HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

  

9 december 1944 Typhoon bij Almkerk

Op 9 december 1944 stort een Typhoon onder zeer slechte weersomstandigheden bij Almkerk neer. Bij deze crash komt de piloot, de Belgische luitenant-vlieger Raymond-Joseph Parthoens, om het leven. Oorspronkelijk wordt hij als een Belgische “Feldwebel” door de Duitsers begraven op het kerhof in Almkerk, bij de Duitse gesneuvelden. 
Een ooggetuige schrijft in haar dagboek: "Vanmiddag werd er een Engelse piloot begraven. Ergens in de buurt is het vliegtuig neergestort en één van de bemanning werd gevonden in de polder. Dood tussen de grienden. In een parachute gewikkeld is hij toen hier in het dorp gebracht. In het voorbijgaan toen op het kerkhof gebracht, zonder militairen en zonder toespraak, groet en salvo. Het was een donkere regenachtige middag." (1) Of het hier Parthoens betreft is niet zeker.
Waarschijnlijk doordat men denkt met een "Feldwebel" te maken te hebben en wordt hij later ook als een gesneuvelde Duitse militair geregistreerd.

Een leraar van het Christelijk Lyceum in Zeist, die een vakantie in 1945 in Almkerk doorbrengt, ziet zijn graf en vermoedt te maken te hebben met een geallieerde vlieger. Hij neemt contact op met de Belgische autoriteiten via een brief. Deze brief is onderaan bijgevoegd en ontving ik van Marc van de Velde van de website Vieilles Tiges. Eveneens kwam van hem het Stamblad van Parthoens, ook onderaan bijgevoegd.
Als na de oorlog, (pas op de éénentwintigste juni 1950), het graf geopend wordt, blijkt met zekerheid wie er zijn voorlaatste rustplaats gevonden heeft. Het stoffelijk overschot wordt dan naar Evere in België overgebracht.

De Typhoon-jachtbommenwerper maakt deel uit van het 609th Squadron van de Engelse luchtmacht en neemt waarschijnlijk met zo’n negen andere Typhoons aan een bombardement op de Rijndijk in de Over-Betuwe deel. Deze aanval heeft als doel om door het forceren van een dijkdoorbraak de Duitse stellingen in de Betuwe onder water te zetten en hen zodoende te dwingen een groot gebied te ontruimen. Hierdoor zal de veiligheid van Nijmegen ook zeer gediend zijn.
Er wordt echter ook gesproken over “an armed reconnaissance over the combat area”. Het toestel is waarschijnlijk op die vlucht door de Duitse luchtafweer aangeschoten. Hierdoor is het ook zo lang boven Duits gebied gebleven, want de kortste en veiligste route tussen het doel en de thuisbasis Gilze Rijen ligt veel verder zuidelijk. Een andere lezing is dat de vliegtuigen door het slechte weer hun missie afbreken en terugkeren. In dat geval is Parthoens niet neergeschoten, maar door het slechte weer gecrasht.

609 “West Riding” Squadron wordt geformeerd in 1936 en speelt een rol in de “Battle of Britain”. In het voorjaar van 1941 komen een aantal Belgen, de meesten ervaren gevechtsvliegers, bij het squadron. Zij vormen het begin van een voortdurende Belgische aanwezigheid in een van de RAF’s meest succesvolle fighter eenheden.

Tot april 1942 vliegt het squadron in Spitfires, daarna gaat het over op Hawker Typhoons. Dit type is ontwikkeld als een onderschepper op lage hoogte van Duitse indringers. Maar de Typhoon is bovenal een uitzonderlijk goed toestel voor grondaanvallen; in de Normandië Campagne in 1944 wordt het daar dan ook veel voor gebruikt. 

In juli 1944 wordt het squadron overgeplaatst naar Frankrijk en speelt het een belangrijke rol in het met raketten aanvallen van gronddoelen in België en Nederland en later in Duitsland. Het blijft tot het einde van de oorlog op het vasteland van Europa. 
In 609 Squadron dienen 55 Belgische vliegers, 15 van hen sneuvelden.

Raymond Joseph Parthoens wordt geboren op 29 maart 1920. Als Ex Aéronautique Militaire is hij voor de oorlog lid van de Belgische Luchtmacht, op 21 april 1942 verlaat hij België om via Spanje naar Engeland te gaan. Na een internering in Spanje arriveert hij in juli 1943 in Engeland en gaat hij bij de RAF. Op 4 augustus 1944 wordt hij bij het 53th OTU geplaatst. Per 30 september 1944 komt hij bij het 84th Group Support Unit. Tenslotte vindt hij zijn laatste plaatsing op 25 oktober 1944 bij het 609th Squadron tot zijn crash op 9 december 1944 met zijn Typhoon MN150. Zie verder het bijgevoegde Stamblad.

Raymond-Joseph Parthoens ligt begraven op het Ereperk van de Luchtmacht op het Kerkhof van Brussel-Evere, rij nr. 4 graf 27.


(1) = Dagboek van S.M. Verhorst, zoals gepubliceerd in Historische Reeks Land van Heusden en Altena deel 20

 Hieronder de brief die K. Feringa in 1945 schreef aan de Belgische autoriteiten over het graf van Parthoens.

 

 

 

      terug naar boven of naar overzicht Oorlog in de Regio

Top