HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier
Forum

                                Nieuwsoverzicht van 21 t/m 31 oktober 2017                                           

dinsdag 31 oktober 2017    
Opnieuw een hele rustige dag waarbij de Albatros, gewoonlijk komt die heel vroeg langs, nu wel voor de camera kwam. Net op tijd trouwens, want de helft van het schip was toen al de sluis uit. De Knarr daarentegen lag rustig in de Waalhaven en die kreeg ik dus helemaal op de foto.

   

Dan de Martina. Dit schip kwam van Veghel en ging nu richting Rotterdam.

Vanochtend vroeg was in het Munnikenland de Maria Jeanet gearriveerd en het lag bij de kraan te lossen. De lading aan boord was ergens in Duitsland ingenomen.

De middag was al flink gevorderd toen de Fiat Voluntas zich meldde. Het schip had gelost in Schoonhoven en ging nu laden in Heerewaarden.

Achter de Fiat Voluntas zaten de Spes Salutis en de Diademar. Die twee kozen ervoor een schutting later te nemen. 

   

 Het waarom van die keuze werd duidelijker toen de twee schepen in de Waalhaven arriveerden als een koppelverband waarbij de Diademar het slepende schip was. Bij het invaren van de sluis moesten de schepen gezien de totale breedte achter elkaar naar binnen. 
Opvallend hoeveel zand de Diademar in beweging bracht, het was één bruine massa voor het schip. Zou het ondiep(er) worden in die Waalhaven?

   

In de sluis gingen de twee schepen naast elkaar liggen om daarna weer achter elkaar uit te varen. Of het daarna ook als koppelverband verder ging is me ontgaan, ik heb er niet op gelet.

Nog één schip hierna waar ik voor naar buiten ging. Dat was het kraanschip Liesveld die in augustus door een nare gebeurtenis werd getroffen. Misschien was dat de reden dat het nu naar de werf van Neptune in Aalst ging.

Later zag ik nog voordat het volledig donker werd de sleper Harmonie en de Climax passeren. Het was echter al te donker voor een foto.

Nogmaals de windvaan       
Op het artikel over de windvaan van afgelopen zondag is gereageerd, zie Reacties. De schrijver ervan stelt dat de nieuwe windvaan al maanden in de kast ligt te wachten, maar dat niemand die vaan kan ophangen. Geen prioriteit waarschijnlijk.
Jammer, want heel wat wandelaars, fietsers en kijkers op de sluis staan even stil bij die vaan om de explicatie op het bord eronder te lezen. 
Linksonder de oude vaan met ernaast een foto van de nieuwe vaan die heel graag zou worden opgehangen. Mooie kleuren trouwens, lijken die van ADO Den Haag wel.

   

Groenonderhoud       
Alweer (en dat is heel positief bedoeld) twee man op de sluis om het gras te maaien en de paden en sluishoofden te ontdoen van te weelderig groeiend "onkruid". Op de foto van de Martina hierboven waren ze al aan het werk te zien, maar hieronder een veel duidelijker foto als compliment voor hun werk.

                               terug naar boven                         naar Nieuwsoverzicht

maandag 30 oktober 2017      
De nieuwe week begon goed met rond 07.00 uur de Albatros. Dit schip hoorde ik alleen maar passeren, maar bij de volgende zat ik achter mijn ontbijt. Het was de Union die naar Heerewaarden ging en daar werd geladen met zand. De Union koos voor een terugweg via St. Andries en de Waal.

De ochtend was al een stuk gevorderd toen de Lian samen met de Sardonix kwam schutten. Ging de Lian richting Veghel, de Sardonix ging de Union achterna naar Heerewaarden. 

Tijdens het schutten arriveerden in de Waalhaven de Anna, ook al richting Veghel, en even later ook nog de Pax.

Een half uurtje later een transport. Het waren de Leanke en de kleine Urk die een ponton begeleidden. 

De Urk maakte in de Waalhaven los om solo de sluis in te gaan. Het transport was anders te breed om de sluis in te kunnen. Na het schutten maakte de Urk weer vast om samen als trio verder te gaan. 

   

Meer schepen zag ik niet totdat het donker werd en ik toch geen foto's meer kon nemen. Ik miste wel o.a. de Talerna, de Dolfijn en de Cornelis B. 

Niet laden, maar lossen    
Op 25 oktober jl. plaatste ik een foto van de Ushuaia die volgens mij lag te laden in de buurt van Bokhoven. Daarmee was ik abuis, want vandaag kreeg ik een bericht van Joost Roeland die mij de juiste situatie vertelde. 

Hij schreef: "Bij Bokhoven wordt klei gelost die met vrachtwagens vervoerd wordt naar de steenfabriek van de Van der Sanden Group in Hedikhuizen.  De klei is meestal (indien bruikbaar om stenen van te bakken) afkomstig van afgravingen waar ruimte gemaakt wordt voor de rivier."

Betonning  
Gewoon een leuk plaatje van de Varen Doe je Samen website over de betonning. Ik heb nog heel wat te leren.

                                   terug naar boven                      naar Nieuwsoverzicht

zondag 29 oktober 2017      
Toch al een bijzondere zondag, want deze duurt geen 24 maar 25 uur. Daarbij is het de laatste zondagse opening van het seizoen 2017, hoewel ik me heb laten vertellen dat a.s. zondag 5 november werkzaamheden zijn gepland aan de hoogwaterdeuren. Het lijkt me dat dat niet kan kloppen, op zondag!!!???
Afijn, we zullen zien. Zien deed ik ook de Marja in het Munnikenland die alvast bij de laadpijp is gaan liggen in afwachting van de dingen die morgen staan te gebeuren.

In de Waalhaven van de sluis is niets veranderd, daar liggen nog steeds de Karel Doorman en Iris. In de Maashaven was er een kleine wijziging. In het Zwaluwnest liggen nog steeds de Sanne en de Rheine/Panta Rhei combinatie, maar aan de andere kant van die remming zag ik de Prinses Margriet. Toch mooi rijtje schepen zo daar.

Er viel weinig te beleven vandaag, een stuk of vier recreanten en een clubje van zes snelle rubberboren. Dat was alles. Nu zit ik te kijken of de Belgische Boria misschien komt schutten of toch nog naar de fabriek van De Heus gaat.  
Helaas, de Boria kwam niet naar de sluis, maar zocht en vond een plekje bij de fabriek van De Heus. Geen beroepsvaart dus vandaag in en door de sluis. 

Windzak
De gesteldheid van de windzak bij de brug is abominabel! Nu schreef ik hier al eerder over, want het is een aanfluiting natuurlijk een dergelijke aan flarden gewaaide windzak, en een sluismeester reageerde toen (8 juni jl.) met "Nieuwe windvaan is al besteld". 
Zou die nu nog niet, na ruim vier maanden zijn aangekomen of is er niemand die de windzak kan vervangen?

   

Nu ben ik gaan zoeken wat er bekend is over de plaatsing van een windvaan bij bruggen en zo kwam ik terecht op de site van de SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) die een rapport uitbracht met als titel "Wind - Een gevaar op de weg"
Daarin las ik o.a. het volgende: "In aanvulling op andere maatregelen is het wenselijk weggebruikers te waarschuwen voor windhinder en hen over de situatie ter plekke informatie te geven. Dit kan bijvoorbeeld door zogenaamde windzakken te plaatsen. Hiervan gaat niet alleen een waarschuwing uit, maar er wordt ook informatie over de windrichting mee gegeven."
Toch maar pleiten voor een nieuwe windzak dus?

Fabrieken in het Munnikenland      
De fabrieken daar komen vaak als achtergrond op foto's van schepen die ik maak vanaf het Gedenkteken. Vanmiddag weer eens een foto van louter de bouwbedrijvigheid daar gemaakt. De website van FeedValid maakt er melding van in een bericht van 11 mei jl. Intussen zijn de bouwactiviteiten alweer behoorlijk gevorderd.

Verkeerstekens       
Net zoals mag worden verwacht dat verkeersdeelnemers op het droge op de hoogte zijn van de betekenis van borden en tekens, mag ook van de (recreatie)vaart worden verwacht dat kennis van de tekens op en langs het water aanwezig is. Daarom nog maar eens een keer, ook als bladvulling, een rijtje in de vaart gebruikte tekens en/of borden.
Het overzichtje komt van Varen Doe Je Samen.

Hoogwaterkering Kromme Nol    
Deze website kent op de openingspagina een prachtig filmpje over de sluis. Maar Aerial Cinematography uit Tilburg heeft meer interessante filmpjes gemaakt met een drone. Van de Hoogwaterkering Kromme Nol bij Wijk en Aalburg bijvoorbeeld!

                          terug naar boven              naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 28 oktober 2017     
Deze update komt op zondag op de site i.v.m. problemen gisteren bij de host van de website. Veel was er trouwens ook niet te melden, slechts één foto maakte ik en wel van de Karel Doorman en de Iris rustend in de Waalhaven.

Rhenus 127 / Henrean      
Jean-Marc van Loos uit het Belgische Brecht maakte me gisteren attent op een foto die Fred van der Hek op 25 september jl. op de Facebook-pagina van "Binnenvaart uit het verleden" plaatste. Afgebeeld is de Rhenus 127 met dan een groep Duitse soldaten aan boord in de sluis van Wemeldinge. Heel bijzonder.
Voor mij reden om het artikel over de ramp met de Rhenus 127 bij Willemstad bij te werken, staat voor vandaag op de agenda.

Een prachtige luchtopname 2    
Weer een werkelijk schitterende luchtfoto van de Wilhelminasluis. Eentje uit een serie van drie die ik kreeg toegestuurd, maar die komen van de website van Marina's.

Composieten sluisdeuren       
In maart vorig jaar verscheen een artikel op de website van de IV-Groep over de composieten sluisdeuren van de Wilhelminasluis.  Erbij een foto van de Wilhelminasluis in Andel. Ik neem aan dat het artikel gaat over de Wilhelminasluis in Zaandam, want de sluisdeuren van "mijn" Wilhelminasluis zijn toch echt van ijzer. 

                       terug naar boven                 naar Nieuwsoverzicht

vrijdag 27 oktober 2017      
Een geweldige vrijdag! Goed en aangenaam weer en een flink aantal schepen die de sluis gebruikten om te schutten. Mijn selectie daaruit begint met de Patria die op weg was naar het Munnikenland. Daar moest het schip wachten op de Adelante die al lag te laden. Maar aan het einde van de middag kwam de Patria weer schutten op weg naar Helmond.

De Wilhelmina-Arina kwam gisteravond al langs op weg naar Werkendam, nu kwam het schutten om, naar ik meen, Heerewaarden te gaan.

Even leek het erop dat de Karel Doorman naar de fabriek van De Heus in Andel ging. Leek, want het kwam schutten. Later zag ik dat het schip niet ver meer was gegaan, want toen bleek deze Karel Doorman uit Nederhemert in de Waalhaven liggen. 

   

Ook een plekje voor de Zeemeeuw, de ex-Spes Mea, die van het Merwedekanaal kwam en nu op weg was naar Heerewaarden.

Vanaf de brug zag ik op de Afgedamde Maas al de Werkendamse Aurora aankomen. Gedurende de schutting bleef ik buiten om het schip ook te zien uitvaren. Dat werd een staaltje girl-power, want ook nu zat een dame te sturen.

   

Nog twee schepen zette ik op de foto. Eerst de Lian die op weg was naar Rotterdam en daarna de Zeearend die met een aantal passagiers van Heusden op weg naar Gorinchem. Ongetwijfeld zal dit passagiersschip later nog terugschutten om weer in Heusden te geraken.

   

Toch ook nog schepen op de Bergsche Maas      
Deze foto's kreeg ik van Hans de Weerd die gisteren aan een bijzondere tocht bezig was. Op de Bergsche Maas zag hij heel wat schepen passeren en daar maakte ik dan weer een selectie uit. De eerste die Hans zag was de Aquarius. Deze oude(re) sleper lag bij de Peerenboom in Hank.

Ook een grote foto voor de Belgische Ventura, maar dan vooral omdat langs het water op dat moment een schare fans het schip leek te begroeten. 

Vervolgens twee bekende schepen. Als eerste de Noordendiep en ernaast de spits Imeros.

   

De volgende is de voor mij onbekende Jacomina, een plaatje van een schip.

De twee laatste foto's zijn voor twee bekende dames, resp. de Sanne en de Liesbeth.

   

Een taalvout, maar wel een leuke     
Vanochtend zat ik een beetje te surfen op Internet, waarbij ik terecht kwam op een website waar je o.a. ANWB-waterkaarten kon aanschaffen. In de omschrijving van een waterkaart zat een leuk foutje.

Een prachtige luchtopname
Niet alleen staat de Wilhelminasluis hier prominent op de voorgrond, Andel lijkt zo vanuit de lucht een idyllisch in het groen gelegen dorpje. Of zou dat in het echt ook zo zijn, maar zag ik dat nog niet?

                                    terug naar boven                          naar Nieuwsoverzicht

donderdag 26 oktober 2017        
Prachtige dag, maar dat kan ik opnieuw niet zeggen van de vaart door de sluis. Pas om 10.00 uur, we zaten net aan het ontbijt, kwam het eerste schip schutten. Het was de Sardonix die naar Heerewaarden ging.

   

Bijna waren we klaar met het ontbijt, alleen een croissantje met oude kaas wachtte nog, toen de Cornelis van Kieboom langskwam. Het scheepje ging naar de Novalis die in de Veense Put lag en kwam later weer terugschutten richting Werkendam.
Daarna was het bijna twee uur wachten op nummer drie, de Zuidenwind.

   

Rond 13.00 uur kwam nummer vier met direct er achteraan om mee te gaan in dezelfde schutting nummer vijf. Het waren resp. de Fiat Voluntas en de Vagari.

Daarna bleef het lange tijd oorverdovend stil. Wel kwam afwisseling door de Luctor van het N.I.O.O. die een tijdje aan de remming in de Maashaven bleef liggen, maar toen toch weer vertrok richting Bergsche Maas.

   

De eerste foto hierboven maakte ik vanaf De Rib in Andel en omdat ik daar toch was legde ik meteen de aan de kade liggende Patria vast. Terug op de sluis maakte ik vanaf de brug de rechterfoto hierboven en toen ook maar de twee schepen in het Zwaluwnest (achter de oostelijke remming in de Maashaven). Daar lagen de Rheine/Panta Rhei-combinatie en nu ook de Sanne.

   

Nu was ik eigenlijk op de brug over de sluis om de Knarr, die van Amsterdam kwam, op de foto te krijgen. 

Het liep toen al tegen 18.00 uur, het begon al te schemeren. Een foto van de Navitas die op weg was naar Heerewaarden zat er dan ook niet meer in.

Knooppunt Gorinchem       
Op de website van Varen Doe Je Samen zijn boekjes te downloaden over drukke punten op de Nederlandse Wateren. Het is sowieso leuk om op die site rond te kijken, er staan tal van interessante zaken op.
Hieronder staat het knooppunt Gorinchem dat ik heb gedownload. Tal van nuttige informatie is erop terug te vinden. Waarschijnlijk niet voor de beroepsvaart, maar zeker wel voor de recreatievaart.

                                   terug naar boven                           naar Nieuwsoverzicht   

woensdag 25 oktober 2017    
In vergelijking met gisteren waren de weersomstandigheden heel wat aangenamer, de opkomst van schepen bleef echter op hetzelfde teleurstellend niveau. Maar wie weet, er is nu nog vijf uur te gaan.
Niet voor de eerste keer kwam de Wilhelmien vanochtend vroeg langs op weg naar Heerewaarden. Later op de dag zou het daar geladen weer vertrekken maar toen koos het schip voor de Sluis St. Andries om richting Gorinchem te gaan.

Ook de Lourens Sr zette ik vanuit huis op de foto. Reisdoel van dit schip was eveneens Heerewaarden.

   

Met de Carmen en de Tripang kwam er daarna een heuse duo-schutting. Waar de Carmen richting Maas ging, koos de Tripang voor de Zuid-Willemsvaart richting Veghel/Helmond.

We gingen daarna op pad en op de terugweg reden we over de dijk bij Ammerzoden richting huis. Bij het oude Veerhuis stopten we om een foto te maken van de Ushuaia die aan de overkant, bij Bokhoven, leek te worden geladen door de Deo Data.

Omdat er een tweetal schepen opvarig was, wachtten we daar op. De eerste die passeerde was de Verandering, de tweede was de spits Bon Espoir die later het Máximakanaal opging.

   

Juist op tijd voor de BGATrans waren we weer op de Wilhelminasluis. Het was toen net na 14.00 uur. De BGATrans kwam van Schoonhoven en was op weg om de lege plaats van de Ushuaia bij de Deo Data in te nemen.
Dat "BGA" staat, vermoed ik, voor "
Buijs Groot Ammers Overslag BV in Groot Ammers".

Dan mijn laatste schip alweer en het was toen pas 15.00 uur. Maar het was wel een schip dat nog niet in mijn archief voorkwam! Deze Elizabeth hoort thuis in het Zeeuwse Terneuzen en ging richting Amsterdam.

Stremming Wilhelminasluis      
Vanmiddag kreeg ik het onderstaande bericht binnen van het Watermanagementcentrum Nederland Waterkamer Rijkswaterstaat. De sluiswachter kon me vertellen dat deze korte stremming zeer waarschijnlijk te maken heeft met werk-zaamheden aan de hoogwaterdeuren.
Er zijn nog meer werkzaamheden aan die deuren gepland, maar daarbij zou het vooral gaan om schelpen en ander materiaal dat voor de drempel ligt weg te halen.   

Duivelseiland bij Dordrecht    
Vanochtend kreeg ik een mailtje van Hans de Weerd, oud-Waterstater, over een artikel over Duivelseiland in het AD regio Dordrecht. Erbij een aardige luchtopname (bron: 
https://beeldbank.rws.nl, Rijkswaterstaat / Joop van Houdt)

Duivelseiland is bij mij bekend door Rijkswaterstaat die er een Verkeerspost heeft, maar ook een aanlegplaats voor schepen van Rijkswaterstaat. In de afgelopen jaren zijn opnamen van die plek regelmatig op deze site langs gekomen. 

   

Het artikel in de krant is zeer lezenswaardig en kan worden gelezen door hier te klikken.

                                           terug naar boven                     naar Nieuwsoverzicht

dinsdag 24 oktober 2017      
Wat een miezerige en welhaast troosteloze dag vandaag. Daarbij nog de diepe rust waarin de sluis verkeerde na het schutten van de Wilhelmien vanochtend vroeg. Op nummer twee moest ik tot na het middaguur, ca. 13.30 uur, wachten.
Toen kwam de C'est la Vie langs nadat het was geladen in het Munnikenland. Vanwege de regen een foto vanuit huis.

Eigenlijk kwam de volgende er direkt achteraan. Het was de Sayonara die met containers van Rotterdam kwam om die in Den Bosch af te leveren.

Ruim een uur later nummer vier. Het was de Cornelis B die ook al uit het Rotterdamse kwam en richting Helmond ging.

   

Kwam de duwer Jeanne gisteren nog langs met de Herik 34, vanmiddag kwam de duwer schutten met de Herik 35.

Nummer zes zou de Prinses Margriet worden, dat dacht ik. Mis, want het schip kwam alleen achteruit de Waalhaven in om een nachtje aan de remming door te brengen alvorens morgenochtend op weg te gaan richting Rotterdam. 
Wel kwam de Dei Gratia schutten. Het schip kwam ergens uit de buurt van Alphen a/d/ Rijn.

   

Al tegen de schemering aan kwam de Leidse spits Medea schutten. Het schip kwam van de Zuid-Willemsvaart en ging bij Gorinchem naar binnen.

De laatste was de Union die nog net voor het donker aankwam. Het was duidelijk tijd voor de laatste foto. Acht schepen tot nu toe (18.15 uur), wel een beetje weinig. Maar ja, de avond is nog lang en ik hoor net dat de Progress klaar is met lossen in Veen en na het schutten richting een zandgat tegenover St. Andries gaat om te laden.

Dat was schrikken!      
Kijk ik vanochtend in de Regio-bijlage van het AD/Rivierenland op pagina 2 staat daar linksboven een artikel met een alarmerende kop erboven. Na lezing blijkt het mee te vallen, er komen geen camera's bij (voorlopig?) die kunnen zien welke auto's het gebied binnenkomen of verlaten. 
Nu staat er al een heel stel camera's op de Wilhelminasluis, ook die staan gericht op de brug en die al het verkeer "zien" en ook vastleggen heb ik me laten vertellen. Alleen zijn die opnamen niet bedoeld om de nummerborden te lezen.

Bij het artikel een aardige archieffoto, nog van fotograaf Patrick Guitjens die toen heel actief en bekend was in de regio..

Als je wilt weten wat met het "waterbed-effect" wordt bedoeld moet je maar eens hier kijken.

Kwekerij loopt als een trein     
De paddo-kwekerij werpt vruchten af, de paddestoelen hebben goed "wortel" geschoten en zijn binnenkort oogstbaar. 

                                      terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

maandag 23 oktober 2017     
Mooie dag en een behoorlijk aantal schepen dat zich liet zien. Er waren dan ook al een flink aantal gepasseerd toen ik me voor het eerst op de sluis liet zien, dat was bij het schutten van de Pax en de Semper Fi. De laatste van die twee was een onbekende voor me.............. dacht ik. Beide schepen waren op weg naar het Rotterdamse.

Terwijl ik naar huis liep, draaide ik me om te zien of er nog iets aankwam. Dat was niet zo, maar wel kwam de Deo Favente leeg het Munnikenland uit. Hinderlijk stond het "Verboden Toegang" bord in de weg. 
Dat bord is ook totaal overbodig, want vooraan staat al een bord "Verboden Toegang". Ook het onderbord "verboden te zwemmen" is overbodig, immers als je hier niet mag komen kun je er niets doen.
Niet zwemmen, vissen, picknicken, etc. Wel jammer.

Al ver in de middag, Destiny, Puck, Vagari, Batavia, Prinses Margriet, etc. waren allang gepasseerd kwam een duw-combinatie binnen van de Jeanne met de bak Herik 34 voor zich. 

   

Het hele spul kwam van een zandgat bij Gewande, vlakbij Den Bosch, en was op weg naar een van de Drechtsteden.

Van Werkendam kwam de Sardonix met als reisdoel Heijen. Daarna opnieuw een duwcombinatie die eveneens uit Gewande kwam. Het was nu de Orion die met een grote bak voor zich kwam schutten.

   

Achterop de Orion stond als thuishaven Purmerend vermeld. Deze sleper/duwer kwam nog niet voor in mijn archief. Reisdoel van de combinatie was opnieuw een van de Drechtsteden. 

De Semper Fi      
Zoals hierboven staat dacht ik met deze Semper Fi een voor de Wilhelminasluis onbekend schip te zien. Edoch, even googelen leverde behoorlijk wat informatie op.

Zo bleek ik het schip al flink lang te kennen. Eerst als Pura Vida uit Antwerpen van 2005-2012 en van 2012-2017 als de Panamera uit Merksem. Ik mag dus wel eens wat aan mijn scheepsherkenning doen.

   

Filmpje 
Zomaar een filmpje dat werd gemaakt op 6 januari 1987 door Wim Beukhof. Het schutten bij flink hoog water met prachtig de vorige brug in beeld. Het filmpje heeft al eens eerder op deze site, of was het toen nog een weblog, gestaan.

                                        terug naar boven                  naar Nieuwsoverzicht

 zondag 22 oktober 2017        
Een unieke dag want voor de eerste keer maakte ik alle foto's, zoveel zijn het er trouwens niet, in een regenbui. Bij twee bleef ik binnen, bij twee ging ik ondanks het water naar buiten. 
De eerste maakte ik vanochtend direct na opening van de sluis om 10.00 uur vanuit huis. Het was de Pirana die al lag te wachten in de Waalhaven om verder te kunnen gaan richting Veghel.

De tweede was de Deo Favente die gisteravond in het Munnikenland was gearriveerd en nu achter de Janny-D lag. Omdat het raam onder de druppels zat, stapte ik ondanks de regen even uit om één foto te maken, het was een goeie.

De derde was de Delta en daarvoor trotseerde ik het vallende water om een foto vanaf de brug te maken.

Voor de vierde en tevens laatste foto regende het te hard om er mijn oude camera aan te wagen. Vanachter het raam dus maar een opname van de Columbus die vanochtend in Kerkdriel was gestart en een uitstapje maakte naar Rotterdam. Nu was het op de terugweg naar Kerkdriel.

Bikkels die mannen van AndelWandelt        
Daar gingen Anton van Rijswijk en Hans de Weerd weer zaterdag in alle vroegte. Reisdoel was nu Den Haag om vanuit die plaats mee te doen aan een gevarieerde wandeltocht.

Binnenvaart werd niet gespot op deze tocht, maar wel op de Noordzee een paar flinke schepen.

   

Natuurlijk mag een foto van de Scheveningse Pier niet ontbreken.

In schril contrast daarmee was hun bezoek aan het regeringscentrum van ons land. Het was op het Binnenhof druk, veel journalisten en cameramensen. 

   

Ergens onderweg werd toch een gemaal gezien en wel het Gemaal Mariahoeve. Veel meer over dit gemaal is te lezen op een speciale pagina, louter voor dit gemaal. Op 8 juli dit jaar kwam Anton ook al voorbij dit gemaal, foto's daarvan staan nog steeds elders op deze site.

   

Meer foto's van deze tocht komen morgen op de site, een verslag van de tocht zal in de loop van de week volgen. Kijk ook eens op de Facebook-pagina van AndelWandelt, want daar staan altijd ook veel foto's van de tochten op!

                            terug naar boven            naar Nieuwsoverzicht

zaterdag 21 oktober 2017       
Al met al een mooie dag met opvallende schepen. De Casa-Nova passeerde te vroeg voor me, maar bij de Thuvine, op weg naar Dordrecht, was ik op tijd rond 11.00 uur.

Omdat ik toch op de brug stond, maakte ik meteen een foto van de trouwe weekendgast Prinses Margriet in de Waalhaven.

Onze wandeling voerde dit keer richting Poederoijen met natuurlijk een stop bij het Gedenkteken om de Janny-D op de foto te zetten. Dit schip kwam gisteravond in het Munnikenland aan na een overnachting in de haven van Haaften.

Toch ook weer een onbekende vandaag. Tegen 13.30 uur kwam de sleper F 50 de sluis in met de Sublime II, de helft van een koppelverband, voor zich. Het duwende deel van de combinatie is de Sublime I en die zag ik hier o.a. op 13 januari 2013 alleen passeren.
De F 50 was trouwens op weg naar Heusden en zou later in de middag weer terugkeren, waarschijnlijk op weg naar Werkendam.

   

Aanleg parkeerterrein      
In dit geval het parkeerterrein aan de westkant van de sluis. De aanleg ervan gebeurde in 2001. Op de foto hieronder in de rechterbenedenhoek nog het begin van de oprit naar de brug, het trappetje was nodig omdat de sluiswachter tot die tijd van Maashoofd naar Waalhoofd liep en vv. Daarbij moest de weg, die een stukje hoger lag, worden overgestoken.

Op het eerste fotootje hieronder een beeld van de oude weg, de asfaltlaag is dan al verwijderd. Goed is ook te zien dat het voor de bewoners niet altijd meeviel om de woning te bereiken.

       

Een grazende egel      
Of het nu dezelfde egel was die ik de vorige keer zag of niet, dat blijft in het ongewisse. In ieder geval gaf het diertje geen enkele blijk van herkenning. Nu viel wel op hoe snel zo'n egel kan lopen, nooit geweten.

   

                           terug naar boven                       naar Nieuwsoverzicht

Top