HOME
Info Wilhelminasluis
Dagelijks Nieuws
Foto's Vrachtschepen
Andere Scheepsfoto's
Bijzondere schepen
Schepen >100 jaar
Ansichtkaarten
Historie sluis
Oorlog in de Regio
Historie in de Regio
Andel Toen en Nu
Verhalen
Bodemvondsten
Leuke websites
Andel Wandelt
Vragen
Reacties
Contactformulier

           Uriah Heep

Op 20 april 2014 zie ik in de sluis een scheepje dat direct opvalt. Ik maak er twee foto's van die ik 's avonds op deze website plaats. Informatie over deze Uriah Heep kan ik op dat moment niet vinden en dat vind ik jammer. 

Dan komt op 16 mei opeens een reaktie van Ron en Sandra, het schipperspaar van de Uriah Heep. Direct neem ik contact met ze op om te vragen naar meer informatie en die krijg ik! Geweldig, het schip heeft een interessante geschiedenis achter zich en waarschijnlijk ook nog een mooie toekomst.

"De Uriah Heep is in 1946 gebouwd voor de Engelse Marine (Royal Navy). Na ruim 40 jaar dienst in o.a. Hong Kong, Singapore en nog wat voormalige Britse Koloniën is ze terug naar Engeland gekomen, waar ze nog een aantal jaren als navigatie opleidingsscheepje is gebruikt.
Later werd het verkocht aan een duikersbedrijf in Langston. Dit bedrijf heeft het schip na enige jaren via een Engelse jachtbemiddelaar aan een Nederlander uit Middelburg verkocht. In 2012 hebben wij (Ron en Sandra) haar mogen overnemen.
Het grootste gedeelte van haar actieve dienst is ze gebruikt als tender tussen de schepen en de wal, een paar jaar is ze bewapend geweest en bemand met 4 man van een speciale eenheid. Uit de gehele periode zijn diverse logboeken bewaard gebleven.

De Uriah Heep is er één uit een serie van ongeveer 50 stuks waarvan de bouw in de Tweede Wereldoorlog is begonnen met het idee om na de oorlog, als men niet meer zoveel vaartuigen nodig zou hebben, deze makkelijk te kunnen verkopen. Het model wordt gebouwd naar het voorbeeld van een Schotse kotter. Ze worden gebouwd met een lengte van 50ft, 70ft en 90ft.
De 70 en 90 voeters zijn na de oorlog makkelijk verkoopbaar aan vissers, de 50-voeters blijken net te klein voor de toenmalige vissersvloot en de meesten komen uiteindelijk terecht bij particulieren.

Alle schepen kregen destijds een naam genoemd naar een personage uit een boek van Charles Dickens, vandaar dat de type-aanduiding van dit schip "Dickens class 50 GSL" is. De Uriah Heep dankt zijn naam aan een personage uit het boek "David Copperfield", de autobiografie van Charles Dickens.
De Uriah Heep is gek genoeg de enige van de hele serie die helemaal van teakhout is gebouwd, de meesten zijn van gestoomd eiken, beuken en mahonie. Zover bekend varen de meesten nog, één vaart in een Afrikaans land voor een duikervereniging, Sir Paul McCartney is een gelukkige bezitter, een aantal vaart nog particulier in Engeland, diversen zijn in de voormalige Engelse koloniën gebleven, één is afgezonken als duikobject en één is verbrand.

De oude motoren van de Uriah Heep zijn in 2002 vervangen door 2 MAN Mosel motoren, elk 125 pk en momenteel (2014) wordt het interieur aangepast voor langdurige bewoning. We verwachten alle werkzaamheden in 2016 te voltooien en er mooie reizen mee te gaan maken.

Hieronder een foto van de "Uriah Heep" in actieve dienst"
 

Op 25 juni 2016 zie ik de Uriah Heep voor de tweede keer door de Wilhelminasluis komen. Het heeft iets andere kleuren gekregen en op het dak van de stuurhut zijn zonnepanelen aangebracht. 

   

De Uriah Heep schut dan samen met de spits Orca richting Waal/Merwede.  

                                             terug naar Bijzondere Schepen                        terug naar de Homepage

Top