HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier
Forum

De Tesco 3 op 18 mei 2010 op het punt om vanuit de Waalhaven de Wilhelminasluis in te varen

Zeker is dat de Tesco 3 in 1908 op de werf van De Noord in Alblasserdam wordt gebouwd als sleepvrachtschip, maar daarna verschillen de bronnen die ik raadpleeg in de gegevens. Mijn gids Binnenvaart 2015 geeft als eerdere namen resp. Fidelitas, Marthe, Vivacité en Ancondera-S. De maten die worden opgegeven zijn 84.38 x 9.99 x 3.12 m. Voortstuwing gebeurt door een 2 x 430 kw/585 pk GM en een tonnage van 1798.

Vereniging De Binnenvaart geeft een uitgebreidere lijst:
--1908   Rheinbateau
--1923   Vita
              Johanna
              Charles
--1937    Marthe   A. Maes uit Antwerpen
--1976    Marthe   P.L. Maes uit Berchem  
              Marthe   M. Bol-Maes uit Berchem
--1985    Vivacité   G.H. van Strien uit Dordrecht
--2004    Vivacité   VOF Being uit Zwijndrecht
--2006    Acondera-S   Tesco BV uit Amsterdam
--2007    Tesco 3   Tesco BV uit Amsterdam

Op 26 april 2013 nadert de Tesco 3 de Wilhelminasluis vanaf de Maaszijde

Het Binnenschifferforum komt niet verder dan: Rheinbateau - Vita - Johanna - 3x Marthe - 2x Vivacité en Acondera-S met als aandrijving een 2x 630 pk Volvo Penta.  
De site meldt wel dat er een filmpje van het schip op YouTube staat. Dat filmpje staat onderaan deze bladzijde.

Binnenvaart.eu tenslotte geeft als eerste naam Fidelitas en vervolgt met het rijtje:
--1908   Fidelitas   NV Mij. Rijnschip Fidelitas uit Rotterdam
--1953   Fidelitas   H.A. Ludewigs uit Rotterdam
--1967   Fidelitas   G.G. de Vries uit Oegstgeest
De site heeft ook de oorspronkelijke afmetingen van 84.40 x 10.00 x 2.52 m. bij een tonnage van 1498 ton. Als enige meldt de site dat het schip in 1964 wordt omgebouwd tot motorvrachtschip. Bij de voortstuwing wordt gemeld: 2 x 390 pk Deutz - 2 x 585 pk Detroit - 2 x 650 pk Volvo Penta.


 Geraadpleegde bronnen:

Binnenvaart 2015 - W. van Heck en A.M. van Zanten
Binnenschifferforum   
Vereniging De Binnenvaart   
Binnenvaart.eu   

                                            terug naar Eeuwlingen 

 

 

 

 

 

 

 

Top