa-Nova schutten.

Even later kwam de Knarr in de monding van de Waalhaven voorbij, op weg naar het Munnikenland. In de sluis lag toen de Mariska.

   

Dan vandaag. Aan het feit dat ik 71 jaar geleden werd geboren in het schoolmeestershuis in het Friese Itens werd natuurlijk aandacht besteed. Zelfs door de mannen van AndelWandelt die mij vanochtend heel vroeg verrasten met een epistel waarin ze uitlegden dat een wandeltocht hier in de regio voortaan mijn naam zal dragen. Een tocht die elk jaar zal worden gelopen op of rond 31 mei. Een enorme eer en een werkelijk prachtig cadeau. De eerste poster was in de envelop gedaan!

Tussen de kaarten die de postman later op de dag bezorgde zat er eentje die me onmiddellijk opviel. Het was de enige met een watergerelateerde afbeelding. Ik wist direct dat deze kaart juist daarom was gekozen voor me. Jos, bedankt!

Zeer sporadisch maakte ik een foto van passerende schepen, zoals van de Zeemeeuw en de Friese Speedy die ik op de Maas met gezwinde spoed de sluis zag naderen. 

   

Voor de Aurora ging ik zeker even de sluis op. Een spits wil ik niet zomaar laten passeren.

De meerkoet houdt stug vol      
Bij het westelijk Waalhoofd (H2) zit al een tijdje een meerkoet te broeden. Ook vanmiddag zat het vogeltje op het nest, waarbij de partner in geen velden of wegen was te zien. En ik heb toch een paar minuten staan wachten. Ik houd het nest in de gaten.

   

Loevesteintocht 
Vandaag deden de mannen van AndelWandelt mee aan de Loevesteintocht vanuit Giessen, een km of 25. "Leuk" was dat de tocht over de Maasdijk ging om bij Rijswijk de fietsdijk op te gaan richting sluis.
Verkeer op de Maasdijk werd even volledig ontwricht en hoewel wat oranjegeheste personen orde in de chaos trachtten te scheppen, faalden ze daar jammerlijk in. Misschien een idee om volgende keer in wat kleinere groepen te lopen, zodat het verkeer ook doorgang kan vinden.
Maar goed, de colonne kwam ook bij de sluis vanuit De Struikwaard.

Daarna ging de tocht over de Waaldeuren naar de overkant. Ja, en dat duurde even omdat nu in ganzenpas moest worden gelopen. Dat kon dus wel, hadden ze op de Maasdijk moeten doen.

   

Helemaal achteraan liep het tweetal van AndelWandelt, Anton van Rijswijk en Hans de Weerd. Na een vriendelijke zwaai verdwenen ook zij richting Loevestein. Foto's van deze tocht heb ik nog niet gezien, die komen vanavond later misschien.

                         terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 30 mei 2017         
Opnieuw een goede dag voor de Wilhelminasluis. Maar gisteren liet ik drie spitsen, Manna, Necta en Orca fotoloos passeren. Ik heb er nu nog spijt van, want de twee eersten waren onbekenden voor me.
Vandaag maakte ik een aardige selectie uit alle passanten, te beginnen met de Pacific die eerder al richting Maas schutte. Nu kwam het terug met een jachtje, de Ruach uit Gorinchem, naast zich. Meestal geen goed teken.

In de loop van de ochtend zag ik de Inemar de sluis inkomen, even later kreeg het gezelschap van de Elsa. De Inemar, die op weg was naar de Beneluxhaven in Rotterdam en die van Andel kwam, kende ik nog niet onder deze naam.

Wel kende ik het schip onder de naam Admiratio, zeker omdat bij de eerste keer dat ik het schip zag, in april 2008, een matroos in een prachtig rood jurkje voorop stond. Later bleek deze dame alle papieren te hebben die nodig zijn om ook bijv. op de Rijn te varen. 

Ook een opvallend schip, maar dan vanwege de leeftijd is de Ostrea, 1929, die richting Vianen ging.

Halverwege de middag nam ik een kijkje op De Rib in Andel. Vanochtend lagen daar nog vier schepen, nu alleen nog de Batavia. Helemaal tegen De Rib aan lag de Maasstroom 8, maar die ligt daar al een aantal dagen. 

   

In het Munnikenland, mijn volgend bezoekje, arriveerde net de Mejoni. Ook dit schip kwam geladen uit de Rotterdamse Beneluxhaven. In de Waalhaven had de Undine 3 een plekje voor de nacht gevonden na te zijn geschut.

   

Mijn laatste foto van schepen was vandaag voor de Ahava die uit de buurt van Weert kwam. 

Monteurs vast onder brug bij Moerdijk                                         
De brug over de Wilhelminasluis in de N322 vertoont met grote regelmaat problemen. Vanmiddag echter was het niet speciaal de brug die moeilijk deed, maar meer het bakje waar twee monteurs in aan het werk waren. 
Onder de Brug Hollandsch Diep bij Moerdijk zaten twee monteurs uren vast in een werkbakje. De gondel, vergelijkbaar met de constructies die glazenwassers gebruiken, deed het niet meer.

       

De brandweer was sinds 12.40 uur bezig de twee te redden van onder de brug, waarop normaal de hogesnelheidstrein rijdt. Er werd een speciaal hoogtereddingsteam van de brandweer uit de haven van Rotterdam opgeroepen om te helpen. 
De hulpverleners daalden vanaf de brug naar de gondel af, waarna ze zich met de twee monteurs verder lieten zakken naar een boot van de KNRM. Die lag in het Hollandsch Diep te wachten en bracht de twee monteurs naar de kant.

                        terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

maandag 29 mei 2017      
Opnieuw een prachtige dag waarop het aantal recreanten in vergelijking met de afgelopen drie dagen beduidend lager was. Daar stond tegenover dat de beroepsvaart weer op gang kwam. Vanochtend zag ik twee schepen passeren, een veel groter aantal kwam langs toen ik nog niet toonbaar was.
Het waren de Lourens Sr en de Zagri 3 die resp. rond 09.00 uur en 12.00 uur schutten.

   

Daarna moesten we weg voor een afspraak die we in Midden-Brabant hadden. Maar eerst maakte ik nog een foto van de Noord die bij de fabriek van Covaco lag en daar bezig leek met takelwerkzaamheden.

Tijdens mijn afwezigheid nam John Pruissen de honneurs waar en verraste me later met foto's van een behoorlijk volle schutting.

Links op de foto de Babette, rechts de Dei Gratias. In deze volgorde gingen de schepen na het schutten richting Maas.

   

Rond 17.00 uur was ik weer op de sluis, juist op tijd om een voor mij onbekend schip te zien schutten. Het was de Esto Fidelis die in de sluis gezelschap kreeg van de Anda. Nu kende ik die Esto Fidelis wel, maar dan onder een andere naam, nl. Coralien.

Even later de combinatie van Herik 40 die werd geduwd door het werkvaartuig Sientje. 

   

Bij het uitvaren van de combinatie zag ik in de Waalhaven een ander schip liggen. Het bleek de La Vida te zijn.

   

Net na 18.00 uur het voor mij laatste schip. Het was de Ventjager die het aantal passanten op een tevredenstellend totaal bracht.

De kuil boven aan de afrit      
Vandaag kwam een reactie van de Gemeente Woudrichem op mijn melding van de diepe kuil bij de afrit naar de sluis aan de westzijde. Nu vraag ik me af of deze reactie op de eerste melding is of op de tweede melding. Dus of die van 30 april of die van 25 mei. Maar goed, 
hieronder staat de reactie zoals die per mail bij me binnenkwam.

"Geachte heer de Ringh,
Onze excuses voor de verlate reactie. Onze toezichthouder is op locatie geweest en heeft de gaten geconstateerd. De gaten ontstaan onnodig, de vrachtwagens die daar komen zijn zeer beperkt van lengte en kunnen gemakkelijk de bochten maken zonder daarbij naast het asfalt te geraken. Het is gemakzucht van de chauffeurs om de bocht niet correct te nemen. Wellicht goed om de chauffeurs ter plaatse eens aan te spreken. We zullen deze bochten eenmalig aanvullen en hopen dat dit ongemak dan (voorlopig) weer verholpen is.
M.v.gr. Gem. Woudrichem"

"De vrachtwagens zijn zeer beperkt van lengte" ............... "kunnen gemakkelijk de bocht nemen" ........."Het is gemakzucht van de chauffeurs". Verrassende uitspraken, want die wagens vind ik behoorlijk groot. Hieronder een foto van de website van Van Gansewinkel. 

Die toezichthouder moet toch toezicht houden. Maar waarop dan? Niet op dit probleem in ieder geval, want "Wellicht goed om de chauffeurs eens ter plaatse aan te spreken". Wellicht! En wie gaat dat dan doen?
Dan ook nog de uitspraak dat "we" de bochten eenmalig gaan aanvullen. Eenmalig, dus daarna niet meer, lekker toezicht is dat. 
Nou ja, ik moet het met deze reactie doen. Wel jammer dat de reactie niet is ondertekend, nu moet ik het doen met de Vriendelijke groeten van de Gem. Woudrichem.
Wordt ongetwijfeld vervolgd!

                        terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

zondag 28 mei 2017      
Voor de derde dag op rij heerlijk weer met aan het einde van de middag een geweldige apotheose van de Giro d'Italia. De ronde kreeg de winnaar die het verdiende: Tom Dumoulin!

In de sluis waren er eigenlijk alleen maar winnaars. Het was ook weer druk, aan de kant en op de brug, met kijkers. Op de foto's hieronder staat maar een klein aantal, bij tijd en wijle was het nog veel drukker. 

   

Op de Afgedamde Maas, ter hoogte van Rijswijk, kamen we de Jeany-M tegen. Alle kans dat ook dit schip terugkwam van de Sleepboot-dagen in Vianen. Later zouden in de sluis tenminste een flink aantal oude slepers passeren die daar vandaan kwamen.

Zeker is dat ik een aantal van die oude(re) slepers miste, maar een volle sluis leverde een flink aantal op. Maar hieronder eerst een foto van een ex-Vissersschip, de YE 165, dat als eerste uitvoer van die volle sluis.

Op de foto van de sluis ligt deze YE 165 rechts vooraan te wachten, vanaf het schip gezien links vooraan, op het groene licht om te mogen uitvaren.

Daarna kwamen de oudjes, afgewisseld door wat modernere scheepjes. De eerste drie die deze volle schutting achter zich lieten waren de Maartje Anna uit Andel, de Sana en de Poolster uit Mook.

       

Daarna nog drie andere oudjes die op hun beurt de sluis verlieten, waarbij sommigen het prachtige geluid van de motor goed lieten horen. Het waren de Atina-III, de David uit Aalst en de Storm.

       

Een paar schuttingen later opnieuw oude slepers in de sluis, dit keer een tweetal groteren. Het waren de Lambert en de Harmonie III.

Naast de vele recreanten en de oude slepers kwamen ook nog beroepsschepen langs. De eerste was de Jeronimus Bosch die met 85 passagiers van Den Bosch kwam en later in de middag weer richting huis kwam schutten.

   

Op deze zo vreugdevolle zondag ook een spits. Het was de bekende Heerenschip die nu op weg was naar Gorinchem.

   

Eigenlijk is deze prachtige dag hiermee goed samengevat. Maar ik wil toch eindigen met nog één foto van Tom Dumoulin en zijn ploeg.

Fortwachterswoning bij Poederoijen     
Opnieuw bracht Anton van Rijswijk vandaag een bezoek aan de bouw van deze woning bij de Batterij onder Poederoijen. 

   

Anton vertelde me: "Aan hetgeen wat er buiten staat en ligt aan materiaal,  o.a. dozen met tegeltjes, wordt er binnen volop aan de afwerking gewerkt. Dat is trouwens te zien aan de kruiwagen vol met stukken tegeltjesafval en ook bij de voorzijde waar je van kan zien dat muren van een zichtbaar gedeelte van de bovenverdieping heel strak ogen."

   

                         terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 27 mei 2017      
En weer een prachtige dag en dus drukte voor en in de sluis. Gisteravond zag ik nog de Ineke aankomen en hoewel het schip in eerste instantie wilde schutten naar de Waalhaven, bleef het voor de nacht toch maar achter de Marjan.
 

Samen met de Cornelis B schutte Ineke vanochtend al vroeg, direct na opening om 07.00 uur, om de eventuele problemen met de roeiwedstrijden voor te zijn. Het was echt te vroeg voor mij, maar bij het schutten van de Pax was ik toonbaar.

De vele recreanten leverden mooie beelden op. Zo zag ik flink wat scheepjes na een schutting de Afgedamde Maas opkomen. De brug van de sluis staat nog omhoog, links op de achtergrond, dus er zullen nog meer scheepjes de sluis uitkomen.

Maar ook de andere richting op was het druk. Vanaf de brug maakte ik een foto van komende scheepjes op de Maas.

Het wordt eentonig, maar ook in de sluis was het logischerwijs heel druk. Eén foto van de sluis dus ook maar. Opvallend was wel dat een flink aantal zeilboten langskwam, bijna allemaal met een "moeilijk" strijkbare mast natuurlijk. De wachttijden voor fietsers e.d. liep dan soms ook behoorlijk op.

In een van de schuttingen zag ik de oude sleper Meeuw die van de Sleepbootdagen in Vianen kwam. Als contrast maakte ik meteen een foto van een catamaran, de Solitaire.

   

Beroepsschepen die ook nog passeerden waren de Silas, Niky en Domani. Geen foto's, te warm buiten. 

De roeiwedstrijden met St Ayles skiffs   
Gisteren schreef ik al over dit festijn en vandaag werkte het weer toch wel heel erg mee voor een dergelijk evenement. 

Al vroeg, om 07.25 uur,  kreeg ik een foto binnen van de voorbereidingen van deze wedstrijden, de gele boei is het keerpunt van de wedstrijden. Verder ziet alles er nog vrij rustig en relaxed uit.

Zelf nam ik natuurlijk al vrij vroeg een kijkje vanuit het Munnikenland naar het "wedstrijddorp". Vanuit dat dorp zelf kwam in de loop van de ochtend ook een foto binnen.

   

Bij het keerpunt, aangegeven met gele boeien, zagen we o.a de RWS 851 varen. Waarschijnlijk verleende dit scheepje hand- en spandiensten, maar misschien was het ook gewoon nieuwsgierig.

   

De grootste drukte was natuurlijk bij de start. Daar lagen ook o.a. de Res Nova en de Tetje Apolonia. Langszij de laatste o.a. een St. Ayles skiff, ik meen die van Woudrichem.

Weinig beelden van de wedstrijden, ook al omdat deze niet echt spectaculair waren. Wel een opname van de start van de Mannen 40+, die race werd gewonnen door Martin's Dreamteam uit Woudrichem. Volgens mij de boot derde van onderen.

Prachtig evement natuurlijk, maar de vraag "Sport of Folklore" blijft nog onbeantwoord.

Brommers kieken         
Ook ik zag een programma op TV waarin de uitdrukking "Brommers kieken" een totaal andere uitleg kreeg. Leek me in eerste instantie brommers kieken een vrij nutteloze bezigheid, na het programma begreep ik dat we vroeger in de stad ook aan "brommers kieken" deden.
Waarom deze ontboezeming? In de loop van de ochtend kwamen we thuis na het doen van de benodigde boodschappen, toen bleek dat de afrit naar de woning was geblokkeerd door een groot aantal, enkele tientallen, brommers. Overjarige exemplaren die behoorlijk wat belangstelling hadden van de grote groep rijders van middelbare leeftijd die aan het brommers kieken was. 
Gelukkig kon ik ze overreden opzij te gaan, zodat ik mijn eigen terrein op kon rijden. 

RWS 856    
Een stukje hierboven staat een foto van de RWS 851, een net zo snel vaartuig als de RWS 856. Dit laatste scheepje zag ik nog niet in de buurt van de sluis. De foto is van Verkeersleider Siem die de foto op Twitter (@VLW_Siem) plaatste. Het scheepje is bezig met scheepvaartbegeleiding bij de sleepbootdagen in Vianen.

                          terug naar boven                naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 26 mei 2017      
De vaart begon al vroeg vanochtend. Om 07.00 uur hoorde en zag ik de Marjan passeren op weg naar Heerewaarden. Later zou het schip geladen weer terugkomen. Ook van de Allegro, die eveneens naar Heerewaarden ging om zand te halen, geen foto.
De eerste foto was voor een opvallende gast, de Tenax. Opvallend omdat een beschilderde achterkant de aandacht trok met de tekst "Just Married  Wouter Joanke  09-09-2016". 

Door de vele recreanten werd het alweer een topdag! Vrachtvaart kwam weinig langs, maar het grote aantal recreanten hield de sluiswachter goed bezig. Zelf nam ik een kijkje in het Munnikenland waar de Deo Favente bij de kraan lag en de Iselmar werd geladen.

   

Terug wandelend naar de sluis stak ik de weg over om een foto te maken van de Capella die in het Zwaluwnest, achter de oostelijke Maasremming, lag. Het schip zal binnenkort wel weer gaan vertrekken.

Op de brug stak ik opnieuw de weg over, dat kan daar makkelijk door openingen in de vangrails. Vanaf de brug heb je dan een prachtig zicht op de Maashaven. Links ligt de eerder genoemde Capella, ernaast de Marjan en de sluis naderend is de Anda te zien.

Op dat laatste schip wachtte ik even op het westelijk Maashoofd (H4). De sluiswachter had de wachtende recreanten aan bakboord laten afmeren, zodat de Anda makkelijk de sluis in kon.

Meer schepen zag ik niet en ik bedoel daarmee beroepsvaart. Recreanten kwamen nog genoeg langs, pas tegen 18.00 uur minderde dat wat. Morgen zal het met het voorspelde prachtige weer wel weer heel druk worden. Als iedereen de sluis kan bereiken tenminste.

St. Ayles skiffs wedstrijden    
Al een hele tijd geleden kwam namelijk onderstaand bericht binnen. Daarvoor werd gesproken in een dergelijk bericht over een volledige afsluiting van de Afgedamde Maas. Dat werd toch te gortig, vandaar een aangepaste versie die op 23 maart jl. uitkwam. 

Het evenement betreft het wedstrijdroeien met de zgn. St. Ayles skiffs. Nu kan ik wel proberen uit te leggen wat voor scheepjes dat zijn, maar handiger is te verwijzen naar de website van Sloeproeien waarin uitgebreid wordt verhaald over het bouwen van deze skiffs in Nederland door de WSV Woudrichem. Deze skiffs zag ik nog niet zo lang geleden door de sluis komen.

   

Morgen zijn er wedstrijden op de Afgedamde Maas met deelname van een behoorlijk aantal buitenlandse ploegen. Vanaf de dijk tussen Rijswijk en Woudrichem, deze wordt afgesloten voor verkeer, zijn die wedstrijden goed te volgen.

   

                            terug naar boven                   naar Nieuwsoverzicht

donderdag 25 mei 2017      
Gisteren geen update omdat ik in het centrum van Utrecht vertoefde en daar tegen het einde van de middag verzeild raakte in de grootste verkeerschaos van de afgelopen tien jaar. Utrecht uitkomen leverde al een probleem op, maar die werd alleen maar groter toen ik richting 's Hertogenbosch probeerde te gaan. Kortom: ellende.

Vandaag maar eens beginnen met een foto van de Moos, een werkschip van de Rederij De Jong B.V. Volgens mij een duwer/sleper en dus heb ik dit schip daar ook opgenomen. Het was dezelfde Moos die maandag met de mast de brug over de sluis raakte. 
Gisteren was ik dus niet op de sluis, maar van John Pruissen kreeg ik een aantal foto's toegestuurd. O.a. opnamen van een drietal oude(re) slepers, daarbij ongetwijfeld de Storm en de David. De naam van de derde moet ik schuldig blijven. 

   

John maakte ook foto's van een behoorlijk volle schutting die werd geopend door de Dibrad.

De spits die aansloot is makkelijk te duiden, de naam is goed leesbaar. Het is de hier bekende Franto.

   

In dezelfde schutting ook een oude sleper uit Vreeswijk, de Harmonie.

   

John natuurlijk erg bedankt voor het waarnemen van de honneurs.
Dan vandaag. Vanochtend vroeg zag ik de Friso met een lege bak ervoor in de Waalhaven liggen. Het was nog lang geen tien uur, dus was het verder nog erg rustig op de sluis.

Als ik nu zeg dat het met die rust snel was gedaan, slaat dat natuurlijk nergens op. Wel werd het in de eerste schutting, richting Waal, al meteen leuk druk. Van het uitvaren maakte ik een foto met ook wat wachtende scheepjes erop.

Het werd een topdag vandaag! Eigenlijk bleef het de gehele dag druk met vooral, bijna uitsluitend, recreanten. 

Speciale aandacht ging even uit naar recreanten die een klein ponton met zich mee voerden. Een prachtig en innovatief idee!
Ineens viel me bij de Domani op dat voorop een spudpaal is aangebracht. Niet een klassieke ronde, maar een totaal ander type. Ongetwijfeld zal dat de Domani uit Kerkdriel in staat stellen op de rivier stil te liggen om wie weet wat te doen.

   

Daarna de RWS 851 in de sluis richting Maas. Recreanten wachtten keurig met uitvaren op het groene licht, waarbij het eerder op de dag leek alsof de lichten geen rol speelden in het schutproces. Alles en iedereen stoorde zich toen niet aan een rood licht bij het uitvaren. 
Of het zo moest zijn weet ik niet, maar ik zag dat in de Maashaven de RWS 851 een speedboot aan hield. Ik hoop dat het was om vriendschapsbetrekkingen te verstevigen. Een reprimande zou in dit geval één recreant treffen, waar daarvoor 398 anderen een overtreding maakten.
Even later het enige vrachtschip, de C'est la Vie. Een plaatje van een schip dat nu uit Veghel kwam en naar Gorinchem ging.

   

Het Gedenkteken        
Vaak wandelen we in de loop van de dag naar het Gedenkteken dat is opgericht als herinnering aan het scheiden van de Maas en de Waal. Nu had ik eerder al gezien dat mensen van Prop bezig waren met het onderhoud van het groen rond het Gedenkteken. Prop. hetzelfde bedrijf dat ook het groenonderhoud op de Wilhelminasluis uitvoert. Of niet.

Toen we dichterbij dit Gedenklteken kwamen viel ons onmiddelijk op dat dat het geheel er wel heel verzorgd uitzag nu! 

   

Al het grind rondom het Gedenkteken was ontdaan van "onkruid", het gras eromheen was gemaaid. Kortom: een plaatje. Het Gedenkteken krijgt zo eindelijk weer de allure die het verdient! Compliment voor de mannen van Prop.

De kuil bovenaan de afrit      
Al eerder berichtte ik over de gevaarlijke situatie die bestaat bovenaan de afrit naar de Wilhelminasluis. Er blijkt nu nog meer asfalt te zijn afgebroken in die bocht, het wachten is op het eerste ongeluk.

Vandaag dus maar een nieuwe melding gedaan. Gezegd dat ik binnen vijf werkdagen een reactie zou krijgen op mijn melding van 30 april, maar dat ik tot op heden nog niets had gehoord.  
Opnieuw kreeg ik een automatisch gegenereerde bevestiging van mijn  melding. Veel vertrouwen gaf me dat niet.  

Nieuw was dat op mijn emailadres een bericht van de gemeente Woudrichem binnenkwam waarin o.a. het volgende stond:
"Geachte heer/mevrouw, Uw melding is succesvol ontvangen en in ons systeem geplaatst. Het meldingnummer is ******46."
Een stapje verder ben ik dus wel gekomen, want nu is zeker dat ik in een systeem sta. Maar wat dat waard is? Afwachten maar weer.

                             terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht 
 

dinsdag 23 mei 2017       
Slechts één foto maakte ik op de Wilhelminasluis en dat was ook nog eens aan het einde van de middag. Het was dan ook een behoorlijk volle schutting met de Eurocarrier Annie-E links voorin, ernaast de spits Imero en linksachter de Eben Haëzer. Ook nog een recreant ging mee in deze toch wel mooie schutting.

De tweede foto maakte ik rond 18.00 uur met mijn IPhone van een sleper die tegen een bijna lege bak aanlag in het Munnikenland. Ik weet nog steeds niet welke sleper dat is, misschien ga ik straks nog even kijken.

Nog verder van huis maakte ik een foto van de Njord die in volle vaart richting Hoogwaterkering Kromme Nol bij Wijk en Aalburg ging.

Van nog weer verder zijn de volgende twee foto's die Maurits Freysen gisteren maakte op de Hollandsche IJssel.

Ter hoogte van Nieuwerkerk a/d IJssel zette hij eerst de Johanna van der Wees en later ook de Broedertrouw XV op de foto. Leuk, want beide schepen zijn goede bekenden van de Wilhelminasluis.

Deelname aan een tocht met de naam Kastelen- en Boerderijentocht Utrechtse Heuvelrug staat garant voor een aantal schitterende natuuropnamen. Maar watergerelateerde objecten verwacht je daar niet echt.

Toch slaagde Anton van Rijswijk erin om twee van dat soort objecten te vinden. Hierboven is dat het Gemaal De Wijngaard, hieronder de kleine Stuw Veldhoeve.

Daar blijft het bij voor vandaag, weliswaar een kleine update maar ik kan niet meer verzinnen.

                                terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

maandag 22 mei 2017        
Een behoorlijke drukte vanochtend toen achter elkaar de Eendracht, Solutio, Fide-Deo, Arnold J (2x) en de Prinses Margriet passeerden. De drukte bleek niet te worden voortgezet, want hierna kwamen nog maar een paar schepen langs, waarvan het varend hotelschip Angeline om 10.00 uur de eerste was. 

   

Een tijdje later het beunschip Climax dat op weg was naar Heerewaarden om zand te halen.

In het begin van de middag de Maurice die van het Merwedekanaal kwam en vandaag tot Sluis Lith zou gaan.

Daarna zag ik alleen nog de Cornelis Bos. Een ex-Visserij Inspectievaartuig, maar nu in gebruik voor recreatie.

   

Daarna zag ik geen beroepsvaart meer, kwam volgens mij ook niet langs. Wel bleef de sluiswachter in beweging door het schutten van een respectabel aantal recreanten.
Nu, 20.30 uur, moet ik bovenstaande toch corrigeren, want ik zie net de sleper Moos de sluis vanaf de Maaskant binnenkomen. Het schip bleek iets te hoog voor de brug, de mast lijkt nu op twee plaatsen een flinke knak te hebben.

Ander werk op de sluis     
Het was druk op de sluis. Volkerrail leverde één man en EPC twee. Het drietal was bezig met het vervangen van kabels die bij het ontstaan van de storing waren doorgebrand.
Dan was ook nog een tweetal monteurs van Volker Wessels Telecom bezig met het koppelen van een kabel voor de informatievoorziening in het wachtgebouw. De bestaande kabels hadden geloof ik nog te weinig capaciteit over.

   

Gemaal in Sleeuwijk        
Het is dat Hannie Visser-Kieboom het over dit gemaal had op haar blog, want anders had ik nooit van het bestaan van dit nu in deplorabele toestand verkerend gemaal geweten. Anton van Rijswijk nam een kijkje bij dat gemaal en geeft verslag.

"Dikwijls heb ik vanaf de A27 het gebouwtje zien staan, maar het was voor mij onbekend dat het een gemaal geweest is. Gezien de berichtgeving van Hannie en jou dacht, ik daar moet ik toch eens even polshoogte gaan nemen. Als we wachten tot AndelWandelt er een keer in de buurt komt, is het wellicht te laat."

   

"Zo ben ik gisteren (14 mei) op de terugweg na de Lentetocht in Rijswijk daar toch even wezen kijken. Dat er daar snel meer gaat gebeuren viel me wel op."

   

"Vanaf de Transvaal ligt er een tijdelijke ijzeren brug waarop rijplaten aansluiten richting een verhard pad van de eigenaar van het land, dat is de boer die er naast woont. Ietjes verderop hebben ze een vaste dam met een duiker aangelegd en die is al met grijze stenen bestraat."

"Doel waar ik eigenlijk voor ging kijken was of er een mogelijkheid is om bij dat voormalig gemaal te komen en dat zou gemakkelijk kunnen. Om snel actie te ondernemen voordat daar de boel plat ligt ben ik op 15 mei in de namiddag wat foto's van het gemaal gaan maken."

   

                             terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

zondag 21 mei 2017       
Geen beroepsschepen in de sluis vandaag, wel een flink aantal recreanten. De foto's komen dan ook van andere plaatsen dan de sluis. De Marianna-E (021.04297) zag ik vanochtend varen op het Merwedekanaal net beneden de Bolgerijnse brug.

   

Een stukje verder zag ik langs het kanaal een gemaal staan, het DW het Lamgemaal. In april jl. kwam dit gemaal hier ook aan de orde.

   

Op de een of andere manier kwamen we genietend van het landschap in Leerdam terecht. Bij de glasfabriek daar zag ik de Interim liggen, een schip dat Leerdam als thuishaven voert.

Vanaf dezelfde plaats kon ik onder de brug door stroomopwaarts twee rondvaartboten liggen. Links was dat de Kroon van Leerdam en ernaast de Parel van de Linge. Bij deze ligplaats is een gezellig restaurant waar je niet lang op de lunch hoeft te wachten.

Dit was bijna de complete oogst van vandaag, een beetje weinig en daarom nog wat andere dingen en allereerst

Nieuwe Fortwachterswoning    
Zoals bekend heb ik iedere zondag aandacht voor de vordering van de bouw van een fortwachterswoning, het moet een brasserie worden, bij de Batterij onder Poederoijen. Anton van Rijswijk staat garant voor het vervolgverhaal van deze bouw.

   

"Stenen liggen erin en zo te zien is al het straatwerk nu gereed. Op verschillende plaatsen zie je wat grijze kabels uit een stuk pvc pijp hangen. Ik neem aan dat dit voor de buitenverlichting zal zijn. Hoog of laag, we gaan dat t.z.t. wel zien.
Verder zag ik dat ze waar de kozijnen inkomen met deklatten
 aan het afwerken zijn."

   

Anton en ik hopen, eigenlijk gaan we ervan uit, dat we een uitnodiging krijgen voor de officiële opening van de woning annex brasserie. We hebben nog geen idee wanneer dat gaat gebeuren, maar we zijn er hoe dan ook bij!

JBZ-tocht 7      
Afgelopen donderdag was Hans de Weerd weer actief in de omgeving van 's Hertogenbosch. Zoals hijzelf zei: "Gisteren vroeg een Hollander die een Brabander ontmoette: "Wat voor weer krijgen we morgen?" De Brabander antwoordde: "Het soort weer waar ik van
houd!" 
De Hollander vroeg: "Maar hoe weet u nou dat het dat weer wordt waar u van houdt?" De Brabander antwoordde: "Ik heb ontdekt meneer, dat ik niet altijd kan krijgen waar ik van houd. Daarom heb ik geleerd om te houden van wat ik krijg en dus weet ik zeker dat we morgen het weer krijgen waar ik van houd.  Het was derhalve vandaag prima wandelweer".

   

Dit keer liep Hans vanuit Den Bosch naar Vlijmen, vervolgens naar Haarsteeg en Herpt om via Heusden, Bokhoven en Engelen weer terug te komen waar hij was begonnen. De eerste twee schepen die hij op de Maas zag waren de bekende Grevelingen en Nikki.
Daarna kwam de met containers geladen Jo-An voorbij, stroomopwaarts.

Later zag Hans op zijn tocht nog twee keer dit schip. De eerste keer lag Jo-An in Sluis Engelen, de tweede keer in Den Bosch waar het lossen in een zijhaven van de Dieze in volle gang was.

   

Onderweg naar Sluis Engelen zag Hans de Spiegelgracht nog voorbijkomen.

Bij Sluis Engelen zag hij nog net dat de sluis schepen had binnengelaten. Verder wandelend maakte hij vanaf de brug een foto richting Den Bosch. Het was leeg daar op één schip na.

   

Aan de remming lag de mij onbekende Clema te wachten tot het kon worden geschut.

Hans ging de sluis bij Engelen over om richting café Treurenburg te gaan en vandaar richting Den Bosch. Daarbij liep hij langs het terrein van de Landmacht waar het een en ander aan materieel was te zien.

   

In Hedel is een onderdeel van de Genie gehuisvest, zodat daar behoorlijk wat bruggenmateriaal e.d. is te bewonderen.

Ben ik helemaal vergeten een foto te plaatsen van het veer over de Bergsche Maas van Bern naar Herpt vv. met de BM 8. Nu dan dus.

                                       terug naar boven                    naar Nieuwsoverzicht

  

Top