HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

                                                 Nieuwsoverzicht van 21 t/m 31 oktober 2018                                                     

  
woensdag 31 oktober 2018
Een behoorlijk drukke dag, zeker in de ochtenduren. Dat gold voor de sluis, maar ook voor mij. Daarom vandaag een summiere update. De spits So Long kon ik natuurlijk niet zomaar voorbij laten gaan.

De Blijde Aankomst blijft terugkeren, maar deze mooie foto van de klipper op 26 oktober op de Hollandsche IJssel ter hoogte van Nieuwerkerk a/d IJssel mocht ik niet zomaar voorbij laten gaan.
De foto werd gemaakt door Maurits Freysen.

Dat is alles voor vandaag, inderdaad heel weinig. Morgen beter is een bekend gezegde.

                          terug naar boven                naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 30 oktober 2018      
Behoorlijk wat regen vandaag, zodat ik de meeste foto's met mijn oude camera maakte. Zoveel zijn dat er trouwens niet, want echt druk wilde het niet worden. Een normale dag zal ik maar zeggen, waarop ik een paar foto's maakte.
Voor de eerste had ik tijd genoeg. De Climax zag ik al liggen toen ik aan de ochtendafwas begon en toen alles was opgeruimd lag het schip er nog steeds. Waarom? Dat volgt straks.

Na de Climax, met tussenpozen, een tweetal leuke schuttingen. Niet vanwege de volte, maar vooral door de namen van de schepen. Eerst schutte de Cornelis Adriana op een reis van Rotterdam naar Heerewaarden en een tijdje later de Johanna Adriana die van Leerdam kwam. Je zou denken dat het familie van elkaar is.

   

Later passeerde het werkschip Vos dat op weg was naar de vaste ligplaats in Woudrichem.

Mijn laatste schip was gezien de regen de Ventjager. Het is een van mijn favorieten sinds ex-sluismeester Bert Maas me een foto liet zien toen het schip in een flinke storm de Maas uitkwam en bij Woudrichem rechtsaf ging de Waal op. Een geweldige foto van de Ventjager, ploegend tegen de toen echt wel flink hoge golven. Die foto ben ik jammer genoeg kwijt.   

Eerder maakte ik nog foto's van de Lisa die uit de Rotterdamse Maashaven kwam met een lading die bij Covaco in het Munnikenland moest worden gelost.

   

Storing  Maasdeuren     
Zoals ik hierboven al schreef bleef de Climax verdacht lang in de sluis liggen. Reden lag in het feit dat de Maasdeur H4, de westelijke, er gewoon mee ophield. 

   

Ernstig bleek deze storing niet te zijn. Ernstig genoeg om de Climax een tijdje gevangen te houden, maar na aankomst van de monteur van Istimewa waren de problemen snel opgelost. De storing wordt natuurlijk wel meegeteld in het totaal dit jaar (35).

Erfgoed in Gouda  
Mijn "correspondent" in Gouda wilde toch met eigen ogen zien of die ijzeren klipper die op 26 en 27 oktober hier aan de orde kwam inderdaad de Blijde Aankomst was. Het klopte, op de kade stond een infobord waarop duidelijk die naam stond van dit stukje erfgoed in de Museumhaven van Gouda. Leuk dat Jos van der Horst me meteen ook uitnodigde voor een bezoekje aan deze haven. Dat natuurlijk samen met onze echtgenotes. Ik ben benieuwd waar we dan gaan lunchen, ik hoop met zicht op die haven.

Bijzondere vaartuigen      
Nog nooit zag ik dergelijke vaartuigen door de sluis komen. Anton van Rijswijk en Hans de Weerd zagen deze scheepjes op hun laatste, de 7e, Dommeltocht passeren. Het waren maaivaartuigen om de vegetatie onder water te kortwieken. Op de foto lijkt het op een wedstrijdje snel varen, een soort Verstappen tegen Hamilton.

Boxtelse watermoolen    
Op dezelfde tocht als hierbovenkwamen Anton en Hans langs deze oude Boxtelse Watermolen. Een prachtig gebouw dat ooit een industriële betekenis had. Veel meer erover is hier maar ook hier te lezen. 

Gestelse Stuw  
Hetzelfde geldt eigenlijk voor deze waterkrachtcentrale in de Dommel. Ook nu weer, als je er meer van wilt weten, klik dan maar hier, maar ook hier.

                                              terug naar boven                naar Nieuwsoverzicht          

maandag 29 oktober 2018      
Gisteren zomaar geen update. Reden lag in het feit dat we bijna de gehele dag met goede vrienden op bezoek waren in Bronbeek. Dat zijn van die dagen waarop je verzucht moe maar voldaan huiswaarts te keren.
Er gebeurde trouwens maar weinig gisteren op/in de sluis hoorde ik. De Princehof kwam twee keer langs en het werkschip Vos één keer. Nee, dan vandaag! Voordat het tot me doordrong waren al acht schepen gepasseerd. Te vroeg natuurlijk.
Niet te vroeg kwam de spits Jolise die vrijdag ook al passeerde. Nu was het op weg naar Heerewaarden om daar zand te halen.

Dit keer bedacht ik maar eens foto's van bovenaf, de brug, in de lengterichting te maken. Daartoe moest ik wel de drukke N322 oversteken, twee keer want ik wilde gezien de gure wind ook graag weer naar binnen. Maar........het lukte!

   

De volgende was een schip dat ook niet echt vaak langskomt, de Mi Barco. Het schip kwam uit de buurt van Leerdam.

Een tijdje later de Eben-Haëzer die op weg leek te zijn naar Hedel.

De laatste vandaag was een klein kittig vaartuig, de Maas-Waal van Hakkers. Het vaartuig ging naar Werkendam.

De schipper van de Bakesteyn    
De Bakesteyn komt hier regelmatig langs. Het is een opvallend schip door de grote kasten achterop waar de motoren voor de schottelaandrijving zitten. Hieronder het schip in resp. februari 2014 en maart 2016.
 

   

Publiciste Hanny Visser-Kieboom schreef in de laatste Schuttevaer in de rubriek "Kielzog" over een interview dat zij met schipper Smitsman hield. Het werd een interessant verhaal en dat alleen al maakte deze Schuttevaer de moeite waard.

Schipper Jan Smitsman en zijn stuurman Frank Frankema

Snerttocht Bleskensgraaf   
De helft van AndelWandelt, in dit geval Anton van Rijswijk, nam zaterdag jl. deel aan deze wandeltocht. Zelf vertelt Anton er het volgende over:
"
Waar zal ik een tocht gaan wandelen? Wat verder van huis af of toch wat dichter in de buurt blijven? Nou voor deze zaterdag heb ik het maar bij het laatste gehouden, de Snerttocht vanuit Bleskensgraaf van www.wsvnooitgedacht.nl

   

Acht jaar geleden had ik samen met Hans al een keer aan deze tocht in de Alblasserwaard meegedaan. De Alblasserwaard is en blijft zondermeer een mooi gebied om er te wandelen. Voor vandaag zaten we in het gedeelte rond Bleskensgraaf, Buurtschap De Donk en Oud Alblas. Heel waterrijk gebied met zijn oude riviertjes, boezems, weteringen en sloten. Niet alleen dat gaf al aan dat er veel te zien was, maar ook door de molens, de oude boerderijen, de vergezichten, de weidse polder, de doorkijkjes enzovoorts. 26 kilometer  9:05 - 14:15 uur."

De twee foto's naast elkaar zijn van het gemaal Streefkerk, de grote foto hierboven van het gemaal Bleskensgraaf. Veel meer foto's van deze tocht staan op de Facebook-pagina van AndelWandelt.

                              terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 27 oktober 2018        
Troosteloos vanochtend, maar al snel verbeterde dat. Nog geen schepen, maar het werd een prachtig begin van de dag.

Het werd snel lichter en daarmee keerde ook de regen terug. Het leverde wel een prachtig stukje regenboog op met zelfs ernaast een flauwe tweede. De duidelijke regenboog werd een eind naar rechts afgemaakt (niet op de foto).

Voor een zaterdag was de oogst niet slecht, zeker omdat het aantal recreanten behoorlijk was. De Puck, die op weg was naar Rotterdam, was het eerste binnenvaartschip dat schutte. 

De tweede was de Adriana die uit Amsterdam kwam met een lading zand voor Bree. Het zal wel speciaal zand zijn geweest, misschien wel voor de porseleinindustrie in Maastricht. Na het schutten bleef de Adriana in de Maashaven liggen. 

Tussendoor passeerde nog de Janneke, maar de volgende foto was van de Hendrik (022.00970) die van België kwam en na het schutten nog tot Woudrichem ging. Daar bleef het liggen aan de passantensteiger.

Dan de laatste, voor mij tenminste. De Tadorna kwam van Rotterdam en zal wel richting Zuid-Willemsvaart gaan. 

Blijde Toekomst?     
Maurits Freijsen maakte me erop attent dat de naam van deze ijzerenklipper "Blijde Aankomst" is en dat het schip gewoonlijk in de Museumhaven van Gouda ligt. Hij vertelde me: "
In de update van 26 oktober is er sprake van zeilschip de Blijde Toekomst. Dat moet volgens mij de Blijde Aankomst zijn. Het schip zag ik dezelfde dag op de Hollandsche IJssel ter hoogte van Nieuwerkerk a/d IJssel. Helaas niet zeilend."
Hieronder (waarschijnlijk) de Blijde Aankomst op een foto van de website van Het Historisch Bedrijfsvaartuig.

Rivieren, Kanalen & Meren      
In deze rubriek in de Schuttevaer met nieuws over schepen die van eigenaar zijn veranderd dit keer drie bekenden van de Wilhelminasluis. De eerste is de Katharos (022.05120) die verhuisde naar Werkendam en nu vaart als Maravilla. Het schip werd in 1980 gebouwd in Westerbroek en voer eerst met de namen Gerne, IJsselstad en Linda.

De tweede is de Noorderlicht (060.02914) die uit het Franse Douai komt vanwaar uit het voer als Orchidee.

De derde en laatste bekende is de Iris (023.21204) uit Maasbracht die is verkocht naar Frankrijk en nu als Black Pearl vanuit Maurecourt vaart. Het schip werd in 1993 afgebouwd in Werkendam en begon als Remonsi uit Meppel.

Gemalen       
Tijdens de laatste Dommeltocht van AndelWandelt voerde de route ook langs een aantal kunstwerken, in dit geval gemalen. De eerste daarvan was het ir. A.J.A.M. Segers gemaal.

   

Dit gemaal heeft het werk overgenomen van een klein gemaaltje in Het Bossche Broek dat eveneens op de Dommel loosde.

                                          terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 26 oktober 2018    
Gewoon weer een zeer aangename dag op de Wilhelminasluis. Weliswaar liet ik een flink aantal schepen fotoloos en soms onopgemerkt passeren, het einde van de middag bracht me nog een stel interessante schepen.

Maar ik begon zoals vaker met de schepen bij Covaco in het Munnikenland. In dit geval twee stuks, de West Europa, die later op de dag richting Utrecht zou gaan, en de Zwolse Jantine.

Halverwege de middag was ik op de sluis toen de Walrus V kwam schutten. De duwer kwam van Aalst en ging nu weer naar huis. 

   

In de verte zag ik de spits Jolise aankomen, maar hoe lang ik ook wachtte, het schip kwam niet schutten. Jolise ging te diep voor de Waaldrempel van de sluis.  

   

Jolise moest wachten op hoog water, zodat die Waaldrempel niet meer lastig was te nemen. Rond 18.30 u.was het zover. Wel begreep ik dat de Jolise in de Waalhaven zou blijven overnachten na het schutten. 

Ook in de verte verscheen even later de Spes Salutis. Het geladen schip kwam van Heerewaarden en had Gorinchem als bestemming. Maar evenals de Jolise ging het te diep voor die vervelende Waaldrempel. Ook de Spes Salutis koos voor wachten in de Maashaven, maar anders dan de Jolise schutte het niet mee toen de vloed in het water kwam.

Opvallend dat het vaak in het einde van de middag en begin van de avond "druk" wordt. Nu kwam eerst de Werkendamse Endurance, 110 m., van de Veense Putten op weg naar de thuishaven door de sluis.

   

Twee schepen lagen in de Waalhaven al te wachten. Voorop de mij onbekende Dadan die van Frankfurt kwam en nu op weg was naar Veghel.

Op de achtergrond van de foto hierboven is het tweede schip te zien, de Sayonara. Het wachten voor dit schip duurde nog langer, zeker omdat vanaf de Maaszijde de Merwestroom kwam schutten. Den Bosch moest nog even langer wachten. 

Geen foto van de Merwestroom, want de schemering liet zich behoorlijk snel gelden. 

Oud en Nieuw      
Je zou ook kunnen zeggen groot en klein. Twee schepen kregen in de Dordtse Kil met elkaar te maken. Het binnenvaartschip is de Jade (135x20 m), het zeilschip de Blijde Toekomst (28x6 m). Het inhalen gaf geen problemen, beide schepen wisten wat van hen werd verwacht. Geweldig dat dit samengaat, twee zo heel verschillende schepen.

                                   terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

donderdag 25 oktober 2018   
Opnieuw een dag waarop wij het grootste deel van de dag in Uden en Nistelrode doorbrachten. Ik maakte nog wel een opname van de Be-An die in de sluis gezelschap kreeg van de Ella.

Voorbijrijdend aan het Munnikenland zag ik de Furore aan het lossen bij Covaco.

Bij terugkomst, aan het einde van de middag, bleek dat de Furore gezelschap had gekregen van de West-Europa.

Dat waren alle foto's van schepen in en bij de Wilhelminasluis. Een gulle gever stuurde me nog een paar plaatjes van schepen op de Rietbaan bij Dordrecht.

Hierboven de Dorte die wordt geflankeerd door de veel kleinere Poseidon. Hieronder de Credo.

Zitten deze schepen nog volop in het arbeidsproces, hoe anders is dat voor de Zwaantje 8 die wacht om te worden gesloopt.

Sluis Empel        
Op de terugtocht reden we langs en over Sluis Empel. Het was er ontzettend stil. Bij het wachtgebouwtje stonden drie wagens, personeel was niet te zien. Nu is Sluis Empel net als de Wilhelminasluis behoorlijk storingsgevoelig, dus de aanwezigheid van Spie (Société Parisienne pour l'Industrie Electrique) verbaasde me niet echt.

Vanaf de brug maakte ik een paar foto's, waaronder eentje met de Zeeuwse Francisca uit Terneuzen die net werd geschut.

   

De laatste was een opname van het volkomen lege Maximakanaal. Je kijkt hier in zuidelijke richting.

Bij de parkeerplaats bij de brug staat een explicatiebord waarop twee schematische afbeeldingen van de sluis met uitleg ernaast. Die uitleg heb ik weggelaten, je moet tenslotte ook iets overlaten aan de individuele nieuwsgierigheid of interesse. 

   

Scheepsherkenning      
Afgelopen dinsdag plaatste ik voor de tweede keer onderstaande foto met erbij de vraag of iemand het gele scheepje op de achtergrond herkende.

Er blijkt onder de volgers van deze site, maar ook onder de Twitteraars, behoorlijk wat scheepsherkenning te zijn. Van verschillende kanten volgde namelijk de oplossing. Unaniem was men het erover eens dat het de RWS 43 of de RWS 44 was. Deze twee RWS-schepen verschillen onderling inderdaad weinig.

   

Istimewa        
Bijna vergeten, maar toen ik vanochtend de eerste foto nam was ik daarvoor op het Waalhoofd west (H2). Daar stond het oude wachthokje (waar veel elektronica in zit) open en ook zag ik twee monteurs van Istimewa. Meestal betekent zo'n open deur dat er iets aan de hand is. Wat het zou kunnen zijn weet ik niet, de sluis leek zonder problemen te draaien.

                                         terug naar boven                 naar Nieuwsoverzicht

woensdag 24 oktober 2018      
Al vrij vroeg vertrokken van de sluis, vroeg genoeg om op de A27 meteen in een file te belanden. Niet verwonderlijk, want toen we via de A2 rond 09.30 uur op de terugweg waren, kwamen we bij het knooppunt Deil opnieuw in een file. Lekker dan.
Geen schip gehoord voor vertrek en ook bij terugkomst volledige rust op de sluis. Daarom maar beginnen met nummer tien van gisteren, de Cotrans 2 die in de schemering kwam schutten. Het schip was op weg naar Zoeterwoude.
Daarna passeerden in ieder geval nog de Fiat Voluntas, Cornelis B en Prinses Margriet, maar zij bleven fotoloos.

We zaten thuis aan de koffie, natuurlijk met, toen de Hellevoetsluise Tolé vanaf de Maas de sluis inkwam. Een onbekend schip voor me dat op weg was naar Gorinchem. Opvallend de naam van een website op de zijkant: www.klimmentegenms.nl
De moeite waard om daarop te kijken en misschien te helpen die ziekte uit te bannen.

Direct na de Tolé schutte de Ostrea die van de Zuid-Willemsvaart kwam en richting Rotterdam ging.

Een uurtje later de Willie die van Sliedrecht kwam en op weg was een lading zand te halen, misschien wel bij Heerewaarden.

De Zeester, die al een flinke reis vanuit Amsterdam achter de rug had, kwam al snel erna. Het schip was op weg naar Oss.

Ruim na 17.00 uur kwam de grote, flink grote, Werkendamse Novitas de sluis in. 

In de Waalhaven was toen al de Janneke gearriveerd, maar omdat het regende maakte ik daar geen foto van. Bovendien werd het al schemerig en dus was het genoeg voor vandaag.

Waterhoogte       
Het zal waarschijnlijk maar weinigen zijn ontgaan dat het waterniveau van de Rijn exceptioneel laag is. Zo laag dat scheepvaart zeer moeizaam of helemaal niet verloopt. Zo stuurde Johan van Dalen me een foto van Veerhavens die geduldig lagen te wachten tot hun inzet weer wordt gevraagd. 
 

Met zeer grote regelmaat publiceert Rijkswaterstaat de waterhoogten op de verschillende vakken van de Waal. Hieronder eentje die ik meen vanmiddag binnenkwam.

Bij sluishoofd H2, het westelijke Waalhoofd bij het wachtgebouw, is een peilschaal aangebracht. Die geeft op het moment zo'n 50 cm aan. Zou dat 50 cm oftewel 0,5 m. boven NAP zijn?

Nu heb ik begrepen dat de Waaldrempel van de sluis op 1.90 m NAP ligt. Maar of ik nu kan uitrekenen wat de waterdiepte momenteel op die drempel is? Het zal wel, maar morgen maar eens aan een sluiswachter vragen.

                                  terug naar boven                 naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 23 oktober 2018    
Een echte herfstdag die heel rustig begon. Pas rond 08.30 uur meldden de eerste schepen zich. Het waren de Livia, die richting Rotterdam ging, en de Hildamar die op de Merwede zou draaien om weer terug te gaan naar de sluis.

   

Op dit "vroege" uur was ik nog dusdanig gekleed dat ik mij niet buiten kon vertonen, daarbij was de ontbijttafel al gedekt. De Undine III ging dan ook eveneens vanuit huis op de foto, net als de Hildamar die na het schutten richting Heerewaarden ging.

   

Even later de Cheyenne die als laatste vanuit huis op de foto ging. Het schip was op weg naar de Rotterdamse Waalhaven.

Mocht ik in het overzicht hierboven nog de Bona Spes en de Spes Salutis hebben gemist, voor de Franse Ynadainat was ik buiten paraat. Een kenner vertelde me dat dit een Canal du Nordschip was. Een verlengde neem ik dan aan, want het schip is 70 m. lang.
Intrigerend natuurlijk de naam Ynadainat. Op een forum vond ik dat nogal wat Franse schepen varen met de gewone naam omgedraaid. Waarschijnlijk was dat bij dit Duinkerkse schip ook het geval, want als je de naam omdraait krijg je Tania en Dany. 

   

Het is nu bijna 17.00 uur en de schemering nadert al. Even geleden schutte eerst de Ventjager en daarna de Anja die met zand naar Heijen onderweg was. In de Waalhaven kwam de ontmoeting tussen beide schepen.

Het is nu alweer een flinke tijd rustig, het wachten is op nummer tien! Alle kans dat dit de Cotrans 2 wordt, want die zag ik varen richting de sluis. 

Groenonderhoud     
Vanochtend ineens behoorlijk wat lawaai en grote machines op de sluis. Een flinke vrachtwagen met container erop, een kraan en een shovel. Van dit materieel moest ik natuurlijk een foto maken.

Het talud van de sluiskolk werd vanochtend onder handen genomen, de boel werd via de shovel in de container gestort. Na een paar uur was de operatie voorbij en bleef één man over om met strimmer en blazer het pad weer toonbaar te maken.

Tocht door de Liemers     
AndelWandelt, Anton van Rijswijk en Hans de Weerd, namen zaterdag deel aan deze tocht. Ik besteedde er eerder al aandacht aan en ook hieronder komen foto's van die tocht (weer) aan de orde. Van deze tocht is zoals ieder keer een fotoverslag en een geschreven verslag gemaakt, beiden staan op deze website.

Aanvullingen    
Afgelopen zondag plaatste ik twee foto's van in en bij Sluis Rossum/Sluis St. Andries. Op die foto's twee schepen die ik niet herkende, maar gelukkig zijn er nogal wat kenners onder de volgers van deze site. Van verschillende kanten kreeg ik dan ook een aanvulling.
Het schip in de sluis is de Vios, het schip in de voorhaven richting sluis is de Neptunus. Hieronder deze schepen op de rivier.

   

Gisteren plaatste ik o.a. een foto van twee schepen bij Tolkamer, de Graaf van Bylant en de Schenkenschans. Hieronder twee opnamen van deze schepen op de rivier.

   

Joost Roeland vertelde me nog o.a. " Dat achterschip ligt al jaren in Tolkamer aan de palen, van het voorschip meen ik wel eens gehoord te hebben is een bak voor een koppelverband gemaakt."

Meteen dan maar de volgende vraag; Herkent iemand het kleine gele scheepje op de achtergrond?

                                terug naar boven                        naar Nieuwsoverzicht

maandag 22 oktober 2018      
Meteen na opening van de sluis om 06.00 uur schutte de Albatros die mij daarmee wekte. Omdat ik toch al het voornemen had vroeg op te staan, hoorde en zag ik nogal wat schepen passeren. O.a. waren dat de Maria Cornelia, Arnold J (2x), Neeltje van de Woerkumse vissers, Eben Haëzer en daarbij reken ik ook de Spes Salutis en de Patria. 
Al vroeg werden wij in Brakel verwacht, een uitgelezen kans om foto's te maken van het Munnikenland.

Hierboven de Scorpio met de Vlist voor zich die onmiddellijk na aankomst werd gelost. Verder naar achteren lag de Patria te laden, terwijl de Thuvine geduldig wachtte. De Patria vertrok later om via de sluis richting het Maximakanaal te gaan.

   

Na de Patria bleef het rustig, zodat we het eerste schip daarna op het gemak konden zien schutten. Het was de spits So Long.

Een tijdje erna de Liesveld die op weg was naar Poederoijen. Het schip heeft spudpalen, zodat de brug open moest........daarover later meer. 

De Niky kwam van de fabriek van De Heus in Andel waar het had gelost. 

Met de Vrijheid (023.07054) schutte een schip dat ik hier al een tijdje niet meer zag. Het schip kwam van 's Hertogenbosch en ging nu naar Gorinchem.

   

Daarna de Cornelis B die uit de buurt van Helmond kwam en nu richting richting Rotterdam ging.

   

Een half uurtje terug, het is nu 17.45 uur, schutte de Janneke. Het schip was deze reis gestart in de buurt van Alphen a/d Rijn en was nu misschien wel op weg naar Heerewaarden om een nieuwe lading zand te halen. 

Die drommelse brug.............
De Liesveld had vanochtend een brugopening nodig vanwege de spudpalen. Geen probleem natuurlijk. Vanwege de foto stond ik op het westelijk Maashoofd (de Brabantse kant zeggen sommigen) en dus kreeg ik het brugproces goed mee.
Omhoog was geen enkel probleem, soepel deed de brug wat ervan werd verwacht. Maar dan!!!

   

Na een klein stukje neergaan stopte de brug er met een onvriendelijk geluid mee. Ik schrok en bedacht dat ik maar wat afstand moest houden, ook al omdat de bel van de slagbomen luidde. Gelukkig gingen die slagbomen niet naar omhoog.
De brug ging daarna tergend langzaam verder naar beneden tot het ding opnieuw met een klap stopte en ook de bel van de slagbomen weer ging.
Onheilspellend allemaal, hoewel dat bleek mee te vallen toen de brug daarna weer soepel naar beneden ging.
Vanmiddag een monteur van Istimewa en twee verkeersregelaars op de sluis bij een proefdraai. Alles verliep nu goed, maar dat is natuurlijk geen garantie voor de toekomst.

Tocht door de Liemers 2    
Toch nog een paar foto's van deze tocht. Allereerst een opname die werd gemaakt bij scheepswerf De Hoop in Lobith/Tolkamer.

Links lag daar een nieuw achterstuk voor een schip. Rechts lag daar, deels op het droge, een trio nieuwe schepen. 

   

Eerder liepen Anton & Hans al bij Tolkamer voorbij een steiger waar het mps Graaf van Bylant was afgemeerd. Ervoor lag de Schenckenschans van dezelfde maatschappij.

                                   terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

zondag 21 oktober 2018    
De één na laatste keer van dit vaarseizoen waarop de sluis kan worden gepasseerd op een zondag. Veel schepen maakten er niet gebruik van, hoewel dat niet helemaal correct is. Er kwamen toch een stuk of twintig recreanten schutten, terwijl de beroepsvaart zich liet vertegenwoordigen door de Princehof en de Zeearend.
Nu maakte ik daar geen foto's van en dus haalde ik twee opnamen uit het archief. De foto van de Princehof is van 24 augustus van dit jaar, die van de Zeearend is van 27 juni 2014.

   

Weinig foto's dus, maar laat ik nu net bezig zijn de zolder op te ruimen. Daar kwam ik wat foto's tegen uit 1997, toch al weer 21 jaar geleden, waarbij schepen de hoofdrol vertolken. Een schip van de Heineken Starship Tour op de eerste foto, maar geen idee welk schip dat is noch wat die Starship Tour inhield.

Op twee andere foto's zag ik passagiersschepen. Op de eerste ligt rechts de Geulvallei die inderdaad toen vaak langs kwam. Het andere schip op die foto kan ik geen naam geven. De foto ernaast is onduidelijk, maar het rode kruis valt op. Zou dat de J.Henry Dunant zijn? Zou zomaar kunnen.

   

De vierde foto toont overduidelijk de Vaar-Wel die onder de brug door richting Maas gaat. Zeer waarschijnlijk is dit het schip dat in 1987 werd gebouwd en als Europanummer 023.18269 voert.

Waardsesluisje  
Het gaat hierbij om een oud sluisje in de Geldersewaard die naar de dijk De Oliemolen loopt.

Sluis Rossum         
Meestal wordt hier gesproken over Sluis St. Andries. Teun den Dekker stuurde beide foto's van deze sluis. 

Welk schip hier schut blijft onduidelijk of een echte kenner moet de naam kunnen geven. Wel is zeker dat het schip richting Waal schut. Vanaf die Waal komt juist een schip de voorhaven in om richting Maas te schutten.

Stoomgemaal     
Anton van Rijswijk en Hans de Weerd namen gisteren deel aan De Tocht door de Liemers met start en finish in het verre Zevenaar. Nu verwachtte ik niet dat ze terug zouden komen met foto's van schepen etc., maar dat viel mee. Onderweg kwamen ze langs een oud stoomgemaal genaamd Oude Rijn. Veel meer info over dit gemaal is hier en/of hier te lezen en zien.

Van dezelfde tocht is trouwens de opname van het Waardsesluisje iets verder hierboven.

Stuw in de Esschestroom      
Een sluisje en een gemaal kwamen vandaag al aan de orde, dus nu nog aandacht voor een stuw. Deze stuw is in de Esschestroom of Essche Stroom. Soms wordt zelfs gesproken over de Run en dat nu komt me weer bekend voor. Aardig wat wedstrijden basketball heb ik gespeeld en gecoached in Sporthal De Run in Berlicum. Weet ik eindelijk waar die naam vandaan komt!

Bovenstaande foto's zijn ook van Anton & Hans. Ze maakten die bij de 7e Dommeltocht. De laatste in de serie die AndelWandelt op 11 oktober jl. liep.

                                  terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht 

Top