HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

Hendy in de sluis richting Noord op 16 maart 2008

In 1909 wordt de Hendy  als sleepvrachtschip gebouwd op de scheepswerf H. Boot en Zonen in Delft. Met de afmetingen 46.10 x 6.59 x 2.12 m komt het in de vaart als Maria Theresia waarbij de thuishaven Rotterdam wordt.
In 1934 verandert het van eigenaar en daarmee ook van naam. Wel blijft het vanuit Rotterdam varen maar nu als Alberdiena. Gedurende deze periode wordt het schip in 1955 omgebouwd tot motorvrachtschip. De maten veranderen dan naar 46.10 x 6.59 x 2.50 m. 
In 1964 krijgt het weer een nieuwe eigenaar en verandert de naam in Ida, Rotterdam blijft de thuishaven.
Tien jaar later krijgt het opnieuw een andere eigenaar en die geeft het schip de huidige naam Hendy. Rotterdam blijft ook nu de thuishaven.
Het schip komt vanaf het moment dat ik wat aandachtiger naar de passerende schepen kijk met regelmaat door de Wilhelminasluis. Bij het bekijken van de foto's in mijn archief valt me op dat de foto's die ik heb uit 2008/2009 komen. Daarna heb ik geen enkele foto van het schip gemaakt, of de Hendy kwam gewoon niet meer langs.

   

14 januari 2008 aan de westelijke remming van de Wilhelminasluis

 

6 april 2009 uitvarend in de Waalhaven

De gegevens komen van mijn gids Binnenvaart 2015 waarin gesproken wordt als eerste naam Irma. Ook geeft deze gids andere afmetingen aan, nl. 46.10 x 6.58 x 2.50 m. Met een laadvermogen van 512 ton heeft het de volgende specificaties van de motor 271 kW 370 pk Caterpillar, de boegschroef 64 kW 85 pk DAF. 

Mijn bronnen:
Binnenvaart 2015 - W. van Heck / A.M. van Zanten
www.binnenvaart.eu
www.debinnenvaart.nl
spreken elkaar op verschillende details tegen.
 

                                 terug naar Eeuwlingen                                 terug naar de homepage

Top